και προστάτης της Ζακύνθου
και της Αιγίνης
Ανάμεσα στις φωτισμένες
Ανάμεσα στις φωτισμένες
και αγιασμένες μορφές, που
στολίζουν την Ορθόδοξη
Εκκλησία και αποτελούν τους
πνευματικούς οδοδείκτες στην
υλιστική κοινωνία
του 21ου αιώνα,
είναι και ο Άγιος Διονύσιος, ο θαυματουργός πολιούχος
και προστάτης άγιος του μυροβόλου νησιού της Ζακύνθου,
αλλά και του ευλογημένου νησιού της Αίγινας, ο οποίος με
την ολοζώντανη και ακοίμητη παρουσία του είναι ο θερμός
συμπαραστάτης κάθε πονεμένης και ταλαιπωρημένης ψυχής.
Ο Άγιος Διονύσιος γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1547
και ήταν γόνος της ευγενούς και αρχοντικής οικογένειας
των Σιγούρων, η οποία καταγόταν από Νορμανδούς
σταυροφόρους ιππότες. Το κατά κόσμον όνομά του
ήταν Γραδενίγος ή Δραγανίγος Σιγούρος και η οικονομική
ήταν Γραδενίγος ή Δραγανίγος Σιγούρος και η οικονομική
ευμάρεια της αριστοκρατικής του οικογένειας του έδωσε την
Η θεία πρόνοια τον προετοίμαζε όμως για άλλους δρόμους.
Σε ηλικία 21 ετών μένει ορφανός και αποφασίζει να
απαρνηθεί τα εγκόσμια και να ακολουθήσει τη
μοναχική ζωή. Γι’ αυτό κείρεται μοναχός λαμβάνοντας
το όνομα Δανιήλ και εγγράφεται στη μονή της
Μεταμορφώσεως Σωτήρος των Στροφάδων Νήσων,
ενώ το 1570 καθίσταται ισόβιος ηγούμενος της ιστορικής
μονής της Παναγίας Αναφωνήτριας στη Ζάκυνθο, η οποία
ανεγέρθηκε το 1381. Ο Άγιος ακτινοβολεί με την πνευματικότητα
και τις αναρίθμητες αρετές του και γίνεται πρότυπο μοναχού
και πόλος έλξης για εκατοντάδες ψυχές, που βρίσκουν
την παρηγοριά, την ανακούφιση και τη γαλήνη κοντά του.
Ζάκυνθο για να επισκεφθεί
τα Ιεροσόλυμα. Στο ταξίδι του
αυτό περνά από την Αθήνα
και επισκέπτεται τον
Μητροπολίτη Αθηνών Νικάνορα,
ο οποίος τον παρακινεί να
χειροτονηθεί επίσκοπος και να
αναλάβει την επί 40 έτη χηρεύουσα
Αρχιεπισκοπή της Αίγινας.
Ο Δανιήλ αρνείται την πρόταση, αλλά μετά από πίεση χειροτονείται
επίσκοπος Αιγίνης λαμβάνοντας το όνομα Διονύσιος προς
τιμήν του πολιούχου των Αθηνών Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου.
Στην Αίγινα ο Άγιος αναδεικνύεται φιλόστοργος ποιμένας των
κατοίκων της επαρχίας του, προσφέροντας σε όλους
ως λύχνος Χριστού την πνευματική του καθοδήγηση.
Ο ταπεινός όμως ιεράρχης νοσταλγεί την κατά Θεόν
ησυχία και άσκηση. Γι’ αυτό και το 1578 παραιτείται
από τον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Αίγινας και
επιστρέφει στη Ζάκυνθο και στο μοναστήρι
της Παναγίας Αναφωνήτριας. Εκεί διορίζεται από τον
Πατριάρχη Ιερεμία Β' χωρεπίσκοπος και πρόεδρος
της Ζακύνθου. Στο νησί αναπτύσσει αφιλοκερδώς
πλούσια ποιμαντική δραστηριότητα, η οποία όμως
ενοχλεί τον αρχιεπίσκοπο Κεφαλληνίας και Ζακύνθου
Φιλόθεο Λοβέρδο.
Τότε ο Άγιος αποφασίζει να αποτραβηχτεί στο μοναστήρι του,
προτιμώντας την ησυχία και την προσευχή.
Έτσι αποφεύγει με αυτό τον τρόπο την αντιπαράθεση
με τον Φιλόθεο και τη διατάραξη της ειρήνης μέσα στους
κόλπους της Εκκλησίας.
Το 1580 ο μεγαλύτερος αδελφός του Αγίου,
ο Κωνσταντίνος, δολοφονείται. Ο φονιάς, που καταζητείται
από τις αρχές, βρίσκει καταφύγιο και προστασία στο μοναστήρι
της Αναφωνήτριας, όπου εξομολογείται το βαρύτατο αμάρτημά
του στον Άγιο, χωρίς να γνωρίζει, ότι είναι ο αδελφός του θύματος.
Ο Άγιος υπερβαίνει την ανθρώπινη φύση και αναδεικνύεται
γνήσιος μιμητής Ιησού Χριστού προσφέροντας σε όλους μας
ένα ζωντανό και φωτεινό παράδειγμα χριστιανικής αγάπης και
συγχωρητικότητος.
Έτσι κρύβει τον φονιά από αυτούς, που τον ψάχνουν για να
τον συλλάβουν. Στη συνέχεια τον συγχωρεί, τον καθοδηγεί
πνευματικά και τον φυγαδεύει με μία βάρκα.
Το 1581 βάζει ανεπιτυχώς υποψηφιότητα για τον θρόνο
της Αρχιεπισκοπής Ζακύνθου και Κεφαλληνίας και το
1583 εκλέγεται εφημέριος στον ιερό ναό του Αγίου Νικολάου
του Μώλου. Όμως ο πόθος του για ησυχία και άσκηση
τον οδηγεί και πάλι στο μοναστήρι της Αναφωνήτριας,
όπου θα παραμείνει τα τελευταία χρόνια της ζωής του
μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου του 1622, ημέρα κατά την
οποία ο Άγιος καταβεβλημένος από τα γηρατειά και τις
ασθένειες, εγκατέλειψε την επίγεια ζωή.
Την επόμενη ημέρα το λείψανο του Αγίου μεταφέρθηκε
στο μοναστήρι των Στροφάδων και λίγα χρόνια
αργότερα κατά την ανακομιδή βρέθηκε ακέραιο και ευωδιάζον.
Το 1645 το λείψανο του Αγίου μεταφέρθηκε στη Ζάκυνθο
εξαιτίας του βενετοτουρκικού πολέμου, αλλά αργότερα
θα επιστρέψει και πάλι στις Στροφάδες.
Το 1703 ο τότε Οικουμενικός Πατριάρχης Γαβριήλ
διεκήρυξε με επίσημη πατριαρχική και συνοδική πράξη
την αγιότητα του Αγίου και ορίστηκε η 17η Δεκεμβρίου
ως η ημέρα εορτασμού της μνήμης του. Το 1717 πειρατές
λεηλάτησαν τη μονή των Στροφάδων και οι διασωθέντες
μοναχοί πήραν το λείψανο και το μετέφεραν
στις 24 Αυγούστου του 1717 στη Ζάκυνθο, ημέρα του
κατ’ έτος πανηγυρικού εορτασμού της ανακομιδής
του ιερού λειψάνου.
Αναρίθμητα είναι τα θαύματα, που έχει τελέσει ο Άγιος
με τη χάρη του Θεού και χιλιάδες είναι οι προσκυνητές,
που καταφθάνουν στη Ζάκυνθο για να προσκυνήσουν το
εδώ και τέσσερις αιώνες άφθαρτο λείψανο του Αγίου,
που φυλάσσεται μέσα στην αριστουργηματική
αργυρόγλυπτη λάρνακα του 1829 στον ομώνυμο
περικαλλή ναό.
Ο μεγαλοπρεπής και ευρύχωρος
ναός του πολιούχου της Ζακύνθου
Αγίου Διονυσίου κτίσθηκε σε ρυθμό
τρίκλιτης βασιλικής με σχέδια του
καθηγητού και ακαδημαϊκού
Αναστασίου Ορλάνδου.
Θεμελιώθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 1925
και εγκαινιάσθηκε στις 22 Αυγούστου 1948,
κοσμείται δε με πυργοειδές κωδωνοστάσιο
ύψους 37 μέτρων, το οποίο αποτελεί
σύμβολο και σημείο αναφοράς για τους απανταχού της Γης
Ζακυνθινούς. Αλλά και στην Αίγινα ο Άγιος Διονύσιος τιμάται
επισήμως ως πολιούχος με νομοθετικό διάταγμα από τα
μέσα του 20ού αιώνα, αφού η παλαιά και πλήρης ονομασία
του μητροπολιτικού ναού του νησιού είναι «ιερός ναός Κοιμήσεως
Θεοτόκου και Αγίου Διονυσίου». Μεγάλη είναι και η ευλάβεια
των εν Αθήναις διαβιούντων Ζακυνθίων και Αιγινητών προς
τον προστάτη τους άγιο, η οποία αποδεικνύεται από τον
κατ’ έτος λαμπρό εορτασμό της μνήμης του στους
ιστορικούς ιερούς ναούς της Αγίας Ειρήνης οδού Αιόλου
και του Αγίου Γεωργίου Καρύτση αντίστοιχα.
Η τιμή και η θαυματουργική χάρη του Αγίου Διονυσίου
δεν περιορίζεται στα στενά γεωγραφικά όρια της Ζακύνθου
και της Αίγινας. Έτσι η Πάτρα τιμά τον άγιο με περικαλλή
ιερό ναό επ’ ονόματί του, ο οποίος ανεγέρθηκε το 1927,
ενώ η Λευκάδα τον τιμά με λιτανεία της «Λάρνακος»
στους δρόμους της πόλης, που ξεκινά από τον Ιερό
Ναό των Αγίων Αναργύρων, εκφράζοντας με αυτόν τον
τρόπο την ευγνωμοσύνη της προς τον Άγιο, που με τη
θαυματουργική του επέμβαση έσωσε τους κατοίκους
από τον καταστροφικό σεισμό της 16ης Δεκεμβρίου
του 1869. Πλούσια είναι και η υμνογραφία του Αγίου,
αφού προς τιμήν του έχουν συνταχθεί τέσσερις πλήρεις
ασματικές ακολουθίες, καθώς και παρακλητικοί και
λιτανευτικοί κανόνες, εγκώμια, ευλογητάρια και χαιρετισμοί.
Άγιος Διονύσιος: ο ζωντανός και άφθορος Άγιος της
Εκκλησίας, που προσφέρει πλούσια τη θαυματουργική
του χάρη και αποτελεί ένα φωτεινό παράδειγμα χριστιανικής
πίστης και αγάπης, υπομονής και ευσπλαχνίας, ασκητικής
ζωής και ταπεινοφροσύνης.
Αριστείδης
Γ. Θεοδωρόπουλος
Εκπαιδευτικός
Βιβλιογραφία
· Κονόμου Ντίνου, Άγιος Διονύσιος –Ο πολιούχος της Ζακύνθου,
Έκδοση Ιεράς Μονής Στροφάδων και Αγίου Διονύσιου Ζακύνθου, 1996.
· Ο Άγιος Διονύσιος ο θαυματουργός, Εκδόσεις Κάλαμος, Αθήνα 2000
Φορητή εικόνα του Αγίου Διονυσίου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Εξωχώρας Ζακύνθου. Έργο ιερέως Πέτρου Βόσσου, 1786 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά