Ερμηνεύοντας το γεγονός της θείας Μεταμορφώσεως βλέπουμε την διαφορά
στην μετοχή της δόξης του Θεού. Το σώμα που προσέλαβε ο Χριστός, δυνάμει
της υποστατικής ενώσεως θείας και ανθρωπίνης φύσεως, έγινε πηγή της ακτίστου
Χάριτος του Θεού, γι’ αυτό το πρόσωπό του έλαμψε ως ο ήλιος.
Τους Μαθητάς Του, και γενικά τους ανθρώπους, που είναι άξιοι να
μεθέξουν της θεοποιού ενεργείας Του, τους θέωσε και τους θεώνει,
οπότε μετέχουν κατά χάριν και ευδοκία της θεοποιού ενεργείας του Θεού.
Τα ιμάτια λαμπρύνονται από την δόξα του Θεού.
Αλλά και όλη η κτίση φαιδρύνεται.
Ο ιερός Κοσμάς ο ποιητής σε ένα τροπάριο λέγει ότι το άδυτο φως
του Θεού που φανερώθηκε στο Θαβώρ «τήν κτίσιν φαιδρύναν, τους ανθρώπους εθέωσε».
Δηλαδή η κτίση λαμπρύνεται, φαιδρύνεται, αλλά μόνο οι άνθρωποι θεώνονται.
Αυτό φανερώνει ότι ολόκληρη η δημιουργία διαφοροτρόπως μετέχει στην δόξα
του Θεού. Δεν είναι δυνατόν να μιλούμε για θέωση της κτίσεως,
αλλά για αγιασμό της κτίσεως και θέωση της ανθρωπίνης φύσεως.
Δεν μπορούμε να θέτουμε στην ίδια προοπτική την κτίση και τον άνθρωπο,
αφού ο άνθρωπος είναι λογικός, ενώ η κτίση άλογη, και αφού ο άνθρωπος είναι
η περίληψη όλης της κτίσεως και ο μικρόκοσμος μέσα στον μεγαλόκοσμο.
Από το βιβλίο«Οι Δεσποτικές Εορτές»Μητροπολίτου Ναυπάκτου
και Αγ. Βλασίου Ιεροθέου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά