ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ Μ. ΤΖΟΥΜΑ
Πριν μερικές εβδομάδες το άρθρο μας σχετικά με την κρίση στις σχέσεις Γέροντα Μητροπολίτη της Εκκλησίας μας, με Αρχιμανδρίτη της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, προκάλεσε πολλές και ποικίλες συζητήσεις στους κόλπους της Εκκλησίας μας και διήγειρε το ενδιαφέρον τόσο των Ιεραρχών μας που δεν γνώριζαν το θέμα και τί ακριβώς έχει συμβεί, αλλά και απλών ιερέων, οι οποίοι στο πρόσωπο του διωκόμενου κληρικού είδαν τους εαυτούς των.
Το θέμα αυτό, είναι αλήθεια απασχολεί τους τελευταίους μήνες την Εκκλησία της Ελλάδος αλλά και τα εκκλησιαστικά πηγαδάκια.
Επανερχόμαστε σήμερα, γιατί πίσω από τα πραγματικά γεγονότα υπάρχει έντονο και άκρως ενδιαφέρον παρασκήνιο που αποτελεί μία βραδυφλεγή βόμβα, ικανή να κλονίσει την ισορροπία της Εκκλησίας και να δημιουργήσει ένα νέο τσουνάμι για το οποίο θα τρέχει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και δεν θα προλαβαίνει να μαζεύει.
Και αν αυτή τη φορά υπάρξει τσουνάμι, θα γίνει χαμός( αφού όλες οι Μητροπόλεις έχουν λίγο πολύ τα προβλήματά τους) και– το σπουδαιότερο– δε νομίζω ότι θα βρεθεί αυτή τη φορά κάποιος πρόθυμος για να παίξει το ρόλο της Ιφιγένειας και να θυσιαστεί, για να σωθούν οι υπόλοιποι!
Έχουν παρέλθει κιόλας έξι μήνες, από την προσωρινή απαγόρευση από κάθε ιεροπραξία, στην οποία έθεσε τον Αρχιμανδρίτη, ο Γέρων Μητροπολίτης,προκειμένου να εξετάσει αν έχει δίκαιο ο Αρχιμανδρίτης ή ο κληρικός της Μητροπόλεώς του,επί της καταγγελίας του οποίου, κατά του Αρχιμανδρίτη, ενεργοποιήθηκε η εκκλησιαστική πειθαρχική διαδικασία.
Και ενώ σε παρόμοιες περιπτώσεις, διεκπεραιώνεται εντός μηνός, η προς εξέταση υπόθεση από τα πειθαρχικά όργανα της Μητρόπολης,σε αυτή την περίπτωση έχουν παρέλθει τρείς μήνες από την εξέταση της αρμοδιότητας από την Ιερά Σύνοδο και ο Γέρων Μητροπολίτης, δεν καλεί τον Αρχιμανδρίτη στις ανακρίσεις, αλλά καθυστερεί σκοπίμως(;;;)–όπως μας δίνει το δικαίωμα να συμπεράνουμε!!!
Διότι αν πίστευε πράγματι ότι ο κληρικός ήταν ένοχος,όφειλε το συντομότερο δυνατόν να εξετάσει την υπόθεση και να απαγγείλει τιμωρία.
Και εδώ γεννάται το ερώτημα:πόσο χρόνο μπορεί να καθυστερεί το καθήκον αυτό;
Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι κάνει ό,τι του επιτρέπει ο νόμος, ξεχνώντας όμως ως πνευματικός πατέρας που είναι, ότι το νόμιμο δεν είναι πάντα και ηθικό.
Όπως για παράδειγμα, μπορεί είναι νόμιμο και να έχει το ανθρώπινο δικαίωμα να προτείνει και να υποδεικνύει μια τραβεστί συγγενείς της σε θέσεις κλειδιά,εκμεταλλευόμενη παλιές φιλίες, αυτό, όμως,δεν είναι και ηθικό.
Όπως και μία πρόταση- εισήγηση, να εκλεγεί Μητροπολίτης ο ένας ή ο άλλος υποψήφιος, μπορεί να μην είναι παράνομη αλλά σύννομη και ηθική, δεν τη λες.
Διότι πρωτίστως δεν έχει κανένα δικαίωμα να επεμβαίνει ένας τρίτος σε μια εσωτερική διαδικασία της Εκκλησίας που αποτελεί δικαίωμα και καθήκον των Ιεραρχών και δεύτερον, ποιά είναι τα κίνητρα και οι παράμετροι που επιτρέπουν μία τέτοια ενέργεια;;
Στην περίπτωση, όμως, του αδίκως διωκόμενου Αρχιμανδρίτη, έχουμε εκτός από σωρεία παραβάσεων και πράξεων,που μπορεί να κινούνται εντός των πλαισίων του νόμου,αλλά δεν είναι ηθικές.
Ο Γέρων Μητροπολίτης ενεργοποίησε το άρθρο 102 του ν.5383/1932 αναρμοδίως και αφού παρήλθε ένας ολόκληρος μήνας από τη γένεση του προβλήματος,όπως ο ίδιος ισχυρίζεται.
Και αφού μαγείρεψε δολίως κάποιες προϋποθέσεις,προτού ενεργοποιήσει το νόμο, τηλεφώνησε– άκουσον, άκουσον– στον Αρχιμανδρίτη στο ναό που υπηρετεί,για να τον πιέσει με την απειλή της απαγόρευσης να ζητήσει συγγνώμη στον κληρικό του.
Και εδώ τίθεται το μέγιστο ερώτημα προς τους Αγίους Συνοδικούς Αρχιερείς,το άρθρο 102 ενεργοποιείται για να εκβιάσει ο Αρχιερεύς τον κληρικό να αποδεχθεί τις πιέσεις του ή εν είδει ασφαλιστικών μέτρων για να εξεταστεί μιά υπόθεση;;
Μα είναι πασιφανές ότι ο νομοθέτης αυτό και μόνο επιτρέπει στον ΑΡΜΟΔΙΟ Μητροπολίτη,αμέσως μετά το υποτιθέμενο σφάλμα!
Και όταν λέμε αμέσως, εννοούμε αμέσως και όχι ένα μήνα μετά και αφού τηλεφωνήσει στον κληρικό,δύναται να του απαγορεύσει προσωρινώς την συμμετοχή σε ιεροπραξίες για να εξετάσει την υπόθεση προς όφελος της Εκκλησίας και όχι για να ξεκαθαρίσει λογαριασμούς.
Είπαμε ο,τι είναι νόμιμο, δεν είναι και ηθικό!
Οι καθυστερήσεις υποκρύπτουν σκοπιμότητες και είναι εκ του πονηρού.
Η υπόθεση είναι ολοφάνερο, οτι κρύβει έντονο παρασκήνιο,καθώς στους μάρτυρες κατηγορίας κατά του Αρχιμανδρίτη,πρώτος στη λίστα είναι ο γείτονας του Γέροντα Μητροπολίτη πρώην Μητροπολίτης,ο οποίος δεν γνωρίζει ούτε κατ´όψιν τον ιερέα που κατήγγειλε τον Αρχιμανδρίτη.
Πώς γίνεται, λοιπόν, να τον έχει ορίσει μάρτυρα κατηγορίας σε μια υπόθεση που δεν γνωρίζει τις παραμέτρους από τις οποίες προέκυψε και δεν εμπλέκεται στο παραμικρό, αλλά και δεν έχουν ανταλλάξει ποτέ τους ούτε καλημέρα,αφού δεν γνωρίζονται!
Ωχριά η δολιότητά τους, εμπρός στη δολιότητα του Ιούδα!
Όλα αυτά καλείται η Ιερά Σύνοδος να τα εξετάσει το συντομότερο δυνατό, για να αποσοβήσει την κρίση που θα κλιμακωθεί και θα διογκωθεί σύντομα αν δεν παρέμβουν οι ψυχραιμότεροι και οι συνθετότερο των Ιεραρχών μας.
Κύκλοι προσκείμενοι στον δοκιμαζόμενο Αρχιμανδρίτη διαδίδουν,ότι δεν υποχωρεί και επιμένει να κληθεί στις ανακρίσεις και να δικαστεί.
–«Ακόμη και αν το ΣτΕ,δεν με δικαιώσει, ως προς το θέμα της αναρμοδιότητας,επιμένω να πάω στον ανακριτή για να λάμψει η αθωότητά μου» λέει χαρακτηριστικά.
Ελπίζουμε η Ιερά Σύνοδος να προσεγγίσει επιτέλους το πρόβλημα με την απαιτούμενη σοβαρότητα και ευθυκρισία, για να εφαρμοστεί ο νόμος, καθώς δεν μπορεί η Εκκλησία να επικαλείται τους νόμους στις διαφορές της με τρίτους,αλλά στα εσωτερικά της να παρανομεί.
Οι Συνοδικοί Αρχιερείς είναι βέβαιο ότι θα ξεκαθαρίσουν τα πράγματα για το καλό της Εκκλησίας, αφού οι γνωμοδοτήσεις του νομικού συμβούλου της Εκκλησίας της Ελλάδος, από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε το πρόβλημα μέχρι τώρα, δικαιώνουν πλήρως τον Αρχιμανδρίτη και θα αποδείξουν, ότι η Εκκλησία αποδίδει το δίκαιο, μη επηρεαζόμενη από τη θέση που κατέχουν οι εμπλεκόμενοι.
Ο Αρχιμανδρίτης εδώ και έξι μήνες υπακούει πιστά στην Εκκλησία και δεν λειτουργεί αναμένοντας τη νόμιμη αναστολή ή ακύρωση της διοικητικής αυτής πράξης. Και αυτό με μεγάλο κόστος,καθώς οι ενορίτες του είναι ανάστατοι από τον εκβιασμό που υφίσταται και οι επιτήδειοι διαδίδουν ότι είναι τιμωρημένος.
Ο Αρχιμανδρίτης υπομένει καρτερικά,αγόγγυστα και με ιεροπρέπεια την εξάμηνη σκληρή δοκιμασία,χωρίς να έχει εγκαταλείψει τη θέση του και το ποίμνιό του–τους ανθρώπους για τους οποίους αγωνίζεται πιστά και θυσιάστηκε αλλά και θα θυσιάζεται καθημερινά.
Ούτε μένει κρυμμένος μέσα στο ιερό βήμα, αλλά κάθεται έξω στο Σολέα, δίπλα στους ψάλτες από το Σεπτέμβρη, κάθε Κυριακή και γιορτή και ψάλλει και συμμετέχει όσο μπορεί.
Είναι ο ίδιος κληρικός που πριν δέκα χρόνια ακριβώς, αντιμετώπισε τους αναρχικούς στο Πολυτεχνείο,που του ζητούσαν να παραδώσει το Ναό για κατάληψη και να μην λειτουργήσει. Ο Αρχιμανδρίτης δεν φοβήθηκε τις απειλές αλλά λειτούργησε, παρά τη φασαρία και τις φωνές των αναρχικών και έφτασε μέχρι το Δί´ευχών. Σε αντίθεση με βοηθό επίσκοπο,που είχε οριστεί να λειτουργήσει και όταν έφθασε και άκουσε τις φωνές, ετράπη σε φυγή.
Ο τότε εκπρόσωπος του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου και νυν Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεος,απεστάλη στη μέση της θείας λειτουργίας από τον Μακαριστό Χριστόδουλο και διεπίστωσε ιδίοις όμμασιν, την κατάσταση και είναι σε θέση να μαρτυρήσει περί της ανδρείας και του ζήλου που επέδειξε ο λειτουργός Αρχιμανδρίτης.
Είναι ο ίδιος Αρχιμανδρίτης , που κατάφερε μια δεκαετία τώρα,διά της δικαστικής οδού να κατοχυρώσει το περιουσιακό στοιχείο του Ναού του, με μεγάλο αγώνα και θυσίες,αλλά πάντοτε διά της νομιμότητας, ενώπιον της ελληνικής Δικαιοσύνης.
Και εστράφησαν εναντίον του τρείς δήμαρχοι,με την τελευταία δήμαρχο να χάνει μόλις προχθές ακόμη, αγωγή που είχε ασκήσει κατά του Ιερού Ναού.
Παρά το γεγονός,ότι βρίσκεται σε αυτή τη διοικητική απαγόρευση και μεγάλη δοκιμασία,ο Αρχιμανδρίτης συνεχίζει τα έργα και κερδίζει δικαστικές αποφάσεις υπέρ της Εκκλησίας.
Και εδώ είναι που απορούμε απαξάπαντες: Πώς είναι δυνατόν η Εκκλησία να του φέρεται με αυτό τον απάνθρωπο τρόπο;; Τί κρύβεται πίσω από αυτό;;θα δείξει..!!
Πάντως, μετά από όλα αυτά είναι απολύτως βέβαιο,ότι δεν θα λυγίσει και δεν θα καμφθεί στις εκβιαστικές και ανήθικες αυτές αναγνώσεις και ερμηνείες του νόμου και όπως μαθαίνουμε από το περιβάλλον του,αναμένει να κληθεί στις ανακρίσεις για να αποδείξει την αθωότητά του! Δεν θα ζητήσει καμμιά συγγνώμη που θα ισοδυναμεί με αποδοχή της ανόητης καταγγελίας !
Αναμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία να δούμε αν η Ιερά Σύνοδος θα αφήσει τον κληρικό αυτό να μην κάνει Πάσχα,τη στιγμή που είναι αθώος και φωνάζει να δικαστεί,ενώ ο Μητροπολίτης αγνοεί και περιφρονεί την Ιερά Σύνοδο που του έχει ζητήσει εξηγήσεις εδώ και δύο μήνες, για το αν τηρήθηκε η νομιμότητα στη διαδικασία που ακολούθησε.
Αν συμβαίνουν αυτά εντός της Εκκλησίας,τότε τι πρέπει να γίνεται στον κόσμο;;
Μήπως ο μεγαλύτερος εχθρός της πίστης μας δεν είναι η θύραθεν Ισλαμοποίηση Μακαριώτατε, αλλά η έσωθεν άλωση; Ό μη γένοιτο!!