Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Πέμπτη, Ιανουαρίου 05, 2012

Η «TΕΧΝΗ» ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΧΡΟΝΟΣ







Οταν θέλουμε νά μιλήσουμε γιά κάτι πού ντέχει στό χρόνο
καί τόν ξεπερνάει, τό χαρακτηρίζουμε κλασσικό. να ργο
εναι κλασσικό ταν γγίζει τήν τελειότητα το μέτρου, τς
ρμονίας, τς καλαισθησίας καί γίνεται κανόνας γιά τό εδος του.
Ο μόδες μπορε νά ρχονται καί νά φεύγουν,  ασθητική μπορε
νά λλάζει νάλογα μέ τήν ποχή, κάθε τι κλασσικό μως ρίζει τό
τέλειο καί δέν ρίζεται πό τίς προσωρινές παροδικές τρέλες. Τό διο
καί να κλασσικό βιβλίο, ποια ποχή κι ν χει γραφε, διαβάζεται
πό νθρώπους κάθε τρόπου ζως καί κάθε νοοτροπίας, γιατί περιέχει
λήθειες πού γγίζουν τόν βαθύτερο νθρωπο, σχετα πό
καιρούς καί χρόνους. Κι πειδή,  ρμονία,  καλαισθησία, τό μέτρο,
πηγάζουν πό τή δημιουργία το Θεο πού θεσε τούς κανόνες στά
πάντα, κλασσικό ργο εναι αύτό πού κλείνει μέσα του να –μικρό 
μεγάλο κομμάτι– πό τήν τελειότητα τς δημιουργίας το Θεο.


Τίς παραμονές τν Χριστουγέννων,  πρωθυπουργός τς Βρετανίας
κάλεσε τούς πολίτες νά πιστρέψουν στόν «κλασσικό» τρόπο
ζως, δηλαδή στίς χριστιανικές θικές ξίες καί παραδέχτηκε τι 
κρίση πού περνάει  χώρα του σέ λα τά πίπεδα –πό τίς λεηλασίες
καί τίς ταραχές το καλοκαιριο μέχρι τίς οκονομικές τασθαλίες
τν βουλευτν του– φείλεται στήν παρακμή τς θρησκευτικς
Πίστης. Καί τόνισε τι  Βρετανία διαμορφώθηκε τσι πως εναι
σήμερα πό τίς χριστιανικές ξίες στίς ποες στηρίχθηκε.
Εναι διαίτερα σημαντικές ατές ο πισημάνσεις το συγκεκριμένου
πρωθυπουργο, γιατί  Βρετανία εναι να κράτος που 
θεΐα, χι μόνον νθελλά κατοχυρώνεται θεωρητικά καί διδάσκεται
συστηματικά σέ λες τίς λικίες καί σέ λους τούς διαφορετικούς
τρόπους ζως τν πολιτν της. Θά μπορούσαμε νά πομε τι εναι
 “παράδεισος” τς φαρμοσμένης θεΐας, νας διαίτερα μορφος
τόπος που  νθρωπος ζε τόσο καλά, στε νά μήν χει καμμιά
νάγκη τό Θεό. Κι μως, στερα πό τόσους κόπους καί τόσους
γνες πού καναν γιά νά σβήσουν τή χριστιανική τους σφραγίδα και νά “πελευθερωθον” πό τά “δεσμά” το Θεο, φτάνουν τώρα να Τόνναζητήσουν.


Σημαντική πίσης ταν καί μιά πιστολή πού δημοσιεύτηκε,
νός γνωστο θέου συμπατριώτη μας,  ποος νοσταλγε κι κενος
τόν «κλασσικό» παραδοσιακό τρόπο ζως, που –νάμεσα στά λλα
πού ναφέρει– ο γιαγιάδες εναι γιαγιάδες πού λένε παραμύθια καί
στορίες, πού ξεκουράζουν καί παρηγορον καί τά παιδιά καί τά
γγόνια τους, ντί νά ξενυχτον παίζοντας χαρτιά καί νά ντύνονται
σάν «συνταξιοχες πόρνες»! (sic). Μόνο πού,  συμπατριώτης μας,
σο κι ν νοσταλγε τίς παραδοσιακές γιαγιάδες, πιλέγει νά γνοε
τι ο γιαγιάδες κενες σαν τσι, γιατί τό καντήλι στό σπίτι τους δέν
σβηνε, γιατί ζύμωναν μέ τά χέρια τους τό πρόσφορο κάθε βδομάδα
καί ξεκινοσαν γιά τήν κκλησία προτο χαράξει  μέρα.


 δικός μας λαός, δυστυχς, παρ’ λο πού βλέπει τά δεινά
στά ποα μς δηγε  κατάρρευση τν θικν ξιν, δέν θέλει νά
παραδεχτε τι γίναμε τσι γιατί γκαταλείψαμε τό Θεό τν Πατέρων
μας. Δέν χουμε, δυστυχς, παλλαγε πό τά κόμπλεξ το
παρχιωτισμο πού μς σπρώχνουν νά τρεφόμαστε πό τά ποφάγια
τς Ερώπης γιά νά παρουσιαζόμαστε –τάχα– προοδευτικοί. Καί
φτάσαμε
στό κατάντημα –πως μο διηγήθηκε νας πατέρας–
καθηγήτρια Γυμνασίου, νά κατηγορε τούς γονες νός παιδιο γιατί
τό κράτησαν θο(!), σάν νά καναν κάτι ντιπαιδαγωγικό! Πς θά
ζήσει, λέει, στόν κόσμο τσι βγαλτο καί θο! Ο καλοί παιδαγωγοί,
δηλαδή, στήν Πατρίδα μας, εναι ατοί πού μεγαλώνουν λτες καί
κουκουλοφόρους. Σέ λίγο θά πεμβαίνει καί  Πρόνοια νά παίρνει
τά παιδιά πό τούς γονες πού θέλουν νά κρατήσουν τήν θωότητα
τν παιδιν τους σο περισσότερο γίνεται, καί νά τούς τιμωρε σάν
γκληματίες!


 δική μου εχή πάντως, εναι, ατή τή χρονιά, ντί νά
καταστρέφουμε τήν θωότητα τν θώων, νά ψάξουμε στό βάθος
μας νά νασύρουμε τή δική μας θωότητα –ν πάρχει πιά! Κι ν
δέν πάρχει, νά τή ζητήσουμε. Νά τή ζητήσουμε στόν τρόπο πού
βλέπουμε τό διπλανό μας, νά κάνουμε τό βλέμμα μας πλό κι θο
καί τήν καρδιά μας νοιχτή καί φιλόξενη. Νά βρομε τήν θωότητα
τς γάπης πού εναι γάπη κι χι κρατος ρωτισμός. Τς φιλίας
πού μπιστεύεται καί σκεπάζει κι γκαλιάζει καί παρηγορε χωρίς
στεροβουλία. Τήν θωότητα τς οκογένειας πού εναι καταφύγιο
κι σφάλεια καί γαλήνη μέσα στό πέλαγος τς κακίας το κόσμου.


Νά νεβάσουμε τό πίπεδο, τήν ποιότητα τς ζως μας στόν «κλασσικισμό». Μήν ξεχνμε τι εμαστε  γ πού γέννησε ατόν τόν ρο,
 λαός πού φτασε στόν «κλασσικό» τρόπο ζως, δηλαδή στήν τόσο
ρμονική καί τέλεια ζωή, πού δέν πάρχει πιά κάτι καλύτερο νά
πετύχεις, λλά τό μόνο πού χεις νά κάνεις εναι νά διατηρήσεις ατό πού πέτυχες. μες δέν τό διατηρήσαμε. μες, μετά τήν κορυφή, πιάσαμε πάτο.


Ατή τή χρονιά, νας λλοεθνής –καί λίγο διάφορος στά περί
τς θρησκείας– νθρωπος, μς δωσε να μεγάλο μάθημα καί μς ντρόπιασε, μς, τό ρθόδοξο καί εεργετημένο πειρες φορές πό τό Θεό Γένος.


Εχομαι, στό χρόνο πού ξεκινάει, νά νοιώσουμε λοι
μας ατή τήν ντροπή καί νά ξυπνήσουμε καί νά ποζητήσουμε πό
τό βάθος μας τόν τρόπο ζως πού κάποτε μς ταν τόσο φυσικός, σο
κι  ναπνοή μας, λλά κάπου στή διαδρομή, τόν χάσαμε.
Γιά νά δες τό μέλλον, λέει  σοκράτης, πρέπει νά ψάξεις τό
παρελθόν.
Γι’ ατό κι γώ δέν σς εχομαι καλή χρονιά  καλή ρχή,
πως συνήθως εχόμαστε.
Μς εχομαι –σέ λους μας– καλή στροφή
στό παρελθόν.
Καλό ψάξιμο τς ρχς μας, τς προσωπικς καί τς
θνικς.
Γιατί κάπου κε πίσω πάρχει  πρόοδος,  λπίδα καί 
λύση λων τν δεινν μας!


Νινέττα Βολουδάκη__


Ελευθερη Πληροφορησι Ιανουαριου 2012κ

περισσότερα από 1000 άτομα απελευθέρωσε η μονή Βατοπαιδίου με δικά της λεφτά!





Νέαρχος Παναγή
Ορθοδοντικός
Λεμεσός

Από το κατά Ματθαίον ευαγγέλιον. Λόγια αληθινά, λόγια από το ίδιο το, 
στόμα του Χριστού μας. Του υιού του Θεού.
Πόσοι από εμάς τα διαβάζουμε, ίσως εκατομμύρια. 
Πόσοι τα μελετάμε ίσως χιλιάδες, πόσοι τα πράττουμε ελαχιστότατοι.
Σε ποιους απευθύνεται; Σε εμάς βέβαια τους κοσμικούς,
 αλλά σίγουρα ακόμη περισσότερο στους κληρικούς, στους αρχιερείς,
στις κεφαλές της Ορθόδοξης εκκλησίας.
Γνωρίζω εκ της σχέσεώς μου με το Γέροντα Εφραίμ, και τον πατέρα
 Νήφωνα, οικονόμο του μετοχίου της μονής Βατοπαιδίου του Αγίου
 Νικόλα στη λίμνη Βιστωνίδα ότι αυτό το έπραττε ο πάτερ Νήφων 
με ιδιαίτερο ζήλο παρακινούμενος από τον ηγούμενό
 του Γέροντα Εφραίμ.. Ο πάτερ Νήφων επισκέπτεται τις 
φυλακές Κομοτηνής
 κάθε Τρίτη,
 προμηθεύοντας τους φυλακισμένους με ό,τι χρειάζονται, 
ρούχα, κάλτσες, χρήματα, είδη
τροφίμων κ.λ.π. Παρέχουν ψυχολογική στήριξη σε άτομα που 
έχουν προβλήματα σοβαρά.
 Επίσης ήμουν αυτήκοος μάρτυρας όταν άγνωστη κυρία τον πήρε
 τηλέφωνο ζητώντας 
του να βοηθήσει να αποφυλακιστεί ο πολύτεκνος σύζυγός της,
 ο οποίος
 ήταν στην φυλακή για πρόστιμο που δεν μπορούσε να
 πληρώσει και 
ο πάτερ Νήφων μάζεψε τελικά τα λεφτά 
και τον αποφυλάκισε. Γνωρίζω και είναι καταγραμμένα περισσότερα από 1000 
άτομα τα οποία απελευθέρωσε η μονή Βατοπαιδίου με δικά της λεφτά .
Κυρίως άτομα που
 φυλακίστηκαν για οικονομικούς λόγους. Επίσης η μονή έδωσε χρήματα και
 ανακαινίστηκε

 μέρος των φυλακών που αδυνατούσαν να ανακαινίσουν οι φυλακές 
από μόνες τους. 
Όλα αυτά και άλλα τόσα που δεν γνωρίζω γίνονται από τη μονή Βατοπαιδίου. 
Έτσι τηρούν κατά γράμμα το «καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην, 
καὶ ἤλθετε πρός με».
Το ερώτημά μου προς τους αγαπητούς ιεράρχες, οι οποίοι δεν πήραν
 θέση και δεν επιχείρησαν να επισκεφθούν τον γέροντα Εφραίμ, είναι αν
 νοιώθουν ότι 
τηρούν το χωρίο που προανέφερα. Τα λόγια του Χριστού τα κυρήττουν; 
Αν τα κυρήττουν 
στον κόσμο τότε και οι ίδιοι πρέπει να τα τηρούν. Δεν θέλω να κρίνω
κανένα απλώς 
αγωνιώ ανθρώπινα για την έκβαση αυτού του προβλήματος.
Αν εξαιρέσεις μερικούς ιεράρχες, πού είναι οι υπόλοιποι ιεράρχες, 
γιατί τηρούν σιγή ιχθύος, μήπως συμφωνούν με τη προφυλάκιση του 
Γέροντα Εφραίμ και
μάλιστα Χριστούγεννα; Που είναι η ομολογία τους, που βρίσκονται
 τώρα στη δυσκολία 
κάποιοι άνθρωποι της εκκλησίας; Στα εύκολα, με παρρησία μιλάμε 
και κυρήττουμε,
 το ζήτημα είναι αυτά που λέμε στη δύσκολη περίσταση να γίνονται 
πράξη.
Θέλω να πιστεύω ότι η σιωπή εκ μέρους των ιεραρχών δεν είναι
 ένδειξη αδιαφορίας ή επικρότησης της ενέργειας 
προφυλάκισης του Γέροντα Εφραίμ. 
Απλώς περιμένουν να δουν τις εξελίξεις για να τοποθετηθούν.
Αναμένω αντίδραση από όσο το δυνατό περισσότερους ιεράρχες.
Εδώ θα δώσουν εξετάσεις στο τι τους «έμεινε» από το Ευαγγέλιο.
Ακολουθεί η επιστολή που έστειλε ο Αστυνομικός 
διευθυντής φυλακών Κομοτηνής προς τον Γέροντα Εφραίμ
 και τον Πατέρα Νήφωνα. Αυτήν την επιστολή την κατέχω
 εδώ και καιρό και ΑΥΤΟΒΟΥΛΑ αποφάσισα να την παρουσιάσω
 χωρίς να ενημερώσω κανένα θεωρώντας ότι ήρθε η στιγμή να
αποκαλυφθεί. Επίσης κατέχω άλλη σταλμένη προς τον
 Οικουμενικό Πατριάρχη.
(Κλικ ) στο κείμενο
trelogiannis

Tα τρία κλειδιά του Παραδείσου



Συχνά οι χριστιανοί πέφτουν στην παγίδα της μονομέρειας. Δέχονται μερικά πράγματα, ενώ άλλα, πού είναι εξίσου σημαντικά και αναγκαία, Τα απορρίπτουν. Αυτό συμβαίνει και στις σχέσεις τους με τους άλλους. Καθέναν που δεν είναι ενταγμένος στη δική τους μονομερή αντίληψη, τον κατακρίνουν με πικρό σχολιασμό και τον διασύρουν.
Οι χριστιανοί πρέπει να είναι ανοιχτοί και να αποδέχονται όλα όσα απορρέουν από το Ευαγγέλιο και τη ζωή της Εκκλησίας γενικότερα, για να μπορούν να αποφεύγουν την παγίδα της μονομέρειας...
Βέβαια τους αδύνατους πνευματικά ανθρώπους και ιδίως εκείνους πού δεν έχουν ωριμότητα, η οδός της μονομέρειας τους διευκολύνει και τους προφυλάσσει. Αυτό όμως δεν είναι ορθό, γιατί μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να βοηθάει, αλλά γρήγορα θα δημιουργήσει προβλήματα. Οι χριστιανοί πρέπει να γνωρίζουν όσο πιο πληρέστερα γίνεται τον τρόπο τής πνευματικής ζωής.
Στο σημείο τούτο μεταφέρω τα όσα μου έγραψε ένας γνωστός μου κληρικός, τα όποια νομίζω ότι συμπληρώνουν το θέμα. Διηγείται λοιπόν ο εν Χριστώ αδελφός: «Κάποτε ανεβαίνοντας προς τα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους συνάντησα ένα Ρώσο ιερομόναχο, ο οποίος μεταξύ των άλλων μου είπε και τα εξής: "Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η πόρτα του Παραδείσου έχει τρεις κλειδαριές και για να ανοίξει πρέπει συγχρόνως να μπουν τρία κλειδιά, όπως ανοίγουν οι πόρτες στα σκευοφυλάκια των μοναστηριών. Το πρώτο κλειδί είναι της ορθοδόξου πίστεως. Το δεύτερο κλειδί είναι τής μυστηριακής ζωής και το τρίτο είναι των καλών έργων της αρετής. Εάν λείψει ένα από τα τρία κλειδιά, η πόρτα του Παραδείσου δεν ανοίγει. Γι' αυτό πρέπει όλοι μας, κληρικοί και λαϊκοί να μην αρκούμεθα στην ορθόδοξη πίστη ή στη μυστηριακή ζωή ή μόνο στην ενάρετη διαγωγή. Έχοντας επίγνωση θα πρέπει να αγωνισθούμε μεθοδικά, ώστε να γίνουμε κάτοχοι και των τριών κλειδιών". Ομολογώ ότι έμεινα κατάπληκτος από το παράδειγμα του Γέροντα».

Από το βιβλίο του Πρωτοπρεσβυτέρου Διονυσίου ΤάτσηΕΚ ΒΑΘΕΩΝ ΨΥΧΗΣ, Κείμενα για την Πνευματική Ζωή, σελ. 87-88.

Αρχιμ. Νεκτάριος Μουλατσιώτης: Το 2012 έτος καταστροφής για την Ελλάδα!!! - Video



Απόσπασμα της ομιλίας που έκανε ο π. Νεκτάριος Μουλατσιώτης κατά την Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σάρωφ.

Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος

























Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας
       Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» 
την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του
 Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη 
βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο 
αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι
 το Πνεύμα το Άγιον… επ’ αυτόν» (Λουκ. 3,21-22) 
«λίγο αργότερα» και μετά το πέρας της βάπτισης. 
Βέβαια δεν φαίνεται να το θεωρεί σαν ξεχωριστό
 γεγονός, όπως ισχυρίζονται πολλοί, για να τονισθεί
 δήθεν κάποια διάρκεια μεταξύ βαπτίσματος και 
«χρίσματος». Μας λέει συγκεκριμένα, 
ότι ο Ιησούς αμέσως μετά τη βάπτιση,
 ή και κατά τη βάπτιση άρχισε να προσεύχεται,
 και τότε ακριβώς συνέβη η «κάθοδος» 
του Πνεύματος (Λουκ. 3,21). 
Κατά τον Λουκά, επομένως, έχουμε το μεγάλο
 αποκαλυπτικό γεγονός και την πρώτη θεοφάνεια
 της Καινής Διαθήκης αμέσως μετά τη βάπτιση και 
σε σχέση πάντοτε με τη βάπτιση και μάλιστα
 σε ώρα «προσευχής». Τότε έρχεται και η 
ουράνια επιβεβαίωση, ότι 
«ούτος έστιν ο υιός ο αγαπητός» 
(Ματθ. 3,17· Μάρκ. 1.11· Λουκ. 3,22)
και «ο υιός του Θεού» (Ιωάν. 1,34).
      Η εκδοχή για κάποια «διάκριση» των γεγονότων στον Λουκά,
 θεωρείται ως η πιθανότερη στους περισσότερους μελετητές,
 ιδιαίτερα σ’ εκείνους που πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο
γεγονός της θεοφάνειας πρέπει να έγινε αντιληπτό μόνο
 από τους δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας αυτής, τον
 Ιησού και τον Ιωάννη, και όχι από όλον τον
παρευρισκόμενο την ώρα εκείνη λαό. Το ότι και ο Βαπτιστής
 αντελή­φθη το γεγονός αυτό δεν υπάρχει αμφιβολία. 
Το μαρτυρεί ο ίδιος προσωπικά και μας το βεβαιώνει και το
 Δ΄ Ευαγγέλιο: «Και εμαρτύρησεν Ιωάννης λέγων· 
ότι τεθέαμαι το Πνεύμα καταβαίνον ως περιστεράν
 εξ ουρανού, και έμεινεν επ’ αυτόν» (Ιωαν. 1,32). 
Βέβαια, σχετικά με το αν είδε ο παρευρισκόμενος 
λαός όλα αυτά τα συμβαίνοντα θαυμαστά γεγονότα
 ή αν έμειναν εντελώς αμέτοχοι οι πιο πολλοί,
 οι απόψεις πολλών σύγχρονων ερμηνευτών διίστανται.
      Η αρχαία, όμως, ερμηνευτική παράδοση, 
καθώς και η αντίστοιχη εκκλησιαστική και 
λειτουργική εικονογραφία, δέχονται το γεγονός 
της θεοφάνειας αυτής να συμβαίνει τη στιγμή της 
βάπτισης και όχι μετά, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω.
 Και μάλιστα να γίνεται αντιληπτό από όλους τους
 παρόντες και από το λαό τον ίδιο. Η υπογράμμιση
 από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, ότι ο Ιησούς με τα
 γεγονότα της ζωής του ήρθε «ίνα φανερωθή τω 
Ισραήλ» (Ιωάν. 1,31), δίνει μια σαφή εκκλησιολογική διάσταση
 στο γεγονός της βάπτισης και της «καθόδου» του Αγίου Πνεύματος.
 Η μεσσιανική ιδιότητα του Ιησού είναι φυσικό να μας οδηγήσει 
προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης, καθ’ όσον προς το λαό αυτό 
ο Κύριος θα απευθύνει σε λίγο το κήρυγμά του και το σωτηριολογικό
 του έργο. Δεν είναι, επομένως, γεγονότα που συντελούνται
 «κεκλεισμένων των θυρών».
      Εάν, πράγματι, το γεγονός της θεοφάνειας συνέβη 
«ανοιχτά» και δημόσια, τότε και για μας δεν απομένει άλλο
 παρά ο δρόμος της «εκκλησιολογικής» κατανόησης. 
Η «ιδιωτική» και προσωπική κατανόηση του θαύματος αυτού
 και κάθε θαυμαστού γεγονότος της ζωής του  Ιησού έχει τους
 κινδύνους της αμφισβήτησης και του ιστορικού στοιχείου των γεγονότων. 
Πιστεύουμε δε, ότι η ερμηνεία αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση προς 
την ευαγγελική παράδοση, τουλάχιστο όπως διατυπώνεται από 
τον Ευαγγελιστή Λουκά (Λουκ. 3,21-22).
      Ο Ιησούς, κατά την ώρα της βάπτισής του, δεν είναι απίθανο
 και να προσευχόταν συγχρόνως. Η φράση του Λουκά, «του Ιησού
 βαπτισθέντος και προσευχομένου» (Λουκ. 3,2Ι), είναι ευκολότερο
 να εκ­ληφθεί ότι φανερώνει δύο ενέργειες μέσα στο ίδιο γεγονός,
 παρά ως εκδηλώσεις δύο διάφορων μεταξύ τους γεγονότων,
 σε διαφορετικές μάλιστα χρονικές στιγμές. Η συνέχεια του 
κειμένου στο Ευαγγέλιο του Λουκά, περί του «ανεωχθήναι
τον ούρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον» κατά τη διάρκεια
 της βάπτισης, πιθανώς και του Ιησού «προσευχομένου», 
συνηγορεί μάλλον προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν πρόκειται,
 λοιπόν, εδώ για δύο διαφορετικά γεγονότα, της βάπτισης από
 τη μια και της προσευχής από την άλλη, αλλά για ένα που μας 
συνδέει οργανικά και με το μυστήριο του Βαπτίσματος, ως Μυστηρίου
 «ύδατος» αλλά και «πνεύματος» συγχρόνως.
      Πάντως, το κεντρικό γεγονός της βάπτισης του Ιησού από τον Ιωάννη
 επισφραγίζεται με την κάθοδο του Άγιου Πνεύματος, σε ώρα
 προσδοκίας και προσευχής, ώρα «μυστηριακή» όπως θα λέγαμε
 σήμερα, οπότε έχουμε και την επιβεβαίωση και διακήρυξη από τον 
ίδιο τον ουράνιο Πατέρα για τη θεία υιότητα του απεσταλμένου του Χριστού.
 Η έλευση του Πνεύματος τη στιγμή εκείνη της βάπτισης επάνω στον 
Ιησού είναι μια πρόσθετη μεσσιανολογική απόδειξη, όχι μόνο για τον Ιωάννη 
και τούς μαθητές του αλλά και για το λαό.
       Γνωρίζουμε δε ότι η «έκχυση» του Πνεύματος κατανοήθηκε
 εσχατολογικά και μεσσιανολογικά και από τους μεγάλους Προφήτες 
του παρελθόντος (βλ. Ησ. 11,2· 42,1· 61,1 κ.ά.). Αλλά και «εκκλησιολογικά»
 έχουμε εδώ ένα είδος προαγγελίας της Πεντηκοστής, αφού η κάθοδος του
 Αγίου Πνεύματος θα είναι για την Εκκλησία το βασικότερο γεγονός για την
 ίδια την «ίδρυσή» της και «σημείο» ένταξης σ’ αυτήν κάθε νέου 
μέλους με το μυστήριο του Βαπτίσματος (Πράξ. 1,5· 11,16 – Εφεσ. 5,25 εξ.
 Τίτ. 3,5 εξ.).

Η κάθοδος του Πνεύματος υπό μορφήν «περιστεράς»

     Μια άλλη ερμηνευτική δυσκολία είναι κι εκείνη της «μορφής» με την 
οποία παρουσιάσθηκε το Άγιο Πνεύμα. Και τα τέσσερα Ευαγγέλια
 μιλούν εδώ με τη «συμβολική» γλώσσα της βιβλικής προτύπωσης, 
αναφέροντας την «περιστεράν» και χρησιμοποιώντας τους ρηματικούς 
τύπους «καταβαίνον» (Ματθ. 3, 16,  Μάρκ. 1,10· Ιωάν. 1,32) ή 
«καταβήναι» (Λουκ. 3,21). Και ο μεν Ματθαίος συμπληρώνει την
 περιγραφή με τη διατύπωση «και ερχόμενον επ’ αυτόν», ο δε 
Ιωάννης με το «και έμεινεν επ’ αυτόν». Όλες δε οι διατυπώσεις
 αυτές, ασφαλώς υπονοούν κάποια πραγματική «κάθοδο» ενός
αντικειμενικού «φαινομένου».
     Οι Ευαγγελιστές όλοι είναι σαφείς στο σημείο αυτό, 
ότι δηλαδή το Άγιο Πνεύμα κατέρχεται «άνωθεν» και υπό 
μορφήν περιστεράς. Οι φράσεις «ωσεί περιστεράν» (Ματθ. 3,16),
 ή «ως περιστεράν» (Μάρκ. 1,10· Λουκ. 3,22) φανερώνουν δύο 
πράγματα: πρώτο, ότι εδώ έχουμε πραγματικό και όχι 
φανταστικό γεγονός και δεύτερο, ότι η «περιστερά» ανήκει στη 
βιβλική «συμβολική» γλώσσα και όχι στον κόσμο των φαινομένων. 
Αυτό που «κατέρχεται» και «κάθεται» στην κεφαλή του  Ιησού
 ομοιάζει με «περιστερά» («ωσεί περιστεράν») και δεν είναι μια
 πραγματική περιστερά του ζωικού κόσμου.
     Αλλά, τί σημαίνει αυτή η συμβολική μορφή της «περιστεράς»
 και γιατί η φανέρωση του Πνεύματος περιγράφεται εδώ με τη 
μορφή αυτή; Αυτή η συμβολική και βιβλική «εικόνα» υποδήλωνε 
ταυτόχρονα και κάποια «σωματική» οντότητα; Τα ερωτήματα
 αυτά τίθενται εδώ εξαιτίας μιας επεξηγηματικής διατύπωσης που
 υπάρχει στην ευαγγελική διήγηση του Λουκά και που αναφέρει
 συγκεκριμένα την όντως περίεργη φράση: «και καταβήναι το Πνεύμα 
το Άγιον σωματικώ είδει ωσεί περιστεράν επ’ αυτόν» (Λουκ. 3,22). 
Πράγματι, με ποιά έννοια το Άγιο Πνεύμα κατέρχεται «σωματικώ είδει»
 και πώς μπορεί να κατανοηθεί η διατύπωση αυτή σήμερα από εμάς;
 Ενδιαφέρον παρουσιάζει να δούμε, πως αποδίδεται η φράση αυτή 
μεταφραστικά από τις διάφορες σύγχρονες μεταγλωττίσεις της Καινής
 Διαθήκης στη νεοελληνική και δημοτική γλώσσα.
    Κατά χρονολογική σειρά έχουμε τις εξής βασικότερες νεοελληνικές 
μεταφράσεις, που αποδίδουν το σχετικό στίχο που μας ενδιαφέρει
 εδώ (Λουκ. 3,22) σχεδόν πανομοιότυπα: «και να καταβή επάνω του
 το Άγιο Πνεύμα, το οποίον ενεφανίσθη με σχήμα και είδος εξωτερικόν
 και σωματικόν, που ωμοίαζε προς περιστεράν, χωρίς όμως και να
 είναι πραγματική περιστερά» (Τρεμπέλας)· «και κατέβηκε το Πνεύμα 
το Άγιο με μορφήν εξωτερικήν και σωματικήν που έμοιαζε προς 
περι­στεράν» (Κολιτσάρας)· «και κατέβηκε το Πνεύμα το Άγιον επάνω
 του υπό σωματικήν μορφήν σαν περιστερά» (Βέλλας)· «και κατέβηκε
 σ’ αυτόν το Άγιο Πνεύμα με ορατή μορφή, σαν περιστέρι» (των «έξι»).
    Το συμπέρασμα που βγαίνει από όλες αυτές τις μεταφραστικές 
προσπάθειες είναι, ότι η διατύπωση «σωματικώ είδει»
 έχει ως σκοπό να
τονίσει κυρίως την «ορατή» και πραγματική ιστορική παρουσία του
 Αγίου Πνεύματος και όχι την κάθοδο κάποιας «σωματικής» και 
πραγματικής περιστεράς. Έτσι αναιρείται συγχρόνως και κάθε 
μυθική έννοια
, προερχόμενη από οποιαδήποτε «πνευματοκρατική» ερμηνεία,
 όπως θέλησαν να
 δουν τη φράση αυτή πολλοί φιλελεύθεροι σύγχρονοι δυτικοί ερμηνευτές.
    Βέβαια, πολλοί αρχαίοι αλλά και νεώτεροι ερμηνευτές
 και υπομνηματιστές
 έχουν συσχετίσει τη «σωματική» αυτή εμφάνιση
 του Αγίου Πνεύματος 
με το αιώνιο «σύμβολο της ειρήνης» που είναι η περιστερά, 
για να
 τονίσουν ιδιαίτερα, για λόγους καθαρά πνευματικούς, την 
πραγματοποίηση της συμφιλίωσης στο πρόσωπο του Ιησού 
Χριστού όλης της ανθρωπότητας και την αναίρεση της «έχθρας»
 που υπήρχε μεταξύ ανθρώπου και Θεού.
 Η περίοδος της απάρνησης 
του θελήματος του Θεού και της αποστασίας του
 ανθρώπου που κατέληξε 
στον κατακλυσμό του Νώε και την καταστροφή της ανθρωπότητας,
 έληξε με την εμφάνιση μιας περιστέρας. Και όπως η περιστερά 
τότε έφερε το καλό μήνυμα στον κόσμο της κιβωτού για τη σωτηρία 
(Γεν. 8,8-12), έτσι και τώρα μια άλλη «περιστερά» αναγγέλλει στον 
κόσμο των ανθρώπων τη σωτηρία και την έλευση
 στην ανθρωπότητα του
 λυτρωτή και σωτήρα Χριστού.
      Η  Εκκλησία, ως μια νέα κιβωτός, θα εκφράσει
 συγκεκριμένα
 στην ιστορία τη νέα συμφιλίωση ουρανού και γης, που άρχισε
 με τη σάρκωση του Λόγου και φανερώθηκε 
κατά τρόπο «ορατό»
 και «σωματικό» στο γεγονός της βάπτισης 
του Ιησού στα νερά του  
Ιορδάνη. Ο άγγελος στην έναρξη αυτής της ιστορίας και κατά τη
 στιγμή της γέννησης του Ιησού είχε αναγγείλει την κάθοδο
 «επί γης» της ειρήνης. Και τώρα η «περιστερά» έρχεται ως το 
«σύμβολο» της ειρήνης να επιβεβαιώσει την αλήθεια εκείνη
 και να αναγγείλει την έναρξη της νέας και εσχατολογικής εποχής 
του Αγίου Πνεύματος (βλ. Ιωήλ 2,28-32· Πράξ. 2,17-20). 
Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος είναι η μεγάλη εγγύηση 
για την εγκαθίδρυση της ειρήνης στον κόσμο, με μια έννοια 
καθαρά σωτηριολογική αλλά και εσχατολογική.
Ο Ιησούς Χριστός είναι ο κύριος φορέας αυτής της ειρήνης,
 με κέντρο αναφοράς την εσχατολογική πραγματικότητα της
 Βασιλείας του Θεού, που έρχεται με την παρουσία του να
 εγκαινιάσει στον παρόντα ιστορικό μας κόσμο.
     Όλα αυτά είναι, ασφαλώς, τρόποι προσέγγισης και ερμηνείας 
ενός βιβλικού γεγονότος. Άλλους ικανοποιούν και άλλους ίσως όχι. 
Πιστεύουμε δε, ότι καμιά ερμηνεία δεν είναι δυνατό να γίνει 
αποδεκτή από όλους και σε όλες τις εποχές. Αυτό μόνο που 
μπορεί να τονίσει με βεβαιότητα κανείς εδώ είναι, ότι το «σύμβολο» 
της περιστεράς διεδραμάτισε ένα σημαντικό 
ρόλο στη βιβλική γλώσσα 
και σε όλες τις παραδόσεις της ιουδαϊκής γραμματείας. 
Υπενθυμίζουμε ιδιαίτερα την περίπτωση εκείνη, όταν η 
Παλαιά Διαθήκη θέλησε να παραστήσει το Πνεύμα του Θεού να 
«επιφέρεται επάνω του ύδατος» και να υποδηλώνει μ’ αυτό τον 
τρόπο τη γέννηση και τη δημιουργία του κόσμου (Γεν.1,2). 
Με αφορμή αυτή την εικόνα, ισχυρίζονται πολλοί, ότι κι εδώ
 έχουμε κάτι ανάλογο, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος υπό 
τη μορφή της περιστεράς τη στιγμή της βάπτισης του Ιησού
 στα νερά του Ιορδάνη, όπου έρχεται να υποδηλώσει και να 
φανερώσει μια νέα πραγματικότητα που ήδη τώρα αρχίζει να 
διαφαίνεται καθαρότερα και που σημαίνει την αρχή μιας 
νέας και εσχατολογικής δημιουργίας. Η Εκκλησία, ως κιβωτός
και νέα Δημιουργία, συνδέει αυτές τις δύο συμβολικές παραστάσεις
 της ιουδαϊκής και της χριστιανικής παράδοσης, στη δική της 
ιστορική πραγματικότητα που το Άγιο Πνεύμα εγκαινίασε στον κόσμο
 του παρόντος.
(Γεωργίου Π. Πατρώνου, «Η ιστορική πορεία του Ιησού»
, εκδ. Δόμος, σ. 245-251

Η Διακήρυξη του ουρανού



«Και φωνή εγένετο εκ των ουρανών· Συ ει ο υιός μου ο Αγαπητός, εν σοι ευδόκησα»
(Μαρκ. 1, 11)
Λιτότητα εκφράσεως
Μεγάλο γεγονός με λίγες λέξεις. Το Ευαγγέλιο, που διαβάζεται κατά την τελετή του Αγιασμού των Θεοφανείων, είναι από τα μικρότερα σε έκταση. Μόλις τρεις στίχοι είναι. Και όμως μέσα σ’ αυτούς τους ελάχιστους στίχους κρύβεται όλο το Θεοφανικό μυστήριο. Λιτότητα χαρακτηρίζει τους Ιερούς Ευαγγελιστές στην περιγραφή των μεγάλων γεγονότων της ζωής του Χριστού.
Είναι και η λιτότητα μία απόδειξη της αλήθειας των υπερφυσικών γεγονότων. Αν όσα περιγράφουν οι Ευαγγελιστές για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού δεν ήσαν αδιάψευστα γεγονότα, αλλ’ ήσαν αποκυήματα της φαντασίας, θα προσπαθούσαν να τα στολίσουν με εντυπωσιακές περιγραφές, με κτυπητά επίθετα και με λογοτεχνικά περιδέραια. Αλλά τα γεγονότα της Αγίας Γραφής είναι πραγματικά. Γι’ αυτό με λιτότητα ύφους παριστάνεται η φυσικότητά τους.
Λίγες λέξεις: «Και εβαπτίσθη υπό Ιωάννου εις τον Ιορδάνην». Η λιτότητα και η συντομία της περιγραφής δεν φανερώνει μόνο την αλήθεια των γεγονότων. Φανερώνει και τη λάμψη του γεγονότος. Ακούσατε ποτέ να διαφημίζεται η ανατολή του ηλίου ή η λάμψη του ηλίου; Ο ήλιος δεν χρειάζεται διαφήμιση. Αρκούν τρεις λέξεις: «Ανέτειλε ο ήλιος» – «Ο ήλιος λάμπει»! Η λάμψη του είναι το πιο διαφημιστικό κήρυγμά του. Όταν λάμπουν τα έργα, τί έχουν να προσθέσουν τα πλουμιστά λόγια; Το ίδιο και στον Ιορδάνη. Λάμπει το πιο υπέροχο γεγονός. Είναι το έργο της Θεοφανείας.
Κάθε μία από τις λέξεις του Ευαγγελικού κειμένου είναι και μία παράσταση στο Θεοφανικό σκηνικό. Έναν από τους τρεις στίχους αναφέρω, για να δήτε ότι κάθε λέξη του είναι μία ανεπανάληπτη παρουσίαση στο σκηνικό αυτό: «Και ευθέως αναβαίνων από του ύδατος είδε αχιζομένους τους ουρανούς και το Πνεύμα ως περιστεράν καταβαίνον επ’ αυτόν» (Μάρκ. 1,10).
«Ευθέως». Παριστάνεται η αναμαρτησία του Ιησού Χριστού.
«Σχιζομένους τους ουρανούς». Άνοιξαν τα ουράνια. Αποκαλυπτικό το υπερθέαμα. Μοναδικό σε μεγαλείο!
«Και το Πνεύμα ως περιστεράν». Η παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη μορφή του αθώου πτηνού.
Βάπτιση – αποκάλυψη
Με ποιά μάτια βλέπουμε το γεγονός των Θεοφανείων; Με υλικά ή πνευματικά; Αν διαθέτουμε μόνο σωματικά μάτια, θα παρακολουθήσουμε μία απλή βάπτιση. Ένας ανάμεσα στους τόσους που προσέρχονταν στον Ιορδάνη, βαπτίσθηκε από τον Ιωάννη. Αν όμως διαθέτουμε πνευματική όραση, αν η ψυχή μας βλέπει πέρα από τα αισθητά, τότε θα διαπιστώσουμε ότι η βάπτιση του Ιησού κρύβει μυστήριο πολύμορφο και πολυδιάστατο.
Είναι βάπτιση – ταπείνωσης. Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Θεός. Όπως καταδέχθηκε να περιβληθεί την ανθρώπινη φύση, έτσι καταδέχθηκε να περιβληθεί και τα Ιορδάνεια νάματα. Όπως ντύθηκε το ένδυμα της ανθρώπινης φύσεως, έτσι εκδύθηκε τα υλικά του ενδύματα και βαπτίσθηκε. Είναι «ο εν Ιορδάνη υπό Ιωάννου βαπισθήναι καταδεξάμενος…». Εκείνος που δέχθηκε να γεννηθεί από άνθρωπο, την Παρθένο Μαρία, ο ίδιος δέχθηκε να βαπτισθεί από άνθρωπο, τον Παρθένο Ιωάννη. Η βάπτιση είναι μία ακόμη υπαγωγή του Ιησού στις συνθήκες της ανθρώπινης καταστάσεως. Το θείο ντύνεται τις ανθρώπινες συνθήκες, για να ντυθεί το ανθρώπινο τις θεϊκές συνθήκες.
Είναι βάπτιση – φανέρωση. Θεοφάνεια ονομάζεται το γεγονός, διότι φανερώνεται ο Θεός. Εκείνος, που οι άνθρωποι αιώνες πριν δεν μπόρεσαν να τον ανακαλύψουν, αυτός τώρα αποκαλύπτεται μόνος του στον Ιορδάνη, Πρόκειται για τον αληθινό, τον Τριαδικό Θεό. «Η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις». Ακούμε τη φωνή του Θεού Πατέρα. Βλέπουμε το Πνεύμα το Άγιον «εν είδει περιστε¬ράς». Και προσεγγίζουμε τον Υιό, τον σαρκωμένο Λόγο του Θεού.
Είναι βάπτιση – αυθεντία. Πρόκειται για μία απόλυτη, αξεπέραστη αυθεντία. Είναι η θεϊκή αυθεντία. Οι λεγόμενες ανθρώπινες αυθεντίες, η μία μετά την άλλη, ξεπερνιούνται. Η αυθεντία του Ιορδάνη παραμένει και θα παραμένει. Οι αρχαίοι βασιλείς είχαν σαν αυθεντικό σημάδι, σαν σημάδι γνησιότητας και αναγνωρίσεως, το χρίσμα. Χρίονταν στο κεφάλι από κάποιον προφήτη του Θεού με έλαιο. Και γίνονται χριστοί. Ο Ιησούς είναι ο Βασιλεύς του ουρανού, ο Βασιλεύς των αιώνων. Κανένας δεν κατόρθωσε την εκθρόνισή του μέσα στους είκοσι αιώνες. Κι είναι αιώνιος και απόλυτος Βασιλεύς, γιατί πάνω στο κεφάλι του έχει το χρίσμα του ουρανού. Ο προφήτης Ησαΐας παρουσιάζει το Μεσσία ως Χριστόν Κυρίου να λέγει για το χρίσμα του: «Πνεύμα Κυρίου επ’ εμέ, ού είνεκεν έχρισέ με» (Ησ. 61, 1). Στη βάπτισή του βλέπουμε ακριβώς το επίσημο χρίσμα του Ουρανού πάνω στον Ιησού. Πνεύμα Άγιον και Θεός Πατέρας αναγνωρίζουν, κατά τρόπο αυθεντικό, την θεία υιότητα, την θεία ουσία, την θεία αποστολή του Ιησού.
Η ταυτότητά του
Ιδιαίτερα ας σταματήσουμε στα στοιχεία της ταυτότητος του Ιησού, πως δίνονται κατά τη βάπτισή του. Όλοι έχουμε πάνω μας και μέσα μας δύο ταυτότητες. Η μία είναι η προσωπική μας ταυτότητα. Η άλλη η ταυτότητα του Ιησού Χριστού, Είμαστε ο καθένας με το ατομικό του όνομα, αλλ’ είμαστε και χριστιανοί ορθόδοξοι. Το δεύτερο σημαίνει ότι γνωρίζουμε τα στοιχεία της ταυτότητος του Ιησού και έχουμε ταυτότητα μαζί του. Γνωρίζουμε, δηλαδή, τι ακριβώς είναι ο Ιησούς Χριστός. Αγωνιζόμαστε δε να ταυτιζόμαστε μαζί του, να τον μιμούμαστε, ν’ αποτελούμε αντίγραφα της ζωής του.
Πολύ φοβούμαι, ότι, ενώ τα στοιχεία της πρώτης, της δικής μας ταυτότητας τα γνωρίζουμε και τα αποδίδουμε σωστά, πλαστογραφούμε τα στοιχεία της ταυτότητας του Ιησού. Είμαστε πλαστογράφοι του Ιησού Χριστού, όταν δεν γνωρίζουμε και δεν αναγνωρίζουμε τα αληθινά στοιχεία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
Τί είναι ο Ιησούς Χριστός; Ο αρμοδιότερος για τα στοιχεία ενός παιδιού είναι ο πατέρας. Και ο αρμοδιότερος για τα αυθεντικά στοιχεία του Υιού και Λόγου είναι ο Θεός Πατέρας. Η ημέρα των Θεοφανείων μας δίνει την ευκαιρία ν’ ακούσουμε από το στόμα του ίδιου του Θεού Πατέρα τα στοιχεία του μονογενούς του Υιού, του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Διψώ να μάθω την αλήθεια για τον Ιησού, θ’ ανατρέξω λοιπόν στην πηγή. Θα ρουφήξω το γάργαρο νερό, που έρχεται απ’ ευθείας από την Πηγή. Και η Πηγή της θείας ουσίας του Ιησού είναι ο ουράνιος Πατέρας. Στον Ιορδάνη ακούγεται η φωνή του Πατέρα. «Και φωνή εγένετο εκ των ουρανών Συ ει ο Υιός μου ο αγαπητός, εν σοι ευδόκησα» (Μάρκ. 1, 11). Πρόκειται για την ιστορική διακήρυξη του Ουρανού.
Τα τρία στοιχεία
Η βεβαίωση του Ουρανού μας δίνει τρία στοιχεία της ταυτότητος του Ιησού.
1. «Ούτος έστιν ο Υιός μου». Είναι ο Υιός μου, λέγει ο Θεός Πατέρας. Ο Χριστός νομιζόταν υιός σαν όλους τους υιούς. Στα μάτια των ανθρώπων φαινόταν άνθρωπος. Στα χαρτιά των Ιουδαίων, νομικά, «ενομίζετο» υιός του Ιωσήφ, Τόσα χρόνια, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, έκρυβε τον εαυτό του και την εξουσιαστική του δύναμη. Και όμως ήταν ο αναμενόμενος Μεσσίας και Λυτρωτής του κόσμου. Ήταν το μοναδικό πρόσωπο της ιστορίας. Ήταν ό Θεάνθρωπος Κύριος.
Το έργο της θείας αποκαλύψεως και του λυτρωτικού Πάθους πλησιάζει. Για να μην αμφιβάλλουν οι άνθρωποι, έχουν ανάγκη κάποιας αυθεντικής σφραγίδας για τη θεία αποστολή του Ιησού. Και η σφραγίδα δίνεται. Ο Θεός πατέρας τον ομολογεί: «Συ ει ο Υιός μου». Είσαι δικός μου Υιός. Δεν είσαι παιδί της γης.
2. «Ο Υιός μου ο αγαπητός». Το επίθετο «αγαπητός» φανερώνει τη σχέση του Πατέρα και του Υιού. Είναι σχέση αγαπητική. Η απόλυτη αγάπη βρίσκεται μόνο ανάμεσα στα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Αγάπη σημαίνει ενότητα. Και ο Πατέρας με τον Υιό έχουν απόλυτη ενότητα. Στη διακήρυξη τού Πατέρα ήρθε να προστεθεί αργότερα και η διακήρυξη του Υιού: «Εγώ και ο Πατήρ εν έσμεν» (Ιωάν. 10, 30).
«Αγαπητός»! Φανερώνει την ασύλληπτη θυσία, που έκανε ο Θεός για μας. Αυτόν τον αγαπητό Υιό του, τον μονογενή Υιό του, το μονάκριβο παιδί του, το πρόσφερε για τη δική μας σωτηρία. Το να έχεις χίλια ωραία, πολύτιμα και σπουδαία πράγματα, και από αυτά να δώσεις το ένα, δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία. Το να έχεις ένα και μοναδικό, και να το δώσεις, αυτό έχει άπειρη άξια και φανερώνει αξεπέραστη αγάπη. Ο Θεός ένα Υιό είχε, και τον έδωσε. Γι’ αυτό έχει άπειρες διαστάσεις εκείνο το «ούτω» (τόσο πολύ), που χρησιμοποιεί ο Χριστός μιλώντας για την αγάπη του Θεού: «Ούτω γαρ ηγάπησεν ο Θεός τον κόσμο, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ’ έχη ζωήν αιώνιον» (Ιωάν. 3, 16).
«Αγαπητός»! Καθρεπτίζει την αγάπη του Θεού. Ο Ιησούς Χριστός είναι «ο υιός της αγάπης του Πατρός» (Κολασ. 1,13).
«Αγαπητός»! Υποδεικνύει και τις δικές μας σχέσεις με το Χριστό. Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Αγαπητός! Ο Αγαπητός των αγαπητών! Είναι η πρώτη μας αγάπη. Έχει κερδίσει το κέντρο της καρδιάς μας. Τον αγαπάμε γιατί αυτός πρώτος μας αγάπησε. (Α’ Ιωάν. 4, 19). Όποιος δεν αγαπάει το Χριστό, στερείται ευαισθησίας, όπως εκείνος που δεν αρέσκεται στην ευωδία των λουλουδιών.
3.«Εν σοι ευδόκησα». Ο Χριστός είναι η ευδοκία του Πατρός. Όλοι οι άνθρωποι και οι μεγαλύτεροι ακόμη άγιοι, κάποτε δυσαρεστούν το Θεό. Ο μόνος, που ευχαρίστησε απόλυτα, που ευαρέστησε σε όλα το Θεό Πατέρα είναι ο σαρκωμένος Υιός και Λόγος του. Αναπαύεται απόλυτα ο Πατέρας στον Υιό. Αλλά και απόλυτη είναι η ευδοκία του, η αγάπη του, η αγαθή του διάθεση για τον Υιό· η πλήρης αποδοχή της θυσίας του Υιού.
Μοναδική φωνή
«Συ ει ο Υιός μου ο αγαπητός…». Τα λόγια αυτά είναι εισβολή της φωνής του Θεού στον κόσμα· η εισβολή της υπερκοσμιότητας στην εγκοσμιότητα· η εισβολή της αιωνιότητας στη χρονικότητα
Η τραγωδία του άνθρωπου άρχισε με την εισβολή της φωνής του διαβόλου μέσα στον παράδεισο. Μέσα σ’ εκείνον τον ευλογημένο χώρο ακούσθηκε η φωνή της διαστροφής, της διαστρέβλωσης της αλήθειας του Θεού, που παραπλάνησε οικτρά τον άνθρωπο. Η σωτηρία τώρα του ανθρώπου αρχίζει με την εισβολή της φωνής του Θεού μέσα στην κόλαση του παρόντος κόσμου. Η πρώτη φωνή παρενέβαλε τόσα παράσιτα, ώστε ο άνθρωπος δεν ήταν πια ικανός να συλλαμβάνει τους ήχους του ουρανού. Η δεύτερη φωνή διαλύει τα παράσιτα και επανασυνδέει το αυτί του ανθρώπου με το στόμα του Θεού. Αρκεί ο άνθρωπος να έχει «ώτα ακούειν». Η πρώτη φωνή ήταν παραπλανητική. Η δεύτερη είναι οδηγητική. Με την πρώτη φωνή σερβιρίστηκε στους ανθρώπους το δηλητήριο της αμαρτίας και του θανάτου. Με τη δεύτερη φωνή συστήθηκε στους ανθρώπους η σωτηρία και η αιώνια ζωή. Η φωνή του Θεού Πατέρα στο Θεοφανικό γεγονός του Ιορδάνη είναι η σπουδαιότερη φωνή που ακούστηκε ποτέ. Πολλές φωνές ακούστηκαν και ακούγονται. Αλλ’ οι περισσότερες είναι φωνές άπατης, φωνές πλανεύτρας σειρήνας, φωνές σατανικές, δημαγωγικές, ξεμυαλίστρες. Η φωνή των Θεοφανείων είναι η φωνή, ο ήχος, ο κρότος, η καμπάνα, η σάλπιγγα, το μήνυμα, η διακήρυξη του Ουρανού.
Είναι μία φωνή, που ενώ πέρασαν δύο χιλιάδες χρόνια δεν σκεπάσθηκε, δεν ξεχάσθηκε, δεν έσβησε. Αν φωνάξει κάποιος από ένα ψηλό βουνό, θ’ ακουστεί στη συνέχεια ο αντίλαλος της φωνής του από τις απέναντι πλαγιές, αλλά μία, το πολύ δύο ή τρεις φορές. Φώναξε κάποτε ο Θεός από την ψηλότερη κορυφή, από την κορυφή του ουρανού. Κι ο αντίλαλος της φωνής του ακούγεται και θα ακούγεται για πάντα. Η ιστορία είκοσι αιώνων είναι ο αντίλαλος της φωνής του Θεού. Η ιστορία βεβαιώνει την αλήθεια της φωνής του Θεού, ότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού. Η ζωή του Ιησού είναι ο αντίλαλος της διακηρύξεως του Πατέρα.
Αυτή η φωνή πρέπει να κινεί το τύμπανο της πνευματικής μας ακοής, και τις χορδές της καρδιάς μας. Ο κόσμος και οι φωνές του παρέρχονται. Ο Ιησούς Χριστός μένει. Είναι το φως, που φωτίζει όλο τον κόσμο. Είναι ο αγιασμός, που αγιάζει τα σύμπαντα. Ας φωτισθούμε και ας αγιασθούμε με τη χάρη του, όπως αγιάσθηκε ο Ιορδάνης από τη Θεοφανική παρουσία του.
(Αρχ. Δανιήλ Γ. Αεράκη, «Σημεία Θεοφανείας», σ. 115-121

Τα μαθηματικά της Πίστης



Τα μαθηματικά της Πίστης

Σ’άκουσα να λες φίλε:
-Δεν υπάρχει Θεός…
-Γράψε λοιπόν Θεός…0
Και συνεπώς ο κόσμος έγινε από την ανύπαρκτη τύχη. Δημιουργός δηλαδή μηδέν…0
-Για τον Ιησού χριστό τι λες φίλε;
-Δεν τον πιστεύω...
-Γράψε και γι' αυτόν μηδέν…0
-Για τους μεγάλους φιλοσόφους, τη φιλοσοφία γενικά που οδηγεί στην παραδοχή του Θεού?
-Τίποτα… Ανθρώπινα κατασκευάσματα. Μηδέν κι εδώ…0
-Για τα εκατομμύρια Αγίους μάρτυρες;
-Δεν μ’ ενδιαφέρουν.
-Δηλαδή μηδέν και εδώ…0
-Για τα δισεκατομμύρια πιστών στους αιώνας;
-Είπα: Δεν πιστεύω… μηδέν…0
-Για την πείρα των αιώνων;
-Δεν είναι δική μου. Μηδέν…0
-Για τις συμβουλές του πατέρα και της μάνας σου που ξέρουν περισσότερα και σ’ αγαπούν;
-Παλιοκαιρινοί αυτοί. Τίποτα για σήμερα. Μηδέν…0
-Για την ηθική;
-Στέρηση ελευθερίας. Την διαγράφω. Την μηδενίζω. Ηθική…0
-Για τα ψώνια της αμαρτίας; Έιτζ, φόνοι, αυτοκτονίες, πόλεμοι κλπ;
-Δεν τα σκέπτομαι… μηδέν και γι’ αυτά...0
-Για την ελπίδα, Για την αθανασία της ψυχής;την αιώνια ζωή;
-Παραμύθια. Μηδέν…0
-Για την Αγία Γραφή;Το βιβλίο που διαβάζεται σε 1350 γλώσσες και έχει τη μεγαλύτερη κυκλοφορία εκτός συναγωνισμού από όλα τα άλλα βιβλία;Το βιβλίο του Θεού;
-Τω καιρώ εκείνο… όχι για σήμερα. Μηδέν και γι’ αυτήν…0
-Για τα αναρίθμητα εξακριβωμένα θαύματα με τις πρεσβείες των Αγίων που έγιναν στους αιώνες και γίνονται και σήμερα;
-Συμπτώσεις. Μηδέν…0
-Για κάνε πρόσθεση φίλε…
-Έκανα.
-Και ποιο είναι το άθροισμα;
-Δεκατρία μηδενικά.
-Γράψ' τα με αριθμό.
-Να: 0000000000000
-Τι λέει;
-Τίποτα. 
-Έτσι είναι. Έτσι τα έκανες να είναι με τη φιλοσοφία σου. Με την κοσμοθεωρία σου. Δυστυχώς… Και τι νιώθεις μέσα σου;
Πες μου την αλήθεια φίλε… 
-Ένα κενό…
-Και τι θα κάνεις;
-Δεν ξέρω, θέλω να το γεμίσω μα δε γεμίζει όσα και αν δοκίμασα. 
-Και όμως υπάρχει τρόπος φίλε.
-Υπάρχει;
-Ναι,και είναι εύκολος. Και δοκιμασμένος από μεγάλα ανήσυχα πνεύματα. Από ανθρώπους που τα γεύτηκαν όλα και όμως η ψυχή τους ήταν άδεια…
-Ποιος είναι; 
-Να βάλεις εμπρός από τα δεκατρία μηδενικά σου τον αριθμό ΕΝΑ. Όχι τον αριθμό,αλλά τον Παντοκράτορα.
Ένα Τρισάγιο και Πανάγαθο Θεό - Πατέρα, που είναι πανταχού παρών και τα πάντα πληρών.
Τότε θα έχεις 10.000.000.000.000 (δέκα τρισεκατομμύρια) χαρές και ομορφιές και ελπίδες στην ψυχή σου. Θα γεμίσει και θα ξεχειλίσει όπως το θέλει Εκείνος, που είπε: “ίνα η χαρά ημών η πεπληρωμένη” - για να’ ναι ξεχειλισμένη η χαρά σας. 
Δοκίμασέ το φίλε.
Δεν έχεις τίποτα να χάσεις.
Να κερδίσεις πολλά έχεις.
Σου το εύχομαι.
Ο φίλος…
 
από το βιβλίο “Λόγια καρδιάς σε φίλο”,Ιωσήφ Α. Αγαπητού,  Εκδόσεις φωτοδότες.
Ιστοχώρος αναδημοσίευσης www.ellinikanea.gr

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...