Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Απριλίου 12, 2011

Για να μη γινόμαστε χειραγωγούμενα θύματα.

 

Η «κατασκευή» της πραγματικότητας και τα ΜΜΕ. Κατασκευή και όχι μεταφορά, όπως θα περίμενε κανείς, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για πιστή απόδοση της πραγματικότητας. Πράγματι η διαμεσολάβηση μεταξύ πηγής και της πληροφορίας και λήψης της από τον τελικό δέκτη είναι μια δημιουργική διαδικασία, που περιλαμβάνει αξιολογήσεις, επιλογές, γλωσσική και οπτική απόδοση, σύνθεση. Όλα αυτά δικαιολογούν το χαρακτηρισμό της κατασκευής. Η κατασκευή όμως πρέπει να είναι τέτοια ώστε στο τέλος της διαδικασίας να αποδίδεται πιστά η πραγματικότητα της αφετηρίας της, να είναι δηλαδή μια ανακατασκευή της πραγματικότητας που προϋπάρχει της διαμεσολάβησης των ΜΜΕ. Αυτή είναι η αρμόζουσα στην ενημέρωτική αποστολή των ΜΜΕ «κατασκευή». Εντούτοις, καθώς η κατασκευή είναι δημιουργική δράση, μπορεί ο δημιουργός- κατασκευαστής, επεμβαίνοντας στην πρώτη του ύλη, να την εξωραΐσει ή ασχημίσει, να την απονευρώσει ή δραματοποιήσει, να της δώσει μεγαλύτερες ή μικρότερες διαστάσεις από τίς αληθινές, τελικά να την αναμορφώσει, αλλιώσει, παραχαράξει. Αυτή είναι η παθολογική μορφή της κατασκευής. Θα πρόκειται τότε για νέα κατασκευή, αλλοιώτικη της προϋπάρχουσας πραγματικότητας. Ο τίτλος του Συνεδρίου καλεί για εξέταση της κατασκευής υπό όλες τις δυνατές μορφές της.
Δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι τα ΜΜΕ προσφέρουν σε αρκετά μεγάλο βαθμό και «κατασκευές» πιστές στην πραγματικότητα, δηλαδή χωρίς αλλοιώσεις ή τουλάχιστον ουσιώδεις αλλοιώσεις. Τούτο συμβαίνει κυρίως σε επιμέρους θέματα («ουδέτερα» ή θέματα όπου η πιστή μετάδοση της πληροφορίας είναι αναπόφευκτη)….
Υπαρκτή όμως στη σημερινή μας επικοινωνιακή πραγματικότητα είναι και η παθολογική μορφή κατασκευής. Η λογική της αγοράς, που κυριαρχεί ιδίως στα ιδιωτικά ΜΜΕ (κατά κανόνα, κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), μετατρέπει συχνά την είδηση σε εμπόρευμα (γι’ αυτό π.χ. η δραματοποίηση της καθημερινής ζωής). Τούτο ήδη αφαιρεί από την είδηση μέρος της γνησιότητας της. Συγχρόνως, αυτός που εξουσιάζει την επικοινωνική διαδικασία έχει αντικειμενικά τη δυνατότητα να επιδιώξει χειραγώγηση του πολίτη πρός μια κατεύθυνση σύμφωνη με τις απόψεις και τα συμφέροντά του, πρός τη διαμόρφωση μιας κοινωνίας της δικής του προτίμησης. Στην επιδίωξη αυτή μπορεί να συμβάλει η κατασκευαζόμενη πραγματικότητα. Για μια τέτοια βαθμιαία κατασκευή αρκεί πολλές φορές και ελαφρότατη «διόρθωση» της είδησης. Το κυριότερο όμως ( και ευρέως εφαρμοζόμενο) μέσο για το σκοπό αυτό το προσφέρει η δυνατότητα επιλογής, ιεράρχησης και αποσιώπησης ειδήσεων.
Το μεγαλύτερο μέρος των όσων συμβαίνουν καθημερινά ανά τον κόσμο μοιραία δεν μπορεί να φθάσει (λόγω της πληθώρας τους) και δεν φθάνει πράγματι στον αναγνώστη, ακροατή ή τηλεθεατή. Στήν αναγκαία διαδικασία της επιλογής των ειδήσεων, πολλά συμβάντα είτε υποβαθμίζονται είτε κόβονται τελείως, αποκρύπτονται, «ξεχνιούνται». Άλλα πάλι παίρνουν δυσανάλογα μεγάλες, συχνά τρομακτικές διαστάσεις. Η διάκριση του τι είναι «είδηση» ( κατ’ ακριβολογία, τι είναι μεταδόσιμη είδηση) και τι όχι  και η ιεράρχηση των μεταδόσιμων ειδήσεων γίνονται στην καλύτερη περίπτωση με υποκειμενικά κριτήρια ( τις απαραίτητες σχετικές αξιολογήσεις δυσχερώς τις συμμερίζονται εξίσου όλοι) και στη χειρότερη με κριτήρια σκοπιμότητας που καταλήγουν στη διαμόρφωση μηχανισμού ελέγχου της «πραγματικότητας».
Η διαμόρφωση αλλοιωμένης πραγματικότητας διευκολύνεται αν ο δέκτης του έντυπου ή ηλεκτρονικού μηνύματος το προσλαμβάνει παθητικά. Φαινόμενο συνηθέστατο, όταν το μήνυμα περνάει από την ηλεκτρονική εικόνα, που καθηλώνει, ακινητοποιεί ( και πνευματικά) τον μέσο θεατή, ιδίως εκείνον που είναι ευεπίφορος σε ανορθολογικές σκέψεις και συμπεριφορές. Αυτές οι συμπεριφορές, μάλιστα, συχνά εκτρέφονται και ενισχύονται με ιδιαίτερο ζήλο από τα ΜΜΕ, αφού διευκολύνουν τη χειραγώγηση του πολίτη. Πάθη και φανατισμοί, δεισιδαιμονίες και μεταφυσικές ενοράσεις είναι καταστάσεις αρεστές στούς κάθε λογής σύγχρονους δημαγωγούς. Αντίθετα η νηφάλια και ήρεμη σκέψη και ο ορθολογισμός οδηγούν στην καλύτερη κατανόηση και εξήγηση του όποιου μεταδιδόμενου για ενημέρωση μηνύματος. Ανοίγει τα μάτια και εκείνου που είχε ως τώρα άγνοια. Αλλά δυσκολεύει την εμπορευματοποίηση της είδησης και ενισχύει την ενεργό στάση, επομένως και τη δυνατότητα αντίστασης του δέκτη.
Συνήθως, σχετικά με τις κακές επιλογές ή τα χαμηλού επιπέδου δημοσιεύματα ή εκπομπές, λέγεται από πολλούς αρμόδιους των ΜΜΕ ότι την ευθύνη για την ποιότητά τους την έχει ο δέκτης- καταναλωτής, αφού τελικά αυτός αποδέχεται την προσφορά ( «αυτά θέλει ο κόσμος»), ενώ είναι ελεύθερος να την απορρίψει («αν δεν του αρέσει, ας μην αγοράσει την εφημερίδα ή ας αγοράσει άλλη ή ας κλείσει το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση ή ας γυρίσει το κουμπί σε άλλο σταθμό»). Η θέση αυτή, αν είναι ειλικρινής, παραγνωρίζει, πρώτον, ότι οι επιλογές είναι περιορισμένες, ο κίνδυνος αλλοιωτικής επέμβασης στην πραγματικότητα είναι γενικευμένος και η προτίμηση θα πρέπει να δοθεί σε κάποια επιλογή για να μη μείνει αυτός που θέλει ενημέρωση σε πλήρες σκότος. Και παραγνωρίζει, δεύτερον, ότι ο καταναλωτής  μπορεί να συμμετέχει ενεργά και αποτελεσματικά, αφού πρώτα έχει πλήρη και αντικειμενική ενημέρωση, την οποία όμως του στερούν.

(Η «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ» ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ, Εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ).

Ο Ιερέας της Σπιναλόγκα, PDF Εκτύπωση E-mail
16.12.10
Ο Ιερέας της Σπιναλόγκα

Το τελευταίο διάστημα γίνεται πολύς λόγος για το νησί της Σπιναλόγκα, με αφορμή το βιβλίο με τίτλο «Το νησί», της αγγλίδας Victoria Hislop, το οποίο έγινε σήριαλ στην ελληνική τηλεόραση.

Ένα από τα ιστορικά στοιχεία που πληροφορούμαστε είναι ότι οι χανσενικοί που κατοικούσαν στη Σπιναλόγκα ήταν οργισμένοι με τον Θεό, για το λόγο ότι η ασθένειά τους ήταν μια μεγάλη και αφόρητη δοκιμασία. Ένας Γεραπετρίτης παπάς τόλμησε να τους επισκεφθεί κάποτε και να λειτουργήσει στον Άγιο Παντελεήμονα, που υπήρχε και ρήμαζε στο νησί, συντροφιά με τους νέους του κατοίκους. Λένε πως στην πρώτη Λειτουργία δεν πάτησε ψυχή.

Οι λεπροί άκουγαν πεισμωμένοι από τα κελιά τους την ψαλμωδία, κι άλλοτε την σκέπαζαν με τα βογκητά τους κι άλλοτε με τις κατάρες τους. Ο ιερέας όμως ξαναπήγε. Στην δεύτερη τούτη επίσκεψη ένας από τους ασθενείς πρόβαλε θαρρετά στο κατώφλι του ναού.

- Παπά, θα κάτσω στην Λειτουργία σου μ' έναν όρο όμως. Στο τέλος θα με κοινωνήσεις. Κι αν ο Θεός σου είναι τόσο παντοδύναμος, εσύ μετά θα κάμεις την κατάλυση και δεν θα φοβηθείς τη λέπρα μου.

Ο ιερέας έγνευσε συγκαταβατικά. Στα κοντινά κελιά ακούστηκε η κουβέντα κι άρχισαν να μαζεύονται διάφοροι στο πλάι του ναού, εκεί που ήταν ένα μικρό χάλασμα, με λιγοστή θέα στο ιερό. Παραμόνευσαν οι χανσενικοί στο τέλος της Λειτουργίας κι είδαν τον παπά δακρυσμένο και γονατιστό στην Ιερή Πρόθεση να κάνει την κατάλυση.

Πέρασε μήνας. Οι χανσενικοί τον περίμεναν. Πίστευαν πως θα ʼρθει τούτη τη φορά ως ασθενής κι όχι ως ιερέας. Όμως ο παπάς επέστρεψε υγιής και ροδαλός κι άρχισε με ηθικό αναπτερωμένο να χτυπά την καμπάνα του παλιού ναΐσκου.

Έκτοτε και για δέκα τουλάχιστον χρόνια η Σπιναλόγκα είχε τον ιερέα της. Οι χανσενικοί αναστύλωσαν μόνοι τους της εκκλησία και συνάμα αναστύλωσαν και την πίστη τους. Κοινωνούσαν τακτικά και πάντα κρυφοκοίταζαν τον παπά τους την ώρα της κατάλυσης, για να βεβαιωθούν πως το "θαύμα της Σπιναλόγκα" συνέβαινε ξανά και ξανά.

To 1957, με την ανακάλυψη των αντιβιοτικών και την ίαση των λεπρών, το λεπροκομείο έκλεισε και το νησί ερημώθηκε. Μόνο ο ιερέας έμεινε στο νησί ως το 1962, για να μνημονεύει τους λεπρούς μέχρι 5 χρόνια μετά το θάνατό τους.

Ιδού, λοιπόν, ένας σύγχρονος αθόρυβος ήρωας, που δεν τιμήθηκε για το έργο του από κανέναν, και που -αν προσέξατε- δεν παραθέσαμε το όνομά του γιατί απλά δεν το γνωρίζουμε! Όσο κι αν έψαξα δεν μπόρεσα να το βρω. Το γνωρίζει όμως -σίγουρα- ο Θεός! Κι αυτό μας αρκεί!

Πηγή: http://anastasiosds.blogspot.com/2010/12/blog-post_05.html

Ἡ ἐργασία τῆς Νήψεως. Ἅγιου Ἠσαΐα τοῦ Ἀναχωρητού



Ἐάν ὁ ἄνθρωπος δέν ἀπομκαρυνθή ἀπό κάθε κοσμική ὑπόθεσι δέν εἶναι δυνατόν νά λατρεύσει 
τόν Θεό. Διότι πραγματική λατρεία τοῦ Θεοῦ εἶναι τό νά μήν ἔχουμε, τήν ὥρα τῆς προσευχῆς,
στόν νοῦ μᾶς τίποτε ξένο πρός τήν προσευχή καί νά ἀπασχολούμεθα μόνον μ' Αὐτόν.
Δηλαδή νά μήν ἔχουμε στόν νοῦ μας οὔτε ἡδονή, οὔτε κακία, οὔτε μίσος, οὔτε φθόνο, οὔτε
φανταστική εἰκόνα, οὔτε φροντίδα γιά πράγματα τοῦ αἰῶνος τούτου. Διότι αὐτά εἶναι σκοτεινά
τείχη, πού φυλακίζουν τήν ταλαίπωρη ψυχή καί τήν ἐμποδίζουν στόν ἀέρα καί δέν τήν ἀφήνουν νά συνάντηση τόν Θεό, ὥστε μυστικῶς καί «ἐν τῷ κρυπτῶ» νά Τόν εὐλογήση καί νά προσευχηθῆ
πρός Αὐτόν μέ ἁγνότητα, μέ θεῖο φωτισμό, μέ γλυκύτητα καρδίας καί νά δοκιμάση τήν ἡδονή του
Θείου ἔρωτος. Διότι ὅσο ἡ ψυχή μερίμνα γιά τά ἐξωτερικά, νεκρώνεται ὁ νοῦς καί ἐπομενως 
τά ἐσωτερικά πάθη ἐνεργοῦν χωρίς ἔλεγχο. 
Ἄν δέ ἐγκαταλείψη ἡ ψυχή τήν μέριμνα τῶν ἐξωτερικῶν πραγμάτων, τότε χαίρεται ὁ νοῦς
καί στέκει σταθερός (ἀνυψούμενος πρός τόν Θεό)· καί ἡ ψυχή κατανόει τά ἐσωτερικά της
πάθη μέ τόν νοῦ. Φροντίζει λοιπόν ὁ νοῦς γιά τήν ψυχή, μέχρις ὅτου τά ἀπόρριψη ἀπό μέσα
τῆς καί μέ τήν γονιμοποιό του δύναμι γεννήση καί ἐκθρέψη τά τέκνα της. Τότε γίνονται οἱ δύο
μία καρδία καί ὑποτάσσεται ἡ ψυχή στόν νοῦ, ὅπως ἡ γυναίκα στόν ἄνδρα, καί γίνεται ὁ νοῦς
κεφαλή τῆς ψυχῆς, ὅπως εἶπε ὁ Ἀπόστολος: «ὁ ἀνήρ ἐστί κεφαλή τῆς γυναικός» (Ἐφεσ. Ἐ' 23), 
καί ἀφοῦ γίνουν ἕνα ἐν Κυρίῳ, δέν ἔχουν πλέον διαίρεσι.
Ὅσοι λοιπόν ἀξιώθηκαν νά φθάσουν σ' αὐτό τό μέτρο, αὐτοί εἶναι πού προσεύχονται στόν Θεό
μέ ἁγνότητα, αὐτοί εἶναι πού φωτίσθηκαν ἀπό τόν Θεό, οἱ ἀληθινοί προσκυνηταί πού ζητεῖ ὄ 
Θεός, καί τέλος ἐκεῖνοι στούς ὁποίους «ἐνοικεῖ καί ἐμπεριπατεῖ ὁ Ὕψιστος», ὅπως ἔχει γραφή:
«Ἐνοικήσω ἐν αὐτοις καί ἐμπεριπατήσω......» (Β' Κόρ. ς'16).
Γι' αὐτούς εἶπε ὁ Σωτήρ: «ὅτι ἐάν συμφωνήσωσι δύο περί παντός οὐ ἐάν αἰτήσωνται ἐν τῷ ὄνομάτι μου, γενήσεται αὐτοῖς» (Μάτθ. ΙΗ' 19). Διότι ὅταν ἡ ψυχή συμφωνήση μέ τόν νοῦ καί γίνουν ἕνα, τότε ὁ νοῦς μένει στόν Κύριο καί ὁ θεός σ' αὐτόν (τόν νοῦ δήλ. ), ὅπως εἶπε ὁ Κύριος μας στά Εὐαγγέλια : «μείνατε ἐν ἐμοί κἀγώ ἐν ὑμιν» (Ἰωάν. ΙΕ' 5).

Σ' αὐτόν λοιπόν πού παραμένει σέ κοινωνία μέ τόν Θεό διά μέσου της ἐνάρετου πράξεως, καί ὁ Θεός παραμένει μέσα του μέ τήν θεωρία. (Θεωρία ἐννοεῖται ἡ πνευματική καί αὐλή εἰκόνα τοῦ Θεοῦ πού σχηματιζεταί στήν διάνοια τοῦ σκεπτόμενου τόν Θεό, ἤ ἡ ὅρασι τοῦ Θεοῦ μέ τούς ὀφθαλμούς τῆς διάνοιας). Διότι ἐάν ἡ ψυχή ἀπελευθερωθῆ καί προσπεράση τά ἐμπόδια πού εἶναι στόν ἀέρα, τότε μένει στόν Θεό καί δέχεται τίς ἀκτίνες τοῦ Πνεύματος.
Καθώς εἶπε ὁ Ἀπόστολος ὅτι «ὁ κολλώμενος τή πόρνη , ἐν σῶμα ἐστι, καί ὁ κολλὠμενος τῷ Κυρίω, ἐν πνεῦμα ἐστί......» (Ἅ' Κόρ. ς' 16-17)· ο, τί δέ εἶναι ἔξω ἀπό τόν νόμο τοῦ Θεοῦ, πόρνη ὀνομάζεται. Ἡ ψυχή λοιπόν πού πορσκολλήθηκε στόν Κύριο διά τοῦ Πνεύματος μένει σ' Αὐτόν καί δίδασκεταί ἀπ' Αὐτόν πώς πρέπει νά προσεύχεται καί Τόν προσκυνεί ἀδιαλείπτως, μένοντας ἀδιάσπαστα ἑνωμένη μαζί Του· ἀντιστοίχως ὁ Κύριος παραμένει στήν ψυχή, τήν ἀναπαύει καί τῆς χορήγει καί ἀποκαλύπτει τίς τιμές καί τά ἀνεκλάλητα χαρίσματά Του.
Αὐτός λοιπόν ὁ ἄνθρωπος δεν ἁμαρτάνει πλέον, ἀλλ' οὔτε καί τόν Θεό, ὅπως λέγει ἡ Ἅγια Γραφῆς: «πᾶς ὁ γεγεννημενος ἔκ του Θεοῦ ἁμαρτίαν οὐ ποίει, ὅτι σπέρμα Αὐτοῦ ἐν αὐτω μένει καί οὐ δύναται ἁμαρτάνειν, ὅτι ἐκ τού Θεοῦ γεγέννηται» (Ἅ' Ἰωάν. Γ' 9).


Ὁ Κόσμος τῆς Προσευχῆς
Ὁδηγός Πνευματικοῦ Ἀγῶνος
σέλ 158-160
Ἐκδόσεις «Κάλαμος»

Πρόεδρος Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: Δεν υπάρχει ασφάλεια στην ηλεκτρονική αλληλογραφία


σχόλιο ID-ont: Μετά κι από αυτή την είδηση, ας αναφωνήσουμε όλοι μαζί:

ΖΗΤΩ Η "ΑΣΦΑΛΗΣ" ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ &
Η ΚΑΡΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ!

www.in.gr: Παραδοσιακά και με ασφάλεια

Στο... φαξ επιστρέφει ο πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου μετά τις κυβερνοεπιθέσεις

Στρασβούργο, Γαλλία
Στην ασφάλεια του φαξ επιστρέφει ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Γιέρζι Μπούζεκ, προκειμένου να εξασφαλίσει το απόρρητο της αλληλογραφίας του. Ο Πολωνός πρόεδρος αποφάσισε να απαντήσει με αυτό τον τρόπο στις κυβερνοεπιθέσεις που δέχονται το τελευταίο διάστημα οι θεσμοί της ΕΕ.
Ο εκπρόσωπός του, Ρόμπερτ Γκολάνσκι, δήλωσε ότι όλες οι επικοινωνίες με το γραφείο Τύπου του προέδρου και τους δημοσιογράφους θα γίνονται από τη Δευτέρα με φαξ.

«Λόγω των πρόσφατων κυβερνοεπιθέσεων εναντίον ευρωπαϊκών υπηρεσιών, η Υπηρεσία Τεχνολογίας της Πληροφόρησης (IT) πρότεινε να στραφούμε σε πιο ασφαλή μέσα επικοινωνίας.


« Σας παρακαλούμε να θέσετε σε λειτουργία τα φαξ σας και να μας δώσετε τους αριθμούς κλήσεις» πρόσθεσε, ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους.

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα πάντως εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να διαβεβαιώσει ότι θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για να μεταδίδει τις ανακοινώσεις του.

Πολλές ευρωπαϊκές υπηρεσίες, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έπεσαν θύματα κυβερνοεπιθέσεων τον περασμένο μήνα, λίγο πριν από τη Σύνοδο των Βρυξελλών.

http://news.in.gr/world/article/?aid=1231102285

Ο Γέροντας Αμβρόσιος της Ι. Μονής Δαδίου. (βίντεο)





πηγή αρχείου youtube.com/user/megasfilippos

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ


ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕIΧΙΣΗ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==========

Τελευταία, ως μη όφειλε, έχει αρχίσει στην Ελλάδα να ακούγεται μια φωνή, που όσο πάει και δυναμώνει, για την δήθεν ανάγκη αποτείχισης από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή και από τους επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδας και άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών για να μην ...μολυνθούμε από την οικουμενιστική αίρεση!!!

Oύτε που χρειάζεται να αναλυθεί ότι, όσοι προβαίνουν σε αυτούς τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς, είναι άγευστοι του κανονικού δικαίου αλλά και της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας μας.

Ορισμένοι διαβάζουν το βίο ή τα συγγράμματα ενός Αγίου της Εκκλησίας - με τη γνωστή μέθοδο, στις ανθρωπιστικές σπουδές, ως “close reading” - και νομίζουν ότι έτσι αποκτούν το δικαίωμα να προβαίνουν σε ενέργειες που πληγώνουν την ενότητα και την ειρήνη της Εκκλησίας.

Είναι εντελώς απαράδεκτη, υπό τις σημερινές συνθήκε,ς η προσφυγή στην αποτείχιση.

Ο Οικουμενισμός, ύστερα από περισσότερο από ένα αιώνα ζωής, βρίσκεται στην πιο αντίξοη καμπή της ιστορίας του.

Στο Βατικανό ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ΄- ένας κυριολεκτικά μεσαιωνικός Πάπας - δεν δέχεται καμιά μορφή περιορισμού του "πρωτείου" και του "αλάθητου".

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, από την άλλη, είναι τόσο ισχυρές οι εθνοφυλετικές τάσεις ώστε η δυνατότητα υποχωρήσεων σε θέματα Οικουμενισμού είναι εντελώς αδύνατη στο προβλεπτό μέλλον.

Επομένως γιατί να γίνει η αποτείχιση;

Για την παραβίαση των Ιερών Κανόνων που απαγορεύουν τις συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους;

Από πότε έγινε παράδοση της Εκκλησίας οι πιστοί να προσφεύγουν στην αποτείχιση εξαιτίας της παράβασης των Ιερών Κανόνων;

Πότε τηρήθηκε και πού η ακρίβεια των Κανόνων ώστε να θεωρήσουμε ότι τώρα ειδικά καταστρατηγούνται;

Πόσοι επίσκοποι - παρά τις σαφείς και κατηγορηματικές διατάξεις Οικουμενικών Συνόδων - χειροτονούν τους κληρικούς τους όταν φτάσουν στο κανονικό όριο ηλικίας;

Πώς έγινε δεκτός ο πέρα για πέρα αντικανονικός και αντορθόδοξος εκκλησιολογικά θεσμός των βοηθών επισκόπων; Τι είναι το επισκοπικό αξίωμα; Παράσημο; Για να το δίνει η Σύνοδος σε όποιον αποφασίσει;

Τι προβλέπουν οι Ιεροί Κανόνες για το μεταθετό; Υπάρχουν πιο αυστηροί Κανόνες από τους Κανόνες που απαγορεύουν το μεταθετό; Το μεταθετό όμως έχει γίνει δυστυχώς συνήθης πρακτική πολλών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και υπάρχει και στο Καταστατικό της Εκκλησίας της Ελλάδος!

Βάσει ποιας συνέπειας ή λογικής είναι επιτρεπτό να αποτειχιστούμε από τους επισκόπους μας, επειδή παραβαίνουν τους Ιερούς Κανόνες της συμπροσευχής, και δεν πρέπει να αποτειχιστούμε όταν παραβαίνουν τους Ιερούς Κανόνες για την ηλικία των κληρικών που χειροτονούν ή όταν μετατίθενται από επαρχία σε επαρχία ή όταν ψηφίζουν υπέρ του μεταθετού;

Αν αντικανικότητος μνησθώμεν τις των επισκόπων μας ή των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών μας υποστήσεται;

Σε ποια εποχή και σε ποιο μέρος τηρούσαν οι επίσκοποι όλους τους Ιερούς Κανόνες με ακρίβεια;

Τι θα γινόταν στην Εκκλησία όταν μια ομάδα πιστών - με ή χωρίς κληρικούς- προσέφευγε στην αποτείχιση κάθε φορά που παρετηρείτο παράβαση των Ιερών Κανόνων;

Τί θα συνέβαινε;

Απλούστατα! Αυτό ακριβώς που συμβαίνει στον Προτεσταντισμό, όπου υπάρχουν 300 επίσημες Προτεσταντικές “Εκκλησίες” (και ο Θεός να τις κάνει) και 2,000 ανεπίσημες.

Αυτή την ορθόδοξη πρακτική εισηγούνται ορισμένοι;

Δεν ζηλεύουμε ούτε το “ορθόδοξο” τους φρόνημα, ούτε τη θεολογική τους “επάρκεια”.

Εχουμε αδήριτη υποχρέωση να τηρούμε τους Ιερούς Κανόνες.

Εχουμε κατά Θεόν υποχρέωση να διαμαρτυρόμαστε όταν καταπατούνται, αλλά είναι ανεπίτρεπτο να αποτειχιζόμαστε από τους επισκόπους μας, πριν συνοδική διαγνώμη, για την παράβαση των Ιερών Κανόνων.

Παραθέτουμε στη συνέχεια απόσπασμα από το βιβλίο του μακαριστού Αγίου Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου “Τα δύο άκρα”, που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου. Ο μακαριστός Γέροντας - πατερική μορφή του 20ού αιώνα και εξαίρετος κανονολόγος- μας δίνει το στίγμα της ορθόδοξης θεώρησης της Αποτείχισης. Ας τον ακούσουμε.
*****
ΔΙΑΚΟΠΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ...ΜΟΛΥΝΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ;
Του Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου
===========
Αλλά η διακοπή του μνημοσύνου, «πριν από Συνοδική διάγνωση» και καταδίκη, δεν έχει την έννοια της αποφυγής μολυσμού από την κηρυσσόμενη αίρεση! Όχι, αδελφέ μου! Αν είχε αυτή την έννοια, τότε οι Κανόνες δεν θα παρείχαν απλά το δικαίωμα παύσης του μνημοσύνου για αίρεση «πριν από Συνοδική διάγνωση», αλλά θα θέσπιζαν ρητή και σαφή υποχρέωση με απειλή βαρύτατων ποινών σε αντίθετη περίπτωση.
Η διακοπή μνημοσύνου για αίρεση «πριν από Συνοδική διάγνωση» έχει άλλη έννοια. Αποτελεί έντονη, αλλά κι έσχατη διαμαρτυρία της Ορθόδοξης συνείδησης, παρέχει μια διέξοδο σε αυτούς που σκανδαλίζονται, και ταυτόχρονα αποσκοπεί και στη δημιουργία αναταραχής, ώστε η Εκκλησία να βιαστεί να ξεκαθαρίσει την κατάσταση.
Δεν υπάρχει κίνδυνος να…μολυνθούμε, ούτε μνημονεύντας τον Πατριάρχη (εφόσον ακόμα δεν καταδικάστηκε), ούτε, πολύ περισσότερο, αν δεχόμαστε σε κοινωνία αυτούς που τον μνημονεύουν. Όσα αντίθετα λέγονται, είναι ανόητοι «ζηλωτισμοί». Ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων δε μολύνθηκε, αν και έλαβε Επισκοπική χειροτονία από τον Μητροπολίτη Καισαρείας Ακάκιο, ο οποίος ήταν μεν δηλωμένος αρειανός (και μάλιστα αρχηγός μιας μερίδας αρειανών), αλλά ακόμη βρισκόταν και ενεργούσε εντός της Εκκλησίας. Ο άγιος Ανατόλιος χειροτονήθηκε κι αυτός Επίσκοπος (και μάλιστα Πατριάρχης Κων/πόλεως) από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Διόσκορο, ο οποίος ήταν μεν μονοφυσίτης και μεγάλος προστάτης του αιρεσιάρχη Ευτυχή, αλλά δεν είχε ακόμη καταδικαστεί από την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο. Αν λοιπόν δεν μολύνει ούτε αυτή η χειροτονία από Επισκόπους που κηρύσσουν μεν αιρετικά φρονήματα, αλλά ακόμα δεν καταδικάστηκαν από Σύνοδο και παραμένουν εντός της Εκκλησίας, πολύ περισσότερο δε μολύνει το μνημόσυνό τους και ακόμα περισσότερο δε μολύνει η κοινωνία με πρόσωπα που ανέχονται κατ’ οικονομία αυτούς και διατηρούν το μνημόσυνό τους.
Οι Παλαιοημερολογίτες, «μη νοούντες μήτε α λέγουσι μήτε περί τίνων διαβεβαιούνται», ισχυρίζονται τα εντελώς αντίθετα (βλέπε και το βιβλίο του Θεοδωρήτου Μαύρου). Αλλά τότε και αυτοί οι ταλαίπωροι είναι μολυσμένοι. Γιατί; Διότι, όπως προείπα, και αυτοί, παρά τις θεωρητικές διακηρύξεις τους, ή μάλλον, σε κραυγαλέα και τραγική αντίθεση με αυτές, δέχονται στην πράξη σε κοινωνία (συμπροσευχή και παροχή Μυστηρίων) πρόσωπα που ανήκουν στην Εκκλησία της Ελλάδας, η οποία έχει κοινωνία με τον Πατριάρχη! Οπότε;;;
Αν ήθελαν να είναι συνεπείς, έπρεπε να μη δέχονται ούτε ένα (αριθμός 1) μέλος της Ελλαδικής Εκκλησίας να εκκλησιαστεί (ή, πολύ περισσότερο, να εξομολογηθεί ή να κοινωνήσει) μαζί τους, αν προηγουμένως δεν δήλωνε ότι αποχωρεί από την Εκκλησία της Ελλάδας και προσχωρεί εν μετανοία σε αυτούς. Αυτοί όμως, χωρίς φόβο και δισταγμό, συνεκκλησιάζονται, συμπροσεύχονται και συμμετέχουν στα Μυστήρια με πλήθος Νεοημερολογίτες στους Ναούς των Παλαιοημερολογιτών και μάλιστα σε μερικά Ησυχαστήρια.
ΠΗΓΗ:
Από τα ΔΥΟ ΑΚΡΑ του π.Επιφανίου Θεοδωροπούλου,

Η νήψη, κλειδί της πνευματικής ζωής.


Η νήψη, κλειδί της πνευματικής ζωής.

Στον πνευματικό αγώνα που κάνει ο πιστός για να εναρμονίζει πάντα τη ζωή του με το θέλημα του Κυρίου και να ζει μια γνήσια «εν Χριστώ» πνευματική ζωή, έχουν μεγάλη θέση η νήψη, η εγρήγορση και η προσοχή. Αποτελούν το κλειδί της πνευματικής ζωής και εμπεριέχουν μια ανύσταχτη φροντίδα συνεχούς επαγρύπνησης, ώστε να μην καταλαμβάνεται ποτέ ο πιστός από τον ύπνο της ραθυμίας, της ραστώνης και του εκτροχιασμού από τη σωστή πορεία του.Η λέξη νήψη, η οποία συναντιέται πολύ συχνά στην πατερική φιλολογία, σημαίνει στην εκκλησιαστική ορολογία την ανύσταχτη εποπτεία του νου και της καρδιάς. Γι’ αυτό ονομάζεται και φυλακή, δηλαδή φρουρά του νου, που σημαίνει μία συνεχή επαγρύπνηση για να μην κυριαρχήσει πάνω του ποτέ ο εχθρός της ψυχής. Η λέξη νήψη, παράγεται από το ρήμα νήφω, που σημαίνει είμαι άγρυπνος, είμαι προσεχτικός , βρίσκομαι σε συνεχή εγρήγορση. Υπάρχει μία αρρώστια επικίνδυνη , η οποία πολεμάει τον πιστό που θέλει να ζει μια σωστή χριστιανική ζωή. Είναι αυτή της ανεμελιάς και της ραθυμίας. Η κατάσταση αυτή μπορεί εύκολα να εισχωρήσει στην καρδιά και να κυριαρχήσει. Ρέπουμε δυστυχώς προς την αμέλεια και τη ραθυμία. Γι’ αυτό η νήψη ή εγρήγορση είναι φάρμακο απαραίτητο για να είναι η καρδιά μας πάντοτε ξύπνια και να μην καταλαμβάνεται από τον ύπνο της ραθυμίας. Παράδειγμα προς αποφυγή είναι οι γνωστές πέντε μωρές παρθένες της παραβολής του Ευαγγελίου, που παγιδεύτηκαν από την αμέλεια.Στην πορεία του ο χριστιανός πρέπει να υπερνικά πολλά εμπόδια και δυσκολίες. Σε κάθε βήμα υπάρχουν παγίδες και εμπόδια. Είτε από τον παλαιό άνθρωπο που υπάρχει μέσα μας, είτε από εμπόδια του περιβάλλοντός μας, είτε από παγίδες που μας στήνει ο εχθρός της ψυχής μας ο διάβολος. Η νήψη είναι το φάρμακο που μας διατηρεί άγρυπνους και προσεχτικούς . Μας ανοίγει τα μάτια να βλέπουμε τα εμπόδια, τις παγίδες και μας βοηθάει να αντιστεκόμαστε, να αγωνιζόμαστε και να νικάμε.Η νήψη είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με την προσευχή , που είναι το μεγάλο όπλο του πνευματικού αγώνα μας. Κατά τους πατέρες της Εκκλησίας δεν νοείται νήψη χωρίς προσευχή. Ο Κύριός μας πολλές φορές μίλησε για την εγρήγορση και την προσευχή. Είπε: «Γρηγορείτε και προσεύχεσθε, ίνα μη εισέλθετε εις πειρασμόν» ( Ματθ. κστ΄,41 ) .

Από το βιβλίο: “Μητροπολίτου πρ. Πειραιώς Καλλινίκου Καρούσου Η «εν Χριστώ» Πνευματική ζωή.

Εκδόσεις Χρυσοπηγή Αθήνα 2010

Νουθεσίες, μακαριστοῦ Γέροντος Διονυσίου, Ἁγιορείτου

Αυτό το ιστολόγιο
Με σύνδεση από εδώ
Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΜΟΥ.
Αυτό το ιστολόγιο
 
 
 
 
Με σύνδεση από εδώ
 
 
 
Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΜΟΥ.
 
 
 

Σοφς πατρικς νουθεσίες το μακαριστο Πνευματικο Γέροντος ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ, γιορείτου Ρουμάνου

«Πολλς οκογένειες ταλαιπωρονται, διότι πάρχει γωισμός, ποιος πνίγει τν γάπη κα τν πετάει μακριά! Δν κάνουν ο σύζυγοι πομονή. Δν κτιμ νδρας τν γυναίκα, γυναίκα τν νδρα κα ταλαιπωρονται κα βασανίζονται κα κάνουν δυστυχισμένα τ παιδιά τους. Μά, ατς - ατ πο πρες π τν κκλησία δν εναι; Γιατί μονίμως ατ τ ξεχνς; Γιατί; Φθάνουν στ σημεο ν χωρίζουν. Ατ εναι τ χειρότερο. Τί ν π; νθρωποι μ δύο κα τρία κα τέσσερα παιδάκια διαλύουν τ μεγάλο Μυστήριο το Γάμου. Π, π, π! Φοβερό, φοβερό! Τί πόνος σ' ατ τ ταλαίπωρα παιδιά, τί καημός, τί δύνη!... Τος ξασφαλίζουμε μία μαύρη ζωή. Προσοχή. λλο μάνα κι λλο δεύτερη γυναίκα ο συγγενες πο τ βοηθον. Μέσα στν κάθε οκογένεια γίνεται -πρέπει ν γίνεται- θεία Λειτουργία, φο «κατ' οκον κκλησία» εναι. Πς, σ πατέρα, πς, σ μάνα, θ καταστρέψεις τ Μυστήριον ατό; σο καλ κα μορφη εναι λλη, σο καλς κα μορφος εναι λλος, ατς εναι σύζυγος πού σου δωσε κκλησία, ατ εναι σύζυγος πού σου δωσε Θεός, «δόξη κα τιμή». T' λλα, φησε τά. Ν κάνουμε πομονήν. Ατς εναι σταυρός μας. πομονήηηη! χ, δουλεύει συνεχς σατανς...».
(π τ βιβλίο «ΑΘΩΝΙΤΑΙ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ», σέλ. 221-222).
σιος φιλόθεός της Πάρου
τεχος 31 ανουάριος πρίλιος 2011. Θσ/νίκη
κδόσεις ρθόδοξος...
Κυψέλη

Δορυφορικά να απαντήσει η Εκκλησία στον αποκλεισμό της από την ΕΡΤ ΑΕ

Ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Γέροντα Παϊσιο και αποσπασματικές τηλεοπτικές μεταδόσεις των Ιερών Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδος, μελετά η διοίκηση της ΕΡΤ ΑΕ, μετά το «κόψιμο» της εκπομπής «Αρχονταρίκι» και των Θείων Λειτουργιών που τελούσε ο μητροπολίτης  Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος.
Μετά από αυτές τις εξελίξεις, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη να τεθεί και πάλι το θέμα της λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού εθνικής εμβέλειας από την Εκκλησία της Ελλάδος. Ιεράρχες μάλιστα έχουν εκφράσει την άποψη «ο τηλεοπτικός σταθμός να εκπέμπει σε πρώτη φάση δορυφορικά , ώστε να ξεπεραστεί ο σκόπελος  της εξεύρεσης συχνότητας ».
Υπενθυμίζουμε ότι το 2000, ειδική επιτροπή υπό το μητροπολίτη κ.  Ιγνάτιο  είχε καταθέσει στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο πλήρη τεχνικοοικονομική μελέτη για την εγκατάσταση του σταθμού.
Πρόταση της επιτροπής ήταν  η ενοικίαση ωρών σε δορυφορικό πρόγραμμα ή αγορά όλου ή μέρους μικρού τηλεοπτικού σταθμού τοπικής εμβέλειας στην Αττική, ο οποίος, λόγω της άδειας που διαθέτει η Εκκλησία, θα έχει τη δυνατότητα να εκπέμπει πανελλαδικά.
Είχαν ξεκινήσει επαφές   της  επιτροπής της Εκκλησίας με τον ΟΤΕ και τη Multichoice , αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
«Η Εκκλησία μπορεί να δημιουργήσει ποιοτική τηλεόραση , αρκεί να συμφωνήσουν οι ιεράρχες», τονίζει στο “ierovima”  κληρικός.
Η Ιερά Σύνοδος  στις 5 Απριλίου απέστειλε επιστολή στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΤ  ΑΕ κ. Λάμπη Ταγματάρχη , στην οποία ανέφερε μεταξύ άλλων: «Εἰς μίαν χώραν μέ συντριπτικήν πλειονοψηφίαν Ὀρθοδόξου Χριστιανικοῦ πληθυσμοῦ δέν εἶναι λογικόν, οὔτε δίκαιον, νά ἀπουσιάζῃ ἀπό τό πρόγραμμα τῶν κρατικῶν τηλεοπτικῶν διαύλων μία ἐκπομπή διαλόγου καί προβληματισμοῦ βασιζομένη εἰς τήν Ἑλληνορθόδοξον Παράδοσιν».
Η ΕΡΤ ΑΕ δεν έχει απαντήσει ακόμη,  αλλά σύμφωνα με πληροφορίες,  την Μεγάλη Εβδομάδα, ενδεχομένως να μην υπάρξει τηλεοπτική κάλυψη των Ιερών Ακολουθιών, με εξαίρεση τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο. Αλλά και αυτές οι καλύψεις , για λόγους κόστους, θα είναι αποσπασματικές.
Πάντως η ΕΤ 3 έχει έτοιμο ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στη ζωή, το έργο και τις προφητείες του Πάτερ Παΐσιου, που έχει ετοιμάσει  ο δημοσιογράφος - ειδικός σύμβουλος διοίκησης της ΕΤ3 Γιάννης Φερέτης.
 Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Φερέτης  με τη δημοσιογραφική έρευνα που έκανε στο Άγιο Όρος, όπου ο Γέρων Παΐσιος έζησε τα περισσότερα  και μέσα από μαρτυρίες άλλων μοναχών, θα κάνει γνωστές στους τηλεθεατές άγνωστες πτυχές από τη ζωή του Γέροντα. Το ντοκιμαντέρ θα μεταδίδεται κάθε μέρα τη Μεγάλη Εβδομάδα

Ὁ ΕΥΔΟΚΙΑΔΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ
Στά χρόνια τοῦ Μεγάλου Ξεσηκωμοῦ ἡ λαχτάρα γιά τήν Λευτεριά ἦταν πού κράτησε τόν κάθε Ἕλληνα σ' ἐγρήγορση ἀγωνιστική. Παρά τίς μικρότητες, πού εἶναι ἀναπόφευκτες στούς ἀνθρώπους, παρά τήν ἐλαχιστότητα τῶν μέσων, ὁ πόθος γιά τήν ἀναγέννηση τοῦ Ἔθνους ἔμεινε ἀκοίμητος.
Αὐτός ὁ πόθος ὁδήγησε τά βήματα ἑνός ἐπισκόπου, τοῦ Εὐδοκιάδος Γρηγορίου, ἀπό τήν Κωνσταντινούπολη στόν Μοριά. Μέ τήν ἔκρηξη τῆς Ἐπαναστάσεως ἐγκατέλειψε τήν ἐπισκοπική του θέση, γιά νά γίνει ἀγωνιστής στή Μεγάλη Ὑπόθεση. Γιά νά λάβει μέρος στήν πραγματοποίηση ἑνός ὀνείρου πολλῶν γενεῶν.
Γεννημένος στήν Ἰθάκη στά 1767 μεγάλωσε μέ τό ὅραμα τῆς ἐλεύθερης Ἑλλάδας. Ἀπό νωρίς ἀκολούθησε τόν μοναχισμό κι ἔτσι στήν ἡσυχία καί τήν πνευματικότητα τοῦ μοναστηριοῦ ἀνδρώθηκε τό πνεῦμα του. Μαθήτευσε καί στήν Ἀθωνιάδα, πού εἶχε μεγάλη φήμη ἐκείνη τήν ἐποχή. Γι' αὐτό καί ἡ μόρφωσή του δέν ἦταν τυχαία. Ἡ Θεολογία καί ἡ Φιλοσοφία τόν συγκινοῦσε ἰδιαίτερα. Μίλαγε καί ξένες γλῶσσες. Ἐκτός ἀπό τά τουρκικά, γνώριζε τήν ἀραβική καί τήν γαλλική, πράγμα σπάνιο γιά κεῖνα τά χρόνια.
Τό 1808 χειροτονήθηκε ἐπίσκοπος Εὐδοκιάδος καί ἔγινε βοηθός τοῦ Μητροπολίτου Χίου. Μετά ἀπό λίγο, τό 1811, τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, πού γνώριζε τήν ἀξία του, τόν τοποθέτησε Ἀρχιερατικό προϊστάμενο στή συνοικία Μεγάλο Ρεῦμα τῆς Βασιλεύουσας. Ἐκεῖ τόν βρῆκε ἡ Ἐπανάσταση τοῦ 1821.
Ἀπό κοντά γνώρισε τά φοβερά γεγονότα στήν Πόλη, μόλις μαθεύτηκε ἡ ἔναρξη τοῦ Ἀγώνα. Τόν ἀπαγχονισμό τοῦ Πατριάρχη καί τή σφαγή τῶν Μητροπολιτῶν καί χιλιάδων λαοῦ. Ἀντί, ὅμως, νά πτοηθεῖ καί νά κάτσει ἥσυχος, ὅπως πολλοί "συνετοί" τόν συμβούλευαν, σηκώθηκε καί πῆρε τόν δρόμο γιά τήν Πελοπόννησο.
Στήν ἀρχή βρέθηκε στά ἴδια μετερίζια μέ τόν Κολοκοτρώνη, τόν Παπαφλέσσα κι ἄλλους ἀγωνιστές. Ἀργότερα, ὅμως, τό Ἐκτελεστικό τόν κάλεσε κοντά του, γιατί εἶχε ἀνάγκη ἀπό τήν πολύτιμη μόρφωσή του καί τήν πείρα του.
Τό πρῶτο, πού σκέφτηκε ὁ Γρηγόριος, σάν ἔλαβε αὐτή τήν ἐντολή, ἦταν νά μήν ὑπακούσει. Ὁ πολεμιστής σκουριάζει μέσα στό γραφεῖο. Ἡ παρέμβαση, ὅμως, τοῦ ὑπουργοῦ τῆς Θρησκείας, Ἐπίσκοπου Δαμαλῶν Ἰωνᾶ, ἔκαμψε τήν ἀντίθεσή του. Πείσθηκε, πώς ἡ πατρίδα τόν χρειάζεται γιά μιά σπουδαία ἀποστολή. Γιά νά πραγματοποιήσει ἕνα μεγαλεπίβολο σχέδιο.
Πραγματικά, τό 1824 οἱ Ἕλληνες εἶχαν πληροφορηθεῖ, πώς οἱ ὑπόδουλοι στούς Τούρκους Λιβανέζοι παραδειγματίστηκαν ἀπ' αὐτούς καί σκόπευαν νά ἐπαναστατήσουν. Ζητοῦσαν, λοιπόν, τή βοήθεια τῶν Ἑλλήνων, πού εἶχαν ἀποκτήσει πείρα, τόσο στήν ὀργάνωση, ὅσο καί στήν ἐκτέλεση τέτοιων τολμημάτων. Ἀπό τήν πλευρά τους πάλι οἱ Ἕλληνες ἐνδιαφέρονταν γιά τή συμμαχία αὐτή, πού θά προκαλοῦσε ἀντιπερισπασμό στούς Τούρκους.
Ἡ ὑπόθεση ἦταν δύσκολη καί λεπτή. Ἔπρεπε νά ἀνατεθεῖ σέ ἄντρα ἱκανό, πού νά γνωρίζει τήν κατάσταση στίς περιοχές αὐτές. Σάν τέτοιος κρίθηκε ὁ Εὐδοκιάδος Γρηγόριος. Ἡ μόρφωσή του, ἡ γλωσσομάθειά του καί πρός παντός ὁ ὀξύνοιά του ἦταν ἐγγύηση γιά τήν ἐπιτυχία τῆς ἀποστολῆς. Ἐπιπλέον, ὁ Γρηγόριος εἶχε θητεύσει στούς κόλπους τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τοῦ μεγάλου σχολείου τῆς διπλωματίας γιά τό ὑπόδουλο Γένος.
Ἔτσι τό 1825 ἔφυγε γιά τή Συρία. Σάν ἔφθασε ἐκεῖ, πρώτη του δουλειά ἦταν νά ἔλθει σ' ἐπαφή μέ τόν Ἐμίρη τῶν Δρούζων Μπεσίρ Σεχάμπε, πού ἔδειχνε τάσεις γιά ἀνεξαρτησία. Ἔπειτα ἐπισκέφτηκε τούς ὀρθόδοξους Μητροπολίτες τοῦ Λιβάνου καί τῆς Συρίας. Σ' ὅλους αὐτούς εἶχε στείλει ἐπιστολές ὁ Δαμαλῶν Ἰωνᾶς κι ἔτσι εἶχε προετοιμαστεῖ κατάλληλα τό ἔδαφος. Γι' αὐτό παντοῦ γίνεται δεκτός μέ ἐνθουσιασμό, παντοῦ συναντᾶ προεπαναστατικό ὀργασμό.
Στίς 4 Μαΐου τοῦ 1826 τό Ἐκτελεστικό παίρνει γράμμα ἀπό τόν Γρηγόριο, πού τό προτρέπει νά βοηθήσει τούς χριστιανούς τῆς Συρίας στό δικό τους ἀγώνα. Οἱ Ἕλληνες μέ τή σειρά τους τόν εἰδοποιοῦν, πώς ἑτοιμάζεται ἐκστρατεία μέ ἀρχηγούς τόν Κριεζώτη, τόν Καρατάσο καί τόν Δυοβουνιώτη. Ἡ εἴδηση αὐτή γέμισε χαρά τούς ἐκεῖ χριστιανούς. Νέα "Ἁγία Λαύρα" ἀρχίζει νά ἑτοιμάζεται.
Δυστυχῶς, ὅμως, τό σχέδιο αὐτό τελικά ναυάγησε. Αἰτία ἡ παλιά κακοδαιμονία τοῦ ἀνθρώπινου γένους. Ἡ προδοσία. Πρίν προλάβει ὁ Γρηγόριος νά ἑτοιμάσει κατάλληλα τήν ἐξέγερση, προδόθηκε. Τόν συνέλαβαν Αἰγύπτιοι στρατιῶτες στό Χαλέπι τῆς Συρίας καί τόν ἔσυραν αἰχμάλωτο στήν Αἴγυπτο.
Ἐκεῖ ὁ Γρηγόριος ὑπέστη τά πάνδεινα. Βασανίστηκε ἀπάνθρωπα γιά ν' ἀποκαλύψει πρόσωπα καί πράγματα. Γνώριζε, ὅμως, νά κρατᾶ τό στόμα του κλειστό. Ἡ ἐχεμύθειά του θά σώσει πολλούς χριστιανούς. Τελικά μιά κι οἱ ἀνακριτές δέν κατάφεραν νά τοῦ ἀποσπάσουν καμιά πληροφορία, πεισματωμένοι ἀπό τήν στάση του, τόν παρέδωσαν σκλάβο στά κτήματα τοῦ Βελῆ τῆς Αἰγύπτου Μεχμέτ Ἀλῆ, τοῦ Πατέρα τοῦ Ἰμπραήμ πασᾶ.
Νέες δοκιμασίες περίμεναν τόν ταλαιπωρημένο ἐπίσκοπο. Ἀνῆκε πιά σέ μιά κατηγορία ἀνθρώπων, πού οἱ ἄλλοι δέν τούς ἀναγνώριζαν κανένα δικαίωμα. Ἡ ζωή του δέν εἶχε καμιά ἀπολύτως ἀξία. Ἦταν στή διάθεση τῶν ἐπιστατῶν τοῦ Βελῆ, πού ἦσαν φημισμένοι γιά τή σκληράδα τους. Δέν φτάνει ἡ σκληρή δουλειά. Δέν φτάνουν οἱ ἀφάνταστες ταλαιπωρίες. Δέν φτάνει ἡ δυσεντερία καί οἱ ἄλλες ἀρρώστιες ἀπ' τό βρώμικο φαγητό, πού τόν ὑποχρέωναν νά τρώει. Εἶχε ν' ἀντιμετωπίσει καί τά πειράγματα τῶν στρατιωτῶν, πού ἔφταναν ὥς τή χυδαιότητα. Πολλές φορές ξυλοκοπήθηκε ἄγρια χωρίς αἰτία. Ἄν παραπονιόταν, κινδύνευε νά χάσει τή ζωή του.
Στό μεταξύ οἱ Ἕλληνες εἶχαν μάθει τήν τύχη τοῦ ἀπεσταλμένου τους. Ζήτησαν, λοιπόν, τή βοήθεια τῶν εὐρωπαϊκῶν κυβερνήσεων γιά τήν ἀπελευθέρωση τοῦ ἱεράρχη. Πραγματικά, μετά ἀπό δύο χρόνια ὁ Κόδριγκτων κατάφερε νά μάθει ποῦ βρισκόταν κι ἔτσι ν' ἀπαιτήσει τήν ἐλευθερία του. Τόν παρέλαβε σέ ἄθλια κατάσταση καί τόν ἔφερε στήν Ἑλλάδα, στά τέλη τοῦ 1828. Γιά νά τόν ἀνταμείψει τό νεοσύστατο ἑλληνικό κράτος τόν ἔκανε Μητροπολίτη Αἰγιαλείας τό ἔτος 1833. Ἀκολούθως τό 1842 μετατέθηκε στή Μητρόπολη Πατρῶν (1842-1852). Πέθανε στά 1855 σέ βαθύτατα γεράματα ὡς πρώην Πατρῶν.
Ἡ ἱστορία ἔχει κατατάξει τήν περιπέτειά του στίς μεγάλες προσφορές τῆς Ἐκκλησίας στή διάρκεια τοῦ Ἀγώνα. Ὁ ἴδιος, ὅμως, ἔζησε μέ τήν πίκρα τῆς ἀποτυχίας σέ μιά σημαντική ὑπόθεση. Ἡ μετριοφροσύνη του δέν δέχθηκε τόν χαρακτηρισμό τοῦ ἥρωα. Πάντοτε μίλαγε γιά ἐκτέλεση ἀρχιερατικοῦ καθήκοντος, ὅπως καί τόσοι ἄλλοι μάρτυρες ἐπίσκοποι, πού σήμερα φραγκοσπουδαγμένοι νεωτεριστές τούς κατηγοροῦν

Τοῦ Γεωργίου Θ. Πρίντζιπα

Η Ευρώπη ακυρώνει τα Χριστούγεννα!

Tα Χριστούγεννα είναι μια γιορτή που γιορτάζουμε όχι ως άτομα ούτε ως έθνος, αλλά ως ανθρώπινη οικογένεια [Ronald Reagan] Ένα σχεδόν σπαρακτ...