Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Απριλίου 12, 2014

Κυριακή Βαΐων: Τη μία "Ωσαννά", την άλλη "Σταυρωθήτω". π. Στυλιανός Μακρής



Σκάβοντας τ χωράφι του νας γρότης, βρκε κάποτε μία μεγάλη εκόνα τς Παναγίας. Σκέφθηκε μέσως ν τν πά στν κκλησία το χωριο, γι ν τν προσκυνήσουν ο συγχωριανοί του. πειδ μως ταν βαρειά, τν βαλε στν πλάτη το ποζυγίου του κα τράβηξε κατ τ χωριό. Στ δρόμο, σοι βλεπαν τν εκόνα, τν προσκυνοσαν μ ελάβεια. Τ ποζύγιο ασθάνθηκε σπουδαο κα νόμισε πς εχε μερίδιο στ προσκυνήματα το κόσμου. χωρικός, βλέποντας τ λογό του ν φουσκών π περηφάνεια, το επε: «Κάτσε ν τελειώσουμε πρτα μ τν εκόνα  κα μετ θ σ ξυλοφορτώσ, πως σο ταιριάζει».

Τ ποζύγιο το σημερινο εαγγελικο ναγνώσματος εναι να ταπειν γαϊδουράκι. συνήθιστο τ φαινόμενο νας βασιλις ν μν ππεύ λογο, πο εναι σύμβολο δύναμης. δο πρώτη πογοήτευση τν εροσολυμιτν, νακατεμένη μ τς αχς κα τς φωνς το νθουσιώδους χλου. Περίμεναν βασιλι δυνατό, αστηρό, βλοσυρό, μ δυ τρία μαχαίρια ζωσμένα στ μέση, τοιμο ν δώσ μ βροντερ φων τ σύνθημα τς πανάστασης, καν ν πατάξ τος ωμαίους δυνάστες κα ν ναδείξ τος βραίους σ κυρίαρχη δύναμη στν περιοχή, βασιλι πο θ ξεχώριζε στ νδύματα κα θ φοροσε πολύτιμο δαχτυλίδι, σημάδι ξουσίας.
χλος! διος χθς κα σήμερα! νόητος πάντοτε, ς μ διακρίνων τ ρθό, τ ληθινό, π τ ψεύτικο κα παροδικό, μεταβαλλόμενος π τ μι μέρα στν λλη, γόμενος κα φερόμενος π τν νεμο το συμφέροντός του, εκολόπιστος, λαφρόμυαλος, καιροσκόπος, πικίνδυνος. Ναί! Τέτοιος ταν κα χλος πο προϋπάντησε τν Χριστό ξω π τν ερ πόλη, γιατ μετ π ξι μέρες Τν σταύρωσε. λλα εεργετήθηκε, λλα περίμενε, λλα κατάλαβε, λλα ποφάσισε. Τόσα θαύματα, τόσες θεραπεες, τόσες εεργεσίες, χορτασμοί, λόγια σοφά, νεκραναστάσεις, κι μως! τ μι «Ελογημένος», τν λλη «πικατάρατος»· τ μι «μετ βαΐων κα κλάδων», τν λλη «μετ μαχαιρν κα ξύλων»· τ μι «σαννά», τν λλη «Σταυρωθήτω». Νά, ατς εναι χλος!
Περίμεναν πιβλητικ εσοδο, λλ λίγο τος τ χάλασε τ γαϊδουράκι...π μακρυ ο φαρισαοι κοιτοσαν καχύποπτοι. «ποκλείεται ν εναι ατς πο περιμένει σραήλ», σκέφτονταν πονηρά. προφητεία γνωστή: «Μ φοβσαι, ερουσαλήμ· δο βασιλιάς σου ρχεται καθήμενος πάνω σ να γαϊδουράκι», μως νος τους τελείως λλοτριωμένος π τν φθόνο κα τν κακία, πλανεμένος π τν περηφάνεια τς περοχς τς κοινωνικς τους θέσης, δν τος φηνε ν ννοήσουν τ δέοντα. χλος, ρκετ συγκράτητος, νθουσιώδης, ταν δύσκολο κείνη τ στιγμ ν χειραγωγηθ. ς στρωνε τ μάτιά του. Εχαν ξι μέρες καιρό, γι ν τν δασκαλέψουν, ν τν καθοδηγήσουν, ν τν κοροϊδέψουν, ν τν πάρουν μ τ μέρος τους, ν τν στρέψουν κατ το εεργέτη του, ταν κενος στ βμα τ Λιθόστρωτο θ κουγε τος βραίους ν πιλέγουν τν πελευθέρωση το Βαραββ.
Ποτ δν κατάλαβαν ποιός εναι ησος, γιατ ποτ δν εχαν ταπείνωση. ταπεινς διακρίνει τν ταπεινό, γι’ ατ κα ο φαρισαοι δν διέκριναν τι πάνω στ ταπειν ποζύγιο ταν ταπεινς Μεσσίας. Τν περίμεναν ν δόξ, τ δ ποζύγιό του συνευδοκοσε στν ντροπ κα τν τίμωση, τν ποίαν ς νταπόδωση το τοίμασαν στ Γολγοθ. Τν εδαν ν δακρύζει, παράδεκτο γι ποιον χει ξιώσεις ν εναι βασιλιάς.
Ο πόγονοί τους κόμη περιμένουν τν Μεσσία. Τ επε διος Κύριος: «γ χω ρθει στ νομα το Πατρός Μου κα δν μ δέχεσθε· ν λθ λλος στ νομα το αυτο του, κενον θ τν δεχθτε». Ναί, θ τν δεχθονε, δελφοί μου, ατν πο θ ρθ ς Χριστς τάχα μ μι δεύτερη παρουσία, λλ θ ποδειχθ τέτοιος πο ταίριαζε στος προγόνους τους, σκληρς κα δυσώπητος, βλοσηρς κα κακόψυχος, συγκίνητος κα σπλαχνος, λλαζονικς κα περφίαλος, μ λες τς μαρτίες κα λα τ δαιμονικ διώματα.
Γι μς τος χριστιανος Μεσσίας ρθε· εναι προς κα ταπεινς στν καρδι ησος Χριστός, ληθινς Θες πο γινε νθρωπος γι χάρη μας. Σήμερα Τν ποδεχόμαστε λειτουργικά, χι ς χλος, λλ ς λαός Του ελογημένος, ς κκλησία Του, ς ποίμνιό Του. Δν μς ζητ ν στρώσουμε μάτια, λλ τς μαρτίες μας, γι ν περάσ π πάνω τους μ τ ποζύγιο τς ταπεινώσεως, στ ποο ναπαύθηκε, τν Τίμιο κα Ζωοποι Σταυρό Του, τσι στε ν τς σβήσ μι γι πάντα. Δν μς ζητ ν κρατήσουμε βάγια, λλ τ για προστάγματά Του στν καρδιά μας, τσι στε ν μν παρασυρθομε, ν μν πλανηθομε κα Τν προδώσουμε, πως χλος κενος. 
Σήμερα τ πόγευμα, δελφοί μου, εσοδεύουμε στ Μεγάλη βδομάδα, τν πιό κατανυκτικ περίοδο το τους. ς προετοιμάσουμε αυτος καταλλήλως, γι ν πολαύσουμε κα τν χαρ τς ναστάσεως.


π. Στυλιανός Μακρής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...