Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Ιουνίου 26, 2012

Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης - Περὶ ἡδονῆς


πηγή



Η ΦΕΥΓΩΝ ΦΕΥΓΕ, Η ΕΜΠΑΙΖΩΝ ΕΜΠΑΙΖΕ
ΤΟΝ ΜΑΤΑΙΟΝ ΚΑΙ ΑΠΑΤΕΩΝΑ ΚΟΣΜΟΝ...
Δν πάρχουν σχυρότεροι μαγντες κα θελκτικότεροι ξουσιαστς κα ποθεινότερεςλυσίδες γι τν καρδι το νθρώπου, π τς δονς
 τν πέντε ασθήσεων. Πόσορεστς κα πόσο βλαβερς εναι!
 Κα  καλύτερος ρήτορας δν θ μποροσε νπαρουσιάσει ποτ
 τν κακία τους κα τν βλάβη πο προξενον στν ψυχή. 
ν διάβολός μας δινε τ φαρμάκι του μ κάποιο πικρ βότανο,
 δν θ τ πίναμε. πειδμως μας τ δίνει μ τ μέλι τν 
δονν, τ παίρνουμε εχάριστα.
π τς δονές, ο σαρκικς – δηλαδ  πορνεία,  μοιχεία κα λα 
τ σχετικ πάθη – τυφλώνουν τν καρδι κα κολλνε τν καρδιά
 μας στ παρόντα πράγματα περισσότερο π κάθε λλη μαρτία, 
γι᾿ ατ εναι π τ μεγαλύτερα μπόδια της σωτηρίας μας.
 Κα ληθεύει κενο πο επε νας γιος, τι, κτς π τ βρέφη, 
λίγοι μόνο φτάνουν στν παράδεισο, ξαιτίας τν σαρκικν
 μαρτημάτων.
λλες μορφς δονν εναι  πολς πνος, τ καλ φαγητά, 
τ ραα φορέματα, τμαλακ στρώματα κα γενικ λες ο
 κανοποιήσεις τν ασθήσεων.
Ο νθρωποι τν δονν, φο χορτάσουν τν πνο κα τν
 νάπαυση, τρέχουν στσυμπόσια κα στ ξεφαντώματα, στ 
τραγούδια τ σεμνα, στς κακς συναναστροφές, στς κωμδίες
 κα στ πανηγύρια. Γενικά, δν φήνουν ποτ ν τος ξεφύγει
 καμία εκαιρία πολαύσεως. Κι ν  ζωή τους εναι γεμάτη 
π σωτίες κα ματαιότητες, ατ τν θεωρον καλ κα θα.
ν μάλιστα κατακρίνει τν πολιτεία τους, τν κατηγορον σν
 ξεστο κα χωριάτη, κα λένε πς θέλει ν μεταβάλλει τς πόλεις
 σ ρήμους κα τος κοσμικος σκαλόγερους.
 Ατ μως τ λένε γι ν δικαιολογηθον. «Μετ γρ κιθάρας 
καψαλτηρίου κα τυμπάνων κα αλν τν ονον πίνουσι, τ δ
 ργα Κυρίου οκμβλέπουσι», κατ τν προφήτη (σ.5:12). 
Τ μόνο πο γνωρίζουν καλά, εναι νξοδεύουν τν καιρό τους 
σ ξεφαντώματα. π τ κρεβάτι πηγαίνουν στ τραπέζι,π τ
 τραπέζι στς παρέες, π τς παρέες στ σεργιάνια, κα γίνεται
  ζωή τους σν μία λυσίδα, που  μία πόλαυση εναι δεμένη 
μ τν λλη, πως ο κρίκοι μεταξύ τους.
Τ πανάγιο Πνεμα δν μς λέει τι ποιος κυνηγάει τς
 κοσμικς δονς γκρεμίζεταιμέσως στν δη. λλ τί λέει μ
 τ στόμα το Δαβίδ; τι κατεβαίνει στν δη, πλησιάζει δηλαδ
 σιγ-σιγά: «πάντες ο καταβαίνοντες ες δου» (Ψαλμ.113:25). 
Γιατ μαλθακ κα δονικ ζω πο ζε, τν προετοιμάζει ργ 
λλ σταθερ γι τνπώλεια.
Ο τρυφς κα ο δονς φθείρουν κα δυνατίζουν κα τος πι 
δυνατούς. Γι᾿ ατμερικο καταντον σ τέτοια δυναμία, πο κα
  σκιος κόμα τν πειρασμν εναιρκετς γι ν τος ρίξει.
 Κι φοξομολογηθον, μ τν πρτο πειρασμ ξεχνον τν 
καλή τους πόφαση ν μν ξαναμαρτήσουν, κα πέφτουν μέσως
 πάλι στνμαρτία.
Λοιπόν, μ τ ν λς τι δν εναι μαρτίες  πολς πνος κα τ
 φαγοπότια κα οδιασκεδάσεις κα τ ξεφαντώματα, προσπαθες
 πλ ν δικαιολογηθες. Γιατ μπορεατ καθεαυτ ν μν εναι
 μαρτίες, λλ προετοιμάζουν γι τς μαρτίες κα σ᾿μποδίζουν 
ν γευθες τ πνευματικ γαθά του Θεο. Κα θ πάθεις κάτι νάλογο
, μ᾿ κενο πο παθε  Σολομν: Νομίζοντας πς μποροσε
 ν᾿ πολαμβάνει χωρς κίνδυνο τς δονές, κατάντησε στν 
εδωλολατρία. Κα μ᾿ κενο πο παθαν οΣοδομτες:
 Γι ν τρνε κα ν πίνουν μ τρυφς κα ξεφαντώματα, φτασαν
 νπέσουν σ παρ φύση πάθη κα σέλγειες.
 Πολ σωστ επε  Τερτυλλιανός, τι οχριστιανο πρέπει ν᾿ ποφεύγουν
 τς τρυφές, γιατ ατς δυνατίζουν τν πίστη κατν ρετή τους.
 χαυνότητα κα  δυναμία, πο προξενονται στν ψυχ π 
τς δονές, δν ταιριάζουν στν προορισμό μας, πο εναι ν μοιάσουμε 
στν ησο Χριστό. πως διδάσκει  πόστολος,  Θεός μας 
«προώρισε συμμόρφους τς εκόνος το υοατο» (Ρωμ. 8:29).
 Κα  Χριστός, γι ν φτάσει στν δόξα, πέρασε στν πίγεια ζω
Το μέσα στν φτώχεια, τ θλίψη κα τν καταφρόνηση. 
Ο τρυφηλο νθρωποι μως φοβονται τ σκληραγωγία κα
 τν μετάνοια. Μήπως βρκαν λλο Εαγγέλιο μήπως κατέβηκε
 γι᾿ ατος κανένας λλος Χριστός, πο ν τος πόσχεται νέσεις
ραία νδύματα, πολαύσεις, διασκεδάσεις κα δόξες; Ξεχνον τι
 «δι πολλν θλίψεων δε μς εσελθεν ες τν βασιλεία το Θεο»
 (Πράξ. 14:22), κα τι «στεν πύλη κα τεθλιμμένη  δς  
πάγουσα ες τν ζωήν» (Ματθ. 7:14)
κου κα τοτο τ φέλιμο: Κάποτε νας εγενς κα πλούσιος
 ρχοντας, παραδομένος στς δονές, κουσε πολλ γι τν ρετ 
νς πνευματικο νθρώπου, κα πγε ν τν συμβουλευθε
 πνευματικς κενος νδρας το επε τοτα μόνο: 
« Χριστς ταν φτωχός, ν σ πλούσιος.  Χριστς ταν νηστικός, ν σχορτασμένος.  Χριστς ταν σχεδν γυμνός, ν σ καλ ντυμένος.
  Χριστςπέμεινε θλίψεις κα πάθη, ν σ πολαμβάνεις τρυφές,
 ναπαύσεις κα μαλακστρώματα».
 ταν τ᾿ κουσε ατ  ρχοντας, ρθε σ κατάνυξη, μετανόησε, 
ζήτησε μ δάκρυα συγνώμη π τ Θε γι τν ζω πο κανε, 
κα ποφάσισε ν ζήσει πι μμετάνοια.
Κατάλαβε καλά, πς ποιος χει νάπαυση σ᾿ ατν τν κόσμο,
 δν θ γευθε τν αώνια νάπαυση τς βασιλείας τν ορανν.
 Ατ τονίζει κα  Μέγας θανάσιος: « χων νάπαυσιν ν τ
 κόσμ τούτ, τν αώνιον νάπαυσιν μ λπιζέτω λαβεν·
 βασιλεία τν ορανν οκ στ τν ναπαυομένων νθάδε, 
λλ᾿ κείνων στ τν ν θλίψει πολλ κα στεναχωρί 
διαγόντων τν βίο τοτον»(λόγ. περ παρθενίας). 
Πρόσεξε λοιπν μν κούσεις τότε τ φοβερ λόγο το Χριστο:
 «Τέκνον, μνήσθητιτι πέλαβες σ τ γαθά σου 
ν τ ζω σου» (Λουκ. 16:25).
Τέλος πάντων, μάθε πς  βασιλεία τν ορανν δν κερδίζεται 
μ τν ργία κα τννεση, λλ μ τν κόπο κα τν βία, πως
 επε  Κύριος:
 « βασιλεία τν ορανν βιάζεται κα βιαστς ρπάζουσιν
 ατήν» (Ματθ. 11:12).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...