Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Σεπτεμβρίου 24, 2013

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΚΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΘΕΩΝ ΜΕΡΟΣ Α’ ΣΑΛΤΑΟΥΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΚΟΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΘΕΩΝ
ΜΕΡΟΣ   Α’
ΣΑΛΤΑΟΥΡΑΣ    ΧΡΗΣΤΟΣ


ΤΙ ΩΡΑ ΕΓΙΝΕ Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ;
            Οι διάφοροι αρνητές της Αγίας Γραφής που πολεμούν την θεοπνευστία της ομιλούν για «αντιφάσεις της Βίβλου» και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι θεόπνευστο ένα βιβλίο με αντιφάσεις ! Ως αντίφαση της Γραφής αναφέρουν και το εξής επιχείρημα :
            Οι Ευαγγελιστές (σύμφωνα με τους απίστους) δεν συμφωνούν για την ώρα που έλαβε χώρα η Σταύρωση του Ιησού. Διότι ο Μάρκος λέγει ότι έγινε την ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ της ημέρας, σύμφωνα με τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών (δηλαδή 9 π.μ), ενώ ο Ιωάννης  αναφέρει ότι την ΕΚΤΗ ΩΡΑ  (δηλαδή 12 το μεσημέρι) ο Ιησούς ήταν ακόμη ενώπιον του Πιλάτου !
            Κατόπιν έρχονται διάφοροι (κυρίως Προτεστάντες) και με λάθος επιχειρήματα προσπαθούν να αντικρούσουν τους Αθέους. Και μπορεί να φιμώνουν ίσως τους άσχετους με την Γραφή Αθέους, οι οποίοι έχουν μεγάλη άγνοια της Βίβλου, προκαλούν όμως σύγχυση με αυτά που λέγουν στους μη αθέους οι οποίοι μελετούν την Γραφή. Άλλωστε σκοπός δεν πρέπει να είναι απλώς να δοθεί απάντηση σε έναν άθεο ώστε αυτός να μην μπορεί να την αναιρέσει, αλλά να δοθεί απάντηση που συμφωνεί με όλη την Αγία Γραφή και δεν δημιουργεί άλλα ερμηνευτικά προβλήματα.
            Ας δούμε λοιπόν τα επίμαχα εδάφια και να κάνουμε ανάλυση του θέματος:
«ἦν δὲὥρα τρίτηκαὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν» Μάρκος 15:25.
« ὁ οὖν Πιλᾶτος ἀκούσας τοῦτον τὸν λόγον ἤγαγεν ἔξω τὸν ᾿Ιησοῦν, καὶ ἐκάθισεν ἐπὶ τοῦ βήματος εἰς τόπον λεγόμενον Λιθόστρωτον, ἑβραϊστὶ δὲ Γαββαθᾶ·  ἦν δὲ παρασκευὴ τοῦ πάσχα,ὥραδὲ ὡσεὶἕκτη· καὶ λέγει τοῖς ᾿Ιουδαίοις· ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν» Ιωάννης 19:13-14.
Ορίστε ! Λέγουν οι Άθεοι, η Γραφή αντιφάσκει ! Όχι ! Απαντούν πολλοί Αιρετικοί, δεν αντιφάσκουν οι Ευαγγελιστές απλώς χρησιμοποιούν διαφορετικό τρόπο μέτρησης του χρόνου !
Η ΛΑΘΟΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΩΝ
            Οι Προτεστάντες κυρίως (και όχι μόνο), στην προσπάθειά τους να αντικρούσουν την ένσταση των Αθέων για δήθεν αντίφαση περί την ώρα της Σταύρωσης, ισχυρίζονται ότι ο Ιωάννης ο οποίος έγραψε τελευταίος το Ευαγγέλιό του στην Έφεσο και απευθύνονταν σε ανθρώπους της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, χρησιμοποίησε τον Ρωμαϊκό τρόπο μέτρησης των Ωρών στο κείμενό του και όχι τον Εβραϊκό τρόπο του Μάρκου.
           Οι Εβραίοι μετρούν τις ώρες της ημέρας από την ανατολή του Ηλίου μέχρι την δύση. Δηλαδή η ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ που αναφέρει ο Μάρκος είναι η Τρίτη ώρα από την ανατολή του Ηλίου (ανατολή Ηλίου περίπου 6 πμ) άρα περίπου 9 π.μ.
           Οι Ρωμαίοι μετρούν τις ώρες  από τα μεσάνυχτα όπως εμείς στην εποχή μαςΑν υποθέσουμε λοιπόν ότι ο Ιωάννης χρησιμοποιεί στο Ευαγγέλιό του τον Ρωμαϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών, η ΕΚΤΗ ΩΡΑ είναι η έκτη  ώρα από τα μεσάνυχτα δηλαδή  6 π.μ .
           Με αυτόν τον τρόπο σκέψης αίρεται η «αντίφαση»  ανάμεσα στον Μάρκο και τον Ιωάννη και φιμώνονται οι Άθεοι. Δηλαδή σύμφωνα με τους Προτεστάντες ο Μάρκος χρησιμοποιεί τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών και λέγει ότι ο Ιησούς Σταυρώθηκε την ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ = 9 πμ ενώ ο Ιωάννης χρησιμοποιεί τον Ρωμαϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών και αναφέρει ότι την ΕΚΤΗ ΩΡΑ = 6 πμ ο Ιησούς ήταν ενώπιον του Πιλάτου. Και αφού η 6 πρωϊνή προηγείται της 9 πρωϊνής δεν υπάρχει αντίφαση ! Στις 6 πμ ο Χριστός δικαζόνταν και στις 9 πμ  Σταυρώθηκε.
           Τι απαντούν οι Άθεοι ;;; Η άγνοιά τους τους επιτρέπει να απαντήσουν ; Ασφαλώς η περί την Γραφή άγνοια των Αθέων δεν αφήνει περιθώρια απάντησης προς τους Προτεστάντες…
            Εμείς οι Ορθόδοξοι τι λέμε ; Συμφωνούμε με την προχειρολογία των Προτεσταντών; Με ποίο τρόπο ένας Ορθόδοξος μπορεί να απαντήσει στους Αθέους ; Η μελέτη της Βίβλου δεν είναι εύκολο πράγμα. Και οι απαντήσεις που δίνουμε πρέπει να είναι όχι απλώς αναιρετικές των Αθεϊστικών επιχειρημάτων αλλά και σύμφωνες με τη Αγία  Γραφή στο σύνολό της. Πρόχειρες απαντήσεις δεν πρέπει να δίνονται.
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΟΝ ΡΩΜΑΪΚΟ ΤΡΟΠΟ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΩΡΩΝ ;
            Συμφωνούμε με τους Προτεστάντες ότι δεν υπάρχει πραγματική αντίφαση ανάμεσα  στους Ευαγγελιστές αναφορικά με την ώρα της Σταύρωσης. Διαφωνούμε όμως με την υποστηριζόμενη άποψη ότι ο Ιωάννης χρησιμοποιεί διαφορετικό τρόπο μέτρησης του χρόνου από τον Μάρκο. Πιστεύουμε ότι και οι δύο χρησιμοποιούν τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης. Να σημειωθεί δε ότι και ο μεγάλος Θεολόγος και Φιλόλογος των ημερών μας Νικόλαος Σωτηρόπουλος υποστηρίζει την άποψη ότι ο Ιωάννης μετρά τις ώρες με τον Εβραϊκό και όχι τον Ρωμαϊκό τρόπο.
«ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς· οὐχὶδώδεκά εἰσιν ὧραι τῆς ἡμέρας;ἐάν τις περιπατῇ ἐν τῇ ἡμέρᾳ, οὐ προσκόπτει, ὅτι τὸ φῶς τοῦ κόσμου τούτου βλέπει·  ἐὰν δέ τις περιπατῇ ἐν τῇ νυκτί, προσκόπτει, ὅτι τὸ φῶς οὐκ ἔστιν ἐν αὐτῷ» Ιωάννης 11 : 9-10
Ο Ιησούς Χριστός χρησιμοποιεί τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών και λέγει ότι  το διάστημα της «ημέρας» που υπάρχει φως χωρίζεται σε δώδεκα ώρες (από την ανατολή μέχρι την δύση του Ηλίου). Την δήλωση αυτή του Ιησού την καταγράφει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Πόσο πιθανό είναι ο αγαπημένος Μαθητής του Χριστού να χρησιμοποιεί διαφορετικό τρόπο μέτρησης του χρόνου από τον Διδάσκαλο; Μαλλόν απίθανο..
« ἦν δὲ ἐκεῖ πηγὴ τοῦ ᾿Ιακώβ. ὁ οὖν ᾿Ιησοῦςκεκοπιακὼς ἐκ τῆς ὁδοιπορίαςἐκαθέζετο οὕτως ἐπὶ τῇ πηγῇ·ὥρα ἦν ὡσεὶ ἕκτη.  ἔρχεται γυνὴ ἐκ τῆς Σαμαρείας ἀντλῆσαι ὕδωρ. λέγει αὐτῇ ὁ ᾿Ιησοῦς· δός μοι πιεῖν» Ιωάννης 4: 6-7
Ο Ιωάννης λέγει ότι ο Ιησούς «κεκοπιακὼς ἐκ τῆς ὁδοιπορίας», αφού κουράστηκε από την οδοιπορία, σταμάτησε στην πηγή του Ιακώβ περίπου την ΕΚΤΗ ΩΡΑ (την ΙΔΙΑ ώρα δηλαδή που την ημέρα της Σταύρωσης ήταν ενώπιον του Πιλάτου σύμφωνα με τον ίδιο Ευαγγελιστή- Ιωάννης 19:14). Δηλαδή ο Ιησούς αφού διένυσε μεγάλη απόσταση με τα πόδια (γιαυτό κουράστηκε) κάθισε να ξαποστάσει . Αν η ΕΚΤΗ ΩΡΑ που αναφέρει ο Ιωάννης είναι η 6 πμ αυτό σημαίνει ότι οδοιπορούσε την νύκτα ο Ιησούς ! Πράγμα απίθανο μιας και ο ίδιος έχει πει ότι « ἐὰν δέ τις περιπατῇ ἐν τῇ νυκτί, προσκόπτει» Ιωάννης 11:10. Η λογική λέγει ότι η αναφερόμενη από τον Ιωάννη ΕΚΤΗ ΩΡΑ είναι σύμφωνα με τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης η 12 μεσημβρινή και όχι η 6 πρωϊνή.
« ῏Ηλθεν οὖν πάλιν ὁ ᾿Ιησοῦς εἰς τὴν Κανᾶ τῆς Γαλιλαίας, ὅπου ἐποίησε τὸ ὕδωρ οἶνον. καὶ ἦν τις βασιλικός, οὗ ὁ υἱὸς ἠσθένει ἐν Καπερναούμ·  οὗτος ἀκούσας ὅτι ᾿Ιησοῦς ἥκει ἐκ τῆς ᾿Ιουδαίας εἰς τὴν Γαλιλαίαν, ἀπῆλθε πρὸς αὐτὸν καὶ ἠρώτα αὐτὸν ἵνα καταβῇ καὶ ἰάσηται αὐτοῦ τὸν υἱόν· ἤμελλε γὰρ ἀποθνήσκειν.  εἶπεν οὖν ὁ ᾿Ιησοῦς πρὸς αὐτόν· ἐὰν μὴ σημεῖα καὶ τέρατα ἴδητε, οὐ μὴ πιστεύσητε.  λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ βασιλικός· Κύριε, κατάβηθι πρὶν ἀποθανεῖν τὸ παιδίον μου.  λέγει αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· πορεύου· ὁ υἱός σου ζῇ. καὶ ἐπίστευσεν ὁ ἄνθρωπος τῷ λόγῳ ᾧ εἶπεν αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς, καὶ ἐπορεύετο.  ἤδη δὲ αὐτοῦ καταβαίνοντος οἱ δοῦλοι αὐτοῦ ἀπήντησαν αὐτῷ καὶ ἀπήγγειλαν λέγοντες ὅτι ὁ παῖς σου ζῇ.  ἐπύθετο οὖν παρ' αὐτῶν τὴν ὥραν ἐν ᾗ κομψότερον ἔσχε. καὶ εἶπον αὐτῷ ὅτι χθὲςὥραν ἑβδόμηνἀφῆκεν αὐτὸν ὁ πυρετός.  ἔγνω οὖν ὁ πατὴρ ὅτι ἐν ἐκείνῃ τῇ ὥρᾳ ἐν ᾗ εἶπεν αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ὁ υἱός σου ζῇ· καὶ ἐπίστευσεν αὐτὸς καὶ ἡ οἰκία αὐτοῦ ὅλη» Ιωάννης 4: 46-53
Ομοίως η ΕΒΔΟΜΗ ΩΡΑ που αναφέρεται στο παρον χωρίο δεν μπορεί να είναι η 7 πμ (σύμφωνα δηλαδή με τον Ρωμαϊκό τρόπο μέτρησης) διότι αυτό σημαίνει επίσης ότι και ο ελθών προς τον Ιησού αξιωματούχος οδοιπορούσε νύκτα για να καλύψει την μεγάλη απόσταση από το σπίτι του μέχρι το μέρος που ήταν ο Ιησούς.  Το ότι η απόσταση που διένυσε ο αξιωματούχος (Καπερναούμ – Κανά περίπου 42 χιλιόμετρα ανηφορικού δρόμου) ήταν μεγάλη φαίνεται και από το ότι κατά την επιστροφή του είχε περάσει μία μέρα και ακόμη δεν είχε φτάσει αλλά τον προυπάντησαν οι δούλοι του στον δρόμο και του είπαν ότι ΧΘΕΣ την εβδόμη ώρα έγινε καλά ο ασθενής.
            Η προσεκτική μελέτη των γεγονότων της σύλληψης του Ιησού και των ανακρίσεων δείχνει ότι η ΕΚΤΗ ΩΡΑ που αναφέρει ο Ιωάννης στο εδάφιο 19:14 δεν είναι η 6 πμ των Ρωμαίων αλλά η 12 μεσημβρινή των Εβραίων.
-Ο Ιησούς συνελήφθη νύχτα και οδηγήθηκε στο σπίτι του Άννα για την πρώτη ανάκριση –« ῾Η οὖν σπεῖρα καὶ ὁ χιλίαρχος καὶ οἱ ὑπηρέται τῶν ᾿Ιουδαίων συνέλαβον τὸν ᾿Ιησοῦν καὶ ἔδησαν αὐτόν,  καὶ ἀπήγαγον αὐτὸν πρὸς ῎Ανναν πρῶτον· ἦν γὰρ πενθερὸς τοῦ Καϊάφα, ὃς ἦν ἀρχιερεὺς τοῦ ἐνιαυτοῦ ἐκείνου» Ιωάννης 18: 12-13
-Ο Ιησούς κατόπιν οδηγείται νύχτα ενώπιον του Καϊάφα και του Σαχένδριν (Συνεδρίου) για να δικαστεί παράνομα – « ἀπέστειλεν αὐτὸν ὁ ῎Αννας δεδεμένον πρὸς Καϊάφαν τὸν ἀρχιερέα» Ιωάννης 18:24,  « Οἱ δὲ κρατήσαντες τὸν ᾿Ιησοῦν ἀπήγαγον πρὸς Καϊάφαν τὸν ἀρχιερέα, ὅπου οἱ γραμματεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι συνήχθησαν» Ματθαίος 26:57
- «ΠΡΩΪΑΣ δὲ γενομένηςσυμβούλιον ἔλαβον πάντες οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι τοῦ λαοῦ κατὰ τοῦ ᾿Ιησοῦ ὥστε θανατῶσαι αὐτόν» Ματθαίος 27:1.  Μετά την νυχτερινή (άρα παράνομη) σύναξη του Σαχένδριν υπό τον Καϊάφα και την ουσιαστική καταδίκη του Ιησού, οι ασεβείς Ιουδαίοι Αρχιερείς προκειμένου να προσδώσουν νομιμότητα στο παράνομο έργο τους, συγκαλούν το ΠΡΩΪ πλέον, νέα σύσκεψη του Σαχένδριν με σκοπό φυσικά όχι να επανεξετάσουν την νυχτερινή απόφαση αλλά να κανονίσουν τα διαδικαστικά θέματα για την εμφάνιση του καταδικασθέντος ενώπιον του Πιλάτου.
- Ο Ιησούς ενώπιον του Πιλάτου για πρώτη φορά.Μετά την πρωϊνή σύσκεψη του Σαχένδρινο Ιησούς παραδίδεται στον Πιλάτο.
 «ΠΡΩΪΑΣ δὲ γενομένηςσυμβούλιον ἔλαβον πάντες οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ πρεσβύτεροι τοῦ λαοῦ κατὰ τοῦ ᾿Ιησοῦ ὥστε θανατῶσαι αὐτόν·  καὶ δήσαντες αὐτὸνἀπήγαγον καὶ παρέδωκαν αὐτὸν Ποντίῳ Πιλάτῳτῷ ἡγεμόνι» Ματθαίος 27: 1-2
«Και εὐθέωςἐπὶ τὸ πρωῒσυμβούλιον ποιήσαντες οἱ ἀρχιερεῖς μετὰ τῶν πρεσβυτέρων καὶ γραμματέων καὶ ὅλον τὸ συνέδριον, δήσαντες τὸν ᾿Ιησοῦν ἀπήνεγκαν καὶπαρέδωκαν τῷ Πιλάτῳ» Μάρκος 15:1
« ῎Αγουσιν οὖν τὸν ᾿Ιησοῦν ἀπὸ τοῦ Καϊάφα εἰς τὸ πραιτώριον·ἦν δὲ πρωΐ·καὶ αὐτοὶ οὐκ εἰσῆλθον εἰς τὸ πραιτώριον, ἵνα μὴ μιανθῶσιν, ἀλλ' ἵνα φάγωσι τὸ πάσχα» Ιωάννης 18: 28
-        Ο Πιλάτος   στέλνει τον Ιησού στον Ηρώδη.
«Πιλᾶτος δὲ ἀκούσας Γαλιλαίαν ἐπηρώτησεν εἰ ὁ ἄνθρωπος Γαλιλαῖός ἐστι,  καὶ ἐπιγνοὺς ὅτι ἐκ τῆς ἐξουσίας ῾Ηρῴδου ἐστίν,ἀνέπεμψεν αὐτὸν πρὸς ῾Ηρῴδην, ὄντα καὶ αὐτὸν ἐν ῾Ιεροσολύμοις ἐν ταύταις ταῖς ἡμέραις.  ὁ δὲ ῾Ηρῴδης ἰδὼν τὸν ᾿Ιησοῦν ἐχάρη λίαν· ἦν γὰρ ἐξ ἱκανοῦ θέλων ἰδεῖν αὐτὸν διὰ τὸ ἀκούειν αὐτὸν πολλὰ περὶ αὐτοῦ, καὶ ἤλπιζέ τι σημεῖον ἰδεῖν ὑπ᾿ αὐτοῦ γινόμενον.  ἐπηρώτα δὲ αὐτὸν ἐν λόγοις ἱκανοῖς·αὐτὸς δὲ οὐδὲν ἀπεκρίνατο αὐτῷ.  εἱστήκεισαν δὲ οἱ γραμματεῖς καὶ οἱ ἀρχιερεῖς εὐτόνως κατηγοροῦντες αὐτοῦ.  ἐξουθενήσας δὲ αὐτὸν ὁ ῾Ηρῴδης σὺν τοῖς στρατεύμασιν αὐτοῦ καὶ ἐμπαίξας, περιβαλὼν αὐτὸν ἐσθῆτα λαμπρὰν ἀνέπεμψεν αὐτὸν τῷ Πιλάτῳ.  ἐγένοντο δὲ φίλοι ὅ τε ῾Ηρῴδης καὶ ὁ Πιλᾶτος ἐν αὐτῇ τῇ ἡμέρᾳ μετ᾿ ἀλλήλων· προϋπῆρχον γὰρ ἐν ἔχθρᾳ ὄντες πρὸς ἑαυτούς» Λουκάς 23: 7-12
Ο Πιλάτος αφού ανέκρινε για πρώτη φορά τον Ιησού τον στέλνει στον Ηρώδη ο οποίος του κάνει πολλές ερωτήσεις και τον εξουθενώνει μαζί με τους στρατιώτες και τους Αρχιερείς που φτάνουν και αυτοί για να τον κατηγορήσουν. Τηνημέραεκείνη (όχι την νύχτα εκείνη) ο Ηρώδης και ο Πιλάτος γίνονται φίλοι.
-        Δεύτερη φορά ο Ιησούς ενώπιον του Πιλάτου- Μαστίγωση του Ιησού με φραγγέλιο και εμπαιγμός από τους Ρωμαίους στρατιώτες.
«Πιλᾶτος δὲ συγκαλεσάμενος τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς ἄρχοντας καὶ τὸν λαὸν εἶπε πρὸς αὐτούς· προσηνέγκατέ μοι τὸν ἄνθρωπον τοῦτον ὡς ἀποστρέφοντα τὸν λαόν, καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἐνώπιον ὑμῶν ἀνακρίνας οὐδὲν εὗρον ἐν τῷ ἀνθρώπῳ τούτῳ αἴτιον ὧν κατηγορεῖτε κατ᾿ αὐτοῦ.  ἀλλ᾿οὐδὲ ῾Ηρῴδης· ἀνέπεμψα γὰρ ὑμᾶς πρὸς αὐτόν·καὶ ἰδοὺ οὐδὲν ἄξιον θανάτου ἐστὶ πεπραγμένον αὐτῷ.  παιδεύσας οὖν αὐτὸν ἀπολύσω.  ἀνάγκην δὲ εἶχεν ἀπολύειν αὐτοῖς κατὰ ἑορτὴν ἕνα.  ἀνέκραξαν δὲ παμπληθεὶ λέγοντες· αἶρε τοῦτον, ἀπόλυσον δὲ ἡμῖν Βαραββᾶν·  ὅστις ἦν διὰ στάσιν τινὰ γενομένην ἐν τῇ πόλει καὶ φόνον βεβλημένος εἰς τὴν φυλακήν.  πάλιν οὖν ὁ Πιλᾶτος προσεφώνησε, θέλων ἀπολῦσαι τὸν ᾿Ιησοῦν.  οἱ δὲ ἐπεφώνουν λέγοντες· σταύρωσον σταύρωσον αὐτόν.  ὁ δὲ τρίτον εἶπε πρὸς αὐτούς· τί γὰρ κακὸν ἐποίησεν οὗτος; οὐδὲν ἄξιον θανάτου εὗρον ἐν αὐτῷ· παιδεύσας οὖν αὐτὸν ἀπολύσω.  οἱ δὲ ἐπέκειντο φωναῖς μεγάλαις αἰτούμενοι αὐτὸν σταυρωθῆναι, καὶ κατίσχυον αἱ φωναὶ αὐτῶν καὶ τῶν ἀρχιερέων.  ὁ δὲ Πιλᾶτος ἐπέκρινε γενέσθαι τὸ αἴτημα αὐτῶν, ἀπέλυσε δὲ αὐτοῖς τὸν Βαραββᾶν τὸν διὰ στάσιν καὶ φόνον βεβλημένον εἰς τὴν φυλακήν, ὃν ᾐτοῦντο,τὸν δὲ ᾿Ιησοῦν παρέδωκε τῷ θελήματι αὐτῶν» Λουκάς 23: 13-25
«Τότε οὖν ἔλαβεν ὁ Πιλᾶτος τὸν ᾿Ιησοῦν καὶἐμαστίγωσε.  καὶ οἱ στρατιῶται πλέξαντες στέφανον ἐξ ἀκανθῶν ἐπέθηκαν αὐτοῦ τῇ κεφαλῇ, καὶ ἱμάτιον πορφυροῦν περιέβαλον αὐτὸν  καὶ ἔλεγον· χαῖρε ὁ βασιλεὺς τῶν ᾿Ιουδαίων· καὶ ἐδίδουν αὐτῷ ραπίσματα.  ἐξῆλθεν οὖν πάλιν ἔξω ὁ Πιλᾶτος καὶ λέγει αὐτοῖς· ἴδε ἄγω ὑμῖν αὐτὸν ἔξω, ἵνα γνῶτε ὅτι ἐν αὐτῷ οὐδεμίαν αἰτίαν εὑρίσκω.  ἐξῆλθεν οὖν ὁ ᾿Ιησοῦς ἔξω φορῶν τὸν ἀκάνθινον στέφανον καὶ τὸ πορφυροῦν ἱμάτιον,  καὶ λέγει αὐτοῖς· ἴδε ὁ ἄνθρωπος. ὅτε οὖν εἶδον αὐτὸν οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ ὑπηρέται, ἐκραύγασαν λέγοντες· σταύρωσον σταύρωσον αὐτόν. λέγει αὐτοῖς ὁ Πιλᾶτος· λάβετε αὐτὸν ὑμεῖς καὶ σταυρώσατε· ἐγὼ γὰρ οὐχ εὑρίσκω ἐν αὐτῷ αἰτίαν.  ἀπεκρίθησαν αὐτῷ οἱ ᾿Ιουδαῖοι· ἡμεῖς νόμον ἔχομεν, καὶ κατὰ τὸν νόμον ἡμῶν ὀφείλει ἀποθανεῖν, ὅτι ἑαυτὸν Θεοῦ υἱὸν ἐποίησεν.  ῞Οτε οὖν ἤκουσεν ὁ Πιλᾶτος τοῦτον τὸν λόγον, μᾶλλον ἐφοβήθη,  καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὸ πραιτώριον πάλιν καὶ λέγει τῷ ᾿Ιησοῦ· πόθεν εἶ σύ; ὁ δὲ ᾿Ιησοῦς ἀπόκρισιν οὐκ ἔδωκεν αὐτῷ. λέγει οὖν αὐτῷ ὁ Πιλᾶτος· ἐμοὶ οὐ λαλεῖς; οὐκ οἶδας ὅτι ἐξουσίαν ἔχω σταυρῶσαί σε καὶ ἐξουσίαν ἔχω ἀπολῦσαί σε;  ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς· οὐκ εἶχες ἐξουσίαν οὐδεμίαν κατ' ἐμοῦ, εἰ μὴ ἦν σοι δεδομένον ἄνωθεν· διὰ τοῦτο ὁ παραδιδούς μέ σοι μείζονα ἁμαρτίαν ἔχει.  ἐκ τούτου ἐζήτει ὁ Πιλᾶτος ἀπολῦσαι αὐτόν· οἱ δὲ ᾿Ιουδαῖοι ἔκραζον λέγοντες· ἐὰν τοῦτον ἀπολύσῃς, οὐκ εἶ φίλος τοῦ Καίσαρος. πᾶς ὁ βασιλέα ἑαυτὸν ποιῶν ἀντιλέγει τῷ Καίσαρι.  ὁ οὖν Πιλᾶτος ἀκούσας τοῦτον τὸν λόγον ἤγαγεν ἔξω τὸν ᾿Ιησοῦν, καὶ ἐκάθισεν ἐπὶ τοῦ βήματος εἰς τόπον λεγόμενον Λιθόστρωτον, ἑβραϊστὶ δὲ Γαββαθᾶ·  ἦν δὲ παρασκευὴ τοῦ πάσχα,ὥρα δὲ ὡσεὶ ἕκτη· καὶ λέγει τοῖς ᾿Ιουδαίοις· ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν.  οἱ δὲ ἐκραύγασαν· ἆρον ἆρον, σταύρωσον αὐτόν. λέγει αὐτοῖς ὁ Πιλᾶτος· τὸν βασιλέα ὑμῶν σταυρώσω; ἀπεκρίθησαν οἱ ἀρχιερεῖς· οὐκ ἔχομεν βασιλέα εἰ μὴ Καίσαρα.τότε οὖν παρέδωκεν αὐτὸν αὐτοῖς ἵνα σταυρωθῇ» Ιωάννης 19 :1-16
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ :Πριν ακουστεί από τον Πιλάτο η φράση «ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν» την ΕΚΤΗ ΩΡΑ, είχαν προηγηθεί τα εξής γεγονότα:
ΠΡΩΪΝΗ συνεδρίαση του Σαχένδριν.
Πρώτη ΠΡΩΪΝΗ ανάκριση του Ιησού ενώπιον του Πιλάτου.
Αποστολή του Ιησού για ανάκριση στον Ηρώδη παρόντων και των Αρχιερέων- εμπαιγμός του Ιησού από το στράτευμα του Ηρώδη.
Δεύτερη ανάκριση του Ιησού από τον Πιλάτο.
Μαστίγωση του Ιησού από τους Ρωμαίους και εμπαιγμός αυτού.
Παρουσίαση του Ιησού στον όχλο και αίτηση του όχλου για απελευθέρωση του Βαρραβά.
           Συνεπώς η αναφερόμενη ΕΚΤΗ ΩΡΑ από τον Ιωάννη δεν μπορεί να είναι η 6 πρωϊνή  αλλά η 12 μεσημβρινή . Όλα αυτά τα γεγονότα που περιγράφονται αρχής γενομένης από του πρωϊνού συμβουλίου του Σαχένδριν έως την φράση του Πιλάτου «ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν» δεν χωράνε χρονικά από το Πρωί μέχρι την 6 πμ που επίσης είναι πρωί ! Τονίζουμε ότι απαγορεύονταν από τον Νόμο δίκη υπό σκότος. Για τον λόγο αυτό το Σαχένδριν συνεδρίασε και το ΠΡΩΪ, για να προσδώσει νομιμότητα στην καταδίκη του Ιησού που έγινε την νύχτα !
            Ο Ιωάννης λοιπόν χρησιμοποιεί τον Εβραϊκό τρόπο μέτρησης των ωρών όπως ο Μάρκος και όχι τον Ρωμαϊκό τρόπο όπως νομίζουν μερικοί.
Ορισμένοι προκειμένου να λύσουν τον γρίφο ισχυρίζονται εντελώς αβάσιμα ότι δήθεν η ΕΚΤΗ ΩΡΑ που αναφέρει ο Ιωάννης δεν είναι ούτε Ρωμαϊκός τρόπος μέτρησης του χρόνου (από τα μεσάνυχτα δηλαδή), ούτε Εβραϊκός τρόπος μέτρησης (από την ανατολή του Ηλίου ) αλλά δηλώνει τις ώρες που πέρασαν από την σύλληψη του Ιησού μέχρι εκείνη την στιγμή !!! Δεν έχω διαβάσει πιο γελοία άποψη. Εντελώς αυθαίρετη ! Ο τρόπος που εκφράζεται ο Ιωάννης δεν αφήνει περιθώρια για τέτοια ερμηνεία –« ἦν δὲπαρασκευὴτοῦ πάσχα,ὥρα δὲ ὡσεὶ ἕκτη» ο Ιωάννης προσδιορίζει Ημέρα και Ώρατης ημέρας, όχι πόσες ώρες πέρασαν από την σύλληψη.
Άλλοι επικαλούνταιδιαφορετική γραφήτης ώρας που υπάρχει σε ορισμένα (λίγα) χειρόγραφα και αναφορές αρχαίων. Αυτές όμως οι πληροφορίες δεν κρίνονται αξιόπιστες και μάλλον είναι αποτέλεσμα λάθους αντιγραφέων ή προσπαθειών εξομάλυνσης της διαφοράς. Η Εκκλησία που είναι ο Στύλος και το Εδραίωμα της Εκκλησίας – Α Τιμ. 3:15 καθώς και οι πιο αξιόπιστες κριτικές εκδόσεις της Καινής Διαθήκης  δέχονται τα εν λόγω εδάφια του Ιωάννη και του Μάρκου όπως τα παραθέσαμε.
Τέλος υπάρχουν και εκείνοι οι τελείως άσχετοι με την Γραφή, που λέγουν ότι η Σταύρωση του Ιησού έγινε την επόμενη μέρα της δίκης του από τον Πιλάτο !!! Δηλαδή ο Πιλάτος στις 12 η ώρα το μεσημέρι έκδοσε την απόφασή του και την επομένη ημέρα στις 9 π.μ εκτελέστηκε η απόφαση !!! Αυτή και αν είναι ανοησία ! Διότι η Γραφή είναι σαφής : «ἦν δὲπαρασκευὴ τοῦ πάσχα, ὥρα δὲ ὡσεὶ ἕκτη· καὶ λέγει τοῖς ᾿Ιουδαίοις· ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν» Ιωάννης 19:14.Παραμονή του Πάσχα καταδικάστηκε ο Χριστος. Πώς είναι δυνατόν να σταυρώθηκε την άλλη μέρα ανήμερα αργίας ;Πώς ο Σίμων ο Κυρηναίος επέστρεφε από το χωράφι του σε μέρα αργίας; « Καὶ ὡς ἀπήγαγον αὐτόν, ἐπιλαβόμενοι Σίμωνός τινος Κυρηναίου,ἐρχομένου ἀπ᾿ ἀγροῦ, ἐπέθηκαν αὐτῷ τὸν σταυρὸν φέρειν ὀπίσω τοῦ ᾿Ιησοῦ» Λουκάς 23:26 Πως κατά την διάρκεια αργίας αγόρασε σινδόνα ο Ιωσήφ ο Αριμαθαίος ; « καὶἀγοράσας σινδόνακαὶ καθελὼν αὐτὸν ἐνείλησε τῇ σινδόνι καὶ κατέθηκεν αὐτὸν ἐν μνημείῳ» Μάρκος 15:46.  Ο Χριστός την ΙΔΙΑ ημέρα σταυρώθηκε όχι την επομένη που ήταν η αργία της εορτής των Αζύμων καιΣάββατο. « Καὶ ἤδη ὀψίας γενομένης, ἐπεὶ ἦνπαρασκευή, ὅ ἐστιπροσάββατον,  ἐλθὼν ᾿Ιωσὴφ ὁ ἀπὸ ᾿Αριμαθαίας, εὐσχήμων βουλευτής, ὃς καὶ αὐτὸς ἦν προσδεχόμενος τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, τολμήσας εἰσῆλθε πρὸς Πιλᾶτον καὶ ᾐτήσατο τὸ σῶμα τοῦ ᾿Ιησοῦ» Μάρκος 15 : 42-43.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
           Αν όμως έτσι έχουν τα πράγματα τότε ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΤΗΝ ΕΚΤΗ ΩΡΑ (12 το μεσημέρι) να βρίσκεται ενώπιον του Πιλάτου σύμφωνα με τον Ιωάννη και την ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ της ίδιας μέρας (9 π.μ) να βρίσκεται στον Σταυρό όπως λέγει ο Μάρκος;;;
            Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει πρώτα να πούμε ορισμένα πράγματα για τον τρόπο που οι Εβραίοι μετρούσαν τον χρόνο.
Οι Εβραίοι χώριζαν το 24ωρο σε δύο τμήματα. Την ημέρα και την νύχτα. Η ημέρα χωρίζονταν σε δώδεκα ίσα τμήματα / ώρες. Η νύχτα ομοίως. Ανάλογα με την εποχή του έτους οι ώρες της νύχτας είχαν περισσότερη διάρκεια ( τον χειμώνα) σε σχέση με τις ώρες της ημέρας ή το αντίστροφο ( το καλοκαίρι). Την εποχή που σταυρώθηκε ο Ιησούς (άνοιξη) οι διάρκεια των ημερήσιων και των νυχτερινών ωρών ήταν σχεδόν ίση.
Οι ώρες της ημέρας μετρούνταν από την ανατολή του Ηλίου και οι ώρες της νύχτας άρχιζαν να μετρούνται με την δύση του Ηλίου.
«ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς· οὐχὶδώδεκά εἰσιν ὧραι τῆς ἡμέρας;» Ιωάννης 11:9
« Καὶ προσκαλεσάμενος δύο τινὰς τῶν ἑκατοντάρχων εἶπεν· ἑτοιμάσατε στρατιώτας διακοσίους ὅπως πορευθῶσιν ἕως Καισαρείας, καὶ ἱππεῖς ἑβδομήκοντα καὶ δεξιολάβους διακοσίους, ἀπὸτρίτης ὥρας τῆς νυκτός» Πράξεις 23:23
            Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε η ακρίβεια μέτρησης του χρόνου που έχουμε σήμερα. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Δεν μπορούσαν δηλαδή να ξεχωρίσουν εύκολα το πότε έληγε μία ώρα και το πότε ξεκίναγε η επόμενη. Γιαυτό χώριζαν το 24ωρο σε μεγαλύτερα χρονικά τμήματα για πρακτικούς λόγους.
Η νύχτα χωρίζονταν σε 4 ίσα τμήματα ή φυλακές (από τρείς ώρες η κάθε φυλακή) : « ὅτι χίλια ἔτη ἐν ὀφθαλμοῖς σου ὡς ἡμέρα ἡ ἐχθές, ἥτις διῆλθε, καὶφυλακὴ ἐν νυκτί» Ψαλμός 89:4 κατά τους Εβδομήκοντα. Η πρώτη φυλακή ήταν από τις 18:00 έως 21:00, η δεύτερη φυλακή από 21:00 έως 24 :00, η τρίτη φυλακή από 00:01 έως 3:00 και η τέταρτη φυλακή από 03:00 έως 06:00.
Ομοίως η ημέρα χωρίζονταν σε ανάλογα χρονικά τμήματα που ονομάζονταν όμως ως εξής :
ΠΡΩΙ = 06:00-09:00
ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ = 09:00-12:00
ΕΚΤΗ ΩΡΑ= 12:00-15:00
ΕΝΑΤΗ ΩΡΑ= 15:00-18:00
Αυτός ο διαχωρισμός της ημέρας φαίνεται από το γεγονός ότι από όλες τις αναφορές της Καινής Διαθήκης  σε συγκεκριμένη ώρα (24 αναφορές) ΜΟΝΟ οι τέσσερις ( Ματθαίος 20:6,9, Ιωάννης 1:40, 4:52) αφορούν σε ονομασία ώρας διαφορετικής από την ονομασία ΤΡΙΤΗ/ΕΚΤΗ/ΕΝΑΤΗ.
Παραθέτω όλες τις αναφορές :
« καὶ ἐξελθὼν περὶτρίτην ὥρανεἶδεν ἄλλους ἑστῶτας ἐν τῇ ἀγορᾷ ἀργούς,  καὶ ἐκείνοις εἶπεν· ὑπάγετε καὶ ὑμεῖς εἰς τὸν ἀμπελῶνα, καὶ ὃ ἐὰν ᾖ δίκαιον δώσω ὑμῖν. οἱ δὲ ἀπῆλθον.  πάλιν ἐξελθὼν περὶἕκτην καὶ ἐνάτην ὥρανἐποίησεν ὡσαύτως.  περὶ δὲ τὴνἑνδεκάτην ὥρανἐξελθὼν εὗρεν ἄλλους ἑστῶτας ἀργούς, καὶ λέγει αὐτοῖς· τί ὧδε ἑστήκατε ὅλην τὴν ἡμέραν ἀργοί;  λέγουσιν αὐτῷ· ὅτι οὐδεὶς ἡμᾶς ἐμισθώσατο. λέγει αὐτοῖς· ὑπάγετε καὶ ὑμεῖς εἰς τὸν ἀμπελῶνα, καὶ ὃ ἐὰν ᾖ δίκαιον λήψεσθε. ὀψίας δὲ γενομένης λέγει ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος τῷ ἐπιτρόπῳ αὐτοῦ· κάλεσον τοὺς ἐργάτας καὶ ἀπόδος αὐτοῖς τὸν μισθόν, ἀρξάμενος ἀπὸ τῶν ἐσχάτων ἕως τῶν πρώτων.  καὶ ἐλθόντες οἱ περὶ τὴνἑνδεκάτην ὥρανἔλαβον ἀνὰ δηνάριον» Ματθαίος 20:3-9
« ᾿Απὸ δὲἕκτης ὥραςσκότος ἐγένετο ἐπὶ πᾶσαν τὴν γῆν ἕωςὥρας ἐνάτης.  περὶ δὲ τὴνἐνάτην ὥρανἀνεβόησεν ὁ ᾿Ιησοῦς φωνῇ μεγάλῃ λέγων· ἠλὶ ἠλί, λιμᾶ σαβαχθανί; τοῦτ᾿ ἔστι, Θεέ μου Θεέ μου, ἱνατί με ἐγκατέλιπες;» Ματθαίος 27:45-46
« ἦν δὲὥρα τρίτηκαὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν» Μάρκος 15:25
« Γενομένης δὲὥρας ἕκτηςσκότος ἐγένετο ἐφ᾿ ὅλην τὴν γῆν ἕωςὥρας ἐνάτης·  καὶτῇ ὥρᾳ τῇ ἐνάτῃἐβόησεν ὁ ᾿Ιησοῦς φωνῇ μεγάλῃ λέγων· ᾿Ελωῒ ᾿Ελωΐ, λιμᾶ σαβαχθανί;» Μάρκος 15:33-34
« ῏Ην δὲ ὡσεὶὥρα ἕκτηκαὶ σκότος ἐγένετο ἐφ᾿ ὅλην τὴν γῆν ἕωςὥρας ἐνάτης, τοῦ ἡλίου ἐκλείποντος» Λουκάς 23:44
«ὥρα ἦν ὡς δεκάτη» Ιωάννης 1:40
« ἦν δὲ ἐκεῖ πηγὴ τοῦ ᾿Ιακώβ. ὁ οὖν ᾿Ιησοῦς κεκοπιακὼς ἐκ τῆς ὁδοιπορίας ἐκαθέζετο οὕτως ἐπὶ τῇ πηγῇ·ὥρα ἦν ὡσεὶ ἕκτη» Ιωάννης 4:6
« ἐπύθετο οὖν παρ' αὐτῶν τὴν ὥραν ἐν ᾗ κομψότερον ἔσχε. καὶ εἶπον αὐτῷ ὅτι χθὲςὥραν ἑβδόμηνἀφῆκεν αὐτὸν ὁ πυρετός» Ιωάννης 4:52
« ἦν δὲ παρασκευὴ τοῦ πάσχα,ὥρα δὲ ὡσεὶ ἕκτη» Ιωάννης 19:14
« οὐ γάρ, ὡς ὑμεῖς ὑπολαμβάνετε, οὗτοι μεθύουσιν· ἔστι γὰρὥρα τρίτητῆς ἡμέρας» Πράξεις 2:15
«Επί τὸ αὐτὸ δὲ Πέτρος καὶ ᾿Ιωάννης ἀνέβαινον εἰς τὸ ἱερὸν ἐπὶ τὴνὥραντῆς προσευχῆςτὴν ἐνάτην» Πράξεις 3:1
« εἶδεν ἐν ὁράματι φανερῶς ὡσεὶὥραν ἐνάτηντῆς ἡμέρας» Πράξεις 10:3
«Τῇ δὲ ἐπαύριον ὁδοιπορούντων ἐκείνων καὶ τῇ πόλει ἐγγιζόντων ἀνέβη Πέτρος ἐπὶ τὸ δῶμα προσεύξασθαι περὶὥραν ἕκτην» Πράξεις 10:9
« καὶ ὁ Κορνήλιος ἔφη· ἀπὸ τετάρτης ἡμέρας μέχρι ταύτης τῆς ὥρας ἤμην νηστεύων, καὶ τὴνἐνάτην ὥρανπροσευχόμενος ἐν τῷ οἴκῳ μου» Πράξεις 10: 30
« Καὶ προσκαλεσάμενος δύο τινὰς τῶν ἑκατοντάρχων εἶπεν· ἑτοιμάσατε στρατιώτας διακοσίους ὅπως πορευθῶσιν ἕως Καισαρείας, καὶ ἱππεῖς ἑβδομήκοντα καὶ δεξιολάβους διακοσίους, ἀπὸτρίτης ὥραςτῆς νυκτός» Πράξεις 23:23
           Δηλαδή εκείνη την εποχή όταν κάποιος ομιλούσε για ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι μιλούσε για τις 9π.μ ακριβώς. ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ ονομάζονταν και ολόκληρο το διάστημα από 9π.μ – 12π.μ.
Συνεπώς δεν υπάρχει πραγματική αντίφαση ανάμεσα στον Μάρκο και στον Ιωάννη.
«ἦν δὲ παρασκευὴ τοῦ πάσχα, ὥρα δὲὡσεὶἕκτη· καὶ λέγει τοῖς ᾿Ιουδαίοις· ἴδε ὁ βασιλεὺς ὑμῶν» Ιωάννης 19:14
Ο Ιωάννης λέγει ότι η ώρα ήταν «ωσεί» =περίπου έκτη (12 μεσημβρινή). Το «περίπου» σε εποχή που δεν υπάρχουν τα σύγχρονα μέσα μέτρησης του χρόνου, έχει μεγάλο χρονικό εύρος…
Άρα στην πραγματικότητα ο Ιησούς σταυρώθηκε κατά την διάρκεια της ΤΡΙΤΗΣ ΩΡΑΣ (09:00- 12:00)   πρίν την 12 μεσημβρινή –« ὥρα δὲὡσεὶἕκτη» και όταν πλέον ήρθε η ΕΚΤΗ ΩΡΑ (12:00-15:00) βρίσκονταν στον Σταυρό και ο Ήλιος σκοτείνιασε μέχρι την ΕΝΑΤΗ ΩΡΑ-δηλαδή μέχρι την αρχή της ΕΝΑΤΗΣ ΩΡΑΣ (15:00) όπου και πέθανε.
«῏Ηνδὲ ὡσεὶ ὥρα ἕκτηκαὶ σκότος ἐγένετο ἐφ᾿ ὅλην τὴν γῆν ἕως ὥρας ἐνάτης, τοῦ ἡλίου ἐκλείποντος» Λουκάς 23:44
Συγκρίνοντας τα εδάφια Λουκάς 23:44 και Ιωάννης 19:14 βλέπουμε ότι όλο το διάστημα από την ώρα που ο Ιησούς βρίσκονταν στο Λιθόστρωτο έως την έναρξη του σκότους (διάστημα πορείας προς τον Γολγοθά, αγγάρευσης Σίμωνος, Σταύρωσης) ονομάζεται «ὡσεὶ ὥρα ἕκτη»=περίπου έκτη ώρα(12:00). Επαναλαμβάνω ότι εκείνη την εποχή λόγω απουσίας τεχνολογικών μέσων ο χρόνος δεν μετρούνταν με την σημερινή ακρίβεια.
«Γενομένης δὲ ὥρας ἕκτηςσκότος ἐγένετο ἐφ᾿ ὅλην τὴν γῆν ἕως ὥρας ἐνάτης» Μάρκος 15:33
Αφού λοιπόν ο Ιωάννης ομιλεί για «ὡσεὶ ὥρα ἕκτη»=περίπου έκτη ώρα(12:00) και ο Μάρκος για ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ (09:00- 12:00) ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΦΑΣΗ.Υπάρχει στην ουσία χρονική αλληλοκάλυψη των δύο Ευαγγελιστών.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΕΔΑΦΙΟΥ ΜΑΡΚΟΣ 15:25
            Για να φανεί ακόμη περισσότερο ότι δεν υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στα εδάφια Μάρκος 15:25 και Ιωάννης 19:14 κρίναμε σκόπιμο να αναλύσουμε περισσότερο το εδάφιο του Μάρκου και μάλιστα να το δούμε εντός των συμφραζομένων.
« ὁ δὲ Πιλᾶτος ἔλεγεν αὐτοῖς· τί γὰρ ἐποίησε κακόν; οἱ δὲ περισσοτέρως ἔκραξαν· σταύρωσον αὐτόν.  ὁ δὲ Πιλᾶτος βουλόμενος τῷ ὄχλῳ τὸ ἱκανὸν ποιῆσαι, ἀπέλυσεν αὐτοῖς τὸν Βαραββᾶν, καὶ παρέδωκε τὸν ᾿Ιησοῦν φραγελλώσας ἵνα σταυρωθῇ. Οἱ δὲ στρατιῶται ἀπήγαγον αὐτὸν ἔσω τῆς αὐλῆς, ὅ ἐστι πραιτώριον, καὶ συγκαλοῦσιν ὅλην τὴν σπεῖραν·  καὶ ἐνδύουσιν αὐτὸν πορφύραν καὶ περιτιθέασιν αὐτῷ πλέξαντες ἀκάνθινον στέφανον,  καὶ ἤρξαντο ἀσπάζεσθαι αὐτόν. χαῖρε ὁ βασιλεὺς τῶν ᾿Ιουδαίων·  καὶ ἔτυπτον αὐτοῦ τὴν κεφαλὴν καλάμῳ καὶ ἐνέπτυον αὐτῷ, καὶ τιθέντες τὰ γόνατα προσεκύνουν αὐτῷ.  καὶ ὅτε ἐνέπαιξαν αὐτῷ, ἐξέδυσαν αὐτὸν τὴν πορφύραν καὶ ἐνέδυσαν αὐτὸν τὰ ἱμάτια τὰ ἴδια, καὶ ἐξάγουσιν αὐτὸν ἵνα σταυρώσωσιν αὐτόν. Καὶ ἀγγαρεύουσι παράγοντά τινα Σίμωνα Κυρηναῖον, ἐρχόμενον ἀπ᾿ ἀγροῦ, τὸν πατέρα ᾿Αλεξάνδρου καὶ Ρούφου, ἵνα ἄρῃ τὸν σταυρὸν αὐτοῦ. Καὶ φέρουσιν αὐτὸν ἐπὶ Γολγοθᾶ τόπον, ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον κρανίου τόπος.  καὶ ἐδίδουν αὐτῷ πιεῖν ἐσμυρνισμένον οἶνον· ὁ δὲ οὐκ ἔλαβε.  καὶ σταυρώσαντες αὐτὸνδιαμερίζονται τὰ ἱμάτια αὐτοῦ βάλλοντες κλῆρον ἐπ᾿ αὐτὰ τίς τί ἄρῃ.  ἦν δὲ ὥρα τρίτη καὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν» Μάρκος 15:14-25
Ο Μάρκος αφού εξιστορείόλα τα παθήματα του Ιησού από τους Ρωμαίουςκατόπιν αναφέρει και την Σταύρωση - «καὶ σταυρώσαντες αὐτὸνδιαμερίζονται τὰ ἱμάτια αὐτοῦ». Έπειτα επανέρχεται για να δηλώσει ότι «ἦν δὲ ὥρα τρίτη καὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν».
Εδώ χρειάζεται προσοχή. Ο Μάρκος λέγει «ἦν δὲ ὥρα τρίτηκαὶἐσταύρωσαν αὐτόν».Δεν λέγει«ἦν δὲ ὥρα τρίτηότε(= όταν) ἐσταύρωσαν αὐτόν».Αυτή είναι μία πολύ σπουδαία λεπτομέρεια.
           Η λέξη ΚΑΙ στο εδάφιο «ἦν δὲ ὥρα τρίτη καὶ ἐσταύρωσαν αὐτόν» μας δείχνει ότι η φράση «ἦν δὲ ὥρα τρίτη» έλκεται προς τα προηγουμένως αναφερθέντα πάθη του Ιησού από τους Ρωμαίους και όχι απαραίτητα προς την φράση «ἐσταύρωσαν αὐτόν» ή μόνο σε αυτήν.
           Δηλαδή η φράση «ἦν δὲ ὥρα τρίτη» σηματοδοτεί την έναρξη των Δεσποτικών παθημάτων από τους Ρωμαίους στρατιώτες που κατέληξαν στην  Σταύρωση. (Βλέπε και ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ του Π. ΤΡΕΜΠΕΛΑ).
            Για να γίνει περισσότερο κατανοητό αυτό παραθέτω παράδειγμα από την Παλαιά Διαθήκη (κείμενο Εβδομήκοντα).
«Καὶ ἦν Νῶε ἐτῶν πεντακοσίωνκαὶἐγέννησε τρεῖς υἱούς, τὸν Σήμ, τὸν Χάμ, καὶ τὸν ᾿Ιάφεθ» Γένεση 5:32
Το Γένεση 5:32 λέγει ότι ο Νώε ήταν 500 ετών ΚΑΙ εγέννησε τρείς υιούς.Δεν λέγει ότι  ΟΤΑΝ ήταν 500 ετών γέννησε τρείς υιούς. Άλλωστε ο Νώε που είχε μία σύζυγο ΠΩΣ ήταν δυνατόν να γεννήσει τρείς υιούς κατά την διάρκεια ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ (του πεντακοσιοστού της ηλικίας του);;; Τα τρία τέκνα του Νώε δεν ήταν τρίδυμα- δεν είχαν την ίδια ηλικία.
Στο Γένεση 9:24 λέγεται για τον Χάμ : « ἐξένηψε δὲ Νῶε ἀπὸ τοῦ οἴνου καὶ ἔγνω ὅσα ἐποίησεν αὐτῷὁ υἱὸς αὐτοῦ ὁ νεώτερος».
Συνεπώς η φράση «Καὶ ἦν Νῶε ἐτῶν πεντακοσίωνκαὶἐγέννησε τρεῖς υἱούς, τὸν Σήμ, τὸν Χάμ, καὶ τὸν ᾿Ιάφεθ» σημαίνει ότι τα σχετικά με την γέννηση των τριών τέκνων του Νώεάρχισαν να λαμβάνουν χώρακατά το πεντακοσιοστό έτος της ηλικίας του, όχι ότι και τα τρία τέκνα γεννήθηκαν το ίδιο έτος.
Ομοίως ο Μάρκος γράφει «ἦν δὲ ὥρα τρίτηκαὶἐσταύρωσαν αὐτόν». Κατά την ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ (09:00) άρχισαν τα σχετικά με την Σταύρωση παθήματα του Ιησού από τους Ρωμαίους στρατιώτες, τα οποία κράτησαν όλο το διάστημα της ημέρας που ονομάζεται γενικώς ΤΡΙΤΗ ΩΡΑ (09:00-12:00) καιπερίπουτην ΕΚΤΗ ΩΡΑ καταδικάστηκε οριστικά από τον Πιλάτο και Σταυρώθηκε. Όταν πλέον το κάρφωμα στον Σταυρό τελείωσε και ήρθε η ΕΚΤΗ ΩΡΑ σκότος έπεσε και ο Ήλιος δεν έδωσε το φως του. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΙΦΑΣΗ.
            Γενικά το θέμα του πως οι Εβραίοι εκείνης της εποχής αντιλαμβάνονταν τον χρόνο έχει μεγάλη σημασία.
 « ὥσπερ γὰρ ἐγένετο ᾿Ιωνᾶς ὁ προφήτης ἐν τῇ κοιλίᾳ τοῦ κήτουςτρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας, οὕτως ἔσται καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπουἐν τῇ καρδίᾳ τῆς γῆς τρεῖς ἡμέρας καὶ τρεῖς νύκτας» Ματθαίος 12:40
Τρείς ημέρες και τρείς νύχτες μας κάνουν σήμερα 72 ώρες. Όμως ο Ιησούς δεν έμεινε 72 ώρες στον Τάφο αφού «καὶ μαστιγώσαντες ἀποκτενοῦσιν αὐτόν, καὶτῇ ἡμέρᾳ τῇ τρίτῃ ἀναστήσεται» Λουκάς 18:33
Ο Χριστός αναστήθηκε την Τρίτη ημέρα όχι μετά το τέλος  72 ωρών δηλαδή  την τέταρτη ημέρα. Στην πραγματικότητα έμεινε στον τάφο πολύ λιγότερες ώρες από τις 72.
Αλλά για το ζήτημα αυτό, πρώτα ο Θεός, στο δεύτερο μέρος της μελέτης μας με θέμα «ΠΟΙΑ ΗΜΕΡΑ ΣΤΑΥΡΩΘΗΚΕ Ο ΙΗΣΟΥΣ ; »



πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...