Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Απριλίου 16, 2014

Μ. Πέμπτη και θεία Κοινωνία

Το γεγονός ότι η Μεγάλη Πέμπτη είναι η ημέρα κατά την οποία παραδοσιακά όλος ο Ορθόδοξος κόσμος προσέρχεται να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων, οφείλεται στο γεγονός ότι σήμερα έγινε η παράδοση του φρικτού μυστηρίου της Ευχαριστίας κατά τον Μυστικό Δείπνο. Εκεί ο Χριστός, εν όψει του Πάσχα του εβραϊκού, σε ένα από τα προηγούμενα (όχι στο τελευταίο τελικό συμπόσιο του εβραϊκού Πάσχα που έθυαν τον αμνό τον ενιαύσιο) έφαγε με τους μαθητές Του· και αφού πήρε ψωμί στα χέρια Του, ευχαρίστησε, το ευλόγησε, και τους τόδωσε λέγοντάς τους: «Λάβετε, φάγε­τε, τούτο έστι το σώμα μου». Αυτό είναι το σώμα μου, που σας δίνω αυτήν την στιγμή, το οποίο «κλάται», «το υπέρ υμών κλώμενον» (το ρήμα είναι κλάω-κλω, από κει που βγαίνει και η λέξη των μαθηματικών: τα κλάσματα, όπως και η αρτοκλασία: η κλάσις του άρτου, κόβουμε τους άρτους και τους μοιράζουμε), για πολλούς, για όσους θέλουν να σωθούν. Κατόπιν πήρε ένα ποτήρι κρασί, το ευλόγησε, ευχαρίστησε τον Ουράνιο Πατέρα και το πρόσφερε στους μαθητές Του λέγοντας: «Πίετε εξ αυτού πάντες, τούτο έστι το αίμα μου, το υπέρ υμών και πολλών έκχυνόμενον εις άφεσιν αμαρτιών». Να! το μυστήριο της Θειας Ευχαριστίας!
Πολλές φορές και κατ’ επανάληψιν αναφέρθηκε στη Γραφή ότι Αυτός είναι «ο Άρτος της Ζωής», «ο εκ του Ουρανού καταβάς». Και πάνω στο Σταυρό έρρευσε το άγιο αίμα Του, το οποίο έγινε το «καινόν πόμα», το καινούριο πιοτό, στο οποίο θα μας καλέσει ο θεσπέσιος ιερός Δαμασκηνός τη νύκτα της Αναστάσεως: «Δεύτε πόμα πίωμεν καινόν, ουκ εκ πέτρας αγόνου τερατουργούμενον», (όχι με το θαύμα που έκανε ο Μωϋσής στα παλιά τα χρόνια, σ’ ένα άγονο βράχο, κι έδωσε νερό σύνηθες, φυσικό νερό να πιούνε, αλλά είναι άλλου είδους πόμα αυτό, είναι το ποτό της Ζωής, το οποίο έρρευσε από την άχραντο πλευρά και από τις πληγές στα χέρια και στα πόδια του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού).
Από τότε η Ευχαριστία συνιστά την Εκκλησία. Για να ζήσουμε το γεγονός της Εκκλησίας, κάνουμε την Λειτουργία. Και όπως μαζεύτηκε το σιτάρι σπυρί-σπυρί από κάθε γωνιά του χωραφιού και αλέστηκε κι έγινε το ψωμί, έτσι μαζευόμαστε και μείς ένας-ένας από κάθε γωνιά, γύρω από τον προεστώτα της Ευχαριστίας, και αντιγράφοντας την πρακτική του Χριστού, κατά την εντολή Του: «Τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν» (αυτό να κάνετε για να με θυμάστε), «και όσες φορές θα τρώτε αυτόν τον άρτο και θα πίνετε αυτό το κρασί, θα καταγγέλλετε και θα μαρτυρείτε την Ανάστασή μου, την αλήθεια της Θεότητάς μου», κι εμείς συναζόμαστε και κάνουμε τη Λειτουργία, και έτσι συνιστούμε την Εκκλησία. Και είμαστε όλοι καλεσμένοι να μετάσχουμε αυτής της αθανάτου τραπέζης, αλλά υπό προϋποθέσεις. Όχι απαράσκευοι, όχι ακάθαρτοι, όχι αμετανόητοι όπως ό Ιούδας.
Λέει ένα πικρό λόγο, αλλά δυστυχώς αληθινό, ο απόστολος Παύλος: «Ανάμεσα σας, λέει, υπάρχουν ένα σωρό άρρωστοι και πεθαίνει πολύς κόσμος. Και αυτό, γιατί κοινωνείτε αναξίως», «εσθίετε και πίνετε αναξίως». Είναι πυρ καταναλίσκον η θεία Κοινωνία. Και ή θα καταναλώσει τις αμαρτίες μας, εάν προσερχόμαστε εν μετάνοια και τακτοποιημένοι, ή θα καταναλώσει και θα αφανίσει εμάς τους ίδιους. Χρειάζονται λοιπόν προϋποθέσεις, και όχι να την περνά κανείς ότι είναι ο πρωινός καφές που πρέπει να πάμε να τον πιούμε, επειδή έτσι συνηθίζουμε και έτσι λέει το πρωτόκολλο το εκκλησιαστικό ή το έθιμο της ημέρας και ούτω καθ’ εξής. Λέει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Τον άξιο δεν τον κάνει η ήμερα, αλλά αυτός ο οποίος είναι άξιος, οποιαδήποτε ημέρα έχει εορτή, έχει Πάσχα, έχει Χριστούγεννα». Επειδή είναι έτοιμος και κοινωνεί αξίως.
Όσον άφορα την προσευχή, τί να πω εγώ σε σας, οι οποίοι είσθε οι βιούντες το μέγα μυστήριο της προσευχής; Είσθε οι καλλιεργητές της νοεράς και μονολογίστου προσευχής. Είσθε εσείς, οι οποίοι αγωνίζεσθε να τηρείτε το «αδιαλείπτως προσεύχεσθε» του αποστόλου Παύλου. Μόνο για τους αδελφούς μας τους προσκυνητές να πω, ότι ο Χριστός μας έδωσε υπόδειγμα προσευχής, και μάλιστα με αυτή την προσευχή την εναγώνιο κατά την ανθρωπινή Του φύση.
Η αγωνία ήταν στην ανθρωπινή φύση Του, για να μην περάσει κανενός η ιδέα, όπως αργότερα στους μονοφυσίτες, ότι ήταν «κατά δόκησιν άνθρωπος» και όχι τέλειος άνθρωπος. Γι’ αυτό φάνηκε η αγωνία κι έσταξε ο ίδρωτας ως θρόμβοι αίματος από το μέτωπό Του. Ήταν η ανθρωπινή φύση, η οποία βεβαίωνε την αλήθεια της εκείνη τη στιγμή, και όχι βεβαίως η θεία φύση, η οποία ουδέποτε είχε καμία αγωνία, διότι είναι απαθής ο Θεός, και ουδέποτε είχε καμία επιφύλαξη στο να πιει το ποτήριο το οποίο έδωσε ο Πατέρας, το να δεχθεί δηλαδή το Σταυρό, το Πάθος, το Θάνατο για τη σωτηρία των αδελφών Του, τη σωτηρία του κόσμου.
Αλλά μας έδωσε υπόδειγμα προσευχής. Να θυμίσω μόνον ένα λόγο του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, αν δεν κάνω λάθος: «μνημονευτέον Θεού μάλλον ή αναπνευστέον» (Είναι μεγαλύτερη ανάγκη να προσεύχεσαι και να επικαλείσαι το όνομα του Θεού από το να αναπνέεις). Πόση ώρα μπορεί να μείνει κανείς χωρίς να αναπνέει; Να κλείσει τη μύτη του, να μην παίρνει μέσα οξυγόνο; Κάποια λεπτά αντέχει το σώμα από την λεγομένη άδηλη αναπνοή, το οξυγόνο που εισπράττει μέσα από τους πόρους του σώματος. Αλλά πόσο; Μετά πεθαίνει ο άνθρωπος.

Πόσο θ αντέξει ο άνθρωπος, η ψυχή, χωρίς την προσευχή; Έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη από την προσευχή παρά από το οξυγόνο. Ο άνθρωπος ο οποίος αποκόπηκε από την προσευχή και σταμάτησε να μνημονεύει του ονόματος του Θεού είναι νεκρός! Αυτός είναι για μνημόσυνα με πλερέζες και για κλάματα και θρήνους άνευ παραμυθίας. Η προσευχή είναι αυτή η οποία δείχνει ότι η καρδιά από μέσα κτυπά. Ότι υπάρχει ζωή, ότι ο άνθρωπος είναι ζωντανός.
Δεν θέλω να σας κουράσω περισσότερο. Μας τα είπε τόσο ωραία η ακολουθία. Θα μας τα πει περισσότερο η μεγάλη ακολουθία της αγρυπνίας το βράδυ, των Αχράντων Παθών, στην οποία ας έχουμε τεταμένη την προσοχή μας και ας αφήσουμε ανοιχτά τα χέρια του Θεού να δουλέψει η Χάρις Του μέσα μας αυτές τις ημέρες του Αχράντου Πάθους τη σωτηρία μας, όπως Εκείνος ξέρει και κατά το ποσοστό στο όποιο έχουμε ετοιμασθεί και είμαστε δεκτικοί όλοι μας. Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας.

(Περιοδικό «Ο Όσιος Γρηγόριος». αριθ. 34)

Σκέψεις με αφορμή την άρνηση του Πέτρου...

"Είπε δε ο Κύριος, Σίμων, Σίμων, ιδού, ο Σατανάς σάς εζήτησε, διά να σας κοσκινίση ως τον σίτον. Πλην εγώ εδεήθην περί σου διά να μη εκλείψη η πίστις σου^ και συ, όταν ποτέ επιστρέψης, στήριξον τους αδελφούς σου". (Λουκ. 22/κβ/31-32)



Στο παραπάνω χωρίο παρακολουθούμε τον Κύριο Ιησού να απευθύνεται στον Σίμωνα (Πέτρο) αποκαλύπτοντάς του ότι ο Σατανάς ενδιαφέρθηκε να ασχοληθεί με τους Μαθητές κατά ιδιαίτερο τρόπο και, σύμφωνα με την φρασεολογία που χρησιμοποιεί ο Κύριος, να τους κοσκινίσει.
Με την πρώτη ματιά στο λόγο του Κυρίου διακρίνουμε μια εναλλαγή μεταξύ πληθυντικού και ενικού αριθμού. Πιο συγκεκριμένα, ενώ ο Χριστός αναφέρεται με πληθυντικό αριθμό σε όλους τους Μαθητές, (ΣΑΣ εζήτησε, να ΣΑΣ κοσκινίσει), όμως στη συνέχεια ο Κύριος απευθύνεται προσωπικά στον Πέτρο, χρησιμοποιώντας πλέον>

 

>, διά να μη εκλείψη η πίστις ΣΟΥ^ και ΣΥ, όταν επιστρέψΗΣ, στήριξΟΝ τους αδελφούς ΣΟΥ.

Γνωρίζουμε ότι ο Πέτρος ζήτησε να ξεχωρίσει από τους υπόλοιπους Μαθητές, υποσχόμενος: "Κύριε, έτοιμος είμαι μετά σου να υπάγω και εις φυλακήν και εις θάνατον". (εδ. 33) Αντίθετα ο Κύριος φανέρωσε στον Πέτρο προκαταβολικά πως, όχι μόνο τη ζωή του δεν επρόκειτο να δώσει για τον Δάσκαλό του, μα και θα Τον αρνιόταν τρεις αλλεπάλληλες φορές την ίδια εκείνη νύχτα.
Ύστερα από τέτοια φρικτή αποκάλυψη, θα περίμενε κανείς πως οι σχέσεις μεταξύ των δύο ανδρών θα ψύχραιναν. Από τη μία ο Μαθητής, που η αξιοπιστία και το βάσιμο των λόγων του αμφισβητείται. Οποία προσβολή!... Από την άλλη ο Δάσκαλος, που ήδη γνωρίζει ότι τα παχιά λόγια του Μαθητή δεν είναι παρά κούφιες υποσχέσεις που διόλου έδαφος δεν έχουν...
Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε αν εμείς βρισκόμασταν σε παρόμοια περίσταση με κάποιον φίλο μας... Ποιος μπορεί να ξέρει; Μάλλον δε μπορούμε να ξέρουμε ούτε για τον ίδιο τον εαυτό μας.
Όμως γνωρίζουμε πώς αντέδρασε ο Κύριος Ιησούς.
Πρώτ' απ' όλα η προσοχή Του επικεντρώνεται στο συγκεκ>

 

έρον. Δεν επιδιώκει να αλλάξει την ροή των πραγμάτων -- ο Κύριος ποτέ δεν θέλει να παραβιάσει τον εαυτό μας. Επιδιώκει όμως το καλύτερο για εμάς.

Στην προκειμένη περίπτωση το ενδιαφέρον Του για τον Πέτρο εκδηλώνεται με προσωπική συμπαράσταση, με μεσιτική επέμβαση. Εσύ μπορεί να αποτύχεις να εκπληρώσεις τις υποσχέσεις σου, Πέτρο, όμως "εγώ εδεήθην περί σου [προκαταβολικά] διά να μη εκλείψη η πίστις σου.
Πολλές φορές, ύστερα από κάποια πνευματική μας αποτυχία, θα θέλαμε να μην είχαν εξελιχθεί τα πράγματα όπως δυστυχώς εξελίχθηκαν. Θα ευχόμασταν να επενέβαινε ο Κύριος και να απέτρεπε το κακό -- ίσως και αγανακτούμε κατά κάποιο τρόπο. Να μην μας επέτρεπε να πούμε ή να κάνουμε εκείνο που δεν έπρεπε. Να μας εμπόδιζε. Να έδειχνε τη δύναμή Του αλλάζοντας τις συνθήκες και τις περιστάσεις...
Όμως ο Κύριος δεν το κάνει. Όχι μόνο δεν μας εμποδίζει να κάνουμε το λάθος, αλλά και μας αφήνει στη συνέχεια, να υποφέρουμε από τους ελέγχους της συνείδησης.
Όσοι εργάζονται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, γνωρίζουν πως τα περισσότερα προγράμματα έχουν κάποιους μηχανισμούς ελέγχου και όταν κάνεις κάποια άστοχη ενέργεια σφυρίζει ένα "μπιπ" για να σε εμποδίσει.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις σύγχρονες αυτόματες φωτογραφικές μηχανές, οι οποίες --όταν οι συνθήκες του φωτισμού δεν είναι καλές-- δεν σου επιτρέπουν να πατήσεις το κουμπί. Σε προστατεύουν από του να έχεις μια φωτογραφία καμένη ή υποφωτισμένη.
Όμως έτσι δε μπορούμε να μάθουμε σωστά. Ίσως καταφέρνουμε να κάνουμε τη δουλειά μας, τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, όμως στο βάθος ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ούτε πώς έγινε ούτε γιατί έγινε αυτό που έγινε...
Αλλά αυτή δεν είναι διαδικασία εκμάθησης.
***
Ανάλογα έπραξε και στην περίπτωση που εξετάζουμε ο Κύριος. Δεν εμπόδισε τον Πέτρο να Τον αρνηθεί. Το γνώριζε και μάλιστα του το προείπε, όμως τον άφησε ν' αγωνιστεί και να νικηθεί. Πόσο σκληρή παιδαγωγική μέθοδος! θα έλεγε κάποιος. Πόσο σκληρός ο Δάσκαλος!...
Όμως δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Αυτό το καταλαβαίνουμε στη συνέχεια, από τρεις άλλες πράξεις του Κυρίου:
1. Γνωρίζει την επερχόμενη αποτυχία του Μαθητή αλλά δεν την προλέγει μόνο, μα τον βεβαιώνει πως έχει ήδη πάρει κάποια μέτρα. Μπορεί βέβαια να μην είναι εκείνα που ο Πέτρος θα επιθυμούσε, όμως είναι εκείνα που Ο ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕ!
"Εγώ εδεήθην περί σου διά να μη εκλείψη η πίστις σου"! Πόσο σπουδαίο αυτό το μήνυμα, αν μπορούσαμε να καταλάβουμε το νόημά του!..
(Α) Φανερώνει το προσωπικό Του ενδιαφέρον. --Εγώ δεήθηκα για σένα!
(Β) Φανερώνει την ιεράρχηση των αξιών. --Δεν είναι η παλικαριά μας, που έχει αξία, αλλά η πίστη. Σαν αποτέλεσμα, ο Κύριος αφήνει τον Μαθητή να δοκιμάσει και να διαπιστώσει μέχρι πού φτάνει η δύναμή του, ώστε στο μέλλον να ξέρει μέχρι πού μπορεί να προχωρεί χωρίς να διακινδυνεύει.
(Γ) Δεν απορρίπτει τον Μαθητή. --Παρόλη την αδυναμία και αποτυχία σου, εσύ τόσο μπόρεσες και δεν άντεξες να μην με αρνηθείς, όμως εγώ δεν σε απαρνούμαι!
--Εγώ σε αγαπώ, παρόλο που ξέρω ποιος αληθινά είσαι και μέχρι πού μπορεί να φτάσεις.
--Εγώ σε αγαπώ, και με την αγάπη μου μπορώ να βλέπω μακρύτερα, όχι εδώ κοντά στην αποτυχία σου, αλλά στη διακονία που θα ικανωθείς να μου προσφέρεις στο μέλλον, "όταν ποτέ επιστρέψης". Όχι πια με τις δικές σου τις δυνάμεις και πρωτοβουλίες, αλλά με τη δική μου τη χάρη και το Πνεύμα.
--Εγώ σε αγαπώ, και γι' αυτό σου εμπιστεύομαι τα παιδιά μου: όταν θα επιστρέψεις, "στήριξον τους αδελφούς σου".
2. Όλα έγιναν όπως προείδε και προείπε ο Κύριος. Ο Πέτρος απέτυχε να κρατήσει τους όρκους του. Αλλά ο Κύριος δεν ήταν απόμακρος. Παρόλο που γύρω του ένα μελίσσι κακοποιών ανθρώπων προσπαθούσαν να Τον κατηγορήσουν και να Τον οδηγήσουν σε άδικο θάνατο, Εκείνος μπορούσε να παρακολουθεί "μακρόθεν" τον Μαθητή που αγαπούσε.
Στο λάλημα του πετεινού ο Κύριος έστρεψε το βλέμμα στον Πέτρο. Δεν το έκανε για να ζητήσει βοήθεια. Δεν το έκανε για να του πει, Πέτρο, περιμένω να με υπερασπιστείς! Μα αντίθετα τον βλέπει για να του πει: --Πέτρο εδώ είμαι! Δεν σε ξέχασα και, το σπουδαιότερο, παρόλο που με αρνήθηκες, δεν έχασα την ελπίδα μου για σένα. Μη ξεχάσεις εκείνο που σου είπα: Όταν επιστρέψης, σου έχω έτοιμη δουλειά: ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΣΟΥ.
Είναι αλήθεια πως ο Πέτρος "έκλαψε πικρά" (εδ. 62), όμως όχι αγιάτρευτα. Και η ομάδα των άλλων Μαθητών τον δέχτηκε ανάμεσά της (εξάλλου όλοι είχαν εγκαταλείψει τον Κύριο στις κρίσιμες ώρες) μα, το σπουδαιότερο, τον δέχτηκε ο Κύριος που μετά την ανάσταση, ειδικό μήνυμα έστειλε ξεχωριστά στον Πέτρο.
3. Την τρίτη πράξη της ευλογημένης φανέρωσης του προσωπικού ενδιαφέροντος του Κυρίου για τον Πέτρο, την παρακολουθούμε λίγες μέρες αργότερα, στην παραλία της θάλασσας της Γαλιλαίας, όταν με περισσή αγάπη ο δοξασμένος Ιησούς απευθύνεται στον Πέτρο και σε μια τριπλή διαδικασία αποκατάστασης του Μαθητή, τριπλά επαναλαμβάνει την επιθυμία Του: "Βόσκε τα αρνία μου. Ποίμαινε τα πρόβατά μου. Βόσκε τα πρόβατά μου".
Ο Κύριος δεν είχε ανάγκη από ανθρώπινη στήριξη -- παρόλο που θα ήθελε να μείνουν οι Μαθητές κοντά Του στην ώρα της αγωνίας στη Γεθσημανή. Εκείνος βάδισε στο προγραμμένο σχέδιο της θείας σοφίας. Αλλά οι αδελφοί ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ ΑΠΟ ΣΤΗΡΙΞΗ. Αυτό λοιπόν πρέπει να το κάνεις εσύ Πέτρο. Να το κάνεις για τους αδελφούς σου, στο όνομα και για χάρη και για λογαριασμό του Κυρίου σου.
Εσείς θα εμπιστευόσασταν τα παιδιά σας σε κάποιον που δεν του έχετε εμπιστοσύνη; Όχι βέβαια. Το ίδιο και ο Θεός. Όμως ο Κύριος, Εκείνος που και νεκρούς ανασταίνει, μπορεί να εμπιστευτεί τον Πέτρο και του αναθέτει τη μέριμνα των αδελφών.
Έτσι, κάθε φορά που προσφέρεις υπηρεσία στους αδελφούς, να θυμάσαι εκείνο που είπε ο Χριστός: "Καθόσον εκάματε εις ένα τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων ΕΙΣ ΕΜΕ ΕΚΑΜΕΤΕ". (Ματθ. 25/Κε/40)
***
Και σήμερα ο Κύριος απευθύνεται και μιλάει στον καθένα μας. Μας βλέπει όλους μαζί τους πιστούς Του σε όλη τη γη. Αλλά, ταυτόχρονα, μας βλέπει τον καθένα χωριστά. Δεν είμαστε χαμένοι μέσα στα εκατομμύρια. Δεν είμαστε απρόσωποι και δευτερεύοντες, ανάμεσα στους πολλούς αδελφούς μας και μας απευθύνει παραινέσεις και λόγους παρηγοριάς ώστε να μην απογοητευόμαστε για τις αποτυχίες μας.
Αν μόνο βλέπουμε στον εαυτό μας, τις δυνάμεις και τις ικανότητές μας, καλύτερα θα ήταν να εγκαταλείψουμε τα πάντα από την αρχή.
Αν όμως αποβλέπουμε "εις τον Ιησούν τον αρχηγόν και τελειωτήν της πίστεως", τότε ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΔΙΑ ΤΟΥ ΕΝΔΥΝΑΜΟΥΝΤΟΣ ΗΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.
Έτσι έγινε με τον Πέτρο. Ο πριν την Σταύρωση και την Ανάσταση ΑΡΝΗΤΗΣ, έγινε ΑΦΟΒΟΣ ΚΗΡΥΚΑΣ μετά την Πεντηκοστή και την πλήρωση του Αγίου Πνεύματος! Το ίδιο μπορεί να γίνει και μ' εμάς!
Ο Κύριος γνωρίζει τη δύναμή μας. Ο Κύριος γνωρίζει και την αυριανή μας αποτυχία. Αλλά ο Κύριος δεν απογοητεύεται από εμάς. Η χάρη Του είναι γιατρευτική. Η δύναμή Του είναι ικανωτική. Η μακροθυμία Του είναι υπεραρκετή, ώστε να καλύψει όχι απλά με ανοχή αλλά με ολοκληρωτικό ενδιαφέρον τον καθένα μας. Ας έχει δόξα το όνομά Του!
πηγή

Ο λυτρωτικός κλαυθμός...



Οι τρεις ιεροί Ευαγγελιστές, ο Ματθαίος (κς΄ 75), ο Μάρκος (ιδ΄ 72) και ο Λουκάς (κβ΄ 62), περιγράφουν με πολύ εκφραστικό τρόπο το κλάμα του αποστόλου Πέτρου.
Ο Κύριος Ιησούς Χριστός έχει συλληφθεί και έχει οδηγηθεί στην οικία του αρχιερέα. Ο απόστολος Πέτρος ακολούθησε τη σπείρα. Δηλαδή τη δύναμη από Ρωμαίους στρατιώτες και υπηρέτες των αρχιερέων και Φαρισαίων και αξιωματικούς. Μπήκε μαζί τους και κάθισε στην αυλή της οικίας του αρχιερέα, μαζί με τους υπηρέτες. Ήταν όλοι μαζί καθισμένοι γύρω από τη φωτιά και θερμαίνονταν. Φαίνεται, από τη θέση εκείνη που καθόταν ο Πέτρος υπήρχε οπτική επαφή μεταξύ του Πέτρου και της αίθουσας όπου γινόταν το προκαταρκτικό έργο της κατά παραγγελία και προαποφασισμένης δικαστικής απόφασης για το Χριστό.
Εκεί που καθόταν ο Πέτρος, μαζί με τους υπηρέτες, ρωτήθηκε αν είναι από τη συντροφιά του Χριστού. Απαντά «όχι» και μάλιστα με όρκο. Τον ρώτησε μια παιδίσκη και υπηρέτες. Δηλαδή μια μικρή κόρη και μερικοί υπηρέτες, και μπροστά τους φοβήθηκε. Ποιος; Ο απόστολος Πέτρος!
Στη συνέχεια επακολουθούν δύο συγκλονιστικά γεγονότα για τον Πέτρο. Το ένα, «αλέκτωρ εφώνησε». Το άλλο, μόλις ο αλέκτωρ εφώνησε, «στραφείς ο Κύριος ενέβλεψε τω Πέτρω» (Λουκ. κβ΄ 60-61). Τα μάτια του Πέτρου συνάντησαν τα μάτια του Χριστού. Πότε; Την ώρα που δικαζόταν και άρχιζαν οι βασανισμοί.
Τότε θυμήθηκε τους λόγους του Χριστού: «Πέτρε, θα με αρνηθείς τρεις φορές προτού λαλήσει ο πετεινός». Αμέσως έφυγε από την αυλή, βγήκε έξω και έκλαψε πικρά.
Το βλέμμα του Κυρίου Ιησού προς τον Πέτρο ήταν έκχυση θείας Χάριτος. Ήταν μια ακτίνα θεϊκού φωτός, ήταν μια ενθάρρυνση, μια γεύση προς μια λυτρωτική απόφαση.
Αυτό το γεγονός, ή τα γεγονότα είναι μια πηγή μαθήματος ή μαθημάτων για μας. Το ένα μάθημα είναι η αναγνώριση από τον Πέτρο ότι αρνήθηκε το Χριστό. Το δεύτερο, η μετάνοια του Πέτρου. Πρέπει να σταθούμε και να τα μελετήσουμε. Να δούμε σε τι ύψος, ποια ήταν η θέση του αποστόλου Πέτρου μεταξύ των Δώδεκα, και τότε θα καταλάβουμε το πόσο χαμηλά έπεσε.
Ο απόστολος Πέτρος ήταν ένας από τους τρεις που ξεχώριζε ο Χριστός. Ο Χριστός τού είπε: «Το όνομά σου από δω και μπρος θα είναι Πέτρος. Θα γίνεις πέτρα της πίστεως». Ο Πέτρος σε ερώτηση του Κυρίου ομολογεί τη θεότητά του: «Συ ει ο Χριστός ο υιός του Θεού του ζώντος» (Ματθ. ις΄ 16). Ο ίδιος στο Θαβώρ είδε σε στιγμή χρόνου μια εκδήλωση της θεϊκής λάμψης του.
Και όμως ο Πέτρος μπροστά σε μια παιδίσκη και δυο-τρεις υπηρέτες είπε: «Δε γνωρίζω το Χριστό». Τι πτώση, πόση δειλία! Έπεσε από το ύψος που ήταν στο χάος.
Το πρώτο μάθημα. Ο Πέτρος στηρίζεται στο δυναμισμό του και πέφτει. Όμως η Χάρη επενεργεί. Συνειδητοποιεί την αμαρτία του, λέει: Είμαι αρνητής του Χριστού.
Πέτρε, σε ευχαριστούμε. Το ύψος σου είναι και δικό μας ύψος, και η πτώση σου είναι και δική μας, και ο κλαυθμός σου και δικός μας.
Εμείς με το Βάπτισμα, με το Χρίσμα, είμαστε εν δυνάμει πολίτες της βασιλείας του Θεού. Εμείς είμαστε μέτοχοι και στα άλλα Μυστήρια της Εκκλησίας του Χριστού. Αυτό είναι το ύψος μας.
Και οι πτώσεις μας; Ποιες είναι οι πτώσεις μας; Είναι η καθημερινή ζωή μας. Όταν οδηγούμε τα βήματά μας σε τόπους που δεν επιτρέπεται. Όταν τα μάτια μας βλέπουν οτιδήποτε προσβάλλει την ηθική μας, προσβάλλει το Χριστό. Όταν με τα αυτιά μας ακούμε ήχους ή λόγους ύποπτους. Όταν διά της σιωπής μας και της ανοχής ή της αποχής μας, λέμε: «Χριστέ δε σε γνωρίζω». Παραλείπουμε τον Τύπο, τα ηλεκτρονικά μέσα και τόσα – τόσα άλλα. Όλα αυτά εξάπτουν τη φαντασία, παραλύουν τη λογική μας, αιχμαλωτίζουν τη βούλησή μας και λερώνουν την ύπαρξή μας.
Τώρα, μας λέει ο Πέτρος, κλάψτε πικρά, κλάψτε γοερά, για να μεταφέρουν τα δάκρυά σας οι άγγελοι στον ουρανό. Είναι απόδειξη ότι καταλάβαμε πόσο Τον αρνηθήκαμε. Είχαμε αρνηθεί το Χριστό, είμαστε αρνητές της εμπιστοσύνης του, της αγάπης του.
Να πάμε τη Μεγάλη Πέμπτη, τη Μεγάλη Παρασκευή στις Ώρες, στην Αποκαθήλωση, στον Επιτάφιο και να του τα πούμε οι ίδιοι, πρόσωπο προς πρόσωπο. Και να κλάψουμε. Ναι, να κλάψουμε.
Μετά αρχίζει το δεύτερο μάθημα που μας δίνει ο απόστολος Πέτρος. Ξεκίνησε από τη ματιά του Χριστού, ξύπνησαν οι αναμνήσεις, ποιο ήταν το ύψος του, πόσο έπεσε, αρχίζει να κλαίει, αρχίζει η ευλογημένη μετάνοια.
Του είχε πει ο Χριστός παλιότερα: «Εγώ εδεήθην περί σου ίνα μη εκλίπη η πίστις σου· και συ ποτέ επιστρέψας στήριξον τους αδελφούς σου» (Λουκ. κβ΄ 32). Εγώ όμως προσευχήθηκα για σένα και παρακάλεσα να μη χάσεις την πίστη σου. Κι εσύ, όταν κάποτε επιστρέψεις με τη μετάνοια και αποκατασταθείς στο αξίωμά σου, γίνε για τους αδελφούς σου υπόδειγμα πίστεως. Γίνε υπόδειγμα γι’ αυτούς με τα λόγια σου και τη ζωή σου. Είναι το δεύτερο μάθημα… η μετάνοια.
Ο Πέτρος έκλαψε, μετανόησε, γύρισε και μας λέει: «Γυρίστε, γυρίστε, ο Χριστός μάς περιμένει».
Να σταθούμε για λίγο και να δούμε τη σκηνή της άρνησης του Πέτρου μπροστά σε μια παιδίσκη και δυο-τρεις υπηρέτες, να δούμε το βλέμμα του Χριστού, την έξοδο από την αυλή του αρχιερέα, του Πέτρου και το κλάμα του, τη μετάνοιά του.
«Εξελθών έκλαυσε πικρώς». Αυτά να τα κρατήσουμε στη ζωή μας. Το βλέμμα του Χριστού είναι πάνω μας κάθε φορά που αμαρτάνουμε, που Τον αρνούμαστε, και ο Χριστός μάς οδηγεί στο λυτρωτικό κλαυθμό.

Πέτρος, ο Αρνητής που Αγάπησε

Η άρνηση του Χριστού από τον απόστολο Πέτρο και η επιστροφή του σ' Αυτόν με συγκλονίζουν ιδιαίτερα, επειδή κι εγώ, Κύριε, σε αρνιέμαι καθημερινά.

Ο απόστολος Πέτρος, γέρος πια, στη φυλακή, γράφει τη δεύτερη επιστολή του (από εδώ)

Σε αρνιέμαι όταν σε βλαστημάω ή όταν ακούω να σε βλαστημάνε και δε μιλάω.
Σε αρνιέμαι όταν εξευτελίζω ή πληγώνω τη γυναίκα μου και τα παιδιά μου. Όταν ταπεινώνω τους υπαλλήλους μου. Όταν κάνω κακό (έστω και με τη σκέψη) στο συνάνθρωπό μου (δηλ. στην εικόνα σου), που τόσο αγαπάς.
Σε αρνιέμαι όταν απατάω τη γυναίκα μου. Όταν βλέπω έναν άνθρωπο (εικόνα σου) σαν αντικείμενο για εκμετάλλευση ή για εξαπάτηση ή κοροϊδία, όταν βλέπω μια γυναίκα σαν ένα κομμάτι κρέας που λαχταράω να το χρησιμοποιήσω για την ηδονή μου...
Σε αρνιέμαι όταν γυρίζω την πλάτη μου στην Εκκλησία σου (που θεμέλιωσες πάνω στο αίμα Σου), όταν κοροϊδεύω ή απλά δεν εφαρμόζω όλα όσα μου προσφέρει για να σε πλησιάσω: δεν εξομολογούμαι, δε νηστεύω, δεν πάω εκκλησία, παρά μόνο από υποχρέωση, δε μεταλαβαίνω, δεν προσεύχομαι, δεν κάνω το σταυρό μου...
Ναι, σε αρνιέμαι, γιατί είμαι αδύναμος (δήθεν δυνατός, ψευτοεγωιστής), και με κάνει μπαλάκι ο εχθρός μου, ο διάβολος, που φυσικά κάνω πως δεν υπάρχει και λέω πως είναι παραμύθια των παπάδων & των γιαγιάδων - λες κι οι γιαγιάδες, τουλάχιστον (αλλά και μερικοί παπάδες), δεν έχουν σοφία, γνώση των πνευματικών θεμάτων και πολλές φορές μεγάλη αγιότητα. Όχι, αν δεν ξέρουν να χειρίζονται pc και να μπαίνουν στο Internet, για μένα δε μετράνε...
Έτσι, σήμερα που γιορτάζει ο Πέτρος σου, θυμήθηκα την άρνησή του και συγκινήθηκα (σα να είδα καθρέφτη), αλλά πρόσεξα και κάτι που δεν είχα προσέξει ώς τώρα στην επιστροφή του (είδες; δεν τολμάω να πω τη "σιχαμερή" λέξη "μετάνοια")...
06.jpg
Η άρνηση του Πέτρου (από εδώ)

Να η ιστορία της τριπλής άρνησής του, όπως τη διηγείται το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο, στο τέλος του κεφ. 26 (τα καφέ είναι δικές μου επεξηγήσεις):
Ο Πέτρος καθόταν έξω, στην αυλή [του σπιτιού όπου δίκαζαν και έδερναν το Χριστό]. Και τον πλησίασε μια υπηρέτρια και είπε: "Και συ ήσουν μαζί με τον Ιησού το Γαλιλαίο". Εκείνος αρνήθηκε μπροστά σε όλους, λέγοντας: "Δεν ξέρω τι λες". Και βγαίνοντας έξω, στην πύλη, τον είδε μια άλλη και τους λέει: "Κι αυτός εκεί ήταν με τον Ιησού το Ναζωραίο". Και πάλι αρνήθηκε, με όρκο, λέγοντας: "Δεν τον ξέρω τον άνθρωπο". Σε λίγο όμως, πλησίασαν αυτοί που στέκονταν εκεί [υπηρέτες και μπράβοι] και είπαν στον Πέτρο: "Αλήθεια, κι εσύ απ' αυτούς είσαι· σε φανερώνει και η ομιλία σου" [με προφορά από την περιοχή της Γαλιλαίας, απ' όπου ήταν ο Χριστός]. Τότε άρχισε να ορκίζεται και να καταριέται λέγοντας "δεν τον ξέρω". Και αμέσως φώναξε ο πετεινός. Και θυμήθηκε ο Πέτρος τα λόγια του Ιησού, που του είχε πει "πριν φωνάξει ο κόκορας θα με αρνηθείς τρεις φορές", και βγήκε έξω και έκλαψε πικρά.
Να και το αρχαίο κείμενο:
Ο δε Πέτρος έξω εκάθητο εν τη αυλή· και προσήλθεν αυτω μία παιδίσκη λέγουσα· και συ ήσθα μετά Ιησού του Γαλιλαίου. ο δε ηρνήσατο έμπροσθεν αυτών πάντων λέγων· ουκ οίδα τι λέγεις. εξελθόντα δε αυτόν εις τον πυλώνα είδεν αυτόν άλλη και λέγει αυτοίς· εκεί και ούτος ην μετά Ιησού του Ναζωραίου. και πάλιν ηρνήσατο μεθ’ όρκου ότι ουκ οίδα τον άνθρωπον. μετά μικρόν δε προσελθόντες οι εστώτες είπον τω Πέτρω· αληθώς και συ εξ αυτών ει· και γαρ η λαλιά σου δήλόν σε ποιεί. τότε ήρξατο καταναθεματίζειν και ομνύειν ότι ουκ οίδα τον άνθρωπον· και ευθέως αλέκτωρ εφώνησε. και εμνήσθη ο Πέτρος του ρήματος Ιησού ειρηκότος αυτω ότι πριν αλέκτορα φωνήσαι τρίς απαρνήση με· και εξελθών έξω έκλαυσε πικρώς.

*****
Δες τώρα, ψυχή μου, πώς ο Χριστός ισοφάρισε τις τρεις αρνήσεις του Πέτρου, μετά την ανάστασή Του. Διαβάζω στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο, κεφ. 21 (λίγους στίχους πριν το τέλος του ευαγγελίου):
Κι όταν έφαγαν, λέει ο Ιησούς στο Σίμωνα Πέτρο: "Σίμωνα, γιε του Ιωνά, μ' αγαπάς πιο πολύ απ' αυτούς;". Του λέει: "Ναι, Κύριε, ξέρεις ότι σ' αγαπώ". Του λέει: "Βόσκε τα αρνάκια μου". Και του ξαναλέει δεύτερη φορά: "Σίμωνα, γιε του Ιωνά, μ' αγαπάς;". Του λέει: "Ναι, Κύριε, ξέρεις ότι σ' αγαπώ". Του λέει: "Βόσκε τα πρόβατά μου". Και του λέει τρίτη φορά: "Σίμωνα, γιε του Ιωνά, μ' αγαπάς;". Λυπήθηκε ο Πέτρος που τον ρώτησε τρίτη φορά "μ' αγαπάς", και του λέει: "Κύριε, εσύ τα ξέρεις όλα, εσύ ξέρεις ότι σ' αγαπώ". Του λέει ο Ιησούς: "Βόσκε τα πρόβατά μου. Αλήθεια σου λέω, όταν ήσουν νεότερος ντυνόσουν μόνος σου και πήγαινες όπου ήθελες. Όταν γεράσεις όμως, θ' απλώσεις τα χέρια σου και θα σε ντύσει άλλος και θα σε πάει εκεί που δε θέλεις". Αυτό το είπε εννοώντας με τι θάνατο θα δοξάσει το Θεό [σταύρωση, όπως ο Χριστός, αλλά με το κεφάλι προς τα κάτω].
Το μαρτύριο του αποστόλου Πέτρου στη Ρώμη (από εδώ)

Να το και στ' αρχαία:
Οτε ουν ηρίστησαν, λέγει τω Σίμωνι Πέτρω ο Ιησούς· Σίμων Ιωνά, αγαπάς με πλείον τούτων; λέγει αυτω· ναί, Κύριε, συ οίδας ότι φιλώ σε. λέγει αυτω· βόσκε τα αρνία μου. λέγει αυτω πάλιν δεύτερον· Σίμων Ιωνά, αγαπάς με; λέγει αυτω· ναί, Κύριε, συ οίδας ότι φιλώ σε. λέγει αυτω· ποίμαινε τα πρόβατά μου. λέγει αυτω το τρίτον· Σίμων Ιωνά, φιλείς με; ελυπήθη ο Πέτρος ότι είπεν αυτω το τρίτον, φιλείς με, και είπεν αυτω· Κύριε, συ πάντα οίδας, συ γινώσκεις ότι φιλώ σε. λέγει αυτω ο Ιησούς· βόσκε τα πρόβατά μου. αμήν αμήν λέγω σοι, ότε ης νεώτερος, εζώννυες σεαυτόν και περιεπάτεις όπου ήθελες· όταν δε γηράσης, εκτενείς τας χείράς σου, και άλλος σε ζώσει, και οίσει όπου ου θέλεις. τούτο δε είπε σημαίνων ποίω θανάτω δοξάσει τον Θεόν...
Αυτό που με συγκίνησε σήμερα λοιπόν σ' αυτή την ιστορία, που την ήξερα κι από πριν, είναι πως ο Ιησούς, για να ισοφαρίσει την άρνηση του Πέτρου και να τη μετατρέψει σε αποδοχή (κι έτσι ο Πέτρος να ξαναγίνει και τυπικά πλέον απόστολος του Χριστού, αφού ποθούσε στ' αλήθεια να γυρίσει κοντά Του), δεν τον ρώτησε "με πιστεύεις;", αλλά τον ρώτησε: "Μ' αγαπάς;".
Αυτό λοιπόν, Χριστέ μου, θεωρείς αποδοχή: το να σ' αγαπάμε. Όχι απλά "να σε πιστεύουμε", αλλά να σ' αγαπάμε. Άλλωστε, στο Μυστικό Δείπνο, είπες: "Αν με αγαπάτε, εφαρμόστε τις εντολές μου" (κατά Ιωάννην, κεφ. 14, στίχος 15).
Λοιπόν, Χριστέ μου, σ' αγαπώ. Ναι, σ' αγαπώ. Αλλά ντρέπομαι να τ' ομολογήσω, γιατί είμαι δειλός και φοβάμαι πως θα με κοροϊδεύουν. Δώσ' μου, αν θέλεις, λίγη δύναμη να προσπαθήσω... Σ' αγαπώ! Κάνε με δικό σου και, όταν έρθει η Ώρα, πάρε με κοντά σου.
Ψυχή μου, κάνε τον αγώνα σου. Ας κοάζουν τα βατράχια - εσύ τη δουλειά σου. Να, βρες ένα ευαγγέλιο και διάβασε. Βρες βίους αγίων (ιδιαίτερα της εποχής μας) και δες πώς έζησαν αυτοί, ώστε να κάνεις έστω ένα βήμα κι όχι 100, όπως έκαναν εκείνοι... Βρες την Ιερά Σύνοψη και διάβασε την Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως, με τις 10 προσευχές αγίων προς το Χριστό, να δεις τι θα πει αγώνας και αληθινή μετάνοια. Τότε θά 'χεις κάνει το 1ο βήμα - και τότε θα ελπίζεις...
πηγή

Ἀ δ ε λ φ ο ί μου Τόν Σταυρό τῆς Μεγάλης Πέμπτης , τόν ἀντιμετωπίσαμε σάν μιά εὐκαιριακή συγκίνηση, τήν Ἀνάσταση, σάν ἀφορμή γιά γλέντι κοσμικό!


δ ε λ φ ο ί μου
Τόν Σταυρό τς Μεγάλης Πέμπτης ,
τόν ντιμετωπίσαμε σάν μιά εκαιριακή συγκίνηση,
τήν νάσταση, σάν φορμή γιά γλέντι κοσμικό!
Τό Πάσχα (πέρασμα) δέν τό καταλάβαμε
δέν διαβήκαμε! Μείναμε στήν πό δ χθη!
καί τώρα ζομε μιά διαρκ Σταύρωση χωρίς προοπτική.
δική Του θυσία μαρτυροσε γιά τή δική μας ξία.
Περιφρονήσαμε τή θυσία Του
καί ψάχνουμε στούς σκουπιδοτενεκέδες τό χαμένο μας πρόσωπο!
Ζητήσαμε τή χαρά μακρυά πό τό σπίτι το Πατέρα, τήν κκλησία Του.
Τώρα τρμε τά ξυλοκέρατα, κι’ατά δέν μς τά δίνουν.
Τήν κρίσιμη ρα διαλέξαμε τόν Βαρραβ καί χι τόν Χριστό.
Δώσαμε τήν δύναμη στούς Βαρραβάδες κι’ατοί μς λήστεψαν.
Γιά τόν Χριστό φωνάξαμε κι’μες τό «ρον, ρον σταύρωσον ατόν»!
Τελικά κενος νέστη καί μες μείναμε σταυρωμένοι!
Σταυρωθήκαμε στόν Σταυρό τς λαζονείας μας
καί τώρα ζομε καθημαγμένοι καί νυπόληπτοι!
Ο Βαρραβάδες μς κουνον τό χέρι πό τήν τηλεόραση!
Δέν κτιμήσαμε, λένε, τι μς φησαν νά ζομε, στω κι’ ν σερνόμαστε!
μως Χριστός νέστη!
νάσταση του πηγή μις νεξάντλητης δύναμης γιά τόν καθένα μας.
Ο καμπάνες μς καλον στό χοροστάσι τς νάστασης.
Μήν μπερδευθετε! πόρτα τς χαρς εναι καρδιά μας, χι κοιλιά μας.
Τώρα τά πάντα γέμισαν φς, ορανός καί γ καί τά καταχθόνια!
λπίδα εναι δ!

δελφοί καί δελφές,
Χριστός νέστη!
γέρθη Κύριος ντως!



ΣΙΣΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ

Μεγάλη Τετάρτη: Ο Μυστικός Δείπνος


Την Μεγάλη Τετάρτη το βράδυ, κατά την οποία στους Ιερούς Ναούς μας ψάλλεται ο Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης, η Εκκλησία μάς παρουσιάζει τον Μυστικό Δείπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Κύριος παρέδωσε στους Μαθητές και Αποστόλους Του το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. 
Αυτός που μετανοεί, αυτός που αγωνίζεται να απαλλαγεί από τα δεσμά της αμαρτίας, αυτός αξιώνεται να γίνει συνδαιτυμόνας στο Θεϊκό τραπέζι.
Αυτός αξιώνεται να τραφεί με το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Να κορέσει την πνευματική του δίψα. Να αποκτήσει και πάλι την δυνατότητα της αθανασίας, της αφθαρσίας, τη δυνατότητα να είναι παιδί του Θεού, κατά χάριν θεός. Και όλα αυτά είναι δώρα που απορρέουν από το Σταυρό και το κενό μνημείο του Θεανθρώπου.
Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος είναι αυτός που εξιστορεί τι έγινε εκείνη την ημέρα: Ο Ιησούς βρισκόταν στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού. Εκεί εμφανίστηκε μια γυναίκα κρατώντας ένα μπουκαλάκι με ακριβό μύρο.
Ζήτησε συγχώρεση από τον Υιό του Θεού, επειδή ήταν πόρνη, και έριξε αυτό το μύρο στα μαλλιά Του. Οι μαθητές του Ιησού, θεώρησαν την πράξη αυτή μεγάλη σπατάλη, αφού θα μπορούσαν να πουλήσουν το μύρο και με τα χρήματα που θα έπαιρναν να βοηθούσαν τους φτωχούς.
Ο Ιησούς παίρνοντας το μέρος της γυναίκας, επίπληξε τους μαθητές του, λέγοντας τους ότι η γυναίκα αυτή του έκανε καλό, αφού με αυτό το μύρο τον ετοίμασε για την ταφή. Τους θύμισε ότι τους φτωχούς θα μπορούν να τους βοηθούν καθ' όλη την διάρκεια της ζωής τους, ενώ Εκείνον θα τον έχουν για λίγο ακόμα.
Την συγχώρησε για τις αμαρτίες της και, προφητικά μιλώντας, είπε ότι η πράξη της αυτή θα αναφέρεται στο Ευαγγέλιο που θα κηρυχθεί σε όλο τον κόσμο, αποτελώντας, αυτή η αναφορά, ένα μνημόσυνο γι’ αυτήν.
Τότε ο Ιούδας έφυγε και πήγε να συναντήσει τους Αρχιερείς. Τους ρώτησε τι θα του δώσουν για να τους παραδώσει τον Χριστό, και αυτοί του υποσχέθηκαν τριάντα αργύρια.
Το απόγευμα γίνεται η Ακολουθία του Ευχελαίου και η τελετή του Νιπτήρος που είναι και ο Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης που αναφέρεται σε τέσσερα γεγονότα.
Τον Ιερό Νιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Ιησού Χριστό, τον Μυστικό Δείπνο, την Προσευχή του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών και την προδοσία του Ιούδα, δηλαδή την αρχή των Παθών του Χριστού.
Κατά την διάρκεια του Μυστηρίου του Μεγάλου Ευχελαίου, διαβάζονται επτά Ευαγγέλια και επτά Ευχές. Ευλογείται έτσι το λάδι με το οποίο ο ιερέας σταυρώνει τους πιστούς στο μέτωπο, στο πηγούνι, στα μάγουλα και στις παλάμες.
Εκείνο το βράδυ της Πέμπτης, πριν ν' αρχίσει το δείπνο ο Ιησούς σηκώνεται από το τραπέζι, αφήνει κάτω τα ιμάτιά του, βάζει νερό στο νιπτήρα και τα κάνει όλα μόνος Του, πλένοντας τα πόδια των Μαθητών Του.
Με τον τρόπο αυτό θέλει να δείξει σ' όλους ότι δεν πρέπει να επιζητούμε τα πρωτεία. Μετά τη νίψη των ποδιών λέγει: «όποιος θέλει να είναι πρώτος, να είναι τελευταίος απ' όλους».
Πρώτα πήγε στον Ιούδα και μετά στον Πέτρο, ο οποίος ήταν ο πιο ορμητικός απ' όλους και στην αρχή σταματάει το Διδάσκαλο, αλλά ύστερα όταν τον έλεγξε, υποχωρεί με τη καρδιά του. Αφού έπλυνε τα πόδια όλων, πήρε τα ιμάτιά Του και ξανακάθισε.
Άρχισε κατόπιν να τους νουθετεί να αγαπούν ο ένας τον άλλον και να μη επιζητούν το ποιός θα είναι πρώτος. Στη συνέχεια τους μίλησε για την προδοσία και επειδή θορυβήθηκαν, στρέφεται με ήρεμο τρόπο στον Ιωάννη και τον υπέδειξε.
Κατόπιν πήρε ψωμί στα χέρια Του και είπε: «Λάβετε φάγετε». Το ίδιο έκανε και με το ποτήρι του κρασιού λέγοντας: «Πιέστε απ' αυτό όλοι, γιατί αυτό είναι το αίμα Μου, της νέας Συμφωνίας. Αυτό να κάνετε για να Με θυμάστε».
Μετά από αυτή τη στιγμή ο Ιούδας, μόλις έφαγε τον άρτο έφυγε και συμφώνησε με τους αρχιερείς να τους Τον παραδώσει.
Μετά το δείπνο βγήκαν όλοι στο όρος των Ελαιών, όπου ο Χριστός τους δίδαξε τα ανήκουστα και τελευταία μαθήματα και αρχίζει να λυπάται και να ανυπομονεί. Αναχωρεί μόνος Του και, γονατίζοντας, προσεύχεται εκτενώς.
Από την πολλή αγωνία γίνεται ο ιδρώτας Του σαν σταγόνες πηχτού αίματος, οι οποίες έπεφταν στη γη. Μόλις συμπληρώνει την εναγώνια εκείνη προσευχή, φθάνει ο Ιούδας με ένοπλους στρατιώτες και πολύ όχλο και αφού χαιρετάει και φιλάει πονηρά το δάσκαλό Του, Τον παραδίδει.
Συλλαμβάνεται λοιπόν ο Ιησούς και τον φέρνουν δέσμιο στους Αρχιερείς Άννα και Καϊάφα. Οι μαθητές σκορπίζονται και ο θερμότερος των άλλων ο Πέτρος τον ακολούθησε ως την αρχιερατική αυλή και αρνείται και αυτός ότι είναι μαθητής Του.
Εν τω μεταξύ ο θείος διδάσκαλος παρουσιάζεται μπροστά στο παράνομο συνέδριο, εξετάζεται για τους μαθητές και τη διδασκαλία Του, εξορκίζεται στο Θεό για να πει εάν αυτός είναι πράγματι ο Χριστός και αφού είπε την αλήθεια, κρίνεται ως ένοχος θανάτου, επειδή τάχα βλασφήμησε.
Από 'κει και πέρα τον φτύνουν στο πρόσωπο, τον χτυπάνε, τον εμπαίζουν με κάθε τρόπο κατά τη διάρκεια όλης της νύχτας, ως το πρωί.

Του Δείπνου Σου του Μυστικού…


π. Ανδρέας Αγαθοκλέους
«Του Δείπνου Σου του Μυστικού, σήμερον, Υιέ Θεού, κοινωνόν με παράλαβε…»: Ο Υιός παραθέτει το Δείπνο προς τιμή των αδελφών. Η κλήση γίνεται κρίση, κοιτάζοντας τον έσω άνθρωπο. Όμως η κλήση γίνεται ελπίδα, κοιτάζοντας την ευλογία. Εκείνος θέλησε πρώτος και μας καλεί «ίνα ζωήν έχωμεν».
Το Δείπνο είναι εδώ, σήμερα. Ο οικοδεσπότης είναι έτοιμος για να σταυρωθεί «ταύτη τη νυκτί». Να παραδώσει τον εαυτό Του για τους σταυρωτές Του και «της του κόσμου ζωής και σωτηρίας». Έτοιμος για τη θυσία και το θρίαμβο. Το δόσιμο για τους αδελφούς είναι η δόξα Του. Η αγάπη Του γι’ αυτούς είναι η ζωή Του και η Ανάστασή Του.
Κι εμείς, ακόμη στο θάνατο, πορευόμαστε προς Θείαν Κοινωνίαν: του Σταυρωμένου και Αναστημένου Κυρίου. Στηριζόμενοι στην κλήση Του , τη μεγάλη και επιφανή. Παραβλέποντας τα εκούσια και τα ακούσια, τα εν λόγω και έργω, τα κατά νουν και διάνοιαν, τα … Δεν είναι ώρα γι’ αυτά … Είναι η ώρα της Συνάντησης: με τον «Βασιλέα της Δόξης» που «δορυφορείται από τα αγγελικά τάγματα αοράτως». Είναι η ώρα που εν σιωπή και ταπεινώση, δέχεσαι το Δώρο και μένεις εκστατικός μπροστά στον Δωροδότη.
Ρίχνεσαι στο έλεός Του. Σε παραλαμβάνει, σε καθαίρει, σε αγιάζει, σε θεώνει. Γίνεσαι «σύναιμος» και «σύσσωμος» μαζί Του και προχωρείς : στη ζωή τούτη την «τεθλιμμένη» και γεμάτη πόνο, για την Βασιλεία Του τη γεμάτη χαρά και ανάπαυση.

Γιατί ο Δείπνος της Μ. Πέμπτης, ονομάζεται «Μυστικός Δείπνος»;

Ο Χριστός δίνει στους αποστόλους την Θεία Κοινωνία (μικρογραφία από τον χειρόγραφο κώδικα των Ευαγγελίων του Rossano, 6ος αιώνας μΧ)
Ο Χριστός δίνει στους αποστόλους την Θεία Κοινωνία (μικρογραφία από τον χειρόγραφο κώδικα των Ευαγγελίων του Rossano, 6ος αιώνας μΧ)
Η λέξη μυστικός παράγεται από το “μύστης” και αυτό από το “μυώ”. Άρα ο Δείπνος αυτός δεν έγινε κρυφά και απομονωμένα, αλλά για να αποκαλύψει, παρουσιάσει και διδάξει στους δώδεκα μαθητές Του ο Κύριος, ότι το μυστήριο της Σταυρικής Του Θυσίας ήδη έχει συντελεσθεί. Ο Δείπνος εκείνης της Πέμπτης λέγεται και είναι “ΜΥΣΤΙΚΟΣ”, διότι εμύησε ο Κύριος τους Μαθητές Του και διά των Μαθητών εμάς στη σωτήρια θυσία: Ιερούργησε ο ίδιος τη Σταυρική Θυσία του Γολγοθά. Με τον Μυστικό Δείπνο ο Χριστός με τρόπο ασύλληπτο από τον ανθρώπινο νου και την κοινή λογική, προλαβαίνει τα γεγονότα της προδοσίας, της Δίκης, των Παθών, του Γολγοθά και της Θυσίας πάνω στον Σταυρό. Και τα προλαμβάνει διότι είναι παρόντα στην τροφή του Παναγίου Σώματος και του Τιμίου Αίματος Του… “Φάγετε από το Σώμα μου”, τους λέγει, “και πίετε από το Αίμα μου”. Είμαι το “Εσφαγμένο Αρνίον”. Για να μας ομιλεί έτσι ο Κύριος, σημαίνει ότι η Θυσία έχει ήδη συντελεσθεί και συνεχίζει με την δική μας Θεία Λειτουργία να συντελείται!
π. Στέφανος Αναγνωστόπουλος

Τῌ ΑΓΙᾼ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛῌ ΠΕΜΠΤῌ Ἐκ τοῦ κατὰ Λουκᾶν κβ΄ 1 - 39



Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἤγγιζε ἡ ἑορτὴ τῶν ἀζύμων ἡ λεγομένη πάσχα. 2 καὶ ἐζήτουν οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ γραμματεῖς τὸ πῶς ἀνέλωσιν αὐτόν· ἐφοβοῦντο γὰρ τὸν λαόν. 3 Εἰσῆλθε δὲ ὁ σατανᾶς εἰς Ἰούδαν τὸν ἐπικαλούμενον Ἰσκαριώτην, ὄντα ἐκ τοῦ ἀριθμοῦ τῶν δώδεκα, 4 καὶ ἀπελθὼν συνελάλησε τοῖς ἀρχιερεῦσι καὶ γραμματεῦσι καὶ στρατηγοῖς τὸ πῶς αὐτόν παραδῷ αὐτοῖς. 5 καὶ ἐχάρησαν, καὶ συνέθεντο αὐτῷ ἀργύρια δοῦναι· 6 καὶ ἐξωμολόγησε, καὶ ἐζήτει εὐκαιρίαν τοῦ παραδοῦναι αὐτὸν αὐτοῖς ἄτερ ὄχλου. 7 Ἦλθε δὲ ἡ ἡμέρα τῶν ἀζύμων, ἐν ᾗ ἔδει θύεσθαι τὸ πάσχα, 8 καὶ ἀπέστειλε Πέτρον καὶ Ἰωάννην εἰπών· Πορευθέντες ἑτοιμάσατε ἡμῖν τὸ πάσχα ἵνα φάγωμεν. 9 οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Ποῦ θέλεις ἑτοιμάσωμεν; 10 ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Ἰδοὺ εἰσελθόντων ὑμῶν εἰς τὴν πόλιν συναντήσει ὑμῖν ἄνθρωπος κεράμιον ὕδατος βαστάζων· ἀκολουθήσατε αὐτῷ εἰς τὴν οἰκίαν οὗ εἰσπορεύεται, 11 καὶ ἐρεῖτε τῷ οἰκοδεσπότῃ τῆς οἰκίας· λέγει σοι ὁ διδάσκαλος, ποῦ ἐστι τὸ κατάλυμα ὅπου τὸ πάσχα μετὰ τῶν μαθητῶν μου φάγω; 12 κἀκεῖνος ὑμῖν δείξει ἀνώγαιον μέγα ἐστρωμένον· ἐκεῖ ἑτοιμάσατε. 13 ἀπελθόντες δὲ εὗρον καθὼς εἴρηκεν αὐτοῖς, καὶ ἡτοίμασαν τὸ πάσχα. 14 Καὶ ὅτε ἐγένετο ἡ ὥρα, ἀνέπεσε, καὶ οἱ δώδεκα ἀπόστολοι σὺν αὐτῷ. 15 καὶ εἶπε πρὸς αὐτούς· Ἐπιθυμίᾳ ἐπεθύμησα τοῦτο τὸ πάσχα φαγεῖν μεθ’ ὑμῶν πρὸ τοῦ με παθεῖν· 16 λέγω γὰρ ὑμῖν ὅτι οὐκέτι οὐ μὴ φάγω ἐξ αὐτοῦ ἕως ὅτου πληρωθῇ ἐν τῇ βασιλείᾳ τοῦ Θεοῦ. 17 καὶ δεξάμενος τὸ ποτήριον εὐχαριστήσας εἶπε· Λάβετε τοῦτο καὶ διαμερίσατε ἑαυτοῖς· 18 λέγω γὰρ ὑμῖν ὅτι οὐ μὴ πίω ἀπὸ τοῦ γενήματος τῆς ἀμπέλου ἕως ὅτου ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἔλθῃ. 19 καὶ λαβὼν ἄρτον εὐχαριστήσας ἔκλασε καὶ ἔδωκεν αὐτοῖς λέγων· Τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου τὸ ὑπὲρ ὑμῶν διδόμενον· τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν. 20 ὡσαύτως καὶ τὸ ποτήριον μετὰ τὸ δειπνῆσαι, λέγων· Τοῦτο τὸ ποτήριον ἡ καινὴ διαθήκη ἐν τῷ αἵματί μου, τὸ ὑπὲρ ὑμῶν ἐκχυνόμενον. 21 πλὴν ἰδοὺ ἡ χεὶρ τοῦ παραδιδόντος με μετ' ἐμοῦ ἐπὶ τῆς τραπέζης. 22 καὶ ὁ μὲν υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου πορεύεται κατὰ τὸ ὡρισμένον· πλὴν οὐαὶ τῷ ἀνθρώπῳ ἐκείνῳ δι' οὗ παραδίδοται. 23 καὶ αὐτοὶ ἤρξαντο συζητεῖν πρὸς ἑαυτοὺς τὸ τίς ἄρα εἴη ἐξ αὐτῶν ὁ τοῦτο μέλλων πράσσειν. 24 Ἐγένετο δὲ καὶ φιλονεικία ἐν αὐτοῖς, τὸ τίς αὐτῶν δοκεῖ εἶναι μείζων. 25 ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Οἱ βασιλεῖς τῶν ἐθνῶν κυριεύουσιν αὐτῶν, καὶ οἱ ἐξουσιάζοντες αὐτῶν εὐεργέται καλοῦνται· 26 ὑμεῖς δὲ οὐχ οὕτως, ἀλλ' ὁ μείζων ἐν ὑμῖν γινέσθω ὡς ὁ νεώτερος, καὶ ὁ ἡγούμενος ὡς ὁ διακονῶν. 27 τίς γὰρ μείζων, ὁ ἀνακείμενος ἢ ὁ διακονῶν; οὐχὶ ὁ ἀνακείμενος; ἐγὼ δὲ εἰμι ἐν μέσῳ ὑμῶν ὡς ὁ διακονῶν. 28 ὑμεῖς δέ ἐστε οἱ διαμεμενηκότες μετ' ἐμοῦ ἐν τοῖς πειρασμοῖς μου· 29 κἀγὼ διατίθεμαι ὑμῖν καθὼς διέθετό μοι ὁ πατήρ μου βασιλείαν, 30 ἵνα ἐσθίητε καὶ πίνητε ἐπὶ τῆς τραπέζης μου ἐν τῇ βασιλείᾳ μου, καὶ καθήσεσθε ἐπὶ θρόνων κρίνοντες τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ Ἰσραήλ. 31 Εἶπε δὲ ὁ Κύριος· Σίμων Σίμων, ἰδοὺ ὁ σατανᾶς ἐξῃτήσατο ὑμᾶς τοῦ σινιάσαι ὡς τὸν σῖτον· 32 ἐγὼ δὲ ἐδεήθην περὶ σοῦ ἵνα μὴ ἐκλίπῃ ἡ πίστις σου· καὶ σύ ποτε ἐπιστρέψας στήριξον τοὺς ἀδελφούς σου. 33 ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ· Κύριε, μετὰ σοῦ ἕτοιμός εἰμι καὶ εἰς φυλακὴν καὶ εἰς θάνατον πορεύεσθαι. 34 ὁ δὲ εἶπε· Λέγω σοι, Πέτρε, οὐ φωνήσει σήμερον ἀλέκτωρ πρὶν ἢ τρὶς ἀπαρνήσῃ μὴ εἰδέναι με. 35 Καὶ εἶπεν αὐτοῖς· Ὅτε ἀπέστειλα ὑμᾶς ἄτερ βαλαντίου καὶ πήρας καὶ ὑποδημάτων, μή τινος ὑστερήθητε; οἱ δὲ εἶπον· Οὐθενός. 36 εἶπεν οὖν αὐτοῖς· Ἀλλὰ νῦν ὁ ἔχων βαλάντιον ἀράτω, ὁμοίως καὶ πήραν, καὶ ὁ μὴ ἔχων πωλήσει τὸ ἱμάτιον αὐτοῦ καὶ ἀγοράσει μάχαιραν. 37 λέγω γὰρ ὑμῖν ὅτι ἔτι τοῦτο τὸ γεγραμμένον δεῖ τελεσθῆναι ἐν ἐμοί, τὸ καὶ μετὰ ἀνόμων ἐλογίσθη· καὶ γὰρ τὰ περὶ ἐμοῦ τέλος ἔχει. 38 οἱ δὲ εἶπον· Κύριε, ἰδοὺ μάχαιραι ὧδε δύο. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς· Ἱκανόν ἐστι. 39 Καὶ ἐξελθὼν ἐπορεύθη κατὰ τὸ ἔθος εἰς τὸ ὄρος τῶν ἐλαιῶν· ἠκολούθησαν δὲ αὐτῷ καὶ οἱ μαθηταί αὐτοῦ.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...