ΚΥΡΙΑΚΗ Β’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Μθ. 4, 18-23)
Περιπατῶντας ὁ Κύριος «παρὰ τὴν θάλασσαν τῆς Γαλιλαίας», συνάντησε τέσσερεις ψαράδες, τὰ ἀδέλφια Σίμωνα καὶ Ἀνδρέα καὶ τὰ ἀδέλφια Ἰάκωβο καὶ Ἰωάννη. Τοὺς κάλεσε νὰ τὸν ἀκολουθήσουν καὶ αὐτοὶ ἀμέσως καὶ χωρὶς χρονοτριβὴ ἀνταποκρίθηκαν στὴν κλήση του: «οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν ἠκολούθησαν αὐτῷ».
Εἶναι πολὺ χαρακτηριστικὸ ὅτι καὶ οἱ τέσσερεις ἄφησαν ἀμέσως τὰ πάντα καὶ ἐπέδειξαν μεγάλη προθυμία καὶ αὐταπάρνηση στὴν κλήση τοῦ Χριστοῦ. Δὲν ἔκατσαν νὰ σκεφτοῦν περὶ τοῦ πρακτέου. Δὲν ζήτησαν προθεσμία γιὰ νὰ δώσουν κάποια ἀπάντηση. Δὲν σκέφθηκαν νὰ πᾶνε πρῶτα στὰ σπίτια τους καὶ νὰ συζητήσουν μὲ τοὺς δικούς τους. Ἀντ᾽ αὐτοῦ ἄφησαν τὰ πάντα πίσω τους, καὶ οἰκείους καὶ ἐργασία καὶ πλοῖο καὶ δίκτυα καὶ περιουσία, καὶ στράφηκαν μὲ ἀποφασιστικότητα πρὸς τὸν Χριστό. Εἶχαν φαίνεται διαπιστώσει, μέσα στὴν ἁπλότητά τους, ποιὰ εἶναι ἡ πραγματικὴ ἀξία τῆς ζωῆς καὶ ποῦ βρίσκεται ἡ ἀληθινὴ περιουσία. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ἐργάστηκαν ὡς ἁλιεῖς ἀνθρώπων γιὰ τὴ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ πλούτησαν ἀπὸ τὸν πολύτιμο μαργαρίτη, τὸν ἴδιο τὸν Χριστό.
Τὸ ἐρώτημα ποὺ προκύπτει εἶναι ἐὰν ἐμεῖς δείχνουμε τέτοια αὐταπάρνηση καὶ προθυμία στὴν κλήση τοῦ Θεοῦ. Διότι ὁ Κύριος μᾶς καλεῖ καὶ ἐμᾶς, ὅπως ἀκριβῶς καὶ τοὺς τέσσερεις ψαράδες. Μᾶς ζητᾶ νὰ ἐγκαταλείψουμε τὰ πάντα καὶ νὰ τὸν ἀκολουθήσουμε. Ζητᾶ νὰ ἐγκαταλείψουμε τὰ πάθη µας, τὸ ἁμαρτωλὸ θέλημά µας, τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό μας καὶ νὰ στραφοῦμε μὲ ἀποφασιστικότητα πρὸς αὐτόν. Ἡ στροφή μας πρὸς τὸν Χριστὸ ἀφορᾶ στὴ μετάνοια καὶ στὴ συνειδητὴ τήρηση τοῦ θελήματός του. Ἡ δὲ κλήση τοῦ Χριστοῦ γίνεται μὲ τὸν ἀνάλογο μὲ τὴν ἐποχή μας τρόπο· μὲ τὴ φωνὴ τῶν Πνευματικῶν µας πατέρων, τὶς συμβουλὲς καὶ τὶς νουθεσίες τους, τὴν Ἁγία Γραφή, τοὺς λόγους τῶν πνευματικῶν ἀνθρώπων καὶ τὰ κηρύγματα στὴν Ἐκκλησία. Καὶ ἐμεῖς ἀντίστοιχα ἀκολουθοῦμε τὸν Χριστὸ μὲ τὸν ἀνάλογο τρόπο· πολεμοῦμε τὰ πάθη καὶ τὶς ἀδυναμίες μας, ἀγωνιζόμαστε ἐνάντια στὰ ἐλαττώματά μας, καλλιεργοῦμε τὶς ἀρετές, κάνουμε ἔργα ἀγάπης καὶ φιλανθρωπίας, προσφέρουμε σὲ ὅσους ἔχουν ἀνάγκη τὴν πνευματικὴ ἢ ὑλική μας στήριξη καὶ συνδρομή.
Οἱ δυνατότητες ἀνταπόκρισης στὴν κλήση τοῦ Θεοῦ ὑπάρχουν. Ἐμεῖς ὅμως τὶς ἐκμεταλλευόμαστε; Ὁ πνευματικός µας πατέρας, µᾶς δίνει συμβουλὲς γιὰ τὴν πνευματικὴ ζωή. Τὶς ἀποδεχόμαστε χωρὶς ἀντίρρηση, ἀντίδραση καὶ σκεπτικισμό; Ὑπακούουμε σὲ αὐτὲς ἄμεσα καὶ μὲ προθυμία; Ἔχουμε τὴ διάθεση νὰ ἀγωνισθοῦμε, ὥστε νὰ διορθώσουμε τὴν πορεία τῆς ζωῆς µας καὶ νὰ τὴν στρέψουμε πρὸς τὸν Χριστό; Εἶναι τραγικὸ νὰ µᾶς καλεῖ ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς καὶ ἐμεῖς νὰ ἀρνούμαστε νὰ ἀνταποκριθοῦμε ἄμεσα. Ἂς μὴν ξεχνᾶμε αὐτὸ ποὺ λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος˙ γνήσιοι μαθητὲς ἔμπροσθέν τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι ὅσοι ἁπλῶς ἀκοῦνε τὰ λόγια τοῦ Εὐαγγελίου, ἀλλὰ ὅσοι τὰ ἀκοῦνε καὶ ἀγωνίζονται νὰ τὰ τηρήσουν: «οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ τοῦ νόμου δίκαιοι παρὰ τῷ Θεῶ, ἀλλ' οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται». Δὲν ὑπάρχει νόημα ἢ ὠφέλεια, λέει ὁ ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος, νὰ εἶναι κάποιος ὀρθόδοξος στὴν πίστη καὶ νὰ ζεῖ μὲ ἀσέβεια. Ἡ ἄμεση καὶ συνειδητὴ ἀνταπόκριση τῶν ψαράδων στὴν κλήση τοῦ Χριστοῦ, σήμαινε καὶ ἀλλαγὴ τοῦ τρόπου ζωῆς τους. Τὸ ἴδιο πρέπει νὰ γίνεται καὶ μὲ ἐμᾶς, δηλαδὴ νὰ ἀκοῦμε τὸν λόγο του ὄχι γιὰ νὰ ἀποκτήσουμε θρησκευτικὲς γνώσεις, ἀλλὰ γιὰ νὰ καθρεφτίσουμε πάνω του τὰ πάθη μας καὶ τὰ ἐλαττώματά μας καὶ νὰ ἀγωνιστοῦμε νὰ μετανοήσουμε. Συνεπῶς ἡ ἀνταπόκριση στὴν κλήση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ τήρηση τοῦ νόμου του.
Ἡ ἀμοιβὴ τῆς ἀνταπόκρισης στὴν κλήση τοῦ Χριστοῦ καὶ στὸν ἀγῶνα τήρησης τῶν ἐντολῶν του εἶναι ὁ ἁγιασμὸς καὶ ἡ δόξα μας. Αὐτὸ ἀκριβῶς λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος: «δόξα δὲ καὶ τιμὴ καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν». Ἡ δόξα καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ εἰρήνη, ποὺ ὁ Χριστὸς χαρίζει στοὺς πιστοὺς ἀκολούθους του, δὲν εἶναι τίποτα ἄλλο ἀπὸ τὴν ἴδια τὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Καὶ αὐτὴ ἡ βασιλεία δὲν βρίσκεται κάπου ἀπόμακρα καὶ ἐμεῖς θὰ πρέπει νὰ φτάσουμε ἐκεῖ. Ὄχι! Ναὶ μὲν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι «ἐκ τοῦ κόσμου τούτου», ὅμως εἶναι στὸν κόσμο τοῦτο. Βρίσκεται, ὡς δωρεὰ τοῦ ἀγαθοῦ Θεοῦ, στὶς καρδίες τῶν πιστῶν δούλων καὶ ἀκολούθων του καὶ σὲ αὐτοὺς ποὺ τὸν ἀποδέχονται ἔμπρακτα ὡς Κύριο καὶ βασιλέα. Αὐτὴ ἡ βασιλεία ξεκινάει ἀπὸ τὴ γῆ καὶ συνεχίζει στὴν ἀτελεύτητο αἰωνιότητα, μετὰ τὴν ἐκδημία μας, ὅπου καὶ θὰ δοθεῖ στὴν πληρότητά της. Σ’ αὐτὴ τὴ βασιλεία κυριαρχεῖ ἡ ἀγάπη καὶ ὄχι τὸ μῖσος, τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ καὶ ὄχι τὸ σκότος τῆς ἁμαρτίας, ἡ θεία Χάρη καὶ τὰ ὑπερφυῆ ἀγαθὰ καὶ ὄχι ἡ ὑλικότητα τοῦ κόσμου τούτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά