Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τρίτη, Αυγούστου 27, 2013

Τα καλά και συμφέροντα ταις ψυχαίς ημών...παρά του Κυρίου αιτησώμεθα. Ποια είναι τα "καλά και συμφέροντα";

Τα συμφέροντα ταις ψυχαίς ημών. Τα καλά και συμφέροντα πού ζητούμε από τον Κύριο, δεν είναι εκείνα που οι κοσμικοί άνθρωποι ονομάζουν "καλά και συμφέροντα". Διότι «για τούς πιστούς είναι άλλος ο χαρακτήρας των συμφερόντων, όχι αυτός πού νομίζει ο πολύς κόσμος». Ο χριστιανός γνωρίζει ότι υπάρχει ψυχή και άλλη ζωή, και βλέπει τα πάντα με το πρίσμα της αιωνιότητος. Ωστόσο, επειδή οι χριστιανοί πολλές φορές δεν γνωρίζουμε το συμφέρον τής ψυχής μας, παρακαλούμε τον Χριστό να μας δίνη ό,τι Εκείνος κρίνει ως συμφέρον. Λέγει ο ιερός Χρυσόστομος:...
«Δεν γνωρίζεις εσύ εκείνα που σε συμφέρουν, όπως τα γνωρίζει ό Θεός πολύ καλά. Πολλές φορές ζητάς βλαβερά και επικίνδυνα πράγματα, ο Θεός όμως που ενδιαφέρεται περισσότερο για την σωτηρία σου δεν προσέχει την αίτηση, αλλά σε κάθε περίπτωση φροντίζει για το συμφέρον σου». Έτσι ο πιστός δεν θλίβεται εάν δεν λάβει εκείνο που ζήτησε, διότι πιστεύει ότι ο Κύριος είναι ο βάθει σοφίας φιλανθρώπως πάντα οικονόμων και το συμφέρον πάσιν απονέμων. Και είτε λάβει απάντηση στο αίτημα του είτε όχι, ευχαριστεί και δοξολογεί την αγάπη Του. Εάν δεν λαμβάνουμε από τον Θεό ό,τι ζητούμε, είναι επειδή ζητούμε λίθο και όχι τον Αρτο της ζωής. «Ας είναι πνευματικά όλα τα αιτήματα σου, και θα λάβεις οπωσδήποτε», τονίζει ο ιερός Χρυσόστομος. Ο ίδιος ο Κύριος μας προτρέπει να μην ζητούμε ασήμαντα πράγματα, διότι, όπως μας διαβεβαίωσε, ενός έστι χρεία. Κι εμείς στην θεία Λειτουργία ζητούμε από τον θεό τον ουράνιο Αρτο, τον Χριστό. Αυτός είναι το Έν το οποίο μας συμφέρει: Μας φέρει όλους μαζί κοντά στον ουράνιο Πατέρα.
 Ιερομονάχου Γρηγορίου, "Η Θ.Λειτουργία", Αγιο Όρος, 2006

πηγή /  αντιγραφή

Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής: Οι πέντε αιτίες που ο Θεός παραχωρεί τον πειρασμό στην ζωή μας.

Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής απαριθμεί πέντε αιτίες για τις οποίες παραχωρεί ο Θεός τη δυνατότητα στον διάβολο να πολεμά τους ανθρώπους:
Πρώτη αιτία, είναι για να μάθουμε να διακρίνουμε την αρετήν από την κακίαν μέσα από την εμπειρία αυτού του πολέμου.
Δεύτερη αιτία, είναι για να «εξαναγκαστούμε» τρόπον τινά, να προσκολληθούμε με βεβαιότητα και ακλόνητα στην αρετή.

Τρίτη αιτία, για να μην υπερηφανευόμαστε όταν προκόπτουμε στην αρετή, αλλά να συνειδητοποιήσουμε εκ της εμπειρίας του πνευματικού αυτού αγώνα ότι κάθε προκοπή είναι δωρεά του Θεού.
Τέταρτη αιτία, για να ταπεινωθούμε και για να συνειδητοποιήσουμε και μισήσουμε και ομολογήσουμε (εξομολόγησις) και εγκαταλείψουμε τις αμαρτίες μας, που γίνονται αιτία πειρασμών.
Πέμπτη αιτία, για να μην ξεχάσουμε την ιδική μας ασθένεια και την του Θεού δύναμη, όταν προοδεύοντας στον πνευματικό αγώνα αξιωθούμε και φθάσουμε σε κάποιαν αρετή.
Μέσα στις πιο πάνω αιτίες διαφαίνεται η Αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπον. Ας μην ξεχνούμε ότι και οι θλίψεις και οι πειρασμοί είναι δώρα της φιλανθρωπίας του Θεού γιατί μέσα στις δοκιμασίες αυτές μπορούμε -αν το θελήσουμε- να συναντήσουμε τον πάσχοντα και σταυρωμένο Χριστό μας, και Αυτός θα μας αναστήση στην αιώνια ζωή.
Σε τελευταία ανάλυση, ο διάβολος με όλα τα τεχνάσματά του και παρ’ όλες τις μηχανουργίες του εναντίον μας, εν τούτοις αυτοκαταστρέφεται και θριαμβεύει η θεία φιλανθρωπία! Όπως η σταυρική παγίδα, που έστησεν ο διάβολος στον Χριστόν, απέβη τελικά η συντριβή του ίδιου του διαβόλου και η νίκη του Ιησού, (για αυτό και ο Σταυρός είναι από τότε το φοβερότερον όπλο κατά του διαβόλου), έτσι και κάθε παγίδα που στήνει ο διάβολος και σε μας, μπορεί να αποβή ήττα του Σατανά και αφορμή για τη σωτηρία μας. Με μίαν όμως απαραίτητη προϋπόθεση: ότι θα αντιμετωπίζουμε τους εκάστοτε πειρασμούς με κόψιμο του δικού μας θελήματος (δηλαδή του εγωισμού μας) και υπακοή «άνευ όρων» στο θέλημα του Θεού.

ΟΙ «ΚΡΥΦΟΠΤΩΧΟΙ» του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ.κ. Ιερόθεου

Οἱ «κρυφοπτωχοί»

τοῦ Ν. Ι.
περιοδ. «Ἐκκλησιαστικὴ Παρέμβασις», Ἰούλ. 2013

.                  Ἡ οἰκονομικὴ κρίση στὴν Πατρίδα μας ἀνέδειξε διάφορες καταστάσεις καὶ διάφορες κατηγορίες ἀνθρώπων. Σὲ ὅλες τὶς κοινωνίες, ἀκόμη καὶ σὲ αὐτὲς τὶς λεγόμενες προηγμένες, ὅπως στὴν Εὐρώπη καὶ τὴν Ἀμερική, ὑπάρχουν ἄνθρωποι ποὺ ζητιανεύουν γιὰ νὰ ζήσουν, ποὺ κάνουν αἰσθητὴ τὴν παρουσία τους. Ἀλλὰ σὲ ὅλες τὶς κοινωνίες ὑπάρχουν ἄνθρωποι ποὺ εἶναι ἄνεργοι, πτωχοί, ἀλλὰ θέλουν νὰ διατηρήσουν τὴν ἀξιοπρέπειά τους καὶ συνήθως κρύπτονται. Ὑπομένουν τὴν φτώχειά τους μὲ ἀξιοπρέπεια.
.                  Ἔτσι, δημιουργεῖται μιὰ κατηγορία ποὺ λέγονται «κρυφοπτωχοί», οἱ ὁποῖοι βγαίνουν τὸ βράδυ καὶ ἀναζητοῦν τὴν τροφή τους κυρίως ἀπὸ τὰ σκουπίδια, μακρυὰ ἀπὸ τὰ βλέμματα τῶν ἀνθρώπων.
.                  Ἡ Ἐφημερίδα Καθημερινὴ ἔκανε ἕνα ρεπορτὰζ γιὰ τὴν κατηγορία τῶν «κρυφοπτωχῶν». Σύμφωνα μὲ τὸν πρώην Πρόεδρο τοῦ Ἱδρύματος Ἀστέγων τοῦ Δήμου Ἀθηναίων κ. Γιῶργο Ἀποστολόπουλο, ὑπάρχουν πολλοί, ἀνάμεσα στοὺς ὁποίους εἶναι καὶ ἀρκετοὶ πρώην ἐπώνυμοι καλλιτέχνες, ποὺ πηγαίνουν στὸν Δῆμο γιὰ νὰ πάρουν τὸ φαγητό τους καὶ συγχρόνως διατηροῦν τὴν ἀξιοπρέπειά τους. Διηγεῖται: «Ἔχω δεῖ πολλὰ δυσάρεστα πράγματα σὲ αὐτὴν τὴν ὑπηρεσία, ὡστόσο ἐξακολουθῶ νὰ ξαφνιάζομαι μὲ τὶς περιπτώσεις ποὺ ἀντιμετωπίζουμε. Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ὑπάρχουν κυρίες ποὺ ἔρχονται γιὰ νὰ πάρουν τρόφιμα χωρὶς νὰ τὸ ξέρη κανένας, οὔτε γείτονες οὔτε συγγενεῖς. Μιλᾶμε γιὰ κατοίκους παραδοσιακὰ πλούσιων περιοχῶν, ὅπως ἡ Κηφισιά, τὸ Κολωνάκι καὶ ἡ Βούλα. Κάποιες ἀπὸ αὐτὲς τὶς κυρίες, μάλιστα, λένε στοὺς γνωστούς τους, ὅταν πηγαίνουν νὰ πάρουν τρόφιμα, ὅτι αὐτὰ προορίζονται γιὰ φιλανθρωπικὸ σκοπό. Ὅτι, δηλαδή, παίρνουν τὰ τρόφιμα ἀπὸ τὸν δῆμο ὄχι γιὰ τὶς ἴδιες, ἀλλὰ γιὰ νὰ τὰ μοιράσουν στοὺς φτωχούς».
.                  Ὁ ἰδιοκτήτης Ψητοπωλείου στὴν Κυψέλη κ. Ἀνδρέας Ἀνδριανάκης διηγεῖται: «Κάναμε ἐπεξεργασία τοῦ κρέατος γιὰ τὸν γύρο, βγάζοντας τὰ κόκαλα καὶ τὰ ξύγκια. Πετούσαμε τὰ κόκαλα καὶ τὰ περισσεύματα κλεισμένα σὲ εἰδικὲς μαῦρες σακοῦλες στὰ σκουπίδια. Τὴν ἄλλη μέρα, βρίσκαμε πεταμένα κόκαλα στὸν δρόμο, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ἔχουμε πρόβλημα μὲ τοὺς γείτονες ποὺ θεώρησαν ὅτι ἐμεῖς τὰ σκορπούσαμε. Ἔκανα ὁλονύχτια παρακολούθηση διαπιστώνοντας ὅτι λίγη ὥρα ἀφ᾽ ὅτου πετοῦσα τὰ σκουπίδια, μαζεύονταν ἀλλοδαποί, οἱ ὁποῖοι ἔβγαζαν ἔξω τὶς σακοῦλες, τὶς ἄνοιγαν καὶ ἔπαιρναν τὰ κόκαλα καὶ ἄχρηστα κομμάτια κρέατος».
.                  Ὁ Δημήτρης ποὺ εἶναι συνταξιοῦχος ἰδιωτικὸς ὑπάλληλος, κάθε βράδυ βγαίνει «βόλτα» καὶ ψάχνει τοὺς κάδους ἀπορριμάτων. Ἡ οἰκογένεια καὶ οἱ φίλοι του δὲν γνωρίζουν τίποτε γιὰ τὶς “βραδυνὲς βόλτες” του, καὶ μάλιστα ὁ ἴδιος ἔχει “σιδερωμένο” παντελόνι, γυαλισμένα παπούτσια, ἕνας καθὼς πρέπει ἀστός». Ὁ ἴδιος διηγήθηκε στὸν δημοσιογράφο: «Τὸ καλύτερο εἶναι τὰ ἄδεια μπουκάλια γιατί μποροῦν νὰ πουληθοῦν ἀμέσως, 14 λεπτὰ τὸ ἕνα. Μιὰ φορὰ εἶχα μαζέψει περισσότερα ἀπὸ 50 μπουκάλια στὸ Πεδίον τοῦ Ἄρεως, ἀπὸ κάποια παρέα ποὺ ἔτρωγαν κι ἔπιναν. Ἀλλὰ ὅ,τι βρίσκει κανεὶς καλὸ εἶναι. Ἔχω μαζέψει ἔπιπλα καὶ μπαοῦλα ποὺ εἶχαν πεταχτεῖ καὶ τὰ ἔδωσα σὲ ἕναν παλιατζή. Λίγα λεφτά, ἀλλὰ ἀπὸ τὸ τίποτα. Φαγητὰ δὲν μαζεύω, αὐτὰ τὰ παίρνουν οἱ ξένοι. Περνάω δύο μέρες τὴν ἑβδομάδα ἀπὸ ἕνα φοῦρνο καὶ μοῦ δίνει ψωμὶ καὶ γλυκὰ ποὺ ἔχουν ξεμείνει. Ἔχω κάνει καὶ συμφωνία μὲ ἕνα σουβλατζὴ καὶ μοῦ πουλάει τυλιχτὰ μὲ ἕνα εὐρὼ χωρὶς ἀπόδειξη».
.                  Ἐπίσης ὁμολογεῖ: «Στὴν ἀρχὴ ντρεπόμουν, ἔσκυβα τὸ κεφάλι. Ἂν κάποιος ἐρχόταν γιὰ νὰ πετάξει σκουπίδια ἔφευγα. Τώρα δὲν μὲ ἐνδιαφέρει. Ὅλα εἶναι θέμα συνήθειας» (Καθημερινὴ 3-2-2013).

.                  Τί νὰ πῆ κανεὶς γιὰ τοὺς «κρυφοπτωχούς»; Ἴσως πρέπει νὰ ἀποκτήσουμε εὐαισθησία γιὰ νὰ τοὺς ἀνακαλύπτουμε καὶ νὰ γίνουμε καὶ ἐμεῖς «κρυφοελεήμονες». Γιατί, δυστυχῶς, στὴν ἐποχή μας εἴτε κλεινόμαστε ἑρμητικὰ καὶ φίλαυτα στὸν ἑαυτό μας εἴτε κάνουμε φανερὰ «πρὸς τὸ θεαθῆναι» τὴν ἐλεημοσύνη μας.

Ν.Ι.

Ο Άγιος Φανούριος φέτος να… εξαφανίσει!

Άγιος Φανούριος
Του Ηλία Σχορετσανίτη, Οικονομολόγου Msc

Σήμερα είναι ημέρα μνήμης του Αγίου Φανουρίου, ενός από τους μεγάλους μάρτυρες της Ορθοδόξου εκκλησίας μας. Το τι υπέστη είναι αδιανόητο για τους σημερινούς τηλεορασάνθρωπους του «The Saw», του «Δολοφόνου με το πριόνι» και όλων των λοιπών κινηματογραφικών έργων και πρωταγωνιστών που τα βλέπουμε πολλές φορές με το ένα μάτι από τις φρικαλεότητες που διαπράττονται, συνήθως μασουλώντας. Έτσι εκπαιδεύσανε τον άνθρωπο του 21ου αιώνα να διασκεδάζει.
Ο Άγιος Φανούριος, όμως, και υπαρκτός ήταν και αγόγγυστα πέρασε από βασανιστήρια αδιανόητα για την πραγματικότητά μας. Γιατί; Γιατί ήταν γνήσιος ιδεολόγος του Χριστού. Εν συντομία θα αναφέρω ότι λιθοβολήθηκε στο κεφάλι και το στόμα, δάρθηκε με ξύλα και ρόπαλα, ξέσχισαν τις σάρκες του με αιχμηρά σιδερένια εργαλεία, έκαψαν το σώμα του με αναμμένες λαμπάδες, τον έδεσαν σε μάγκανο που συντρίβει τα κόκκαλα καθώς περιστρέφεται, τον έριξαν σε λάκκο με άγρια θηρία, τον καταπλάκωσαν με μεγάλη πέτρα, του τοποθέτησαν τις παλάμες σε αναμμένα κάρβουνα και τέλος τον έριξαν όρθιο σε ένα καμίνι όπου τον περίζωσαν οι φλόγες και οι καπνοί. Εν καμίνω έφυγε για τα ουράνια.

Αντί να έχουμε για παράδειγμα τον ηρωισμό των Μεγαλομαρτύρων, αντί να προβληματιστούμε για την κινητήριο δύναμη της ψυχής τους, τρέχουμε να δούμε στον κινηματογράφο το τελευταίο θρίλερ για να σπάσουμε την ανία μας. Φυσικά και έχουμε όλοι την ελεύθερη επιλογή. Τη μόνη επιλογή που αφήνει στο μέσο άνθρωπο το σύστημα. Την κενή.
Ο Άγιος Φανούριος φημίζεται στο έθνος μας, διότι βοηθάει όσους τον επικαλούνται να τους φανερώσει κάποιο αντικείμενο, εργασία σε όποιον επιθυμεί να δουλέψει, κάποια χαμένη υπόθεση, αλλά και αποκατάσταση της υγείας σε παθόντες. Βρισκόμενοι στο κατώφλι βίαιων και αναπάντεχων γεωπολιτικών εξελίξεων με απρόβλεπτες συνέπειες για την πατρίδα μας στο εγγύς μέλλον, εύχομαι ο Άγιος Φανούριος φέτος να εξαφανίσει…

Να εξαφανίσει από τις καρδιές των Ελλήνων την ιδιοτέλεια, που είναι εχθρός της εν Χριστώ ενότητας. Να εξουδετερώσει την εμπάθεια προς τον πλησίον, κοινώς την επιθυμία μας «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα». Να απαλείψει από τα μάτια μας μυωπικές συμπεριφορές που δεν εξυπηρετούν το κοινό καλό. Να αφαιρέσει τα μεγάλα εμπόδια που τίθενται σε όλους όσους προσπαθούν να αναστήσουν τα ιερά και τα όσια της πατρίδος. Τέλος, εύχομαι από καρδιάς να εξαφανίσει τις φοβίες του σύγχρονου Έλληνα που τον καθηλώνουν στην απραξία.

Και αυτές οι φοβίες θα φύγουν μόνον όταν με τις πρεσβείες και του Αγίου Φανουρίου εμφανιστεί κάποιος άνθρωπος του Θεού που «θα μας συνεγείρει και θα μας ενώσει προς το καλό», κατά τον γέροντα Πορφύριο. Γιατί όταν ενώνεις τον κόσμο προς το καλό, τον ενώνεις προς το Χριστό. Και δίπλα στο Χριστό οι φοβίες εξανεμίζονται, όπως μας διδάσκει με το μαρτυρικό του τέλος ο Άγιος Φανούριος.
 «Ουράνιον εφύμνιον εν γη τελείται λαμπρώς, επίγειον πανήγυριν νυν εορτάζει φαιδρώς Αγγέλων πολίτευμα, άνωθεν υμνωδίαις, ευφημούσι τους άθλους, κάτωθεν Εκκλησία την ουράνιον δόξαν. ην εύρες πόνοις και άθλοις τοις σοις, Φανούριε ένδοξε.»

 πηγή

ΧΩΡΙΣ ΗΓΕΤΗ

Αλλάξαμε τον τίτλο του άρθρου : 
...γιατί στην ουσία ομολογείται την παρούσα στιγμή, η απουσία ηγέτη που θα σώσει την χώρα κι αυτό είναι σημαντικό όταν γίνεται από έναν θεωρούμενο «συστημικό» δημοσιογράφο όπως ο Παπαχελάς.
Θα υπενθυμίσουμε κάποια λόγια από την δεύτερη επιστολή ανώνυμου γέροντος στο blog μας :
«Μόνο η μετάνοια παιδί μου θα σώσει το έθνος μας. Και μετάνοια σημαίνει σταματάμε την αμαρτία και εμπιστευόμαστε την πορεία μας στα χέρια του Θεού. 
Νομίζεις τώρα, έτσι όπως είναι τα πράγματα αν βγει όλος ο Ελληνικός λαός στους δρόμους ότι θα καταφέρει τίποτε ; Και αυτή η κυβέρνηση να φύγει θα έρθει άλλη χειρότερη. Είναι θολωμένη η διάνοιά μας και δεν ξέρουμε τι πρέπει ή ποιόν πρέπει να διαλέξουμε. Και εκλογές να γίνουν στα ίδια χάλια θα πέσουμε γιατί «Κατά την καρδία του λαού και οι άρχοντες αυτού». Δεν έχουμε ηγέτη να μας οδηγήσει. Το καταλαβαίνεις πόσο φοβερό είναι αυτό που σου λέω. Δέκα εκατομμύρια Έλληνες και δεν υπάρχει ένας σωστός άντρας να μπορέσει να οδηγήσει την Ελλάδα. Δεν αξίζουμε να έχουμε σωστό ηγέτη και έτσι δεν μας εμφανίζει ο Θεός τον άνθρωπο που χρειαζόμαστε. Όταν καταλάβουμε τα λάθη μας και αρχίσουμε να μετανοούμε τότε θα ξεχειλίσει η οργή από μέσα μας. Τότε θα δει ο Θεός την θέλησή μας για το καλό και θα γίνει το «ΟΡΓΗ ΛΑΟΥ ΦΩΝΗ ΘΕΟΥ» »
Όλες οι επιστολές ΕΔΩ.
Εφ' όσον δεν προστρέχουμε σε εκούσια μετάνοια, μέσω της οποίας ο Θεός θα αναδείξει ηγέτη αντάξιο της ιστορίας μας, θα συνεχίσουμε σαν κοπάδι δίχως ποιμένα, την ώρα που οι λύκοι αλιχτάνε γύρω - γύρω... 

Δεν ξέρω, αδελφοί μου,αν έχω βάλει ακόμη αρχή…

megas-antwnios
Όταν έμαθαν οι πολυάριθμοι ασκητές στο βουνό του Μ. Αντωνίου πως ο αββάς Σισώης ήταν στα τελευταία του , μαζεύτηκαν στη καλύβα του να πάρουν την ευχή του. Η εκτίμηση τους γι’ αυτόν δεν είχε όρια. Τον έλεγαν «διαμάντι της ερήμου» και πολύ δίκαια. Όλη του η μακρόχρονη ζωή ήταν ένας αγώνας για την αγιότητα, που τώρα στο θάνατο του έλαμψε σ’ όλη της την πληρότητα. Στη σεβάσμια μορφή του είχε χαραχθεί μια έκφραση ευτυχίας. Σαν ένιωσε γύρω του τους συνασκητές του, τους αδελφούς του, τους συντρόφους του στον «καλόν αγώνα», που τώρα αυτός νικητής άγγιζε στο τέρμα του ,τα χείλη του σάλεψαν, κάτι θέλησε να πει …Όλοι δακρυσμένοι περίμεναν ν’ ακούσουν τα τελευταία λόγια ενός μεγάλου αγίου, να τα φυλάξουν σαν παρακαταθήκη ιερή. …Σε μια στιγμή το πρόσωπο του ετοιμοθάνατου έλαμψε καθώς ψιθύριζε κάποια λόγια .Τα χείλη του σάλευαν ακόμη, λες και κουβέντιαζε με όντα που μόνο εκείνος έβλεπε . 


-Με ποιον συνομιλείς, πάτερ; ρώτησαν οι γεροντότεροι από τους συνασκητές του. 


-Οι άγιοι άγγελοι θέλουν να με πάρουν και τους παρακαλώ να με αφήσουν ακόμη να μετανοήσω, είπε με κόπο και δυο δάκρυα κύλησαν πίσω από τα πεσμένα βλέφαρα του . 


-Δεν έχεις ανάγκη από μετάνοια, μακάριε Σισώη ! Εσύ μετανοούσες σ’ όλη σου τη ζωή ,του αποκρίθηκαν οι πατέρες θαυμάζοντας την ταπεινοφροσύνη του . 


-Δεν ξέρω, αδελφοί μου,αν έχω βάλει ακόμη αρχή . …Ήταν τα τελευταία του λόγια … 


Η μαρτυρική θυσία του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου 27η Αυγούστου 1922


alt


Το απόγευμα της 27ης Αυγούστου του 1922, ενώ ο Τουρκικός Στρατός ήλεγχει πλέον πλήρως την Σμύρνη, ένας Ιταλός καθολικός ιερέας ενημέρωσε τους Γάλλους σχετικά με τον θανάσιμο κίνδυνο που δι έτρεχε ο Χρυσόστομος. Πολύ σύντομα μια γαλλική περίπολος, αποτελούμενη από 20 ναύτες, κατέφθασε στην Μητρόπολη, την Αγία Φωτεινή, με σκοπό να φυγαδεύσει τον Χρυσόστομο. Οι Γάλλοι ζήτησαν από τον Μητροπολίτη να τους ακολουθήσει είτε στο προξενίο τους είτε στην καθολική εκκλησία της Sacre Coeur (Καρδιά του Ιησού). Εκείνος όμως αρνήθηκε τονίζοντάς τους ότι το καθήκον του υπαγόρευε να παραμείνει με το ποίμνιό του, «ως καλός ποιμένας», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε.
Λίγο αργότερα, κατά τις 19.30, κατέφθασε ένας Τούρκος αξιωματικός, ο οποίος συνοδευόταν από δύο στρατιώτες. Οδήγησαν τον Χρυσόστομο στην πλατεία Διοικητηρίου, μαζί με δύο από τα πλέον εξέχοντα πρόσωπα της Σμύρνης: τον δημογέροντα Γεώργιο Κλιμάνογλου και τον νομικό Νικόλαο Τσουρουκτσόγλου, εκδότης της γαλλόφωνης εφημερίδας «La Reforme». Η γαλλική περίπολος ακολούθησε τον μητροπολίτη, ο οποίος βρισκόταν ήδη ενώπιον του Νουρεντίν πασά. Ο τελευταίος έδωσε εντολή να εκτελεστούν οι δύο δημογέροντες. Ακολούθως απευθύνθηκε στον Χρυσόστομο λέγοντάς του: «Εμείς, θα τα βρούμε μαζί». Και συνέχισε, εξυβρίζοντάς τον χυδαία και κατηγορώντας τον για την φιλελληνική του στάση και τις ενέργειές του εναντίον του Τουρκικού έθνους. Κατόπιν του ανακοίνωσε ότι το «επαναστατικό δικαστήριο της ανεξαρτησίας», στην Αγκυρα, είχε ήδη αποφασίσει την καταδίκη του σε θάνατο.
Επειτα, ο Τούρκος αξιωματούχος κατευθύνθηκε προς το μπαλκόνι του κτηρίου, απ' όπου αντίκρισε, στην πλατεία Διοικητηρίου, τη θέα μαινόμενου πλήθους, 1.500 περίπου Τούρκων, στους οποίους απηύθυνε τα παρακάτω λόγια, δείχνοντας συγχρόνως τον Χρυσόστομο: «Αν καλό σας έκανε τούτος να του το ανταποδώσετε. Αν κακό σας έκανε, κάντε του και εσείς κακό! Εγώ σας παραδίδω τον χιρσίζ ντομούζ (κλεφτογούρουνο). Το μαρτύριο του σεπτού ιεράρχη είχε μόλις αρχίσει.
Ο Τουρκικός όχλος, τελώντας σε έξαλλη κατάσταση, παρέλαβε τον Χρυσόστομο. Επιτέθηκε εναντίον του κτυπώντας τον με γροθιές, λοστούς και ξύλα και τον οδήγησαν σε ένα κουρείο, όπου τον ανάγκασαν να φορέσει μια λευκή μπλούζα. Στην συνέχεια, του ξερίζωσαν τη γενειάδα και τον έσυραν στην τουρκική συνοικία, προπηλακίζοντας και πτύνοντάς τον. Εκεί του επεφύλαξαν έναν αργό και βασανιστικό θάνατο: τον μαχαίρωσαν σε πολλά σημεία του σώματος του, εξόρυξαν τους οφθαλμούς του και του έκοψαν τα αυτιά και την μύτη.
Στο μαρτύριο του μητροπολίτη παρευρέθηκαν και οι 20 Γάλλοι ναύτες, την αντίδραση των οποίων περιέγραψε ο Γάλλος συγγραφέας Ρενέ Πουώ: «Η γαλλική περίπολος παρακολουθούσε... Οι Γάλλοι ναύτες «είχαν βγει από τα ρούχα τους». Χωρίς υπερβολή, έτρεμαν από αγανάκτηση και αποφάσισαν να επέμβουν. Ο επικεφαλής αξιωματικός τους, όμως, ακολουθώντας τις διαταγές που είχε, με το περίστροφο στο χέρι, τους εμπόδισε να κάνουν οποιαδήποτε κίνηση.... Δεν ξαναείδαμε τον Χρυσόστομο, που τον αποτελείωσαν σε μικρή απόσταση». Σύμφωνα με μια εκδοχή, ένας Τούρκος πυροβόλησε τον μητροπολίτη δύο φορές στο κεφάλι, δίνοντας τέλος στο μαρτύριό του. Κανείς δεν κατόρθωσε να πληροφορηθεί τι απέγινε - ότι απέμεινε από το κατακρεουργημένο σώμα του Χρυσοστόμου. Φημολογείται, ωστόσο ότι κατέστη δυνατό να ενταφιαστεί στο γήπεδο του Απόλλωνα.
Τραγικό υπήρξε και το τέλος των δυο δημογερόντων που τον συνόδευαν. Ο Γεώργιος Κλιμάνογλου απαγχονίσθηκε. Τον Νικόλαο Τσουρούκτσογλου, αφού τον έδεσαν από τα πόδια σε ένα αυτοκίνητο, τον περιέφεραν στο κέντρο της Σμύρνης, ενώ το κεφάλι του συρόταν στα λιθόστρωτα καλντερίμια.
Το 1992, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας ανακήρυξε τον Χρυσόστομο Αγιο, ύστερα από πρωτοβουλίες που αναλήφθησαν από την «Ενωση Σμυρναίων» της Αθήνας. Η μνήμη του εορτάζεται και τιμάται από την Ορθοδοξία στις 27 Αυγούστου. 

Δευτέρα, Αυγούστου 26, 2013

Οι προϋποθέσεις της Σωτηρίας για μοναχούς και λαϊκούς


                          Οι προϋποθέσεις της Σωτηρίας 
                              για μοναχούς και λαϊκούς 
 

Η μοναχική ζωή είναι η ζωή των Αποστόλων και των πρώτων Χριστιανών

Η μοναχική ζωή κατ’ αρχάς ονομαζόταν «αποστολική ζωή»· τούτο διότι αυτή δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η εφαρμογή κατά τον τελειότερο βαθμό των εντολών του Ευαγγελίου, πού μάς κήρυξε ο Κύριος και οι Άγιοι Απόστολοι. 


Ο Κύριος μάς παρέδωσε μία κοινή διδασκαλία για όλους μοναχούς, αγάμους και εγγάμους. Αλλωστε όταν μάς εκήρυττε δεν υπήρχε διαμορφωμένη η τάξη των μοναχών. 

 Ό,τι είπε ο Κύριος, σε όλους μας το είπε. Ό,τι έκανε για όλους μας το έκανε· για να 
μάς δώσει το σωστό πρότυπο ζωής και τον τρόπο της σωτηρίας. Δηλ. μάς αποκάλυψε
τον τρόπο να πραγματώσουμε τον προορισμό μας: να επιτύχουμε με την βοήθεια του 
«κατ’ εικόνα» και την Θεία Χάρη, το «καθ’ ομοίωσιν».
 

Ο Κύριος ενήστευε (σαράντα ημέρες δεν έφαγε τίποτε), αγρυπνούσε («διανυκτέρευε στην προσευχή κατά μόνας), προσευχόταν αδιάλειπτα, κακοπαθούσε, δεν είχε σπίτι, δεν είχε περιουσία, δεν είχε χρήματα. Όλα αυτά τα ζούν οι σημερινοί αληθινοί μοναχοί.

Τί είναι ένας ορθόδοξος μοναχός

Κάθε ορθόδοξος μοναχός πού ζεί σωστά, είναι απόστολος Χριστού, είναι μάρτυς, είναι προφήτης. 


Ο μοναχός είναι Απόστολος διότι ευαγγελίζεται την Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού. Επίσης είναι προφήτης διότι φανερώνει, δείχνει τον Χριστό. Είναι και μάρτυρας διότι κάνει υπακοή, η οποία λογίζεται ως αναίμακτο μαρτύριο.

Η μοναχική ζωή είναι προφητική, αποστολική και μαρτυρική. Ο μοναχός αρχίζει με την βαθιά μετάνοια, με το κατά Θεόν πένθος• αυτά ελκύουν το έλεος του Θεού. Στον Μοναχό πού μετανοεί αληθινά έρχεται η Θεία Χάρις και πραγματοποιεί την κάθαρση της καρδίας του. Ο υποψήφιος μοναχός αντιστοιχεί στον κατηχούμενο της πρώτης Εκκλησίας.


Κατά την διάρκειά της δοκιμασίας, ο δόκιμος μοναχός περνά μέσα από την μετάνοια και την κάθαρση της καρδιάς. Βιώνει την πρώτη αγάπη για την οποία κάνει λόγο ο ευαγγελιστής Ιωάννης στην Αποκάλυψη. Όταν ολοκληρώνεται η μετάνοια, γίνεται η μοναχική κουρά πού λέγεται δεύτερο Βάπτισμα.

Η μοναχική κουρά λέγεται και μυστήριο, διότι ο μοναχός βιώνει την φωτιστική ενέργεια του Θεού.
 


  
Άλλωστε το δεύτερο Βάπτισμα κατά τον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο, είναι το Βάπτισμα του Πνεύματος, ο φωτισμός του νού, η απόκτηση της νοεράς προσευχής.

Το ότι κατά την μοναχική κουρά λέγεται: «καί των αμαρτιών σου καθαίρει και υιός φωτός γίνει» δείχνει ότι ο μοναχός προ της κουράς ζεί την κάθαρση της καρδιάς. Και με την κουρά αποκτά τον φωτισμό του νού.Στο Μοναχισμό έχουμε αναβίωση της αποστολικής ζωής και της πολιτείας των πρώτων Χριστιανών όπως περιγράφεται στις επιστολές και στις Πράξεις των Αποστόλων».

Απαιτούνται λιγότερα από τους λαϊκούς σε σχέση με τους μοναχούς;

Αυτά πού αποτελούν τον μοναχικό τρόπο ζωής μάς τα δίδαξαν με την ζωή τους οι Άγιοι Απόστολοι, οι οποίοι τα παρέλαβαν από τον Ίδιο τον Κύριο. Οι πρώτοι χριστιανοί ζούσαν επίσης ακολουθώντας τους Αγίους Αποστόλους, δηλ. ζούσαν όπως οι μοναχοί. Όταν αργότερα εισήλθε η ολέθρια αντίληψη από την οποία, όπως λέγει ο ιερός Χρυσόστομος, προήλθαν όλα τα κακά, τότε διαμορφώθηκε η ιδιαίτερη τάξη των μοναχών· αυτοί δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η τάξη των αληθινών χριστιανών, των μαθητών του Χριστού.

-Ποία είναι η αντίληψη πού γέννησε όλα τα κακά στην Εκκλησία;-
 

-Είναι η ιδέα ότι αυτοί πού ζούν στον κόσμο μπορούν να διάγουν «χαλαρά» και να μην τηρούν ακριβώς το ευαγγέλιο· αντίθετα από τους μοναχούς και μόνο απ’ αυτούς, απαιτείται η πλήρης τήρησή Του.

Αυτό όμως είναι μία μεγάλη αυταπάτη γιαυτούς πού το πιστεύουν.


Λέγει ο ιερός Χρυσόστομος: «Αυταπατάσαι και σφάλλεις πάρα πολύ, αν νομίζεις ότι άλλα απαιτούνται από τον κοσμικό και άλλα από τον μοναχό. Διότι πρέπει το ίδιο να ανεβούν όλοι οι άνθρωποι· και εκείνο το οποίο ανέτρεψε όλην την οικουμένη είναι αυτή η αντίληψη· νομίζουμε ότι μόνο από το μοναχό απαιτείται μεγαλύτερη ακρίβεια (στή ζωή του), στους δε υπολοίπους επιτρέπεται να ζούν με ραθυμία» (αγ. Ιω. Χρυσόστομος).

Ο Κύριος είπε σαφώς ότι απαιτείται από όλους, πού θέλουν να σωθούν η τήρηση ΟΛΩΝ των εντολών: «Όποιος τηρήσει όλες τις εντολές και μόνο μία δεν τηρήσει ακριβώς, είναι παραβάτης όλων», δηλ. είναι σαν να μην τήρησε καμμία: « Όστις γάρ όλον τον νόμον τηρήση͵ πταίση δε εν ενί͵ γέγονεν πάντων ένοχος».

Οι προϋποθέσεις της Σωτηρίας είναι οι ίδιες για μοναχούς και μή μοναχούς.
 

Όταν απέστελλε ο Κύριος τους Αγίους Αποστόλους, για να σώσουν τους ανθρώπους τους έδωσε δύο εντολές: α) να βαπτίζουν τους ανθρώπους και β) να τους διδάσκουν να τήρούν ΟΛΕΣ τις εντολές. Μόνο έτσι μπορούν να σωθούν οι άνθρωποι: «Πορευθέντες ούν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη͵ βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος͵ διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν».

 

Ιερομόναχος Σάββας Αγιορείτης
πηγή

Mια απαντησι στο Νουσιο ...ευαγγελιο!!!


 

Η αποτείχιση από την σύγχρονη 

 

πλάνη (απαντήσεις και ερωτήματα)

 

Στο ιστολόγιο "Ιδιωτική Οδός" δημοσιεύθηκε (σε δύο μέρη) ένα σημαντικότατο άρθρο με τίτλο "Περί της πλάνης της σύγχρονης "αποτείχισης"" του θεολόγου-φιλολόγου Κώστα Νούση.

Το άρθρο αυτό είναι σημαντικότατο, όπως προείπαμε, διότι βοηθά στο ξεκαθάρισμα της ήρας από το στάρι. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά.

Η λέξη "αποτείχιση" πηγάζει από το ρήμα "ἀποτειχίζω" που σημαίνει "χωρίζω (κλείω ἐντὸς ἤ ἐκτός) τι μὲ τεῖχος" (Λεξικόν Επίτομον της Ελληνικής Γλώσσης - Σκαρλάτου Δ. του Βυζαντίου - Αθήνα 1839). Έτσι όταν οι ορθόδοξοι μιλούν για αποτείχιση, σε εποχή αιρέσεως, εννοούν τον διαχωρισμό τους από τους αιρετικούς. Η αποτείχιση από τους αιρετικούς, είναι αυτονόητη για όλους τους ορθοδόξους και σε όλες τις εποχές. Ο μόνος που προσπάθησε, όχι απλά να την απαξιώσει, αλλά να της προσδώσει και τελείως διαφορετικό νόημα, παρουσιάζοντάς την ως σχίσμα, ήταν ο κεκοιμημένος π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, τον οποίο επικαλείται ο κ. Νούσης και ο οποίος έχει διαφημιστεί τόσο όσο ζούσε, όσο και μετά τον θάνατό του ως "νέος Ζωναράς", "μέγας Κανονολόγος" και "γίγας του Κανονικού Δικαίου". 


Οι ορθόδοξοι όμως, που ποτέ δεν νοιάζονταν για το τί θα πει ο κόσμος, αλλά για το τί λέει ο Θεός μέσω των Αγίων Πατέρων, έχουν διαφορετική άποψη. Παρόλα αυτά εδώ δεν θα αναφερθούμε αναλυτικώς στα γραφόμενα του κ. Νούση (τα οποία άλλωστε ως αντιγραφή των επιχειρημάτων του π. Επιφανίου, έχουν ήδη αναιρεθεί, εδώ και πολλά χρόνια, από τον αείμνηστο π. Θεοδώρητο στα έργα του "Διάλογοι της ερήμου περί Οικουμενισμού" και "Το αντίδοτον" και τα οποία ο κ. Νούσης δυστυχώς αγνοεί όπως φαίνεται), αλλά θα απαντήσουμε στα ερωτήματα που παραθέτει (μιας και το ζητάει), παρακαλώντας τον να δώσει και εκείνος απαντήσεις στα ερωτήματα που κι εμείς θα του θέσουμε (και αυτά επίσης μη ρητορικά).

Γράφει ο κ. Νούσης: "Υπάρχει μια σειρά (ρητορικών μονάχα για εκείνους που θέλουν να κρύβονται από εαυτούς και αλλήλους) ερωτήσεων, που χρήζουν απάντησης εκ μέρους των σημερινών «αντιοικουμενιστών» και εν γένει ζηλωτών". Παραθέτουμε τα ερωτήματα του κ. Νούση με τις ημέτερες απαντήσεις.



ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: Μπορεί να τελεστεί Θεία Λειτουργία άνευ μνημονεύσεως του Τοπικού Επισκόπου; Αν ναι, είναι έγκυρη και με ποιες προϋποθέσεις;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως και μπορεί να τελεστεί Θεία Λειτουργία άνευ μνημονεύσεως του Τοπικού Επισκόπου και να είναι έγκυρη (άλλωστε με την ενέργεια του Παναγίου Πνεύματος μεταβάλλεται το ψωμί και το κρασί σε Σώμα και Αίμα Κυρίου και όχι με την μνημόνευση του  Επισκόπου). Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τέτοιας περίπτωσης είναι ο Τοπικός Επίσκοπος να κηρύττει αίρεση και επομένως ο υφιστάμενος κληρικός του να έχει διακόψει το μνημόσυνο του ονόματός του. Για παράδειγμα, επί πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Νεστορίου οι ορθόδοξοι κληρικοί διέκοψαν το μνημόσυνο του ονόματός του και μάλιστα τιμωρήθηκαν με καθαίρεση. Όταν συνήλθε η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος δικαίωσε τους ορθοδόξους ιερείς και τιμώρησε τον εμμένοντα στην πλάνη του αιρετικό Νεστόριο. 



ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Μπορεί ο αποτειχισθείς Κληρικός να αποχωρήσει οικειοθελώς από τον Επίσκοπό του και να προσχωρήσει αυτοβούλως σε έτερο ή και σε όποια Επισκοπή της υφηλίου επιλέξει; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο αποτειχισθείς κληρικός αν αποχωρήσει από τον κακόδοξο Επίσκοπό του δεν πρέπει να προσχωρήσει σε έτερο, αλλά να μνημονεύει στη Θεία Λειτουργία "Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών" άνευ ονόματος, αναμένοντας τη συνοδική κρίση. Σε περίπτωση όμως γενικευμένης αιρέσεως, πρέπει να βρει και άλλους ορθοδόξους να αγωνιστούν από κοινού για την Ορθοδοξία, ενιστάμενοι στην αίρεση, δίδοντας την υπέρ της Πίστεως μαρτυρία και αγωνιζόμενοι για την σύγκληση Μεγάλης Συνόδου, η οποία θα επαναφέρει την ειρήνη στην Εκκλησία. Αν τώρα μέσα σε αυτούς τους αγωνιζομένους ορθοδόξους υπάρχει και Ορθόδοξος Επίσκοπος, που δεν έχει κοινωνία με τους κακοδόξους, τότε μπορεί να μνημονεύει το όνομά του, άχρι καιρού (σύγκληση Συνόδου). 
 

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Πότε σε τελική ανάλυση θεωρείται έγκυρη μια «άδικη» εκκλησιαστική απόφαση; Μπορεί ο καθένας να την απορρίπτει κατά την ελεύθερη ερμηνεία ή το κατά δόκησιν συμφέρον του;  
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μια άδικη απόφαση είναι άκυρη, ειδικά αν το όργανο που την επιβάλλει σφάλλει περί την πίστη. Το είδαμε και στην περίπτωση των "καθαιρεθέντων" υπό του Νεστορίου, οι οποίοι δεν καθαιρέθησαν για κάποιο παράπτωμα, αλλά διότι αποσχίστηκαν ευλόγως από αυτόν. Επομένως ο καθένας μπορεί να την απορρίπτει, ειδικά όταν καθαιρείται για τέτοιο λόγο. Ούτως ή άλλως, και για αυτές τις περιπτώσεις θα έλθει η κρίση (είτε εδώ η συνοδική, είτε στη μέλλουσα ζωή η τελεσίδικη) και θα αποδοθεί δικαιοσύνη. Παραθέτω και τα γραφόμενα του αειμνήστου θεολόγου Αριστοτέλους Δελήμπαση: "Τούτο έγραφεν ο άγιος Κελεστίνος Ρώμης περί του αιρεσιάρχου Νεστορίου, όστις ετιμώρησεν έν Κωνσταντινουπόλει Ορθοδόξους ενισταμένους κατά της αιρέσεως αυτού. Ήτοι, ότι ούτος <<ουδένα ή καθελείν (να καθαιρέση) ή αποκινήσαι (να αποκινήση έκ της θέσεώς του) ηδύνατο>> (Κελεστίνου Ρώμης, Μ. 4, 1045), καθ' ότι αιρετικός. Από πότε δέ ούκ είχε τοιούτον δικαίωμα; Από την στιγμήν κηρύξεως της αιρέσεώς του <<άφ' ού τοιαύτα (αιρετικά) κηρύττειν>> ήρξατο ( αυτόθι). Διό καταδικαστική απόφασις του αιρετικού Νεστορίου ουδέ πρόσκαιρον ισχύν έσχεν (αυτόθι)". (περιοδικό "Καλή Ομολογία", αρ. φύλ. 58).
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Αν όχι, αμαρτάνει σεβόμενος την απόφαση και αγωνιζόμενος με κάθε άλλο νόμιμο και θεμιτό μέσο να την ανατρέψει; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος διδάσκει ότι υπάρχει δίκαια και άδικος καθαίρεση (βλ. Πηδάλιον-Ερμηνεία στον ΚΗ΄ Αποστολικό): "όποιος καθαιρεθεί διά φθόνον ή άλλην άδικον αιτίαν, αυτός εις μεν τον εαυτόν του προξενεί μισθόν μεγαλύτερον από τον της ιερωσύνης. Όθεν και πρέπει να χαίρει, και όχι να λυπήται. Εις δε τους αδίκως αυτόν καθήραντας, προξενεί κόλασιν". Βεβαίως αμαρτάνει λοιπόν κάποιος αν αποδεχτεί μια άδικη απόφαση, διότι αντιφάσκει θεωρώντας δίκαιη την καθαίρεσή του! Ο ίδιος ο Ιερός Χρυσόστομος δεν αποδέχτηκε την "καθαίρεσή" του και συνέχισε κανονικότατα τις ιεροπραξίες.
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Εφόσον συνοδικώς άχρι τούδε δεν καθηρέθησαν επί Οικουμενισμώ οι διάφοροι συμμετέχοντες σε συμπροσευχές και διαλόγους Ποιμένες μας, εμείς μολυνόμαστε από την μετ’ αυτών κοινωνία; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σας παραθέτω τροποποιημένο το ίδιο ερώτημα (ρητορικό όμως): Εφόσον δικαστικώς άχρι τούδε δεν καταδικάστηκαν επί κλοπή διάφοροι συμμετέχοντες σε διαρρήξεις και ληστείες τραπεζών συνεργάτες μας, εμείς κινδυνεύουμε από την μετ' αυτών συνεργασία;
Επομένως η απάντηση είναι μολυνόμαστε και πολύ περισσότερο όταν έχουμε γνώση.
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Είναι μολυσμένη η καθόλου Ορθόδοξη Εκκλησία από την παραπάνω αίρεση; Αν ναι, σε ποιο σημείο υπάρχει καθαρότητα και με ποιον τρόπο και από ποιους θα αρχίσει η εκκλησιαστική θεραπεία; Ποιοι είναι και πώς ορίζονται οι «κεκαθαρμένοι» εκ της νόσου ταύτης κληρικοί και λαϊκοί; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως και είναι μολυσμένη σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε οι προκαθήμενοι των Τοπικών Εκκλησιών και η μεγάλη πλειοψηφία των Τοπικών Επισκόπων, να είναι φορείς της αιρέσεως (έχει ξανασυμβεί και παλαιότερα π.χ. επί αρειανισμού ή επί εικονομαχίας). Καθαρότητα πίστεως υπάρχει σε αυτούς που δεν έχουν κοινωνία με τους Οικουμενιστές και από αυτούς θα αρχίσει η εκκλησιαστική θεραπεία, όταν και αν είναι θέλημα Θεού. Επομένως κεκαθαρμένοι εκ της νόσου ταύτης είναι οι κληρικοί και λαϊκοί που δεν έχουν κοινωνία με τους μολυσμένους από την αίρεση.
 

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Πώς γίνεται αποτειχισθέντες Κληρικοί και Λαϊκοί να ακολουθούν το Νέο Ημερολόγιο; Εφόσον ισχυρίζονται ότι εν αυτοίς θεραπεύουν εκκλησιολογικώς τον Οικουμενισμό, γιατί δεν το πράττουν επανερχόμενοι στο πάτριο εορτολόγιο; Σε κάθε περίπτωση, πώς μπορούν εδώ να αποδέχονται την οικονομική ανοχή του Νέου Ημερολογίου και ταυτόχρονα να απορρίπτουν τις «οικουμενιστικές» ενέργειες των σημερινών Ιεραρχών; Εκτός αν δεν θεωρούν οικουμενιστικογενή την εορτολογική μεταβολή, οπότε θα πρέπει και να μάς το αιτιολογήσουν επαρκώς. 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ορθότατα ερωτήματα. Δεν θα τα απαντήσουμε όμως, διότι εμείς ακολουθούμε το πάτριο εκκλησιαστικό ημερολόγιο.
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Οι σύγχρονοι άγιοι γέροντες (τουλάχιστον κατά την πλειοψηφία των ορθοδόξων πιστών) δεν είναι μιασμένοι και αυτοί από την οικουμενιστική αίρεση; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκτός από το γεγονός ότι η αποδοχή από την πλειοψηφία ενός προσώπου (ειδικά σε μια εποχή που γνωρίζουμε πως διαμορφώνεται η κοινή γνώμη) ποτέ δεν ήταν κριτήριο αγιότητος αυτού, δεν μπορούμε να απαντήσουμε αν οι σύγχρονοι άγιοι γέροντες (αυτοί που προβάλλονται βεβαίως, διότι υπάρχουν και άλλοι σύγχρονοι άγιοι γέροντες που δεν προβάλλονται) είναι ή όχι μιασμένοι, διότι ΔΕΝ πρέπει να κατακρίνουμε τους συνανθρώπους μας, αλλά να πορευόμαστε, όπως θέλει ο Θεός. Σχετικώς ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής γράφει: "Ουδένα κατέκριναν οι τρεις παίδες μη προσκυνήσαντες τη εικόνι, πάντων ανθρώπων προσκυνούντων. Ου γαρ εσκόπουν τα των άλλων, αλλ'εσκόπουν όπως αν αυτοί μη εκπέσωσι της αληθούς ευσεβείας. Ούτω και Δανιήλ βληθείς εις τον λάκκον των λεόντων, ου κατέκρινε τινα των μη προσευξαμένων τω Θεώ, κατά το θέσπισμα Δαρείου, αλλά το ίδιον εσκόπισε. Και είλετο αποθανείν, και μη παραπεσείν τω Θεώ,  και υπό της ιδίας μαστιγωθήναι συνειδήσεως, διά τη παραβάση των φύσει νομίμων. Καμοί ουν μη δω ο Θεός κατακρίναι τινά ή ειπείν, ότι εγώ μόνος σώζομαι" (P.G. 90, 121)
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Τα χαρίσματα των ανδρών αυτών, αλλά και πάσα θαυματουργία εντός της Εκκλησίας (λείψανα, εικόνες κλπ.) πώς εξηγούνται;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για τα χαρίσματα των ανδρών αυτών και πάλι δεν έχουμε να πούμε τίποτα, όταν ειδικά ξέρουμε πως υπάρχουν "χαρισματούχοι" και "θαυματουργοί" ακόμη και εκτός Εκκλησίας. Το πώς εξηγούνται και αν ενεργεί η Χάρη του Θεού, θα απαντηθεί από τον Μέγα Αθανάσιο στην επόμενη ερώτηση.
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Αν δεν ενεργεί σε όλα αυτά η Χάρη του Θεού, τότε τι ακριβώς συμβαίνει; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ρώτησαν τον Μέγα Αθανάσιο "πως και τινές αιρετικοί ποιούσι πολλάκις σημεία;". Απάντησε: "Τούτο ημάς ουκ οφείλει ξενίζειν. Ηκούσαμεν γαρ του Κυρίου λέγοντος, ότι πολλοί εν εκείνη τη ημέρα ερούσι "Κύριε, ουκ εν τω σω ονόματι δαιμόνια εξεβάλομεν, και δυνάμεις πολλάς εποιήσαμεν" και ερεί αυτοίς "Αμήν λέγω υμίν, ουδέποτε έγνω υμάς, αποχωρείτε απ'εμού, εργάται της ανομίας". Πολλάκις γαρ ουχ η πολιτεία του θαυματουργούντος εστίν η την ίασιν εργαζομένη, αλλ'η προς αυτόν πίστις του προσερχομένου ανθρώπου. Γέγραπται γαρ "Η πίστις σου σέσωκέ σε". Πλην δει και τούτο γινώσκειν, ότι πολλάκις τινές κακόπιστοι καμάτους πολλούς δι'ασκήσεως τω Θεώ προσήγαγον, και την αντιμισθίαν αυτών έλαβον εν τω νυν αιώνι εκ Θεού, το των ιαμάτων και προρρήσεων χάρισμα, ίνα εν τω αιώνι τω μέλλοντι ακούσωσιν "Απελάβετε τα αγαθά υμών και τους καμάτους υμών, νυν δε λοιπόν ουδέν υμίν κεχρεώστηται"" (P.G. 28, 665). Η Χάρη του Θεού λοιπόν, που όντως υπάρχει, έχει άμεση σχέση με την πίστη των χριστιανών και ΔΕΝ πηγάζει από τους Οικουμενιστές και τους κοινωνούντες με αυτούς.


ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Αν όμως όντως ενεργεί και η Εκκλησία είναι ζώσα, πώς μερικοί αποσχιζόμενοι αποτειχίζονται εξ αυτής; Και αν το κάνουν, πού ακριβώς πηγαίνουν και με ποιους συντάσσονται; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σχετικώς με τη Θεία Χάρη απαντήσαμε παραπάνω. Οι αποσχιζόμενοι από τους αιρετικούς ΔΕΝ αποτειχίζονται από την Εκκλησία, αλλά από τους αιρετικούς και έτσι αυτοί εκφράζουν πλέον γνησίως την Εκκλησία, αφού δεν πηγαίνουν πουθενά, αλλά μένουν στα παραδεδομένα. Ας αναρωτηθούμε λοιπόν μαζί με τον αγιώτατο Πατριάρχη Μελέτιο Πηγά: "Όταν αναστώμεν πάντες τω φοβερώ βήματι παριστάμενοι, τίνας επιγνώσονται οικείους οι Πατέρες, τους την πατρώαν πίστιν, τους τας παραδόσεις τας πατρικάς αθετήσαντας, ή ημάς τους Ορθοδόξους, τους μηδέν κατά μηδέν παραλάττοντας;" (Βασιλείω Κνέζη).
 

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Αν οι γεροντάδες τούτοι θεωρηθούν ηγιασμένοι και έμπλεοι χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος, γιατί όντες στις ίδιες με μας εκκλησιαστικές συνθήκες δεν απετειχίσθησαν ωθούμενοι υπό σχετικής «πληροφορίας» του Αγίου Πνεύματος; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Απαντήθηκε παραπάνω. Το ζήτημα δεν είναι τί δεν κάνουν οι γεροντάδες, αλλά τί έκαναν οι Πατέρες (οι αναγνωρισμένοι ως άγιοι γεροντάδες δηλαδή).
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Οι τολμώντες ή και σχεδιάζοντες τη σημερινή αποτείχιση δεν θέτουν εξάπαντος εαυτούς υπεράνω των διακριτικών αυτών Γερόντων; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι κοινωνούντες με τους αιρετικούς και μη αποτειχιζόμενοι δεν θέτουν εξάπαντος εαυτούς υπεράνω των Αγίων (αναγνωρισμένων Αγίων) Πατέρων, οι οποίοι διέκοπταν την κοινωνία με τους αιρετικούς, δίνοντάς μας το παράδειγμα για το πως πρέπει να αντιδρούμε απέναντι στην αίρεση;
  

ΕΡΩΤΗΜΑ κ. ΝΟΥΣΗ: • Πιο απλά, πέρα από ελεγχόμενες ερμηνείες των Κανόνων, της Γραφής, των Πατέρων και της εκκλησιαστικής ιστορίας, πού αλλού ερείδονται στις αποσχιστικές τους τάσεις και πράξεις οι σύγχρονοι ρασοφόροι και λαϊκοί; Είναι και κατά πόσο σίγουροι ότι τα ενεργήματά τους είναι σύμφωνα προς το θέλημα του Θεού και ουχί αμαρτήματα; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αν δεν αρκούν για ερείσματά μας, οι Ιεροί Κανόνες, η Αγία Γραφή, οι Άγιοι Πατέρες και η εκκλησιαστική ιστορία, έναντι στο μοναδικό σας έρεισμα (τους γεροντάδες), έχουμε και εμείς ακόμη, ένα τέτοιο έρεισμα: τους δικούς μας γεροντάδες, τους οποίους δεν θα γνωρίσετε ούτε σε ένθετα εφημερίδων, ούτε σε μεγάλες ιστοσελίδες, αλλά μόνο προσευχόμενοι στον Κύριο να σας τους φανερώσει.
 

Μετά τις απαντήσεις μας, παρακαλούμε τον κ. Νούση να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα. Γνωρίζουμε πως θα το κάνει, διότι είναι υπέρ των Διαλόγων, όπως δηλώνει.



Τα ερωτήματα που θέτουμε είναι λίγα, διότι όντως επιθυμούμε να διαλεγόμαστε. Και είναι λίγα, επίσης,  για να φανεί, αν υπάρξει απάντηση επί της ουσίας, και η πρόθεση του κ. Νούση για διάλογο, καθώς και πώς τον αντιλαμβάνετε. Αναμένουμε λοιπόν απάντηση στα εξής μόνο:

1. Ο Οικουμενισμός είναι αίρεση; Αν όχι, γιατί ο π. Επιφάνιος, που τον χρησιμοποιείτε στο άρθρο σας, τον θεωρεί αίρεση ("χείρονα πάσης αιρέσεως" συγκεκριμένα);

2. Αν ο Οικουμενισμός είναι αίρεση, δεν μιλά για αποτείχιση από τους κηρύττοντες αυτήν ο ΙΕ΄ Κανόνας της Πρωτοδευτέρα Συνόδου; Κι αν ο Κανόνας αυτός είναι έστω δυνητικός, γιατί να κατηγορούνται αυτοί που κάνουν χρήση, αφού τους καλύπτει ακόμη και η δυνητική ερμηνεία του;

3. Υπάρχει το ενδεχόμενο ένας Επίσκοπος να είναι αιρετικός ή το γεγονός και μόνο ότι είναι Επίσκοπος, αποκλείει αυτήν την πιθανότητα; Κι αν είναι αιρετικός ποια πρέπει να είναι η στάση των πιστών απέναντί του, κατά την ορθόδοξη διδασκαλία;

 

Με εκτίμηση

Νικόλαος Μάννης
δάσκαλος

«Δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο για τον άνθρωπο από το να μην τον ελέγχει η συνείδησή του. Ό,τι κι αν έχει κάνει κανείς η εξομoλόγηση τα σβήνει όλα!».



Στα μέσα της εβδομάδας που πέρασε είχαμε την ευλογία με παρέα πνευματικών αδελφών να βρεθούμε σε ένα εκπληκτικό γυναικείο μοναστήρι σε νησί του Αιγαίου το οποίο διακονεί πνευματικά αγιορείτης γέροντας. Παρακάτω θα προσπαθήσω να καταγράψω όσα μας ανέφερε, χωρίς να αποκαλύψουμε ούτε το όνομα του μοναστηριού, ούτε το όνομα του γέροντα για τον λόγο ότι σημασία έχουν όσα ανέφερε, καθώς και ότι δεν ζητήσαμε ευλογία να τα αναφέρουμε επώνυμα στο διαδίκτυο. Όσοι δεν το καταλαβαίνουν αυτό ας μην ασχοληθούν ούτε με το περιεχόμενο της ανάρτησης παρακάτω, ούτε με το blog, παρακαλώ θερμά.

Ο γέροντας, όπως και άλλοι γέροντες εστίασε στην απόμακρυνση των ανθρώπων από τον Θεό ως το πρόβλημα που μας έφερε ως εδώ. Ανέφερε όμως κι ότι υπήρξε σχέδιο επί χρόνια που υπονόμευσε την πνευματική θωράκηση όλων των λαών και ιδιαίτερα του δικού μας.
Ανέφερε πως η θεραπεία είναι απλή αλλά και δύσκολη ταυτόχρονα : μόνο η μετάνοια είναι αυτή που μπορεί να μεταστρέψει το κλίμα αλλά«φοβάμαι πως το καράβι γύρισε, πήρε πολλά νερά και πλέον δεν μπορεί  να γυρίσει» ανέφερε χαρακτηριστικά, θέλοντας να τονίσει ότι τώρα μόνο ακούσια θα μετανοήσουμε με τις δοκιμασίες που θα έρθουν. 
«Τώρα είμαστε όπως τον καιρό του Νώε. Ο Θεός τον ενημέρωσε ότι θα κάνει κατακλυσμό αλλά δεν του ανέφερε το πότε. Ο Θεός δεν αποκαλύπτει τον χρόνο! Χίλια χρόνια έφτιαχνε την κιβωτό και μέσα σε σαράντα ημέρες έγινε ο κατακλυσμός. Ο κόσμος θα μπορούσε να μετανοήσει ακόμη κι όταν το νερό άρχισε να ανεβαίνει αλλά δεν το έκανε... Έτσι είμαστε και σήμερα! Το νερό ανεβαίνει αλλά φοβάμαι πως οι περισσότεροι συνεχίζουμε το βιολί μας, σα να μη συμβαίνει τίποτε! Υπάρχει βέβαια κόσμος που μετανοεί αλλά και άλλοι που τόσα τους συμβαίνουν και παραμένουν ίδιοι!» ανέφερε.
«Τώρα το νερό ως πού είναι γέροντα;» ανέφερε κάποιος χαριτολογώντας. 
«Κοίταξε, τα σημάδια δείχνουν πως πλησιάσαμε κοντά. Δεν θα αρχίσουν όλα σε μια ημέρα αλλά σιγά-σιγά θα αρχίσουν να συμβαίνουν διάφορα γεγονότα που θα δημιουργούν κλιμάκωση. Κι ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος δεν άρχισε σε μια ημέρα αμέσως! Έγινε πρώτα μία προβοκάτσια από τους γερμανούς (σημείωση "Η" : την επομένη έγινε η προβοκάτσια των ισλαμοφασιστών στην Συρία με την επίθεση που κάνανε με χημικά αέρια...) και μετά σιγά-σιγά άρχισε η ένταση. Έτσι και τώρα. Όσον αφορά εμάς, θα γίνει μάλλον πρώτα κανένα επεισόδιο στο Αιγαίο και μετά...»... 
«Ο Θεός παιδιά μου δεν προσδιορίζει τον χρόνο όμως τα σημάδια δείχνουν ότι έχουμε πλησιάσει πολύ κοντά. Σεπτέμβριος - Οκτώβριος - Νοέμβριος, θα είναι τρεις πολύ δύσκολοι μήνες για την κυβέρνηση...» ανέφερε και σταμάτησε να μιλάει, κουνώντας το κεφάλι...
Τον ρωτήσαμε εάν θα πρέπει να γράφουμε στα blogs και ανέφερε ότι το ίντερνετ «είναι πλέον το μοναδικό μέσο που μπορεί κάποιος να εκφραστεί ελεύθερα και κάνετε πολύ καλά να γράφετε σε αυτό αλλά να προσέχετε να το κάνετε χωρίς να βρίζετε και με ευπρέπεια. Όλα τα άλλα μέσα ελέγχονται από την προπαγάνδα... Είναι καλό όμως να ακούγονται μερικά σωστά κι αυτονόητα πράγματα που δεν μπορούν να ακουστούν αλλού».
Σχετικά με την έλλειψη πνευματικής ηγεσίας και την μη αντίδραση σε όσα τελευταία εξεήγγειλε η κυβέρνηση (π.χ. κατάργηση αργίας της Κυριακής) ανέφερε ότι «δεν ξέρω γιατί αλλά ο αρχιεπίσκοπος αντιδρά εντελώς χλιαρά...» είπε και δεν θέλησε να το συνεχίσει.
Του αναφέρθη ότι «όσοι εκφράζουν πατριωτικές θέσεις κατηγορούνται ως εθνικιστές κι ότι η ιδιότητα του χριστιανού θεωρούν οι κατήγοροι δεν συνάδει μ' αυτήν του αγνού πατριώτη». Απάντησε ότι «ο καλός χριστιανός σέβεται και όλους τους άλλους λαούς αλλά καιείναι και καλός πατριώτης».
Τον ρωτήσαμε εάν πιστεύει ότι επιφυλάσσεται για το έθνος μας ο ρόλος του πνευματικού αναμορφωτή των εθνών όπως έχει αναφερθεί από άλλους μεγάλους γέροντες κι ο γέροντας μάς ανέφερε τα λόγια του γέροντα Πορφύριο για τον οποίο είπε ότι «είχε έντονη προόραση» πως«βλέπει νά 'ρχεται κάποιος πολύ σπουδαίος άνθρωπος και να προτρέπει τα έθνη να συγκλίνουν στο καλό! Λέγεται για τον Άγιο Βατάτζη ...για να δούμε»... είπε... 
Τελιώνοντας τόνισε «παιδιά μου από εδώ κι έπειτα θα δυσκολέψουν πολύ. Γι' άλλον λιγότερο, γι' άλλον περισσότερο. Να αξιοποιούμε περισσότερο τον χρόνο μας και κάθε μέρα να προσπαθούμε να κάνουμε ένα βήμα στον πνευματικό μας αγώνα γιατί θα έλθουν δυσκολίες. Να κοιτάξουμε να ανδρωθούμε πνευματικά ώστε να μην φτάσουμε σε άρνηση της πίστης μας και στο τέλος να τα βάλουμε με τον ...Θεό! Αν είμαστε κοντά στον Θεό, θα μας βοηθήσει - να μην έχετε καμία αμφιβολία γι' αυτό! Την ευχή μου νά 'χετε!» 
Την ευχή σου γέροντα!

Υ.Σ.1
Ελπίζω να αποδώσαμε την συνομιλία με όση πιστότητα μπορούσαμε. Οποιοδήποτε λάθος οφείλεται στον υποφαινόμενο.
Υ.Σ.2
Η φωτογραφία της ανάρτησης είναι εντελώς τυχαία. 

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...