ἃ λέγετε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν, ἐπὶ ταῖς κοίταις ὑμῶν κατανύγητε. (διάψαλμα). 6 θύσατε θυσίαν δικαιοσύνης καὶ ἐλπίσατε ἐπὶ Κύριον. 7 πολλοὶ λέγουσι· τίς δείξει ἡμῖν τὰ ἀγαθά; Ἐσημειώθη ἐφ’ ἡμᾶς τὸ φῶς τοῦ προσώπου σου, Κύριε. 8 ἔδωκας εὐφροσύνην εἰς τὴν καρδίαν μου· ἀπὸ καρποῦ σίτου, οἴνου καὶ ἐλαίου αὐτῶν ἐπληθύνθησαν. 9 ἐν εἰρήνῃ ἐπὶ τὸ αὐτὸ κοιμηθήσομαι καὶ ὑπνώσω, ὅτι σύ, Κύριε, κατὰ μόνας ἐπ’ ἐλπίδι κατῴκισάς με.
Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.
Κυριακή, Μαρτίου 06, 2022
Ψαλμοί γιά τήν κατάθλιψη, σύμφωνα μέ τήν χρήση τοῦ Ψαλτηρίου, ἀπό τόν ἅγιο Ἀρσένιο τόν Καππαδόκη
ἃ λέγετε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν, ἐπὶ ταῖς κοίταις ὑμῶν κατανύγητε. (διάψαλμα). 6 θύσατε θυσίαν δικαιοσύνης καὶ ἐλπίσατε ἐπὶ Κύριον. 7 πολλοὶ λέγουσι· τίς δείξει ἡμῖν τὰ ἀγαθά; Ἐσημειώθη ἐφ’ ἡμᾶς τὸ φῶς τοῦ προσώπου σου, Κύριε. 8 ἔδωκας εὐφροσύνην εἰς τὴν καρδίαν μου· ἀπὸ καρποῦ σίτου, οἴνου καὶ ἐλαίου αὐτῶν ἐπληθύνθησαν. 9 ἐν εἰρήνῃ ἐπὶ τὸ αὐτὸ κοιμηθήσομαι καὶ ὑπνώσω, ὅτι σύ, Κύριε, κατὰ μόνας ἐπ’ ἐλπίδι κατῴκισάς με.
Ἄλλοι ψαλμοί, σχετικοί μέ τήν κατάθλιψη, μέ βάση τήν χρήση τοῦ Ψαλτηρίου, ἀπό τόν ἅγιο Ἀρσένιο τόν Καππαδόκη.
Κυριακή της Τυρινής στην λαϊκή και ορθόδοξη παράδοση -τι εορτάζουμε
Σήμερα 6 Μαρτίου είναι η Κυριακή της Τυρινής, η οποία εορτάζεται ακριβώς 49 ημέρες πριν το Άγιο Πάσχα.
Η τέταρτη Κυριακή του Τριωδίου είναι αφιερωμένη στην εκδίωξη των πρωτοπλάστων από τον παράδεισο της τρυφής
Η τέταρτη Κυριακή του Τριωδίου, η Κυριακή της Τυρινής, είναι αφιερωμένη στην εκδίωξη των πρωτοπλάστων από τον παράδεισο της τρυφής. Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από το Θεό ως το τελειότερο και εκλεκτότερο δημιούργημα του Θεού, ως «εικόνα και καθ’ ομοίωσις» αυτού ( Γέν.1,26).
Πλάστηκε να ζει αιώνια μέσα στη χάρη και τις ευλογίες του Θεού, ατέρμονο βίο άπαυτης ευδαιμονίας. Αυτή τη σημασία έχει η βιβλική διήγηση περί του κήπου της Εδέμ (Γεν.2 ο κεφ.). Ο άνθρωπος έκαμε κακή χρήση της ελεύθερης βούλησής του και προτίμησε το κακό. Ο αρχέκακος διάβολος τον παρέσυρε στην πτώση και την καταστροφή. Αυτό του στέρησε τον παράδεισο, δηλαδή την αέναη και ζωοποιό παρουσία του Θεού και την κοινωνία των ακένωτων ευλογιών Του.
Μέγα χάσμα ανοίχτηκε ανάμεσά τους (Εφ.2,13). Η αγία Γραφή αναφέρει συμβολικά πως οι πρωτόπλαστοι διώχτηκαν από τον κήπο της Εδέμ και δύο αγγελικά όντα τάχθηκαν να φυλάγουν με πύρινες ρομφαίες την πύλη του, για να μην μπορούν να την παραβιάσουν αυτοί. Το ατέλειωτο δράμα του ανθρωπίνου γένους άρχισε!
Ο Αδάμ και η Εύα τότε κάθισαν απέναντι από τον κήπο της τρυφής και θρηνούσαν για το κακό που τους βρήκε.
Αναλογίζονταν την πρότερη ευδαιμονία τους, την σύγκριναν με την τωρινή δυστυχία τους, προέβλεπαν το μέλλον ζοφερό και γι’ αυτό έκλαιγαν γοερά. Τα καυτά τους δάκρυα πότιζαν την άνυδρη γη και οι σπαραχτικές κραυγές τους έσπαζαν την ηρεμία της έξω του παραδείσου ερήμου.
Όμως δυστυχώς ο θρήνος των πρωτοπλάστων δεν ήταν αποτέλεσμα μεταμέλειας για την ανυπακοή και την ανταρσία τους κατά του Θεού. Δεν ήταν πράξη μετάνοιας και αίτημα συγνώμης προς το Θεό, αλλά ωφελιμιστικός σπαραγμός. Δε θρηνούσαν για τη χαμένη αθωότητα και αγιότητα, αλλά για τη χαμένη υλική ευμάρεια του παραδείσου. Ούτε ένας λόγος μετάνοιας δεν ακούστηκε από τα χείλη τους! Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε πως αν εκείνη την τραγική στιγμή οι προπάτορές μας μετανοούσαν ειλικρινά και ζητούσαν ταπεινά συγνώμη από τον απόλυτα φιλάνθρωπο Θεό, θα είχαν αποκατασταθεί στην πρότερη της πτώσεως κατάστασή τους.
Στις εκκλησίες διαβάζεται, κατά την πρωινή Θεία Λειτουργία, η περικοπή του Ευαγγελίου του Ματθαίου (κεφ. στ’, 14-21) που αναφέρεται στην αξία της συγχώρεσης και της νηστείας.
Αργά το απόγευμα της ίδιας ημέρας ψάλλεται ο κατανυκτικός εσπερινός της συγγνώμης, κατά τον οποίον ιερείς και πιστοί αλληλοασπάζονται, ζητώντας συγχώρεση ο ένας από τον άλλον, ενόψει της επερχόμενης Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Η Εκκλησία επιτρέπει στους πιστούς την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, αυγών, ψαριών και ελαιολάδου, απαγορεύει όμως την κρεοφαγία.
Από τα κύρια παραδοσιακά φαγητά του τραπεζιού είναι τα μακαρόνια, που συσχετίζονται από τους λαογράφους με τη λατρεία των ψυχών κατά την περίοδο αυτήν.
Όπως παρατηρεί ο διακεκριμένος βυζαντινολόγος και ακαδημαϊκός Φαίδων Κουκουλές (1881-1956), αρχικά η λέξη «μακαρώνια» σήμαινε τροπάρια μακαριστικά, αναπαύσιμους μακαρισμούς στις κηδείες ή στα περίδειπνα, στα οποία προσφέρονταν κυρίως ζυμαρικά.
Το δείπνο της ημέρας λαμβάνει τη μορφή συνεστίασης μεταξύ συγγενών και φίλων.
Στην Κύπρο, οι οικογένειες κάθε χωριού συγκεντρώνονται σε ένα ή δύο σπίτια και δειπνούν όλοι μαζί και διασκεδάζουν, ενώ στην Κάρπαθο παλαιότερα όλες οι οικογένειες δειπνούσαν στο σπίτι του προεστού του χωριού τους.
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. β’.
Τῆς σοφίας ὁδηγέ, φρονήσεως χορηγέ, τῶν ἀφρόνων παιδευτά, καὶ πτωχῶν ὑπερασπιστά, στήριξον, συνέτισον τὴν καρδίαν μου Δέσποτα. Σὺ δίδου μοι λόγον, ὁ τοῦ Πατρός Λόγος, ἰδοὺ γὰρ τὰ χείλη μου, οὐ μὴ κωλύσω ἐν τῷ κράζειν σοι· Ἐλεῆμον, ἐλέησόν με τὸν παραπεσόντα.
”Οὐαὶ ὑμῖν” κοσμοκράτορες που γίνατε αίφνης φιλεύσπλαχνοι ξεχνώντας τα εγκλήματά σας…
Το ότι όλες οι κινήσεις του ΝΑΤΟ ποδηγετούνται από τις ΗΠΑ και στοχεύουν στην αποκοπή της Ευρώπης από τη Ρωσία το ξέρουμε εδώ και 24 χρόνια, από το 1998 συγκεκριμένα (αρχή υπερέκτασης της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας) μέχρι σήμερα που έχει πολλαπλασιαστεί η επιρροή του στην Ευρώπη.
Και μόνο αυτό το γεγονός είναι ισχυρό αποδεικτικό στοιχείο που αιτιολογεί εν μέρει γιατί η στριμωγμένη γεωπολιτικά Ρωσία επέλεξε (κακώς) ως οδό διαφυγής — μπρος στο θανάσιμο σφιχταγκάλιασμα των γειτόνων της απ’ τη Δύση — την εισβολή στην Ουκρανία, χώρα φερέφωνο των ΗΠΑ στην αμερικανοκρατούμενη Ευρώπη η οποία ετοιμάζεται να γίνει μέλος της Ενωμένης (σ.σ Ο Ζελένσκι υπέγραψε ήδη την αίτηση ένταξης της Ουκρανίας στην ΕΕ).
Έτσι όλα βαίνουν καλώς σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ. Γιατί όσο απειλείται από τη Ρωσία η Ουκρανία, τόσο έχει λόγο η υπόστασή του ως Οργανισμού. Οργανισμού εκπροσώπου της Δυτικής Συμμαχίας η οποία επιτείνει τις προσπάθειές της διαχρονικά μέχρι να επιτευχθεί η αποδυνάμωση της Ρωσίας, με αποτέλεσμα την αποσύνθεση και την άλωσή της.
”Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί” της πνιγηράς και φορτωμένης με αίμα αθώων συμμαχίας. ”Οὐαὶ ὑμῖν” που θέλετε να χωρίσετε με νέο Σιδηρούν παραπέτασμα την Ευρώπη μετατρέποντας σε αποδιοπομπαίο τράγο τη Ρωσία. ”Οὐαὶ ὑμῖν” κοσμοκράτορες που γίνατε αίφνης φιλεύσπλαχνοι απέναντι στους Ουκρανούς ξεχνώντας τα εγκλήματά σας.
Αυτοί που χειροκροτούνται σήμερα για τον ”ανθρωπισμό” τους είναι — στην πλειοψηφία τους — όσοι άσκησαν και ασκούν εξουσία βάσει της πολιτικής των δύο μέτρων και δύο σταθμών σε Αμερική και Ευρώπη.
Άσκησαν και ασκούν πολιτική που δίνει άφεση αμαρτιών στον Αττίλα του ’74 και σβήνει δια παντός απ’ το ποινικό μητρώο των Διεθνών Οργανισμών τους νεκρούς, τους αγνοούμενους και τους κακοποιημένους απ’ τα χέρια των Τούρκων Κυπρίους.
Κι αυτό συντελείται σε τέτοιο βαθμό διεθνούς αμνησίας και καταισχύνης, ώστε να παρουσιάζεται σήμερα ο ”Νεοοθωμανός” Πρόεδρος Ερντογάν ως ειρηνοποιός και συνομιλητής των Μεγάλων. Των Μεγάλων που ξέχασαν, προφανώς, τις κατακτητικές εισβολές των Τούρκων μέσα σε 48 χρόνια (Κύπρος, Συρία, Ιράκ…) και πολύ περισσότερο τα δικά τους βομβαρδιστικά ”κατορθώματα” σε ευρωπαϊκό έδαφος κατά της Γιουγκοσλαβίας.
Φευ!.. Άλλο Ουκρανία, θα μου πείτε, κι άλλο Κύπρος και Γιουγκοσλαβία. Με βάση αυτήν την μεροληπτική οπτική και πολιτική, οι χώρες της Δύσης — έχοντας μπαλαντέρ την Τουρκία — επιδεικνύουν — αρραγές μέτωπο κατά του Κρεμλίνου επιβεβαιώνοντας την παχύσαρκη υποκρισία των ”κρατών πολυτελείας”, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν ”σφραγίδα” Ευρώπης…
Κι αν βάλει κανείς σε ζυγαριά τα διαχρονικά εγκλήματα των ”Μεγάλων” του ΝΑΤΟ και των Τούρκων ”προστατευομένων” τους (που μένουν διαχρονικά ατιμώρητοι όσα εγκλήματα και να κάνουν), τότε θα αντιληφθεί ότι τα εγκλήματα του Πούτιν (γιατί εγκλήματα είναι η εισβολή και οι πολεμικές εχθροπραξίες του επιτιθέμενου σε τρίτη χώρα) ωχριούν μπροστά στα δικά τους.
Ως εκ τούτου, οι εξοντωτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα γίνονταν αποδεκτές στη συνείδηση όλων, αν είχε προηγηθεί το ’74 αντίστοιχο τιμωρητικό αποτύπωμα με οικονομικές κυρώσεις διαρκείας κατά της Τουρκίας.
Κάτι τέτοιο δεν έγινε και έκτοτε εξακολουθούν οι δυτικοί — για λόγους συμφέροντος — να κάνουν τα στραβά μάτια στις παρανομίες της επιτρέποντάς της να προκαλεί, να αυθαιρετεί και να απειλεί πως θα παραβιάσει την εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδας και της Κύπρου.
Και απειλεί γιατί γνωρίζει καλά πως, ό,τι και να κάνει, δεν θα τον ακουμπήσει κανείς χάριν των οικονομικών συμφερόντων του (σ.σ οι Χώρες της Δύσης χρηματοδοτούν το τουρκικό καθεστώς και το εξοπλίζουν με όπλα για να συνεχίζει ακάθεκτο τα σχέδια επεκτατισμού της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας, της Κύπρου και των λαών της Μεσοποταμίας).
Για να συνεχίζει ακάθεκτο — υπό την ανοχή της ΕΕ και των ΗΠΑ — τις παραβιάσεις, τις προκλήσεις και τις υπερπτήσεις στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, έχοντας αποθρασυνθεί απ’ την ατιμωρησία του μετά την τουρκική εισβολή στη Συρία (2019) η οποία συνοδεύτηκε από ανηλεή βομβαρδισμό κουρδικών πόλεων και χωριών με αναρίθμητα θύματα μεταξύ των αμάχων (βλ. εγκλήματα πολέμου κατά Κούρδων στην Ροζάβα της Συρίας).
Έτσι, με πολιτικές εκτοπισμού και γενοκτονίας έφτασε το Αφρίν της Συρίας — από εκεί που το 90% των κατοίκων του ήταν Κούρδοι — να έχει σήμερα λιγότερο από 15% στον γενικό πληθυσμό λόγω του εποικισμού του από τουρκμένους και Άραβες, πολιτική που θέλει να εφαρμόσει ο Ταγίπ Ερντογάν και στην κατεχόμενη Κύπρο (Βαρώσια/Αμμόχωστο κλπ).
Όλα αυτά, δυστυχώς, όσο φορτωμένα κι αν είναι από δάκρυα, πόνο και αίμα, δεν τα βλέπουν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί. Δεν τα βλέπουν και οι Διεθνείς Οργανισμοί (όπως δεν είδαν τα αποτρόπαια εγκλήματα των Καναδών, των Ιταλών και των Βέλγων στη Σομαλία το ’91-92, κατά τη διάρκεια του εκεί εμφυλίου).
Με δεδομένα αυτά, ζυμωμένα με την υποκρισία και την πολιτική των δύο μέτρων και δύο σταθμών που βγάζει λάδι την Τουρκία, πρέπει να πάψουμε να έχουμε αυταπάτες Ελλαδίτες και Ελληνοκύπριοι ελπίζοντας σε κυρώσεις σε βάρος της.
Πρέπει να το πάρουμε απόφαση ότι, αν δεν αναβαπτιστούμε με τα νάματα των προγονικών μας καταβολών, την πίστη, την ευψυχία και τη φιλοπατρία, θα ακολουθήσουμε τη μοίρα των λαών που βαίνουν συρρικνούμενοι μέσα στο χρόνο μέχρι την ώρα που θα εξαφανιστούν, θα πεθάνουν.
Και μια τελευταία υπενθύμιση καταληκτικά. Μεγάλοι χαμένοι σήμερα είναι πρωτίστως οι Ουκρανοί που αντιμετωπίζουν το φάσμα του θανάτου και της επιβίωσης βαλλόμενοι από τους Ρώσους. Αλλά οι επιπτώσεις των οικονομικών μέτρων και των κυρώσεων κατά της Ρωσίας θα επιβαρύνουν λίγο πολύ όλους.
Θα επιβαρύνουν όλη την ανθρωπότητα, την ίδια στιγμή που αναβαθμίζεται ο καθ’ έξιν εισβολέας εξ Ανατολών μας (λόγω σημαντικότητας των Στενών), σβήνεται το ποινικό μητρώο του από τους Διεθνείς Οργανισμούς και — ελέω Ουκρανίας — δίνεται το ”ελευθέρας” στην τουρκική προκλητικότητα και το πνεύμα μιλιταρισμού της Τουρκίας…
Σάββατο, Μαρτίου 05, 2022
Αν δεν επιστρέψουμε στη μετάνοια σαν έθνος, δεν πρόκειται να βρεθούμε ποτέ στη «σωστή πλευρά της ιστορίας»
Αν δεν επιστρέψουμε στη μετάνοια σαν έθνος, δεν πρόκειται να βρεθούμε ποτέ στη «σωστή πλευρά της ιστορίας»
Ελευθέριος Ανδρώνης
Η κρίση του Ουκρανικού μας χώρισε και πάλι σε αντίπαλα «στρατόπεδα». Όμως το μεγαλύτερο ειρηνευτικό «όπλο» που μπορούμε να στείλουμε σε κάθε πόλεμο, είναι η μετάνοια μας.
Καθώς βλέπουμε να φουντώνει η πολεμική αντάρα στην Ουκρανία και να απλώνονται απειλητικά τα σύννεφα μιας πιθανής παγκόσμιας σύρραξης, τα πολυτιμότερα «όπλα» που μπορούμε να στείλουμε προς τους λαούς που δοκιμάζονται δεν είναι αυτά που έσπευσαν να στείλουν τα καλύτερα «μαθητούδια» της Δύσης που κυβερνούν τούτη ‘δω τη γωνιά της Ευρώπης, άλλα η στροφή του λαού προς την μετάνοια, την προσευχή, την εξομολόγηση, την παράκληση.
Οι πρόγονοι μας σε κάθε παγκόσμια ή εθνική κρίση είχαν μπροστάρηδες τους Αγίους, τα εικονίσματα, τις λιτανείες. Κι εμείς εδώ και πολλά χρόνια βάλαμε αρχηγούς τα ξεροκέφαλα μας, παραγκωνίσαμε τα Άγια σε μια άκρη και τρέχουμε δίπλα τους μόνο στην ανάγκη.
Ας συνέλθουμε και ας επιστρέψουμε στις ρίζες μας πριν είναι αργά. Είναι ευκαιρία καθώς μπαίνουμε και στη πνευματική περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, να πυκνώσουν τα εκκλησιάσματα για να δυναμώσουν οι δεήσεις υπέρ ειρήνης του σύμπαντος κόσμου. Η Παναγία η Παρηγορήτρια στον Βύρωνα κλαίει ακατάπαυστα εδώ και 17 μήνες, και να που βρεθήκαμε στα πρόθυρα παγκοσμίου πολέμου και ακούμε ηγέτες να μιλούν ανοιχτά για πυρηνικό ολοκαύτωμα. Μήπως αυτός ήταν ο λόγος που η Θεοτόκος μας προειδοποιούσε με τα δάκρυα της να αλλάξουμε ρότα;
Ομόδοξα και ομοεθνή αδέρφια σκοτώνονται στο Ουκρανικό μέτωπο, οι οικονομίες έχουν τρελαθεί, οι ολιγάρχες έχουν αφηνιάσει, οι αγορές παραλύουν και μια φοβερή επισιτιστική κρίση προβάλει στον ορίζοντα. Και εμείς τι κάνουμε για όλα αυτά; Ως συνήθως αναλωνόμαστε σε αυτό που κάναμε ανέκαθεν. Τρωγόμαστε μεταξύ μας. Σπαταλάμε φαιά ουσία για να φτιάξουμε κερκίδα. Διαλέγουμε βιαστικά το «στρατόπεδο» μας και ταμπουρωνόμαστε πίσω από τις φωνακλάδικες αντιλήψεις μας, για να διδάξουμε ποια είναι η «σωστή πλευρά της ιστορίας».
Συμπεριφερόμαστε σαν αλάνθαστοι υπερασπιστές της αλήθειας, εκτοξεύουμε πυρά προς πάσα κατεύθυνση, αφορίζουμε a priori οτιδήποτε ενοχλεί την κοσμοαντίληψη μας. Και κάποιες φορές βγάζουμε εκτός… συναγωνισμού ακόμα και το Ευαγγέλιο. Είναι δυνατόν χριστιανοί άνθρωποι να μεταμορφώνονται σε πολεμοχαρή όντα και να φανατίζονται υπέρ οποιουδήποτε πολέμου; Εφόσον ο Χριστός είπε άπαξ διαπαντός «Μακάριοι οι ειρηνοποιοί», τι ψάχνουμε παραθυράκια για να χαϊδέψουμε τον – οποιασδήποτε μορφής – οπαδισμό μας; Χριστιανός και προσωπολάτρης ΔΕΝ συμβαδίζει.
Ακόμα χειρότερα κάποιοι αρέσκονται να το ρίχνουν στα εσχατολογικά «παζλ», ανακατεύοντας ψηφίδες προφητειών, και μεταδίδοντας πανικό σε ολιγόψυχους χριστιανούς. Φτιάχνοντας ένα μενού από γνήσιες και αμφιλεγόμενες προφητείες βγάζουν το δικό τους πόρισμα (αχταρμά) αυτοδικαίωσης, γυρίζουν πλευρό και περιμένουν να τους έρθει η εθνική αναλαμπή ουρανοκατέβατη.
Βρε ταλαίπωρε άνθρωπε, εδώ δεν μπορείς να ξεδιαλύνεις αν η είδηση που σου μετέδωσε το τάδε πρακτορείο ειδήσεων είναι αληθινή ή προϊόν προπαγάνδας, και βγάζεις ακλόνητο συμπέρασμα για τις θεϊκές αποκαλύψεις; Οι προφητείες ναι μεν είναι «τηλεγραφήματα» του Θεού προς τους Αγίους, άλλα ποιος σου είπε πως γνωρίζει ο καθένας μας πνευματική «ανάγνωση»;
Και τέλος πάντων, δεν λέει κανείς να μην παίρνει κάποιος θέση στις γεωπολιτικές εξελίξεις. Ασφαλώς και θα πάρει. Ούτε λέει κανείς να μην μελετά τις γνήσιες προφητείες από αναγνωρισμένους Αγίους. Άλλα το θέμα είναι να μην αναλώνεται ο πιστός στη φαγωμάρα του κοσμικού φρονήματος ή σε μια ακατάσχετη προφητολογία, χάνοντας εντελώς την ουσία.
Δηλαδή το ότι ο Χριστός δίδαξε πως ο κόσμος ποτέ δεν καλυτερεύει από έξω προς τα μέσα, άλλα από μέσα προς τα έξω. Δεν θα σε σώσει καμία κυβέρνηση, κανένας δημοφιλής ηγέτης και καμία προφητεία που έχεις βολέψει στα μέτρα σου, αν δεν ξεκινήσεις πνευματική επανάσταση από την ψυχή σου. Ό,τι περισσεύει από τις καρδιές μας, αυτό είναι που αντικατοπτρίζεται στον σημερινό κόσμο. Μας αρέσει;
Η μετάνοια θα φέρει την ειρήνη
Σήμερα ο πόλεμος γίνεται θέαμα στις τηλεοράσεις, και συνηθίσαμε με απάθεια να βουλιάζουμε στους ζεστούς μας καναπέδες για να ακούσουμε σειρήνες πολέμου και εκρήξεις από τηλεοπτικές ανταποκρίσεις. Ακόμα και τώρα που ο καπνός αναδύεται από την Ευρωπαϊκή γειτονιά.
Για να δούμε τι θα γίνει όμως αν ακουστούν ζωντανά οι σειρήνες στον τόπο μας, και αν γίνουμε εμείς πρωταγωνιστές σε τηλεοπτικά δίκτυα άλλων χωρών, όπου πολίτες θα κάθονται στη θαλπωρή του δικού τους καναπέ, για να δουν με την περιέργεια ενός σινεφίλ που βλέπει ντοκιμαντέρ, το πως θα οδηγούνται οι Έλληνες στα καταφύγια και στα στρατόπεδα.
Εκεί θα δεις που θα πάνε και οι κερκίδες, και οι προσωπολατρίες, και οι αναλύσεις προφητειών, και οι σφυγμομετρήσεις, και οι πολιτικές κόντρες. Χρειάζεται να φτάσουμε εκεί όμως;
Σαρακοστή ανοίγεται μπροστά μας. Πάντα ανοιχτός ο ουρανός και τώρα περισσότερο. Ας βγουν και οι ψυχές από τα μίζερα καβούκια τους, να αναπέμψουν παρακλήσεις και ευχαριστίες. Από ένα μικρό εκκλησάκι με μερικούς ευσεβείς ανθρώπους, γίνονται οι μεγαλύτερες ειρηνευτικές «επιχειρήσεις» που μπορεί να γνωρίσει αυτός ο κόσμος. Αυτή η καθημερινή, πολλαπλή, ασταμάτητη προσευχή, είναι η μεγαλύτερη ευεργεσία μιας ανθρωπότητας που βρίσκεται σε παραζάλη.
Μπορεί από κανέναν ισχυρό της γης να μην υπολογίζονται τα ταπεινά εκκλησιάσματα, άλλα αυτή είναι ολόκληρη η ιστορία της Χριστιανοσύνης. Χωρίς να λογαριάζεται καθόλου από τους κοσμοκράτορες, άλλαξε και συνεχίζει να αλλάζει τον κόσμο.
Η παγκόσμια αναταραχή και η απειλή του πολέμου, μας δίνει έναν επιπλέον λόγο να μπούμε με περισσότερη θέρμη στο πνευματικό στάδιο της Σαρακοστής που ανοίγει τις πύλες του, και μας περιμένει να ριχτούμε στον αγώνα. Ας απομακρυνθούμε όσο γίνεται από τις κοσμικές έριδες και να αθληθούμε ψυχή τε και σώματι για να επέλθει ειρήνη στον κόσμο. Κανένα «Κύριε ελέησον» δεν θα πάει χαμένο, καμία Παράκληση δεν θα μείνει αναπάντητη, και κανένας Χαιρετισμός προς την Υπέρμαχο Στρατηγό δεν θα πέσει στο κενό.
sportime,4 Μαρτίου 2022
Φονικά μπαλέτα
Παράλληλα με τον πόλεμο που διεξάγεται ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία υπάρχει ακόμη ένας πόλεμος, που διεξάγεται στον χώρο του πολιτισμού.
Από τη Δρ. Ελένη Παπαδοπούλου*
Η Ιερά Εξέταση της Δύσης δίκασε και καταδίκασε με συνοπτικές διαδικασίες τη ρωσική κουλτούρα ως ένοχη για την εισβολή και τη συμπεριέλαβε στα αντίποινα στη Ρωσία. Πολλές χώρες απέλυσαν Ρώσους καλλιτέχνες και ακύρωσαν ρωσικές καλλιτεχνικές παραστάσεις με την ίδια λογική. Αυτή του παραλόγου. Διότι ως γνωστόν οι πουέντ των μπαλαρίνων είναι φονικό όπλο, ο Τσαϊκόφσκι προκαλεί θανάτους, τα Bolshoi είναι όργανο της ρωσικής προπαγάνδας και οι Ρώσοι σοπράνο, χορευτές και μουσικοί είναι πράκτορες της KGB.
Η τέχνη εξημερώνει τα ήθη. Έτσι γνωρίζαμε έως σήμερα. Ωστόσο φαίνεται ότι τελικά η τέχνη εξαγριώνει τους ανήθικους και έτσι γινόμαστε μάρτυρες του φαινομένου cancel culture (ακύρωση του πολιτισμού), το οποίο έχει μετατραπεί σε ακύρωση του ρωσικού πολιτισμού. Μία Δύση σε πολιτισμική παρακμή επιτίθεται εναντίον του εαυτού της.
Προφανώς δεν θεωρεί τη Ρωσία κομμάτι της Ευρώπης, αλλά μέρος μιας άλλης ηπείρου και ενός άλλου πολιτισμού. Το ότι ουσιαστικά ακυρώνει ένα κομμάτι της ίδιας της πολιτισμικής της ταυτότητας της διαφεύγει. Η χώρα μας, για να μην υστερήσει σε γελοιότητα, έσπευσε να υιοθετήσει την παράνοια. Το υπουργείο Πολιτισμού μας ακύρωσε τη μετάδοση της «Λίμνης των Κύκνων» των ρωσικών μπαλέτων Bolshoi συμμετέχοντας στις «κυρώσεις».
Από την άλλη, βέβαια, τι να μας πουν πια και τα Bolshoi, όταν έχουμε να αντιπαραθέσουμε έναν ολόκληρο «σύγχρονο πολιτισμό» από εκθέματα που θυμίζουν σκουπίδια μέχρι χορευτικά που παραπέμπουν σε χορό της φωτιάς γύρω από καζάνια; Τι να μας πουν οι Ρώσοι καλλιτέχνες μπροστά στους εισαγόμενους ή εγχώριους εικαστικούς της συμφοράς; Τι να μας πουν οι Ρώσοι σοπράνο, όταν έχεις παντού ένα «ντιριντάχτα, όι, όι» να σου τρυπάει τα αυτιά; Τι να τα κάνεις τα ρωσικά μπαλέτα, αφού έχεις τόσα ταλέντα στην τηλεόραση που χορεύουν, τραγουδάνε, κάνουν ακροβατικά και τούμπες; Τόσο κοινό τα θαυμάζει. Λέτε να έχουν όλοι αυτοί πρόβλημα γιατί δεν θα δουν ρωσικά μπαλέτα; Η αλήθεια είναι ότι δεν θα έχουν.
Αυτά σκέφτηκε το υπουργείο μας και πήρε αυτήν την απόφαση που μας βάζει μέσα στους δυνατούς αυτής της Γης. Είμαστε ένας από αυτούς που θα δείξουν στους Ρώσους τι εστί βερίκοκο. Δεν ξέρουν με τι έχουν να κάνουν. Επίθεση με «Λίμνη των Κύκνων» αυτοί; Αντεπίθεση εμείς με «Ελλάδα, έχεις ταλέντο». Αναμένουμε και την απαγόρευση της ρώσικης σαλάτας, για να καταλάβουν επιτέλους ότι δεν παίζουμε.
*Διδάκτωρ Διδακτολογίας Γλωσσών και Πολιτισμών Πανεπιστημίου Paris III – Sorbonne Nouvelle
newsbreak, 4-03-2022
Η ομορφιά της ψυχής...
Η εσωτερική καθαρότητα της όμορφης ψυχής του αληθινού ανθρώπου ομορφαίνει και το εξωτερικό του ανθρώπου και η θεία εκείνη γλυκύτητα της αγάπης του Θεού γλυκαίνει ακόμη και την όψη του. Η εσωτερική ομορφιά της ψυχής, εκτός που ομορφαίνει πνευματικά και αγιάζει τον άνθρωπο, ακόμη και εξωτερικά, και τον προδίδει με την θεία Χάρη, ομορφαίνει και αγιάζει και αυτά τα άσχημα ρούχα που φοράει ο χαριτωμένος άνθρωπος του Θεού.
Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης
Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ
Η περίοδος της νηστείας χωρίζει τον χρόνο στο ένα δέκατό του. Η Εκκλησία σκόπιμα μας δίνει την δυνατότητα, μέσα από αυτή την ευλογημένη περίοδο, να ξαναδούμε τον χρόνο μας μέσα από έναν άλλο τρόπο: αυτόν της άσκησης και της αυτογνωσίας που μας κάνει να βλέπουμε τον εαυτό μας και τον πλησίον μας κάτω από ένα άλλο πρίσμα: αυτό της αγάπης που γίνεται υπέρβαση του “είμαι το κέντρο του κόσμου”.
Αυτός ο τρόπος διαφαίνεται μέσα από τον επανα-ορισμό τι είναι για τον άνθρωπο οι αισθήσεις: πηγή αγάπης, ζωής και φωτός ή δρόμος αυτοθέωσης και θέασης του συνανθρώπου ως αντικειμένου χρήσης προς όφελος; Η ασκητική παράδοση είναι ξεκάθαρη: η νηστεία από τις τροφές είναι η βάση για την νηστεία από τα πάθη: η γλώσσα να μην γίνεται αφορμή έκφρασης αποδοκιμασίας του πλησίον εξαιτίας της οργής ή της κατάκρισης ή της μάταιης φλυαρίας. Τα μάτια να μην εποφθαλμιούν την ακεραιότητα του άλλου, ούτε να περιεργάζονται την φιλήδονη χρήση του. Το ίδιο και οι άλλες αισθήσεις, να γίνονται αφορμές συμφιλίωσης και αγάπης ή, τουλάχιστον, αποφυγής της διάσπασης, του διχασμού, της οικειοποίησης του άλλου ως κτήματός μας. Τα πάντα να λειτουργούν στην προοπτική της συνάντησης και της επικοινωνίας που ανοίγει τις καρδιές, όπως επίσης και ο χρόνος της νηστείας να μας κάνει, με ηρεμία και προσευχή, να βλέπουμε “τι είναι αυτό που μας ενώνει, μας χωρίζει, μας πληγώνει”, όπως λέει ένα τραγούδι, με τον συνάνθρωπο, ώστε να υπερβούμε την, κατά βάθος, μοναξιά μας.
Η νηστεία σήμερα, για τους πολλούς, μεγαλύτερους και μικρότερους, θεωρείται αλλαγή διατροφής, με αφετηρία την εθιμική μας παράδοση. Συνδυάζεται με μια επιστροφή στην Εκκλησία για το καλό του χρόνου, με μια προετοιμασία για το Πάσχα, όχι όμως τόσο αυτό της πίστης στην εμπειρία της ανάστασης και στην προσδοκία της για μας, αλλά στην χαρά και την αλλαγή που μια γιορτή φέρνει, για να συνεχιστεί η ζωή στους ρυθμούς της. Η υπερπροσφορά νηστίσιμων τροφών κάνει την νηστεία πιο εύκολη ως προς τις επιλογές και την στέρηση, ωστόσο μας αποπροσανατολίζει από το περιεχόμενό της. Και επειδή η εκκοσμίκευση και ο θρησκευτικός αποχρωματισμός κυριαρχούν ως πλειοψηφικά ρεύματα, σε επίπεδο διαμόρφωσης της ζωής (ΜΜΕ, Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, διασκέδαση και εστίαση), δεν έχουμε ουσιαστική αλλαγή, αληθινό δεκατισμό του χρόνου.
Κλειδί και πάλι είναι η οικογένεια. Η νηστεία μπορεί να γίνει αφορμή και ευκαιρία τα μέλη της να μαζεύονται συχνότερα γύρω από το κοινό τραπέζι. Να νηστεύουν από τις ατομικές επιλογές τους. Να συναντιούνται στις εκκλησιαστικές ακολουθίες της Σαρακοστής, ιδίως σε απογευματινές προηγιασμένες, Χαιρετισμούς και τις Κυριακές. Να ξαναβλέπουν τα προγράμματα της ζωής και τους χαρακτήρες συζητώντας περισσότερο. Και να νηστεύουν από την θέαση του άλλου ως μέσου για τον εγωτικό μας θρίαμβο, δίδοντας χρόνο για σπουδή του στην προοπτική της αγάπης. Ο λόγος του Θεού, η προσευχή, η μελέτη, η εξομολόγηση, η ελεημοσύνη είναι τρόποι που συνδράμουν!
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
Δημοσιεύθηκε στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»
Στο φύλλο της Τετάρτης 2 Μαρτίου 2022
Παρασκευή, Μαρτίου 04, 2022
Άγιος Νικόλαος (Βελιμίροβιτς), Επίσκοπος Αχρίδος
Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...
-
Πολύ πριν δημιουργηθεί το Ιντερνετ,οι προφητείες κυκλοφορούσαν σε βιβλία,με αναλύσεις που σήμερα θεωρούνται σημαντικές για την ακρίβεια τ...
-
Ο εν παντί καιρώ και πάση ώρα, εν ουρανώ και επί γης προσκυνούμενος και δοξαζόμενος Χριστός ο Θεός, ο μακρόθυμος, ο πολυέλεος, ο πο...
-
Ειρήνης Αρτέμη Πτ. Θεολογίας -Φιλολογία Πανεπιστημίου Αθηνών Mphil Θεολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών υπ. διδάκτορος Θεολογίας Πανεπιστ...
-
Μιλώντας γενικά, εντούτοις, υπάρχει μια ευδιάκριτη αδιαφορία για την εκκλησιαστική μουσική στη βυζαντινή λογοτεχνία πριν το 10ο αιώνα. Υ...
-
ΕΙΝΑΙ ΑΤΙΜΙΑ ΣΤΟΝ ΑΝΤΡΑ ΝΑ ΑΦΗΝΕΙ ΤΑ ΜΑΛΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΡΙΑ ''ούτε η φύση δεν σας διδάσκει, ότι ο άνδρας μεν αν αφήνει μακρ...
-
ΕΥΧΗ ΕΠΙ ΕΥΛΟΓΙΑ ΠΙΤΑΣ ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ Μητροπολίτου Ν.Ιωνίας και Φιλαφελφείας ΤΙΜΟΘΕΟΥ Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Ουράνιος Άρτος, ο τη...
-
Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...
-
Από το 1053 μ.Χ. γνωστές οι μετά χίλια έτη εξελίξεις!!! Τι λέει το κείμενο που βρέθηκε στη Μεμβράνη… Στην «Ε.Ω.» της Πέμπτης 29 Μαΐου 20...
-
Τρεις ημέρες θα κρατήσει ο επιθετικός εκφοβισμός της Τουρκίας σε Ελλάδα και Κύπρο , αποκαλύπτει ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, σ...
-
Με τη σημερινή Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, ανοίγει τις πύλες της, αγαπητοί μου, η κατανυκτική περίοδος του Τριωδίου. Πρόκειται για ...