Σκαλοχώρι Λέσβος
H Κιβωτός της Διαθήκης ( στην Εβραϊκή γλώσσα Αρόν Χαβρίτ) περιγράφεται στη Βίβλο ως ένα ιερό κιβώτιο των Ισραηλιτών. Μέσα στη Κιβωτό της Διαθήκης φυλάσσονταν οι πέτρινες πλάκες οπου ήταν γραμμένες οι Δέκα Εντολές καθώς και άλλα ιερά αντικείμενα. Στο βιβλίο ΕΞΟΔΟΣ Κεφ.25 παράγρ.9-10 διαβάζουμε τις οδηγίες για τη κατασκευή της Κιβωτου:
«..Και ποιήσεις Κιβωτόν Μαρτυρίου εκ ξύλων ασήπτων, δύο πήχεων και ημίσους το μήκος και πήχεως και ημίσους το πλάτος και ημίσους το υψος. Και καταχρυσώσεις αυτήν χρυσίω καθαρώ,εσωθεν και εξωθεν χρυσώσεις αυτήν.και ποιήσεις αυτήν κυμάτια χρυσά στρεπτά κύκλω. Και ελάσεις αυτή τέσσαρες δακτυλίους χρυσούς. Και επιθήσεις επί τα τέσσερα κλίτη. Δύο δακτυλίους επί το κλίτος το εν. Και δύο δακτυλίους επί το κλίτος το δεύτερον….Και εμβαλείς εις την Κιβωτόν τα μαρτύρια ά αν δω σοι… Και ποιήσεις δύο Χερουβίμ χρυσοτορευτά και επιθήσεις αυτά εξ αμφοτέρων των κλιτών του Ιλαστηρίου…» Κατά τη 40 χρονη περιπλάνηση των Εβραίων στην έρημο του Σινά η Κιβωτός φυλασσόταν μέσα στη Σκηνή του Μαρτυρίου. Πολλά χρόνια αργότερα όταν χτίστηκε ο Ναός στην Ιερουσαλήμ η Κιβωτός τοποθετήθηκε στο εσώτατο δωμάτιο του ναού. Η Κιβωτός της Διαθήκης υποδήλωνε ότι ο Θεός του Ισραήλ ήταν ανάμεσα στο λαό και επικοινωνούσε μαζί τους. Ο Εβραίος Ραβίνος Ρασί αλλά και άλλοι ραβίνοι (Μιδρασίμ) μίλησαν για την ύπαρξη δύο Κιβωτών. Η πρώτη ήταν η «προσωρινή» που είχε φτιάξει στην έρημο ο Μωυσής. Η άλλη ήταν μεταγενέστερη που την εφτιαξε ο Βεσελεήλ. Ήταν προικισμένος καλλιτέχνης. Σχεδίαζε και κατασκεύαζε με μοναδική επιδεξιότητα έργα από χρυσάφι,ασήμι και χαλκό. Γνώριζε τη τέχνη του ξύλου και ήταν ικανός να κάνει κάθε καλλιτεχνική εργασία. Ήταν γιος του Ουρί από τη φυλή του Ιούδα. Τον κάλεσε ο Θεός με το όνομα του για να καλλωπίσει τη Σκηνή του Μαρτυρίου.( ΒΙΒΛΟΣ: βιβλίο ΕΞΟΔΟΣ Κεφ 31 παραγρ 2)
Κατά τη 40 ετή περιπλάνηση των Εβραίων στην έρημο η Κιβωτός μεταφερόταν από τους Ιερείς (Λευίτες) μπροστά από το λαό και το στράτευμα.(ΑΡΙΘΜΟΙ Κεφ 4)..
Κατά τη μεταφορά της η Κιβωτός ήταν πάντα τυλιγμένη με ένα κάλυμμα από δέρμα φώκιας και με ένα γαλανό ύφασμα. Ήταν κρυμμένη προσεκτικά ακόμα και από τα μάτια των Λευιτών Ιερέων που τη μετέφεραν.
Οι Εβραϊκές γραφές αναφέρουν ότι η Κιβωτός ήταν κατασκευασμένη από ξύλο του δέντρου Σιτάχ (είδος Ακακίας). Είχε μήκος 2,5 πήχεις και πλάτος και υψος 1,5 πήχεις
Ήταν καλυμμένη από καθαρό χρυσό. Στις δυό απέναντι πλευρές κατά μήκος έφερε δυό χρυσούς κρίκους. Στους κρίκους αυτούς περνούσαν επιχρυσωμένα ξύλινα κοντάρια για τη μεταφορά της. Πάνω από τη Κιβωτό ήταν τοποθετημένα δυό μεγάλα χρυσαφένια Χερουβείμ που είχαν τα πρόσωπα τους αντικρυστά. Η παρουσία του Θεού στη Κιβωτό γινόταν αντιληπτή ανάμεσα στα Χερουβείμ από ένα εκτυφλωτικό φως που το ονόμαζαν «Σεκινά». Η Κιβωτός τοποθετήθηκε στα Αγια των Αγίων (Καντός χε Καντασίμ) του Εβραϊκού ναού. Ο Αρχιερέας των Εβραίων εισερχόταν μια φορά το χρόνο κατά τον εορτασμό την «Ημέρα του Εξιλασμού» (Γιομ χα Κιπουρίμ». Μέσα στη Κιβωτό φυλάσσονταν οι δυό πέτρινες πλάκες των Δέκα Εντολών . Επίσης μια χρυσή στάμνα με «μάννα» και η ράβδος του Ααρών. Αιώνες πολλούς αργότερα όταν χτίστηκε ο ναός του Σολομώντα στη Κιβωτό υπήρχαν μόνο οι δυό λίθινες πλάκες. Αναφορές για τη Κιβωτό της Διαθήκης υπάρχουν εκτός από την Ιουδαική θρησκεία και στο Κοράνιο των Μουσουλμάνων. Ο Προφήτης Ιερεμίας στο βιβλίο του προφήτεψε ότι μελλοντικά η Κιβωτός της Διαθήκης δεν θα χρειάζεται.
Διότι ο λαός θα είναι δίκαιος!.
Στο Δευτεροκανονικό βιβλίο 2 των Μακκαβαίων (2:4-10) αναφέρει τα εξής: ( Ο προφήτης Ιερεμίας ειδοποιημένος από τον Θεό πήρε τη Κιβωτό, τη Σκηνή του Μαρτυρίου και το θυσιαστήριο του θυμιάματος και τα έθαψε σε μια σπηλιά στο όρος Νεβώ.». Στο πέρασμα των χρόνων η Κιβωτός της Διαθήκης «Χάθηκε».
Κανένας Ραβίνος ή άλλος αξιωματούχος δεν έγραψε το παραμικρό για αυτή τη περίεργη «εξαφάνιση» της Κιβωτού. Αρκετούς αιώνες αργότερα (μετά την εξαφάνιση της Κιβωτού ) ο προφήτης Μωάμεθ μιλούσε στους οπαδούς του για τους Εβραίους που στάθηκαν ανάξιοι της αγάπης του Θεού:..Τούς είπε ο προφήτης : Ως σημάδι της εξουσίας Του θα έρθει η Κιβωτός της Διαθήκης. Αυτήν θα λάβετε ως ενέχυρο της ασφάλειας που θα σας παρέχει ο Κύριος. Σαυτήν περικλείονται διάφορα κειμήλια του οικου του Μωυσή και του Ααρών. Οι Άγγελοι θα τη φέρουν. Αυτό θα χρησιμέψει σε σας ως σημάδι για να είσαστε πιστοί! Ένας άλλος ιερός για τους Ισλαμιστές συγγραφέας ο Αλ Ταχαλιμπί έγραψε στο βιβλίο του με τίτλο
«Ιστορίες Προφητών» μια εξιστόρηση της Κιβωτού κατά τα πρώτα χρόνια αλλά και κατά τα μεταγενέστερα. «..πολλοί πιστεύουν ότι η εξαφανισμένη σήμερα Κιβωτός θα ανακαλυφθεί από τον Μαχντί στα χρόνια που θα πλησιάσει το τέλους του κόσμου!Οι Εβραίοι αναχώρησαν από τη περιοχή του Σινά και έφθασαν στον Ιορδάνη ποταμό.Σύμφωνα με την Ιουδαϊκή παράδοση η Κιβωτός μεταφερόταν μπροστά από το λαό.Στο διάβα της εκαιγε τους αγκαθωτούς θάμνους και όλα τα εμπόδια. Σπινθήρες που εκπορευόταν από τα δυό Χερουβείμ σκότωναν φίδια και σκορπιούς. Πλησίασαν να περάσουν τον Ιορδάνη. Κατά τη διάβαση της Κιβωτού ο ποταμός ξηράθηκε ώσπου πέρασε η Κιβωτός και όλος ο Ιουδαϊκός λαός. Μέσα από τη ξερή κοίτη του ποταμού Ιορδάνη μάζεψαν 12 πέτρες και τις έστησαν στο σημείο όπου στάθηκαν με τη Κιβωτό οι Ιερείς σε ανάμνηση του γεγονότος της ξήρανσης του ποταμού.Η Κιβωτός μεταφέρθηκε στις μάχες με τους Μαδιανίτες. Με τη θαυματουργή δύναμη επεσαν τα τείχη και κυριεύτηκε η Ιεριχώ. Η Κιβωτός εγκαταστάθηκε στη πολη Σηλώ.Όταν οι Ισραηλίτες εγκαταστάθηκαν στη Γη Χαναάν η Κιβωτός παρέμεινε στα Γάλγαλα. Και μετά στη Σηλώ. Σε μια από τις μάχες των Ισραηλιτών με τους Φιλισταίους οι Ισραηλινοί νικήθηκαν. Οι Φιλισταίοι πήραν ως λάφυρο τη Κιβωτό.Με έπαρση και θράσος οι Φιλισταίοι μετέφεραν τη Κιβωτό σε όλη την επικράτεια τους. Στη πόλη Ασδώδ η Κιβωτός τοποθετήθηκε στο ναό του θεού Δαγών. Το επόμενο πρωϊ το είδωλο του Δαγών βρέθηκε μπρούμητο να προσκυνά τη Κιβωτό.Οι Φιλισταίοι τοποθέτησαν το είδωλο στη θέση του. Την άλλη μέρα το βρήκαν πάλι πεσμένο και σπασμένο. Η γή του Ασδώδ γέμισε ποντίκια και μια βασανιστική δερματική αρρώστια χτύπησε τους κατοίκους. Μπροστά στις συμφορές αυτές οι Φιλισταίοι επέστρεψαν τη Κιβωτό στους Ισραηλίτες. Η νέα θέση της ήταν στη Βαιθ-σεμες.
Oταν ο Δαυίδ έγινε βασιλιάς μετέφερε τη Κιβωτό της Διαθήκης στην Ιερουσαλήμ μέσα σε πανηγυρισμούς. Αντί να τη μεταφέρουν στους ώμους τη φόρτωσαν πάνω σε μια άμαξα. Στο δρόμο ένας από τους οδηγούς της αμαξας ο Ουζά άπλωσε το χέρι του να κρατήσει τη Κιβωτό για να μη πέσει κάτω. Αμέσως κεραυνοβολήθηκε. Όταν είδε το γεγονός αυτό ο Δαυίδ φοβήθηκε. Τοποθέτησε τη Κιβωτό στον οικο του Ωβήδ –Εδώμ στη Γαδ για τρείς μήνες. (Βίβλος: Βασιλειών Α Κεφ.6 παραγρ1-11).
Ο Δαυίδ διέταξε να μεταφερθεί η Κιβωτός στο λόφο της Σιών στην Ιερουσαλήμ.
Εκεί στη Σιών τη τοποθέτησαν στη Σκηνή του Μαρτυρίου που ετοίμασαν.
Όταν ανέλαβε βασιλιάς του Ισραήλ ο Σολομώντας εχτισε ένα μεγαλοπρεπή ναό στην Ιερουσαλήμ. Στο ναό αυτό τοποθετήθηκε η Κιβωτός μέσα στα Αγια των Αγίων.
Η Κιβωτός λέγεται ότι απομακρύνθηκε από το ναό από ένα βασιλιά διάδοχο του Ιωσία πριν από την Βαβυλωνιακή καταστροφή. Πολλοί Ιστορικοί υποστήριξαν τη θεωρία ότι η Κιβωτός καταστράφηκε. Αλλοι πάλι υποστήριξαν ότι κάποιοι τη μετέφεραν κρυφά και την εκρυψαν κάτω από το Όρος του Ναού της Ιερουσαλήμ.
Συγκεκριμένα κάτω από το χρυσό Τέμενος του Ομάρ (των Μουσουλμάνων). Πολλοί άλλοι υποστήριξαν ότι η Κιβωτός βρίσκεται σήμερα σε ένα μικρό παρεκκλήσι της Παναγίας της Σιών κοντά στην Ιερή πόλη Αξούμ της Αιθιοπίας.
Εκεί λένε τη μετέφερε ο γιος του Σολομώντα και της βασίλισσας του Σαβά ο Μενελίκ Α΄. Κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι η Κιβωτός επί βασιλείας Μανασσή μεταφέρθηκε κρυφά στη νήσο Ελεφαντίνη στην Αίγυπτο.
Οι φήμες οργιάζουν. Δεν υπάρχει κανένα γραπτό σημείωμα ούτε κάποιο άλλο στοιχείο για τη τύχη της. Όσο για τα ωραιοποιημένα «παραμύθια» που γυρίστηκαν κινηματογραφικές ταινίες με τον Χάρισον Φόρντ (Ιντιάνα Τζόουνς) αυτά δεν έχουν καμιά σχέση με την ιστορία. Ότι «δηθεν» ανακάλυψε τη χαμένη Κιβωτο σε έρημο της Αιγύπτου.
Το 1989 ένας αρχαιολόγος ερευνητής ο Ron Wyatt ισχυρίστηκε ότι βρήκε στις ανασκαφές που έκανε στο όρος Μοριά ένα θάλαμο που μεσα υπήρχε η Κιβωτός. Όμως δεν έγινε πιστευτός. Και οι φωτογραφίες που τράβηξε ήταν θολές.
Τέλος η περισσότερη ορθή θεωρία φαίνεται να είναι η ακόλουθη: Οτι η Κιβωτός βρίσκεται κρυμμένη κάτω από το Όρος Μοριά εκεί που ήταν χτισμένος ο Ναος του Σολομόντα στην Ιερουσαλήμ Διότι υπάρχουν οι παρακάτω αναφορές για τη θεωρία:
1) Στο «Μισναγιότ» του Ραβίνου Χέρτζ 2) Στις μαρμάρινες πλάκες της Βηρυττού.
3) Στον Χαλκινο πάπυρο και 4) Στα Ιερά Κείμενα της Αρχαίας Συναγωγής Μπέν Εζρα του Καϊρου.
Χρήσιμες πηγές
• Φίσερ Μίλτον: Η Κιβωτός.
• Αγία Γραφή
• Διαδίκτυο
• Ριτμάγιερ: Η Κιβωτός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά