Αναγνώσματα:
Απόστολος: Κολ. γ΄, 4 – 11. Ευαγγέλιο: Λουκ. ιδ΄, 16 – 24
(Εωθινό 6ο
, Ήχος γ΄)
Ἡ νέκρωση τῶν παθῶν
Η ἐπικοινωνία τοῦ Ἀποστόλου Παῦλου μέ τούς Χριστιανούς τῆς
πόλεως τῶν Κολοσσῶν, ὃπως παρουσιάζεται στό σημερινό Ἀποστολικό
ἀνάγνωσμα, αγαπητοί μου αδελφοί, περιλλαμβάνει σοφές συμβουλές καί
παραινέσεις πού σχετίζονται μέ τή νέκρωση τῶν παθῶν καί τή ζημιά πού
αὐτά προκαλοῦν στήν πνευματική ζωή τοῦ ἀνθρῶπου. Ὁ Παῦλος ζητᾶ
ἀπό τούς Χριστιανούς νά νεκρώσουν ὃ,τι τούς συνδέει μέ τή γήινη
πραγματικότητα καί τό ἁμαρτωλό παρελθόν, καταστάσεις πού
ἐπιφέρουν τήν ὀργή τοῦ Θεοῦ καί ἀπομακρύνουν τούς ἀνθρῶπους ἀπό
τήν ὑγιή σχέση καί κοινωνία μαζί Του.
Καταγράφει, μάλιστα καί μιά σειρά ἀπό αὐτά τά ἐμπόδια τῆς
πνευματικῆς καλλιέργειας πού καθιστοῦν τόν ἂνθρωπο ἒρμαιο τῶν
παθῶν καί τῶν ἐνστίκτων του και τόν γκρεμίζουν ἀπό τήν
ὑψηλή θέση όπου τόν κατέταξε ὁ Θεός. Ομιλεί γιά τήν πορνεία, τήν ὀργή
καί τό θυμό, τή βλασφημία, τό ψεύδος καί πολλές ἂλλες πνευματικές
ἀσθένειες. Ας τίς δοῦμε πιό ἀναλυτικά γιά νά κατανοήσουμε τό μέγεθος
τῆς καταστροφικῆς ἐπενέργειάς τους στή ζωή μας.
Το μεγάλο καί ἰσχυρό πάθος τῆς πορνείας συνιστά σαφέστατη
ειδωλολατρία, καθώς ειδωλοποιεί ή χειρότερα, ακόμα, θεοποιεί το σώμα
και τα ένστικτα που το χαρακτηρίζουν, οδηγώντας τους ανθρώπους σε
μία ιδιότυπη αιχμαλωσία. Ο Ὃσιος Ἐφραίμ ὁ Σῦρος υποδεικνύει τον
τρόπο απαλλαγής από τον δαίμονα της πορνείας: "Ἂν μᾶς ἐνοχλεῖ ἡ
σαρκική ἐπιθυμία ἂς σκύψωμεν ἐπᾶνω εἰς τόν τάφον μας καί ἂς ἲδωμεν
τά μυστήρια τῆς φύσεώς μας, τόν σκελετόν, τά ἀπογυμνωμένα ἀπό τάς
σάρκας κρανία καί τά ὑπόλοιπα ὀστά. Ἀφοῦ δε τά ἲδωμεν, ἂς
θεωρήσουμε ὃτι βλέπουμε εἰς ἐκείνα τούς ἐαυτούς μας καί τότε ἂς
σκεφθῶμεν πού ἐπῆγε τό κάλλος τοῦ ἂνθους τῆς παροῦσης ζωῆς, τό
ὠραίον χρῶμα εἰς τό πρόσωπον καί ἡ ὑπόλοιπος ὠραιότης. Μέ αὐτήν τήν
σκέψιν θά σβήσει ἡ φλόγα τῆς σαρκός"
1
Γιά τό μεγάλο πάθος τοῦ θυμοῦ και της οργής ὁ Ἀββᾶς Ἀγάθων
ἒλεγε ὃτι "ἐκείνος πού ὀργίζεται εὒκολα καί νεκρόν ἀκόμα ἂν ἀναστήσει,
δέν εἶναι δεκτός ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ"
2
Υπάρχει, όμως και ο ευλογημένος
θυμός, ο οποίος ενεργεί ευεργετικά στην ανθρώπινη καρδιά. Γι’ αυτόν
ομιλεί ο Ἃγιος Κασσιανός ὁ Ρωμαίος, ο οποίος ἀναφέρει ὃτι "καί ὁ θυμός
ἒχει κατασπαρεῖ μέσα μας γιά τή σωτηρία μας. Πότε, ὃμως; γιά νά
1
«Ευεργετινός», Τόμος 2
ος
, σελ. 336
2
«Ευεργετινός», Τόμος 2
ος
, σελ. 440
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά