Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Πέμπτη, Μαρτίου 27, 2014

Πού πάει η ψυχή μας όταν πεθάνουμε;


Στο ερώτημα μας έχουμε την αποκάλυψη του αγγέλου του Κυρίου στον Μακάριο τον Αιγύπτιο. Επίσης και πολλοί Άγιοι Πατέρες ιδιαίτερα οι νηπτικοί.(βλ.Ευερ.τ.Α υπόθεση 10) καθώς και ο Μέγας Αντώνιος μας λέει ότι όταν ο Απόστολος Παύλος μιλάει για τα εναέρια πνεύματα, εννοεί τα δαιμόνια, (τελώνια)
που βρίσκονται μεταξύ ουρανού και γης. Επιπλέον γράφει ο υμνωδός στα τροπάρια των ακολουθιών των Χαιρετισμών της Θεοτόκου  «αερίων τα πλήθη ήττηνται».
Όταν λοιπόν η ψυχή βγαίνει από το σώμα και ταξιδεύει προς τον ουρανό περνά μέσα από αυτά τα πνεύματα που σίγουρα θα προσπαθήσουν να
 
 
κάνουν δύσκολο το ταξίδι της ψυχής. Θα προσπαθήσουν να μην φτάσει στον ουρανό και αν είναι δυνατόν να την κατασπαράξουν.
Άγγελο Κυρίου ζητεί ο υμνωδός όταν πεθάνει από τον Θεό. «Άγγελον χαροποιόν του ευθυπορήσαι την άνοδον την εν τω αέρι» (Παρακλητική, ήχος πλ. β΄.) «όπως ακωλύτως διέλθω τούς έν τώ αέρι εστώτας άρχοντας του σκότους, Θεονύμφευτε». Αλλά και στη Θεία Λειτουργία παρακαλούμε το Θεό και μάλιστα 2 φορές «άγγελον ειρήνης πιστόν οδηγόν φύλακα των ψυχών και των σωμάτων ημών παρά του Κυρίου αιτησώμεθα»
Μόλις λοιπόν η ψυχή αρχίσει την άνοδο της τότε τα τελώνια την εξετάζουν για τις ανεξομολόγητες πράξεις της. Ένα φρικτό δικαστήριο. Εκεί τα τελώνια αναφέρουν όλες τις αμαρτίες και τις ξέρουν όλες μα όλες εκτός από αυτές που έχουμε εξομολογηθεί. Είναι με βάση τις μαρτυρίες σχετικά με τις μεταθανάτιες εμπειρίες τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε στην ιστοσελίδα μας πραγματικά εκπληκτικό το γεγονός ότι τα πάντα που κάνουμε καταγράφονται, κυριολεκτικά τα δαιμόνια δεν αφήνουν τίποτε να πάει χαμένο.
Ο Δαυίδ μας λέει. «Μακάριοι ών αφέθησαν αί ανομίαι, καί ών έπεκαλύφθησαν αί αμαρτίαι» (Ψαλμ.31:1).

Επίσης στην ερώτηση: Πως μπορούν οι άνθρωποι στον κόσμο να διαγράψουν τις αμαρτίες τους από τα βιβλία των εναέριων δαιμόνων;
Η απάντηση είναι: Με την μετάνοια και την εξομολόγηση! Απάντησαν οι άγγελοι (Γρηγορίου Μοναχού, το μυστήριον του θανάτου,σελ.6). Και όσοι είναι δίκαιοι έρχονται άγγελοι και παραλαμβάνουν την ψυχή τους και τα τελώνια δεν έχουν κανένα δικαίωμα επάνω τους. Μα λύνονται τελικά οι αμαρτίες επί της γης; Βεβαίως και λύνονται, ο ίδιος ο Χριστός μας το λέει αυτό:
ΙΗ 18 Αμήν λέγω υμίν, όσα εάν δήσητε επί της γής, έσται δεδεμένα εν τώ ουρανώ, και όσα εάν λύσητε επί της γής, έσται λελυμένα εν τώ ουρανώ. (Κατά Ματθαίον)
Ποιοι όμως λύνουν την αμαρτία σήμερα; Οι ιερείς μας που με την αποστολική διαδοχή από τότε μέχρι σήμερα έλαβαν τη Χάρη και με την επίθεση του πετραχειλίου αναγνώνουν τη συγχωρητική ευχή στο τέλος του Μυστηρίου της ιεράς εξομολογήσεως.
Σε αυτό το δύσκολο ταξίδι πως βοηθιέται η ψυχή;
Με την Θεία Κοινωνία. «Αυτός πού πρόκειται να αναχωρήση από ’δώ, αν κοινωνήση με καθαρή συνείδηση, όταν πεθαίνει, την ψυχή του την παραλαμβάνουν άγγελοι, καί την περιστοιχίζουν, χάρη στη Θεία Κοινωνία» (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, περί ιερωσύνης, Λόγος ΣΤ, 4). Γι’ αυτό και κοινωνούμε τον ετοιμοθάνατο. (Κανών ΙΓ, Α Οικουμενικής Συνόδου,). Αλλά και εδώ τα λόγια του Χριστού είναι ξεκάθαρα:
ΣΤ Αμήν αμήν λέγω υμίν, εάν μη φάγητε την σάρκα τού υιού τού ανθρώπου και πίητε αυτού το αίμα, ουκ έχετε ζωήν εν εαυτοίς. 54 ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα έχει ζωήν αιώνιον, και εγώ αναστήσω αυτόν εν τή εσχάτη ημέρα. (Κατά Ιωάννην)
Αυτός όμως που μεταλαμβάνει αξίως, όχι αναξίως.
Αυτό πιθανότατα δεν σημαίνει ότι όποιος δεν έχει κοινωνήσει πηγαίνει στην κόλαση, αλλά μόνο ότι όποιος το έχει κάνει σωστά έχει ένα επιπλέον λόγο να αισθάνεται σίγουρος. Αυτός που δεν το έχει πράξει, θα χρειαστεί οι δικοί του άνθρωποι να κάνουν μεγάλο αγώνα με προσευχές, ελεημοσύνες κλπ για να τον βοηθήσουν.
Επίσης μεγάλη βοήθεια παίρνει η ψυχή του νεκρού από το ψαλτήρι, το θυμίαμα, το κερί, και την προσευχή του πλήθους κατά την ώρα της κηδείας.
Μόλις η ψυχή περάσει τα εναέρια τελώνια και κατά την τρίτη ημέρα βρίσκεται μπροστά στον Κριτή. Εκεί η ψυχή πέφτει και προσκυνά τον Κριτή. Γι’ αυτό τον λόγο και οι συγγενείς την τρίτη ημέρα κάνουν και τα τριήμερα για να ενισχυθεί η ψυχή ατενίζοντας τον Κριτή.
Μετά την προσκύνηση και από την τρίτη ημέρα έως την ένατη άγγελοι ξεναγούν την ψυχή στην γη και εκεί βλέπει τις καλές και τις κακές πράξεις της. Για τον ίδιο λόγο πάλι οι συγγενείς κάνουν τα εννιάμερα προς ενίσχυση της. Μετά την ενάτη μέρα έρχεται πάλι η ψυχή για να προσκυνήσει για δεύτερη φορά τον Κριτή.     Ύστερα άγγελοι ξεναγούν την ψυχή στον παράδεισο και στην κόλαση έως την τεσσαρακοστή ημέρα. Μετά η ψυχή έρχεται να προσκυνήσει για τρίτη και τελευταία φορά τον Κριτή. Γι’ αυτό παλιότερα τις σαράντα αυτές ήμερες της αγωνιάς της ψυχής όταν πέθαινε κάποιος οι συγγενείς έκαναν σαράντα Θειες Λειτουργίες (σαρανταλείτουργο). Στις μέρες μας και όχι πάντα και παντού ανάβουμε ένα καντήλι στον τάφο του νεκρού. Δεν είναι όμως λίγοι αυτοί που κάνουν σαρανταλείτουργο στις μέρες μας. Η μνημόνευση άλλωστε στη Θεία Λειτουργία όπως θα δούμε παρακάτω κατά τους Πατέρες είναι η καλύτερη προσφορά στο νεκρό. Αυτό το χαρτάκι το «υπέρ αναπαύσεως» που τόσο εύκολα μπορούμε να γράψουμε και να αφήσουμε στην εκκλησία είναι σπουδαία ευεργεσία στο νεκρό.
Και φτάνουμε στην συγκλονιστικότερη στιγμή για την ψυχή.
Η στιγμή που θα βρεθεί ενώπιων του φρικτού δικαστηρίου. Το πιο πιθανό να μη μπορούμε να φαντασθούμε το μέγεθος της  αγωνίας που θα έχει η ψυχή την ώρα της κρίσης της. Την ώρα που μοναδικός συνήγορος και μάρτυρες υπεράσπισης της ψυχής είναι οι καλές πράξεις της. Τότε κάνουμε και το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής. Εκεί ο φιλάνθρωπος Θεός θα αποφασίσει για την ψυχή. Και ακριβώς επειδή είναι φιλάνθρωπος και μας αγαπά θα λάβει υπ’όψιν τις προσευχές μας και τις ικεσίες μας για την ψυχή του νεκρού.
«Αρθήτω ο ασεβής ίνα μη ήδη την δόξα Κυρίου» (Ησ.26:10) Για την ψυχή που πρόκειται να πάει στην κόλαση. Δαίμονες που καιροφυλακτούσαν θα την αρπάξουν και θα την οδηγήσουν στην κόλαση.
Ντροπή για τους δαίμονες όταν η ψυχή βρεθεί καθαρή από τις αμαρτίες. Τότε άγγελοι την αρπάζουν και την οδηγούν με μεγάλη χαρά στον παράδεισο. Λαμπάδες ψαλμωδίες αγγέλων θυμιάματα και φωτοχυσίες συνοδεύουν την ψυχή.
Ο γέροντας Παισιος έλεγε για το αν βλέπουν οι νεκροί ο ένας τον άλλο. Παραλλήλισε τον παράδεισο με ένα φωτεινό δωμάτιο που όσοι βρίσκονταν μέσα σε αυτό έβλεπε ο ένας τον άλλον και χαίρονται, αλλά όχι τι γινόταν στο σκοτάδι. Αντίθετα όσοι βρισκόταν στο σκοτάδι έβλεπαν τι γινόταν στον παράδεισο επειδή ήταν στο φως και μεγάλωνε η θλίψη τους γι’ αυτό που έχασαν. Λένε ότι οι κολασμένοι δεν βλέπουν ο ένας τον άλλον ούτε για να παρηγορηθούν. Αντίθετα αυτοί που είναι στον παράδεισο δεν τους βλέπουν γιατί τότε θα στενοχωριόνταν. Για τους κολασμένους δε ατέλειωτη μοναξιά ούτε ο ένας τον άλλον δεν μπορεί να δει. Τι τραγική τελικά μια τέτοια κατάληξη για τον άνθρωπο, το κατ’εικόνα και καθ’ομοίωσιν δημιούργημα του Θεού.
Αυτό είπε και ο ιερέας των ειδώλων στον άγιο Μακάριο τον Αιγύπτιο. «δεν μπορούμε να κοιτάξουμε κάποιον πρόσωπο με πρόσωπο» (γεροντικό Αββά Μακαρίου). Το ίδιο είπε και ο άγγελος Κυρίου: «οι δε αμαρτωλοί και τούτο εστερήσανται». «Το πυκνότατο σκοτάδι υψώνεται σαν τοίχος ανάμεσα στους κολασμένους, οπότε οι κολασμένοι αδυνατούν παντελώς να δουν ο ένας τον άλλον» (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Ομιλ.εις μθ ψλμ.).
Αν τώρα μια μάνα που είναι στον παράδεισο αναζητήσει το παιδί της και μάθει ότι βρίσκεται στην κόλαση πως θα αισθανθεί;
Εδώ κάνουμε κάποιο λάθος. Κρίνουμε εξ’ ιδίων τα αλλότρια. Βλέπουμε τον άλλο κόσμο με επίγειο μάτι. Νομίζουμε, πως όπως είμαστε επί γης, θα είμαστε και εν ουρανοίς! Εκεί όμως ο άνθρωπος, θα είναι κατά χάριν Θεός. Θα έχει ταυτισθεί πλήρως με το δίκαιο, και την αρετή. Και η μάνα αναγνωρίζει ότι δίκαια τιμωρείται το παιδί της. «αν και τώρα μερικοί γονείς, όταν δουν τα παιδιά τους να είναι φαύλα, τα αποκηρύττουν και τα αποκόβουν από την συγγένεια τους, πόσο μάλλον αυτό θα γίνει στη μέλλουσα ζωή. Εκεί πια δεν υπάρχει η εκ φύσεως συμπάθεια (που έχει η μάνα προς το παιδί). Αν υπήρχε, θα εξαφάνιζε την χαρά του παραδείσου» (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, περί αγάπης).
«΄Ινα μη και αυτοί έλθωσιν είς τον τόπον της βασάνου» (Λουκ.16:27).
Εδώ στην παραβολή του πλουσίου  ο πλούσιος κολασμένος νοιάσθηκε για τους συγγενείς του αλλά όχι για τις βιοτικές ανάγκες τους αλλά μονά για την σωτηρία της ψυχής τους.
Επίσης οι νεκροί που βρίσκονται στον παράδεισο προσεύχονται για μας και μπορούν να μας βοηθήσουν. «Μακάριος ός έχει σπέρμα έν Σιών και οικείους έν Ιερουσαλήμ» (Ησ.31:9). «Ανακούφισε τον πλησίον σου, ώστε όταν αναχωρήση έκ τού κόσμου αυτού πρός τόν Κύριον, νά τόν παρακαλέση διά σε, καί θα εύρης καλόν» (Άγιος ο Αρσένιος ό Μέγας, Ευεργέντινος, τόμ.Α,σελ.538). Βλέπουμε ότι οι ψυχές των νεκρών προσεύχονται  και ικετεύουν συνέχεια για μας  και ο φιλάνθρωπος Θεός δεν θέλει  να τους λυπήσει αφού και αυτοί δεν τον λύπησαν όσο ήταν εν ζωή. «Έκραξαν φωνή μεγάλη λέγοντες» (Αποκ. 6,10).  Έχουν υπάρξει ειλικρινά σπουδαίες μαρτύριες και μία την είχε διηγηθεί ο αείμνηστος Δημήτρης Πανάγοπουλος για μια νέα όπου η πορνεία, οι εκτρώσεις και η βλασφημία πήγαινε όπως λέμε σύννεφο. Σε κάποια εγχείριση όμως που έκανε τα πράγματα δεν πήγαν καλά και ετοιμάστηκε για να αφήσει τα εγκόσμια, τότε εμφανίστηκε ο Κύριος και είπε ότι για χάρη του πατέρα της που τόσο τον παρακαλά διαρκώς όντας δίπλα Του και χάρη στις ελεημοσύνες του, της δίνει μια ακόμη ευκαιρία, την οποία τελικά η νέα δεν άφησε ανεκμετάλλευτη.

Αλλά και εμείς μπορούμε να βοηθήσουμε τους κεκοιμημένους.
Το πόσο μεγάλη ωφέλεια βρίσκουν οι κεκοιμημένοι από τις μνημονεύσεις των ονομάτων τους κατά τις Θ. Λειτουργίες μας αναφέρει ο γέροντας Εφραίμ ο Φιλοθεΐτης μια οπτασία ενός επισκόπου, που είδε, και την οποία άκουσε από το στόμα του επισκόπου.
Μας λέει ότι ήταν ένας παπάς, που τον είχε νικήσει το κρασί και συχνά μεθούσε (εργασία ετών) κατά τα αλλά ήταν ενάρετος και ευλαβής. Μια των ήμερων κατά την συνηθεία ήπιε και λειτούργησε και κατά παραχώρησιν Θεού του έπεσε το άγιο Σώμα και Αίμα του Κυρίου! Ο καημένος πάγωσε από τον φόβο του, συνάμα δε εσκέπτετο και τον μεγάλο κανόνα του επισκόπου του!
Τέλος αφού εξομολογήθη, του λέγει ο επίσκοπος. «Πήγαινε, και θα σε ειδοποιήσω να έλθεις και θα σου δώσω τον κανόνα>>.
Εκεί λοιπόν που εσκέπτετο ο επίσκοπος και διελογίζετο και έλαβεν εις το χέρι του την πέννα να γράψει την καθαίρεσιν της ιεροσύνης, ευρισκόμενος μόνος του, βλέπει εμπρός του να εκτυλίσσεται σαν ταινία κινηματογραφική, ένα άπειρον πλήθος κόσμου, παντός είδους, ηλικίας και τάξεως. Ο επίσκοπος έμειναν έκθαμβος από το πράγμα, αλλά και συνάμα από τον φόβον. Τότε του λέγουν όλοι μαζί οι άνθρωποι αυτοί: «Σεβασμιότατε, μη κανονίσετε τον παπά, μη τον καθαιρείτε!». Κατόπιν ολίγον κατ’ ολίγον έγιναν άφαντοι.
Φωνάζει ο επίσκοπος τον παπά να έλθει, έμφοβος ο καημένος ο παπάς εσκέπτετο την καθαιρεσίν του. Του λέγει ο επίσκοπος. «Δεν μου λέγεις, μνημονεύεις πολλά ονόματα εις την Θείαν Λειτουργίαν;». Ο παπάς απαντά: «Εις την προσκομιδών, δέσποτα, πολλήν ώραν μνημονεύω από βασιλείς, αυτοκράτορας μέχρι και τον πλέον φτωχό». Ο επίσκοπος του λέγει: <<Πήγαινε λοιπόν και όταν λειτουργείς μνημόνευε όσον ημπορείς και πρόσεχε του λοιπού μη μεθύσης, είσαι συγχωρημένος». Κατόπιν και ο παπάς με την βοηθειαν του Θεού ελυτρώθη από την μέθην».
Άλλοτε ο γέροντας Ιάκωβος για να τονίσει πόσο μεγάλη παρρησία έχουν οι προσευχές για του κεκοιμημένους είπε:
«Είδα και την ψυχή του πατέρα μου, έλεγε ο γέροντας, να κάθεται έξω από ένα απλό σπιτάκι σαν κελλάκι και του λέω:
-Πατέρα μου, εσύ που ήσουν και χτίστης, δεν έκτιζες ένα μεγαλύτερο σπίτι να μείνεις άνετα, αλλά κάθεσαι σ’ ένα τέτοιο μικρό σπιτάκι; Τότε μου λέει:
-Παιδί μου, εσύ με τις προσευχές σου και τις ελεημοσύνες σου μου έκτισες το σπιτάκι αυτό και το έχω και μένω».
Αλλά και ο Γέροντας Παϊσιος θεωρούσε πολύ μεγάλο πράγμα τις προσευχές και τις ελεημοσύνες για τις ψυχές. Συγκεκριμένα έλεγε:
«Πρέπει να προσευχόμαστε για τους κεκοιμημένους. Οι καημένοι είναι υπόδικοι και άμα τους δώσει κανείς μια πορτοκαλάδα, τους βγάζει από τα σίδερα.
«Εν τω άδη» λέει «ουκ έστι μετάνοια». Αυτοί οι καημένοι δεν μπορούν να βοηθηθούν. Εμείς όμως μπορούμε και θέλει ο Θεός να υπάρχουν άνθρωποι να παρακαλούν για να τους βοηθήσει»
Επίσης έλεγε:
«Για τους άσπλαχνους που πεθαίνουν να κάνετε μνημόσυνα και προπαντός ελεημοσύνη. Υπάρχουν πολλοί φτωχοί. Είναι προτιμότερο να δίνετε κατ’ ευθείαν στους φτωχούς παρά στα ιδρύματα».
Σχετικά με την πολύ μεγάλη βοήθεια επίσης λαμβάνουν οι νεκροί από τις Θείες Λειτουργίες και τα κόλλυβα ο Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων παρακινούσε κι αυτός και συμβούλευε το ποίμνιο του, να τελεί συχνά λειτουργίες και μνημόσυνα για τους πεθαμένους, βεβαιώνοντας, πως αυτό το πράγμα ανακουφίζει και αφελή πολύ τις ψυχές τους. Και για να στηρίξει την πεποίθηση σ’ αυτά που τους έλεγε, τους διηγήθηκε το εξής:
Κάποτε, τους είπε, έπιασαν αιχμάλωτον οι Πέρσες και τον πήρανε στην Περσία. Τον έριξαν λοιπόν δεμένο σε μια φυλακή, που την έλεγαν λήθη και του βάλανε φρουρούς. Κι αυτή την φυλακή την ονοματίζανε έτσι, γιατί όποιος έμπαινε μέσα σ’ αυτή δεν ξανάβγαινε ποτέ.
Συνέβηκεν όμως, να το κατορθώσουνε ν’ αποδράσουνε μερικοί και να φτάσουνε στην Κύπρο. Διαδώσανε λοιπόν, πως ο αιχμάλωτος εκείνος πέθανε μέσα στη φυλακή. Κι όταν το μάθανε οι δικοί του τον έκλαψαν, και τρεις φόρες το χρόνο έκαναν για την ψυχή του Θεία Λειτουργία και μνημόσυνο. Κι’ αυτό γινότανε επί τέσσερα χρόνια. Κάποτε λοιπόν ο άνθρωπος εκείνος τα κατάφερε να δραπετέψει κι αυτός και να φθάση στο σπίτι του και στους δικούς του. Και τα γονικά του τον είδαν, όχι σαν αιχμάλωτο, παρά σαν αναστημένο νεκρό. Και σαστισμένοι τον καμάρωναν και τον κανάκιζαν, λέγοντας του όλα τα ρυπαρολογία που μπορεί να ειπεί ο άνθρωπος σε μια τέτοια περίσταση.
Του είπαν λοιπόν, πως του κινάνε και μνημόσυνα στα Θεοφάνεια και το Πάσχα και κάθε Αγία Πεντηκοστή. Κι αυτός, σαν τ’ άκουσεν αυτό, αναθυμήθηκε και τους ωρκιζότανε, πως κάθε τέτοια ημέρα, του παρουσιαζότανε κάποιος λαμπροφορεμένος άνθρωπος και τον έλυνε απο τα δεσμά του. Και πως οταν περνούσανε οι ημέρες αυτές, ξαναβρισκότανε πάλιν αλυσοδεμένος».
Αν προσέξουμε την επιμνημόσυνη δέηση θα δούμε ότι πουθενά δεν μιλάει για μετάνοια. Και είναι επόμενο αφού «εν τω Άδη ούκ έστι μετάνοια».
Οι φράσεις που λέγονται εέναι: «ανάπαυσον τήν ψυχήν του δούλου Σου….», «ώς αγαθός και φιλάνθρωπος Θεός συγχώρησον…». Ο λόγος είναι ότι επειδή το έλεος του Θέου είναι άπειρο, μπορεί να φτάσει και μέχρι την κόλαση και να χαρίσει ή να ελαφρύνη την ποινή αν Αυτός θέλει.
Είναι πολλοί αυτοί που στηριζόμενοι στο «εν τω Άδη ούκ έστι μετάνοια» και την παραβολή του πλούσιου και του φτωχού Λαζάρου όπου γράφεται «και επί πάσι τούτοις μεταξύ ημών και υμών χάσμα μέγα εστήρικται, όπως οι θέλοντες διαβήναι ένθεν προς υμάς μη δύνωνται, μηδέ οι εκείθεν προς ημάς διαπερώσιν.» Εδώ πατούν πολλοί και λένε ότι σωτηρία δεν υπάρχει μετά θάνατον.
Εδώ είναι ένα σημείο πολύ βασικό και παραξηγημένο. Το χάσμα, την αδυναμία διάβασης τη δημιουργούν οι διαφορετικές συμπεριφορές μας, οι αμαρτίες μας, που μας χωρίζουν από τους δίκαιους. Αντίστροφα πάλι οι ενάρετοι με τη ζωή τους απομακρύνονται από τον τόπο των αδίκων. Άνθρωποι όντες, κανείς δεν μπορεί να μεταπηδήσει από τη μία μεριά στην άλλη. Γνωρίζουμε όμως από την Ιερά Παράδοση όπου η προσευχή και η ελεημοσύνη τρίτων έσωσαν ανθρώπους. Θα πει κανείς, πώς συμβαδίζει; Πολύ απλό. Για τον άνθρωπο είναι αδύνατο να μεταπηδήσει όπως λέει ο Αβραάμ. Ο Θεός όμως τα πάντα μπορεί να κάνει κι αν θέλει να σώσει κάποιον τον σώζει. Δε λέει το ιερό κείμενο ότι κι ο Θεός αδυνατεί να μεταθέσει κάποιον. Ο Παντοδύναμος Θεός τα πάντα μπορεί. Λέει ο Ιησούς ειδικά για το θέμα αυτό -τη σωτηρία του ανθρώπου- στο κατά Ματθαίον απαντώντας σε ερώτηση των μαθητών:
ΙΘ 25 Τίς άρα δύναται σωθήναι; 25 εμβλέψας δε ο Ιησούς είπεν αυτοίς· Παρά ανθρώποις τούτο αδύνατόν έστι, παρά δε Θεώ πάντα δυνατά εστι.
Δηλαδή κι οι ενάρετοι που σώζωνται χάρη στο Θεό το πετυχαίνουν, όχι βασιζόμενοι στη δική τους αξία. Η παντοδυναμία όμως αυτή του Θεού δε σημαίνει ότι εμείς μπορούμε να κάνουμε τη ζωούλα μας κατά το «φάγομεν, πίομεν, αύριο γαρ αποθνήσκομεν» διότι τα ιερά κείμενα και οι προφητείες της Βίβλου μας μιλούν και για την Κρίση αλλά και για το ότι δε θα σωθούν όλοι. Βλέπετε ο Θεός είναι ελεήμων αλλά είναι και δίκαιος. Ας φροντίσουμε λοιπόν εμείς να γίνουμε αιτία σωτηρίας και των εαυτών και άλλων και όχι άλλοι αιτία σωτηρίας δικής μας, αν μάλιστα γίνουν.

βιβλιογραφία:
Μετά θάνατον.(Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη)
Τα Ιερά Μνημόσυνα.(Πρεσβυτέρου Θεμιστοκλέους Στ. Χριστοδούλου)

Ο γ. Δανιήλ Κατουνακιώτης για τους αγιορείτες βιαστές της Βασιλείας των Ουρανών


-Γέροντα, μιλήστε μας και γι' άλλους αγίους πατέρας που σαν άνθη εύοσμα ήνθισαν εδώ στα τραχιά βράχια της αγιορειτικής ερήμου -μερικοί, δόξα τω Θεώ, ζουν ακόμη ανάμεσά μας- και λείαναν και λειαίνουν με τη ροή του ασκητικού ιδρώτος και των δακρύων τις αιχμηρές αυτές πέτρες. Γνήσιοι «βιασταί της Βασιλείας των Ουρανών», όπως ο παπα-Εφραίμ ο Κατουνακιώτης, ο Γέρων Γεράσιμος ο Μικραγιαννανίτης... Τους γνωρίσατε όσον ελάχιστοι. Πείτε μας, παρακαλώ, γι' αυτούς.


Γέρων Δανιήλ Κατουνακιώτης: Α! Ο Γέρων Γεράσιμος ο υμνογράφος! Τι μου θυμίζετε... Όπως σας είπα, πηγαίνω και βοηθώ όσο και όπως μπορώ τους ασθενείς αδελφούς, σαν πρακτικός ιατρός ας το πούμε. Οταν εβάρυνε ο Γέροντας με κάλεσαν τη νύκτα. Πήγα μεσάνυκτα να του παρασταθώ λίγο. Τον εβοήθησα όσο μπορούσα, αλλά ήταν η ώρα να φύγει πλέον. Ζούσε μέσα στη χαρά και τη μακαριότητα, αναμένοντας την έξοδό του. Καθόμουν δίπλα του κι είχα το χέρι μου πίσω από το κεφάλι του. Κάποια στιγμή ο Γέροντας κάρφωσε το βλέμμα του ψηλά, επίμονα, αναμένοντας τον άγγελο να πάρει την ψυχή του. Ξάφνου τα μάτια του έλαμψαν. Τότε ακριβώς παρέδωσε το πνεύμα του. Είμ' ευτυχής που κοιμήθηκε στην αγκαλιά μου. Είχα αυτήν τη μεγάλην ευλογία να πάρω την ευχή του τελευταίος, μετά τα καλογέρια του.
Ο πατήρ Εφραίμ ζει με τη χάρη του Θεού στη γειτονιά μας. Συχνά πάω και τον βλέπω. Είναι κι αυτός ένας μεγάλος αγωνιστής Γέροντας. Ζούμε δίπλα δίπλα μισόν αιώνα και γνωρίζω όλη την ενάρετη πολιτεία του. Είναι κι αυτός πολύ ασθενής και τον παρακολουθώ. Υπήρξε υποτακτικός από τους ολίγους. Εκαλλιέργησε την υπακοή, γι' αυτό ο πανάγαθος Θεός τού έδωσε πέντε υποτακτικούς, που κι αυτοί τον φροντίζουν σαν άγγελοι!
 Τώρα τελευταία ο Γέροντας μου λέει:
- Αναμένω κι εγώ την έξοδό μου από τον κόσμον αυτόν, όποτε με καλέσει ο Θεός, αν και δεν είμ' έτοιμος!..
- Το «διαβατήριο», Γέροντα, το έχεις έτοιμο; τον ρωτώ χαριτολογώντας.
- Ε, το έχω δεν το έχω, ο Θεός γνωρίζει. Θα μας συμπληρώσει τελευταία τις «σφραγίδες» που λείπουν η Παναγία μας, η οποία μας έχει δώσει τις υποσχέσεις. Εκείνη μας είπε: «Εγώ θα γίνω τροφός, εγώ ιατρός, εγώ θα εγγυηθώ εις τον Δεσπότην Χριστόν για τα συγγνωστά αμαρτήματά σας». Τα θανάσιμα πρέπει να τα εξομολογηθούμε αυστηρά. Όσον αφορά τα συγγνωστά, η Παναγία θα μεσολαβήσει και θα γίνει γέφυρα προς τον παράδεισο. Ευτυχώς έχουμε πολλές υποσχέσεις από την Παναγία μας και ασφαλώς δεν θα τις... αθετήσει!
Γέροντα, μέσα στο αρχονταρίκι του ησυχαστηρίου σας δεσπόζει η εικόνα του αγίου Νεκταρίου, ο οποίος είχε ιδιαίτερο σύνδεσμο με τον Γέροντά σας και ιδρυτή της Αδελφότητος Γέροντα Δανιήλ τον Σμυρνιό, του οποίου το όνομα φέρει η αδελφότης, αλλά κι εσείς προσωπικώς. Μιλήστε μας για τη σχέση του Αγίου και του Γέροντός σας.
Γέρων Δ.Κ.: Ο ιδρυτής του ησυχαστηρίου μας Γέρων Δανιήλ είχε όντως στενό δεσμό με τον άγιο Νεκτάριο και τακτικήν αλληλογραφία. Φυλάσσουμε ιδιόχειρες επιστολές του αγίου. Όταν συνέστησε το μοναστήρι του στην Αίγινα ζήτησε από τον Γέροντά μας να του καταρτίσει τον κανονισμό λειτουργίας, δηλαδή το τυπικό της μονής· όπερ και έπραξεν. Εκτός τούτου, ο άγιος μας άφησε ιερά αντικείμενά του. Από τα έργα του μας άφησε τους δεκατρείς τόμους των χρυσοστομικών στην α' έκδοσή τους, της Βενετίας, με ιδιόχειρη επιστολή κι υπογραφή. Ο Γέρων Δανιήλ πολύ εκτιμούσε το έργο αυτό και το μελετούσε συνεχώς. Επίσης ο άγιος Νεκτάριος μας έχει -μεταξύ άλλων- αφήσει ένα αντιμήνσιο πάνω στο οποίο λειτουργούσε ο ίδιος. Ακόμη μας άφησε το σκουφάκι του που φορούσε τη νύκτα και άλλες ευλογίες που μας στηρίζουν και μας ενισχύουν.
Γέροντα, μέσα στο αρχονταρίκι φιλοξενούνται και οι φωτογραφίες των κατά καιρούς Γερόντων του ησυχαστηρίου σας. Παρακαλώ να μας ξεναγήσετε στα πρόσωπα και στον χρόνο.
Γέρων Δ.Κ.: Θα προσπαθήσω, εν ολίγοις. Ο Γέρων Δανιήλ ο ιδρυτής μας κατήγετο από τη Σμύρνην. Ηλθε μικρό παιδάκι στο Αγιον Ορος κι έγινε Μοναχός. Καλλιεργήθηκε καταρχήν στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονος και μετά από ένα θαύμα που του έκανε η Παναγία υπεσχέθη να έλθει στην έρημο να ζήσει του λοιπού ευαρεστώντας στον Θεό και σ' Εκείνην. Ητο πολύ φιλήσυχος. Είχ' ένα μικρό εργοχειράκι, έκανε λίγη αγιογραφία. Σιγά σιγά μαζεύθηκαν κοντά του παιδιά που ποθούσαν τον αγγελικό βίο. Έτσι σχηματίσθηκε η συνοδεία του, την τάξη της οποίας μέχρι σήμερα ακολουθούμε κι εμείς. 
Γερόντιος μοναχός Κατουνακιώτης (1891-1973)
Δανιήλ ιερομόναχος Κατουνακιώτης (1880-1951)
Το πρώτο καλογέρι του ήταν ο ιερομόναχος Δανιήλ, ο γλυκύς ιεροψάλτης ο οποίος διετέλεσε διδάσκαλός μας. Εψαλλε σ' όλο το Αγιον Ορος όπου υπήρχε πανήγυρις, όπως το κάνουμε, δόξα τω Θεώ, κι εμείς. Εψελνε με τον διάδοχό του, τον Γέροντα Γερόντιο.
Γέροντας διετέλεσε και ο π. Δαμασκηνός, ο οποίος ήτο Βορειοηπειρώτης, αγράμματος· επίστευε με μεγάλη ζέσιν Ιησούν Χριστόν και Τούτον Εσταυρωμένον. Ητο απλούς και η κοίμησή του οσιακή. Θυμάμαι -μια και κοιμήθηκε κι εκείνος στα χέρια μου- έλαμψε το πρόσωπό του σαν τον ήλιο τις τελευταίες του στιγμές! Ο π. Νήφων καταγόταν από την Κρήτη. Ευλαβέστατος μοναχός, άφησε αγιασμένα ίχνη. Ο Γέρων Στέφανος -κι αυτός από τη Σμύρνη- με πολλά πνευματικά προτερήματα. Ολοι αυτοί διετέλεσαν πνευματικοί οδηγοί και πατέρες μας. Πάντοτε ζητούμε και λαμβάνουμε τας θεοπειθείς ευχάς των.
-Χθες βράδυ, Γέροντα Δανιήλ, μετά το Απόδειπνο μου είπατε κάποια συγκλονιστικά περιστατικά, σχετικά με το τίμιο λείψανο του αγίου Μαξίμου του Καυσοκαλύβη, καθώς κι ενός άλλου αγίου εδώ στην αγιορειτική έρημο. Είπατε μάλιστα ότι πολλοί όσιοι ετελειώθησαν εν ειρήνη σ' αυτήν την ευλογημένη περιοχή και το άρωμα της οσιότητος -κυριολεκτώ- το αισθάνεσθε συχνά. Πείτε μας για τα ιερά αυτά λείψανα τα οποία «κρίμασιν οις οίδε Κύριος» δεν έχουν αποκαλυφθεί.
Γέρων Δ.Κ.: Οπως σας είπα και χθες βράδυ, περπατώντας στα στενά μονοπάτια του Αγίου Όρους και ειδικότερα εδώ, της αγιορειτικής ερήμου, αισθανόμαστε ξαφνικά μίαν άρρητη ευωδία να μας κατακλύζει. Για τούτο ο άνθρωπος πρέπει να δοξάζει συνεχώς τον Θεό. Στις περιπτώσεις αυτές -όπως μας είπαν παλαιοί πατέρες, αλλά είδαμε κι εμείς με τα δικά μας μάτια- γύρω τριγύρω είναι θαμμένο άγιο λείψανο κάποιου οσίου. Ο πανάγαθος Θεός γνωρίζει γιατί δεν φανερώθηκε μέχρι σήμερα...
Κάποια μέρα, στον αρσανά της Αγίας Αννης, βγήκε ένας ηλικιωμένος προσκυνητής από την Κρήτη. Άρχισε ν' ανεβαίνει το μονοπάτι για να έλθει εδώ κοντά, στη Μικράν Αγίαν Άννα. Είχε πατριώτες μοναχούς, οι οποίοι ασκήτευαν εκεί. Όπως ανέβαινε, έχασε τον προσανατολισμό του και περιπλανήθηκε σ' έναν έρημο τόπο, αδιάβατο. Καθώς εβάδιζε μπήκε σ' ένα σπήλαιο. Το θέαμα που αντίκρισε τον συνεκλόνισε. Σ' ένα χαμηλό ξύλινο παγκάκι ήτο ξαπλωμένο το σκήνωμα ενός ασκητού. Στο μέρος της κεφαλής άναβαν κεράκια και στο θυμιατό έκαιγε λιβανάκι. Στο καντηλάκι -το λαδάκι μέχρι τα χείλη- η φλόγα υπογράμμιζε την κατάνυξη... Ο ευλαβής προσκυνητής έβαλε στρωτή μετάνοια και με κατάνυξιν ασπάσθηκε το τίμιο λείψανο, θεωρώντας ότι προ ολίγου ο όσιος αυτός είχε κοιμηθεί και ότι ο συνασκητής του -αφού το ετοίμασε όπως αρμόζει- πήγε να ειδοποιήσει τους σκητιώτες πατέρες της Αγίας Αννης να συγκεντρωθούν για τη νεκρώσιμη Ακολουθία. Κάνοντας ξανά και ξανά το σημείο του Σταυρού, συνέχισε ο προσκυνητής την πορεία του. Όταν έφθασε στην καλύβη των συμπατριωτών του, τους βρήκε αμέριμνους. Μ' έκπληξη τους ρώτησε:
- Καλά, εσείς, πατέρες, δεν θα πάτε στην κηδεία;
- Ποια κηδεία, ευλογημένε; Τίνος;
Ο άνθρωπος τους εξήγησε, περιγράφοντας την περιοχήν όπου είχε δει το σκήνωμα. Οι πατέρες απόρησαν, λέγοντας όλοι μαζί ότι σ' αυτό το σημείο δεν υπάρχουν ασκητήρια, δεν κατοικεί κανείς, γιατί το έδαφος είναι πολύ δύσβατο! Κατάλαβαν βεβαίως αμέσως ότι «κάτι» συμβαίνει! Ξεκίνησαν να πάνε όλοι μαζί. Μπρος εκείνος και πίσω οι πατέρες. Έφθασαν στην περιοχήν, αλλά στάθηκε αδύνατο να εντοπίσει τη σπηλιά, ενώ προ μισής μόλις ώρας είχε προσκυνήσει το ιερό λείψανο!
Αυτά τα τίμια λείψανα,τα «σκεπάζει» ο Θεός για να παρουσιασθούν στη Δευτέρα Παρουσία. Όλοι αυτοί οι άγιοι αναπαύονται στην αφάνεια, περιμένοντας ν' ακούσουν τη «φωνή του αρχαγγέλου και τη σάλπιγγα του Θεού» να τους καλούν. Έτσι και με το συγκεκριμένο άγιο λείψανο. Κατάλαβαν ότι ο Θεός το κάλυψε μέχρι τη συντέλεια των αιώνων, να περιμένει την ανάσταση κι εμφάνισή του ενώπιον του Κριτού, για ν' απολαύσει ασφαλώς την «ητοιμασμένην Βασιλεία» Του. Γύρισαν όλοι μαζί στην καλύβη, δοξάζοντας τον Θεό για το παράδοξο αυτό και συνάμα παιδαγωγικό «Σημείο» Του.

Πράγματι, μέσα στην αφάνεια της αγιορειτικής ερήμου βρίσκονται τόσοι και τόσοι άγιοι κεκοιμημένοι, αλλά και ζώντες!..
  
πηγή  το είδαμε εδώ

Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης: Σ'αγαπώ γιατί είσαι εσύ...και όχι εγώ!


«Σ' γαπ γιατί εσαι 'σύ».Εχετε σκεφθε καθόλου τό μήνυμα πού κομίζει ατός  στίχος; Σ'γαπ, καί μπορ νά σ' γαπ, γιατί δέν εσαι 'γώ. Ατή εναι πρώτη του ρμηνεία.
Οσιαστικά δέν σ' γαπν θέλω σύ νά γίνεις γώ. 
 
Μέσα πό τή διαφορετικότητα το κάθε προσώπου, μέσα στήνγάπη, πιτυγχάνεται νας διαρκής μπλουτισμός τς σχέσης.᾿Αλλις, πως λένε, στόν κόσμο καί στήν κοινωνία, «παλιώνει σχέση καί  γάμος». Ομως, παλιώνει γιατί μες τόν φήνουμε καί παλιώνει. ᾿
Εάν δέ σκεφθετε τήν δυνατότητα το καθενός νθρώπου νάγιάζεται καί νά μετέχει λο καί περισσότερο τς δόξης το Θεοκαί τς Χάριτός Του, τότε διαρκς μπορομε νά χουμε ναν καινούργιο νθρωπο.
Αλλά, μες προσπαθομε νά διορθώσουμε τά ργα το Θεο, νομίζοντας τι ξέρουμε καλύτερα τί πρέπει νά κάνουμε. Θά τό δομεκόμα τραγικότερα τό θέμα, ταν φτάσουμε σέ μιά λλη σχέση, πολύ βασική καί καθημερινή. Τή σχέση τν παιδιν μέ τούς γονες. Τή σχέση τν γονιν μέ τά παιδιά τους. Εναι μιά δύσκολη σχέση. Πολλές φορές χωρίς λευθερία, στό νομα τς γάπης. Τίς περισσότερες φορές μέ τόν γωϊσμό μας στή θέση τς γάπης, εναι πάρα πολύ εκολο νά ρθει  σύγκρουση.
᾿Αλήθεια, ταν μεγαλώνουμε τά παιδιά μας τί ραμα χουμε στή ζωή μας;
Μεγαλώνουμε παιδιά γιά νά ζήσουν λεύθερα καί νά σταθον στά πόδια τους  τά «καμαρώνουμε» γιατί μς κονε; ᾿
Εάν χαιρόμαστε γιατί μς κονε πάντα, οσιαστικά χουμεναγνωρίσει καί νακηρύξει σέ λάθητο τόν αυτό μας, καί πιστεύουμε τι χουμε πάντα δίκιο, καί χαιρόμαστε πού τά παιδιά μας, μς κονε. ᾿Εν θά 'πρεπε νά νησυχομε ν μς κονε πάντα, καί πολύ περισσότερο στό διάστημα τς φηβείας, πού εναι προσπάθεια το νέου παιδιο νά κατακτήσει τήν λευθερία του. Θέλει τήν γάπη μας, λλά χι μέ τή στέρηση τς λευθερίας. Καί χωρίς λευθερία δέν πάρχει εθύνη. Κι ατό τό ξέρουμε καί τό βιώνουμε.
Μητρ. Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος


ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΡΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ


Του Γεωργίου Φ. Παπαδόπουλου- Κήρυκα του θείου λόγου

Όταν κάποτε ρώτησαν τον ανθέλληνα Κίσιγκερ οι εχθροί της Ελλάδας τι πρέπει να κάνουν ώστε να αφελληνίσουν το λαό και να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά στην ελληνική κοινωνία, εκείνος απάντησε <<Να τους απομακρύνετε από την πίστη, τα ήθη και τις παραδόσεις τους, γιατί αυτά τους κρατούν μέχρι σήμερα ενωμένους όπου γης>>.

Και φρόντισαν από τότε αρκετοί εχθροί – ή και άσπονδοι <<φίλοι μας>> – να εφαρμόσουν πλήρως το ανθελληνικό αυτό σχέδιο, αρχής γενομένης από τις κάθε λογής αιρέσεις και παραφυάδες που λυμαίνονται τον τόπο δήθεν κηρύττοντας Χριστό που κάθε άλλο παρά …Χριστός είναι όπως τον κηρύττουν…, με ορμητήριο την Ουνία (παρακλάδι του Βατικανού), το Ισραήλ και τις Η.Π.Α.

Το όλο θέμα σηκώνει πολύ συζήτηση και δεν μας φτάνει ούτε ολόκληρη η εφημερίδα να το αναπτύξουμε όπως πρέπει. Γενικά, όμως, ο κόσμος θα πρέπει να ξέρει ότι οι <<κύριοι>> αυτοί αρνούνται την Θεότητα του Χριστού, την ύπαρξη της Αγίας Τριάδας ως Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Θεότητος, την Παναγία ως Μητέρα του Θεού, τους Αγίους, τα Μυστήρια, την Ιερωσύνη και την Αποστολική διαδοχή, κανείς δε από αυτούς δεν κάνει το σημείο του Σταυρού (πείτε σε κάποιον απ΄ αυτούς να κάνει το Σταυρό του να δείτε…). 

Αντιπαρερχόμαστε την Παπική θρησκεία η οποία εμπλούτισε με πλείστα όσα δεινά τον τόπο αλλά και την ανθρωπότητα ολόκληρη και η οποία διαστρέβλωσε το Ευαγγέλιο και τον λόγο των Πατέρων της Εκκλησίας μας όσο κανείς άλλος, κρύβεται δε κάτω από το προσωπείο και τον μανδύα μιας ακατάσχετης δήθεν ΄΄αγαπολογίας΄΄, επιχειρώντας να προσεταιριστεί οπαδούς και πιστούς και επικεντρωνόμαστε σε ορισμένες μόνον από τις σύγχρονες αιρέσεις που έχουν εμφανιστεί και στο νησί μας.

Έτσι, κι εδώ στην ακριτική μας Χίο έχουν εμφανιστεί προ πολλού τρεις αιρέσεις: Οι Χιλιαστές (ή Μάρτυρες του Ιεχωβά), οι Πεντηκοστιανοί (ή Ελευθέρα Εκκλησιά της Πεντηκοστής) και οι Ευαγγελιστές. Βεβαίως, το γεγονός ότι και οι ίδιοι μεταξύ τους έχουν διασπαστεί και έχουν ιδρύσει στα ίδια κράτη 5 ή 10 ή 15 …<<εκκλησίες>> μαρτυρεί από μόνο του ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν ούτε όσιο ούτε ιερό. Βραχυκυκλομένοι οι ίδιοι στις αιρετικές τους δοξασίες αδυνατούν ή και αρνούνται να κατανοήσουν (για άλλους – προσωπικούς και οικογενειακούς – λόγους) την πλάνη στην οποία βρίσκονται και συμπεριφέρονται … περίεργα και πολλάκις προκλητικά.

Είδα έναν Μάρτυρα του Ιεχωβά (Χιλιαστή) να κάθεται σε παγκάκι και μάλιστα σταυροπόδι τη στιγμή που γινόταν η έπαρση της σημαίας στην κεντρική πλατεία της πόλης μας. Είδα κι έναν άλλο στο Νοσοκομείο να αρνείται να δώσει αίμα (της ίδιας, σπάνιας, ομάδας αίματος) σε συμπολίτη μας ο οποίος κινδύνευε να πεθάνει από αιμορραγία. Άλλος πάλι στο Στρατό δεν ήθελε να κάνει σκοπιές ούτε να κρατά τουφέκι. <<Ωραίους τύπους>> θρέφει η πατρίδα μας…

Κάποιοι εξ αυτών έχει παρατηρηθεί να προκαλούν ζημιές σε προσκυνητάρια και εξωκκλήσια, ενώ ορισμένοι άλλοι θέλουν ντε και καλά να μπουν στα χριστιανικά σπίτια και να μιλήσουν για… Χριστό, Αυτόν που εκείνοι είτε αγνοούν είτε επιμελώς παρερμηνεύουν…(!). Και όλα τούτα με ένα πρόσχημα ευγένειας, λεπτότητας και καθωσπρεπισμού, δηλαδή μια χλιαρή – εμετική στάση απέναντι σε ζητήματα πίστεως και εθνικής υπερηφάνειας.

Έντυπα που εκδίδουν και διανέμουν είναι το <<Ξύπνα>>, η <<Σκοπιά>>, ο <<Χριστιανισμός>>, κ.α.

Στην Ιερά Μητρόπολη Χίου υφίσταται ειδική αντιαιρετική Επιτροπή. Θεωρείται, λοιπόν, απαραίτητο κάθε πιστός να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει μια τέτοια κατάσταση και να έχει τουλάχιστον την απαιτούμενη γνώση να αντικρούσει με απτά επιχειρήματα τις πλάνες τους. Σε περίπτωση που αδυνατεί να το πράξει καλό είναι να απευθύνεται στον Ιερέα της ενορίας του.

Θυμάμαι πριν από πολλά χρόνια στο Χαλκειός, όταν ζούσε - ο αείμνηστος σήμερα – Πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωάννης Πουλής, ο άγιος αυτός Ιερέας του Υψίστου, που είχαν φωλιάσει όλοι οι Χιλιαστές στο χωριό εκείνο. Και κατόρθωσε μέσα σε λίγα χρόνια να τους διαλύσει και να μην υπάρχει ούτε ένας. Οι περισσότεροι μετανόησαν χάρη στη δική του μεσιτεία. Ας είναι η μνήμη του αιώνια και η ευχή του μαζί μας.

Κάποιοι άλλοι, Χριστιανοί Ορθόδοξοι όντες, έχουν αναγάγει σε γυμναστική αποκρυφιστικές και ινδουιστικές μεθόδους, όπως τη <<γιόγκα>> (ή το ΄΄ξαδερφάκι΄΄ της, το <<ρείκι>>), που εφαρμόζονται σε βουδιστικές και ινδουιστικές τελετές. Η άγνοιά τους δε είναι τόση, που εάν η Εκκλησία μιλήσει, καταδικάζοντάς τις, βγαίνουν και χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους Της ως δήθεν σκοταδιστές διότι –λένε, αυτοί οι ανίδεοι, ότι– δεν γνωρίζουν τη σύγχρονη αυτή μέθοδο γυμναστικής. Στον αντίποδα, όμως, αυτού του παρανοϊκού ισχυρισμού τους, εμείς λέγουμε ότι, εκείνοι (δηλαδή οι οπαδοί και φίλοι της <<γιόγκα>>) έχουν άγνοια περί θεολογίας, θρησκειών και τελετών. Η <<γιόγκα>> είναι μια μέθοδος (από τις πάμπολλες) των υποτιθέμενων μετενσαρκώσεων, που εφαρμόζουν οι ανατολικές θρησκείες, επιδρά δε –εν τέλει– βλαβερά στην ψυχική υγεία του ανθρώπου και οδηγεί την ανθρώπινη σκέψη και λογική σε επικίνδυνες ατραπούς. Και για να μην επικαλεστώ λόγους θεολόγων ή κοινωνιολόγων, θα επικαλεστώ λόγους ιατρών, ψυχιάτρων και αθλιάτρων, οι οποίοι διδάσκουν στις ΤΕΦΑΑ και οι οποίοι έχουν εντρυφήσει στα περί <<γιόγκας>>, έχοντας, μάλιστα κάποιοι, δημοσιεύσει τα συμπεράσματά τους για την επιβλαβή αυτή υποτιθέμενη ΄΄μέθοδο΄΄ γυμναστικής.

Στην Αγία Γραφή αναφέρεται να είμαστε αρκετά προσεκτικοί έναντι των <<ψευδοπροφητών>> (βλέπε σήμερα όλους εκείνους τους δήθεν φιλάνθρωπους ΄΄αιρετίσκους΄΄ οι οποίοι μιλούν όχι μόνο περί Θεού αλλά και περί εξεύρεσης νέων τρόπων ζωής που οδηγούν στην ευμάρεια… και το ευ ζην…!, αδιακρίτως μεθόδων υλοποίησης των σχεδίων τους – ο σοφός Ντοσκογιέφσκι έλεγε <<χωρίς Θεό τα πάντα επιτρέπονται>>, ο δε Απόστολος Παύλος <<ζήλον Θεού έχουσι αλλ΄ ου κατ΄ επίγνωσιν>>), οι οποίοι θα επιχειρήσουν να μας πλησιάσουν <<ως λύκοι εν ενδύμασι προβάτων>>.

Τέλος, κάποιες άλλες αυτοαποκαλούμενες φιλοσοφικές κινήσεις ή κινήσεις ψυχολογίας, όπως η γνωστή <<αρμονική ζωή>>, συνιστούν απερίφραστα σύγχρονες αιρέσεις, οι οποίες επίσης έχουν κάνει την εμφάνισή τους στον τόπο, παρουσιαζόμενες ως δήθεν ΄΄πνευματικές΄΄ κινήσεις που, όμως, αποσιωπούν ότι έχουν τελετουργικό, δηλαδή λατρευτικό τυπικό στη δράση τους και ως εκ τούτου απευθύνονται σε δυνάμεις αλλότριες από τον πραγματικό Θεό. <<Ουδείς δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν>>, αναφέρει ο Κύριος στο ιερό Ευαγγέλιο, κανένας δεν μπορεί να θεωρείται Χριστιανός και δη Ορθόδοξος και να κάνει <<διπλή λατρευτική ζωή>>, είτε αυτή λέγεται ΄΄κίνηση πνευματισμού΄΄ είτε ΄΄τεκτονισμός (μασονία)΄΄, είτε οτιδήποτε άλλο παρεμφερές ή παραφυές.

Σε όσους έχουν ειλικρινή διάθεση να πληροφορηθούν περισσότερα, είμαι στη διάθεσή τους, όποτε το θελήσουν και με χρειαστούν.- 

Ο Άγιος Σέργιος , η Θεοτόκος οι Χαιρετισμοί και η εξομολόγησις

Το όνομα ενός μεγάλου ασκητού που έζησε κοντά στον ποταμό Νούρμα της Ρωσίας ήταν Σέργιος. Όλα αυτά τα χρόνια νήστευε αυστηρά. Ξηροφαγία για πέντε μέρες με λίγο νερό, και το Σαββατοκύριακο λαδερό, ακόμα και το Πάσχα. 
Το Σαρανταήμερο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τελείως άσιτος. Είχε καταπλήξει τότε τον κόσμο με το πλήθος των αρετών του, ιδίως με την απέραντη καλοσύνη του και το ταπεινό του φρόνημα.
Η φήμη του είχε εξαπλωθεί σε ολόκληρη τη Ρωσία, φήμη αγίου και θαυματουργού, οι δε συναξαριστές και βιογράφοι του μας αναφέρουν ότι συχνά συλλειτουργούσε με αγγέλους όπως κάποτε ο Άγιος Σπυρίδων και αργότερα πολλοί ακόμα άγιοι. Είχε δε πλήθος από ουράνιες αποκαλύψεις και καταπληκτικές ενέργειες της Θείας Χάριτος και ιδιαιτέρως μάλιστα από την Υπεραγία Θεοτόκο.
Αρχίζω μ’ αυτή την ιστορία, αυτού του Αγίου διότι ο Άγιος αυτός έχει άμεση σχέση με τους Χαιρετισμούς. Έτσι ο Άγιος Φώτιος, μητροπολίτης Κιέβου, τον εγκατέστησε ηγούμενο στο μεγάλο μοναστήρι της Αγίας Τριάδος. Ο Άγιος εκοιμήθη οσιακώς, στις 7 Οκτωβρίου του 1413. 
Ύστερα από πολλά πολλά πολλά χρόνια, που είχε πλέον ξεχαστεί το άγιον πέρασμά του, εμφανίστηκε ξαφνικά ένα βράδυ στον ύπνο ενός απλού και ταπεινού μοναχού, και ο μοναχός τον ρώτησε : 
-Ποιος είσαι;
- Είμαι ο αμαρτωλός Σέργιος που παλαιότερα εδώ ήμουν ηγούμενος. Να πεις λοιπόν στον τωρινό ηγούμενο ν’ ανοίξει τον τάφο μου. 
Πράγματι υπήκουσε ο ηγούμενος και άνοιξαν τον τάφο του, και από τότε το σκήνωμά του έγινε μια τεράστια πηγή Θείας Χάριτος και πλήθος θαυμάτων. Ο Θεός δια πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου, θέλησε να δοξάσει τον δούλον του, εδώ στη γή, τότε που ο κόσμος πλέον τον είχε ξεχάσει. 
Το χαρακτηριστικό του Αγίου ήταν ότι υπεραγαπούσε την Παναγία μας και της ήταν πάντοτε υπήκουος μέχρι θανάτου. Και αυτό το διδάχτηκε στην πράξη εδώ στο Άγιον Όρος. Διότι από το Αγιορείτικο περιβόλι του Άθωνος, ξεκίνησε την ασκητική του ζωή ο Άγιος Σέργιος, για να συνεχίσει στη Ρωσία κοντά στον ποταμό Νούρμα, μέχρις ότου και εκοιμήθη οσιακώς. 
Ένα άλλο πράγμα που είναι εξίσου θαυμαστό, και έχει άμεση σχέση με το σημερινό μας κήρυγμα, ήταν ότι ο Άγιος, όλη την ημέρα, όποια και αν ήταν η εργασία του, όποιο και αν ήταν το διακόνημά του, όπου και αν ευρίσκετο, συνεχώς, εψιθύριζε τους Χαιρετισμούς της Παναγίας, από την αρχή μέχρι το τέλος. Και πάλι από την αρχή, και πάλι από την αρχή, αμέτρητες, εκατοντάδες, χιλιάδες φορές, ίσως και εκατομμύρια σε ολόκληρη τη ζωή του. Γι’ αυτό και είχε τόση ευλογία και τόση χάρη, και τόση προστασία και τόσα θαυματουργικά χαρίσματα από την Υπεραγία Θεοτόκο. Άλλωστε αυτή ήταν που κατά μαρτυρία όσων βρισκόταν στην κοίμησή του, ήταν Αυτή η οποία κατέβηκε εν μέσω δορυφορούντων Αγγέλων και Αρχαγγέλων, Χερουβείμ και Σεραφείμ και παρέλαβε την αγία και οσία ψυχή του. 

Και μείς οι δούλοι, οι δόλιοι, οι κακομοίρηδες, οι δυστυχισμένοι, οι αμαρτωλοί δε λέμε τους Χαιρετισμούς ούτε μια φορά την ημέρα. Ούτε μία στάση. Και όχι μόνον δε λέμε, αλλά ούτε και μια προσευχή της προκοπής δεν κάνουμε, και πολλές φορές ούτε και αυτόν τον Σταυρό μας. Απορώ πως μας ανέχεται ακόμα ο Θεός. Γιατί δε ρίχνει κεραυνούς και φωτιά εξ ουρανού για να μας κάψει όλους. Γιατί; Φαίνεται λοιπόν πως τον συγκρατεί από την δικαία του αυτή οργή η γλυκειά μας Παναγία, η ουράνια μητέρα μας, η μεσίτρια και προστασία πάντων των χριστιανών, παρόλο που εμείς οι Νεοέλληνες Ορθόδοξοι χριστιανοί, βρίζουμε μικροί και μεγάλοι, άντρες γυναίκες και παιδιά το πανάγιο και τιμιώτατο όνομά Της. Κάθε μέρα, και πρωί και μεσημέρι και βράδυ, και νύχτα, και για την πιο ακόμα ασήμαντη αφορμή. Θα μας κάψει ο Θεός. Θα μας εγκαταλείψει ο Θεός. Θα εγκαταλείψει την πατρίδα και την Ελλάδα μας, διότι βρίζουμε τα Θεία, και το όνομα της Υπεραγίας Θεοτόκου, και για άλλα πολλά, πολλά πολλά αμαρτήματα. 
Ένα άλλο πράγμα που μου έκαμε εντύπωση από τον Άγιο, ήτανε όταν φανερώθηκε στον μοναχό, πώς φανερώθηκε, πώς ονοματίστηκε. Τι του είπε; Είπε ότι είμαι ο Άγιος Σέργιος; Όχι. Είπε ότι είμαι ο αμαρτωλός Σέργιος, ο αμαρτωλός. Και το τονίζω αυτό, για να δούμε το πόσο πολύ διαφέρουμε όλοι εμείς, οι δήθεν Ορθόδοξοι Χριστιανοί, όταν πηγαίνουμε να εξομολογηθούμε. Όταν δεν πηγαίνουμε, νομίζουμε τον εαυτό μας δίκαιο και Άγιο, και μόνο το φωτοστέφανο μας λείπει απ’ το κεφάλι. Και όταν πηγαίνουμε όμως, πηγαίνουμε χωρίς την πρέπουσα συναίσθηση ότι είμαστε αμαρτωλοί. Με λάθη και πτώσεις. Με αδυναμίες και πάθη. Με πονηριές και κακίες. Με ψευτιές και κατακρίσεις. Με νεύρα και θυμούς. Με διαβολοστέλματα, με κατάρες και λόγια άλλα πολλά πικρά. Και πολλές φορές, με αμαρτίες που κινούνται στο χώρο της επιθυμίας, των αισθήσεων, της γλώσσας και των λογισμών. Πρέπει να στεκόμαστε απέναντι στον οποιοδήποτε εξομολόγο, όσο αμαρτωλός και αν είναι αυτός, εφόσον φοράει πετραχήλι, θα πάμε συντετριμμένοι, και να του πούμε «Πάτερ μου είμαι αμαρτωλός, δεν ξέρω πώς να στο πω, πώς να στο περιγράψω, αλλά νοιώθω βαθιά μέσα στο είναι μου, μέσα στην ψυχή μου, μέσα στην καρδιά μου, μέσα στο στήθος μου ότι είμαι αμαρτωλός. Ντρέπομαι να κοιτάξω τις εικόνες. Ντρέπομαι ακόμα να κοιτάξω και σένα, ντρέπομαι όλους τους συνανθρώπους που με περιβάλλουν. Ντρέπομαι την γυναίκα μου, ντρέπομαι τον άντρα μου, ντρέπομαι τα παιδιά μου, τους ντρέπομαι όλους. Είμαι αμαρτωλός και το νοιώθω αυτό. Πολύ βαθειά μέσα μου, γι’ αυτόν και γι’ αυτόν τον λόγον. Και εξηγεί πέντε λόγους. Φτάνουν οι πέντε λόγοι όταν αυτοί είναι συντετριμμένοι και βγαλμένοι μέσα από την ψυχή μας. Και τότε αμέσως μετά την συγχωρητική ευχή, όπως τουλάχιστον ορισμένοι από σας το ομολογείτε, γίνεται πιο λευκός και από το χιόνι. Πιο λαμπερός και από τον ήλιο. Πιο ελαφρός και από τα πούπουλα. Γίνεται άγγελος και πετά στους ουρανούς. Στην εξομολόγηση λοιπόν, ξεκινάμε πάντοτε από το ότι φταίμε εμείς. Και φταίω μόνον εγώ. Όλα τα κακά ξεκινούν από τις δικές μου παραλείψεις, από τις δικές μου υποχωρήσεις και αδυναμίες. Από τα δικά μου λάθη. Εγώ είμαι αμαρτωλός. Εγώ και μόνον». Δεν λέμε ότι οι άλλοι δεν κάνουν, αλλά δεν εξομολογούμεθα για τους άλλους, εξομολογούμεθα για τον εαυτόν μας. Και αναφέρουμε με συντομία στην εξομολόγηση, τις πέντε αυτές δέκα πτώσεις που έχουμε και έτσι λοιπόν δικαιώνεται ο άνθρωπος συγχωρείται και γίνεται πάλι πραγματικό παιδί του Θεού. Τα παράπονα, οι δικαιολογίες, οι μεταθέσεις της ευθύνης στους άλλους και ότι φταίνε μόνον οι άλλοι και μόνον οι άλλοι, αυτά δεν είναι εξομολόγησις. Όταν όμως, λέω όταν, όταν, υπάρχει χρόνος στον πνευματικό, στον εξομολόγο, χρόνος, τότε ασφαλώς, θα πούμε για τα προβλήματα των παιδιών μας, για κληρονομικά, για αρρώστιες, για τόσα άλλα βάσανα που καταταλαιπωρούν τη ζωή μας, από ανεργίες, από χρέη, από μαγείες, από διαζύγια, από ναρκωτικά και από χίλια δυό άλλα κακά. Βέβαια αυτά μας κάνουν πολλές φορές να αγανακτούμε και να απελπιζόμαστε και να αμαρτάνουμε. Πάντως ο χρόνος, προσέξτε τι λέω, ο χρόνος των ιερέων εξομολόγων είναι πολύ περιορισμένος, γιατί οι εξομολογούμενοι τώρα τελευταία έχουν αυξηθεί πάρα πολύ. Και η υγεία των περισσοτέρων κλονίζεται και βαρύνεται, όπως και η δική μου. Πάντως είναι βεβαιωμένο ότι υπάρχουν αρρώστιες και στεναχώριες, μεγάλες, βαριές και ασήκωτες, που όντως οι χριστιανοί έχουν ανάγκη μεγάλης παρηγοριάς και συμπαραστάσεως. Τα δράματα μερικές φορές είναι τόσο τραγικά, που όντως έχουν ανάγκη μεγάλης κατανοήσεως και φροντίδος και αγάπης. Όταν όμως δεν υπάρχει χρόνος απ’ τον κληρικό, θα πρέπει να δείξουμε κατανόηση και να ριχτούμε στην προσευχή με πολλή νηστεία, ιδιαιτέρως δε προς την Υπεραγία Θεοτόκον, διαβάζοντας προσευχές και παρακλήσεις και αν είναι δυνατόν και όλη τη νύχτα, για να μπορέσουμε να έχουμε την θεϊκή παρηγοριά, εκείνη, που ενώ θέλει ο πνευματικός να μας τη δώσει, δεν μπορεί να μας την προσφέρει γιατί ο χρόνος του είναι λίγος και μηδαμινός. 
Χριστιανοί μου, το συμπέρασμα από όσα είπαμε μέχρι αυτή τη στιγμή, είναι 
- πρώτον ότι πρέπει να αποκτήσουμε πραγματική αίσθηση ότι είμαστε αμαρτωλοί μέχρι τα κόκαλά μας. 
- Δεύτερον με αυτή τη συναίσθηση της αμαρτωλότητος και των δακρύων να εξομολογούμεθα με συντομία εκείνα που μας βαραίνουν και που είναι παραβάσεις του Θείου Νόμου και του Θείου θελήματος. Και 
- τρίτον για τις βαριές στεναχώριες της ζωής, όπως και για τα άλλα πολυποίκιλα προβλήματά μας, θα καταφεύγουμε στις προσευχές και στις παρακλήσεις προς την Υπεραγία Θεοτόκο, για βοήθεια, για χάρη, για ευλογία, για την λύση όλων των θλίψεων και όλων των στεναχωριών της ζωής μας. 

Σας ανέφερα την προπερασμένη Κυριακή, πως κατάφερε μια μητέρα με τον πατέρα και τα έξι της παιδιά, με τελεία νηστεία για ένα οκταήμερο πως έσωσε το παιδί της …

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...