Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Απριλίου 20, 2014

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ 2014 Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης καὶ Καμπανίας Παντελεήμων



† ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ
ἐλέῳ Θεοῦ Ἐπίσκοπος καὶ Μητροπολίτης
τῆς Ἱερᾶς καὶ Ἀποστολικῆς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης καὶ Καμπανίας
πρὸς τὸν ἱερὸν κλῆρον καὶ τὸν εὐσεβῆ λαὸν
τῆς καθ’ ἡμᾶς θεοσώστου Ἐπαρχίας.

Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

«Χριστός γάρ γήγερται, εφροσύνη αώνιος».
Ατό θά διακηρύξει μέ πόλυτη βεβαιότητα σέ λίγο, δελφοί μου, θεόπνευστος ποιητής το κανόνος τς ναστάσεως. «Χριστός γάρ γήγερται, εφροσύνη αώνιος».


Διαρκής ναζητητής τς χαρς νθρωπος, διότι πλάσθηκε πό τόν Θεό γιά νά ζε μέσα στήν χαρά το κήπου τς δέμ, τήν ναζητοσε καί τήν πιδίωκε πάντοτε. Τήν ναζητοσε καί τήν πιδίωκε, διότι ζωή καί τά προβλήματα τς καθημερινότητος το τήν πέκλεπταν καί το τήν φαιροσαν. Διότι κακία συσκότιζε τή λάμψη της καί μείωνε τή διάρκειά της. Διότι ξάρτηση πό τά δεσμά τς μαρτίας δέν το πέτρεπε νά τήν πολαύσει σο θά θελε. Διότι διάβολος, πό φθόνο γιά τή χαρά πού ζοσε νθρωπος καί διος εχε χάσει πομακρυνόμενος πό τόν Θεό, προσπαθοσε μέ κάθε τρόπο νά το τήν στερήσει. μως ατά νήκουν στό παρελθόν. νήκουν στήν ποχή πρίν πό τήν νάσταση το Χριστο. Διότι «Χριστός γήγερται, εφροσύνη αώνιος».
Καί ατό συμβαίνει, διότι νάσταση το Χριστο δέν εναι να πλό γεγονός, δέν εναι μία νάσταση νθρώπου, σάν ατές πού ναφέρονται μεταξύ τν θαυμάτων το Χριστο. δική Του νάσταση λλάζει τήν στορία το κόσμου. λλάζει τή ροή της. Διότι δική του νάσταση σηματοδοτε τή συντριβή το θανάτου, σηματοδοτε τή διάλυση το δου, σηματοδοτε τή λύτρωση το νθρώπου πό τά δεσμά τς μαρτίας. κλείπει, λοιπόν, ατία τς λύπης το νθρωπίνου γένους. κλείπει ατία τς δυστυχίας. κλείπει θρνος το δάμ καί τς Εας ξω τς πύλης το παραδείσου. Μέ τήν νάσταση το Χριστο πανέρχεται χαρά, πανεγκαθίσταται εφροσύνη. χι προσωρινά λλά μόνιμα. χι πρόσκαιρα λλά αώνια. Διότι Χριστός εναι πηγή τς χαρς. Χριστός εναι ατία τς εφροσύνης. Διότι ατός εναι λευθερωτής μας πό τήν μαρτία καί τίς συνέπειές της.
Νά, γιατί πρώτη λέξη το ναστημένου Χριστο πρός τίς μυροφόρες γυνακες καί τούς μαθητές Του εναι τό «Χαίρετε». Διότι χαρά εναι σύμφυτη μέ τήν παρουσία Του. Εναι τό θεο δρο Του πρός τούς νθρώπους. Καί δική Του χαρά δέν εναι σάν ατή πού χαρίζει κόσμος, πού κλείπει ς καπνός καί τήκεται ς κηρός. Εναι σωτερική καί διαρκής. Εναι νεπηρέαστη πό τίς ξωτερικές συνθκες, πό τά προβλήματα καί τά γχη τς καθημερινότητος, πό τίς δυσκολίες καί τίς ντιξοότητες. Δέν τά ξαφανίζει, δέν τά φαιρε πό τή ζωή μας, διότι εναι σύμφυτα μέ τήν μεταπτωτική φύση το νθρώπου, λλά μς κάνει νά τά ντιμετωπίζουμε πό διαφορετική προοπτική· μς πιτρέπει νά τά ξιολογομε μέ διαφορετικό τρόπο· μς κάνει νά μήν πογοητευόμεθα πό ατά, διότι πιστεύοντας στήν νάσταση, πιστεύοντας στόν Χριστό, χουμε τή χαρά το Χριστο, «ν οδείς αρει φ μν», χουμε τή χαρά τήν ποία κανείς δέν μπορε νά μς φαιρέσει, πως μς βεβαιώνει διος Χριστός. Καί δέν μπορε νά μς τήν φαιρέσει, γιατί χαρά το Χριστο, χαρά τς ναστάσεως εναι χαρά πνευματική, εναι χαρά τς ψυχς μας, εναι χαρά λης τς κτίσεως πού συστέναζε καί συνώδινε μαζί μας, ξαιτίας το κακο καί τς μαρτίας πού εχε εσέλθει στόν κόσμο. Εναι εφροσύνη αώνιος.
Ατή τήν αώνιο εφροσύνη τς ναστάσεως ς οκειοποιηθομε καί μες, δελφοί μου, σπεύδοντας νά συναντήσουμε τόν δι μς ναστάντα Χριστό. ς Το νοίξουμε τήν καρδιά μας γιά νά τήν συναναστήσει μαζί Του καί γιά νά μς χαρίσει τή δική Του χαρά καί αώνια εφροσύνη. Καί ς παύσουμε νά ναζητομε τήν χαρά σέ κείνους πού δέν μπορον νά μς τήν προσφέρουν. «Χριστός γάρ γήγερται, εφροσύνη αώνιος».

Διάπυρος πρός τόν δι μς ναστάντα Κύριον εχέτης

Ὁ Μητροπολίτης




† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καὶ Καμπανίας Παντελεήμων

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΑΣΧΑ.



Πρός τό Χριστεπώνυμο πλήρωμα
                                            τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἀργολίδος



    Ἀγαπητοί ἀδελφοί·

       Ἡ Ἐκκλησία ψάλλει καί σήμερα τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου καί τή δική μας      Ἀνάσταση. «Ἀναστάσεως ἡμέρα, λαμπρυνθῶμεν λαοί Πάσχα Κυρίου Πάσχα.
            Ἐκ γάρ θανάτου πρός ζωήν καί ἐκ γῆς πρός οὐρανόν Χριστός ὁ Θεός ἡμᾶς διεβίβασεν ἐπινίκιον ἄδοντες»
            Τά λόγια αὐτά τινάζουν στόν ἀέρα τή λογική μας καί ἀντηχοῦν παράξενα στο σημερινό κόσμο, πού χαρακτηρίζεται γιά τήν τραγικότητά του. Στη ζωή τοῦ καθενός ἡ δυστυχία τονίζει τήν παρουσία της. Καί συλλογιζόμαστε: Ἄν ὑπῆρχε Θεός, δέν θά ὑπῆρχε τόσο κακό μέσα στόν κόσμο. Ἀλλά ὁ Θεός μας δέν εἶναι Θεός ἰσχυρός, ὅπως οἱ ἰσχυροί τοῦ κόσμου τούτου, ὅπως οἱ σεισμικές δονήσεις, οἱ τρομοκρατίες, οἱ δικτατορίες. Ὁ Θεός, μᾶς λέει ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης, εἶναι “Φῶς” καί “ζωή” “ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη”. Ἡ ἀγάπη ὅμως δέν ἐπιβάλλεται. “Τό φῶς ἐν τῇ σκοτίᾳ φαίνει” ἀλλά δέν ἐξαναγκάζει τά σκοτάδια νά τό δεχθοῦν.


            Ἄν στρέψουμε τήν πλάτη μας στήν πηγή τοῦ φωτός, βρισκόμαστε στή σκιά καί μέσα σ’ αὐτήν οἱ δυνάμεις τοῦ κακοῦ ἀποδεσμεύονται, τό χάος βασιλεύει.     
Παρόλα αὐτά, ἄν ἡ ἀγάπη δέν ἐπιβάλλεται, μηχανεύεται τό ἀδύνατο γιὰ νά μᾶς σώσει, γιά νά μᾶς γεμίσει ἀπό τό φῶς της. Τό ἀδύνατο εἶναι ὁ σταυρός:
 Ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός ἀφήνεται ἐκουσίως νά δολοφονηθεῖ ἀπό τό ψεῦδος, τό μῖσος καί τόν φόνο πού κρύβονται στό βάθος μας.
            Ἀλλά σ’ αὐτόν τόν μεγάλο ἀγῶνα τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου, κυριαρχεῖ ἡ ζωή. Διότι ὁ Χριστός εἶναι Θεός καί ὁ Θεός εἶναι ἡ ζωή καί αὐτή τή ζωή τίποτε δέν μπορεῖ νά τή νικήσει. Γι’ αὐτό καί ὁ Χριστός ἀνορθώνεται, ἀφυπνίζεται, ἀνίσταται καί ὄχι μόνος ἀλλά καί ἐμεῖς μαζί Του.
            Δέν εἴμαστε πλέον ἐγκαταλελειμμένοι στόν πόνο, τή δυστυχία, τήν ἀγωνία μας. Ὁ Χριστός σταυρώνεται μαζί μας καὶ μᾶς ἀνοίγει ἕνα δρόμο ζωῆς χωρίς ὄρια, μᾶς δίνει μία νέα δύναμη, μᾶς κάνει ἰκανούς νά σεβόμαστε καί νά ἀναπτύσσουμε αὐτήν τήν ἰκμάδα τῆς ζωῆς, αὐτή τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, πού ἀποτελεῖ τήν ἀξιοπρέπεια κάθε προσώπου.
          Βέβαια γι’ αὐτό δέν γίνεται μεγάλος θόρυβος. Τό κακό κάνει θόρυβο, τό ἀσήμαντο μεγαλοποιεῖται. Τά γεγονότα πού μᾶς μεταδίδουν τά μέσα μαζικῆς ἐνημέρωσης εἶναι πολύ συχνά «θόρυβος καί παραφορά». Ἡ καλοσύνη, ἡ ἀγαθότητα, ἡ ἀγάπη ἐνεργοῦν ἀθόρυβα, ἀργά, μυστικά, ὅπως ὁ χυμός τῆς ἄνοιξης στά δέντρα καί αὐτός ὁ χυμός ποτίζει κατά τρόπο ἀπρόβλεπτο τόν πολιτισμό καί τήν κοινωνία.
          Μέσα στήν ἰστορία ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι σάν μία πηγή, ἡ ὁποία δεν στερεύει μέ τίποτε καί ἡ ὁποία τρέχει ὁρμητικώτερα ἀπό κάθε ἄλλη φορά μέ τό αἷμα τῶν μαρτύρων, τόν πόνο τῶν ὁμολογητῶν, τόν ἱδρῶτα καί τήν ἄσκηση τῶν ὁσίων.
          Γιατί ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι εὐχαριστία καί ἡ εὐχαριστία εἶναι ἡ Ἀνάσταση.
         Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός μᾶς προτρέπει. «Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν ... ἐκ τάφου ὁμβρήσαντος Χριστοῦ, ἐν ῷ στερεούμεθα». Αὐτό τό ζωντανό νερό ποτίζει τήν οἰκουμένη ὀλόκληρη.
          Στήν ἀρχαῖα Ἐκκλησία ἔλεγαν γιά τούς χριστιανούς ὅτι εἶναι «ἐκείνοι πού δέν φοβοῦνται τόν θάνατο», ἐκείνοι πού εἶναι ἀπ᾿ αὐτόν ἤδη τόν κόσμο «ἀναστημένοι». Ἔχοντας καί ἐμεῖς γευθεῖ τό “καινόν πόμα” ἀπό τήν “πηγή τῆς ἀφθαρσίας”, τόν Ἀναστάντα Χριστό, ἄς προσπαθήσουμε νά εἴμαστε ζωντανοί, ἰκανοί ν᾿ ἀγωνιζόμαστε ἐνάντια σέ κάθε μορφή θανάτου, μέ τή δύναμη τῆς Ἀνάστασης. Νά γίνουμε καί ἐμεῖς μάρτυρες Ἰησοῦ Χριστοῦ, μάρτυρες τῆς Ἀνστάσεώς του.
            Ἀγαπητοί ἀδελφοί “ Χ ρ ι σ τ ό ς   Ἀ ν έ σ τ η”
           Δηλαδή ὁ θάνατος νικήθηκε. Ἡ ζωή εἶναι ἰσχυρότερη τοῦ θανάτου. Ὁ θάνατος πατεῖται θανάτῳ. Σέ αὐτή τή μεγάλη χαρά, τή χαρά τοῦ Πάσχα, δεχθεῖτε καί τίς δικές μου πατρικές εὐχές καί εὐλογίες.

                                                            Ὁ Μητροπολίτης  



    + Ὁ Ἀργολίδος Νεκτάριος

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...