Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Δεκεμβρίου 11, 2011

Εις τον Άγιο Σπυρίδωνα τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Ρ. Ζουμῆ


Καί ὄφιν εἰς χρυσοῦν μετέβαλες.



Τό ἀπολυτίκιο τοῦ ἁγίου Σπυρίδωνος τοῦ θαυματουργοῦ μᾶς παρουσιάζει μέσα σέ λίγες λέξεις σχεδόν ὁλόκληρη τήν ζωή καί πολλά ἀπό τά θαύματα τοῦ Μεγάλου αὐτοῦ Ἁγίου. Ἐμεῖς σήμερα θά ἀσχοληθοῦμε μέ ἕνα στίχο, πού ἀναφέρεται σ᾿ ἕνα θαυμαστό γεγονός, πού ὁ ἅγιος ἐπετέλεσε.
Γνωρίζουμε ἀπό τόν βίο του, ὅτι ἦταν πολύ ἐλεήμων καί φιλάνθρωπος. Μία φτωχή γυναίκα πῆγε σ᾿ ἕνα πλούσιο καί ζήτησε κάποια βοήθεια, μία ἐξυπηρέτηση. Νά τῆς δώσει λίγα χρήματα, γιά νά ξεπεράσει τό πρόβλημα, πού ἀντιμετώπιζε καί κατόπιν, ὅταν μποροῦσε, θά τοῦ ἐπέστρεφε τό ποσόν. Μέ ἄλλα λόγια δέν ζήτησε ἐλεημοσύνη, ἀλλά δανικά. Ὁ πλούσιος ὅμως ἀρνήθηκε νά προσφέρει τήν βοήθειά του καί ἡ γυναίκα ἀπευθύνθηκε στόν ἅγιο Σπυρίδωνα.
Ἐκεῖνος πάντοτε φτωχός καί πάντοτε μέ ἄδειες τίς τσέπες, λόγῳ τῆς συνεχοῦς ἐλεημοσύνης πού ἔδινε, δέν εἶχε τίποτε νά τῆς δώσει. Δέν τήν ἀπογοήτευσε ὅμως. Εἶναι πολύ κακό νά ἐλπίζει κάποιος σέ σένα, νά στηρίζει τίς ἐλπίδες του πάνω σου κι᾿ ἐσύ νά ἀδιαφορεῖς, νά μή καταλαβαίνεις, νά μή θέλεις νά βοηθήσεις.
Βγῆκε ἔξω στά χωράφια καί εἶδε ἕνα φίδι. Τό σταύρωσε κι᾿ ἐκεῖνο κοκκάλωσε. Ἔγινε ὁλόκληρο χρυσό. Τό πῆρε καί τό ἔδωσε στή γυναίκα, γιά νά κάνει τήν δουλειά της. Ὅταν ἐκείνη τακτοποίησε τίς ὑποθέσεις της, ἔφερε τό φίδι πίσω στόν Ἅγιο. Τό πῆρε ὁ ἅγιος, τό πῆγε πίσω πάλι στά χωράφια, ἀπό ἐκεῖ πού τό πῆρε. Τό ἄφησε κάτω κι᾿ ἐκεῖνο ζωντάνεψε. Ἄντε τώρα νά πᾶς στό σπιτάκι σου καί στά παιδιά σου.
Μᾶς κάνει ἐντύπωση, γιατί πῆρε φίδι καί ὄχι κάτι ἄλλο, ἕνα κομμάτι ξύλο π.χ. πού ἦταν καί πιό εὔκολο νά βρεῖ. Θέλησε μέ τήν κίνηση αὐτή νά μᾶς δείξει, ὅτι ἡ φιλαργυρία εἶναι φίδι, πού πρέπει πολύ νά προσέχουμε. Καί ὅπως ἀπομακρυνόμαστε ἀπό ἕνα φίδι, ἔτσι νά ἀποφεύγουμε καί τήν πλεοναξία.
Ὁ Χριστός μέσα στό ἱερό Εὐαγγέλιο μᾶς λέει: Ὁρᾶτε καί φυλάσσεσθε ἀπό πάσης πλεονεξίας. Μή νομίζουμε, ὅτι ὅσο μεγαλώνει ἡ περιουσία μας, θά μεγαλώνει καί ἡ ζωή μας. Τά πολλά ἀγαθά δέν φέρνουν μακροζωΐα. Ἄς θυμηθοῦμε τόν ἄφρωνα πλούσιο τῆς γνωστῆς παραβολῆς τοῦ Εὐαγγελίου. Εἶχε πάρα πολλά ἀγαθά, ὥστε δέν ἤξερε ποῦ νά τά ἀποθηκεύσει, ἀλλά ζωή δέν εἶχε οὔτε μία μέρα, ἀφοῦ τήν ἴδια νύχτα οἱ δαίμονες ἔπαιρναν τήν ψυχή του.
Οὔτε πάλι πάντοτε τά χρήματα καλυτερεύουν τήν ζωή μας. Πολύ σωστά εἶπε κάποιος σοφός: Μέ τά χρήματα ἀγοράζεις τό ἀκριβότερο κρεββάτι, ὄχι ὅμως καί ὕπνο. Ἀγοράζεις τά καλύτερα φάρμακα, ὄχι ὅμως πάντοτε τήν ὑγεία σου. Ἐξαγοράζεις συνειδήσεις, κλείνεις πολλά στόματα, ἀλλά τήν φωνή τῆς δικῆς σου συνειδήσεως δέν μπορεῖς νά σταματήσεις.
Ἡ πλεονεξία, σύμφωνα μέ τόν ἀπόστολο Παῦλο εἶναι εἰδωλολατρεία. Γιατί; Γιατί λατρεύουμε τόν χρυσό καί τόν ἄργυρο σάν τά εἴδωλα. Προσκυνοῦμε τήν ὕλη. Γιατί αὐτά πού ἔπρεπε νά προσφέρουμε στόν Θεό, τά προσφέρουμε στά γήϊνα. Ἀντί νά ἀγαπᾶμε τόν Θεό ἐξ ὅλης τῆς καρδίας καί ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς καί ἐξ ὅλης τῆς διανοίας, ἀγαπᾶμε τά χρήματα. Βγάζουμε τόν Θεό ἀπό τήν καρδιά μας καί βάζουμε τά ὑλικά. Ἀντί νά δουλεύουμε στόν Κύριο, δουλεύουμε στόν μαμωνᾶ. Ὅταν ἡ ἀγάπη μας γιά τά πλούτη εἶναι μεγαλύτερη καί περισσότερη ἀπό τήν ἀγάπη πρός τούς συνανθρώπους μας, καίτί λέω παραπάνω ἀπό τόν Θεό, δέν εἶναι εἰδωλολατρεία;
Ἐλάβαμε τήν ἐντολή νά μή εἴμαστε προσκολημένοι στά ὑλικά πράγματα. Ἐξ αἰτίας των κάνουμε πολλά ἀπό τά ἀπαγορευμένα. Εἶπε ὁ Κύριος, ὅπου εἶναι ὁ θησαυρός μας ἐκεῖ θά εἶναι καί ἡ καρδιά μας. Σ᾿ ἐκεῖνο μέ τό ὁποῖο δένεται ἡ καρδιά μας, καί ἐκεῖνο πού τόσο πολύ ἐπιθυμοῦμε, μᾶς τραβάει πολύ, ἐκεῖνο καί γίνεται ὁ Θεός μας, ὁ Κύριος τῆς καρδιᾶς μας. Ἡ σκέψη μας καί τά βλέμματά μας δέν εἶναι στραμμένα στόν οὐρανό, στό Θεό, ἀλλά στή γῆ καί στά βιωτικά, στά ὑλικά.
Ρίζα πάντων τῶν κακῶν ἡ φιλαργυρία, λέει πάλι ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Δέν ἀφήνει ἥσυχους καί ἀνενόχλητους οὔτε ζωντανούς, οὔτε πεθαμένους. Ἡ λύσσα τῆς φιλαργυρίας κάνει κάποιους νά ἀνοίγουν τούς τάφους καί νά γδύνουν ἀκόμη καί νεκρά λείψανα. Ἡ φιλαργυρία ξεσηκώνει τά παιδιά ἐνάντιο στούς γονεῖς, ἀδέλφια ἐνεντίον ἀδελφῶν. Ἡ φιλαργυρία κάνει τούς ἀνθρώπους νά κλέβουν ἀκόμη καί τά πράγματα τοῦ Θεοῦ, δηλ. τά ἀφιερωμένα στό Θεό, τούς κάνει ἱερόσυλους. Ἀπό φιλαργυρία κινούμενος καί ὁ Ἰούδας πρόδωσε τόν Χριστό.
Βγάλε τήν πλεονεξία ἀπό τούς ἀνθρώπους καί τότε δέν θά γίνει οὔτε πόλεμος,οὔτε ἔχθρα, οὔτε πορνεία. Γιά τά ἀργύρια γίνονται οἱ πόλεμοι τῶν βασιλέων, οἱ ἔχθρες ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους. Ἡ πόρνη γιά νά πάρει τά χρήματα ρίχνεται στήν πορνεία. Βόθρος διαβολικός ἡ πλεονεξία, λέει ἕνας ἑρμηνευτής τῶν Θείων Γραφῶν, ὁ Κυπριανός.
Ἡ πλεονεξία σπρώχνει τόν ἄνθρωπο νά ἀποκτᾶ ὅλο καί περισσότερα. Ὅταν ὅμως τά ἀποκτήσει δέν χαίρεται, ἀρχίζει ἀμέσως νά ψάχνει τό ἑπόμενο.
Λέει ὁ Μέγας Βασίλειος: Θά πεῖς ὅτι εἶναι δικά σου καί τά κάνεις ὅ,τι θέλεις. Καί ἀπαντᾶ πάλι ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος. Πῶς εἶναι δικά σου; Ὅταν ἦρθες στόν κόσμο, ἦρθες γυμνός. Γυμνός πάλι θά ἐπιστρέψεις στή γῆ. Δέν θά πάρεις τίποτε μαζί σου. Γι᾿ αὐτό τά σάβανα δέν ἔχουν τσέπες. Ἄν ἦταν δικά σου, κάτι θά ἔπαιρνες. Γιά νά μή παίρνεις, σημαίνει ὅτι δέν εἶναι δικά σου. Δέν ἤσουν κάτοχος κανενός πράγματος, παρά μόνον ἤσουν διαχειριστής. Καί συνεχίζει. Αὐτός πού γδύνει τόν ντυμένο λέγεται λωποδύτης καί εἶναι κατακριτέος. Αὐτός πού δέν ντύνει τόν γυμνό καί γυμνό τόν ἀφήνει τί διαφορά ἔχει; πόσο καλύτερος εἶναι; Αὐτόν πῶς θά τόν ὀνομάσουμε; Ὁ πλοῦτος εἶναι εὐλογία, μόνο ὅταν γινώμαστε εὐεργετικοί στούς ἄλλους καίτούς ἐξυπηρετοῦμε μέ αὐτόν, ὄχι ὅταν τόν κρατοῦμε μόνο γιά τόν ἑαυτό μας.
Τό ψωμί πού ἀποθηκεύεις, ἐφόσον δέν σοῦ χρειάζεται, εἶναι τοῦ πεινασμένου. Μουχλιάζει καί τό πετᾶς. Τά ροῦχα πού μαζεύεις καί σαπίζουν μέσα στά ντουλάπια σου εἶναι τοῦ γυμνοῦ, τοῦ φτωχοῦ, πού δέν ἔχει. Εἶναι τόσοι καί τόσοι πού θά μποροῦσες νά βοηθήσεις, μά δέν τό κάνεις. Τότε εἶσαι ἔνοχος καί δέν θά ξεφύγεις τήν τιμωρία τοῦ Θεοῦ.

Ο ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ του π.Θεμιστοκλή Μουρτζάνου

 
Μία από τις ωραιότερες παραβολές του Ευαγγελίου είναι και αυτή του «πολύτιμου μαργαρίτη». Η Βασιλεία του Θεού μοιάζει, λέει ο Χριστός, να ανήκει σ’ εκείνον τον έμπορο που αναζητεί μαργαριτάρια. Κάποια στιγμή, καθώς αναζητεί, βρίσκει το πιο πολύτιμο μαργαριτάρι και πουλά όλα τα υπάρχοντά του για να το αποκτήσει (Ματθ. 13, 45-46). Ο Άγιος Σπυρίδωνας, όπως και όλοι οι Άγιοι της πίστεώς μας, αποτελεί την πιστή εφαρμογή της παραβολής του Κυρίου μας. Στην αναζήτηση νοήματος στη ζωή, βρίσκει την πίστη στο Χριστό και αφήνει στην άκρη κάθε άλλο έργο, κάθε άλλο αγαθό, για να οικειωθεί τον πολύτιμο μαργαρίτη και να γίνει η ζωή του πορεία στη Βασιλεία του Θεού. Το αληθινό νόημα της ζωής του ανθρώπου ξεκινά από την συνάντηση με το Χριστό. Γιατί ο Χριστός είναι ο πολύτιμος μαργαρίτης, με τον οποίο μεταμορφώνεται αληθινά και αιώνια η ζωή μας.
Ζούμε σε μία εποχή που μια τέτοια αναζήτηση μαργαριταριών φαντάζει εκτός των ενδιαφερόντων μας. Οι περισσότεροι πορευόμαστε σύμφωνα με τους ρυθμούς της ζωής και του κόσμου, που μας καθοδηγεί σε έτοιμες στάσεις ζωής. Ο ανθρώπινος χρόνος είναι περιορισμένος. Μπουκώνουν τη ζωή μας η τηλεόραση, το Διαδίκτυο, η ευκολία με την οποία συνάπτουμε σχέσεις, οι βιοτικές μέριμνες. Παράλληλα, μαθαίνουμε από όσους κυβερνούν ιδεολογικά και πολιτιστικά την κοινωνία μας, οι οποίοι στην ουσία ρίχνουν ένα πέπλο που σκεπάζει οποιοδήποτε πνευματικό ενδιαφέρον μας, ότι ο άνθρωπος «είναι ό,τι τρώει». Ο άνθρωπος είναι «ό,τι καταναλώνει», από υλικά αγαθά μέχρι τον συνάνθρωπό του. Και νόημα δίνει η δυνατότητα να μπορείς να τρως και να καταναλώνεις περισσότερο, ακόμη και εις βάρος του άλλου. Και η αποτυχία αυτού του πολιτισμού έγκειται στο ότι δεν έχει την πρόνοια να προειδοποιήσει για το πού μπορεί να οδηγηθεί ο άνθρωπος μέσα από την υιοθέτηση αυτής της νοοτροπίας. Και ο ίδιος ο πολιτισμός, ο ίδιος ο κόσμος, η ίδια η εποχή μας μάς έδωσε χωρίς μέτρο και για να πλουτίσουν όλοι όσοι ελέγχουν ιδεολογικά τη ζωή και τώρα απλώνει το χέρι και παίρνει πίσω άλλοτε βίαια, άλλοτε πονηρά, άλλοτε γλυκά, όσα μας έχει δώσει. Αλλά ουδόλως διακηρύττει την αλήθεια. Ότι «ουκ επ’ άρτω μόνον ζήσεται άνθρωπος» (Ματθ. 4,4). Και γι’ αυτό το λόγο, οι διαχειριστές του κόσμου και του πολιτισμού μας μάς επισημαίνουν: «σας παίρνουμε, για να σας δώσουμε πάλι κάποια στιγμή». Σας στερούμε για να ποθήσετε ακόμη περισσότερο, αυτό που σας δώσαμε, που δεν είναι άλλο από την νοοτροπία του «άρτου που είναι το παν». «Επ΄ άρτω μόνον ζήσεται άνθρωπος και επί θεάμασι», διακηρύττει αυτός ο κόσμος. Και ο άνθρωπος παύει να αναζητά, αποχαυνώνεται και τώρα νιώθει ότι του στερείται η τροφή του, τα δικαιώματά του και η ευκαιρία να έχει ποιότητα ζωής. Και έτσι είναι.
Μόνο που ο άνθρωπος δεν στρέφεται εναντίον όλων εκείνων, οι οποίοι του άλλαξαν την νοοτροπία. Τον παρέσυραν, και με δική του ευθύνη, στην βρώση του καρπού του δένδρου και τον απομάκρυναν από την κοινωνία με το Θεό και την αγάπη, καθιστώντας τον μονάδα, άτομο, καταναλωτή. Που του έκρυψαν την μεγάλη αλήθεια. Ότι κανένα υλικό αγαθό, κανένας από τους μαργαρίτες του κόσμου, όσο ελκυστικοί κι αν φαίνονται, δεν μπορεί να δώσει ζωή, αιωνιότητα, νόημα. Και το χειρότερο: τον έμαθαν να μην προβληματίζεται, να μην αναζητεί, να μην αγωνίζεται γι’ αυτό το νόημα.
Εργάζεται ο άνθρωπος «την βρώσιν την απολλυμένην» (Ιωάν. 6, 27), την φθαρτή τροφή που προσωρινά συντηρεί, μας λέει ο Χριστός. Και η απάντηση της πίστεως είναι ο Χριστός ως ο «Άρτος ο ζων ο εκ του ουρανού καταβάς» (Ιωάν. 6, 51). Ο πολύτιμος μαργαρίτης δεν είναι το δόγμα «είμαι ό,τι τρώω και ό,τι καταναλώνω», αλλά η σχέση με το Χριστό. Είναι ο ίδιος ο Κύριός μας, τον οποίον αν τον συναντήσουμε, κάτι που προϋποθέτει αναζήτηση, εσωτερική αφύπνιση και αγώνα πνευματικό, τότε θα μπορέσουμε να αντέξουμε τις αγωνίες και τις δυσκολίες της ζωής. Γιατί τότε θα ξέρουμε ότι έχει ισχύ ο λόγος της Γραφής: «Κύριος έδωκεν, Κύριος αφείλατο, είη το όνομα Κυρίου ευλογημένον» (Ιώβ, 1,21). Και όχι μόνο αυτό. Αν ο άνθρωπος τρέφεται από τον Ουράνιο Άρτο, από την πίστη και την σχέση με το Χριστό, τότε θα ξέρει ότι μπορεί να πορευθεί στη ζωή του έχοντας νόημα και ελπίδα. Και δεν θα φοβηθεί.
Ο Άγιος Σπυρίδωνας βρήκε στη ζωή του τον πολύτιμο μαργαρίτη. Δεν είναι η αναζήτηση έργο του μορφωμένου ανθρώπου, αλλά του καθένα που νιώθει ότι δεν μπορεί να αναπαυθεί μόνο με τον χρόνο της ζωής που διαμορφώνεται από τα κάθε λογής ιδεολογικά και πολιτιστικά ρεύματα, από την ισχύ και την εξουσία τους. Σε παγκοσμιοποίηση έζησε και ο Άγιος Σπυρίδωνας. Σε περίοδο κρίσης, κατά την οποία οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες έβλεπαν την δύναμη της πίστεως στο Χριστό να σαρώνει τις δικές τους ψευτοθεότητες. Έβλεπαν τους χριστιανούς να μην υπολογίζουν ούτε την θλίψη, ούτε την στενοχωρία, ούτε τον διωγμό, ούτε την μάχαιρα, αλλά ούτε και την κοινωνική περιθωριοποίηση και να απλώνουν το μήνυμα της αλήθειας παντού. Και ήταν η κρίση απόδειξη ότι τελείωνε το πρότυπο του κόσμου που περιγραφόταν από την φιληδονία, τον κανιβαλισμό εις βάρος των ανθρώπων στις αρένες του Κολοσσαίου, και ότι το «άρτος και θεάματα» δεν μπορούσε πλέον να δώσει νόημα στους πολλούς. Και οι άνθρωποι στρέφονταν προς την Εκκλησία, νικώντας το θηρίο που φάνταζε μέχρι τότε ακατανίκητο.
Ο Άγιος όμως μας δείχνει και κάτι το οποίο δεν έχει την αναλογία που θα έπρεπε στην εποχή μας. Ότι οι χριστιανοί αναζητούσαν. Ότι οι χριστιανοί δεν υπολόγιζαν τίποτε μπροστά στην αξία του πολύτιμου μαργαρίτη. Και κοινωνώντας Τον, ζούσαν το ήθος της Βασιλείας των Ουρανών. Την πραότητα. Την απλότητα. Την φιλαδελφία και την αγάπη. Την προσευχή. Την υπεράσπιση της πίστης. Ότι ο αγώνας τους δεν ήταν για να εξουσιάσουν τον κόσμο, αλλά για να διακηρύξουν την αλήθεια. Και την αλήθεια την βρίσκει αυτός που δεν ικανοποιείται από τους όποιους μαργαρίτες του κόσμου. Την αλήθεια βρίσκει αυτός που δεν έχει τον άρτο της απολλυμένης βρώσεως ως προτεραιότητα, αλλά τον άρτο της ζωής που είναι ο Χριστός. Και ουδενός υστερείται αυτός που έχει σχέση με το Χριστό. Γιατί ο Κύριος τα δίνει όλα σ’ αυτούς που Τον εκζητούν, κι ενώ «πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν», εκείνοι «ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού».
Ο Άγιος Σπυρίδωνας που επί τρεις ημέρες τον βλέπουμε ανάμεσά μας, να διασώζει ακέραιη την πίστη, το βίωμα της Βασιλείας του Θεού, να είναι «ως Άλλος Άγγελος» του Θεού, απεσταλμένος για να μας υπενθυμίζει την αιώνια αλήθεια, ας μας φωτίσει πρώτα να υπερβούμε αυτό το πνεύμα της μη αναζήτησης και της παράδοσης στον χρόνο και τον τρόπο του παρόντος κόσμου που μόνο «επ’ άρτω» θέλει να μας πείσει ότι θα ζήσουμε. Δεύτερον, ας μας δείξει ποιος είναι ο πολύτιμος μαργαρίτης, που δεν είναι άλλος από τον Χριστό, τον Άρτο της ζωής και ο οποίος διασώζεται στην Εκκλησία και στη ζωή της. Και τρίτον, ας μας κάνει να καταλάβουμε ότι έχουμε ευθύνη εμείς οι χριστιανοί, αν μη τι άλλο, να γινόμαστε ελπίδα για τον κόσμο, αυτοί που θα χαράσσουμε μία διαφορετική γραμμή και δεν θα αποκάμουμε στην όποια κρίση. Η Εκκλησία, η ζωή της, οι Άγιοί της είναι η απάντηση. Το ήθος της πίστης διασώζει την ακεραιότητα και την φιλαδελφία. Κι αυτός που είναι ακέραιος και φιλάδελφος, ακόμη και «τον όφιν εις χρυσούν» μπορεί να μεταβάλει, για να βρει τρόπους για να βοηθήσει τους αδελφούς του, όσο κι αν τα κάθε λογής Μέσα συσκοτίζουν το νόημα της ζωής.

Τα τρία δέντρα

thiv56_1436.jpg





Ηταν μια φορά σ' ενα δάσος τρία δέντρα. Το κάθε ενα απ' αυτα είχε για τον εαυτο του ένα ονειρο, μια προοπτική.



Το πρώτο επιθυμούσε να αξιωθεί να γίνει κάποια στιγμή ένα πολύτιμο μπαούλο" ξυλόγλυπτο" όμορφα σκαλισμένο, που μέσα του θα φυλάσσεται ένας πολύτιμος θησαυρός. Αυτό ήταν το όραμα του και η προοπτική του.
Το δεύτερο δένδρο ήθελε να αξιωνόταν να γίνει στα χέρια ενός κάλου ναυπηγού ένα μεγάλο καράβι" γερό σκαρί' όμο ρφο, μεγαλόπρεπο- που θα μετέφερε βασιλιάδες και επίσημα πρόσωπα" που θα έκανε ταξίδια υψηλών προσώπων.
Το τρίτο δένδρο έλεγε ότι το μόνο που θα ήθελε ήταν να είχε γίνει το πιο ψηλό και πιο δυνατό δένδρο του δάσους" έτσι ώστε οι άνθρωποι, που θα βλέπουν το ύψος του στην κορυφή του λόφου, να σκέπτονται τον Ουρανό και τον θεό. ομως πέρασαν τα χρόνια. τα πράγματα εξελίχθηκαν κάπως αλλιώς. Πήγαν υλοτόμοι

Και έκοψαν το πρώτο δένδρο. Και ενώ σχεδίαζε και ποθούσε να γίνει όμορφο ξυλόγλυπτο μπαούλο για θησαυρούς, ο ξυλουργός το έκαμε δοχείο για την τροφή των ζώων παχνί για τα άχυρα των ζώων.
Το δεύτερο δένδρο, που ήθελε να γίνει ωραίο καράβι, για να μεταφέρει βασιλιάδες, έγινε ένα μικρό ψαροκάικο, που τόχαν φτωχοί ψαράδες να ψαρεύουν.
Το τρίτο δένδρο, που ήθελε να μείνει το ψηλότερο του δάσους το έκοψε κάποιος ξυλοκόπος και το έβαλε στην αποθήκη του. Περνούσαν τα χρόνια. και τα δέντρα, απογοητευμένα απο την εξέλιξη των πραγμάτων, ξέχασαν ακόμη και τα όνειρά τους



Όμως κάποια μέρα ένας άνδρας και μια γυναίκα ήλθαν στον στάβλο, που ήταν εκείνο το ξύλινο παχνί με τα άχυρα και εκεί η γυναίκα γέννησε ένα αγοράκι και το τοποθέτησαν στο παχνί που είχε φτιαχτεί από το πρώτο δένδρο. Ήταν ο Ιωσήφ και η Παναγία Θεοτόκος. Και απόθεσαν σ' εκείνο το ξύλινο παχνί όχι απλώς διαμάντια και χρυσάφια, αλλά τον ίδιο τον θεό, που είχε γίνει άνθρωπος για μας. Έτσι αξιώθηκε αυτό το παχνί, η φάτνη, να δεχτή μέσα της το θησαυρό των θησαυρών, τον ίδιο τον Θεό.

Στο μικρό ψαροκάικο -που είχε γίνει από το δεύτερο δένδρο- μετά από χρόνια μπήκαν κάτι ψαράδες" ένας απ' αυτούς κουρασμένος ξάπλωσε να κοιμηθεί. Είχαν ανοιχθεί στη θάλασσα. Και ξέσπασε μια μεγάλη τρικυμία. Και το ψαροκάικο δεν ήταν αρκετά δυνατό για να κρατήσει. Οι άλλοι τότε ξύπνησαν εκείνον που κοιμόταν. Και εκείνος τότε σηκώθηκε. Και διέταξε την φουρτουνιασμένη θάλασσα: «Σιώπα" πεφίμωσο».
Και η θάλασσα ειρήνεψε αμέσως. Ήταν ο Χριστός μαζί με τους μαθητές του στη λίμνη Γεννησαρέτ. Έτσι και το δεύτερο δένδρο, που είχε φιλοδοξήσει να γίνει μεγάλο πλοίο, που θα μετέφερε υψηλά πρόσωπα και βασιλιάδες, αξιώθηκε να μεταφέρει τον βασιλέα των βασιλέων, τον ίδιο τον Χριστό με τους μαθητές Του!

Και το τρίτο δένδρο, που ήταν στην αποθήκη του ξυλουργού, μια μέρα το πήραν και έκαναν ένα σταυρό' Και σ' αυτόν τον σταυρό σταύρωσαν τον Χριστό. Έτσι το δένδρο αυτό έγινε πω ψηλό από ό,τι είχε επιθυμήσει. Έφθασε στον ουρανό και στον θεό! Έγινε, όπως λέμε σε ένα τροπάριο, ουρανού Ισοστάσιο.

π. Νικόλαος Χατζηνικολάου • Ἡ ζωὴ εἶναι ἀλλοῦ


Εικονίδιο ειδοποίησης
Θα πρέπει να έχετε το Adobe Flash Player για να παρακολουθήσετε αυτό το βίντεο.
Κάντε λήψη του από την Adobe.
 

Γέροντας Παίσιος:Όταν βλέπετε έναν άνθρωπο να έχη μεγάλο άγχος, στενοχώρια και λύπη, ενώ τίποτε δεν του λείπει, να ξέρετε ότι του λείπει ο Θεός.


Γέροντα, γιατί πολλοί άνθρωποι , ενώ τα έχουν όλα ,νιώθουν άγχος και στενοχώρια;
-Όταν βλέπετε έναν άνθρωπο να έχη μεγάλο άγχος, στενοχώρια και λύπη, ενώ τίποτε δεν του λείπει, να ξέρετε ότι του λείπει ο Θεός.
Όποιος τα έχει όλα, και υλικά αγαθά και υγεία, και, αντί να ευγνωμονή τον Θεό , έχει παράλογες απαιτήσεις και γκρινιάζει, είναι για την κόλαση με τα παπούτσια. Ο άνθρωπος, όταν έχη ευγνωμοσύνη, με όλα είναι ευχαριστημένος. Σκέφτεται τί του δίνει ο Θεός κάθε μέρα και χαίρεται τα πάντα. Όταν όμως είναι αχάριστος, με τίποτε δεν είναι ευχαριστημένος γκρινιάζει και βασανίζεται με όλα. Αν, ας πούμε, δεν εκτιμάη την λιακάδα και γκρινιάζει, έρχεται ο Βαρδάρης και τον παγώνει ...; Δεν θέλει την λιακάδα θέλει το τουρτούρισμα που προκαλεί ο Βαρδάρης.
-Γέροντα, τί θέλετε να πήτε μ' αυτό;
-Θέλω να πω ότι, αν δεν αναγνωρίζουμε τις ευλογίες που μας δίνει ο Θεός και γκρινιάζουμε, έρχονται οι δοκιμασίες και μαζευόμαστε κουβάρι. Όχι, αλήθεια σας λέω, όποιος έχει αυτό το τυπικό , την συνήθεια της γκρίνιας, να ξέρη ότι θα του έρθη σκαμπιλάκι από τον Θεό, για να ξοφλήση τουλάχιστον λίγο σ' αυτήν την ζωή. Και αν δεν του έρθη σκαμπιλάκι , αυτό θα είναι χειρότερο, γιατί τότε θα τα πληρώση όλα μια και καλή στην άλλη ζωή.
-Δηλαδή , Γέροντα, η γκρίνια μπορεί να είναι συνήθεια;
-Γίνεται συνήθεια, γιατί η γκρίνια φέρνει γκρίνια και η κακομοιριά φέρνει κακομοιριά. Όποιος σπέρνει κακομοιριά, θερίζει κακομοιριά και αποθηκεύει άγχος. Ενώ , όποιος σπέρνει δοξολογία, δέχεται την θεϊκή χαρά και την αιώνια ευλογία. Ο γκρινιάρης, όσες ευλογίες κι αν του δώση ο Θεός, δεν τις αναγνωρίζει. Γι' αυτό απομακρύνεται η Χάρις του Θεού και τον πλησιάζει ο πειρασμός τον κυνηγάει συνέχεια ο πειρασμός και του φέρνει όλο αναποδιές, ενώ τον ευγνώμονα τον κυνηγάει ο Θεός με τις ευλογίες Του.
Η αχαριστία είναι μεγάλη αμαρτία, την οποία ήλεγξε ο Χριστός. «Ουχ οι δέκα εκαθαρίσθησαν; οι δε εννέα πού», είπε στον λεπρό που επέτρεψε να Τον ευχαριστήση . Ο Χριστός ζήτησε την ευγνωμοσύνη από τους δέκα λεπρούς όχι για τον εαυτό Του αλλά για τους ίδιους, γιατί η ευγνωμοσύνη εκείνους θα ωφελούσε.

Πηγή το βιβλίο βιβλίο: «ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΑΡΕΤΕΣ» ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Ε΄/πηγή

« ΟΣΙΟΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ Ο ΕΝ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ »

 



Ο όσιος Λεόντιος γεννήθηκε την εποχή της δυναστείας των Παλαιολόγων το 1377 από οικογένεια θεοφιλή, αρχοντική και πλούσια στην ιστορική Μονεμβασία. Ο πατέρας του Ανδρέας ήταν διοικητής «όλου του Μωρέως» (Πελοποννήσου). Από μικρό παιδί ο μικρός Λέων (αυτό ήταν το κοσμικό όνομά του) απόλαυσε μέσα στο οικογενειακό του περιβάλλον όλες τις ανέσεις, υλικές και πνευματικές. Διδάχθηκε όχι μόνο την κατά Θεόν μόρφωση «με ευγενικά και χρηστά ήθη» αλλά και τις «θύραθεν επιστήμες». Ο ίδιος αισθανόταν ιδιαίτερη τέρψη από τη μελέτη. Γι’ αυτό ο πατέρας του τον έστειλε στην Κωνσταντινούπολη για να ολοκληρώσει τις σπουδές του στη φιλοσοφία, που αγαπούσε.

Η αναστροφή του με τους ανθρώπους του παλατιού ήταν ευγενής και λεπτή. Η σύνεσή του και η καλοσύνη του τον έκαναν αγαπητό σε όλους. Ιδιαίτερα όμως τον εκτίμησε πολύ ο βασιλεύς Ανδρόνικος και τον αγαπούσε υπερβολικά.

Όταν πέθανε ο πατέρας του, ο Λέων επέστρεψε στη Μονεμβασία. Η πιστή όμως μητέρα του ποθώντας το μοναχικό βίο αναχώρησε σε μοναστήρι. Ο ευσεβής και γλωσσομαθής Λέων δημιούργησε τη δική του οικογένεια, με χριστιανική συζυγία και πολιτεία θεάρεστη. Ο Θεός μάλιστα του χάρισε και τρία χαριτωμένα παιδιά. Καθώς όμως περνούσαν τα χρόνια, αισθανόταν μέσα του πόθο για μοναχικό βίο. Έτσι με την άνετη συγκατάθεση της ευσεβούς συζύγου του και των οικείων του σε ηλικία ώριμη άφησε την οικογενειακή εστία και πορεύθηκε με χαρά για την εκπλήρωση του μεγάλου του ονείρου. Έγινε μοναχός με νέο όνομα πλέον, Λεόντιος, υποτασσόμενος στον γέροντα Μενίδη, που ήταν πνευματικός πατέρας ενός μικρού Κοινοβίου της Λακωνίας.

Αργότερα μετέβη στο Άγιον Όρος για να διδαχθεί από τα εποπτικά μαθήματα πνευματικών ασκήσεων εναρέτων Γερόντων. Στον τόπο αυτό, σημειώνει ο βιογράφος του, «πολλούς ιδρώτες έχυνε υπέρ των της αρετής αγώνων». Τόσο πολλή δε ήταν η ταπείνωση του Οσίου, ώστε πίστευε για τον εαυτό του ότι ήταν κατώτερος από όλους τους άλλους και έκανε αδιάκριτη υπακοή. Αντικρίζοντάς τον οι συμμοναστές του τον έβλεπαν ως πρότυπό τους, τον θεωρούσαν «ανώτερό τους και του επέδιδαν μεγάλη τιμή».

Ο Όσιος φοβήθηκε την ανθρώπινη δόξα και την τιμή. Η κενοδοξία, ο ύπουλος αυτός εχθρός μπορούσε να καταστρέψει πολύ γρήγορα ό,τι πλούτο θησαύριζε μέσα του. Γι’ αυτό μετά από θερμή προσευχή και ιερή περισυλλογή φωτιζόμενος από το Πανάγιο Πνεύμα ήλθε στην περιοχή της Αιγιαλείας. Εκεί επάνω από το Αίγιο στο μικρό και αφιλόξενο τότε βουνό Κλωκός μέσα σε μια σπηλιά ασφαλίστηκε «ως στρουθίον» κάτω από το βλέμμα του παντοκράτορος Κυρίου. Εκεί ο όσιος Λεόντιος έζησε τον υπόλοιπο χρόνο της μοναχικής του ζωής νεκρώνοντας κάθε γήινη και σαρκική επιθυμία. Εκεί δοκίμασε πειρασμούς λογισμών, αντιμετώπισε κρύο και καύσωνες και παρέμεινε ασάλευτος και γενναίος, αφοσιωμένος τελείως στο Θεό.


Ο Κύριος Ιησούς Χριστός για τους αγώνες του και την αγάπη του σ’ Αυτόν τον αντάμειψε με την έκτακτη χάρη της θαυματουργίας. Στο σπήλαιό του κατέφθαναν πολλοί ασθενείς και πονεμένοι για να βρουν θεραπεία και να απολαύσουν τη θαλπωρή της καλοσύνης του.

Για την περιοχή ήταν «φως Χριστού» και μια αστείρευτη πηγή αγάπης. Ο βιογράφος του σημειώνει ότι έγινε «αίτιος σωτηρίας πολλών ανθρώπων».

Τόσο μεγάλη ήταν η φήμη της οσιότητάς του, ώστε έφθασαν κοντά του και οι Δεσπότες της Πελοποννήσου Θωμάς και Δημήτριος Παλαιολόγος (αδέλφια του Κωνσταντίου ΙΑ’ Παλαιολόγου, του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου). Οι εντιμότατοι και ευσεβείς άρχοντες της Πελοποννήσου, ευλαβούμενοι τον όσιο άνδρα Λεόντιο, έκτισαν για χάρη του κοντά στο σπήλαιο της ασκήσεώς του μεγαλόπρεπο Μοναστήρι στο όνομα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (γνωστό σήμερα ως Μονή Ταξιαρχών Αιγίου). Εκεί εναπέθεσαν και θεία, πολύτιμα δώρα τους, θησαυρίσματα ιερών Λειψάνων και τμήματα από τα Άχραντα Πάθη του Κυρίου (Σπόγγο, Τίμιο Ξύλο κ.ά.).

Το τέλος του το προαισθάνθηκε ο μακάριος ασκητής. Είδε αγγέλους που τον καλούσαν στον ουρανό. Κοιμήθηκε ειρηνικά και οσιακά σε ηλικία 75 ετών, το 1452. Ένα μόλις χρόνο πριν από την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως. Οι μοναχοί έθαψαν με ευλάβεια το τίμιο σκήνωμά του στον τόπο των θείων παλαισμάτων του. Σήμερα σώζεται ο τάφος του και η τίμια κάρα του.

Ο όσιος Λεόντιος δεν είναι μόνο κτήτορας και καύχημα της Ιεράς Μονής Ταξιαρχών Αιγίου αλλά και δόξα της Αιγιαλείας. Τη ζωή του όλη την εναπέθεσε στα χέρια του Θεού υπακούοντας με χαρά στα θεία του προστάγματα.

Ας ικετεύουμε τον Όσιο να μας ενισχύει με τις πρεσβείες του, ώστε κι εμείς να τελειώσουμε το δικό μας δρόμο – οπουδήποτε ο Θεός μας έταξε – με θεάρεστη πολιτεία και με τελική απόλαυση του ποθητού Παραδείσου.

Πηγή: Περιοδικό “Ο Σωτήρ“, τ. 1990 - www.xfd.gr



************

Η μνήμη του, τιμάται στις 11 Δεκεμβρίου.


Απολυτίκιον Οσίου ΛεοντίουΉχος α' - Τον τάφον σου Σωτήρ

Ασκήσει λαμπρυνθείς,. ως χρυσός εν χωνεία, λαμπρύνεις Μοναστών, τους χορούς επομένους, τοις θείοις σου διδάγμασι,. θεοφόρε Λεόντιε, όθεν σήμερον, την φωτοφόρον σου μνήμην, εορτάζοντες, υπέρ ημών σε πρεσβεύειν αιτούμεν προς Κύριον.

************

Ἅγιος Νικηφόρος Φωκᾶς αὐτοκράτορας τοῦ Βυζαντίου

Ἅγιος Νικηφόρος Φωκᾶς αὐτοκράτορας τοῦ Βυζαντίου
Η μνήμη του αναφέρεται μόνο στον Λαυριωτικό Κώδικα Β 4φ. 133, όπου υπάρχει και πλήρη Ακολουθία του με Κανόνες. Δημοσιεύθηκαν από τον L. Petit στο Byz. Zeitschrift τ. ΙΓ (1904) σελ. 398-420 και από τον Δημητριεύσκη στο Κίεβο το 1911.
Ο αυτοκράτορας Νικηφόρος Φωκάς εκτός του ότι ήταν άριστος και αδάμαστος πολεμιστής ήταν γνώστης και υπερασπιστής του χριστιανισμού.Είχε πολλές και ποικίλες συναναστροφές με κληρικούς και πνευματικούς ανθρώπους, τους οποίους συμβουλευόταν ακόμη και για τις εκστρατείες του. Μην ξεχνάμε τις βοήθειες που του πρόσφεραν στην Κρήτη αλλά και σε άλλες περιοχές των εκστρατειών του, ο Ιωάννης ο Ξένος αλλά και ο Νίκων ο «Μετανοείτε», πρόσωπα τα οποία έχουν ανακηρυχθεί από την ορθόδοξη εκκλησία, Άγιοι.
Φίλος έμπιστος και πνευματικός σύμβουλος του αυτοκράτορος Νικηφόρου,ήταν Αθανάσιος ο Αθωνίτης. Αυτός ήταν ο οποίος συνέβαλε και στην ίδρυση της ιεράς μονής της Μεγίστης Λαύρας αλλά και αργότερα στην ανάπτυξη της μοναστικής ζωής στο Άγιον Όρος.
H ίδρυση μεγάλων μονών εν τω Άθω, άρχισε κατά το δεύτερο μισό της ι΄ εκατονταετηρίδος δια του μοναχού Αθανασίου. Στην Κωνσταντινούπολη γνώρισε τον Μιχαήλ Μαλεϊνον, τον περίφημο ηγούμενο της μονής Βηθυνίας,όπου και ακολούθησε αυτόν ως μοναχός. Εκεί μετέβη στο Άγιον Όρος. Δια μέσω του Μιχαήλ, είχε γνωρίσει τον ανιψιό αυτού Νικηφόρο Φωκά, ο οποίος προσκάλεσε τον Αθανάσιο στον πόλεμο της Κρήτης κατά των Σαρακηνών. Εκεί ο Νικηφόρος παρεκάλεσε αυτόν, επιστρέφων εις Άθων, να ιδρύση Λαύραν,ίνα και αυτός μονάση εν αυτή. Ο Αθανάσιος εκπλήρωσε την παράκληση του Νικηφόρου και ίδρυσε Λαύρα το 963 μ.Χ. Επίσης ο Νικηφόρος, προτρέψας τον Αθανάσιο να ιδρύση Λαύρα, ώρισε εν τω σχετικό διατάγματι να είναι αυτή «αυτοδέσποτος και αυτεξούσιος».
Όταν ο Αθανάσιος πληροφορήθηκε ότι ο Νικηφόρος έγινε αυτοκράτωρ,ήλθε σε προσωπική συνάντηση μετ’αυτού, κατά την οποίαν ο Νικηφόρος του υποσχέθηκε ότι θα ζει βίο ενάρετο, ασκητικό και ότι με την πρώτη ευκαιρία θα επισκεφθεί το Αγιώνυμο Όρος. Ο Νικηφόρος, πράγματι μέσα στα ανάκτορά του ζούσε βίον ασκητικό και πνευματικό. Έτσι άλλωστε εξηγούνται και δυο τινά, ότι συνήθιζε να κοιμάται επι του δαπέδου του κοιτώνος, σκεπασμένος με το ράσο του θείου αυτού Μιχαήλ, δεύτερον ότι η αυτοκράτειρα Θεοφανώ, ήταν αναμεμειγμένη στην κατά αυτού συνωμοσία.Έτσι και εξαιτίας της δολοφονίας του δεν μπόρεσε να εκπληρώσει την επιθυμία του να μετέβη εις το Άγιον Όρος.
Ένεκεν της γνωριμίας του με τον Όσιο Αθανάσιο, όπου ο Νικηφόρος έκανε εκστρατείες ίδρυε και ιερές μονές καθώς παρότρυνε και πολλούς χριστιανούς να ακολουθήσουν τον μοναχικόν δρόμον και να πηγαίνουν σε μοναστήρια.
Η γνωριμία του Νικηφόρου με τον Όσιο Αθανάσιο, του πρόσφερε ποικίλα πνευματικά αγαθά αλλά και ο Αθανάσιος δεν τον άφηνε να εκστρατεύσει σε χώρες χωρίς να τον συμβουλεύσει. Ο Αθανάσιος, βλέπουμε ότι προεφήτευσε τις αποτυχίες στην εκστρατεία προς την Σικελία. Αλλά και ο βασιλέας δεν έπαυσε να περιβάλει την Λαύρα δια των ευεργεσιών αυτού. Και σήμερα ακόμη κοσμούν τον νάρθηκα της εκκλησίας χάλκινες πύλες, οι οποίες είναι δωρεές του Νικηφόρου Φωκά.
Με την άδικη τελευτή του αυτοκράτορα του Βυζαντίου Νικηφόρου Φωκά,θρήνος και λύπη κυρίευσε τις καρδιές των Αθωνιτών μοναχών αλλά και του πνευματικού πατρός αυτού, Αθανασίου. Έκλαυσαν πικρώς πάντες, διότι δια αυτούς είχε καταστεί «υπερ πάντας σεπτός μάρτυς». Το τυπικόν του μοναστηριού καλεί αυτόν Αγιώτατον και μάρτυρα Βασιλέα, καθώς υπάρχει και στην μονή του Οσίου Αθανασίου, στην Μεγίστη Λαύρα, πλήρης ακολουθία του εσπερινού και όρθρου αναφερόμενη στα παλαίσματα αυτού του Αγίου ανδρός. Αναγνωρίζοντας έτσι πάντες, ότι η προσωπικότητα του Νικηφόρου Φωκά, εκτός ότι πρόσφερε πολλά στην χώρα δια των κατακτήσεών του και την απέλαση των αράβων, πρόσφερε και στον χριστιανισμό με την ίδρυση όχι μόνο μοναστηριών αλλά παραβαίνοντας και στην ανακατάταξη του μητροπολιτικού συστήματος, όσον αφορά τις μητροπόλεις της νήσου Κρήτης.
Επίσης οφείλουμε να αναφέρουμε ότι στο χωριό, Προφήτης Ηλίας της νήσου Κρήτης, το 2002 ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίος,έστησε ανδριάντα του αυτοκράτορος Νικηφόρου δια λαμπράς και μεγαλοπρεπούς τελετής. Καθώς και πλησίον αυτού υπάρχει και το ασκητήριο και ο τόπος προσευχής του Αγίου Νικηφόρου Φωκά, του Βυζαντινού Αυτοκράτορα.
Δια τούτο και τιμάται ο Νικηφόρος Φωκάς, ως Άγιος της ορθοδόξου εκκλησίας μας την 11η Δεκεμβρίου.
Στεφανίδου Β. Εκκλησιαστική Ιστορία, 1970, σελ. 459
Gustave Schlumberger, «Ο Αυτοκράτωρ Νικηφόρος Φωκάς», σελ. 370, Αθήνα 1999

Κυριακή ΙΑ΄ Λουκά - Των Προπατόρων – 11/12/2011 Σχολιασμός του Αποστολικού Αναγνώσματος

Πρωτοπρ. Διονύσιος Τάτσης, Καταπολέμησις των παθών



Κυριακή ΙΑ΄ Λουκά - Των Προπατόρων – 11/12/2011
Σχολιασμός του Αποστολικού Αναγνώσματος
πηγή: Ορθόδοξος Τύπος, 2/12/2011
ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΙΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ
Γράφει ο Πρωτοπρεσβύτερος Διονύσιος Τάτσης
Ὁ χριστιανὸς πρέπει γρήγορα νὰ ξεπερνάει τὰ πάθη τῆς σαρκὸς καὶ νὰ ξανοίγεται στὸν πνευματικὸ ἀγώνα γιὰ τὴν ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν. Εἶναι ἀδιανόητο ὁ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ νὰ παρασύρεται στὶς σαρκικὲς ἡδονὲς καὶ νὰ εἶναι αἰχμαλωτισμένος στὰ διάφορα πάθη.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἀπευθυνόμενος στοὺς Κολασσαεῖς, λέει: "Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ πλεονεξίαν, ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία, δι᾽ ἅ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας". Δηλαδή, νεκρῶστε τὰ μέλη σας ποὺ ἐπιθυμοῦν τὶς γήϊνες ἀπολαύσεις καὶ ἡδονές. Ἀρνηθεῖτε τὴν πορνεία, κάθε ακαθαρσία καὶ κάθε πάθος ποὺ σᾶς ὑποδουλώνει στὸ κακό. Κόψτε κάθε κακὴ ἐπιθυμία καὶ προπαντὸς καταπολεμῆστε τὴν πλεονεξία, ἡ ὁποία εἶναι λατρεία τοῦ χρήματος, μὲ ἄλλα λόγια εἰδωλολατρία. Σὲ ὅλους ἐκείνους ποὺ μὲ ἐπιμονὴ πέφτουν σὲ αὐτὰ τὰ ἁμαρτήματα, θὰ ἔλθει ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ καὶ θὰ τοὺς τιμωρήσει πολὺ σκληρά...

Ἰδιαίτερη προσοχὴ πρέπει νὰ ἔχει ὁ χριστιανὸς στὸ φοβερὸ πάθος τῆς πλεονεξίας, τὸ ὁποῖο οἱ περισσότεοι δὲν θεωροῦν πάθος καὶ μάλιστα ἁμαρτωλό. Θεωροῦν λογικὸ νὰ συγκεντρώνει ὁ ἄνθρωπος πλοῦτο καὶ συνεχῶς νὰ τὸν αὐξάνει, γιατὶ πρέπει νὰ κάνει τὴ ζωή του καλύτερη. Ἀδιαφοροῦν ποὺ τὸ πάθος αὐτὸ συχνὰ ὁδηγεῖ στὴν ἀδικία, τὴν ἐκμετάλλευση, τὴ σκληρότητα καὶ τὸ φοβερότερο στὴν κατάργηση τῆς ἐλεημοσύνης καὶ γενικότερα τῆς ἀγάπης.Ἐπίσης τὸ πάθος αὐτὸ ὁδηγεῖ στὴ λατρεία τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν, ἐξανεμίζοντας κάθε ἐνδιαφέρον γιὰ πνευματικὴ ζωή. Γι᾽αὐτὸ καὶ κανένας πλεονέκτης δὲν θὰ σωθεῖ. Ἐκτὸς καὶ ἄν μοιράσει στοὺς φτωχοὺς τὰ πλούτη του καὶ περιοριστεῖ στὸν λιτὸ τρόπο ζωῆς ποὺ ὑποδεικνύει τὸ Εὐαγγέλιο.

Ο Χριστός καλεί όλους στη Βασιλεία Του· ας πάμε κι εμείς. (Κυριακή ΙΑ΄Λουκά. Των Προπατόρων)



Ενδεκάτη Κυριακή του Λουκά σήμερα, αγαπητοί, ή αλλιώς Κυριακή των Προπατόρων. Δηλαδή, καθώς ανεβαίνουμε για τα άγια Χριστούγεννα η Εκκλησία, μας προετοιμάζει κατάλληλα και σοφά για τον εορτασμό της μεγάλης αυτής ημέρας. Γι’ αυτό σήμερα εορτάζει και πανηγυρίζει τους Προπάτορες του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. Προεξάρχει ο Πατριάρχης Αβραάμ, ο Γενάρχης και ο προπάππος του Χριστού μας.
Και το Ευαγγέλιο μας αναφέρει την παραβολή του Μεγάλου Δείπνου, που είναι η Βασιλεία του Χριστού, ο Παράδεισος και η αιώνια ζωή. Και εδώ ο Κύριος ομιλεί για κάποιον οικοδεσπότη, που είναι ο Θεός Πατέρας, που ετοίμασε μεγάλο δείπνο, δηλαδή βραδινό συμπόσιο, για όλη την οικουμένη. Και κάλεσε πολλούς· αρχικά τους άρχοντες και επισήμους των Ιουδαίων. Κι εκείνοι αρνήθηκαν να πάνε, με διάφορες προφάσεις: το χωράφι, τα βόδια, τη γυναίκα. Στο βάθος δεν είχαν όρεξη, δεν ήθελαν, αλλού ήταν η ψυχή τους και γι’ αυτό αρνήθηκαν.
Και στο τέλος σταύρωσαν και τον Κύριο, το δούλο του Θεού τον Μεγάλο, που τους κάλεσε.
Και στη συνέχεια έγινε αναφορά στο αφεντικό, ότι δεν έρχονται οι επίσημοι. Και ο Κύριος είπε στο δούλο Του, στο Χριστό μας —αφού έλαβε δούλου μορφή Εκείνος— να πάει στις πλατείες και στα στενοδρόμια της πόλεως, κι όσους βρει εκεί φτωχούς, ανάπηρους και σακάτηδες να τους καλέσει. Αυτοί είναι ο λαός των Ιουδαίων, ο απλός κοσμάκης, ο οποίος είχε μέσα του κάτι καλό. Γι’ αυτό και βλέπουμε και κατά την Πεντηκοστή και μετέπειτα να προσέρχονται στην Εκκλησία αναρίθμητοι Ιουδαίοι. Άλλωστε και ο λαός στα χρόνια του Χριστού κρεμόταν απ’ τα χείλη Του και Τον λάτρευε και Του φώναζε, όταν ήταν ανεπηρέαστος, τα «ωσαννά» του.
Και πήγε πάλι ο δούλος στον Αφέντη και Του λέει: «Έγινε όπως με διέταξες, κι υπάρχει ακόμη τόπος». «Τότε, του λέει, έβγα έξω από την πόλη, έξω από το Ισραήλ, και πήγαινε στα έθνη. Κι εκεί κάλεσε όλους, και προσπάθησε να τους πεις να μπούνε, διότι όχι ότι δεν θέλουν, —αυτό περιμένουν— αλλά διστάζουν, κρίνοντας τους εαυτούς των αναξίους».
Και πήγε και τους κάλεσε, και μπήκαν τα έθνη στην Εκκλησία. Κι ο οικοδεσπότης, ο Θεός Πατέρας, στενοχωρήθηκε που δεν ήρθαν οι επίσημοι Ιουδαίοι. Κι είπε πως κανένας απ’ αυτούς δεν θα γευθεί από το Δείπνο.
Εμείς, ως χριστιανοί ορθόδοξοι, είμαστε στην Εκκλησία του Χριστού. Μεγάλη τιμή και μεγάλο προνόμιο και μεγάλη χαρά για μας. Στα τελευταία χρόνια γίνεται ένας αγώνας να μας βγάλουν απ’ αυτή την ομορφιά. Ας την κρατήσομε μ’ όλη μας την ψυχή· θα τη χρειαστούμε κι εμείς, θα τη χρειαστούν και τα παιδιά μας, αλλά και θα τιμήσομε τους Προπάτορες και ιδιαίτερα το Χριστό μας και Θεό μας, που μας κάλεσε στην αγία Του Εκκλησία. Ας μην αποδειχθούμε ανάξιοι, γιατί πολλοί θα είναι οι καλεσμένοι αλλά λίγοι οι εκλεκτοί. Η χάρη Του ας μας αξιώσει να είμαστε με τους εκλεκτούς.

(Αρχ. Ανανία Κουστένη, «Το Κήρυγμα της Κυριακής», τ. Α΄, εκδ. Αρμός)

Το Ευαγγέλιο και ο Απόστολος της Κυριακής ( των Αγ. Προπατόρων)



Το Ευαγγέλιο της Κυριακής ( Λουκ. ιδ΄ 16 - 24 )


16. ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ· ἀνθρωπός τις ἐποίησε δεῖπνον μέγα καὶ ἐκάλεσε πολλούς·
17. καὶ ἀπέστειλε τὸν δοῦλον αὐτοῦ τῇ ὥρᾳ τοῦ δείπνου εἰπεῖν τοῖς κεκλημένοις· ἔρχεσθε, ὅτι ἤδη ἕτοιμά ἐστι πάντα
18. καὶ ἤρξαντο ἀπὸ μιᾶς παραιτεῖσθαι πάντες. ὁ πρῶτος εἶπεν αὐτῷ· ἀγρὸν ἠγόρασα, καὶ ἔχω ἀνάγκην ἐξελθεῖν καὶ ἰδεῖν αὐτόν· ἐρωτῶ σε, ἔχε με παρῃτημένον.
19. καὶ ἕτερος εἶπε· ζεύγη βοῶν ἠγόρασα πέντε, καὶ πορεύομαι δοκιμάσαι αὐτά· ἐρωτῶ σε, ἔχε με παρῃτημένον.
20. καὶ ἕτερος εἶπε· γυναῖκα ἔγημα, καὶ διὰ τοῦτο οὐ δύναμαι ἐλθεῖν.
21. καὶ παραγενόμενος ὁ δοῦλος ἐκεῖνος ἀπήγγειλε τῷ κυρίῳ αὐτοῦ ταῦτα. τότε ὀργισθεὶς ὁ οἰκοδεσπότης εἶπε τῷ δούλῳ αὐτοῦ· ἔξελθε ταχέως εἰς τὰς πλατείας καὶ ρύμας τῆς πόλεως, καὶ τοὺς πτωχοὺς καὶ ἀναπήρους καὶ χωλοὺς καὶ τυφλοὺς εἰσάγαγε ὧδε.
22. καὶ εἶπεν ὁ δοῦλος· κύριε, γέγονεν ὡς ἐπέταξας, καὶ ἔτι τόπος ἐστί.
23. καὶ εἶπεν ὁ κύριος πρὸς τὸν δοῦλον· ἔξελθε εἰς τὰς ὁδοὺς καὶ φραγμοὺς καὶ ἀνάγκασον εἰσελθεῖν, ἵνα γεμισθῇ ὁ οἶκός μου.
24. λέγω γὰρ ὑμῖν ὅτι οὐδεὶς τῶν ἀνδρῶν ἐκείνων τῶν κεκλημένων γεύσεταί μου τοῦ δείπνου.


Ο Απόστολος της Κυριακής ( Κολ. γ΄4-11)

4. ὅταν ὁ Χριστὸς φανερωθῇ, ἡ ζωὴ ἡμῶν, τότε καὶ ὑμεῖς σὺν αὐτῷ φανερωθήσεσθε ἐν δόξῃ.
5. Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν κακήν, καὶ τὴν πλεονεξίαν, ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία,
6. δι΄ ἃ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας,
7. ἐν οἷς καὶ ὑμεῖς περιεπατήσατέ ποτε, ὅτε ἐζῆτε ἐν αὐτοῖς·
8. νυνὶ δὲ ἀπόθεσθε καὶ ὑμεῖς τὰ πάντα, ὀργήν, θυμόν, κακίαν, βλασφημίαν, αἰσχρολογίαν ἐκ τοῦ στόματος ὑμῶν·
9. μὴ ψεύδεσθε εἰς ἀλλήλους, ἀπεκδυσάμενοι τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον σὺν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ
10. καὶ ἐνδυσάμενοι τὸν νέον τὸν ἀνακαινούμενον εἰς ἐπίγνωσιν κατ΄ εἰκόνα τοῦ κτίσαντος αὐτόν,
11. ὅπου οὐκ ἔνι Ἕλλην καὶ Ἰουδαῖος, περιτομὴ καὶ ἀκροβυστία, βάρβαρος, Σκύθης, δοῦλος, ἐλεύθερος, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...