Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Ιουλίου 03, 2012

Ο άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ περί Αγίου Πνεύματος




- Πάτερ μου, είπε ο Μοτοβίλωφ, μιλάτε πάντα για την απόκτηση
 της Χάριτος του Αγίου Πνεύματος σαν το σκοπό της χριστιανικής
 ζωής. Πως όμως μπορώ να την αναγνωρίσω; Οι καλές πράξεις είναι
 ορατές. Πως όμως μπορεί να γίνη ορατό το Άγιο Πνεύμα; 
Πως μπορώ να ξέρω, αν Αυτό είναι μαζί μου ή όχι;
- Στην εποχή που ζούμε, απάντησε ο στάρετς, φθάσαμε σε τέτοια
 χλιαρότητα στην πίστη και σε τέτοια έλλειψη ευαισθησίας ως προς
 την κοινωνίαν μας με τον Θεό, που έχουμε απομακρυνθή 
ολοκληρωτικά από την αληθινή χριστιανική ζωή. 
Διάφορα χωρία της
 Αγίας Γραφής μας φαίνονται σήμερα παράξενα. 
Παραδείγματος χάριν,
 διαβάζουμε ότι ο Απόστολος Παύλος εμποδίσθηκε
 από το Άγιο
 Πνεύμα να κηρύξη τον λόγο στην Ασίαν, άλλα, 
ότι το Πνεύμα τον 
συνώδευσε όταν πήγε στη Μακεδονία.
\ Σε αρκετά χωρία της 
Άγιας Γραφής αναφέρονται εμφανίσεις του Θεού
 στον άνθρωπο. 
Σήμερα μερικοί λένε: 
«Είναι δυνατόν να δεχθούμε ότι άνθρωποι 
μπορούν να δουν τον Θεό μ' ένα τόσο συγκεκριμένο τρόπο;
 Υπό το πρόσχημα της μορφώσεως, της επιστήμης, μπλεχτήκαμε
 σε ένα τέτοιο σκοτάδι αγνωσίας, που βρίσκομε αδιανόητα όλα 
αυτά για τα οποία οι παλαιοί είχαν μια γνώση αρκετά σαφή, 
ώστε να μπορούν να μιλούν αναμεταξύ τους για τις εκδηλώσεις 
του Θεού προς τους ανθρώπους σαν για πράγματα πασίγνωστα
 και καθόλου παράξενα.
«Ο Αβραάμ, ο Ιακώβ, ο Μωϋσής είδαν τον Θεό. Η στήλη της πύρινης 
νεφέλης --το Άγιο Πνεύμα- χρησίμευε για οδηγός στον Εβραϊκό λαό
 μέσα στην έρημο. Οι άνθρωποι έβλεπαν τον Θεό και το Πνεύμα του
 όχι σε όνειρο ή σε έκσταση - που είναι καρποί μιας αρρωστημένης
 φαντασίας - αλλά στην πραγματικότητα. Έτσι απρόσεκτοι που 
γίναμε, αντιλαμβανόμαστε τα λόγια της Γραφής αλλοιώτικα απ' ό,τι
 θάπρεπε . Και όλα αυτά, γιατί, αντί να αναζητούμε τη χάρη, την 
εμποδίζουμε από διανοητική υπεροψία να έλθη να κατοίκηση στις
 ψυχές μας».
[Για τον στάρετς, όπως και για τους Πατέρες της Εκκλησίας, ο 
Αδάμ κυριαρχεί στην ιστορία όχι μόνο στην ανθρώπινη αλλά και 
όλης της κρίσεως. Η σκέψη του δεν έρχεται σε αντίφαση με τις διάφορες
 επιστημονικές θεωρίες για την καταγωγή του ανθρώπου. Κατ' αυτόν,
 ο Αδάμ δημιουργήθηκε ζώον, όμοιο με τάλλα πλάσματα που ζουν
 στη γη, αν και ανώτερος απ' όλα αυτά. Θα έμενε ζώο, αν δεν είχε δεχθή 
«την πνοή της ζωής» - το Πνεύμα- που τον έκανε συγγενή με το Θεό.
 Ο άνθρωπος μόνο εζωοποιήθηκε από την ίδια την πνοή του Θεού,
 η ύπαρξή του θεμελιώνεται απ' ευθείας στη χάρη του Αγίου
 Πνεύματος» λέγουν οι Πατέρες της Εκκλησίας. Ο Θεός έδωσε στην 
Εύα την ίδια σοφία και εφύτευσε στο μέσον του Παραδείσου το Δένδρο
 της Ζωής. Για τον στάρετς Σεραφείμ, όπως και για τον Μάξιμο τον 
Ομολογητή, το Δένδρο της Ζωής και το Δένδρο της Γνώσεως του Καλού 
και του Κακού δεν είναι παρά ένα και το αυτό δένδρο, σύνολο της
 δημιουργίας. «Όταν ο άνθρωπος θέλησε να οικειοποιηθή τα πράγματα
 του Θεού χωρίς το Θεό, πριν από τον θεό και όχι κατά τον Θεό» (1), και
 γεύτηκε από τους καρπούς του Δένδρου της Γνώσεως του Καλού 
και του Κακού, έμαθε να ξεχωρίζη το καλό από το κακό και υπέκυψε
 σε όλες τις αθλιότητες που αυτό επέφερε. Όχι μόνο ο Αδάμ, αλλά 
ολόκληρη η φύση παραδόθηκε δι ' αυτούς λεία στο θάνατο.
 Η χάρη του Αγίου Πνεύματος είχε πια χαθή .
« Παρ ' όλα αυτά, δίδασκε ο στάρετς, αυτό δεν εσήμαινε πως 
το Πνεύμα αποτραβήχθηκε εντελώς από τον κόσμο. Παρά το 
έγκλημά του, ο Κάϊν μπόρεσε να καταλάβη τις θείες επιπλήξεις, 
ο Νώε μπόρεσε να συνομιλήση με τον Θεό. Ο Αβραάμ είδε τον 
Θεόν και «την ημέρα του» και εχάρη . Το Άγιον Πνεύμα μίλησε
 δια των προφητών.
Με μια δύναμη μικρότερη βέβαια απ' ό,τι στον εκλεκτό λαό, η
 παρουσία του Αγίου Πνεύματος εκδηλωνόταν αντιστοίχως και 
στους εθνικούς. Οι παρθένες - σίβυλλες προφήτευαν και φύλαγαν
 την αγνότητα τους για έναν άγνωστο Θεό.
»Χωρίς αυτή την άμεση γνώση της ενεργείας του Αγίου Πνεύματος, 
που διατηρήθηκε μέσα στην ανθρωπότητα, πως θα μπορούσαμε να
 ξέρουμεεάν είχε έλθει ο καιρός που η γυναίκα θα συνέτριβε την
 κεφαλή του όφεως, όπως είχε υποσχεθή ο Θεός στον Αδάμ
 και την Εύα ;
Ο Άγιος Συμεών αναγγέλλει πως με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος
 αναγνώρισε το παιδίον ως τον Λυτρωτή Χριστόν .
Για να ολοκλήρωση το έργον της Λυτρώσεως, ο Κύριος μας μετά την
 Ανάσταση του, «ενεφύσησε» στους Αποστόλους και τους ξανάδωσε
 την ίδια πνοή ζωής, που ο Αδάμ είχε χάσει - την Χάρη του Αγίου 
Πνεύματος.
«Πριν να ανεβή προς τον Πατέρα, ο Χριστός υποσχέθηκε ότι θα
 στείλη στον κόσμο το Άγιον Πνεύμα, ως Παράκλητο, που θα διδάξη 
την αλήθεια στους Αποστόλους και στους διαδόχους τους και θα τους
 υπενθύμιζε όλα αυτά που είχε πη, όταν ήταν εδώ κάτω στη γη.
Ήλθε η Πεντηκοστή, και μαζί μ' αυτήν η Εκκλησία.
Αυτή η ίδια η χάρη που χορηγείται από το πυρ του Αγίου Πνεύματος
 μας δίνεται μέσα στο μυστήριο του Βαπτίσματος. Επισφραγίζεται δια
 του μυστηρίου του ελαίου που δίδεται με το άγιο χρίσμα στα μέλη του
 σώματος μας και κατά το οποίο ο ιερεύς επαναλαμβάνει:
 « Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου».
Άρα λοιπόν, ρώτησε ο στάρετς, σε τι άλλο βάζουμε τις σφραγίδες
 μας παρά πάνω σε δοχεία που το περιεχόμενο τους είναι ιδιαίτερα
 πολύτιμο; Και τι μπορεί νάναι πιο πολύτιμο από τα δώρα του
 Αγίου Πνεύματος, που δεχόμαστε μέσα στο μυστήριο
 του Βαπτίσματος;
Αυτή η χάρη, που την δεχόμαστε με το Βάπτισμα, είναι τόσο μεγάλη,
 τόσο σημαντική για τον άνθρωπο, που δεν του αφαιρείται ακόμη και
 αν γίνη αιρετικός. Αν δεν αμαρτάναμε ποτέ μετά το βάπτισμα μας, 
θα είμαστε υπηρέται του Θεού άγιοι και άσπιλοι. Τα δυστύχημα είναι,
 ότι εμείς προχωρώντας στην ηλικία δεν αυξάνουμε «σοφία και ηλικία»
 ( Λουκ . 2, 52), όπως έκανε ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, αλλά αντίθετα
 φθειρόμαστε όλο και περισσότερο και γινόμαστε αμαρτωλοί, απεχθώς
 μάλιστα αμαρτωλοί, αφού χάσαμε τη χάρη που είχαμε δεχθή στην 
αρχή. Αν παρ ' όλα αυτά ο αμαρτωλός άνθρωπος αποφασίση να 
ξαναγυρίση στον Θεό ακολουθώντας την οδό της μετανοίας, πρέπει 
να εξάσκηση τις αρετές, τις αντίθετες προς τα αμαρτήματα που είχε 
διαπράξει. Θα ξαναβρή τότε μέσα του το Άγιο Πνεύμα να ενεργή και 
να θεμελιώνη τη Βασιλεία του Θεού. Γιατί δεν ελέχθη μάταια:
 «Ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστιν » ( Λουκ . 17, 21). Και
 «ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται καί βιασταί ἁρπάζουσιν αυτήν»
 ( Ματθ . 11, 12).
Δεῦτε, λέει ο Κύριος, καί ἐάν ὦσιν αἱ ἁμαρτίαι ὑμῶν ὡς φοινικοῦν,
 ὡς χιόνα λευκανῶ » ( Ησ . 1, 18) .
Εισχωρώντας μέσα στο μυστήριο ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής
 είδε τέτοιους ανθρώπους μπροστά στο θρόνο του Θεού, ντυμένους
 με λευκά ενδύματα, με φοίνικες στα χέρια τους σαν σημάδι της νίκης
 και να ψάλλουν «Αλληλούια». Η ομορφιά των ύμνων των δεν είχε
 το όμοιό της.
«Μιλώντας γι αυτούς τους ανθρώπους ο Άγγελος του Θεού 
είπε: « Οὗτοί εἰσιν οἱ ἐρχόμενοι ἐκ τῆς θλίψεως τῆς μεγάλης καί
 ἔπλυναν τάς στολάς αὐτῶν καί ἐλεύκαναν αὐτάς ἐν τῷ αἵματι
 τοῦ ἀρνίου » ( Αποκ . 7, 14) . « Ἔπλυναν » μέσα στον πόνο·
 « ἐλεύκαναν » κοινωνώντας τα άχραντα μυστήρια του Σώματος
 και του Αίματος του Αρνίου που προαιώνια θέλησε να θυσιασθή
 και ακόμη και σήμερα θυσιάζεται και μελίζεται, ουδέποτε όμως 
δαπανάται, για να μας κάνη κοινωνούς στην αιώνια ζωή.
Η ευχαριστία μας έχει δοθή σαν αντάλλαγμα αυτού του καρπού
 του δένδρου της ζωής, από το οποίον ο εχθρός, ο Εωσφόρος,
 θέλησε να αποστέρηση την ανθρωπότητα.
Παρ ' όλο που αποπλάνησε την Εύα και μαζί μ' αυτήν έπεσε κι' ο 
Αδάμ, ο Θεός όχι μόνο έστειλε στους απογόνους τους ένα 
Λυτρωτή που με τον θάνατο του ενίκησε τον Θάνατο, αλλά 
και στο πρόσωπο της Μαρίας της Μητέρας του Θεού, της Αειπαρθένο,
 μας έδωσε μια συνήγορο που τίποτε δεν μπορεί να την αποθαρρύνη .
 Αφού συνέτριψε την κεφαλή του όφεως, μεσιτεύει για μας αδιάκοπα 
προς τον θείο Υιό της και κερδίζει πάντοτε, ακόμα και αν πρόκειται
 για τους πιο βδελυρούς αμαρτωλούς. Ονομάζεται «η Μάστιξ των
 δαιμόνων», γιατί είναι αδύνατο στο Σατανά να καταστρέψη έναν
 άνθρωπο που κατέφυγε στην βοήθεια της Μητέρας του Θεού».
Φως
Πώς όμως να αναγνώριση κανείς την διαφορά ανάμεσα στην 
ενέργεια του Αγίου Πνεύματος και την ενέργεια του άρχοντος
 του σκότους;
«Το Πνεύμα του Θεού, λέει ο στάρετς, «επαναφέρει αδιάκοπα στη
 μνήμη μας τα λόγια του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και γεμίζει τις
 καρδιές μας με χαρά και ειρήνη (2). Ενώ το σατανικό πνεύμα, τα 
πονηρά, εργάζεται κατ' αντίστροφη έννοια. Οι ενέργειες του επάνω
 μας είναι θορυβώδεις, μας παρακινούν προς την ανταρσία και μας 
κάνουν σκλάβους της σαρκικής αμαρτίας, της ματαιοδοξίας και της
 υπερηφάνειας..
«ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΙΝΑΙ ΦΩΣ».
«Πολλές φορές ο Κύριος φανερώθηκε στα μάτια των ανθρώπων, 
που ήθελε να φωτίση, με τη θέα της Χάριτος του Αγίου Πνεύματος
 που είναι φως. Θυμηθήτε την Μεταμόρφωση του Κυρίου πάνω στο
 Θαβώρ . « Καί ἐγένετο ἐν τῷ προσεύχεσθαι αὐτόν τό εἶδος τοῦ 
προσώπου αὐτοῦ ἕτερον καί ὁ ἱ ματισμός αὐτοῦ λευκός ἐξαστράπτων, 
καί ἰδού ἄνδρες δύο συνελάλουν αὐτῷ, οἵτινες ἦσαν Μωυσῆς καί Ἠλίας » 
( Λουκ . 9, 29-30) - λουσμένοι με το ίδιο φως... Επίσης η χάρις του 
Αγίου Πνεύματος εμφανίζεται σαν ένα άρρητο φως σε όλους 
αυτούς που ο θεός επιθυμεί να φανερωθή .
- Μα Μπάτουσκα, επέμενε ο Μοτοβίλωφ, με ποιό τρόπο μπορώ 
να αναγνωρίσω την παρουσία της χάριτος του Αγίου Πνεύματος
 μέσα μου;
- Είναι πολύ απλό, φίλε του Θεού. Ο Θεός λέγει: «Όλα είναι απλά 
γι' αυτόν που αποκτά τη σοφία». Το κακό με μας είναι, ότι δεν
 αναζητούμε αυτήν τη θεϊκή Σοφία, η οποία, επειδή δεν είναι 
«εκ του κόσμου», δεν είναι και αλαζονική. Μιλώντας γι' αυτή τη Σοφία, 
ο Κύριος είπε: «Ὁ Θεός θέλει πάντας ἀνθρώπους σωθῆναι καί εἰς 
ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν ». Και μιλώντας προς τους Αποστόλους:
 « Οὕτω καί ὑμεῖς ἀσύνετοί ἐστε ;» ( Μαρκ . 7, 18) .
 « Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς γραφαῖς » ( Ματθ . 21, 42) .
 Αφού όμως ήλθε επ' αυτούς τα Άγιον Πνεύμα, ο Θεός διήνοιξε 
τις διάνοιες τους και έτσι μπορούσαν και έγραφαν: 
« Ἔδοξε τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι καί ἡμῖν ». . .
«Ωστόσο», ξανάρχισε ο Μοτοβίλωφ, «συνεχίζω να μη καταλαβαίνω
 πως μπορώ να είμαι σίγουρος ότι βρίσκομαι μέσα στο Άγιο Πνεύμα,
 να αναγνωρίσω μέσα μου την αληθινή του παρουσία».
- Σας είπα ήδη, φίλε του Θεού, πως είναι πολύ απλό. Τι σας 
χρειάζεται παραπάνω;
- Μου χρειάζεται να μπορέσω να το καταλάβω ακόμη καλλίτερα!
«Τότε», γράφει ο Μοτοβίλωφ, «ο πατήρ Σεραφείμ με έπιασε από τους
 ώμους και είπε»:
- Είμαστε και οι δυο μέσα στην πληρότητα του Αγίου Πνεύματος.
 Γιατί δεν με κοιτάζεις;
- Δεν μπορώ, Μπάτουσκα, ξεπετάγονται κεραυνοί από τα μάτια σας.
 Το πρόσωπο σας έγινε πιο φωτεινό και από τον ήλιο...
- Μη φοβάστε. Γίνατε και σεις τόσο φωτεινός όσο και γω . Και σεις 
τώρα είσαστε μέσα στην πληρότητα του Αγίου Πνεύματος, αλλοιώς
 δεν θα μπορούσατε να με δήτε .
Και γέρνοντας το κεφάλι του προς το μέρος μου, μου είπε στ' αυτί:
- Ευχαριστήστε τον Κύριο, που σας παραχώρησε αυτή τη χάρη. 
Είδατε - ούτε το σημείο του σταυρού έκανα. Μέσα στην καρδιά μου 
νοερά μόνο προσευχήθηκα. «Κύριε, αξίωσέ τον να δη καθαρά με τα 
σωματικά μάτια, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, όπως στους
 εκλεκτούς σουδούλους, όταν ευδόκησες να τους φανερωθής μέσα
 στη μεγαλοπρέπεια της δόξης Σου!» Και αμέσως, δ Θεός εισάκουσε
 την ταπεινή προσευχή του φτωχού Σεραφείμ. Πως να μην τον 
ευχαριστήσουμε γι' αυτό το καταπληκτικό δώρο που χάρισε στους
 δυό μας; Ακόμη και στους μεγάλους ερημίτες ο Θεός δεν φανερώνει
 πάντα έτσι τη Χάρη του. . . Γιατί δεν με κοιτάζετε στα μάτια;
 Κοιτάξτε με χωρίς φόβο. Ο Θεός είναι μαζί μας!
«Τον κοίταζα και ένοιωσα να με συνεπαίρνη ένας ακόμη 
μεγαλύτερος φόβος. Φαντασθήτε να σας μιλάη ένας άνθρωπος
 και το πρόσωπο του να βρίσκεται σαν στα κέντρο ενός 
μεσημεριάτικου ήλιου. Βλέπετε τις κινήσεις των χειλιών του, 
την εναλλασσόμενη έκφραση των ματιών του, ακούτε τον ήχο 
της φωνής του, νοιώθετε τα χέρια του να σας σφίγγουν τους 
ώμους, συγχρόνως όμως δεν βλέπετε ούτε τα χέρια του, ούτε
 το σώμα του, ούτε και το δικό σας, παρά μόνο ένα εκθαμβωτικό 
φως που απλώνεται ολόγυρα σε απόσταση πολλών μέτρον,
 φωτίζοντας το χιόνι που καλύπτει το λειβάδι και που πέφτει
 απαλά πάνω στο μεγάλο στάρετς και σ' εμένα. Πως να περιγράψη
 κανείς αυτό που δοκίμαζα τότε;»
- Τι αισθάνεσθε ; ρώτησε ο στάρετς .
- Αισθάνομαι εξαιρετικά καλά.
- Πως «καλά»; τι θέλετε να πήτε μ' αυτό το «καλά»;
-Η ψυχή μου είναι γεμάτη με μια ανέκφραστη σιγή και ειρήνη.
- Αυτή είναι η ειρήνη, για την οποία. μιλούσε ο Κύριος, όταν έλεγε
 στους μαθητάς του: « Εἰρήνην τήν ἐμήν δίδωμι ὑμῖν · οὐ καθώς ὁ κόσμος
 δίδωσιν, εγώ δίδωμι ὑμῖν » ( Ιωάν . 14, 27) . « Εἰ ἐκ τοῦ κόσμου ἦτε,
 ὁ κόσμος ἄν τό ἴδιον ἐφίλει · ὅτι δέ ἐκ τοῦ κόσμου οὔκ ἐστέ, ἀλλ ' ἐγώ
 ἐξελεξάμην ἡμᾶς ἐκ τοῦ κόσμου, δια τοῦτο μισεῖ ὑμᾶς ὁ κόσμος»
 ( Ιωάν . 15, 19). Σ' αυτούς τους ανθρώπους που διαλέχτηκαν από 
τον Θεό και μισήθηκαν από τον κόσμο, τους δίνει ο Θεός την ειρήνη,
 την οποία και σεις τώρα αισθάνεσθε, αυτήν την ειρήνην, όπως λέει ο
 απόστολος « τήν πάντα νοῦν ὑπερέχουσαν ». Ο Σωτήρας μας την
 ονομάζει δική Του ειρήνη, καρπό της δικής Του γενναιοδωρίας και
 όχι του κόσμου τούτου,γιατί καμμιά επίγεια ευδαιμονία δεν μπορεί 
να τη δώση . Σταλμένη από ψηλά, από τον ίδιο το Θεό, 
ονομάζεται ΕΙΡΗΝΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ.
-Πέρα απ' αυτή την ειρήνη, τι άλλο αισθάνεσθε ;
-Μια ασυνήθιστη γλυκύτητα.
-Αυτή είναι η γλυκύτης, για την οποία μιλούν οι Γραφές:
 « Μεθυσθήσονται ἀπό ποιότητος οἴκου σου καί τῶν χειμάρρων
 τῆς τρυφῆς σου ποτιεῖς αὐτούς » ( Ψαλμ . 35, 9). Αυτή η γλυκύτης
 ξεχειλίζει από τις καρδιές μας και ξεχύνεται μέσα στις φλέβες
 μας, δίνοντας μας μιαν ανέκφραστη αίσθηση ανέκφραστης 
απολαύσεως. Τι άλλο αισθάνεσθε ;
- Μια ανείπωτη χαρά.
-Όταν το Άγιο Πνεϋμα κατεβαίνη στον άνθρωπο με την πληρότητα
 των δωρεών του, η ψυχή του ανθρώπου γεμίζει με μια απερίγραπτη
 χαρά, γιατί το Άγιο Πνεύμα αναδημιουργεί μέσα στη χαρά 
κάθε τι που εγγίζει . Αυτή είναι η χαρά για την οποία μιλάει 
ο Κύριος στο Ευαγγέλιο:
 «Ἡ γυνή ὅταν τίκτῃ, λύπην ἔχει, ὅτι ἦλθεν ἡ ὥρα αὐτῆς ·
 ὅταν δέ γέννησῃ τό παιδίον, οὐκέτι μνημονεύει τῆς θλίψεως διά
 τήν χαράν ὅτι ἐγεννήθη ἄνθρωπος εἰς τόν κόσμον . Καί ὑμεῖς 
οὖν λύπην μέν νῦν ἔχετε πάλιν δέ ὄψομαι ὑμᾶς καί χαρήσεται
 ὑμῶν ἡ καρδία, καί τήν χαράν ὑμῶν οὐδείς αἴρει
 ἀφ ' ὑμῶν » ( Ιωάν . 16, 21 - 22) . Η χαρά που αισθάνεσθε αυτή τη
 στιγμή στην ψυχή, όσο μεγάλη και παρήγορη και αν είναι, 
δεν είναι τίποτε, αν συγκριθή μ' αυτήν για την οποία λέει ο 
Κύριος, δια του στόματος του αποστόλου: «Ἅ ὀφθαλμός οὐκ
 εἶδε καί οὖς οὐκ ἤκουσε καί ἐπί καρδίαν ἀνθρώπου οὐκ ἀνέβη,
 ἅ ἠτοίμασεν ὁ Θεός τοῖς ἀγαπῶσιν αὐτόν » (Α' Κορ . 2, 9) . 
Αυτό που μας δίδεται τώρα δεν είναι παρά μια προκαταβολή 
αυτής της υπέρτατης χαράς. Και αν από τώρα αισθανώμαστε
 γλυκύτητα, αγαλλίαση και ευεξία, τι να πούμε για εκείνη την
 άλλη χαρά που μας επιφυλάσσει στον ουρανό, αφού θρηνήσουμε
 πρώτα εδώ κάτω στη γη;
- Τι άλλο αισθάνεστε, όμως, εκτός απ' αυτό, φίλε του Θεού;
-Μια εξαιρετική θερμότητα.
- Θερμότητα. Πως γίνεται; Μήπως δεν είμαστε χειμώνα καιρό
 μέσ ' στο δάσος; Το χιόνι είναι κάτω από τα πόδια μας και συνεχίζει
 να πέφτη . Για τι είδους θερμότητα πρόκειται;
- Είναι μια θερμότητα παρόμοια μ' αυτή που αισθάνεται κανείς 
σε ατμόλουτρο.
- Και η μυρωδιά μοιάζει με τη μυρωδιά του λουτρού;
-Ω, όχι! τίποτα δεν υπάρχει στη γη που να μπορή να συγκριθή
 μ' αυτό το άρωμα. Παληά, όταν πήγαινα στο χορό, η μητέρα μου,
 πριν ξεκινήσω, συχνά με ράντιζε με αρώματα που αγόραζε από 
τα καλλίτερα καταστήματα και τα πλήρωνε πολύ ακριβά. 
Η μυρωδιά τους όμως δεν συγκρινόταν μ' αυτά τα αρώματα.
Ο πατήρ Σεραφείμ χαμογέλασε.
-Το ξέρω, είπε, και επίτηδες το κάνω και σας ρωτάω. 
Έχετε δίκηο, φίλε του Θεού. Με τίποτε δεν μπορεί να συγκριθή
 η ευωδία που αισθανόμαστε τώρα - η ευωδία του Αγίου Πνεύματος.
«Είπατε λίγο πριν πως έκανε ζέστη, όπως μέσα στο λουτρό, και
 όμως το χιόνι που καλύπτει τα πάντα δεν λυώνει · άρα αυτή η 
θερμότης δεν βρίσκεται γύρω στον αέρα, αλλά μέσα σε μας τους
 ίδιους. Παρακαλάμε στην προσευχή μας να μας θερμαίνη το Πνεύμα».
 Αυτή η ίδια η ζέστη έκανε τους ερημίτες να μην φοβούνται τον 
χειμώνα, τυλιγμένοι καθώς ήταν, σαν μέσα σε γούνινο παλτό, 
στη Χάρη του Αγίου Πνεύματος.
«Και έτσι πρέπει νάναι, γιατί η θεϊκή χάρις κατοικεί μέσα στα 
βάθη της υπάρξεως μας, στην καρδιά μας. 
«Ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντός ὑμῶν ἐστι » ( Λουκ . 17, 21)
 είπε ο Κύριος. Με τη φράση «βασιλεία τοῦ Θεοῦ » εννοεί τη
 Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Αυτή η βασιλεία βρίσκεται τώρα 
μέσα μας, μας θερμαίνει, μας φωτίζει, ευχαριστεί τις αισθήσεις
 μας και γεμίζει με αγαλλίαση την καρδιά μας.
 Η τωρινή μας κατάσταση μοιάζει με αυτή για την οποία 
ο Απόστολος Παύλος λέει: « οὐκ ἐστίν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ 
βρῶσις καί πόσος, ἀλλα δικαιοσύνη καί εἰρήνη καί χαρά 
ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ » ( Ρωμ . 14, 17).
 Η πίστη μας δεν στηρίζεται πάνω σε λόγια ανθρώπινης σοφίας,
 « ἀλλ ' ἐν ἀποδείξει Πνεύματος καί δυνάμεως» (Α' Κορ . 2, 4). 
Εσύ και εγώ βρισκόμαστε τώρα σ' αυτή την κατάσταση, την
 οποία εννοούσε ο Κύριος όταν έλεγε:
 « Ἀμήν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τίνες τῶν ὦδε ἐστηκότων, οἵτινες οὐ 
μή γεύσωνται θανάτου ἕως ἄν ἴδωσι τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ 
ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει» ( Μαρκ . 9, 1) .
 Ορίστε λοιπόν, ποια ασύγκριτη χαρά μας παραχώρησε ο Κύριος.
 Να τι σημαίνει «να βρίσκεται κανείς μέσα στην πληρότητα
 του Αγίου Πνεύματος!».
 Αυτό εννοεί ο άγιος Μακάριος της Αιγύπτου όταν γράφει: 
«Υπήρξα κι' εγώ μέσα στην πληρότητα του Αγίου Πνεύματος».
«Έτσι ταπεινοί που είμαστε, ο Κύριος μας γέμισε κι εμάς 
από την πληρότητα του Πνεύματος Του του Αγίου. Μου φαίνεται
 πως τώρα πια δεν θα με ξαναρωτήσετε, φιλόθεε, για τον τρόπο 
που εκδηλώνεται μέσα στον άνθρωπο η Παρουσία της Χάριτος
 του Αγίου Πνεύματος. Θα θυμάστε άραγε πάντα αυτή την 
φανέρωση;»
- Δεν ξέρω, Πάτερ μου, αν θα με αξιώση ο Θεός να κρατήσω για
 πάντα την ανάμνηση αυτής της Χάριτος με την ίδια καθαρότητα
 και ενέργεια όπως τώρα.
-Εγώ όμως, απάντησε ο στάρετς, πιστεύω αντίθετα πως ο Θεός
 θα σας βοηθήση να κρατήσετε όλα αυτά τα πράγματα για πάντα
 μέσα στη μνήμη σας. Διαφορετικά δεν θα τον είχε αγγίξει τόσο 
σύντομα η ταπεινή προσευχή μου και δεν θα είχε εκπληρώσει 
τόσο γρήγορα την επιθυμία του φτωχού Σεραφείμ. 
Πολύ περισσότερο, γιατί δεν δόθηκε σε σας μόνο, το να δήτε την
 εκδήλωση αυτής της χάριτος αλλά δια μέσου σας στον κόσμο 
ολόκληρο, ώστε δυναμωμένος εσείς ο ίδιος, να μπορέσετε να
 φανήτε χρήσιμος και σε άλλους.
«Όσο για τη διαφορετική κατάσταση μας, για το ότι δηλαδή 
εγώ είμαι μοναχός και εσείς λαϊκός, μη σας απασχολή διόλου.
 Πάνω απ' όλα ο Θεός ζήτα μια καρδιά γεμάτη πίστη και αγάπη 
- εκεί είναι ο θρόνος στον οποίο αρέσκεται να κάθεται και όπου 
εμφανίζεται μέσα στην πληρότητα της δόξης του.
« Υἱέ, δός μοι σήν καρδίαν » (Παροιμ. 23, 26) και τα υπόλοιπα 
θα σου τα δώσω εγώ πολλαπλάσια. Η καρδιά του ανθρώπου 
μπορεί να χωρέση τη Βασιλεία των Ουρανών. 
« Ζητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην αὐτοῦ »,
 λέγει ο Κύριος εις τους μαθητάς του « καί ταῦτα πάντα 
προστεθήσεται ὑμῖν » ( Ματθ . 6, 33). 
« Οἶδε γάρ ὁ πατήρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος ὅτι χρήζετε τούτων απάντων».
«Ο Κύριος δεν μας ελέγχει για το ότι απολαμβάνομε τα επίγεια
 αγαθά, αφού και η Εκκλησία εύχεται να μας δοθού ν. Η ανέχεια,
 οι πόνοι και οι δυστυχίες αποτελούν όλα μέρος της υπάρξεως μας,
 δεν πρέπει όμως και ν' αποτελούν όλη μας τη ζωή. 
Γι' αυτό, με το στόμα του Αποστόλου, ο Κύριος μας συνιστά να
 « βαστάζωμεν αλλήλων τα βάρη». Αυτός ο ίδιος μας δίνει την
 εντολή να αγαπάμε ο ένας τον άλλον, ώστε ενισχυμένοι 
απ' αυτή την αγάπη η «τεθλιμμένη» πορεία προς την
 ουράνια πατρίδα να μας φαίνεται πιο εύκολη. 
Άλλωστε για ποιο άλλο λόγο θα κατέβαινε από τον ουρανό
 παρά για να πάρη επάνω του όλη τη φτώχεια μας και 
να μας εμπλουτίση με το θησαυρό της Χάριτος Του;
« Εφ ' όσον Αυτός « οὖκ ἦλθε διακονηθῆναι ἀλλά διακονῆσαι
 καί δοῦναι τήν ψυχήν αὐτοῦ λύτρον ἀντί πολλῶν », κάνετε και
 σεις το ίδιο, φίλε του Θεοῦ, και εφόσον γίνατε σκεῦος της Χάριτος,
 μεταδώστε την σε κάθε άνθρωπο, που ποθεί τη σωτηρία του.
«Ὁ θερισμός πολύς», λέγει ο Κύριος,
 « οἱ δέ ἐργάται ὀλίγοι » ( Ιωάν . 1, 37). Αφού μας έδωσε τα δώρα 
της Χάριτος Του, ο Κύριος, μας στέλνει να θερίσουμε.
 Ας είμαστε προσεκτικοί, Μπατούσκα, για να μην κατακριθούμε 
μαζί με τον οκνηρό δούλο, ο οποίος έθαψε το θάλαντο που του
 εμπιστεύτηκαν, αλλά ας προσπαθήσουμε να μιμηθούμε τους
 πιστούς δούλους που έφεραν στον Κύριο ο μεν ένας αντί
 για δύο τέσσερα τάλαντα και ο άλλος αντί για πέντε δέκα τάλαντα. 
Όσο για τη θεϊκή ευσπλαχνία δεν πρέπει καθόλου να αμφιβάλλουμε.
« Ἐγγύς Κύριος πᾶσι τοῖς ἐπικαλουμένοις αὐτόν ». 
« Οὐ γάρ βλέπει εἰς πρόσωπον άνθρωπου ». 
Αρκεί να μπορούμε να τον αγαπάμε, τον Ουράνιο Πατέρα μας, 
αληθινά, σαν παιδιά του. Ο Κύριος ακούει εξ ίσου τον μοναχό και
 τον λαϊκό αρκεί και οι δυο να έχουν την ορθόδοξο πίστη 
« ὡς κόκκον σινάπεως », ικανή « καί ὄρη μεθιστάνειν » 
και να είναι γεμάτοι από αγάπη...
«Πάντα δυνατά τῷ πιστεύοντι ».
«Πάντα ἱσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντι με Χριστῷ »
 λέει ο Απόστολος Παύλος.
«Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ », λέει ο Κύριος,
 « τά ἔργα ἅ ἐγώ ποιῶ κἀκεῖνος ποιήσει, καί μείζονα τούτων
 ποιήσει, ὅτι ἐγώ πρός τόν πατέρα μου πορεύομαι, 
καί ὅ,τι ἄν αἰτήσητε ἐν τῷ ὀνόματι μου, τοῦτο ποιήσω,
 ἵνα δοξασθῇ ὁ πατήρ ἐν τῷ υἱῷ . 
Ἐάν τι αἰτήσητε ἐν τῶ ὀνόματι μου, ἐγώ ποιήσω».
«Επομένως, φιλόθεε, ο,τιδήποτε ζητήσετε από τον Κύριο, 
θα το λάβετε, αρκεί αυτό να είναι προς δόξαν Θεού ή για το 
καλό του πλησίον. Γιατί ο Θεός δεν ξεχωρίζει το καλό του 
πλησίον μας από τη Δόξα του. Εφ ' όσον εποιήσατε ενί τούτων
 των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε».
«Όσο για την προσευχή που αφορά σε προσωπικά αγαθά, 
προσέξτε να μην παρακαλήτε παρά για πράγματα που τα 
έχετε άμεση ανάγκη. Αλλοιώς, μπορεί βέβαια να εισακουσθήτε
 και να σας τα δώση, θα σας ζητηθή όμως ο λόγος για, το ότι 
θελήσατε να αποκτήσετε πράγματα, που θα μπορούσατε 
εύκολα να κάνετε και χωρίς αυτά.
«Ορίστε λοιπόν, σας τα είπα τώρα πια όλα. Σας έδειξα με κάθε 
αλήθεια όλα εκείνα, τα οποία ο Κύριος και η Παναγία Μητέρα
 του θέλησαν με την ταπεινή μου μεσολάβηση να σας
 αποκαλύψουν».
« Πορεύεσθε ἐν εἰρήνῃ ». Ο Θεός να είναι πάντα μαζί σας και
 τώρα και πάντα και στους αιώνας των αιώνων. 
«Αμήν. Πορεύεσθε ἐν εἰρήνῃ !».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
(1)«... Ὡς ἠβουλήθη, ἀπήλαυσε τῆς αἰσθήσεως, δίχα Θεοῦ καί
 πρό Θεοῦ, καί οὐ κατά Θεόν »
 ( Μαξίμου Ομολογητού, Άπορα PG 91, 1156 C ).
(2) «' E ν τούτῳ γγνώσκετε τό πνεῦμα τοῦ Θεοῦ πᾶν πνεῦμα
 ὁμολογεῖ Ἰησοῦν Χριστόν ἐν σαρκί ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ 
ἐστί · καί πᾶν πνεῦμα ὁ μή ὁμολογεῖ τόν Ἰησοῦν Χριστόν ἐν σαρκί 
ἐλληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἐστι · καί τοῦτο ἐστι τό τοῦ
 ἀντιχρίστου » (Α'. Ίωάν . 4, 2 - 3).

Ειρήνης Γκοραίνωφ, Ο Άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ,
εκδ . Τήνος, Αθήνα, σ. 188-199, μτφρ . Π. Κ. Σκουτέρη

Ἡ συγχώρηση π. Ἀρσενίου Κωτσόπουλου



Ὁ Κύριος συγχωρεῖ καί 
στηρίζει αὐτούς 
πού πέφτουν, πού 
συντρίβονται.ὄχι ἐκείνους 
πού δέν ἁμαρτάνουν. 
Διότι δέν ὑπάρχουν 
ἀναμάρτητοι. Ὁ ἅγιος 
γέροντας Πορφύριος 
ἔλεγε διαρκῶς : «Οἶδα,
 Σῶτερ, ὅτι ἄλλος ὡς ἐγώ
 οὐκ ἔπταισέ σοι, ουδἐ ἔπραξε τάς πράξεις ἅς ἐγώ
 κατειργασάμην. Ἀλλά τοῦτο πάλιν οἶδα ὡς οὐ
 μέγεθος πταισμάτων, οὐχ ἁμαρτημάτων πλῆθος
 ὑπερβαίνει τοῦ Θεοῦ μου τήν πολλήν 
μακροθυμίαν καί φιλανθρωπίαν ἄκραν». Ἡ εὐχή 
τῆς Θείας Μεταλήψεως ἦταν τό ἐντρύφημά του. Και 
πάλι λέει ὁ ψαλμωδός :
«Ὑποστηρίζει Κύριος πάντας τους καταπίπτοντας
 καί ἀνορθοῖ πάντας τούς κατερραγμένους» 
(Ψλ. ρμδ΄ 14).
Ἄν ὁ Κύριος ὑποστηρίζει ὅλους αὐτούς πού ξεπέφτουν καί 
διασύρονται στήν κοινωνία, ἐμεῖς οἱ ἁμαρτωλοί πῶς
 πρέπει νά σταθοῦμε ἀπέναντί τους; Χρειάζονται 
στηρίγματα γιά νά τούς συγκρατήσουμε. Μέ τήν
 προσευχή μας, τήν παρηγορητική νουθεσία, τήν 
ἐνθάρρυνση. Δυστυχῶς ἐμεῖς δέν συμπεριφερόμαστε 
πάντοτε ἔτσι. Τούς κρίνουμε, τούς ἐλέγχουμε, τούς
 μεταδίδουμε ἀρνητική ἐνέργεια. Τούς βγάζουμε
 γλώσσα. Λέει πάλι ὁ ψαλμωδός: «ἀνήρ γλωσσώδης
 οὐ κατευθυνθήσεται ἐπί τῆς γῆς, ἄνδρα ἄδικον
 κακά θηρεύσει εἰς διαφθοράν» (Ψλ. ρλθ΄ 12).
 Ὁ γλωσσώδης ἄνθρωπος ἀδικεῖ τόν συνάνθρωπό του, 
διότι δέν γνωρίζει τήν πορεία του. Αὐτόν πού σήμερα
 κρίνεται, αὔριο μπορεῖ νά θαυμάζεται λόγῳ τῆς
 μετάνοιάς του.
Ἐμεῖς δέν ἔχουμε ἀνοιχτούς ὁρίζοντες. Δέν εἴμαστε
 διορατικοί. Δέν ἔχουμε δικαίωμα νά χαρακτηρίζουμε'
 τούς ἄλλους ἔτσι ἐπιπόλαια. Κινδυνεύουμε νά
 θηρεύσουμε διαφθορά. Ἀγοράζουμε φθορά καί
 καταστροφή γιά τόν ἑαυτό μας. Κρίνοντας
 τόν συνάνθρωπό μας, κατακρεουργοῦμε τόν 
ἑαυτό μας. 
Ἐμεῖς φταῖμε πού δέν ἔχουμε τή δύναμη τοῦ
 Ἁγίου Πνεύματος νά βοηθήσουμε τόν ἀδύναμο
πνευματικά. Αὐτή λοιπόν εἶναι ἡ ὀρθόδοξη 
τοποθέτηση. Γι’ αὐτό λένε στό μοναστήρι: 
«ἀεἰ μέμφεσθαι ἑαὐτόν». 
Ὁ Ντοστογέφσκι γράφει στούς ἀδελφούς 
Καραμαζώφ: «Νά ἕνας σωτήριος λόγος. 
Νά θεωρεῖς τόν ἑαυτό σου ὑπεύθυνο γιά 
τά κρίματα τοῦ κόσμου». Ὁ Μίσα  ἕνας ἥρωας
 τοῦ ἔργου του πού ἔφυγε σέ νεαρή ἡλικία ἀπό 
τή ζωή, λίγο προτοῦ κλείσει τά μάτια τοῦ ζητοῦσε
 συγχώρεση καί ἀπό τά πουλάκια.
Ὁ π. Παΐσιος, εὐρισκόμενος στήν Κόνιτσα, στή 
Μονή Στομίου, κατέκρινε καί ἔδιωξε μία ἀνήθικη 
γυναίκα ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς Μονῆς. Τότε ἦρθε
 πάνω τοῦ ὅλη ἡ σαρκική ἐνέργεια τῆς γυναίκας 
καί τόν συντάραξε. Στήν ἀπελπισία του, πῆρε τά 
βουνά καί γιά νά ἠρεμήσει χτύπησε μέ σκερπάνι
 τό πόδι του. Παρότι τό πλήγωσε πολύ καί ἔντονα,
 ὁ πειρασμός δέν ἔφευγε. Μόνο ὅταν συμπόνεσε τή
 γυναίκα καί ἔκανε  καλό λογισμό, ἀπαλλάχθηκε 
ἀπό τόν πειρασμό.
Ἀν θέλουμε νά γλιτώσουμε τήν διαφθορά καί 
τή συντριβή, ἄς μήν φλυαροῦμε γιά κανέναν.
Στόχος δέν εἶναι ἡ κρίση τοῦ ἁμαρτωλοῦ, ἀλλά
 ἡ σωτηρία του.
Ἀρχιμ. Ἀρσενίου Κωτσόπουλου, "Ἐκπλήξεις Χάριτος", 
Ἀθήνα 2010, σελ. 535-537

Ιστορίες από το Βυζάντιο....



  • Κατά λάθος

    Ο Ιοβιανός (Jovianus, 363-364) εκλέχτηκε δια βοής από το στρατό μετά το θάνατο του Ιουλιανού. Η εκλογή του ήταν μεγάλη έκπληξη, επειδή ήταν σχετικά χαμηλόβαθμος και δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός. Ο ιστορικόςAmmianus Marcellinus πιθανολόγησε ότι οι στρατιώτες νόμισαν ότι επρόκειτο για έναν άλλο Ιοβιανό που ήταν αρχιγραμματέας (primicerius notariorum).

    Σύμφωνα με μια άλλη θεωρία, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της εκλογής, το πλήθος παράκουσε και νόμισε ότι άκουσε Ιουλιανός αντίΙοβιανός, και πίστεψε ότι ο αποθανών Αύγουστος είχε γίνει ως εκ θαύματος καλά και είχε επιστρέψει, οπότε ξέσπασαν σε επευφημίες.
  • Σωστή Επιλογή

    ManuelΟ Αναστάσιος Α’ (491-518) δυσκολευόταν να αποφασίσει ποιος από τους 3 ανιψιούς του θα τον διαδεχθεί. Για να αποφασίσει, έβαλε ένα σημείωμα κάτω από ένα ανάκλιντρο και κάλεσε τους ανιψιούς του σε μια αίθουσα όπου υπήρχαν άλλα δύο ανάκλιντρα Ο ανιψιός που θα καθόταν σ’ αυτό με το σημείωμα, θα ήταν ο εκλεκτός. Όμως δυο από τους ανιψιούς κάθισαν στο ίδιο ανάκλιντρο και αυτό με το σημείωμα έμεινε κενό.

    Τότε ονομάτισε ότι όποιος έμπαινε πρώτος στην αίθουσα το επόμενο πρωί, αυτός θα γινόταν αυτοκράτορας. Αυτός που μπήκε ήταν οΙουστίνος, ο αρχηγός της φρουράς.
    Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή πάντως, ο Ιουστίνος έγινε αυτοκράτορας δωροδοκώντας τους πατρικίους που τον εξέλεξαν μετά το θάνατο του Αναστασίου. Όπως και να ‘χει, ο Ιουστίνος Α’ αποδείχτηκε καλός ηγέτης και είχε έναν ακόμα πιο άξιο διάδοχο, τον Ιουστινιανό Α’.
  • Απροθυμία

    Ο Θεοδόσιος Γ’, (715-717), είχε εξαναγκασθεί από το στρατό να πάρει το στέμμα, πιθανόν επειδή οι στρατιωτικοί ήθελαν έναν αχυράνθρωπο για να αναλάβει την ευθύνη, αν η στάση τους αποτύγχανε. Ο Θεοδόσιος που ήταν φοροεισπράκτορας, δεν ήταν καθόλου ενθουσιασμένος μ’ αυτήν την προοπτική.

    Βέβαια, ήταν σχεδόν έθιμο όταν ένας αυτοκράτορας εκλεγόταν, να προσποιείται με σεμνοτυφία ότι δεν ήταν άξιος της τιμής, ότι υπήρχαν άλλοι καλύτεροι και ότι τάχα δεν επιθυμούσε την εξουσία. Στην περίπτωση όμως του Θεοδοσίου, φαίνεται πως η απροθυμία του ήταν ειλικρινής, δεδομένου ότι 5 αυτοκράτορες πριν από αυτόν είχαν εκθρονιστεί με βίαιο τρόπο και είχαν ακρωτηριασθεί

    Σύμφωνα με τον χρονικογράφο Θεοφάνη τον Εξομολογητή, προσπάθησε να κρυφτεί στα δάση του Ανδραμυττίου,στη Μικρά Ασία, για να αποφύγει το αξίωμα, αλλά τον βρήκαν και τον έκαναν δια τη βίας αυτοκράτορα. Ήταν καλός άνθρωπος και όχι κακός ηγέτης, αλλά πάντα έψαχνε ευκαιρία για να αποχωρήσει, και τελικά τη βρήκε όταν στασίασε ο στρατηγός Λέων (ο Ίσαυρος). Πολύ πρόθυμα, τότε, παραιτήθηκε και αποσύρθηκε ευτυχής σε μοναστήρι.
  • Στέψη με αλυσίδες

    Ο Μιχαήλ Β’ ο εξ Αμορίου (820-829) ελευθερώθηκε από τη φυλακή από τους υποστηρικτές του που είχαν σκοτώσει τον προκάτοχό του Λέοντα Ε’ τον Αρμένιο. Για να αποφύγουν τυχόν αντιδράσεις από το λαό, επέσπευσαν τη στέψη του, και καθώς δεν έβρισκαν το κλειδί, ο άρτι αποφυλακισθείς Μιχαήλ εστέφθη και «ενεδύθη της πορφύραν» ενώ ήταν ακόμα αλυσοδεμένος. 
  • Χαμένοι στη μετάφραση

    Το 519, ο Πάπας Ορμίσδας έστειλε μια αντιπροσωπεία στην Κωνσταντινούπολη για να συζητήσουν το Ακάκιο σχίσμα. Οι Λεγάτοι του Πάπα πήραν μαζί τους για διερμηνέα ένα διάκο, Έλληνα από την Αλεξάνδρεια, ονόματι Διόσκουρο, Η διάσκεψη παρά λίγο να ναυαγήσει όταν ο Ιουστίνος απέρριψε την απαίτηση των Δυτικών να διορίσει τον Διόσκουρο πατριάρχη Αλεξανδρείας.

    Θεωρείται βέβαιο ότι ο Πάπας δεν είχε ιδέα για αυτήν την απαίτηση. Απλά ο Διόσκουρος εκμεταλλεύθηκε τη θέση του σαν διερμηνέας και προσπάθησε να πάρει μια καλή θέση.
  • Αλαζονεία

    Μετά την επανάκτηση του Τιμίου Σταυρού από τους Πέρσες, οΗράκλειος επέμενε να μεταφέρει ο ίδιος το σταυρό μέσα στην Ιερουσαλήμ (παρά τις συμβουλές του πατριάρχη περί του αντιθέτου). Αρχικά, ενόσω ήταν έφιππος, το φορτίο ήταν πολύ βαρύ και δεν μπορούσε να προχωρήσει. Όταν ξεπέζεψε και έβγαλε το στέμμα του, ο Σταυρός ως εκ θαύματος έγινε πολύ ελαφρύς και η πύλη της πόλης άνοιξε μόνη της για να μπει ο θριαμβευτής βασιλιάς.
  • Λαθραία

    Ο Ιουστινιανός πλήρωσε δύο Πέρσες μοναχούς, που είχαν ζήσει στην Κίνα, για να βρουν αυγά μεταξοσκώληκα. Πράγματι, οι μοναχοί κατόρθωσαν να μεταφέρουν λαθραία τα αυγά, κρυμμένα στο μπαστούνι τους. Έτσι το Βυζάντιο απέκτησε τη δυνατότητα να αρχίσει της παραγωγή μεταξιού γύρω στο 550 και το μετάξι έπαψε να είναι μονοπώλιο των Κινέζων. Όλη η μεταγενέστερη παραγωγή μεταξιού στην Ευρώπη προέρχεται από απογόνους των σκωλήκων που μετέφεραν οι μοναχοί εκείνοι.

πηγή

Αγάπη, πλούτος και καρδιά



Όπως είναι αδύνατο να συνδυάσει κανείς την υγεία και την αρρώστια, το ίδιο είναι αδύνατο να συμφιλιώσει κανείς την αγάπη με τον πλούτο, παρατηρεί ο Ισαάκ ο Σύρος, γιατί όποιος αγαπάει το συνάνθρωπό του, δίνει ό,τι έχει για τις ανάγκες του.
Αυτή είναι η φύση της αγάπης. Και χωρίς αγάπη είναι αδύνατο να μπει κανείς στη βασιλεία του Θεού.

Όσο λιγότερα έχεις τόσο πιο απλός γίνεται ο τρόπος της ζωής σου. Όταν πετάξεις από πάνω σου ό,τι περιττό έχεις, συγκεντρώνεται η καρδιά σου στον πυρήνα της.
Εκεί είναι και ο δρόμος που οδηγεί στην βασιλεία του Θεού.
 
Από το βιβλίο του Τίτο Κολλιάντερ "Ο δρόμος των ασκητών"

πηγή

Ο Παπάς μας


Αν είναι ενεργητικός, τον θεωρούν υπερβολικά κουρδισμένο.
Αν είναι ήρεμος, τον θεωρούν τεμπέλη.Αν έχει γκρίζα μαλλιά, θεωρείται γέρος.
Αν είναι νέος, λένε πως δεν έχει εμπειρία.
Αν θέλει να κάνει αλλαγές, τον θεωρούν επαναστάτη.
Αν δεν θέλει, λένε πώς δεν παίρνει πρωτοβουλίες.
Αν κηρύττει κατά της αμαρτίας, τον θεωρούν φανατικό.
Αν δεν το κάνει, λένε πώς είναι κοσμικός.
Av χρησιμοποιεί κινήσεις των χεριών όταν εκφράζεται, τον θεωρούν ηθοποιό.
Αν παραμένει ακίνητος, τον λένε ξύλινο.
Αν υψώνει τη φωνή του, λένε πώς φωνάζει.
Αν δεν υψώνει τη φωνή τον, τον θεωρούν μονότονο.
Αν είναι στο σπίτι του, λένε πώς θα έπρεπε να είναι έξω, επισκεπτόμενος ενορίτες.
Αν θεαθεί στο δρόμο, λένε πώς θα έπρεπε να είναι κλεισμένος μέσα, ετοιμάζοντας το κήρυγμά του.
Αν επισκέπτεται τους πτωχούς, τον θεωρούν σοσιαλιστή.
Αν επισκέπτεται πλουσίους, λένε πώς κάνει χατίρια.
Θεέ μου, δώσε στον παπά μας υπομονή!

Ὁμολογία Γέροντος Παϊσίου ἔναντι τοῦ Οἰκουμενισμοῦ



Ἐνδιαφέρουσα ὁμολογιακή πατερική γραμμή τοῦ Γέροντος Παϊσίου ἔναντι τοῦΟἰκουμενισμοῦ, 
ΕΠΙ ΤΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΚΤΡΟΠΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΙΚΩΝ ΣΙΩΠΩΝ!:
...Μετά λύπης μου, ἀπό ὅσους φιλενωτικούς ἔχω γνωρίσει, δέν εἶδα νά ἔχουν οὔτε ψίχα πνευματική οὔτε φλοιό. Ξέρουν, ὅμως, νά ὁμιλοῦν γιά ἀγάπη καί ἑνότητα, ἐνῶ οἱ ἴδιοι δέν εἶναι ἑνωμένοι μέ τόν Θεόν, διότι δέν Τόν ἔχουν ἀγαπήσει...
Ἐν Ἁγίω Ὄρει τή 23η Ἰανουαρίου 1969 Σεβαστέ πάτερ Χαράλαμπε.
Ἐπειδή βλέπω τόν μεγάλον σάλον πού γίνεται εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας, ἐξ αἰτίας τῶν διαφόρων φιλενωτικῶν κινήσεων καί τῶν ἐπαφῶν τοῦ Πατριάρχου μετά τοῦ Πάπα, ἐπόνεσα καί ἐγώ σάν τέκνον Της καί ἐθεώρησα καλόν, ἐκτός ἀπό τίς προσευχές μου, νά στείλω καί ἕνα μικρό κομματάκι κλωστή (πού ἔχω σάν φτωχός μοναχός), διά νά χρησιμοποιηθῆ καί αὐτό, ἔστω καί γιά μία βελονιά, διά τό πολυκομματιασμένο φόρεμα τῆς Μητέρας μας. Πιστεύω ὅτι θά κάμετε ἀγάπην καί θά τό χρησιμοποιήσετε διά μέσου του θρησκευτικοῦ σας φύλλου. Σᾶς εὐχαριστῶ.
Θά ἤθελα νά 
ζητήσω συγγνώμην ἐν πρώτοις ἀπ' ὅλους, πού τολμῶ νά γράψω κάτι, ἐνῶ δέν εἶμαι οὔτε ἅγιος, οὔτε θεολόγος. Φαντάζομαι ὅτι θά μέ καταλάβουν ὅλοι, ὅτι τά γραφόμενά μου δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά ἕνας βαθύς μου πόνος διά τήν...
γραμμήν καί κοσμικήν ἀγάπην, δυστυχῶς, τοῦ πατέρα μᾶς κ. Ἀθηναγόρα. Ὅπως φαίνεται, ἀγάπησε μίαν ἄλλην γυναίκα μοντέρνα, πού λέγεται Παπική Ἐκκλησία, διότι ἡ Ὀρθόδοξος Μητέρα μας δέν τοῦ κάμνει καμμίαν ἐντύπωσι, ἐπειδή εἶναι πολύ σεμνή. Αὐτή ἡ ἀγάπη, πού ἀκούσθηκε ἀπό τήν Πόλι, βρῆκε ἀπήχησι σέ πολλά παιδιά του, πού τήν ζοῦν εἰς τάς πόλεις. Ἄλλωστε αὐτό εἶναι καί τό πνεῦμα τῆς ἐποχῆς μας: ἡ οἰκογένεια νά χάση τό ἱερό νόημά της ἀπό τέτοιου εἴδους ἀγάπες, πού ὡς σκοπόν ἔχουν τήν διάλυσιν καί ὄχι τήν ἕνωσιν.
Μέ μία τέτοια περίπου κοσμική ἀγάπη καί ὁ Πατριάρχης μᾶς φθάνει στή Ρώμη. Ἐνῶ θά ἔπρεπε νά δείξη ἀγάπη πρῶτα σέ μᾶς τά παιδιά του καί στή Μητέρα μᾶς Ἐκκλησία, αὐτός, δυστυχῶς, ἔστειλε τήν ἀγάπη τοῦ πολύ μακριά. Τό ἀποτέλεσμα ἦταν νά ἀναπαύση μέν ὅλα τά κοσμικά παιδιά, πού ἀγαποῦν τόν κόσμον καί ἔχουν τήν κοσμικήν αὐτήν ἀγάπην, νά κατασκανδαλίση ὅμως ὅλους ἐμᾶς, τά τέκνα τῆς Ὀρθοδοξίας, μικρά καί μεγάλα, πού ἔχουν φόβο Θεοῦ.
Μετά λύπης μου, ἀπό ὅσους φιλενωτικούς ἔχω γνωρίσει, δέν εἶδα νά ἔχουν οὔτε ψίχα πνευματική οὔτε φλοιό. Ξέρουν, ὅμως, νά ὁμιλοῦν γιά ἀγάπη καί ἑνότητα, ἐνῶ οἱ ἴδιοι δέν εἶναι ἑνωμένοι μέ τόν Θεόν, διότι δέν Τόν ἔχουν ἀγαπήσει.

Θά ἤθελα νά παρακαλέσω θερμά ὅλους τους φιλενωτικούς ἀδελφούς μας: Ἐπειδή τό θέμα τῆς ἑνώσεως τῶν Ἐκκλησιῶν εἶναι κάτι τό πνευματικόν καί ἀνάγκην ἔχουμε πνευματικῆς ἀγάπης, ἄς τό ἀφήσουμε σέ αὐτούς πού ἀγαπήσανε πολύ τόν Θεόν καί εἶναι θεολόγοι, σάν τούς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, καί ὄχι νομολόγοι, πού προσφέρανε καί προσφέρουν ὁλόκληρο τόν ἑαυτόν τούς εἰς τήν διακονίαν τῆς Ἐκκλησίας (ἀντί μεγάλης λαμπάδας), τούς ὁποίους ἄναψε τό πῦρ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ καί ὄχι ὁ ἀναπτήρας τοῦ νεωκόρου. Ἄς γνωρίζωμεν ὅτι δέν ὑπάρχουν μόνον φυσικοί νόμοι, ἀλλά καί πνευματικοί. Ἑπομένως, ἡ μέλλουσα ὀργή τοῦ Θεοῦ δέν μπορεῖ νά ἀντιμετωπισθῆ μέ συνεταιρισμόν ἁμαρτωλῶν (διότι διπλήν ὀργήν θά λάβωμεν), ἀλλά μέ μετάνοιαν καί τήρησιν τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου.
Ἐπίσης, ἄς γνωρίσωμεν καλά ὅτι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας δέν ἔχει καμμίαν ἔλλειψιν. Η μόνη ἔλλειψις πού παρουσιάζεται, εἶναι ἡ ἔλλειψις σοβαρῶν Ἱεραρχῶν καί Ποιμένων μέ πατερικές ἀρχές. Εἶναι ὀλίγοι οἱ ἐκλεκτοί. Ὅμως, δέν εἶναι ἀνησυχητικόν. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι Ἐκκλησία τοῦ Χρίστου καί Αὐτός τήν κυβερνάει. Δέν εἶναι Ναός, πού χτίζεται ἀπό πέτρες, ἄμμο καί ἀσβέστη ἀπό εὐσεβεῖς καί καταστρέφεται μέ φωτιά βαρβάρων, ἀλλά εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. «Καί ὁ πεσῶν ἐπί τόν λίθον τοῦτον συνθλασθήσεται, ἐφ' ὄν δ' ἄν πέση λικμήσει αὐτόν» (Μάτθ. καί 44-45). Ὁ Κύριος, ὅταν θά πρέπη, θά παρουσιάση τούς Μάρκους τούς Εὐγενικούς καί τούς Γρηγόριους Παλαμάδες, διά νά συγκεντρώσουν ὅλα τά κατασκανδαλισμένα ἀδέλφια μας, διά νά ὁμολογήσουν τήν Ὀρθόδοξον Πίστιν, νά στερεώσουν τήν Παράδοσιν καί νά δώσουν χαράν μεγάλην εἰς τήν Μητέρα μας.
Εἰς τούς καιρούς μᾶς βλέπομεν ὅτι πολλά πιστά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας μας, μοναχοί καί λαϊκοί, ἔχουν, δυστυχῶς, ἀποσχισθῆ ἀπό αὐτήν, ἐξ αἰτίας τῶν φιλενωτικῶν. Ἔχω τήν γνώμην ὅτι δέν εἶναι καθόλου καλόν νά ἀποχωριζώμεθα ἀπό τήν Ἐκκλησίαν κάθε φορᾶ πού θά πταίη ὁ Πατριάρχης. Ἀλλά ἀπό μέσα, κοντά στήν Μητέρα Ἐκκλησία ἔχει καθῆκον καί ὑποχρέωσι ὁ καθένας ν' ἀγωνίζεται μέ τόν τρόπον του. Τό νά διακόψη τό μνημόσυνον τοῦ Πατριάρχου, νά ἀποσχισθῆ καί νά δημιουργήση ἰδικήν τοῦ Ἐκκλησίαν καί νά ἐξακολουθῆ νά ὁμιλῆ ὑβρίζοντας τόν Πατριάρχην, αὐτό, νομίζω, εἶναι παράλογον.
Ἐάν διά τήν ἅ ἤ τήν β λοξοδρόμησι τῶν κατά καιρούς Πατριαρχῶν χωριζώμεθα καί κάνωμε δικές μας Ἐκκλησίες - Θεός φυλάξει! - θά ξεπεράσωμε καί τούς Προτεστάντες ἀκόμη. Εὔκολα χωρίζει κανείς καί δύσκολα ἐπιστρέφει. Δυστυχῶς, ἔχουμε πολλές «ἐκκλησίες» στήν ἐποχή μας. Δημιουργήθηκαν εἴτε ἀπό μεγάλες ὁμάδες ἡ καί ἀπό ἕνα ἄτομο ἀκόμη. Ἐπειδή συνέβη στό καλύβι τῶν (ὁμιλῶ διά τά ἐν Ἁγίω Ὄρει συμβαίνοντα) νά ὑπάρχη καί ναός, ἐνόμισαν ὅτι μποροῦν νά κάνουν καί δική τους ἀνεξάρτητη Ἐκκλησία. Ἐάν οἱ φιλενωτικοί δίνουν τό πρῶτο πλῆγμα στήν Ἐκκλησία, αὐτοί, οἱ ἀνωτέρω, δίνουν τό δεύτερο. Ἄς εὐχηθοῦμε νά δώση ὁ Θεός τόν φωτισμόν Του σέ ὅλους μας καί εἰς τόν Πατριάρχην μᾶς κ. Ἀθηναγόραν, διά νά γίνη πρῶτον ἡ ἕνωσις αὐτῶν τῶν «ἐκκλησιῶν», νά πραγματοποιηθῆ ἡ γαλήνη ἀνάμεσα στό σκανδαλισμένο ὀρθόδοξο πλήρωμα, ἡ εἰρήνη καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων Ἀνατολικῶν Ἐκκλησιῶν καί κατόπιν ἄς γίνη σκέψις διά τήν ἕνωσιν μετά τῶν ἄλλων «Ὁμολογιῶν», ἐάν καί ἐφ' ὅσον εἰλικρινῶς ἐπιθυμοῦν νά ἀσπασθοῦν τό Ὀρθόδοξον Δόγμα.
Θά ἤθελα ἀκόμη νά εἰπῶ ὅτι ὑπάρχει καί μία τρίτη μερίδα μέσα εἰς τήν Ἐκκλησίαν μας. Εἶναι ἐκεῖνοι οἱ ἀδελφοί, πού παραμένουν μέν πιστά τέκνα Αὐτῆς, δέν ἔχουν ὅμως συμφωνίαν πνευματικήν ἀναμεταξύ τους. Ἀσχολοῦνται μέ τήν κριτικήν ὁ ἕνας του ἄλλου καί ὄχι διά τό γενικώτερον καλόν του ἀγῶνος. Παρακολουθεῖ δέ ὁ ἕνας τόν ἄλλον (περισσότερον ἀπό τόν ἕαυτόν του) εἰς τό τί θά εἰπῆ ἡ τί θά γράψη, διά νά τόν κτυπήση κατόπιν ἀλύπητα. Ἐνῶ ὁ ἴδιος ἄν ἔλεγε ἡ ἔγραφε τό ἴδιο πράγμα, θά τό ὑπεστήριζε καί μέ πολλές μάλιστα μαρτυρίες τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων. Τό κακό πού γίνεται εἶναι μεγάλο, διότι ἄφ' ἑνός μέν ἀδικεῖ τόν πλησίον του, ἀφ' ἑτέρου δέ καί τόν γκρεμίζει μπροστά στά μάτια τῶν ἄλλων πιστῶν. Πολλές φορές σπέρνει καί τήν ἀπιστία στίς ψυχές τῶν ἀδυνάτων, διότι τούς σκανδαλίζει. Δυστυχῶς, μερικοί ἀπό ἐμᾶς ἔχουμε παράλογες ἀπαιτήσεις ἀπό τούς ἄλλους. Θέλουμε οἱ ἄλλοι νά ἔχουν τόν ἴδιο μέ ἐμᾶς πνευματικόν χαρακτήρα. Ὅταν κάποιος ἄλλος δέν συμφωνῆ μέ τόν χαρακτήρα μας, δηλαδή ἡ εἶναι ὀλίγον ἐπιεικής ἡ ὀλίγον ὀξύς, ἀμέσως βγάζομε τό συμπέρασμα ὅτι δέν εἶναι πνευματικός ἄνθρωπος. Ὅλοι χρειάζονται εἰς τήν Ἐκκλησίαν. Ὅλοι οἱ Πατέρες προσέφεραν τάς ὑπηρεσίας τῶν εἰς Αὐτήν. Καί οἱ ἤπιοι χαρακτῆρες καί οἱ αὐστηροί. Ὅπως διά τό σῶμα τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀπαραίτητα καί τά γλυκά καί τά ξινά καί τά πικρά ἀκόμη ραδίκια (τό καθένα ἔχει τίς δικές του οὐσίες καί βιταμίνες), ἔτσι καί διά τό Σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὅλοι εἶναι ἀπαραίτητοι. Ὁ ἕνας συμπληρώνει τόν πνευματικόν χαρακτήρα τοῦ ἄλλου καί ὅλοι εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νά ἀνεχώμεθα ὄχι μόνον τόν πνευματικόν του χαρακτήρα, ἀλλά ἀκόμη καί τίς ἀδυναμίες, πού ἔχει σάν ἄνθρωπος.
Καί πάλιν ἔρχομαι νά ζητήσω εἰλικρινῶς συγγνώμην ἀπό ὅλους, διότι ἐτόλμησα νά γράψω. Ἐγώ εἶμαι ἕνας ἁπλός μοναχός καί τό ἔργον μου εἶναι νά προσπαθῶ, ὅσο μπορῶ, νά ἀπεκδύωμαι τόν παλαιόν ἄνθρωπον καί νά βοηθῶ τούς ἄλλους καί τήν Ἐκκλησίαν, μέσω τοῦ Θεοῦ διά τῆς προσευχῆς. Ἀλλ' ἐπειδή ἔφθασαν μέχρι τό ἐρημητήριό μου θλιβερές εἰδήσεις διά τήν Ἁγίαν Ὀρθοδοξίαν μας, ἐπόνεσα πολύ καί ἐθεώρησα καλό νά γράψω αὐτά πού ἐνοίωθα.
Ἄς εὐχηθοῦμε ὅλοι νά δώση ὁ Θεός τήν χάριν Του καί ὁ καθένας μας ἄς βοηθήση μέ τόν τρόπον τοῦ διά τήν δόξαν τῆς Ἐκκλησίας μας.
Μέ πολύν σεβασμόν πρός ὅλους Παΐσιος μοναχός
Ἡ ἀνωτέρω σοφή καί διακριτική ἐπιστολή τοῦ Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου ἐστάλη στόν π. Χαράλαμπο Βασιλόπουλο τό 1969.
 

Το κερί στη ζωή της Εκκλησίας μας


πηγή


Δεν υπάρχει ορθόδοξος Ναός που να μην έχει στην είσοδό του, στον πρόναο ή το πρόπυλο, μανουάλι με κεριά για τους πιστούς και τους προσκυνητές. Και δεν υπάρχει Ορθόδοξος πιστός, από τα νήπια έως τους υπερήλικες, ο οποίος να μην ανάβει το κερί του κάθε φορά που εισέρχεται στον ιερό χώρο του Ναού.
Πώς όμως και γιατί επικράτησε το άναμμα των κεριών στους Ναούς μας;
Η χρήση βεβαίως των κεριών όπως και άλλων φωτιστικών μέσων γινόταν τον πρώτο καιρό για λόγους καθαρά πρακτικούς. Υποκαθιστούσαν τα κεριά το φυσικό φως, για να μπορούν οι πιστοί να βλέπουν στις λατρευτικές τους συνάξεις. Η χρήση τους βέβαια έγινε ακόμη πιο αναγκαία την περίοδο των διωγμών· τότε που η Εκκλησία του Χριστού βρισκόταν στις ανήλιαγες κατακόμβες και χρειαζόταν φως.
Από τον 4ο αιώνα και μετά όμως, που η Εκκλησία εξήλθε διά διατάγματος του αγίου Κωνσταντίνου από τις κατακόμβες, η χρήση διάφορων φωτιστικών μέσων διατηρείται στην Εκκλησία μας με χαρακτήρα έντονα συμβολικό πέραν του καθαρώς πρακτικού.
Έτσι το κερί αποτελεί μια υπόμνηση εσωτερικής αλλοιώσεως, αλλαγής. Όπως αυτό αλλοιώνεται καθώς καίγεται, έτσι καλούμαστε να αλλοιωνόμαστε κι εμείς με το φως του Χριστού, το οποίο θα κατακαίει κάθε πάθος και κακία μας.
Το κερί αρχικά είναι σβησμένο και δεν έχει ούτε τη φωτιστική ιδιότητα ούτε τη θερμότητα. Αυτά τα αποκτά αφού ανάψει από τη φλόγα κάποιου άλλου. Με τον ίδιο τρόπο καλούμαστε κι εμείς να «ανάψουμε» από τη φλόγα του Παναγίου Πνεύματος, να αποκτήσουμε τη θερμότητα της πίστεως και να ακτινοβολήσουμε το φως των καλών έργων στη ζωή μας και στην κοινωνία μας.
Το κερί όταν καίγεται φωτίζει, και όταν φωτίζει καίγεται και εκδαπανάται. Έτσι και κάθε πιστός. Μόνο όταν εκδαπανάται και προσφέρεται και θυσιάζεται με έργα αγάπης και φιλανθρωπίας, φωτίζει το φως του Χριστού γύρω του. Γι’ αυτό κάθε φορά που ανάβουμε το κερί μας, καλούμαστε να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας, ότι πρέπει να συνεχίζουμε να ζούμε μέσα στο φως της χάρης του Θεού που πήραμε με τη Βάπτισή μας, τότε που πρωτοφωτιστήκαμε με το ανέσπερο φως του Θεού.
Πριν ο πολιτισμός με το ηλεκτρικό του ρεύμα μπει και στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας, ο φωτισμός των ιερών Ναών γινόταν με πολυελαίους που είχαν κεριά ή κανδήλια. Ο πολυέλαιος και τότε αλλά και σήμερα, συμβολίζει τη θριαμβεύουσα Εκκλησία του Χριστού. Τα κεριά ή σήμερα οι ηλεκτρικές λάμπες, συμβολίζουν τους αγίους ή το φως των εν ουρανοίς ευρισκομένων αγίων. Γι’ αυτό και σε ιερές πανηγύρεις και θείες Λειτουργίες, ιδιαίτερα στα μοναστήρια, σείουν τους πολυελαίους, για να φανερώσουν, ότι και οι άγιοι στα επουράνια συνεορτάζουν και συμμετέχουν και συγχορεύουν με την επίγεια Εκκλησία του Χριστού.
Όχι λοιπόν! Δεν είναι απλώς ένας τύπος το άναμμα του κεριού. Ούτε είναι κάτι που, όπως λέγεται από πολλούς συχνά τελευταία, επινόησε και διατηρεί η Εκκλησία μας για καθαρά εισπρακτικούς και κερδοσκοπικούς λόγους.
Είναι μια βαθιά υπόμνηση. Υπόμνηση για αγιασμό. Για θυσία. Για φωτισμό. Κρύβει έναν μυστικό συμβολισμό που βοηθά τους πιστούς.
Γι’ αυτό και αιώνες τώρα ο πιστός λαός μας διατηρεί αυτή την πρακτική. Και θα πρέπει και ο καθένας μας με τέτοια συναίσθηση και αγίους πόθους να την επιτελεί και να τη διδάσκει σε μικρούς και μεγάλους.

«Ο ΣΩΤΗΡ», 01/11/2011

Καισάριος Δαπόντες, ένας από τους σημαντικότερους λογίους συγγραφείς του 18ου αιώνα


του Φλορίν ΜαρινέσκουΚέντρο Νεοελληνικών Ερευνών
του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών
Από τους σημαντικούς λογίους του ΙΗ’ αιώνα, ο κατά κόσμον Κωνσταντίνος, γεννήθηκε στη Σκόπελο το 1713. Η οικογένειά του ήταν ιταλικής καταγωγής – Da Ρonte. Ήταν γιος του Στεφάνου και της Μαγδαληνής. Ο πατέρας του διετέλεσε πρόξενος της Αγγλίας, με νομικές αρμοδιότητες στη Σκόπελο, στη Σκιάθο και στην Κιλιοδρομία.
Οι Δαπόντε είχαν συνολικά 12 αγόρια και τρεις κόρες, στους οποίους εξασφάλισαν μία σοβαρή εκπαίδευση. Ο Κωνσταντίνος παρακολουθούσε τα μαθήματα του νεοϊδρυθέντος τοπικού σχολείου μέχρι την ηλικία των 17 χρονών. Στη συνέχεια, στις 30 Ιανουαρίου 1731, πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου ο δραγουμάνος του στόλου Κωνσταντίνος Βεντούρας τον βοήθησε ουσιαστικά. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους έφτασε στο Βουκουρέστι, όπου γράφτηκε αμέσως στη γνωστή Ηγεμονική Ακαδημία. Τρεις μήνες αργότερα γνώρισε τον ηγεμόνα Κωνσταντίνο Μαυροκορδάτο, τον οποίο δεν άργησε να υπηρετεί-τόσο στη Βλαχία όσο και στην Μολδαβία όπου μεταπηδούσε διαδοχικά. Γενικά οι σχέσεις του με τον Φαναριώτη βοεβόδα υπήρξαν αρμονικές. Το 1743, ύστερα από την άρνηση του τελευταίου όμως να τον προβιβάσει, ο Σκοπελίτης λόγιος αποφάσισε να επιστρέψει στο νησί του. Πριν φύγει μετέβη στο Ιάσιο, όπου υπέβαλε τα σέβη του στον υποψήφιο ηγεμόνα Ιωάννη Μαυροκορδάτο, αδελφό του Κωνσταντίνου. Ο Ιωάννης ανέβηκε τελικά στο θρόνο της Μολδαβίας και πρότεινε αμέσως στον Δαπόντε το αξίωμα του γραμματέα, καθώς και εκείνο του καμινάρη, που ήταν επιφορτισμένος με την είσπραξη των φόρων επί των οινοπωλείων.
Όλο αυτό το διάστημα που υπηρέτησε τους ηγεμόνες Κωνσταντίνο και Ιωάννη Μαυροκορδάτο -ως το 1746- ο Δαπόντε χαρακτηρίστηκε από τη φιλαργυρία του, εξυπηρετώντας -με το αζημίωτο- διαφόρους τοπικούς παράγοντες. Ο ίδιος περιγράφει με πολλές λεπτομέρειες και με κάθε ειλικρίνεια τις δραστηριότητες του αυτές και, μερικές φορές και τα ποσά που εισέπραττε στο γνωστό του έργοΚήπος Χαρίτων.
ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
Ύστερα από συνεχείς πολιτικές αντιπαραθέσεις με τον μεγάλο ποστέλνικο Αντωνάκη Ραμαδάνη και τη φυγή του στην Κριμαία, ο Κωνσταντίνος βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη συνοδεύοντας τον Χάνο Σελίμ Γκιράι. Οι πολιτικοί του αντίπαλοι αντέδρασαν με αποτέλεσμα να φυλακιστεί για 20 μήνες (27 Μαρτίου 1747-27Νοεμβρίου 1748) στην Πόλη, όπου υπέφερε φριχτά, σωματικά και κυρίως ψυχολογικά, μία που θεωρούσε τη φυλάκισή του φυσικό επακόλουθο των αμαρτιών του. Σ’ αυτό το διάστημα -τον Αύγουστο πέθανε η μητέρα του, η οποία είχε ξεκινήσει για τις φυλακές, αν και ο γιος της, γεμάτος τύψεις για την οδύνη που της προκάλεσε, απέφυγε να την δει.
Απελευθερώθηκε στα τέλη Νοεμβρίου 1748, αφού πλήρωσε 55 πουγκιά και αποσύρθηκε για ανάρρωση στη Μονή της Αγίας Τριάδος στη Χάλκη. Εκεί ήλθε σε επαφή με πολιτικές και πνευματικές προσωπικότητες της εποχής: Ιωάννικο Καρατζά, μέλλοντα Οικουμενικό Πατριάρχη, Παΐσιο πρώην Πατριάρχη, Σύλβεστρο Πατριάρχη Αντιοχείας. Ο τελευταίος του συνέστησε μία κοπέλα ονόματι Μαριόρα, κόρη του Κωνσταντινουπολίτη Ιωάννη και της Φεβρωνίας, την οποία παντρεύτηκε στις 21 Νοεμβρίου 1749.
ΜΟΝΑΧΟΣ
Στις 24 Αυγούστου 1751 γεννήθηκε η κόρη τους Μαγδαληνή η οποία πέθανε στις 14 Σεπτεμβρίου λίγο πριν από την μητέρα της. Ύστερα από αυτά τα πλήγματα ο Κωνσταντίνος αποφάσισε να εγκαταλείψει τα εγκόσμια. Στις 10 Αυγούστου 1753 αποσύρθηκε στο Πιπέρι, όπου στις 26 Οκτωβρίου έγινε μοναχός, λαμβάνοντας το όνομα Καισάριος. Για τρία χρόνια ζει μια ήσυχη ζωή ως μοναχός, μέχρι το 1756, οπότε έπειτα από σύγκρουση με τον ηγούμενο της μονής, φτάνει στη Σκόπελο με άκρα μυστικότητα και αποσύρεται αμέσως στην οικογενειακή του μονή της Ευαγγελίστριας.
Την 1η Μαΐου 1757 φεύγει για προσκύνημα για πρώτη φορά στο Άγιον Όρος συγκεκριμένα στη μονή Ξηροπόταμου, όπου ο σκευοφύλαξ μοναχός Άνθιμος ήταν συντοπίτης του. Εκείνη την εποχή οι πατέρες της μονής αναζητούσαν ένα μοναχό λόγιο, με κύρος και διασυνδέσεις, ο οποίος θα αναλάμβανε μια αποστολή, με το Τίμιο Ξύλο -κυρίως στις ρουμανικές χώρες- απ’ όπου θα επιχειρούσε να εξασφαλίσει οικονομική ενίσχυση για την ευρισκόμενη σε παρακμή μονή, κυρίως για την ανοικοδόμηση του Καθολικού της.
ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΜΕ ΑΠΟΣΤΟΛΗ
Η αποστολή (τριμελής) ξεκίνησε στις 22 Μαΐου 1757 και επέστρεψε στη μονή στις 11 Σεπτεμβρίου 1765. Περιέλαβε εκτός από τις Ηγεμονίες και την Κωνσταντινούπολη (προκαθορισμένους στόχους της περιοδείας) καθώς και τη Χίο, τη Σάμο, τα Ψαρά, την Εύβοια, και τη Σκόπελο, στις τελευταίες περιοχές πήγε ύστερα από παράκληση των κατοίκων τους.
Συνολικά η θητεία αυτή θεωρείται πετυχημένη, αφού απέφερε στη μονή μετά οκτώ χρόνια, τρεις μήνες και είκοσι μέρες πολλά χρήματα, άμφια, ιερά υφάσματα, ιερά βιβλία, ιερά σκεύη, φορητές εικόνες και διάφορα υλικά για το ναό.
Μετά την άφιξή του στη μονή, την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 1765, όπου έγινε δεκτός με μεγάλες τιμές, ο Καισάριος άρχισε να ασχολείται με την επίβλεψη της επισκευής του Καθολικού. Το 1771, ύστερα από μία παρεξήγηση, προφανώς με τους ξηροποταμινούς πατέρες, πήγε στην μονή Κουτλουμουσίου. Το 1778 αναχώρησε για την μονή Ευαγγελιστρίας της Σκοπέλου, την οποία είχε κτίσει ο παππούς του Ιωάννης Γραμματικός, ενώ ο πατέρας του Στέφανος είχε οικοδομήσει το Καθολικό. Το 1784 ο Καισάριος αφιέρωσε τη μονή αυτή στην Ξηροποτάμου και, πριν λάβει την επικυρωτική απάντηση των αγιορειτών, επέστρεψε εκεί όπου και πέθανε στις 4 Δεκεμβρίου 1784.
Ο Δαπόντε υπήρξε ένας από τους γνωστότερους συγγραφείς του αιώνα του. Από τα 26 έργα του τα 18 έχουν τυπωθεί, ενώ τα’ άλλα διασώθηκαν σε χειρόγραφη μορφή στην Ξηροποτάμου, σε βιβλιοθήκες της Ελλάδας, της Αγγλίας, της Ρουμανίας, στην Κωνσταντινούπολη και αλλού.
Συνέταξε κυρίως θρησκευτικά έργα – αλφάβητα, ειρμούς, θεοτόκια, μακαρισμούς, μεγαλυνάρια, εκκλησιαστικούς κανόνες κ.λπ., αλλά και πονήματα ιστορικού περιεχομένου, που διατηρούν την αξία τους και σήμερα.
Στον Σκοπελίτη λόγιο ταιριάζουν απόλυτα, πιστεύουμε, δύο δικοί του στίχοι :
«Όσα δεν είδα κοσμικός, καλόγηρος τα είδα
κι εχάρηκα κι εχόρτασα πάσαν μου παρ’ ελπίδα».

Ένα ελέησον μπορεί να αλλάξει τον κόσμο


Μακάρι να μπορούσα να πάρω μαζί μου στις διακοπές τα μυστικά του Κόντογλου …να τις κάνω ευλογημένες και αξέχαστες …Το καταφύγιο της ψυχής αναζητά θύμισες και μυρωδιές ….
Από ένα ψαραδοχώρι με ξένοιαστους και αμέριμνους για πάσαν την βιωτικήν…ντόπιους ,με την ξυπολισιά τους να φανερώνει στα μάτια σου την αληθινή καλοκαιρινή ευτυχία…Το”έχει ο Θεός”, που συνεχώς ακούς να βγαίνει απ το στόμα τους σε κάνει να παίρνεις βαθιά ανακουφιστική ανάσα, μέσα στην οποία χωρά μόνο το σήμερα και ο επιούσιος ….
Από μια κελαρυστή πηγή σε μακρινό ξωκκλήσι που προσμένει καρτερικά τις μέρες τις ζεστές για να λειτουργηθεί …
Και εκεί που πιστεύεις πως κόπηκε η αναπνοή σου από τον λίβα μιας ακόμα δύσκολης μέρας που μοιάζει να σε κυβερνά ολότελα , αυτές οι ιερές “ζωγραφιές” έρχονται να σε δροσίσουν στο μέσα σου και να σε κάνουν να υγραίνεσαι μόνο στα μάτια …
Νοιώθω , για λίγο έστω , να μην αποζητώ τίποτα άλλο …μου αρκεί αυτή η θεόπνευστη σταλαγματιά μιας ξεχασμένης ωραιότητας και ένας εσπερινός ήχος καμπάνας να μου θυμίζει πως έφτασε το θέρος με τους πολλούς μεγάλους του Αγίους και πως πλησιάζει το… δικό του …ξεχωριστό Πάσχα ….
Ακούω φωνές αγιασμένες να μιλούν για τα μελλούμενα …για τον πόλεμο που έρχεται , την πείνα και την δυστυχία που παραμονεύουν και λέω πως ο Θεός θ αλλάξει τη βουλή του αν εμείς Του προσφέρουμε σαν σύγχρονοι Νινευίτες τις αμαρτίες μας και ένα διαμαντένιο δάκρυ ..μετανοίας …αν χαρούμε αυτήν την σπάνιας ομορφιάς Χριστιανική Καλοκαιρινή ζωή , νηστέψουμε στην Χάρη Της Μητέρας μας ,ικετεύσουμε όρθρου βαθέως ….μακριά απο το προβεβλημένο ξεγύμνωμα της αθωότητας και τα αφόρητα ντεσιμπέλ του μισόκαλου ….ψάλλοντας με πίστη που παρασύρει τους γύρω μας το πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν , λίγο μετά το Θεοτόκε Παρθένε ….όσες φορές πανηγυρίσουμε φέτος το καλοκαίρι τους Αγίους που στη γη εθαυμάστωσε ο Κύριος …όσες φορές ένα ελέησον ανέβει παρακλητικά στον θρόνο Του….Ίσως και να ναι αυτό που θ αλλάξει τον κόσμο …

Η επιστροφή των Ουνιτών της Τρανσυλβανίας στην Ορθόδοξο Εκκλησία της Ρουμανίας


Επί της πατριαρχίας Ιουστινιανού συνέβη το μεγάλο γεγονός της επιστροφής στην Ορθόδοξο Εκκλησία της Ρουμανίας των 1.250.000 Ουνιτών της Τρανσυλβανίας.
Ως γνωστόν, η εμφάνιση της Ουνίας στην Τρανσυλβανία ανάγεται στο 1700. Υπήρξε αποτέλεσμα της πολιτικής των ρωμαιοκαθολικών Αψβούργων, της παπικής προπαγάνδας και των Ιησουϊτών «μισσιοναρίων» έναντι των ορθοδόξων Ρουμάνων.
Για την επίτευξη του στόχου εντάξεως των Ορθοδόξων Ρουμάνων στην Ουνία, πρωτεύοντα ρόλο έπαιξε ο αυτοκράτωρ της Αυστροουγγαρίας Λεοπόλδος ο Α’, που επηρεάστηκε σ’ αυτό από τα ρωμαιοκαθολικά τάγματα. Πίστευε ότι η κυριαρχία του επί της Τρανσυλβανίας θα είναι δυνατή μόνον εάν επιβληθεί σ’ αυτήν ο ρωμαιοκαθολικισμός.
Είναι ιστορικά βεβαιωμένο, ότι η προσχώρηση των Ρουμάνων στην Ουνία δεν ήταν προϊόν εσωτερικής πεποιθήσεως και πίστεως, αλλά αποτέλεσμα πιέσεων για την απόκτηση πολιτικών και άλλων δικαιωμάτων.
Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, στην προσπάθειά της να πετύχει τους στόχους της, δεν δίστασε, πέραν των πάσης φύσεως καταπιέσεων, να φθάσει ακόμη και σε βασανιστήρια, όμοια με εκείνα της Ιεράς Εξετάσεως.
Το 1927 το Βατικανό, παρά τη μεγάλη αντίδραση της Ορθοδθξου Εκκλησίας, συνήψε Κονκορδάτο με τη ρουμανική κυβέρνηση. Χάρη σ’ αυτό εξασφάλισε το δικαίωμα πλήρους ελέγχου της εν Ρουμανία ρωμαιοκαθολικής και ουνιτικής Εκκλησίας. Παράλληλα, υπέγραψε το «Stafus Romanocatolicus Transsylvanus», με το οποίο αποδόθηκαν στη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία οι μεγάλης εκτάσεως κτηματικές περιουσίες, τις οποίες είχε κατά την αυστροουγγρική κατοχή.
Ο Πατριάρχης Ιουστινιανός στους μεγαλεπήβολους στόχους της πατριαρχίας του έθεσε και την επανένταξη των Ουνιτών στην Ορθόδοξο Εκκλησία. Αν και έγιναν πολλές προσπάθειες, στο διάστημα των 250 ετών, δεν υπήρξε το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Κατά την ημέρα της ενθρονίσεώς του την 6η Ιουνίου 1948, έκανε επίσημα έκκληση στους Ουνίτες να επανενταχθούν στον κορμό της Ορθοδόξου ρουμανικής Εκκλησίας από την οποία είχαν αποσκιρτήσει. Την ίδια κίνηση έκανε και ο ορθόδοξος Μητροπολίτης Τρανσυλβανίας Νικόλαος Balan την 15η Μαΐου 1948 στην Campia Libertatii, με την ευκαιρία του εορτασμού ενός αιώνα από την Επανάσταση του 1848.
Χάρη στις ενέργειες του Πατριάρχου Ιουστινιανού την 17η Ιουλίου 1948, η τότε ρουμανική κυβέρνηση απεκήρυξε το Κονκορδάτο και διέκοψε τις σχέσεις της με την Αγία Έδρα. Έτσι καταργήθηκε η άμεση ανάμιξη του παπικού θρόνου στα εκκλησιαστικά ζητήματα της Ρουμανίας, αλλά και η σκανδαλώδης εύνοια για τους Ρωμαιοκαθολικούς, χρονολογούμενη από το 1927.
Στη μεγάλη συνέλευση των Ουνιτών, η οποία πραγματοποιήθηκε στη πόλη Κλούζ την 1η Οκτωβρίου 1948, έλαβαν μέρος αντιπρόσωποι 22 νομών και περισσότεροι από 430 Ουνίτες ιερείς. Κοινή διαπίστωση και επιθυμία όλων υπήρξε η επανένταξή τους στους κόλπους της Ορθοδοξίας. Στο εγκριθέν από τη συνέλευση ψήφισμα αναφέρεται ότι «η συνέλευση, αφού διαπίστωσε ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες οι Ορθόδοξοι Ρουμάνοι της Τρανσυλβανίας είχαν εξαναγκασθεί να δεχθούν το 1701 την ένωση με τη Ρώμη, έπαυσαν να υφίστανται και ότι ο κλήρος και ο λαός, που ανήκει στην Ουνία, δεν επιθυμούν να βρίσκονται κάτω από την κηδεμονία του Βατικανού, το οποίο σε συνεργασία με τις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις απεργάζεται ένα νέο παγκόσμιο πόλεμο. Δηλώνουν ότι ελεύθερα και αβίαστα επιθυμούν να επανέλθουν στους κόλπους της μητρός Ορθοδόξου ρουμανικής Εκκλησίας…».
Μετά την ομόφωνη έγκριση του ψηφίσματος, αντιπροσωπεία άποτελούμενη από 36 Ουνίτες πρωθιερείς ανεχώρησε για το Βουκουρέστι την 2η Οκτωβρίου 1948. Στο σιδηροδρομικό σταθμό του Βουκουρεστίου την υποδέχθηκαν οι ορθόδοξοι ιερείς της ρουμανικής πρωτεύουσας. Στην προσφώνηση του κοσμήτορος της Θεολογικής Σχολής Βουκουρεστίου Petre Vintilescu, αντιφώνησε ο πρωθιερεύς Trajan Belescu, πρόεδρος της συνελεύσεως του Κλούζ, ο οποίος, μεταξύ των άλλων, είπε: «Υπάρχει μια ανέκφραστη συγκίνηση, όταν βλέπω το πλήθος των αδελφών, οι οποίοι ήρθαν να μας χαιρετίσουν στην άφιξή μας στην πρωτεύουσα. Εμάς, οι οποίοι με τη χθεσινή διακήρυξη από την πρωτεύουσα του Αρδεάλ, χωρίσαμε οριστικά από την ουνιτική Εκκλησία και επανήλθαμε στον κόλπο της Μητρός Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Εμείς είμαστε εκπρόσωποι των ιερέων οι οποίοι συμφώνησαν με αυτή την πράξη και ερχόμαστε να μεταφέρουμε στο Μακαριότατο Πατριάρχη την ευγνωμοσύνη, αφοσίωση και όλη την υποταγή μας.
Σας βεβαιώνουμε, άγιοι πατέρες, ότι οι ιερείς, οι οποίοι έρχονται στον αγρό της Εκκλησίας των προγόνων τους, θα είναι γεμάτοι από αγάπη και πίστη.
Βεβαιώνουμε και την κυβέρνηση για όλη την αφοσίωση μας. Όπως εργαζόμαστε στον αγρό της Εκκλησίας, έτσι θα εργασθούμε για την ισχυροποίηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Ρουμανίας.
Να είναι ευλογημένη η χθεσινή ώρα στην πρωτεύουσα του Αρδεάλ, όταν οι ιερείς χωρισθήκαμε από την ουνιτική Εκκλησία για να επανέλθουμε στη ρουμανική Ορθόδοξη Εκκλησία…».
Την 3η Οκτωβρίου η αντιπροσωπεία έγινε δεκτή από την Ιερά Σύνοδο της Ορθοδόξου ρουμανικής Εκκλησίας, στην οποία γνωστοποίησαν την απόφαση της επανεντάξεώς τους στην Ορθόδοξο Εκκλησία. Ο πρωθιερεύς Aurel Brumboju διάβασε τη διακήρυξη της συνελεύσεως του Κλούζ για την επιστροφή των 430 πρωθιερέων και ιερέων στους κόλπους της ρουμανικής Εκκλησίας.
Ο Πατριάρχης Ιουστινιανός δέχθηκε συγκινημένος το ψήφισμα και δήλωσε ότι, ύστερα από τη σύμφωνη γνώμη της Ιεράς Συνόδου, με χαρά δέχεται τα πλανεμένα τέκνα στους κόλπους της Εκκλησίας. Στη συνέχεια με μεγάλη πομπή κλήρος και λαός μετέβησαν στον ιερό ναό του Αγίου Σπυρίδωνος, όπου τελέσθηκε πανηγυρική δοξολογία. Στο τέλος της δοξολογίας τέσσερις Ουνίτες πρωθιερείς ανέγνωσαν το ψήφισμα της συνελεύσεως του Κλούζ, ενώ τέσσερις Ορθόδοξοι ανέγνωσαν την πράξη, με την οποία η Ιερά Συνοδός απεδέχετο το αίτημα των Ουνιτών.
Την 21η Οκτωβρίου στην Alba – Iulia, παρουσία της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της ρουμανικής Εκκλησίας, χιλιάδων εκπροσώπων του ουνιτικού και ορθοδόξου κλήρου και των πιστών, η μεγάλη κληρικολαϊκή συνέλευση διεκήρυξε την επανενοποίηση της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Τρανσυλβανίας με την επιστροφή των Ουνιτών. Οι αντιπρόσωποι των Ουνιτών δήλωσαν επίσημα ότι αποκηρύσσουν την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, η οποία το 1700 με τη βία τους ενέταξε στο σώμα της, και επιστρέφουν «στο ιερό βήμα της Ορθοδοξίας, έτσι ώστε εν ομονοία να ομολογήσουμε Τριάδα ομοούσιον και αχώριστον και να διατηρήσουμε όλη την αγία διδασκαλία και τους κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Συγκλονιστικός ήταν ο λόγος του μεγάλου Πατριάρχου Ιουστινιανού, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε: «…Από του πατριαρχικού μου θρόνου ομολογώ και διακηρύττω ότι η ημετέρα Ορθόδοξος ρουμανική Εκκλησία ουδέν πάθος τρέφει κατά της Καθολικής Εκκλησίας και των τέκνων της, ουδέ εκηρύξαμεν ποτέ πόλεμον κατά του καθολικού κλήρου και λαού. Δεν μισούμεν την Καθολικήν Εκκλησίαν ουδέ διετέθημεν ποτέ εχθρικώς προς τας ιεροτελεστίας της και τας πομπώδεις τελετάς της.
Εχθρευόμεθα απλώς και πολεμούμεν το παπικόν κράτος, το πολιτικόν του Βατικανού κράτος, το οποίον αδηφάγως και διψαλέως καταβάλλει υπερανθρώπους προσπάθειας να υποτάξη ύφ’ εαυτό ολόκληρον τον χριστιανικόν κόσμον. Μισούμεν το Βατικανόν, το οποίον αντί να είπη εις τους Μισιοναρίους του: «Πορευθέντες, μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, τα μη εις Χριστόν πιστεύοντα, κηρύσσοντες αυτοίς το Ευαγγέλιον», εξαπολύει ολόκληρον στρατόν Ιησουϊτών εις τας ορθοδόξους μάνδρας, με την εντολήν να αφαρπάσωσι όσον το δυνατόν περισσότερα ορθόδοξα πρόβατα. Αυτό εχθρευόμεθα και αυτό πολεμούμεν, μέχρις ότου εννοήση τούτο, ότι ο Σωτήρ ημών εδίδαξε τοις ανθρώποις την οδόν, την αλήθειαν και την ζωήν και έπαθε επί του Σταυρού αναστάς εκ νεκρών, ουχί ίνα ιδρύση κράτος πολιτικόν με νέους θρησκευτικούς αυτοκράτορας, συνεχιστάς των Ρωμαίων, διϊσχυριζομένους ότι είναι οι διάδοχοι του Αποστόλου Πέτρου.
Ο ορθόδοξος ρουμανικός λαός επί αιώνας έχει υποφέρει πολλά από την παπικήν καθέδραν, άλλ’ ευτυχώς ότι επέστη ο καιρός ίνα απαλλαγή ταύτης…
Αποσιωπώντες θλιβερούς παλαιούς διωγμούς και ταπεινώσεις, περιοριζόμεθα να υπομνήσωμεν τα μαρτύρια ημών τα από της περιφήμου Ουνίας και εντεύθεν. Πόσαι ποιναί, πόσα βάσανα και πόσαι αρπαγαί και δημεύσεις ορθοδόξων εκκλησιαστικολαϊκών περιουσιών δεν έχουσι διαπραχθή! Πόσοι λαϊκοί Ορθόδοξοι δεν εμαρτύρησαν, χάρις εις την Ουνίαν, δι’ εν και μόνον αμάρτημά των, διότι εζήτουν το στοιχειώδες δικαίωμα να επιτραπή αυτοίς όπως ζήσωσιν εν ειρήνη, κατά συνείδησιν, και εν τη θρησκεία των πατέρων των! Επεβλήθη αυτοίς βιαίως ο αυτοκρατορικός νόμος, το Μανιφέστον της ψευδενώσεως του 1698 πλαστογραφηθέν και τούτο! Διαμαρτυρόμενοι οι δυστυχείς, πλην ανίσχυροι, Ορθόδοξοι της Τρανσυλβανίας και προσπαθούντες να διαφύγωσιν από τας γνωστάς Ιησουϊτικάς πλεκτάνας απελπιστικώς έλεγον: Υπογράφομεν το Μανιφέστον του 1698, και αναγνωρίζομεν ως ανωτάτην εκκλησιαστικήν μας αρχήν, άλλ’ υπό τον απαράβατον όρον: α) Όπως οι θρησκευτικοί μας νόμοι, τα ήθη και τα παλαιά μας έθιμα, αι ιεροτελεστίαι μας, αι νηστείαι και το ημερολόγιόν μας, παραμείνουν εν ισχύϊ, άθικτα και αμετάβλητα, β) Όπως ο Αρχιερεύς μας εξακολούθηση και εις το μέλλον κατέχων τον αρχιερατικόν του θρόνον και εν περιπτώσει θανάτου του, ο διάδοχός του να επικυρούται μόνον υπό του Πάπα, εκλεγόμενος όμως υπό της Συνόδου και χειροτονούμενος υπό του Ορθοδόξου Σέρβου Μητροπολίτου Καρλοβιτσίου, ως ευρισκομένου εις το έδαφος της Αψβουργικής Αυτοκρατορίας και γ) Όπως οι ιερείς μας και γενικώς οι κληρικοί μας έχωσι τα αυτά δικαιώματα και τα αυτά προνόμια, άτινα έχουσι οι ρωμαιοκαθολικοί ιερείς. Εν η περιπτώσει όμως τα ανωτέρω δεν γίνωσι δεκτά, τότε ούτε αι υπογραφαί μας, άλλ’ ούτε και αι σφραγίδες μας έχουσι κύρος και σημασίαν…».
Μετά το πέρας της εκδηλώσεως κλήρος και λαός κατέστρεψαν τις βουλές, με τις οποίες ο πάπας της Ρώμης είχε σφραγίσει, το 1701 το έγγραφο της δια της βίας ενώσεως των Ορθοδόξων της Τρανσυλβανίας με την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.
Οι Ορθόδοξοι της Ρουμανίας δέχθηκαν με αγάπη τους πρώην Ουνίτες. Οι ναοί και τα περιουσιακά τους στοιχεία επανήλθαν στην Ορθόδοξο Εκκλησία. Όλοι οι κληρικοί έγιναν δεκτοί με τους ιερατικούς τους βαθμούς. Μάλιστα ένας από αυτούς, ο Θεόφιλος Herineanu εξελέγη τον Ιούνιο του 1949 πίσκοπος Ρώμαν και Χουσίου.
Η απώλεια 1.250.000 Ουνιτών από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ήταν φυσικό να προκαλέσει την οργή της, η οποία εκδηλώθηκε με απειλές τόσο εναντίον της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρουμανίας, όσο και εναντίον της λαϊκής ρουμανικής Δημοκρατίας.
Ανεξάρτητα όμως από τις διαμαρτυρίες του Βατικανού, η επάνοδος των Ουνιτών της Τρανσυλβανίας στην Ορθόδοξο Εκκλησία ήταν μια πράξη δικαίου και μια απόλυτα φυσιολογική κατάσταση.


Πηγή: Μιχαήλ Τρίτου «Οι Πατριάρχες της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρουμανίας», Η θρησκευτική, εθνική και κοινωνική τους προσφορά, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη α.ε.

Τυπικόν της 4ης Ἰουλίου 2012



Τετάρτη: Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἀνδρέου, 
Ἀρχιεπισκόπου Κρήτης, τοῦ Ἱεροσολυμίτου.
 
Ἀπόστολος: 
Τῆς ἡμέρας· Τετάρτης ε΄ ἑβδομάδος Ἐπιστολῶν (Ῥωμ. ιε΄ 7-16).
Εὐαγγέλιον:
 Ὁμοίως· Τετάρτης ε΄ ἑβδομάδος Ματθαίου (Ματθ. ιβ΄ 38-45).
 

ΠΑΥΣΗ ΤΩΝ “ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΩΝ” ΣΤΗΝ ΠΡΕΒΕΖΑ ΚΑΙ ΟΞΥΝΟΥΣΤΑΤΟΙ “ΟΡΑΜΑΤΙΣΜΟΙ”



.          Ὡς συνήθως μετὰ τὴν ἐκδημία ἑνὸς ἱεράρχου λαμβάνουν χώρα μὲ πανομοιότυπα πληκτικὸ τρόπο οἱ ἴδιες «ἱστορίες»! Δημοσιεύματα φέρουν τὰ ἴδια νὰ συμβαίνουν ἐξ ἀφορμῆς τῆς ἐκδημίας τοῦ Νικοπόλεως κυροῦ Μελετίου.
.          Πρὸς τὸ παρὸν σημασία καὶ ἀξία ἔχει ὅτι συμφώνως πρὸς πληροφορίες -ποὺ δὲν ἔχουν διασταυρωθεῖ μὲν ἀλλὰ εἶναι ἀξιόπιστες- ὁ Τοποτηρητὴς τῆς Μητροπόλεως Νικοπόλεως καὶ Πρεβέζης Μητροπολίτης Ἄρτης Ἰγνάτιος φέρεται νὰ ἐξέδωκε Ἐγκύκλιο περὶ παύσεως τῆς ἀσχημίας τῶν «μεταφρασμένων Ἀκολουθιῶν», τὶς ὁποῖες ΑΝΤΙΣΥΝΟΔΙΚΩΣ καὶ στανικῶς εἶχε ἐπιβάλει στὴν ἐπαρχία του ὁ μακαριστὸς Μελέτιος, ὁ πεπαιδευμένος, πολύγλωσσος καὶ ἀσκητικοῦ ἤθους Ἱεράρχης μὲ τὶς ἐνίοτε ὅμως ἀντιφατικὲς καὶ αἰφνιδιαστικὲς θεολογικὲς καὶ πνευματικὲς «ἐκφράσεις».
.          Ἐνδεικτικὸ τὸ ἑξῆς ἀπολύτως ἐπιβεβαιωμένο γεγονὸς ὅτι –παρ᾽ ὅλο ποὺ ὁ ἴδιος, διάκονος ὢν στὴν Καλαμάτα, διεκδικοῦσε νὰ ἐξομολογεῖ! (πράγμα ἀντικανονικό, ποὺ αὐτονόητα τὸν ἀπομάκρυνε τῆς πνευματικῆς του ἀναφορᾶς)– κατ᾽ ἐπανάληψιν ὁ ἴδιος ὡς Μητροπολίτης δὲν καταδεχόταν νὰ συζητᾶ ἐπὶ θεολογικῶν θεμάτων μὲ «κατωτέρους» του, δηλ. ἀρχιμανδρίτες, ἡγουμένους ἢ ἁπλοὺς ἱερεῖς!, μὲ τὴν εὑρηματικῆς ἐμπνεύσεως θεολογικὴ αἰτιολογία πὼς «ὁ ἐπίσκοπος συζητᾶ μόνον μὲ ἐπισκόπους»!!!
.          Αὐτὴ ἡ ἀντίληψη, ΑΠΟΛΥΤΩΣ ἐπιβεβαιωμένη, φανερώνει μία μικρὴ ὄψη τοῦ …«ὁράματος» τοῦ μακαριστοῦ γιὰ «ἀποκατάσταση τοῦ πραγματικοῦ νοήματος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ», καὶ τῆς «ὀξυνοίας του νὰ ἀντιληφθεῖ ὅτι τὸ βάρος μιᾶς δῆθεν “παράδοσης” συνθλίβει τὸ γνήσιο εὐαγγελικὸ μήνυμα».

Μαγεία: Μία σύγχρονη μάστιγα


ΠΗΓΗ

Συνέντευξη του Αρχιμανδρίτου π. Χρυσάνθου Στελλάτου


Απίστευτες διαστάσεις στην εποχή της προηγμένης τεχνολογίας έχει προσλάβει η εξάπλωση της μαγείας, καθώς τα πλοκάμια της έχουν εισχωρήσει ακόμα και στο χώρο της πολιτικής, παγιδεύοντας μυριάδες θύματα στην Ελλάδα, χώρα της Ορθοδοξίας και ανά την υφήλιο. Πάρα πολλοί αδελφοί μας εμπλέκονται στα πλοκάμια του διαβόλου ζητώντας λύσεις στα διάφορα προβλήματά τους. Ο π. Χρύσανθος έχει παραχωρήσει επί του θέματος αυτού πολλές συνεντεύξεις στον τοπικό τύπο καθώς και σε ποικίλα χριστιανικά blog.
  • Ερώτηση: Ποιούς κινδύνους ενδέχεται να αντιμετωπίσει ο άνθρωπος που καταφεύγει στους μάγους, τις μάγισσες, τις χαρτορίχτρες, τους αστρολόγους, κλπ. ;
 Απάντηση: Εκτός από τους απατεώνες που εξαπατούν και εκμεταλλεύονται τους αφελείς, υπάρχουν και οι δαιμονοκίνητοι μάγοι, οι οποίοι με την επίκληση των πονηρών και ακαθάρτων πνευμάτων προσπαθούν προσπαθούν να κάνουν το κακό στο συνάνθρωπο. Οι μάγοι είναι όργανα του πονηρού, έστω και αν παρουσιάζονται ως άνθρωποι ευσεβείς και ευλαβείς.
  • Ερωτ.: Υφίσταται διαχωρισμός ανάμεσα στη λευκή και τη μαύρη μαγεία;
 Απαντ.: Ουσιαστικός διαχωρισμός ανάμεσα στη λευκή και τη μαύρη μαγεία δεν υφίσταται. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις η αμαρτία είναι ίδια διότι οι μάγοι έρχονται σε άμεση επικοινωνία με τον διάβολο.
  • Ερωτ.: Ενδέχεται αυτοί που προσφεύγουν στους μάγους να βρούν λύση στα προβλήματά τους;
 Απαντ.: Σε καμία περίπτωση ο πατέρας του ψεύδους διάβολος δεν μπορεί να προσφέρει λύση στα προβλήματα των ανθρώπων. Η Αγία Γραφή μας διδάσκει ότι τις αυθεντικές λύσεις των ποικίλων προβλημάτων μας τις βρίσκουμε κοντά στο Σωτήρα Χριστό και στην Αγία μας Ορθόδοξο Εκκλησία. 
  • Ερωτ.: Για ποιό λόγο οι άνθρωποι καταφεύγουν στη μαγεία;
 
Απαντ.: Κατά την ταπεινή μου άποψη, η έλλειψη της εμπιστοσύνης στην αγάπη και την πρόνοια του Θεού οδηγεί τον άνθρωπο στα πλοκάμια του διαβόλου που είναι η μαγεία. Ο πιστός, το συνειδητό μέλος της Εκκλησίας, γνωρίζει ότι το καταφύγιο του είναι ο σαρκωμένος Θεός της Αγάπης ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός και η Αγίας μας Εκκλησία. Ο άνθρωπος που δεν ζει την πνευματική ζωή βιώνει το μηδενισμό του και το θάνατό του και ζει μέσα στην απελπισία. Προσπαθεί λοιπόν αυτή την απελπισία να την καλύψει μέσω της μαγείας, της αστρολογίας και των άλλων μεθόδων που υπαγορεύει ο άρχοντας του ψεύδους, ο διάβολος.
  • Ερωτ.: Με ποιούς τρόπους ο χριστιανός μπορεί να αντιμετωπίζει τους πειρασμούς της μαγείας;
 
Απαντ.: Η μαγεία αντιμετωπίζεται με τη συμμετοχή μας στα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας, την Ιερά Εξομολόγηση και την Θεία Κοινωνία, την προσευχή και τη Νηστεία. Επειδή δυστυχώς οι χριστιανοί μας δεν εξομολογούνται, δεν κοινωνούν, δε νηστεύουν, δεν προσεύχονται, δεν διατηρούν καθαρό το κατοικητήριον της ψυχής που είναι το σώμα του κάθε ανθρώπου, βρίσκει ο πειρασμός τον άνθρωπο αθωράκιστον πνευματικά με αποτέλεσμα να ασκεί εξουσία επάνω του και να τον βασανίζει.
Κλείνοτας ο π. Χρύσανθος ανέφερε ως πρότυπο και παράδειγμα μετανοίας τον Άγιο Κυπριανό, ο οποίος ήταν μέγας μάγος της εποχής του, που βλέποντας τη δύναμη του εσταυρωμένου & αναστάντος Χριστού απαρνήθηκε τη μαγεία, αναδείχθηκε μάρτυρας της Εκκλησίας και δοχείον του Παναγίου Πνεύματος.

«Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι»...

  Γράφει η Σοφία Τσέκου Τι γίνεται επιτέλους στη Μητρόπολη Πατρών; Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα όσα κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότ...