Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Ιουνίου 08, 2013

Κυριακή του Τυφλού: «ἐν τῶ φωτί Σου ὀψόμεθα φῶς»π. Στυλιανός Μακρής










Ε
ναι παραδεκτ στν νθρώπινη μπειρία τι  ληθινότητα τν ντων τεκμηριώνεται δι τν ασθήσεων. Μπορομε ν πομε τι κάτι εναι πραγματικό, ν τ δομε  τ γγίξουμε. Ο ασθήσεις συχν μς πείθουν, πολλς φορς μς πλανον. λλοτε πάλι  δυναμία  χρηστία τν ασθήσεων δν σημαίνει κα νυπαρξία το ασθητο, γεγονς πο βλέπουμε νποδεικνύεται στν περίπτωση το σημερινο εαγγελικο ναγνώσματος. τυφλς προχωρ στν πρ ασθηση γνώση μις λήθειας πο δυνατοσαν νγνωρίσουν ο χοντες γιείς, ντούτοις πορωμένους πνευματικος φθαλμούς, τι νεργν τ θαυμαστ σημεα Ναζωραος Διδάσκαλος εναι κ Θεο Πατρός. 
        ραση εναι  πλέον πολύτιμη π τς πέντε ασθήσεις μας. Σ ατν στηρίζεται  κατανόηση κα γνωριμία μ τ περιβάλλον, λλ κα σύνολη νθρώπινη δραστηριότητα. Στν περίπτωση νς κ γενετς τυφλο  πουσία εκονικν μπειρικν παραστάσεων καθιστ τν νθρωπο δύναμο νντιληφθ στν πληρότητά του τ θαμα τς δημιουργίας, λλ χι δύναμο νκατανοήσ τ θαύματα το Δημιουργο, τν παρξή Του κα τς παρεμβάσειςκείνου στ δική του ζωή. Μπορε γι τ δεδομένα το κόσμου  τυφλς τοσημερινο εαγγελικο ναγνώσματος ν προκαλ τν συμπάθειά μας, μλλονμως κενος μπορε ν καυχται τι βλέπει διπλ κα σως καθαρότερα πκάθε να χριστιαν πο ντιλαμβάνεται τ ντα γύρω του μ φαρισαϊκ ματιά. Κα δν ννο δδελφοί μου, τν ποκρισία τν φαρισαίων, λλ τνπροθυμία ν ναγνωρίσουν, ν ναγνωρίσουμε, πίσω π τ θαμα, πίσω πτ σημεο, πως τ ποκαλομε στν κκλησιαστικ γλσσα, να ζωνταν Θεό, προνοητ κα υεργέτη, Σωτρα κα κριτήριο σωτηρίας.
        τυφλς βλέπει μ δυ ματιές, χι βεβαίως λλήθωρα, μ μ καταπληκτικξυδέρκεια κα γίνεται θεολόγος κα μολογητς ριστος το Χριστο, σντίθεση μ τος γονες του, πο προσποιονται γνοια π τν φόβο τοφορισμο κ τς συναγωγς. ταν  νθρωπος φωτιστ π τ φς τοΧριστο κα γνωρίσ τν λήθεια δύσκολα ρνεται ν τν μολογήσ, δύσκολα τν προδίδει.  τυφλς ξερε καλ τί σημαίνει ν εσαι τυφλός· κασως νιωθε καλύτερα τί σημαίνει ν φωτίζεσαι σωτερικά. Πιθανν  ραση νταν τ χρήσιμο ργαλεο γι ν οκοδομήσ τ πόλοιπο τς ζως του, νποκατασταθπως συνήθως λέμε, μως σίγουρα χρησιμότερη πρξε νόραση,  σωτερικς φωτισμός, πο λειτούργησε λυτρωτικ γι τν ψυχή του.
       Δυστυχς τν λήθεια τν πραγμάτων, τς ζως, το αυτο μας, δν τν συλλαμβάνουμε μ παρόμοια πνευματικ ασθητήρια. στιάζουμε στ ντα,γνωώντας Ατν πο τ φέρνει στ εναι. Κατανοομε τν λήθεια ς αταπόδεικτη δι τν ρατν κα φήνουμε στ λήθη ς ναπόδεικτη τν ατία τους.  λήθεια ς λέξη εναι σύνθετη, λλ ς γεγονς μία κα πλή. Τπρτον, προέρχεται π τν λέξη λήθη κ το ρχαίου ήματος λανθάνω, δηλαδ κρύβομαι, κα π τ στερητικ λφα.  λέξη λήθεια σημαίνει τνπουσία τν πόκρυψης, ρα λήθεια εναι  ποκάλυψη, τ φανέρωμα, γι’ ατ κα ληθιν στ πλαίσια το κόσμου τν ασθήσεων εναι ,τι δν μένει κρυφό, ,τι ποκαλύπτεται κα φανερώνεται σ ατές.
       ν  Θες τν χριστιανν εναι ληθινός, εναι γιατ ποκαλύπτεται ς σαρκωμένη λήθεια· μως  γνωριμία μ Ατν δν ξαντλεται στ ρια τν σαρκικν ασθήσεων, λλ στν πρ πσαν ασθησιν ασθηση. Γι ν δομε τν μεγάλη λήθεια, τν σαρκωμένη κα σωστική, χρειάζεται φς σώτερον,παιτεται φωτισμς ν Πνεύματι, γι’ ατ λλωστε ψάλλουμε στ δοξολογία «ν τ φωτί Σου ψόμεθα φς». Μ τ φς Χριστο βλέπουμε φς κα δίχως ατμένουμε στ σώτερον σκότος, ς λλοι φαρισαοι. κενοι βλεπαν τ θαύματα,ς χοντες σαφς τν σωματικ ραση, λλ δν βλεπαν μέσα κα πίσω πτ θαύματα, γιατ  καρδιά τους συσκοτίσθηκε π τν γωϊσμ κα τ μίσος κατ τς σαρκωμένης λήθειας.
        κκλησία χρησιμοποιε μία πολ ραία φράση, γι ν πευθύν στννθρωπο τν πρόσκληση τς γνωριμίας μ τ φς τ ληθινό, τν σαρκωμένηλήθεια: «ρχου κα δε», δηλαδ «λα ν θεραπευθς π τν σωτερική σου τύφλωση κα ν διαπιστώσς δίοις πνευματικος μμασιν πόσο πραγματικεναι ατ πο εδαν κα πίστευσαν μυριάδες κα σοι λλοι μ δόντες καπιστεύσαντες». Ζητομε ποδείξεις γι τν σαρκωμένη λήθεια; Ζητομε νδομε, γι ν πιστεύσουμε; δο  εκαιρία.  Χριστς δν κρύβεται! Φανερώνεται σ σους πιθυμον ν Τν δον, ρκε μως ν χουν πέσ π τμάτια τς ψυχς τους τ λέπια τς πορώσεως. 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ «Οὐχ ἱκανῶ τοῦ ἐρωτᾶν, πότε νύξ πότε ἡμέρα. Οὐκ εὐτονοῦσί μου οἱ πόδες τά τῶν λίθων προσκρούσματα» π. Αλέξιος Αλεξόπουλος

«Οὐχ ἱκανῶ τοῦ ἐρωτᾶν, πότε νύξ πότε ἡμέρα. Οὐκ εὐτονοῦσί μου οἱ πόδες τά τῶν λίθων προσκρούσματα»
Ο τυφλός της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής, όπως αναφέρει ένα τροπάριο της ημέρας, δεν ήξερε πότε είναι ημέρα και πότε νύχτα, που είναι ο δρόμος, που οι πέτρες, που ο γκρεμός. Έτσι βάδιζε μέσα στον κόσμο και φυσικά η κατάστασή του ήταν πολύ δύσκολη και άσχημη. Μόνο όσοι βρίσκονται σ΄αυτή τη θέση μπορούν να κατανοήσουν το πρόβλημα. Αλλά, δυστυχώς, αυτή η δυσκολία του τυφλού να προσανατολιστεί στον κόσμο, να μην μπορεί να βρει τη ΘΕΣΗ του με το περιβάλλον, με τους άλλους ανθρώπους, με τον εαυτό του, μεταφέρεται και για κείνον αλλά και για μας στο να μην μπορούμε να βρούμε τη ΣΧΕΣΗ μας με τον εαυτό μας πρώτα, με τους συνανθρώπους μας, με το περιβάλλον μας και με το Θεό. Αυτή είναι η πνευματική τύφλωση.
Όταν δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα νοήματα που έρχονται στο μυαλό μας, αν είναι δικά μας, αν είναι μέσα από πάθη και επιθυμίες, αν είναι από άλλους, αν είναι κατά το θέλημα του Θεού κλπ, δεν μπορούμε να κάνουμε επιλογή και αισθανόμαστε τυφλοί ή κατευθυνόμαστε στα τυφλά. Και στην εποχή μας δυστυχώς, που έχουμε έναν κατακλυσμό νοημάτων, (αξίες, διαφημίσεις, πολιτικές προτάσεις) αισθανόμαστε αδύναμοι να διαλέξουμε, να αποφασίσουμε και βαδίζουμε τυφλοί στα τυφλά!!!
Ο τυφλός του Ευαγγελίου βρήκε τι και ποιον να ακολουθήσει. Το ΧΡΙΣΤΟ. Και κατηγορήθηκε και λοιδορήθηκε και τιμωρήθηκε, βρέθηκε έξω από την κοινωνική κατάσταση των ανθρώπων, έγινε αποσυνάγωγος, αλλά ήξερα πλέον καθαρά το φίλτρο μέσα από το οποίο θα περνούσε κάθε τι στη ζωή του.
Ίσως είναι επιτακτική ανάγκη, σήμερα ειδικά, εν μέσω κρίσεως, ανάμεσα σε δύο εκλογές, να ξεκαθαρίσουμε τα νοήματα που λαμβάνουμε, να προσανατολίσουμε τον εαυτό μας πρώτα ως προς τον εαυτό μας και ως προς το Θεό και να αποφασίσουμε συνειδητά τι θα επιλέξουμε… 

Κυριακή του Τυφλού «νῦν δὲ λέγετε ὅτι βλέπομεν· ἡ ἁμαρτία ὑμῶν μένει» (Ιω 9,41). Αρχιμανδρίτου π. Λουκά Τσιούτσικα της Ιεράς Μητροπόλεως Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης.



tou_tyflouΜε το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, ο άγιος Ευαγγελιστής Ιωάννης μας μίλησε για το θαύμα της θεραπείας ενός εκ γενετής τυφλού, του τυφλού της Ιερουσαλήμ.  Πως δηλαδή ο Κύριος έκανε με το πτύσμα του πηλό και με αυτόν επέχρισε τα μάτια του, κατόπιν του είπε να πάει στην κολυμβήθρα, τη δεξαμενή του Σιλωάμ, να νιφτεί και ότι με το νίψιμο έγινε εντελώς καλά.
Κατ’ αρχάς ας τονίσουμε το μέγεθος, το μοναδικό του θαύματος. Καθώς σχολίασε ο θεραπευμένος τυφλός, από τότε που έγινε ο κόσμος ποτέ άλλη φορά δεν ακούστηκε να ανοίξει κάποιος τα μάτια ενός από τη γέννησή του τυφλού. Οι βολβοί των ματιών μερικώς ή ολικώς έλλειπαν. Και ο Κύριος με τον πηλό δημιούργησε στις κόγχες ότι έλλειπε, πράγμα που, καθώς λέγουν οι άγιοι Πατέρες, διδάσκει ότι αυτός ο Χριστός είναι που κατ’ αρχάς έπλασε από χώμα το σώμα του Αδάμ. Αυτός που άνοιξε τα μάτια του τυφλού είναι ο δημιουργός του κόσμου.
Στη συνέχεια, παρακάτω, μας διηγήθηκε ο ιερός Ευαγγελιστής το πώς είδαν το θαύμα αυτό οι διάφοροι, και τι στάση πήραν απέναντι σε αυτόν που έκανε το θαύμα, δηλαδή απέναντι στο Χριστό· ιδιαίτερα δε, τι αποτέλεσμα είχε το θαύμα στην ψυχή του πρώην τυφλού και στις ψυχές των Φαρισαίων. Και ο τυφλός μεν πίστεψε ότι ο Χριστός είναι ο υιός του Θεού, δηλαδή ο Μεσσίας Χριστός και τον προσκύνησε, οι Φαρισαίοι δε είπαν ότι ήταν αμαρτωλός και τον απέρριψαν. Ο Κύριος σχολιάζοντας αυτή τη στάση των Φαρισαίων και του τυφλού είπε· «Εἰς κρίμα ἐγὼ εἰς τὸν κόσμον τοῦτον ἦλθον͵ ἵνα οἱ μὴ βλέποντες βλέπωσιν καὶ οἱ βλέποντες τυφλοὶ γένωνται». Δηλαδή οι Φαρισαίοι επειδή απλώς ασχολούνταν με τον νόμο της Παλαιάς Διαθήκης είχαν την εντύπωση ότι έβλεπαν, ότι αυτοί ήξεραν, δηλαδή είχαν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους, είχαν υπερηφάνεια και γι’ αυτό τελικά δεν είδαν και δεν αναγνώρισαν στο πρόσωπο του Ιησού τον Μεσσία, τον σωτήρα Χριστό, ενώ ο πρώην τυφλός που ήταν ταπεινός, δεν είχε ιδέα για τον εαυτό του, όχι μόνο μπόρεσε να θεραπευθεί σωματικώς αλλά αξιώθηκε να θεραπευθεί και πνευματικώς, καθόσον αναγνώρισε στο πρόσωπο του Ιησού τον σωτήρα και Λυτρωτή και έτσι τον προσκύνησε. Και παρακάτω ο Κύριος είπε, απευθυνόμενος προς τους Φαρισαίους, «Εἰ τυφλοὶ ἦτε͵ οὐκ ἂν εἴχετε ἁμαρτίαν», αν ήσασταν τυφλοί, εάν από άγνοια δε με δεχόσασταν, η αμαρτία σας θα ήταν συγγνωστή. Εάν θεωρούσατε τους εαυτούς σας τυφλούς θα προστρέχατε και σεις στον ιατρό και δεν θα είχατε αμαρτία, διότι ήλθα να άρω, να θεραπεύσω την αμαρτία. «Νῦν δὲ λέγετε ὅτι βλέπομεν· ἡ ἁμαρτία ὑμῶν μένει». Τώρα όμως λέτε ότι βλέπετε, γι’ αυτό δεν ζητάτε τον γιατρό και η αμαρτία σας, η τύφλωσή σας παραμένει».
Αλλά αυτό που συνέβαινε τότε εξακολουθεί και μέχρι σήμερα να συμβαίνει. Υπάρχουν πολλοί που κάνουν τον έξυπνο, που νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα, που νομίζουν ότι δεν υπάρχει κάτι πέρα από αυτό που μπορεί να πιάσει το μυαλό τους, δεν δέχονται, δεν αναγνωρίζουν τον Χριστό ως Θεό και έτσι μένουν μακριά από αυτόν, μακριά από την Εκκλησία και την σωτηρία που δίνει ο Χριστός και έτσι παραμένουν στην αμαρτωλή τους κατάσταση.
Αλλά ας μην πάμε πολύ μακριά. Μήπως λίγο-πολύ τα ίδια ισχύουν και για μας;
Βέβαια, αν μας ρωτήσει κάποιος αν πιστεύουμε στο Χριστό, θα του πούμε, ίσως με κάποια έμφαση, ότι βεβαίως και πιστεύουμε, ότι είμαστε άνθρωποι της Εκκλησίας, των προσκυνημάτων, των μοναστηριών.
Ναι, εξωτερικά, τυπικά έτσι είναι. Τι δείχνει όμως η πνευματική μας κατάσταση; Έχει θεραπευτεί και ζωοποιηθεί η ψυχή μας; Έχουμε μέσα μας τη χάρη του Θεού όπως λένε οι πατέρες μας αισθητώς; Ενεργεί δηλαδή μέσα μας φανερά ο Θεός, πάσχουμε, όπως λέγεται, τα θεία, ή απλώς, έτσι ανθρώπινα, προσπαθούμε να κάνουμε κάτι από αυτά που θέλει ο Θεός; Έχουμε π.χ. την αδιάλειπτη, την αυτενεργούσα προσευχή, προσεύχεται μέσα μας το άγιο Πνεύμα ή απλώς εμείς προσπαθούμε να προσευχηθούμε;
Εάν ναι, έχει καλώς. Εάν όμως όχι, εάν δηλαδή δεν φτάσαμε να γευτούμε την κατάσταση που οι πατέρες μας ονομάζουν φωτισμό και απλώς προσπαθούμε να κάνουμε κάποια καθήκοντα, μήπως αυτό δείχνει ότι και εμείς είμαστε αθεράπευτοι; Μήπως ενώ είμαστε ακόμη τυφλοί λέμε και εμείς, όπως οι Φαρισαίοι, ότι βλέπουμε, ότι ξέρουμε και τα παρόμοια, δηλαδή έχουμε υπερηφάνεια και γι' αυτό δεν μας πιάνει η χάρη του Θεού και μένουμε ακάθαρτοι και αφώτιστοι;
Ας αγαπήσουμε όμως την ταπείνωση. Ας ζητάμε από τον Θεό μας ταπείνωση. Ας καλλιεργούμε ταπεινούς λογισμούς και προπαντός ας ετοιμάζουμε τον εαυτό μας να δέχεται με υπομονή τους πειρασμούς που μας ταπεινώνουν, που εξαλείφουν την καλή ιδέα που έχουμε για τον εαυτό μας. Ας ζητούμε και εμείς, όπως ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, «φώτισόν μου το σκότος», για να ανοίξει ο Χριστός, το Φως το Αληθινό, και τα δικά μας πνευματικά μάτια, και έτσι φωτιζόμενοι να το βλέπουμε, και βλέποντάς το να τον δοξάζουμε, στον παρόντα και προπαντός στον μέλλοντα αιώνα. Αμήν.

Κυριακή του Τυφλού π. Χρήστος Πιτυρίνης

tou_tyflouΣτη  Ευαγγελική Περικοπή της Κυριακής του Τυφλού, η Εκκλησία μας αναφέρεται σε ένα από τα σημαντικά θαύματα του Ιησού Χριστού, στη θεραπεία του εκ Γενετής τυφλού. Το γεγονός μάλιστα ότι ο Χριστός από πηλόν δημιουργεί νέον οφθαλμόν στον ταλαιπωρημένο τυφλό αποδεικνύει τη πίστη της Εκκλησίας μας για τη Θεότητα του Χριστού και μάλιστα ότι ο Θεός - Πατέρας δημιούργησε τα πάντα διά του Υιού του.
Πολλά είναι τα αξιόλογα στοιχεία της σημερινής Ευαγγελικής Περικοπής. Πέραν από τη σημασία της διδασκαλίας της Αγίας Γραφής για την Θεότητα του Χριστού που ήρθε στο κόσμο για να μας σώσει από την αμαρτία και το θάνατο, αξίζει να σταθούμε σε δύο στοιχεία που έχουν σχέση με την εποχή μας και μάλιστα με την αδιαφορία και την ανευθυνότητα που συναντούμε μερικές φορές στους ανθρώπους που αναμένουμε να προστατεύουν ηθικά τα παιδιά και την ευρύτερη κοινωνία.
Οι άνθρωποι αυτοί που θα αναφερθούμε είναι οι γονείς και οι άνθρωποι της Εκκλησίας (τότε τους λέγανε φαρισσαίους). Χωρίς να σημαίνει ότι πάντοτε όλοι οι γονείς κι όλοι οι ευσεβείς άνθρωποι της Εκκλησίας συμπεριφέρονται όπως τους σημερινούς γονείς και τους Φαρισαίους της Ευαγγελικής Περικοπής του  τυφλού, υπάρχουν και περιπτώσεις όμως που δεν διαφέρουν απ' αυτούς.
Έτσι βλέπουμε σήμερα τους γονείς του εκ γενετής τυφλού αντί να δοξάζουν και να ευχαριστούν τον Θεό για τη θεραπεία του υιού τους, φοβούμενοι τις συνέπειες να ομιλήσουν με θάρρος για την αλήθεια του θαύματος του Χριστού, αρνούνται επίμονα για να μη διωχθούν από την Συναγωγή. Στη πραγματικότητα στη διαγωγή των γονέων του τυφλού της σημερινής Ευαγγελικής Περικοπής βλέπουμε ανάγλυφες τις εκδηλώσεις ενός απαράδεκτου καιροσκοπισμού, που θυσιάζει την αλήθεια στη πρόσκαιρη σκοπιμότητα με μια συμπεριφορά που ευχαριστεί τους ισχυρούς του κόσμου τούτου ( το κάνουν και οι πολιτικοί για να κερδίσουν ψήφους και θρησκευτικοί αρχηγοί για να πάρουν λίγα χρήματα όπως τον Ιούδα τον Ισκαριώτη με τη διαφορά ότι σήμερα δεν πάνε να κρεμμαστούν να ησυχάσουμε).
Όταν ο εκ γενετής τυφλός, με το θαύμα του Ιησού Χριστού, άνοιξε τα μάτια του κι αντίκρυσε το φως της ημέρας, με τη θαυματουργική ενέργεια του Θεού έγινε ο καλύτερος μάρτυρας της Θεότητας του Χριστού. Γνωρίζοντας καλά ο ίδιος την άσχημη κατάσταση που βρισκόταν προηγουμένως, εκτίμησε ιδιαίτερα το δώρο του Θεού, δηλαδή την υγεία του, την θαυματουργική θεραπεία του.
Γι' αυτό χωρίς να φοβάται καθόλου τις απειλές των πανίσχυρων Φαρισαίων, όχι μόνο τους είπε με θάρρος την αλήθεια για το πρόσωπο του Χριστού, αλλά ειρωνεύθηκε και την απιστία τους και την κακία τους που απόβλεπαν στην απόρριψη του θαύματος του Ιησού Χριστού. Αντίθετα όμως με τον θεραπευθέντα τυφλό, οι γονείς του ενώ γνώριζαν όσο και εκείνος την αθεράπευτη κατάσταση των ματιών του, είδαν το θαύμα του Χριστού με κριτήριο το προσωρινό ατομικό τους συμφέρον. Μπροστά στο φόβο του διωγμού των Φαρισαίων έλεγαν πως δεν γνωρίζουν τίποτα για το μεγαλείο του θαύματος της θεραπείας του παιδιού τους. Πίστευαν περισσότερο στη δύναμη της κακίας των αμαρτωλών ανθρώπων παρά στη δύναμη του φιλεύσπλαχνου Θεού.
Αυτή είναι δυστυχώς η συμπεριφορά των καιροσκόπων. Η κάθε εποχή έχει τους καιροσκόπους της που δημιουργούν με την παρουσία τους τα κοινωνικά προβλήματα που μας περιβάλλουν και μας κάνουν να υποφέρουμε. (Είναι όπως αυτούς που οδήγησαν το Έθνος στο χείλος του γκρεμμού της χρεοκοπίας και του εξευτελισμού). Οι καιροσκόποι ρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους απέναντι σε πρόσωπα και γεγονότα όχι με κριτήριο την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, αλλά με κριτήριο μια υστερόβουλη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί κάποιο μικρό ελεεινό συμφέρον σε βάρος του κοινού καλού. (Οι διεφθαρμένοι και απατεώνες πολιτικοί μας το προσωπικό τους πλουτισμό σε βάρος του Έθνους). Οι καιροσκόποι κάνουν και λένε όχι ότι βοηθά την ευρύτερη κοινωνία, αλλά ότι τους εξυπηρετεί τους ίδιους ως άτομα σε βάρος των πολλών. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να υπηρετούν δουλικά τους ανθρώπους της εξουσίας και να αδιαφορούν για τον ευαγγελικό λόγο της αγάπης και της δικαιοσύνης του Θεού. (Οι διεφθαρμένοι οπαδοί υποστηρίζουν τυφλά τον διεφθαρμένο πολιτικό αρχηγό τους όπως οι μαφιόζοι). Για τους καιροσκόπους εκείνο που μετράει μέσα τους δεν είναι η αλήθεια και το δίκαιο, αλλά ο ατομισμός, δηλαδή ο εγωϊσμός και η ιδιοτέλεια, η εξυπηρέτηση δηλαδή ατομικών μικροσυμφερόντων που οδηγούν σε κοινωνικές αδικίες. (Αυτά που μας έκαναν οι διεφθαρμένοι πολιτικοί για να φθάσουμε στη σημερινή κρίση). Για το συμφέρον τους οι καιροσκόποι είναι έτοιμοι να ποδοπατήσουν και την ηθική και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, αρκεί να μη θιγούν οι ίδιοι ή να έχουν στα σίγουρα εκ των προτέρων κάποια εξασφαλισμένα παράνομα οφέλη, όπως αυτοί που μπροστά στο μεγάλο και εύκολο κέρδος δέχονται να αγοράζουν φτηνά προϊόντα από κλοπές και μια μέρα από την πλεονεξία τους να κερδίσουν περισσότερα χάνουν ακόμη και τη ζωή τους (στη Νότιο Αφρική).
Οι καιροσκόποι δεν στερούνται μόνο καλού χαρακτήρος. Συμπεριφέρονται συμφεροντολογικά επειδή προηγείται μέσα τους μια διαστροφή. Οι θετικές δυνάμεις της συνειδήσεως τους, που έχουν ως δημιουργήματα κατ' εικόνα Θεού, που έχουν όλοι οι άνθρωποι, νεκρώνονται και γίνονται έτσι πωρωμένες συνειδήσεις . (Έτσι έγινε και στην Ελλάδα ανάμεσα σε εκείνους που εμπιστευθήκαμε τη διακυβέρνηση της Χώρας και φθάσαμε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας). Χωρίς να υπολογίζουν καμιά ηθική, γίνονται ανήθικοι, συνθηκολογούν με την κακοήθεια σκοτώνοντας αλύπητα και τη δική τους αξιοπρέπεια και των συνανθρώπων τους. Έτσι μετατρέπονται μέσα στη κοινωνία μας σε αρρωστημένα κύτταρα που με τις αμαρτίες τους και τις αδικίες τους διαταράσσουν την ηθική τάξη που χρειάζεται μια κοινωνία για να ευημερεί, όπως συμβαίνει στη χώρα που ζούμε με την αύξηση της εγκληματικότητας και το μη σεβασμό της ζωής ως δώρο Θεού, ως επίσης και τη βάρβαρη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας. (Αν δεν επιστραφούν τα κλεμμένα του δημοσίου η οικονομική κρίση της χώρας δεν θεραπεύεται με τίποτα)
Πολλοί γονείς πάλι στην εποχή μας πέφτουν στο ολίσθημα του καιροσκοπισμού πιστεύοντας ότι έτσι προφυλάσσονται από δυσάρεστες περιπέτειες εξασφαλίζοντας μέσα στο περιβάλλον τους μια μορφή φαινομενικής ειρήνης και ευημερίας, όπως εσυνέβη για σχεδόν χρόνια με την πολιτική του Απαρχάϊτ και της απικοιοκρατίας, του φυλετικού διαχωρισμού δηλαδή των ανθρώπων , με αποτέλεσμα τα προβλήματα που αντιμετώπιζουμε σήμερα στην Αφρική να φαίνονται πολύπλοκα και άλυτα.
Αυτή την λανθασμένη τακτική, να μη αγαπούμε τους συνανθρώπους μας όπως τον εαυτό μας και να μη ζούμε τίμια, οι άγιοι της Εκκλησίας μας την καταδικάζουν γιατί μας απομακρύνει από την αδιάκριτη εφαρμογή της αγάπης του Θεού, μας χωρίζει από το Θεό και μας κρατεί μακρυά από την εν Χριστώ σωτηρία μας. Η ζωή του χριστιανού εκφράζεται ως μαρτύριο και ως μαρτυρία χριστιανικής ζωής που διακονεί την αλήθεια, την αγάπη και τη δικαιοσύνη.
Η μορφή εκείνη της φαινομενικής ειρήνης και της πρόσκαιρης ασφάλειας που επιτυγχάνεται σε βάρος της δικαιοσύνης και της αλήθειας και το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων, με την επικράτηση της κοινωνικής αδικίας και του μίσους δεν έχει καμιά αξία. Είναι μια πορεία απειλής αφανισμού, γιατί στην πραγματικότητα αυτή η άδικη κατάσταση δεν είναι πραγματική ειρηνική συνύπαρξη, αλλά μια απαράδεκτη κοινωνική καταπίεση και εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον συνάνθρωπό του που στηρίζεται στην αδικία των αδυνάτων και στην ανοχή και την αδιαφορία των ισχυρών.
Τα ίχνη των καιροσκόπων γονέων του τυφλού, δυστυχώς τα ακολουθούν και σήμερα πολλοί σύγχρονοι γονείς. Μπορούμε να το διαπιστώσουμε μέσα από τους ανθρώπους που συναντούμε καθημερινά. Πολλοί από εμάς εξακριβώνουμε έγκαιρα κατά που φυσάει ο άνεμος και ανάλογα κάνουμε στροφές επιδέξιες και υποκλινόμαστε μπροστά στους ισχυρούς, χρησιμοποιώντας την ευχάριστη και υπερβολική κολακεία και τη συκοφαντία, αρκεί να γίνουμε ευχάριστοι, να εξασφαλίσουμε κάποια οφέλη και να καλοπερνούμε. Κι όταν αλλάξουν τα πράγματα κι η οικονομική δύναμη μετακινηθεί σ' αλλους, τότε οι καιροσκόποι θα σπεύσουν αμέσως να προσαρμοσθούν πρώτοι με τη νέα πραγματικότητα όπως τους χαμολαίοντες που αλλάζουν συνέχεια χρώματα. Γι' αυτό το λόγο για να περιορισθούν τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας έχουμε ανάγκη από υπεύθυνους χριστιανούς γονείς με ηθικές αρχές που να είναι αποφασισμένοι να λένε όχι στις ηθικές παρεκτροπές και να στηρίζουν και να ενθαρρύνουν ο,τιδήποτε είναι καλό και μας ωφελεί όλους μας, κι ιδιαίτερα την ενίσχυση του θεσμού του Χριστιανικού γάμου και της οικογένειας με την μη ανοχή των παράνομων δεσμών και των εξωσυζυγικών σχέσεων. Χρειαζόμαστε υπεύθυνους γονείς που δεν θυσιάζουν στο βωμό των μικρών συμφερόντων τους την αλήθεια και τη δικαιοσύνη. Χρειαζόμαστε γονείς που έχουν το θάρρος της γνώμης τους, που με αξιοπρέπεια και γενναιότητα έχουν την καλή διάθεση να θυσιασθούν για την αλήθεια και το δίκαιο. Σήμερα έχουμε ανάγκη από γονείς αγίους που με αγάπη, καλωσύνη, κατανόηση, υπομονή, ηρεμία και τρυφερότητα θα βοηθήσουν τα ανήσυχα και ταραγμένα παιδιά της εποχής μας. Μόνο έτσι θα περιορισθούν οι καιροσκόποι της εποχής μας που μετατρέπονται σε αρνητικά στοιχεία που προσπαθούν συνέχεια να ναρκοθετούν την ειρηνική πορεία των τίμιων ανθρώπων.
Μερικές φορές όμως τον δρόμο των τιμίων ανθρώπων τον ναρκοθετούν και οι κάθε είδους Φαρισαίοι, όπως οι Φαρισαίοι της σημερινής ευαγγελικής περικοπής που προσπαθούν να δημιουργήσουν προβλήματα στο έργο του Χριστού. Αυτοί δηλαδή που έπρεπε να βοηθήσουν τον Χριστό τον υποθάλπτουν και τον πολεμούν. Είναι πράγματι μεγάλη ειρωνεία όταν αυτοί που υποτίθεται ότι εκπροσωπούν θεσμούς και αξίες να είναι οι καταστροφείς της ηθικής τάξεως. Έτσι όπως οι Φαρισαίοι προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να απορρίψουν το θαύμα που έκανε ο Χριστός στον εκ γενετής τυφλό, βλέπουμε καμιά φορά ανθρώπους της Εκκλησίας ή μερικούς από τους Πολιτικούς  μας να δημιουργούν τεράστια προβλήματα στο σωτηριολογικό έργο της Εκκλησίας μας ή ακόμη να κακολογούν και να υποθάλπτουν το έργο των κληρικών μας και της Εκκλησίας μας. Αντί να βοηθήσουν συκοφαντούν. Αντί να συνεργασθούν διαιρούν. Αντί να στηρίξουν το έργο της Εκκλησίας μας το πολεμούν. Θέλουν να καταργήσουν το μάθημα των θρησκευτικών, κλείσανε εκκλησιαστικές σχολές και εκκλησιαστικά λύκεια και τώρα φθάσανε στο σημείο αυθαίρετα να θέλουν να κλείσουν και το τμήμα κοινωνικής θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Αθηνών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.
Τα πυρά των Φαρισαίων εκτοξεύονται στο τυφλό, στην ουσία όμως αποβλέπουν να κτυπήσουν τη θεότητα του Χριστού, να απορρίψουν δηλαδή τη θεότητα του Χριστού, να συσκοτίσουν την αλήθεια. Την κακία τους την εκφράζουν με δύο τρόπους, με τη βία προσπαθούν να τον τρομοκρατήσουν και με την ειρωνεία να τον εξευτελίσουν. Και οι δύο τρόποι είναι γνωστοί μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας, γιατί πάντοτε χρησιμοποιούνται από αυτούς που θέλουν να σκοτώσουν την Πρόδρομο για να μη τον ελέγχει. Τα ολοκληρωτικά καθεστώτα κι οι κάθε είδους δικτάτορες για να επικρατούν χρησιμοποιούν πάντοτε τη βία, όπως γίνεται στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Η ειρωνεία πάλι, που χρησιμοποιούν οι κάθε είδους Φαρισαίοι, είναι ένας ακόμη τρόπος για να εκμηδενίσουν την αλήθεια και τους ανθρώπους που αγωνίζονται γι' αυτή. Συνήθως οι αμαρτωλοί άνθρωποι αυτό που βλέπουν να βρίσκεται ψηλά το χλευάζουν για να αισθάνονται οι ίδιοι καλά με τη πτώση που ζούν. Έτσι οι φαύλοι και οι ανώμαλοι ειρωνεύονται τους αγνούς, οι δυνατοί τους αδύνατους, οι δήθεν σπουδασμένοι και μορφωμένοι τους αγράμματους, που στη πραγματικότητα μπορεί να είναι οι στυλοβάτες της κοινωνίας μας.
Στην εποχή μας οι φανταμελιστές, οι φανατικοί θρησκευόμενοι άνθρωποι χρησιμοποιούν περισσότερο τη βία κι οι σύγχρονοι άνθρωποι της Δυτικής κοινωνίας την ειρωνεία. Κι οι δύο κατηγορίες όμως έχουν ως κοινό τους σημείο το πόλεμο κατά της αλήθειας και της αγάπης, και γι' αυτό γίνονται εχθροί του Χριστού. Τα αποτελέσματα της βίας και της ειρωνείας προσωρινά φαίνονται να κυριαρχούν και να εντυπωσιάζουν. Στο τέλος όμως αποκαλύπτονται και εξευτελίζονται όπως οι Φαρισαίοι από τον αδύνατο και άσημο εκ γενετής τυφλό. Όποιος θέλει να σβύσει το φως της αλήθειας σβύνει ο ίδιος. Αυτή είναι η κατάληξη όσων αντιστρατεύονται στο έργο του Χριστού, γιατί στην πραγματικότητα αντιστρατεύονται στο έργο της σωτηρίας του ανθρώπου, ταυτίζοντας την έννοια της ελευθερίας με τη κατάσταση της ασυδοσίας. Στηρίζονται σε ένα νομικισμό που διασώζει τους τύπους και σκοτώνει τη ζωή και τη πρόοδο.
Έτσι οι Φαρισαίοι κατηγόρησαν το Χριστό ότι με το θαύμα κατέλυσε την αργία του Σαββάτου. Δεν μπορούσαν να συνειδητοποιήσουν ότι το Σάββατο εγένετο διά τον άνθρωπο κι όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο. Ο φθόνος, η ζήλια και η προκατάληψη δεν τους αφήνουν να αναγνωρίσουν το Δημιουργό του θαύματος. Το μόνο που κατάφεραν όμως ήταν να μείνουν πάντα στα πυκνά σκοτάδια της απιστίας και της κακίας. Αντί να πιστέψουν, να μετανοήσουν, να ευχαριστήσουν το Θεό, που εδώρησε το φώς σ' ένα δυστυχισμένο τυφλό συνάνθρωπό τους, έμειναν τυφλοί, σκληροί και αμετανόητοι. Έτσι το επόμενο βήμα τους ήταν να προχωρήσουν αδίστακτα στη καταδίκη και στη Σταύρωσι του Χριστού.  Αδίστακτοι συκοφάντες όπως οι Φαρισαίοι υπάρχουν και στην εποχή μας, ανάμεσά μας. Είναι οι άνθρωποι χωρίς ανθρωπιά που ζούν για να κάνουν το κακό. Η γλώσσα τους κρύβει θανατηφόρο δηλητήριο που όταν εκτοξευθεί δολοφονεί υπολήψεις, τραυματίζει ψυχές, γκρεμίζει έργα ποτισμένα με ιδρώτα και αίμα, γιατί αυτός που συκοφαντεί συνήθως φθονεί την αρετή και μισά την αλήθεια. Όταν δεν μπορεί να αρνηθεί την πραγματικότητα, με σατανική επιδεξιότητα τη διαστρέφει και με ασφάλεια θέτει εκτός μάχης εκείνον που εναντίον του κατευθύνει τα βέλη του, διαδίδοντας σε βάρος του ψεύτικες πληροφορίες, δηλαδή συκοφαντίες. Πολλές φορές δεν χρειάζεται κάν να ανοίξει το στόμα του. Ένας μορφασμός, μια χειρονομία, ένα γεμάτο υπονοούμενα χαμόγελο, ένα ειρωνικό ανασήκωμα των ώμων, είναι αρκετά για να βάλει ερωτηματικό στην υπόληψη αυτού που θέλει να καταστρέψει. Η συκοφαντία είναι όπως το κάρβουνο, σβυστό σε μουζώνει και αναμμένο σε καίει.
Ας προσέξουμε λοιπόν κι ας προσπαθούμε να αποφεύγουμε τη τακτική των παλιών και των σύγχρονων φαρισαίων. Ας κρατήσουμε τον εαυτό μας μακρυά από τη φοβερή μάστιγα της συκοφαντίας, αν θέλουμε να μη χάσουμε την ανθρωπιά μας και την ελπίδα μας να εισέλθουμε στο Παράδεισο.
Ταυτόχρονα όμως δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι μετά τη πτώση του πρώτου ανθρώπου με το προπατορικό αμάρτημα η ροπή προς την αμαρτία υπάρχει στο καθένα μας, κι ότι αναμάρτητος είναι μόνο ο Ιησούς Χριστός. Γι' αυτό λίγο-πολύ ο κάθε άνθρωπος πέφτει στην αμαρτία. Το έργο του Χριστού είναι να μας λυτρώσει από τα δεσμά της αμαρτίας. Αυτό το έργο αγαπητοί μου συνεχίζει να επιτελείται στο χώρο της Εκκλησίας που αποτελεί κατά τον απόστολο των Εθνών σοφό Παύλο «Σώμα Χριστού».
Γι' αυτό ας ευχηθούμε το θαύμα που άνοιξε τα μάτια του εκ γενετής τυφλού να ανοίξει και τα δικά μας μάτια για να οδηγηθούμε στην μετάνοια με την πορεία μας στο ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως που θα εκφρασθεί έμπρακτα με τον αξιολογικό μας προσανατολισμό στην καθημερινή μας ζωή. Έτσι η τύφλωση μας σταματά όταν ζούμε μυστηριακά μέσα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας. Το μεγαλείον της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας είναι ότι με θαυματουργικό τρόπο κατάφερε για δύο σχεδόν χιλιάδες χρόνια να μας προσφέρει αυτή την πραγματικότητα της λειτουργικής ζωής που ανοίγει για όσους ζουν σύμφωνα με τις Θείες Εντολές του Χριστού την θύρα του Παραδείσου.

Τυπικόν της 9ης Ἰουνίου 2013

Κυριακή: ΣΤ΄ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (τοῦ Τυφλοῦ).
 Ἐν ᾗ ἑορτάζομεν τό εἰς τόν ἐκ γενετῆς Τυφλόν, τοῦ Κυρίου
 καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ 
γενόμενον θαῦμα. 
Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Κυρίλλου,
 Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας.
 Τῶν Ἁγίων πέντε Κανονικῶν Παρθένων.
 
    
Ἦχος πλ. α΄ – Ἑωθινόν Η΄.
Τῷ Σαββάτῳ ἑσπέρας: Θ΄ ΩΡΑ
Ἀπολυτίκιον: «Τό φαιδρόν τῆς ἀναστάσεως...».
Κοντάκιον: «Πίστει ἐλθοῦσα...».
Ἀπόλυσις: Μικρά. Ἡ Ἀναστάσιμος.
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ
Προοιμιακός – Ψαλτήριον.
Εἰς τό· «Κύριε, ἐκέκραξα...».
Ἑσπέρια: 1.– Τά 3 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Διά τοῦ τιμίου 
σου Σταυροῦ... – Ὁ τήν ἀνάστασιν διδούς... – Μέγα θαῦμα...».
 2.– Τά 4 Στιχηρά Ἀνατολικά· «Ἑσπερινήν προσκύνησιν... 
– Τόν ἀρ­χηγόν τῆς σωτηρίας ἡμῶν... – Οἱ τῆς κουστωδίας... 
– Κύριε, ὁ τόν ᾅδην σκυλεύσας...» καί 
3.– Τά 2 Στιχηρά Ἰδιόμελα τοῦ Τυφλοῦ· 
«Ὁ τυφλός γεννηθείς... – Παράγων ὁ Ἰησοῦς...» εἰς 3, τό πρῶτον δίς.
Δόξα: Τό Ἰδιόμελον τοῦ Τυφλοῦ· «Κύριε, παράγων ἐν τῇ ὁδῷ...».
Καί νῦν: Τό α΄ Θεοτοκίον τοῦ ἤχου· «Ἐν τῇ Ἐρυθρᾷ θαλάσσῃ...».
Εἴσοδος: «Φῶς ἱλαρόν...». Τό Προκείμενον τῆς ἡμέρας.
Ἀπόστιχα: Τό Ἀναστάσιμον Στιχηρόν· «Σέ τόν σαρκωθέντα...»
 καί τά 4 Στιχηρά τοῦ Πάσχα· «Πάσχα ἱερόν... 
– Δεῦτε ἀπό θέας γυναῖκες... – Αἱ Μυροφόροι γυναῖκες... 
– Πάσχα τό τερπνόν...», μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων.
Δόξα: Τό ἕτερον Ἰδιόμελον τοῦ Τυφλοῦ· «Δικαιοσύνης ἥλιε...».
Καί νῦν: «Ἀναστάσεως ἡμέρα...», μετά τοῦ· «Χριστός ἀνέστη...», ἅ­παξ.
Τρισάγιον.
Ἀπολυτίκια: 1.– Τό Ἀναστάσιμον· «Τόν συνάναρχον Λόγον...» καί 
2.– Δόξα, Καί νῦν, τό ὁμόηχον Θεοτοκίον αὐτοῦ· «Χαῖρε, πύλη Κυρίου...».
Ἀπόλυσις: «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν...».
Τῇ Κυριακῇ πρωΐ: ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ
  Μετά τόν Ν΄ Ψαλμόν, ὁ Τριαδικός Κανών· «Κράτος τῆς ἑνιαίας...»
 καί τό διά τήν Λιτήν Ἰδιόμελον τοῦ Τυφλοῦ Δόξα·
 «Ὅλον τόν βίον ὁ τυφλός...», Καί νῦν, τό ὁμόηχον 
Θεοτοκίον αὐτοῦ· «Νεῦσον παρακλή­σε­σι...», τά Τριαδικά.
 Τρισάγιον καί ἡ Ὑπακοή τοῦ ἤχου· «Ἀγγελικῇ ὁράσει...».
ΟΡΘΡΟΣ
Ἑξάψαλμος.
Εἰς τό· «Θεός Κύριος...».
Ἀπολυτίκια: 1.– Τό Ἀναστάσιμον· «Τόν συνάναρχον Λόγον...».
 2.– Δόξα, τό αὐτό καί 3.– Καί νῦν, τό Θεοτοκίον αὐτοῦ· 
«Χαῖρε, πύλη Κυρίου...».
Καθίσματα: Τά Ἀναστάσιμα τῆς α΄ καί β΄ Στιχολογίας,
 μετά τῶν Θεοτοκίων αὐτῶν, ὡς ἐν τῷ Πεντηκοσταρίῳ.
Τά Εὐλογητάρια – ἡ Ὑπακοή – οἱ Ἀναβαθμοί καί τό 
Προκείμενον τοῦ ἤχου.
Κανόνες: 1.– Τοῦ Πάσχα· «Καθαρθῶμεν τάς αἰσθήσεις...»,
 μετά τῶν Εἱρμῶν αὐτοῦ, εἰς 4 καί 2.– Τῆς Θεοτόκου· 
«Θανατώσεως τόν ὅ­ρον...» εἰς 2, καταλιμπανομένου 
τοῦ Κανόνος τοῦ Τυφλοῦ.
Ἀπό γ΄ ᾨδῆς·
Μεσῴδιον Κάθισμα: Τοῦ Τυφλοῦ· 
«Ὁ τῶν ὅλων Δεσπότης καί Ποιητής...», ἅπαξ.
Ἀφ’ ς΄ ᾨδῆς·
Κοντάκιον – Οἶκος: Τοῦ Τυφλοῦ.
Συναξάριον: Τῆς ἡμέρας καί τό Ὑπόμνημα 
τοῦ Πεντηκοσταρίου.
Καταβασίαι: «Τῷ Σωτῆρι Θεῷ...».
Εὐαγγέλιον Ὄρθρου: Τό Η΄ Ἑωθινόν· 
«Μαρία εἱστήκει πρός τό μνη­μεῖον...», κτλ.
Ἡ Τιμιωτέρα: Οὐ στιχολογεῖται, ἀντ’ αὐτῆς ἡ θ΄ ᾨδή τοῦ 
Κανόνος τοῦ Πάσχα καί τῆς Θεοτόκου, ὡς καί τῇ Κυριακῇ 
τῶν Μυροφόρων.
Εἱρμός θ΄ ᾨδῆς: «Σέ τήν ὑπέρ νοῦν...».
«Ἅγιος Κύριος...».
Ἐξαποστειλάρια: 1.– Τοῦ Πάσχα· «Σαρκί ὑπνώσας...» καί 
2.– Τά 2 τοῦ Τυφλοῦ·«Τούς νοερούς μου ὀφθαλμούς...» καί· 
«Παράγων ὁ Σωτήρ ἡμῶν...».
Αἶνοι: 1.– Τά 4 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· 
«Κύριε, ἐσφραγισμένου τοῦ τάφου... – Κύριε, τούς μοχλούς τούς αἰωνίους... 
– Κύριε, αἱ γυναῖκες... – Κύριε, ὥσπερ ἐξῆλθες...»καί
 2.– Τά 4 Στιχηρά τοῦ Πάσχα· «Πάσχα ἱερόν... 
– Δεῦτε ἀπό θέας γυναῖκες... – Αἱ Μυροφόροι γυναῖκες... 
– Πάσχα τό τερπνόν...», μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων.
Δόξα: Τό Ἰδιόμελον τοῦ Τυφλοῦ· 
«Τίς λαλήσει τάς δυναστείας σου...».
Καί νῦν: «Ἀναστάσεως ἡμέρα...», μετά τοῦ· 
«Χριστός ἀνέστη...», ἅπαξ.
Δοξολογία: Μεγάλη.
«Σήμερον σωτηρία...».
ΕΙΣ ΤΗΝ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
Ἀντίφωνα-Εἰσοδικόν: Τοῦ Πάσχα.
Μετά τήν Εἴσοδον.
Ἀπολυτίκια: 1.– Τό Ἀναστάσιμον· «Τόν συνάναρχον Λόγον...» καί 
2.– Τοῦ Ναοῦ.
Κοντάκιον: Τοῦ Πάσχα· «Εἰ καί ἐν τάφῳ...».
Τρισάγιον.
Ἀπόστολος: Κυριακῆς ς΄ ἑβδομάδος Πράξεων·
 «Ἐγένετο πορευομένων ἡμῶν...»(Πράξ. ις΄ 16-34).
Εὐαγγέλιον: Κυριακῆς τοῦ Τυφλοῦ· «Παράγων ὁ Ἰησοῦς...» (Ἰω. θ΄ 1-38).
Εἰς τό Ἐξαιρέτως: «Ὁ Ἄγγελος ἐβόα... – Φωτίζου, φωτίζου...».
Κοινωνικόν: «Σῶμα Χριστοῦ...».
«Χριστός ἀνέστη...», κτλ.
Ἀπόλυσις: Ἡ τοῦ Ἑσπερινοῦ.
 

Κυριακή του Τυφλού του π. Γεωργίου Παπαθεοδώρου

                         κυριακη τυφλου4
Ο Χριστός αγαπητοί μου, είναι το φως του κόσμου, γι’ αυτό έδωσε φως στο παρών θαύμα της Ευαγγελική περικοπής Κυριακής του τυφλού. Ο Χριστός είναι ο Δημιουργός Του κόσμου, γι’ αυτό έκανε αυτό το δημιουργικό θαύμα. Το άνοιγμα των οφθαλμών του τυφλού δεν είναι απλώς θεραπευτικό, είναι δημιουργικό θαύμα. Ο Χριστός δεν είναι απλώς φωτοδότης είναι φωτουργός. Για τους Ιουδαίους όμως ο Χριστός είναι σκάνδαλο. Σκοντάφτουν πάνω του. Το είχε πει προφητικά ο πρεσβύτης Συμεών: «Ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών». Το θαύμα ή θα είναι «λίθος προσκόμματος» όπουθα σκοντάφτουν οι άπιστοι και θα τσακίζονται, ή θα είναι «ακρογωνιαίος λίθος» αγκωνάρι, για να πυργώσει το οικοδόμημα της πίστης. Ας παρακολουθήσουμε τις αλλεπάλληλες φάσεις και τους αλλεπάλληλους διαλόγους της Ευαγγελικής περικοπής, για να δούμε, γιατί τόσοι σκόνταψαν πάνω στο θαύμα αυτό. Σκόνταψαν από προκατάληψη για το Χριστό. Η προκατάληψη είναι το τυφλοπάνι, που δεν αφήνει τον άνθρωπο να δει καταπληκτικά και λαμπερά πράγματα.Και υπάρχει λαμπερότερο από την ζωή του αναμάρτητου Ιησού; Το τυφλοπάνι της προκαταλήψεως δεν αφήνει τους Ιουδαίους να δουν το μεγαλύτερο θαύμα επί τηςγης, την αναμαρτησία του Θεανθρώπου. Η προκατάληψη βγάζει λάσπη από τον εσωτερικό τους κόσμο, που την εκσφενδονίζουν κατά του Ασπίλου. Ονομάζουν τον Αναμάρτητο αμαρτωλό. «Πως δύναται άνθρωπος αμαρτωλός τοιάυτα σημεία ποιείν; Έκριναν εξ ιδίων τα αλλότρια. Ο τυφλός ήταν το μικρό θαύμα. Ο Χριστός το μεγάλο θαύμα. Οι Ιουδαίοι δεν δέχονταν το μεγάλο. Επόμενο ήταν να μη δεχτούν και το μικρό. Και σήμερα πολλοί δεν βλέπουν τα μικρά θαύματα, που ζητούν, θεραπείες σωματικές και άλλα, διότι δεν βλέπουν το αιώνιο θαύμα, που λέγεται αναμαρτησία του Χριστού, Θεότητα του Ιησού. Σκόνταψαν από φθόνο στο Χτιστό. Ο φθόνος τυφλώνει. Ο φθόνος το ωραίο το ονομάζει άσχημο. Ο φθόνος προσπαθεί να σκιάσει τον ήλιο. Φοβερό πράγμα ο φθόνος. Ο φθόνος είναι φόνος. Σκοτώνει υπολήψεις. Οι Ιουδαίοι προσπάθησαν να σκοτώσουν την αντίληψη και την εντύπωση από το θαύμα. Ο φθόνος είναι φίδι, που δηλητηριάζει. Φίδια φαρμακερά οι Ιουδαίοι. Θέλησαν να δαγκώσουν το θαυμασμό του κόσμου, ρίχνοντας το δηλητήριο της συκοφαντίας, ότι τάχα ο Χριστός είναι παραβάτης του Σαββάτου.Ο φθόνος είναι οδόφραγμα στο δρόμο της αναγνωρίσεως του άλλου. Να αναγνώριζαν το Χριστό; Μα πώς; Αφού τον φθονούσαν. Η φυσική Του λάμψη είχε υπερκαλύψει τη δική τους προσποιητή ευσέβεια. Σκόνταψαν από δειλία στο θαύμα. Καλά, οι Φαρισαίοι δεν δέχτηκαν το θαύμα. Μα οι γονείς του τυφλού; Γιατί αρνούνταιτον Ευεργέτη τους Το παιδί τους τόσα χρόνια βασανιζόταν βυθισμένο στο σκοτάδι. Ο Χριστός τους έκανε το μεγαλύτερο δώρο. Και αυτοί, αντί να Τον ευχαριστήσουν, δηλώνουν άγνοια. Το παιδί δεν αρνείται εκείνους, που τον γέννησαν. Οι γονείς αρνούνται Εκείνον, που τον αναγέννησε. Γιατί; Την εξήγηση δίνει ο Ευαγγελιστής. Διότι φοβούνταν. Για να μη τους διώξουν από την συναγωγή. Για να μη χάσουν το εισιτήριο της συναγωγής, έχασαν το εισιτήριο της βασιλείας των ουρανών. Πόσοι θα χάσουν το εισιτήριο για την βασιλεία του Θεού, επειδή προτίμησαν κάποιο άλλο εισιτήριο! Πόσοι αρνούνται τον Ιησού, για να μη χαλάσουν με τον κόσμο. Σκόνταψαν από εγωισμό στο θαύμα. Ο τυφλός είχε ταπείνωση. Γι’ αυτό και αξιώθηκε να απολαύσειτέτοιου θαύματος, αλλά και ξεχωριστή χάρις του δόθηκε από το Θεό, ώστε να αποστομώσει τους εχθρούς του Χριστού. Οι Ιουδαίοι είχαν εγωισμό. Είχαν μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους. «Να γίνουμε μαθητές εκείνου; Εσύ είσαι μαθητής εκείνου, εσύ ο τιποτένιος. Εμείς δεν καταδεχόμαστε να καταξιώσουμε εκείνον. Εμείς είμαστε του Μωυσέως μαθητές». Είχαν μεγάλο εγωισμό. Γι’ αυτό και δεν μπορούσαν να καταλάβουν ένα τόσο απλό πράγμα: «πως άνοιξε τα μάτια του τυφλού;»η ταπείνωση ανοίγει τη διάνοια. Ο εγωισμός καθιστά προβληματική επιχείρηση την πίστη. Πως με τέτοιο εγωισμό να δεχθούν το λόγω του τυφλού; Τον βρίζουν. Τον ξευτελίζουν: «Εν αμαρτίαις συ εγεννήθης όλος, και συ διδάσκεις ημάς:» Όταν βλέπεις άνθρωπο να έχει εγωισμό, να ξευτελίζει άλλους, να τους διαπομπεύει, να ξέρετε πως αυτός σκοντάφτει. Και αν μιλάει για θαύματα, θα πρόκειται οπωσδήποτε για ψεύτικα, θα είναι αγύρτης. Το θαύμα αναγεννά τον άνθρωπο, του δίνει ταπείνωση και αγάπη. Αμήν.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ «Φως ή σκότος;» Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων Νεαπόλεως & Θάσου.




«Φως ή σκότος
             Η αφήγηση της ίασης του εκ γενετής τυφλού στο Ευαγγέλιο του Ευαγγελιστού Ιωάννου είναι μοναδική στην Καινή Διαθήκη. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις θεραπείας τυφλών, όχι όμως εκ γενετής, τις οποίες διασώζουν οι τέσσερις Ευαγγελιστές, γεγονός που φανερώνει αφ’ ενός την συμπάθεια και το ενδιαφέρον του Κυρίου Ιησού για τον πόνο και την σωματική αρρώστια και αφ’ ετέρου δείχνουν την μεσσιανικότητά Του, διότι περιγράφοντας το έργο του Μεσσία οι Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης, αναφέρουν εκτός των άλλων και την «ανάβλεψιν τυφλών».
            Εκτός, όμως, από την σωματική τύφλωση, ο Χριστός ανοίγει τα μάτια της ψυχής των ανθρώπων, ώστε να μπορέσουν να διαπιστώσουν την νέα ζωή που τους προσφέρει ως θεία δωρεά στον κόσμο. Πολλοί άνθρωποι που έχουν το σωματικό φως δεν «βλέπουν» τον Χριστό ως Μεσσία, ενώ πολλοί τυφλοί, μετά την σωματική τους θεραπεία διακηρύσσουν την πίστη τους σ’ Αυτόν. Δικαιώνονται έτσι τα λόγια του Κυρίου «Εις κρίμα εγώ εις τον κόσμον ήλθον, ίνα οι μη βλέποντες βλέπωσι και οι βλέποντες τυφλοί γένωνται».

            Κρίση, λοιπόν, είναι η παρουσία του Κυρίου στον κόσμο, όχι με την έννοια της κατακρίσεως των ανθρώπων, αλλά με την έννοια της υποχρέωσης που δημιουργείται στον κάθε άνθρωπο να αποδεχθεί το «φως» ή να το κατακρίνει. Χρειάζεται τόλμη να δει κανείς κατάματα το φως και να συνειδητοποιήσει τις δυσάρεστες πλευρές του εαυτού του. Να απαλλαγεί από τον κακό του εαυτό, τον εγωισμό του, τα πάθη του, τις προσωπικές του ανέσεις και ηδονές και να ακολουθήσει το θέλημα του Θεού.
            Το «φως» που δίδει ο Χριστός στον εκ γενετής τυφλό του ευαγγελικού αναγνώσματος της Κυριακής έρχεται σαν μια νέα δημιουργία του κόσμου. Όπως ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη έπλασε τον άνθρωπο με χώμα, έτσι και ο Ιησούς, πλάθοντας πηλό αναδημιουργεί το κατεστραμμένο από την φθορά της αμαρτίας δημιούργημά Του. Του δίδει και πάλι τη δυνατότητα να γίνει μέτοχος της Βασιλείας Του. Ωστόσο, οι άνθρωποι αντιδρούν διαφορετικά μπροστά στο αποκαλυπτόμενο φως του Χριστού. Και ενώ ο θεραπευθείς τυφλός ομολογεί και διακηρύσσει την πίστη του στον Χριστό, οι Φαρισαίοι, με κάθε τρόπο προσπαθούν να αρνηθούν το καταφανέστατο θαύμα, απειλώντας ακόμη και τους γονείς του τυφλού. Αρνούνται το φώς προτιμώντας το σκοτάδι, διότι αυτό τους εξυπηρετεί και καλύπτει τα άνομα έργα τους. Το φως δεν τους είναι αρεστό αφού τους ελέγχει.
            Η ευαγγελική περικοπή παρουσιάζει τον Χριστό σαν φως και σωτήρα του κόσμου, ο οποίος καλεί τον άνθρωπο να τον ακολουθήσει. Η στάση κάθε ανθρώπου στο φως είναι αποφασιστική για την μετέπειτα πορεία του. Αυτός που απορρίπτει το φως, παραμένει στο σκοτάδι και, καλύπτοντας έτσι τα πονηρά του έργα, παραμένει πνευματικά τυφλός. Αυτός, όμως, που αναγνωρίζει την πνευματική του τυφλότητα προστρέχει στο «φως», δηλαδή στο Χριστό, και αποκτά την απαιτούμενη όραση για να δει κατάματα την αλήθεια σχετικά με τον εαυτό του, τον πλησίον του και την δωρεά του Θεού σ’ αυτόν. Ο κάθε άνθρωπος κρίνεται από το αν αντικρύσει με θάρρος το φως ή μείνει πεισματικά στο σκοτάδι. Η στάση του εκ γενετής τυφλού και των φαρισαίων είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. Καλούμαστε λοιπόν να επιλέξουμε ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Ας είναι, λοιπόν η επιλογή μας η σωστή, αυτή που θα μας οδηγήσει στη Βασιλεία των Ουρανών.

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

ΚΗΡΥΓΜΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ π.ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ ΒΕΛΕΤΖΑΣ

Κυριακή του Τυφλού


 

Ιω. 9, 1-38

Συνάντησαν στο δρόμο, ο Ιησούς και οι μαθητές Του, έναν εκ γενετής τυφλό. Και η πρώτη απορία των μαθητών ήταν “Κύριε, ποιός αμάρτησε, αυτός ή οι γονείς του, για να γεννηθεί τυφλός;”. “Ούτε αυτός, ούτε οι γονείς του”, απαντά ο Χριστός, “αλλά για να φανερωθούν τα έργα του Θεού”. Και αφού με το σάλιο Του έφτιαξε πηλό, τονίζοντας ότι Αυτός ο ίδιος είναι το φώς του κόσμου, τον έβαλε επάνω στα μάτια του τυφλού και του είπε να πάει να πλυθεί στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Ο Κύριος επαναλαμβάνει μπροστά στα μάτια των μαθητών Του το έργο της Δημιουργίας, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι είναι ο Υιός και Λόγος του Θεού. Τόσο μεγάλο είναι το θαύμα, ώστε ακόμα και οι γείτονες του πρώην τυφλού, αδυνατούν να πιστέψουν ότι είναι το ίδιο πρόσωπο. Τον ρωτούν επανειλημμένα να τους εξηγήσει πώς, ενώ δεν είχε μάτια, τώρα έχει και βλέπει. Κι εκείνος, με απλότητα τους διηγείται το περιστατικό και με πίστη ομολογεί ότι ο Ιησούς, που τον θεράπευσε, είναι Προφήτης, δηλαδή απεσταλμένος του Θεού.
 
Κι ενώ ο σωματικά τυφλός τώρα βλέπει, οι γραμαμτείς και οι Φαρισαίοι εμμένουν στην πνευματική τους τύφλωση, διώχνοντας από τη συναγωγή όποιον τολμούσε να ομολογήσει τον Χριστό. Αρνούνται αρχικά το θαύμα, καλούν τους γονείς του τυφλού για να βεβαιωθούν ότι πράγματι γεννήθηκε τυφλός, και τέλος κατηγορούν τον Χριστό ως αμαρτωλό, επειδή έφτιαξε πηλό την ημέρα του Σαββάτου. Στην τύφλωσή τους και την πόρωση της καρδιάς τους, ο μόνος που τολμά να αντισταθεί και να επιχειρηματολογήσει είναι ο θεραπευθείς τυφλός. “Δεν δέχεστε τον Ιησού ως απεσταλμένο του Θεού”, τους απαντά, “εκείνο όμως που γνωρίζουμε όλοι είναι ότι ο Θεός δεν ακούει τους αμαρτωλούς, αλλά τους θεοσεβείς. Και από τη στιγμή που πραγματοποίησε ένα τόσο μεγάλο και πρωτάκουστο θαύμα, δεν μπορεί να μην προέρχεται από τον Θεό”.
Η πνευματική όμως τύφλωση, η οποία πάντοτε συνοδεύεται από τον εγωισμό, υπαγορεύει στους φαρισαίους να εκφραστούν υπεροπτικά: “εσύ, που γεννήθηκες μέσα στην αμαρτία, τολμάς να μας διδάσκεις;” και με τα λόγια αυτά τον έδιωξαν από τη συναγωγή. Όταν άκουσε ο Ιησούς ότι τον έδιωξαν από τη συναγωγή, τον συνάτησε και τον ρωτά: “πιστεύεις στον υιό του Θεού;” -”και ποιός είναι, Κύριε, για να πιστέψω σε αυτόν;”, ρωτά εκείνος. Και όταν ο Χριστός αποκαλύπτεται πλέον στον πρώην τυφλό, τότε εκείνος αναφωνεί “Πιστεύω, Κύριε” και Τον προσκυνάει.
Το κύριο νόημα της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής, που αποτελεί και τον λόγο για τον οποίο η Εκκλησία μας την έχει συμπεριλάβει στον κύκλο των Κυριακών του Πεντηκοσταρίου, είναι τα λόγια του Χριστού, ότι “ὅταν ἐν τῷ κόσμῳ ὦ, φῶς εἰμι τοῦ κόσμου”. Ο Χριστός είναι το φως του κόσμου, είναι εκείνος που μπορεί να ανοίξει τα πνευματικά μας μάτια, ώστε να δούμε την πραγματική διάσταση και κατάσταση της ψυχής μας. Οι φαρισαίοι, παρόλο που καθημερινά μελετούσαν το λόγο του Θεού, από τη στιγμή που δεν δέχονται τον Ιησού αποδεικνύονται τυφλοί και παράλογοι, θεωρούν την αλήθεια και το φως του Χριστού ως απειλή, αμφισβητούν τα θαύματά Του, απιστούν και Τον αρνούνται. Οι ταπεινοί ψαράδες πάλι, από τη στιγμή που γνωρίζουν τον Χριστό, μετετρέπονται σε κήρυκες της Αληθείας, σε Αποστόλους του Ευαγγελίου. Και όχι μόνο αυτοί, αλλά κάθε άνθρωπος που έρχεται σε επαφή με το Χριστό και Τον γνωρίζει, απολαμβάνει αυτού του φωτισμού, όπως φαίνεται χαρακτηριστικά από τις διηγἠσεις του Ευαγγελίου και από τους βίους των Αγίων.
Αυτό ακριβώς το νόημα έχει και η φράση του Χριστού, ότι δηλαδή είναι το φως του κόσμου, όταν και εφόσον βρίσκεται στον κόσμο. Δεν εννοεί εδώ ο Χριστός τη φυσική Του παρουσία. Αλλά την αποδοχή του προσώπου Του και των λόγων Του από τον κόσμο, από την κοινωνία, από τον κάθε άνθρωπο. Για να φωτισθεί ο κόσμος, πρέπει να έρθει ο Χριστός. Για να φωτιστεί πνευματικά ο κόσμος δεν αρκούν οι σοφοί και οι τεχνοκράτες, αλλά χρειάζεται να έλθει το αληθινό Φως, είναι ανάγκη να Τον προσκαλέσουμε και πάλι στη ζωή μας, να Του ανοίξουμε τις θύρες και τα παράθυρα της καρδιάς μας, για να την φωτίσει και να τη ζεστάνει.
Σε μια εποχή που η κοινωνία παραπαίει ανάμεσα στην αδικία, την ατομοκεντρικότητα και την πνευματική σύγχιση, το μεγαλύτερο έλλειμμα είναι αυτό του πνευματικού πλούτου, το έλλειμμα της αγάπης και της γνώσεως του Θεού. Αν θέλουμε να αλλάξει η ζωή μας, και μαζί με εμάς σταδιακά όλος ο κόσμος, τότε οφείλουμε να ανακαινίσουμε τον έσω άνθρωπο, να προσκαλέσουμε και να δεχτούμε τον Αναστάντα Κύριο Ιησού Χριστό, που είναι η οδός και η αλήθεια και η ζωή.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...