Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 19, 2012

Η Γέννηση του Θεανθρώπου, το μέγα και παράδοξο μυστήριο


Μυστήριο ξένον, λέγει ὁ Ὑμνωδός, τὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ, τὸ νὰ γεννηθῆ σὰν ἄνθρωπος, ὄχι κανένας προφήτης, ὄχι κανένας ἄγγελος, ἄλλα ὁ ἴδιος ὁ Θεός! Ὁ ἄνθρωπος, θὰ μποροῦσε νὰ φθάσει σὲ μία τέτοια πίστη; Οἱ φιλόσοφοι καὶ οἱ ἄλλοι τετραπέρατοι σπουδασμένοι ἤτανε δυνατὸ νὰ παραδεχθοῦν ἕνα τέτοιο πράγμα; Ἀπὸ τὴν κρισάρα τῆς λογικῆς τους δὲν μποροῦσε νὰ περάσει ἢ παραμικρὴ ψευτιά, ὄχι ἕνα τέτοιο τερατολόγημα! Ὁ Πυθαγόρας, ὁ Ἐμπεδοκλῆς κι ἄλλοι τέτοιοι θαυματουργοί, ποὺ ἤτανε καὶ σπουδαῖοι φιλόσοφοι, δὲ μπορέσανε νὰ τοὺς κάνουνε νὰ πιστέψουνε κάποια πράγματα πολὺ πιστευτά, καὶ θὰ πιστεύανε ἕνα τέτοιο τερατολόγημα; Γι᾿ αὐτὸ ὁ Χριστὸς γεννήθηκε ἀνάμεσα σὲ ἁπλοὺς ἀνθρώπους, ἀνάμεσα σὲ ἀπονήρευτους τσοπάνηδες, μέσα σε μία σπηλιά, μέσα στὸ παχνί, ποὺ τρώγανε τὰ βόδια.

Κανένας δὲν τὸν πῆρε εἴδηση, μέσα σε ἐκεῖνον τὸν ἀπέραντο κόσμο, ποὺ ἐξουσιάζανε οἱ Ῥωμαῖοι, γιὰ τοῦτο εἶχε πεῖ ὁ προφήτης Γεδεών, πὼς θὰ κατέβαινε ἥσυχα στὸν κόσμο, ὅπως κατεβαίνει ἡ δροσιὰ ἀπάνω στὸ μπουμπούκι τοῦ λουλουδιοῦ, «ὡς ὑετὸς ἐπὶ πόκον». Ἀνάμεσα σὲ τόσες μυριάδες νεογέννητα παιδιά, ποιὸς νὰ πάρει εἴδηση τὸ πιὸ πτωχὸ ἀπὸ τὰ πτωχά, ἐκεῖνο ποῦ γεννήθηκε ὄχι σὲ καλύβι, ὄχι σὲ στρούγκα, ἀλλὰ σὲ μία σπηλιά; Καὶ κείνη ξένη, γιατὶ τὴν εἴχανε οἱ τσομπαναρέοι νὰ σταλιάζουνε τὰ πρόβατά τους.
Τὸ «ὑπερεξαίσιον καὶ φρικτὸν μυστήριο» τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ἔγινε τὸν καιρὸ ποὺ βασίλευε ἕνας μοναχὰ αὐτοκράτορας ἀπάνω στὴ γῆ, ὁ Αὔγουστος, ὁ ἀνιψιὸς τοῦ Καίσαρα, ὕστερα ἀπὸ μεγάλη ταραχὴ καὶ αἱματοχυσία ἀνάμεσα στὸν Ἀντώνιο ἀπὸ τὴ μία μεριά, καὶ στὸν Βροῦτο καὶ τὸν Κάσσιο ἀπὸ τὴν ἄλλη. Τότε γεννήθηκε κι ὁ ἕνας καὶ μοναχὸς πνευματικὸς βασιλιάς, ὁ Χριστός. Κι᾿ αὐτὸ τὸ λέγει ἡ ποιήτρια Κασσιανὴ στὸ δοξαστικὸ ποὺ σύνθεσε, καὶ ποὺ τὸ ψέλνουνε κατὰ τὸν Ἑσπερινὸ τῶν Χριστουγέννων: «Αὐγούστου μοναρχήσαντος ἐπὶ τῆς γῆς, ἡ πολυαρχία τῶν ἄνθρωπων ἐπαύσατο. Καὶ Σοῦ ἐνανθρωπήσαντος ἐκ τῆς ἁγνῆς ἡ πολυθεΐα τῶν εἰδώλων κατήργηται. Ὑπὸ μίαν βασιλείαν ἐγκόσμιον αἱ πόλεις γεγένηνται. Καὶ εἰς μίαν δεσποτείαν Θεότητος τὰ ἔθνη ἐπίστευσαν...».
Τὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ τὴν προφητέψανε οἱ Προφῆτες. Πρῶτος ἀπ᾿ ὅλους τὴν προφήτεψε ὁ πατριάρχης Ἰακώβ, τὴ μέρα ποὺ εὐλόγησε τοὺς δώδεκα υἱούς του, καὶ εἶπε στὸν Ἰούδα «δὲν θὰ λείψει ἄρχοντας ἀπὸ τὸν Ἰούδα μήτε βασιλιὰς ἀπὸ τὸ αἷμά του, ὡς ποὺ νὰ ἔλθει ἐκεῖνος, γιὰ τὸν ὁποῖον εἶναι γραμμένο νὰ βασιλεύει ἀπάν᾿ ἀπ᾿ ὅλους, κι αὐτὸν τὸν περιμένουμε ὅλα τὰ ἔθνη». Ὡς τὸν καιρὸ ποὺ γεννήθηκε ὁ Χριστός, οἱ Ἰουδαῖοι, τὸ γένος τοῦ Ἰούδα, εἴχανε ἄρχοντες, δηλαδὴ κριτὲς καὶ ἀρχιερεῖς, ποὺ ἤτανε κ᾿ οἱ πολιτικοὶ ἄρχοντές τους. Ἀλλὰ τότε γιὰ πρώτη φορὰ ἔγινε ἄρχοντας τῆς Ἰουδαίας ὁ Ἡρώδης, ποὺ ἤτανε ἐθνικὸς καὶ ἔβαλε ἀρχιερέα τὸν Ἀνάνιλον «ἀλλογενῆ», ἐνῶ οἱ ἀρχιερεῖς εἴχανε πάντα μητέρα Ἰουδαία. Τελευταῖος Ἰουδαῖος ἀρχιερεὺς στάθηκε ὁ Ὑρκανός. Καὶ οἱ ἄλλοι προφῆτες προφητέψανε τὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ, προπάντων ὁ Ἡσαΐας. Τὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ τὴ λένε οἱ ὑμνωδοὶ «τὸ πρὸ αἰώνων ἀπόκρυφον καὶ Ἀγγέλοις ἄγνωστον μυστήριον», κατὰ τὰ λόγια του Παύλου ποὺ γράφει: «Ἐμοὶ τῷ ἐλαχιστοτέρῳ πάντων τῶν ἁγίων ἐδόθη ἡ χάρις αὐτὴ ἐν τοῖς ἔθνεσιν εὐαγγελίσασθαι τὸν ἀνεξιχνίαστον πλοῦτον τοῦ Χριστοῦ καὶ φωτίσαι πάντας τίς ἡ οἰκονομία τοῦ μυστηρίου τὸν ἀποκεκρυμμένου ἀπὸ τῶν αἰώνων ἐν τῷ Θεῷ, τῷ τὰ πάντα κτίσαντι διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἵνα γνωρισθῇ νῦν ταῖς ἀρχαῖς καὶ ταῖς ἐξουσίαις ἐν τοῖς ἐπουρανίοις διὰ τῆς ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ» (Ἐφεσ. γ´ 8-10). Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέγει, πὼς αὐτὸ τὸ μυστήριο δὲν τὸ γνωρίζανε καθαρὰ καὶ μὲ σαφήνεια οὔτε οἱ Ἄγγελοι, γι᾿ αὐτὸ ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ μὲ τρόμο τὸ εἶπε στὴν Παναγία. Καὶ στοὺς Κολασσαεῖς γράφοντας ὁ θεόγλωσσος Παῦλος, λέγει: «Τὸ μυστήριον τὸ ἀποκεκρυμμένον ἀπὸ τῶν αἰώνων καὶ ἀπὸ τῶν γενεῶν, νυνὶ ἐφανερώθη τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ, οἷς ἠθέλησε ὁ Θεὸς γνωρίσαι τὶς ὁ πλοῦτος, τῆς δόξης τοῦ μυστηρίου τούτου ἐν τοῖς ἔθνεσιν, ὃς ἐστὶ Χριστὸς ἐν ἡμῖν ἡ ἐλπὶς τῆς δόξης». Λέγει, πῶς φανερώθηκε αὐτὸ τὸ μυστήριο στοὺς ἁγίους, ποὺ θέλησε ὁ Θεὸς νὰ τὸ μάθουνε, καὶ αὐτοὶ θὰ τὸ διδάσκανε στὰ ἔθνη; στοὺς εἰδωλολάτρες, ποὺ προσκυνούσανε γιὰ θεοὺς πέτρες καὶ ζῶα καὶ διάφορα ἀλλὰ κτίσματα.
Ἑξακόσια χρόνια πρὸ Χριστοῦ ὁ βασιλιὰς Ναβουχοδονόσορ εἶδε στὸ Ὄνειρό του, πὼς βρέθηκε μπροστά του ἕνα θεόρατο φοβερὸ ἄγαλμα, καμωμένο ἀπὸ χρυσάφι, ἀσήμι, χάλκωμα, σίδερο καὶ σεντέφι: Κι ἄξαφνα ἕνας βράχος ξεκόλλησε ἀπὸ ἕνα βουνὸ καὶ χτύπησε τὸ ἄγαλμα καὶ τό ῾κανε σκόνη. Καὶ σηκώθηκε ἕνας δυνατὸς ἄνεμος καὶ σκόρπισε τὴ σκόνη, καὶ δὲν ἀπόμεινε τίποτα. Ὁ βράχος ὅμως ποὺ τσάκισε τὸ ἄγαλμα ἔγινε ἕνα μεγάλο βουνό, καὶ σκέπασε ὅλη τη γῆ. Τότε ὁ βασιλιὰς φώναξε τὸν προφήτη Δανιὴλ καὶ ζήτησε νὰ τοῦ ἐξήγησει τὸ ὄνειρο.
Κι ὁ Δανιὴλ τὸ ἐξήγησε καταλεπτῶς, λέγοντας πὼς τὰ διάφορα μέρη τοῦ ἀγάλματος ἤτανε οἱ διάφορες βασιλεῖες, ποὺ θὰ περνούσανε ἀπὸ τὸν κόσμο ὕστερα ἀπὸ τὸν Ναβουχοδονόσορα καὶ πὼς στὸ τέλος ὁ Θεὸς θὰ ἀναστήσει κάποια βασιλεία ποὺ θὰ καταλύσει ὅλες τὶς βασιλεῖες, ὅπως ὁ βράχος ποὺ εἶχε δεῖ στὸ ἐνύπνιό του ἐξαφάνισε τὸ ἄγαλμα μὲ τὰ πολλὰ συστατικά του: «Καὶ ἐν ταῖς ἡμέραις τῶν βασελέων ἐκείνων, ἀναστήσει ὁ Θεὸς τοῦ οὐρανοῦ βασιλείαν, ἥτις εἰς τοὺς αἰῶνας οὐ διαφθαρήσεται», «κάποιο βασίλειο, λέγει, ποὺ δὲν θὰ καταλυθεῖ ποτὲ στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων».
Αὐτὴ ἡ βασιλεία ἡ αἰώνια, ἡ ἄφθαρτη, εἶναι ἡ βασιλεία τοῦ Χριστοῦ, ἡ βασιλεία τῆς ἀγάπης στὶς ψυχὲς τῶν ἀνθρώπων καὶ ἱδρύθηκε μὲ τὴν ἁγία Γέννηση τοῦ Κυρίου ποὺ γιορτάζουμε σήμερα. Καὶ ἐπειδὴ εἶναι τέτοια βασιλεία, γ᾿ αὐτὸ θὰ εἶναι αἰώνια, γὶ αὐτὸ δὲν θὰ χαλάσει ποτέ, ὅπως γίνεται μὲ τὶς ἄλλες ἐπίγειες καὶ ὑλικὲς βασιλεῖες. Ὅπως ὁ βράχος μεγάλωνε κι ἔγινε ὄρος μέγα καὶ σκέπασε τὴ γῆ, ἔτσι καὶ τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ξαπλώθηκε σ᾿ ὅλη τὴν οἰκουμένη, μὲ τὸ κήρυγμα τῶν Ἀποστόλων: « Εἰς πᾶσαν τὴν γῆν ἐξῆλθεν ὁ φθόγγος αὐτῶν, καὶ εἰς τὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης τὰ ῥήματα αὐτῶν».
Ὥστε βγῆκε ἀληθινὴ ἡ ἀρχαιότερη προφητεία τοῦ Ἰακώβ, πὼς σὰν πάψει ἡ ἐγκόσμια ἐξουσία τῶν Ἰουδαίων, θὰ ἔρθει στὸν κόσμο ἐκεῖνος ποὺ προορίστηκε, «ἡ προσδοκία τῶν ἐθνῶν».Σημείωσε πὼς οἱ Ἑβραῖοι πιστεύανε πὼς ἡ φυλή τους μονάχα ἦταν βλογημένη, καὶ πὼς ὁ Θεὸς φρόντιζε μονάχα γι᾿ αὐτή, καὶ πὼς οἱ ἄλλοι λαοί, «τὰ ἔθνη», ἦταν καταραμένα καὶ μολυσμένα κι ἀνάξια νὰ δεχτοῦν τὴ φώτιση τοῦ Θεοῦ. Λοιπὸν εἶναι παράξενο νὰ μιλᾶ ἡ προφητεία τοῦ Ἰακὼβ γιὰ τὰ ἔθνη, γιὰ τοὺς εἰδωλολάτρες θὰ περιμένουν τὸν Μεσσία νὰ τοὺς σώσει καὶ μάλιστα νὰ μὴ λέει κἂν πὼς τὸν ἀναμενόμενο Σωτῆρα τὸν περιμένανε οἱ Ἰουδαῖοι μαζὶ μὲ τὰ ἔθνη, ἀλλὰ νὰ λέει πὼς τὸν περιμένανε μονάχα οἱ ἐθνικοί: «καὶ αὐτὸς προσδοκία ἐθνῶν». Ὅπως κι ἔγινε. Γιατί, τὴ βασιλεία ποὺ ἵδρυσε ὁ Χριστὸς στὸν κόσμο, τὴ θεμελίωσαν μὲν οἱ ἀπόστολοι, ποὺ ἦταν Ἰουδαῖοι, ἀλλὰ τὴν ξαπλώσανε καὶ τὴν στερεώσανε μὲ τοὺς ἀγῶνες τους καὶ μὲ τὸ αἷμα τοὺς οἱ ἄλλες φυλές, «τὰ ἔθνη».
Εἶναι ὁλότελα ἀκατανόητο, γιὰ τὸ πνεῦμα μας, τὸ ὅτι κατέβηκε ὁ Θεὸς ἀνάμεσά μας σὰν ἄνθρωπος συνηθισμένος καὶ μάλιστα σὰν ὁ φτωχότερος ἀπὸ τοὺς φτωχούς. Αὐτὴ τὴ μακροθυμία μονάχα ἅγιες ψυχὲς εἶναι σὲ θέση νὰ τὴ νιώσουνε ἀληθινά, καὶ νὰ κλάψουνε ἀπὸ κατάνυξη.

Κάποιοι, μ᾿ ὅλα αὐτὰ ποὺ εἴπαμε, δὲν θὰ νιώσουμε τίποτα ἀπὸ τὸ Μυστήριο, ποὺ γιορτάζουμε. Σ᾿ αὐτούς, ἐγὼ ὁ τιποτένιος, δὲ μπορῶ νὰ πῶ τίποτα. Μοναχὰ θὰ τοὺς θυμίσω τὰ αὐστηρὰ λόγια ποὺ γράφει στὴν ἐπιστολή του ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Εὐαγγελιστής, ὁ ἀγαπημένος μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ, κι᾿ ὁ θερμότατος κήρυκας τῆς ἀγάπης: «Πᾶν πνεῦμα, ὃ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστι. Καὶ πᾶν πνεῦμα, ὃ μὴ ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἐστίν. Οὗτος ἐστὶν ἀντίχριστος»

Δημήτρης Νατσιός, Άρτος αρπαγής ή φακές ταπεινοφροσύνης



Άρτος αρπαγής ή φακές ταπεινοφροσύνης
«Αδέρφια μου. Φυλάξτε τα ελληνικά συνήθειά μας, γιορτάστε όπως γιορτάζανε οι πατεράδες σας, και μη ξεγιελιώσαστε με τα ξένα κι άνοστα  πυροτεχνήματα. Οι δικές μας οι γιορτές αδελφώνουν τους ανθρώπους, τους ενώνει η αγάπη του Χριστού. Μην κάνετε επιδείξεις. «Ευφράνθητε εορτάζοντες». Ακούστε τι λένε τα παιδάκια που λένε τα κάλαντα: «Και  βάλετε τα ρούχα σας, εύμορφα ενδυθήτε, στην εκκλησίαν τρέξετε με προθυμίαν μπήτε, ν’ακούσετε με προσοχήν όλην την υμνωδίαν και με πολλήν ευλάβειαν την Θείαν Λειτουργίαν. Και πάλιν σαν γυρίσετε εις το αρχοντικόν σας, ευθύς τραπέζι στρώσετε, βάλτε το φαγητόν σας. Και τον σταυρό σας κάνετε, γευθήτε, ευφρανθήτε. Δώστε και κανενός φτωχού όστις να υστερήται». Αθάνατη ελληνική φυλή! Φτωχή μα αρχοντομαθημένη, βασανισμένη, μα χαρούμενη και καλόκαρδη περισσότερο από τους ευτυχισμένους της γης, που τους μαράζωσε η καλοπέραση. Ναι, αδερφοί μου Έλληνες, χαίρετε μαζί με κείνους που χαίρουνται και κλαίτε μαζί με κείνους που κλαίνε. Αυτή είναι η παραγγελία του Χριστού, και σ’ αυτή μονάχα θα βρήτε ανακούφιση. Δίνετε στους άλλους απ’ ότι έχετε. Το παραπάνω απ’ ότι έχει κανένας ανάγκη, το κλέβει από τον άλλον. «Μακάριον το διδόναι μάλλον, ή λαμβάνειν». Τι εξαίσια λόγια! Είναι του Φώτη Κόντογλου στο βιβλίο «Χριστού Γέννησις. Το φοβερόν Μυστήριον» (εκδ. Αρμός, σελ 14).

Κάποτε, εμείς οι Ρωμηοί, έτσι γιορτάζαμε τα Χριστούγεννα. Όσο παραμέναμε στην «έντιμον πενίαν». Όταν μας έπιασε ο καημός του εξευρωπαϊσμού και η νόσος της ευζωίας, αφήσαμε τα «φασούλια σωφροσύνης» που καλομαγείρευε η μάνα μας και ριχτήκαμε στην «όρνιθα ασελγείας» του ταχυφαγείου. Παρένθεση. Τις εντός εισαγωγικών φράσεις, ερανίστηκα από ένα κείμενο του 1760. Είναι μια επιστολή του λόγιου Κωνσταντίνου Δαπόντε, ο οποίος αργότερα έγινε μοναχός με το όνομα Καισάριος.
Έζησε  και εκοιμήθη στο Άγιον Όρος. Διαβάζω λίγες εισαγωγικές γραμμές από την επιστολή, που την απέστειλε σε κάποιον Πούρβουλο, απαντώντας, μάλλον, σε πρόσκληση για τραπέζι.
«Επιθυμίαν επεθύμησα τούτην την εβδομάδα φαγείν μετά της ευγενείας σου· εις το τραπέζι δε δεν θέλω να είναι άρτος  αρπαγής, πρόβατον αδικίας, όρνιθα ασελγείας, ούτε δορκάς υπερηφανείας, ούτε ορτύκι μνησικακίας, ούτε λαγός φιλοχρηματίας, αλλ’  ούτε χοίρος ακαθαρσίας. Θέλω δε και παρακαλώ να είναι άρτος ιδρώτος, φακές ταπεινοφροσύνης, φασούλια σωφροσύνης, ρεβίθια ελεημοσύνης, ιχθύες απλότητος, ελιές ιλαρότητος και λάχανα ευλαβείας…». Στα «δεν θέλω», στα ανεπιθύμητα εδέσματα του Καισάριου, περιγράφεται η Ελλάδα της παρακμής, του χρημαστηρίου, των μνημονίων, του Άκη και λοιπών πτωμάτων τυμπανιαίας αποφοράς. Στα «θέλω» είναι η Ρωμηοσύνη, της νηστείας, του φιλότιμου, της οικογένειας, που γιορτάζει ενωμένη τις χρονιάρες μέρες και δεν «δραπετεύει» στους κατασκότεινους δρυμούς της άθεης Ευρώπης, για να διασκεδάσει την ανοησία της και να επισωρεύσει κι άλλα μπάζα στην άπληστη ψυχή της.
«Επιθυμία επεθύμησα» τούτες τις μέρες, πλησιάζοντας το φοβερόν μυστήριον της ενανθρωπήσεως του Λόγου του Θεού, να γράψω τέσσερις-πέντες αράδες, όχι για τα χαζοχαρούμενα φληναφλήματα περί πνεύματος και μαγείας των Χριστουγέννων, αλλά για το πώς πρέπει να γιορτάζονται τα ρωμαίικα Χριστούγεννα στο σχολείο. Γιατί κι εδώ παρεισέφρησε «η μαγεία» και λοιπές δυτικόφερτες μαγαρισιές και ο Χριστός στέκεται στην εξώθυρα του σχολείου και την «κρούει», αλλά τα παιδιά του δεν την ανοίγουν, γιατί δεν τον γνωρίζουν. Και δεν τον γνωρίζουν, γιατί εμείς οι νέας κοπής δάσκαλοι, παραζαλισμένοι από την αλαζονεία και τα φαρμάκια της απιστίας, λησμονήσαμε ότι δάσκαλος, Ρωμηός, πρωτίστως «εστί άρχων πνευματικός» (άγιος Χρυσόστομος), «αρχέτυπον βίου, νόμος έμψυχος και κανών αρετής» (Μέγας Βασίλειος). Ότι κύρια αποστολή σήμερα - εν μέσω της περιρρέουσας πονηροκρατίας-  του δασκάλου με το ρωμαίικο ήθος, είναι το «ο ποιήσας και διδάξας». Μα για να μην σκανδαλισθεί κανένας πως τα λόγια μου είναι ολότελα κούφια- όπως θα έλεγε ο Κόντογλου- στενεύομαι να πω πως προσπαθώ να μην είμαι ολότελα «ο δάσκαλος που δίδασκε και νόμο δεν εκράτει».
Ας κοιτάξουμε πίσω, τι έκαναν οι παλιοί, καλοί μας δάσκαλοι. Ερωτώ: τέλειωνε ποτέ μαθητής του Δημοτικού χωρίς να γνωρίζει το απολυτίκιο της Γέννησης του Χριστού; Το θαυμάσιο «Η Γεννησίς σου Χριστέ ο Θεός  ημών…». Ή ακόμη το εκπληκτικό Κοντάκιο «Η Παρθένος σήμερον…». Ή το «Πιστεύω».  Ποιος τα μαθαίνει αυτά σήμερα στα παιδιά, που έχουμε σιχαθεί τα γλυκανάλατα φράγκικα μουρμουρητά; Που αφήσαμε τα παντερπνα λόγια των αγίων, τα οποία γαληνεύουν τις πεινασμένες ψυχές των παιδιών - «από την Ευρώπη γυρίσαμε πεινασμένοι», έγραφε ο Σεφέρης - και τα «ταϊζουμε» με τα ξέψυχα, μίζερα και ψευτορομαντικά «μπαχαρικά» και ψελλίσματα της αντίχριστης Δύσης. Κάνουμε γιορτές χριστουγεννιάτικες στα σχολεία και νομίζεις ότι βρίσκεται σε κάποιο κρατίδιο της Γερμανίας ή σε καμμιά γειτονιά της Νέας Υόρκης. Αν θέλουμε να φύγουν τα σάβανα που καταπλάκωσαν την πατρίδα μας, πρέπει να αρχίσουμε από τις σχολικές τάξεις την επανάσταση. Και η καθ’ ημάς Επανάσταση πάντοτε, νυν και αεί, γίνεται πρώτα υπέρ πίστεως και έπειτα υπέρ πατρίδος. Το έγραψαν με το γιαταγάνι τους οι Κλεφταρματολοί, βλάστησε  στο αίμα των Νεομαρτύρων.
Ποιος δάσκαλος διαβάζει στην τάξη το Ευαγγέλιο της Γέννησης; Γιατί ανεχθήκαμε την κατάργηση του βιβλίου των Ευαγγελικών Περικοπών, το οποίο συνόδευε τα Θρησκευτικά και στην θέση του διδάσκουμε την μάγισσα  την Φρικαντέλα που μισούσε τα κάλαντα; Γιατί αφήσαμε να φύγει ο Κόντογλου και «το βλογημένο μαντρί», ο Παπαδιαμάντης, ο Σολωμός, ο Παλαμάς και ο Καρκαβίτσας για να μπουν στη θέση τους κάποια Θ. Χορτιάτη ή Κατερίνα Αναγνώστου, που γράφει για τον Αϊ-Βασίλη που στέλνει γατάκια σε μια οικογένεια προσφύγων; (στην Α’Δημοτικού). Ή κάποια Έλσα Χίου που γράφει για τον μουσουλμάνο Νορντίν, που επισκέπεται, μια εκκλησία και δυσφορεί για «τους άσκημους γέρους με τις μακριές γενειάδες» που υπάρχουν στους τοίχους της εκκλησίας «του χριστιανού Αλλάχ»; (στην Γ-Δ Δημοτικού) Γιατί τα «Χριστούγεννα του Τα Κι Κο», στο Ανθολόγιο Ε-Στ΄ Δημοτικού, όπου συγκρίνονται τα μάτια του Χριστού με τα μάτια ενός γατιού, αναθυμιάσεις που μας πνίγουν και φέρνουν αναγούλα στα παιδιά;
Αυτές τις ημέρες, να καταστρέψουμε για λίγο την κρίση μες στις τάξεις. Να την κάνουμε ρωμαίικη, να αναπνεύσουν οι μαθητές μας άρωμα Ορθοδοξίας, δηλαδή Ελευθερίας διότι αυτό σημαίνει ρωμαίικο, ελευθερία.
«Ρωμαίικον. Στις ψυχές όλων των απλών Χριστιανών, που ήταν υποτελείς στο κράτος της Τουρκίας εδώ και τέσσερις αιώνες (αφότου δηλαδή κυριεύτηκε από τους Τούρκους η λεγόμενη Ευρωπαϊκή Τουρκία και έπειτα η ίδια η Κωνσταντινούπολη) διαφυλασσόταν η ιδέα και η ελπίδα της απελευθέρωσης και ανάκτησης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας με το όνομα «ρωμαίικον». Έλαβε την ονομασία αυτή από τους Ρωμαίους αυτοκράτορες της Κωνσταντινούπολης, από τους οποίους ονομάστηκε και ολόκληρη η Βυζαντινή Αυτοκρατορία Ρωμαϊκό Κράτος ή και απλώς «Ρωμαίικον», το οποίο ισοδυναμεί με τη λέξη «ελευθερία» για τους χριστιανούς υπόδουλους της Τουρκίας. Αυτή λοιπόν η ιδέα, «ρωμαίικον» έμεινε ριζωμένη στις καρδιές των χριστιανών Ελλήνων και ομοθρήσκων».
(Γεωργίου Γαζή, γραμματικού του Καραϊσκάκη. Λεξικόν της Επαναστάσεως και άλλα έργα, επιμέλεια Λ.Βρανούσης, Ιωάννινα 1971, σ.132. Απόδοση στα νέα ελληνικά)
Ρωτούσαν κάποιοι δάσκαλοι τον Γέροντα Εφραίμ τον Κατουνακιώτη: «Γέροντα, πώς θα διδάσκουμε, πώς θα μιλάμε στα παιδιά;». Και εκείνος έλεγε: «Θέλεις να διδάξεις, θέλεις να μιλήσεις στους μαθητές σου; Πιάσε από το χέρι τον Άγιο Νεκτάριο και κουβάλα τον μέσα στα θρανία, μέσα στην αίθουσα με τον Άγιο Νεκτάριο να διδάξεις. Διδάσκει εκείνος και ο Χριστός και όχι εσύ τα παιδιά». Ας πιάσουμε, λοιπόν, κι εμείς, για να παραφράσω τον άγιο Γέροντα, τον Αϊ-Βασίλη, τον δικό μας, τον Μέγα, από το χέρι, κι εκείνος, μιας και όλους μας καταδέχεται, θα μας διδάξει. Ας πιάσουμε τα χέρια των ηρώων και των αγίων του Γένους μας, γιατί μόνον αυτοί μπορούν, στην κατάσταση που είμαστε, να μας διδάξουν τι σημαίνει Ρωμηοσύνη, δηλαδή ελευθερία... 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ







Ποιος δρόμος οδηγεί στην μετάνοια; (Ι.Χρυσόστομος)





«Διότι λέγει· «ποιόν να προσέξω, εάν όχι τον πράον και ταπεινόν και ήσυχον και αυτόν ο οποίος φοβείται τους λόγους μου;». Αφού αφήσωμεν λοιπόν αυτήν την ολέθριαν πολυπραγμοσύνην, ας ταπεινώσωμεν τας καρδίας, ας πενθήσωμεν δια τας αμαρτίας μας, όπως μας παρήγγειλεν ο Χριστός, ας λυπηθώμεν βαθειά δι’ όσα πλημμελήματα επράξαμεν, ας αναλογισθώμεν λεπτομερώς όσα απετολμήσαμεν όλον τον χρόνον που επέρασεν, ας φροντίσωμεν να τα εξαλείψωμεν εντελώς. Διότι ο Θεός μας άνοιξε πολλούς δρόμους προς τούτο. «Ομολόγησε», λέγει, «συ πρώτος τας αμαρτίας σου δια να δικαιωθείς»· και αλλού· «Εγώ θα εξομολογηθώ τας ανομίας που με βαραίνουν και συ θα συγχωρήσης την ασέβειαν της καρδιάς μου». Διότι δεν συντελεί ολίγον εις το να μειώσωμεν το μέγεθος των αμαρτημάτων ή συνεχής ομολογία και υπόμνησις αυτών.

Υπάρχει όμως και άλλη οδός πιο αποτελεσματική από αυτήν,
το να μη κρατώμεν κακίαν εις κανέναν από αυτούς οι οποίοι μας έβλαψαν, το να συγχωρούμεν τα αμαρτήματα όλων εκείνων οι οποίοι μας έκαναν κακόν.

Θέλεις να μάθης και τρίτην οδόν; Άκουσε τον Δανιήλ ο οποίος λέγει· «Δι’ αυτό απαλλάξου από τας αμαρτίας σου με ελεημοσύνας και από τας ανομίας σου με ευσπλαχνίαν προς τους πτωχούς».

Υπάρχει όμως και άλλη μαζί με αυτήν, η διαρκής προσευχή και η μετά καρτερίας επιμονή εις τας συνεντεύξεις με τον Θεόν. Ακόμη και νηστεία μας φέρνει μεγάλην παρηογορίαν και άφεσιν των αμαρτιών μας, όταν γίνεται με συμπάθεια προς τους άλλους, και καταπραΰνει την σφοδρότητα της οργής του Θεού. Διότι «την αναμμένην φωτιάν την σβήνει το ύδωρ και αι αμαρτίαι καθαρίζονται με ελεημοσύνας».

Αυτάς όλας λοιπόν τας οδούς ας βαδίζωμεν. Διότι εάν ευρισκώμεθα πάντοτε εις αυτάς, εάν εις αυτά καταναλίσκωμεν τα προηγούμενα αμαρτήματα, αλλά και εις το μέλλον θα ωφεληθώμεν πάρα πολύ. Διότι δεν θα δώσωμεν εις τον διάβολον χρόνον δια να μας προσβάλη, ούτε με την ραθυμίαν, ούτε με την ολέθριαν περιέργειαν. Διότι και αυτά είναι μαζί με τα άλλα, και από αυτά μας οδηγεί εις ανοήτους συζητήσεις και επιβλαβείς λογομαχίας, επειδή μας βλέπει να είμεθα αργόσχολοι και να μη καταβάλλωμεν καμμίαν φροντίδα δια τον ενάρετον βίον».

(Απόσπασμα από την 7η ομιλία «Εις το Κατά Ιωάννην», έργα Ι. Χρυσοστόμου, ΕΠΕ 13).

τα Χριστούγεννα του Ηρώδη… π.Ηλίας Υφαντής

Ηρώδης
Είναι Ηλίου φαεινότερον ότι από φέτος-και τις οίδε μέχρι πότε- θα γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα του Ηρώδη.
Δεδομένου ότι η βουκολική κοινωνία των απλοϊκών παιδιών, των τσοπάνηδων, που άκουσαν από το στόμα των αγγέλων το «Δόξα εν υψίστοις» έχει εξαφανιστεί.
Και είναι πολύ δύσκολο κάποιος να μπορέσει κάπου να τους συναντήσει. Για ν’ αναστηθεί και πάλι το αγγελικό όραμα της χριστουγεννιάτικης νύχτας….
Αλλά ούτε και για τα σοφά παιδιά, τους Μάγους της Ανατολής, υπάρχει ελπίδα.
Μάταια περιμέναμε τα τελευταία χρόνια να παρουσιαστούν κάποιοι άνθρωποι με σοφία και ανθρωπιά. Που θα παρέκαμπταν τους ντόπιους, αλλά και τους διεθνείς Ηρώδες.
Για να μας οδηγήσουν έξω τις παγίδες θανάτου, που έχουν στήσει για μας και την πατρίδα μας. Και ν’ ανοίξουν κάποιον δρόμο ελπίδας και απαντοχής.
Αλλά πολύ περισσότερο μας έχουν εγκαταλείψει οι άγγελοι. Γιατί, όπως φαίνεται, η φλούδα της γης μας έγινε απρόσιτη, γι’ αυτούς και απροσπέλαστη.
Ιδιαίτερα μετά τον απροκάλυπτο και εξοντωτικό διωγμό και πόλεμο, που έχει κηρυχτεί ενάντια στα παιδιά, απ’ τους Ηρώδες της τρικομματικής συγκυβέρνησης.
Του δεξιαλήθωρου «αριστερού» κ. Κουβέλη, του σοσιαλήσταρχου κ. Βενιζέλου και του σεμνού και ταπεινού ΝεοΔούλου το μαμωνά κ. Σαμαρά.
Δεδομένου ότι ξεπερνάει ακόμη και την πλέον αρρωστημένη φαντασία το γεγονός της επιβολής φόρου σε βάρος των παιδιών.
Που υπογραμμίζει τον γενοκτονικό, για τον ελληνικό λαό, προσανατολισμό, όχι μόνο των προαναφερθέντων ελληνοφώνων δοσίλογων, αλλά και των επικυριάρχων διεθνών Ηρωδών.
Δεδομένου ότι η βιολογική γενοκτονία, έχει συνδυαστεί και με την πνευματική.
Και προσέξτε ποιον ύπουλο και καταχθόνιο δρόμο ακολούθησαν τα καθάρματα αυτά:
Κατέστρεψαν και καταστρέφουν τις αραβικές χώρες, για να προωθήσουν τα εγκληματικά τους σχέδια.
Και ανάγκασαν τους απελπισμένους λαούς των χωρών αυτών να εκπατριστούν. Για να διοχετευτούν δια μέσου της «συμμάχου» μας Τουρκίας στη δύσμοιρη χώρα μας.
Απ όπου τους απαγορεύεται η έξοδος προς τις χώρες των καθαρόαιμων και γαλαζοαίματων Ευρωπαίων.
Και τώρα, βρήκαν πάτημα, για να μας κανοναρχούν το, σχετικό με την πολυπολιτισμικότητα, που αυτοί μεθόδευσαν, τροπάριο.
Για να χτυπήσουν, έτσι, τον πολιτισμό μας στο πλέον ευαίσθητό του σημείο. Που είναι η ιστορική μας μνήμη και θρησκευτική μας παράδοση.
Και ασφαλώς σχετικά με την ιστορική μας μνήμη και την καταδολίευση, που επιχειρήθηκε σε βάρος της, έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά από πολλούς πολύ αρμοδιότερους από εμένα.
Το πνεύμα όμως των ημερών αυτών απαιτεί να ειπωθούν και ελάχιστα σχετικά με τη θρησκευτική μας παράδοση.
Βασικός παράγοντας της οποίας είναι και το μάθημα των θρησκευτικών.
Το οποίο, με το πρόσχημα, όπως προαναφέρθηκε, της πολυπολιτισμικότητας, αντικαθίσταται, λέει, από το μάθημα της θρησκειολογίας.
Όπου η θρησκευτική μας παράδοση θα διδάσκεται, παράλληλα με τη μουσουλμανική, την ιουδαϊκή, και λοιπές, πολλές και διάφορες, άλλες παραδόσεις.
Και όπου τα παιδιά μας, όχι μόνο θα αποξενωθούν απ’ τη θρησκευτική μας παράδοση, αλλά, ανερμάτιστα ηθικά και πνευματικά, θα πελαγοδρομήσουν μέσα σε ένα κυκεώνα θρησκευτικής Βαβέλ.
Έγινε δε η δολοφονική αυτή αντικατάσταση, δια νομοσχεδίου, που ψηφίστηκε επί του προηγηθέντος προδοτικού καθεστώτος: Του Παπανδρέου, δηλαδή, και της Διαμαντοπούλου.
Για να έχει όμως, όπως φαίνεται, τη συνέχειά του και στον κ. Σαμαρά. Τον έτερο, δηλαδή, αυτάδελφο της μπιλντεμπεργκιανής συμμορίας.
Ο οποίος, στις προηγούμενες εκλογές, υποστηρίχθηκε από πολλούς αγίους δεσποτάδες, επειδή ήταν, λέει…κατηχητόπουλο!
Και παρασημοφορέθηκε για τις «θεάρεστες» και «ενάρετες» πράξεις του προς την πατρίδα και τη θρησκεία μας απ’ τον παναγιώτατο Άνθιμο!!!…
Για να γίνει, για μια ακόμη φορά, φανερό ότι οι Ηρώδες «θύουν και απολύουν», εν ονόματι των ηρωδιανών, κληρικών και λαϊκών…
Σε ποιους, λοιπόν, και με ποιο κουράγιο να μιλήσουν οι άγγελοι για τα Χριστούγεννα!!!
παπα-Ηλίας

ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΤΥΡΟΣ ΒΟΝΙΦΑΤΙΟΥ

Τῌ ΙΘ' ΤΟΥ ΑΥΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ

Μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βονιφατίου.
Τῇ ΙΘ' τοῦ αὐτοῦ μηνός, 

Μνήμη τοῦ Ἁγίου μάρτυρος Βονιφατίου.

Ζητῶν Βονιφάτιος ὀστᾶ Μαρτύρων.
Ἑαυτὸν εὗρε μάρτυρα, τμηθεὶς ξίφει.
Ἐννεακαιδεκάτῃ Βονιφάτιος αὐχένα τμήθη.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ , Μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων, Ἠλία, 

Πρόβου, καὶ Ἄρεως.

Ἀθλήσεως τμηθέντα τῷ ξίφει κάραν,
Ζηλοῖ ταχὺ Πρόβος σε, Μάρτυς Ἠλία.
Ἄρης ὑπῆρξας πρὸς τὸ πῦρ ὄντως Ἄρες,
Ἄρης νοητός, ὅπλα πίστεως φέρων.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ , Μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων, 

Τιμοθέου καὶ Πολυεύκτου.

Τιμόθεον δέ, τὸν πεπυρπολημένον,
Ποῦ θήσομεν, λαχόντα παντίμου τέλους;
Σοῦ Πολύευκτε Καισαρεῦ ποῖον τέλος;
Τὸ πῦρ ὑπελθών, εὗρον εὐκταῖον τέλος.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ , Μνήμη τῶν Ἁγίων Μαρτύρων, Εὐτυχίου, 

καὶ Θεσσαλονίκης, καὶ τῶν σὺν αὐτοῖς Ἀνδρῶν διακοσίων,
 καὶ Γυναικῶν ἑβδομήκοντα, διὰ ξίφους τελειωθέντων.
Σὺν Εὐτυχίῳ καὶ σὺ Θεσσαλονίκη,
Νίκην ἐφεῦρες εὐτυχῶς διὰ ξίφους.
Ἀνεῖλεν ἀνδρῶν εἰκάδας δέκα ξίφος,
Ἀνεῖλε καὶ Γυναῖκας ἑπτάκις δέκα.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ , Μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Γρηγεντίου, 

Ἐπισκόπου Αἰθιοπίας.

Σαρκὸς λιπὼν σύνδεσμον ὁ Γρηγέντιος,
Ἐκεῖσε μετῆλθεν, ἔνθα σαρξὶν οὐ τόπος.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ , Μνήμη τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Τρύφωνος.


Τρύφων ἀνῆλθε σώματι πρὸς ἰτέαν,
Καὶ πνεύματι πρὸς ὕψος οὐρανοῦ μέγα.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.

Τρίτη, Δεκεμβρίου 18, 2012

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΗΣ… ΝΕΑΣ ΚΑΤΟΧΗΣ


Θα ηχήσουν και πάλι 
οι γλυκόλαλες καμπάνες
 των Χριστουγέννων
Ο κόσμος θα τρέξει στις 
ολοφώτιστες Εκκλησιές,
 για να γιορτάσει τη Γέννηση 
του Θεανθρώπου. 
Μια από τις μεγαλύτερες 
γιορτές της Χριστιανοσύνης,
 τα Χριστούγεννα, θα συνάξει γύρω της το λαό του Θεού, 
για να μεταγγίσει στις καρδιές την ευλογία και την ειρήνη. 
Μικροί και μεγάλοι θα ψάλουν και θα κοινωνήσουν. 
Γιορτή της Οικογένειας και των παιδικών χρόνων,
 χαρακτηρίστηκαν τα Χριστούγεννα. 
Γιορτή των παιδιών της Εκκλησίας, αλλά και των 
παιδιών όλου του κόσμου. Ευλογημένη ατμόσφαιρα,
 χαριτωμένες ψυχές, ζεστό περιβάλλον, ζωηρά γέλια,
 πλούσια δώρα, γεμάτα τραπέζια, καρδιές ενωμένες
 στην αγάπη και την ελπίδα. 
Έτσι ήταν πάντοτε τα Χριστούγεννα…
Πάντοτε; Μακάρι να ήταν πάντοτε έτσι! 
Υπήρξαν όμως και δύσκολα Χριστούγεννα.
 Τα Χριστούγεννα στις Κατακόμβες
στους διωγμούς. 
Βγαίνοντας οι πρώτοι Χριστιανοί τότε από 
την υπόγεια λατρεία των Χριστουγέννων 
δεν ήξεραν αν θα συναντήσουν τη ζωή ή τ
ον θάνατο! 
Τα Χριστούγεννα στο έρμο το Μεσολόγγι!
«Βάστα καϋμένο Μεσολόγγι»!
 Χριστούγεννα 
στις τάπιες και τις πολεμίστρες περιμένοντας 
τη βραδινή χριστουγεννιάτικη επίθεση των 
φανατικών και ασεβών μουσουλμάνων. 
Νηστικοί και ξεθεωμένοι περίμεναν οι 
υπερασπιστές της Ιερής πόλης του Μεσολογγίου
 να σώσουν την Πατρίδα. 
Χριστούγεννα στην Τουρκοκρατία!
Οι ραγιάδες γρήγορα και σιωπηλά, χωρίς 
πανηγυρικές κωδωνοκρουσίες, σκυφτοί έμπαιναν 
στις χαμηλοτάβανες πετρόχτιστες εκκλησιές για να 
επιτελέσουν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και 
κράταγαν από το χέρι σφιχτά τα παιδιά τους
 με το φόβο μήπως τα επόμενα Χριστούγεννα
 δε θα τα είχαν γύρω από το Άγιο Ποτήριο.
Χριστούγεννα στα βουνά της Β. Ηπείρου, 
πολεμώντας τους Ιταλούς.
 Με λίγο χαλβά και 
λίγο ξερό ψωμί. Με νερό για χιόνι.
 Για Εκκλησία, το χαράκωμα, και για 
προσκυνητάρι, ένα κονσερβοκούτι για καντήλι
 και μια χάρτινη εικόνα για να ασπασθούν 
οι ορθόδοξοι μαχητές των ελληνικών συνόρων. 
Χριστούγεννα της Γερμανικής Κατοχής στην Αθήνα! 
Τα φοβερότερα Χριστούγεννα! 
Ο νέος Ηρώδης, ο Χίτλερ, είχε σκορπίσει το θάνατο στα 
\παιδιά της Αθήνας. Ζωντανοί νεκροί! 
Μια λέξη άκουγες σπαραχτικά να βγαίνει από 
τα αδύνατα και αρρωστημένα πνευμόνια μικρών και
 μεγάλων: «πεινάωωωω…». 
Χριστούγεννα φριχτά! 
Καμμιά οργανική ουσία δεν υπήρχε μέσα στο αθηναϊκό
 σπίτι! Μόνο το νερό της βρύσης! Γιόρταζαν τη
 Γέννηση του Θείου Βρέφους και έκλαιγε ο κόσμος το θ
άνατο των βρεφών και νηπίων. 
Ποτέ πια τέτοια Χριστούγεννα! 
είπαν οι λαοί. 
Ποτέ πια πόλεμος! 
είπε ο κόσμος. 
Ποτέ πια Κατοχή! 
είπαν οι Έλληνες…
Από τότε πέρασαν πολλά Χριστούγεννα
 Ήρθαν βεβαίως και Χριστούγεννα μοναχικά, 
φυλακισμένα, νοσοκομειακά, φτωχικά και λιτά, πένθιμα,
 ξενιτεμένα… 
Δηλαδή, πέρασαν οι άνθρωποι, οι ορθόδοξοι Έλληνες
, κάποιοι Έλληνες, κάποια Χριστούγεννα, με φτώχεια,
 με αρρώστεια, στη φυλακή ή στο νοσοκομείο, με πένθος 
και αδικία, με στενοχώρια και μοναξιά, στην ξενιτειά και στον κίνδυνο…
 Δύσκολα Χριστούγεννα, χωρίς πολλά πράγματα και πολύ κόσμο… 
Ναι, αλλά ήταν κάτι το περιορισμένο και προσωρινό, το ατομικό 
και μεμονωμένο.
 Κάποιοι δεν είχαν, άλλοι όμως, οι περισσότεροι, βοηθούσαν 
και κάπως περνούσε η μεγάλη μέρα. 
Ακόμη και στη γερμανική κατοχή, η επαρχία δεν πείνασε τόσο! 
Δύο όμως Χριστούγεννα βρίσκονται στην κορυφή της ανάγκης 
και κάτω από το όριο της φτώχειας, τηρουμένων ασφαλώς των αναλογιών.
 Τα Χριστούγεννα… του Χριστού μας στη Βηθλεέμ πρίν 2011 χρόνια 
και τα Χριστούγεννα … των Ελλήνων το 2011! 
Τα Χριστούγεννα δηλ. της απογραφής του Καίσαρα 
και τα Χριστούγεννα της … νέας γερμανικής Κατοχής φέτος.
 Εκείνα, τότε, έστειλαν την αγία «οικογένεια» στο σπήλαιο 
της Βηθλεέμ! Σε  συνθήκες απερίγραπτα φτωχές! 
Τα τωρινά όμως στην  Ελλάδα έστειλαν την ελληνική 
οικογένεια στην απόγνωση και τη θλίψη. 
Μπορεί ίσως να φταίμε και μείς, οι πολίτες, που είχαμε
 μάθει να ταυτίζουμε τα Χριστούγεννα με το πλούσιο 
μεσημεριανό τραπέζι και το Πάσχα με τον οβελία. 
Αλλά τα φετινά Χριστούγεννα δεν συγκρίνονται με 
κανένα από τα προηγούμενα. 
Είναι τα Χριστούγεννα της σκληρής, απάνθρωπης,
 προκλητικής και γενικής Νέας Κατοχής.
Δεν υπάρχουν πλέον δάκρυα, για να κλάψει κάποιος 
πονόψυχος τις περιπτώσεις.
 Δεν υπάρχουν πονόψυχοι πλέον, αλλά πονεμένοι. 
Δεν υπάρχουν πλούσιοι να βοηθήσουν… 
Ελάχιστοι απέμειναν εκείνοι που δεν προσβλήθηκαν 
από τον ιό της μεθοδευμένα επιβληθείσης φτώχειας. 
Οι γνωστοί άγνωστοι των… προαστείων και της Βουλής .
 Οι άλλοι βρίσκονται σε ανάγκη και παρακάλεση σε Θεό
 και ανθρώπους. Δεν υπάρχει πρωτεύουσα πια που να πεινά 
και επαρχία, που τα βγάζει πέρα. Όλη η Ελλάδα έγινε
 μια φτωχοεπαρχία της Ευρώπης.
Τι να πούμε για τα φετεινά Χριστούγεννα 
της … ορφανής Ελλάδας! 
Σχολεία χωρίς πετρέλαιο, παιδιά που λιποθυμούν στα έδρανα 
χωρίς πρωϊνό, μαθητές που διαβάζουν σκεπασμένοι με κουβέρτες,
 σπίτια όπου τρώνε μια φορά τη μέρα, οικογένειες που
 δε δουλεύει κανένας από τα μέλη τους, συντετριμμένοι
 άποροι γονείς, αυτοκίνητα ακίνητα, χωρίς πινακίδες, 
απλήρωτοι καθυστερημένοι λογαριασμοί, ακατάβλητες 
τραπεζικές δόσεις, ληγμένα γραμμάτια, πληρωμένα φάρμακα,
 ζυμαρικά και όσπρια στο τραπέζι καθημερινά, 
κομμένα ρεύματα και νερά, σταματημένα φροντιστήρια 
των παιδιών, χρέη που τρέχουν και ενοίκια που περιμένουν, 
δήμοι και περιφέρειες χωρίς πόρους, ναοί που μετράνε πλέον 
τα χάλκινα κέρματα του παγκαρίου για να καλύψουν τρύπες
 και γύμνιες και να χορτάσουν άδειες κοιλιές. 
Άνεργοι νέοι, κλειστά μαγαζιά, ακινησία στην αγορά, 
μελλόνυμφοι στην αναμονή, 
μαραζωμένοι συνταξιούχοι, 
αδιαθεσία παντού, αυτοκτονίες συχνές, 
«ο πλούς εν νυκτί, φως ουδαμού», απολυμένοι και ανασφάλιστοι,
 αγανακτισμένοι και διαμαρτυρόμενοι…
 Αγρίεψε το μάτι του λαού. 
Μια πατρίδα στα όρια της απόγνωσης και της γενικής ανάφλεξης.
Χριστούγεννα 2011. 
Κι όμως «ουδέν κακόν αμιγές καλού». 
Αυξήθηκαν  φέτος οι προχριστουγεννιάτικες φιλανθρωπικές
  προσπάθειες. Κάποιοι δήμοι οργάνωσαν κάτι για 
τα παιδιά. Δόθηκαν περισσότερα δέματα αγάπης σε φτωχούς. 
Έγιναν πιο πολλές επισκέψεις συμπαράστασης. 
Η Εκκλησία, η μεγάλη μάννα των ορθοδόξων, 
μαζεύει και πάλι τα παιδιά της κάτω από τα προστατευτικά 
φτερά της. Αυξήθηκαν τα συσσίτια και τα επιδόματα. 
Κάτι έγινε και με τον Έρανο της Αγάπης. 
Λίγα πράγματα βέβαια. 
Είναι πλέον ο ίδιος ο λαός που δίνει από το υστέρημά του.
Στη Γερμανική Κατοχή του 1941 
έβγαινε η μερίδα του φτωχού, μια κουταλιά από κάθε πιάτο, 
κι έβγαινε ένα ακόμη πιάτο. 
Εβδομήντα χρόνια μετά, το 2011, 
ο φιλότιμος λαός μας, ο καταδικασμένος στον εξευτελισμό 
των τραπεζιτικών μεθοδεύσεων, της πολιτικής αβουλίας των
 βουλευτών του και της κυβερνητικής αναξιότητας των 
εκλεγμένων αρχόντων του, βγάζει κι ένα πιάτο για τα
 παιδιά των ορφανοτροφείων, για τους γέροντες των γηροκομείων,
 για τις στρατιές των ανέργων και αστέγων, για τις ορδές των 
απατημένων λαθροφερμένων μεταναστών, για τους τροφίμους 
των φυλακών, για τους ξεχασμένους των ασύλων. 
«Αχ, Ελλάδα, πόσο Σ΄ αγαπώ!» 
«Προώρισται να ζήσης και θα ζήσης δια της αγάπης 
και της φιλανθρωπίας», γλυκειά μας Πατρίδα.
Χριστούγεννα απελπισίας τα φετινά! 
«Ουδείς οίδε τι τέξεται η επιούσα». 
Πολλοί ξαναφέρνουν στην επικαιρότητα θρύλους και προφητείες.
 Τι θα γίνει άραγε; Ένας χειμώνας δύσκολος.
 Βαριά μελανιασμένα σύννεφα στον ορίζοντα. 
«Πού είναι ο τεχθείς βασιλεύς των Ιουδαίων;» 
Ψάχνουμε και μεις χωρίς αστέρι και φως ελπίδας στην αφιλόξενη 
πλέον Ελλάδα. 
Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; 
Τι κάνει ο Θεός; 
ρωτούν πολλοί. 
Ή είμαστε πολύ αμαρτωλοί και μας τιμωρεί, 
ή είμαστε ακαλλιέργητοι και μας παιδαγωγεί ή είμαστε πολύ 
άγιοι και μας δοκιμάζει ή πολύ υπομονετικοί και κάτι μας ετοιμάζει!  
Δεν εξηγείται αλλοιώς.
 Ό,τι και νάμαστε μη χάσουμε την προσδοκία μας, 
την ελπίδα μας και τη χαρά μας.
Χριστούγεννα της Νέας Κατοχής του 2011. 
«Σώπα, όπου νάναι θα χτυπήσουν οι καμπάνες».
 Δε χάθηκε η ελπίδα. 
Γεννιέται ένα Παιδί.
 Κι αυτό το Παιδί είναι ο Χριστός!
 Ο Εμμανουήλ, ο Θεός μαζί μας! «Ανατολή όνομα Αυτώ». 
Κάτι καινούριο ξεπροβάλλει!
 Αν κάποιοι, λοιπόν, λαοί και άρχοντες, αρέσκονται στην 
απάτη, εμείς ας υπηρετήσουμε την Αγάπη.
 Αν κάποιοι προωθούν τη διαπλοκή, εμείς ας επιμείνουμε 
στην Προσευχή. 
Αν άλλοι μεθοδεύουν την εκμετάλλευση, εμείς αυξήσουμε 
την αλληλεγγύη.
 Αν κάποιοι ανέχονται και μεθούν, 
«άνθρωπον μη εντρεπόμενοι και Θεόν μη φοβούμενοι»,
 εμείς ας αγρυπνούμε κοντά στους αναγκεμένους. 
Αν κάποιοι σχεδιάζουν στα σκοτεινά γραφεία τους 
τον φόνο «από διετούς και κατωτέρω» των παιδιών των Ελλήνων,
 εμείς ας μείνουμε πιστοί στη Ζωή που γεννιέται. 
Αν, τέλος, δικοί μας και ξένοι ψεύδονται και μας εμπαίζουν, 
 εμείς ας προσκυνήσουμε ταπεινά την Αλήθεια και ο Καλός Θεός
 θα μας βγάλει από άλλο δρόμο, για να ξαναβρούμε τη χαμένη
 Πατρίδα μας και την αποσταμένη ελπίδα μας.
 Ένα είναι σίγουρο:
δε θα πεθάνουμε, δε θα χαθούμε! «Ζεί Κύριος» και μείς ζούμε!

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...