Αυτή η «μετουσίωση» του κόσμου σε γεγονός κοινωνίας, Θείας κοινωνίας, δεν είναι ένα περιστατικό κατόρθωμα της ανθρώπινης συμπεριφοράς απέναντι στην κτίση. Έχει κατ'αρχήν ρίζες οντολογικές στη σάρκωση του Θεού. Είναι ο ίδιος ο Θεός που προσέλαβε τη σάρκα του κόσμου, μεταβάλλοντας τη φθαρτή και θνητή φύση της σαρκός και του αίματος σε υπόσταση ζωής αιωνίου, σε φυσική ένωση κτιστού και ακτίστου. Έτσι, τώρα το ψωμί και το κρασί-η τροφή και ζωή του ανθρώπου-δεν είναι μόνο ευλογία προσφερόμενη απο τον Θεό, αλλά ο ίδιος ο Θεόςσαρκωμένος και αυτοπροσφερόμενος σε όσους μετέχουν, μέσα απο το Βάπτισμα, στην τριαδική εκκλησιαστική ενότητα της προσωπικής ελευθερίας και αγάπης. Στην πραγματικότητα της Εκκλησίας η ένωση του Θεού με τον άνθρωπο, η αφθαρσία του θνητού, δεν είναι γεγονός μυστικιστικής ή ηθικής αλληγορίας, αλλά ένσαρκη ζωή υποστατικής θεανθρωπότητας, συγκεκριμένη βρώση και πόση της σαρκός και του αίματος του σαρκωθέντος Θεού. Ο Θεός προσφέρει στον άνθρωπο τροφή που αφθαρτίζει και αθανατίζει τη ζωή, και αυτή η τροφή είναι ο κόσμος, που ο ίδιος τον προσέλαβε και τον έκανε σάρκα Του.
Η Ευχαριστία είναι η ελάχιστη ζωντανή ζύμη που ζωοποιεί μυστικά το νεκρό φύραμα του κόσμου: Συντονίζει την ελεύθερη κατάφαση του ανθρώπου στην πρόσληψη της κτίσης απο τον Χριστό, μετουσιώνει τον κόσμο σε γεγονόςθεανθρώπινης κοινωνίας. Λογοποιεί, δίνει λόγο-νόημα στη ζωή και στην ύπαρξη,αναιρεί την αλογία ή το παράλογο της αυτονομημένης επιβίωσης, που είναι καταδικασμένη να μηδενιστεί με τον θάνατο. Προεκτείνεται δυναμικά η Ευχαριστία σε ολόκληρη τη ζωή των πιστών, σε κάθε φάση της χρήσης και πρόσληψης του κόσμου, τη μεταλλάζει σε αδιάκοπο παρόν κοινωνίας και σχέσης που σώζει και αναδεικνύει την προσωπική ετερότητα και ελευθερία πέρα απο χώρο-χρόνο και αναγκαιότητα.
Έτσι, ορίζει η Ευχαριστία ένα καινούργιο ανθρώπινο ήθος. Η ηθική προσπάθεια του πιστού είναι η προσωπική προέκταση της Ευχαριστίας σε κάθε φάση της ζωής. Το επάγγελμα, η οικονομική ζωή, η οικογένεια, η τέχνη, η τεχνική, η πολιτική, η πολιτιστική ζωή εντάσσονται στην ευχαριστιακή σχέση του ανθρώπου με τον Θεό. Στο γεγονός της εκκλησιαστικής Ευχαριστίας ο άνθρωπος, ο κόσμος και η Ιστορία βρίσκουν την αληθινή τους ταυτότητα και ταυτόχρονα λογοποιούνται, φανερώνονται «κατά φύσιν» ως Λόγος και Σοφία του Θεού, ως ευλογημένη Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος».
Η Ελευθερία του ήθους
Χρήστος Γιανναράς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά