Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Παρασκευή, Αυγούστου 14, 2015

Μήτερ του Θεού φύλαξον με υπό την σκέπην Σου Του Σεβ. Μητροπολίτου Σπάρτης κ. Ευσταθίου

                                                       
                     

Αποτέλεσμα εικόνας για κοιμηση θεοτοκουΣήμερα ἡ ᾿Ορθόδοξη ᾿Εκκλησία μας γιορτάζει μιά ἀπό τίς πιό μεγάλες γιορτές της.

Σήμερα ἡ ἀθάνατη χώρα μας, ἡ γλυκιά μας ῾Ελλάδα, ἀπό τή μιά ἄκρη της ὡς τήν ἄλλη πανηγυρίζει τό καλοκαιρινό της «Πάσχα», ὅπως ὀνομάζει ὁ πιστός λαός μας τή μεγάλη γιορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου.

Η Οἰκουμενική Σύνοδος, βάζοντας τέρμα στίς αἱρέσεις, διατυπώνει τήν ἀλήθεια, πού πλέον σέβονται ὅλοι οἱ Χριστιανοί καί ὀνομάζει τήν Παναγία μας αὐτό πού ἦταν, δηλαδή Θεοτόκο.

Καί ὁ εὐσεβῆς λαός μας, ἐνῶ τή νοιώθει σάν οὐράνια δύναμη, πού ἔχει θέση στά δεξιά τοῦ Κυρίου μας, ἀνάμεσα σέ ἀγγέλους καί ἁγίους καί τή θεωρεῖ τιμιωτέρα τῶν πρώτων καί «ἁγία μείζων» τῶν ἁγίων, ἐν τούτοις τή φέρνει καί πολύ κοντά του καί τήν ὀνομάζει Μητέρα του.

Πράγματι ἡ Παναγία μας εἶναι ἡ Μάννα ὅλων τῶν χριστιανῶν μέ τίς χίλιες ἀγκαλιές.

Εἶναι τό οὐράνιο πρόσωπο πού καταλαβαίνει τόν πόνο τοῦ καθενός, τόν συμμερίζεται καί μεσιτεύει στόν Παντοδύναμο Θεό γιά τή λύτρωσή του.

Πόνεσε ἡ ἴδια. Εἶδε τό μονάκριβο παιδί Της ἐπάνω στόν Σταυρό, ἐνῶ γνώριζε τήν ἀθωότητά Του καί τήν ἁγιότητά Του.

Πόνεσε, ὅταν μέ τά μάτια Της ἔβλεπε νά μαστιγώνουν τό πανάγιο Σῶμα Του μέ τό μαστίγιο τῆς ἀχαριστίας.

Ο πόνος Της αὐτός μαζί καί ἡ ὑπομονή Της, Τήν ἔκαναν νά πάρει μιά ξεχωριστή θέση στή συνείδηση τοῦ λαοῦ μας.

Γι᾿ αὐτό χιλιάδες οἱ ναοί πού εἶναι ἀφιερωμένοι στό ὄνομά Της. ῾Εκατοντάδες χιλιάδες οἱ πιστοί καί τῶν δύο φύλων πού μέ καμάρι ἔχουν τό ὄνομά Της.

Καί ὅλοι οἱ ᾿Ορθόδοξοι, ἡμέρα σάν τή σημερινή, τιμοῦν τήν αἰώνια Μάννα πού δέν πέθανε ποτέ. Γιατί ὁ δικός Της σωματικός θάνατος κράτησε τρεῖς μόνο μέρες.

Οσο ζοῦσε σ᾿ αὐτή τή γῆ, τή χαιρότανε μόνο ἡ ᾿Ιερουσαλήμ καί ἡ πρώτη χριστιανική Εκκλησία.

Μετά τόν πρόσκαιρο θάνατό Της καί τή μετάθεσή Της στούς οὐρανούς, τήν κατέχει ὅλη ἡ Οἰκουμένη καί ὁ κάθε χριστιανός τή διεκδικεῖ γιά μητέρα του, τήν ἔχει γιά παρηγοριά του καί τήν ἐπικαλεῖται συχνά σάν τή μοναδική ἐλπίδα.

Οσο εὑρισκόταν ἐδῶ στή γῆ σωματικά, ἦταν ἡ ἐγγύηση τῆς ἑνότητος τῆς πρώτης ᾿Εκκλησίας, ὅπως ἡ παρουσία τῆς μάννας μέσα στήν οἰκογένεια ἀποτελεῖ τόν συνδετικό κρίκο τῶν παιδιῶν της.

Ετσι εἶναι ὁλοφάνερο στή ζωή μας, πώς ἡ Παναγία μας, φέρνει τόν ἕνα κοντά στόν ἄλλο, ὄχι μόνο στίς γιορτές Της, πού παρατηρεῖται ἀπερίγραπτη κοσμοσυρροή, ἀλλά πάντοτε, καί ὄχι μόνο τοπικά ἀλλά πρό πάντων ψυχικά καί αὐτό τό τελευταῖο ἐκφράζεται μέ τούς ἀσπασμούς, μέ τήν ἀνταλλαγή ἐγκαρδίων εὐχῶν μέ τά κοινά γεύματα ἀκόμη καί μέ τίς ὁμαδικές ἁγνές διασκεδάσεις.

Ολοι χωρᾶνε στίς χίλιες ἀνοιχτές ἀγκαλιές Της. Καί πρῶτα τά μικρά παιδιά, πού εἶναι ἁγνά στή σκέψη καί καθαρά στό σῶμα. Αὐτό ἄλλωστε ἀπηχεῖ καί ὁ στίχος τοῦ χριστιανοῦ ποιητή, πού ἀπευθυνόμενος στήν Παναγία τῆς Τήνου μέ ἐγκαρδιότητα τῆς λέγει: «῎Αχ Παναγιά μου Τηνιακιά μέ τά πολλά καντήλια, φύλαγε τό παιδάκι μου νά σοῦ τά κάνω χίλια».

Στήν ἀγκαλιά Της ἔχουν θέση οἱ νέοι μας, πού ἀγωνίζονται νά καταρτισθοῦν, νά μορφωθοῦν καί νά σταδιοδρομήσουν. ᾿Ακόμη καί ἐκεῖνοι πού παρασύρθηκαν ἀπό τά ἀθεϊστικά καί ὑλιστικά σύγχρονα ρεύματα. Αὐτοί πού εἶναι τά ἀθῶα θύματα μιᾶς χρεωκοπημένης κοινωνίας.

Τό ξεύρει ὁ ὑμνογράφος τῆς ᾿Εκκλησίας μας καί τήν παρακαλεῖ νά σώσει τή νεολαία μας ἀπό τούς λύκους πού τήν ἀπειλοῦν. Γνωρίζει τήν ἀγάπη Της πρός τούς νέους μας καί ὁ ἱερός ποιητής τοῦ ᾿Ακαθίστου ῞Υμνου καί γι᾿ αὐτό τήν ὀνομάζει προστατευτικό «τεῖχος τῶν παρθένων».

Στήν ἀγκαλιά Της εὑρίσκουν ξεκούραση οἱ ὥριμοι ἄνθρωποι πού ἔχουν στά χέρια τους τήν εὐθύνη τῆς οἰκογένειας.

Μόνοι τους εἶναι ἀδύνατο σέ τούτη τήν ἐποχή νά τά βγάλουν πέρα ὅσο νά τό θέλουν καί ὅσο νά προσπαθοῦν.

Μόνο ὁ Θεός καί ἡ Παναγία μας μποροῦν νά βοηθήσουν, ὥστε νά ξεπερνοῦν τίς δυσκολίες καί νά προχωροῦν χωρίς νά ἀποκάμουν, γι᾿ αὐτό καί ἡ προσευχή τους εἶναι «Φθάσε, Παναγία μου» ἤ «῾Υπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς».

Στήν ἀγκαλιά Της εὑρίσκουν καταφύγιο καί παίρνουν δύναμη οἱ ἀφοσιωμένοι στή λατρεία τοῦ Θεοῦ ῾Ιερεῖς καί Μοναχοί, γι᾿ αὐτό πάλι ὁ ὑμνογράφος τήν ὀνομάζει «καύχημα σεβάσμιον ῾Ιερέων εὐλαβῶν», ἐνῶ οἱ ἴδιοι εὐλαβικά ἀναφέρουν στίς ῾Ιερές ᾿Ακολουθίες τό ὀλιγότερο 45 φορές τό ὄνομά Της κάθε μέρα.

Ακόμη σέ μιά ἀπό τίς χίλιες ἀγκαλιές Της μποροῦν νά καταφύγουν, νά ξεκουραστοῦν καί νά λυτρωθοῦν οἱ ἁμαρτωλοί πού βασανίζονται ἀπό τίς τύψεις καί δοκιμάζουν τούς στυφούς καρπούς τῆς παρανομίας τους.

Εἶναι πολύ χαρακτηριστικό τό πρῶτο τροπάριο τοῦ Μικροῦ Παρακλητικοῦ Κανόνος πού λέγει: «Πολλοῖς συνεχόμενος πειρασμοῖς, πρός σέ καταφεύγω σωτηρίαν ἐπιζητῶν».

Οἱ Πατέρες μᾶς διδάσκουν πώς ὁ Δαβίδ νίκησε τόν Γολιάθ, χρησιμοποιώντας πέντε μικρές πέτρες.

Καί εὑρίσκουν ἕναν εὐλογημένο συμβολισμό στά πέντε γράμματα ἀπό τά ὁποῖα ἀποτελεῖται τό κύριο ὄνομα τῆς Παναγίας, δηλαδή «Μαρία». Καί μᾶς συμβουλεύουν, ἐάν θέλουμε νά νικήσουμε τόν δαίμονα, πού εἶναι ὁ ἐχθρός τῆς ψυχῆς μας, ἄς χρησιμοποιοῦμε καί ἐμεῖς σάν ἄλλες πέντε πέτρες, τά πέντε γράμματα, δηλαδή τό ὄνομά Της καί τότε ἡ νίκη θά εἶναι δική μας.

Τέλος, κοντά Της ἀναπαύονται οἱ πονεμένοι, οἱ ἄρρωστοι, αὐτοί πού δέν ἔχουν προστάτη κανένα, οἱ πτωχοί, οἱ ἐμπερίστατοι ἀδελφοί μας καί αὐτοί πού λόγω ἀδυναμίας αὐτοεξυπηρετήσεώς τους ἄραξαν τό κουρασμένο σῶμα τους σέ κάποιο ῞Ιδρυμα ἀγάπης καί στοργῆς τῆς ᾿Εκκλησίας.

Αὐτός εἶναι ἄλλωστε καί ὁ λόγος πού καθιερώσαμε στή Μητρόπολή μας αὐτή τήν ἡμέρα, τόν ἔρανο γιά τούς φτωχούς καί γιά ὅλους τούς πονεμένους ἀδελφούς μας.

Η Παναγία μας δείχνει τήν προστασία Της κάθε ἡμέρα στούς φτωχούς ἀδελφούς μας.

Μέ τρόπο θαυμαστό τούς παρηγορεῖ. Μυστικά καί ἀξιοθαύμαστα ἐνσταλάζει τήν ἀπαραίτητη ὑπομονή στίς καρδιές τους.

Μᾶς δείχνει ἔτσι τόν δρόμο νά τήν ἀκολουθήσουμε καί μᾶς ὑποδεικνύει τόν τρόπο νά τή μιμηθοῦμε.
                                       Αποτέλεσμα εικόνας για κοιμηση θεοτοκου
                                          

Ο ασπασμός της Παναγίας

Ο ασπασμός της Παναγίας
Μωυσέως Μοναχού, Αγιορείτου
 Πλησιάζει ξανά η μνήμη της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Όλοι οι πιστοί ετοιμάζονται να πανηγυρίσουν λαμπρά τη μεγάλη θεομητορική πανήγυρη. Η μνήμη της είναι ιερή, θαυμαστή, εξαίσια και συγκινητική. Εορτή θαυμάσια, δοξασμένη, υπέροχη και λαοφίλητη. Οι πιστοί χαίρονται, παρότι πρόκειται για την κοίμηση της Θεοτόκου, για μετάσταση αγαπητού προσώπου. Χαίρονται που η προστάτισσά τους, η μητέρα του Θεού και των ανθρώπων, ανέρχεται στους ουρανούς για να πρεσβεύει διηνεκώς υπέρ σύμπασας της πάσχουσας ανθρωπότητος.

Φαίνεται αντιφατικό το σχήμα. Χαρά στη νεκρώσιμη έξοδο; Πρόκειται για χαροποιό πένθος και χαρμολύπη, για την ασκητική και νηπτική γραμματεία. Οι λυπητεροί ύμνοι γίνονται χαροποιοί. Η κηδεία μετατρέπεται σε πανηγυρική εορτή. Φαίνεται παράδοξο εξωτερικά και με πρώτη ματιά. Αν εμβαθύνει κανείς, θα παρατηρήσει ότι πρόκειται για θεϊκή ενέργεια, για θαυματουργό γεγονός. Ο Υιός της Αειπαρθένου Μαρίας με τον θάνατό του νίκησε τον θάνατο. Τα δάκρυα του πένθους, της θλίψης και της στενοχώριας μεταβλήθηκαν σε δάκρυα χαράς, ευφροσύνης, αγαλλιάσεως και ελπίδος. Παραμυθεί η Θεοτόκος τους φίλους της, τους χαρίζει ωραίους λογισμούς, αισιόδοξη σκέψη, γλυκιά παρηγοριά. Η Παναγία μετέβη σε καλύτερη, ανώτερη και ωραιότερη ζωή.
Ήταν αδύνατο ο σκοτεινός Άδης να φυλακίσει την Πανυπέραγνη μητέρα του Εμμανουήλ, τη γεννήσασα τον Φωτοδότη Χριστό, τον ήλιο της δικαιοσύνης, τον εωθινό αστέρα. Έτσι ο θάνατός της έγινε πύλη της ζωής και του φωτός. Οι πιστοί προσκυνώντας με ευλάβεια τις θαυματουργές θεομητορικές εικόνες λαμβάνουν χάρη και χαρά, κουράγιο και άνεση, ενίσχυση και δύναμη. Τα δάκρυα των πιστών είναι καρδιακά, άκοπα, γλυκά. Δάκρυα χάρης και χαράς, ευχαριστίας και ευγνωμοσύνης, παρακλήσεως και θερμής ικεσίας. Ο ελληνικός λαός είναι θεοτοκοφιλής. Οι λυπηρές εξαιρέσεις παντού και πάντοτε υπάρχουν.
Οι ταπεινοί και ευλογημένοι προσκυνητές των εικόνων της Παντάνασσας καταθέτουν τον πόνο τους, το πρόβλημά τους, το αίτημά τους, τη δυσκολία τους. Η πονεμένη μητέρα Παναγία τους δέχεται όλους, τους ακούει, τους παρηγορεί, τους σφουγγίζει ιδρώτες και δάκρυα, τους ασπάζεται, τους εγκαρδιώνει. Πόνεσε η Πανάχραντη πολύ και γνωρίζει να συμπονά, να συντρέχει, να δέεται συνεχώς. Μονές, εκκλησίες, εκκλησάκια, προσκυνητάρια, θυμίζουν τη χάρη της. Άπειρα τα αφιερώματα δεήσεων. Πλούσια τα δώρα ευχαριστιών. Εικόνες μουλιασμένες στο δάκρυ των ευλαβών προσκυνητών. Κάποτε δακρύζει και η ίδια η εικονιζόμενη Μεσίτρια και Πρέσβειρα όλων των πιστών. Η κάθε εικόνα της έχει μια ιδιαίτερη ιστορία κι ένα ξεχωριστό, χαρακτηριστικό όνομα.
Η μορφή της Παναγίας μένει πάντοτε σεμνή, σοβαρή, σιωπηλή, συνετή και σεβάσμια. Μιλά όμως κι έτσι, με την πλούσια χάρη της, την καθαρότητά της, την ταπείνωσή της. Κρύβει στο ιερό πρόσωπό της ένα υπέροχο ήθος. Δίνει χαρά δίχως να γελά και να αστειεύεται, κηρύττει δίχως λόγια, αλλά με το βιωμένο της παράδειγμα, διδάσκει με την ίδια την ωραία ζωή της. Δίνει αυτό που έχει: αγάπη, υπομονή, υπακοή και καλοσύνη. Νομίζει ο προσκυνητής ότι κάτι του λέει προσωπικό η εικόνα. Αισθάνεται μέσα του να σκιρτά η λησμονημένη αθωότητα, η παιδική λιτότητα, η καρτερικότητα στους πόνους. Ένας άλλος τρόπος ζωής που ανέθρεψε πολλές γενιές με μεγάλες δυσκολίες. Στον εφετινό εορτασμό της ας ασπασθεί όλους τους προσκυνητές της, για να μην αποκάμουν και απογοητευθούν.

Προφήτης Μιχαίας


Ἐκ γῆς μὲν ἤρθην, εἰδὲ καὶ πόλον φθάσω,
Χάριν Μιχαίας εἴσομαί σοι τῷ ξύλῳ.
Μιχαίας δεκάτῃ ξύλῳ ἤρθη ἠδὲ τετάρτῃ.
Προφήτης Μιχαίας
Ο προφήτης Μιχαίας έζησε στην Ιερουσαλήμ το 748 - 696 π.Χ., επί των βασιλέων Ιωάθαμ, Άχαζ και Εζεκίου. Ανήκε στη φυλή του Ιούδα και γεννήθηκε στη Μορασθή, γι' αυτό και ονομάσθηκε και Μορασθίτης.

Ο Μιχαίας, σχεδόν σύγχρονος με τον προφήτη Ησαΐα, είναι έκτος από τους μικρούς λεγόμενους προφήτες. Η προφητεία του αποτελείται από επτά κεφάλαια. Στα πρώτα τρία, προαναγγέλλει την καταστροφή της Σαμάρειας. Στα επόμενα δύο μιλάει για την έλευση του Μεσσία και στα δύο τελευταία ελέγχει το λαό του Ισραήλ, που για να εξιλεωθεί ζήτα να κάνει διάφορες θυσίες στο Θεό, ενώ ο Μιχαίας του υπενθυμίζει το πραγματικό καθήκον που έχει στο Θεό, με την εξής ερώτηση: «Τί Κύριος ἐκζητεῖ παρὰ σοῦ ἀλλὰ ἡ τοῦ ποιεὶν κρῖμα καὶ ἀγαπᾶν ἔλεον καὶ ἕτοιμον εἶναι τοῦ πορεύεσθαι μετὰ Κυρίου Θεοῦ σου;» (Μιχαίας, στ' 8). Δηλαδή, τι ζητάει από σένα ο Θεός, παρά μόνο να είσαι δίκαιος, ευσπλαγχνικός και πρόθυμος να πορεύεσαι σύμφωνα με τις εντολές του Κυρίου του Θεού σου; Μια διαχρονική υπενθύμιση, που ανταποκρίνεται φυσικά και στους ανθρώπους της εποχής μας. Γενικά, το βιβλίο του Μιχαία, που γράφηκε στην εβραϊκή, διακρίνεται για τη γλαφυρότητα και τη σαφήνεια των φράσεων του.

Να αναφέρουμε επίσης, ότι ο Μιχαίας, λόγω του ότι ήταν σφοδρός ελεγκτής των παρανομιών του Αχαάθ, βασιλιά του Ιούδα, καταδιώκετο απ' αυτόν και σωζόταν φεύγοντας στα όρη. Αλλά όταν βασίλευσε ο γιος του Αχαάβ Ιωράμ, συνελήφθη απ' αυτόν, μη ανεχόμενος τους ελέγχους του, κρεμάστηκε και έτσι θανατώθηκε. Το δε σώμα του περισυνέλεξαν οι συγγενείς του και το έθαψαν στη Μορασθή, κοντά στο πολυανδρίο Ενακείμ.

Ἀπολυτίκιον  (Κατέβασμα)
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ὡς ὀρὸς περίοπτον, καὶ ἐμφανὲς ἀληθῶς, προεῖδες ἐν Πνεύματι, τὴν Ἐκκλησίαν Χριστοῦ, Μιχαία θεόπνευστε, ὅθεν οἱ εὐρηκότες, ἐν αὕτῃ σωτηρίαν, βαίνουσιν ὡς προέφης, ἐν ταὶς τρίβοις Κυρίου, γεραίροντες προφῆτα, τὴν πάνσεπτον μνήμην σου. 

Προεόρτια της κοιμήσεως της Θεοτόκου


Σήμερα είναι τα προεόρτια (παραμονή) της κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Προεόρτια της κοιμήσεως της Θεοτόκου
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Λαοὶ προσκιρτήσατε, χείρας κροτοῦντες πιστῶς, καὶ πόθῳ ἀθροίσθητε, σήμερον χαίροντες, καὶ φαιδρῶς ἀλαλάζοντες, πάντες ἐν εὐφροσυνῃ· τοῦ Θεοῦ γὰρ ἡ Μήτηρ, μέλλει τῶν ἐπιγείων, πρὸς τὰ ἄνω ἀπαίρειν ἐνδόξως· ἣν ἐν ὕμνοις ἀεί, ὡς Θεοτόκον δοξάζομεν.

Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Ἐπεφάνης σήμερον.
Τῇ ἐνδόξῳ μνήμη σου ἡ οἰκουμένη, τῷ ἀϋλῳ Πνεύματι, πεποικιλημένη νοερῶς, ἐν εὐφροσύνῃ κραυγάζει σοι, Χαῖρε Παρθένε, Χριστιανῶν τὸ καύχημα.

Πέμπτη, Αυγούστου 13, 2015

το άπειρο της συγνώμης…

αγιος Διονύσιος
Ετέθη από τους μαθητές του Χριστού το θέμα πόσες φορές πρέπει να συγχωρούμε αυτούς οι οποίοι μας έφταιξαν: Ο Πέτρος ρώτησε αν αρκούν οι εφτά φορές. Και Ο Χριστός του αποκρίθηκε ότι πρέπει να συγχωρούμε ακόμη και εβδομήντα εφτά φορές το εφτά. Που σε τελική ανάλυση σημαίνει άπειρες. Και επειδή οι μαθητές απόρησαν τους είπε την παραβολή του αχαρίστου δούλου.
Ηλεκτρονική διεύθυνση του σχετικού με την παραβολή αυτή κηρύγματος (!Α΄. Ματθαίου: ΙΗ: 23-35) είναι:
Αλλά της Κυριακής της άπειρης συγνώμης, για φέτος, προηγείται η γιορτή της Κοίμησης της Παναγίας. Του κηρύγματος της οποίας η ηλεκτρονική διεύθυνση είναι:
Και όπως πάντα σας δίνω την ηλεκτρονική διεύθυνση του συνόλου των «απαγορευμένων» απ’ τον Σ/το Μητροπολίτη Αιτ/νίας κηρυγμάτων μου. Παρότι και αυτά υπέστησαν δεινή-όπως προανέφερα- κατακρεούργηση από πληρωμένους, κατά τη γνώμη μου, δολιοφθορείς:
Ευχαριστώ όσους θα μπούνε στον κόπο να τ’ ακούσουν και όσους ενδεχομένως θέλουν να διατυπώσουν την οποιαδήποτε κριτική τους.
παπα-Ηλίας
https://papailiasyfantis.wordpress.com
e mail: papailias6391@gmail.com
Υ. Γ. Η εικόνα είναι του Αγίου Διονυσίου Ζακύνθου, που συγχωρεί το φονιά του αδελφού του

Η ΜΗΤΡΟΘΕΟΣ ΝΕΚΡΟΦΟΡΟΣ ΜΥΡΙΖΟΥΣΑ


                Η πίστη είναι στηριγμένη στο παράδοξο.  Υπερβαίνει τα όρια, τα μέτρα της λογικής. Μας οδηγεί στην υπέρβαση των φυσικών όρων, αυτών που ο ανθρώπινος νους μπορεί να συλλάβει και να αποδεχθεί. Γι’ αυτό και ονομάζεται πίστη το παράδοξο.Παρότι έχει τη δική του λογική, για όσους επιμένουν να βλέπουν τον κόσμο και τη ζωή μόνο με τον λόγο, απαιτείται ένα άλμα για να το αποδεχθεί κάποιος. Είναι όπως η τέχνη. Μπορεί κάποιος να εξηγήσει την ακολουθία των μουσικών φθόγγων  που συνθέτουν ένα μουσικό αριστούργημα, δεν μπορεί όμως να εξηγήσει γιατί αυτή ακολουθία συγκινεί, γαληνεύει, ομορφαίνει, ενίοτε και νοηματοδοτεί τη ζωή. Η πίστη, όπως και η τέχνη, είναι τα δώρα του Θεού στον άνθρωπο για να μην νικηθεί από τον ορθολογισμό. Να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει μία πραγματικότητα καμωμένη και από υλικά του παρόντος κόσμου, τα οποία όμως συναντιούνται με τον Άχρονο, ο Οποίος είναι την ίδια στιγμή ο Δημιουργός και Ανακαινίζων τα πάντα και τους πάντες και μας υποδέχεται σε έναν τρόπο που δεν θα έχει τέλος, φθορά, θάνατο. Όπου οι απορίες του νου θα απαντηθούν όχι με λογικές και φιλοσοφικές κατηγορίες, αλλά δια της αγάπης. Όπου η ζωή θα γίνει μόνο χαρά και τα πάντα θα είναι πεπληρωμένα φωτός.
        Πριν φτάσουμε όμως εκεί, ο καθένας μας καλείται να οικειωθεί το παράδοξο. Να το αποδεχθεί με εμπιστοσύνη. Να το μοιραστεί στη ζωή της Εκκλησίας. Να το γιορτάσει. Να το αφήσει να μιλήσει στην ύπαρξή του. Να μην επιτρέψει στο ορθολογιστικό να κλείσει τις πόρτες στο αιώνιο.  Να ακολουθήσει δηλαδή την οδό που ακολούθησε το πιο ξεχωριστό πρόσωπο στην ανθρώπινη ιστορία: η Υπεραγία Θεοτόκος.  
Όλη η ζωή της Παναγίας υπήρξε η βίωση του παράδοξου: η πίστη να συναντά το ανθρώπινο και να το ξεπερνά μέσα από την παράδοση του προσώπου της στο θέλημα του Θεού, συνειδητά και ασυνείδητα.   Όπως αναφέρει ένας από τους ωραιότερους ύμνους της εορτής της Κοιμήσεώς της: «πώς γαρ η απείρανδρος βρεφοτρόφος αγνεύουσα; πώς δε η μητρόθεος νεκροφόρος μυρίζουσα;» (Κάθισμα του Όρθρου). Πώς αυτή που δεν δοκίμασε σχέση με άνδρα βρέθηκε να ανατρέφει βρέφος (τον Χριστό) και την ίδια στιγμή να παραμένει αγνή και παρθένος; Πώς αυτή που έγινε μητέρα του Θεού, δοκιμάζει τα μύρα των νεκρών φέρουσα την νέκρωση του σώματός της; Η Παναγία βιώνει την μητρότητα άνευ ανδρός. Παραμένει Παρθένος και την ίδια στιγμή ανατρέφει το παιδί της. Ζει δηλαδή το παράδοξο να γεννά χωρίς ο φυσικός νόμος της μείξης να ισχύει γι’ αυτήν. Και ενώ γεννά παραμένει παρθένος. Άφθορος ο τόκος. Ζει ό,τι είναι η φυσική αποστολή και κατάσταση της γυναίκας και την ίδια στιγμή την υπερβαίνει. Το ίδιο συμβαίνει και με τον θάνατό της. Ζει την νέκρωση, το σώμα της βιώνει τα ανθρώπινα έθιμα, ακολουθεί δηλαδή την φύση του καθενός ανθρώπου η οποία συνδέεται με τον θάνατο, και την ίδια στιγμή το σώμα της θα μεταστεί στον ουρανό, με τρόπο παράδοξο, ακατανόητο και άγνωστο για όλους μας. Μυστήριο η μητρότητα και η παρθενία. Μυστήριο η αφθαρσία του σώματος και η μετάστασή του στον ουρανό. Και στις δύο περιπτώσεις είναι η χάρις του Αγίου Πνεύματος και η δύναμη του Θεού που καθιστούν το μυστήριο πραγματικότητα που μόνο η πίστη μπορεί να παρουσιάσει και να ερμηνεύσει. Στη μεν γέννηση του Υιού της συμμετέχει συνειδητά η ίδια. Στην κοίμησή της δεν είναι αυτή που μπορεί να επιλέξει την μετάσταση και την άφθορο νέκρωση, αλλά ο Υιός και Θεός της που την τιμά.    
Αυτό το παράδοξο στην Υπεραγία Θεοτόκο δεν είναι μυστήριο που αφορά μόνο στην ίδια. Στο πρόσωπό της γίνεται η πρόσκληση από τον Θεό σε ολόκληρο το ανθρώπινο γένος, στον καθένα μας, να ακολουθήσει το παράδοξο. Να εμπιστευθεί Αυτόν που δημιούργησε τους φυσικούς νόμους και Αυτόν που μας ανακαινίζει χορηγώντας μας ζωή μέσα από την υπέρβασή τους. Και γι’ αυτό η Υπεραγία Θεοτόκος γίνεται η μετά θάνατον ζώσα, από την οποία ευχόμαστε να σωθούμε κι εμείς ως κληρονομία της. Αρκεί να εμπιστευθούμε Αυτόν που μας δίνει τη δυνατότητα να βιώσουμε το παράδοξο.  Να Του επιτρέψουμε να γεννηθεί στις καρδιές μας αφήνοντάς Του χώρο όπως η Παναγία, δηλαδή προφέροντας το ΝΑΙ σ’ Αυτόν με απόλυτα ελεύθερη επιλογή, νικώντας κάθε λογισμό αμφιβολίας, έτοιμοι για κάθε θυσία, λέγοντας ΝΑΙ στην δεδομένη για μας Αγάπη Του, η οποία δεν φαίνεται πάντοτε καθαρά, αλλά χρειάζεται κύηση, χρόνο να αναπτυχθεί στη ζωή μας και να της ξαναδώσει την χαμένη παρθενία της καρδιάς. Να γίνει υπέρβαση της αμαρτίας, η οποία μας κάνει να πιστεύουμε ότι το δικό μας θέλημα, ο δικός μας νους, τα δικά μας χαρίσματα είναι πιο πάνω από Εκείνον. Και την ίδια στιγμή, καθώς ο καθένας μας βαδίζει άλλοτε πιο αργά και άλλοτε πιο γρήγορα προς τον προσωπικό του θάνατο, δηλαδή στην στιγμή κατά την οποία τίποτε δε θα λειτουργεί επάνω μας, αλλά θα είμαστε απόλυτα παραδομένοι στο έλεός Του, να μην απελπιζόμαστε, να μην νικιόμαστε από τη βεβαιότητα της φθοράς, ούτε να προσπαθούμε να ξεγελάσουμε τον εαυτό μας με τους τρόπους εκείνους που ξορκίζουν τον χρόνο, όπως είναι τα πάθη, οι απολαύσεις, η άνευ νοήματος διασκέδαση, η παράδοση στις άνευ αγάπης επιθυμίες μας. Όπως η Παναγία, να Τον εμπιστευόμαστε κάθε στιγμή της ζωής μας και να φέρουμε μέσα μας την ελπίδα της Ανάστασης, συνοδευμένη από τη βεβαιότητα της αιωνιότητας. Η Παναγία τη ζει και ψυχικά και σωματικά. Εμείς θα την ζήσουμε αρχικά ψυχικά και πνευματικά και μετά την ανάσταση των νεκρών ως πλήρεις υπάρξεις. Αρκεί  τα πάντα εντός μας να γίνουν αγάπη προς Εκείνον, προσευχή στην Υπεραγία Θεοτόκο και κανείς φόβος και καμία λύπη δε θα μας εμποδίσουν να κοινωνήσουμε τον Αιώνιο.  
Εορτάζουμε το Πάσχα του καλοκαιριού. Εορτάζουμε την δύναμη του παράδοξου, που ονομάζεται πίστη. Βιώνουμε τα θαύματα της Υπεραγίας Θεοτόκου ποικιλοτρόπως. Κυρίως όμως την ζούμε μέσα από   πρόσωπο εκείνο που άνοιξε το δρόμο, ώστε τίποτε να μην εμποδίζει τον άνθρωπο να κάνει την υπέρβαση, να πιστέψει και να νικήσει μαζί της, στη ζωή της Εκκλησίας και στην κοινωνία με τον Υιό και Θεό της, τη φθορά και τον θάνατο. Και είναι η πίστη απόφαση και δώρο. Μόνο που δεν είμαστε μόνοι μας. Εκείνη μεσιτεύει για τον καθέναν μας. Και η μεσιτεία της λυτρώνει, αρκεί να είμαστε έτοιμοι, στην άκρη του μυαλού και της καρδιάς μας, να αφεθούμε στο μυστήριο. Της Αγάπης και της Ανάστασης που γίνονται αιωνιότητα και προσωπική μας.

Κέρκυρα, 15 Αυγούστου 2015

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ Ματθαίου 16 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015 Ἀπολογία ἕνεκεν ἀληθείας

                                                                ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ Ματθαίου
                                                                 16 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015
                                                             Ἀπόστολος: Α΄ Κορ. θ΄ 2-12
                                                           Εὐαγγέλιον: Ματθ. ιη΄ 23 - 35 
                                        Ἦχος β΄.– Ἑωθινόν: ΙΑ΄ ∆Ι∆ΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ      


                                                                         

Ἀπολογία ἕνεκεν ἀληθείας 

Ἂν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, λίγο ἕως πολύ, ἔρχονται στιγµὲς ποὺ δέχονται κατηγορίες καὶ συκοφαντίες, τοῦτο ἰσχύει σὲ µεγάλο βαθµὸ καὶ γιὰ τοὺς αὐθεντικοὺς ἐργάτες τοῦ Εὐαγγελίου.
 Στὸ Ἀποστολικὸ Ἀνάγνωσµα ἀκριβῶς αὐτὴν τὴν κατάσταση µε λετοῦµε καὶ βλέπουµε, πὼς καὶ αὐτὸς ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀναγκάζεται µὲ θάρρος νὰ ἀπολογηθεῖ, γιὰ νὰ µὴ κλονισθεῖ τὸ ἔργο του στὴν Ἐκκλησία τῆς Κορίνθου. 
Εἶναι φοβερό. 
Ἀντὶ νὰ θαυµάζουν τὴν µοναδική του αὐταπάρνηση, τὸν ἔκαναν στόχο τῶν συκοφαν- τιῶν τους καὶ τῆς κακίας τους. Καὶ ὁ κήρυξ τῆς οἰκουµένης ὁµιλεῖ τώρα γιὰ τὰ δικαιώµατα ποὺ θυσίασε γιὰ τὴν ὑπηρεσία τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τὴν ἀλήθεια τοῦ θείου κηρύγµατος. Ἀναπτύσσει τὰ ἐπιχειρήµατα ποὺ ὁπωσδήποτε τὸν δικαιώνουν ἀπολύτως, ἀλλὰ ἐκεῖνο ποὺ συγκλονίζει καὶ καταρρίπτει ὅλες τὶς συκοφαντίες εἶναι ὁ καρδιακὸς λόγος ποὺ ἀπευθύνει στοὺς ἴδιους τοὺς µαθητές του.
 “Εἰ ἄλλοις οὐκ εἰµὶ ἀπόστολος, ἀλλὰ γε ὑµῖν εἰµι· ἡ γὰρ σφραγὶς τῆς ἐµῆς ἀποστολῆς ὑµεῖς ἐστε ἐν Κυρίῳ”. Ἂν δηλαδὴ γιὰ ἄλλους δὲν εἶµαι Ἀπόστολος, ἀλλὰ γιὰ ἐσᾶς βεβαίως εἶµαι. 
Ναί, ἡ ἀπόδειξις τῆς ἀποστολικῆς ἰδιότητός µου εἶστε ἐσεῖς, ποὺ σᾶς ὁδήγησα στὸν Κύριο. Πράγµατι οἱ πιστοὶ ποὺ ἀγωνίζονται νὰ ἐφαρµόσουν στὴν ζωή τους τὰ θεῖα προστάγµατα, πολὺ δὲ περισσότερο οἱ κληρικοὶ ποὺ κηρύσσουν ἀκέραιο τὸν ζωντανὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἀδύνατον νὰ µὴ γευθοῦν ἀπὸ τὸν πικρὸ αὐτὸ καρπὸ τῆς συκοφαντίας. Καὶ τὸ πρᾶγµα καθίσταται ἔτι πλέον τραγικότερον ὅταν τὰ “πάρθια βέλη” τὰ δέχεται κανεὶς ἀπὸ ἀνθρώπους ποὺ διακόνησε στὸ πλαίσιο τῆς Εὐαγγελικῆς διδαχῆς καὶ τῆς ἐν Χριστῷ ἀγάπης. Ἂν ρίξουµε µία µατιὰ στὰ ἱερὰ συναξάρια καὶ σ' αὐτὴ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία ἀπὸ τὰ βάθη τῶν χρόνων ἕως καὶ αὐτῶν τῶν ἡµερῶν µας, θὰ διαπιστώσουµε τὴν πικρὴ αὐτὴ ἀλήθεια. Θὰ ἔλε- γε κανεὶς πὼς ὁ πειρασµὸς αὐτὸς ἀποτελεῖ καὶ ἕνα κριτήριο τόσο γιὰ τὴν γνησιότητα τῆς ὅλης πνευµατικῆς ἐργασίας, ὅσο καὶ γιὰ τὸν καταρτισµὸ καὶ τὸ ἐπίπεδο τῆς προσωπικότητος τοῦ ἐργάτου τοῦ Εὐαγγελίου. Καὶ ἐπειδὴ ὅλοι ἐνδέχεται ν' ἀντιµετωπίσουµε τὰ κύµατα αὐτὰ τῆς “ἀδελφικῆς ἀγάπης”, καλὸν θὰ εἶναι νὰ σταθοῦµε καὶ νὰ προσ έξουµε δύο καίρια σηµεῖα.
 Πρῶτον. 
Νὰ ἐξετάσουµε ἐὰν οἱ κατηγορίες µποροῦν νὰ στα- θοῦν. Ἐὰν δηλαδὴ εἶναι πραγµατικές. Ἐὰν ὄντως ἔχουµε δώσει ἐµεῖς οἱ ἴδιοι ἀφορµὲς ἀλλὰ καὶ ὑλικὸ ὥστε οἱ ἄλλοι καλῶς ἢ κακῶς µᾶς λούζουν µὲ τὰ λόγια τους καὶ τὴν συµπεριφορά τους. Καὶ ἐὰν πράγµατι τὰ ὅσα µᾶς κατηγοροῦν ἔχουν ἀληθείας, τότε οὐσια- στικῶς ἂν καὶ δὲν δείχνουν ἀγάπη, ἀλλὰ κακία, θὰ πρέπει νὰ τοὺς θεωρήσουµε εὐεργέτες µας. Μάλιστα εὐεργέτες, διότι ἔστω καὶ µὲ αὐτὸν τὸν ἀρνητικὸ τρόπο µᾶς ὑποβοηθοῦν στὸ νὰ ἀναθεωρήσουµε τὴν ἐν γένει συµπεριφορά µας καὶ νὰ διορθωθοῦµε. 
Ἐὰν ἀντιθέτως τὰ ὅσα λέγονται καὶ διαδίδονται εἶναι ἕωλα καὶ ἀποτελοῦν ὑλικὸ συκοφαντίας, ἐὰν ἡ συνείδησίς µας καὶ ὁ πνευµατικός µας πατέρας µᾶς καθησυχάζουν ὅτι πρόκειται περὶ πειρασµοῦ, τότε ἂς εἰρηνεύουµε καὶ ἂς συνεχίζουµε τὸ ἔργο µας, δεόµενοι ταυτοχρόνως καὶ ὑπὲρ τῶν καθ' οἱονδήποτε τρόπο ἐπηρεαζόντων ἡµᾶς. 
Ἀλλ’ ἂς περάσουµε τώρα νὰ δοῦµε καὶ τὸ δεύτερο σηµεῖο τοῦ θέµατός µας, 
τὸ ὁποῖο χρῄζει µεγάλης ἐξετάσεως, ἀφοῦ ἐγείρει λεπτὰ σηµεῖα ποὺ ἔχουν ἄµεση σχέση τόσο µὲ ἐµᾶς τοὺς ἰδίους, ὅσο καὶ µὲ αὐτὴ τὴν πίστη µας. 
∆υστυχῶς τὸ πολυκέφαλον τέρας τοῦ ἐγωϊσµοῦ ἀνατρέπει τὰ δεδοµένα, µὲ ἀποτέλεσµα ἐκεῖ ποὺ πρέπει νὰ σιωποῦµε ἀντιδροῦµε καὶ τὸ ἀντίθετο.
 Ἀποτέλεσµα; 
Νὰ χάνονται οἱ εὐκαιρίες ποὺ µᾶς δίδονται γιὰ πνευµατικὴ προκοπή. Ἀντιδροῦµε δηλ. καὶ ἡ σύγχυσις µᾶς φέρνει ταραχὴ ὅταν συνήθως θίγεται τὸ ἐγώ µας. ∆ηµιουργοῦµε θέµατα καὶ ἀπολογούµεθα ὅταν φαίνεται νὰ ἀγγίζεται ἡ αὐτοεκτίµησις. Ἀντιθέτως µένουµε ἀπαθεῖς ἕως ἀναισθησίας ὅταν θίγεται ὁ Εὐαγγελικὸς νόµος καὶ ἡ “πίστις γίνεται τὸ κινδυνευόµενον”. 

Αὐτὸ τὸ τελευταῖο, δυστυχῶς, τὸ βλέπουµε κατὰ ἐπαναλαµβανόµενο ρυθµὸ ἰδίως στὴν ἐποχήν µας καὶ κυρίως ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ λόγω θέσεως θὰ ἔπρεπε νὰ προτάξουν τὰ στήθη τους, ὅταν τὰ ὁµαδικὰ πυρὰ τῶν ἀθέων καὶ τῶν ἀντιχρίστων στοχεύουν τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν µας, τὰ Ἑλληνοχριστιανικά µας ἰδεώδη καὶ αὐτὸν ἐπίσης τὸν φυσιολογικὸ τρόπο ζωῆς.

 Χαρακτηριστικὸ παράδειγµα τῶν ὅσων καταγράφουµε ἀποτελεῖ ὁ δεδιωγµένος Ἅγιος Νεκτάριος.

 Πλεῖστα ὅσα συγγράµµατά του ἀποτελοῦν ὁπλοστάσιο βαρέος ὁπλισµοῦ ἔναντι τῶν ἐχθρῶν τῆς πίστεως. Ἐπιχειρήµατα ἀκατάβλητα ποὺ χρησιµοποιοῦσε ἐκ περιωπῆς, γιὰ νὰ ἀντικρούσει τοὺς ἀθέους καὶ αἱρετικοὺς τῆς ἐποχῆς του, ἀλλὰ ταυτοχρόνως πνευµατικὴ ἐργασία µοναδικὴ στὸν ποι- µαντικὸ καὶ µοναχικό του ἀργότερα κύκλο, διὰ τοῦ ὁποίου ἔφθασε τὶς ἀπρόσιτες κορυφὲς τῆς ἁγιότητος. Τὸν φωτισµὸν δηλ. καὶ τὴν θέωσιν. 
Ἐκεῖνο δὲ ποὺ προξενεῖ ἰδιαιτέρα συγκίνηση εἶναι πὼς καὶ ὅταν ἀκόµα ἀναγκάζεται ἐκ τῶν πραγµάτων νὰ ζητήσει ἀπὸ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ διοίκηση τὸ δίκαιόν του, οἱ ἐνέργειές του ἐν ἀλη- θείᾳ καὶ ταπεινώσει, σκοπὸ ἔχουν διὰ τῆς ἀποκαταστάσεως τοῦ δικαίου ὄχι τόσο τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτόν του ὅσο κυρίως γιὰ τὴν ὀρθὴ Ἐκκλησιολογικὴ καὶ διοικητικὴ πορεία τόσο στὸ Παλαίφατο Πατριαρχεῖο τῆς Ἀλεξανδρείας ὅσο καὶ τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας. Καὶ ναὶ µὲν ἐπὶ τῶν ἡµερῶν µας, ἔστω καὶ τόσο ἀργὰ ἡ Ἐκκλη- σία τῆς Ἀλεξανδρείας ἐζήτησε συγγνώµη ἀπὸ τὸν Ἅγιο. Πόσο ὄµορφο πράγµατι θὰ ἦταν καὶ κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία ποὺ καυχᾶται γιὰ τὴν Ἀποστολικότητά της, νὰ ἀποδώσει τὸ δίκαιο, ἐὰν τὸ ἔχει στερήσει σὲ ἀνθρώπους ποὺ καὶ αὐτοὶ ἐλιτάνευσαν ἐπὶ σειρὰ ἐτῶν τὸν σταυρὸ τῆς ἀδικίας καὶ ὄχι µόνον, ἐὰν ὄντως πιστεύουµε στὸν ∆ίκαιο Κριτὴ καὶ ἀφοῦ γνωρίζουµε ὅτι κυρίως σὲ κάτι τέτοιες περιπτώσεις λειτουργοῦν ἀτέγκτως οἱ πνευµατικοὶ λε- γόµενοι νόµοι. Θὰ κλείσουµε µὲ τὸν λόγο συγχρόνου Γέροντος. “ Ὅταν θίγεται τὸ ἐγώ µας, ἂς γινόµεθα χαλὶ νὰ µᾶς πατοῦν. Κέρδος ἔχουµε. Ἐὰν ἀντιθέτως προσβάλλεται ἡ πίστις µας καὶ τὸ Ὀρθόδοξον ἦθος, τότε ἐπιβάλλεται νὰ γινόµεθα λέοντες πῦρ πνέοντες”. Ἀµήν.
 Ἀρχ. Ἰωὴλ Κωνστάνταρος

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ


Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που γιορτάζουμε κάθε χρόνο στις 15 Αυγούστου, είναι η μεγαλύτερη από τις θεομητορικές εορτές που καθιέρωσε η Εκκλησία μας προς τιμήν της Μητέρας του Κυρίου. Γι' αυτό και έχει ξεχωριστή θέση στην ορθόδοξη πνευματικότητα. Το πρόσωπο της Υπεραγίας 




Θεοτόκου, κατά την Ορθόδοξη διδασκαλία, κατέχει κεντρικό ρόλο στο έργο της «θείας οικονομίας». Η Παναγία έγινε το όργανο της «εν Χριστώ» σωτηρίας μας. Είναι το θεοδόχο χωρίο, δηλαδή το χωράφι, στο οποίο ο Θεός Πατέρας με τη θέλησή της έγινε γεωργός, σπόρος ο Λόγος του Θεού και φυτουργός το Πανάγιο Πνεύμα. Εάν το Άγιο Πνεύμα προσωποποιεί τη θεία αγιότητα, η Παναγία προσωποποιεί την ανθρώπινη αγιότητα, δηλαδή τον άνθρωπο που μπόρεσε να βαστάξει μέσα του το Θεό Λόγο. Εξάντλησε την ανθρώπινη δυνατότητα προσλήψεως της χάρης του Θεού.
Στο πρόσωπό της εκπληρώνονται τα γεγραμμένα, σύμφωνα με τα οποία ο Χριστός θα είναι η «ράβδος» και το «άνθος» που θα βλαστήσει από τη ρίζα του Ιεσσαί και ο βασιλεύς που θα καθίσει στο θρόνο του Δαβίδ. Η Παναγία είναι η γυναίκα εκείνη, το σπέρμα της οποίας συνέτριψε την κεφαλή του «αρχεκάκου όφεως». Αυτή είναι η αληθινή «Κιβωτός της Διαθήκης», η «πύλη η κατά ανατολάς, η κεκλεισμένη», με μια λέξη η ανακεφαλαίωση της Ιεράς Ιστορίας, η πραγμάτωση των «τύπων» και των «σκιών» της Π. Διαθήκης. Γι΄ αυτό το μόνο όνομα της Θεοτόκου, Μητέρα του Θεού, περιέχει όλο το μυστήριο της οικονομίας της σωτηρίας. Η πρώτη χαρμόσυνη αγγελία για την επανένταξη του ανθρώπου στην κοινωνία του με το Θεό δόθηκε αμέσως μετά την πτώση των πρωτοπλάστων. Σ΄ αυτό το πρωτευαγγέλιο κάπως, θα έλεγε κανείς, αόριστα μίλησε ο Θεός για Έναν απόγονο της προμήτορος, που θα συνέτριβε τον αίτιο της πτώσεως (διάβολο).
Μίλησε επίσης και για τη νέα Εύα, που θα αποκαθιστούσε την ανταρσία της πρώτης και θα αποτελούσε τον συνδετικό «κρίκο» ανάμεσα στο Θεό και στον άνθρωπο. Το πρώτο ευαγγέλιο δόθηκε στον άνθρωπο από το Θεό, για να περιμένει, όταν θα έρθει το πλήρωμα του χρόνου, το Σωτήρα του και την Πρώτη μετά απ΄ Εκείνον, που θα γίνει η αιτία της χαράς του ανθρώπου της πτώσεως. «Έγινε Μητέρα Εκείνου του οποίου άξιζε να γίνει Μητέρα» τονίζει ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας. Έτσι το προαιώνιο απόκρυφο και άγνωστο ακόμα και στους αγγέλους σχέδιο του Θεού για την δική μας σωτηρία - θέωση φανερώθηκε στη γη χάρη στην Παναγία. Κι αυτό το μυστικό σχέδιο είναι η εκ Παρθένου σάρκωση του Υιού και Λόγου του Θεού, η ασύγχυτη ένωση της θείας Του φύσεως με την δική μας ανθρώπινη φύση γεγονός που υπομνηματίζει χριστολογικά το μυστήριο της Θεοτόκου.
Όπως επίσημα δογμάτισε η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος (431 μ.Χ.), αυτή η ασύγχυτη ένωση πραγματοποιήθηκε την στιγμή που εκ Πνεύματος Αγίου η Παναγία συνέλαβε στην άσπορη παρθενική Της γαστέρα την ανθρώπινη φύση του Χριστού. Έτσι, ο Κύριος που γεννήθηκε προαιώνια από τον Πατέρα τέλειος Θεός, γεννήθηκε σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή από την Παναγία τέλειος άνθρωπος. Και επειδή ο Υιός του Θεού που ενανθρώπησε, είναι ένα και μοναδικό πρόσωπο με δύο ασύγχυτες φύσεις και όχι δύο πρόσωπα, γι΄ αυτό η Παναγία ονομάζεται Θεοτόκος. Η Παναγία με το να γίνει Θεοτόκος αποτελεί την γέφυρα που μας οδηγεί από την γη στον ουρανό. «Καμιά δωρεά του Θεού δεν μεταβιβάζεται στους αγγέλους και στους ανθρώπους παρά μόνο δια μέσου Αυτής» ομολογεί ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Γι' αυτό και εμείς Την προσκυνούμε τιμητικά και Την παρακαλούμε: «Υπεραγία Θεοτόκε, σώσον ημάς», δηλαδή γίνε η (πάντοτε εισακουόμενη) Μεσίτριά μας προς τον Υιό και Θεό σου.
Δεν φθάνει όμως να Την παρακαλούμε μόνο με τα χείλη. Πρέπει όλη η ζωή μας να είναι μια «έμπρακτη παράκληση», καθώς συμβουλεύει ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. «Ας κατασκευάσουμε το μυαλό και την καρδιά μας, ταμείο και κατοικία των αρετών της Θεοτόκου. Πως αυτό μπορούμε να το κάνουμε; Παρθένος είναι η Θεοτόκος και φιλοπάρθενος και αγνή και φίλαγνος; Βέβαια και ημείς, αν έχωμεν όχι μόνον αγνόν το σώμα από κάθε σαρκικήν αμαρτίαν, αλλά και την ενθύμισίν μας καθαράν από αισχρούς και ρυπαρούς λογισμούς, θέλομεν αποκτήσει εις τον εαυτόν μας την Χάριν της υπεράγνου Παρθένου. Φεύγει αυτή κάθε αισχρόν πάθος; Τους ρυπαρούς λογισμούς αποστρέφεται; Πολεμεί την πορνείαν; Μισεί του θυμού τα κινήματα; Δεν δέχεται τον φθόνον και τας φιλονεικίας; Δια τούτο και ημείς πρέπει να μισώμεν όλα τα ανωτέρω πάθη, εάν θέλωμεν να είμεθα μιμηταί και φίλοι της Παρθένου.
Και πάλιν· χαίρεται η Παρθένος εις την νηστείαν και την εγκράτειαν· ευφραίνεται εις την παρθενίαν και σωφροσύνην· αγαπά την ειρήνην και την πραότητα· εναγκαλίζεται την αγάπην και την ταπείνωσιν· δια τούτο και ημείς πρέπει να αγαπώμεν τας αρετάς ταύτας, εάν θέλωμεν να είμεθα ακόλουθοι και μιμηταί της Παρθένου· και με συντομίαν, καθώς η Παρθένος μισεί μεν κάθε κακίαν, αγαπά δε κάθε αρετήν, ούτω πρέπει να κάμνωμεν και ημείς, ίνα η Παρθένος βλέπουσα ημάς εστολισμένους με τας τοιαύτας αρετάς, επιθυμήση του κάλλους των ψυχών μας και έλθη νοερώς εις ημάς φέρουσα μαζί της, κάθε σειράν πνευματικών χαρίτων και αγαθών».
Στην αποκάλυψη, στο 7ο κεφάλαιο, περιγράφονται οι πρεσβύτεροι στον ουρανό να είναι ντυμένοι με λευκές στολές που τις έπλυναν με το αίμα του Ιησού Χριστού, τον οποίο λατρεύουν ημέρα και νύκτα, «και ο καθήμενος επί του θρόνου σκηνώσει επ΄ αυτούς». Ο Θεός θα σκηνώσει μέσα μας. Σε κάθε άνθρωπο που έπλυνε την ψυχή του με το αίμα του Χριστού, ο Τριαδικός Θεός θα κάνει την καρδιά του Άγια Αγίων και θα κατοικεί σ΄ αυτόν. Το Πανάγιο Πνεύμα, που το επικαλούμαστε λέγοντας, «ελθέ και σκήνωσον εν ημίν», έρχεται σ΄ αυτούς που έχουν διάθεση να αγωνισθούν. Δια των πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου, είθε να καθαρίσουμε την ψυχή μας από τα πάθη, για να εισέλθουμε στη Βασιλεία του Θεού. Αμήν.



ΠΗΓΗ

Λίγα λόγια καρδιάς στην Παναγία μας


Λίγα λόγια καρδιάς στην Παναγία μας
Άδειαζε συνέχεια τον εαυτό της, κι έτσι τον έβρισκε.
Κι έγινε η βασίλισσά του.
Και μπήκε στο Βασίλειο, το από πάντα έτοιμο.
Ήταν μια διαρκής κατάφαση στο υπέρλογο.
Κι έγινε Χαριτωμένη. Και Χαριτόβρυτη.
Ήταν μια απέραντη υπομονή στις θλίψεις.
Κι έγινε η των πάντων χαρά
Ήταν απαρατήρητη, ασήμαντη.
Κι έγινε πλατυτέρα των Ουρανών.
Ένιωθε δούλη.
Κι έγινε Δέσποινα.
Την κεράσαμε αγωνίες και πόνους.
Κι έγινε πηγή Ελέους.
Δεκτική σε ό,τι την έβρισκε.
Κι έγινε δώρο.
Μεταμόρφωνε τις πίκρες. Κι έγινε γλυκύτατη.
Ρούφαγε την απελπισία. Κι έγινε ελπίδα.
Είδε τα σκοτάδια μας. Κι έγινε αστέρι άδυτο.
Βίωσε απέραντη μοναξιά. Κι έγινε προστάτιδα.
Είδε τη βία κι έγινε ειρήνη.
Αμόλυντη και Άμωμη έγινε αιτία μόνο αγαθών.
Έσπασε τα φυσικά όρια κι έγινε παράδεισος.
Μας συγχωρεί και μας λυπάται που σκοτώσαμε τον Γιο της.
Κι έγινε αγκαλιά και μητέρα μας...
Άλλη μια αιώνια, αμετάλλαχτη πρόσκληση για την εξύψωσή μας.
Μας κρατάει κι από μια θέση στο Βασίλειό της!
Εύχομαι Χρόνια Πολλά σε κάθε περαστικο απο τον τοιχο αυτον...
Η Γλυκειά μας Παναγιά να σκεπάζει ολονών την πορεία.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...