Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Μαΐου 10, 2011

Η φωτιά της θείας Αγάπης, αφάνισε την αμαρτία!

undefined
(Θεολογικό σχόλιο στις Καταβασίες του Πάσχα)
Ωδή ζ΄. Ο Ειρμός
«Ο Παίδας εκ καμίνου ρυσάμενος, γενόμενος άνθρωπος, πάσχει ως θνητός, και διά πάθους το θνητόν, αφθαρσίας ενδύει ευπρέπειαν, ο μόνος ευλογητός των Πατέρων, Θεός και υπερένδοξος.»
(Εκείνος ο οποίος γλύτωσε από το καμίνι τους νέους(τους τρεις παίδες), αφού έγινε άνθρωπος δέχεται παθήματα ως θνητός· διά μέσου των παθών ντύνει με την ωραιότητα της αθανασίας, τη θνητή ανθρώπινη φύση· αυτός  είναι ο Θεός των πατέρων μας και ο μόνος άξιος να υμνείται και να υπερδοξάζεται.)
Οι Παίδες στη Βαβυλώνα δεν προσκύνησαν τη χρυσή εικόνα του Ναβουχοδονόσορα. Λατρεύοντας τον αληθινό Θεό, αρνήθηκαν να προσκυνήσουν το άψυχο είδωλο. Αρνήθηκαν να υπακούσουν  στη διαταγή του δόλιου άρχοντα. Ο νόμος του Θεού που απαγόρευε  τη προσκύνηση των ειδώλων, ήταν γι’ αυτούς ανώτερος από κάθε άλλο νόμο. Το τίμημα της αρνήσεώς τους ήταν  φοβερό. Με απόφαση του βασιλέα όσοι θα αρνούνταν την προσκύνηση του ειδώλου του, θα ρίπτονταν  ζωντανοί  στην καιομένη  κάμινο. Όταν αρνήθηκαν, λοιπόν, οι Παίδες να προσκυνήσουν το άψυχο είδωλο, ρίφθηκαν ζωντανοί στην κάμινο, την οποία μάλιστα ο βασιλιάς, επειδή οργίσθηκε πάρα πολύ, διέταξε να γίνει η φωτιά επτά φορές πιο δυνατή. Το αποτέλεσμα της θεομίσητης πράξεώς του, είναι γνωστό. Οι τρεις Παίδες παρέμειναν άθικτοι από  την καταστρεπτική  δύναμη της φωτιάς, αινούντες και δοξάζοντες τον παντοδύναμο Θεό, που  κατέστρεψε τη δύναμη των ειδώλων και έσωσε τους οσίους του από τα φονικά χέρια  των θεομάχων εχθρών τους.
Αυτός που γλύτωσε  τότε τους Παίδες από τη φωτιά δεν ήταν άλλος από τον Σωτήρα Κύριο, η σωτήριος ενέργεια του οποίου (ως Θεού Λόγου) εκτεινόταν και στην Παλαιά Διαθήκη, αμυδρά βέβαια και με προοπτική πάντοτε τη σωτήρια οικονομία του στη γη. Ο ίδιος  αυτός, λοιπόν, Κύριος , ο οποίος έσωσε από την κάμινο του πυρός τους οσίους τρεις Παίδες, στις έσχατες ημέρες, όταν δηλαδή ήλθε ο κατάλληλος χρόνος, έγινε πραγματικός άνθρωπος, πήρε ολόκληρη την ανθρώπινη φύση, που αποτελείτο από ψυχή λογική και σώμα για να σώσει από  το καμίνι της αμαρτίας το γένος των ανθρώπων, που το πέταξε σ’ αυτό ο εχθρός. Το τίμημα της σωτηρίου αυτής οικονομίας ήταν το πάθος του Υιού του Θεού, το οποίο εκουσίως δέχθηκε ως θνητός, υπέρ του γένους των ανθρώπων. Με τη φωτιά της θείας αγάπης και δικαιοσύνης του ο Σωτήρας αφάνισε το τραύμα της αμαρτίας και  έντυσε τον άνθρωπο με  τα ενδύματα της πνευματικής αφθαρσίας και ανακαινίσεως. Η φθορά ως τίμημα της παρακοής· καταργείται με το θάνατο του αναμάρτητου Αμνού του Θεού, τη θέση της  δε, καταλαμβάνει η αφθαρσία. Η αφθαρσία γενικά αποτελεί ιδιότητα της πνευματικής και αναλλοίωτης  ουσίας του Θεού. Μπαίνοντας σ’ αυτήν  το δημιούργημα θεοποιείται. Η εν Χριστώ θέωση της φύσεως θεωρείται πάντοτε ως αφθαρσία, ως λαμπρή και μακαρία είσοδος στον άφθαρτο αιώνα του Θεού. Την είσοδο της κτίσεως  στους άφθαρτους κόλπους του ουρανού πέτυχε ο Σωτήρας με όλο το λυτρωτικό έργου του στη γη, κατ’ εξοχήν όμως με την εκ νεκρών ζωηφόρο Ανάστασή του.
Το σωτήριο έργο του Χριστού, τον αναδεικνύει  ως Θεό προαιώνιο και υπερένδοξο, «Θεόν ευλογητόν» των Πατέρων μας!
(Α. Θεοδώρου, «Πάσχα Κυρίου Πάσχα – θεολογικό σχόλιο στον κανόνα της Αναστάσεως» -μετάφραση ύμνων στην Νεοελληνική και επεξεργασία κειμένου από Α.Χ)

Υπάρχει Θεός;(Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς)


 
Ένας συνάδελφος σου, σου επαναλαμβάνει συνεχώς: «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ!» Και αισθάνεσαι, σαν να σε χτυπά με μαστίγιο. Και συ αγωνιάς για την ψυχή του και την ζωή του. Και καλά σκέφτεσαι.
Αν δεν υπάρχει ο Ζων και Παντοδύναμος Θεός, και αν δεν είναι ισχυρότερος από τον θάνατο, τότε ο θάνατος είναι ο μοναδικός κυρίαρχος. Και η κάθε ζωντανή ύπαρξη δεν είναι παρά ένα κλοτσοσκούφι του θανάτου. Ένα ποντικάκι στο στόμα της γάτας.
Μια φορά, αντικρούοντάς τον, του είπατε: «Ο Θεός υπάρχει. Για σένα δεν υπάρχει». Και δεν σφάλατε. Γιατί εκείνοι που αποκόπτονται από τον Αιώνιο και Ζωοδότη Κύριο εδώ στην γη, αποκόπτονται από την ζωή την πραγματική·  και έτσι ούτε εδώ, ούτε στην άλλη ζωή θα γευθούν το μεγαλείο του Θεού και της πλάσης Του. Και καλλίτερα να μην είχαμε γεννηθεί, παρά να είμαστε αποκομμένοι από τον Θεό.

* * *
Αν ήμουν στην θέση σου, θα του έλεγα τα εξής:  Κάνεις λάθος, φίλε μου!  Ορθότερο θα ήταν, αν έλεγες: «Εγώ δεν έχω Θεό». Διότι το βλέπεις, ότι υπάρχουν τόσοι άνθρωποι γύρω σου, που έχουν Θεό, και γι’ αυτό το διακηρύττουν ότι υπάρχει Θεός. Λοιπόν, μη λες: «Δεν υπάρχει Θεός»! Περιορίσου να λες: «Εγώ δεν έχω Θεό»!
•Κάνεις λάθος! Μιλάς σαν τον άρρωστο, που λέει ότι δεν υπάρχει πουθενά υγεία!
•Κάνεις λάθος! Μοιάζεις με τον τυφλό, που λέει: «Δεν υπάρχει φως στον κόσμο». Όμως, φως υπάρχει. Και είναι διάχυτο παντού. Αυτός ο δυστυχής δεν έχει το φως του. Και θα μιλούσε σωστά, αν έλεγε: «Εγώ δεν έχω μάτια και δεν βλέπω το φως».
•Κάνεις λάθος! Μιλάς σαν τον ζητιάνο, που λέει: «Δεν υπάρχει χρυσάφι στην γη». Μα χρυσάφι υπάρχει! Και επάνω στη γη! Και μέσα στη γη! Αυτός δεν έχει χρυσάφι! Το σωστό θα ήταν να έλεγε: «Εγώ δεν έχω χρυσό.»!
Κάνεις λάθος! Μοιάζεις με τον παλιάνθρωπο, που λέει: «Δεν υπάρχει καλωσύνη στον κόσμο»! Ενώ θα έπρεπε να πει: «Εγώ δεν έχω ούτε ίχνος καλοσύνης μέσα μου». Και όχι «δεν υπάρχει πουθενά καλωσύνη στον κόσμο»!

***
Αυτό να του πεις και συ: Συνάδελφε, κάνεις λάθος! Λάθος διακηρύττεις ότι δεν υπάρχει Θεός! Γιατί, όταν κάτι δεν το έχεις εσύ και δεν το γνωρίζεις εσύ, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει πουθενά και ότι δεν το έχει κανείς! Ποιός σου έδωσε το δικαίωμα να μιλάς εκ μέρους όλου του κόσμου; Ποιός σου έδωσε την άδεια να διακηρύττεις, ότι την δική σου αρρώστια την έχουν ήλοι; Ότι όλοι έχουν την δική σου πλάνη;
Φωνάζεις ότι δεν υπάρχει Θεός! Το διακηρύττεις σε όλο τον κόσμο! Πολεμάς την αλήθεια!
Εκείνοι που δεν θέλουν να ζουν για τον Θεό. είναι ελάχιστοι. Αλλά και γι’ αυτούς ο Θεός υπάρχει! Και τους περιμένει. Μέχρι την τελευταία τους πνοή σ’ αυτή τη γη! Και μόνο αν δεν φροντίσουν να μετανοήσουν, έστω στην τελευταία τους στιγμή, μόνο τότε ο Θεός στην άλλη ζωή θα παύσει να υπάρχει γι’ αυτούς. Και θα τους διαγράψει από το βιβλίο της ζωής.
Γι’ αυτό -πες του- σε παρακαλώ, φίλε μου.
Για το καλό της ψυχής σου. Για τα επουράνια αγαθά. Για τα δάκρυα που έχυσε ο Χριστός και τις πληγές που δέχθηκε για όλους μας. Άλλαξε μυαλό! Μετανόησε! Διορθώσου! Και γύρισε στην Εκκλησία μας!

(Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς, «Επιστολές»)

Το παν είναι...

Όταν  ο άνθρωπος βοηθηθή να πιστέψη στον Θεό και στην μέλλουσα ζωή , την αιώνιο δηλαδή συλλάβει το βαθύτερο νόημα τής ζωής- και μετανοήση, αλλάξη ζωή , έρχεται αμέσως η θεία παρηγοριά με την Χάρη του Θεού, η οποία αλλοιώνει τον άνθρωπο διώχνοντας και όλα τα κληρονομικά του. Έτσι έγινε με πολλούς ανθρώπους που μετανόησαν , αγωνίσθηκαν με φιλότιμο ταπεινά, χαριτώθηκαν , έγιναν και άγιοι και τους προσκυνάμε τώρα με ευλάβεια και ζητάμε και τις πρεσβείες τους, ενώ πριν είχαν πολλά πάθη και κληρονομικά.

Επί παραδείγματι, ο Όσιος Μωυσής ο Αιθίοψ, ενώ πριν ήταν ο πιο αιμορβόρος ληστής, με κληρονομική κακία, μόλις όμως πίστεψε στον Θεό , μετανόησε, ασκήθηκε , έφυγαν όλα τα πάθη, τον επισκέφθηκε η Χάρις τού Θεού, και αξιώθηκε να λάβη ακόμα και το προφητικό χάρισμα. Πέρασε δε στην ευαισθησία ακόμα και τον Μέγα Αρσένιο, ο οποίος ήταν από την μεγαλύτερη αρχοντική οικογένεια της Ρώμης, με κληρονομικές αρετές και με επιστημονική μεγάλη μόρφωση.

Επομένως , το πάν είναι η Χάρις τού Θεού και την ψυχή μπορεί να την βοηθήση μόνο χαριτωμένος Πνευματικός με πίστη,που αγαπάει την ψυχή και την πονάει, γιατί γνωρίζει την μεγάλη της αξία, την βοηθάει στην μετάνοια, την ξαλαφρώνει με την εξομολόγηση, την ελευθερώνει από το άγχος και την οδηγεί στον Παράδεισο ή πετάει τον λογισμό με τον οποίο βασανίζει την ευαίσθητη ψυχή ο πονηρός, και θεραπεύεται.

  Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αρρώστια στον κόσμο από τον λογισμό,όταν  δηλαδή πείση ο διάβολος τον άνθρωπο με λογισμούςότι δεν είναι καλά. Όπως δεν υπάρχει και ανώτερος γιατρός σ΄αυτές τις περιπτώσεις από τον έμπειρο Πνευματικό που εμπνέει εμπιστοσύνη με την αγιότητα του και πετάει αυτούς τους λογισμούς από τα ευαίσθητα πλάσματα τού Θεού και θεραπεύει ψυχές και σώματα δίχως φάρμακα, με την Χάρη τού Θεού, και τις εξασφαλίζει και τον Παράδεισο.
γέρων Παΐσιος -Επιστολές σελ 103-104

Η …έμπρακτη αντίδραση από τον Παναγιώτη Θ.Απίστευτη πρόταση για την απογραφή… Δώστε τους πρώτα να υπογράψουν υπεύθυνη δήλωση και μετά απαντήστε!



ΑΠΟ 65.000 ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ΤΗΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ.

ΤΡΕΛΟΙ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΠΟΥ ΕΥΚΟΛΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΟΙ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
ΑΠΟ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΙΑ – ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΛΠ
ΚΑΙ ΤΑ ΖΗΤΑΝΕ ΜΕ ΤΟΥΣ 65.000 ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ .
ΖΗΤΗΣΤΕ
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ΤΗΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΟΠΤΕΣ ΤΟΥΣ
ΝΑ ΣΑΣ ΥΠΟΓΡΑΨΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΩΘΙ ΔΗΛΩΣΗ
ΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
ΚΑΙ ΑΝ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΤΕ ΔΩΣΤΕ ΤΟΥΣ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ


ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ
(Άρθρο 8 Ν. 1599/1986)
<><><><><><><><>
Η ακρίβεια των στοιχείων που υποβάλλονται με αυτή τη δήλωση μπορεί να ελεγχθεί με βάση το αρχείο άλλων υπηρεσιών (άρθρο 8 παρ. 4 Ν. 1599/1986)
Προς(1):
Ο – Η Όνομα: Επώνυμο:
Όνομα και Επώνυμο Πατέρα:
Όνομα και Επώνυμο Μητέρας:
Ημερομηνία Γέννησης(2):
Τόπος Γέννησης:
Τόπος Κατοικίας:
Οδός: Αριθμός: Τ.Κ.:
Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας:
Τηλέφωνο: Φαξ:
Κινητό: Email:
Με ατομική μου ευθύνη και γνωρίζοντας τις κυρώσεις(3), που προβλέπονται από τις διατάξεις
της παρ. 6 του άρθρου 22 του Ν. 1599/1986, δηλώνω

υπεύθυνα και αμετάκλητα ότι:

Για τα επόμενα δέκα έτη θα έχω την ηθική αυτουργία και αυτοπρόσωπη

συμμετοχή σε οποιανδήποτε εγκληματική ενέργεια και πράξη

που.θα.συμβεί.στον ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………..
του οποίου πήρα τα προσωπικά δεδομένα με το έντυπο της απογραφής ,τόσον εναντίον του ιδίου αλλά και των μελών της οικογενείας του και των περιουσιακών του στοιχείων (ακόμα και των αποκτηθέντων μελλοντικά) επειδή από αμέλεια δική μου θα διαρρεύσουν τα προσωπικά δεδομένα του σε τρίτους, όσον αφορά το κομμάτι της ηθικής αυτουργίας, η επειδή τα χρησιμοποίησα εγώ μόνος η μαζί με τρίτους από κοινού, για την απόκτηση παράνομου περιουσιακού οφέλους σε βάρος του. Δηλώνω επίσης ότι τα θεωρημένα αντίγραφα των αντιστοίχων προσωπικών μου δεδομένων που έδωσα στον απογραφόμενο είναι απολύτως αληθινά και οποιανδήποτε εξ αυτών αποδειχθούν ψεύτικα καθώς και κάθε άλλο που θα βρεθεί στην κατοχή μου και δεν του το δήλωσα ,συνιστά πλήρη και αμετάκλητη ομολογία από εμένα για ενεργό συμμετοχή μου σε βαθμό κακουργήματος σε κάθε εγκληματική ενέργεια που θα γίνει σε βάρος του.
Ημερομηνία: . . . . . . . . . .20….
Ο – Η Δηλ. . . . . . . .
(Υπογραφη)

Δεν εορτάζει ο μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός λόγω ασθενείας

Δεν εορτάζει ο μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός λόγω ασθενείας

Εκ  της Ιεράς Μητροπόλεως Ηλείας ανακοινούται ότι ο Σεβ. Μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός κατά την ονομαστικήν του εορτήν την προσεχή Πέμπτη 12 Μαΐου δεν θα εορτάση ούτε θα δεχθή επισκέψεις, λόγω της γνωστής ασθενείας του.
Ο Ποιμενάρχης μας θα προσευχηθή  κατ᾽ ιδίαν υπέρ των Αρχόντων, του Ιερού Κλήρου, των Μοναχών και του ευσεβούς Λαού της Μητροπόλεως Ηλείας δια την κατά Θεόν προκοπή τους, την υγείαν τους και την οικογενειακήν τους χαρά, εκζητών από όλους τις ιδικές των προς τον Αναστάντα Κύριον και τον Άγιον Γερμανόν προσευχές. 

Πολλαπλά «κατάγματα» στην ενημέρωση από την Αρχιεπισκοπή Αθηνών

Η Αρχιεπισκοπή Αθηνών όφειλε χθες να κινητοποιηθεί άμεσα και να εκδώσει σχετικό Δελτίο Τύπου, για το ατύχημα που είχε ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, ώστε τα έντυπα και ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να έχουν έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση. Η κατ΄ επιλογήν τηλεφωνική και «off the record» ενημέρωση όχι μόνο δεν ωφελεί αλλά μάλλον περιπλέκει την κατάσταση.
Η ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας της Αρχιεπισκοπής έπρεπε να είναι συνεχής. Στην ανανεωμένη ιστοσελίδα της, όλα ήταν πανηγυρικά, σα να μη συνέβη τίποτε και σε κανένα. Και δεν αναφερόμαστε στο Πρόγραμμα του Αρχιεπισκόπου που-σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Αρχιεπισκοπής- τον θέλει να προεδρεύει σήμερα της Ιεράς Συνόδου, αλλά μιλάμε για ενημέρωση. Απλά πράγματα.
Η ενημέρωση δεν έχει ωράριο και ειδικά όταν αφορά σε θέματα υγείας προσώπου που καθορίζει εξελίξεις.Όταν η ιστοσελίδα που καταγράφει τις δραστηριότητες του Αρχιεπισκόπου αγνοεί ένα τέτοιο γεγονός όπως το χθεσινό, κάποιοι θα πρέπει να ανησυχούν και κάποιοι άλλοι να αναρωτιούνται.

Στο ΚΑΤ με κάταγμα ο Αρχιεπίσκοπος

Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος,  έφτασε λίγο πριν τις επτά το απόγευμα στον Ιερό Ναό του Αγίου Χριστοφόρου, προκειμένου να προεξάρχει της Λιτανείας της ιεράς εικόνας του Αγίου, Πολιούχου της Πόλης του Αγρινίου. Λόγω της καταρρακτώδους βροχής , εισερχόμενος, γλίστρησε στα σκαλοπάτια του Ιερού Ναού με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ελαφρά στον αριστερό αστράγαλο., Ο Αρχιεπίσκοπος μεταφέρθηκε στο Γ.Ν  Αγρινίου για προληπτικούς λόγους.  Η μεταφορά του στο νοσοκομείο έγινε για προληπτικούς λόγους. (πηγή agriniopress.gr) Νεότερη ενημέρωση: Στο νοσοκομείο, σύμφωνα με πληροφορίες διεγνώσθη διπλό κάταγμα και ο κ. Ιερώνυμος μεταφέρεται  με ελικόπτερο SUPER PUMA στην Αθήνα, στο ΚΑΤ όπου όλα είναι έτοιμα.Ο κ. Ιερώνυμος θα υποβληθεί, σύμφωνα με πληροφορίες σε επέμβαση.

Αυτό είναι το μισθολόγιο των κληρικών, αν δεν το αλλάξει η τρόϊκα

Ο βασικός μισθός του κληρικού εξαρτάται από τα χρόνια προϋπηρεσίας καθώς και από το επίπεδο της εκπαίδευσής του. Δηλαδή ο αρχικός βασικός μισθός κληρικού (ΥΕ-υποχρεωτικής εκπαίδευσης) ανέρχεται στο ποσό των 711 ευρώ, ενώ κληρικού που έχει ολοκληρώσει την ΔΕ (Δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ο μισθός ανέρχεται στο ποσόν των 830 ευρώ. Κληρικός με πτυχίο ΤΕ (τεχνολογικής εκπαίδευσης ) λαμβάνει το ποσόν των 938 ευρώ , ενώ με ΠΕ (Πανεπιστημιακή εκπαίδευση), οι μηνιαίες αποδοχές αγγίζουν τα 984 ευρώ. Οι αποδοχές αυτές αφορούν κληρικούς  πρωτοδιοριζόμενους και άγαμους.
 Κληρικοί που έχουν συμπληρώσει 35 έτη υπηρεσίας και ετοιμάζονται για συνταξιοδότηση, έχουν σχετικά μεγαλύτερες αποδοχές (καταληκτικός βασικός μισθός). Συγκεκριμένα: 1.200 ευρώ (ΥΕ), 1.400 ευρώ (ΔΕ),1700 ευρώ (ΤΕ) και 2100 (ΠΕ).
Αυτές οι αποδοχές θα ισχύσουν από τον Ιούλιο  του 2011, αν μέχρι τότε, λόγω τρόϊκας, δεν έχει αλλάξει κάτι, προς το χειρότερο. (με στοιχεία από το περιοδικό Ενορία) 

Σαντζάκ - Νέο-οθωμανική επιστροφή στα Βαλκάνια


του Αργύρη Μητσογιάννη *
Την τελευταία δεκαετία μετά την άνοδο του Ερντογάν και των ισλαμιστών στην εξουσία της Τουρκίας και ιδιαίτερα μετά την ανάληψη του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών από τον θεωρητικό του νέο-οθωμανισμού Αχμέτ Νταβούτογλου, η έννοια του Νέο-οθωμανισμού έχει καταστεί ολοένα και πιο οικεία στο ελληνικό κοινό όσων αφορά την τουρκική εξωτερική πολιτική και τις ηγεμονικές φιλοδοξίες της Άγκυρας στην ευρύτερη περιοχή καθώς και με την διασύνδεσή τουμε την τουρκική απειλή έναντι της ελληνικής ασφάλειας.
Πρόκειται για μία τουρκική γεωπολιτική προσέγγιση η οποία βασίζεται στο οθωμανικό παρελθόν της Άγκυρας με σκοπό την εξάπλωση της τουρκικής επιρροής και κατ’επέκταση την εγκαθίδρυση της τουρκικής ηγεμονίας στα πρώην οθωμανικά εδάφη( Βαλκάνια, Μέση Ανατολή, Καύκασος). Χαρακτηριστικό της νέο-οθωμανικής στρατηγικής της Άγκυρας σε σύγκριση με την αντίστοιχη κεμαλική είναι ότι εκτός από την στρατιωτική ισχύ, η οποία βέβαια εξακολουθεί να παραμένει βασικός πυλώνας της πολιτικής της Τουρκίας, επιδίδεται και στην προβολής «μαλακής ισχύος» σε τομείς όπως ο πολιτισμός, η οικονομία και η θρησκεία ώστε να δημιουργήσει μία σφαίρα επιρροής στην ευρύτερη περιφέρειά της. Σε αυτή την προσπάθειά της όσον αφορά τα Βαλκάνια η Τουρκία βρίσκει στήριγμα στις μουσουλμανικές μειονότητες της περιοχής και ειδικότερα, όπως επισημαίνει και ο Νταβούτογλου στο βιβλίο στου «Στρατηγικό Βάθος», στους Βόσνιους μουσουλμάνους και τους Αλβανούς.
Αν και η εμφάνιση του νέο-οθωμανισμού θεωρείται ταυτόσημη με την άνοδο του AKP στην εξουσία στην αυγή του 21ου αιώνα, οι ρίζες του ωστόσο μπορούν να ανιχνευτούν στην κεμαλική Τουρκία ήδη από τη δεκαετία του ΄60. Παρά το γεγονός ότι ο Κεμάλ και οι επίγονοί του προσπάθησαν να αποκόψουν την κοσμική Τουρκία από το ισλαμικό και οθωμανικό της παρελθόν, το χαρτί του Ισλάμ χρησιμοποιήθηκε από το πολιτικοστρατιωτικό κατεστημένο της Άγκυρας στη μεταπολεμική περίοδο, αφενός ως αντίβαρο στην ανερχόμενη επιρροή της τουρκικής αριστεράς στα λαϊκά στρώματα της χώρας καθώς και ως παράγοντας αποτροπής της εθνεγερσίας των Κούρδων και ως προσπάθεια αφομοίωσής τους μέσω της κοινής θρησκείας. Η όσμωση ανάμεσα στον κεμαλισμό και το τουρκικό Ισλάμ έγινε ακόμη πιο έντονη τη δεκαετία του ’80 στην διάρκεια της πρωθυπουργίας τους Οζάλ.
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και την αποσύνθεση της πρώην Γιουγκοσλαβίας λόγω των εθνοτικών συγκρούσεων, η Άγκυρα βρήκε «παράθυρο ευκαιρίας» για επέκταση στα Βαλκάνια μέσω των μουσουλμανικών πληθυσμών της περιοχής όπως οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης και οι Αλβανοί του Κοσσυφοπεδίου. Την εποχή γινόταν έντονα λόγος για την προσπάθεια δημιουργίας ενός «ισλαμικού τόξου» στα Βαλκάνια, εκτεινόμενο από την ελληνική Θράκη και τη νότιο Βουλγαρία μέχρι το Μπίχατς της Βοσνίας, προς όφελος της Άγκυρας το οποίο όπως σωστά επισήμανε τότε ο πολιτικός επιστήμων Κωνσταντίνος Χολέβας ήταν στην πραγματικότητα «τουρκικό τόξο» καθώς πρόκειται για πληθυσμούς που είχαν εξισλαμιστεί στη διάρκεια της Οθωμανικής κυριαρχίας και οι οποίοι ακόμη και μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους δεν έπαψαν να είναι φίλα προσκείμενη στον τουρκικό παράγοντα.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως οι Βαλκάνιοι μουσουλμάνοι όχι μόνο αποτελούσαν μεγάλο μέρος της Οθωμανικής ελίτ κατά το παρελθόν, αλλά ακόμη και στην κεμαλική Τουρκία σημαντικό ποσοστό του πολιτικοστρατιωτικού κατεστημένου της χώρας (πχ. Κενάν Εβρέν ο οποίος κατάγεται από το Σαντζάκ) έλκει την καταγωγή από τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς των Βαλκανίων που εγκαταστάθηκαν στην Τουρκία από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα.
Η περιοχή του Σαντζάκ, η οποία μετά την ανεξαρτητοποίηση του Μαυροβουνίου, είναι διαμοιρασμένη ανάμεσα στη νοτιοδυτική Σερβία και το ανατολικό Μαυροβούνιο και κατοικείται στην πλειοψηφία της από Σλάβους μουσουλμάνους βρίσκεται σε μία εξαιρετικά στρατηγική θέση ανάμεσα στην Βοσνία, το Κοσσυφοπεδίο και το Μαυροβούνιο και συνεπώς αποτελεί σημείο κλειδί του τουρκομουσουλμανικού τόξου. Παρά το γεγονός ότι στη δεκαετία του ’90 δεν συμμετείχε στις συγκρούσεις στην πρώην Γιουγκοσλαβία το τελευταίο διάστημα έχει έρθει σταδιακά στο προσκήνιο των εξελίξεων στα Βαλκάνια λόγω της αυξανόμενης ριζοσπαστικοποίησης του μουσουλμανικού πληθυσμού της περιοχής ο οποίος απαιτεί ανοικτά την αυτονόμηση του από το Βελιγράδι. Κατά τον μεσαίωνα η περιοχή αυτή υπήρξε πυρήνας της ηγεμονίας της Ράσκας η οποία στους ύστερους μεσαιωνικούς χρόνους αποτέλεσε την κοιτίδα του πρώτου Σερβικού κράτους. Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας η περιοχή του Σαντζάκ, κέντρο της οποίας είναι η πόλη του Νόβι Παζάρ, υπαγόταν διοικητικά στο Βιλαέτι της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Μέχρι το 1878 ήταν τμήμα της Βοσνίας και όταν αυτή κατελήφθη από τους Αυστριακούς το Σαντζάκ παρέμεινε υπό Οθωμανική κυριαρχία μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους όταν και ενσωματώθηκε στη Σερβία.
Η εμφάνιση των Βόσνιων μουσουλμάνων (ή Βοσνιάκων) και εν γένει των Σλάβων μουσουλμάνων ανάγεται στους πρώτους αιώνες της Οθωμανικής κυριαρχίας στην περιοχή και στους εξισλαμισμούς που ακολούθησαν, οι οποίοι ήταν εκτεταμένοι ειδικά στη Βοσνία, ο πληθυσμός της οποίας αποτελούμενος από Ορθόδοξους Σέρβους, Καθολικούς Κροάτες καθώς και Βογόμιλους ασπάστηκε με σημαντικό βαθμό το Ισλάμ, ακούσια ή εκούσια, αποτελώντας στυλοβάτη της οθωμανικής εξουσίας στην περιοχή. Ως μουσουλμάνοι οι Βοσνιάκοι ανήκαν στο ισλαμικό μιλέτι και για αυτό το λόγο ταυτίστηκαν με τους Οθωμανούς καταλαμβάνοντας μάλιστα σημαντικά αξιώματα, όπως ο Μεχμέτ Σόκολι ο οποίος υπήρξε Μεγάλος Βεζύρης της Υψηλής Πύλης το 16ο αιώνα. Το γεγονός αυτό παρά το ότι παρέμεναν σλαβόφωνοι έκανε τους Σέρβους και τους Κροάτες να τους αποκαλούν «Τούρκους» καθώς η ισλαμική θρησκεία υπήρξε ο κύριος συνεκτικός ιστός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Στη διάρκεια της μεταπολεμικής Γιουγκοσλαβίας όταν και αναγνωρίστηκαν ως συστατική εθνότητα του κράτους και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη ως μία από τις ομόσπονδες δημοκρατίες η επίσημη ονομασία της εθνότητας ήταν «Μουσουλμάνοι» όρος ο οποίος είχε εθνοτικό περιεχόμενο και περιελάμβανε όλους τους σλαβόφωνους μουσουλμανικούς πληθυσμούς της Γιουγκοσλαβίας. Οι μουσουλμάνοι κάτοικοι του Σαντζάκ σήμερα ταυτίζονται εθνικά με τους Βόσνιους μουσουλμάνους αυτοπροσδιοριζόμενοι ως Βοσνιάκοι.
Αν και στη διάρκεια των συγκρούσεων στην πρώην Γιουγκοσλαβία τη δεκαετία του ’90, οι μουσουλμάνοι του Σαντζάκ έμειναν αμέτοχοι, οι σχέσεις τους με την Τουρκία εκείνη την εποχή αναθερμάνθηκαν όπως και το ενδιαφέρον της Άγκυρας. Πολιτικοί εκπρόσωποι των μουσουλμάνων της Σερβίας εκείνη την περίοδο όπως ο Σουλεϊμάν Ουγκλιάνιν προσπάθησαν να διευκολύνουν την τουρκική παρουσία στην περιοχή εκφράζοντας την επιθυμία συνεργασίας με την Τουρκία και υποστηρίζοντας την εισαγωγή της τουρκικής γλώσσας στην εκπαίδευση. Την τελευταία δεκαετία, μετά τη φιλοδυτική στροφή του Βελιγραδίου και την άνοδο των ισλαμιστών του Ερντογάν στην εξουσία η τουρκική οικονομική και πολιτιστική διείσδυση στην περιοχή αυξήθηκε μέσω της εγκατάστασης τουρκικών επιχειρήσεων αλλά και μορφωτικών και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Οι εξελίξεις αυτές ίσως να μην είναι άσχετες με τη ριζοσπαστικοποίηση των μουσουλμάνων του Σαντζάκ και της όξυνσης των σχέσεών τους με το Βελιγράδι κατά τον τελευταίο ένα χρόνο λόγω της έντασης που σημειώνεται κατά καιρούς ανάμεσα στους μουσουλμάνους κατοίκους και τις αρχές.
Παρά το γεγονός ότι μετά το 2000 μουσουλμάνοι του Σαντζάκ έχουν εκλεγεί στο Σερβικό κοινοβούλιο ενώ οι ηγέτες τους όπως ο Ρασίμ Λάιτς έχουν διατελέσει ακόμη και υπουργοί στη σερβική κυβέρνηση, στις τελευταίες εκλογές για τοπικό Βοσνιακό Εθνικό Συμβούλιο επεκράτησε η παράταξη του μουφτή Μουαμέρ Ζούκορλιτς η οποία προβάλει το αίτημα για αυτονόμηση της περιοχής εντός της Σερβίας στα πρότυπα των αυτόνομων περιοχών των κρατών της Δυτικής Ευρώπης (πχ. Ισπανίας), ενώ το ίδιο υποστηρίζει και για το τμήμα του Σαντζάκ που βρίσκεται στο Μαυροβούνιο. Στην προσπάθειά του να διεθνοποιήσει το ζήτημα ο Ζούκορλιτς έχει απευθύνει αίτημα στην Ε.Ε και στην ύπατη εκπρόσωπο για την Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας ώστε η τελευταία να στείλει παρατηρητές στην περιοχή για να διαπιστώσει την παραβίαση των δικαιωμάτων του μουσουλμανικού πληθυσμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια των τελευταίων μηνών έχουν σημειωθεί αρκετά επεισόδια ανάμεσα σε μουσουλμάνους κατοίκους και την αστυνομία ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μετά την νίκη της Τουρκίας επί της Σερβίας στον ημιτελικό του πρόσφατου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Μπάσκετ στην Κωνσταντινούπολη πολλοί νέοι στο Νόβι Παζάρ βγήκαν στους δρόμους να πανηγυρίσουν κρατώντας και ανεμίζοντας τουρκικές σημαίες.
Οι τελευταίες εξελίξεις στο Σαντζάκ δείχνουν μία προσπάθεια «κοσσοβοποίησης» της περιοχής η οποία αφενός έχει να κάνει με την γεωπολιτική εξασθένιση της Σερβίας και τον κίνδυνο περαιτέρω συρρίκνωσης της, μετά και την ανεξαρτητοποίηση του Μαυροβουνίου και την απόσχιση του Κοσσυφοπεδίου, και αφετέρου δεν είναι άσχετη με το ανανεωμένο ενδιαφέρον της νέο-οθωμανικής Τουρκίας των Ερντογάν-Νταβούτογλου για τα Βαλκάνια μέσω των τουρκικών και λοιπών μουσουλμανικών μειονοτήτων τις οποίες η Άγκυρα αντιμετωπίζει ως «στρατηγικές μειονότητες», όπως πράττει άλλωστε και στην περίπτωση της μουσουλμανικής μειονότητας στην Θράκη.
Φυσικά εάν η κατάσταση είναι σίγουρα σοβαρή στην συγκεκριμένη περίπτωση μιας περιοχής που βρίσκεται αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τα τουρκικά σύνορα στην καρδιά των Βαλκανίων, τότε αυτό σίγουρα ισχύει πολύ περισσότερο στην περίπτωση της Ελληνικής Θράκης η οποία βρίσκεται μια ανάσα από την Τουρκία και όπου η Άγκυρα εφαρμόζει χρόνια τώρα παρόμοιες υπονομευτικές πρακτικές μέσω του προξενείου της Κομοτηνής και των διαφόρων τουρκοφρόνων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
* Διεθνολόγος, στρατηγικός αναλυτής, συνεργάτης ΕΛ.Κ.Ε.Δ.Α.

Νέο Λύκειο-νέα ἤθη;


Νέο Λύκειο-νέα ἤθη;
Στό νέο Λύκειο 6 ὧρες ὑποχρεωτικῆς διδασκαλίας παραχωροῦνται στό μάθημα τῆς Γυμναστικῆς, ἐνῶ στό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν μόνο 3. Δέν εἴχαμε τήν ἀπαίτηση οἱ προγραμματιστές τοῦ νέου Λυκείου νά γνωρίζουν τή ρεαλιστική ρήση τοῦ ἀποστόλου Παύλου «ἡ δέ σωματική γυμνασία πρός ὀλίγον ἐστίν ὠφέλιμος» (Α΄ Τι 4,8). Δέν ἔλαβαν ὅμως ὑπ’ ὄψη τους καθόλου οὔτε τήν τακτική τῶν ἄλλων εὐρωπαϊκῶν χωρῶν (Βέλγιο, Γερμανία, Ἰταλία, Πορτογαλία κτλ.) πού δίνουν τή δέουσα σημασία στή διδασκαλία ἀλλά καί στόν ὁμολογιακό χαρακτήρα τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Οὔτε βεβαίως διδάσκονται ἀπό τή μεγάλη ἀναβάθμιση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν στή Ρωσία.
«Απολύτρωσις» Μάιος2011

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...