Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2012

Τυπικόν της 2ας Φεβρουαρίου 2012


Πέμπτη: Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ
 ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.
 
Τῇ Τετάρτῃ ἑσπέρας: Θ΄ ΩΡΑ.
Ἀπολυτίκια:
 1.– «Οὐράνιος χορός...».
 2.– Δόξα·«Ὁ μάρτυς σου, Κύριε...».
Κοντάκιον:
 «Ὡς ἀγκάλας σήμερον...».
Ἀπόλυσις:
 Μικρά.
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ
Προοιμιακός.
Εἰς τό· «Κύριε, ἐκέκραξα...».
Ἑσπέρια: 
Τά 3 Στιχηρά Ἰδιόμελα τῆς Ἑορτῆς· «Λέγε, Συμεών... 
– Δέχου, Συμεών... – Δεῦτε καί ἡμεῖς...» εἰς 6,
 ἅπαντα ἐκ δευτέρου.
Δόξα, Καί νῦν:
 Τό Ἰδιόμελον τῆς Ἑορτῆς· «Ἀνοιγέσθω ἡ πύλη...».
Εἴσοδος: 
«Φῶς ἱλαρόν...». Τό Προκείμενον τῆς ἡμέρας καί τά Ἀναγνώσματα.
Ἀπόστιχα: 
Τά 3 Στιχηρά Ἰδιόμελα τῆς Ἑορτῆς· «Κατακόσμησον τόν
 νυμφῶνά σου, Σιών... – Τόν ἐκλάμψαντα πρό αἰώνων...
 – Τόν ὀχούμενον ἐν ἅρμασι...», μετά τῶν πρό αὐτῶν στίχων 
εἰς τά δύο τελευταῖα: α΄.– «Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου, Δέσποτα, κατά 
τό ῥῆμά σου ἐν εἰρήνῃ· ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τό 
σωτήριόν σου, ὅ ἡτοίμασας κατά πρόσωπον πάντων τῶν λαῶν»
β΄.– «Φῶς, εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν καί δόξαν λαοῦ σου, Ἰσραήλ».
Δόξα, Καί νῦν: 
Τό Ἰδιόμελον αὐτῶν· «Ὁ τοῖς Χερουβίμ ἐποχούμενος...».
Τρισάγιον.
Ἀπολυτίκιον: Τῆς Ἑορτῆς· «Χαῖρε, κεχαριτωμένη...», τρίς.
Ἀπόλυσις:
 «Ὁ ἐν ἀγκάλαις τοῦ δικαίου Συμεών βασταχθῆναι
 καταδεξάμενος διά τήν ἡμῶν σωτηρίαν, Χριστός 
ὁ ἀληθινός Θεός ἡμῶν...».
Τῇ Πέμπτῃ πρωΐ: ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ
Μετά τόν Ν΄ Ψαλμόν, τά διά τήν Λιτήν Στιχηρά
 Ἰδιόμελα τῆς Ἑορτῆς· 
«Ὁ παλαιός ἡμερῶν...», κτλ. μετά τοῦ Δόξα,
 Καί νῦν αὐτῶν. Τρισ­άγιον καί τό 
Ἀπολυτίκιον τῆς Ἑορτῆς· «Χαῖρε, κεχαριτωμένη...».
ΟΡΘΡΟΣ
Ἑξάψαλμος.
Εἰς τό· «Θεός Κύριος...».
Ἀπολυτίκιον:
 Τῆς Ἑορτῆς· «Χαῖρε, κεχαριτωμένη...», τρίς.
Καθίσματα: 
Τῆς Ἑορτῆς τῆς α΄ καί β΄ Στιχολογίας 
καί τό μετά τόν Πολυέλεον, ὡς ἐν τῷ Μηναίῳ, 
ἅπαντα ἐκ δευτέρου.
Ἀναβαθμοί: 
Τό α΄ Ἀντίφωνον τοῦ δ΄ ἤχου· «Ἐκ νεότητός μου...».
Προκείμενον: 
«Μνησθήσομαι τοῦ ὀνόματός
 σου ἐν πάσῃ γενεᾷ καί γενεᾷ».
Στίχος: 
«Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν· 
λέγω ἐγώ τά ἔργα μου τῷ βασιλεῖ».
Εὐαγγέλιον Ὄρθρου: 
Τῆς Ἑορτῆς· «Ἦν ἄνθρωπος ἐν Ἰερουσαλήμ...» (Λουκ. β΄ 25-33).
Ὁ Ν΄ Ψαλμός:
 (Χῦμα). Δόξα· «Ταῖς τῆς Θεοτόκου...».
 Καί νῦν, τό αὐτό καί τό Ἰδιόμελον· «Ἀνοιγέσθω ἡ πύλη...».
Κανών:
 Τῆς Ἑορτῆς· «Ῥανάτωσαν ὕδωρ νεφέλαι...», μετά τῶν
 Εἱρμῶν αὐτοῦ μετά στίχου· «Δόξα σοι, ὁ Θεός 
ἡμῶν, δόξα σοι» καί εἰς τά δύο τελευταῖα Δόξα, Καί νῦν, εἰς 6.
Ἀπό γ΄ ᾨδῆς·
Μεσῴδιον Κάθισμα:
 Τῆς Ἑορτῆς· «Ἐν τῷ ὄρει τῷ Σινᾷ...», ἅπαξ.
Ἀφ’ ς΄ ᾿Ωδῆς·
Κοντάκιον – Οἶκος:
 Τῆς Ἑορτῆς.
Συναξάριον: 
Τῆς ἡμέρας.
Καταβασίαι:
 «Χέρσον ἀβυσσοτόκον...».
Ἡ Τιμιωτέρα:
 Οὐ στιχολογεῖται ἀντ’ αὐτῆς τά Μεγαλυνάρια τῆς Ἑορτῆς·
«Ἀκατάληπτόν ἐστι...» μέχρι καί τοῦ στίχου·
 «Κατελθόντ’ ἐξ οὐρανοῦ...», ἀπό δέ τοῦ στίχου· 
«Λάμπρυνόν μου τήν ψυχήν...», ἀνά Τροπάριον 
τῆς θ΄ ᾿Ωδῆς τοῦ Κανόνος τοῦ Εἱρμοῦ καί τοῦ
 α΄ Τροπαρίου δευτερουμένων.
Εἱρμός θ΄ Ὠδῆς: «Θεοτόκε ἡ ἐλπίς... – Ἐν νόμῳ, σκιᾷ καί γράμματι...».
Ἐξαποστειλάριον: Τό Αὐτόμελον τῆς Ἑορτῆς·
 «Ἐν Πνεύματι τῷ ἱερῷ...», τρίς.
Αἶνοι:
 Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τῆς Ἑορτῆς· 
«Νόμον τόν ἐν γράμματι...
 – Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν... 
– Κόλπων τοῦ Γεννήτορος...» εἰς 4, τό πρῶτον δίς.
Δόξα, Καί νῦν:
 Τό Ἰδιόμελον αὐτῶν· «Ὁ ἐν χερσί πρεσβυτικαῖς...».
Δοξολογία:
 Μεγάλη.
«Χαῖρε, κεχαριτωμένη...».

ΕΙΣ ΤΗΝ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
Ἀντίφωνα: 
Τῆς Ἑορτῆς.

Ἀντίφωνον α΄.
Ἦχος β΄.
«Ἐξηρεύξατο ἡ καρδία μου λόγον ἀγαθόν.
Ἡ γλῶσσά μου κάλαμος γραμματέως ὀξυγράφου.
Ἐξεχύθη χάρις ἐν χείλεσί σου.
Διά τοῦτο εὐλόγησέ σε ὁ Θεός εἰς τόν αἰῶνα.
Δόξα... Καί νῦν...».                                                

Ἀντίφωνον β΄.
Ἦχος ὁ αὐτός.
«Περίζωσαι τήν ῥομφαίαν σου ἐπί
  τόν μηρόν σου δυνατέ.
Καί ἔντεινε καί κατευοδοῦ καί βασίλευε.
Τά βέλη σου ἠκονημένα δυνατέ·
  λαοί ὑποκάτω σου πεσοῦνται.
Ῥάβδος εὐθύτητος ἡ ῥάβδος τῆς βασιλείας σου
Δόξα... Καί νῦν... Ὁ Μονογενής Υἱός...».           


Ἀντίφωνον γ΄.
Ἦχος α΄.
«Ἄκουσον, θύγατερ, καί ἴδε,
  καί κλῖνον τό οὖς σου.                    
Τό πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν
  οἱ πλούσιοι τοῦ λαοῦ.
Μνησθήσομαι τοῦ ὀνόματός σου
  ἐν πάσῃ γενεᾷ καί γενεᾷ».                  
Εἴσοδος.
Εἰσοδικόν, Ἦχος β΄: 
«Ἐγνώρισε Κύριος τό Σωτήριον αὑτοῦ ἐναντίον πάντων
 τῶν ἐθνῶν. Σῶσον ἡμᾶς, Υἱέ Θεοῦ, ὁ ἐν ἀγκάλαις τοῦ
 δικαίου Συμεών βασταχθείς, ψάλλοντάς σοι, Ἀλληλούϊα».
Μετά τήν Εἴσοδον.
Ἀπολυτίκιον: 
Τῆς Ἑορτῆς· «Χαῖρε, κεχαριτωμένη...».
Κοντάκιον: 
Ὁμοίως· «Ὁ μήτραν παρθενικήν...».
Τρισάγιον.
Ἀπόστολος: 
Τῆς Ἑορτῆς· «Χωρίς πάσης ἀντιλογίας...» (Ἑβρ. ζ΄ 7-17).
Εὐαγγέλιον: 
Ὁμοίως· «Ἀνήγαγον οἱ γονεῖς τό παιδίον Ἰησοῦν...» (Λουκ. β΄ 22-40).
Εἰς τό Ἐξαιρέτως:
 «Θεοτόκε ἡ ἐλπίς... – Ἐν νόμῳ, σκιᾷ καί γράμ­ματι...».
Κοινωνικόν:
 «Ποτήριον σωτηρίου...».
«Εἴδομεν τό φῶς...», κτλ.
Ἀπόλυσις: 
Ἡ τοῦ Ἑσπερινοῦ.
 

Η Ελλάδα των αστέγων, των πεινασμένων και των ανέργων...



Η Ελλάδα όπως την κατάντησαν είναι η Ελλάδα των αστέγων...

...στις εισόδους των καταστημάτων

Eurokiniss


...στις στοές της Αθήνας

...στα παγκάκια

...στους δρόμους
...στα κέντρα απόρων
Η Ελλάδα όπως την κατάντησαν είναι η Ελλάδα των συσσιτίων...
...στους πάγκους δωρεάν διανομής μισής σακούλας οπωρολαχανικών

...στις «διαδηλώσεις» των πεινασμένων στο Σύνταγμα
Η Ελλάδα, όπως την κατάντησαν...

...που ψάχνουν για λίγο φαγητό...

...είναι η Ελλάδα των ανθρώπων...

...στα σκουπίδια!
Ελλάδα - SOS
Η Ελλάδα του ΠΑΣΟΚ και του Παπαδήμου.
Της ΝΔ, του ΣΕΒ και των εφοπλιστών.
Του ΛΑ.Ο.Σ., της ΕΕ, του ΔΝΤ και των τραπεζιτών.
Αυτή είναι η Ελλάδα της πλουτοκρατίας και της τρόικας: Μια χώρα που στα σχολειά της λιποθυμούν τα υποσιτιζόμενα παιδιά, μια χώρα που οι φυλακές της - όπως ανακοινώθηκε προχτές - είναι, πλέον, υπερπλήρεις...

Η Ελλάδα όπως την κατάντησαν είναι η Ελλάδα της ατέλειωτης ουράς των ανέργων...
«Εμπρός της Γης
οι κολασμένοι
της πείνας σκλάβοι
εμπρός - εμπρός»


πηγή

Ανήμερα της ...Παπαντής


Ανήμερα της ...Παπαντής ο νούς μου πάντα θα κουρνιάζει στην αγκαλιά της συγχωρεμένης της γιαγιούλας μου ...Μανιάτισσα ταπεινή ,Θεοφοβούμενη και πτωχή τω πνεύματι πάντα θα την θυμάμαι να στέκεται στα τελευταία της απέναντι απο το παράθυρο της και να σταυροκοπιέται αμέτρητες φορές θωρώντας της Εκκλησιά της Υπαπαντής ...-Παναγιά μου Παπαντή μεγάλη η χάρη σου ....έλεγε και ξανάλεγε ολοένα ...σκορπίζοντας σπόρους Θεού στις εύφορες τότε παιδικές μας ψυχές ...Μια αληθινή ιστορία με επίκεντρό της αυτήν την μεγάλη ημέρα μας γυρίζει πίσω σε ευλογημένα μανιάτικα χώματα .Ας την ξαναθυμηθούμε.
...Εκείνο το πρωινό τραβήξαμε με την μεγάλη μου κόρη για το μακρινό εκκλησάκι της Αναλήψεως αγκαλιασμένο από βράχους και φραγκοσυκιές ,με την εξαιρετικά χαμηλή του είσοδο να σε αναγκάζει να κάνεις το αυτονόητο ..να υποκλιθείς στο Θεϊκό μεγαλείο μπαίνοντας στον πιο ταπεινό μα τόσο αγιασμένο απ τους αιώνες οίκο Του … Η φλόγα στο καντήλι που τρεμόπαιζε ,τα ξεθωριασμένα από το χρόνο πρόσωπα των αγίων στις σπάνιας ομορφιάς… βυζαντινές αγιογραφίες κάνουν την ψυχή σου ευλαβικά να γονατίζει και συ αναρωτιέσαι μήπως ο Μανουήλ Πανσέληνος πέρασε κάποτε από δω ...
Ξαφνικά την ιερή σιωπή έσπασε η παιδική φωνή της μικρής μου ..η μόνη ταιριαστή σε τέτοια αγγελικά λημέρια …
-Μπαμπά γιατί η Παναγίτσα είναι θλιμμένη ; Τι έχει το ματάκι της ;
Ποιος της το βγαλε; Γιατί ο φύλακας άγγελος της αγίας τράπεζας δεν την προστάτεψε ;…
-Έλα να της δώσεις ένα φιλί να χαρεί …και πάμε έξω να κάτσουμε και να σου πω …
Βγήκαμε στην πιο ευχάριστη δροσιά του Αυγουστιάτικου πρωινού και καθίσαμε στο ασβεστωμένο πεζούλι..
-Θα σου πω μια ιστορία παλιά , από τότε που ο παππούς σου ήταν μικρό παιδάκι…αυτός μου την είπε και εμένα έτσι όπως την έζησε ..
Προσπάθησα να δώσω μια χροιά παραμυθιού στην αφήγηση μιας πέρα για πέρα αληθινής ιστορίας ,γιατί έτσι η παιδική ψυχούλα της θα μπορούσε να καταλάβει πραγματικά αυτό που …οι μεγάλοι ίσως θα περιγελούσαν!
-Ένα μεσημέρι καλοκαιριού πριν από πολλά χρόνια μια παρέα από παιδιά με τις σφεντόνες τους στις τσέπες ,τα πιο πολλά ξυπόλυτα και ηλιοκαμένα έπαιζαν ανέμελα κλέφτες και αστυνόμους ,αμπάριζα και μόρα σε όλες τις ρούγες …το χωριό αντιλαλούσε από τις φωνές και τα γέλια τους …το κυνήγι λοιπόν τους έφερε εδώ στο… πλάτωμα της Ανάληψης …έτσι το λέγανε τότε …ξαπόστασαν οι μισοί πάνω στην σκεπή της εκκλησιάς και οι υπόλοιποι άρχισαν να τρώνε σύκα και φραγκόσυκα που υπήρχαν άφθονα ολόγυρα …τότε βλέπεις οι βροχές ήταν μπόλικες και η γη πάντα ευχαριστημένη πρόσφερε απλόχερα τους ευλογημένους της καρπούς ανόθευτους και καθαρούς σε όλον τον κόσμο …Οι ώρες περνούσαν ανέμελα και ευτυχισμένα ..ο ήλιος άρχισε να κατεβαίνει χαρίζοντας στον ουρανό τις πιο όμορφες πινελιές του ,και η παρέα αποκαμωμένη τράβηξε για την μεγάλη πλατεία του χωριού για πορτοκαλάδα και παγωτό …μόνο οι …μεγάλοι της παρέας έμειναν πίσω και έπιασαν κουβέντα καθισμένοι εδώ ακριβώς που καθόμαστε τώρα έξω από την πόρτα της Ανάληψης…Ο Μιχάλης ,ο Παντελής ,ο Σταύρος ,ο Πότης ,ο Μίμης, ο Αλέκος και ο Γρηγόρης .
-Παιδιά πρίν φύγουμε μην ξεχάσουμε να ..ανάψουμε την εκκλησιά είπε ο Παντελής ,και όλοι συμφώνησαν …όλοι εκτός απ τον Γρηγόρη ..αυτός βλέπεις ήταν ο πιο μεγάλος και ο …αντάρτης της παρέας.
-Σιγά…και να ξεχάσουμε τι θα γίνει …δεν θα βλέπουν οι άγιοι το βράδυ; Ας γελάσω …βρέ τι ναι αυτά που πιστεύετε ..αυτά τα λένε οι γριές κι οι χήρες …μην τα πιστεύετε …αυτά είναι για να μας φοβίζουν εμάς τα παιδιά …
-Δηλαδή να μην τα ανάβουμε τα εκκλησάκια είπε ο Πότης που κάθε βράδυ με τον παππού του περνούσαν από όλα τα ξωκκλήσια της γειτονιάς τους για να τα φωτίσουν.. βλέπεις κάθε γειτονιά είχε τις δικές της εκκλησιές να φροντίζει …
-Και να τα ανάψεις και να μην τα ανάψεις το ίδιο και το αυτό είναι ..άλλωστε τι αξία έχει μια εικόνα στον τοίχο ..ένα άψυχο πράγμα είναι τίποτα παραπάνω …
-Δεν έχεις δίκιο είπε ο Παντελής ..Ο Χριστός και οι Άγιοι είναι παντού και πάντοτε εδώ ανάμεσά μας ..πόσο μάλλον μέσα στις εκκλησιές ..Πρέπει να σεβόμαστε και να φροντίζουμε τις εικόνες ..γι αυτό και πάντα πρέπει να καίει το καντηλάκι σε κάθε εκκλησιά ..
-Ανοησίες ..σας είπα αυτά είναι για τις γριές είπε θυμωμένα ο Γρηγόρης και δίνοντας μια δυνατή σπρωξιά στην πόρτα της Ανάληψης μπήκε μέσα ορμητικά …οι άλλοι τον ακολούθησαν με αγωνία και περιέργεια …
Αυτός έβγαλε από την τσέπη του έναν μικρό σουγιά και χωρίς να το πολυσκεφτεί πήγε στην Πλατυτέρα και έδωσε μια με το σουγιά στο αριστερό της μάτι …ένα κομμάτι από τον τοίχο έπεσε πάνω στην Αγία τράπεζα και ο ήχος του ,έκανε τους υπόλοιπους να παγώσουν …
-Τι…τι κάνεις εκεί ψέλισε ο Μιχάλης ..γιατί το έκανες αυτό ;
-Για να σας αποδείξω ότι δεν είναι τίποτα άλλο από ένα κομμάτι ζωγραφισμένου τοίχου ..γι αυτό το έκανα…να βλέπετε να έπαθα τίποτα; Τίποτα δεν έπαθα ..τίποτα απολύτως !!!!μην ακούτε λοιπόν αυτά που λένε οι γιαγιάδες και οι παππούδες…αυτά είναι παραμύθια …
Τα χρόνια κύλησαν…τα παιδιά μεγάλωσαν έγιναν άντρες σωστοί ..από εκείνο το σουρούπωμα κανείς τους δεν είχε πολλά -πολλά με τον Γρηγόρη …μα κι αυτός είχε απομακρυνθεί από τους παλιούς του φίλους αλλά και από όλα τα ιερά συναπαντήματα μαζί τους στις γιορτές και τις Κυριακάδες …Πάντα μόνος στον καφενέ ,απόμακρος , σκληρός και ειρωνικός στο βλέμμα ,θύμιζε πάντα σε όλο το χωριό εκείνο το μάτι της Παναγιάς που έλειπε ,και που κάθε χρόνο σαράντα μέρες μετά το πρώτο Χριστός Ανέστη ,τους έκανε όλους να την κοιτούν θλιμμένοι φοβούμενοι πως κάποτε θα έρθει κάποιο κακό για το χωριό τους…
Ο μόνος που δεν τον απασχολούσε κάτι τέτοιο ήταν ο Γρηγόρης ο Σφάχτης …έτσι τον έλεγαν όλοι από τότε ..ο Γρηγόρης που πλέον είχε μεγαλώσει αρκετά παντρεύτηκε και έκανε και τέσσερα παιδιά…Μα στην εκκλησιά δεν πήγε μόνο για γάμο και βαφτίσια μα και για να αποχαιρετήσει τους …γονήδες του που πέθαναν …και αυτοί σαν μοναχογιό που τον είχαν του άφησαν μια μεγάλη περιουσία με κτήματα και χίλια λιόδεντρα να ζήσει αυτός και η φαμελιά του …
Έναν Φλεβάρη λοιπόν ,την δεύτερή του μέρα ανήμερα της Παπαντής που λένε οι Μανιάτες ο Γρηγόρης δεν ήταν στην Εκκλησιά να ψάλει μαζί με το υπόλοιπο χωριό το …Ευφραίνου και συ Πρεσβύτα δίκαιε, δεξάμενος εν αγκάλαις, τον ελευθερωτήν των ψυχών ημών … μα ήταν κάτω απ την ελιά ραβδίζοντας ένα μεγάλο κλαρί από το πιο ευλογημένο δέντρο …μαζί του και η γυναίκα του κάνοντας το ίδιο παραδίπλα …Και ξαφνικά ο Γρηγόρης σωριάστηκε στο λιόπανο βογγώντας και κρατώντας το αριστερό του μάτι …μια μεγάλη ελιά απ το ραβδί της γυναίκας του πήγε κατευθείαν με δύναμη πολλή στο μάτι του Γρηγόρη ..Τον πήγαν με το καϊκι στην Καλαμάτα στο Νοσοκομείο ,μα οι γιατροί δεν κατάφεραν να του το σώσουν ..Έτσι ο Γρηγόρης ο Σφάχτης έγινε σε μια στιγμή ο Γρηγόρης ο στραβός …και έζησε έτσι για πολλά χρόνια ακόμα .Στα βαθιά του γεράματα έχασε ολότελα το φώς του …
-Τον τιμώρησε η Παναγίτσα ;με ρώτησε η μικρούλα μου ..
-Όχι κοριτσάκι μου δεν τιμωρεί η Παναγιά μας …απλά τον βοήθησε να καταλάβει το λάθος του …
Κάποτε τον συνάντησα και εγώ τον Μπάρμπα –Γρηγόρη όταν η μάνα μου με έστειλε -μικρό παιδάκι ήμουν- να …φωτίσω την Ανάληψη …ήταν ακριβώς εδώ που βρισκόμαστε τώρα ..βγαίνοντας απο το εκκλησάκι με χαιρέτησε και μου χάιδεψε το κεφάλι …
-Και συ τι του είπες μπαμπά ;
- Εγώ το μόνο που θυμάμαι είναι πως τον ρώτησα…:
-Παππού Γρηγόρη τι έχεις …γιατί τα μάτια σου είναι δακρυσμένα ;
Αληθινή Ιστορία έτσι όπως μου την διηγήθηκε ο πατέρας μου , και έτσι όπως την διασκεύασα για.... τις ανάγκες μιας παιδικής ψυχής …


- Η γενική άποψη για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών είναι η εξής: προ του γάμου χρειάζεται προσοχή. Η εκλογή του κατάλληλου προσώπου πρέπει να γίνη με προσευχή. Οι σύζυγοι πρέπει να αρχίζουν με ζήλο της ζωή τους και με προσευχή, να φωτίση ο Θεός τα παιδιά που θα γεννηθούν να γίνουν δικά Του παιδιά. Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά, θα πρέπη διακριτικά να τους δίνουμε ελευθερία και να τα αφήνουμε να πορεύωνται τον δρόμο τους. Να μην χρησιμοποιούμε το ρήμα απαγορεύω, ακόμη και για την ψυχαγωγία. Δεν έχει τόσο σημασία πώς συμπεριφέρονται σε δευτερεύοντα θέματα, όσο εάν αγαπούν τον Χριστό. Για να αγαπούν τον Χριστό, δεν πρέπει να τους μιλάμε ψυχολογικά και θεολογικά με μια ξύλινη γλώσσα, αλλά να προσευχόμαστε εσωτερικά στην καρδιά μας. Όταν οι γονείς έχουν μέσα τους την Χάρη του Θεού, τα παιδιά το διαισθάνονται.

Γεροντας Σωφρόνιος του έσσεξ

Απόσπασμα από το βιβλίο «Οίδα άνθρωπον εν Χριστώ

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΠΩΓΩΝΙΑΝΗΣ & ΚΟΝΙΤΣΗΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


                                         

                     ΙΕΡΑ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ

ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΠΩΓΩΝΙΑΝΗΣ & ΚΟΝΙΤΣΗΣ


Φεβρουάριος 2012


ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ   ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

           Όπως είναι γνωστό, οι «Χιλιαστές» η «μάρτυρες του Ιεχωβά» χρησιμοποιούν πολλούς τρόπους για να παρασύρουν στις φοβερές αντορθόδοξες πλάνες τους, τους ανυποψίαστους χριστιανούς.
           Τελευταία, έχουν βάλει σε εφαρμογή την εξής μέθοδο : Από τον τηλεφωνικό κατάλογο του Ο.Τ.Ε. βρίσκουν τα τηλέφωνα οικογενειών η μεμονωμένων ατόμων. Αρχίζουν, λοιπόν, να τηλεφωνούν, ρωτώντας με προσποιητό ενδιαφέρον και επίπλαστη ευγένεια για την υγεία των ανθρώπων, την οικογένειά τους, τις δουλειές τους, το σπίτι τους, προκειμένου - όπως λένε - να τους εξυπηρετήσουν στις τυχόν ανάγκες τους. Αν κάποιοι «τσιμπήσουν» το δόλωμα, υπάρχει βάσιμος φόβος να πέσουν θύματα των «Γιεχωβάδων». Γιατί, αυτοί θα αρχίσουν τις κατ’ οίκον και τις κατ’ ιδίαν επισκέψεις, προσφέροντας τα αιρετικά έντυπά τους και διαδίδοντας τις πλανεμένες διδασκαλίες τους.
          Η Μητρόπολη, μόλις πληροφορήθηκε την δολία αυτή μέθοδο των «Χιλιαστών», σπεύδει να ενημερώση τους χριστιανούς της ακριτικής μας Επαρχίας, ώστε αν τυχόν κληθούν στο τηλέφωνο από άγνωστο άτομο, που κάνει τις παραπάνω ερωτήσεις, να κλείνουν το ακουστικό, αρνούμενοι να συνεχίσουν την συνομιλία.
          Χρειάζεται μεγάλη προσοχή, θερμή προσευχή και επαγρύπνηση. Ας μη ξεχνάμε ότι, όπως λέει η Αγία Γραφή, «ο σατανάς μετασχηματίζεται (=μεταμορφώνεται) εις άγγελον φωτός» (Β΄  Κορ. ια΄  14), για να παρασύρη τους ορθοδόξους πιστούς στον αιώνιο όλεθρο και στην πνευματική καταστροφή. «Στώμεν καλώς».

(Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως)


Ἡ Ὑπαπαντὴ - Περιγραφή τῆς εἰκόνας


Γκότσης Χρῆστος
 


Παλαιὸς Μητροπολιτικὸς Ναὸς Ἁγίου Μηνᾶ.
Ἡ Ὑπαπαντὴ (Ἐργο Γεωργίου Καστροφυλάκου 1746) 

Ὁ ἁγιογράφος τῆς εἰκόνας τῆς Ὑπαπαντῆς τοποθετεῖ τή σκηνή στό ναό, μπροστά στό Ἅγιο Βῆμα χριστιανικῆς ἐκκλησίας. Διακρίνονται τό βημόθυρο, ἡ Ἁγία Τράπεζα, τό θολωτό κιβώριο, ποῦ τό στηρίζουν τέσσερις κολόνες. Ὅπως παρατηρήθηκε, «οἱ κολόνες φαίνονται ἐπάνω ἀπό τούς φωτοστεφάνους μέ τρόπον ὥστε νά ἐπισημαίνονται οἱ μορφές καί σύγχρονα νά συνεχίζονται οἱ ὄρθιες τάσεις στή σύνθεση». Ἡ Θεοτόκος «λυγερόσωμος ὡς νεαρά κυπάρισσος» ἁπλώνει τά χέρια της γιά νά παραλάβει τό Βρέφος ἀπό τό Συμεών. Ἐκεῖνος μέ τά δύο του χέρια σκεπασμένα κρατεῖ τό Βρέφος ποῦ μέ ἁπλωμένο τό δεξί του χέρι καί κοιτάζοντας τήν Παναγία λαχταράει νά πέσει στήν ἀγκαλιά της. Ἡ σεβάσμια καί ἅγια μορφή τοῦ Συμεών ἐντυπωσιάζει. «Ἡ κεφαλή του εἶναι μακρόμαλλη καί ἀναμαλλιασμένη, μέ τούς πλοκάμους συνεστραμμένους ὡς ὀφίδια, τό γένειόν του ἀναταραγμένον, τό πρόσωπόν του σεβάσμιον κατά πολλά καί πατριαρχικόν, οἱ πόδες του λυγισμένοι, πατοῦν ἐπάνω εἰς τό ὑποπόδιον κλονιζόμενοι. Τά ὄμματα του εἶναι ὡσάν δακρυσμένα, καί φαίνεται ὡς νά λέγη' «Νῦν ἀπολύεις τόν δοῦλόν σου, Δέσποτα» (Φ. Κόντογλου).

Ἀξίζει νά παρατηρηθεῖ πώς ἐνῶ ἡ εἰκόνα παρουσιάζει τή σκηνή σαράντα μέρες μετά τή Γέννηση τοῦ Ἰησοῦ, τό νήπιο δέν παρουσιάζεται σπαργανωμένο. Ἔχει φωτοστέφανο, κρατάει στό χέρι εἰλητό, ἔχει βασιλική καί θεϊκή ἐμφάνιση. Αὐτό δέ γίνεται χωρίς λόγο. Τό Παιδί εἶναι ὁ Ἐμμανουήλ, «μεθ' ἡμῶν ὁ Θεός», ὁ Θεάνθρωπος. Εἶναι «ὁ ἄναρχος Λόγος τοῦ Πατρός, ἀρχήν λαβών χρονικήν, μή ἐκστάς τῆς αὐτοῦ Θεότητος», «ὁ ὀχούμενος ἐν ἅρμασι Χερουβίμ καί ὑμνούμενος ἐν ᾄσμασι Σεραφίμ», ὅπως λένε τά τροπάρια τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς ἑορτῆς.
 
 

 

Πίσω ἀπό τή Θεοτόκο στέκει ἡ προφῆτις Ἄννα. Ἡ στάση της προδίδει τό προφητικό της χάρισμα. Τό ἕνα της χέρι εἶναι ὑψωμένο σέ σχῆμα ὁμιλίας καί τό ἄλλο, τό ἀριστερό, κρατάει ἀνοιχτό εἰλητάριο πού γράφει σέ μικρά μαῦρα κεφαλαῖα' «Τοῦτο τό Βρέφος οὐρανόν καί γῆν ἐστερέωσεν». Τό κεφάλι της μέ μελετημένη κλίση εἶναι γυρισμένο πρός τόν Ἰωσήφ «πού ἔρχεται πίσω της, σάν ν’ ἀπευθύνει σ’ αὐτόν τόν προφητικό λόγο, ἐνῶ κοιτάζει τό θεατή».

 
Ὑπαπαντὴ (1700-1750), Ἁγιογράφος Ἰωάννης

Στήν ἄκρη ἀριστερά ὁ Ἰωσήφ προχωρεῖ κρατώντας πάνω στήν πτυχή τοῦ ἐνδύματός του (σ’ ἄλλες εἰκόνες μέσα σέ κλουβί) τά δύο τρυγόνια ἤ τά δύο περιστεράκια. Τά πουλιά αὐτά, ὅπως λέει τό παρακάτω ἀπόσπασμα ἀπό ὕμνο τοῦ ἑσπερινοῦ της ἑορτῆς, συμβόλιζαν τούς ἀπό τούς Ἰουδαίους καί ἐθνικούς χριστιανούς, καθώς καί τίς δύο διαθῆκες, τήν Παλαιά καί τήν Καινή, τῶν ὁποίων ἀρχηγός εἶναι ὁ Χριστός. «Ὁ τοῖς Χερουβίμ ἐποχούμενος καί ὑμνούμενος ὑπό τῶν Σεραφίμ, σήμερον τῷ θείῳ ἱερῷ κατά νόμον προσφερόμενος, πρεσβυτικαῖς ἐνθρονίζεται ἀγκάλαις' καί ὑπό Ἰωσήφ εἰσδέχεται δῶρα θεοπρεπῶς, ὡς ζεῦγος τρυγόνων τήν ἀμίαντον Ἐκκλησίαν καί τῶν ἐθνῶν τόν νεόλεκτον (= νεοσύλεκτο) λαόν' περιστερῶν δέ δύο νεοσσούς, ὡς ἀρχηγός Παλαιᾶς τέ καί Καινῆς...» (Δοξαστικό στιχηρῶν). Παρόμοια λένε καί οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας γιά τό συμβολισμό τῶν πουλιῶν αὐτῶν.

Ο άγιος των αμπελιών


Ο άγιος των αμπελιών

Ο Άγιος Τρύφων ο Θαυματουργός (1η Φεβρουαρίου)



Βίος

Ο πανάριστος Μεγαλομάρτυρας του Χριστού Τρύφων είχε πατρίδα την Λάμψακο της Φρυγίας, πόλι της Μικράς Ασίας στα παράλια του Ελλησπόντου. Τον ελληνικό βίο του συνέγραψε ο Άγιος Συμεών ο μεταφραστής, πού έζησε τον 10ο αιώνα και συνέλεξε τους υπάρχοντας τότε βίους των Αγίων και διετύπωσε εκ νέου· έτσι έχουμε και τον περίφημο βίο του Αγίου Τρύφωνος, από τον οποίο παραθέτουμε αποσπάσματα σε νεοελληνική απόδοσι (διασκευή κ. Τρύφωνος Αλεξοπούλου, ιατρού).
»… Οι Άγιοι Μάρτυρες μετά τους Αποστόλους έγιναν συνεχιστές της χριστιανικής ευσεβείας. Αυτοί πήραν σαν μια σπίθα την φωτιά της πίστεως απ τους Αποστόλους. Έπειτα, αυτή η σπίθα θέριεψε με τα βασανιστήρια των διωκτών, όπως η φλόγα φουντώνει απ τους ανέμους…
» Ένας απ αυτούς είναι και ο μακάριος Τρύφων, το ευλογημένο άνθος της Εκκλησίας, πού έχει την επωνυμία της άφθαρτης και θεϊκής τρυφής. Γεννήθηκε στην Λάμψακο, ένα χωριό της Φρυγίας κοντά στην Απάμεια, από γονείς ευσεβείς, και ήταν τόσο άξιος του Θεού από την παιδική του ηλικία, ώστε να αξιωθεί των ποικίλων θείων ενεργειών και της χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Γι αυτό και με το όνομα μόνο του Τρύφωνος διώκονταν από τους πάσχοντες διάφορες σωματικές ασθένειες και η πονηρή γενεά των δαιμόνων…
Μετά τον Γορδιανό και τον Φίλιππο, αναγορεύθηκε αυτοκράτορας των Ρωμαίων ο Δέκιος, άνθρωπος σκληρός με αναίσχυντη ψυχή, πού ευφραινόταν με τις σφαγές και τα βασανιστήρια, θερμός μέν στην λατρεία των ειδώλων, κινούμενος δε με φοβερή λύσσα κατά των Χριστιανών… Εκείνο τον καιρό καταγγέλλουν τον Τρύφωνα στον έπαρχο της Ανατολής Ακυλίνο, ότι δηλαδή εκδηλώνει μεγάλη αλαζονεία κατά των αυτοκρατόρων και εμπαίζει μέν τους μεγάλους θεούς, ισχυρίζεται δε ότι μόνο κάποιος Χριστός είναι Θεός, και έτσι εξαπατά πολλούς.
Ευθύς λοιπόν στέλνει αυστηρές διαταγές στους τοπικούς άρχοντες, όσο το δυνατόν γρηγορότερα να παρουσιαστεί μπροστά του ο Τρύφων, ο οποίος όταν άκουσε ότι τον αναζατούν οι διώκτες, δεν αναχωρεί στην έρημο για να κρυφθεί, ούτε καταφεύγει στα πυκνά δάση, παρά οπλίζεται με προσευχές και δεήσεις και εμφανίζεται με χαρά και ευχαρίστως πορεύεται για να παρουσιαστεί στον Ακυλίνο, ο οποίος διέμενε τότε στην Νίκαια. Στην απολογία του, ο Άγιος Τρύφων είπε στον έπαρχο:
-Το όνομά μου το γήινο είναι Τρύφων, πατρίδα μου η κώμη Λάμψακος, αλλά εμείς δεν πιστεύουμε ούτε αναφερόμαστε στην τύχη, πιστεύουμε όμως ότι κατά την πρόνοια του Θεού και την τάξη γίνονται τα πάντα και από την σοφία του κυβερνώνται τα σύμπαντα. Είμαι ελεύθερος στην ζωή μου και μόνο σε έναν υποτάσσομαι, στον Χριστό· ο Χριστός είναι η πίστη μου, ο Χριστός είναι η δόξα μου και ο Χριστός γίνεται ήδη ο στέφανος της καυχήσεώς μου.
Και προς αυτά ο έπαρχος είπε:
-Υποθέτω ότι δεν θα γνώριζες μέχρι και σήμερα την διαταγή του αυτοκράτορα, πού επιτάσσει να παραδίνεται σε βίαιο θάνατο καθένας πού επιδεικνύει απείθεια στην τιμή και λατρεία των θεών. Αλλά θέλω να πεισθείς στα λόγια μου και να φύγεις από την απάτη, για να μην υποστείς την φωτιά και άλλα βασανιστήρια.
Και ο Άγιος είπε:
-Μακάρι να αναλωθώ και από την φωτιά και από κάθε άλλο βασανιστήριο για το όνομα του Χριστού και Θεού μου.
Ο έπαρχος απάντησε:
-Σε προτρέπω, Τρύφων, να θυσιάσεις στους θεούς· βλέπω ότι έχεις υψηλό φρόνημα και δεν θέλω να πεθάνεις με άσχημο τρόπο.
Ο δε Άγιος Τρύφων είπε:
-Τότε θα είναι τέλειο το φρόνημά μου, εάν φέρω ενώπιον του Θεού τέλεια και ακέραιη την ομολογία και φυλάξω την καλή παρακαταθήκη της πίστεως, χωρίς να την αρνηθώ, προσφέροντας ολόκληρο τον εαυτό μου σαν καθαρή θυσία στον Χριστό…
Όταν άκουσε αυτά ο Ακυλίνος, εξοργίσθηκε και διέταξε να κρεμάσουν τον Τρύφωνα και να τον τρυπούν με σπαθιά. Τότε ο μακάριος κρεμιέται στο ξύλο και αφού του έδεσαν τα χέρια από τους αγκώνες, του έκοπταν με ορμή τις σάρκες. Και ενώ τον σπάθιζαν τρεις ολόκληρες ώρες και εκείνος υπέμενε τις πληγές με ηρεμία, ο έπαρχος τον παρακινούσε:
-Αλλαξε γνώμη Τρύφων, γι᾽αυτή την άκαιρη ανοησία σου και ομολόγησε ότι θα θυσιάσεις στους θεούς.
Ο γενναίος όμως αθλητής του Χριστού αντιστέκεται στις προκλήσεις του Ακυλίνου, υπομένει όλα τα βασανιστήρια πού επινοεί ο νοσηρός και μοχθηρός νους του τυράννου (πολυήμερη φυλακή, πεζοπορία με καρφιά στα πόδια, ραβδισμοί και κάψιμο των πλευρών με λαμπάδες, σπαθισμοί κ.ά.) και μένει αταλάντευτος στην πίστη του Χριστού και με καρτερία υπομένει τα φρικτά μαρτύρια.
Βλέποντας ο Ακυλίνος την ανυποχώρητη εναντίωσι του Τρύφωνος αποφασίζει τελικώς να αποκεφαλισθεί. Αμέσως οι στρατιώτες τον οδήγησαν στον τόπο του μαρτυρίου. Ο δε Άγιος στράφηκε προς την ανατολή και σηκώνοντας τα μάτια, τα χέρια και την φωνή στον ουρανό προσευχήθηκε λέγοντας:
-Δέσποτα Κύριε, Θεέ των θεών, Βασιλέα των βασιλέων, Άγιε των αγίων, Σε ευχαριστώ γιατί με αξίωσες να αγωνισθώ τούτον τον αγώνα άμεμπτα και μέχρι τέλους. Και τώρα, Σε παρακαλώ, ας μή με ακουμπήσει το δόλιο χέρι του πονηρού και απωλέσει στον άδη, αλλά παράλαβε με τους αγίους Αγγέλους της μεγαλόπρεπης δόξας σου την ψυχή μου ευρηνικά, και εισάγαγέ την στα σκηνώματά σου. Σε όσους θυμούνται δε τον δούλο Σου και επιθυμούν να προσφέρουν θυσίες προς τιμή μου, άκουσέ τους από την αγία κατοικία Σου, και στείλε τους ως ανταπόδοση πλούσιες και άφθαρτες ευεργεσίες, γιατί Εσύ είσαι ο μόνος αγαθός και ο χορηγός των αγαθών στους αιώνες. Αμήν.
Αφού προσευχήθηκε ο αθλοφόρος και προσκύνησε τον Θεό, πριν καν πληγωθεί από το ξίφος παρέδωσε την ψυχή του σαν να θέλησε να την αφήσει με προσταγή του Θεού και όχι με την διαταγή του τυράννου. Οι δε Χριστιανοί συγκεντρώθηκαν και με καθαρά σεντόνια και αρώματα περιποιήθηκαν το τίμιο εκείνο λείψανο και το ενεταφίασαν στην Λάμψακο, υπακούοντας στο θέλημα του Αγίου πού εμφανίστηκε σε όνειρό τους».

Θαυμαστά Διηγήματα

Η παρουσία της τιμίας Κάρας του πανενδόξου και μακαρίου θείου Τρύφωνος του Μεγαλομάρτυρος στην αγία Μονή μας (Μονή Ξενοφώντος), προσδίδει εξαίρετη ευλογία και τιμή σ’ Αυτήν και αποτελεί πηγή θείων δωρεών και χαρισμάτων, αλλά και φυγαδεύει τις ασθένειες των αγρών και κήπων.
Επίσης, στην Μοναστηριακή περιοχή διασώζεται ιερό Κελλίο αφιερωμένο στον μεγάλαθλο Άγιο Τρύφωνα τον Ανάργυρο, στο οποίο εφησυχάζουν τρεις πατέρες, αινούντες και ευλογούντες τον Θεό και τον θεράποντα Αυτού αξιομακάριστο θείο Τρύφωνα.
Το σεπτό όνομα του Αγίου Τρύφωνος πάντοτε διατηρείται στην Αδελφότητά μας και δίδεται στην κουρά αδελφού προς τιμή του Αγίου.
Από τις αναμνήσεις πού μάς παρέδωσαν οι παλαιοί πατέρες γνωρίσαμε αρκετά θαυμαστά γεγονότα πού αναφέρονται στον αμάραντο της Λαμψάκου θείο βλαστό, Άγιο Τρύφωνα.
Ο γέροντας Βαρλαάμ ο Ξενοφωντινός έζησε περίπου 80 χρόνια στην Μονή μας. Ήταν μια κινητή ιστορία. Ήλθε στην Μονή μας το 1908 και κοιμήθηκε το 1983. Κοσμημένος με απλότητα και ταπεινότητα, έζησε όλα τα χρόνια του στο Μοναστήρι υπομένοντας κάθε δοκιμασία για την αγάπη του Χριστού. Διακόνησε χρόνια πολλά στις αγροτικές εργασίες της Μονής και είχε πολλές εμπειρίες με τον Άγιο Τρύφωνα, τον προστάτη των γεωργών.
Μάς διηγήθηκε πώς κάποτε, στους επάνω κήπους της Μονής, σε μια περιοχή πού λέγεται «Ζαχαράς», έπεσε ακρίδα και κάμπιες, με συνέπεια να γίνεται μεγάλη ζημία στον λαχανόκηπο. Ο γέροντας ειδοποίησε τον άγιο Καθηγούμενο για την συμφορά και ζήτησε να ανεβάσουν την αγία Κάρα του Μεγαλομάρτυρος Τρύφωνος και να διαβαστεί αγιασμός με τις ευχές του Αγίου.
Αμέσως ανταποκρίθηκε η Μονή, και μόλις έφθασε η τιμία Κάρα του Αγίου και διαβάστηκε ο αγιασμός και οι ευχές, σαν ένα σύννεφο έφυγαν όλα τα έντομα και σώθηκε η σοδειά των κήπων με την θαυμαστή επέμβασι του Αγίου.
Ακόμη, μάς διηγείτο ο γέρων Βαρλαάμ για τον ελαιώνα: «-Εμείς, πατέρες, δεν ξέραμε από ραντίσματα και τέτοια πράγματα· όταν παρουσιάζονταν ασθένειες, παίρναμε την αγία Κάρα του προστάτου μας Αγίου Τρύφωνος, κάναμε αγιασμό και λιτανεύαμε το άγιο λείψανο μέσα στον ελαιώνα, ραντίζοντας με τον αγιασμό τα δένδρα, και η συγκομιδή ήταν θαυμαστή· σκεφθήτε, έσπαζαν τα κλαδιά απ τον καρπό· είκοσι πέντε χιλιάδες οκάδες λάδι βγάζαμε τον χρόνο πού είχε ελαιοκαρπία. Δόξα τώ Θεώ και στον Άγιο Τρύφωνα τον προστάτη μας!».
Αλλά, και σε σωματικές ασθένειες ήταν αρωγός και ιατρός, ο αγιώτατος Μάρτυς του Χριστού Τρύφων, και δεν παύει να μάς προστατεύει από κινδύνους και πειρασμούς. Και όσοι επικαλούνται το ιερό όνομά Του και ζητούν την βοήθειά Του, λαμβάνουν των ιαμάτων την χάρι από τον συνέκδημον της δωδεκάδος των θείων Αναργύρων.

ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑ: «Ο ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΘΕΟΔΟΧΟΣ»

1. Την 2α του μηνός Φεβρουαρίου, αδελφοί μου χριστιανοί, η αγία μας Εκκλησία εορτάζει την τέταρτη Δεσποτική εορτή, την Υπαπαντή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Πρώτη Δεσποτική εορτή είναι τα Χριστούγεννα, δεύτερη είναι η Περιτομή, τρίτη η Βάπτιση στον Ιορδάνη ποταμό και τέταρτη η Υπαπαντή. Είναι μεγάλη η εορτή αυτή, γιατί δεν είναι μόνο Δεσποτική, αλλά και Θεομητορική εορτή. Κατά λειτουργικό κανόνα που ακολουθεί η Εκκλησία μας, την άλλη μέρα μιάς Δεσποτικής εορτής, εορτάζουμε το πρόσωπο εκείνο που συνδέεται άμεσα με την εορτή αυτή. Επειδή σάς μίλησα άλλοτε για την Υπαπαντή, θα σάς μιλήσω σήμερα για τον άγιο Συμεών τον θεοδόχο, ο οποίος εορτάζει την άλλη μέρα της εορτής• γιατί αυτός «απάντησε» τον Κύριο, και γι᾽ αυτό η εορτή λέγεται Υπαπαντή.
2. Ο άγιος Συμεών, αδελφοί μου, ήταν ένας ευσεβής Ισραηλίτης «προσδεχόμενος παράκλησιν του Ισραήλ»...
όπως λέγει γι᾽ αυτόν ο ευαγγελιστής Λουκάς (2,25).Αυτό σημαίνει ότι ανήκε στους Ισραηλίτες εκείνους οι οποίοι καρτερούσαν με δυνατή πίστη και προσδοκία τον ερχομό του Μεσσία, για τον οποίον έγραψαν οι Προφήτες στην Παλαιά Διαθήκη. Στην Παλαιά Διαθήκη, αγαπητοί μου, οι Προφήτες σαλπίζουν για τον ερχομό του Μεσσία, και ο θεοδόχος Συμεών άκουε την φωνή των σαλπίγγων αυτών. Αυτό μάλιστα σημαίνει και το όνομά του Συμεών, που είναι από το εβραϊκό ρήμα «σαμά», τό οποίο ερμηνεύεται «ακούω». Ο Συμεών λοιπόν ήταν όλο ακοή. Άκουε τις φωνές των Προφητών για τον ερχομό του Μεσσία, και επιθυμούσε να ζήσει και αυτός τις ημέρες εκείνες του ερχομού Του. Μάλιστα το Άγιο Πνεύμα, που είχε μέσα του (Λουκ. 2,25), τον πληροφόρησε καθαρά ότι δεν θα πεθάνει προτού να δει τον Μεσσία, τον Χριστόν Κυρίου (Λουκ. 2,27). Και έτσι έγινε. Στα χέρια του δέχθηκε τον Χριστό, τον Θεό, γι᾽ αυτό και λέγεται «θεοδόχος».
3. Πού ο Συμεών, αδελφοί μου, είχε αυτή την μεγάλη χαρά να δει και να δεχθεί τον Χριστό; Στον Ναό του Θεού. «Ήλθεν εν Πνεύματι εις το ιερόν», λέγει ο Ευαγγελιστής (Λουκ. 2,27). Εκεί είδε την Παναγία Δέσποινα, την τεσσαρακοστή ημέρα από την γέννηση του Χριστού, να Τον φέρει στον Ναό κατά τον νόμο του Μωυσή. Στον Ναό του Θεού, στην Εκκλησία, και εμείς θα συναντήσουμε τον Χριστό. Τί γίνεται στον Ναό; Γίνεται η Θεία Λειτουργία. Τί είναι η Θεία Λειτουργία; Είναι ο Χριστός! Τον Χριστό να γεννάται και να πάσχει συμβολίζει η προσκομιδή που κάνει ο ιερέας. Τον Χριστό να έρχεται στην γη για να κηρύξει τον άγιο λόγο Του συμβολίζει όταν βλέπουμε τον ιερέα να έρχεται από το Ιερό κρατώντας τό άγιο Ευαγγέλιο και λέγοντας στο κέντρο του Ναού «Σοφία Ορθοί»! Και τον Ίδιο τον Χριστό να κηρύττει τον λόγο Του πρέπει να νοιώθουμε όταν ακούμε τον ιερέα να διαβάζει το άγιο Ευαγγέλιο. Τον Χριστό να πηγαίνει στον Γολγοθά να θυσιασθεί συμβολίζει η πορεία του ιερέα κρατώντας τα Άγια κατά την λεγόμενη Μεγάλη Είσοδο.
4. Αλλά εκεί που όχι συμβολικά, αλλά πραγματικά είναι η παρουσία του Χριστού στην Θεία Λειτουργία, είναι όταν ο ιερεύς, μετά το «Τα Σα εκ των Σων», λέει μία ευχή, την ευχή του καθαγιασμού. Τότε, πιστεύσατέ το, χριστιανοί μου! Γίνεται θαύμα στην θεία Λειτουργία: Το ψωμάκι, που είναι στο άγιο Δισκάριο πάνω στην Αγία Τράπεζα γίνεται Σώμα Χριστού και το κρασί, που είναι στο άγιο Ποτήριο, γίνεται Αίμα Χριστού. – Αν θέλουμε λοιπόν σαν τον άγιο Συμεών τον θεοδόχο να συναντήσουμε τον Χριστό και να τον πάρουμε και εμείς στην αγκαλιά μας να πάμε στον Ναό, στην θεία Λειτουργία, και εκεί, μόνο εκεί, είναι ο Χριστός. Μην ψάχνουμε να γευθούμε τον Χριστό σε σπουδαστήρια και σε κοινοβούλια. Ο Χριστός είναι στον Ναό Του, είναι στο άγιο Ποτήριο.
5. Εμείς οι χριστιανοί στην θεία Λειτουργία αξιωνόμαστε να έχουμε μεγαλύτερη τιμή από αυτή που είχε ο Συμεών ο θεοδόχος. Ο Συμεών κράτησε τον Χριστό στην αγκαλιά του• αλλά εμείς με την θεία Κοινωνία παίρνουμε τον Χριστό όχι απλά στην αγκαλιά μας, αλλά στην καρδιά μας. Ναι! Όποιος κοινωνεί με καθαρή την καρδιά γίνεται πραγματικά θεοδόχος, γίνεται θεοφόρος και χριστοφόρος και ναοφόρος. Είπα με καθαρή την καρδιά, γιατί, αν η καρδιά μας έχει γίνει κατοικία αμαρτωλών παθών, δεν μπορεί ο Χριστός να κατοικήσει σ᾽ αυτήν• γιατί οι άγιοι Πατέρες μάς λέγουν ότι είναι αδύνατο για τον Χριστό να ενωθεί με ακάθαρτο. Για τον χριστιανό λοιπόν που αγωνίζεται να καθαρίσει την καρδιά του, όταν κοινωνεί, γίνεται θεοδόχος Συμεών, έχει τον Χριστό κατοικούντα και μένοντα στην ψυχή του• τον έχει Κύριό του, Αφέντη του, που κατευθύνει την ζωή του.
6. Όταν ο Συμεών αξιώθηκε να δει και να κρατήσει στην αγκαλιά του τον Χριστό είπε: «Τώρα ας πεθάνω»! «Νυν απολύεις τον δούλον Σου Δέσποτα», είπε στον Θεό. Ναι! Την ζωή την θέλουμε για τον Χριστό! Ένα νόημα έχει η ζωή και γι᾽ αυτό ήρθαμε στον κόσμο: Να βρούμε τον Χριστό και να γλυκαινόμαστε την παρουσία Του μέσα μας! Αν αυτό, άνθρωπέ μου, δεν το πετύχεις, τί να κάνεις τα αξιώματά σου και τα διπλώματά σου και τα παπλώματά σου; Λυπάμαι για σένα, γιατί δεν γεύθηκες το πραγματικό νόημα της ζωής, δεν πέτυχες τον σκοπό της. Μάταιη λοιπόν για σένα η ζωή. Η μεγαλύτερη χαρά και ηδονή της ζωής, μπροστά στην οποία όλες οι ηδονές του κόσμου είναι μηδέν (0), είναι αυτό που ένοιωσε ο Συμεών όταν πήρε τον Χριστό στην αγκαλιά του• είναι αυτό που νοιώθουμε εμεῖς όταν κοινωνούμε. Γι᾽ αυτό και μετά την κατάλυση του αγίου Ποτηρίου, που είναι θεία Κοινωνία, ο ιερέας λέει τον ίδιο λόγο του Συμεών: «Τώρα ας πεθάνω»! «Νυν απολύεις τον δούλον Σου Δέσποτα»!


Με πολλές ευχές,
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...