τόν Θεό. Διότι πραγματική λατρεία τοῦ Θεοῦ εἶναι τό νά μήν ἔχουμε, τήν ὥρα τῆς προσευχῆς,
στόν νοῦ μᾶς τίποτε ξένο πρός τήν προσευχή καί νά ἀπασχολούμεθα μόνον μ' Αὐτόν.
Δηλαδή νά μήν ἔχουμε στόν νοῦ μας οὔτε ἡδονή, οὔτε κακία, οὔτε μίσος, οὔτε φθόνο, οὔτε
φανταστική εἰκόνα, οὔτε φροντίδα γιά πράγματα τοῦ αἰῶνος τούτου. Διότι αὐτά εἶναι σκοτεινά
τείχη, πού φυλακίζουν τήν ταλαίπωρη ψυχή καί τήν ἐμποδίζουν στόν ἀέρα καί δέν τήν ἀφήνουν νά συνάντηση τόν Θεό, ὥστε μυστικῶς καί «ἐν τῷ κρυπτῶ» νά Τόν εὐλογήση καί νά προσευχηθῆ
πρός Αὐτόν μέ ἁγνότητα, μέ θεῖο φωτισμό, μέ γλυκύτητα καρδίας καί νά δοκιμάση τήν ἡδονή του
Θείου ἔρωτος. Διότι ὅσο ἡ ψυχή μερίμνα γιά τά ἐξωτερικά, νεκρώνεται ὁ νοῦς καί ἐπομενως
τά ἐσωτερικά πάθη ἐνεργοῦν χωρίς ἔλεγχο.
Ἄν δέ ἐγκαταλείψη ἡ ψυχή τήν μέριμνα τῶν ἐξωτερικῶν πραγμάτων, τότε χαίρεται ὁ νοῦς
καί στέκει σταθερός (ἀνυψούμενος πρός τόν Θεό)· καί ἡ ψυχή κατανόει τά ἐσωτερικά της
πάθη μέ τόν νοῦ. Φροντίζει λοιπόν ὁ νοῦς γιά τήν ψυχή, μέχρις ὅτου τά ἀπόρριψη ἀπό μέσα
τῆς καί μέ τήν γονιμοποιό του δύναμι γεννήση καί ἐκθρέψη τά τέκνα της. Τότε γίνονται οἱ δύο
μία καρδία καί ὑποτάσσεται ἡ ψυχή στόν νοῦ, ὅπως ἡ γυναίκα στόν ἄνδρα, καί γίνεται ὁ νοῦς
κεφαλή τῆς ψυχῆς, ὅπως εἶπε ὁ Ἀπόστολος: «ὁ ἀνήρ ἐστί κεφαλή τῆς γυναικός» (Ἐφεσ. Ἐ' 23),
καί ἀφοῦ γίνουν ἕνα ἐν Κυρίῳ, δέν ἔχουν πλέον διαίρεσι.
Ὅσοι λοιπόν ἀξιώθηκαν νά φθάσουν σ' αὐτό τό μέτρο, αὐτοί εἶναι πού προσεύχονται στόν Θεό
μέ ἁγνότητα, αὐτοί εἶναι πού φωτίσθηκαν ἀπό τόν Θεό, οἱ ἀληθινοί προσκυνηταί πού ζητεῖ ὄ
Θεός, καί τέλος ἐκεῖνοι στούς ὁποίους «ἐνοικεῖ καί ἐμπεριπατεῖ ὁ Ὕψιστος», ὅπως ἔχει γραφή:
«Ἐνοικήσω ἐν αὐτοις καί ἐμπεριπατήσω......» (Β' Κόρ. ς'16).
Γι' αὐτούς εἶπε ὁ Σωτήρ: «ὅτι ἐάν συμφωνήσωσι δύο περί παντός οὐ ἐάν αἰτήσωνται ἐν τῷ ὄνομάτι μου, γενήσεται αὐτοῖς» (Μάτθ. ΙΗ' 19). Διότι ὅταν ἡ ψυχή συμφωνήση μέ τόν νοῦ καί γίνουν ἕνα, τότε ὁ νοῦς μένει στόν Κύριο καί ὁ θεός σ' αὐτόν (τόν νοῦ δήλ. ), ὅπως εἶπε ὁ Κύριος μας στά Εὐαγγέλια : «μείνατε ἐν ἐμοί κἀγώ ἐν ὑμιν» (Ἰωάν. ΙΕ' 5).Σ' αὐτόν λοιπόν πού παραμένει σέ κοινωνία μέ τόν Θεό διά μέσου της ἐνάρετου πράξεως, καί ὁ Θεός παραμένει μέσα του μέ τήν θεωρία. (Θεωρία ἐννοεῖται ἡ πνευματική καί αὐλή εἰκόνα τοῦ Θεοῦ πού σχηματιζεταί στήν διάνοια τοῦ σκεπτόμενου τόν Θεό, ἤ ἡ ὅρασι τοῦ Θεοῦ μέ τούς ὀφθαλμούς τῆς διάνοιας). Διότι ἐάν ἡ ψυχή ἀπελευθερωθῆ καί προσπεράση τά ἐμπόδια πού εἶναι στόν ἀέρα, τότε μένει στόν Θεό καί δέχεται τίς ἀκτίνες τοῦ Πνεύματος.
Καθώς εἶπε ὁ Ἀπόστολος ὅτι «ὁ κολλώμενος τή πόρνη , ἐν σῶμα ἐστι, καί ὁ κολλὠμενος τῷ Κυρίω, ἐν πνεῦμα ἐστί......» (Ἅ' Κόρ. ς' 16-17)· ο, τί δέ εἶναι ἔξω ἀπό τόν νόμο τοῦ Θεοῦ, πόρνη ὀνομάζεται. Ἡ ψυχή λοιπόν πού πορσκολλήθηκε στόν Κύριο διά τοῦ Πνεύματος μένει σ' Αὐτόν καί δίδασκεταί ἀπ' Αὐτόν πώς πρέπει νά προσεύχεται καί Τόν προσκυνεί ἀδιαλείπτως, μένοντας ἀδιάσπαστα ἑνωμένη μαζί Του· ἀντιστοίχως ὁ Κύριος παραμένει στήν ψυχή, τήν ἀναπαύει καί τῆς χορήγει καί ἀποκαλύπτει τίς τιμές καί τά ἀνεκλάλητα χαρίσματά Του.
Αὐτός λοιπόν ὁ ἄνθρωπος δεν ἁμαρτάνει πλέον, ἀλλ' οὔτε καί τόν Θεό, ὅπως λέγει ἡ Ἅγια Γραφῆς: «πᾶς ὁ γεγεννημενος ἔκ του Θεοῦ ἁμαρτίαν οὐ ποίει, ὅτι σπέρμα Αὐτοῦ ἐν αὐτω μένει καί οὐ δύναται ἁμαρτάνειν, ὅτι ἐκ τού Θεοῦ γεγέννηται» (Ἅ' Ἰωάν. Γ' 9).
Ὁ Κόσμος τῆς Προσευχῆς
Ὁδηγός Πνευματικοῦ Ἀγῶνος
σέλ 158-160
Ἐκδόσεις «Κάλαμος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά