Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Ιανουαρίου 16, 2013

Εις τον Άγιον Αντώνιον τον Μέγαν (17 Ιανουαρίου) εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού



᾿Αδελφοί  μου χριστιανοί,
Σήμερα τήν Κυριακήν συμπίπτει ἡ ῾Εορτή τοῦ ῾Αγίου καί 
῾Οσίου ᾿Αντωνίου τοῦ Μεγάλου, καί θά ἀφιερώσωμεν τό 
Κήρυγμα εἰς τήν ἱεράν Μνήμην του.
῾Ο ῞Αγιος ᾿Αντώνιος γεννήθηκε εἰς Κόμαν τῆς νοτίου Μέμφιδος 
ἐπί τῆς ἀνατολικῆς ὄχθης τοῦ ποταμοῦ Νείλου τῆς Μέσης
\ Αἰγύπτου τό 251, καί ἐκοιμήθη εἰς αὐστηράν ἄσκησιν, 
εἰς ἡλικίαν 105 ἐτῶν τό 356 εἰς τό ἐρημητήριον του, παρά τήν 
᾿Ερυθράν θάλασσαν. Θεωρεῖται ὡς ὁ Πατήρ τοῦ Μοναχισμοῦ
 τῆς Αἰγύπτου, καίτοι προηγήθη αὐτοῦ ὁ γέροντας καί 
διδάσκαλος του ὁ ῞Αγιος Παῦλος ὁ Θηβαῖος, ὁ ὁποῖος 
κατώκησε τήν ἔρημον τῆς Αἰγύπτου καί ἔγινε ὁ πρόδρομος
 τῶν μεγάλων καί πολυπληθῶν μοναχῶν, οἱ ὁποῖοι 
συνετέλεσαν εἰς τήν διαμόρφωσιν τοῦ ἀναχωρητικοῦ καί 
τοῦ κοινοβιακοῦ βίου. Πρῶτος τοῦ ἀναχωρητικοῦ καί
 ἐρημικοῦ βίου ἀνεδείχθη ὁ ῞Αγιος ᾿Αντώνιος, διά τήν 
θαυμαστήν καί αὐστηράν ἄσκησιν του, διά τήν ὁποίαν
 καί ἀπεκλήθη Μέγας. 
Μέγας εἰς τόν μονήρη βίον. 
Μέγας εἰς τήν ἔρημον. 
Μέγας εἰς τήν αὐστηράν ἄσκησιν, τήν νηστείαν καί τήν προσευχήν.
῾Ο Μέγας ᾿Αντώνιος, καίτοι δέν ὑπῆρξεν ὁ πρῶτος μοναχός
 καί ἀσκητής τῆς Αἰγυπτιακῆς ἐρήμου, ἀφοῦ προηγήθηκε ὁ 
Παῦλος ὁ Θηβαῖος, θεωρεῖται ὡς ὁ πατήρ καί
 θεμελιωτής τοῦ Μοναχικοῦ βίου, ὁ ἀντιπροσωπευτικός 
τύπος τοῦ ἀναχωριστισμοῦ καί τοῦ ἀσκητισμοῦ, διότι μέ τήν
 μακροχρόνιον διατριβήν του εἰς τήν ἔρημον, ἀφῆκεν ἔξοχον 
παράδειγμα αὐστηρᾶς ἀσκήσεως, μέσα εἰς μίαν 
αὐστηράν μόνωσιν καί νηστείαν καί προσευχήν καί
 διεμόρφωσε τό ἀπαράμιλλον πρότυπον τοῦ Μοναστοῦ τῆς ἐρήμου.
Εἰς ἡλικίαν εἴκοσι ἐτῶν ἔχασε τούς γονεῖς του, καί ἐμοίρασε 
ὅλην τήν μεγάλην περιουσίαν του εἰς τούς πτωχούς, εἰσήγαγε
 τήν ἀδελφήν του εἰς παρθενῶνα ἀσκουμένων γυναικῶν καί 
ἀνεχώρησε διά τήν ἔρημον, ὅπου ἔμεινε ἐπί ὀγδόντα πέντε
 ὁλόκληρα χρόνια, μέσα εἰς μίαν αὐστηράν ἄσκησιν. 
Δέν ἐγνώριζε γράμματα, ἀλλά ἀνεδείχθη σοφός καί συνετός 
κατά Θεόν, ὅπως γράφει εἰς τόν βίον του ὁ Μέγας ᾿Αθανάσιος. 
᾿Επεσκέπτετο ὅλες τίς Μοναστικές ᾿Αδελφότητες τῆς ἐρήμου 
καί συνεβούλευε τούς Μοναχούς εἰς τήν αὐστηράν ἄσκησιν. 
Δέν ἔτρωγε, παρά μόνον δύο τρεῖς φορές τήν ἑβδομάδα, ξηρόν ἄρτον.
Τόσον ὑπῆρξε μεγάλη ἡ φήμη τῆς αὐστηρᾶς ἀσκήσεως καί
 τῆς ἁγιότητος του, ὥστε πολλοί συνέρρεον εἰς τό ἀσκητήριον του,
 διά νά τόν ἰδοῦν καί νά τόν συμβουλευθοῦν. Γράμματα πολλά 
ἔπαιρνε ἀπό πολλούς, πού ζητοῦσαν τήν συμβολήν του. 
῾Ο Μέγας Κωνσταντῖνος, ἀκούσας περί τῆς φήμης τῆς ἁγιότητος
 του, ἔγραψε εἰς τόν Μέγαν ᾿Αντώνιον, καθώς ἐν συνεχείᾳ καί οἱ
 υἱοί του καί τοῦ ζητοῦσαν τίς συμβουλές του. 
«῎Εγραφον ὡς πατρί καί ηὔχοντο λαμβάνειν ἀντίγραφα παρ᾿ αὐτοῦ», 
σημειώνει ὁ Μέγας ᾿Αθανάσιος. Καί ὁ ῞Αγιος ᾿Αντώνιος ἔλεγε. 
«Μή θαυμάζετε εἰ γράφει βασιλεύς πρός ἡμᾶς, ἄνθρωπος γάρ ἐστι. 
᾿Αλλά μᾶλλον θαυμάζετε ὅτι ὁ Θεός τόν νόμον ἀνθρώποις
 ἔγραψε καί διά τοῦ ἰδίου Υἱοῦ λελάληκεν ἡμῖν».
῞Οταν ἐμένοντο οἱ ᾿Αρειανοί εἰς τήν ᾿Αλεξάνδρειαν ἐναντίον τοῦ 
Μεγάλου ᾿Αθανασίου. ὁ ῞Αγιος ᾿Αντώνιος ἐγκατέλειψε τό 
ἐρημητήριον του καί ἐπεσκέφθη τήν ᾿Αλεξάνδρειαν,
 διά νά στηρίξη τούς χριστιανούς εἰς τήν ᾿Ορθοδοξίαν τό 338.
 «Παρακληθείς παρά τε τῶν ᾿Επισκόπων καί τῶν ἀδελφῶν 
πάντων, κατῆλθεν ἀπό τοῦ ὄρους τῆς ἀσκήσεως του, καί
 εἰσελθών εἰς τήν ᾿Αλεξάνδρειαν, τούς ἀρειανούς ἀπεκήρυξεν,
 αἵρεσιν ἐσχάτην λέγων εἶναι ταύτην καί πρόδρομον τοῦ ᾿Αντιχρίστου».
῾Η ἁγιότητα του προκαλοῦσε τόν παγκόσμιον θαυμασμόν. 
῎Οχι μόνον οἱ χριστιανοί, ἀλλά καί αὐτοί οἱ ἐθνικοί προσέτρεχαν
 διά νά τόν ἰδοῦν καί νά τόν ἀκούσουν. «Οὕτω παρά πάντων ἦτο 
προσφιλής καί ὅλοι ἠξίουν νά τόν ἔχουν πνευματικόν πατέρα»
γράφει ὁ Μέγας ᾿Αθανάσιος, ὁ ὁποῖος καί σημειώνει ἐπιγραμματικά:
 «Σάν ἰατρόν ἐπέστειλεν ὁ Θεός τόν ῞Αγιον ᾿Αντώνιον εἰς τήν Αἴγυπτον.
 Διότι ποῖος ἤρχετο πρός αὐτόν λυπούμενος καί δέν ὑπέστρεφε 
χαίρων; Ποῖος ἤρχετο θρηνῶν διά θάνατον προσφιλῶν του προσώπων 
καί ἀμέσως ἀπέβαλε τό πένθος; Ποῖος ἤρχετο ὀργιζόμενος καί
 εἰς φιλίαν μετεβάλλετο; Ποῖος νέος ἤρχετο εἰς τό ὄρος τῆς 
ἀσκήσεως του καί θεωρήσας τόν ἀσκητήν ᾿Αντώνιον δέν ἠρνεῖτο
 ἀμέσως τίς ἡδονές καί ἠγάπα τήν σωφροσύνην;».
῾Ο Μέγας ᾿Αντώνιος, καίτοι δέν ἐγνώριζε γράμματα, διεκρίνατο 
ὅμως διά τήν εὐστροφίαν τοῦ πνεύματος του καί τήν 
διαλεκτικήν ἱκανότητα του, ἦτο θεοδίδακτος καί ἐγνωρίζετο
 διά τήν θεοσέβειαν του. ῾Η διδασκαλία του εἶναι ἡ αὐστηρά ἄσκησις 
του, ἡ μόνωσις του εἰς τήν ἔρημον, ἡ αὐστηρά νηστεία καί ἡ 
ταπείνωσις του, ἡ διαρκής προσευχή καί ἡ ἀνάτασις ὅλου τοῦ 
εἶναι του εἰς τόν Θεόν. ῾Ο Μοναχός καί ὁ κάθε χριστιανός πρέπει 
νά ρυθμίζη τόν πνευματικόν βίον του, σύμφωνα μέ τίς θεμελιώδεις 
ἀρχές τῆς Πίστεως, νά ἀγωνίζεται διαρκῶς κατά τῶν παντοίων παθῶν
 τοῦ ἐγωϊσμοῦ καί τῆς σαρκός, νά ἀγαπᾶ καί νά μιμῆται τόν Χριστόν, 
ἀποβλέπων εἰς τήν ἠθικήν τελείωσιν. ῾Η δέ ἐπαναγωγή τῆς 
ψυχῆς εἰς τήν ἀρχέγονον καθαρότητα της, ἀποτελεῖ τήν ἀληθινήν
 προσπάθειαν πρός τήν ἠθικήν τελείωσιν.
῾Ο Μέγας ᾿Αθανάσιος χαρακτηρίζει τόν Μέγαν ᾿Αντώνιον εἰς 
τήν βιογραφίαν του, ὡς ἅγιον τοῦ Θεοῦ καί αὐστηρόν ἀσκητήν, 
πού ἔχει μέ πολύν ὀξυδέρκειαν καί τό πνεῦμα τῆς φυσικῆς σοφίας, 
τό ὁποῖον καλλιεργοῦσε μέ τήν παρατεταμένην αὐτοσυγκέντρωσιν 
του. ῏Ητο αὐτάρκης καί ὀλιγαρκής, φιλήσυχος καί ἀνεξίκακος, 
μέ μεγάλην ταπείνωσιν. ῾Η πίστις του καθαρά καί ἡ ἄσκησις του 
αὐστηρά. ῾Η αὐτοπειθαρχία του καί ὁ αὐτοέλεγχος ἦσαν ἀνυπέρβλητοι.
 ῾Η αὐστηρά νηστεία, ἡ δουλαγώγησις τοῦ σώματος, ἡ τραχύτης τοῦ 
βίου καί προσκαρτέρησις του εἰς τήν ἀγρυπνίαν καί τήν προσευχήν 
ἦσαν ὁ κανών τῆς μοναστικῆς του ζωῆς».
Μέσα εἰς αὐτήν τήν σκληράν ἐποχήν τῆς σαρκολατρείας, 
ὅπου ζοῦμεν, ἔχομεν ἀνάγκην νά ἀκούσωμεν αὐτήν τήν φωνήν 
τῆς ἐρήμου, διά νά συνέλθωμεν εἰς ἑαυτούς καί νά ἱεραρχήσωμεν
 τά πράγματα εἰς τήν ζωήν μας, ἀποβλέποντες πάντοτε εἰς τήν 
σωτηρίαν μας. ᾿Αμήν.

εκ της Ιεράς Μητροπόλεως  Ιερισσού, Ιανουάριος 2010

Εις τον Μέγα Ἀντώνιο ,π. Γεώργιος Ρ. Ζουμῆς


                        
Μία κατηγορία ἁγίων εἶναι οἱ Ὅσιοι, δηλαδή οἱ Μοναχοί, οἱ Ἀσκηταί, οἱ Ἐρημῖτες. Εἶναι μία πολυάριθμη τάξις πού κατέχει σημαντική θέση μέσα στό ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ ἀρχηγός τοῦ μοναχικοῦ βίου εἶναι ὁ Μέγας Ἀντώνιος, τόν ὁποῖο ἑορτάζουμε σήμερα. Γεννήθηκε στήν Αἴγυπτο λίγο μετά τό 250 μ.Χ. ἀπό γονεῖς πολύ εὐσεβεῖς καί πολύ πλούσιους.  Δυστυχῶς ὅμως, ὅταν ὁ Ἀντώνιος ἦταν 20 ἐτῶν πέθαναν καί οἱ δύο γονεῖς του. Ἔτσι ἔμεινε μόνος μέ τήν ἀδελφή του, πού ἦταν μικρότερη ἀπό αὐτόν.
Τώρα θά περίμενε κάποιος ὅτι, ὁ νεαρός Ἀντώνιος μόνος μέ τεράστια περιουσία, θά ζοῦσε ἀνεξέλεγκτα καί θά καταδαπανοῦσε τά χρήματά του στίς διασκεδάσεις καί στίς ἀσωτεῖες, ὅπως συνήθως κάνουν οἱ νέοι. Ἀλλά δέν ἔγινε αὐτό, γιατί εἶχε γερές βάσεις, στερεά ἠθικά θεμέλια ἀπό τούς γονεῖς του. Ἀνέλαβε τήν ἐπιμέλεια τῆς ἀδελφῆς του καί ὁ ἴδιος δέν σταμάτησε νά ἀσχολεῖται μέ τόν Θεό καί τήν πίστη. Πήγαινε τακτικότατα στήν Ἐκκλησία, μελετοῦσε ἀδιάλειπτα τήν Ἁγία Γραφή καί ἀγωνιζόταν σθεναρά νά ζεῖ σύμφωνα μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Κάποια φορά, πού πῆγε στήν Ἐκκλησία, ἄκουσε στό Εὐαγγέλιο ἐκεῖνο, πού εἶπε ὁ Χριστός στόν πλούσιο νεανίσκο: Ἄν θέλεις νά γίνεις τέλειος καί νά κληρονομήσεις τήν βασιλεία τῶν οὐρανῶν, πήγαινε πούλησε ὅλα ὅσα ἔχεις, δόστα στούς πτωχούς καί κατόπιν ἔλα νά μέ ἀκολουθήσεις. Σάν τ᾿ ἄκουσε αὐτά ὁ Ἀντώνιος σκέφθηκε, ὅτι ὁ Χριστός γιά μένα εἶπε τά λόγια αὐτά. Πράγματι ἔκανε πράξη τά λόγια τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου καί κατόπιν ἀνεχώρησε γιά τήν ἔρημο. Εὐχαριστῶ τόν Θεό, γιατί μᾶς ἀξίωσε νά πᾶμε καί νά προσκυνήσουμε στήν ἔρημο τῆς Θηβαΐδας, στήν Αἴγυπτο, ἐκεῖ ὅπου ἀσκήτευε ὁ Ἅγιος.
Μέχρι ἐδῶ ἔχουμε νά παρατηρήσουμε κάποια πράγματα.
        1) Δυστυχῶς μέ τόν Θεό καί τήν πίστη μας, γιά τή σωτηρία τῆς ψυχῆς πολύ λίγο ἀσχολούμεθα ἤ καί καθόλου. Παρ᾿ ὅλα αὐτά θέλουμε νά λεγώμαστε καλοί χριστιανοί. Ὁ Χριστός ἔπαθε, σταυρώθηκε, πέθανε γιά μᾶς. Οἱ Ἅγιοι ἔκαναν καί ἔπαθαν τόσα πολλά, γιά σωθοῦν καί νά ἀποκτήσουν τήν χάρη τοῦ Θεοῦ. Αὐτήν δέ τήν χάρη  πού ἔλαβαν δέν τήν κράτησαν γιά τόν ἑαυτό τους, ἀλλά ὅλη τήν προσφέρουν σ᾿ ἐμᾶς. Ἐμεῖς ὅμως τί κάναμε μέχρι σήμερα γιά τήν σωτηρία μας; Μᾶς ἀπασχολεῖ τό θέμα αὐτό; Πόσο στενή εἶναι ἡ σχέση μας μέ τόν Θεό καί τήν Ἐκκλησία; Πόσο μελετοῦμε τήν Ἁγία Γραφή; Πήραμε ἀπόφαση νά ἀρχίσουμε ἐπί τέλους νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τό Εὐαγέλιο;  Νά λάβουμε ὑπ᾿ ὄψι μας, ὅτι τά χρόνια περνοῦν, φεύγουν…
2) Ὅταν ἀκοῦμε κάποιο κήρυγμα ἤ μελετοῦμε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, λέμε: Καλά εἶναι ὅλα αὐτά, μά ποιός τά κάνει; Κι᾿ ἔτσι τά ἀκούσαμε, τά λησμονήσαμε. Εἶναι λάθος καί ἁμαρτία αὐτή ἡ τακτική. Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι γιά ὅλους μας. Καί γιά μένα καί γιά σᾶς. Κάθε τί πού μαθαίνουμε, κάθε τί πού ἀκοῦμε ἤ διαβάζουμε ἀφοροῦν σίγουρα καί ἐμᾶς, ὄχι μόνο τούς ἄλλους καί εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νά τά ἐφαρμώσουμε, ἄν θέλουμε τό καλό μας. Εἶπε ὁ Κύριος, ὅτι αὐτός πού γνωρίζει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί δέν τό ἐφαρμόζει, θά ἔχει νά λάβει μεγάλη τιμωρία. Αὐτή τελικά μᾶς περιμένει, ἄν ἀρχίσουμε  τίς δικαιολογίες.
 3) Στή μοιρασιά τῶν κληρονομικῶν πρέπει νά εἴμαστε δίκαιοι, ὄχι ἄδικοι, ἅρπαγες καί  ἀχόρταγοι. Οἱ γονεῖς νά τακτοποιήσουν ἐγκαίρως τά πράγματα, γιά νά μή σκοτώνονται τά ἀδέλφια μεταξύ τους, κόβουν τήν καλημέρα καί καταλήγουν στά δικαστήρια. Κοντά στό ἀτομικό συμφέρον, δυστυχῶς, καταργεῖται ἡ συγγένεια καί τά πάντα. Εἶναι ἀλήθεια πώς, ἐξ αἰτίας τῶν κληρονομικῶν, πολλοί θά χάσουν τήν ψυχή τους.
 Ὁ Μέγας Ἀντώνιος ἔδωσε ἀπό τήν πατρική κληρονομιά τό κανονικό μερίδιο στήν ἀδελφή του  καί τό δικό του τό μοίρασε στούς φτωχούς.  Ὕστερα ἀπό αὐτό ἀνεχώρησε γιά τήν ἔρημο, ὅπου ἐπιδόθηκε σέ τιτάνιους ἀγῶνες ἐναντίον τοῦ ἑαυτοῦ του, τῶν ἀδυναμιῶν του καί τοῦ διαβόλου. Ἔτσι ἔφτασε στόν βαθμό τῆς ἀπαθείας καί σέ ὕψη ἁγιότητας. Δίδασκε μέ τά λόγια, ἀλλά καί μέ τό παράδειγμά του τούς πολλούς μαθητές πού εἶχε. Γι᾿ αὐτό ὀνομάσθηκε καθηγητής τῆς ἐρήμου. Μέ τήν θερμή του προσευχή καί τήν αὐστηρή νηστεία, ὅπως εἶπε ὁ Κύριος, κατετρόπωνε τούς δαίμονες.
 Στόν καιρό τῶν διωγμῶν ἄφηνε τό ἀσκητήριό του καί κατέβαινε στήν Ἀλεξάνδρεια, γιά νά στηρίξει καί νά παρηγορήσει τούς χριστιανούς, πού ὑπέφεραν γιά τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ. Οἱ μοναχοί μπορεῖ νά φεύγουν ἀπό τόν κόσμο, ἀλλά δέν τό κάνουν γιατί μισοῦν τόν κόσμο καί κοιτᾶνε δῆθεν μόνο τόν ἑαυτό τους, ὅπως πολλοί θέλουν νά τούς κατηγοροῦν. Μισοῦν τό κοσμικό φρόνημα, τήν ἁμαρτία. Ἀγαποῦν τόν κόσμο καί ἐνδιαφέρονται γι᾿ αὐτόν. Προσεύχονται καί τόν βοηθοῦν καί ὑλικά καί πνευματικά. Πρίν ἀπό χρόνια, ὅταν ἐπρόκειτο νά γίνει στή Θεσσαλονίκη ἡ πρώτη προβολή τῆς ἐπαίσχυντης καί ὑβριστικῆς ταινίας ὁ Χριστός ξανασταυρώνεται, μοναχοί ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος καί χριστιανοί τῆς Θεσσαλονίκης μέ πρῶτο καί καλύτερο τόν π. Παΐσιο μπῆκαν στόν κινηματογράφο καί ματαίωσαν τήν προβολή τῆς ταινίας αὐτῆς. Καί μόνο ἡ θέα τοῦ ἁγίου αὐτοῦ μοναχοῦ ματαίωσε τά σχέδια τῶν ἀσεβῶν.
         Τέλος, ἀφοῦ ἀφήσουμε πολλά ἄλλα σημαντικά καί διδακτικά ἀπό τόν βίο τοῦ Μ. Ἀντωνίου, νά ποῦμε, ὅτι ὁ Ἅγιος ἐκοιμήθη σέ ἡλικία 105 ἐτῶν ἀφοῦ ἔζησε μέ νηστεία, ἀγρυπνία, προσευχή καί πολλά ἄλλα πνευματικά γυμνάσματα. Αὐτό θέλει νά πεῖ, ἀγαπητοί μου, νά μή φοβώμαστε τόν χριστιανικό τρόπο ζωῆς, πού εἶναι ἀσκητικός καί κοπιαστικός. Δέν θά πάθουμε κάτι κακό, ἄν ζοῦμε χριστιανικά. Ἴσα-ἴσα πολύ θά μᾶς ὠφελήσει καί σωματικά καί πνευματικά. Θά μᾶς δώσει πολλή χάρη, μεγάλη εὐλογία καί πάνω ἀπό ὅλα θά μᾶς ἀνεβάσει στόν οὐρανό, θά μᾶς ἀνοίξει τήν θύρα τοῦ παραδείσου. Ἀμήν.-

Του αγίου Αντωνίου - Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη


«Ο του Θεού άνθρωπος»
Αθανάσιος για τον Αντώνιο

Με ευχαριστίες στο Μέγα Αθανάσιο θ' αρχίσουμε. Αυτός μας χάρισε το Μέγα Αντώνιο! Πώς μας τον χάρισε, αφού ο Αντώνιος μάλιστα έζησε πενήντα χρόνια πριν από το Μέγα Αθανάσιο; Το ηλεκτρικό φως υπάρχει, αλλά το απομακρυσμένο ορεινό χωριό οφείλει το φως σ' εκείνον πού φρόντισε να φθάση το φως μέχρις εκεί. Φως ο Μ. Αντώνιος. Δεν θα το γνωρίζαμε και δεν θα τον απολαμβάναμε, αν δεν υπήρχε ο Μ. Αθανάσιος.

Ο Μ. Αθανάσιος μας φανέρωσε τον κρυμμένο θησαυρό της ερήμου. Ήθελε ο ταπεινός Αντώνιος να ζήση κρυμμένος. Άλλ' ο Κύριος χρησιμοποίησε τον Μ. Αθανάσιο, για ν' αποκάλυψη το διαμάντι της αγιότητας. «Καν γαρ αυτοί (οι άγιοι) κεκρυμμένως πράττωσι, καν λανθάνειν εθέλωσιν, άλλ' ο Κύριος αυτούς ως λύχνους δείκνυσι πάσιν, ίνα και ούτως οι ακούοντες γινώσκωσι δυνατάς είναι τας εντολάς εις το κατορθούν, και ζήλον της έπ' αρετήν οδού λαμβάνουσι» (Αθανάσιος. Ε.Π.Ε. 11,Τ66). Είναι ανάγκη - λέγει ο Μ. Αθανάσιος - να έρχωνται στο φως τέτοια φωτεινά παραδείγματα αγίων, ώστε οι άνθρωποι να βλέπουν ότι δεν είναι ανεφάρμοστες οι εντολές του Θεού και ν' αποκτούν ζήλο για να ζήσουν την ενάρετη ζωή.

Ο Μ. Αθανάσιος αγαπούσε τον Μ. Αντώνιο. Άλλα και ο Μ. Αντώνιος αγαπούσε τον Μ. Αθανάσιο. Λίγο προτού πεθάνη έδωσε εντολή, η μισή περιουσία του να δοθή στον Αθανάσιο! Είχε περιουσία ο ακτήμων ασκητής; Θέλετε ν' ακούσετε την περιουσία του; Είχε δύο μηλωτές, δύο τρίχινα, τριμμένα ράσα και ένα σχισμένο ρούχο πού το χρησιμοποιούσε για στρωσίδι! Αυτή ήταν όλη η επί γης περιουσία του Αντωνίου. Τη μισή απ' αυτή την περιουσία άφησε στον Αθανάσιο. «Αθανασίω τω επισκόπω δοτέ την μίαν μηλωτήν, και ο υπεστρωννυόμην ιμάτιον, όπερ αυτός μεν μοι καινών δέδωκε, παρ' εμοί δέ πεπαλαίωται» (Ε.Π.Ε. 11,164).

Κλήσις για την θεοσέβεια

Και όμως, κάποτε είχε πολλή περιουσία ο Αντώνιος. Ήταν πλουσιόπαιδο της Αιγύπτου. Κάποτε ένα πλουσιόπαιδο είχε πλησιάσει τον Ιησού Χριστό και τον ρωτούσε, τί να κάνη για να κληρονομήση την αιώνιο ζωή. Κι ο Κύριος, πού γνώριζε τη φιλαργυρία του, του έδειξε το δρόμο για την αιώνιο ζωή, είναι ο δρόμος πού περνάει από τις παράγκες των φτωχών και από τα άσυλα των ανιάτων: «Ύπαγε - του είπε -, πώλησον τα υπάρχοντα σου και δός πτωχοίς και έξεις θησαυρόν εν ουρανοίς και δεύρο ακολούθει μοι» (Ματθ. 4,22). Εκείνος ο νέος δεν θέλησε να δεχθή την υπόδειξι του Ιησού Χριστού. Του φάνηκε σκληρή. Έφυγε. Εγκατέλειψε το Χριστό.

Ύστερα από διακόσια πενήντα χρόνια ένα άλλο πλουσιόπαιδο άκουσε τα ίδια λόγια του Χριστού και συγκινήθηκε. Ήταν ο Αντώνιος, ηλικίας τότε 18 περίπου ετών. Οι χριστιανοί γονείς του είχαν αποθάνει και τον είχαν αφήσει κληρονόμο σημαντικής περιουσίας. Συνέβηκε κάποια ημέρα μπαίνοντας σε χριστιανικό ναό ν' ακούση από τον ιερέα την περικοπή του πλουσίου νεανίσκου. Τον εδόνησαν τα λόγια: «Ει θέλεις τέλειος είναι, ύπαγε, πώλησον τα υπάρχοντα σου...». Έβαλε τον εαυτό του στη θέσι του πλουσίου νεανίσκου:

-Για μένα είναι ο λόγος αυτός σήμερα!

Πήρε την απόφασι. Όλα τα μοίρασε στους φτωχούς. Απαλλάχθηκε από το βάρος της ύλης. Ελεύθερος φτερούγισε για τη ζωή του πνεύματος, τη ζωή της ασκήσεως.

Αναδείχθηκε τόσο σπουδαίος στην άσκησι, ώστε ο Μ. Αθανάσιος επαναλαμβάνει γι' αυτόν τον επίζηλο τίτλο: «Ο του Θεού άνθρωπος»! Αναδείχθηκε Μέγας. Η ιστορία έδωσε τον τίτλο του Μεγάλου σε πρόσωπα, πού ξεπέρασαν τις μέτριες επιδόσεις και αναδείχθηκαν σπουδαίοι. Και η Εκκλησία έχει δώσει τον τίτλο του Μεγάλου σε αρκετούς Αγίους. Ανάμεσα σ' αυτούς και ο άγιος Αντώνιος.

Και ποια τα προσόντα, πού ανέδειξαν τον Μ. Αντώνιο; Τα συγγράμματα; Αλλά κανένα γραπτό κείμενο δεν μας άφησε. Ο Αθανάσιος ήταν πολυγραφώτατος, εκείνος ήταν τελείως... άγραφος! Τα πτυχία; Αλλά δεν σπούδασε σε σχολές ό Αντώνιος, όπως σπούδασαν τόσοι άλλοι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας. Για ποιο λοιπόν προσόν αναδείχθηκε Μέγας; Ας ακούσουμε τον Αθανάσιο: «Ου γαρ συγγραμμάτων ουδέ εκ της έξωθεν σοφίας ουδέ δια τίνα τέχνην, δια δε μόνην την θεοσέβειαν ο Αντώνιος εγνωρίσθη» (Ε.Π.Ε. 11,166).

Ο ενάρετος μοναχός

Η θεοσέβεια του Αντωνίου φαίνεται στην αγία ζωή του. Επέλεξε τη ζωή της ισοβίου παρθενίας, της αγγελικής πολιτείας, τη μοναχική ζωή. Τρία, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι τα βασικά στοιχεία της μοναχικής ζωής: Ακτημοσύνη, παρθενία, υπακοή. Την ακτημοσύνη και την παρθενία την απέκτησε με τη χάρι του θεού. Την υπακοή την απέκτησε κοντά σε πνευματικούς πατέρες. Κοντά στην Αλεξάνδρεια, σε ερημικό τόπο, βρισκόταν σεβάσμιος γέροντας, πού για πολλά χρόνια ασκούσε τη μοναχική ζωή. Κοντά του πήγε στην αρχή ο Αντώνιος. Έγινε «ζηλωτής» του γέροντα εκείνου. «Ην τοίνυν εν τη πλησίον κώμη τότε γέρων, εκ νεότητας τον μονήρη βίον ασκήσας, τούτον ιδών Αντώνιος, εζήλωσεν εν καλώ» (Ε.Π.Ε. Π,20).

Στις καρδιές πολλών νέων ανάβουν φωτιές αμαρτωλές και φανατισμοί απαίσιοι. Στην καρδιά του νεαρού Αντωνίου άναψε ιερός ζήλος.

Όπως η μέλισσα συλλέγει το νέκταρ από τα άνθη και το μεταβάλλει σε μέλι, έτσι ο Αντώνιος (Ε.Π.Ε. 11,20) επισκεπτόταν τα άνθη της ερήμου, τους μοναχούς, και από τον καθένα έπαιρνε και κάποιο διαφορετικό νέκταρ. Ήταν τότε τα πρώτα μοναχικά άνθη, πού στόλιζαν τη γη. Και είχαν πλούσιο πνευματικό νέκταρ. Από τον ένα μάθαινε την άσκησι και το ζήλο, από άλλον τη χαρά, από άλλον την προσευχή, από άλλον την φιλανθρωπία, από άλλον την αγρυπνία, από άλλον την φιλομάθεια, από άλλον τη νηστεία και τη σκληραγωγία (Ε.Π.Ε. 11,22).

Σε όλους γινόταν αγαπητός. «Ούτω μεν ούν εαυτόν άγων ηγαπάτο παρά πάντων ο Αντώνιος. Αυτός δε τοις σπουδαίοις, προς ους απήρχετο γνησίως υπετάσσετο, και καθ' εαυτόν εκάστου το πλεονέκτημα της σπουδής και της ασκήσεως κατεμάνθανε» (Ε.Π.Ε. 11,22). Από όλους έπαιρνε κάτι το ξεχωριστό, αλλά και ωρισμένα κοινά, όπως την ευσέβεια και την αγάπη. «Πάντων δε ομού την εις τον Χριστόν ευσέβειαν και την προς αλλήλους αγάπην εσημειούτο» (Ε.Π.Ε. 11,22).

Γύρισε στο ασκητήριό του γεμάτος αρετές και χαρίσματα. Ό,τι ξεχωριστά είχε κάθε ασκητής, ο Αντώνιος τα είχε όλα μαζί στον εαυτό του.

Από τον ασκητικό του αγώνα και τα πνευματικά του χαρίσματα δύο ιδιαίτερα θα σημειώσουμε, διότι λείπουν σχεδόν τελείως από την εποχή μας. Το ένα είναι το χάρισμα της διακρίσεως των πνευμάτων. Φωτισμένος αληθινά από το Θεό, μπορούσε να διακρίνη ποιο είναι από το Θεό και ποιο από το Σατανά. Γνώριζε καλά τις μεθοδείες του Διαβόλου, πού πολλές φορές μετασχηματίζεται σε άγγελο φωτός. «Πάντες επείθοντο καταφρονείν της δαιμονικής επιβουλής θαυμάζοντες την δοθείσαν παρά του Κυρίου Αντωνίω χάριν εις την διάκρισιν των πνευμάτων» (Ε.Π.Ε. 77,94).

Το άλλο είναι η ιδιαίτερη επιμέλεια της ψυχής. Εμείς ενδιαφερόμεθα περισσότερο για το σώμα, παρά για την ψυχή. Ξοδεύουμε πολλά χρήματα για τις ανάγκες του φθαρτού σώματος, και αδιαφορούμε τελείως για την αθάνατη ψυχή μας. Αν αρρωστήση το σώμα, τρέχουμε σε γιατρούς και αγωνιούμε. Αν αμαρτήση η ψυχή, αμελούμε. Ο Αντώνιος έκανε το αντίθετο. Και συμβούλευε σχετικά τους μαθητάς του. «Και έλεγε χρήναι την πάσαν σχολήν διδόναι τη ψυχή μάλλον ή τω σώματι, και συγχωρείν μεν δια την ανάγκην ολίγον καιρόν τω σώματι, το δε όλον σχολάζειν τη ψυχή μάλλον, και την ταύτης ωφέλειαν ζητείν ίνα μη αύτη καθέλκηται υπό των ηδονών του σώματος, αλλά μάλλον το σώμα παρ' αυτής δουλαγωγήται» (Ε.Π.Ε. 77,96).

Κοντά στους αγωνιστές

Άλλ' ο Αντώνιος δεν ήταν μόνο ασκητής της ερήμου. Ήταν και αγωνιστής του κόσμου. Ο μοναχός, ο ασκητής, ο αφιερωμένος στο θεό, είναι η πιο λεπτή και ευαίσθητη ύπαρξις. Διαθέτει την ευγενέστερη καρδιά. Δεν μπορεί να μείνη αδιάφορος και απαθής για τα προβλήματα του κόσμου. Και ο Αντώνιος πολλές φορές με τις πνευματικές του κεραίες συνελάμβανε τα μηνύματα της εποχής του. Και άφηνε τα όρη και την έρημο και κατέβαινε στην κοινωνία, στο θόρυβο της πόλεως, για να δώση το αγωνιστικό του «παρών» και να συμπαρασταθή στους αγωνιστάς και μάρτυρας. Έλεγε στους μαθητάς του: «Απέλθωμεν και ημείς, ίνα αγωνιζώμεθα κληθέντες ή θεωρήσωμεν τους αγωνιζόμενους» (Ε.Π.Ε. 11,96).

Δύο είναι οι σημαντικότερες κάθοδοι του Αντωνίου από την έρημο στην πόλι, από το Θαβώρ στον κοινωνικό στίβο. Την μία φορά κατέβηκε για να ενισχύση τους μάρτυρας των τελευταίων διωγμών. Ο αυτοκράτορας Μαξιμίνος είχε κηρύξει διωγμό κατά των χριστιανών. Όπως το θηρίο όταν σπαρταράη γίνεται πιο επίφοβο, έτσι και το ανθρωποφάγο θηρίο των διωγμών είχε γίνει πιο σκληρό. Ήσαν οι τελευταίοι σφαδασμοί του. Πολλοί χριστιανοί στην Αλεξάνδρεια, κατηγορούμενοι για την πίστι τους, οδηγούνται στα δικαστήρια και στις φυλακές. Ξαφνικά βρίσκουν γενναία και συγκινητική συμπαράστασι. Οι μοναχοί της ερήμου, με επικεφαλής τον Αντώνιο, τους έχουν επισκεφθή. Ο Αντώνιος τους ενισχύει και κατά την ώρα της δίκης. Τους προτρέπει σε καρτερία και προθυμία για το μαρτύριο. «Πολλή τε ην ούτω σπουδή εν τω δικαστηρίω, αγωνιζόμενους μεν τους καλουμένους επαλείφειν εις προθυμίαν, μαρτυρουντας δε αυτούς απολαμβάνειν και προπέμπειν έως τελειωθώσιν» (Ε.Π.Ε. 11,96).

Πόσο θάρρος έπαιρναν οι μάρτυρες από την παρουσία του Μ. Αντωνίου! Άλλα και ο ίδιος ποθούσε το μαρτύριο. Παρουσιαζόταν άφοβα στα ειδωλολατρικά δικαστήρια, χωρίς να υπολογίζη τις σχετικές απαγορεύσεις. «Πάντων ούν επί τούτω θαυμαζόντων και του ηγεμόνος ορώντος και μετά της τάξεως αυτού διαβαίνοντας αυτός ατρέμας ειστήκει, δεικνύς ημών των χριστιανών την προθυμίαν ηύχετο γαρ και αυτός μαρτυρήσαι» (Ε.Π.Ε. Τ 1,98). Ήταν «ατρέμας», ατρόμητος. Δεν φοβόταν κανέναν. Είχε σφοδρό τον πόθο του μαρτυρίου. Και επειδή δεν ερχόταν η ώρα του δικού του μαρτυρίου, πήγαινε και διακονούσε τους υποψήφιους μάρτυρες: «Πάλιν ούν υπηρετεί συνήθως τοις ομολογηταίς, και ως συνδεδεμένοι αυτοίς ην κοπιών εν ταις υπηρεσίαις» (Ε.Π.Ε. 11,98).

Τη δεύτερη φορά πού κατέβηκε από την έρημο ήταν η περίοδος αιρέσεως του Αρείου. Η Εκκλησία ελευθερώθηκε από τους εξωτερικούς εχθρούς. Κινδύνευε τώρα από τους εσωτερικούς. Φίδια φαρμακερά κατέτρωγαν το σώμα της. Ήσαν οι αιρετικοί, οι Αρειανοί. Φίδια τους ονομάζει ο Μ. Αντώνιος, «ο τη πίστει πάνυ θαυμαστός και ευσεβής» (Ε.Π.Ε. 11,130). Ο πράος Αντώνιος γέμισε από οργή σαν έμαθε ότι τέτοια φίδια πνευματικά ήρθαν ακόμη και στα κελλιά των μοναχών, για να ρίξουν το δηλητήριο της πλάνης τους. Η αντίδρασίς του ήταν άμεση. Ξεσηκώθηκε και τους έδιωξε: «Απελθόντες γουν ποτέ τινας προς αυτόν των Άρειομανιτών, ανακρίνας και μαθών ασεβούντας, εδίωξεν από του όρους λέγων όφεων ιού χείρονας είναι τους λόγους αυτών» (Ε.Π.Ε. 77,730). Αγανακτούσε ο Άγιος, διότι οι αιρετικοί ήσαν απατεώνες.

Τέτοιοι απατεώνες, εγγόνια του Αρείου, πού αρνούνται και αυτή τη Θεότητα του Ιησού Χρίστου, είναι οι Χιλιασταί. Καμμία κοινωνία μαζί τους δεν πρέπει να έχουμε. Συνομιλείς με φίδι; Αγκαλιάζεις φίδι; Ανοίγεις το σπίτι σου σ' ένα φίδι; Άλλο τόσο μπορείς να έχης κοινωνία και σχέσεις με αιρετικούς και άθεους, με διεφθαρμένους και έκφυλους τύπους. Ο Μ. Αντώνιος τόνιζε «μηδεμίαν έχειν κοινωνίαν προς τους ασεβούντας Αρειανούς».

Και όχι μόνο αυτό, αλλά και κατέβαινε στην Αλεξάνδρεια. Οι ορθόδοξοι είχαν μείνει ολίγοι. Ο αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας Αθανάσιος θηριομαχεί και διώκεται για την Ορθοδοξία. Κοντά του παραστέκει ο Μ. "Αντώνιος. Με την αυθεντία της άγιας ζωής του δίνει τη μαρτυρία του (Ε.Π.Ε. 11,132).

Αγαπητοί αναγνώστες! Ασκητική ζωή και αγώνας, τα δύο χαρακτηριστικά του αγίου Αντωνίου. Τα δύο αυτά είναι απόλυτα αναγκαία για κάθε χριστιανό, πού ποθεί τη σωτηρία του και τη δόξα του Θεού. Η ασκητική ζωή δεν είναι μόνο για τους μοναχούς. Όλοι οι χριστιανοί κάνουν άσκησι, αγωνίζονται για την καθαρότητα της καρδιάς τους. Ο δε αγώνας για τον εαυτό μας είναι πάντοτε παράλληλος με τον αγώνα για την Πίστι μας, με την ομολογία.


από το βιβλίο του «Κλήματα της Αμπέλου», Αθήνα 2003



Τυπικόν της 17ης Ἰανουαρίου 2013



Πέμπτη: Τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου.
 Ἀντωνίου τοῦ νέου τοῦ ἐν τῇ Σκήτῃ τῆς Βερροίας 
ἀσκήσαντος καί Γεωργίου νεομάρτυρος τοῦ ἐν Ἰωαννίνοις.
 

Ἡ Ἀκολουθία κατά τήν ἐν τῷ Μηναίῳ τάξιν.
ΕΙΣ ΤΟΝ ΟΡΘΡΟΝ
Καταβασίαι: 
«Χέρσον ἀβυσσοτόκον...».
ΕΙΣ ΤΗΝ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
Μετά τήν Εἴσοδον.
Ἀπολυτίκια: 
1. Τοῦ Ὁσίου· «Τόν ζηλωτήν Ἠλίαν...» καί 
2.– Τοῦ Ναοῦ.
Κοντάκιον: 
«Ὁ μήτραν παρθενικήν...».
Τρισάγιον.
Ἀπόστολος:
 Τοῦ Ὁσίου, μετά τοῦ Προκειμένου αὐτοῦ· 
«Πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν...» (Ἑβρ. ιγ΄ 17-21),
 ζήτει τοῦτον τῇ 6ῃ Δεκεμβρίου.
Εὐαγγέλιον: 
Ὁμοίως· «Ἔστη ὁ Ἰησοῦς ἐπί τόπου πεδινοῦ...» 
(Λουκ. ς΄ 17-23).
Εἰς τό Ἐξαιρέτως: «Ἄξιόν ἐστιν...».
Κοινωνικόν: «Εἰς μνημόσυνον...».
«Εἴδομεν τό φῶς...», κτλ.
Ἀπόλυσις.
Τῶν νέων Ἁγίων αἱ Ἀκολουθίαι ψάλλονται ἐκ τῶν ἰδιαιτέρων
 Φυλλάδων αὐτῶν.

Μεγάλα τά τῆς πίστεως κατορθώματα! Γέροντος Πορφυρίου. Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης



Θαυμαστά περιστατικά μέ τόν γέροντα Πορφύριο

Ὁ Χριστιανός ζεῖ μέσα στό μυστήριο τοῦ νά μήν ὑπάρχει αὐτός, ἀλλά νά ὑπάρχει, νά ζεῖ ὁ Χριστός μέσα Του καί ἐκεῖνος νά ζεῖ γιά τόν Χριστό καί ὄχι γιά τόν ἑαυτό του. Αὐτό εἶναι τό ἀποτέλεσμα τῆς ἀγάπης τοῦ πιστοῦ πρός τόν Χριστό καί πρός τόν πλησίον. 
Ἡ πίστις, ὁ θεῖος ἔρωτας, κάνει τόν ἄνθρωπο νά μήν αἰσθάνεται οὔτε τόν σωματικό πόνο. Αὐτό συνέβαινε μέ τούς ἁγίους μάρτυρες ὅταν τούς βασάνιζαν ποικιλότροπα. Ὁ Γέροντας Πορφύριος διηγεῖται:   
«Εἶχα βγάλει στό κεφάλι μου μία μεγάλη ἐλιά, σάν ρεβύθι.. ἡ ὁποία συνεχῶς μεγάλωνε καί πονοῦσα πολύ. Γνώριζα, μέ τήν χάρη, πού μοῦ ἔχει δώσει ὁ Θεός, ὅτι ἔπρεπε νά ἀφαιρεθεῖ, γιατί θά ἐξελίσσετο σέ κακοήθη. 
Συμφώνησαν μαζί μου καί οἱ γιατροί καί γι’ αὐτό μοῦ ἔκλεισαν ἡμερομηνία γιά χειρουργεῖο. Στό χειρουργεῖο ὅμως, ἐγώ διαφώνησα μαζί τους. Ἐκεῖνοι ἐπέμεναν νά γίνει ἀφαίρεση τῆς ἐλιᾶς μέ τοπική νάρκωση, γιατί καί ἡ διάρκεια τῆς ἐπέμβασης θά ἦταν μεγάλη, καί οἱ πόνοι τῆς ἐπέμβασης ἀφόρητοι. 
Ἐγώ ἀρνήθηκα καί τούς εἶπα ὅτι, οὔτε ἀφαίρεση θά κάνετε, οὔτε νάρκωση. Ἀλλά θά τήν καυτηριάσετε μέ διαθερμοπηξία. 
Οἱ γιατροί τρόμαξαν καί μοῦ εἶπαν, ὅτι κάτι τέτοιο εἶναι ἐπιστημονικῶς ἀδύνατον. Ἐγώ, ὅμως, ἐπέμενα καί ἐπειδή ἦσαν δικά μου παιδιά, δέν ἤθελαν νά μέ στενοχωρήσουν καί μοῦ εἶπαν θά τήν κάνουμε μέ δική σας εὐθύνη καί ἔκαναν τόν σταυρό τους καί ἄρχισαν. 
Ἐγώ ἔκλεισα τά μάτια μου καί μπροστά μου φαντάστηκα τόν Ἐσταυρωμένο Ἰησοῦν σέ ἔνα μεγάλο σταυρό καί μέ μεγάλη πίστη ἔλεγα, συνεχῶς μέσα μου: Κύριε ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστέ ἐλέησόν με. 
Οἱ γιατροί μέ ἀγωνία καί μέ χέρια πού ἔτρεμαν συνέχιζαν τήν καυτηρίαση, ἐνῶ τό χειρουργεῖο εἶχε «ντουμανιάσει» ἀπό καπνό καί ὀσμή ψημένου κρέατος! Ὅσο περνοῦσε ἡ ὤρα, τόσο μεγάλωνε ἡ πίστη μου καί ἔφθασα σέ τέτοιο σημεῖο, πού δέν αἰσθανόμουν σχεδόν τίποτε! 
Ἀντίθετα, τούς γιατρούς τούς εἶχε κόψει κρύος ἱδρώτας. Δέν πίστευαν στά μάτια τους. Συνέχεια μέ ρωτοῦσαν, ἐάν αἰσθάνομαι καλά καί ἐγώ τούς ἔλεγα: Προχωρεῖστε. Ἡ ἐπέμβαση διήρκεσε περισσότερο ἀπό ¾ τῆς ὥρας.
 Ὅταν τελείωσε, σηκώθηκα ἤρεμος καί γελαστός καί ἀφοῦ εὐχαρίστησα τόν Θεόν καί τούς γιατρούς, πρόσθεσα: Μεγάλα τά τῆς πίστεως κατορθώματα!Βλέπεις, λοιπόν, παιδί μου Ἀνάργυρε, τί μπορεῖ νά πετύχει ὁ ἄνθρωπος, ὅταν ἔχει πίστη στό Θεό; 
Γι’ αὐτό καί ἐσύ νά πιστεύεις καί νά μή φοβᾶσαι τίποτε στή ζωή σου, γιατί ὁ Θεός εἶναι μεγαλύτερος ἀπό ὅλους καί ἀπό ὅλα»[1] 
Τό ἴδιο θαῦμα ἐπανέλαβε ὁ Γέροντας σέ πνευματικό του παιδί. Νά πῶς τό διηγεῖται ὁ ἀδελφός της:  «Ὁ πατήρ Πορφύριος, ἀφοῦ σηκώθηκε ἀπό τό κάθισμά του μέ μία ἔκδηλη αὐτοπεποίθηση, τήν πλησίασε στήν ἐξεταστική καρέκλα, πού ἦταν καθήμενη, τῆς ἔπιασε τό χέρι, ἔψαξε καί βρῆκε τό σφιγμό της καί εἶπε στούς γιατρούς, νά ἀρχίσουν τήν καυτηρίαση.
Οἱ γιατροί τόν κοίταζαν ἀμήχανοι! Ἐκεῖνος, ὅμως, ἐπέμενε. Καί τελικά ὑπήκουσαν!
Ἡ καυτηρίαση ἔγινε σύμφωνα μέ τίς ὁδηγίες τοῦ Παππούλη. Καί, βέβαια, χωρίς τοπική ἀναισθησία! 
Ἤ μάλλον, μέ τήν ἀναισθησία πού… τῆς χορηγοῦσε ὁ Παππούλης, διά μέσῳ τοῦ σφυγμοῦ, πού τῆς ἤλεγχε καθόλην τήν διάρκεια τῆς ἐπεμβάσεως. Γιατί, ὅπως μοῦ εἶπε ἡ Αἰκατερίνη, ἀπό τήν στιγμή, πού ὁ π. Πορφύριος τῆς κρατοῦσε τό σφυγμό, ὅλα ἄλλαξαν μέσα της. 
Ὁ φόβος της, πού ἦταν ὑπερβολικός, μετατράπηκε σέ ἀνερμήνευτο θάρρος! Ἡ ἀγωνία της σέ πρωτοφανῆ ἡρεμία! Ἡ ταχυπαλμία της, σέ εὐρυθμία! Τό δέ ἄγχος της κατέστη ἀνύπαρκτο!
Ὅσον ἀφορᾶ τόν πόνο, τόν προερχόμενον ἐκ τῆς ἐπεμβάσεως, αὐτός εἶχε, κυριολεκτικά, ἐκμηδενισθεῖ!
Ἀντί πόνου, ἡ ἀδελφή μου, αἰσθανόταν μία ἰδιάζουσαν εὐφορία καί μόνον ἡ «τσίκνα», πού ἔβγαινε ἀπό τό καμμένο κρέας, τῆς θύμιζε τήν καυτηρίαση!»[2].
Ἔλεγε ἐπίσης ὁ Γέροντας Πορφύριος περιγράφοντας τήν ζωή μέσα στήν Ἐκκλησία: «Μπαίνοντας στήν ἄκτιστη Ἐκκλησία, ἐρχόμαστε στόν Χριστό, μπαίνομε στό ἄκτιστον»[3]Μπαίνουμε σέ μιά ἄλλη «διάσταση» ἤ μᾶλλον εἰσερχόμαστε ἐκεῖ, πού δέν ὑπάρχει καμμία διάσταση χωροχρονική, ἀλλά «τά πάντα καί ἐν πᾶσι Χριστός». 
 Εἰσορμοῦμε στό ἀδιάστατον, στό ἄναρχο, στό ἀτελεύτητον, στό αἰώνιον, στό ἀΐδιον, στό ἀπερινόητον μυστήριον τοῦ Θεοῦ.
Μετέχουμε στήν ζωή τοῦ Θεοῦ, ἐκεῖ, ὅπου δέν ὑπάρχει θάνατος, φθορά, χρόνος, χῶρος, διάβολος, ἀσθένεια, πόνος, λύπη ἤ στεναγμός. Μπαίνουμε στήν «περιοχή» τῆς νίκης καί τοῦ Νικητῆ, στήν «χώρα» τοῦ Ἀχωρήτου, στόν τρόπο τοῦ «εἶναι σύν καί ἐν Αὐτῷ». Εἰσερχόμεθα στήν διαμονή «ἐν Αὐτῷ», τῷ Δημιουργῷ καί Προνοητῇ τῶν ἁπάντων, ὁδηγούμεθα «εἰς τό εἶναι» μετά τοῦ στοργικοῦ Πατέρα καί Ἀδελφοῦ, τοῦ ἀείποτε προτρέποντος ἡμᾶς εἰς τό ἀενάως κατατρυφᾶν Αὐτοῦ:  « Κατατρύφησον τοῦ Κυρίου καί δώσει τά αἰτήματα τῆς καρδίας σου»[4]. Καί ποῖον τό αἴτημα τῆς καρδίας ἡμῶν, εἰμή τό «εἶναι σύν Αὐτῷ», πού σημαίνει τό «ζεῖν ἐν Αὐτῷ».   
 





 
[1]   Ἀναργύρου Καλλιάτσου,  Ὁ πατήρ Πορφύριος. Ὁ διορατικός, ὁ προορατικός, ὁ ἰαματικός, ΣΤ΄ἔκδοσις, Ἐκδόσεις : Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου, Ἡ  Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος, Ἀθῆναι  2005 (Στό ἑξῆς: Ὁ πατήρ Πορφύριος) , σελ. 21-22.
[2] Ὁ πατήρ Πορφύριος, σελ. 171-172.
[3] Βίος καί Λόγοι, Ζ΄, σελ. 194.
[4] Ψαλμ. 36,4


Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης

Τί μας παρακινεί στην ελεημοσύνη; (Αγ. Ιωάννη της Κρονστάνδης)




Πολλά είναι εκείνα που μπορούν να μας παρακινήσουν 
για να εφαρμόσουμε την εντολή της ελεημοσύνης.
 Υπάρχει η άπειρη αγάπη και το άπειρο έλεος του Θεού προς 
τους ανθρώπους γενικότερα και κυρίως προς τους χριστιανούς, 
αλλά και προς τον καθένα μας χωριστά. Υπάρχει η σαφής και
 ξεκάθαρη ευαγγελική εντολή. Υπάρχει το παράδειγμα του Κυρίου 
μας Ιησού Χριστού. Υπάρχει το όνομα του χριστιανού που φέρουμε 
όλοι μας, το ότι δηλαδή είμαστε μέλη του Χριστού, του σώματός Του. 
Να προσθέσεις σε όλα αυτά και την αίσθηση της ευσπλαχνίας που 
είναι έμφυτη στον άνθρωπο, την έβαλε ο ίδιος ο Θεός μέσα μας.
 Αυτή αναγκάζει ακόμα κι έναν άγριο άνθρωπο, πολύ δε περισσότερο 
το χριστιανό, να νιώσει συμπάθεια για κάποιον που υποφέρει. 
Όλο το πλήθος των συνανθρώπων μας που αντιμετωπίζουν 
διάφορες και πιεστικές ανάγκες, οι φτωχοί, οι δυστυχισμένοι, 
οι πεινασμένοι, οι γυμνοί, οι άρρωστοι, δεν πρέπει όλοι αυτοί 
να διεγείρουν μέσα μας αισθήματα συμπάθειας;
 Όταν ζητάμε από τους άλλους να μας δείξουν συμπάθεια και 
να μας βοηθήσουν όταν υποφέρουμε από αρρώστιες κι 
αντιμετωπίζουμε διάφορες ανάγκες, τότε δεν είναι δίκαιο να περιμένουν
 κι οι άλλοι από μας να τους δείξουμε την ιδία συμπάθεια κι αγάπη;
 «Πάντα ουν όσα αν θέλητε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, ούτω και 
υμείς ποιείτε αυτοίς» (Ματθ. ζ’ 12). 
Ο Θεός έχει μοιράσει τα τάλαντά Του στον καθένα μας για το κοινό καλό. 
Δε μας τα έδωσε για να ικανοποιήσουμε μόνο τη δική μας ματαιότητα. 
Τα τάλαντα αυτά δεν μας παρακινούν να εξυπηρετήσουμε τους 
αδελφούς και τις αδελφές μας στις δυσκολίες τους;
Βλέπεις πόσοι λόγοι υπάρχουν για να μας παρακινήσουν 
να κάνουμε ελεημοσύνες; Ο Κύριος Ιησούς Χριστός κι οι άγιοι
 της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης πουθενά αλλού δε μας
 παρακινούν περισσότερο όσο στο έργο της ελεημοσύνης.
 Είπε ο ίδιος ο Κύριος: «Αγαπάτε τους εχθρούς υμών και 
αγαθοποιείτε και δανείζετε μηδέν απελπίζοντες, και έσται 
ο μισθός υμών πολύς, και έσεσθε υιοί υψίστου, ότι
 αυτός χρηστός εστίν επί τους αχα­ρίστους και πονηρούς» 
(Λουκ. στ’ 35).
«Δες τους φωτισμένους ανθρώπους, άντρες και γυναίκες, 
γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, πόσο γεμάτη είναι η καρδιά 
τους από ευσπλαχνία και πόσο προσπαθούν να την εμφυτέψουν και
 στους άλλους! Ευσπλαχνία δεν είναι ν’ αναφέρεις μια ή δυο φορές 
κάτι για τους φτωχούς κι αυτό είναι όλο. 
Δεν είναι να δείχνουν συμπάθεια για τους φτωχούς κάποιοι άνθρωποι μόνο 
κι άλλοι όχι, μερικοί να μιλάνε πολύ γι’ αυτούς κι άλλοι καθόλου,
 λες και δεν είναι κάποιο σπουδαίο ζήτημα. 
Όχι! Όλοι οι παραπάνω λόγοι κι ο καθένας τους ξεχωριστά που 
εκτιμούν την εντολή αυτή ως τη πιο σπουδαία ή ως μια από τις 
σπουδαιότερες, μας παρακινούν με ενάργεια να την εφαρμόζουμε, 
μερικές φορές με παρότρυνση κι άλλες με απειλές, τώρα
 με επιτίμια κι υστέρα εγκωμιάζοντας τους ελεήμονες.
 Με τέτοιες συνεχείς υπομνήσεις για την αξία της εντολής αυτής
 καλούμαστε να ενισχύσουμε στη καρδιά μας τη διάθεση να την
 εφαρμόζουμε έμπρακτα. . .
 Καμιά αρετή δεν είναι τόσο ευάρεστη στο Θεό όσο η ελεημοσύνη.
 Γιατί αυτή είναι πιο κοντά στον εύσπλαχνο και δίκαιο Θεό, στον 
οποίο πρέπει να προσφέρουμε ως θυσία έλεος μάλλον παρά κρίση.
 Ο δικαιοκρίτης Θεός δείχνει περισσότερο την αγάπη Του σε κείνους τους
 ανθρώπους, που οι ίδιοι δείχνουν την αγάπη τους στους άλλους».
Ο Άγιος επισημαίνει την ενότητα της δικής μας φύσης μ’ εκείνην των φτωχών, 
μας παρακινεί στην αγάπη και την ευσπλαχνία λέγοντας: 
«Έχουν κι αυτοί την ίδια ανθρώπινη φύση μ’ εσένα. Έχουν πλαστεί από
 το ίδιο υλικό με σένα ή ίσως και με καλλίτερο από το δικό σου. 
Το σπουδαιότερο πράγμα που πρέπει ν’ αναφέρουμε όμως είναι ότι κι 
αυτοί είναι εικόνες του Θεού. Ίσως μάλιστα να διατηρούν καλύτερα από
 μας την εικόνα αυτή, έστω κι αν το σώμα τους δεν είναι τόσο ελκυστικό. 
Έχουν ενδυθεί εσωτερικά τον ίδιο Χριστό· έχουν λάβει τις ίδιες
 επαγγελίες του Πνεύματος, μοιράζονται μαζί μας τους ίδιους νόμους, 
τις ίδιες εντολές, τα ίδια μυστήρια και τις ίδιες ελπίδες. Ο Χριστός, 
«ο αίρων τας αμαρτίας του κόσμου», πέθανε και για κείνους όπως 
για μας. Είναι κληρονόμοι της ουράνιας βασιλείας, έστω κι αν
 ακόμα βρίσκονται μακριά από το στόχο τους αυτό· έχουν κι αυτοί
 συναποθάνει με το Χριστό για να συναναστηθούν μαζί Του· 
συμπάσχουν με το Χριστό για να συνδοξαστούν μ’ Εκείνον».
Μην περιφρονείς τον αδελφό σου, μη βιάζεσαι να τον 
προσπεράσεις, μη τον αποφεύγεις σα να ήταν κάτι ακάθαρτο
 και βρώμικο, κάτι το μολυσματικό, αποκρουστικό κι απόβλητο.
 Είναι κι αυτός μέλος σου, μα η δυστυχία του τον έχει απομακρύνει.
 Οι επαίτες είναι για σένα όπως ο ίδιος ο Θεός, κι ας τους προσπερνάς
 εσύ βιαστικά. Μέσω αυτών σου δίνεται η ευκαιρία ν’ αποδείξεις την
 αγάπη σου για τους ανθρώπους, αλλά ο εχθρός προσπαθεί να σε 
αποτρέψει από την αληθινή σου ευτυχία. Να διδάσκεσαι από τη
 δυστυχία των άλλων. Δώσε έστω κι ένα λεπτό στο φτωχό. 
Σ’ εκείνον που έχει μεγάλη ανάγκη δε θα του φανεί καθόλου ένα ασήμαντο
 λεπτό, δε θα φανεί λεπτό ούτε στο Θεό αν έκανες ό,τι μπορούσες για
 να βοηθήσεις τον ανήμπορο και άπορο. Αν δεν μπορείς να δώσεις πολλά, 
δώσε την αγάπη και τη συμπάθειά σου. Τίποτα δεν έχεις; 
Παρηγόρησε το δυστυχή άνθρωπο κλαίγοντας μαζί του. 
Για το δυστυχισμένο άνθρωπο είναι μεγάλο βάλσαμο όταν 
κάποιος συμμετέχει στη θλίψη του από τα βάθη της καρδιάς του.
 Η δυστυχία περνιέται πιο εύκολα όταν νιώθει δίπλα της ειλικρινή
 συμπάθεια. Μας το διδάσκει αυτό η λογική, ο νόμος, 
η εμπειρία μας κι όλοι οι άγιοι άνθρωποι.

(Αγ. Ιωάννη της Κρονστάνδης, «Οι Μακαρισμοί»
- Δέκα ερμηνευτικές ομιλίες- απόσπασμα.)

Οι ναζιστικές ρίζες της Ευρωπαικής Ένωσης


Ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος δεν τελείωσε ποτέ. Απλά έχει μεταφέρει τις στρατηγικές του. Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε μια βιομηχανία  στη ναζιστική Γερμανία που ονομαζόταν IG Farben. Ήταν το μεγαλύτερο χημικό/φαρμακευτικό "χταπόδι" στον κόσμο, και είχε ευνοϊκές επιχειρηματικές συμφωνίες με εταιρείες από την Αγγλία την Κεντρική Αμερική και την Ιαπωνία.

Ο συγγραφέας των Χημικών του διαβόλου, Josiah DuBois, ταξίδεψε στη Γουατεμάλα κατά τις πρώτες ημέρες του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, και επέστρεψε με το σχόλιο, στο βαθμό που θα μπορούσε να πει, οτι  η Γουατεμάλα ήταν "μια πλήρως ελεγχόμενη θυγατρική της Farben.".

Η φαρμακευτική αυτοκρατορία ήταν και είναι μία από τις σημαντικότερες δυνάμεις πίσω από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εταιρείες φαρμάκων ασκούν τόση  εξουσία. Εμπλέκονται όχι μόνο στον έλεγχο του ιατρικού καρτέλ.  Είναι πολιτικοί σχεδιαστές.

Αυτό είναι το πώς και γιατί οι μεγαλοφαρμακευτικές εγκαθιστούν τόσο πολύ αυτό που αόριστα 
αναφέρεται ως Νέα Παγκόσμια Τάξη. Ο στόχος για κάθε άνθρωπο από την κούνια εώς τον τάφο αποτελείται απο ενα σύστημα διάγνωσης νόσου και τοξικής φαρμακευτικής θεραπείας  που έχει ένα μεγαλύτερο σκοπό: να εξασθενίσει, για να αποδυναμώσει τους πληθυσμούς.

Αυτό είναι ένας πολιτικός στόχος. Διευκολύνει τον έλεγχο.

Οι επιχειρήσεις της IG Farben, στο ξέσπασμα του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν η Bayer, η BASF, και η Χοεθχστ. Ήταν χημικές και φαρμακευτικές εταιρείες. Την Farben ο Χίτλερ την έβαλε στην κορυφή στη Γερμανία, και ο πόλεμος είχε σχεδιαστεί για να οδηγήσει σε μια ενωμένη Ευρώπη που θα εξουσιαζόταν από τα δεσμά της Farben.

Οι απώλειες του πολέμου δεν εκτροχίασαν το σχέδιο αυτό. Μετατοπίστηκε σε ένα οικονομικό σχεδιάγραμμα, το οποίο έγινε, τελικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο πρώτος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν ο Walter Hallstein, ο ναζιστικός δικηγόρος που, κατά τη διάρκεια του πολέμου, ήταν υπεύθυνος για το μεταπολεμικό νομικό προγραμματισμό για τη νέα Ευρώπη.

Το ίδρυμα Rath υποβάλλει μια έκθεση: Το 1939, στα πρόθυρα του πολέμου, ο Hallstein είχε δηλώσει, «Η δημιουργία του νέου νόμου [των Ναζί] είναι ΜΟΝΟ ο στόχος των νομοθετών!»

Το 1957, με τη φήμη του καθαρή, ο Hallstein αναφέρθηκε με αυτόν τον τρόπο:  «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πλήρη και απεριόριστη δύναμη για όλες τις σχετικές αποφάσεις με την αρχιτεκτονική αυτής της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.»

Μετά τον πόλεμο, η IG Farben είχε διασπαστεί σε ξεχωριστές εταιρείες, αλλά αυτές οι εταιρείες ακολουθούσαν μια κοινή ατζέντα. Αν, για παράδειγμα, θέλετε να ξέρετε η ατέλειωτη παγκόσμια συζήτηση για την επισήμανση των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων έχει επισκιάσει το πραγματικό ζήτημα, απαγόρευσης στις ΓΤΟ καλλιέργειες συνολικά-που μπορείτε να δείτε σε αυτους τους συμμάχους της Farben: η Bayer, η BASF, και η Sanofi, μεταξύ άλλων.

Είναι μεταξύ των ηγετών στην έρευνα και την παραγωγή ΓΤΟ.  Η BASF συνεργάζεται με τη Monsanto για ερευνητικά προγράμματα. Η Sanofi έχει μια ηγετική θέση στην έρευνα  εμβολίων της GM.

Η αρχική IG Farben είχε ένα όνειρο. Στελέχη και επιστήμονες της πίστευαν  ότι θα μπορούσαν τελικά να παραγάγουν, συνθετικά, οποιαδήποτε ένωση σε ένα εργαστήριο. Θα μπορούσαν να εξουσιάσουν την παγκόσμια βιομηχανία με αυτό τον τρόπο.

Το όνειρο δεν πέθανε ποτέ.  Σήμερα, βλέπουμε τον χειρισμό των γονιδίων και τη διαδρομή προς αυτόν τον στόχο.


ΠΗΓΗ


  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...