Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Οκτωβρίου 06, 2012

Πανταχοῦ παρών……


Διάβασα κάπου:
Ὅταν μιά μεγάλη πληγή θέριζε τό Λονδῖνο, ὁ Κράβεν, ἀπεφάσισε νά ἐγκαταλείψη τό Λονδῖνο καί νά πάη στήν ἰδιαίτερη πατρίδα του, γιά νά ἀποφύγη τόν κίνδυνο.
Ἐνῶ, λοιπόν, ἀνέβαινε στό ἁμάξι του, ἄκουσε ἕναν ὑπηρέτη του νά λέη σ’ ἕναν ἄλλο.
– Ὑποθέτω ὅτι ὁ Θεός του ἐγκατέλειψε τό Λονδῖνο καί πῆγε στήν ἰδιαίτερη πατρίδα του.
Αὐτό ξάφνιασε τόν Κράβεν καί τόν ἔκανε νά σκεφθῆ: «Ὁ Θεός μου! Εἶναι πανταχοῦ παρών καί μπορεῖ νά μέ φυλάξη ὅπου κι ἄν εὑρεθῶ. Θά μείνω ἐδῶ». Καί ἔμεινε.
Καί σκέφθηκα:
Ἀλήθεια, ἄν πιστεύουμε στήν πανταχοῦ παρουσία τοῦ Θεοῦ μας τότε… τότε γιατί ξεχνοῦμε πώς μπορεῖ νά εἶναι καί στό πρόβλημα πού μᾶς ταλανίζει καί τό ἀφήνουμε νά μᾶς ἀφαιρῇ τήν γαλήνη;
Ἄν ὁ Θεός βρίσκεται παντοῦ τότε… βρίσκεται καί δίπλα στό πρόσωπο πού πολύ ἀγαποῦμε καί πού τώρα βρίσκεται στό κρεβάτι τοῦ πόνου. Δέν θά κάνη τό καλύτερο; Ἄν ὁ Κύριός μας βρίσκεται παντοῦ, τότε δέν θά εἶναι καί δίπλα στό παιδί μας πού ξεπορτίζει, δίπλα στό σύζυγο πού ἀργά ἐπιστρέφει, δίπλα στήν κόρη πού ἀντιδρᾶ; Ἀρκεῖ ἐμεῖς μέ τήν προσευχή μας νά τούς θωρακίζουμε. Εἴμαστε πάντα καί παντοῦ κάτω ἀπό τό στοργικό βλέμμα τοῦ Θεοῦ Πατέρα.
Τοῦ Θεοῦ Πατέρα πού μέ ἀγαπᾶ πιό πολύ ἀπό ὅ,τι ἐγώ τόν ἑαυτό μου.
Πού ἀγαπᾶ τούς δικούς μου πιό πολύ ἀ­πό ὅ,τι ἐγώ. Λοιπόν, θά ἐπέτρεπε νά γίνη κά­τι πού δέν θά ἀπέβλεπε στήν σωτηρία τους;
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί ἀγαπᾶ.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί προστατεύει.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί προνοεῖ.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί συγχωρεῖ.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί περιμένει.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί μακροθυμεῖ.
Εἶνα πανταχοῦ παρών καί προλαβαίνει.
Εἶναι πανταχοῦ παρών καί σκέπει.
Εἶναι πανταχοῦ παρών, στά σκοτάδια μας καί στό φῶς, στίς πτώσεις μας καί στούς ἀγῶνες μας. Στίς ἀδυναμίες καί τίς ἀντοχές μας, στίς ἀρνήσεις μας καί τίς ὁμολογίες μας. Στούς πόνους καί στίς χαρές μας. Κοντά μας στίς μοναξιές καί τίς ἀπογοητεύσεις μας, στίς γκρίνιες καί τίς δοξολογίες μας.
 Ὅ,τι κι ἄν ἔχουμε, ὅπως καί ἄν εἴμαστε, μᾶς ἔχει ὁ Θεός μας μέσα στή χούφτα του τήν πατρική. Μέσα στήν πληγωμένη ἀπό τήν ἀχαριστία μας καρδιά Του. Ὅπως… Ἄν αὐτό τό συνειδητοποιήσουμε, ἀλήθεια, τότε δέν θά γεμίση ἡ καρδιά ἡ δική μας ἀπό ἐμπιστοσύνη, ἀπό διάθεσι ἀγωνιστική, ἀπό εὐγωμοσύνη, ἀπό δοξολογίες καί ἀγάπη;
1.Πηγή: Περιοδικό «Ἁγία Λυδία», τεῦχος 434, Ἀπρίλιος 2009.

“…εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με…”



 Ο αρχιμανδρίτης π. Γερβάσιος Ραπτόπουλος είναι ο άνθρωπος που έκανε όχι απλά πράξη, αλλά τρόπο ζωής  τα λόγια του Χριστού “εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με“. Το προσωπικό του σύνθημα είναι «η ζωή μας είναι σύντομη. Ας βιασθούμε να κάνουμε το καλό στον κόσμο». Και η προσευχή του,«Κύριε, μάθε μας να αγαπήσουμε αυτούς που δεν αγαπήθηκαν. Κάνε μας να υποφέρουμε με τον πόνο των άλλων. Μην επιτρέψεις πια να ευτυχούμε μόνοι μας…Δώσε μας την αγωνία της παγκόσμιας δυστυχίας και φύλαξέ μας από τη λησμονιά τωνάλλων». Είναι γνωστός σε όλον τον κόσμο για τη φιλευσπλαχνία του. Με οδηγό τον λόγο του Θεού, θέλει πάντα να κάνει το καλό. Εχει συμβάλει ταπεινά τα τελευταία τριάντα τέσσερα χρόνια στην αποφυλάκιση δεκατεσσάρων χιλιάδων απόρων φυλακισμένων στην Ελλάδα και …… σε ογδόντα χώρες των πέντε ηπείρων, συγκεντρώνοντας περίπου έξι εκατομμύρια ευρώ για την εξαγορά των ποινών τους. Ο ίδιος δηλώνει παντού ότι νιώθει πληρότητα και ευτυχία, την οποία μπορεί να μη γνωρίζουν άνθρωποι που ζουν μέσα στη δόξα, στα πλούτη και στις κάθε λογής κοσμικές ανέσεις. Ο πατέρας Γερβάσιος είναι ο ιδρυτής της Αδελφότητας «Οσία Ξένη», Διακονία Αποφυλακίσεως Απόρων Κρατουμένωνκαι Φυγοποίνων, που έχει την έδρα της την Περαία Θεσσαλονίκης.
Γεννήθηκε στον Αιμιλιανό Γρεβενών το 1931.Είναι ένα από τα πέντε παιδιά μιας φτωχής οικογένειας. «Για ψωμί τρώγαμεβελανίδια, αλλά, δόξα τω Θεώ, επιβιώσαμε» λέει, όταν θυμάται τα δύσκολα παιδικά του χρόνια. Ο π. Γερβάσιος είναι από το 1959 διορισμένος τακτικός ιεροκήρυκας στις ακριτικές μητροπόλεις.  Στις Σέρρες μελετά και ξαναμελετά τον λόγοτου Θεού: «Οταν διαβάζω το Ευαγγέλιο, προσπαθώ να δω τι μπορώ να κάνω εγώ προσωπικά, ώστε να φτάσουν στον κόσμο τα μηνύματά του». Ωσπου μια ημέρα ένα από αυτά τρυπώνει στο μυαλό του: «Το “εν φυλακή ήμην, και ήλθετε προς με” πάντα ο Κύριος, τον Μάρτιο του 1978 μουάνοιξε μια νέα κηρυκτική πορεία, μια πρόσθετη διακονία στην ήδη υπάρχουσα διακονία μου: πορεία στην περιθωριοποιημένη και συστηματικά αποίμαντη κοινωνία των κρατουμένων» αναφέρει ο π. Γερβάσιος. Με προβλημάτιζε. Και ο Κύριος, τον Μάρτιο του 1978 μου άνοιξε μια νέα κηρυκτική πορεία, μια πρόσθετη διακονία στην ήδη υπάρχουσα διακονία μου: πορεία στην περιθωριοποιημένη και συστηματικά αποίμαντη κοινωνία των κρατουμένων» αναφέρει ο π. Γερβάσιος. Και η ιδέα πήρε σάρκα και οστά. «Η πρώτη επίσκεψη έγινε την Κυριακή της Απόκρεω τον Μάρτιο του 1978. Δεκαπέντε τουριστικά λεωφορεία με εφτακόσιους πενήντα Σερραίους επισκεφθήκαμε τους κρατουμένους της Αγροτικής Φυλακής Κασσάνδρας, τους “’ελαχίστους αδελφούς”’,όπως τους αποκαλεί ο Χριστός. Αλησμόνητη έχει μείνει εκείνη η Κυριακή. Ο χώρος έχασε την αίσθηση της φυλακής. Ελαμψαν τα πρόσωπα των κρατουμένων, γέλασαν τα χείλη τους. Γεγονός πρωτόγνωρο γι’ αυτούς. Μια κοινωνία ολόκληρη μέσα στον χώρο της φυλακής» θυμάται.
Οι επισκέψεις συνεχίστηκαν και τα επόμενα δέκα χρόνια και όλο και περισσότερα άτομα συμμετείχαν σε αυτές τις εκδρομές που περιελάμβαναν, εκτός από την καθιερωμένη λειτουργία, και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις για τους κρατουμένους αλλά και χρήσιμα δώρα και χρηματικά ποσά για αποφυλάκιση απόρων κρατουμένων που βαρύνονταν με μικροποινές ή για τα δικαστικά τους έξοδα:«Οι εύποροι εξοφλούν την ποινή τους αμέσως μετά την καταδίκη τους για το αδίκημα που διέπραξαν. Οι άποροι όμως οδηγούνται στη φυλακή. Την ποινή αυτών των κρατουμένων εξαγοράζουμε ύστερα από έγγραφο της κοινωνικής υπηρεσίας της φυλακής, η οποία γνωρίζει την οικογενειακή τους κατάσταση και την αδυναμία τους να εξαγοράσουν την ποινή τους μόνοι τους» λέει ο λαμπρός κληρικός.
Το 1985, η Διακονία Αποφυλάκισης Απόρων Κρατουμένων και Φυγόποινων εντάχθηκε στους τομείς της Αδελφότητας «Η ΟσίαΞένη», την οποία είχε ιδρύσει από το 1966 ο αρχιμανδρίτης Γερβάσιος. Από το1989 οι επισκέψεις επεκτάθηκαν σε όλες τις φυλακές της Ελλάδας. Αυτή ήταν και η αρχή μιας μακράς πορείας που συνεχίζει επί τριάντα τέσσερα χρόνια και φθάνει έως τις φυλακές των πέντε ηπείρων.
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΟΤΟΡΣΙΠ «ΘΑΝΑΣΗΣ»
Η αρχή των επισκέψεων σε φυλακές του εξωτερικού έγινε το 1999 στην Αίγυπτο, όπου τον κάλεσαν οι τρεις καταδικασμένοι εις θάνατον διά αγχόνης Ελληνες ναυτικοί του μότορσιπ «Θανάσης» που κρατούνταν στις φυλακές Ελ Κανάτερ της Αιγύπτου, οι Κώστας Καστανιάς, Τάσος Κοντογιάννης και Νίκος Ζεγγελίδης. Ο π. Γερβάσιος δεν έπαψε να βρίσκεται στο πλευρό τωντριών ναυτικών και να τους στηρίζει μέχρι τέλους. Ακολούθησαν πολλές επισκέψεις σε χώρες τωνΒαλκανίων, της Ευρώπης και όχι μόνον, όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, το Ισραήλ, οιΗΠΑ, η Μαδαγασκάρη, η Κύπρος, κ.ά. Ο δε κατάλογος των αποφυλακισθέντων είναι ακόμα πιο μακροσκελής και εντυπωσιακός: από την Αγγλία μέχρι το Πακιστάν και άλλες χώρες της Ασίας, την Τουρκία, την Τσετσενία, την Αμπχαζία, το Ιράν, τοΙράκ, την Παλαιστίνη, τη Λατινική Αμερική και την Αυστραλία, χώρες της Αφρικής και της Ασίας. Επειτα από τόσα χρόνια πια, οι άποροι κρατούμενοι έχουν μάθει για τη Διακονία και αναζητούν τη βοήθειά της. Τα αιτήματα που λαμβάνουν καθημερινά στα γραφεία στην Περαία Θεσσαλονίκης είναι εξακριβωμένα από την κοινωνική υπηρεσία της κάθε φυλακής. Στη συνέχεια, η Διακονία αποστέλλει τα χρήματα μέσω τραπέζης και έτσι δρομολογείται η διαδικασία.
Τα περίπου έξι εκατομμύρια ευρώ για την εξαγορά των ποινών απόρων κρατουμένων έχουν συγκεντρωθεί κυρίως από συνεισφορές απλών ανθρώπων, διαβεβαιώνει ο γέροντας Γερβάσιος. «Οι απλοί άνθρωποι, οι φτωχοί, είναι αυτοί που κυρίως βοηθούν το έργο μας» τονίζει και προσθέτει: «Παίρνουμε και μεγάλες προσφορές, αλλά αυτές είναι μετρημένες στα δάχτυλα. Με συγκινεί αφάνταστα, για παράδειγμα, η πράξη μιας ανώνυμης κατάθεσης από τη Θεσσαλονίκη που καταθέτει κάθε μήνα δύο ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό της αδελφότητας».
Ο πατήρ Γερβάσιος ταξιδεύει παντού όπου τον ζητούν. Σε μια επίσκεψή του στη Μαδαγασκάρη το 1999 σε μια φυλακή δυόμισιχιλιάδων κρατουμένων, στους οποίους οργάνωσε γεύμα και μοίρασε δέματα, ο π.Γερβάσιος συγκλονίστηκε όταν κατάλαβε ότι οι άνθρωποι δεν είχαν φάει κρέας για είκοσι χρόνια. Ταξίδεψε μέχρι τη Ρωσία για να βρεθεί στην κεντρική φυλακή της Μόσχας με τη θερμοκρασία στους -32 βαθμούς και να μοιράσει δέματα στους κρατουμένους, τα οποία συσκευάστηκαν στη ρωσική πρωτεύουσα. Ηταν μεγάλη η χαρά του για την πρώτη αποφυλάκιση που πέτυχε η Διακονία στη Ρωσία ενός νέου είκοσιεπτά ετών. Θυμάται σχεδόν μία-μία τις περιπτώσεις ξεχωριστά σαν να τον έχουν σημαδέψει. Η ικανοποίησή του είναι μεγάλη και για το γεγονός ότι συνέβαλε στο να αλλάξει η νοοτροπία του κόσμου για τους κρατουμένος. Με χαρά διαπιστώνει όλο και περισσότερες προσπάθειες ευαισθητοποίησης του κόσμου τοπικά από διάφορες μητροπόλεις της Ελλάδας,καλώντας τους πιστούς να δίδουν το «παρών» με επισκέψεις σε σωφρονιστικά ιδρύματα. «Θα είμαι ευτυχής, και τούτο το λέω στους κρατουμένους κάθε φυλακής, αν η καρδιά μου χτυπήσει τον τελευταίο της χτύπο στις επισκέψεις μου αυτές σε κάποια φυλακή»!
Η περίπτωση Πάσσαρη
Αισθήματα συμπόνιας δεν παύει να τρέφει και για τον περιβόητο κακοποιό Κωνσταντίνο Πάσσαρη: «Ηξερα όσα γνωρίζανε και όλοι οι Ελληνες. Πολλά τα αδικήματά του, περίπτωση όμως να μην ανταποκριθώ στο κάλεσμά του δεν υπήρχε. Είναι και ο κρατούμενος αυτός ένα απολωλός πρόβατο, είπα. Την πρώτη φορά, η εξομολόγηση κράτησε μιάμιση ώρα. Εξω από το εξομολογητήριο, τέσσερις κουκουλοφόροι με προτεταμένα τα αυτόματά τους, μαζί τους και ο διευθυντής της φυλακής, μας περιφρουρούσαν. Είναι κατάδικος και η Δικαιοσύνη δίκαια τον καταδίκασε, δεν παύει όμως να είναι παιδί του Θεού. Και σε αυτά τα πεσμένα παιδιά του Θεού η Εκκλησία μας δίνει την ευκαιρία με τις επισκέψεις τωνκληρικών για μετάνοια, να εξομολογηθούν και να κοινωνήσουν των ΑχράντωνΜυστηρίων. Ας μην ξεχνάμε ότι και στην καρδιά τού πιο μεγάλου εγκληματία υπάρχει πάντα η σπίθα της ανθρωπιάς. Με εξορμήσεις που κάνουμε στις φυλακές αυτό πράττουμε: προσπαθούμε να ανάβουμε αυτές τις σπίθες των κρατουμένων συνανθρώπων μας».
Θεάρεστο έργο
Η Διακονία Αποφυλακίσεως Απόρων Κρατουμένωνκαι Φυγοποίνων συμπαραστέκεται όχι μόνο στους κρατουμένους αλλά και στις οικογένειές τους, δίνοντας σε κάποιες περιπτώσεις και υποτροφίες στα παιδιά τους για να σπουδάσουν.
Για όσους επιθυμούν να συνδράμουν το έργο της Διακονίας Αποφυλακίσεως ΑπόρωνΚρατουμένων και Φυγοποίνων υπάρχει λογαριασμός στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.Στοιχεία επικοινωνίας με την Αδελφότητα «Οσία Ξένη»: T.Θ. 10147, 54110Θεσσαλονίκη, τηλ.: 23920-25866, φαξ: 23920-25391, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: info@diakonia-filakon.gr.

ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ - π. Νικόλαος Φαναριώτης ΛΚ.Ζ.11-16


ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ - π. Νικόλαος Φαναριώτης


                                                         ΛΚ.Ζ.11-16

«και ιδού εξεκομίζετο τεθνηκώς, υιός μονογενής τη μητρί αυτού,  και αύτη ην χήρα.»

Το μυστήριο του θανάτου σε όλη την σκοτεινή και αποτρόπαια όψη του, παρουσιάζει η σημερινή περικοπή του ευαγγελίου (υιός μονογενής και τεθνηκώς και χηρεία). Έτσι αναγκάζεται η εκκλησία να το επαναφέρει κάθε χρόνο. Και τούτο γιατί κανείς άλλος δεν τολμά να το αντιμετωπίσει. (ούτε η πολιτική, ούτε τα κόμματα, ούτε ολόκληρος ο αρχαίος κόσμος ) και φυσικά ούτε οι διάφορες αιρέσεις και θρησκείες που στο θέμα του θανάτου λένε ανοησίες (που θυμίζουν στρουθοκάμηλο) και πείθουν μόνο τους αφελείς αλλά δυστυχώς και την νεολαία που κατά την μεγάλη πλειοψηφία της, συλλαμβάνεται ανερμάτιστη. Έτσι πέφτει θύμα της παγκοσμιοποίησης, που έχει μυθοποιήσει τον θάνατον σαν φυσικό φαινόμενο και παρασύρει κάθε μέρα δεκάδες ανυποψίαστους, που πάνε σαν το σκυλί στ` αμπέλι.
 Ο θάνατος δεν είναι ούτε φυσικό φαινόμενο, ούτε ανυπαρξία, ούτε μετεμψύχωση,  Νιρβάνα, μηδενισμός… Ο θάνατος είναι το δαιμονικό φίδι, σαν εκείνο που σκότωσε την Εύα αυθημερόν, και έχει ένα κεντρί με το οποίο κεντρίζει τους ανθρώπους και χύνει το δηλητήριο του. Και το κεντρί αυτό είναι η αμαρτία. Πού σου θάνατε το κέντρον, πού σου άδη το νίκος ;Το δε κέντρον του θανάτου η αμαρτία. Α.Κορ.Ιε΄.55,56.

Δύο πορείες εμφανίζονται στο προσκήνιο, δύο Συλλαλητήρια με αντίθετη κατεύθυνση.Το ένα με επικεφαλής τον νεκρό της χήρας που  εξεκομίζετο το άλλο με επί κεφαλής τον Χριστό, που πλησίαζε στην πύλη της πόλεως  Ναϊν.
Συστοιχούν στους δύο τρόπους ζωής : Ο ένας, ο κοσμικός ,ο ηδονιστικός=Πολυφαγία, συμφεροντολογία, ξεφαντώματα το σαββατόβραδο, ακολασία, πολυγαμία, σεξομανία, αντισύλληψη, ασέλγεια, ανωμαλία, παιδοφθορία… Ο άλλος, ο εκκλησιαστικός, ο ασκητικός = οικογενειακή  ζωή, κατ΄οίκον εκκλησία, τεκνογονία, νηστεία, εγκράτεια, εκκλησιασμός, ιερές αγρυπνίες … Συναντιώνται στον θάνατο.<<Στα μαρμαρένια αλώνια>>. Και αυτή την συνάντηση κανείς δεν μπορεί να την αποφύγει.

Ανέκδοτο  (Αρχαία παράδοσις):

Συνέβη στον πρωθυπουργό του βασιλέως Σολομώντος .  Ένα πρωί παρουσιάσθηκε μπροστά του ο θάνατος. Τον κοίταξε μ΄ ένα βλέμμα τόσο παράξενο, ώστε το αίμα του Άρχοντος πάγωσε στις φλέβες του. Περίτρομος έτρεξε στον βασιλέα:  Μεγαλειό­τατε, του είπε, πάντοτε πιστά Σας έχω υπηρετήσει, γι`αυτό ελ­πίζω, ότι δεν θ΄ αποκρούσετε την παράκλησή μου. Δώσατε μου το πιο γρήγορο σας άλογο. Ο βασιλεύς δεν κατάλαβε τίποτε από το αίτημα του υπουργού του, συγκατένευσε όμως να ικανοποίηση την παράκληση του. Βιαστικά ο πρωθυπουργός ίππευσε στο άλογο και έφυγε σαν αστραπή.Όλη την ημέρα κέντριζε το άλογο, πού έτρεχε αφρισμένο, διά να διανύσει όσο το δυνατόν πιο μεγάλη απόσταση και ν' απομακρυνθεί από τον θάνατον. " Όταν πλάκωσε η νύκτα, τόσο το άλογο όσο και ο αναβάτης του, κατάκοποι σταμά­τησαν και πλάγιασαν σε κάποια άκρη του δρόμου.  Μετά παρέλευση ολίγης ώρας, μόλις συνήλθε κάπως ό πρωθυπουργός και ανασήκωσε το κεφάλι του. Θεέ μου! τι βλέπει; Ποιος είναι εκείνος πού στέκεται σε μικρή απόσταση απ΄ αυτόν και τον θωρεί; Ο θάνατος! στενάζοντας τότε ό πρωθυπουργός, παρεδόθη στην Μοίρα του και είπε: «Βλέπω καλά, πώς δεν ημπορώ να σου ξεφύγω. Ε, λοιπόν! πάρε με, αφού σου ανήκω. Μονάχα, σε παρακαλώ, λύσε μου αυτή την απορία: γιατί σήμερα το πρωί, όταν ήλθες στο σπίτι μου, μου έριξες ένα βλέμμα τόσο παράξενο;» «Μόνο και μόνο, είπε ό θάνατος, γιατί είχα διαταγή να σε πάρω προς το βράδυ, μετά την δύση του ηλίου, σ' αυτό ακριβώς το μέρος του δρόμου, όπου βρί­σκεσαι. Και απορών, έλεγα στον εαυτό μου: Μα όχι, αυτό δεν είναι δυνατόν να γίνει. Ήταν τόσο μακράν απ'  εδώ. Βλέπω όμως ότι , παρά ταύτα ήλθες».
Και εδώ το πρόβλημα είναι κοινό έχει μια μόνο λύση ΟΠΩΣ ένας μόνον άνθρωπος στον κόσμο έκοψε τον Γόρδιο δεσμό, ο Μ. Αλέξανδρος τύπος του Χριστού. (33 ετών). ΕΤΣΙκαι μόνον ένας Άνθρωπος στον κόσμο, ο Χριστός έκοψε δια του Σταυρού τον δεσμό του θανάτου, και συνέτριψε με την Ανάσταση, την θανάσιμη τυραννία της  Αμαρτίας .Σταυρωθέντος σου Χριστέ ανηρέθη τυραννίς, επατήθη πάσα η δύναμις του εχθρού ούτε γαρ άγγελος ουκ  άνθρωπος αλλ΄αυτός  ο Κύριος έσωσας  ημάς . ο Σταυρός του Χριστού είναι το σπαθί που έκοψε  το νήμα του θανάτου. Και εδώ είναι το μήνυμα για τους νουνεχείς .
Όπως χήρα ήταν η μητέρα του νεκρού που εξεκομίζετο, και μονογενής ο υιός αυτής έτσι κατά τον Γρηγόριον Παλαμάν : Χήρα είναι η ψυχή του ανθρώπου και υιός μονογενής , ο νους (η λογική)  όταν  ο  άνθρωπος  δεν καταλαβαίνει τα αυτονόητα, όταν δεν σέβεται  τους Θεσμούς και τους Νόμους που τον κρατάνε στη ζωή,  ότανπαραλογίζεται, τότε είναι φανερό ότι έχει πεθάνει και έχει θαφτεί  μέσα στην εκκοσμίκευση, με αποτρόπαιο νεκροθάφτη την παγκοσμιοποίηση. Και τότε μόνον ο Χριστός μπορεί να τον αναστήσει.
Σαν τον  Άσωτο υιό του ευαγγελίου  νεκρός ήν και ανέζησε. Λκ.ιε΄32.

Η εικόνα που παρουσιάζει ο Λουκάς μιλάει όσο 1000 λεξεις: όταν ο Χριστός ήψατο της σορού δηλαδή του ξύλου της κάσας, νικήθηκε ο θάνατος μόνο όμως για τον υιό της χήρας και προσωρινά. Και όταν ο Χριστός ακούμπησε (ήψατο) του ξύλου  του Σταυρού, την Μ. Παρασκευή, νικήθηκε ο θάνατος διαχρονικά για όλο τον κόσμο.

Έλεγαν οι αρχαίοι, πάσσαλος πασσάλω εκκρούεται,  δηλαδή, θάνατος θανάτωκαταργείται. Αλλά αυτό κανένας θνητός σε όλη την Προ Χριστού εποχή δεν το μπορούσε:            

ΛΟΙΠΟΝ η Εκκλησία δηλ. ολόκληρος ο ορθόδοξος κόσμος διαχρονικά :

Διά παντός ευλογούντες τον Κύριον, υμνούμεν την Ανάστασιν αυτού. Σταυρόν γάρ υπομείνας δι΄υμας Θανάτω θάνατον  ώλεσεν. (εξολόθρευσε).

ΑΜΗΝ

π. Νικόλαος  Φαναριώτης -  Ιερός Ναός Οσίου Λουκά Πατρών

Οἱ Ἅγιοι Σέργιος καὶ Βάκχος






Ὑπηρετοῦσαν στὶς στρατιωτικὲς τάξεις τοῦ αὐτοκράτορα Μαξιμιανοῦ. Τοὺς διέκρινε μεγάλη ἀνδρεία στὰ πεδία τῶν μαχῶν, ἀλλὰ καὶ σωφροσύνη στὴν καθημερινή τους ζωή. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ αὐτοκράτορας τοὺς ἀπένειμε τὰ ἀξιώματα τοῦ πριμικηρίου καὶ τοῦ σεκουνδουκηρίου, ἀντίστοιχα.
Ὅταν ὅμως ἔμαθε ὅτι οἱ δυὸ ἐπίλεκτοι στρατιῶτες του ἦταν χριστιανοί, δὲν ἤθελε μὲ κανένα τρόπο νὰ τὸ πιστέψει. Γιὰ νὰ πεισθεῖ λοιπὸν χειροπιαστά, ὀργάνωσε τελετὲς μὲ θυσίες σὲ εἰδωλολατρικὸ ναὸ καὶ κάλεσε νὰ παραστοῦν σ’ αὐτὲς οἱ Σέργιος καὶ Βάκχος. Οἱ δυὸ χριστιανοὶ στρατιῶτες ἀρνήθηκαν καὶ ὁμολόγησαν τὸν Χριστὸ μὲ θαρραλέο φρόνημα. Ἐξοργισμένος τότε ὁ αὐτοκράτορας, διέταξε καὶ τοὺς ἀφαίρεσαν τὰ διάσημα τῶν ἀξιωμάτων τους. Ἔπειτα, ἀφοῦ τοὺς ἐνέπαιξαν καὶ τοὺς διαπόμπευσαν μὲ διάφορους τρόπους, τοὺς ἔστειλαν σὲ ἕνα σκληρὸ δοῦκα τῆς Ἀνατολῆς, τὸν Ἀντίοχο.
Αὐτὸς μὲ πρωτοφανὴ ὠμότητα μαστίγωσε μέχρι θανάτου τὸ Βάκχο. Στὸν δὲ Σέργιο, ἐπειδὴ κάποτε τὸν εἶχε εὐεργετήσει , πρότεινε, ἀφοῦ ἀρνηθεῖ τὸν Χριστό, νὰ τοῦ χαρίσει τὴν ζωή. Ἡ γενναία ἀπάντηση τοῦ Σεργίου ἦταν τὰ λόγια του Ἀπ. Παύλου: «Ἐμοὶ τὸ ζῆν Χριστὸς καὶ τὸ ἀποθανεὶν κέρδος». Σὲ μένα, εἶπε ὁ Σέργιος, ζωὴ εἶναι ὁ Χριστός. Ἀλλὰ καὶ τὸ νὰ πεθάνω εἶναι κέρδος, διότι ἔτσι θὰ ἑνωθῶ πλήρως μὲ τὸ Χριστό.
Τότε, ὁ Ἀντίοχος ἀμέσως ἔδωσε διαταγὴ καὶ τὸν ἀποκεφάλισαν.

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος α’. Τοῦ λίθου σφραγισθέντος.
Τριάδος τῆς Ἁγίας ὁπλῖται τροπαιοῦχοι, ἡ λαμπρὰ δυὰς τῶν Μαρτύρων, ὡράθητε ἐν ἄθλοις, Σέργιος ὁ θεῖος ἀριστεύς, καὶ Βάκχος ὁ γενναῖος ἀθλητής· διὰ τοῦτο δοξασθέντες περιφανῶς, προΐστασθε τῶν βοώντων· δόξα τῷ ἐνισχύσαντι ὑμᾶς, δόξα τῷ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι δι’ ὑμῶν, πᾶσιν ἰάματα.

Κοντάκιον. Ἦχος γ’. Ἡ Παρθένος σήμερον.
Τοὺς γενναίους Μάρτυρας, καὶ ἀδελφοὺς ἐν τῇ πίστει, συνελθόντες στέψωμεν, ἐν ἱεραῖς εὐφημίαις, Σέργιον, τὸν τῆς Τριάδος στερρὸν ὁπλίτην, Βάκχον τε, τὸν ἐν βασάνοις συγκαρτεροῦντα, τὸν Χριστὸν θεολογοῦντας, τὸν ἀθλοθέτην καὶ Ποιητὴν τοῦ παντός.

Μεγαλυνάριον.
Χαίροις τῶν Μαρτύρων ἡ ξυνωρίς, Σέργιος ὁ θεῖος, καὶ ὁ Βάκχος ὁ εὐκλεής, οἱ τὸν Θεῖον Λόγον, δοξάσαντες ἐν ἄθλοις, ᾦ νῦν συνδοξασθέντες, ἡμᾶς φρουρήσατε.

Λόγος σύντομος περί δημοκρατίας στην ορθοδοξία και λοιπών ψευδαισθήσεων



Αγαπητέ ιστολόγε.

Δράττομαι της ευκαιρίας επί τη εκλογή των νέων μητροπολιτών να εκφράσω συντόμους τινάς σκέψεις περί των ψευδαισθήσεων τας οποίας εκτρέφομεν ουχί ως έθνος (αυτό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο) αλλά ως εκκλησία.

Συχνά πυκνά διαβάζω στα μεγαλόστομα θεολογικά κείμενα περί της δημοκρατικότητος της ορθοδόξου εκκλησίας και συνακολούθως την απανταχούσα προς τον βδελυρό Πάπα ο οποίος ως μονοκράτωρ καταλύει το αρχαίον εκκλησιαστικόν πολίτευμα!

Πλην αλλ’ όμως διά μίαν εισέτι φορά η Ι. Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος απέδειξε ότι γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων της όχι μόνον την εκπεφρασμένη επιθυμία του εκλιπόντος Μητροπολίτου Πρεβέζης κ. Μελετίου (ίσως να υπάρχει και αντίστοιχος επιθυμία του Μητροπολίτου Ιερισσού, δεν το γνωρίζω ωστόσο!) αλλά και την επιθυμία των ιερέων της Μητροπόλεως. Έτσι «φυτεύτηκε» Ποιμένας Αθηναϊκών διαδρομών στην Πρέβεζα και τριπολιτσιότικου κλίματος στην Ιερισσό.

Μην τρέξετε να μου θεολογήσετε περί Αγ. Πνεύματος. Σίγουρα το Πανάγιο Πνεύμα θα κατευθύνει τα πράγματα όπως πρέπει σε επίπεδο εσχατολογίας, αυτό όμως δικαιώνει τα των ανθρώπων έργα;

Εις εκ Πατρών πιστός

Εθνικό έγκλημα: 500.000 Ελληνόπουλα πεινάνε, κρυώνουν και σβήνουν χωρίς φάρμακα...




Επιστροφή στα πρώτα μετακατοχικά χρόνια βιώνει το μέλλον της Ελλάδας, τα παιδιά. Η πολιτική και οικονομική ελίτ της χώρας που συνεργάζονται με την τρόικα για να "διασώσουν" την Ελλάδα, υποτίθεται, έχουν δημιουργήσει το πρωτοφανές για τα κοινωνικά δεδομένα της χώρας: 500.000 Ελληνόπουλα να ζούνε κάτω από το όριο της φτώχειας που σημαίνει ότι δεν χορταίνουν το φαγητό που τρώνε, δεν θερμαίνονται τον χειμώνα όπως πρέπει, δεν ντύνονται όπως πρέπει, δεν έχουν φάρμακα όταν αρρωσταίνουν, ούτε παροχές υγείας, δεν έχουν την παιδική ηλικία που πρέπει.

Στο σύνολο των παιδιών της χώρας το 25% είναι φτωχά παιδιά, μια γενιά που μοιάζει σε πολλά με την πρώτη μετακατοχική γενιά των Ελληνόπουλων.

Η οικονομική κρίση εκτός από την ανεργία, τη φτώχεια και τη διεύρυνση των ανισοτήτων συνοδεύεται από μειωμένες παροχές υγείας, μειωμένη σίτιση, χαμηλή ποιότητα διατροφής και αυξημένη παιδική νοσηρότητα και θνητότητα, αναφέρουν τα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν πριν λίγο στην δημοσιότητα. Και όλα αυτά σε πληθυσμό "καθαρών" Ελλήνων λιγότερο από 10 εκατ. ψυχές.

"Η κακή διατροφή μιας ολόκληρης γενιάς Ελληνοπαίδων σήμερα θα έχει μακροπρόθεσμα αρνητικές επιπτώσεις και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα δεκαετίες αργότερα, όταν πια αυτά τα παιδιά γίνουν ενήλικες" επισημαίνει ο παιδίατρος -σύμβουλος γαλουχίας Στέλιος Παπαβέντσης σε ανακοίνωσή του με θέμα "Οικονομική κρίση και βρεφική διατροφή" στο 10ο Μακεδονικό Συνέδριο Διατροφής που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη.
Γι αυτό το εθνικό έγκλημα ποιος θα πληρώσει; Ή μάλλον ποιος θα πρωτοπληρώσει, γιατί στην ουρά της ... κολάσεως περιμένουν πολλοί και από τα δύο πρώην μεγάλα κόμματα...
πηγή

Αν αυτο δεν ειναι φαυλοτητα και φαυλοκρατια, τοτε τι αλλο εκφραζουν ολα αυτα;



Τι περασε την Εκκλησια ο Ιερωνυμος Λιαπης, για φεουδο και τσιφλικι του προσωπικο; 


Με ποιο δικαιωμα"κλειδωνει" την υποψηφιοτητα του καθε Αθανασοπουλου; 


Ποιος ειναι αυτος που εχει το θεοθεν δικαιωμα να "κλειδωνει" τον "εκλεκτο" καποιου και να τον προωθει τεχνηεντως, φανερως ή υπογειως; 


Τι αναιδεια και θρασυτητα ειναι αυτη, να υποβιβαζουν το Αγιο Πνευμα και να εμφανιζουν δημοσια τις αναισχυντες και αδιαντροπες αυτες πραξεις τους ως ...θεοσεβεις; 


Πως τολμουν και προσφωνουνται ως "θεοπροβλητοι" αφου μονο θεοπροβλητοι δεν ειναι; 


Και ερχονται κατοπιν καποιοι παρομοιοι τους βρωμοθεολογοι της Κρητης να μας πουν οτι ...κακολογουμε τον Ιερωνυμο.


Για πειτε μας εσεις φιλοκαζαντζακικοι κυριοι, πως θα χαρακτηριζατε αυτες τις λαμογιτικες, τις ρουσφετολογικες και τις φαυλοκρατικες πραξεις, σαν "αγιες και ιερες"; 

  
ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ: 
 Για την Μητρόπολη Ιερισσού, έχει «κλειδώσει» η υποψηφιότητα του αρχιμανδρίτη Θεόκλητου Αθανασόπουλου, πρωτοσύγκελου της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας & Κυνουρίας. 

 



Πληροφορίες αναφέρουν ότι την πρόταση για τον π. Θεόκλητο έχει κάνει ο Μητροπολίτης Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος και έχει αποδεχτεί ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πηγή

Τυπικόν της 7ης Ὄκτωβρίου 2012 Κυριακή Γ΄ ΛΟΥΚΑ.



Κυριακή: Γ΄ ΛΟΥΚΑ. 
 Τῶν Ἁγίων Μαρτύρων Σεργίου καί Βάκχου. 
Πολυχρονίου Ἱερομάρτυρος. Ἰουλιανοῦ Πρεσβυτέρου,
 Καισαρίου καί Διακόνου, Μαρτύρων.
 Τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου, τοῦ Ἐρημίτου.
 

 
Ἦχος α΄ – Ἑωθινόν Ζ΄.
Τῷ Σαββάτῳ ἑσπέρας: Θ΄ ΩΡΑ
Ἀπολυτίκιον: «Ἀπόστολε ἅγιε Θωμᾶ...».
Κοντάκιον: «Ὁ τῆς θείας χάριτος...».
Ἀπόλυσις: Μικρά.
ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ
Προοιμιακός – Ψαλτήριον.
Εἰς τό· «Κύριε, ἐκέκραξα...».
Ἑσπέρια: 1.– Τά 3 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· 
«Τάς ἑσπερινάς ἡμῶν εὐ­χάς... – Κυκλώσατε, λαοί, Σιών...
 – Δεῦτε, λαοί, ὑμνήσωμεν...»
2.– Τά 3 Στιχηρά Ἀνατολικά· «Εὐφράνθητε, οὐρανοί... 
– Τόν σαρκί ἑκουσίως... – Τῷ ζωοδόχῳ σου τάφῳ... » καί
 3. – Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τῶν Ἁγίων· «Βάκχε καὶ Σέργιε ὑμᾶς... 
– Βάκχε καὶ Σέργιε ὑμεῖς... – Βάκχε καὶ Σέργιε ὑμεῖς...» 
εἰς 4, τό πρῶτον δίς.
Δόξα: Τό Ἰδιόμελον τῶν Ἁγίων· «Σέργιος καὶ Βάκχος...».
Καί νῦν: Τό α΄ Θεοτοκίον τοῦ ἤχου· «Τήν παγκόσμιον δόξαν...».
Εἴσοδος: «Φῶς ἱλαρόν...». Τό Προκείμενον τῆς ἡμέρας.
Ἀπόστιχα: Τό Ἀναστάσιμον Στιχηρόν· «Τῷ πάθει σου, Χριστέ...» 
καί τά κατ’ Ἀλφάβητον τοῦ ἤχου· «Ἀγαλλιάσθω ἡ κτίσις...
 – Βασιλεύς ὑπάρχων...– Γυναῖκες μυροφόροι...».
Δόξα: Τό ἕτερον Ἰδιόμελον τῶν Ἁγίων·
 «Ἐκραταιώθη τῶν τοῦ Χριστοῦ Μαρτύρων...».
Καί νῦν: Τό ὁμόηχον Θεοτοκίον αὐτοῦ· «Ἀνύμφευτε Παρθένε...».
Τρ­ισάγιον.
Ἀπολυτίκια: 1.– Τό Ἀναστάσιμον· «Τοῦ λίθου σφραγισθέντος...».
 2.– Δόξα, τῶν Ἁγίων·   «Οἱ μάρτυρές σου, Κύριε...» καί 
3.– Καί νῦν, τό ὁμόηχον Θεοτοκίον αὐτοῦ·«Τό ἀπ’ αἰῶνος ἀπόκρυφον...».
 Ἀπόλυσις: «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν...».
Τῇ Κυριακῇ πρωΐ: ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΚΟΝ
Μετά τόν Ν΄ Ψαλμόν, ὁ Τριαδικός Κανών·
 «Μίαν τρισυπόστατον ἀρχήν...», τά Τριαδικά· «Ἄξιόν ἐστιν...».
 Τρισάγιον καί ἡ Ὑπακοή τοῦ ἤχου· «Ἡ τοῦ λῃστοῦ μετάνοια...».
ΟΡΘΡΟΣ
Ἑξάψαλμος.
Εἰς τό· «Θεός Κύριος...».
Ἀπολυτίκια: Τά τοῦ Ἑσπερινοῦ.
Καθίσματα: Τά Ἀναστάσιμα τῆς α΄ Στιχολογίας μετά
 Θεοτοκίου εἰς τό Καί νῦν·«Τοῦ Γαβριήλ φθεγξαμένου...» 
(πρβλ. ὑποσημ. 14) καί τῆς β΄ Στιχολογίας μετά τοῦ Θεοτοκίου αὐτῶν.
Τά Εὐλογητάρια – ἡ Ὑπακοή – οἱ Ἀναβαθμοί καί τό 
Προκείμενον τοῦ ἤχου.
Κανόνες: 1.– Ὁ Ἀναστάσιμος· «Σοῦ ἡ τροπαιοῦχος...», 
μετά τῶν Εἱρμῶν αὐτοῦ καί
2.– Τῶν Ἁγίων· «Σέργιε θεράπον τοῦ Χριστοῦ...», ἀμφότεροι εἰς 4.
Ἀπό γ΄ ᾨδῆς·
Μεσῴδιον Κάθισμα: Τῶν Ἁγίων· «Τά τῆς πίστεως ἄνθη...», 
μετά τοῦ Θεοτοκίου αὐτοῦ· «Ἐνθυμοῦμαι τήν κρίσιν...».
Ἀφ’ ς΄ ᾨδῆς·
Κοντάκιον – Οἶκος: Τὰ Ἀναστάσιμα.
Συναξάριον: Τῆς ἡμέρας.
Καταβασίαι: «Ἀνοίξω τό στόμα μου...».
Εὐαγγέλιον Ὄρθρου: Τό Ζ΄ Ἑωθινόν· 
«Τῇ μιᾷ τῶν Σαββάτων Μαρία ἡ Μαγδαληνή...», κτλ.
Ἡ Τιμιωτέρα.
Εἱρμός θ΄ ᾨδῆς: «Ἅπας γηγενής...».
«Ἅγιος Κύριος...»
Ἐξαποστειλάρια: 1.– Τό Ζ΄ Ἀναστάσιμον· «Ὅτι ᾖραν τόν Κύριον...»
 2.– Τῶν Ἁγίων· «Ἀδελφικῇ συνδούμενοι...»καί 
3.–Τό Θεοτοκίον αὐτοῦ· «Τὸν σαρκωθέντα Κύριον...».
Αἶνοι: 1.– Τά 4 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Ὑμνοῦμεν σου, Χριστέ... 
– Ὁ Σταυρόν ὑπομείνας... 
– Ὁ τόν ᾅδην σκυλεύσας... 
– Τήν θεοπρεπῆ σου συγκατάβασιν...»καί 
2.– Τά 3 Στιχηρά Ἰδιόμελα τῶν Ἁγίων· «Δαυϊτικῶς ἀνεβόων...
 –Εἴ τι καλόν...
–Προφητικῶς τοῖς Ἁγίοις...» εἰς 4, τό πρῶτον δίς, μετά στίχων
 εἰς τά δύο τελευταῖα:
 α΄.– «Δίκαιος ὡς φοῖνιξ ἀνθήσει, ὡσεί κέδρος ἡ ἐν τῷ Λιβάνῳ
 πληθυνθήσεται»
β΄.–«Τοῖς ἁγίοις τοῖς ἐν τῇ γῇ αὐτοῦ ἐθαυμάστωσεν ὁ Κύριος, 
πάντα τά θελήματα αὐτοῦ ἐν αὐτοῖς».
Δόξα: Τό Ζ΄ Ἑωθινόν· «Ἰδού σκοτία καί πρωΐ...».
Καί νῦν: «Ὑπερευλογημένη...».
Δοξολογία: Μεγάλη.
«Σήμερον σωτηρία...».
ΕΙΣ ΤΗΝ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
«Τοῦ λίθου σφραγισθέντος...».
Εἴσοδος.
Εἰσοδικόν: «Δεῦτε προσκυνήσωμεν... ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν...».
Μετά τήν Εἴσοδον.
Ἀπολυτίκια: 1.–Τό Ἀναστάσιμον· «Τοῦ λίθου σφραγισθέντος...».
 2.– Τῶν Ἁγίων·«Οἱ μάρτυρές σου, Κύριε...»    καί 
3. – Τοῦ Ναοῦ.
Κοντάκιον: «Προστασία...».
Τρισάγιον.
Ἀπόστολος: Κυριακῆς ιη΄ ἑβδομάδος Ἐπιστολῶν· 
«Ὁ σπείρων φειδομένως...» (Β΄ Κορ. θ΄ 6-11).
Εὐαγγέλιον: Κυριακῆς γ΄ ἑβδομάδος Λουκᾶ· 
«Ἐπορεύετο ὁ Ἰησοῦς εἰς πόλιν...»(Λουκ. ζ΄ 11-16).
Εἰς τό Ἐξαιρέτως: «Ἄξιόν ἐστιν...».
Κοινωνικόν: «Αἰνεῖτε...».
«Εἴδομεν τό φῶς...», κτλ.
Ἀπόλυσις: Ἡ τοῦ Ἑσπερινοῦ.
 

Κυριακή Γ Λουκά ΟΙ ΔΕ ΒΑΣΤΑΖΟΝΤΕΣ ΕΣΤΗΣΑΝ



Όποιος διαβάζει για το θαύμα της ανάστασης του μοναχογιού της χήρας γυναίκας στη Ναίν της Γαλιλαίας από το Χριστό είναι αδύνατον να μη συγκινηθεί. Ο ίδιος ο Χριστός, βλέποντας τη νεκροπομπή και τη μητέρα να κλαίει για τη σκληρότητα του θανάτου, την απώλεια του γιου της, την μοναξιά που την είχε πλημμυρίσει, την ευσπλαχνίσθηκε, μας λέει ο ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. 7,13). Ο ίδιος ο Θεός πονά βλέποντας την δύναμη του θανάτου επάνω στον άνθρωπο, το πλάσμα που δημιούργησε κατ’ εικόνα και ομοίωσί Του. Ο Χριστός, με πατρικό τρόπο, προτρέπει την μητέρα να μην κλαίει, δείχνοντας ότι είχε λάβει την απόφαση να ασκήσει την εξουσία εναντίον του θανάτου την οποία η θεία Του φύση είχε. Πριν όμως αναστήσει το νεαρό, θα προχωρήσει, θα ακουμπήσει τη σορό και εκείνη τη στιγμή, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ευαγγελιστής, «οι δε βαστάζοντες έστησαν» (Λουκ. 7, 14). Σταμάτησαν να προχωρούν αυτοί που κρατούσαν το νεκροκρέβατο, μόλις είδαν το Χριστό να ακουμπά το νεκρό σώμα του μοναχογιού της χήρας.

Σταμάτησαν την πορεία προς την ταφή. Με την παρουσία του Χριστού, ακόμη και ο πιο σκληρός και ο πιο αδιάφορος άνθρωπος, μπορεί για μία στιγμή να σταματήσει να πορεύεται προς το θάνατο και το τέλος. Και είναι ο θάνατος όχι μόνο βιολογικός. Είναι η κάθε μορφή κακού και αμαρτίας που μας χωρίζει από την αγάπη του Θεού και μας κάνει να απομακρυνόμαστε από το συνάνθρωπο. Η παρουσία του Χριστού ρίχνει λίγο φως στα έγκατα της ύπαρξής μας. Μας κάνει να στεκόμαστε με σεβασμό και προβληματισμό απέναντι στον Νικητή του Θανάτου. Μας κάνει να βλέπουμε από την μία πλευρά τον Ίδιο που είναι η Ζωή και η Ανάστασις και από την άλλη τους εαυτούς μας, οι οποίοι πορευόμαστε, όσο κι αν προσπαθούμε, ολοταχώς με τα φορτία του θανάτου φορτωμένα στις πλάτες της ύπαρξής μας. Βιοτικές μέριμνες, άγχη και αγωνίες, αδυναμία να αγαπήσουμε και να συγχωρήσουμε, αδυναμία να προσευχηθούμε, αδυναμία να αποδεχτούμε ότι ο θάνατος δεν είναι το τέρμα της ζωής μας.

Την ίδια στιγμή, τα δικαιώματά μας για ζωή, για χαρά και ευτυχία, για τις ηδονές του βίου τούτου, μας σπρώχνουν να προχωρήσουμε προς το μνήμα και να εναποθέσουμε εκεί τους άλλους που φεύγουν απ’ αυτόν τον κόσμο. Μας γεννούν την ψευδαίσθηση ότι έχουμε χρόνο. Ότι ο θάνατος είναι για τους άλλους και ότι εμείς με κάποιον τρόπο θα τον αποφύγουμε. Ή, ακόμη κι αν στο βάθος της ύπαρξής μας γνωρίζουμε ότι αυτό δε θα συμβεί, εντούτοις δεν ήρθε η ώρα μας. Έτσι, πορευόμαστε κι εμείς μ’ εκείνους που κρατούνε τη σορό του νέου ανθρώπου, παρατηρητές του θανάτου και έτοιμοι να συνεχίσουμε τη ζωή μας, αφού εναποθέσουμε στη γη το σώμα εκείνου. Ο Χριστός όμως, απλώνοντας το χέρι στη σορό, μας ζητά να περιμένουμε. Να έχουμε την μνήμη του θανάτου μεν, αλλά, την ίδια στιγμή, να στρέψουμε το βλέμμα μας σ’ Εκείνον με την ελπίδα ότι για όλους ο θάνατος νικήθηκε, αρκεί να είμαστε μαζί Του, δίπλα Του, αρκεί να μπορούμε τόσο όσο ζούμε, αλλά και όταν φεύγουμε απ’ αυτόν τον κόσμο να απλώσουμε το χέρι μας και να το βάλουμε στο δικό Του, για να μας παραδώσει όχι μόνο στους δικούς μας συγγενείς κατά σάρκα, αλλά, κυρίως, στους συγγενείς μας εν πνεύματι, που είναι η Εκκλησία και οι άγιοί της.

Ο Χριστός κάνει τους μεταφέροντας τη σορό να σταματήσουν. Μαζί μ’ αυτούς καλεί τον καθέναν από εμάς να σταματήσει την πορεία του προς το θάνατο που η ζωή μακριά απ’ Αυτόν φέρει, να σταματήσουμε να νικιόμαστε από την αμαρτία, να σταματήσουμε να ζούμε σα να μην υπάρχει ψυχή, να σταματήσουμε να κατατρωγόμαστε από την αγωνία και το άγχος για το αύριο, και να μην αποκάμουμε από τον πνευματικό θάνατο, ο οποίος μας απειλεί αιώνια. Μας καλεί να σταματήσουμε σε προσωπικό επίπεδο μια ζωή που δεν έχει ως κύριο γνώμονα και μέτρο την αγάπη προς τον πλησίον, αλλά την φροντίδα μόνο για το εγώ και τη σάρκα μας. Και να ζούμε με το ήθος της προσευχής και της άσκησης, που μας γεννά την ελπίδα της κοινωνίας μαζί Του, εντός της Εκκλησίας και της πνευματικής της ζωής.

Την μητέρα και το νεκρό παιδί της συνόδευαν οι άνθρωποι που είχαν συγκινηθεί από το σκληρό του θανάτου. Όλοι ήταν παραδομένοι σ’ αυτόν. Όλοι είχαν ως γνώμονα το συναίσθημα, τη συγκίνηση και την αγάπη προς τη μάνα, αλλά και την λύπη για το γεγονός. Η διαφορά μας στην Εκκλησία είναι ότι εμείς που πιστεύουμε στο Χριστό δεν πορευόμαστε ηττημένοι από το θάνατο, αλλά βέβαιοι για την ανάστασή μας και την ανάσταση όλων των ανθρώπων. Δεν είναι για μας το τέρμα ο θάνατος, αλλά η αρχή της νέας ζωής. Και μπορεί κι εμείς να λυπόμαστε κατά άνθρωπον γι’ αυτόν, αλλά το βλέμμα και η πίστη μας είναι προσανατολισμένα στον Αναστάντα Χριστό, ο Οποίος μας απλώνει το χέρι Του εντός της Εκκλησίας για να μας διαβεβαιώσει: «Σοί λέγω εγέρθητι»! Σε σένα, σε μένα, σε μας! Ο λόγος είναι συγκλονιστικός. Μας ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την ανάσταση. Αυτήν που πρώτα ο Κύριος έδωσε και έζησε κι αυτήν που θα δώσει στον καθέναν μας. Αρκεί να σταματήσουμε από τα έργα της αμαρτίας, τα έργα της αγωνίας, τα έργα της απιστίας, τα έργα του θανάτου εν τω κόσμω. Αυτό θέλει να μας υπενθυμίσει η Εκκλησία μας, ορίζοντας να διαβάζεται αυτή η ευαγγελική περικοπή. Ας την αφήσουμε λοιπόν να μιλήσει εντός μας!

Κέρκυρα, 7 Οκτωβρίου 2012

Κυριακή Γ Λουκά «Και είπεν αυτή· μη κλαίε » εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου



 
«Και είπεν αυτή· μη κλαίε »
Δυο φορές έχει επισκεφθεί ο θάνατος την γυναίκα αυτή της Ναϊν, αγαπητοί μου αδελφοί. Έχει χάσει το σύζυγο της και σήμερα κηδεύει το μονάκριβο παιδί της. Πένθος βαρύ και οδυνηρό το πένθος της μητέρας της σημερινής ευαγγελικής περικοπής. Κηδεία έξοχα συγκινητική, αφού ο πόνος και τα δάκρυα της γυναίκας αυτής προέρχονται από βαθειά πληγή. Λαός πολύς παρακολουθεί την κηδεία για να συμπαρασταθεί με συμπάθεια στη δυστυχισμένη αυτή μητέρα και να ελαφρύνει κάπως τον πόνο της. Και το ότι ο πόνος και το πένθος της μητέρας αυτής είναι από τα χειρότερα, αποδεικνύεται από τον τρόπο που ο Κύριος αντιμετωπίζει το θέαμα αυτό. Όταν την βλέπει ο Κύριος, λέει ο ιερός Ευαγγελιστής, τη σπλαχνίζεται, συγκινείται η τρυφερή καρδία Του, τη συμπονεί και τη λυπάται βαθύτατα. Παρακινούμενος δε από τη συμπάθεια Του και μετέχοντας στη θλίψη της, της λέει: « Μη κλαίς ». Της το λέει αυτό για να την παρηγορήσει και να την ενισχύσει και να μαλακώσει τον πόνο της. Για να συμπαρασταθεί στο πένθος της, αλλά και γιατί είναι βέβαιος ότι σε λίγο ο μονάκριβός της γιος, θα ξαναγύριζε στη ζωή. Θα ανεσταίνετο. Ο παρήγορος αυτός λόγος του Κυρίου, μας δίνει σήμερα την ευκαιρία ν’ασχοληθούμε με το πένθος και τον πόνο και πως πρέπει να φερόμαστε στις ώρες του πένθους και του πόνου μας.
Είναι αλήθεια ότι ο θάνατος είναι το πιο σίγουρο και βέβαιο πράγμα στη ζωή μας. Κανένας δεν μπορεί να τον αποφύγει. Όλοι ανεξαίρετα θα τον υποστούμε, όσο κι αν μας είναι ανεπιθύμητος. Γι’αυτό και είναι αδύνατο να μη πονέσουμε και να μη κλάψουμε όταν έλθει ο θάνατος και αρπάσει κάποιο προσφιλές μας πρόσωπο. Το φυσικό είναι και να πονέσουμε και να δακρύσουμε, αφού και ο ίδιος ο Κύριος δάκρυσε στον τάφο του αγίου Λαζάρου, του φίλου Του. Το πένθος όμως του πιστού δεν πρέπει να είναι υπερβολικό. Δεν πρέπει ποτέ να φθάνουμε σε ακρότητες και να κλαίμε απαρηγόρητα και να γογγύζουμε ενάντια στον Θεό. Λυπούνται βέβαια και οι πιστοί στο πένθος. Η λύπη τους όμως είναι συγκρατημένη και δεν μοιάζει με τη λύπη των απίστων, που παραλύει τον άνθρωπο και τον οδηγεί στην απελπισία. Το λέει άλλως τε πολύ καθαρά και ο Απόστολος Παύλος. «Θέλουμε να ξέρετε, αδελφοί, μας λέει, τι θα γίνει με αυτούς που πέθαναν, για να μη λυπάστε κι εσείς όπως και οι άλλοι που δεν ελπίζουν πουθενά. Εμείς πιστεύουμε ότι ο Ιησούς πέθανε κι αναστήθηκε· το ίδιο πιστεύουμε κι ότι αυτούς που πέθαναν πιστεύοντας στον Ιησού, ο Θεός θα τους αναστήσει για να ζήσουν μαζί Του». (Θεσσ. Α΄ Δ´ 13–14).
Οι πρώτοι χριστιανοί, που μας δίνουν σ’όλα το παράδειγμα, αντιμετώπιζαν με ηρεμία και ψυχραιμία το θάνατο. Έκλαιαν βέβαια τους νεκρούς τους, αλλά δεν έφθαναν ποτέ στην απελπισία. Οι επιγραφές που έθεταν στους τάφους των συγγενών τους, πολλές από τις οποίες σώζονται μέχρι σήμερα, φανερώνουν πόσο ήρεμο ήταν το πένθος τους. Όλες οι επιγραφές, μιλούν για τη βεβαιότητα της μέλλουσας ζωής και για την αθανασία και την μακαριότητα των ουρανών. Για την Εκκλησία των πρώτων χρόνων, ο μαρτυρικός θάνατος ενός πιστού, δεν ήταν υπόθεση απελπιστικών θρήνων και οδυρμών, αλλά αφορμή διδασκαλίας και παραδειγματισμού των επιζώντων. Άλλως τε από τότε και μέχρι σήμερα, η μέρα του θανάτου του μάρτυρα, είναι μέρα γιορτής και πανήγυρης. Πως όμως θα αντιμετωπίσουμε κι εμείς, οι σημερινοί πιστοί, με αυτό τον ήρεμο τρόπο το θάνατο των συγγενικών μας προσώπων;
Πάνω απ’όλα αυτό που χρειάζεται είναι η εμπιστοσύνη στο Θεό. Εμπιστοσύνη και πίστη στην Πάνσοφο και Πανάγαθο Πρόνοια Του. Ο Θεός είναι η πηγή και ο χορηγός της ζωής. Εκείνος κρίνει πότε και πως πρέπει να φύγει κάποιος από τον κόσμο αυτό. Γι’αυτό και δεν πρέπει να μεμψιμοιρούμε γι’αυτούς που μένουν, γιατί δεν αφήνει ποτέ απροστάτευτους αυτούς που μένουν ορφανοί. Γίνεται ο Θεός, πατέρας των ορφανών και τους αναλαμβάνει όλους κάτω από την προστασία Του ( Ψαλμ. ΡΜΕ, 9 ). Ο Θεός μας λέει η Αγία Γραφή, δεν θα αδιαφορήσει «για του ορφανού τη δέηση, ούτε και για τη χήρα που ξεσπά σε παράπονα» ( Σοφ. Σειράχ ΛΕ΄ 14 ). Δηλαδή ο Θεός δεν παραβλέπει τις ικεσίες των ορφανών και τις παρακλήσεις των χηρών. Είναι αναρίθμητα τα παραδείγματα μέσα από την καθημερινή ζωή, που βεβαιώνουν την αλήθεια των λόγων αυτών. Κι έχουμε πράγματι ορφανά παιδιά, και απροστάτευτα που προοδεύουν και τακτοποιούνται με τρόπο θαυμαστό. Χήρες και ορφανά που δεν χάνουν την πίστη τους και την ελπίδα στο Θεό, χωρίς τον προστάτη τους, να βρίσκουν σύντομα το δρόμο τους, να συνέρχονται από τις θλίψεις και να υπερνικούν τις δυσκολίες της ζωής.
Μαζί όμως με την εμπιστοσύνη στην Πρόνοια του θεού, χρειάζεται ν’αυξηθεί και η πίστη μας, σ’όσα μας είπε Εκείνος, για την Ανάσταση των νεκρών και για τη μέλλουσα ζωή. Για το Θεό ο θάνατος είναι ύπνος, γιατί όπως μας βεβαιώνει θα έλθει ώρα που όλοι οι νεκροί θα αναστηθούν. Μη εκπλήττεσθε γι’αυτό, μας λέει: Θα συμβούν πολύ θαυμαστότερα  απ’αυτό. Γιατί έρχεται ώρα, κατά την οποία όλοι οι πεθαμένοι, που θα βρίσκονται ως τότε στα μνήματα, θ’ακούσουν τη φωνή του Κυρίου, που θα τους διατάζει να αναστηθούν. Και θα βγουν όλοι από τα μνήματα, κι όσοι μεν έπραξαν κατά τον επίγειο βίο τους τα αγαθά, θ’αναστηθούν για να απολαύσουν τη μακαρία και αιώνια ζωή, εκείνοι δε που έπραξαν τα κακά, θ’αναστηθούν για να δικασθούν και να κατακριθούν ( Ιωάνν. Ε´ 28 – 29 ). Τι σημαίνουν όλ’αυτά; Ότι οι νεκροί μας δεν εχάθησαν, αλλά ζουν. Κοιμούνται και περιμένουν ν’ακουσθεί η φωνή του Αρχαγγέλου που θα σημάνει την ανάσταση όλων. Γι’αυτό δεν χωρεί καμιά αμφιβολία. Το λέγουμε άλλως τε κι εμείς κάθε φορά που απαγγέλλουμε το Σύμβολο της Πίστεως « Προσδοκώ ανάστασιν νεκρών και ζωήν του μέλλοντος αιώνος », αναφωνούμε. Γιατί, λοιπόν, λησμονούμε την αλήθεια αυτή και κάνουμε μόνοι μας βαρύτερο και ανυπόφορο το πένθος μας;
Αδελφοί μου. Ο πόνος έχει ιστορία αιώνων, όση σχεδόν ο κόσμος αυτός. Αυτός είναι ο κλήρος μας από την τραγική μέρα της εξορίας μας. Από τη φρικτή εκείνη στιγμή που το χέρι της Εύας διέγραψε την επαναστατική κίνηση προς τον απαγορευμένο καρπό. Από τότε  η γη μας από ένας Παράδεισος αγάπης του Θεού, έγινε τόπος εξορίας και θανάτου. Αυτός ο κόσμος δεν είναι η πατρίδα μας, η σταθερή και μόνιμη. Είναι απλώς ο τόπος της εξορίας μας. Πρόσκαιρος και προσωρινός. Ο πόνος επομένως δεν είναι δείγμα σκληρότητας η αδιαφορίας του Θεού, αλλά απόδειξη της μεγάλης Του αγάπης και στοργής για τον καθένα μας. Γι’αυτό ας έχουμε πάντοτε στο νου μας την Ανάσταση του Κυρίου. Η Ανάσταση δίνει ασφαλή εγγύηση σ’όσους έχουμε προσφιλή πρόσωπα στα μνήματα, ότι θα τα δούμε και πάλιν. Με την ελπίδα αυτή ας γεμίζει πάντα η καρδιά μας. Και όταν έρχονται και μέρες πένθους, να μη είμαστε απαρηγόρητοι, αλλά το πένθος μας να είναι πένθος ήρεμο, πένθος αληθινά χριστιανικό.

† Ηγούμενος Χρυσορροϊατίσσης κ. Διονύσιος

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...