Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, 6 Απριλίου 2016

ΤΕΤΑΡΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ



Επιμέλεια: '' ΑΝΤΙΧΙΛΙΑΣΤΙΚΟΣ ''
www.antixiliastikos.blogspot.com

Τη μέρα αυτή εορτάζεται η μνήμη του Αγίου Ιωάννου, συγγραφέα της “Κλίμακος”, που υπήρξε κήρυκας της μετανοίας και της νηστείας. Γεννήθηκε στην Παλαιστίνη γύρω στο 523 και από μικρός άρχισε τουςασκητικούς αγώνες. Έγινε Ηγούμενος της Ιεράς Μονής του Σινά και συνέγραψε τριάκοντα λόγους , των οποίων ο καθένας αναφέρεται σε μία αρετή, από τις ευκολότερες προς τις δυσκολότερες, αναβιβάζοντας τον άνθρωπο με σκαλοπάτια πνευματικά σε ουράνιο ύψος.

Γι΄αυτό το λόγο και το σύγγραμμα ονομάστηκε “Κλίμαξ” των αρετών. Απεβίωσε το 603. Η μνήμη του εορτάζεται κανονικά την 30ή Μαρτίου, αλλά επαναλαμβάνεται η εορτή την τέταρτη Κυριακή των Νηστειών, διότι η εκκλησία με αυτό τον τρόπο μας προβάλει προς μίμηση έναν άνθρωπο σαν κι εμάς, που με την άσκηση έφτασε σε εκατονταπλασίονα καρποφορία και αγιότητα.

Κυρίως όμως προβάλλεται ο Άγιος Ιωάννης, διότι μετά τις τρεις βασικές Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής οι οποίες μας δίδουν τα συγκεκριμένα δογματικά στοιχεία της πίστεως, με τα οποία εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ορθής Λατρείας του Θεού και μετά την ενίσχυση που δεχόμαστε από την παρουσία του Τιμίου Σταυρού, την τέταρτη αυτή Κυριακή παρουσιάζεται η άλλη πλευρά του θέματος η μεθοδολογική ενημέρωση με το βιβλίο της “Κλίμακος” και η θεολογική κατοχύρωση της εσωτερικής αναγεννήσεως, που επιτυγχάνεται με την ασκητική και κατανυκτική ζωή του πιστού που περιγράφεται στο βιβλίο αυτό του Αγ.Ιωάννου.

Γι΄αυτό διαβάζεται στις Μονές την περίοδο αυτή η “Κλίμακα”. Από τη Δευτέρα που ακολουθεί αρχίζει η πέμπτη εβδομάδα των Νηστειών, η οποία αποτελεί το λειτουργικό αποκορύφωμα της Τεσσαρακοστή. Δηλαδή αυτή η εβδομάδα βαστάζει το βάρος του τέλους και όχι η έκτη, διότι ακολουθεί η Μεγάλη Εβδομάδα με τις πυκνές, πρωί – βράδυ και μακρές ακολουθίες της.


Με “διάκριση” δηλαδή οι άγιοι Πατέρες πρόσθεσαν σε αυτή την εβδομάδα δύο νέες ακολουθίες: Την Πέμπτη τον Μέγα Κανόνα και το Σάββατο τον Ακάθιστο Ύμνο, ώστε στο μεσοδιάστημα της έκτης εβδομάδας να υπάρξει μια σχετική μικρή λειτουργική ανάπαυλα και ανάπαυση των πιστών, για να εισέλθουν “ξεκούραστοι” στη Μεγάλη Εβδομάδα.


Πηγή: Λατρευτικό Εγχειρίδιο
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Σ. ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΟΓΛΟΥ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου