Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Παρασκευή, Δεκεμβρίου 07, 2012

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος:Η αμέλεια των γονέων για τα παιδιά τους είναι βαρύτατο αμάρτημα!


Η αμέλεια των γονέων για τα παιδιά τους είναι βαρύτατο αμάρτημα.
Συχνά οι γονείς παραμελούν την ψυχική μόρφωση των παιδιών.
Κάθε πατέρας προκειμένου να εκπαιδεύσει τα παιδιά του στις καλές τέχνες, στα γράμματα και στη ρητορική καταβάλλει κάθε προσπάθεια, για τη μόρφωση όμως της ψυχής του κανείς δεν φροντίζει.
Όταν το παιδί είναι άρρωστο στο σώμα, κανείς δεν αρνείται να το στείλει σε μακρινό ταξίδι για να θεραπεύσει την αρρώστια του. Όταν όμως πάσχει η ψυχή, κανείς δεν ασχολείται με αυτή, αλλα όλοι χάνουμε το θάρρος μας, όλοι αδιαφορούμε, όλοι αμελούμε.
Ποιά απολογία θα έχουν εκείνοι στους οποίους έχουν εμπιστευθεί τα λογικά πρόβατα, και που δείχνουν μεγάλη αμέλεια, και ενώ κάθε μέρα βλέπουν άλλα μεν να τα κατασφάζουν – όπως λέει ο προφήτης – άλλα να κατασπαράζονται απο τα θηρία,  άλλα δε να κλέβονται απο άλλους, κι όμως να μην θέλουν να φροντίζουν καθόλου γι΄αυτά?
Βλέπεις τον γιό σου να βρίζει τον Δημιουργό του και δεν δυσανασχετείς, πές μου, ούτε τον φοβερίζεις και τον επιπλήττεις, και αυτά ενω γνωρίζεις οτι αυτή  την πράξη και ο ίδιος ο Θεός την εμποδίζει, όχι επειδή ζημιώνεται αυτός που βρίζεται ( γιατι ο Θεός είναι αιώνιος ), αλλά για την δική του σωτηρία? Γιατι εκείνος που δείχνει αχαριστία και αναισθησία απέναντι του Θεού, πολύ περισσότερο θα τολμήσει να προσβάλει τον πατέρα του αλλά και την δική του ψυχή.
Και τον Ιώβ, όπως τον επαίνεσε η Αγία Γραφή για τις άλλες αρετές του, οτι δηλαδή ήταν δίκαιος και ειλικρινής και ευσεβής, έτσι τον επαίνεσε και για την επιμελή αγωγή των παιδιών του. Αυτή δε η επιμέλεια συνίστατο όχι στο να συγκεντρώνει χρυσάφι γι΄αυτά, ούτε να τα κάνει ένδοξα και φημισμένα, αλλά σε τί? Άκουσε την Αγία Γραφή που λέει: » όταν τελείωσαν οι μέρες του συμποσίου τους, έστειλε ο Ιώβ ανθρώπους και τα εκαθάριζε, και αφου σηκωνόταν το πρωί, προσέφερε γι΄αυτά θυσία τόσα σφάγια, όσα ήταν και τα παιδιά του, και επι πλέον ενα μοσχάρι για τις αμαρτίες τους, ωστε να εξαγνισθούν οι ψυχές τους. Γιατι σκεφτόταν μόνος του ο Ιώβ » μήπως τα παιδιά μου σχημάτισαν στην ψυχή τους εχθρικές διαθέσεις για τον Θεό? «
Τί θα έχουμε λοιπόν εμείς να απολογηθούμε που τολμούμε να δείξουμε τόση αμέλεια για τα παιδιά μας? Γιατι, αν ο Ιώβ, που έζησε πριν απο την εποχή της Χάριτος, πρίν απο τον νόμο της Καινής Διαθήκης, αυτός που δεν διδάχτηκε απο κανέναν, εφρόντιζε τόσο πολύ για τα παιδιά του, ώστε να τρέμει ακόμη και για αμαρτήματα που δεν είχαν εκδηλωθεί, ποιός λοιπόν θα σώσει εμάς που πλέουμε μέσα στη Θεία Χάρη, που είχαμε την τύχη να ακούσουμε τόσους και τόσους δασκάλους, που έχουμε τέτοια παραδείγματα και δεχθήκαμε τόσες και τόσες συμβουλές, και εν τούτοις όχι μόνον δεν φοβούμαστε τα κρυφά αμαρτήματα, αλλα περιφρονούμε και τα φανερά, και οχι μόνο τα περιφρονούμε, αλλά και διώχνουμε αυτούς που θέλουν να τα διορθώσουν?
Ας μην παραμελούμε λοιπόν τα παιδιά, γνωρίζοντας οτι, όταν είναι εντάξει απέναντι του Θεού, και σ΄αυτή την ζωή θα προκόψουν και θα δοξασθούν. Γιατί αυτόν που ζεί με αρετή και καλωσύνη, όλοι τον σέβονται και τον τιμούν, έστω κι αν είναι πιο φτωχός απο όλους. Όπως και τον πονηρό τον αποστρέφονται και τον μισούν, ακόμη κι αν έχει άφθονα πλούτη. Ώστε αυτοί που παραμελούν τα παιδιά  τους, κι αν ακόμη είναι αγαθοί και μετριοπαθείς, για την αμαρτία αυτή θα υποστούν τη χειρότερη τιμωρία.
Εκείνες οι μητέρες που δεν ανατρέφουν τα παιδιά τους με την ευσεβή ανατροφή κατα τον απόστολο Παύλο είναι περισσότερο παιδοκτόνοι παρά μητέρες. Αυτό δεν το λέγω μόνο προς τις γυναίκες αλλα και προς τους άνδρες. Γιατι πολλές φορές και πολλοί πατέρες κάνουν και διαπραγματεύονται τα πάντα, για να αποκτήσει ο γιός τους καλό άλογο, λαμπρό σπίτι και ακριβό χωράφι, ενω για να αποκτήσει καλή ψυχή και ευσεβή διάθεση, δεν κάνουν τίποτε.
Και αυτό είναι που ανατρέπει όλη την οικουμένη, το οτι δηλαδή αμελούμε  τα παιδιά μας, και για μεν τα κτήματα τους φροντίζουμε με επιμέλεια, αδιαφορούμε όμως για την ψυχή τουςΠρέπει λοιπόν να προσέχουμε όχι πως θα τα κάνουμε πλούσια σε ασήμι και χρυσάφι και τα παρόμοια, αλλάπως θα γίνουν πιο πλούσια απο όλους στην ευσέβεια, στην πνευματική ζωή και στην απόκτηση της αρετής, πώς να μην χρειάζονται πολλά, πώς να μην κυριεύονται απο τα βιοτικά και τις επιθυμίες της νεότητας. Ακόμη πρέπει να προσέχουμε με ακρίβεια το χρόνο των εισόδων στο σπίτι και των εξόδων απ΄αυτό, τους τόπους της παραμονής τους, τις συναναστροφές τους, αφου γνωρίζουμε οτι, αν τα αμελούμε αυτά, δεν θα έχουμε καμία συγχώρηση απο τον Θεό.
Και απο τα ζώα, τα παιδιά τα εκτιμούμε λιγότερο, και περισσότερο φροντίζουμε για τους όνους και τους ίππους παρά για τα παιδιά μας. Και άν μεν κάποιος έχει ημίονο, φροντίζει πολύ, ώστε να βρεί άριστο οδηγό, και όχι ανόητο, ούτε κλέφτη, ούτε μέθυσο, ούτε άπειρο στην τέχνη. Όταν όμως χρειαστεί να αναθέσουμε τη διαπαιδαγώγηση της ψυχής του παιδιού σε ένα παιδαγωγό, απλά και όπως έτυχε εκλέγουμε αυτόν που θα παρουσιαστεί μπροστά μας.
Γι΄αυτό σας παρακαλώ, να απλώνουμε χέρι βοήθειας στα παιδιά μας , για να μην έχουμε εμείς την ευθύνη για τις πράξεις τους. Ή δεν γνωρίζετε τι έπαθε ο γέροντας Ηλεί επειδή δε διόρθωνε όπως έπρεπε τα ελαττώματα των παιδιών του? Γιατι όταν υπάρχει κάποια αρρώστια που έχει ανάγκη χειρουργικής επεμβάσεως, αν ο γιατρός θελήσει να την θεραπεύσει με πλύση, κάνει αμέσως την αρρώστια αθεράπευτη, εφόσον δεν εφαρμόζει την πρέπουσα θεραπεία. Κατά τον ίδιο λοιπόν τρόπο και εκείνος ο γέροντας, ενω όφειλε να τιμωρήσει τα παιδιά του ανάλογα με τα παραπτώματα τους, επειδή μεταχειρίστηκε μεγάλη επιείκεια απέναντι τους, τιμωρήθηκε κι αυτός μαζί τους. Αφού φοβηθούμε λοιπόν, σας παρακαλώ,  απ΄ αυτό το παράδειγμα, όσοι έχουμε παιδιά ας φροντίζουμε για την ανατροφή τους και γενικά ο καθένας ας φροντίζει για κείνους με τους οποίους συγκατοικεί.
Αίτιοι της ασυδοσίας των νέων είναι οι γονείς που τους αφήνουν για πολύ χρόνο να γυρίζουν αχαλίνωτοι και έρημοι απο σωφροσύνη, να καταντροπιάζονται με την πορνεία και τα τυχερά παιχνίδια και τις διασκεδάσεις στα παράνομα θέατρα.
Ο λόγος για τον οποίο η κακία δύσκολα ξεριζώνεται απο την ψυχή, είναι οτι κανείς δεν φροντίζει με επιμέλεια για τα παιδιά του,κανείς δεν διαλέγεται μαζί τους για την αγνότητα, κανείς για την σεμνότητα, κανείς για την καταφρόνηση των χρημάτων και της δόξας, κανείς για τις θείες εντολές που περιέχονται μέσα στην Αγία Γραφή.
Γι΄αυτό σας παρακαλώ και σας ικετεύω να φροντίζετε πολύ για τα παιδιά σας και παντού να επιδιώκετε τη σωτηρία της ψυχής τους.
Άν οι πατέρες διέπλασσαν με προσοχή τα παιδιά τους, δεν θα χρειάζονταν ούτε νόμοι, ούτε δικαστήρια, ούτε τιμωρίες και βασανιστήρια και δημόσιες εκτελέσεις. Γιατι λέγει η Γραφή: » ο νόμος δεν ορίσθηκε και δεν έχει ισχύ για το δίκαιο» . Επειδή όμως τα παραμελούμε, γι΄ αυτό τα περιτριγυρίζουμε με μεγαλύτερα κακά, τα παραδίνουμε στα χέρια των δημίων και τα σπρώχνουμε συνεχώς προς τον γκρεμό. Γιατι όπως λέει η Αγία Γραφή : » εκείνος που παραχαϊδεύει τον γιό του, θα επιδέσει τις πληγές του.» Τί σημαίνει ο «περιψύχων» ? Εκείνος που τον λυπάται, τον κολακεύει, τον περιποιείται υπερβολικά. Επειδή ο γιός χρειάζεται αυστηρότητα, φροντίδα και φοβέρες. Αυτά τα λέω , όχι για να είμαστε σκληροί στα παιδιά  αλλά για να μην τους δίνουμε την εντύπωση οτι είμαστε άξιοι περιφρονήσεως.
Διότι αν η γυναίκα πρέπει να φοβάται τον άνδρα, πολυ περισσότερο το παιδί τον πατέρα. Και μη μου λές οτι «είναι αδύνατο να επιβληθεί κανείς στους νέους «..Αλλά το κακό οφείλεται στην δική μας αδιαφορία και στο οτι δεν τα οδηγούμε στην ευσέβεια απο την αρχή και απο την πρώτη τους παιδική ηλικία.. Γιατί άν και στο σπίτι σας άκουγαν να συζητάτε για την πνευματική ζωή συνεχώς και να τα συμβουλεύετε τα πρέποντα.. γρήγορα τα καλά αυτά σπέρματα θα έφερναν πλούσιο καρπό.
Όμως τίποτα απο αυτά δεν κάνουμε, αλλά τα αναγκαία τα θεωρούμε πάρεργα.  Και αν τα συμβουλέψει κανείς αυτά, προκαλεί αμέσως το γέλιο, γι΄ αυτό έχουν γίνει όλα άνω κάτω, και αυτούς που δεν σωφρονίζουν οι γονείς, τους τιμωρούν οι κοσμικοί νόμοι.
Αιτία όλων των κακών είναι η αμέλεια των γονέων. Ποιά ανάγκη – λέει  – έχουν τα παιδιά μας απο φιλοσοφημένη ζωή και προσεκτική συμπεριφορά? Αυτό ακριβώς είναι εκείνο που κατέστρεψε τα πάντα, το ότι δηλαδή θεωρούμε περιττό και δευτερεύον ένα πράγμα τόσο αναγκαίο, που συγκρατεί τη ζωή μας..
Και τολμούν, μετά απο τα λόγια αυτά που λένε, να ονομάζουν τους εαυτούς τους πατέρες!
Βιβλίο: Παιδαγωγική Ανθρωπολογία - Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. πηγή:εδώ αντιγραφή απο εδώ

Πως πρέπει να μελετάμε την Αγία Γραφή


Σε όλο τον κόσμο μελετούν την Αγία Γραφή άλλοι με δέος άλλοι ερευνητικά . Όμως υπάρχει ο τρόπος να μελετούμε σωστά την Αγία Γραφή για να κατανοούμε το περιεχόμενό της.
Βήματα μελέτης της Αγίας Γραφής

Πρώτο βήμα: Κάνω μια προσευχή

Προσεύχομαι ο Κύριος να ανοίξει τον νου και την καρδιά μου,  να καταλάβω τον Λόγο του, για να έχει ωφέλεια ο Λόγος του Θεού στην ζωή μου.
Π.χ. "Κύριε Ιησού Χριστέ, άνοιξε μου τον νου και την καρδιά  να μπορώ  να προσέχω τον Λόγο σου και να τον καταλαβαίνω."
Βλέπε Λουκάς κδ΄ 45, Πράξεις ιστ΄ 14



Δεύτερο βήμα: Κάνω ανάγνωση Βλέπε Α΄ Τιμ. δ΄ 13, Ησαΐας λδ΄ 16

Διαβάζω προσεκτικά το κομμάτι του Λόγου που επέλεξα, σαν να είναι κάτι το πολύ σπουδαίο και δεν θέλω να μου ξεφύγει ούτε μια λέξη.
Καλό είναι να σημειώνω τις άγνωστες λέξεις και να τις βρίσκω σε ένα καλό λεξικό.  Βλέπε Α΄ Σαμουήλ γ΄19



Τρίτο βήμα: Κάνω αφήγηση Βλέπε Εβραίους ια΄ 32

Περιγράφω με απλά λόγια το κομμάτι που διάβασα από τον Λόγο του Θεού.
Επειδή η Παλαιά Διαθήκη έχει πολλές ιστορίες, ή αφήγηση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη και ωφέλιμη. Με βοηθάει να συνειδητοποιήσω τι είναι αυτό που διάβασα.



Τέταρτο βήμα: Στοχάζομαι και μελετώ  Βλέπε Ψαλμός α΄ 2

Σκέπτομαι πάνω στα  Λόγια του Θεού και ψάχνω την Γραφή μου και κάνω συγκρίσεις, ερωτήσεις και συσχετισμούς.
Παρακολουθώ με ενδιαφέρων τα κηρύγματα της εκκλησίας που είμαι ενταγμένος και κάνω και ερωτήσεις στις απορίες μου στους υπευθύνους της εκκλησίας και στους αδερφούς και συζητώ και με άλλους τα Λόγια του Θεού.
Πρέπει να προσέξω, τα αποτελέσματα της μελέτης μου πρέπει να στηρίζονται  και να συμφωνούν με τον Λόγο του Θεού. Πρέπει να γνωρίζω, ότι ο Λόγος του Θεού ερμηνεύεται από τον ίδιο τον Λόγο του Θεού με την οδηγία του Αγίου Πνεύματος.

Με αυτόν τον τρόπο ερευνάω, μελετάω και στοχάζομαι πάνω στον Λόγο του Θεού.



Πέμπτο βήμα: Υπογραμμίζω και σημειώνω Βλέπε Ματθ. ιγ΄ 52

Υπογραμμίζω τα ποιο σημαντικά εδάφια του κειμένου που διάβασα.Υπογραμμίζω ακόμη, ότι μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και με άγγιξε. Βάζω ερωτηματικά στα σημεία που δεν κατάλαβα. Με τον καιρό η μελέτη του Λόγου του Θεού θα με κάνει να μπορώ να καταλαβαίνω εδάφια που ήταν εξαιρετικά δύσκολα.
Η Αγία μου Γραφή σιγά σιγά στολίζεται και την αγαπάω όλο και πιο πολύ.

Επίσης προσπαθώ να βάλω έναν τίτλο στο κομμάτι του Λόγου του Θεού που διάβασα. Για παράδειγμα "η θεραπεία ενός παραλυτικού".



Έκτο βήμα: Καθρεπτίζομαι στον Λόγο του Θεού.

Βάζω το εαυτό μου στον Λόγο του Θεού. Κάτι έχει να μου πει ο Λόγος του Θεού προσωπικά. Πρέπει να πάρω την αγαθή μερίδα μου, τα μηνύματα που έχει να μου δώσει.
Μπορώ να αισθανθώ έλεγχο, ενθάρρυνση, παρηγοριά, οικοδομή …και άλλα κατά την διαδικασία αυτή.  Βλέπε Ιάκωβος α΄ 22-25,  Β΄ Τιμ. γ΄16



Έβδομο βήμα: Αποστηθίζω.

Μαθαίνω απ’ έξω κάποια σημεία ή εδάφια κλειδιά που θα με βοηθήσουν στην χριστιανική μου πορεία.  Για παράδειγμα "εν ειρήνη θέλω και πλαγιάσει και κοιμηθεί διότι Συ μόνος, Κύριε, με κατοικίζεις εν ασφαλεία."
Αν φοβηθώ το βράδυ και δεν μπορώ να κοιμηθώ, αυτό το εδάφιο θα μου είναι χρήσιμο.



Τελευταίο βήμα: Προσευχή και ευχαριστία.

Ευχαριστώ τον Θεό για όσα μου χάρισε από τον Λόγο του και προσεύχομαι να  μου δώσει χάρη και δύναμη να εφαρμόσω τα λόγια που διάβασα στην ζωή μου.

Δεν προσεύχομαι γενικά, αλλά προσεύχομαι συγκεκριμένα με βάση τα Λόγια που μελέτησα.  Π.χ. "Κύριε Ιησού Χριστέ, όπως βοήθησες τον Πέτρο και τον έβγαλες από τα κρύα νερά βοήθησε και μένα, γιατί και εγώ έχασα την πίστη μου στα προβλήματα που ήρθαν στην ζωή μου και απογοητεύτηκα. Δώσε μου το χέρι σου Κύριε."
Προσεύχομαι για συγκεκριμένα πράγματα τις προσωπικής μου ζωής με βάση τα Λόγια της Γραφής που μελέτησα.



Αυτά τα βήματα μελέτης έχουν σκοπό να σε βοηθήσουν να μάθεις να αγαπάς και να μελετάς τον Λόγο του Θεού. Σύντομα θα αποκτήσεις το δικό σου προσωπικό στυλ μελέτης της Αγίας Γραφής. Αυτό που έχεις να κάνεις  είναι να αρχίσεις να μελετάς και ο Θεός θα σε φωτίσει.

Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Θηρευταί ψήφων





ΚΑΝΕΝΑΣ κληρικὸς καὶ κανένας συνειδητὸς χριστιανὸς δὲν πιστεύει πιὰ ὅτι στὴν Ἐκκλησία μας θὰ διορθωθοῦν τὰ κακῶς κείμενα. Ἀντίθετα, ὅλοι βλέπουν ὅτι δημιουργοῦνται νέα προβλήματα, μὲ τὰ ὁποῖα κανεὶς δὲν ἀσχολεῖται. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος καὶ οἱ ἑκάστοτε συνοδικοὶ Μητροπολίτες ἀναλίσκονται σὲ τρέχοντα ὑπηρεσιακὰ θέματα, ἐκδίδουν κάποιο δελτίο τύπου καὶ γρήγορα λένε τὸ «Δι᾽εὐχῶν» γιὰ τὴ λύση τῆς συνεδρίας.
Ὅμως τὰ πράγματα ἀλλάζουν, ὅταν πρόκειται νὰ γίνουν ἐκλογὲς νέων Μητροπολιτῶν. Ὁ Μακαριώτατος ξεπερνᾶ, τὰ ὅποια ἐμπόδια καὶ δραστηριοποιεῖται, γιὰ νὰ προβάλει τοὺς δικούς του ἀνθρώπους. Δίνει τὴ γραμμὴ καὶ σχεδὸν εἶναι σίγουρος ὅτι θὰ ἐκλεγοῦν, μιὰ καὶ οἱ περισσότεροι ἐκλέκτορες, λόγῳ σεβασμοῦ καὶ ὑποχρεώσεως, δὲν μποροῦν νὰ πράξουν διαφορετικά.

Παράλληλα δραστηριοποιοῦνται καὶ οἱ μὴ ἀρεστοὶ στὸν Ἀρχιεπίσκοπο, γιὰ νὰ ἐξασφαλίσουν τὶς ἀναγκαῖες ψήφους. Παίρνουν οἱ ἴδιοι τηλέφωνα, βάζουν καὶ τοὺς Μητροπολίτες τους νὰ ἐπικοινωνήσουν μὲ ἄλλους γνωστούς τους, ἀλληλογραφοῦν, ἐπισκέπτονται ἐκλέκτορες καὶ πολλὰ ἄλλα ἀπαράδεκτα. Προβάλλουν τὴν ὑποψηφιότητά τους καὶ ὑπόσχονται ὅτι θὰ ἐργαστοῦν γιὰ τὸ καλὸ τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ἔχουν κάνει καὶ μέχρι τώρα, ὡς ἱεροκήρυκες ἢ πρωτοσύγκελλοι.
Ὅλα αὐτὰ πρὸ τῶν ἐκλογῶν. Μετὰ τὰ πράγματα ἀλλάζουν καὶ συχνὰ δημιουργοῦνται δυσάρεστες καταστάσεις, γιατὶ ἐκλέγονται πρόσωπα, τὰ ὁποῖα δὲν ἔχουν καμιὰ σχέση μὲ τὴν περιοχή. Τὸ πρόβλημα συνήθως παρουσιάζεται μεταξὺ τῶν ἀγάμων κληρικῶν καὶ τῶν μοναχῶν. Ἀναχωροῦν μερικοὶ καὶ τὸ ἔργο τῶν προκατόχων διακόπτεται, ἂν δὲν κατεδαφίζεται κιόλας. Καὶ οἱ νέοι Μητροπολίτες ἀρχίζουν σχεδὸν ἀπὸ τὸ μηδέν.
Εὐχῆς ἔργο θὰ ἦταν νὰ ἐκλέγονται Μητροπολίτες κληρικοί, ποὺ ἔχουν ἐργαστεῖ στὴν περιοχή, γνωρίζουν πρόσωπα καὶ πράγματα καὶ θὰ μποροῦσαν νὰ συνεχίσουν τὸ ἔργο τῶν προκατόχων τους. Κάτι τέτοιο ὅμως σπάνια γίνεται. Συνήθως χειροτονοῦνται ἄγνωστα πρόσωπα, μὲ διαφορετικὴ νοοτροπία, ποὺ ἀνατρέπουν καὶ ὅλα τὰ καλῶς κείμενα, γιατὶ θέλουν νὰ βάλουν τὴ δική τους σφραγίδα! Ὀξύτατο πρόβλημα δημιουργεῖται, ὅταν στὴν περιοχὴ ὑπάρχει κάποιο μοναστήρι, ἔργο τοῦ προκατόχου, τὸ ὁποῖο ἐνδεχομένως νὰ μὴ μπορέσει νὰ συμφωνήσει μὲ τὴ γραμμὴ καὶ τὶς ἀπαιτήσεις τοῦ νέου Μητροπολίτη. Τότε χρειάζεται μιὰ ἀνωτερότητα ἐκ μέρους τοῦ Μητροπολίτη καὶ ἂν οἱ μονάζοντες δημιουργοῦν προβλήματα, πρέπει νὰ μένει ἀπαθὴς καὶ ἀδιάφορος, ἀφήνοντάς τους νὰ τὰ λύσουν μόνοι. Ἡ ἀντιπαράθεση μαζί τους πάντα προκαλεῖ σκανδαλισμό, γιατὶ οἱ ἁπλοὶ ἄνθρωποι εὔκολα δίνουν τὸ δίκαιο στοὺς μοναχοὺς κι ἂς ἔχουν ἄδικο. Αὐτὸ πρέπει νὰ τὸ ἔχει πάντοτε πρὸ ὀφθαλμῶν ὁ νέος Μητροπολίτης.
Εἶναι πράγματι δύσκολο τὸ ἔργο τοῦ Μητροπολίτη καὶ εἶναι ἀπορίας ἄξιο, ποὺ ὑπάρχουν τόσοι πολλοὶ κληρικοί, ποὺ θέλουν νὰ τὸ ἀναλάβουν. Φαίνεται ὅτι δὲν ἔχουν ἀναλογισθεῖ τὶς μεγάλες εὐθύνες καὶ τὶς πολλὲς πικρίες, ποὺ συνοδεύουν τὸ ὑψηλὸ ἀξίωμα τῆς ἀρχιερωσύνης.
Ορθόδοξος Τύπος,07/12/2012

ΠΕΡΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΩΝ: Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟ «ΘΑΥΜΑΤΟΠΟΙΟΥΣ» ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ…



Τα παρακάτω απευθύνονται μόνο σε όσους πιστεύουν. Για κάποιον που δεν έχει βιωματική σχέση με την Ορθοδοξία θα του φανούν ξένα. Επομένως καλύτερα να αποφύγει το διάβασμα της παρούσης αναρτήσεως… Η αναζήτηση και εξήγηση προφητειών και προφητών από μόνη της δε σώζει…

Τι είναι οι Προφητείες;

“Οι Προφητείες παραδόθηκαν στους Χριστιανούς από τον ίδιο τον τέλειο Θεό και τέλειο άνθρωπο Κύριο Ιησού Χριστό, και δι’ Αυτού εν Αγίω Πνεύματι,  στους Αποστόλους, στους Αγίους της Παλαιάς (προ Χριστού) Διαθήκης, σε κάποιους φωτισμένους αρχαίους Έλληνες σοφούς και βέβαια, στους Αγίους Πατέρες και στις Αγίες Μητέρες της Νέας (μετά Χριστόν) Διαθήκης”. 

Mας δίδουν κάποια γνώση του μέλλοντος από την Γνώση του Παντογνώστη και Υπέρχρονου Θεού. Δεν μιλάνε για μοιραία γεγονότα, διότι τα γεγονότα καθορίζονται με βάση την επιεική και φιλάνθρωπη Θεία Πρόνοια συνεργία της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου.

Μας διαβεβαιώνουν, για την ύπαρξη του Σωτήριου Πνευματικού Νόμου που νουθετεί και προειδοποιεί τους πιστούς προκειμένου να παραμείνουν εδραίοι στην ορθόδοξη μυστηριακή ζωή και δι’ αυτής συνδεδεμένοι με τις άκτιστες ευεργετικές, σωστικές ενέργειες του Τρισαγίου Θεού. Αλλά επειδή όλοι μας πάσχουμε απ’ την έλλειψη του θείου φωτισμού, λόγω των παθών και του πολέμου από τα πνεύματα της πονηρίας, ο Πάνσοφος, Πανδίκαιος και Πανάγαθος Θεός, αποσύρει την Πρόνοιά Του, όχι με διάθεση εκδικητικής τιμωρίας, παρά μόνον προς νουθεσίαν και προς μεταστροφή του νοός και του βίου επ’ αγαθώ, κάτι που ισχύει και συλλογικά για ομάδες ανθρώπων, έθνών κ.λ.π.

Σκοπός των προφητειών, ιδίως στις έσχατες μέρες που ζούμε, είναι η πνευματική επαγρύπνηση των πιστών και η ετοιμότητά τους για την αντιμετώπιση των επερχομένων δοκιμασιών
. Προειδοποιούν για τα μελλοντικά δεινά που θα πλήξουν μεγάλες περιοχές του Πλανήτη, επειδή ο κόσμος οργανωμένος σε κράτη, συνασπισμούς κρατών, παγκόσμιους οργανισμούς, με τάση να οδεύει προς Παγκόσμια Κυβέρνηση, έχει απομακρυνθεί από το νόμο του Θεού, παρασύρθηκε στην νεοειδωλολατρεία (χρήματος, δόξας και ηδονών), στην αυτοπραγμάτωση και στην αυτοθέωση. Επομένως, ο πεπτωκός άνθρωπος, για το δικό του συμφέρον και μόνον, πρέπει να επαναφέρει εαυτόν στον δρόμο της θεώσεως, δια του Πνευματικού Νόμου, που εκφράζεται εσχατολογικά με τα γεγονότα που προδιαγράφονται στις Προφητείες. Έτσι θα βοηθηθούν όσοι πρόκειται να σωθούν, δηλ. θα αντιληφθούν την Πρόνοια του Θεού για τους ανθρώπους των εσχάτων χρόνων, όπως αυτή εκτίθεται στις προφητείες, θα μετανοήσουν και θα επιστρέψουν στον Αληθινό Θεό.

Και εάν έχω προφητείαν και ειδώ τα μυστήρια πάντα και πάσαν την γνώσιν, και εάν έχω πάσαν την πίστιν, ώστε όρη μεθιστάνειν, αγάπην δε μη έχω ουδέν ειμί.
“Αν δεν έχουμε αγάπη στη ζωή μας, όλα τα άλλα χαρίσματα να έχουμε δεν είμαστε τίποτα” τονίζει ο Μέγας Παύλος.

Οι Άγιοι Πατέρες δεν έχουν ανάγκη για επιβεβαίωση στον κόσμο τούτο. Κέρδισαν την Ουράνιον Βασιλεία, για αυτήν πάσχιζαν και όχι για τους επαίνους του μάταιου τούτου κόσμου.
Παρατηρούμε σήμερα, ότι πάμπολλοι προσπαθούν να αναλύσουν και να συνδέσουν γεγονότα με το μικρό τους το μυαλό, ώστε να επιβεβαιώσουν λόγους Πατέρων. Από τους παλιότερους, έως τους πιο σύγχρονους. Έτσι όμως, εύκολα μπορεί να πέσεις στην πλάνη και την αίρεση, με αποτέλεσμα να χάνεις τον ΣΤΟΧΟ… ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΚΤΙΣΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΑΡΜΟ, ΤΟΝ ΦΩΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΟΜΟΙΩΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟ ΙΗΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΩΣΗ!

Αυτοί που προσπαθούν να προβούν σε ”εύκολες λογικές εξηγήσεις” και ιδιαιτέρως να θέσουν σε δεδομένο χρόνο την “επαλήθευση” Προφητειών”  ώστε να εξάγουν ασφαλή και απόλυτα συμπεράσματα περί των μελλουμένων, ας έχουν όμως κατά νου, ότι Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας, δεν τόλμησαν να “αποκωδικοποιήσουν” την Αποκάλυψη…  Και επίσης να μην ξεχνούν, ότι ο Χρόνος είναι μια κτιστή μεταπτωτική κατάσταση, και ότι στην Άκτιστη Εκκλησία του Χριστού, χρόνος δεν υπάρχει. Η Εκκλησία δεν υποτάσσεται στον χρόνο, αλλά μέσω των Μυστηρίων της, εισάγει τον κτιστό άνθρωπο στην Άφθαρτη, Πανχαρμόσυνη, Αιώνια Ζωή, ειδικότερα δε, κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας αλληλοπεριχωρείται το παρελθόν με το μέλλον, το κτιστό με το Άκτιστο, από τη Δημιουργία του Κόσμου, μέχρι την Ανάσταση.

Η Ορθοδοξία δεν έχει ανάγκη από “θαυματοποιούς” και θαύματα για να πείσει… ΗΟρθοδοξία είναι η όντως “Χώρα των Θαυμάτων” και αυτό, επειδή είναι η μόνη Πίστη και Βιοθεωρία, που δύναται να εφελκύει τις προαιώνιες, άκτιστες ζωοποιές, ελλαμπτικές και θεωτικές ενέργειες του Παναγίου Θεού, σ’ αυτούς, που επιλέγουν την ιαματική ανα-ζωογονητική της μεθοδολογία,  προκειμένου να νικήσουν τα πάθη, την φθορά, τις σκοτεινές δυνάμεις των ακαθάρτων πνευμάτων και  κυρίως, αυτόν τον ίδιο τον Θάνατο, όντας το “Α”, μετατρέποντας τον εμπαθή, φθαρτό και παροδικό άνθρωπο σε Α-ΘΑΝΑΤΟ…   

Γερόντισσα Γαβριηλία: Τι ζητούν περισσότερο οι άνθρωποι

introimage




- Γερόντισσα, τι ήταν εκείνο, σε όλες τις χώρες που πήγατε, που ζητάγανε περισσότερο οι άνθρωποι;

- Αυτό που ζητούν περισσότερο οι άνθρωποι είναι ένα χαμόγελο, κι ένα άγγιγμα τού χερού κι ένα δάκρυ. Τίποτε άλλο. Όταν πας κατευθείαν στον άνθρωπο και τον αισθανθείς γι΄αδέλφι, ό,τι να τού κάνεις θα είναι εντάξει. Μπορεί να γυρεύει μαγειρική... μπορεί να γυρεύει πλύσιμο... Σ'ένα λεπροκομείο που δούλευα έπλενα κάθε πρωί εκατό πουκάμισα επειδή έπρεπε γερός (υγιής) να πλένει τους γερούς.

Κι άλλοι σού έλεγαν  «Εσύ; Μορφωμένος άνθρωπος και... Ευρωπαία, να κάνεις τέτοια; Μα αυτά... είναι για τους... εντοπίους»... Μάλιστα»

Γερόντισσα Γαβριηλία - Ασκητική της Αγάπης, σελ 330 έκδοση Γ.

Γέροντας Παϊσιος: Ο Θεός είναι καλός. Θέλει όλοι να σωθούμε!


Γ. Παϊσιος: Ο Θεός είναι καλός. Θέλει όλοι να σωθούμε!

Αν ήταν να σωθούνε μόνο λίγοι, τότε γιατί σταυρώθηκε ο Χριστός;

Δεν είναι στενή η πύλη του Παραδείσου.

Χωράει όλους τους ανθρώπους που σκύβουν ταπεινά και δεν είναι φουσκωμένοι από υπερηφάνεια, αρκεί να μετανοήσουν, να δώσουν δηλαδή το φορτίο των αμαρτιών τους στον Χριστό, και τότε χωρούν να περάσουν εύκολα από την πύλη.

Έπειτα έχουμε και το δικαιολογητικό ότι είμαστε χωματένιοι. Δεν είμαστε μόνον πνεύμα όπως οι Άγγελοι. Είμαστε όμως αδικαιολόγητοι , όταν δεν μετανοούμε και δεν πλησιάζουμε τον Σωτήρα μας ταπεινά. Ο ληστής στον σταυρό ένα « ευλόγησον » είπε και σώθηκε. Η σωτηρία του ανθρώπου εξαρτάται από το δευτερόλεπτο, όχι από το λεπτό. Ο άνθρωπος με έναν ταπεινό λογισμό σώζεται , ενώ αν φέρη έναν υπερήφανο λογισμό, τα χάνει όλα ..!

Γράμμα ἀπὸ τὴν φυλακή Ἅγιος Βαλέριος Γκαφένκου






Γράμμα τοῦ Ρουμάνου Ὁμολογητοῦ Βαλέριου Γκαφένκου ἀπὸ τὴν φυλακή
 


29 Ἰανουαρίου 1946
 


Ἡ ζωὴ εἶναι διαφορετικὴ ἀπὸ ὅπως τὴ φαντάζονται οἱ ἄνθρωποι. Καὶ ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος εἶναι διαφορετικὸς ἀπὸ ὅ,τι φαντάζεται αὐτὸς ὅτι εἶναι. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὄντως διαφορετικὴ ἀπὸ τὸ πῶς τὴν θεωρεῖ συνήθως ὁ ἀνθρώπινος νοῦς.

Θέλω νὰ εἶμαι εἰλικρινὴς καὶ ἀνοιχτὸς μέχρι τὰ βάθη τῆς ψυχῆς μου. Μὲ τὸ πρῶτο βῆμα ποὺ ἔκανα στὴ φυλακὴ ἀναρωτιόμουνα γιατί εἶχα φυλακιστεῖ.

Στὸ κοινωνικὸ ἐπίπεδο πάντα μὲ θεωροῦσαν πολὺ καλό, ἕνα παράδειγμα ἠθικῆς ἀγωγῆς. Ἂν βρισκόμουν σὲ σύγκρουση μὲ κάποιον, θὰ ἦταν μόνο γιὰ τὴν ἀλήθεια.

Μετὰ ἀπὸ πολλὴ ἀνησυχία καὶ πολὺ πόνο, ὅταν τὸ ποτήρι τῶν βασάνων εἶχε γεμίσει, ἦρθε μιὰ ἅγια ἡμέρα, τὸν Ἰούνιο τοῦ 1943, ὅταν ἔπεσα μὲ τὸ πρόσωπο στὸ ἔδαφος, γονατισμένος, μὲ συντετριμμένη καρδιά, κλαίγοντας μὲ λυγμούς. Παρακαλοῦσα τὸν Θεὸ νὰ μοῦ δωρίσει τὸ φῶς. Ἐκείνη τὴν περίοδο εἶχα χάσει ὅλη τὴν ἐμπιστοσύνη μου στοὺς ἀνθρώπους. Ἔνιωθα ὅτι βρισκόμουν στὴν ἀλήθεια. Ἀλλὰ τότε γιατί ὑπέφερα; Στὴν ψυχή μου, κάποτε γεμάτη ἀπὸ ἐνθουσιασμό, παρέμεινε μόνο ἡ ἀγάπη. Κανένας δὲ μὲ καταλάβαινε.

Ταυτόχρονα μὲ τὸ κλάμα ἄρχισα νὰ κάνω μετάνοιες. καὶ ξαφνικὰ -ὧ Κύριε, τί μεγάλος εἶσαι, Κύριε! Εἶδα ὅλη τὴν ψυχή μου γεμάτη ἀπὸ ἁμαρτίες.

Βρῆκα μέσα μου τὴ ρίζα ὅλων τῶν ἀνθρώπινων ἁμαρτιῶν. Ἀλίμονο, ἦταν τόσες οἱ ἁμαρτίες, ἀλλὰ τὰ μάτια τῆς πωρωμένης λόγῳ τῆς ὑπερηφάνειας ψυχῆς μου δὲν τὶς ἔβλεπαν! Τί μεγάλος εἶναι ὁ Θεός!

Βλέποντας λοιπὸν ὅλες τὶς ἁμαρτίες μου, αἰσθάνθηκα τὴν ἀνάγκη νὰ φωνάξω δυνατὰ καὶ νὰ ζητήσω ἔλεος, ὁπότε μιὰ βαθιὰ εἰρήνη, ἕνα ἀπέραντο φῶς καὶ πολλὴ ἀγάπη πλημμύρισαν τὴν καρδιά μου.
Μόλις ἀνοίχθηκε ἡ πόρτα, βγῆκα ταχύτατα ἀπὸ τὸ κρατητήριο καὶ πῆγα στοὺς ἀνθρώπους ποὺ τοὺς ἤξερα ὅτι μὲ ἀγαποῦν περισσότερο καὶ σ' ἐκείνους ποὺ μὲ μισοῦσαν καὶ εἶχαν ἁμαρτήσει ἐναντίον μου πιὸ πολὺ καὶ τοὺς εἶπα στ' ἀνοιχτὰ καὶ ἀπερίφραστα: «Εἶμαι ὁ πιὸ ἁμαρτωλὸς ἄνθρωπος. Δὲν ἀξίζω τὴν ἐμπιστοσύνη οὔτε τοῦ τελευταίου ἄνθρωπου. Εἶμαι εὐτυχής!».

Ὅλοι ἔμειναν κατάπληκτοι. Μερικοὶ μὲ κοίταξαν περιφρονητικά, ἄλλοι ἀψήφιστα, ὁρισμένοι μὲ κοίταξαν μὲ μία ἀγάπη ποὺ οὔτε οἱ ἴδιοι δὲν μποροῦσαν νὰ τὴν ἐξηγήσουν. Μόνο ἕνας ἄνθρωπος μοῦ εἶπε; «Ἀξίζεις νὰ σὲ ἀσπασθοῦμε!»" ἀλλὰ ἐγὼ ἔτρεξα γρήγορα στὸ κρατητήριό μου, ξάπλωσα στὸ κρεβάτι μου καὶ συνέχισα τὰ κλάματά μου, εὐχαριστώντας καὶ δοξάζοντας τὸν Θεό....

Ἀπὸ τότε ἄρχισα ἐνσυνείδητα τὴ μάχη ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας. Ἀλλά, ἂν ξέρατε τί δύσκολη εἶναι ἡ μάχη μὲ τὴν ἁμαρτία! Θέλω νὰ ξέρετε ὅτι ὄχι μόνο ἐδῶ, ἀλλὰ καὶ ὅταν ἤμουν ἔξω, πολεμοῦσα πάρα πολὺ μὲ τὴν ἁμαρτία.

Στὴ φυλακὴ ἔχω ἐξετάσει τὴν ψυχή μου καὶ κατάλαβα ὅτι, ἔστω κι ἂν δὲν εἶχα ἁμαρτήσει στὴν πράξη, ἀλλὰ μὲ τὸ στόμα καὶ μὲ τὸ νοῦ εἶχα ἀνομήσει. Πῆγα στὸν ἱερέα καί, μετὰ ἀπὸ μιὰ βαθιὰ ἐξέταση τῆς συνείδησής μου, ἐξομολογήθηκα. Ἡ ἐξομολόγηση μὲ ξεφόρτωσε ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες μου.

Καὶ ἀγωνίζομαι ἀδιαλείπτως. Ἡ μάχη δὲ σταματάει, μέχρι τὸ θάνατο. Χωρὶς μετάνοια κανένας ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ προχωρήσει οὔτε ἕνα βῆμα. Τί εἶναι ἡ ζωή; Εἶναι ἕνα δῶρο τοῦ Θεοῦ γιά μᾶς, τοὺς ἀνθρώπους, γιὰ νὰ καθαρίζουμε τὶς ψυχές μας ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ ἑτοιμαστοῦμε, διὰ τοῦ Χριστοῦ, νὰ δεχτοῦμε τὴν αἰώνια ζωή. Τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος; Ἕνα πλάσμα ποὺ ἔχει δημιουργηθεῖ ἀπὸ τὴν ἀπροσμέτρητη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, στὸν ὁποῖο τέθηκαν μπροστὰ ἢ εὐτυχία καὶ ὁ θάνατος, γιὰ νὰ διαλέξει τί θέλει....

Νὰ εἶστε πολὺ προσεκτικοί! Στὴν κοινωνική τους ζωὴ οἱ ἄνθρωποι κοιτάζονται καὶ ἐκδικάζονται ὄχι μὲ βάση τί εἶναι αὐτοὶ οὐσιαστικά, ἀλλὰ μὲ ἐξωτερικὰ κριτήρια. Μὴν ἔχετε ἀπαιτήσεις ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, διότι ὅποιος κάνει ἔτσι θὰ ὑποφέρει πικρά. Ἀλλὰ ἀγαπῆστε τους. Ἕνας μόνος εἶναι τέλειος, ἕνας μόνο εἶναι ἀγαθὸς καὶ ἁγνός: ὁ Χριστὸς-Θεός!

Καὶ τώρα: τί εἶναι ἡ ἀλήθεια; Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὁ Χριστός, ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ. Προσπαθῆστε νὰ πλησιάσετε εἰλικρινὰ τὸν Χριστὸ καὶ ἀφῆστε τὸν κόσμο μὲ τὶς ἁμαρτίες του!

Η δικτατορία των "πρέπει" ή αλλιώς: ζήσε με έρωτα! (Β' μέρος)




(συνέχεια της χτεσινής ανάρτησης) Μα θα μου πεις "αυτά τα πράγματα δε γίνονται". "Είναι ψιλά γράμματα, είναι για κάποιους μοναχούς ασκητές". "Εμείς εδώ στον κόσμο δυσκολευόμαστε πολύ. Δουλειά, υποχρεώσεις, οικογένεια, τρεξίματα, λογαριασμοί, άγχος, τρέλα.... Πού να βρούμε την όρεξη να προσευχηθούμε;". Μου'πε μάλιστα ένας γνωστός μου: "με το ζόρι, αφού βάλω τα παιδιά μου για ύπνο, λέω ένα Κύριε ελέησέ με και πριν προλάβω καν να το τελειώσω έχω αποκοιμηθεί απ'την κούραση". Και του'πα ένα θαυμαστό περιστατικό που μου΄πε ένας άγιος παππούλης στο άγιο Όρος (θα στην πω άλλη φορά αναλυτικά).

Και του'πα μετά ότι άμα θέλουμε να βρούμε χρόνο, μπορούμε! Πώς το'λεγε ο γέροντας Πορφύριος; "Η αγάπη είναι εφευρετική"! Μπορούμε να προσευχόμαστε όταν είμαστε στο δρόμο για τη δουλειά, στο ασανσέρ, όταν φτιάχνουμε καφέ. (Μάλιστα, ένας καλός φίλος μου έλεγε ότι προσεύχεται όταν είναι στο γυμναστήριο και κάνει διάδρομο)! Είναι λίγες απ'τις "χαμένες στιγμές" της ημέρας που μπορούμε να τις κάνουμε στιγμές μοναδικά δικές μας και να τις μετατρέψουμε σε νότες αιωνιότητας. Ο γέρ. Εφραίμ στο Σεράι έλεγε ότι ο ήχος αυτός (της ευχής) δεν χάνεται, αλλά μένει αιώνιος στο σύμπαν. 

Θυμάσαι και το περιστατικό που το συναντάμε σε πολλούς αγίους και σύγχρονους μεγάλους ασκητές; Προσεύχονταν για ώρες και απ'την κούραση έπεφταν για ύπνο. Και το πρωί που ξυπνούσαν συνέχιζαν την ευχή από εκεί που την είχαν σταματήσει. ("Κύριε Ιησού"..... Και το πρωί: "Χριστέ ελέησέ με"). Τόσο πολύ έντονο βίωμα τους είχε γίνει η προσευχή. Αυτό δείχνει το πόσο θεϊκά-ερωτικά ήταν φλογισμένες οι καρδιές τους. Ή το άλλο το αδιανόητο για μας τους ελαφροχριστιανούς: προσεύχονταν ακόμη και όταν κοιμόντουσαν. Και η ευχή σαν το ποτάμι έρεε. Οι κόμποι του κομποσκοινιού προχωρούσαν και κυλούσαν και γίνονταν φωτιά κι αέρας και ανέβαινε η προσευχή τους ταπεινά μέχρι το θρόνο του Θεού...

Νομίζεις ότι αυτά είναι πράγματα ανεφάρμοστα; Και όμως γίνονται! Δεν είναι ιστορίες κατασκευασμένες απ'τους παπάδες για να μας παίρνουν τα λεφτά και να μας κρατούν με το φόβο και το ζόρι στο "συνάφι" τους. Είναι πέρα για πέρα αληθινές. Μη ζητάς να στο αποδείξω! Είπαμε και πριν: αυτά τα πράγματα τα ζεις. Τα βιώνεις. Η πίστη μας είναι προσωπική σχέση με τον προσωπικό Θεό. "Είναι προσωπική υπόθεση της καρδιάς και όχι του μυαλού" που είπε κάποτε και μια καλή φίλη σε σχόλιό της εδώ στην αόρατη γωνιά.

Και γύρω μας υπάρχουν άνθρωποι που δε σου γεμίζουν το μάτι (αχ...πόσο έχουμε μάθει να ασχολιόμαστε, να κρίνουμε τους άλλους αντί να εστιάζουμε στα δικά μας παραπτώματα) κι όμως έχουν κάνει σπουδαίο αγώνα και έχουν συνάψει αληθινή σχέση με το Χριστό. Χωρίς τυμπανοκρουσίες. Μόνοι τους μόνω Θεώ... Πού να σου λέω ιστορίες να τρελαθείς!

Η προσευχή γίνεται, λοιπόν, βίωμα. Είναι, όμως, και χάρισμα απ'το Θεό. Υπήρχαν και υπάρχουν άγιοι άνθρωποι (δεν είναι εξωγήινοι! Σαν κι εμάς ήταν!) που προσεύχονταν ώρες ολόκληρες χωρίς σταματημό... Ξημέρωνε και ακόμη προσεύχονταν... Με δάκρυα πολλά. Άλλοι ζούσαν τη προσευχή τόσο έντονα που και χαλασμός κόσμου να γινόταν, εκείνοι δεν καταλάβαιναν τίποτα... Θείος έρωτας... Έρωτας...

Να σου πω κάτι; Μη ζοριστείς για το Χριστό. Μην κάνεις πράγματα για το Χριστό με το ζόρι. Ποτέ σου! Δεν το θέλει ο Χριστός αυτό. Θέλει την προαίρεσή σου. Αυτό ζητάει. Και το ζητάει ευγενικά χωρίς να σε πιέζει. Θέλει να του δείξουμε μόνοι μας ότι θέλουμε να τον γνωρίσουμε και να τον ζήσουμε. Μας το έδειξε με την (τρελή για όσους δεν πιστεύουν) θυσία του πάνω στο Σταυρό. Δεν έχει όρια η αγάπη φίλε/η... Ποτέ δε σταματά και πουθενά... 

Έτσι και με την προσευχή. Άμα κάνεις λίγη προσπάθεια και επιμείνεις, θα νιώσεις σε ανύποπτο χρόνο τη γλύκα της. Νομοτελειακά πράγματα... Σίγουρα πράγματα... Αλλά απόφυγε το εξής λάθος: το να θεωρήσεις την προσευχή ως συναλλαγή. Ως εμπόριο "σου δίνω-δώσε μου κι εσύ". Αυτό σημαίνει υστεροβουλία. Σημαίνει νοθεία και ψευτιά και εγωισμός και πονηριά. Και εκεί δεν ανθεί η προσευχή. Δεν αναπαύεται ο Χριστός στις καρδιές που σκέφτονται με πονηριά και ιδιοτέλεια.

Αυτό ως παρένθεση. Ως παρέκταση.

Το συμπέρασμα είναι: απόφυγε τα "πρέπει" στη προσευχή! Απόφυγε τα "πρέπει" στη ζωή σου γενικότερα! Μάθε να ζεις καθαρά, γνήσια. Και μετά θα δεις που όλη σου η ζωή θα γίνει φωτεινή, στραμμένη στον μόνο αληθινό επαναστάτη: το Χριστό. Θα δεις μετά ότι η προσευχή θα πηγάζει από μέσα σου μόνη της! Σαν το δροσερό νερό βουνίσιας πηγής. Και θα δροσίζεται η ψυχή σου! Και θα νιώθεις το Χριστό μέσα σου! Και όλα τα προβλήματα και οι φασαρίες και οι δυσκολίες και η αμαρτία θα ξεθωριάζουν μέσα σου! Θα'χεις άλλου ουρανού ελπίδα! Και δε θα φοβάσαι τίποτα. Γιατί θα'χεις ζήσει. Θα΄χεις νιώσει...

Συγγνώμη που σε κούρασα και σήμερα τόσο πολύ... 

Γράμμα από τον άγιο Σεραφείμ της Βίριτσα σ' ένα πνευματικο παίδι του.


ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ

  Το παρακάτω κείμενο αποτελεί ένα γράμμα που στάλθηκε από τον πατέρα Σεραφείμ σ` ένα πνευματικό του παιδί, επίσκοπο, ο οποίος βρισκόταν στη φυλακή. Είναι ένας λόγος παρηγοριάς και νουθεσίας που ο Δημιουργός απευθύνει στην ψυχή του ανθρώπου.

Έχεις ποτέ σκεφτεί ότι όλα που αφορούν εσένα, αφορούν και Εμένα;

Γιατι αυτά που φορούν σένα αφορούν την κόρη του οφθαλμού Μου.

Είσαι πολύτιμη στα μάτια Μου, (ομιλεί για την ψυχή), και σε έχω αγαπήσει, για αυτό είναι ιδιαίτερη χαρά για Μένα να σε εκπαιδεύω.

Όταν οι πειρασμοί έρχονται επάνω σου και ο πελέμιος, σαν το ποτάμι, θέλω να ξέρεις ότι,Από Μένα ήταν αυτό.

Θέλω να ξέρεις ότι η αδυναμία σου έχει ανάγκη από την δυναμή Μου, και η ασφάλεια σου βρίσκεται στο να Με αφήσεις να σε προστατεύσω.

Θέλω να ξέρεις ότι, όταν βρίσκεσαι σε δύσκολες συνθήκες, μεταξύ των ανθρώπων που δεν σε καταλαβαίνουν, δεν λογαριάζουν αυτά που σου είναι ευάρεστα, και σε απομακρύνουν, Από Μένα είναι αυτό.

Είμαι ο Θεός σου, οι περιστάσεις της ζωής είναι, στα χέρια μου, δεν βρέθηκες τυχαία στη θέση σου, είναι ακριβώς η θέση που σου έχω ορίσει.

Δεν Με παρακαλούσες να σου μάθω την ταπείνωση; Και να, σε έβαλα σ` αυτό το περιβάλλον, στο σχολείο όπου διδάσκουν αυτό το μάθημα.

Το περιβάλλον σου, και αυτοί που ζουν γύρω σου, μόνο εκτελούν το θέλημα Μου. Έχεις οικονομικές δυσκολίες και μόλις τα βγάζεις πέρα, να ξέρεις ότι, Από Μένα ήταν αυτό.

Θέλω να ξέρεις ότι Εγώ διαθέτω τα χρήματά σου και να καταφεύγεις σε Μένα, και να γνωρίζεις ότι εξαρτάσαι από Μένα.

Θέλω να ξέρεις ότι τα αποθέματά Μου είναι ανεξάντλητα, και να βεβαιωθείς ότι είμαι πιστός στις υποσχέσεις Μου.

Να μην συμβεί ποτέ να σου πουν στην ανάγκη σου «Μην πιστεύεις στον Κύριο και Θεό σου».

Έχεις περάσει ποτέ νύχτα μέσα στην θλίψει; Είσαι χωρισμένος από τους συγγενείς σου, τους ανθρώπους που αγαπάς;

Σου το επέστρεψα για να στραφείς σε Μένα, και σε Μένα να βρεις την αιώνια παρηγοριά και ανακούφιση.

Σε ξεγέλασε ο φίλος ή κάποιος, που του είχες άνοιξη την καρδιά σου,Από Μένα ήταν αυτό.

Εγώ επέτρεψα να σε αγγίξει αυτή η απογοήτευση, για να μάθεις ότι ο καλύτερος φίλος σου είναι ο Κύριος.

Θέλω να τα φέρνεις όλα σε Μένα και όλα να Μου τα λες.

Σε συκοφάντησε κάποιος, να το αφήσεις σε Μένα, σε Μένα να προσκολληθείς, σε Μένα η καταφυγή σου, για να κρυφτείς από την αντιλογία εθνών.

Θα κάνω την δικαιοσύνη σου να λάμψει σαν το φως και την ζωή σου, σαν μέρα μεσημέρι.

Καταστράφηκαν τα σχέδια σου, λύγισε η ψυχή σου και είναι εξαντλημένη, Από Μένα ήταν αυτό.

Έκανες σχέδια και είχες δικούς σου σκοπούς Μου τα έφερες να τα ευλογήσω.

Αλλά Εγώ θέλω να αφήσεις σε Μένα, να κατευθύνω και να χειραγωγώ τις περιστάσεις της ζωής σου, γιατι είσαι το ορφανό και όχι πρωταγωνιστής.

Σε βρήκαν απροσδόκητες αποτυχίες, και η απελπισία κατέλαβε την καρδιά σου, να ξέρεις. Από Μένα ήταν αυτό.

Γιατί μ` αυτή την κούραση και το άγχος δοκιμάζω πόσο ισχυρή είναι η πίστη σου στις υποσχέσεις Μου και την παρρησία σου στην προσευχή για τους συγγενείς σου.

Δεν ήσουν εσύ που εμπιστεύτηκες τις φροντίδες γι` αυτούς στην προνοητική αγάπη Μου; Δεν είσαι εσύ που και τώρα τους αφήνεις στην προστασία της Πάναγνου Μητέρας μου;

Σε βρήκε σοβαρή ασθένεια, που μπορεί να γιατρευτεί ή είναι αθεράπευτη, και σε κάρφωσε στο κρεβάτι σου.Από Μένα είναι αυτό.

Επειδή θέλω να Με γνωρίσεις πιο βαθιά, μέσω της σωματικής ασθένειας και να μην γογγύζεις γι` αυτήν την δοκιμασία που σου στέλνεται, και να προσπαθείς να καταλάβεις τα σχέδια Μου, της σωτηρίας της ψυχής των ανθρώπων με διαφόρους τρόπους, αλλά αγόγγυστα και ταπεινά να σκύψεις το κεφάλι σου μπροστά στην αγαθότητα Μου.

Ονειρευόσουν να κάνεις κάτι ξεχωριστό και ιδιαίτερο για Μένα και αντί να το κάνεις έπεσες στο κρεβάτι του πόνου, Από Μένα ήταν αυτό.

Γιατί τότε θα ήσουν βυθισμένος στα δικά σου έργα, και εγώ δεν θα μπορούσα να προσελκύσω τις σκέψεις σου σε Μένα,

Αλλά Εγώ θέλω να σου διδάσκω τις βαθύτατες σκέψεις και τα μαθήματα Μου για να με υπηρετείς.

Θέλω να σε μάθω να συναισθάνεσαι πως είσαι τίποτα χωρίς εμένα.

Μερικοί από τους καλύτερους υιούς Μου είναι αυτοί, οι οποίοι είναι αποκομμένοι από την δραστική ζωή, για να μάθουν να χειρίζονται το όπλο της αδιάλειπτης προσευχής.

Κλήθηκες απροσδόκητα να αναλάβεις μια δύσκολη και υπεύθυνη θέση, στηριγμένη σε Μένα. Σου εμπιστεύομαι τις δυσκολίες αυτές, και για αυτό θα σε ευλογήσει Κύριος ο Θεός Σου σ` όλα τα έργα σου, σ` όλους τους δρόμους σου, σ` όλα, Καθοδηγητής και Δάσκαλος σου θα είναι ο Κύριος σου.

Την ημέρα αυτή στα χέρια σου, τέκνο Μου, έδωσε αυτό το δοχείο με το θείο μύρο, να το χρησιμοποιείς ελεύθερα.

Να θυμάσαι πάντοτε ότι κάθε δυσκολία που θα συναντήσεις, κάθε προκλητική λέξη, κάθε διαβολή και κατάκριση, κάθε εμπόδιο στα έργα σου που θα μπορούσε να προκαλέσει αγανάκτηση κι απογοήτευση, κάθε φανερώσει της αδυναμίας και της ανικανότητας σου, θα χρίεται μ` αυτό το έλαιο,Από Μένα ήταν αυτό.

Να θυμάσαι πως κάθε εμπόδιο είναι νουθεσία από τον Θεό, και γι` αυτό να βάλεις στην καρδιά σου αυτόν τον λόγο, που σου έχω αποκαλύψει την ημέρα αυτή,Από Μένα ήταν αυτό.

Να ξέρεις και να θυμάσαι – πάντα, όπου κα να είσαι, ότι οποιοδήποτε κεντρί, θα αμβλυνθεί μόλις θα μάθεις σε όλα να βλέπεις Εμένα.

Όλα σου στάλθηκαν από Μένα, για την τελειώσει της ψυχής σου,

Όλα αυτά ήταν από Μένα.

Ο άγιος Αμβρόσιος και ένα σημαντικό έργο του


1. ΑΓΙΟΣ  ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ  ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Ο άγιος Αμβρόσιος θεωρήθηκε – και όχι άδικα – η μεγαλύτερη εκκλησιαστική προσωπικότητα του 4ου αι. στη Δύση. Γεννήθηκε από ρωμαϊκή αριστοκρατική οικογένεια στους Τρεβήρους της Γερμανίας το 339. Ο πατέρας του υπηρέτησε ως Έπαρχος της Γαλατίας. Ο ίδιος σπούδασε νομικά, ελληνική φιλολογία και ρητορική και μετά από το θάνατο του πατέρα του διετέλεσε διοικητής επαρχίας στα Μεδιόλανα (σημερινό Μιλάνο), που ήταν τότε η πρωτεύουσα του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους και τόπος κατοικίας του αυτοκράτορα. Καθώς ήταν διάσημος για την αμεροληψία του, εξελέγη επίσκοπος της πόλης το 374, μεσούσης της αρειανικής κρίσης και ύστερα από μαζικό λαϊκό αίτημα. Πέρασε την υπόλοιπη ζωή του μέσα σε διαρκή προσευχή και μελέτη, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στα υψηλά του πνευματικά καθήκοντα.
Η αλήθεια είναι ότι τα διοικητικά του χαρίσματα και ο εν γένει χαρακτήρας του τον βοήθησαν να αντεπεξέλθει άριστα στις ευθύνες του καθώς και στο νέο ρόλο που αναλάμβανε η Εκκλησία στην εποχή του. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστική η επιρροή που άσκησε στους αυτοκράτορες της εποχής του. Αγωνίστηκε επιτυχώς κατά των ειδωλολατρικών υπολειμμάτων και της διάδοσης των αρειανικών αντιλήψεων. Μνημειώδης έχει μείνει, επίσης, ο έλεγχος που άσκησε στον αυτοκράτορα Θεοδόσιο Α΄ για τη σφαγή των Θεσσαλονικέων πολιτών το 390.
Το γραπτό του έργο συνδέεται στενά με τη συνολική του δραστηριότητα. Τα περισσότερα έργα του προέρχονται από ομιλίες, με εμφανή μάλιστα τη ρητορική του δεινότητα. Ας μην ξεχνούμε δε, ότι σ’ αυτόν οφείλεται η μεταστροφή του νεαρού ι. Αυγουστίνου στο Χριστιανισμό. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι, παρά τη στέρεα θεωρητική του συγκρότηση, ο λόγος του διακρίνεται κυρίως για τον ποιμαντικό δυναμισμό του και το ζωντανό του ενδιαφέρον για τα πρακτικά προβλήματα του ποιμνίου του. Δεν είναι, λοιπόν, λιγότερο σημαντικό το γεγονός ότι κατάφερε να αποδώσει λεπτές δογματικές αλήθειες με τρόπο κατανοητό για τους απλούς πιστούς. Το θερμό ποιμαντικό του ενδιαφέρον αναδεικνύεται ακόμη και στο πλήθος των κατηχητικών και ερμηνευτικών έργων του. Ο άγ. Αμβρόσιος έχει μείνει εξίσου γνωστός και για την υμνολογική του παραγωγή.
Απεβίωσε εν ειρήνη στις 4 Απριλίου του 397. Η μνήμη του τιμάται στις 7 Δεκεμβρίου.
 2. ΤΟ  ΕΡΓΟ  ΤΟΥ  «ΕΞΑΗΜΕΡΟΝ»
Ένα πολύ σημαντικό έργο του αγ. Αμβροσίου είναι οι «Ομιλίαι εις την Εξαήμερον», που γράφτηκε στα λατινικά[1] και αποτελείται από εννέα Ομιλίες. Η γραπτή μορφή του έργου διαιρείται σε έξι βιβλία, τα οποία αντιστοιχούν στην ανάλυση των συμβάντων κάθε ημέρας από τη βιβλική διήγηση. Εικάζεται ότι οι ομιλίες του αγίου καταγράφηκαν από στενογράφους, αλλά την τελική εποπτεία για την έκδοση του έργου την είχε ο ίδιος: σε επιστολές του προς το διάκονο Οροντιανό και τον επίσκοπο Σαβίνο, αντίστοιχα, δηλώνει ευθέως ότι το έργο έχει γραφτεί από τον ίδιο[2]. Η ονομασία «Εξαήμερον» έχει δοθεί από τον ίδιο το συγγραφέα[3].
Το έργο παρουσιάζει στενή εξάρτηση από το αντίστοιχο έργο του Μ. Βασιλείου, αλλά και από συναφή πονήματα του Ιππόλυτου και του Ωριγένη. Οι επιρροές από τον Καππαδόκη ιεράρχη είναι έκδηλες στη διαίρεση του έργου, αλλά και στη συνολική δομή με την οποία εκτυλίσσονται οι σκέψεις του[4]. Ο τρόπος παράθεσης των επιχειρημάτων του φανερώνει επίσης και μία καλά αφομοιωμένη γνώση των επιστημονικών γνώσεων της εποχής του, αλλά και της γενικότερης θύραθεν παιδείας που ο ίδιος κατείχε. Πέραν τούτων, είναι ωστόσο εμφανές και το προσωπικό ύφος της γραφής του. Σε γενικές γραμμές ο λόγος του αγ. Αμβροσίου κινούνται σε δοκιμιακό ύφος, με ορισμένες ωστόσο έντονες ποιητικές εξάρσεις[5].
Οι ομιλίες εκφωνήθηκαν στην έδρα της επισκοπής του και εκτιμάται ότι το έργο γράφτηκε μεταξύ των ετών 386 και 389[6].

[1] Ελληνική μετάφραση από τον Στ. Βασιλόπουλο έχουν κυκλοφορήσει οι εκδ. Νεκτ. Παναγόπουλος το 1998.
[2] Βλ. «Εισαγωγή», Αγίου Αμβροσίου, επισκόπου Μεδιολάνων, Εξαήμερον, μετ. Στ. Βασιλόπουλος, εκδ. Νεκτ. Παναγόπουλος, Αθήνα 1998, σ. 7.
[3] Βλ. ό.π.
[4] Εκτιμάται, πάντως, ότι ακόμη και αν η εξάρτηση του αγ. Αμβροσίου από το Μ. Βασίλειο θεωρηθεί στενή, η προσφορά του πρώτου δεν ελαττώνεται, καθώς αποτέλεσε τη γλωσσική γέφυρα με την οποία ο Χριστιανισμός της Δύσης εξοικειώθηκε με τη σκέψη του αρχιεπισκόπου Καισαρείας, βλ. Clarence J. GlackenTraces on the Rhodian Shore: Nature and Culture in Western Thought from Ancient Times to the End of the Eighteenth Century, University of California Press, Berkeley/Los Angeles 1976, σ. 189.
[5] Βλ. Μatthew Akers, From the Hexaemeral to the Physico-theological: A Study of Thomas Traherne’s Meditations on the Six Days of the Creation and The Kingdom of God focusing upon the Cosmological Controversy, ProQuest, UMI Dissertation Publishing, Ann Arbor,  MI, 2008, σ. 24, 27.
[6] Βλ. Αγίου Αμβροσίου, ό.π., σ. 9-10.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...