Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Φεβρουαρίου 21, 2012

Τό χάρισμα τοῦ γάμου. Π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος


πηγή


Ἡ Ὀρθοδοξία μας
Δρ. Θεολογίας, Δρ. φιλοσοφίας
 
Τό χάρισμα τοῦ γάμου

Κατά τήν ἀντίληψη τοῦ κόσμου τούτου ὁ γάμος ἀποτελεῖ σύμβαση ἀνάμεσα σέ δύο ἀνθρώπους διαφορετικοῦ φύλου, γιά τήν ἱκανοποίηση ἐπιθυμιῶν καί τήν ἐξυπηρέτηση συμφερόντων καί σκοπῶν τῆς ζωῆς αὐτῆς.
Μ’ αὐτή τήν ἔννοια ὁ γάμος ἀποτελεῖ φυσικό θεσμό· δέν ἔχει σημασία ἄν τελεῖται μέσα στήν Ἐκκλησία ἤ στό Δημαρχεῖο, ἄν εὐλογεῖται ἀπό τόν ἱερέα ἤ πιστοποιεῖται ἀπό τή Δημοτική Ἀρχή.
Ποία ὅμως εἶναι ἡ πίστη τῆς Ἐκκλησίας μας; Εἶναι ὁ γάμος ἁπλός φυσικός θεσμός ἤ μήπως ὑπηρετεῖ τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι ἡ ἐπιστροφή τοῦ ἀνθρώπου στήν κοινωνία τῆς ἀγάπης τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, ἀπό τήν ὁποία ἀπομακρύνθηκε μέ τήν πτώση του;

α) Ἡ κοινωνία ἀνδρός καί γυναικός

Γιά νά ἀξιολογήσουμε ὀρθά τό γάμο μέσα στήν Ἐκκλησία πρέπει νά ἀναφερθοῦμε στήν ὑπαρξιακή ταυτότητα τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ ἁγία Γραφή μᾶς πληροφορεῖ πώς ὁ ἄνθρωπος πλάσθηκε «κατ’ εἰκόνα» τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, δηλαδή ὄχι ὡς ἄτομο, ἀλλά ὡς κονωνία προσώπων: «Καί ἐδημιούργησεν ὁ Θεός, τόν ἄνθρωπο, κατ’ εἰκόνα Θεοῦ ἐδημιούργησε αὐτόν, τούς ἔκανε ἄνδρα καί γυναίκα» (Γέν. α΄ 27).

Ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, δηλαδή ὁ ἄνθρωπος, δημιουργήθηκε ἀπό τήν ἀρχή ὡς ζεῦγος, ὡς ἄνδρας καί γυναίκα. Ὅπως ὁ Τριαδικός Θεός δέν εἶναι μονάδα, ἀλλά Τριάδα, δηλαδή κοινωνία προσώπων, ἔτσι καί ὁ ἄνθρωπος δημιουργήθηκε ὄχι ὡς μονάδα, ἀλλά ὡς ζευγάρι· «ὁ ποιήσας ἀπ’ ἀρχῆς ἄρσεν καί θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς», ἐπαναλαμβάνει ὁ εὐαγγελιστής (Ματθ. ιθ΄ 4, πρβλ. Γέν. α΄27).
Τό δόγμα τῆς Ἁγίας Τριάδος, πού ἐκφράζεται μέ τήν ἑνότητα τῆς οὐσίας καί τήν τριαδικότητα τῶν ὑποστάσεων ἀποτελεῖ βασική ἀλήθεια καί ἀντιστοιχεῖ στήν πραγματικότητα τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτή ἡ μοναδική Θεία πραγματικότητα ἀποτελεῖ τή βάση τῆς ζωῆς μας καί τό θεμέλιο τῆς σωτηρίας μας. Ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη κατ’ εἰκόνα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ καί ὡς πρός τή φύση του καί ὡς πρός τό γεγονός τῆς ἑνότητας μέ τούς ἄλλους ἀνθρώπους. Αὐτός εἶναι ὁ λόγος γιά τό ὁποῖο δημιουργήθηκε ἀπό τήν ἀρχή σάν ζευγάρι, ὡς ἄνδρας καί ὡς γυναίκα.




Ἀπόσπασμα ἀπό τό βιβλίο :
 «Ἡ Ὀρθοδοξία μας».
   Ἔτος 1994
      σελίδες 381 -382
      Ἐκδόσεις  Διάλογος
Τῆς Ὑπηρεσίας Ἐνημερώσεως Διαλόγου καί Πολιτισμοῦ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν
σέ συνεργασία μέ τήν Πανελλήνια Ἕνωση Γονέων διά τήν Προστασία
τοῦ Ἑλληνορθόδοξου Πολιτισμοῦ, τῆς Οἰκογενείας καί τοῦ Ἀτόμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...