| Προδημοσίευση από υπό έκδοση βιβλίο | ||
| του Ιωάννου Π. Μπουγά*
Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Δασκαλάκης (1945-1961) προΐσταται, της εν Μεσσηνία Ορθοδόξου Εκκλησιαστικής Κοινότητος, σε δύσκολες και μεταβατικές εποχές τόσο για την εν Ελλάδι Ορθόδοξη Εκκλησία, όσο και για την ελληνική κοινωνία γενικότερα.
Ο Δασκαλάκης με την προσωπικότητα του, τις ενέργειές του, το έργο του κατόρθωσε να επηρεάσει και να επισκιάσει κάθε πολιτική μορφή στην Μεσσηνία και να αναδειχθεί ο κορυφαίος άνδρας - αναμορφωτής της εποχής του. Δεν υπέταξε την εκκλησιαστική κοινότητα στις κάθε είδους αρπακτικές διαθέσεις κάθε μικροκοματίσκου της εποχής, αλλά, όπως μαρτυρούν τα έργα του, τους «χρησιμοποίησε» όλους για να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες που επέτρεπαν στο αναγκεμένο ποίμνιό του να ζήσει εν ελευθερία. Δεν υπέταξε την Εκκλησία στην πολιτεία σε μία εποχή που πολλοί Ιεράρχες επεδίωκαν τον εγκλωβισμό της στην ασφυκτική συμφεροντολογική κρατική αγκάλη. Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Δασκαλάκης εγεννήθη στις 31 Αυγούστου 1906 στην Αθήνα από τον Μιχαήλ και τη Ζωή Δασκαλάκη. Στις 7 Ιουνίου 1930 χειροτονείται Διάκονος, και το 1933 χειροτονείται Πρεσβύτερος. Στις 24 Φεβρουαρίου 1942 εκλέγεται Μητροπολίτης Γυθείου και Οιτύλου. Υπήρξε ο δημιουργός πολλών φιλανθρωπικών ιδρυμάτων και επεξέτεινε την φιλανθρωπική του δράση πέραν των ορίων της Μητροπολέως του. Πέραν του αμιγώς φιλανθρωπικού έργου ο εργατικός Μητροπολίτης συνέβαλε τα μέγιστα στα Γράμματα. Έκαμε την τοπική Εκκλησία της Μεσσηνίας πρωτοπόρα σε όλες τις πτυχές δράσης του Μεσσηνιακού λαού. Προΐστατο σε 38 φιλανθρωπικούς, πατριωτικούς, κοινωνικούς, θρησκευτικούς, πνευματικούς συλλόγους. Όταν ανέλαβε την διαποίμανση της Μητροπόλεως Μεσσηνίας ο Χρυσόστομος Δασκαλάκης αντιμετώπισε πολλά προβλήματα. Ιδιαίτερο πρόβλημα για τον Δασκαλάκη ήταν η συμπεριφορά των κληρικών του. Μετά την Κατοχή η περισσότεροι εκ των ιερέων ήταν χωρίς την πρέπουσα εκκλησιαστική παιδεία. Βεβαίως και η συμπεριφορά των επιτρόπων και των ιεροψαλτών δεν ήταν η αρμόζουσα με το εκκλησιαστικό διακόνημά τους. Κατά την διάρκεια της Κατοχής αλλά και του Εμφυλίου οι εφημέριοι των πόλεων και της υπαίθρου ευρέθησαν σε δεινή θέση χωρίς να έχουν την δυνατότητα να ζήσουν τις οικογενειές τους. Κύριος σκοπός των περισσοτέρων ιερέων ήταν η εξεύρεση τρόπων για να επιβιώσουν αυτοί και οι οικογένειές τους, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούν αθέμιτα μέσα για βιοπορισμό τα οποία δεν ήταν σύμφωνα με τις ευαγγελικές επιταγές. Άξιον λόγου είναι ότι αρκετοί ιερείς, την εποχή εκείνη, για ασήμαντο αφορμή επέβαλον επιτίμια στους ενορίτες τους και αφόριζαν αυτούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μετά τη λήξη του πολέμου, εφημέριου σε χωριό πλησίον των Αρφαρών, ο οποίος, αφού οικειοποιήθηκε τρόφιμα και ρουχισμό τα οποία επροορίζοντο για τους φτωχούς ενορίτες του, εν συνέχεια μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας αφόρισε όλους τους κατοίκους του χωριού. Αρχικά ο φιλακόλουθος Επίσκοπος έδειξε με κάθε τρόπο στους κληρικούς του να τελούν τις ιερές ακολουθίες με κατάνυξη και σεβασμό. Συνεχής επιθυμία του ήταν να έχουν οι ιερείς τάξη και ευπρέπεια στους Ιερούς Ναούς και στις Ιερές Ακολουθίες, οι οποίες πρέπει να τελούνται συμφώνως με το εκκλησιαστικό τυπικό, με ιδιαίτερη προσοχή και ευλάβεια. Επιβάλλει την ομοιόμορφη εκκλησιαστική αμφίεση με ιερατικές στολές υφασμένες στην Μονή Καλογραιών Καλαμάτας. Συνιστά στους ιερείς του να συμμετέχουν στις ιερές πανηγύρεις και λιτανείες, προτρέποντας, με το παράδειγμά τους, την συμμετοχή τόσων των αρχών όσο και του απλού λαού. Απαγορεύει αυστηρώς τη λήψη χρημάτων κατά το μυστήριο της Εξομολογήσεως. Απαγορεύει επίσης κάθε λιτανεία ιερών εικόνων και ιερών λειψάνων άνευ προηγούμενης εγκρίσεώς του. Απαγορεύει το κήρυγμα και το ψάλσιμο από πρόσωπα τα οποία δεν έχουν διοριστεί από τον ίδιο. Δεν επιτρέπει να εξέρχονται του ναού οι ιεροψάλτες, κατά την διάρκεια της αναγνώσεως του Ευαγγελίου, προκειμένου να καπνίσουν, οι οποίοι και συχνά διεπληκτίζοντο με τον ιερέα και τους συναδέλφους τους. Απαγορεύει σε όλους τους κληρικούς την προσέλευση στα κοσμικά δικαστήρια, ακόμη και ως μάρτυρες, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδειά του και μόνο για πολύ σοβαρές υποθέσεις. Δεν επιτρέπει την απομάκρυνση των ιερέων από την ενορία τους χωρίς άδειά του, καθώς και την παραμονή τους σε καπηλειά. Αυστηρώς, με Εγκύκλιό του, δεν επιτρέπει την ανάμειξη των κληρικών σε πολιτικές διαμάχες, αλλά και συζητήσεις. «Οι κληρικοί δεν είναι δυνατόν να γίνωνται αφορμή σκανδαλισμού των συνειδήσεων των Χριστιανών λησμονούντες ότι το έργο αυτών είναι μόνον αγιαστικόν και καθαρώς πνευματικόν και ότι τοιαύτην ανάμιξιν όχι μόνον οι ιεροί κανόνες απαγορεύουν, αλλά και βαρύτατας ποινάς επιβάλλωνται. ». Ενδιαφέρεται για κάθε πράξη και ενέργεια των κληρικών της Μητροπόλεως του, τονίζοντας ότι το έργο του κληρικού είναι καθαρά πνευματικό. Δείχνοντας το παράδειγμα στους κληρικούς του ο πτωχός Επίσκοπος ποτέ δεν έλαβε χρήματα για τις τελετές στις οποίες συμμετείχε. Ο Χρυσόστομος Δασκαλάκης σε όλες τις περιπτώσεις ασκούσε τον έλεγχο των ιερέων συμφώνως με το κανονικό δίκαιο. Ασκούσε με διάκριση την εκκλησιαστική δικαιοσύνη, γνωρίζοντας την οικονομική κατάσταση και την δυσχερή κοινωνική θέση των ιερέων του, μην παραλείποντας βεβαίως την αυστηρότητα όπου εχρειάζετο. Για τους φτωχούς ιερείς, ενέκρινε τακτικά τα έξοδα ραφής ιερών αμφίων υπό την προϋπόθεση ότι τα άμφια θα έμεναν κτήμα των Ναών. Με πρόταση του Δασκαλάκη πολλοί εφημέριοι διέμεναν σε οικίες που ανήκαν σε ενοριακούς ναούς. Πάντοτε επέμενε για την καταβολή της ενοριακής εισφοράς, προκειμένου να μισθοδοτούνται οι εφημέριοι πόλεων και χωρίων. Το 1956 ανασυγκρότησε και επαναλειτούργησε τον Ιερατικό Σύνδεσμο της Μητροπόλεως Μεσσηνίας, ο οποίος είχε ιδρυθεί το 1905 από τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας Μελέτιο Σακελλαρόπουλο. Σκοπός του Συνδέσμου ήταν η προώθηση των συμφερόντων των εφημερίων. Ο αγωνιστής Ιεράρχης συμετείχε σε πολλές επιτροπές της Ιεράς Συνόδου για την οικονομική αναβάθμιση του εφημεριακού κλήρου σε συνεργασία με την Πολιτεία. Υπήρξε πνευματικός συμπαραστάτης των ιερέων και μοναχών του και υποστήριξε αυτούς στις όποιες δυσκολίες τους. Πραγματοποιεί συνεχώς ετήσια Ιερατικά συνέδρια τόσο στην Καλαμάτα όσο και στις έδρες των Αρχιερατικών περιφερειών. Επέλεξε μορφωμένους θεολόγους για εγγάμους και αγάμους κληρικούς. Αναγνώριζε και εκτιμούσε τους άξιους κληρικούς και πολλές φορές συνεργαζόταν μαζί τους για διάφορα θέματα. Επίστευε ότι η ανάσταση του ελληνικού έθνους είναι έργο του έλληνα κληρικού, και ότι το Έθνος οφείλει πολλά στους κληρικούς. Τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι ιερείς του αλλά και η πεποίθησή του ότι ο κληρικός πρέπει να είναι «αναμορφωτής της κοινωνίας» οδήγησαν τον Χρυσόστομο να ιδρύσει το Εκκλησιαστικό Φροντιστήριο Καλαμάτας. Το Ανώτερο Εκκλησιαστικό Φροντιστήριο Καλαμάτας σκοπό είχε την παραγωγή μορφωμένων κληρικών για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις μεγάλες απαιτήσεις της τότε ελληνικής κοινωνίας. Από το Φροντιστήριο αποφοίτησαν οι περισσότεροι εφημέριοι της Μεσσηνίας, και άλλων Μητροπόλεων και ανεδείχθησαν σημαντικά ανώτερα στελέχη της Ελλαδικής Εκκλησίας. Ο Χρυσόστομος Δασκαλάκης έγινε «τύπος Χριστού» θυσιαζόμενος όπως ο Χριστός για τον άνθρωπο. Με αυτήν του την αγάπη, ο Δεσπότης της Μεσσηνίας κατόρθωσε στα 16 χρόνια διακονίας του να μπει στις καρδιές των Μεσσηνίων. Τιμώντας τον Χρυσόστομο Δασκαλάκη, τον «Πατέρα» της Μεσσηνίας στα δύσκολα χρόνια της ανασυγκρότησης του τόπου μας ο σημερινός Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος ονόμασε το 2011 έτος Χρυσοστόμου Δασκαλάκη επί τη συμπληρώσει 50 ετών από της κοιμήσεως του μεγάλου Δεσπότου και θα τελεσθεί Θεία Λειτουργία και Μνημόσυνο στον Ιερό Ναό του Κοιμητηρίου Καλαμάτας το Σάββατο 16 Απριλίου, ημέρα κατά την οποία το 1961, εκοιμήθη ο μακαριστός Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Δασκαλάκης, και εκδήλωσεις στην Κορώνη την Παρασκευή 29 Απριλίου 2011 και στην Καλαμάτα στις 6 Νοεμβρίου 2011.
*Σημείωση: Ο Ιωάννης Π. Μπουγάς είναι Θεολόγος και Διδάκτορας Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
|
Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.
Σάββατο, Νοεμβρίου 05, 2011
Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Δασκαλάκης (1945-1961)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Η Εκκλησία δεν με ξεχνά ποτέ...
αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος Με παρρησία (Ιερά Μητρόπολη Βεροίας) - εικ . Μέσα στην ησυχία του Αγίου Βήματος αρχίζει το αόρατο μυστήριο· ...
-
ΕΥΧΗ ΕΠΙ ΕΥΛΟΓΙΑ ΠΙΤΑΣ ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ Μητροπολίτου Ν.Ιωνίας και Φιλαφελφείας ΤΙΜΟΘΕΟΥ Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Ουράνιος Άρτος, ο τη...
-
Ένα κατατοπιστικό και πλούσιο σε ιστορικά στοιχεία άρθρο, από "παλαιοημερολογίτικη" ιστοσελίδα. Αξίζει να διαβαστεί από όλους ...
-
The Great Schema in the Orthodox Church requires the traditional monastic vows, plus special spiritual feats. According to Archpriest G. ...
-
Οἱ πλᾶνες τοῦ Ἀρείου καί οἱ συνέπειες αὐτῶν. Τί εἶναι δόγμα; Λόγοι Γ. Παϊσίου. Γιά νά ἀκούσετε τήν ὁμιλία κάνετε κλίκ στό βελά...
-
Τι είχε προβλέψει ο Πατροκοσμάς; Διαβάστε τι αποκαλύπτουμε μέσα στο βιβλίο μας «Ο Άγνωστος Πατροκοσμάς» για μία επίκαιρη προφητεία το...
-
Πριν από λίγο με αφορμή τα επεισόδια στην Τουρκία, η Πόπη Τσαπανίδου είπε για πρώτη φορά σε δίαυλο πανελλαδικής εμβέλειας το κοινό “μυστικό...
-
Απογευματινές ώρες 14ης Αυγούστου 2013: η εικόνα της Μεγαλόχαρης ξεκινά με συνοδεία πιστών από την εκκλησία του Αγίου Φανουρίου στον Ξηρ...
-
αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος Με παρρησία (Ιερά Μητρόπολη Βεροίας) - εικ . Μέσα στην ησυχία του Αγίου Βήματος αρχίζει το αόρατο μυστήριο· ...
-
Αύγουστος, ο μήνας της Παναγίας! Στή γιορτή της Μάνας του Θεού ταξιδεύουμε πέρα μακριά, στη χερσόνησο τ' Αγιονόρους κι από κει στι...
-
Καλησπέρα καθίστε, σκέφθηκα να σας μιλήσω για ένα θέμα πνευματικό πάλι βέβαια αλλά ανεξάρτητο από τον Άγιο Σιλουανό, είναι ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά