Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Φεβρουαρίου 04, 2014

ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΣΙΔΩΡΟΥ ΤΟΥ ΠΗΛΟΥΣΙΩΤΟΥ

15Γιορτάζουμε σήμερα 4 Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του Οσίου Ισιδώρου του Πηλουσιώτου.

O Όσιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης γεννήθηκε στην Αίγυπτο περί το 360 μ.Χ. από γονείς θεοφιλείς, και ήταν συγγενής των Πατριαρχών Αλεξανδρείας, Θεοφίλου (385 - 412 μ.Χ.) και Κυρίλλου Α' (412 - 444 μ.Χ.). Σε νεαρή ηλικία έλαβε μεγάλη και θαυμαστή θεολογική και φιλοσοφική γνώση. Στην αρχή εργάσθηκε ως διδάσκαλος και κατηχητής της εκκλησίας της Αλεξάνδρειας.

Επιζητώντας όμως την ησυχία για να δύναται να ασχοληθεί με το έργο της ζωής του, τη μελέτη των Αγίων Γραφών, αποσύρθηκε σε κάποιο μοναστήρι στο όρος Πηλούσιο, γι' αυτό έλαβε και το όνομα Πηλουσιώτης. Αργότερα δέχεται την πρόταση να γίνει ιερέας και στη συνέχεια εκλέγεται πανηγυρικά ηγούμενος στο μοναστήρι του.

Λόγω της τεράστιας θεολογικής του κατάρτισης, απέκτησε μεγάλο κύρος και φήμη, ώστε να θεωρείται μοναδικός στις ερμηνείες περίπλοκων γραφικών χωρίων. Κατά την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο που συνήλθε στην Έφεσο το έτος 431 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Θεοδοσίου Β' του Μικρού (408 - 450 μ.Χ.), ο Άγιος αναφαίνεται με μεγάλη υπόληψη και σπουδαίο κύρος στην Εκκλησία.

Έλεγχε με παρρησία τους αμαρτάνοντες, φώτιζε τους πάντες με τον θείο του λόγο, νουθετούσε τους άρχοντες, υπεστήριζε τους κλονιζόμενους και ήταν η «μούσα της ημετέρας αυλής», όπως αποκαλούσε αυτόν ο ιερός Φώτιος (Επιστολή 2, 44).

Συνέγραψε αρκετές πραγματείες, ως και πλήθος επιστολών, από τις οποίες σώζονται 2.012, με τις οποίες νουθετούσε, συμβούλευε και συγχρόνως εξηγούσε τις θείες και σωτήριες Γραφές. Εκοιμήθη ειρηνικά το 440 μ.Χ.

Στους εορτάζοντες και στις εορτάζουσες, χρόνια πολλά και ευάρεστα στο Θεό !!!

Απολυτίκιο:
Ήχος δ'. Ταχύ προκατάλαβε.
Σοφία κοσμούμενος, παντοδαπεί ευκλεώς, τοις Αόγοις εκόσμησας, την Εκκλησίαν Χρίστου, Ισίδωρε Όσιε, συ γαρ δι' εγκράτειας, σεαυτόν εκκαθάρας, πράξει και θεωρία, διαλάμπεις εν κοσμώ, δι' ων μυσταγωγούμεθα, Πάτερ τα κρείττονα.

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 03, 2014

Περιστατικό που συνέβη στον π. Εφραίμ τον Φιλοθεΐτη (Αριζόνα) και διηγείται ο Γέροντας Νίκων από την Νέα Σκήτη του Αγίου Όρους



Όταν έλεγα μια φορά τους λογισμούς μου στον Γέροντα, χτυπάει το τηλέφωνο και μου λέει..

- Να το σηκώσω αγόρι μου;
- Έ, σηκώστε το Γέροντα λέω, μπορεί να είναι καμιά ανάγκη, να πεθαίνει κανένας άνθρωπος, πάλι δεν θα σας ξανά βρώ;Το σηκώνει, ακούω μια γυναίκα, έκλαιγε, φώναζε, χτυπιότανε, τσίριζε.

Και έλεγε ο Γέροντας..

- Είδες κορίτσι μου που σου τα έλεγα εγώ, είδες που σου έλεγα να το κάνεις αυτό το πράγμα; Ναι κορίτσι μου δίκιο έχεις, ναι έτσι είναι.Έκλεισε το τηλέφωνο..

- Αν είναι (λέω) Γέροντα κάτι εξομολογητικό μην μου το πείτε, αν είναι κάτι άλλο, τι είχε και έκανε έτσι;


Ήταν μια δασκάλα από την Ήπειρο, ήταν παλαιοημερολογίτισσα και συνάντησε τον π.Εφραίμ, δεν ξέρω που και τον άρχισε, τον πήρε παραμάζωμα.

- Έχετε προδώσει τον Χριστιανισμό εσείς οι νεοημερολογίτες, έχετε πάει με τον Πάπα τον σατανά, ο Πατριάρχης είναι αιρετικός, δεν έχετε Χάρη Ιεροσύνης, το Άγιο Πνεύμα έχει φύγει από την Εκκλησία με το νέο ημερολόγιο.

- Όχι κορίτσι μου (να λέει αυτός) δεν είναι έτσι, οι ιερείς μας έχουν Ιεροσύνη. Και δεν μπορούσε να την πείσει. Τότε της λέει…
- Πήγαινε κορίτσι μου σε μία Εκκλησία με το νέο ημερολόγιο να κοινωνήσεις και θα σου απαντήσει ο Κύριος. 

Και επειδή ήταν ειλικρινής η κοπέλα το έκανε. Σου λέει τι έχω να χάσω, το πολύ, πολύ θα πιω λίγο κρασί και θα φάω ένα κομματάκι ψωμί, δεν έχω να χάσω τίποτα. Πηγαίνει. Την ώρα που κοινωνούσε ο παπάς, ανοίγει το στόμα της, κοινωνάει, φεύγει, μετά ο άλλος, ο άλλος και έφυγε από την πλευρά των γυναικών. Προσπαθούσε να μασίσει και λαστιχάριζε αυτό που είχε βάλει στο στόμα της ο παπάς.

- Τι μου έβαλε (λέει) στο στόμα, πήγε να το δαγκώσει, δεν δαγκωνώτανε, τι μου έκανε (λέει) ο παπάς. Βάζει στο στόμα τα δάχτυλά της και βγάζει τα δάχτυλά της γεμάτα αίμα και να κρατάει ένα κομμάτι κρέας και να αρχίζει να φωνάζει..
- Χριστέ μου, Παναγία μου, λυπήσου με, λυπήσου με Παναγία μου, λυπήσου με Χριστέ μου. 

Την είδαν οι άλλες γυναίκες. Καταλάβανε τι θαύμα έγινε και της είχαν πιάσει το χέρι μην της πέσει κάτω. Εκείνη δεν μπορούσε. Το σπρώξανε με το ζόρι. Το έβαλε στο στόμα της και έγινε ψωμί και μπόρεσε και το κατάπιε. Και βγήκε το αίμα από τα δάχτυλά της. Με το κρασί, πήγαν και πλύναν τα δάχτυλά της. 

Έτσι ξέρουμε αν είναι σωστά αυτά που λέει η Εκκλησία ή όχι.

Η παναίρεση του Οικουμενισμού γιγαντώνεται. Οι ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ.







Τὸ κυριότερο δὲ εἶναι τοῦτο, ποὺ ἀποτελεῖ μάλιστα τὸτεράστιο στρατηγικὸ λάθος τῶν ὀλίγων ἀντι-Οικουμενιστῶν, ἀφοῦ τὸν ἐχθρό, οἱ ἔμπειροι ἡγέτες-στρατηγοί, δὲν τὸν ἀφήνουν νὰ εἰσχωρήσει στὰ «φίλια ἐδάφη», δὲν τὸν ἀφήνουν νὰ ριζώσει, νὰ κατακτήσει πρῶτα καίριες θέσεις καὶ στρατηγικὰ σημεῖα, καὶ ὅταν πιὰ ἔχει καταλάβει τὸ πᾶν, ὅταν πλέον ἔχει φτάσει στὸ κόκκινο σημεῖο (τὸ «κοινὸ ποτήριο»=intercommunio, ὅπως  περιμένει νὰ φτάσουν τὰ πράγματα ὁ Πειραιῶς Σεραφεὶμ καὶ ὅσοι καλύπτονται κάτω ἀπὸ τὴν σημαία του),  τότε νὰ τοῦ ἐπιτεθοῦν!


σο εἶναι καιρός, ἂς κάνουν μιὰ αὐτοκριτική, ὅσοι ποιμένες ἀκόμη ἐνδιαφέρονται γιὰ τὴν διατήρηση καὶ τὴν ὁμολογία τῆς Πίστεως καὶ μὲ τὴν ταπείνωση ποὺ ἁρμόζει νὰ ἐνεργοῦν οἱ χριστιανοί (ὅπως τοῦτο ἄλλωστε κατὰ κόρον διδάσκουν καὶ παραγγέλλουν γιὰ τοὺς ποιμαινόμενους), ἂς ξανασκεφτοῦν τὴν εὐθύνη τους.


Τὰ περιθώρια στενεύουν!
πηγή το είδαμε εδώ

Πως γίνεσαι έγγαμος ηγούμενος;



Σε ένα μοναστήρι υποθέτω ότι η υγιής ανάδειξη στην ηγουμενία ακολουθεί περίπου την εξής πορεία: Ένας μοναχός εισέρχεται με ζέση στην ισάγγελο πολιτεία, ζει με ταπείνωση και υπακοή θυσιάζοντας τον εαυτό του για την αδελφότητα και τον Χριστό, αγωνίζεται με επιμονή να καθαρθεί από τα πάθη του για χρόνια. 
Εκλέγεται να χειροτονηθεί ιεροδιάκονος και εν συνεχεία ιερομόναχος. 
Ενδεχομένως διαθέτει κι επιδεικνύει διάκριση, πρωτοβουλία και διοικητικό ταλέντο στη διεκπεραίωση πνευματικών και άλλων υποθέσεων. Εκλέγεται ακολούθως ηγούμενος ώστε να διακονήσει από αυτή τη θέση την αδελφότητα.
Υποψιάζομαι δε ότι το αξίωμα της ηγουμενίας για αρκετούς μοναχούς είναι κάτι αδιάφορο ή και ανεπιθύμητο για πνευματικούς λόγους.
***
Στο έγγαμο βίο, σε μια κατ’ οίκον εκκλησία, τίθενται τα εξής ερωτήματα:
  1. Στην (συνειδητά χριστιανικά αγωνιζόμενη) οικογένεια υπάρχει αντίστοιχο διακόνημα; Ποιος είναι ή πρέπει να είναι ο ηγούμενος στην οικογένεια; Χρειάζεται, είναι καλό να υπάρχει ή όχι; Γιατί;
  2. Εάν ναι, ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος εξάσκησης του εν λόγω διακονήματος; Υπάρχει συσχέτιση με την περιγραφή του ρόλου του άνδρα και της γυναίκας στο γάμο (δες απόσπασμα ακολουθίας γάμου);
  3. Τι γίνεται στην περίπτωση που ένας εκ των δύο συζύγων δεν αποδέχεται την αρμοδιότητα του άλλου ή και διεκδικεί τον συγκεκριμένο ρόλο για τον εαυτό του/της; Πως διακρίνεται η εγωιστική επιθυμία επιβολής από τη θυσιαστική αποδοχή του ρόλου;
  4. Ποια η θέση του πνευματικού σε αυτό το ζήτημα;
***
Αποστολικό ανάγνωσμα ακολουθίας γάμου (με δικές μας επισημάνσεις με έντονο):
Ἀδελφοί, εὐχαριστεῖτε πάντοτε ὑπὲρ πάντων, ἐν ὀνόματι τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ τῷ Θεῷ καὶ Πατρί, ὑποτασσόμενοι ἀλλήλοις ἐν φόβῳ Χριστοῦ. Αἱ γυναῖκες τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν ὑποτάσσεσθε ὡς τῷ Κυρίῳ, ὅτι ὁ ἀνήρ ἐστι κεφαλὴ τῆς γυναικός, ὡς καὶ ὁ Χριστὸς κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας, καὶ αὐτός ἐστι σωτὴρ τοῦ σώματος. Ἀλλ᾿ ὥσπερ ἡ Ἐκκλησία ὑποτάσσεται τῷ Χριστῷ, οὕτω καὶ αἱ γυναῖκες τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν ἐν παντί. Οἱ ἄνδρες ἀγαπᾶτε τὰς γυναῖκας ἑαυτῶν, καθὼς καὶ ὁ Χριστὸς ἠγάπησε τὴν Ἐκκλησίαν καὶ ἑαυτὸν παρέδωκεν ὑπὲρ αὐτῆς, ἵνα αὐτὴν ἁγιάσῃ, καθαρίσας τῷ λουτρῷ τοῦ ὕδατος ἐν ῥήματι, ἵνα παραστήσῃ αὐτὴν ἑαυτῷ ἔνδοξον τὴν Ἐκκλησίαν, μὴ ἔχουσαν σπίλον ἢ ῥυτίδα ἤ τι τῶν τοιούτων, ἀλλ᾿ ἵνᾳ ᾗ ἁγία καὶ ἄμωμος. Οὕτως ὀφείλουσιν οἱ ἄνδρες ἀγαπᾶν τὰς ἑαυτῶν γυναῖκας, ὡς τὰ ἑαυτῶν σώματα· ὁ ἀγαπῶν τὴν ἑαυτοῦ γυναῖκα ἑαυτὸν ἀγαπᾷ· οὐδεὶς γάρ ποτε τὴν ἑαυτοῦ σάρκα ἐμίσησεν, ἀλλ᾿ ἐκτρέφει καὶ θάλπει αὐτήν, καθὼς καὶ ὁ Κύριος τὴν Ἐκκλησίαν· ὅτι μέλη ἐσμὲν τοῦ σώματος αὐτοῦ, ἐκ τῆς σαρκὸς αὐτοῦ καὶ ἐκ τῶν ὀστέων αὐτοῦ· ἀντὶ τούτου καταλείψει ἄνθρωπος τὸν πατέρα αὐτοῦ καὶ τὴν μητέρα καὶ προσκολληθήσεται πρὸς τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ ἔσονται οἱ δὺο εἰς σάρκα μίανΤό μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγὼ δὲ λέγω εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. Πλὴν καὶ ὑμεῖς οἱ καθ᾿ ἕνα, ἕκαστος τὴν ἑαυτοῦ γυναῖκα οὕτως ἀγαπάτω ὡς ἑαυτόν, ἡ δὲ γυνὴ ἵνα φοβῆται τὸν ἄνδρα.

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: ''Η νίκη θα είναι ελληνική και ορθόδοξη''

Archiepiskopos-Ieronimos1
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά την σημερινή Συνεδρία αυτής, συζήτησε και πάλι το πρόβλημα της οικονομικής κρίσεως, η οποία μαστίζει το μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού λαού και αποτελεί το κύριο θέμα των μέσων ενημερώσεως και ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας κατά την τελευταία τετραετία.
Η γενική διαπίστωση του Μακαριωτάτου Προέδρου και των Σεβασμιωτάτων Συνοδικών Ιεραρχών είναι ότι ουδείς είχε την αίσθηση ότι η απ’ αρχής προβλεπομένη κρίση στον τομέα της οικονομίας θα εξελίσσετο σε μια εξουθενωτική δοκιμασία και για πολλούς μάλιστα σε τραγική περιπέτεια μέχρι και αυτού του θανάτου.
Ο ανέλπιστος αριθμός των αυτοκτονιών Ελλήνων πολιτών αδελφών μας βαραίνει στις συνειδήσεις όλων μας ως μια αποτρόπαια συνέπεια των σφαλμάτων των διαχειριστών του δημοσίου χρήματος.
Χωρίς να αποσιωπώνται οι ευθύνες όλων μας, ως λαού, αφού πέσαμε στη φιλοχρηματία, στην απληστία και στην αδάπανη καλοπέραση.
Αυτό που βαραίνει σήμερα στις συνειδήσεις όλων μας, και ιδίως των ταγών της ελληνικής κοινωνίας, είναι ότι αφού πάθαμε, και κατά συνέπεια και μάθαμε, άρα πρέπει να σταθούμε όρθιοι, και δυνατοί και δημιουργικοί.
Δεν ταιριάζει σε μας τους Έλληνες και μάλιστα στους Χριστιανούς, να κατεβάσουμε τα κεφάλια μας από απογοήτευση και ηττοπάθεια.
Η αιώνια προτροπή του Κυρίου Ιησού Χριστού μας διαφωτίζει όλους. «Εν τω κόσμω θλίψιν έξετε· αλλά θαρσείτε εγώ νενίκηκα τον κόσμον» (Ιω. 16,33).
Και η προτροπή του Αποστόλου των Εθνών Παύλου ενισχύει τις καλές προθέσεις μας για να ξεπεράσουμε την δοκιμασία. «Λοιπόν αδελφοί, χαίρετε, καταρτίζεσθε, παρακαλείσθε, το αυτό φρονείτε, ειρηνεύετε, και ο Θεός της αγάπης και της ειρήνης έσται μεθ’ υμών» (Β’ Κορ. 13,11).
Μόνο με αυτόν τον πνευματικό οπλισμό μπορούμε να ξεπεράσουμε την μεγάλη περιπέτεια της κρίσεως, που δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και βαθύτατα ηθική.
Επιπλέον, είναι ανάγκη να αποδεχθούμε ότι η Εκκλησία μας σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα με τον θεσμό των συσσιτίων, με την διανομή ειδών διατροφής, με τα ενδύματα, και αυτά ακόμη τα φάρμακα, συνεχίζει να προσφέρει πολύτιμη βοήθεια σε όσους έχουν ανάγκη.
Χιλιάδες μερίδες φαγητού καθημερινά προσφέρονται στους αδελφούς μας στους Ιερούς Ναούς. Και η ηθική στήριξη που προσφέρεται από τους κληρικούς μας είναι σημαντική.
Την προσπάθεια αυτή της Εκκλησίας μιμήθηκαν πολλοί Δήμοι, οργανισμοί, σύλλογοι και ιδιωτικές πρωτοβουλίες, με καλά αποτελέσματα, και είναι γι’ αυτό αξιέπαινοι.
Υπό αυτές τις προϋποθέσεις, πορευόμαστε στο δύσβατο δρόμο υπό την καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σφιγμένη καρδιά, εξαιτίας των επαχθών καταστάσεων που βιώνουν οι Έλληνες πολίτες κατά την τελευταία τετραετία.
Αδελφοί μας, τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, 
Υπάρχει ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα. Είναι η διαφορά μεταξύ πλουσίων και πτωχών. Αυτό το ζήτημα είναι υπαρκτό σε όλες τις κοινωνίες από αιώνων.
Η υπ’ αριθμόν «ένα» διδασκαλία του Ιησού Χριστού υπέρ των πτωχών και κατά των αμετανόητων πλουσίων είναι παγκοσμίου αποδοχής. Ο δε πλουτισμός δια της κλοπής υπόσχεται κόλαση.
Και επιπλέον, υπάρχουν πλούσιοι η ευκατάστατοι συμπολίτες μας, οι οποίοι προσφέρουν για την κάλυψη των αναγκών αυτών, που είναι εμπερίστατοι.
Οξύτερο είναι το πρόβλημα των συμπολιτών μας ανδρών η γυναικών, οι οποίοι υπέστησαν τις μεγάλες μειώσεις αποδοχών στους μισθούς η στις συντάξεις.
Η πλέον προβληματική περίπτωση είναι των απολυθέντων ανέργων και αυτών των τεθέντων σε διαθεσιμότητα υπαλλήλων.
Είναι απόλυτη ανάγκη, ως Έλληνες πολίτες και άνθρωποι του Θεού, όλοι μαζί ως παιδιά της ίδιας μάνας πατρίδος, με νόμιμους τρόπους, να προσπαθήσουμε να πείσουμε όλους τους παράγοντες του δημοσίου βίου και τους προνομιούχους επαγγελματίες, ώστε να συμπαρασταθούμε σε όσους μετέπεσαν στην κατάσταση της φτώχειας.
Θα είναι ευχής έργο να έχουν και οι υποσχέσεις των πολιτικών μας ανδρών για την διόρθωση και την διάρθρωση των κοινωνικών αδικιών, τα καλύτερα αποτελέσματα.
Είναι καιρός πλέον όλοι εμείς, ως παιδιά της ιστορικής μας πατρίδος, της Ελλάδος, ενωμένοι και εφευρετικοί, σε ισότιμη συνεργασία και με άλλους λαούς, να υφάνουμε τον κοινωνικό ιστό της πατρίδος μας, ώστε να την παραδώσουμε αυτάρκη στις γενεές που έρχονται.
Ας μη διστάσουμε, ας μην αδρανήσουμε, ας μην παραδοθούμε στην ηττοπάθεια. Η νίκη θα είναι ελληνική και ορθόδοξη.
Ας ακούσουμε την αγιογραφική διαβεβαίωση : «Παν το γεγεννημένον εκ του Θεού νικά τον κόσμον· και αύτη εστίν η νίκη η νικήσασα τον κόσμον, η πίστις ημών» (Α  Ἰω. 5,4).

"ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΧΑΝΟΜΑΣΤΕ ..."




ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΟΥ ΖΟΥΜΕ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΓΗΣ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΛΛΑΔΑ ...
ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ, 
ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΒΙΩΝΟΥΝ ΕΦΙΑΛΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ, ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΕΙΤΕ  ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ...
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΠΟΣΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ, ΑΝ ΤΗΣ ΤΟ ΖΗΤΗΣΕΤΕ !!!



"ΕΠΙΔΙΩΞΤΕ ΤΗΝ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΜΕ ΤΑΠΕΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΤΟΥ ΕΓΩ"


                                                                                                                                       .


ΣΥΝΤΕΤΡΙΜΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΝΑΡΩΤΙΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ:
"ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΩ ΑΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΣΑΚΟΥΣΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ;
ΑΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΞΙΟΤΗΤΑΣ ΜΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΣΤΡΕΨΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟΥ ΣΕ ΕΜΕΝΑ Ο ΘΕΟΣ;
ΕΔΩ ΥΠΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΑΓΙΟΙ, ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΟΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΑΠΛΟΙ ΚΑΙ ΑΝΑΞΙΟΙ ΠΟΥ ΟΥΤΕ ΤΟ ΝΥΧΑΚΙ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΤΑΣΟΥΜΕ ...
Ο Π.ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΟΤΑΝ ΑΠΟ ΕΡΠΗΣ ΖΩΣΤΗΡ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟΥ,  Ο ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΒΑΣΑΝΙΣΕ ΑΝΕΛΕΗΤΑ ΤΟΝ ΠΑΙΣΙΟ, ΕΝΩ ΑΛΛΕΣ ΒΑΡΙΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ, ΤΟΝ ΒΑΤΟΠΕΔΙΝΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΑΚΩΒΟ ...
ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΟΝ ΤΡΟΥΛΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΡΟΣΕΥΧΟΝΤΑΝ ΣΤΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ ΝΑ ΣΩΘΟΥΝ ΤΑ ΓΥΝΑΙΚΟΠΕΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΓΙΑΤΑΓΑΝΙ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ, ΕΝΩ ΕΚΕΙΝΟΙ ΑΠΛΑ ΤΟΥΣ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΕΛΗΜΑ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΙΠΟΤΑ ...
"ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗΘΩ ΑΝ ΒΛΕΠΩ ΟΤΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΟΥ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΨΥΧΕΣ, ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΑΚΑΛΕΣΑ ΝΑ ΜΗ ΓΙΝΕΙ, ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΚΡΑΤΗ ΑΠΟ ΤΗ ΛΥΣΣΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΚΛΑΨΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΚΑΙ ΕΚΛΙΠΑΡΩ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ, ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΜΕΝΟΥΝ ΟΡΦΑΝΑ ΚΑΙ ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΜΟΥ ΣΥΝΤΡΙΒΕΙ ΤΗ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΕΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΑΚΟΥΣΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΠΟΥ ΜΕ ΔΑΚΡΥΑ ΣΥΝΤΡΙΒΗΣ ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ ΝΑ ΥΠΟΣΤΕΙ ΤΟ ΣΤΑΥΡΙΚΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ  ...
ΑΦΗΣΕ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΟΜΩΣ Η ΘΥΣΙΑ ΑΥΤΗ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΑΓΙΚΟ ΘΑΝΑΤΟ ΣΤΟΝ ΓΟΛΓΟΘΑ ...
Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΝΑΤΡΑΠΕΙ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Η ΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ Ο ΙΔΙΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ΑΓΩΝΙΖΕΤΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΤΟΝ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ...
ΤΡΕΧΕΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΩΤΟΣΤΑΤΕΙ, ΟΠΩΣ ΟΜΟΛΟΓΗΣΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ
ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ...
Η ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ ...

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ΣΗΜΕΡΑ ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗ ΠΛΑΝΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΓΩΙΣΜΟ ...
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΠΙΑ ΝΑ ΣΥΝΤΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ, ΑΛΛΑ ΦΥΓΟΠΟΝΕΙ ΚΑΙ ΤΑΛΕΝΤΕΥΕΤΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΥΠΟΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟ ...
Η ΑΠΑΤΗ ΚΑΙ Η ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΟΝ ΠΛΗΓΩΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ ...
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΠΡΟΑΓΕΙ ΚΑΙ ΑΠΕΛΠΙΖΕΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΦΥΓΕΙ ...
ΕΙΝΑΙ ΔΕΜΕΝΟΣ ΤΟΣΟ ΚΑΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΑΙΩΝΙΟ ΚΑΚΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΤΟΥ ΨΥΧΙΚΗ ΗΡΕΜΙΑ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΥΤΕ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΣ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΙΑ ΤΟΥ Η ΖΩΗ ...
ΔΕΝ ΣΤΡΕΦΕΤΑΙ ΣΤΟ ΘΕΟ ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΤΟΝ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ, ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΤΟΝ ΜΙΜΗΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ...
ΕΧΟΝΤΑΣ ΟΜΩΣ ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΤΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ, ΔΕΝ ΣΥΝΘΗΚΟΛΟΓΗΣΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΣΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ...
ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ...
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΣΤΟΥΣ ΔΥΣΚΟΛΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΟΥΜΕ ΕΧΕΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΑΖΙ ΤΟΥ, ΑΦΟΥ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΕΙ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΠΡΟΑΙΩΝΙΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΑ ΤΟΝ ΥΜΝΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΔΟΞΑΖΕΙ, ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΑΝΑΓΚΑΖΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΠΟΚΟΜΙΖΕΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΕΡΔΗ, ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ...
ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΚΟ ΛΟΙΠΟΝ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΝΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΒΟΗΘΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΘΕΟ, ΓΙΑΤΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΓΓΕΛΙΚΑ ΠΛΑΣΜΕΝΟΣ, ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ, ΕΙΝΑΙ ΔΑΙΜΟΝΙΚΑ ΔΕΜΕΝΟΣ, ΤΟΣΟ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΟΥ ΜΟΝΟ O ΘΕΟΣ ΞΕΡΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΑΠΑΛΛΑΓΟΥΜΕ ...
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΕΠΑΦΗ ΚΑΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΕΚΕΙΝΟ ΤΟΝ ΜΟΝΟΛΟΓΟ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ 
ΣΤΑ "ΑΙΤΗΜΑΤΑ" ΜΑΣ ...
ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΝΙΩΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΤΟΥ ΕΚΜΥΣΤΗΡΕΥΤΟΥΝ ΤΙΣ ΑΓΩΝΙΕΣ, ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ, ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ, ΕΚΕΙΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥΣ, ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙ 
ΚΑΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ...
ΑΝ Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΣΥΝΤΡΙΒΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ, ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ, Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΣΗ ...
ΠΑΝΤΑ ΖΗΤΑΜΕ ΟΜΩΣ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ, ΓΙΑΤΙ ΜΟΝΟ ΕΚΕΙΝΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ...
ΙΚΕΤΕΥΟΥΜΕ ΣΥΝΤΕΤΡΙΜΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΑΦΗΜΕΝΟΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΕΣΩΤΕΡΟ, ΑΗΧΟ, ΒΑΘΥ, ΜΟΝΟΛΟΓΟ, ΣΥΝΤΟΜΟ Η ΔΙΑΡΚΗ ...
ΚΡΑΤΑΜΕ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΠΟΥ ΤΟ ΕΧΕΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΑΝΟΙΚΤΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ, ΑΦΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΝΑ ΝΙΩΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΤΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΑΝ ΕΥΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΑΝΑΚΟΥΦΙΖΕΙ ΤΗ ΨΥΧΗ ΜΑΣ ...
ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ, ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΑΠΛΟ ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΟ, ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΠΟ ΝΑ ΒΑΡΥΓΚΟΜΑΜΕ ΓΙΑ ΛΙΓΑ ΛΕΠΤΑ ΤΗΣ ΩΡΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΜΕ ΤΑ "ΣΩΨΥΧΑ' ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ...
Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΟΜΟΛΟΓΗΣΕ ΣΤΗ ΜΑΡΘΑ ΟΤΙ Η ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΒΓΑΖΕΙ ΤΟ ΨΥΧΙΚΟ ΑΠΩΘΗΜΕΝΟ, ΦΘΑΝΕΙ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΚΑΙ ΕΙΣΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ...
ΟΙ ΠΟΛΥΩΡΕΣ ΠΟΥ ΑΓΚΟΜΑΧΟΥΝ ΤΗ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΕΜΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΚΕΝΑ ΧΡΟΝΟΥ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣ, ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΟΥΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ...
ΟΙ ΚΛΙΣΕ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΔΕΝ ΞΕΔΙΠΛΩΝΟΥΝ ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΨΥΧΙΚΟ ΦΟΡΤΙΟ ΜΑΣ, ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΤΟ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΜΗΝΥΜΑ ΠΟΥ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΕΙ ΣΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ, Η ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΠΙΣΩ ...
ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΤΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ, ΤΗΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ, ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΑΦΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΗ ΧΑΡΑ Η ΛΥΠΗ, ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΣΤΙΓΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΕΣ ΑΚΟΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ ΜΑΣ, Η ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ...
ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΗ ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΕΙΣΑΚΟΥΣΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΝΙΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ ...
ΖΗΤEIΣΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΣΟ ΚΑΙΡΟ ΘΑ ΣΑΣ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΡΑΝΤΕΒΟΥ;
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΟΜΩΣ, Ο ΒΑΣΙΛΕΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥΤΟΥ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ...
ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑΧΟΥ ΠΑΡΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΘΥΜΟΣ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙ, 
ΟΠΩΣ ΚΑΙ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ...
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑ, 
ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟ ...

ΑΝ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΕΠΙΕΙΚΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ, ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΥΣΤΗΡΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ, ΩΣΤΕ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΕΙΚΗΣ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ...
ΑΝ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΠΡΑΞΟΥΜΕ 
ΤΟ ΙΔΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ ...
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΒΑΘΥΤΕΡΑ ΑΙΤΙΑ ΤΩΝ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ ΜΑΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΨΥΧΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΗ ΛΥΣΗ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΑΣ ...
ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΟΜΩΣ ΝΑ ΤΗ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ, ΑΦΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΣ ΔΕΙΞΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΞΙΟΙ ΝΑ ΖΗΤΑΜΕ ...
ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ, ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΚΑΡΔΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΓΙΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΣΤΗ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΝΙΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΦΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΠΟΥ ΕΚΠΕΜΠΕΙ ...
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΝΤΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΕΙ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΞΙΑ, ΝΑ ΕΜΠΕΡΙΕΧΕΙ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ ...
ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΠΕΡΙ ΥΓΕΙΑΣ, ΕΥΗΜΕΡΙΑΣ, ΕΙΡΗΝΗΣ, ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΑΥΤΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ...
ΚΑΠΟΤΕ ΣΕ ΜΙΑ ΠΟΛΗ 50.000 ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ ΠΙΣΤΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΟΤΑΝ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΣΕ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ...
ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 
1000 ΤΕΤΟΙΟΙ ...
ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 
1.000.000 ΤΕΤΟΙΟΙ ...
ΓΙΝΕΤΕ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΙΣΩΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΤΟΥ!!! 

Θεολογική ανάλυση στον πεντηκοστό (ν') ψαλμό του Δαυίδ

Ο Δαβίδ στεφόμενος. Μικρογραφία από το βυζ.Ψαλτήρι 
της Εθνικής Βιβλιοθήκης των Παρισίων (αρχές 10ου αιώνος)

50 ος Ψαλμός: Ελέησόν με ο Θεός κατά το μέγα Έλεός σου

Του Νικολάου Μπρατσιώτη, καθηγητή της Βιβλικής Ιστορίας 
και Βιβλικής Θεολογίας στην Θεολογική Σχολή Αθηνών.

ΨΑΛΜΟΣ 50ος: «Ἐλέησόν με, ὁ Θεός, κατὰ τὸ μέγα ἔλεός σου καὶ κατὰ τὸ πλῆθος τῶν οἰκτιρμῶν σου ἐξάλειψον τὸ ἀνόμημά μου· ἐπὶ πλεῖον πλῦνόν με ἀπὸ τῆς ἀνομίας μου καὶ ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας μου καθάρισόν με. 5 ὅτι τὴν ἀνομίαν μου ἐγὼ γινώσκω, καὶ ἡ ἁμαρτία μου ἐνώπιόν μού ἐστι διαπαντός. 6 σοὶ μόνῳ ἥμαρτον καὶ τὸ πονηρὸν ἐνώπιόν σου ἐποίησα, ὅπως ἂν δικαιωθῇς ἐν τοῖς λόγοις σου, καὶ νικήσῃς ἐν τῷ κρίνεσθαί σε. 7 ἰδοὺ γὰρ ἐν ἀνομίαις συνελήφθην, καὶ ἐν ἁμαρτίαις ἐκίσσησέ με ἡ μήτηρ μου. 8 ἰδοὺ γὰρ ἀλήθειαν ἠγάπησας, τὰ ἄδηλα καὶ τὰ κρύφια τῆς σοφίας σου ἐδήλωσάς μοι. 9 ραντιεῖς με ὑσσώπῳ, καὶ καθαρισθήσομαι, πλυνεῖς με, καὶ ὑπὲρ χιόνα λευκανθήσομαι. 10 ἀκουτιεῖς μοι ἀγαλλίασιν καὶ εὐφροσύνην, ἀγαλλιάσονται ὀστέα τεταπεινωμένα. 11 ἀπόστρεψον τὸ πρόσωπόν σου ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν μου καὶ πάσας τὰς ἀνομίας μου ἐξάλειψον. 12 καρδίαν καθαρὰν κτίσον ἐν ἐμοί, ὁ Θεός, καὶ πνεῦμα εὐθὲς ἐγκαίνισον ἐν τοῖς ἐγκάτοις μου. 13 μὴ ἀποῤῥίψῃς με ἀπὸ τοῦ προσώπου σου καὶ τὸ πνεῦμά σου τὸ ἅγιον μὴ ἀντανέλῃς ἀπ᾿ ἐμοῦ. 14ἀπόδος μοι τὴν ἀγαλλίασιν τοῦ σωτηρίου σου καὶ πνεύματι ἡγεμονικῷ στήριξόν με.15 διδάξω ἀνόμους τὰς ὁδούς σου, καὶ ἀσεβεῖς ἐπὶ σὲ ἐπιστρέψουσι. 16 ρῦσαί με ἐξ αἱμάτων, ὁ Θεὸς ὁ Θεὸς τῆς σωτηρίας μου· ἀγαλλιάσεται ἡ γλῶσσά μου τὴν δικαιοσύνην σου. 17 Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου. 18 ὅτι εἰ ἠθέλησας θυσίαν, ἔδωκα ἄν· ὁλοκαυτώματα οὐκ εὐδοκήσεις.19 θυσία τῷ Θεῷ πνεῦμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην καὶ τεταπεινωμένην ὁ Θεὸς οὐκ ἐξουδενώσει. 20 ἀγάθυνον, Κύριε, ἐν τῇ εὐδοκίᾳ σου τὴν Σιών, καὶ οἰκοδομηθήτω τὰ τείχη ῾Ιερουσαλήμ· 21 τότε εὐδοκήσεις θυσίαν δικαιοσύνης, ἀναφορὰν καὶ ὁλοκαυτώματα· τότε ἀνοίσουσιν ἐπὶ τὸ θυσιαστήριόν σου μόσχους.»

Ο 50ός ψαλμός είναι ο πλέον συνήθης ψαλμός που χρησιμοποιείται στην Εκκλησία μας, σε όλες τις περιπτώσεις, ιδιαιτέρως κατά τις ημέρες της Μ.Σαρακοστής.

Αυτός ο ψαλμός σύμφωνα με την αρχαία παράδοση που υπάρχει γραμμένη στο ψαλτήριο, αποδίδεται στον προφητάνακτα Δαυίδ. Αυτόν τον σπουδαίο βασιλιά. Κατά σειράν είναι ο δεύτερος βασιλιάς του Ισραήλ, μετά τον Σαούλ. Επελέγη από τον Θεό. Ήταν βοσκός αιγοπροβάτων όταν ο Θεός τον εκάλεσε δια του προφήτου Σαμουήλ, για να τον αναδείξει βασιλιά του Ισραήλ. Ο Δαυίδ είχε το μεγάλο τάλαντο της ποιήσεως και έπαιζε και όργανο, το ψαλτήριο.

Το ψαλτήριο είναι όργανο και επειδή τα θρησκευτικά συνοδεύοντο από το όργανο που ελέγετο ψαλτήριο, λέμε ψαλτήριο, ψαλμοί κ.λπ.

Ο ψαλμός αυτός σύμφωνα με την παράδοση, γράφεται μετά από την μεγάλη αμαρτία την οποία διέπραξε ο Δαυίδ, ο οποίος έπεσε στο φοβερό αμάρτημα της μοιχείας. Κατόπιν τον επισκέπτεται ο προφήτης Νάθαν απεσταλμένος από τον Θεό και του λέει μία παραβολή: – Εδώ στην περιοχή μας ήταν ένας πλούσιος που είχε πολλά πρόβατα και ένας άλλος φτωχός είχε μία μικρή προβατίνα. Ο πλούσιος σκοτώνει τον φτωχό και του παίρνει το πρόβατο. Εξοργίζεται ο Δαυίδ και ρωτάει ποιος είναι αυτός και που είναι. Ο Νάθαν του λέει, Βασιλιά μου αυτός δεν είναι μακριά, εδώ είναι, εσύ είσαι.

Η στιγμή είναι συγκλονιστική. Ο Δαυίδ συναισθάνεται βαθύτατα το μέγεθος της αμαρτίας του, την μεγάλη πτώση του. Γεννιόνται ερωτηματικά, πως ο Θεός άφησε αυτόν τον εκλεκτό να πέσει.

Ο Θεός δεν υπογράφει συμβόλαιο με τον καθένα μας, εμείς να πηγαίνουμε αντίθετα από το θέλημά Του και αυτός να μας κρατάει από το χαλινάρι.

Όπως λέει η σοφία της Π. Διαθήκης, άφησε τον άνθρωπο ο Θεός να έχει ο ίδιος την πρωτοβουλία να επιλέγει εκάστοτε τον δρόμο του. Τον νόμο του Θεού τον ξέρει, και ελάχιστοι είναι εκείνοι που μπορούν με κάποια σοβαρότητα να ισχυρισθούν ότι δεν ξέρουν το θέλημα του Θεού σήμερα. Το θέμα είναι πόσοι τον εφαρμόζουμε και αν πάντοτε τον εφαρμόζουμε.

Ο ψαλμός αυτός είναι γραμμένος μέσα από την συντριβή την οποία αισθάνεται ο Δαυίδ. Σ’ αυτό το έξοχο ποίημα δεν έχει εικόνες που φαντάζουν. Οι τόνοι είναι πολύ χαμηλοί, τίποτα δεν είναι περιττό και μας κάνει εντύπωση ότι επανέρχεται στο θέμα της αμαρτίας του, της ικεσίας προς το θείο έλεος να τύχει συγγνώμης, και την σειρά των αιτημάτων τα οποία διατυπώνει, για να μπορέσει να επανέλθει στην προτέρα ευδαίμονα κατάσταση «Απόδος μοι την αγαλλίασιν του σωτηρίου σου» θα πει σε κάποια στιγμή.

Αυτός ο ψαλμός προχωρεί σε βάθος, δεν είναι επιφάνεια. Δεν είναι το «Κύριε, ελέησον» που λέμε πολλές φορές μηχανικά. Δεν κρίνω το Κύριε ελέησον που λέει η Εκκλησία. Κρίνω εμάς που πολλές φορές το λέμε μηχανικά. Το «Κύριε ελέησον» είναι κάτι το συγκλονιστικό, ζητάμε το έλεος του Θεού.

Στην ορθόδοξη Εκκλησία μας που έχει τόση πνευματικότητα, υπάρχει η λεγομένη«ευχή» που την ξέρουμε όλοι «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τον αμαρτωλό». Είναι η σύντομη ευχή που λένε οι μοναχοί, που λέμε και εμείς και που είναι όντως αυτή η επίκληση θαυματουργική, σώζει. Έχω δει ανθρώπους να σώζονται από τα χέρια του διαβόλου τον οποίο βλέπουν χωρίς να το έχουν συνειδητοποιήσει, να σώζονται μ’ αυτήν την ευχή. Σ’ αυτήν την ευχή υπάρχει το «Ελέησόν με».

Τόσο συνυφαίνεται με την πνευματική ζωή της Εκκλησίας μας ο περίφημος αυτός ψαλμός της μετανοίας «Ελέησόν με, ο Θεός, κατά το μέγα έλεός σου και κατά το πλήθος των οικτιρμών σου εξάλειψον το ανόμημά μου». «Επί πλείον πλύνον με……ο Θεός ουκ εξουδενώσει».

Ακολουθεί ένα δίστιχο που είναι προσθήκη μεταγενέστερη και αν είμαστε λίγο προσεκτικοί στο κείμενο θα δούμε ότι δεν ταιριάζει στην μελωδικότητα του ψαλμού όπως τελειώνει «Αγάθυνον Κύριε, εν τη ευδοκία σου την Σιών, και οικοδομηθήτω τα τείχη Ιερουσαλήμ. Τότε ευδοκήσεις θυσίαν δικαιοσύνης, αναφοράν και ολοκαυτώματα» ενώ προηγουμένως έλεγε «ολοκαυτώματα ουκ ευδοκήσεις». «Τότε ανοίσουσιν επί το θυσιαστήριόν σου μόσχους».

Είναι μία προσδοκία της επανόδου στην Γη της Επαγγελίας, μεταγενεστέρα προσθήκη σ’ αυτόν τον υπέροχο ψαλμό. Ο ψαλμός ξεκινάει με το «Ελέησόν με».

Τι σημαίνει η λέξη ελέησον, ο όρος είναι οικείος σε μας από την λέξη ελεημοσύνη. Ελεημοσύνη είναι ότι κάποιος έχει και στρέφεται σε κάποιον που στερείται και του παρέχει από εκείνα που έχει, κινούμενος από έλεος. Έλεος είναι μία φορά από μέσα προς τα έξω προς τον απέναντί μας. Ο Θεός είναι ο ελεήμων.

Στον 102ο ψαλμό λέει «Οικτίρμων και ελεήμων ο Κύριος μακρόθυμος και πολυέλεος, ουκ εις τέλος οργισθήσεται, ουδέ εις τον αιώνα μηνιεί». Αυτή είναι η σταθερά ιδεολογία της Π. Διαθήκης, η οποία είναι τόσο παρεξηγημένη, γιατί μερικοί έχουν κολλήσει σε μερικά πράγματα δεν μπορούν να τα ερμηνεύσουν και να καταλάβουν και τα απορρίπτουν με πολλή άνεση.

«Ελέησόν με, ο Θεός» εκείνος ο οποίος μπορεί να προσφέρει στον Δαυίδ, σε μένα, σε σας, την άφεση για τις αμαρτίες μας, είναι ο Θεός με το μέγα έλεός του.

Το μέγα έλεος αναφέρεται εδώ για το μέγεθος της αμαρτίας. Δεν είναι ένα απλό έλεος αυτό που οι άνθρωποι κάνουν στον συνάνθρωπο εξ υποχρεώσεως, αλλά είναι ο αναμάρτητος Θεός, ο Πλάστης, ο Κύριός μας.

Εκείνος προς τον οποίο στρέφεται ο αμαρτήσας, στρεφόμαστε εμείς γιατί ποιος είναι αναμάρτητος.

Κάνουμε επίκληση στο μέγα έλεός Του και Του ζητάμε να μας ελεήσει. Την ώρα που λέει αυτά συνειδητοποιεί το μέγεθος του θανασίμου αμαρτήματος.

Θυμάται το «ου μοιχεύσεις» τον τρόπο της μοιχείας, θυμάται την ελαφρότητα με την οποία αντιμετώπισε την περίπτωση. Και συνειδητοποιεί ότι ο Θεός του έδωσε την ευκαιρία να συνέλθει.

Και επικαλείται «το πλήθος των οικτιρμών του» για να «εξαλείψει το ανόμημά του». Έτσι μπαίνει στο νόημα της μετανοίας. Σύμφωνα με την Εκκλησία το νόημα της μετανοίας, με το αντίστοιχο μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως, είναι ο άνθρωπος να μισήσει την αμαρτία την οποία διέπραξε.

Να αναλάβει πλήρως την ευθύνη «Σοι μόνω ήμαρτον» έχω συνείδηση «ότι την ανομίαν μου εγώ γινώσκω». Το παράπτωμα του Αδάμ είναι ότι παραπέμπει στον άλλο «η Εύα με ηπάτησεν». Και όταν ερωτάται η Εύα, ο όφις.

Εδώ είναι η συνείδηση της αμαρτωλότητας και του ζητάει να εξαλείψει το ανόμημά του, να το σβήσει.

Η πεμπτουσία της μετανοίας είναι να επανέλθει ο άνθρωπος στην προτέρα κατάσταση, στην προ της αμαρτίας κατάσταση. Και αυτό είναι κάτι που είναι χάρις του Θεού. Αλλά για να έλθει η χάρις πρέπει και ο άνθρωπος να κάνει ένα μικρό βήμα.

Ο ψαλμός βοηθά σ’ αυτό το μικρό βήμα, να κινηθεί ο άνθρωπος προς τον Θεό και να ζητήσει το θείο έλεος. Και του ζητάει αυτό που επιτυγχάνεται με την μετάνοια, του ανομήματος του οποιουδήποτε ανομήματος.

Πόσο ειλικρινής, πόσο βαθιά είναι η μετάνοια, τόση μεγάλη είναι η χάρις του Θεού. Διότι ο Θεός επιβλέπει επί την ταπείνωσιν των ανθρώπων και εξαλείφει, δηλαδή δεν αφήνει ίχνος, δεν αφήνει ουλή από το τραύμα.

Και περισσότερο «πλύνον με από της ανομίας μου και από της αμαρτίας μου καθάρισόν με». Και την ανομία μου την γνωρίζω, «και η αμαρτία μου ενώπιόν μου εστί δια παντός». Όσο διαλογίζομαι, όσο σκέπτομαι την αμαρτία μου, τόσο δεν φεύγει από τον νου μου, συνειδητοποιώ το μέγεθος της αμαρτίας, αλλά ευτυχώς δεν μένω εκεί μόνο, κάνω το βήμα προς Εκείνον που είναι η πηγή του ελέους.

Εάν μείνω στην συνείδηση της αμαρτίας, δύο πράγματα μπορεί να συμβούν. 

Να με κατακυριεύσει ο διάβολος ο οποίος περιμένει ν΄ απελπιστώ, πράγμα που δεν παθαίνει ο Δαυίδ. Αν απελπισθώ θα το πάρω απόφαση και θα επαναλάβω. Τώρα εγώ δεν μπορώ να διορθωθώ, μ’ αυτά που έχω κάνει δεν σώζομαι. Το βλέπουμε αυτό στον καθημερινό βίο σε όλα τα επίπεδα.

Το δεύτερο είναι να μας καταλάβει αλλιώς ο διάβολος. Σας αναφέρω τον διάβολο διότι περιμένει πάντοτε. Συνήθως ο διάβολος περιμένει στην πόρτα της Εκκλησίας. Εκεί αγριεύει περισσότερο, εκεί που ο άνθρωπος νομίζει ότι έχει ασφάλεια και αρχίζει και αποκτά μια περίεργη αυτοπεποίθηση, εκεί τον περιμένει ο δαίμονας. Το ξέρουμε αυτό. Και λέμε κατόπιν, πως το έκανα εγώ αυτό το πράγμα. Πως το έκανα εγώ, υπεισέρχεται το εγώ.

Μετατίθεται το αμάρτημα, γίνεται αμάρτημα προς εμέ και όχι ενώπιον του Θεού. Πως εγώ το έκανα αυτό. Όταν δεν έχουμε μεταθέσει σε τρίτους την αμαρτία μας. – Εγώ δεν έφταιγα αλλά οι συνθήκες κ.λπ. Είναι συνηθισμένα πράγματα αυτά. Και είναι πολύ καλός σύμβουλος σ’ αυτά ο διάβολος να δίνει δικαιολογίες.

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο πράγμα με τον Δαυίδ.

Ο Δαυίδ είχε συνείδηση του εγκλήματός του. «Σοι μόνω ήμαρτον». Αυτό το σοι αντιπαρατίθεται στο εγώ. Πως έπεσα εγώ! «Σοι μόνω ήμαρτον και το πονηρόν ενώπιόν σου εποίησα». Σε σένα μπροστά έκανα το πονηρό. Ο οφθαλμός του Θεού βλέπει κατάματα. Γιατί δεν επεμβαίνει ο Θεός; Γιατί κατέβηκε και σταυρώθηκε, για να κρατήσουμε την ελευθερία μας. Για να είμαστε ελεύθεροι να διαλέξουμε, με τον Θεό ή χωρίς τον Θεό, ή και εναντίον του Θεού.

«Όπως αν δικαιωθής εν τοις λόγοις σου, και νικήσης εν τω κρίνεσθαί με». Και έτσι δικαιώνεται ο νόμος και αν ήθελα κριθώ από εσένα θα νικούσες.

Σε άλλη περίπτωση: «Εάν ανομίες παρατηρήσεις Κύριε, Κύριε, τις υποστίσεται»; και αλλού πάλι «ότι ου δικαιωθήσεται ενώπιόν σου πας ζων». «Ιδού γαρ εν ανομίαις συνελήφθην και εν αμαρτίαις εκίσσησέ με η μήτηρ μου». Δεν είναι κάποια αμαρτωλή σύλληψη. Σ’ αυτό αντιπαρατίθεται ότι ο Θεός αγαπά την αλήθεια και ότι αποκαλύπτει «τα άδηλα και τα κρύφια της σοφίας» στον προφήτη του, αλλά και σε μας. Δεν γνωρίζουμε τον νόμο του; Δεν γνωρίζουμε το θέλημά του; Το ευαγγέλιό του;

Μας απέστειλε προφήτες, μας εδίδαξαν οι Γραφές του, ήρθε ο ίδιος και ενηνθρώπισε και σταυρώθηκε.

Κατόπιν έστειλε τους αποστόλους για να κηρύξουν και να εμπεδώσουν το ευαγγέλιο της σωτηρίας, ώστε να μην υπάρχει δικαιολογία.

«Ραντιείς με υσσώπω, και καθαρισθήσομαι» ο ύσσωπος είναι ένα φυτό, σαν το δικό μας τον βασιλικό ή το δεντρολίβανο που το χρησιμοποιούμε για θρησκευτικούς λόγους. Είναι εικόνα που χρησιμοποιεί για τον εξαγίασμό. «Πλυνείς με και υπέρ χιόνα λευκανθήσομαι».

Να προσέξουμε γιατί ο διάβολος βάζει πολλές φορές την αμφιβολία αν όντως ο Θεός συγχώρησε το αμάρτημά μας. Όλα αυτά που θα κάνουν τον άνθρωπο πάνλευκο σαν χιόνι είναι αγαλλίαση ευφροσύνη και θα φθάσει η αγαλλίαση μέχρι «τα οστά τα τεταπεινωμένα». Τα οστά χρησιμοποιούνται εδώ για τον έσω άνθρωπο. Αυτή η αγαλλίαση φθάνει μέχρι τα τρίσβαθα της ψυχής.

Πάλι επανέρχεται ο προφητάναξ και βλέπει κανείς την συνείδηση της αμαρτωλότητας, αλλά και κάτι άλλο πολύ μεγάλο και πολύ σπουδαίο, το ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να σταθεί ενώπιον του Θεού. Ενώπιον του Θεού ο άνθρωπος είναι τίποτα. Και όμως χάριν αυτού του τίποτα που νομίζουμε, ο Θεός έγινε άνθρωπος και σταυρώθηκε γι’ αυτό το τίποτα. Για να το αναδείξει σ’ αυτό που εκείνος έπλασε «εις το καθ’ ομοίωσιν επανάγαγε» όπως λέμε στην νεκρώσιμη ακολουθία.

«Απόστρεψον το πρόσωπόν σου από των αμαρτιών μου, και πάσας τας ανομίας μου εξάλειψον».

Στρέψε το πρόσωπό σου εσύ ο Πανάγιος από μένα, και εξάλειψε πάσας τας ανομίας μου.

Εκείνο που θέλει ο άνθρωπος και έχει ανάγκη είναι η «καρδία καθαρά κτίσε μέσα μου, και πνεύμα ευθές».

Αυτήν την ευθύτητα του πνεύματος που δεν κάνει και δεν ακολουθεί γυριστά δρομάκια, αλλά προχωρεί στην ευθεία. Τι σημασία έχει η καθαρά καρδιά; Θα θυμόμαστε ότι ένας από τους μακαριστούς του Κυρίου είναι «Μακάριοι, οι καθαροί τη καρδία ότι αυτοί τον Θεόν όψονται». Άνθρωπος που δεν έχει καθαρή καρδιά δεν θα δει Θεού πρόσωπο. Όχι μόνο εκεί, αλλά εδώ.

Ο λαός μας, λέει δεν είδα Θεού πρόσωπο. Και ξέρουμε αυτές τις στιγμές που έχουμε μία λάμψη του θείου μέσα μας, στην καρδιά μας. Και την έχουμε αυτή την λάμψη όταν με την βοήθειά Του και την χάρι Του, καθαρίζουμε την καρδιά μας, αφήνουμε τον Θεό να την καθαρίσει με το μυστήριο της εξομολογήσεως.
Τότε βλέπουμε του Θεού το πρόσωπο.

«Μη απορρίψης με από του προσώπου σου, και το πνεύμα σου το Άγιον μη αντανέλης απ’ εμού». Αυτή η απόρριψη από το πρόσωπο του Θεού, είναι η ικεσία μας. Απόστρεψε το πρόσωπό σου από τις αμαρτίες μας και μην απορρίψεις εμάς από το πρόσωπό σου. Ο Παράδεισος είναι το να έχω θέα του Θεού και η πρόγευση για τους δικαίους αρχίζει από εδώ.

Μέσα στον πόνο, μέσα στην κατ’ άνθρωπον δυστυχία πολλές φορές, λάμπει το φως του Θεού στην καρδιά του ανθρώπου, και βλέπει του Θεού το πρόσωπο.

«Απόδος μοι την αγαλλίασιν ΄του σωτηρίου σου και πνεύματι ηγεμονικώ στήριξόν με». Ηγεμονικόν σημαίνει να ηγείται το πνεύμα σε όλο το είναι. Να μην κυριαρχούμαι από τα πάθη, αλλά το πνεύμα μου που στρέφεται προς σε και καθαγιάζεται από εσένα και το Άγιό σου Πνεύμα, να ηγεμονεύει σ΄ όλο μου το βίο.

Τώρα κάνει ένα τάμα. «Διδάξω ανόμους τας οδούς σου και ασεβείς επί σε επιστρέψουσι». Το να φέρεις κάποιον στον δρόμο του Θεού, όχι να τον σύρεις, όχι να τον προκαλέσεις, όχι να του πεις ότι είναι αμαρτωλός, γιατί έτσι θα τον διώξεις. Αλλά με την αγάπη σου και την ταπεινοφροσύνη σου, να τον προσεγγίσεις, να τον σαγηνεύσεις. Όχι με την σαγήνη των λόγων και των τρόπων, αλλά με των έργων σου των καλών το παράδειγμα.

Αυτό υπονοεί εδώ, ότι θα ζήσω ένα βίο τέτοιο Θεέ μου, ώστε να μπορέσω να φέρω ανθρώπους εις μετάνοια «Ρύσαι εξ αιμάτων ο Θεός, ο Θεός της σωτηρίας μου». Ο Θεός αποκαλείται Θεός της σωτηρίας «αγαλλιάσεται η γλώσσα μου την δικαιοσύνην σου».

Η δικαιοσύνη του Θεού είναι αγαλλίαση και να το λές ακόμη. «Κύριε, τα χείλη μου ανοίξεις» εσύ ν’ ανοίξεις τα χείλη μου για ν’ αναγγέλει το στόμα μου την αίνεσίν σου. Αν ήθελες θυσία θα σου έδινα. «Ολοκαύτωμα ουκ ευδοκήσεις». Αλλά εσύ δεν θέλεις ολοκαυτώματα. Και τώρα το άκρον άωτον, ο ύψιστος βαθμός της πνευματικότητας της Π. Διαθήκης.

«Θυσία τω Θεώ πνεύμα συντετριμμένον» το μυστικό της Αγίας και Μ.Τεσσαρακοστής. Η συντριβή του ανθρώπου για όσα έκανε. Για όσα δεν έκανε σωστά και καλά. Γι’ αυτό που είναι και γι’ αυτό που δεν είναι, που θέλει ο Θεός να είσαι. «Θυσία τω Θεώ». Ο Θεός λογίζει ως θυσία το πνεύμα το συντετριμμένο, αυτό που λέμε εμείς κατάνυξη. Ο ψαλμωδός κλείνει αυτόν τον περίφημο ψαλμό με την κατάνυξη και την ταπείνωση.

Τις δύο σπουδαιότατες αρετές που συνιστούν τον πνευματικό άνθρωπο. Όχι τα πτυχία, όχι οι καθηγεσίες στα Πανεπιστήμια, ούτε οι Ακαδημίες, ούτε τα πολλά διπλώματα, αλλά το πνεύμα το συντετριμμένο και η ταπεινοφροσύνη, είναι εκείνα που ανεβάζουν τον άνθρωπο.

Ο ψαλμός αυτός ας είναι μία αφορμή να αναθεωρήσουμε τον μέχρι τούδε βίο μας και να κάνουμε από σήμερα μία νέα αρχή. Με την χάρι του Θεού, με πνεύμα συντετριμμένο και τεταπεινωμένο.

Εκκλησιαστική Αποστασία+ Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος

Ένα Προφητικό Κείμενο  του πατρός Αυγουστίνου Καντιώτη, γραμμένο το 1964, για τη σημερινή πρωτοφανή Εκκλησιαστική Αποστασία 
Θεολόγοι τίνες, επηρεαζόμενοι από τα σύγχρονα παγκόσμια ρεύματα, ως καραμέλλαν πιπιλίζουν τώρα τελευταίως την λέξιν
«οικουμενικότης»,
«οικουμενικόν πνεύμα»,
«οικουμενική κίνησις».
Οικουμενικότης! Τι ωραία λέξις! Αλλά κάτω από την λέξιν αυτήν κρύπτεται ο φοβερώτερος δια την Ορθοδοξίαν κίνδυνος.
Ποιος κίνδυνος; Θα τον παρουσιάσωμεν με ένα παράδειγμα:
Μία γυνή είνε πιστή εις τον άνδρα της. Δεν επιτρέπει τρίτος τις να υπεισέλθη εις τας σχέσεις των. Διαρκώς ενθυμείται τας επισήμους υποσχέσεις που έδωκεν ενώπιον Θεού και ανθρώπων.
Αλλ’ η γυνή αύτη τυγχάνει να είνε εκτάκτου καλλονής, και ελκύει τα βλέμματα πολλών.

Λόγω όμως της εντιμότητος της γυναικός, όποιος θα ετόλμα να την πλησίαση και να κάνη πρότασιν περί ανηθίκων σχέσεων, αμέσως θα απεκρούετο μετ’ οργής. Και εάν επέμενεν, ένα ισχυρόν ράπισμα της εντίμου γυναικός επί του αναιδούς προσώπου του θα τον έκανε να συνέλθη.
Τούτο λοιπόν καλώς γνωρίζοντες τα φαύλα υποκείμενα, άλλην μέθοδον μεταχειρίζονται.
Προσπαθούν να εξακριβώσουν εις ποία πράγματα αρέσκεται αύτη. Εάν, δηλαδή, αγαπά
την ποίησιν, την φιλοσοφίαν, την καλλιτεχνίαν κ.λ.π. Και από τα πράγματα αυτά θ’ αρπαχθή ο κρύφιος εραστής, και με μεγάλην επιτηδειότητα θα επιδιώξη ν’ αρχίση αθώαν συζήτησιν επί των θεμάτων της αρεσκείας της γυναικός. «Τι ωραίον είνε αυτό το ποίημα!», «Τι ωραία είνε αυτή η εικών!», «Πόσον θαυμάσιον είνε αυτό το θεατρικόν έργον!», «Πόσον γλυκεία η μουσική!».
Έτσι αρχίζει ο διάλογος... Η δε αφελής και ανύποπτος γυνή αφήνεται να παρασύρεται εις μακράς συζητήσεις μετά του απατεώνος, του οποίου, καθ’ ον χρόνον η γλώσσα ρητορεύει περί φιλολογίας και καλλιτεχνίας, η καρδία σκιρτά επί τη μυστική ελπίδι της κατακτήσεως της γυναικός.
Και αφού δια των συζητήσεων δημιουργηθή κλίμα μεγάλης οικειότητος και αμοιβαίας κατανοήσεως, τότε θα επέλθη και «το μοιραίον», η άτιμος δηλαδή πράξις, η αισχρά ένωσις, η οποία ήρχισε μ’ ένα αθώον διάλογον, όπως ποτέ και εν τη Εδέμ ο πονηρότατος όφις μ’ ένα γλυκύν διάλογον κατώρθωσε να απατήση την Εύαν.
Μας εννοείτε, αγαπητοί μου, τι θέλομεν να είπωμεν; Παραβολικός είνε ο λόγος μας. 


Η γυνή, περί της οποίας ομιλούμεν ανωτέρω, είνε η Ορθόδοξος ημών Εκκλησία. Αυτή είνε η καλλονή.
Αυτή είνε η περιφέρουσα τον ήλιον, κατά την θαυμαστήν εικόνα της Αποκαλύψεως. Αυτή είνε η ηλιοστάλακτος, η φέρουσα επί της κεφαλής στέφανον αστέρων δώδεκα και τη σελήνη υπό τους πόδας αυτής (Αποκ. 12,1). Αυτή, η Ορθόδοξος Εκκλησία, έμεινε πιστή εις τον Κύριον, εις τον αιώνιον Νυμφίον.
Αυτή εφύλαξεν αγνήν την προφορικήν και γραπτήν παράδοσιν του Κυρίου και των αποστόλων, κατά την θεόπνευστον συμβουλήν∙ «Στήκετε, και κρατείτε τας παραδόσεις ας εδιδάχθητε είτε δια λόγου είτε δι' επιστολής ημών» (Β' Θεσ. 2,15).
Αυτή, η Ορθόδοξος Εκκλησία, επί 19 αιώνας μάχεται κραταιόν και αιματηρόν αγώνα κατά της πολυειδούς πλάνης, κατά των ποικιλωνύμων αιρέσεων, που επεζήτησαν να μολύνουν και να διαφθείρουν την αγνότητά της. Μία δε εκ των φοβερωτέρων αιρέσεων είνε και ο παπισμός, ο οποίος λόγω των πλανών του, του απολυταρχικού πνεύματος και των φοβερών εγκλημάτων του, προεκάλεσε τον προτεσταντισμόν και την κατάτμησιν της όλης χριστιανοσύνης. Ναι. Αιρετικοί είνε οι παπικοί, ως ορθώς τονίζει το ορθόδοξον περιοδικόν «Σωτήρ» εις το τελευταίον του φύλλον.
Την εμμονήν της Ορθοδόξου Εκκλησίας εις την πατρώαν ευσέβειαν γνωρίζουν καλώς οι εχθροί της, και μάλιστα ο παπισμός. Και επειδή οι εχθροί ούτοι δια πολλών παραδειγμάτων έχουν πεισθή ότι δι’ ενός κατά μέτωπον πολέμου δεν δύνανται να εκπορθήσουν το φρούριον της Ορθοδοξίας, άλλην τακτικήν μετέρχονται εσχάτως. Ήρχισαν νέον πόλεμον. Τον πόλεμον της …ειρήνης! Χειρότερον από τον πόλεμον των σταυροφοριών. Δεν ακούετε την λαλιάν του όφεως, του επιζητούντος να φθείρη τα νοήματα της Ορθοδοξίας από της απλότητος ημών; (Β' Κορ. 113)· Ιδού τι λέγει ο όφις·
«Ω Ορθόδοξος Εκκλησία! Διατί μένεις μακράν; Μη με φοβείσαι. Δεν είμαι ο δράκων.
Είμαι ο γλυκύς άγγελος που σου φέρω το μήνυμα της αγάπης. Δεν έχω σκοπόν να σε θίξω εις τίποτε. Κράτησε τα δόγματά σου και τας παραδόσεις. Αυτά είνε δια τους θεολόγους... Εγώ σε προσκαλώ εις το σαλόνι μου δια να συζητήσωμεν άλλα θέματα. Δια να δημιουργήσωμεν ένα κοινόν μέτωπον κατά της πενίας, κατά της δυστυχίας, κατά της αθεΐας, κατά του κομμουνισμού, κατά του πολέμου κ.λ.π… (2) Δεν σε συγκινούν αυτά τα θέματα; Δεν σε ενθουσιάζει η πρότασις αυτή;
Έλα λοιπόν να διεξαγάγωμεν τον διάλογόν μας, επί υψηλού επιπέδου, επί του επιπέδου της οικουμενικότητος και της αμοιβαίας κατανοήσεως, και θα ιδής πόσον ωραία θα είνε η συνάντησίς μας!».
Ορθόδοξος Εκκλησία μας! Πονεμένη και μαρτυρική Μάνα μας! Θα δεχθής την πρότασιν αυτήν;
Θ' ανοίξης διάλογον με τον παπισμόν; Και δεν διαβλέπεις ότι εις την πρότασιν αυτήν υπάρχει ο κίνδυνος, δι’ ανικανότητα και αναξιότητα των εκπροσωπούντων σε, να δημιουργηθή μία κατάστασις εις τρομερόν βαθμόν ευνοϊκή δια τους εχθρούς σου, μέσα εις την οποίαν, χωρίς να το καταλάβης, θα πέσης εις την αγκάλην του παπισμού και θα συμβή η... «ένωσις», η ψευδώνυμος ένωσις, η πνευματική μοιχεία, η πλέον άτιμος πράξις η οποία ημπορεί να συμβή ποτέ και δια την οποίαν θα χρειασθούν αιώνες μετανοίας;
Οι δε ορθόδοξοι, οι οποίοι θα θελήσουν να παίξουν ρόλον μαστροπού της Ορθοδόξου Εκκλησίας, θα έλθη η ώρα που θ' αναστενάζουν και θα λέγουν: «Η γλώσσα αυτή, που ερρητόρευε περί οικουμενικότητος και αμοιβαίας κατανοήσεως, ας κοπή».
«Τα πόδια αυτά, που έτρεχον προς συνάντησιν των υποκρινομένων φιλίαν μετά της Ορθοδοξίας, ας σαπίσουν». «Τα χέρια αυτά, τα οποία υπέγραψαν επιστολάς και υπομνήματα οικουμενικότητος, να πέσουν!»
Αυτή, αγαπητοί μου, εν λόγω παραβολικώ και ρεαλιστικώ είνε η περιλάλητος θεωρία της οικουμενικότητος που «χάφτουν» οι εκ των ημετέρων χάνοι.
Η θεωρία περί οικουμενικής κινήσεως, κάτω από την οποίαν δύνανται να στεγασθούν όλα τα είδη των αιρέσεων, και τα πλέον ετερόκλητα στοιχεία, αποτελεί, επαναλαμβάνομεν, κίνδυνον δια την Ορθόδοξον Εκκλησίαν.
Διότι υποτιμά την σημασίαν των δογμάτων, των αιωνίων τούτων αληθειών της θείας αποκαλύψεως, αι οποίαι, διατυπωθείσαι θαυμαστώς εις τους συντόμους όρους των Οικουμενικών Συνόδων, είνε ως τα οστά και η σπονδυλική στήλη, άνευ των οποίων το σώμα μεταβάλλεται εις πλαδαράν και άμορφον μάζαν.
Υποτιμά τους Ιερούς Κανόνας, τους οποίους οι οπαδοί της οικουμενικότητος αποκαλούν «απηρχαιωμένα και σκωριασμένα όπλα».
Συνελόντι δε ειπείν, υποτιμά την Ορθόδοξον Εκκλησίαν καθόλου, δια την οποίαν οι οπαδοί της οικουμενικότητος λέγουν ότι «είνε αυταρέσκεια και βλασφημία να νομίζωμεν ότι αυτή και μόνη είνε η αληθινή Εκκλησία, η κατέχουσα ακίβδηλον την αλήθειαν της θείας αποκαλύψεως».
Ούτω τα δόγματα και η ηθική, αδιασπάστως ηνωμένα εν τη Ορθοδοξία, εν τη οικουμενική κινήσει τείνουν να εξατμισθούν και να παραμείνη ένα απατηλόν σχήμα αγάπης.
Ούτως η θεωρία της οικουμενικότητος και «της συνυπάρξεως των λαών», υπό κοσμικών και πολιτικών κύκλων του αιώνος υποστηριζόμενη προς στήριξιν μιας επισφαλούς ειρήνης, εισβάλουσα ήδη και εις τον πνευματικόν κόσμον, όπου οι συμβιβασμοί είνε απαράδεκτοι, δύναται να προκαλέση σύγχυσιν και αναστάτωσιν, πραγματικήν Βαβέλ. Η ζύμη είνε άχρηστος, εάν αναμιχθή με άλλα στοιχεία και χάση την δραστικήν της ενέργειαν. Και η Ορθοδοξία είνε η αρίστη ζύμη, η ζύμη της αληθείας η οποία δύναται όλον το φύραμα να ζύμωση, αλλ' υπό την προϋπόθεσιν να παραμείνη άμικτος από ξενικά στοιχεία, καθαρά.
Δια τούτο εχθροί της Ορθοδοξίας είνε οι οπαδοί της θεωρίας της οικουμενικότητος.
Δεν διστάζομεν δε δια τούτο να ονομάσωμεν την κίνησιν αυτήν της οικουμενικότητος «νέαν αίρεσιν», εναντίον της οποίας πρέπει πάση δυνάμει ν' αμυνθή η Ορθόδοξος Εκκλησία.
_____________________________________

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Από το βιβλίο «αντιπαπικά», του π. Αυγουστίνου Καντιώτη, σελ. 98 -105, γραμμένο το 1964 (εκδόσεις «Σταυρός»).
Το όντως προφητικό αυτό κείμενο επαναδημοσίευσε η «Χριστιανική Σπίθα» (φύλλο 650, Απρίλιος 2007), μετά από προτροπή - επισήμανση ενός αναγνώστη της από την Αθήνα.

2. Κοντά στις άλλες προφάσεις για τον πονηρό διάλογο, μπορεί να προστεθεί τώρα το ενδιαφέρον για τη «μνεία του Χριστιανισμού στο ευρωσύνταγμα», την «αντιμετώπιση της τρομοκρατίας», το «οικολογικό πρόβλημα», την «συνεργασία στον τομέα της βιοηθικής» κ.α. Κατά τα άλλα, τα λόγια του σεβαστού ιεράρχη είνε σαν να γράφτηκαν σήμερα!!!

πηγή

Πατρών Χρυσόστομος - Τα χρήματα της Εκκλησίας ανήκουν στον λαό, ένα Ράσο μας αρκεί !!

  Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Τα χρήματα της Εκκλησίας ανήκουν στον λαό – Όλα είναι διάφανα» Σε μια ομιλία με έντονο το στοιχείο της δ...