Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Φεβρουαρίου 03, 2013

Περί των δύο σπουδαιότερων εντολών του Χριστού και περί της Θεότητος αυτού



Μιχαήλ Χούλη, Θεολόγου

“Διδάσκαλε, ποια είναι η μεγαλύτερη εντολή στο Νόμο;”, ρώτησε ένας γραμματέας - νομικός της εποχής εκείνης τον Ιησού. Αποκρίθηκε ο Ιησούς και είπε: “Η μεγαλύτερη εντολή είναι «Άκουε Ισραήλ, ο Κύριος ο Θεός μας είναι ένας Κύριος». Και να αγαπάς τον Κύριο τον Θεό σου με όλη την καρδιά και την ψυχή σου και με όλη τη διάνοιά σου και με όλη σου τη δύναμη. Αυτή είναι η πρώτη εντολή. Δεύτερη, όμοια μ’ αυτή, είναι το να αγαπήσεις τον πλησίον σου όπως τον εαυτόν σου. Από αυτές τις δύο εντολές εξαρτώνται όλος ο νόμος και οι προφήτες”. Ενώ δε ήσαν μαζεμένοι οι Φαρισαίοι, τους ρώτησε ο Ιησούς: “Τι πιστεύετε σχετικά με τον Χριστό; Ποίου είναι υιός;” Λέγουν σ’ αυτόν: “Του Δαυίδ”. Αυτός τους λέγει: “Πώς λοιπόν ο Δαυίδ ονομάζει δια του Πνεύματος τον Χριστό Κύριο, και λέγει μάλιστα: ‘Είπε ο Κύριος στον Κύριόν μου, κάθισε στα δεξιά μου, μέχρις ότου κάνω τους εχθρούς σου χαλάκι για τα πόδια σου’; Διότι εάν ο Δαυίδ τον ονομάζει Κύριο, πώς είναι δυνατόν να είναι υιός του;” Και κανείς δεν μπορούσε να του απαντήσει και να του αντιτείνει κάτι, ούτε τόλμησε κανείς πλέον από εκείνη την ημέρα (αφού ένοιωσαν το μεγαλείο Του), να τον ρωτήσει κάτι σχετικό (Μθ. 22,34-46 & Μκ. 12,28-37).

Η πρώτη σπουδαία αλήθεια που εξάγουμε από το παραπάνω ευαγγελικό κείμενο είναι η εξής: Η ενότητα των προσώπων στη Θεότητα και ταυτόχρονα το Τριαδικόν του Θεού φαίνεται ήδη από την Παλαιά Διαθήκη, και μάλιστα στο Δευτερονόμιο (6,4), στη μεγάλη Ομολογία πίστεως του Ισραήλ, όπως επαναλαμβάνει και ο Ιησούς: «Άκουε Ισραήλ: Ο Κύριος ο Θεός μας είναι ένας Κύριος». Η φράση “ο Θεός ημών” είναι μετάφραση του αντίστοιχου εβραϊκού “Ελωένου” και σημαίνει κατά λέξη “οι Θεοί μας”. Ώστε αν κατά λέξη και εννοιολογικά μεταφέρουμε από τα εβραϊκά στα ελληνικά την παραπάνω σπουδαιότερη δογματική εξαγγελία των Ισραηλιτών, θα έχει ως εξής: «Άκουε Ισραήλ: Ο Γιαχβέ, ΟΙ ΘΕΟΙ ΜΑΣ, είναι ένας Κύριος». Και όχι μόνο αυτό, αλλά στα εβραϊκά η λέξη ‘εις’ (ένας) αποδίδεται δια της λέξεως ‘εχάδ’, που σημαίνει όχι απόλυτη μονάδα αλλά μονάδα με τη σημασία της ενότητας, συνθετική, και στην περίπτωσή μας Τριαδική. Επιπλέον, το ΖΟΑΡ, ερμηνευτικό βιβλίο των Ιουδαίων, εξηγώντας το παραπάνω εδάφιο αναφέρεται σε Τριάδα Θείων Προσώπων -στον Πατέρα, τον Μεσσία διαμέσου του Δαυίδ, και τον Κύριο (Άγιο Πνεύμα)- και καταλήγει πως «και οι τρεις αυτοί είναι Ένας» (βλ. David L. Cooper, ‘Η Παλαιά Διαθήκη και η Τριαδικότητα του Θεού’, εκδ. Πέργαμος, Αθ. 1999).

Στη συνέχεια διαπιστώνουμε ότι σύμφωνα με τον Ιησού Χριστό, δεν ασφυκτιά η πνευματική ζωή του ανθρώπου και η σωτηρία του από την τυπολατρική τήρηση 613 εντολών, όπως πίστευαν τότε και ζητούσαν από τους πιστούς οι Ιουδαίοι νομοδιδάσκαλοι, αλλά εξαρτάται από την σωστή σχέση και αγάπη προς τον Θεό και την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, που αν είναι αυθεντική μηχανεύεται όχι 613 αλλά άπειρους τρόπους για να εξυπηρετήσει και προσφέρει προς τους έχοντες ανάγκη, ηθική και υλική. Η ΟΡΘΟΠΡΑΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΗΛΑΔΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, αλλά και δεν υπάρχει ορθή δόξα περί Θεού, ή δεν έχει νόημα για τον κόσμο του σήμερα και προπαντός του αύριο, αν δεν συνοδεύεται από την ανάλογη διαγωγή και αγαπητική στάση τόσο προς τους γύρω μας ανθρώπους, όσο και προς τα ζώα, τα φυτά ή τα πράγματα. Η ορθόδοξη πράξη και ζωή είναι μια διαρκής θυσία για τους άλλους, και σαν θυσία ανιδιοτελής προϋποθέτει ή συνεπάγεται πόνο. Όχι για να δικαιωθεί κανείς ατομικά, μα για να αποτελέσει ο ίδιος μια διαρκή ευχαριστία προς τον Κύριο και μια διαρκή μαρτυρία προς το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει και κινείται, που φανερώνει την Ανάσταση του Θεανθρώπου και την αληθινή ζωή που αναβλύζει από τον άδειο τάφο Του για όλους μας.

Αυτός που αγαπά αληθινά, έξω από συμφέροντα και εγωιστικά κίνητρα, δεν μπορεί παρά να βαδίζει το δρόμο του Θεού και να ευλογείται από τη θεϊκή Του παρουσία. Αξίζει ν’ αναφέρουμε στο σημείο αυτό την ευαγγελική περικοπή της Κρίσεως, κατά την οποία ο Κύριος ταυτίζει τον εαυτόν του με τους ελάχιστους και καταφρονεμένους αδελφούς Του, πτωχούς, πεινασμένους, γυμνούς, φυλακισμένους κ.λπ., και τονίζει πως θα κρίνει στο ουράνιο δικαστήριο τους πάντες με βάση την αγάπη, που οφείλουμε να προσφέρουμε προς όλους εκείνους που την έχουν ανάγκη, που πονούν και αδικούνται (Μτθ. 25,34-41). Αν λοιπόν θυσιαστεί κανείς για το συνάνθρωπό του και δώσει από αγάπη τον εαυτόν του, ουσιαστικά θυσιάζεται για τον Χριστό, αφού ο Χριστός ταυτίζεται με όλους εκείνους που υποφέρουν και αναζητούν τη βοήθειά μας.
Ο Ιησούς πράγματι ρεαλιστικά διακηρύσσει: “Δεν θα μπει στη βασιλεία των ουρανών καθένας που μου λέγει: ‘Κύριε, Κύριε’, αλλά εκείνος που κάνει το θέλημα του Πατέρα μου του επουράνιου” (Μτθ. 7,21-22). Άλλωστε, και με το στόμα του προφήτη Μιχαίου, ο Θεός αποκαλύπτει στην Παλαιά Διαθήκη: “Ανηγγέλθη σε σένα άνθρωπε τι είναι αγαθό και τι ο Κύριος ζητά από σένα. Τίποτε άλλο, παρά να εξασκείς την δικαιοσύνη, να δείχνεις αγάπη και ταπεινά να περιπατείς μετά του Θεού σου” (βλ. Ν.Μ. Παπαδόπουλου, “Υπόμνημα εις το βιβλίο του Μιχαίου, σελ. 170). Αληθινά λοιπόν χριστιανός δεν είναι εκείνος που θεολογεί εγκεφαλικά για το Θεό, ούτε εκείνος που τυπικά και μόνο επισκέπτεται μερικά κυριακάτικα πρωινά το ναό Του, αλλ’ εκείνος που μαρτυρεί με τη διαγωγή, τη σεμνή και ταπεινή στάση του και ιδιαίτερα με την έμπρακτη αγάπη του, ότι υπάρχει Θεός, Ανάσταση, Κρίση, Παράδεισος και Κόλαση.

Τρίτον και εξίσου σπουδαίο: Όπως αποκαλύπτει ο Χριστός για τον εαυτόν Του, στον Χριστολογικό Ψαλμό 109 (Ο΄), ο Δαυίδ λέγει: “ΕΙΠΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΟΥ: Κάθισε στα δεξιά μου, μέχρις ότου κάνω τους εχθρούς σου χαλί για τα πόδια σου (τους υποτάξω κάτω από την εξουσία σου)” (στίχ. 1). Σαφώς και εδώ υποδηλώνονται τα δύο πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, ο Πατήρ και ο Υιός. Στη συνέχεια του ιδίου Ψαλμού εμφανίζεται και το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, το Άγιον Πνεύμα, διότι ο Πατέρας απευθυνόμενος στον Υιό Του, του λέγει: “Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ ΣΟΥ, εκμηδένισε (συνέτριψε) τους βασιλείς της γης, την ημέρα της οργής Του” (στίχ. 5). Ως εκ τούτου αντιλαμβανόμαστε ότι, συνεσκιασμένα λόγω κινδύνου εκ της γειτονικής με τους Ιουδαίους ειδωλολατρίας, η Π.Δ., σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις, αποκαλύπτει τον Ένα και Τριαδικό Θεό στα μάτια των αληθινών και ευσεβών πιστών, αλλά και τον μοναδικό Μεσσία και λυτρωτή Ιησού Χριστό -βλ. και ‘Φιλοξενία τριών ανδρών από τον Αβραάμ’ (Γεν. 18,1-3), ‘Καταστροφή Σοδόμων και Γομόρρων από δύο Κυρίους εξ ονόματος τρίτου Κυρίου’ (Γεν. 19,24) κ.α.

Τέλος, πόσο οι σημερινοί χριστιανοί κάνουμε πράξη την αγάπη, που οδήγησε τον Θεάνθρωπο Ιησού μέχρι το Σταυρό και τον θάνατο; Πόσο βαδίζουμε στα βήματα του ουράνιου διδασκάλου, ο οποίος προτίμησε να διδάξει με το αίμα Του κυρίως και όχι μόνο με τα λόγια Του; Πόσο αυθεντικοί χριστιανοί είμαστε αν λατρεύουμε μόνο με τα χείλη, ενώ τα χέρια μας καταστρέφουν αντί να οικοδομούν τη βασιλεία του Θεού πάνω στη γη; Μήπως ακούγονται προς ονειδισμό πολλών τα βαρυσήμαντα λόγια του απ. Παύλου: “Εξ’ αιτίας σας το όνομα του Θεού βλασφημείται μεταξύ των εθνικών”; (Ρωμ. 2,24). Η εποχή μας έχει ανάγκη από χριστιανούς που γνωρίζουν να προσεύχονται και ν’ αγαπούν, και όχι χριστιανούς μόνο στο όνομα και τη θεωρία, ή χειρότερα ακόμη την ιδεολογία, οι οποίοι σκανδαλίζουν τους πιστούς και αποδιώχνουν δυστυχώς τους ανθρώπους από την Εκκλησία. Η ορθή άλλωστε χριστιανική συμπεριφορά υπακούει στα λόγια του Κυρίου: “Να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να ευεργετείτε εκείνους που σας μισούν, να ευλογείτε εκείνους που σας καταριούνται, να προσεύχεσθε για εκείνους που σας κακομεταχειρίζονται” (Λουκ. 6,27-29).


ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:

Cooper L. David, ‘Η Παλαιά Διαθήκη και η Τριαδικότητα του Θεού’, εκδ. Πέργαμος, Αθ. 1999
Νευράκη Ν., ‘Χριστιανισμός και Θρησκεύματα’, Αθ. 1999
Παπαδόπουλου Ν.Μ., ‘Υπόμνημα εις το βιβλίο του Μιχαίου’
Χούλη Μ., ‘Περιπατούντες εν αληθεία’, Σύρος 1997
Xούλη Μ., ‘Σύγχρονες αιρέσεις και παραθρησκευτικές λατρείες στην Ελλάδα’, έκδ. Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου, Ερμούπολη 2002

Εικόνα: Η φιλοξενία της Αγίας Τριάδος υπό του Αβραάμ, ‘painting.pb 

Σήμερα λέμε πώς είμαστε Ορθόδοξοι, άλλα δυστυχώς συχνά μόνον το όνομα «Ορθόδοξος» έχουμε και όχι ζωή ορθόδοξη

Φωτογραφία: Γέροντα, πώς θα βοηθηθούν οι άνθρωποι με τόσα πού γίνονται στον κόσμο;

-  Εκείνος πού θέλει να βοηθηθεί, βοηθιέται με τιποτένια πράγματα. Π.χ. κουνιέται ένα κανδήλι ή κουνιέται ό ίδιος ολόκληρος με έναν σεισμό και συνέρχεται. Όσοι δεν πιστεύουν, γίνονται χειρότεροι, όταν ακούν ότι θα γίνει πόλεμος ή κάποια καταστροφή. «Δώσ’ του, σού λέει, να γλεντήσουμε, γιατί χάνουμε την ζωή», οπότε το ρίχνουν τελείως έξω. Άλλοτε ακόμη και οι αδιάφοροι, όταν άκου­γαν λ.χ. ότι θα γίνει πόλεμος, συνέρχονταν και άλλαζαν ζωή. Τώρα είναι πολύ λίγοι αυτοί. Παλιά το έθνος μας ζούσε πνευματικά, γι’ αυτό και ό Θεός το ευλογούσε και οι Άγιοι μάς βοηθούσαν με θαυμαστό τρόπο, και νι­κούσαμε τους εχθρούς μας, οι όποιοι πάντοτε ήταν πε­ρισσότεροι από εμάς. Σήμερα λέμε πώς είμαστε Ορθόδοξοι, άλλα δυστυχώς συχνά μόνον το όνομα «Ορθόδοξος» έχουμε και όχι ζωή ορθόδοξη

Γεροντας ΠαισιοςΓέροντα, πώς θα βοηθηθούν
 οι άνθρωποι με τόσα πού 
γίνονται στον κόσμο;
- Εκείνος πού θέλει να βοηθηθεί,

 βοηθιέται με τιποτένια πράγματα.
 Π.χ. κουνιέται ένα κανδήλι ή κουνιέται ό ίδιος
 ολόκληρος με έναν σεισμό και συνέρχεται.
 Όσοι δεν πιστεύουν, γίνονται χειρότεροι, 
όταν ακούν ότι θα γίνει πόλεμος 
ή κάποια καταστροφή. 
«Δώσ’ του, σού λέει, να γλεντήσουμε, γιατί 
χάνουμε την ζωή», οπότε το ρίχνουν τελείως έξω. 
Άλλοτε ακόμη και οι αδιάφοροι, όταν άκου­γαν 
λ.χ. ότι θα γίνει πόλεμος, συνέρχονταν και άλλαζαν ζωή. 
Τώρα είναι πολύ λίγοι αυτοί. 
Παλιά το έθνος μας ζούσε πνευματικά, γι’ αυτό και ό Θεός το ευλογούσε
 και οι Άγιοι μάς βοηθούσαν με θαυμαστό τρόπο, και νι­κούσαμε τους εχθρούς μας, 
οι όποιοι πάντοτε ήταν πε­ρισσότεροι από εμάς.
 Σήμερα λέμε πώς είμαστε Ορθόδοξοι, άλλα δυστυχώς συχνά μόνον το
 όνομα «Ορθόδοξος» έχουμε και όχι ζωή ορθόδοξη

Γεροντας Παισιος

Προσευχή με 33άρι κομποσχοίνι


Πρωὶ καὶ βράδυ βγάζε τὸ κομποσχοινάκι ἀπὸ τὸ χέρι σου καὶ κάμε στὸν κάθε κόμπο μιὰ ἀπὸ τὶς παρακάτω προσευχές:

01. Μνήσθητι Κύριε υπέρ ειρήνης του κόσμου.
02. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε την Εκκλησία μας και την Ορθοδοξία μας.
03. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τον Επίσκοπο μας.
04. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους απανταχού γης Ορθοδόξους κληρικούς και λαϊκούς.
05. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους Πνευματικούς μας Πατέρες.
06. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τον Ελληνικό Στρατό και τα Σώματα Ασφαλείας.
07. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους άρχοντες του έθνους μας.
08. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους μισούντας, αγαπώντας και προσευχομένους υπέρ ημών.
09. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους γονείς, αναδόχους και διδασκάλους μας.
10. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους κατά σάρκα και κατά πνεύμα αδελφούς και συγγενείς μας.
11. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τα γηρατειά και τους μοναχικούς ανθρώπους.
12. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τα Βρέφη, τους απροστάτευτους και αδυνάτους.
13. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε την μαθητιώσα νεολαία μας.
14. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους έφηβους νέους και νεανίδες μας.
15. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους ναρκομανείς, αλκοολικούς και καπνίζοντες.
16. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τας συζυγίας των Ορθοδόξων οικογενειών.
17. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τις κυοφορούσες αδελφές μας.
18. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τις χήρες και τα ορφανά.
19. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους εν διαστάσει συζύγους και πειραζομένους αδελφούς και αδελφές μας.
20. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους ασθενείς, ψυχής και σώματος.
21. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους ελεούντας και εργαζομένους στίς Ί. Μονές και στίς ενορίες.
22. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους ευλαβείς προσκυνητάς των Ί. Μονών και Εκκλησιών.
23. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους πλέοντας, οδοιπορούντας, ιπταμένους, αιχμαλώτους και απελπισμένους.
24. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους πενθούντας και θλιμένους αδελφούς μας.
25. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους δικαστάς και πολιτικούς.
26. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τους πλανεμένους και βλασφημούντας την Ορθοδοξία μας.
27. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε μας και δώρησε καιρόν ειρηνικόν.
28. Κύριε Ιησού Χριστέ φύλαξε μας από ασθένεια, οργή, κίνδυνο και φώτιζε τους γιατρούς και νοσοκόμους.
29. Κύριε Ιησού Χριστέ φύλαξε μας από πείνα, ανάγκη και δυστυχία.
30. Κύριε Ιησού Χριστέ φύλαξε μας από καύσωνα, φωτιά και σεισμό.
31. Κύριε Ιησού Χριστέ φύλαξε μας από κατακλυσμό, καταποντισμό και παγετό.
32. Κύριε Ιησού Χριστέ ανάπαυσε και τις ψυχές των πατέρων, μητέρων, αδελφών, συγγενών, πάππων προς πάππων.
33. Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με τον αμαρτωλόν.

πηγή

«Μεγάλη η προστασία της Θεοτόκου»


Όταν ο Θεός είναι πολύ θυμωμένος εναντίον ενός αμαρτωλού, υπάρχει κάποιος που να μπορεί να μεσιτεύσει; Να τον ημερώσει με παρακάλια και να τον γυρίσει σε ευσπλαχνία και έλεος; Οι Εβραίοι εκεί στην έρημο έκαναν την μεγαλύτερη ανομία, που μπορεί να κάνει άνθρωπος εναντίον του Θεού. Έπεσαν στην ειδωλολατρία· κατασκεύασαν ένα μοσχάρι χρυσό και το προσκύνησαν ως θεόν και αθέτησαν τον αληθινό Θεό, που τους ελευθέρωσε από την σκλαβιά της Αιγύπτου. Οργίζεται πάρα πολύ ο Θεός, θέλει να τους αφανίσει, να τους εξολοθρεύσει, να τους χάσει από το πρόσωπον της γης. Μεσιτεύει και παρακαλεί ο Μωϋσής· «και: παύσε — λέει — την οργή και το θυμό σου και γίνε ίλεως για την κακία του λαού σου· θυμήσου τον Αβραάμ, τον Ισαάκ και τον Ιακώβ, τους δούλους σου». «Όχι», αποκρίθηκε ο Θεός, «άφησέ με· λόγω του μεγάλου θυμού και της οργής μου θα τους καταστρέψω». «Άφησέ με;» Και ποιός κρατά τον Θεό; Ποιός τον εμποδίζει; Η οργή του είναι αναμμένη, και το σπαθί του ξεγυμνωμένο. Αυτός είναι και παντοδύναμος και παντεξούσιος. Ποιός έχει τόση δύναμη και τόση παρρησία, να μην τον αφήσει να κάνει την εκδίκησή του στον αχάριστο εκείνο λαό; Τον κρατούσε, τον εμπόδιζε, δεν τον άφηνε η παράκληση εκείνη του Μωυσή, πού του έλεγε· παύσε την οργή σου και το θυμό σου και γίνε ίλεως για την κακία του λαού σου»· και του θύμισε τους παλαιούς εκείνους Πατριάρχες, πιστούς δούλους και φίλους του· «θυμήσου τον Αβραάμ, τον Ισαάκ και τον Ιακώβ, τους δούλους σου». Και αληθινά ο Θεός σταμάτησε την οργή του, έσβησε τον θυμό του, εξιλεώθηκε, συγχώρεσε εκείνη τη φοβερή ανομία των Εβραίων «και δεν πραγματοποίησε ο Κύριος την τιμωρία που είπε ότι θα κάνει στο λαό του».
Brefofiloussa
Τώρα λέω: τί ήταν ο Μωυσής μπροστά στον Θεό; Ένας δούλος· και ο Αβραάμ και ο Ισαάκ και ο Ιακώβ; Ομοίως δούλοι· και η Παναγία Παρθένος τί είναι μπροστά στον Θεό; Μία Μητέρα, και Μητέρα περισσότερο αγαπημένη απ’ όλα τα κτίσματα. Όπως λέει ο ιερός Δαμασκηνός, μεταξύ των δούλων του Θεού και της Μητέρας του είναι τεράστια η διαφορά. Αν η μεσιτεία του δούλου Μωυσέως συγκρατεί την θεία οργή και δεν την αφήνει να πέσει πάνω στους ειδωλολάτρες Εβραίους, η μεσιτεία της Μητέρας Μαρίας, περισσότερο θα συγκρατεί αυτήν τη θεία οργή, χωρίς να την αφήσει να πέσει πάνω στους χριστιανούς.
Μάλιστα ο Θεός, όταν τον παρακαλούν οι άλλοι Άγιοι, άλλοτε μεν τους εισακούει, και καμιά φορά δεν τους εισακούει· αυτός είναι αφέντης, εκείνοι είναι δούλοι, αυτό που ζητούν είναι μία χάρη, που για να την κάνει, ή να μην την κάνει, εξαρτάται από την ελεύθερη απόφασή του. Δεν παρακάλεσε ένας Παύλος τρεις φορές για μία χάρη τον Θεό, και δεν εισακούστηκε; Αλλ’ ο Θεός, όταν τον παρακαλέσει η Παναγία Παρθένος, πάντα την εισακούει. Αυτός είναι Υιός της, εκείνη είναι Μητέρα του. Το να κάνει ο Υιός αυτό που του ζητά η Μητέρα του, τούτο δεν είναι χάρη, είναι χρέος φυσικό. Όταν η Βηρσαβεέ, μητέρα του βασιλιά Σολομώντα, πήγε στο βασιλικό παλάτι, αναφέρει η θεία Γραφή, πως «ο βασιλιάς σηκώθηκε από το θρόνο του, βγήκε να την προϋπαντήσει, την προσκύνησε και την έβαλε να καθίσει σε ένα άλλο θρόνο βασιλικό στα δεξιά του»(Γ΄Βασ.2,19). Και όταν εκείνη του είπε πως θέλει να του ζητήσει μία χάρη, της απάντησε αυτός με πολύ σεβασμό· «ζήτησε, μητέρα μου, ό,τι θέλεις, και τίποτε δεν θα σου αρνηθώ». Ένας σοφότατος Σολομών γνώριζε πως άνκαι ήταν βασιλιάς, είχε χρέος όμως να τιμήσει σαν βασίλισσα την μητέρα του· άνκαι ήταν βασιλιάς, είχε χρέος να εκπληρώσει κάθε τι που του ζητούσε η μητέρα του. Το ίδιο έκανε με την Παναγία ο Ύψιστος Θεός, όταν αυτή μετέστη από τη γη στους ουρανούς και μπήκε σ’ εκείνο το παλάτι της θείας δόξης. Εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε με πόση τιμή τη δέχθηκε ο Μονογενής της Υιός. Δεχόμαστε εκείνο, που προείπε το Πνεύμα το Άγιο με το στόμα του Δαυίδ: «Παρέστη η βασίλισσα εκ δεξιών σου», δηλαδή πως πάνω από όλους τους χορούς των αγίων και μακαρίων, πάνω από όλα τα τάγματα των Αγγέλων, των Αρχαγγέλων, των Χερουβίμ και των Σεραφίμ, την έβαλε να καθίσει στα δεξιά του, στο θρόνο της βασιλευούσης Θεότητος. Εκεί λοιπόν φαίνεται να της λέει: «ζήτησε, μητέρα μου, ό,τι θέλεις, και τίποτε δεν θα σου αρνηθώ». Μητέρα μου εκλεγμένη απ’ όλες τις γενεές, ευλογημένη ανάμεσα σ’ όλες τις άλλες γυναίκες, όπως ήσουν κεχαριτωμένη, πλήρης χάριτος στη γη, έτσι τώρα είσαι δοξασμένη, πλήρης δόξης στον παράδεισο. Εσύ είσαι Μητέρα, εγώ είμαι Υιός· δίκαιον είναι να τιμά ο Υιός την μητέρα· δίκαιον είναι να συμβασιλεύει η Μητέρα με τον Υιό· κάθησε στα δεξιά μου και βασίλευε στον ουρανό και στη γη, και ας σε προσκυνούν οι άγγελοι και οι άνθρωποι, ως βασίλισσα, του Θεού Μητέρα. Είμαι Θεός, είμαι Υιός. Ως Θεός, σου χαρίζω τη δόξα μου, ως Υιός σου δίνω την καρδιά μου. «Ζήτησε, μητέρα μου, ό,τι θέλεις, και τίποτε δεν θα σου αρνηθώ». Ζήτησε, ό,τι θέλεις, και εγώ θα κάνω το θέλημά σου, για να γνωρίσει ο κόσμος ποιόν εσύ έχεις Υιό, και ποιάν έχω εγώ πραγματικά Μητέρα και έτσι να σε μακαρίζουν οι άνθρωποι. «Ζήτησε, Μητέρα μου»· ζήτησε την υγεία εκείνου του αρρώστου, που βρίσκεται μισοπεθαμένος στο κρεβάτι· ζήτησε την ελευθερία εκείνου του αιχμαλώτου, που είναι τόσον καιρό αλυσοδεμένος· εκείνου του πτωχού, που έπεσε σε τόσες συμφορές· ζήτησε τη διάσωση εκείνου του ταξιδιώτη, που κινδυνεύει στη θάλασσα· μόνον το όνομά σου να επικαλεσθεί ο άρρωστος, ας γίνει καλά· ο αιχμάλωτος, ας ελευθερωθεί· ο πτωχός, ας ανακουφιστεί· ο θαλασσοπόρος, ας φυλαχτεί· «Ζήτησε, Μητέρα μου». Σε παρακαλεί εκείνη η στείρα γυναίκα να της χαρίσεις παιδί, εκείνη η παρθένος να της φυλάξεις την τιμή· εκείνος ο στρατιώτης να του δώσεις νίκη· εκείνος ο ναύτης να τον φέρεις στο λιμάνι· εκείνος ο γεωργός να του στείλεις καρποφορία· εκείνος ο έμπορος να πάνε καλά οι δουλειές του· ας πραγματοποιηθεί εκείνο που ζητούν, μόνον με την μεσιτεία σου, της Μητέρας μου· «Ζήτησε, Μητέρα μου». Θέλεις να είναι φυλαγμένη από πείνα, από θανατικό, από πόλεμο και από διάφορους εχθρούς ορατούς και αόρατους εκείνη η πόλη, εκείνη η χώρα, εκείνη η εξουσία, που σε ευλαβείται με ιδιαίτερη τιμή; Ας γίνει. Θέλεις ακόμη, εκείνος ο αμαρτωλός, ο αμετανόητος αμαρτωλός, που προκάλεσε την οργή μου, που είναι άξιος θανάτου και κολάσεως, να λάβει μία φώτιση της θείας χάριτος, να επιστρέψει σε μετάνοια, να ζητήσει σωτηρία; Ας γίνει το θέλημα της Μητέρας· «Ζήτησε, Μητέρα μου και δεν θα σου αρνηθώ». Είμαι Θεός, είμαι Υιός· όπως θέλεις, μπορώ να τα κάνω όλα για την αγάπη της Μητέρας· ας δοξάζεται η Μητέρα μου με τη δόξα τη δική μου· ας είναι δόξα δική μου να δοξάζεται η Μητέρα μου.
Έτσι γίνεται, χριστιανοί. Να εισακούει ο Θεός τις παρακλήσεις των άλλων Αγίων, είναι χάρις, διότι είναι των αγίων αφέντης. Να εισακούει τις παρακλήσεις της Παρθένου Μαρίας, είναι υποχρεωμένος, επειδή είναι Υιός της. Νόμος Θεού είναι, να τιμά ο Υιός την Μητέρα· και αφού απέκτησε ο Θεός Μητέρα, υπακούει στον ίδιο νόμο και αυτός. Αυτό αναφέρει ο Νικομήδειας Γεώργιος μιλώντας προς την Παρθένο: «ο Υιός θεωρώντας ως δική του τη δόξα σου, είναι υποχρεωμένος, να εκπληρώνει τις παρακλήσεις σου».
Έλα να σου δώσω ένα ευτυχέστατο μήνυμα, άνθρωπε αμαρτωλέ, που ξεπέρασες στις αμαρτίες τους τελώνες, τις πόρνες και τους ληστές; Ο Θεός είναι οργισμένος μαζί σου όπως με τον άσπλαχνο και αχάριστο δούλο της παραβολής, και σου στέρησε τη χάρη του; Οι άγιοι σε σιχάθηκαν και αντί να μεσιτεύσουν για σένα σε κατηγορούν; Το χρέος των αμαρτιών σου είναι παρά πολύ, και δεν ξέρεις πώς να ξεπληρώσεις τη θεία δικαιοσύνη; Γι’ αυτό φοβάσαι και απελπίζεσαι; Αχ, ταλαίπωρη ψυχή! Έχε θάρρος. Υπάρχει κάποιος για να σε βοηθήσει στη μεγάλη συμφορά, η Παναγία Παρθένος. Ας είναι γεμάτος οργή ο Θεός εναντίον σου. Αν εκείνη μεσιτεύσει, αυτός ημερώνει, επειδή είναι Υιός. Και αν δεν παρακαλέσει κάποιος άλλος για σένα, αν μόνον εκείνη παρακαλέσει εισακούεται, επειδή είναι Μητέρα· «πολλά ισχύει δέησις Μητρός προς ευμένειαν Δεσπότου». Όταν ο Αντίπατρος έγραψε προς τον Αλέξανδρο εναντίον της μητέρας του Ολυμπιάδος, αυτός του απάντησε: «δεν ξέρεις Αντίπατρε, πως ένα δάκρυ της μητέρας σβήνει πολλές διαβολές;». Το ίδιο λέω και εγώ σε κάθε χριστιανό. Δεν ξέρεις, χριστιανέ, πώς ένα δάκρυ της Μητέρας, εκείνης της κεχαριτωμένης Μητέρας, πολλές αμαρτίες εξαλείφει; Μία μεσιτεία της, ένας λόγος, ένα νεύμα έχει δύναμη να μεταβάλει όλη τη θεία οργή και αγανάκτηση σε έλεος και ευσπλαχνία; Τρέξε μόνο στη σκέπη της, ζήτησε τη βοήθειά της, έχε ελπίδα στην προστασία της και να είσαι βέβαιος πως, αν κρατιέσαι από τέτοια άγκυρα, δεν θα χαθείς. Δεν χάθηκε κανένα ζώο από όσα φυλάχθηκαν μέσα στην κιβωτό και δεν χάνεται κανένας χριστιανός απ’ όσους καταφεύγουν να φυλαχτούν από την αγίαν Παρθένο, που είναι κιβωτός του αγιάσματος. Γι’ αυτό ψάλλει η Εκκλησία μας· «ουδείς προστρέχων επί σοι κατησχυμένος από σου εκπορεύεται, αγνή Παρθένε Θεοτόκε· αλλ’ αιτείται την χάριν και λαμβάνει το δώρημα, προς το συμφέρον της αιτήσεως».
Ω Μαρία, μακαριώτατον όνομα, ο γλυκασμός των Αγγέλων, των θλιβομένων η χαρά! ω Μαρία, ω Παρθένε, ώ Μητέρα του Θεού και των Χριστιανών, εγώ είμαι εκείνος ο αχρείος δούλος, που οργίστηκε ο Υιός σου εναντίον μου, που με σιχάθηκαν οι άγιοι, που πρέπει να ξεπληρώσω της θείας δικαιοσύνης όλο το χρέος των απείρων μου αμαρτιών· τί να κάνω; Πού να καταφύγω; Από που να ελπίσω τη σωτηρία; Εγώ βάζω εγγυητή εσένα, εγώ προστρέχω σ’ εσένα, εγώ ελπίζω σ’ εσένα, γιατί εσύ είσαι των απελπισμένων η ελπίδα, των αμαρτωλών η καταφυγή, των χριστιανών η Μητέρα. Ελπίδα μου, καταφυγή μου, Μητέρα μου, δέξου τον οικέτη, φύλαξε το δούλο σου, σπλαχνίσου το παιδί σου· μία μεσιτεία, ένα λόγο, ένα νεύμα να κάνεις προς τον Υιό σου για μένα, εγώ είμαι σωσμένος. Μαρία, όποιος ελπίζει σε σένα, είναι αδύνατο να χαθεί.
(Ηλία Μηνιάτη, Επισκόπου Κερνίκης και Καλαβρύτων)
(Ηλία Μηνιάτη, Διδαχαί και Λόγοι, εκδ. Ρηγόπουλου, σ. 296-301. Μεταφορά στην νεοελληνική από Α. Χριστοδούλου, Θεολόγο.)

Άγιος Λουκάς ο Ιατρός:Ο θάνατος των αμαρτωλών και ο θάνατος των δικαίων!




Πριν γίνει ο προφήτης Δαβίδ βασιλιάς του Ισραήλ υπηρετούσε τον βασιλιά Σαούλ. Ο Σαούλ, επειδή γνώριζε ότι ο Δαβίδ θα πάρει το θρόνο, τον καταδίωκε, προσπαθώντας να τον θανατώσει. Μια φορά όταν η ζωή του κινδύνευε, ο προφήτης Δαβίδ είπε σ’ αυτούς που ήταν τότε μαζί του· «Ένα βήμα με χωρίζει από τον θάνατο» (Α’ Βασ. 20, 3).

Θυμήθηκα τώρα αυτά τα λόγια γιατί πριν μία εβδομάδα έπρεπε να τα πω και εγώ. Ένα μόνο βήμα με χώριζε από το θάνατο. Για ένα διάστημα ήμουν σχεδόν πεθαμένος, σχεδόν καθόλου δεν είχα σφυγμό και η καρδιά μου παρά λίγο να σταματήσει να χτυπά. Αλλά ο Κύριος με σπλαχνίστηκε. Και τώρα ακόμα είμαι αδύναμος και μόνο καθισμένος μπορώ να μιλάω με σας.

Θέλω να σας πω κάτι πολύ σημαντικό, θέλω να σας πω για την μνήμη του θανάτου, διότι ο θάνατος βρίσκεται πολύ κοντά στον καθένα μας, όπως ήταν τόσο κοντά σε μένα το προηγούμενο Σάββατο. Ο καθένας από μας μπορεί να πεθάνει ξαφνικά, τότε που δεν περιμένει. Γνωρίζετε ότι η ζωή πολλών ανθρώπων τελειώνει ξαφνικά και απρόοπτα.

Να θυμάστε πάντα, χαράξτε στην καρδιά σας τον λόγο αυτό του Χριστού· «Έστωσαν υμών αι οσφύες περιζωσμέναι και οι λύχνοι καιόμενοι» (Λκ. 12, 35). Να θυμάστε πάντα τον λόγο αυτό και ποτέ να μην τον λησμονήσετε. Όταν οι άνθρωποι ετοιμάζονται να περπατήσουν ένα μακρύ δρόμο ή να κάνουν μία δύσκολη εργασία δένουν στη μέση τους το ζωνάρι. Και όταν περπατάνε μέσα στο σκοτάδι της νύχτας έχουν μαζί τους λυχνάρια και είναι σημαντικό γι’ αυτούς τα λυχνάρια αυτά να είναι πάντα αναμμένα.

Το ίδιο και στην πνευματική μας ζωή, η μέση μας πρέπει να είναι ζωσμένη και τα λυχνάρια μας αναμμένα. Πρέπει να είμαστε ακούραστοι εργάτες του Θεού και να αγωνιζόμαστε πάντα κατά του διαβόλου, ο οποίος σε κάθε μας βήμα προσπαθεί να μας αποτρέψει από τον Χριστό και να μας θανατώσει με τους πειρασμούς. Γι’ αυτό ο Κύριος Ιησούς Χριστός μας έδωσε αυτή την εντολή· «Έστωσαν υμών αι οσφύες περιζωσμέναι και οι λύχνοι καιόμενοι».

Ποτέ να μην λησμονείτε ότι η επίγεια ζωή μάς δόθηκε για να προετοιμαστούμε για την ζωή την αιώνια και η τύχη μας στην αιώνια ζωή θα κριθεί απ’ αυτό, πώς ζήσαμε εδώ.

Να είστε πιστοί στον Χριστό, πιστοί με τον τρόπο που ο ίδιος έδειξε στην Αποκάλυψη του αποστόλου και ευαγγελιστού Ιωάννου. Εκεί Αυτός λέει· «Γίνου πιστός άχρι θανάτου, και δώσω σοι τον στέφανον της ζωής» (Απ. 2, 10).

Πρέπει να είμαστε πιστοί στον Θεό, πρέπει ακούραστα κάθε μέρα, κάθε ώρα και κάθε στιγμή να υπηρετούμε τον Θεό. Η ζωή μας είναι σύντομη, δεν μπορούμε να σπαταλάμε άσκοπα αυτές τις λίγες ώρες και ημέρες της ζωής μας, πρέπει πάντα να σκεφτόμαστε την ώρα του θανάτου.

Όλοι οι άγιοι ασκητές είχαν πάντα στο νου τους την μνήμη του θανάτου. Μέσα στα κελλιά τους είχαν κρανίο για να το βλέπουν και να θυμούνται το θάνατο. Με δάκρυα το κοιτούσαν, σκεφτόμενοι ότι και αυτοί θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο. Υπηρετούσαν ακούραστα τον Θεό και δούλευαν εις τον Κύριον, όπως το έκανε ο όσιος Σεραφείμ του Σαρώφ. Εκείνοι, όπως και εσείς, άκουγαν κάθε μέρα στον εσπερινό τα λόγια του 33ου ψαλμού· «Θάνατος αμαρτωλών πονηρός» (Ψαλ. 33, 22). Όπως και εσείς, άκουγαν και αυτοί· «Τίμιος εναντίον Κυρίου ο θάνατος των όσιων αυτού» (Ψαλ. 115, 6). Φοβερό θάνατο έχουν οι αμαρτωλοί. Και έχω δει πολλά παραδείγματα. Όμως ένα γεγονός που έχω δει πρίν 40 χρόνια τόσο βαθιά αποτυπώθηκε στη μνήμη μου που δεν θα το ξεχάσω ποτέ.

Ήμουν τότε επαρχιακός γιατρός και με κάλεσαν στο σπίτι ενός πολύ γνωστού σ’ εκείνη την περιοχή πλούσιου γαιοκτήμονα, που ήταν άνθρωπος πολύ κακός. Όταν μπήκα μέσα στο σπίτι του μού έκανε εντύπωση η ακαταστασία που υπήρχε εκεί. Άνθρωποι έτρεχαν από δω και από κει. Πάνω στο κρεβάτι ήταν ξαπλωμένος ένας γέρος με πρόσωπο κατακόκκινο που μόλις με είδε άρχισε κυριολεκτικά να ουρλιάζει. Έλεγε· «Γιατρέ, παρακαλώ, σώσε με! Πεθαίνω και μόνο με τη σκέψη, ότι μπορώ να πεθάνω».

Πού ήταν πριν εκείνος ο άνθρωπος, τι σκεφτόταν όταν ταλαιπωρούσε τους άλλους; Τι σκεφτόταν όταν τους έπαιρνε όλα τους τα χρήματα; Τώρα ο θάνατος ήλθε, είναι εδώ και είναι αργά πλέον να λες· «Πεθαίνω και μόνο με τη σκέψη, ότι μπορώ να πεθάνω». Θα έπρεπε η ζωή σου να ήταν τέτοια ώστε να μην φοβάσαι τον θάνατο.

Ποιος δεν φοβάται τον θάνατο; Μόνο αυτός που ακολουθεί τον Χριστό, που όλη την ζωή του κατευθύνει με σκοπό να τελεί τις εντολές του. Τέτοιοι άνθρωποι δεν φοβούνται τον θάνατο. Γνωρίζουν την υπόσχεση που έδωσε ο Κύριος Ιησούς Χριστός στους μακαρισμούς· «Χαίρετε και αγαλλιάσθε, ότι ο μισθός υμών πολύς εν τοις ουρανοίς» (Μτ. 5, 12).

Τελείως διαφορετικός ήταν ο θάνατος των αγίων. Ο άγιος Σεραφείμ πέθανε γονατισμένος μπροστά στην εικόνα της Παναγίας, στην οποία προσευχόταν πάντα. Έτσι στεκόμενος στα γόνατά του κοιμήθηκε και ήταν τίμιος εναντίον Κυρίου ο θάνατος του.


Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός μας λέει· «Περιπατείτε έως το φως έχετε, ίνα μη σκοτία υμάς καταλάβη» (Ιω. 12, 35). Ακόμα έχετε το φως του Χριστού, ακόμα έχετε την δυνατότητα να πηγαίνετε στο ναό, να ακούτε τις εντολές, να ακούτε το Ευαγγέλιο. Να περπατάτε μέσα σ’ αυτό το φως. Γιατί, όταν έλθει ο θάνατος, το φως αυτό θα σβήσει για σας. Πέραν του τάφου δεν υπάρχει μετάνοια και θα πάρετε ανταπόδοση σύμφωνη με όσα έχετε κάνει στη ζωή σας.


Περπατάτε λοιπόν στο φως όσο έχετε το φως, για να μην σας καταλάβει το σκοτάδι, το σκοτάδι το αιώνιο, το σκοτάδι του θανάτου. Ο θείος απόστολος Παύλος λέει· «Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτηρίας» (Β’ Κορ. 6, 2). Τώρα, όσο ζούμε, είναι για μας καιρός ευπρόσδεκτος, καιρός σωτηρίας. Τώρα πρέπει να σκεφτόμαστε την σωτηρία μας και να προετοιμαζόμαστε για την αιώνια ζωή. Αυτό κάνουν όλοι οι χριστιανοί, όλοι όσοι αγαπάνε τον Χριστό.


Πριν 70 χρόνια ζούσε στην Αγία Πετρούπολη ένας γιατρός που λεγόταν Γαάζ. Αυτός υπηρετούσε στις φυλακές και είχε καρδιά αγαθή, καρδιά γεμάτη ευσπλαχνία και αγάπη για τους ανθρώπους. Από την θέση του, του γιατρού των φυλακών, προσπαθούσε όσο μπορούσε να βοηθήσει τους δυστυχισμένους ανθρώπους που κρατιούνταν εκεί. Έβλεπε πως έστελναν στα κάτεργα αλυσοδέσμιους κατάδικους, γνώριζε ότι θα περπατήσουν με τα πόδια χιλιάδες βέρστια μέχρι να φτάσουν στην Σιβηρία και η καρδιά του έσφιγγε από τον πόνο. Για να αισθανθεί τον πόνο τους μια φορά φόρεσε στα πόδια του αλυσίδες και περπατούσε μ’ αυτές ώρες στην αυλή του σπιτιού του. Όταν βρισκόταν στην κλίνη του θανάτου, ο άγιος αυτός άνθρωπος και γιατρός, είπε στους συγκεντρωμένους γύρω του ανθρώπους τα εξής θαυμαστά λόγια, τα οποία πρέπει να τα βάλουμε καλά στο νου μας· «Να βιάζεστε να κάνετε καλό για τους άλλους». Να βιάζεστε γιατί ο θάνατος όλους μάς περιμένει. Να μην είστε επιπόλαιοι, να είστε πιστοί μέχρι θανάτου και θα σας δώσει ο Θεός το στέφανο της ζωής.


Ο προφήτης Ησαΐας είπε ένα λόγο, τον οποίο επίσης πρέπει καλά να θυμόμαστε και που πρέπει βαθιά να αποτυπωθεί στην καρδιά μας· «Έκστητε, λυπήθητε, αι πεποιθυΐαι, εκδύσασθε, γυμναί γένεσθε, περιζώσασθε σάκκους τας οσφύας» (Ησ. 32, 11).

Τρέμετε ανέγνοιαστες, να έχετε την μνήμη του θανάτου, να σκέφτεστε πάντα την ώρα όταν θ’ αφήσετε αυτή την ζωή και ποτέ να μην το ξεχνάτε. Και για να μην το ξεχνάμε, για να μπορέσουμε να ακολουθήσουμε την οδό του Χριστού και να μην φοβόμαστε τον θάνατο, χρειαζόμαστε βοήθεια από τον Παντοδύναμο Θεό. Χωρίς αυτή την βοήθεια δεν θα νικήσουμε τους πειρασμούς του διαβόλου, γι’ αυτό πρέπει να ζητάμε να μάς στείλει ο Θεός την χάρη του. Κύριε, ελέησε μας τους αμαρτωλούς, Κύριε, βοήθησε μας!

Πρέπει να Τον ικετεύουμε έτσι όπως Τον ικέτευε η γυναίκα η ειδωλολάτρισσα, για την οποία ακούσατε σήμερα στο ευαγγελικό ανάγνωσμα. Αυτή ήταν Χαναναία και όταν είδε τον Χριστό με τους μαθητές του άρχισε να φωνάζει δυνατά και να Τον ικετεύει· «Ελέησόν με, Κύριε, υιέ Δαυΐδ· η θυγάτηρ μου κακώς δαιμονίζεται» (Μτ. 15, 22). Αλλά ο Κύριος δεν της έδινε σημασία και συνέχιζε σιωπηλά το δρόμο του. Η γυναίκα συνέχιζε να Τον ικετεύει, όμως Εκείνος δεν απαντούσε. Στο τέλος οι μαθητές του Τού είπαν· «Απόλυσον αυτήν, ότι κράζει όπισθεν ημών» (Μτ. 15, 23). Και ο Κύριος απάντησε· «Ουκ απεστάλην ει μη εις τα πρόβατα τα απολωλότα οίκου Ισραήλ» (Μτ. 15, 24). Η γυναίκα όμως συνέχιζε να Τον ικετεύει. Τι της είπε τότε ο Κύριος; «Ουκ έστι καλόν λαβείν τον άρτον των τέκνων και βαλείν τοις κυναρίοις» (Μτ. 15, 26). Και άκουσε μία απάντηση καταπληκτική για την ταπείνωση και την πραότητα” «Ναι, Κύριε· και γαρ τα κυνάρια εσθίει από των ψιχίων των πιπτόντων από της τραπέζης των κυρίων αυτών» (Μτ. 15, 27), – δώσε μου, Κύριε, ένα ψίχουλο από το έλεός σου. Σταμάτησε ο Κύριος, όταν το άκουσε, και της είπε· «Ω γύναι, μεγάλη σου η πίστις! Γενηθήτω σοι ως θέλεις, και ιάθη η θυγάτηρ αυτής από της ώρας εκείνης» (Μτ. 15, 28).

Πολλοί από μάς έχουν ζωή που δεν αρμόζει στους χριστιανούς. Πολλοί είναι βεβαρημένοι με διάφορες αμαρτίες, πολλοί έχουν ξεχάσει τον λόγο του Θεού· «Το κέντρον του θανάτου η αμαρτία» (Α’ Κορ. 15, 56). Ο θάνατος πληγώνει αυτόν που είναι δούλος της αμαρτίας. Τότε, αν είμαστε τόσο αδύναμοι, αν το ένδυμα της ψυχής μας είναι όλο μαύρο από τις αμαρτίες μας, δεν είμαστε και εμείς σαν τα σκυλιά, δεν πρέπει και εμείς να κράζουμε προς τον Θεό, όπως έκραζε εκείνη η Χαναναία γυναίκα; «Κύριε, είμαι σαν το σκυλί, αλλά ελέησόν με!»
«Έστωσαν υμών αι οσφύες περιζωσμέναι και οι λύχνοι καιόμενοι». Αμήν.
ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ 
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΜΟΣ Γ’
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ»

ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΔΟΧΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΡΟΦΗΤΙΔΟΣ ΑΝΝΑΣ

15Γιορτάζουμε σήμερα 3 Φεβρουαρίου, ημέρα μνήμης του Αγίου Συμεών του Θεοδόχου και της Αγίας Προφήτιδος Άννας.

Ο Συμεών κατοικούσε στην Ιερουσαλήμ. Ήταν δίκαιος, ευλαβής και φωτισμένος από το Άγιο Πνεύμα, που του είχε φανερώσει ότι δε θα πέθαινε πριν δει το Χριστό. Η χαρμόσυνη αυτή πληροφορία τον εμψύχωνε ως τα βαθειά γεράματα του.

Τέλος, ακριβώς σαράντα μέρες μετά τη γέννηση του Ιησού, το Πνεύμα τον πληροφόρησε ότι έπρεπε να πάει στο Ιερό. Ετοιμάστηκε, λοιπόν, με νεανική ζωηρότητα, πήγε εκεί και στάθηκε στην πόρτα, γεμάτος ευχαρίστηση και αγαλλίαση.Μέσα στην προσδοκία αυτή, φάνηκαν να έρχονται ο Ιωσήφ με την Παρθένο, που κρατούσε τον Ιησού.

Ο Συμεών, πληροφορημένος από το Πνεύμα ότι το βρέφος αυτό είναι ο Χριστός, τρέχει και παίρνει τον Ιησού στην αγκαλιά του. Τον κρατάει ευλαβικά και, αφού καλά - καλά παρατήρησε το νήπιο και δέχθηκε όλη την ιλαρότητα της θείας μορφής του, ύψωσε το βλέμμα του επάνω και είπε ευχαριστώντας το Θεό: «Νυν απολύεις τον δούλον σου, Δέσποτα, κατά το ρήμα σου εν ειρήνη• ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου, ο ητοίμασας κατά πρόσωπον πάντων των λαών, φως εις άποκάλυψιν εθνών και δόξαν λάου σου Ισραήλ».

Τώρα, δηλαδή, πάρε την ψυχή μου Δέσποτα, σύμφωνα με το λόγο σου, ειρηνικά, διότι τα μάτια μου είδαν αυτόν που θα φέρει τη σωτηρία που ετοίμασες για όλους τους λαούς και θα είναι γι' αυτούς φως, που θα αποκαλύψει τον αληθινό Θεό και θα δοξάσει το λαό σου Ισραήλ.

Η Προφήτιδα Άννα ήταν θυγατέρα του Φανουήλ και καταγόταν από τη φυλή του Ασήρ, ογδόου γιου του Ιακώβ. Παντρεύτηκε πολύ νέα, και μετά επτά χρόνια έμεινε χήρα. Από κει και πέρα έζησε μόνη της, χωρίς να έλθει πλέον σε νέο γάμο.

Παρηγοριά και ευχαρίστηση της ήταν η προσευχή, η νηστεία, η ανάγνωση των Γραφών, η φιλανθρωπία και η συχνή παρουσία της στο Ιερό σ' όλες τις πρωινές και εσπερινές δεήσεις. Για τον τρόπο αυτό της ζωής της, το Άγιο Πνεύμα μετέδωσε στην Άννα το προφητικό χάρισμα.

Αξιώθηκε μάλιστα, αν και 84 ετών τότε να υποδεχθεί στο Ναό μαζί με τον δίκαιο Συμεών, το θείο Βρέφος. Κατά τη συνάντηση εκείνη, η καρδιά της Άννας υπερχάρηκε και σκίρτησε. Πλησίασε, προσκύνησε το παιδί και κατόπιν, αφού ευχαρίστησε και δοξολόγησε και αυτή το Θεό, διακήρυττε ότι ήλθε ο Μεσσίας προς όλους, οι όποιοι ζούσαν περιμένοντας με ειλικρινή ευσέβεια τη λύτρωση του Ισραήλ.

Η μνήμη της Προφήτιδας Άννας επαναλαμβάνεται στις 28 Αυγούστου.

Η Σύναξή τους ετελείτο στο Αποστολείο Ιακώβου του Αδελφοθέου, που ήταν παρεκκλήσιο του ναού της Θεοτόκου Ευουρανιωτίσσης.

Στους εορτάζοντες και στις εορτάζουσες, χρόνια πολλά και ευάρεστα στο Θεό !!!

Απολυτίκιο:
Ήχος πλ. α'. Τον συνάναρχον Λόγον.
Τον Ύπερθεον Λόγον σάρκα γενόμενον, ενηγκαλίσω ως βρέφος εν τω Ναώ του Θεού, Θεοδόχε Συμεών Πρεσβύτα ένδοξε, όθεν και Άννα η σεπτή, ανθομολόγησιν αυτώ, προσήγαγεν ως Προφήτις, όθεν υμάς ευφημούμεν, οία Χριστού θείους θεράποντος.

Το Απολυτίκιο ψάλλει ο αρχ. π. Νικόδημος Καβαρνός

Με πληρ. από τον Ορθόδοξο Συναξαριστή 

ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥ ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΔΟΧΟΥ ΚΑΙ ΑΝΝΗΣ ΠΡΟΦΗΤΙΔΟΣ

Τῌ Γ' ΤΟΥ ΑΥΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

Μνήμη τοῦ Ἁγίου καὶ Δικαίου Συμεὼν τοῦ Θεοδόχου, καὶ Ἄννης τῆς Προφήτιδος.
Τῇ Γ' τοῦ αὐτοῦ μηνός, Μνήμη τοῦ Ἁγίου καὶ δικαίου Συμεὼν τοῦ Θεοδόχου καί, 

Ἄννης τῆς Προφήτιδος, ὧν ἡ Σύναξις τελεῖται ἐν τῷ σεπτῷ Ἀποστολείῳ
 τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου, τῷ ὄντι ἐν τῷ σεβασμίῳ 
ναῷ τῆς Ἁγίας Θεοτόκου, πλησίον τῆς ἁγιωτάτης Μεγάλης Ἐκκλησίας.
Ἤγγειλε νεκροῖς Πρέσβυς, ὡς Θεὸς Λόγος,
Ἄνθρωπος ὀφθείς, μέχρι καὶ τούτων φθάσει.
Οὐ γὰρ ἀπῆρεν ἡ Φανουὴλ θυγάτηρ,
Ἕως ἐπ' αὐτῆς τὸν Θεὸν εἶδε βρέφος.
Τῇ τριτάτῃ δεσμοῖο βίαιο λύθη Συμεώνης.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τῶν Ἁγίων μαρτύρων Ἀδριανοῦ καὶ Εὐβούλου.
Ἀδριανόν, χαίροντα τμηθῆναι ξίφει,
Χείρ, ἡ φόνοις χαίρουσα τέμνει δημίου.
Ξίφει θανὼν Εὔβουλε, Κυρίου χάριν,
Βουλὴν ἐπέγνως ὡς ἀρεστὴν Κυρίῳ.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τοῦ Ἁγίου μάρτυρος Βλασίου τοῦ Βουκόλου.
Βοῶν ἐπαύλεις Βλάσιον εἶχον πάλαι,
Αὐλαὶ δὲ νῦν ἔχουσιν αὐτὸν Κυρίου.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ὁ προφήτης Ἀζαρίας, υἱὸς Ἀδδώ, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.


Χρησμοὺς διδόντος πρὶν θανεῖν Ἀζαρίου,
Σιγᾷ προφητεύουσα λοξὰ Πυθία.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Παῦλος καὶ Σίμων οἱ Μάρτυρες ξίφει τελειοῦνται.
Καὶ Παῦλον ὧδε, καὶ Σίμωνα γραπτέον,
Μὴ καὶ λάθωσιν, ἐκκοπέντες τὰς κάρας.

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, ὁ Ἅγιος Κλαύδιος ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἔχαιρεν εὑρὼν Κλαύδιος βίου τέλος,
Ὡς εἴ τις εὕροι ψαλμικῶς πολλὰ σκῦλα.

Ταῖς αὐτῶν ἁγίαις πρεσβείαις, ὁ Θεὸς ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.

Σάββατο, Φεβρουαρίου 02, 2013

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ ΜΑΤΘΑΙΟΥ«Κύριον τον Θεόν σου»


«Κύριον τον Θεόν σου»

«Κύριον τον Θεόν σου»,  «εἷπεν ὁ Κύριος τῷ Κυρίῳ μου …»
Ο Χριστός ρωτάει τους Φαρισαίους να του πούνε τι πιστεύουν για Αυτόν, για το Πρόσωπό του, γιατί παρά τα θαύματα που είδαν και έζησαν δεν αποδέχονται την Θεότητά Του. Αλλά τι είναι και για μας ο Χριστός;
Χρησιμοποιούμε και μεις από συνήθεια τη λέξη ΚΥΡΙΟΣ, «Κύριος Ιησούς Χριστός», «Κύριε ελέησον», αλλά μάλλον δεν συνειδητοποιούμε την έννοιά του.
ΚΥΡΙΟΣ είναι ο εξουσιαστής που δεν υποτάσσεται σε τίποτα και σε κανέναν.
ΚΥΡΙΟΣ είναι ο κάτοχος, ο ιδιοκτήτης.
ΚΥΡΙΟΣ είναι σπουδαιότερος, ο σημαντικότερος.
Αυτές είναι οι ερμηνείες της λέξης Κύριος στο λεξικό και στην καθημερινή χρήση. Αν θελήσουμε να φιλοσοφίσουμε λίγο τους όρους θα δούμε ότι ο μόνος ΚΥΡΙΟΣ είναι ο ΘΕΟΣ. Γιατί είναι ο μόνος που δεν υποτάσσεται πουθενά και ποτέ, είναι ο κάτοχος και ιδιοκτήτης των πάντων ως δημιουργός τους και φυσικά είναι ό,τι σπουδαιότερο και σημαντικότερο υπάρχει.
Γι΄ αυτό και μεις χρησιμοποιώντας τον όρο «ο Κύριος» για το Χριστό, ομολογούμε τη Θεότητά Του, αλλά αυτή η ομολογία μας σημαίνει ότι θα πρέπει να του απονέμουμε και τον οφειλόμενο σεβασμό. Αλλά τι σεβασμός απαιτείται για το Θεό; Ας μείνουμε σ΄ αυτό που ακούσαμε σήμερα «ἀγαπήσεις Κύριον τόν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καί ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καί ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου», δηλαδή με όλο το είναι σου.    

Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης: "Ούτε μια φορά δεν εγόγγυσα για τις θλίψεις"




Όποιος κάνει το θέλημα του Θεού, είναι ευχαριστημένος με όλα, έστω κι αν είναι φτωχός και ίσως ασθενής και πάσχει, γιατί τον ευφραίνει η χάρη του Θεού. Όποιος όμως δεν είναι ικανοποιημένος με την μοίρα του και γογγύζει για την αρρώστια του ή εναντίον εκείνου που τον προσέβαλε, αυτός να ξέρει πως κατέχεται από υπερήφανο πνεύμα και έχασε την ευγνωμοσύνη για τον Θεό. Αλλ ‘ ακόμα και σε μια τέτοια περίπτωση μη στενοχωριέσαι, αλλά ζήτησε μ ‘ επιμονή από τον Κύριο πνεύμα ταπεινό. Κι όταν έλθει σ ‘ εσέ το ταπεινό Πνεύμα του Θεού που αναζητάς, τότε θα Τον αγαπήσεις και θα έχεις βρει ανάπαυση, παρ ‘ όλες τις θλίψεις σου…
Ποτέ σ ‘ όλη μου τη ζωή, ούτε μια φορά δεν εγόγγυσα για τις θλίψεις, αλλά τα δεχόμουν όλα σαν φάρμακο από τα χέρια του Θεού και πάντα Τον ευχαριστούσα και γι ‘ αυτό ο Κύριος μου έδωσε να υπομένω ελαφρά τον αγαθό ζυγό Του. Όλοι οι κάτοικοι της γης υφίστανται αναπόφευκτα θλίψεις. Και παρόλο που δεν είναι μεγάλες οι θλίψεις που παραχωρεί ο Κύριος, όμως φαίνονται στους ανθρώπους αφόρητες και συντριπτικές. Κι αυτό γίνεται, διότι οι άνθρωποι δεν θέλουν να ταπεινωθούν ενώπιον του Θεού και να παραδοθούν στο θέλημά Του. Όσοι όμως άφησαν τον εαυτό τους στο θέλημα του Θεού, αυτούς τους καθοδηγεί ο Ίδιος ο Κύριος με τη χάρη Του και υπομένουν με ανδρεία τα πάντα για χάρη του Θεού, τον Οποίο αγάπησαν και με τον Οποίο θα δοξάζονται αιώνια.
Όταν η Παναγία βρισκόταν κοντά στον Σταυρό, η θλίψη Της ήταν ακατάληπτα μεγάλη, επειδή Αυτή αγαπούσε τον Υιό της περισσότερο απ ‘ ότι μπορεί κανείς να φαντασθεί. Κι εμείς ξέρομε πως όσο μεγαλύτερη είναι η αγάπη, τόσο μεγαλύτερη είναι και η λύπη. Κατά την ανθρώπινη φύση η Θεοτόκος δεν θα μπορούσε με κανένα τρόπο να μην υποκύψει στις θλίψεις Της ‘ παραδόθηκε όμως στο θέλημα του Θεού και το Άγιο Πνεύμα Την ενίσχυσε ν ‘ αντέξει στον πόνο της. Μετά την Ανάληψη του Κυρίου η Παναγία έγινε η μεγάλη παρηγοριά στις θλίψεις για όλο τον λαό του Θεού.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...