Η πλάνη των λογισμών.
«Πριν από τους αισχρούς λογισμούς προηγούνται οι σεμνοί, και από τους φιλάργυρους οι φαινομενικά σπλαχνικοί και ελεήμονες, που υπόσχονται τη διόρθωση των μνησίκακων, η οποία κινεί τα αίτια της λύπης, και από τους κενοδόξους και υπερήφανους προηγούνται αυτοί που υπόσχονται την τελειότητα της αρετής, και γενικά από όλους τους πονηρούς λογισμούς προηγούνται εκείνοι που φαίνονται εξαίρετοι, παραπλανώντας με την εικόνα του καλού, που είναι επιθυμητό, εκείνους που δεν έχουν πείρα της απάτης αυτού του είδους, στην συνέχεια όμως τους παραδίδουν στους αντίθετους νικημένους, σε κατάσταση που μόλις μπορούν να διορθώσουν κάπως την απάτη ή και καθόλου.
Γιατί ο νους, επηρεασμένος από όσα ήδη έχει σκεφτεί, ακόμα και αν αντιληφθεί την πλάνη, είναι δύσκολο να αποχωριστεί από αυτήν, επειδή γοητεύεται από την τέρψη των ευχάριστων περισσότερο, από όσο θα ήταν πρόθυμος να αποφύγει τη βλάβη από αυτά που δεν του συμφέρουν.
Επειδή λοιπόν αυτά έτσι είναι και χρειάζονται τόσο μεγάλη προσοχή, που σου υπολείπεται καιρός κατάλληλος για να κοπιάζεις άδικα περισσότερο από όσο πρέπει; Ή δεν βλέπεις ότι τα πράγματα που γίνονται την ημέρα, την νύχτα μας στενοχωρούν οι αναμνήσεις τους, κάνοντας τον χρόνο της ανάπαυσής μας οδυνηρό;
Γιατί, τότε αυτές παρουσιάζοντας εκείνους που πέρασαν τα σύνορα, εκείνους που έβλαψαν τους καρπούς, εκείνους που εμπόδισαν το πότισμα, εκείνους που βόσκησαν τα λιβάδια και εκείνους που κάνουν ή έκαναν οποιαδήποτε άλλη ζημιά, ότι τάχα φιλονικούν και πολεμούν μαζί μας, κάνουν το θυμικό μέρος της ψυχής να κυριεύεται από μανία για να αμυνθεί, και δεν μας αφήνει καιρό για ανάπαυση, ούτε φυσικά για προσευχή, η οποία χρειάζεται πολύ ησυχία από παντού και ηρεμία, αλλά παρέχει λίγη μόνο αμεριμνησία».
(Έργα αγίου Νείλου, Φιλοκαλία των νηπτικών και ασκητικών τ. 11Β, Απόσπασμα από την επιστολή προς την Μάγναν, κεφ. 35ο).
πηγή Siglitiki (Έργα αγίου Νείλου, Φιλοκαλία των νηπτικών και ασκητικών τ. 11Β, Απόσπασμα από την επιστολή προς την Μάγναν, κεφ. 35ο).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά