Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Ιανουαρίου 01, 2012

Πρωτοπρ. Αθανάσιος Γιουσμάς, Η περιτομή του Κυρίου και η απαραίτητη δική μας περιτομή




Κάθε πρώτη Ιανουαρίου η Εκκλησία μαςγιορτάζει και τα ημερολόγια γράφουν «Περιτομή του Κυρίου ημώνΙησού Χριστού». Ομολογουμένως λίγα γνωρίζουμε ωςχριστιανοί γι? αυτή τη γιορτή. Ας καταθέσουμε λίγες απλές σκέψεις μας σε στυλτούτη τη φορά ερωταπαντήσεων, για χάρη συντομίας.
Τιήταν η περιτομή;
Όταν το παιδί συμπλήρωνε τις οκτώ μέρεςαπό τη γέννησή του, οι Ιουδαίοι, το έφερναν στον εντεταλμένο της Ιουδαϊκήςθρησκείας και με κοφτερή πέτρα ή με χαλύβδινο μαχαίρι το «μοέλ» έκοβαν τηνπόσθη του ανδρικού γεννητικού οργάνου. Αυτό συνέβη και στον Ιησού, περιετμήθηκι Αυτός οκτώ μέρες μετά την γέννησή Του κι έλαβε το όνομα Ιησούς.(Λουκ. 2, 5).Ιησούς είναι ελληνικός όρος από το Εβραϊκό Γεσούα. Είναι το αυτό με το όνομα«Εμμανουήλ» που αναφέρει ο Ησαΐας, και σημαίνει «ο Θεός είναι μαζί μας».

Σεποιον δόθηκε η εντολή αυτή της περιτομής;
Στον Αβραάμ ο Θεός είπε: «Θαδιατηρήσεις αυτή τη διαθήκη, τη συμφωνία, εσύ και το σπέρμα σου, κάθε αρσενικόςαπόγονός σου, θα ππεριτέμνεται στην ηλικία των οκτώ ημερών από την ημέρα τηςγέννησής του» (Γεν. 17, 10). Και αυτό τηρήθηκε απ?όλους τους Ιουδαίους και τηρείται ως σήμερα. Ο Ηρόδοτος αναφέρει πωςπεριτέμνονταν και οι Αιγύπτιοι και οι Αιθίοπες. Σήμερα και οι Μωαμεθανοί.
Γιατίδόθηκε αυτή η εντολή;
Ήταν μια προσφορά του παιδιού στο Θεό.Από εκείνη τη στιγμή το παιδί σήμαινε πως ανήκε στο Θεό. Ήταν μια υπενθύμισηπως ο Ιουδαίος όφειλε να διαφέρει απ΄ όλους τους άλλους και στην πίστη και ναμην προσκυνά τα είδωλα των γειτονικών λαών. Είχε δοθεί και για λόγους υγιεινής,για πρόληψη ασθενειών και μολύνσεων. Οι Ιουδαίοι ήταν περιπλανώμενος λαός καιλαός που δεν τον χαρακτήριζε η προσήλωσή του στην καθαριότητα.
Γιατί η περιτομή αφορούσε τη χώρα τωνγεννητικών οργάνων;
Πρώτα γιατί έκοπταν ένα ευτελές σαρκίοκι έπειτα γιατί, αιτία του κατακλυσμού και της καταστροφής των Σοδόμων καιΓομόρας ήταν η ακράτεια της γενετήσιας ορμής. Σαρκολάτρες ήταν οι συμπολίτεςτου Νώε και ομοφυλόφιλοι οι κάτοικοι των Σοδόμων και Γομόρων. Όρισε ο Θεός, η περιτομή να γίνεταιστη χώρα των γεννητικών οργάνων, γιατί σ΄ αυτά χρειαζόταν καιχρειάζεται ένας κάποιος περιορισμόςκαι αρκετή εγκράτεια.
Γιατί περιετμήθη ο Χριστός;
Υπάκουσε κι αυτός στο έθος της εποχής,στο Μωσαϊκό νόμο! Ό,τι περιετμήθη είναι δείγμα πως ήταν Ιουδαίος, δικός τους κιόχι εθνικός ή Σαμαρείτης. Δυστυχώς, αν και δικός τους οι δικοί του δεν τονδέχτηκαν, τον θανάτωσαν!
Γιατί δεν κάνουμε κι εμείς περιτομήσήμερα;
Αντιμετωπίστηκε αυτό το σοβαρόπρόβλημα, αρχικά στην πρώτη Εκκλησία. Αναρωτήθηκαν και οι Απόστολοι αν θαπρέπει όλοι οι Χριστιανοί, δεδομένου ό,τι προέρχονταν και από τον ειδωλολατρικόκόσμο, να περιτέμνονται ή όχι. Και λύθηκε με δημοκρατικό και διαλογικό τρόποστην Αποστολική Σύνοδο των Ιεροσολύμων, με την επίκληση του Αγίου Πνεύματος.Γιαμας περιτομή, δείγμα της αφοσίωσής μας στο Θεό, είναι το Βάπτισμα.Με το Βάπτισμα παύουμε να είμαστε «τέκνα σώματος»γινόμαστε «τέκνα της Βασιλείας του Θεού».Προσπαθώνταςνα θέσω έναν επίλογο σ? αυτό μας το άρθρο κλείνω γράφοντας τα εξής:Υποδεχτήκαμε έναν καινούριο χρόνο, το 2007. Μακάρι, όλοιμαςμέσα στο νέο χρόνονα περιτέμνουμε τα πάθη μας και οι συνάνθρωποί μας κι εμείς οι ίδιοι ναπεριτέμνουμε, να περιορίσουμε τη σαρκική μας ακράτεια. Ροζτηλέφωνα, αμαρτωλές συζεύξεις, ανώμαλες καταστάσεις, ηδονοβλεψίες των βίντεο καιτων κομπιούτερ, εξωσυζυγικές ή προγαμιαίες σχέσεις και πάει λέγοντας! Μακάρι «πάσας ταςσαρκικάς επιθυμίας» αφού καταπατήσουμε, «πνευματικήπολιτεία» να ζήσουμε όλες τις 365 μέρες του χρόνου. Πιο καθαροί, πιο αγνοί, πιοτίμιοι από χθες, φέτος για να ζήσει η οικογένεια που κλυδωνίζεται από τα ολοένααυξανόμενα διαζύγια, για να ζήσουμε όλοι μας
Πιο αγνά, πιο σεμνά, πιο θεάρεστα.Αμήν. Καλή Χρονιά!
του π. Αθανασίου Γιουσμά
* Εφημερίδα Εμπρός, 3 Ιανουαρίου 2007

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...