Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Ιανουαρίου 27, 2018

Πολυχρονεμένε μου πασά Ταγίπ! – Απίστευτη επιστολή Βαρθολομαίου στον Ερντογάν



Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος σύμφωνα με τουρκικά και ελληνικά δημοσιεύματα απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Τουρκίας, Ταγιπ Ερντογάν, με την οποία υποστηρίζει την εισβολή του τουρκικού στρατού στη Συρία!
Παραθέτουμε αποσπάσματα από την επιστολή, όπως δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Ελεύθερου Τύπου (eleftherostypos.gr) με πηγή την Hurriyet Daily News:
Σύμφωνα με την επιστολή, εύχεται στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να στεφθεί με επιτυχία η στρατιωτική επιχείρηση «Κλάδος Ελαίας» και παράλληλα εκφράζει την ευχή στην Τουρκία να επέλθει σύντομα η ειρήνη στη Συρία: 
«Είναι παράδοση της εκκλησίας μας να προσευχόμαστε πάντα για το κράτος μας, για την υγεία των ηγετών μας και την ευτυχία του λαού μας. Δεν έχουμε ξεχάσει τους εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που μετανάστευσαν λόγω διαμαχών στην ευρύτερη περιοχή, ειδικά στη Συρία».
Και συνεχίζει, προσθέτοντας πως η εκκλησία προσευχόταν στον Θεό για να επιστρέψει η Ειρήνη στη Συρία με την επιχείρηση «Κλάδος Ελαίας».
«Είναι ευχή της κοινότητάς μας, το έθνος μας να αναπτυχθεί γρήγορα σε ένα ασφαλές περιβάλλον τερματίζοντας την τρομοκρατία, που έχει επηρεάσει όλους τους πολίτες μας, αλλά κυρίως τους Κούρδους πολίτες μας που ζουν στα νοτιοανατολικά της Τουρκίας.
Η αποφασιστικότητα του προέδρου Ερντογάν, ο οποίος απορρίπτει κατηγορηματικά την όποια σύνδεση της θρησκείας με την τρομοκρατία, αποτυπώνεται στην παγκόσμια κοινή γνώμη. Προσευχόμαστε εσείς και οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να επιτύχετε και η επιχείρηση «Κλάδος Ελαίας» να φέρει ειρήνη στην περιοχή, όπως «υπόσχεται» και το όνομά της».

Η μέρα που έγινε πράξη ο χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους


 


Σωτήρης Μητραλέξης
Μπορεί κανείς να σχολιάσει μια σειρά από πτυχές του συλλαλητηρίου για το όνομα της πΓΔΜ, από διάφορες οπτικές γωνίες. Κάτι που πρέπει όμως να σημειωθεί είναι πως η τεράστια προσέλευση των πολιτών — 300.000 σύμφωνα με το Reuters, με όλες τις αεροφωτογραφίες να διαψεύδουν αγρίως την αστυνομική εκτίμηση των 90.000 — έλαβε χώρα ενάντια στην εκπεφρασμένη βούληση της Εκκλησίας της Ελλάδος ή τουλάχιστον του προκαθημένου της κ. Ιερωνύμου, ο οποίος δεν θα μπορούσε να είναι πιο σαφής: «αυτή την ώρα δεν χρειάζονται συλλαλητήρια και φωνές» — όπως φαίνεται όχι από κάποια προφορική δήλωση ενώπιον δημοσιογράφων, αλλά στο επίσημο ανακοινωθέν της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Κάθε φορά που επισείεται η ασαφής παντιέρα του χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους στον ελληνικό δημόσιο λόγο, αυτό που πάντοτε εννοείται δεν είναι, φυσικά, ο χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους, δηλαδή η διαστολή κρατικών και εκκλησιαστικών αρμοδιοτήτων, αλλά κάτι εντελώς διαφορετικό: η θέση της Εκκλησίας στη δημόσια σφαίρα. (Το ότι είναι εντελώς διαφορετικό φαίνεται καθαρά από το γεγονός πως, συνήθως, ακριβώς εκεί όπου υφίσταται χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους, οι θρησκευτικές ομάδες έχουν τεράστια δημόσια πολιτική επιρροή, όπως φερ’ ειπείν στις ΗΠΑ).
Τελικά, αυτό που (λανθασμένα) εννοείται με το ζητούμενο «χωρισμού Εκκλησίας-Κράτους» από φιλελεύθερους και αριστερούς χώρους είναι το να μην εισακούουν οι πολίτες τον έναν ή τον άλλον Αρχιεπίσκοπο. Το να «μένουν οι παπάδες στα θρησκευτικά/πνευματικά τους» (το οποίο στην ουσία του είναι βέβαια ένα εγγενώς παράλογο και ολοκληρωτικής υφής αίτημα, το οποίο παρουσιάζεται ως εύλογο και αυταπόδεικτο: να χάνουν δηλαδή οι κληρικοί τα δικαιώματα του πολίτη, μεταξύ των οποίων και την παρρησία στο δημόσιο χώρο, μόλις ενδυθούν την ιδιότητα του κληρικού, και να καθίστανται πολίτες Β΄ κατηγορίας, χωρίς πλήρη δικαιώματα, επειδή δήθεν η θρησκευτική ιδιότητα συνεπάγεται την απώλεια αυτών των δικαιωμάτων με κάποιον ασαφή τρόπο). Ή τουλάχιστον να αποτυγχάνουν να επηρεάσουν όταν δεν μένουν σ’ αυτά. Ε, στο συλλαλητήριο συνέβη ακριβώς αυτό: ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος δήλωσε με ανακοινωθέν της Αρχιεπισκοπής, συνάντηση με τον πρωθυπουργό και κάθε επισημότητα πως «αυτή την ώρα δεν χρειάζονται συλλαλητήρια». Και αγνοήθηκε πανηγυρικά. Αλληλούϊα, σήμερα εκκοσμικεύτηκε το κράτος, μόλις περάσαμε Διαφωτισμό!
Φυσικά, αυτό το συμπέρασμα θα αντιμετωπιζόταν ως παραλογισμός:
-«Ναι, αλλά όλοι οι μητροπολίτες της βόρειας Ελλάδας ήταν εκεί και δη στην εξέδρα.»
-«Ναι, αλλά ο μηχανισμός της Εκκλησίας δούλεψε στο φουλ για το συλλαλητήριο.»
-«Ναι, αλλά είχε παπάδες και καλόγριες στο συλλαλητήριο — δημοσίως, να περπατάνε στο δρόμο, ανήκουστο!»
Εδώ ερχόμαστε στην βασική αντίφαση της αντικληρικαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα: το προϋποτιθέμενο σχήμα για την εν γένει κριτική και για το αίτημα του χωρισμού (που τελικά είναι χωρισμός από τη δημόσια σφαίρα, όχι από το κράτος, το οποίο αποτελεί διακριτή συζήτηση — η οποία ουδέποτε λαμβάνει χώρα) είναι πως εδώ έχουμε μια διακριτή διοικητική και εξουσιαστική δομή, τη (διοικούσα) Εκκλησία, με πολύ σαφή την ιεραρχία της: αυτή, σύμφωνα με το αφήγημα, μπλέκεται στα κρατικά και στα πολιτικά πράγματα των Ελλήνων ως δομή, ανεξάρτητα από το εάν έχει ή δεν έχει λαϊκή βάση. Είναι η εμπλοκή με το κράτος που της δίνει αυτή τη δυνατότητα και δύναμη, όχι καθ’ αυτή η απήχησή της. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με το αφήγημα, ένας χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους θα της «έκοβε την παροχή οξυγόνου» γι’ αυτήν την επιρροή.
Αν η Εκκλησία (και η επιρροή της) είναι η οργανωτική και διοικητική της δομή, τότε αυτή, ως πυραμιδοειδής κατά το αφήγημα, είναι ο Αρχιεπίσκοπος. Όταν λοιπόν ο τελευταίος διακηρύττει κυριολεκτικά με κάθε μέσο που διαθέτει πως δεν επιθυμεί να συμμετάσχει ο κόσμος σε ένα συλλαλητήριο, ενώ ο κόσμος εν τέλει συμμετέχει μαζικά, και μετά από αυτό πάλι καταγγέλλεται «η Εκκλησία», τότε διανοιγόμαστε σε ένα ενδεχόμενο με πολύ συγκεκριμένες συνέπειες για το περί χωρισμού αφήγημα: όταν μιλάμε για «την Εκκλησία» να μην αναφερόμαστε σε μια διοικητική και ιεραρχική δομή, την οποία θα κατασίγαζες απλώς αφαιρώντας από εκείνην ό,τι αντιλαμβάνεσαι ως προνόμιά της, αλλά στον ίδιο τον λαό(ή τέλος πάντων το 17% που εκκλησιάζεται σχεδόν εβδομαδιαίως, αν πιστέψουμε την πρόσφατη έρευνα του Pew Research Center). Διότι τι άλλο είναι ο «μηχανισμός της Εκκλησίας» όταν με αυτή τη φράση δεν αναφερόμαστε στα κανάλια διάχυσης της προτροπής του προκαθημένου της Εκκλησίας (στην Αρχιεπισκοπή, στο γραφείο τύπου της, σε ό,τι συνήθως ονομάζουμε «μηχανισμό») αλλά στο τοπικό και λαϊκό επίπεδο των ενοριών, ιδίως δε όταν αυτό στρέφεται κόντρα στον Αρχιεπίσκοπό του.

«Σκοταδισμός» είναι το να λαμβάνει χώρα συγκέντρωση 300.000 πολιτών και να μην προβάλλεται/αναφέρεται κατά τη διάρκειά της από κανένα τηλεοπτικό μέσο

«...Ναι αλλά οι μητροπολίτες της βόρειας Ελλάδας» (το ποίμνιο των οποίων, το οποίο εκείνοι εκπροσωπούν εκκλησιαστικά, συμμετείχε ούτως ή άλλως σε εντυπωσιακό ποσοστό στο συλλαλητήριο): μα, αφ’ ης στιγμής μπει κανείς σε μια τέτοια λογική, έχει ήδη αποχωρήσει από το αφήγημα της συμπαγούς «Εκκλησίας» ως επείσακτης δομής που τρέφεται, δήθεν, από τη σχέση της με το κράτος, και ανοίγεται στην πολυπλοκότητα του ζητήματος. Αν οι «μητροπολίτες της βόρειας Ελλάδας» είναι κάτι άλλο από «τον Αρχιεπίσκοπο» (τώρα που δεν υπάρχει Χριστόδουλος για να βοηθήσει στη θεωρητική βιωσιμότητα του υπεραπλουστευτικού περί χωρισμού αφηγήματος), ήδη φτάνεις εκ των πραγμάτων στο συμπέρασμα ότι κανένας «χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους» δε θα επιφέρει το αποτέλεσμα που αναζητείς, δηλαδή την περιθωριοποίηση της Εκκλησίας από τη δημόσια σφαίρα.
Βέβαια, αυτός που βλέπει παντού ράσα και παπάδες πάλι θα καταγγείλει «την Εκκλησία», ακόμα και αν ο μηχανισμός της Αρχιεπισκοπής Αθηνών προτρέπει για το αντίθετο: η μανία να εντοπισθεί το προς αποβολή από τον δημόσιο χώρο στοιχείο στην «Εκκλησία» δε θα αρκεσθεί στο να την ταυτίσει με «τον Αρχιεπίσκοπο» ή «τους μητροπολίτες της βόρειας Ελλάδας»: έτσι, κάθε ρασοφόρος άνδρας ή γυναίκα που διαδηλώνει δημοσίως θα καταγγελθεί, θα φωτογραφηθεί και θα ανεβεί στα κοινωνικά δίκτυα με μια χαριτωμένης αφέλειας λεζάντα τύπου «Τεχεράνη γίναμε» και με μια ηχηρή απόγνωση που δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο σώμα της Αστυνομίας τύπου Diafotismos police να μαζέψει αυτούς τους πολίτες του κράτους από τον δημόσιο χώρο, όπου τολμούν να εμφανίζονται σε διαδηλώσεις ή συλλαλητήρια παρά το γεγονός ότι έχουν θρησκευτικές πεποιθήσεις, φέρνοντας σε αμηχανία τις «ευρωπαϊκές μας πόλεις».
Διότι, βέβαια, ο ζωτικός μύθος όλου αυτού του αφηγήματος είναι ότι «αυτά δε συμβαίνουν πουθενά στην Ευρώπη», φανατική δογματική πεποίθηση που ενίοτε οδηγεί σε εκπλήσσουσες κοτσάνες. Γνωστά πράγματα, βαρετή η επανάληψή τους: η αντίληψη στην Ελλάδα για το τι συμβαίνει «στις άλλες χώρες» αποτελεί τον ορισμό της παραπληροφόρησης. Παράδειγμα, το protagon.gr της καθ’ έξιν και κατά συρροήν διασποράς fake news, όπου ο Κώστας Γιαννακίδης θα γράψει (19/01/18): «Δεν υπάρχει άλλη χώρα στο δυτικό κόσμο όπου η κεφαλή της Εκκλησίας να εκφέρει λόγο, σχεδόν με θεσμικό, πολιτικό βάρος, για θέματα κυβερνητικής διαχείρισης.»Ακριβώς το αντίθετο θα ήταν μάλλον ακριβέστερο: ότι σχεδόν δεν υπάρχει χώρα στο δυτικό κόσμο όπου η κεφαλή της Εκκλησίας να μην εκφέρει λόγο για θέματα κυβερνητικής διαχείρισηςΝα μιλήσουμε για την Αγγλία, όπου ο (εκάστοτε!) Αρχιεπίσκοπος Καντουαρίας θα αναστατώσει την οικουμένη για πολιτικά ζητήματα, από τον πόλεμο στο Ιράκ μέχρι τις οικονομικές πολιτικές του κυβερνητικού συνασπισμού; Στη Γερμανία κάτι τέτοιο δε θα χρειαζόταν καν, καθ’ ότι ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν ένας παπάς, προτεστάντης πάστορας, ο Joachim Gauck… Και λοιπά, και λοιπά. Αποτελεί πάγια πραγματικότητα πως, εκτός από την Ελλάδα, δεν υπάρχει άλλη χώρα στο δυτικό κόσμο όπου να γράφονται δημοσίως τόσες πολλές κοτσάνες, ψεύδη, ανακρίβειες και fake news δίπλα στη φράση «Δεν υπάρχει άλλη χώρα στο δυτικό κόσμο».

Mε αφορμή το συλλαλητήριο διαπιστώθηκε μια βαθιά απέχθεια πολλών κομματιών της Αριστεράς απέναντι τον πραγματικό, και όχι τον φαντασιώδη, λαό.

...Λύθηκε, λοιπόν, το ζήτημα της εκκοσμίκευσης της δημόσιας σφαίρας, αφού την Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2018 φάνηκε ότι οι τοποθετήσεις του προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν έχουν κατ’ ανάγκην και εξ ορισμού κάποιο αντίκτυπο στην ελληνική κοινωνία. Σκοταδισμός υπάρχει και γιγαντώνεται, αλλά δεν εντοπίζεται στα εκκλησιαστικά«Σκοταδισμός» είναι το να λαμβάνει χώρα συγκέντρωση 300.000 πολιτών, με οποιοδήποτε θέμα και ανεξάρτητα από το πως την αξιολογεί κανείς, και να μην προβάλλεται/αναφέρεται κατά τη διάρκειά της από κανένα τηλεοπτικό μέσο, στα οποία προβάλλονταν οι πιο απίθανες εκπομπές. Η συμπαιγνία κρατικών και ιδιωτικών μέσων ενημέρωσης σε αυτό το σκοτάδι, σε αυτή τη συνειδητή απόκρυψη ενημέρωσης για ένα σαφώς πολιτικό γεγονός, εγκυμονεί πολύ περισσότερους κινδύνους απ’ οτιδήποτε άλλο σχετικά με το συλλαλητήριο και θυμίζει άλλα καθεστώτα. Ο ορισμός του ονείδους εντοπίζεται στην ΕΡΤ3 και στους υπευθύνους της, στη θεσσαλονικιώτικη αυλή των οποίων παραλίγο να μαζευτούν μισό εκατομμύριο πολίτες ενώ εκείνοι, ανερυθρίαστα, εξέπεμπαν «Κυριακή στο χωριό»!
Όλα τα παραπάνω στο εδώ άρθρο δεν έχουν, βέβαια, σχέση με την ουσία του πράγματος, δηλαδή με τις διαπραγματεύσεις για τη διεθνή ονομασία της πΓΔΜ. Και δικαίως, διότι εκεί διαπιστώνουμε ένα τελειωμένο ζήτημα: τελειωμένο, διότι με το 70+% των πολιτών της Ελλάδας να μην αποδέχονται καμία από τις λύσεις που έχουν προταθεί, προφανώς δε θα γίνουν από ελληνικής πλευράς οι απαραίτητες ενέργειες προς τη συμφωνία που θα άνοιγε το δρόμο για ένταξη της γείτονος σε ΝΑΤΟ κλπ. το καλοκαίρι, που είναι και το ψωμί της υπόθεσης. Εάν αυτή η ανάγνωση είναι ορθή (και εάν δεν έχουμε κυβέρνηση-αυτόχειρα), τότε δεν υφίσταται θέμα το οποίο να εκκρεμεί πραγματικά — ειδικά μετά το συλαλλητήριο και την προσέλευσή του —, οπότε το ζήτημα συζητείται εντός Ελλάδος σε πηγαδάκια και διαδικτυακά προφίλ μόνο και μόνο ως νέα διαιρετική τομή, για να τσιμεντώσει ο καθείς την πολιτική του θέση. Οι δεξιοί να διατρανώσουν πως, αρκετά μνημόνια και εκμηδενίσεις εθνικής κυριαρχίας μετά, είναι ακόμα «πατριώτες» και να νοιώσουν τη χαρά της μεταξύ τους κοινότητας — φευ! Και οι αριστεροί για να θυμηθούν ότι υπάρχει και «αντιεθνικιστική» Αριστερά μετά τα εν λόγω μνημόνια — και να νοιώσουν τη χαρά της μεταξύ τους κοινότητας...
Και μπορεί οι κωμικά υπεραπλουστευτικές αναγνώσεις αρκετών — ότι «όλοι έχουν δεχθεί το όνομα» ή «πώς θα αποφασίσουν οι Έλληνες για το όνομα άλλου κράτους» την ώρα που το όνομα παράγει μεταξύ άλλων δικαιώματα μειονοτήτων και αναδρομικές διεκδικήσεις περιουσιών, αρχαιοτήτων κ.λπ., χώρια οι αλυτρωτισμοί — να είναι ελάχιστα περισσότερο γραφικές από τους λίγους έφιππους και τους ελάχιστους μασκαρεμένους του συλλαλητηρίου, όμως το γεγονός παραμένει: η σπουδή της σύνολης Αριστεράς να χαρίσει τα διαφόρων πολιτικών πεποιθήσεων βόρεια πλήθη στη σκληρή Ακροδεξιά (όχι την faux, αλλά την πραγματική, αυτήν που πυρπολεί επί τη ευκαιρία του συλλαλητηρίου καταλήψεις με ζωντανούς ανθρώπους) είναι εντυπωσιακή και, κυρίως, εντελώς επιτελεστική — δηλαδή, δημιουργεί το αποτέλεσμα που περιγράφει. Οι εποχές που περιέγραφε κανείς κάτι ως «ακροδεξιό» για να του κολλήσει ρετσινιά και τον πολιτικό ανθρωποδιώχτη βρίσκονται καλώς ή κακώς πίσω μας, στο 1996-2008. Σήμερα, περιγράφοντας ως «ακροδεξιά» τα φαινόμενα που αφορούν ασύλληπτα περισσότερους πολίτες από τους περιθωριακούς ακροδεξιούς, απλώς κάνεις αποτελεσματικότατα (και ανέλπιστα γι’ αυτούς) τον ατζέντη των τελευταίων. Η καταγγελία, αν όχι ευθεία εξύβριση, των εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών του συλλαλητηρίου, η συγκαταρίθμηση και εξίσωσή τους με τους διάφορους πολιτικούς τυχοδιώκτες ή ακροδεξιούς υπόδικους που βρήκαν ευκαιρία προβολής μέσα στα πλήθη, θα μπορούσε να κατατείνει μόνο στην εμπέδωση της αίσθησης πως αυτοί οι πολίτες είναι πολιτικά ανεκπροσώπητοι και πως δεν έχουν δυνατότητα άλλη από το να δοθούν πολιτικά «στον πρώτο τυχόντα». Δηλαδή, το εγχείρημα να εξορκιστεί η συγκέντρωση εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών ως ακροδεξιά θα μπορούσε, εν τέλει, να την καταστήσει όντως ακροδεξιά εκ του μη όντος. Εν γένει, με αφορμή το συλλαλητήριο διαπιστώθηκε μια βαθιά απέχθεια πολλών κομματιών της Αριστεράς απέναντι τον πραγματικό, και όχι τον φαντασιώδη, λαό (διότι στα πλήθη των 300.000-500.000 πολιτών μπορεί κανείς δικαίως να αρχίσει να μιλά για «λαό»), μια απέχθεια στην οποία τα τελευταία χρόνια μας είχε συνηθίσει κυρίως και πρωτίστως ο φιλελεύθερος χώρος.
Δίπλα στις παρατηρήσεις αυτές πρέπει να διατυπωθεί πως σε παλαιότερη και ίσως ουσιωδέστερη περίπτωση «εθνικού θέματος», όπου όμως θα υπήρχε προσωπικό οικονομικό κόστος με την επιμονή στη θέση της εθνικής, δημοκρατικής, λαϊκής κυριαρχία —και αναφέρομαι στη στάση των πολιτών έναντι του μνημονιακού μηχανισμού μετασχηματισμού της χώρας μετά το καλοκαίρι του 2015, όπως αποτυπώνεται στο νέο δικομματικό σύστημα, στις δημοσκοπήσεις και στη σχετική νηνεμία— παρατηρήσαμε σχεδόν πάνδημη συμμόρφωση, μαζί με εκλογική απόρριψη κάθε μη συμμορφούμενου. Στο ζήτημα της ονομασίας της γείτονος όμως, που η διατράνωση του εθνικού συμφέροντος και κυριαρχίας είναι «δωρεάν», χωρίς προσωπικό κόστος άλλο από τους φεησμπουκικούς καυγάδες και το εισιτήριο του ΚΤΕΛ, διαπιστώνουμε μιαν ασύμμετρη κινητικότητα — πόσω δε μάλλον από πολιτικά πρόσωπα που δεν εφείσθησαν υπερψήφισης απομειώσεων εθνικής κυριαρχίας σε αρκετές νομοθετικές ψηφοφορίες.
Παράλληλα, είναι σαφές πως ποντάρουν στην όλη ιστορία διάφοροι επίδοξοι και φιλόδοξοι (άλλωστε, σε άλλο πλαίσιο, περίπου έτσι δεν έγινε κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ;).Κάποιοι από αυτούς και ιδιαιτέρως οι αγνώστων λοιπών στοιχείων, αν παρατηρηθούν, προξενούν τρόμο ακόμα και σε όποιους θα έβλεπαν με θετικό μάτι το συλλαλητήριο. Κάποιοι άλλοι, πάλι, έχουν ήδη δώσει τα διαπιστευτήριά τους: ο πρώην υπουργός —ιδιότητα που ελάχιστα αναφέρθηκε, αφού το ζητούμενο ήταν ο αντισυστημικός λόγος— στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος είχε εγκαίρως καλέσει σε «ηχηρό ΝΑΙ την Κυριακή» του δημοψηφίσματος του 2015, με τα συνακόλουθα επιχειρήματα. Προφανώς κάποιες διεκδικήσεις εθνικής κυριαρχίας είναι πιο ίσες από άλλες.

Παρασκευή, Ιανουαρίου 26, 2018

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΟΥΣΒΙΤΣ:To Άουσβιτς και εμείς...

Δεν υπάρχει ίσως τόπος που να έχει ταυτιστεί περισσότερο στο σύγχρονο συλλογικό φαντασιακό με την έννοια της επίγειας κόλασης και του ανθρώπινου μαρτυρίου όσο το γερμανικό στρατόπεδο συγκέντρωσης και μαζικής εξόντωσης στο Άουσβιτς. Αν η είσοδος της κόλασης στην Θεία Κωμωδία του Δάντη προκαλεί ακόμα ρίγη δέους με το περίφημο «την πάσα ελπίδα αφήστε όσοι περνάτε» πικάροντας την φαντασία σχετικά με το επέκεινα, το αβάσταχτα ειρωνικό -και απέραντα τραγικό- Arbeit Macht Frei στην είσοδο του στρατοπέδου σε μεταφέρει απότομα πίσω στα καθ’ημάς, και συγκεκριμένα σε μια από τις πιο σκοτεινές και αποτρόπαιες στιγμές της πρόσφατης ιστορίας.
Είναι γνωστός ο προβληματισμός του Theodor Adorno σχετικά με τη «βαρβαρότητα» του να γράφει κανείς ποίηση μετά το Άουσβιτς (αν και συνήθως παρατίθεται χωρίς τα ανάλογα συμφραζόμενα, ενώ ο Γερμανός κοινωνιολόγος και θεωρητικός αναθεώρησε κάπως σε μεταγενέστερα γραπτά του). Θα μπορούσε όμως να υποστηρίξει κανείς πως ακριβώς μετά την ακραία εμπειρία και τον παραλογισμό του Άουσβιτς, αν κάτι μπορεί πραγματικά να ειπωθεί με νόημα τότε ίσως να γίνεται πιο αποτελεσματικά κάτι τέτοιο μέσω της ποίησης και, πιο γενικά, μέσω του έντεχνου και δημιουργικού λόγου. Η ανεπάρκεια άλλωστε των ψυχρών αριθμών και η αδυναμία των όποιων στατιστικών στοιχείων και καταγραφών να αποδώσουν πειστικά το μέγεθος και την ένταση μιας τραγωδίας που κόστισε ένα περίπου εκατομμύριο ανθρώπινες ζωές είναι έκδηλες (όπως είχα γράψει σε προηγούμενο άρθρο σχετικά με το εξαιρετικό «Maus» του Art Spiegelman, «η ένταση μιας και μόνο σελίδας μπορεί να είναι τόσο μεγάλη που να επιδρά τελικά στην συνείδηση του αναγνώστη περισσότερο από τόμους ολόκληρους ιστορικών αναλύσεων»).
Για τον λόγο αυτό, τα πιο συγκλονιστικά ίσως εκθέματα στον σημερινό χώρο του στρατοπέδου είναι τα απλά, καθημερινά αντικείμενα των θυμάτων που έχουν αποκτήσει πλέον ειδικό συναισθηματικό βάρος και ιστορική αξία: ατελείωτοι σωροί από παπούτσια, κατσαρολικά σκεύη και σκελετοί από κατεστραμμένα γυαλιά, καθώς και τόνοι γυναικείου μαλλιού που οι ναζί χρησιμοποιούσαν για την παραγωγή υφασμάτων.
ΣΧΕΤΙΚΑ

Προς το τέλος της επίσκεψης, το φρεσκοβρεγμένο χώμα αναδύει μια ακαταμάχητη ευωδία μετά το πέρας μιας σύντομης καλοκαιρινής βροχής. Το μυαλό μου πάει σε όλους όσους δεν κατάφεραν να βγουν ζωντανοί –και ήταν η συντριπτική πλειοψηφία– για να χαρούν αυτήν την τόσο απλή και θεμελιώδη απόλαυση, την κατάφαση της ζωής που προσφέρει λίγος ήλιος και ένα κομμάτι καθαρού ουρανού – το ίδιο εκείνο στο οποίο αναφέρεται ο Ιταλός συγγραφέας και επιζήσας του Άουσβιτς Primo Levi στο συγκλονιστικό έργο του «Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος»: «Θα πεθάνουμε όλοι, είμαστε ετοιμοθάνατοι· εάν μου μένουν δέκα λεπτά (...) θέλω να τα αφιερώσω σε κάτι άλλο (...), να κοιτάξω τον ουρανό με την σκέψη ότι ίσως τον βλέπω για τελευταία φορά».
Για τον άθεο, η εμπειρία του Άουσβιτς είναι το πιο τρανταχτό επιχείρημα για την ανυπαρξία ενός αγαθού Θεού, αν όχι υπέρ της μη ύπαρξης ενός Θεού εν γένει. Ταυτόχρονα, όμως, η ίδια εμπειρία αποτέλεσε για πολλούς πιστούς και έγκλειστους των στρατοπέδων συγκέντρωσης τη μεγαλύτερη δοκιμασία της πίστης τους, η οποία ήταν και το τελευταίο τους στήριγμα σε μια φρικιαστική και βασανιστική πορεία προς έναν πλήρως ατιμωτικό θάνατο χωρίς ίχνος αξιοπρέπειας. Ο Levi αποδίδει με γλαφυρότητα αυτή την αντίφαση: «Βλέπω και ακούω τον γερό Κουν να προσεύχεται δυνατά (...). Ο Κουν ευχαριστεί τον Θεό γιατί γλίτωσε από την επιλογή. Ο Κουν είναι παράλογος (...). Δεν ξέρει ότι την επόμενη φορά θα είναι η σειρά του; (...) Εάν ήμουν Θεός, θα έφτυνα στη γη την προσευχή του Κουν».
Αν το κεφάλαιο Άουσβιτς πρέπει μας απασχολεί ακόμα είναι γιατί δείχνει πως η χειρότερη, η πιο σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης, παρόλο που κατά διαστήματα φαίνεται να βρίσκεται σε κατάσταση χειμερίας νάρκης, μπορεί να εκδηλωθεί ανά πάσα στιγμή αν τα αντανακλαστικά και ο βαθμός ευαισθησίας της κοινωνίας ελαττωθούν τόσο ώστε να μην ανταποκρίνονται πια στις απαιτήσεις ακόμα και του πιο βασικού ανθρωπισμού.
«Αυτοί που δεν θυμούνται το παρελθόν είναι καταδικασμένοι να το επαναλάβουν» είχε πει ο φιλόσοφος George Santayana, και είναι γεγονός πως η σημερινή συγκυρία δείχνει να αγνοεί απελπιστικά τα μαθήματα από το Άουσβιτς και το ολοκαύτωμα – μια σύντομη αναδρομή στις πρόσφατες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις (άνοδος ακροδεξιών και νεοναζιστικών μορφωμάτων, έξαρση ρατσιστικών και ξενοφοβικών συμπεριφορών, ρητορική μίσους σε διεθνές επίπεδο, κτλ.) αρκεί για να φανεί πόσο ανησυχητική είναι η τωρινή κατάσταση σε παγκόσμια κλίμακα. Ενδεικτικοί είναι άλλωστε οι συνεχιζόμενοι ισχυρισμοί από αρνητές του ολοκαυτώματος 70 και πλέον έτη μετά το Άουσβιτς, όσο και –από την άλλη πλευρά– οι κατά καιρούς χειρισμοί του ίδιου του ισραηλινού κράτους και η σκληρή επεκτατική πολιτική του.
Είναι, συνεπώς, εξαιρετικά δύσκολο να παραμένει κανείς αισιόδοξος ως προς την ανθρώπινη φύση ή την εξελικτική πορεία του πολιτισμού βλέποντας πόσο εύκολα μπορεί να ξανακυλήσει η ανθρωπότητα προς την άβυσσο. Το αν το Άουσβιτς διατηρεί ακόμα κάποια αξία πέραν του καθαρά ιστορικού ενδιαφέροντος για όλα όσα συνεχίζει να συμβολίζει, αυτό εξαρτάται τελικά από όλους εμάς και το κατά πόσο η παιδεία, η κριτική σκέψη, και η ιστορική μνήμη μπορούν και επηρεάζουν την στάση και τις επιλογές μας σχετικά με τα όλα όσα λαμβάνουν χώρα σήμερα, διαμορφώνοντας παράλληλα τις συνθήκες για ένα καλύτερο –ή σκοτεινότερο– αύριο.

Άρθρο του Μητροπολίτου Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου για την εορτή των Τριών Ιεραρχών

Άρθρο του Μητροπολίτου Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου  για την εορτή των Τριών Ιεραρχών
Ἡ ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν δὲν συνιστᾶ ἁπλῶς ἕνα τυπικὸ ἑορτασμὸ πρός τιμήν τριῶν ἀνθρώπων οἱ ὁποῖοι προσέφεραν κάποια πράγματα στὴν κοινωνία, μάλιστα, στὴν ἐποχὴ ποὺ ἔζησαν, τὸν τέταρτο δηλ, αἰῶνα μ. Χ.
 
Αὐτὴ ἡ ἑορτὴ εἶναι ἡμέρα μνήμης καὶ τιμῆς τῶν τριῶν μεγίστων Ἱεραρχῶν καί Φωστήρων, ὄχι μόνο τοῦ Ὀρθοδόξου χριστιανικοῦ κόσμου, ἀλλὰ καὶ τῆς οἰκουμένης ὁλοκλήρου, ἀφοῦ ἀνεδείχθησαν ἀστέρες ὑπέρλαμπροι τῆς ὑφηλίου ἁπάσης.
 
Αὐτὸ τὸ ἐπέτυχαν οἱ ἃγιοι τρεῖς Ἱεράρχες, Βασίλειος ὁ Μέγας, Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καί Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, μέσα ἀπὸ πολλούς καὶ κοπιώδεις κατά Θεόν ἀγῶνες, ἀσκητικὴ ζωὴ καὶ μελέτη, ὄχι μόνο τῆς χριστιανικῆς σοφίας, ἀλλὰ καὶ τῆς ἑλληνικῆς γνώσεως καὶ παιδείας. Κυρίως ὅμως ἔφθασαν σὲ αὐτὸ τὸ ὕψος διότι ἦσαν θεούμενοι, ὡς ἔχοντες βαθειὰ ἐμπειρικὴ βιωματικὴ σχέση μὲ τὸν Θεὸ καὶ ὡς ἐμφορούμενοι ἀπὸ θυσιαστικὴ ἀγάπη πρὸς τὸν ἄνθρωπο, τὸν δημιουργηθέντα «κατ΄ εἰκόνα καὶ καθ΄ ὁμοίωσιν Θεοῦ».
 
Μὲ τὴν ὅλη ζωὴ καὶ ἁγία πολιτεία τους, ἀνεμόρφωσαν καὶ κατεκόσμησαν τὰ ἀνθρώπινα ἦθη, σὲ ἐποχὲς ἀθεΐας καὶ αἱρέσεων καὶ σὲ χρόνους  ἀπανθρωπίας.
 
 Ὡς ποταμοὶ μελίρρυτοι τῆς κατὰ Θεὸν γνώσεως καὶ τῆς κατὰ κόσμον σοφίας καὶ ὡς Πατέρες ποὺ ἕνωσαν τὸν ἀρχαῖο Ἑλληνικὸ κόσμο μὲ τὴν ἀπὸ τὸν Θεὸ ἀποκεκαλυμμένη ἀλήθεια, διασώσαντες ὅσα ὡραῖα στοιχεῖα τῆς θύραθεν γνώσεως καὶ σοφίας καὶ τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ, ἐν καιρῷ μάλιστα ποὺ αὐτὸς ὁ πολιτισμὸς ἔπνεε τὰ λοίσθια, ὁρίσθησαν καὶ δικαίως ὡς προστάτες τῆς Παιδείας καὶ τῶν Γραμμάτων, τιμώμενοι ἀπὸ ὅλες τὶς βαθμίδες τῆς Ἐκπαιδεύσεως.
 
Μέχρι τώρα ὁ ἑορτασμός γινόταν μέ ἐκκλησιασμό τῶν μαθητῶν, κατά τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων καί μέ ὁμιλίες στά Σχολεῖα καί ἀναφορά στούς μεγάλους Διδασκάλους τῆς Οἰκουμένης.
 
 Ὅμως μὲ Ὑπουργικὴ ἀπόφαση τῶν τελευταίων ἡμερῶν, ἡ ἡμέρα τῶν Τριῶν Ἱεράρχων ὁρίστηκε ὡς ἀργία. Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπο, ἡ  ἑορτὴ αὐτὴ δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τιμηθῇ ὡς μέχρι τώρα συνέβαινε, ἀφοῦ δὲν θὰ ἐκκλησιασθοῦν οἱ Μαθηταὶ μὲ τοὺς Δασκάλους, ὃπως ἐκκλησιάζονταν ἓως τὸν τελευταῖο ἑορτασμό, διότι αὐτό δέν προβλέπεται στήν Ἐγκύκλιο.
 
Διερωτώμεθα, εἰς τί ἐξυπηρετεῖ μιά ἀπόφαση, γιά μιά τέτοια ἀργία, ἀφοῦ οὐδεμία μέριμνα λαμβάνεται γιὰ οὐσιαστικὴ τιμὴ τῶν τρισμεγίστων Φωστήρων καὶ Πατέρων  τῆς οἰκουμένης, τῶν προστατῶν τῶν Ἑλληνικῶν γραμμάτων καὶ τῆς παιδείας;
 
Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ κάνομε ἔκκληση,  ἀφ’ ἑνὸς μὲν στοὺς γονεῖς τῶν μαθητῶν, ἀφ’ ἑτέρου δὲ στοὺς ἐκπαιδευτικοὺς νὰ συστήσουν στὰ παιδιά μας, στοὺς μαθητάς, ὥστε νὰ τιμήσουν τοὺς τρεῖς Ἁγίους Πατέρας, μὲ τοὺς συμμετοχή τους στὴ Θεία Λειτουργία κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τους, στὶς 30 Ἰανουαρίου καὶ νὰ ὠφεληθοῦν ἀπὸ τὴν μελέτη τοῦ βίου τους, ἀντλώντας πολύτιμα στοιχεῖα ὡς ἐφόδια γιὰ τὴν περαιτέρω πορεία τους καὶ τὴν ἐν γένει πρόοδό τους.
 
 Ἀλλὰ καὶ στὰ παιδιά μας στοὺς μαθητάς ἀπευθυνόμεθα πατρικά καί τούς προτρέπωμε νὰ ἐκκλησιασθοῦν κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, τιμώντας μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο τοὺς Οἰκουμενικοὺς αὐτοὺς Διδασκάλους καὶ Πατέρας.
 
 Πιστεύομε ὅτι οἱ οἰκογένειες πρέπει νὰ ἔχουν ὡς κέντρο τῆς ζωῆς τους τὶς μεγάλες πανανθρώπινες ἀξίες ὅπως τὶς ὑπηρέτησαν οἱ Τρεῖς Ἱεράρχαι, κάνοντας τὴν ὑπέρβαση τῶν γηΐνων καὶ φθαρτῶν καὶ ἀφήνοντας πολύτιμη παρακαταθήκη περί τοῦ ἑνός καί μόνου ἀληθινοῦ Θεοῦ καί περί τοῦ ὅτι ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι μιά ἁπλῆ βιολογικὴ ὕπαρξη ἀλλὰ, «μικτὸς προσκυνητὴς, ἐπόπτης τῆς ὁρωμένης κτίσεως καὶ μύστης τῆς νοουμένης». (Ἃγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος)
 
 Σᾶς περιμένομε λοιπόν, τούς Δασκάλους, τούς μαθητάς καί τούς γονεῖς μὲ πολλὴ ἀγάπη  καὶ χαρὰ στὸν οὐσιαστικὸ ἑορτασμὸ τῆς ἑορτῆς, τῶν τριῶν Μεγάλων Πατέρων καὶ Ἱεραρχῶν, ὁ ὁποῖος ἔχει ὡς κέντρο τὴν Θεία Λειτουργία, γύρω  ἀπὸ τὴν ὁποία ὑφαίνονται ὅλες οἱ ἄλλες ἐκδηλώσεις γιὰ  τοὺς Ἁγίους.
 
Ἐλᾶτε ἀδελφοί μου νὰ τιμήσωμε τοὺς Ἁγίους μας. Δὲν ὠφελεῖ ἡ ἀργία μὲ τὴν ἒννοια τῆς πνευματικῆς ραστώνης καὶ ἀδιαφορίας, ἀλλὰ μὲ τὴν συμμετοχὴ στὶς ἱερὲς τελετουργίες γιὰ τοὺς μεγάλους αὐτούς Ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας καί φωστῆρες τῆς οἰκουμένης.

Πέμπτη, Ιανουαρίου 25, 2018

Μετανεωτερική Ελλάδα και θρησκευτικότητα




Κατά την άποψή μας σύνολη η Ελλάδα του 21ου αιώνα αποτυπώνεται στη δηλωτική πινακίδα Κ-14 του Κ.Ο.Κ.,  ο οποίος μας διευκρινίζει ότι:  «Οι πινακίδες αναγγελίας κινδύνου (Κ-1 μέχρι Κ-41) τοποθετούνται για να εφιστούν την προσοχή αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς για τους κινδύνους που υπάρχουν στην οδό προς την κατεύθυνση της κίνησής τους, ώστε να λαμβάνουν έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα και, σε περίπτωση ανάγκης, να μειώνουν την ταχύτητα πορείας τους για να τους αποφεύγουν».[1]
Η πινακίδα Κ-14 (Kίνδυνoς από πτώση βράχων και από την παρoυσία τoυς στo oδόστρωμα) είναι δηλωτική του κινδύνου ενδεχόμενων κατολισθήσεων. Υπόρρητα η κρατική πινακίδα μεταβιβάζει την ευθύνη στον διερχόμενο οδηγό· είναι δική του ευθύνη η απόφαση να συνεχίσει να οδηγεί. Το κράτος, οι φορείς, οι ποικίλοι εμπλεκόμενοι, ολοκλήρωσαν ό,τι προέβλεπαν οι εθνικοί κανονισμοί. Τα υπόλοιπα είναι ευθύνη άλλου. Η συχνότατη παρουσία της πινακίδας Κ-14  στις ελληνικές εθνικές οδούς απαλλάσσει όλους από κάθε ευθύνη πλην του οδηγού, ο οποίος βρίσκεται ξαφνικά μπροστά στη μεγάλη απόφαση· συνεχίζει ή όχι να οδηγεί; Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρξουν θανατηφόρα ατυχήματα από τις σημασμένες κατολισθήσεις, τότε ενδέχεται να φταίει ο Θεός (sic!) ο οποίος τοποθέτησε το φονικό βουνό στην πορεία του οδηγού.[2]
            Η πορεία του ελληνικού κράτους και της κοινωνίας των πολιτών ακολούθησε τα βήματα της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. Η υπερκατανάλωση με την ταυτόχρονη απουσία παραγωγής και ανάπτυξης, το άγνωστο εργασιακό ήθος, η διαιώνιση της ημιμάθειας και η έλλειψη κινήτρου για ενέργεια οδήγησαν μαθηματικά στην πολιτιστική, ηθική και οικονομική κρίση που βιώνεται σήμερα στη χώρα.[3]
            Το ανώδυνο εργαλείο της ανθρωπογεωγραφίας, η μετονομασία της ονοματοθεσίας των οδών περιθωριοποιήθηκε, δείγμα ίσως της από – πολιτικοποίησης της Ελλάδας και συνεπώς των πολιτών της.[4] Η άποψή μας είναι ότι η κοσμική εξουσία δεν έχει διαμορφώσει νέο πλαίσιο «κατεύθυνσης» της ιστορικής συλλογικής μνήμης των νεοελλήνων εξαιτίας (ίσως) μιάς αποδυνάμωσης της έννοιας του έθνους και της ανάλογης περιθωριοποίησης του ελληνικού εθνικισμού. Στον θολό αιώνα της μετανεωτερικότητας η ενεργοποίηση της συλλογικής μνήμης των νεοελλήνων μάλλον ξεχάσθηκε στα τέλη του 20ου αιώνα.[5]
Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ανάμεσα στις ενέργειες και δράσεις του ξεχώρισε για την ευρεία χρήση των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας (ΜΜΕ), την οποία επέλεξε ως δημοκρατική και άμεση επικοινωνία με τους πιστούς και το Κράτος.[6] O Habermas όμως, στο βιβλίο του «The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Categrory of Bourgeois Society» υποστηρίζει ότι η δημοκρατική συζήτηση, ένας από τους σκοπούς της δημόσιας σφαίρας, εξαιτίας της ανάπτυξης των ΜΜΕ έχει απωλέσει ένα μεγάλο μέρος της δημοκρατικότητάς της. Η  κοινή γνώμη δεν διαμορφώνεται πλέον από τις ανοικτές δημοκρατικές συζητήσεις αλλά από την «χειραγώγηση» των ΜΜΕ.[7] Ο μακαριστός Χριστόδουλος συνήθιζε να επεμβαίνει σε εθνικά και γλωσσικά θέματα και προτιμούσε «την οικονομική παγκοσμιοποίηση όχι όμως την πολιτιστική». Το «δικαίωμα του τελευταίου πολίτη» για την έκφραση απόψεων για εθνικά θέματα εκφράζεται δημόσια μέσα από τον Αρχιεπισκοπικό βαθμό ενώ τονίζεται η «εθνική αποστολή της Εκκλησίας» με στόχο την ενδυνάμωση της εθνικοποίησης της Ορθοδοξίας.  Θέματα όμως, όπως αυτά της καθολικότητας και της αποστολικότητας της Εκκλησίας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης δεν επικοινωνούνται στους πιστούς αλλά ούτε και φαινόταν να απασχολούν την Εκκλησία της Ελλάδας.[8]

[1]Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, στο http://www. yme.gr/imagebank/categories/KOK_pdf.pdf,  ημερομηνία πρόσβασης,  9 Μαίου 2016.

[2]Σημειώνεται ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες συνήθως δεν αναγνωρίζουν την κατολίσθηση ως «φυσική καταστροφή»  και δεν αποπληρώνουν τις υλικές ζημιές.

[3]Κονδύλης, Ἡ παρακμή τοῦ Ἀστικοῦ Πολιτισμοῦ, σσ. 43-47.

[4]Η μόνη σημαντική αλλαγή ονοματοθεσίας κατά τον 21ο αιώνα (έως σήμερα) είναι η αλλαγή της οδού Μεσολογγίου. Μετονομάσθηκε σε οδό Αλεξάνδρου Γρηγορόπουλου στα Εξάρχεια της Αθήνας. Δαλκαβούκης, «Η μεταπολίτευση στους δρόμους», σ. 53. Πρόσφατα μία ακόμα μετονομασία οδού, η οδός Παύλου Φίσσα προστέθηκε στο φάσμα των μετονομασιών.

[5]Δεν υφίσταται συλλογική μνήμη δίχως το πλαίσιο του χώρου. Μέσα από αυτόν ενεργοποιείται η φαντασία και η σκέψη των ανθρώπων συνεχώς. Halbwachs, Η συλλογική μνήμη, σσ. 167-168.

[6] Τα ΜΜΕ λειτουργούν με συγκεκριμένο πλαίσιο και χρησιμοποιούν εργαλειακή προσέγγιση. Δηλαδή η πρόκριση ενός θέματος σε «είδηση» είναι συνάρτηση από τον τόπο της κινητοποίησης ο οποίος επιλέγεται να καλυφθεί (επαρχία / πρωτεύουσα, αναπτυγμένοι / υπανάπτυκτοι λαοί, κ.ο.κ.) και από την πολιτική και κοινωνική συγκυρία της χρονικής στιγμής της «είδησης». Η μορφή μιάς δημόσιας εκδήλωσης για να προβληθεί από τα ΜΜΕ θα πρέπει να πληροί τρείς σχεδόν αλληλένδετους άξονες: α) της μαζικότητας της κινητοποίησης, β) την «καρναβαλική θεατρικότητα» που περιέχει και γ) τον βαθμό της «βίας», δηλαδή υλικές καταστροφές, συλλήψεις, τραυματισμούς κ.λ.π. Συνήθως, οι τρείς αυτοί άξονες προκύπτουν από σχεδιασμό και όχι αυθόρμητα, γιαυτό και το αντίτιμο της δημοσιότητας είναι η έλλειψη αυθορμητισμού. Τα ΜΜΕ επειδή είναι πρωτογενείς φορείς κοινωνικοποίησης συμβάλουν στη διατήρηση των υπαρχουσών ταξικών, εξουσιαστικών αλλά και ιεραρχικών ισορροπιών. Αυτό γίνεται με την κατασκευή ενός κλίματος αγωνίας για την επικείμενη είδηση, την περιγραφή της όποιας σύγκρουσης, τον απολογισμό της λήξης της σύγκρουσης ως προσωρινή επίλυση του προβλήματος και με την αναγγελία της επόμενης σύγκρουσης. Με τον τρόπο αυτό υφίσταται μια διαρκής εκκρεμότητα και ένας φόβος για νέες συγκρούσεις. Κωνσταντινίδου, «Η πολιτική ταυτότητα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης», σσ. 60, 73-84

[7]Giddens, Κοινωνιολογία, σσ. 502-503.

[8]Καλαϊτζίδης, Ορθοδοξία και Ελληνισμός στη σύγχρονη Ελλάδα, σσ. 63-65, 111-112 και Νίκος Δεμερτζής, «Πολιτική και επικοινωνία: Όψεις εκκοσμίκευσης της Ορθοδοξίας» στο στο συλλογικό Θρησκείες και πολιτική στη νεωτερικότητα, Λίποβατς, Θ., Δεμερτζής, Ν., Γεωργιάδου, (επιμ.), μτφρ. Γ. Μερτίκας, Κ. Κουρεμένος (Αθήνα: Κριτική, 2002), σσ. 149-156.

Σ’ ένα νεαρό για τη μοναξιά και την αληθινή επικοινωνία

Μη φοβάσαι δεν είσαι μόνος. Μόνος είναι εκείνος που δεν γνωρίζει τον Θεό ακόμα και αν όλοι οι άνθρωποι συναναστρέφονται μαζί του.

Αυτός, και στην πιο πολυάριθμη κοινωνία, θα έλεγε- όπως και τώρα λένε κάποιοι- «βαριέμαι, δεν ξέρω τι θέλω να κάνω με τον εαυτό μου, όλα είναι βαρετά». Αυτές είναι ψυχές άδειες από τον Θεό, φλοίδες χωρίς κουκούτσι, στάχτη χωρίς κάρβουνο. Αλλά εσύ δεν είσαι μόνος αφού είσαι πλάι στον Κύριο και ο Κύριος δίπλα σου. 

Άκουσε πώς ο μεγάλος Παύλος , ο απόστολος της οικουμένης, ήταν κάποτε εγκαταλελειμμένος απ’ όλους, και πώς μιλά: «Εν τη πρώτῃ μου απολογίᾳ ουδείς μοι συμπαρεγένετο, αλλά πάντες με εγκατέλιπον· μη αυτοίς λογισθείη· ο δε Κύριός μοι παρέστη και ενεδυνάμωσέ με, ίνα δι’ εμού το κήρυγμα πληροφορηθεί και ακούσει πάντα τα έθνη· και ερρύσθην εκ στόματος λέοντος.» ( Β’ Τιμ. 4, 16-17 ) . Βλέπεις, λοιπόν, πόσο άγια σκέφθηκε και μίλησε ο δούλος του Χριστού Παύλος σ’ εκείνες τις πρώτες μέρες, όταν στον κόσμο δεν υπήρχε ακόμα ούτε ένας χριστιανικός ναός, ούτε ένας χριστιανός άρχοντας! Ενώ σήμερα όλη η γη είναι στολισμένη με χριστιανικούς ναούς και οι χριστιανοί απαριθμούνται σε κάτι εκατοντάδες εκατομμύρια. 

Μη λυπάσαι, λοιπόν, επειδή αισθάνεσαι μοναξιά στον δικό σας τόπο. Αν αισθάνεσαι σαν να είσαι στην έρημο, όπως γράφεις, γνώριζε ότι πολλοί στην έρημο σώθηκαν. Αλλά όλοι αυτοί οι ερημίτες του Θεού ανήλθαν στη μεγάλη κοινωνία του Θεού και των αγγέλων του Θεού. 

Υπήρχαν άνθρωποι που για πενήντα ολόκληρα χρόνια δεν είδαν ανθρώπινο πρόσωπο και όμως δεν έλεγαν «είμαστε μόνοι»! Αφού ο Θεός ήταν μαζί τους και αυτοί με τον θεό. Μπορείς να ζήσεις χωρίς κανέναν και χωρίς τίποτα∙ χωρίς τον Θεό όμως δεν μπορείς. Αυτή είναι η δική τους μαρτυρία που την παρέδωσαν στην Εκκλησία ως κάποιο κεφάλαιο δικό της. 

Δεν είναι γνωστό εάν κάποιος άθεος μπόρεσε να επιζήσει επί πενήντα χρόνια σε πλήρη μοναξιά στην έρημο. Αυτό δεν έχει σημειωθεί στην ιστορία του ανθρώπινου γένους. Δεν είναι σε θέση ένας άθεος να πράξει κάτι τέτοιο. 

Σε κάποιον σαν αυτόν είναι βαρετό να ζει μέσα στην κοινωνία των ανθρώπων και ακόμα πιο μονότονο- ακόμα και αδύνατο- έξω από την κοινωνία. Διότι ο άθεος αναζητά τους ανθρώπους για να τους κεντρίσει την καρδιά με την αθεΐα του και να θρέψει τον εαυτό του με τον πόνο τους. Αλλά στην έρημο ποιόν να βρει να φάει παρά μόνον τον ίδιο του τον εαυτό; Και με ποιανού τον πόνο να τραφεί παρά με τον δικό του; 

Γι’ αυτό απογείωσε τις σκέψεις σου στα πνευματικά ύψη όπου κατοικεί Εκείνος που μόνος Του είναι η μεγαλύτερη και τρυφερότερη κοινωνία από κάθε ανθρώπινη κοινωνία . Εκείνον να υπηρετείς, μ’ Εκείνον να συναναστρέφεσαι, σ’ Εκείνον να μιλάς , για Εκείνον αγωνίσου, Εκείνον αγάπα με όλη σου την καρδιά, με όλον τον νου σου. Εκείνος θα βρει τρόπους να ανοίξει τα μάτια των γειτόνων σου και την καρδιά τους, ώστε να εμφανίσει σ’ αυτούς τη ζωντανή πίστη σ’ Αυτόν. Τότε στον τόπο σου θα ψάλλεται η δόξα του Θεού όχι μόνον από έναν σολίστ, όπως τώρα, αλλά από μία χορωδία.
Ειρήνη και υγεία από τον Θεό. 

Απόσπασμα από το βιβλίο «Δεν φτάνει μόνο η πίστη»
Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς

Πηγή

Ό,τι δεν μπορείς να το καταλάβεις, μην το κοροϊδεύεις!

Εν ονόματι της “δημοκρατίας” και της ελευθερίας του λόγου
(της ασυδοσίας πες καλύτερα…) εν ονόματι της προόδου και του σεβασμού σε κάθε τι(επιλεκτικά όμως, μόνο κάποιους να σεβόμαστε,οι άλλοι ας μην μάς σέβονται…)επιτρέπεται να διακωμωδούνται ιερά και όσια της Φυλής μας αξίες και ιδανικά που έμειναν ορθά στο διάβα του χρόνου.

Κρίμα… ξεπεσμός,κατάντια, σε μια κοινωνία που θέλει να χαρακτηρίζεται προοδευτική και σύγχρονη σε μια κοινωνία που κάθε τι το “διαφορετικό” λέει ότι είναι άξιο σεβασμού…
Σεβασμός στη διαφορετικότητα, λοιπόν,αλλά προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Σεβασμός σε κάτι τι που αποδομεί όχι σε ό,τι στηρίζει και συντηρεί γενιές και αιώνες ιστορίας…
Αλλά να θυμάστε:“Όποιος κοροϊδεύει τον εαυτό του κοροϊδεύει!”Ναι, τόσο απλά.
Αυτό ισχύει, αυτό αποφαίνεται και η επιστήμη που και αυτή την θέλετε στρατευμένη.
Ότ,ι δεν καταλαβαίνεις, ό,τι δεν μπορείς να νιώσεις, μην το κοροϊδεύεις…
Προσπάθησε να σκύψεις πάνω του, να το ακούσεις, να το αφουγκραστείς και σίγουρα κάτι καλό θα πάρεις,κάτι θα μιλήσει μέσα σου…
Κάτι σου λείπει κάτι υψηλό και ιερό.Γι΄ αυτό δεν μπορείς να κατανοήσεις την αγάπητων άλλων για Θεό και Πατρίδα,τον σεβασμό τους και την προσήλωσή τους σε αξίες και ιδανικά…
Εμείς θα ευχόμαστε να έχουμε όλοι καλή φώτιση.




(Γραμμένο με αφορμή τηλεοπτική εκπομπή όπου διακωμωδήθηκε παραδοσιακή στολή της Μακεδονίας με τον ιδιόμορφο εντυπωσιακό κεφαλόδεσμό της (το «κατσούλι»), που παρουσιάζει καταπληκτική ομοιότητα με το αρχαίο Ομηρικό και Μακεδονικό κράνος.

Σύμφωνα με την τοπική παράδοση το «κατσούλι» ανάγεται στην εποχή του Μ. Αλεξάνδρου, όταν κατά τη διάρκεια μιας μάχης οι άνδρες νικήθηκαν και οι γυναίκες πολέμησαν γενναία, με αποτέλεσμα να ηττηθεί ο εχθρός. Ο Μέγας Αλέξανδρος τότε, για να τις τιμήσει, διέταξε τους άνδρες να βγάλουν τις περικεφαλαίες και να τις φορέσουν οι γυναίκες.

Η πανέμορφη και «αρχοντική» αυτή στολή, θεωρείται από τις αρχαιότερες Ελληνικές ενδυμασίες και έχει καθιερωθεί να ονομάζεται ως «η στολή του Γιδά» (Αλεξάνδρεια Ημαθείας) και να εκπροσωπεί τον γεωγραφικό χώρο της Μακεδονίας.

Οι γυναίκες του Ρουλμουκιού, για πάρα πολλά χρόνια σε καθημερινή βάση, φορούσαν με τελετουργικό τρόπο την σύνθετη και ιδιόμορφη αυτή στολή, προσαρμοσμένη ανάλογα στα στάδια της ζωής τους, έτσι ώστε να απεικονίζει και την κοινωνική τους καταξίωση.

Λέει λοιπόν στ' αλβανικά: "με τις πέτρες που μας πετούν, εμείς χτίζουμε εκκλησίες" Αναστάσιος, Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας

Οι «κατασκευές» των πατριδοκάπηλων…



Έχουμε υπογραμμίσει πολλές φορές ότι οι «υπερπατριώτες» φωνακλάδες είναι κάλπικοι παράδες: Σκέτοι δημοκόποι πατριδοκάπηλοι και κατά κανόνα «βαποράκια» των καθεστωτικών σχεδιασμών… 
Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο: Όσο πιο υστερικά φωνάζεις για «πατρίδα», «δημοκρατία» και «ηθική», τόσο και πιο μεγάλος απατεώνας είσαι… 
Ο πατριωτισμός, η ηθική, κ.λπ, δεν είναι «εμπορεύματα» της αγοράς.


Γνωστά τα παραδείγματα. Τα πλέον κραυγαλέα: Καρατζαφέρης και Χρυσή Αυγή… 

Γνωστός και ο διατεταγμένος ρόλος τους: Να εμπορεύονται, αλλά κυρίως να προβοκάρουν και να δυσφημίζουν τα πατριωτικά αισθήματα και τις «εθνικές» εκδηλώσεις του ελληνικού λαού… 

Τέτοιοι ασύστολοι πατριδοκάπηλοι, οι οποίοι ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ και «διατεταγμένα» προβοκάρουν, χυδαία και αδίστακτα, κάθε πατριωτική εκδήλωση και «εθνικό» πρόβλημα, υπάρχουν και στο χώρο της Εκκλησίας… 

Οι πλέον κυνικοί είναι ο Άνθιμος και ο Αμβρόσιος…
 

Ο Άνθιμος, αυτός ο υστερικός υποστηρικτής, από τον άμβωνα της Εκκλησίας, των Μνημονίων, της ΕΕ και των κατοχικών ανδρεικέλων, το παίζει και φανατικός «πατριώτης»!!! 

Υστερικός «υπερπατριώτης» από τη μια και φανατικός ΥΠΕΡ του 4ου Ράιχ που ισοπεδώνει, καταστρέφει και αφανίζει την Ελλάδα…
 

Ο Άνθιμο βεβαίως,
 έχει γίνει, πλέον καταγέλαστος με τις βροντώδεις αντιφάσεις του και τις βλακείες του… 

Ωστόσο αυτός ο καταγέλαστος πατριδοκάπηλος χρησιμοποιείται από τα αφεντικά του και από όλες τις ποικιλίες των «αριστερών» υπαλλήλων του καθεστώτος για το προβοκάρισμα και τη δυσφήμιση κάθε πατριωτικής εκδήλωσης, όπως αυτή του «Μακεδονικού»… 

Το ίδιο αξιοποιείται και ο έτερος «διατεταγμένος» προβοκάτορας: ο Αμβρόσιος… 

Το ίδιο και αυτός αποτελεί τη διπρόσωπη αιχμή της καθεστωτικής υστερίας: Από τη μια «εξεγερμένος» «υπέρ-πατριώτης» και από την άλλη ΠΙΣΤΟΣ στο καθεστώς του 4ου Ράιχ… 

Διαβάστε ένα σχετικό κείμενο, εδώ: 
http://resaltomag.blogspot.gr/2011/06/blog-post_1638.html
 

Βεβαίως ο Αμβρόσιος είναι πιο ΚΥΝΙΚΟΣ προβοκάτορας και δυσφημιστής των «εθνικών» ζητημάτων… 

Διότι όταν φωτογραφίζεσαι αγκαλιά με το πολιτικό, προβοκατόρικο κατασκεύασμα του καθεστώτος και του παρακράτους (Χρυσή Αυγή), αυτό αποτελεί μια ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ πράξη, αλλά και «διατεταγμένη» εναντίον των πατριωτικών ζυμώσεων και λαϊκών Κινημάτων… 

Δείτε εδώ: 
http://news.in.gr/greece/article/?aid=1500192577&ref=newsroomwidget&subscriberUrl=www.tanea.gr
 

Εδώ ΑΝΟΙΚΤΑ και ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ (εκτός αν είναι εντελώς ηλίθιος) ο Αμβρόσιος προβοκάρει το Συλλαλητήριο για το «Μακεδονικό» 

Δίνει το «άλλοθι» και το «τεκμήριο» στις δυνάμεις του 4ου Ράιχ και στις ποικίλες πολιτικές και δημοσιογραφικές πόρνες τους (ΟΛΩΝ των χρωμάτων), ΚΑΙ ιδιαίτερα σε αυτές του Σόρος, να σκούζουν για «εθνικισμούς» και CIA… 


ΠΑΝΤΑ κάθε καθεστώς, ιδιαίτερα αυτά του σύγχρονου ΦΑΣΙΣΜΟΥ (4ο Ράιχ) εφευρίσκει ή κατασκευάζει τους «διαβόλους» του για «σκιάχτρα», αλλά και για να προβοκάρουν και να δυσφημίζουν τα κινήματα… 

Οι υστερικοί πατριδοκάπηλοι της Πολιτικής, αλλά και της Εκκλησίας είναι τέτοιες «κατασκευές» του 4ου Ράιχ για να αξιοποιούνται από το καθεστώς, αλλά και από τις «αριστερές» κατασκευές των «χρήσιμων ηλιθίων» και του Σόρος…

πηγή
το είδαμε εδώ

«Γάμος, δρόμος πρὸς τὸ καθ' Ὁμοίωσιν» (23-1-2018)

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...