Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Απριλίου 13, 2014

Ἡ προετοιμασία γιὰ τὴν προσευχή Ἅγιος Ἰγνάτιος Brianchaninov


Ἡ προσευχὴ ἔχει μεγάλη σημασία γιὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ γι’ αὐτὸ θὰ πρέπει νὰ ὑπάρξει ἡ σωστὴ προετοιμασία πρὶν ἀπὸ αὐτὴν - ὅπως λέει καὶ ἡ Παλαιὰ Διαθήκη: «Προετοιμάσου πρὶν προσευχηθεῖς καὶ μὴν γίνεσαι σὰν ἕνας ποὺ πειράζει τὸν Κύριο».

«Ὅταν θὰ σταθοῦμε μπροστὰ στὸν βασιλέα καὶ Θεό μας γιὰ νὰ συζητήσουμε μαζί Του», λέει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, «ἂς μὴν βιαστοῦμε νὰ τὸ κάνουμε χωρὶς προετοιμασία μήπως καὶ μᾶς δεῖ ἀπὸ μακρυὰ νὰ μὴν ἔχουμε τὰ ὅπλα καὶ τὴν στολὴ ποὺ ἁρμόζουν γιὰ τὴν παρουσίαση ἐνώπιον τοῦ Βασιλέως καὶ διατάξει τοὺς ὑπηρέτες καὶ δούλους Του νὰ μᾶς δέσουν καὶ νὰ μᾶς ἐξορίσουν μακρυὰ ἀπὸ τὸ πρόσωπό Του καὶ τὶς δεήσεις μας νὰ τὶς σχίσουν καὶ νὰ τὶς πετάξουν στὸ πρόσωπό μας».

Ἡ πρώτη προετοιμασία συνίσταται στὸ νὰ ἐκδιωχθεῖ ἡ πικρία καὶ ἡ κατάκριση γιὰ τὸν πλησίον. Αὐτὴ ἡ προετοιμασία διατάσσεται ἀπὸ τὸν Κύριόν μας. «Καὶ ὅταν στήκητε προσευχόμενοι ἀφίετε εἴ τι ἔχετε κατὰ τινὸς ἵνα καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος ἀφῇ ὑμῶν τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Εἰ δε ὑμεῖς οὐκ ἀφίετε, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν».

Ἡ περαιτέρω προετοιμασία περιλαμβάνει τὴν ἐκδίωξη τῶν βιοτικῶν μεριμνῶν μὲ τὴν δύναμη τῆς πίστης στὸν Θεὸ καὶ μὲ τὴν δύναμη τῆς ὑπακοῆς καὶ τῆς παράδοσης στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἐπίσης μὲ τὴν ἀναγνώριση τῆς προσωπικῆς ἁμαρτωλότητος ποὺ ἔχει σὰν ἐπακόλουθο τὴν συντριβὴ καὶ ταπείνωση τοῦ πνεύματος. «Ἂν ἐπιθυμοῦσες θυσίες θὰ σοῦ τὶς πρόσφερα» λέει ὁ προφήτης Δαυὶδ στὸν Θεὸ ἐκ μέρους ὁποιουδήποτε ποὺ ἔπεσε καὶ παραμένει στὴν πτώση. Ὄχι μόνο μιὰ μερικὴ θυσία τοῦ σώματος καὶ τῆς ψυχῆς ἀλλὰ καὶ πλήρη «...ὁλοκαυτώματα οὐκ εὐδοκήσεις. Θυσία τῷ Θεῷ πνεῦμα συντετριμμένον, καρδίαν συντετριμμένην καὶ τεταπεινωμένην ὁ Θεὸς οὐκ ἐξουδενώσει».

Ὁ Ἅγιος Ἰσαὰκ ὁ Σύρος ἐπαναλαμβάνει τὸ ἀπόφθεγμα ἑνὸς ἄλλου ἁγίου: « Ἐὰν ἕνας δὲν ἀναγνωρίζει τὸν ἑαυτό του ὡς ἁμαρτωλὸ ἡ προσευχή του δὲν εἶναι δεκτὴ στὸν Θεό».

Θὰ πρέπει νὰ στέκεται ἕνας μπροστὰ στὸν ἀόρατο Θεὸ σὰν νὰ Τὸν βλέπει καὶ μὲ τὴν πεποίθηση ὅτι τὸν βλέπει καὶ τὸν ἀκούει προσεκτικά. Θὰ πρέπει νὰ στέκεται ἕνας μπροστὰ στὸν ἀόρατο Θεό, ἀκριβῶς ὅπως ἕνας ἔνοχος ἐγκληματίας ποὺ εἶναι καταδικασμένος γιὰ ἀναρίθμητα ἐγκλήματα σὲ θάνατο στέκεται μπροστὰ σ’ ἕνα αὐστηρὸ καὶ ἀμερόληπτο δικαστή. Ἀκριβῶς! Στέκεται μπροστὰ στὸν Κυρίαρχο Δεσπότη καὶ Κριτή του, μπροστὰ στὸν Δικαστὴ στὸ βλέμμα τοῦ Ὁποίου καμμιὰ ἀνθρώπινη ψυχὴ δὲν θὰ δικαιωθεῖ• ὁ Ὁποῖος πάντα δικαιώνεται στὶς κρίσεις Του• ὁ Ὁποῖος, δὲν καταδικάζει παρὰ μόνον ὅταν μέσα στὴν ἀνέκφραστη ἀγάπη Του συγχωρεῖ κάποιου τὶς ἁμαρτίες του καὶ δὲν εἰσέρχεται εἰς κρίσιν μετὰ τοῦ δούλου Του.

Νοιώθοντας τὸν φόβο τοῦ Θεοῦ καὶ αἰσθανόμενος ἀπ’ αὐτὸν τὸν φόβο τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ, ὅταν ἕνας προσεύχεται θὰ δεῖ -χωρὶς νὰ βλέπει - μὲ μιὰ πνευματικὴ αἴσθηση, Αὐτὸν ποὺ εἶναι ἀόρατος, θὰ ἀντιληφθεῖ ὅτι ἡ προσευχὴ εἶναι τὸ νὰ στέκεται μὲ συναίσθηση ὅτι βρίσκεται μπροστὰ στὴν φοβερὴ κρίση τοῦ Θεοῦ.

Στάσου στὴν προσευχὴ μὲ τὸ κεφάλι σκυφτὸ καὶ τὰ πόδια ἀλύγιστα καὶ ἀκίνητα• βοήθησε τὴν προσευχή σου μὲ συντριβὴ τῆς καρδίας μὲ ἀναστεναγμοὺς ἀπὸ τὰ βάθη τῆς ψυχῆς καὶ ἄφθονα δάκρυα. Μία εὐλαβικὴ ἐξωτερικὴ στάση στὴν προσευχὴ εἶναι πολὺ βοηθητικὴ γιὰ ὅλους ποὺ παλεύουν στὴν κονίστρα τῆς προσευχῆς, ἰδίως στοὺς ἀρχαρίους στοὺς ὁποίους ἡ διάθεση τῆς ψυχῆς συμμορφώνεται σὲ μεγάλο βαθμὸ μὲ τὴ στάση τοῦ σώματος.

Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος παραγγέλλει εὐχαριστίες ὅταν προσευχόμαστε: «Τῇ προσευχῇ προσκαρτερεῖτε, γρηγοροῦντες ἐν αὐτῇ ἐν εὐχαριστίᾳ.» Ὁ Ἀπόστολος λέει ἀκόμη ὅτι τὴν εὐχαριστία τὴν προστάζει ὁ ἴδιος ὁ Θεός: «ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε• ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε• τοῦτο γὰρ θέλημα Θεοῦ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς ὑμᾶς».

Ποιὰ εἶναι ἡ σημασία τῆς εὐχαριστίας; Εἶναι ὅτι δίνει εὐχαριστίες στὸν Θεὸ γιὰ τὶς ἄπειρές Του εὐλογίες ποὺ ξεχύνονται σὲ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα καὶ στὸν καθένα. Μὲ μία τέτοια εὐχαριστία ἡ ψυχὴ γεμίζει μὲ μιὰ θαυμάσια εἰρήνη• καὶ γεμίζει μὲ εἰρήνη παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι λύπες τὴν περιζώνουν ἀπ’ ὅλες τὶς πλευρές. Μὲ τὴν εὐχαριστία ὁ ἄνθρωπος ἀποκτᾶ μία ζωντανὴ πίστη ἔτσι ὥστε νὰ ἀπορρίπτει κάθε ἀνησυχία γιὰ τὸν ἑαυτό του, καταπατᾶ τὸν φόβο τῶν ἀνθρώπων καὶ τῶν δαιμόνων καὶ παραδίδεται ὁλοκληρωτικὰ στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ.

Μιὰ τέτοια διάθεση τῆς ψυχῆς εἶναι μιὰ θαυμάσια προδιάθεση καὶ προετοιμασία γιὰ προσευχή. Λέγει ὁ Ἀπόστολος: «Ὡς οὖν παρελάβετε τὸν Χριστὸν Ἰησοῦν τὸν Κύριον, ἐν αὐτῷ περιπατεῖτε, ἐρριζωμένοι ἐν αὐτῷ καὶ βεβαιούμενοι ἐν τῇ πίστει καθὼς ἐδιδάχθητε, περισσεύοντες ἐν αὐτῇ ἐν εὐχαριστίᾳ» - δηλαδὴ μέσω τῆς εὐχαριστίας λαμβάνεται μία πληρότης πίστεως. «Χαίρετε ἐν Κυρίω πάντοτε• πάλιν ἐρῶ, χαίρετε... ὁ Κύριος ἐγγύς• μηδὲν μεριμνᾶτε, ἀλλ’ ἐν παντὶ τῆ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει μετὰ εὐχαριστίας τὰ αἰτήματα ὑμῶν γνωριζέσθω πρὸς τὸν Θεόν».

Ἡ σημασία τῆς πνευματικῆς προσπάθειας τῆς εὐχαριστίας ἐξηγεῖται μὲ ἰδιαίτερη πληρότητα ἀπὸ τοὺς ἁγίους Πατέρες Βαρσανούφιο καὶ Ἰωάννη στὸ ἔργο τους «Καθοδήγηση στὴν πνευματικὴ ζωή».

Εορτή του Αγίου Μαρτίνου, του Πάπα Ρώμης

Εορτή του Αγίου Μαρτίνου, του Πάπα Ρώμης

Γιορτάζουμε σήμερα 13 Απριλίου, ημέρα μνήμης του Αγίου Μαρτίνου, του Πάπα Ρώμης.
Ο Άγιος Μαρτίνος, Επίσκοπος Ρώμης, γεννήθηκε στην κεντρική Ιταλία, στο Τόδι της Ομβρικής. Έγινε Πάπας Ρώμης την εποχή που την Εκκλησία ταλαιπωρούσε η αίρεση των Μονοθελητών. Δυστυχώς, τότε και η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης είχε πέσει στα δίχτυα αυτής της αίρεσης, διότι ο Πατριάρχης Παύλος ο Β' ήταν υπέρμαχος του Μονοθελητισμού, μαζί με τον αυτοκράτορα Κώνστα τον Β' .
Ο Πάπας Μαρτίνος, υπέρμαχος της Ορθοδοξίας, προσπάθησε με επιστολή του, αλλά και με ειδικούς απεσταλμένους κληρικούς, να επαναφέρει τον Πατριάρχη Παύλο στο ορθόδοξο δόγμα. Μάταια, όμως.

Ο Πατριάρχης, επηρεαζόμενος από τον αυτοκράτορα, επέμενε στο Μονοθελητισμό και εξόρισε τους απεσταλμένους του Μαρτίνου σε διάφορα νησιά. Μάλιστα, ο Κώνστας ο Β' έστειλε και συνέλαβαν με δόλο και τον ίδιο το Μαρτίνο.
Και αφού τον οδήγησαν αιχμάλωτο στην Κωνσταντινούπολη, κατόπιν τον εξόρισαν στη Χερσώνα. Εκεί, πέθανε στις 16 Σεπτεμβρίου του 655 μ.Χ., αφού κυβέρνησε την εκκλησία του έξι χρόνια. Το σπουδαιότερο, όμως, είναι ότι ο θάνατος τον βρήκε αγωνιζόμενο στις επάλξεις της Ορθοδοξίας, ορθοτομούντα τον λόγον της αληθείας. Δηλαδή, να διδάσκει ορθά, χωρίς πλάνη, το λόγο της αλήθειας.
(Η μνήμη του, από ορισμένους Συναξαριστές, επαναλαμβάνεται στις 20 Σεπτεμβρίου).
Μαζί με τον Άγιο Μαρτίνο εξορίστηκαν στη Χερσώνα και δυο ακόμα Επίσκοποι, όπου μετά από πολλές ταλαιπωρίες πέθαναν.
Στους εορτάζοντες και στις εορτάζουσες, χρόνια πολλά και ευάρεστα στο Θεό !!!
Απολυτίκιο:
Ήχος γ'. Θείας πίστεως.
Θείοις δόγμασι, της ευσέβειας, υπεστήριξας, την Εκκλησίαν, ω Μαρτίνε ιεράρχα Θεόσοφε, τον γαρ Χριστόν διπλούν όντα ταίς φύσεσιν, ομολογήσας την πλάνην κατήσχυνας. Πάτερ Όσιε Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.

Ἑλλάδα δεῦρο ΕΞΩ

Γράφει ὁ Δρ. Κωνσταντῖνος Βαρδάκας
Ἂν εἶναι μὲ τὸ θέλημα καὶ μὲ τὸν ὁρισμό σας
Λαζάρου τὴν Ἀνάσταση νὰ πῶ στ’ ἀρχοντικό σας
Σήμερον ἔρχεται ὁ Χριστός, 
ὁ ἐπουράνιος Θεὸς
ἐν τῇ πόλει Βιθανία
Μάρθα κλαίει καὶ ἡ Μαρία
Λάζαρο τὸν ἀδερφό του
τὸν γλυκὸ καὶ καρδιακό τους

Τὸν μοιρολογοῦν καὶ λέουν
τὸν μοιρολογοῦν καὶ κλαίουν
τρεῖς ἡμέρες τὸν θρηνοῦσαν
καὶ τὸν ἐμοιρολογοῦσαν

Τὴν ἡμέρα τὴν τετάρτη
κίνησε ὁ Χριστὸς γιὰ νὰ `ρθεῖ
καὶ ἐβγῆκεν ἡ Μαρία
ἔξω ἀπὸ τὴ Βιθανία
καὶ ἐμπρός τό....

γόνυ κλεῖ
καὶ τοὺς πόδας Του φιλεῖ.
(Παραδοσιακὸ Κρήτης)

Ποῦ εἶναι ἡ Μαρία καὶ ἡ Μάρθα μας, οἱ ἀδελφές μας; Ποῦ εἶναι ἡ οἰκειότητα καὶ ἡ φιλία μας μὲ τὸν Λυτρωτὴ Σωτήρα μας, τὸν Ἀρχηγὸ καὶ δωρεοδότη της ΖΩΗΣ; Τέσσερες ὁλάκερες μέρες ὀ Φίλος τοῦ ΧΡΙΣΤΟΥ Λάζαρος μέσα στὸ λαξευμένο μνῆμα προσμένει τον ΦΙΛΟ, προσμένει τὸ γεγονὸς τῆς Θείας Οἰκονομίας ποὺ μὲ αὐτὸ θὰ σηματοδοτήσει τὴν ἀρχὴ των Μεγάλων Γεγονότων τῆς ΜΕΓΑΛΗΣ ΒΔΟΜΑΔΑΣ. Σαράντα σχεδὸν χρόνους τὸ Ὀρθόδοξο Ἑλληνικὸ Ἔθνος μέσα στὸ Τάφο τῆς μεταπολίτευσης ποὺ τοῦ ἄνοιξαν οἱ δόλιοι ὀχθροί του καὶ ἀφοῦ τὸ ἔβαλαν ἐκεῖ μέσα ὁλοζώντανο καὶ σφύζοντα ἀπὸ ζωὴ, θέλησαν νὰ τὸ θανατώσουν μὲ τὸ ποιὸ ἀπάνθρωπο τρόπο, ρίχνοντας τοῦ τὰ χώματα τῶν μνημονίων γιὰ νὰ τὸ ἀποτελειώσουν μὲ τὸν φρικτὸ θάνατο τῆς ἀσφυξίας. ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΑΝΑΠΝΟΗ γιατί φρόντισαν οἱ παγκόσμιοι κηδευτὲς τῶν λαῶν νὰ μᾶς θάψουν ζωντανούς!
Μὴν χάνεται τὰ κουράγια σᾶς ἀδέλφια, ἔχουμε καὶ ἐμείς ΜΑΡΘΑ καὶ ΜΑΡΙΑ, ἔχουμε ἀδέλφια καὶ ἀδελφὲς πραγματικοὺς ἐκεῖ ψηλὰ κοντὰ στὸν Θρόνο του ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ, εἶναι οἱ Ἅγιοι, οἱ Μάρτυρες, οἱ Ὁμολογητές, οἱ Νεομάρτυρες καὶ οἱ Ὅσιοι Πατέρες μας.
Εἶναι ὅλοι αὐτοὶ ποὺ κλαίοντες γιὰ τὰ χάλια μας θὰ προστρέξουν στο ΚΥΡΙΟ ΤΗΣ ΔΟΞΗΣ να προκάμει ταχέως νὰ σώσει την ΦΙΛΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΛΛΑΔΑ, ποὺ μπορεῖ να ΤΟΝ στενοχώρησε μὲ τὶς κουταμάρες της, παρόλο αὐτὰ παραμένει ΦΙΛΗ ΤΟΥ γιατί ἀπὸ τὴν Ἁγιοτόκο μήτρα τῆς ἀνέτειλαν μεγάλα Ἁγιοπνευματικᾶ Παραστήματα ποὺ τὸν ὁμολόγησαν στὴν Οἰκουμένη. ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΤΟΣΟ ΑΓΙΟΠΟΤΙΣΜΕΝΟ ΑΙΜΑ ΝΑ ΠΑΕΙ ΧΑΜΕΝΟ;

Τὸν τάφο νὰ μοῦ δείξετε
καὶ `γῶ τὸν ἀνασταίνω
Τραπέζι νὰ `τοιμάσετε
κι ἐγὼ θὲ νὰ πηγαίνω

Καὶ παρευθὺς ἐπῆγαν
καὶ τὸν τάφο τοῦ ἐδεῖξαν.
Ἐπῆγαν καὶ τοῦ ἔδειξαν
τὸν τάφο τοῦ Λαζάρου
τοὺς εἶπε καὶ ἐκύλησαν
τὸν λίθο ποὺ `χὲ ἀπάνου

Τότε ὁ Χριστὸς δακρύζει
καὶ τὸν Ἅδη φοβερίζει:
Ἅδη, Τάρταρε καὶ Χάρο,
Λάζαρο θὰ σοῦ τὸν πάρω
Δεύρω ἔξω Λάζαρέ μου
φίλε καὶ ἀγαπητέ μου

Τώρα ποὺ χάσαμε τὰ κουράγια μας, ἀσφυκτιώντας ἀπὸ τὰ χώματα τῶν μνημονίων μέσα στοὺς τάφους ποὺ μᾶς ἄνοιξαν οἱ διεθνεῖς τοκογλύφοι θάβοντάς μας μὲ τὰ μπάζα τῶν ἀποφάσεών τους… ΑΥΤΟΝ προσμένουμε στὰ ἀδιέξοδά μας , νὰ φοβερίσει τὸν Ἅδη τῆς ὁποιασδήποτε τρόικας καὶ νὰ μᾶς πάρει ἔξω ἀπὸ αὐτοὺς παραγγέλοντας μας ΦΙΛΗ καὶ ΑΓΑΠΗΤΗ ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΥΡΟ ΕΞΩ γιατί αὐτὸς ὁ Θάνατος δὲν σὲ πρέπει καὶ αὐτὸς ὁ τάφος ποὺ θέλησαν νὰ σὲ θάψουν ζωντανὴ ἀνήκει στοὺς ἐχθρούς μου…
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ καὶ "μὲ ἕνα πόνο" οπως εὐχόμαστε ὅταν ἔρχεται ἡ ὥρα τῆς γέννας.
 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑἹΩΝ

Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ,
Κυριακῇ τῶν Βαΐων,
τὴν λαμπρὰν καὶ ἔνδοξον πανήγυριν τῆς εἰς Ἱερουσαλὴμ εἰσόδου
 τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑορτάζομεν.

Πώλῳ καθίσας, ὁ λόγῳ τείνας πόλον,
Βροτοὺς ἐκζητεῖ λῦσαι τῆς ἀλογίας.


Τῇ ἀφάτῳ σου εὐσπλαγχνίᾳ,

Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν,
 νικητὰς ἡμᾶς τῶν παραλόγων παθῶν ποίησον,
 καὶ τὴν σὴν ἐναργῆ κατὰ θανάτου νίκην,
τὴν φαιδράν σου καὶ ζωηφόρον Ἀνάστασιν ἰδεῖν καταξίωσον,
καὶ ἐλέησον ἡμᾶς

Σάββατο, Απριλίου 12, 2014

Όποιος δεν προσεύχεται είναι νεκρός

 




Διότι όποιος δεν προσεύχεται στο Θεό και δεν επιθυμεί  να συνομιλή συνέχεια με τον Θεό, είναι άψυχος και νεκρός και δεν σκέπτεται σωστά.
Διότι το πιο μεγάλο σημείο της αφροσύνης μας είναι ακριβώς αυτό, το να μην γνωρίζουμε δηλαδή σωστά το μέγεθος της τιμής και το να μην αγαπήσουμε την προσευχή, το να μην θεωρούμε ψυχικό θάνατο την μη προσκύνησι του Θεού. Διότι όπως ακριβώς το σώμα μας αυτό είναι νεκρό και μυρίζει άσχημα, όταν δεν είναι μέσα του η ψυχή, έτσι και η ψυχή που δεν παρακινεί τον εαυτό της στην προσευχή, είναι νεκρή και άθλια και ακάθαρτη.
Το ότι όμως πρέπει να θεωρούμε χειρότερο από κάθε θάνατο την στέρησι της προσευχής, μας το διδάσκει ο προφήτης Δανιήλ, ο μεγάλος αυτός προφήτης, ο οποίος προτίμησε να πεθάνη, παρά να στερηθή για τρεις μόνο μέρες την προσευχή. Διότι ο βασιλιάς των Περσών δεν τον διέταξε να ασεβήση, αλλά να προσπαθήση να μην προσευχηθή για τρεις ημέρες ( πρβλ. Δαν. 6, 10 ) .
Χωρίς τη βοήθεια του Θεού δεν μπορούμε να έχουμε κάποιο καλό στις ψυχές μας∙ η χάρις του Θεού αν δη ότι αγαπάμε την προσευχή και παρακαλάμε συνέχεια τον θεό και περιμένουμε από εκεί να μας έλθουν όλα τα αγαθά , εγγίζει τους πόνους μας και τους ελαφρύνει.
Όταν λοιπόν ιδώ κάποιον που δεν αγαπά την προσευχή και δεν την αγαπά πολύ και υπερβολικά, νομίζω ότι ο άνθρωπος αυτός δεν έχει τίποτε το ευγενικό στην ψυχή του. Όταν όμως ιδώ κάποιον να μη χορταίνη από τη λατρεία του Θεού , και να θεωρή ως μεγαλύτερη ζημία το να μην προσεύχεται συνέχεια, συμπεραίνω, ότι ο άνθρωπος αυτός είναι αληθινός εργάτης κάθε αρετής και ναός του Θεού. Διότι εάν, όπως λέγη ο σοφός Σολομώντας , ο στολισμός του ανθρώπου και το βάδισμά του και το γέλιο του φανερώνουν τα εξωτερικά του χαρίσματα , πολύ περισσότερο η προσευχή και η λατρεία του Θεού αποτελούν απόδειξι ολόκληρης της αρετής του , είναι σαν κάποια πνευματική και θεϊκή στολή που προσδίδει στην ψυχή μας πολλή ομορφιά και κάλλος, που ρυθμίζει τη ζωή καθενός από εμάς, που δεν αφήνει να κυριεύση την ψυχή τίποτε το αισχρό και παράλογο, που πείθει τον Θεό να συγχωρήση και να του δώση την τιμή Του, που μας διδάσκει να απομακρύνουμε κάθε πλάνη του πονηρού, που διώχνει τους πονηρούς και παράλογους  λογισμούς , που κάνει την ψυχή του καθενός τέτοια, ώστε να περιφρονή την ηδονή. Η μόνη υπερηφάνεια που αρμόζει σε αυτούς που σέβονται τον Θεό, είναι να μην υπηρετούν κανένα φαύλο έργο αλλά να διατηρούν την ψυχή τους ελεύθερη και τη ζωή τους απαλλαγμένη από κάθε μολυσμό.


Πηγή: «ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Χρυσοστομικός Άμβων
Ε΄
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Τα νεύρα της ψυχής»
Έκδοσις Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου


Νέα Σκήτη Αγ. Όρους

Μεγάλη Εβδομάδα και Διακαινήσιμος Εβδομάδα: Το νόημά τους

 


Μεγαλη εβδομαδα: Ονομάζεται Μεγάλη, όχι διότι έχει περισσότερες ημέρες ή ώρες, αλλά διότι μεγάλα είναι τα γεγονότα που εορτάζουμε και διότι απερίγραπτες υπήρξαν οι ωφέλειες τις οποίες λάβαμε αυτή την εβδομάδα :σταμάτησε ο πόλεμος του ανθρώπου προς τον Θεό, καταργήθηκε η κατάρα και έγινε η συμφιλίωση του Θεού, καταργήθηκε ο θάνατος και η εξουσία του Διαβόλου, εξαφανίστηκε η κατάρα και έγινε η συμφιλίωση του Θεού με τους ανθρώπους.

Μεγαλη Δευτερα (Κυριακη Βαΐων Εσπερας): Την ημέρα αυτή επιτελούμε ανάμνηση δύο γεγονότων: α) του πάγκαλου Ιωσήφ, ο οποίος είναι τύπος του Χριστού. Και οι δύο φθονήθηκαν, πωλήθηκαν, καταβιβάστηκαν σε λάκκο –τάφο, βασανίστηκαν, δοξάστηκαν και έθρεψαν το λαό, β) της ακάρπου συκής, την οποία καταράστηκε ο Κύριος, για να δείξει το τέλος της άκαρπης εβραϊκής Συναγωγής, αλλά και τη μοίρα όλων αυτών που δεν παρουσιάζουν πνευματικούς καρπούς.

Μεγαλη Τριτη (Μεγαλη Δευτερα Εσπερας): Τη Μεγ. Τρίτη επιτελούμε ανάμνηση:α) της παραβολής των δέκα Παρθένων, καλούμενοι και εμείς να υποδεχθούμε τον Χριστό με λαμπάδες αρετών και β) της παραβολής των Ταλάντων καλούμενοι και εμείς να αυξήσουμε τα χαρίσματα μας. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε τις πέντε μωρές παρθένες, οι οποίες έχασαν τον Παράδεισο παρά τη «θρησκευτικότητα» τους…Αυτό σημαίνει ότι η απλή εκτέλεση των καθηκόντων μας χωρίς βαθύτερη βίωση της πίστεως μας, ορισμένες μόνο ώρες του 24ώρου, ενδεχομένως να μην θεωρηθούν αρκετά, για να προσελκύσουν το έλεος του Κυρίου και τη χάρη Του.

Μεγαλη Τεταρτη (Μεγαλη Τριτη Εσπερας): Την ημέρα αυτή επιτελούμε ανάμνηση τριών γεγονότων: α) Της αλείψεως του Κυρίου από γυναίκα πόρνη με μύρο τριακοσίων δηναρίων. β) Της συγκλήσεως του Συνεδρίου των Ιουδαίων για καταδίκη του Χριστού και γ) Της αναχωρήσεως του Ιούδα προς τους Αρχιερείς με τους οποίους συμφώνησε την προδοσία (γι’ αυτήν καθιερώθηκε από τους Απ. Χρόνους η νηστεία της Τετάρτης). Τελείται το Άγιο Ευχέλαιο και ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής. 

Μεγαλη Πεμπτη (Μεγαλη Τεταρτη Εσπερας): Τη Μεγ. Πέμπτη επιτελούμε ανάμνηση : α) Της νίψεως των πόδων των Αποστόλων από τον Κύριο. β) Του Μυστικού Δείπνου. γ) Της θαυμαστής προσευχής του Κυρίου προς τον Πατέρα Του, και δ) Της προδοσίας του Κυρίου από το μαθητή Του Ιούδα.

Μεγαλη Παρασκευη (Μεγαλη Πέμπτη Εσπερας): Την ημέρα αυτή επιτελούμε ανάμνηση των Παθών του Κυρίου, δηλ. των εμπυσμών, των ραπισμάτων, των ύβρεων κ.λ.π και κυρίως της σταυρώσεως και του φρικτού θανάτου Του. Επίσης την ομολογία του ληστή που έκανε στο σταυρό, ότι ο Κύριος είναι Βασιλεύς ουράνιος και την παράκληση του να τον θυμηθεί στη Βασιλεία Του. Είναι η μέρα της άκρας ταπείνωσης και της υπέρτατης θυσίας. 

Μεγάλη Παρασκευή πρωί: Ο ευσχήμων Ιωσήφ, από τού ξύλου καθελών τό άχραντόν σου Σώμα, σινδόνι καθαρά, ειλήσας καί αρώμασιν, εν μνήματι καινώ κηδεύσας απέθετο. Χοροστατούντος του μητροπολίτου μας κ. Βασιλείου κηδεύουμε το άχραντο σώμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και ως άλλοι Ιωσήφ το τοποθετούμε ευλαβικά στο στολισμένο επιτάφιο. 

Μεγαλο Σαββατο (Μ. Παρασκευη Εσπερας): Το Μ. Σάββατο επιτελούμε ανάμνηση της ταφής του Σώματος του Χριστού, από το οποίο δε χωρίστηκε η Θεότητα Του και της καθόδου της Ψυχής Του στον Άδη, ενωμένη και αυτή με την παντοδύναμη Θεότητα Του. Εκεί ενίκησε τον Άδη και ελευθέρωσε τις κρατημένες σ΄ αυτόν ψυχές. Ο Κύριος αναπαύεται, όπως ο Θεός αναπαύθηκε μετά τη δημιουργία των έξι ημερών. Το Σάββατο αυτό του Νόμου της Δημιουργίας προετύπωνε το Σάββατο του Κυρίου: Την ανάπαυση Του στον τάφο. «Yπνοί η Ζωή», (γι’ αυτό κάθε Σάββατο θυμούμεθα τους κεκοιμημένους και τελούμε μνημόσυνα).

Κυριακη Του Αγιου Πασχα: Το «Ανάστα ο Θεός» του Μεγάλου Σαββάτου το διαδέχεται ο Καλός λόγος: «Την Ανάστασίν σου Χριστέ Σωτήρ, άγγελοι υμνούσιν εν ουρανοίς και ημάς τους επί γης καταξίωσον εν καθαρά καρδία σε δοξάζειν». Οι άγγελοι υμνούν στους ουρανούς την ανάσταση του Χριστού. Για δεύτερη φορά ο Χριστός μας δίνει ζωή. Η πρώτη ήταν η φορά της δημιουργίας μας και τώρα από τον άδειο τάφο μας αναγεννά πνευματικά και μας απαλλάσσει από το φόβο του θανάτου και μας οδηγεί στην όντως ζωήν.

Εσπερινος Του Πασχα: Την Κυριακή του Πάσχα η ώρα 9:30π.μ τελείται «Ο Εσπερινός της Αγάπης». Στην ακολουθία αυτή αναγινώσκεται το Ευαγγέλιο σε διάφορες γλώσσες. Έτσι υπερτονίζεται ο κοσμοϊστορικός και παγκόσμιος χαρακτήρας του γεγονότος της Αναστάσεως του Κυρίου μας. (ευλογία φλαούνων και αυγών - τσούγκρισμα). 

Διακαινησιμος Εβδομας: Είναι η εβδομάδα που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα και τελειώνει το Σάββατο προς της Κυριακής του Θωμά. Θεωρείται ολόκληρη η εβδομάδα σαν μια ημέρα. Λέγεται έτσι , διότι οι Κατηχούμενοι που βαφτίζονταν το Μεγάλο Σάββατο, ήταν ανακαινισμένοι. Αυτή την εβδομάδα έχουμε κατάλυση εις πάντα και βάση του 66ου καν. της ΣΤ’ Οικ. Συνόδου, μπορεί κάποιος καθημερινά να κοινωνά εάν τηρεί τις νηστείες του έτους και με άδεια του εξομολόγου. 

Σε αυτές τις περιπτώσεις συνίσταται να τρώμε Πασχαλινά πρωί και μεσημέρι και το βράδυ λίγο φαγητό, λιτό, ευκολοχώνευτο.

Τα 7 πιο κραυγαλέα λάθη της ταινίας «Νώε»





Του J. Lee Grady (Charisma) / ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ

Θα ήθελα να μου αρέσει η νέα ταινία  “Noah” του Ντάρεν Αρονόφσκι. Όμως όταν την είδα συνειδητοποίησα ότι δεν βασίζεται στην Αγία Γραφή.

Από τον «Τελευταίο Πειρασμό» (The Last Temptation of Christ) το 1988, έχει να κακοποιήσει το Χόλυγουντ τόσο πολύ μια ιστορία της Βίβλου.
 
Ήθελα η ταινία να είναι καλή. Θα μπορούσε να χρησιμεύσει σαν μια δυνατή υπενθύμιση ότι ο Θεός κατέστρεψε τον κόσμο πριν από χιλιάδες χρόνια με έναν κατακλυσμό. Καλά να πάθω που περίμενα από το Χόλιγουντ να δείξει σωστά την ιστορία. Παρά τα καταπληκτικά ειδικά εφέ, το καλό καστ και ένα πλήρους κλίμακας αντίγραφο της κιβωτού του Νώε, η ταινία είναι μπερδεμένη, παράξενη και βλάσφημη (και αρκετά ‘ύποπτη’).

Υποθέτω ότι αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήσσει. Ο (εβραϊκής καταγωγής) παραγωγός του «Νώε», Ντάρεν Αρονόφσκι*, είπε στην ‘The New Yorker’ ότι η ταινία του είναι «η λιγότερο βιβλική ταινία που έγινε ποτέ». Ο στόχος του ήταν να δημιουργηθεί μια εναλλακτική εκδοχή της ιστορίας της Γένεσης – και να είναι περισσότερο σύμφωνη με αρχαίες γνωστικές αιρέσεις παρά με την Αγία Γραφή. Και όταν η Paramount Pictures πίεσε τον Αρονόφσκι να ξαναφτιάξει το φιλμ για να ευχαριστήσει τους ευαγγελικούς χριστιανούς, εκείνος αρνήθηκε.

 
Αν υπάρχει κάτι θετικό, αυτό είναι, ότι τουλάχιστον υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι τώρα μιλάνε για μια ιστορία της Βίβλου με την οποία δεν ήταν εξοικειωμένοι. Παρακάτω είναι επτά από τις μεγαλύτερες γκάφες που υπάρχουν στη ταινία :

1. Ο Νώε δεν ήταν μακριά από το Θεό. Στην ταινία του Αρονόφσκι, ο Νώε (που τον υποδύεται ο Russell Crowe) είναι μια βασανισμένη ψυχή που ανιχνεύει μέσα από ένα όνειρο ότι ο μυστηριώδης "Δημιουργός" (ποτέ δεν ονομάζεται Θεός!) σχεδιάζει να καταστρέψει τον κόσμο με κατακλυσμό. Αλλά στη Γένεση, κεφάλαια 6-8, δείχνει την άμεση επικοινωνία που είχε ο Θεός με τον Νώε (βλ. 6:13, 7:01, 8:15). Ο Νώε ήταν στενός φίλος του Θεού και Τον καταλάβαινε.

 
2. Ο Νώε δεν έπινε κανένα τσάι παραισθησιογόνων προκειμένου να ακούσει τις οδηγίες του Θεού. Στην ταινία, ο Νώε επισκέπτεται τον παππού του, τον Μαθουσάλα (Anthony Hopkins), ο οποίος τον βοηθά να καταλάβει ότι έρχεται μια παγκόσμια καταστροφή. Στο Γένεση 6 λέει ότι ο Θεός αποκάλυψε αυτό το σχέδιο απ’ ευθείας στον Νώε, αλλά στην έκδοση του Αρονόφσκι, ο Μαθουσάλας σερβίρει στο Νώε κάποιο σκουρόχρωμο τσάι (ή μήπως καφέ;) για να τον βοηθήσει να ακούσει τη φωνή του ‘Δημιουργού’. Κανείς στην Αγία Γραφή δεν χρειαζόταν να πάρει ένα φάρμακο, ναρκωτικό ή φίλτρο για να ακούσει τον Θεό και ο Νώε σίγουρα ποτέ δεν επισκέφθηκε ένα σαμάνο.

3. Οι γιοί του Νώε δεν ήταν χωρίς γυναίκες στην κιβωτό. Στην ευφάνταστη έκδοση του Αρονόφσκι, μόνο ένας από τους γιους του Νώε, ο Σημ, έχει μια γυναίκα (Emma Watson) η οποία μένει έγκυος και κάνει δίδυμα κορίτσια που, υποθέτουμε, θα γίνουν τελικά οι γυναίκες των άλλων δύο γιων του Νώε! Ορίστε; Στην αφήγηση της Γένεσης, ο Θεός λέει στο Νώε: «Θα πρέπει να εισέλθεις στην κιβωτό, εσύ και τα παιδιά σου και η γυναίκα σου και οι γυναίκες των γιων σου μαζί σου» (Γεν. 6:18).

 
4. Δεν υπήρχαν λαθρεπιβάτες στην κιβωτό. Ο Αρονόφσκι προσθέτει τον κακό πολέμαρχο Θουβάλ - Κάιν (Ray Winstone) να μπαίνει κρυφά στην κιβωτό και να κρύβεται στις σκιές κοντά στις αρκούδες και στις κατσίκες που κοιμούνται. Στη συνέχεια προσπαθεί να σκοτώσει τον Νώε, με τη βοήθεια του γιου του Νώε, Χαμ (!) - ο οποίος είναι θυμωμένος που ο πατέρας του δεν είχε κανονίσει να του βρει μια γυναίκα πριν ξεκίνησε η βροχή.

 
5. Δεν βοήθησαν τον Νώε τίποτα γιγάντια πέτρινα πλάσματα όταν έφτιαχνε την κιβωτό. Ο Αρονόφσκι δανείστηκε αυτό την παράξενη ιδέα από τον αρχαίο εβραϊκό μυστικισμό που έλεγε ότι οι άγγελοι του Θεού που εκδιώχθηκαν από τον ουρανό μετά τη δημιουργία του (εκπεσόντες άγγελοι = δαίμονες) ήταν τυλιγμένοι από πέτρα και κυκλοφορούσαν στη γη για να βοηθούν τον άνθρωπο. Στο «Νώε», οι γίγαντες, που ονομάζεται "παρατηρητές" κόβουν το ξύλο για τη γιγάντια κιβωτό και την υπερασπίζονται από τον όχλο που θέλει να εισβάλει σε αυτήν. Όλα αυτά γίνονται για χάρη κάποιων μεγάλων ψηφιακών εφέ, αλλά η Αγία Γραφή λέει ότι ο Θεός έριξε αυτούς τους ανυπάκουους αγγέλους στην κόλαση (Β΄ Πετρου 2:04), όχι στη γη και σίγουρα δεν εστάλησαν εδώ για να βοηθήσουν την ανθρωπότητα («Ει γαρ ο Θεός αγγέλων αμαρτησάντων ουκ εφείσατο αλλά σειραίς ζόφου ταρταρώσας παρέδωκεν εις κρίσιν τετηρημένους»).

6. Ο Νώε δεν ήταν κάποιος ψυχικά διαταραγμένος δολοφόνος αποφασισμένος να σταματήσει την οικογένειά του από το να αναπαράγεται. Το δεύτερο μέρος του «Νώε» είναι το χειρότερο μέρος. Αφού αρχίζει ο κατακλυσμός, ο άνθρωπος που ο Θεός χρησιμοποιεί για να σώσει όλα τα ζώα και τους ανθρώπους από την καταστροφή, αποφασίζει ότι ο Θεός δεν θέλει η ανθρώπινη φυλή να επιβιώσει. Γίνεται ένας ψυχοπαθής και απειλεί να σκοτώσει το παιδί της νύφης του, όταν αυτό γεννηθεί! Ο Νώε της Βίβλου δεν θα είχε ποτέ προσπαθήσει να αποτρέψει τον πολλαπλασιασμό του ανθρωπίνου είδους. Ο Νώε είχε κατανοήσει ότι σε αυτόν και στην οικογένειά του είχε ανατεθεί το ξαναγέμισμα της γης (Γεν. 9:1).

 
7. Οι απόγονοι του Αδάμ δεν διατηρούσαν ένα δέρμα φιδιού ως οικογενειακό κειμήλιο. Ο Νώε γίνεται αλλόκοτος κάθε φορά που κάποιος τραβά έξω αυτό το φιδίσιο φυλαχτό. Αυτές οι σκηνές αποδεικνύουν ότι η ταινία του Αρονόφσκι έχει ως βάση όχι την Αγία Γραφή, αλλά γνωστικά κείμενα. Αιώνες πριν, κάποιοι Ιουδαίοι μυστικιστές δίδαξαν ότι ο Θεός της Γένεσης ήταν πραγματικά ένας loser και ότι ο Σατανάς ήταν ο καλύτερος θεός. Εδώ υπάρχει κρυφός υπαινιγμός είναι ότι ο Νώε χρειαζόταν την βοήθεια του Σατανά, όχι του Θεού. ["Ν": για τη λατρεία των φιδιών εδώ].

* Έχουν τα ιουδαϊκά tefillin καμία σχέση;
Στο τέλος της ιστορίας του κατακλυσμού στη Γένεση, ο Νώε συγκεντρώνει την οικογένειά του γύρω από το θυσιαστήριο και συνάπτει διαθήκη με τον Θεό. Αλλά στην ταινία, λίγο πριν εμφανιστεί το ουράνιο τόξο, ο Νώε τυλίγει το φιδίσιο δέρμα γύρω από το χέρι του και ευλογεί την οικογένειά του με αυτό*. Κατά παρόμοιο τρόπο, αυτή η ταινία είναι τυλιγμένη σε δέρμα φιδιού και γι’ αυτό θα είμαι πιο προσεκτικός την επόμενη φορά, που ένα στούντιο του Χόλιγουντ προσπαθήσει να κάνει τους Χριστιανούς να αγοράσουν εισιτήρια για ένα ακόμα "βιβλικό" blockbuster.

Διάβασε σχετικά ("Ν": οπωσδήποτε παρακαλώ) και: Οικολόγος ακτιβιστής, χίπις και σαμάνος ο «Νώε» του Αρονόφσκι

 
* ΚΟ: Ο Aronofsky γεννήθηκε στο Brooklyn της Νέας Υόρκης το 1969. Οι γονείς του Abraham και Charlotte Aronofsky, ήταν δάσκαλοι και Συντηρητικοί Ιουδαίοι. Είχε δεσμό με την εβραϊκής καταγωγής βρετανίδα ηθοποιό Rachel Weisz (γνωστή για το ρόλο της ως Υπατία στο ‘Agora’) με την οποία απέκτησε ένα παιδί. Στην ταινία του “The Wrestler” με τον Mickey Rourke υπάρχει μια σκηνή που προκάλεσε διαμαρτυρίες, καθώς δείχνει τον πρωταγωνιστή να παλεύει με κάποιον Ιρανό παλαιστή με το όνομα "The Ayatollah" (Αγιατολάχ), ο οποίος φοράει ρούχα Άραβα (οι Πέρσες δεν φορούν τέτοια ρούχα, ούτε είναι Άραβες) και κυματίζει μία Ιρανική σημαία. Νικητής αναδεικνύεται ο Αμερικάνος Rourke που παίρνει την ιρανική σημαία, την σπάει με το πόδι του και την πετάει μακριά..! Για την γνωστή ‘μαύρη’ ταινία του Αρονόφσκι, “Black Swan”, βλέπε το αναλυτικό άρθρο "Black Swan" και το Χόλυγουντ διδάσκει σατανισμό (& εδώ). Το 1998 ο Αρονόφσκι έκανε την ταινία “Pi”. Ένα από τα κυρίαρχα θέματα της ταινίας ήταν η Καμπάλα ("Ν": δηλ. ο εβραϊκός αποκρυφισμός).

Κυριακή Των Βαΐων...λαογραφία

Ας ασχοληθούμε σήμερα με μερικά λαογραφικά ...θέματα όσον αφορά αυτή την ημέρα, και ας αφήσουμε τα πνευματικά να μας τα αναλύσουν οι θεολόγοι, άλλωστε η σημερινή ημέρα έχει χαρακτήρα Δεσποτικής εορτής, και είναι μια στάση, μια ανάπαυλα ,  πριν μπούμε στην τελική ευθεία, της Μεγάλης εβδομάδας.

Την Κυριακή των Βαΐων, σε ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όλοι οι ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, ή φοίνικες δηλαδή 
από άλλα νικητήρια φυτά, όπως δάφνη, ιτιά, μυρτιά και ελιά.
Μετά τη λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς.
Μετά τη λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς.
Η εκκλησία μας καθιέρωσε ήδη από τον 9ο αιώνα το έθιμο αυτό
μια και όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης
«όχλος πολύς...έλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ».

Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, στα Ιεροσόλυμα, ο επίσκοπος έμπαινε στην πόλη
«επί πώλου όνου», αναπαριστάνοντας το γεγονός, ενώ στα βυζαντικά γινόνταν
«ο περίπατος του αυτοκράτορα», από το Παλάτι προς τη Μεγάλη Εκκλησία.
Στη διαδρομή αυτή ο αυτοκράτορας μοίραζε στον κόσμο βάγια και σταυρούς και ο Πατριάρχης σταυρούς και κεριά.

Με τα βάγια οι πιστοί στόλιζαν τους τοίχους των σπιτιών και το εικονοστάσι τους.
Και σήμερα όλες οι εκκλησίες στολίζονται με δαφνόφυλλα ή βάγια.

Τα "βαγιοχτυπήματα"

''Βαϊοφόρος'' Τοιχογραφία Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου ''πλατιά'' τεχνική Μακεδονίτικη

Τα παλιότερα χρόνια τους τα προμήθευαν τα νιόπαντρα ζευγάρια της χρονιάς ή και μόνο οι νιόπαντρες γυναίκες, για το καλό του γάμου τους.
Πίστευαν πως η γονιμοποιός δύναμη που κρύβουν τα φυτά αυτά
θα μεταφερόταν και στις ίδιες και η μια χτυπούσε την άλλη με τα βάγια.
Τα "βαγιοχτυπήματα" σιγά-σιγά άρχισαν να γίνονται και από τις άλλες γυναίκες
και τα παιδιά τις μιμούνταν και όπως χτυπιούνταν μεταξύ τους εύχονταν:
"Και του χρόνου, να μη σε πιάν' η μυίγα".

Δυνάμεις ιαματικές και αποτρεπτικές, μαζί με τις γονιμοποιές, αποδίδονταν στα βάγια και γι αυτό έπρεπε μετά την εκκλησία όλα να τα "βατσάσουν" για το καλό.
Τα δέντρα, τα περβόλια, τα κλήματα, τις στάνες, τα ζώα, τους μύλους, τις βάρκες.
Από ένα κλαδάκι κρεμούσαν στα οπωροφόρα, για να καρπίζουν και στα κηπευτικά, για να μην τα πιάνει το σκουλήκι.

"Μέσα βάγια και χαρές,
όξω ψύλλοι, κόριζες !"
‘Ολα εξαφανίζονταν από τα σπίτια μόλις μπαίναν τα βάγια.
Κρατούσαν την πρώτη θέση στο εικονοστάσι και μ' αυτά "κάπνιζαν"

οι γυναίκες τα παιδιά για το "κακό το μάτι".

Στη Λέσβο τα παιδιά, μετά την εκκλησία, στόλιζαν ένα δεμάτι από κλαδιά δάφνης με κόκκινα ή πράσινα πανάκια από καινούργιο φουστάνι, κρεμούσαν κι ένα κουδούνι και καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι ψάλλοντας και λέγοντας εξορκισμούς για τους ψύλλους και τα ποντίκια, έδιναν και ένα κλαράκι δάφνης στη νοικοκυρά.
Στο τέλος ζητούσαν και το χάρισμά τους:
"Χρόνια πολλά, εν ονόματι Κυρίου, δό μ' τ' αυγό να φύγω"

Στην Ανατολική Ρωμυλία, τα κορίτσια έφτιαχναν με τα βάγια στεφάνια, τους έδεναν
μια κόκκινη κλωστή και τραγουδώντας όλες μαζί πήγαιναν και τα πέταγαν
στο ρέμα κι όπως έπαιρνε τα στεφάνια το νερό, όποιας πήγαινε μπροστά
εκείνη θα γινόταν "συντέκνησσα". Πρώτη στο γυρισμό, πρώτη στο χορό και
στο δικό της σπίτι η μάνα της θα έφτιαχνε τα φασόλια και θα τις φίλευε όλες,
μαζί με ελιές.

Στη Τήνο, την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους
κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την "αργινάρα", μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό.

Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει την "ειρεσιώνη", το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα. Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια:
φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός.
Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου,
προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ.
Αν και είναι εκόμα σαρακοστή, η εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων


''Βαϊοφόρος'' Ι.Μ.Δαφνίου, ψηφιδωτό
πηγή
επιτρέπει το ψάρι. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει:

"Βάγια, Βάγια των βαγιών,
τρώνε ψάρι και κολιό,
κι ως την άλλη Κυριακή
με το κόκκινο αυγό ! "


και με μια παραλλαγή:

'' και την άλλη Κυριακή
 τρώμε σουβλιστό αρνί.''  

Αρχιμανδρίτης Ιωήλ Κωνστάνταρος, "Αδελφές του Λαζάρου...Ιούδας...όχλος"

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
(Ιωάνν. ΙΒ' 1-18)
Γράφει ο Αρχ. Ιωήλ Κωνστάνταρος,
Ιεροκήρυξ Ι. Μ. Δρ. Πωγ. &Κονίτσης
 
Όλες οι ενέργειες, οι λόγοι και τα πρωτοφανή θαύματα του Κυρίου μας, είχαν διπλή αποδοχή από τους ανθρώπους. Η πρώτη είναι η στάση εκείνη η οποία φανερώνει πίστη. Πίστη που φθάνει έως την τρυφερή και ολοκληρωτική αγάπη προς τον Ιησού, ενώ η δεύτερη είναι η ψυχρή αποδοχή που κάποιες φορές φθάνει στον παροδικό ενθουσιασμό, αλλά και σε αρκετές των περιπτώσεων στο άσβεστο μίσος.
Το Ιερό Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής των Βαΐων, φωτογραφίζει αυτές τις αντίθετες καταστάσεις και μας βοηθά στο να δούμε σε ποιο επίπεδο τοποθετείται ο εαυτός μας.
Ο Κύριος είχε αναστήσει τον Λάζαρο στην Βηθανία και τώρα ο ίδιος o Λάζαρος με τις αδελφές του, πρόσφεραν δείπνον ευχαριστίας.
Ο μαθητής της αγάπης, ο Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής, που βρισκόταν παρών, αποδίδει με ακρίβεια εκείνα τα συγκλονιστικά γεγονότα και ταυτοχρόνως, μέσα από τα λόγια και τις ενέργειες των δύο αδελφών του Λαζάρου, ζωγραφίζει θαυμάσια τον χαρακτήρα τους με τις ιδιαιτερότητες και τα χαρίσματά τους.
Καταγράφει δε τέτοιες λεπτομέρειες για τον προσεκτικό μελετητή του κειμένου, που αποκαλύπτουν όλη την ουσία που έχει το Ευαγγελικό μήνυμα, αφού ουδείς εκ των λόγων του Κυρίου αποτελεί λεπτομέρεια άνευ σημασίας.
 Αλλ' ας περάσουμε να δούμε τη στάση και την συμπεριφορά των αδελφών του Λαζάρου. “Η Μάρθα διηκόνει... Η δε Μαρία, λαβούσα λίτραν μύρου νάρδου πιστικής πολυτίμου, ήλειψε τους πόδας του Ιησού”.
Από την αποδοχή και την Πίστη, τη βαθιά Πίστη και την γνήσια ευλάβεια προς το Πρόσωπο του Ιησού κινήθηκαν και οι δύο αδελφές για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους. Την ευγνωμοσύνη και την υποταγή τους προς Εκείνον που προ ολίγων εβδομάδων είχε αναστήσει τον αδελφό τους.
Εδώ βλέπουμε την περίπτωση των ψυχών που ανεπιφύλακτα αποδέχονται τον Ιησού ως Κύριο και Θεό και που είναι έτοιμες για την κάθε θυσία στη ζωή τους. Στον κύκλο αυτό πρωτίστως ανήκουν οι Άγιοι Απόστολοι, οι Μυροφόρες και η ομάδα των Εβδομήκοντα Αποστόλων, αλλά και όλοι οι Άγιοι όλων των αιώνων. Βεβαίως, ο  κάθε άνθρωπος διαθέτει τα δικά του χαρίσματα και τις ιδιαίτερες κλήσεις για την ολοκληρωτική αφιέρωση στον Κύριο, τούτο όμως δεν εμποδίζει στο να ζει ο άνθρωπος την παρουσία του Χριστού και να δέχεται τις δωρεές της χάριτος που ξεκινούν από την κάθαρση  και φθάνουν έως και τα υψηλά στάδια του φωτισμού και της θεώσεως.
Πιο ξεκάθαρη αυτή η πραγματικότητα στα πρόσωπα των δύο αδελφών! Η μεν Μάρθα με τον πρακτικό της χαρακτήρα και την ολοπρόθυμη συμπεριφορά προς διακονία, η δε Μαρία, περισσότερο θεωρητική προσωπικότητα, έβρισκε απερίγραπτη χαρά και ευφροσύνη, στο να ακούει τα λόγια του Κυρίου.
Ως διψασμένη έλαφος, “επί τας πηγάς των υδάτων” (Ψάλμ. ΜΑ' 41), δεν χόρταινε να ξεδιψά στα σωτήρια νάματα της θείας διδασκαλίας.
Έτσι είναι και έτσι συμβαίνει με τις υπάρξεις που αφήνουν την καρδιά τους να πληρωθεί από την Θεϊκή Παρουσία μέσω της νοεράς και καρδιακής προσευχής και μέσω των Ιερών Μυστηρίων, ιδίως δε της κοινωνίας του Δεσποτικού Σώματος και Αίματος.
Και η μεν Μαρία Τού προσφέρει ό,τι πολυτιμότερο έχει κατά την ώρα εκείνη στην οικία που ευρισκόταν. Δηλ. Το πανάκριβο μύρο, με το οποίο Τού άλειψε τους πόδας  και όπως παρατηρεί ο Ι. Χρυσόστομος “ουχ ως άνθρωπον πρόσεισιν (προσέρχεται), αλλ' ως Θεώ”!
Μια πράξη που μόνο όποιος αισθάνεται την θεία αγάπη, που φλογίζει την καρδιά μπορεί να την εξηγήσει και να την αποδεχθεί.
Αλλά είπαμε, υπάρχει και η άλλη περίπτωσις που την εκπροσωπεί ο Ιούδας. Είναι οι περιπτώσεις αυτών που τα πάντα τα μετρούν με το κέρδος και είναι έτοιμοι να πουλήσουν τον Χριστό για την δόξα των ανθρώπων και τον χρυσό του κόσμου. Δεν μπορεί να συγκρατήσει το πάθος που καίει και μαυρίζει την καρδιά του, το πάθος του πλουτισμού που του υποδαυλίζει το δαιμόνιο του μαμωνά, και φορά το προσωπείον της φιλοπτωχείας. Γι' αυτό και ο μαθητής της αγάπης, που γνωρίζει να ξεχωρίζει τα πνεύματα, θα σημειώσει : “Είπε δε τούτο ουχ, ότι περί των πτωχών έμελεν αυτώ, αλλ' ότι κλέπτης ήν και το γλωσσόκομον είχε και τα βαλλόμενα εβάσταζεν”.
Εδώ πρόκειται περί των περιπτώσεων των ανθρώπων εκείνων που για να εξυπηρετήσουν το οποιοδήποτε συμφέρον τους, είναι ικανοί όχι μόνο να πατήσουν επί πτωμάτων, αλλά με κάθε ψυχρότητα να εισχωρήσουν στα άγια των αγίων, να τα βεβηλώσουν, και στο τέλος φανερά να προδώσουν τον ίδιο τον Κύριο και να αιματοκυλήσουν την Αγία μας Εκκλησία.
Και επειδή όπως τονίζει ο Κύριος “τους πτωχούς πάντοτε έχετε μεθ' εαυτών”, παντού, σε κάθε γενιά και σε κάθε εποχή θα ευρίσκονται όσοι εκμεταλλεύονται τον πόνο των αδελφών προς οικείον πλουτισμόν και προσωπική τους δόξα.
Βεβαίως, το τέλος αυτών των διπλοπρόσωπων εκμεταλλευτών και αισχρών εγκληματιών, είναι πάντοτε δεδομένο.
Η απώλεια σφραγίζει την τελευταία τους πράξη, έστω κι αν στα μάτια των ανθρώπων φαίνονται ως «άξιοι και ως έχοντας προσφέρει στην κοινωνία ή και σ' αυτή την Εκκλησία».
Και μετά απ' αυτά, ας περάσουμε να δούμε την τελευταία ομάδα ανθρώπων που μας παρουσιάζει η Ευαγγ. Περικοπή.
Πρόκειται για τον όχλο  και τις επιπόλαιες ψυχές. Για τους ανθρώπους δηλ. που ενθουσιάζονται εύκολα, και το ίδιο εύκολα μεταβάλλονται από φίλους σε εχθρούς. Είναι οι αψίκοροι και ακόμα οι ανισόρροποι πνευματικώς άνθρωποι, που, φυσικά δεν μπορεί κανένας να τους έχει εμπιστοσύνη, τουλάχιστον σε θέματα σοβαρά., πολύ δε περισσότερο σε θέματα πίστεως και Ορθοδόξου πνευματικότητος.
Αυτό ακριβώς βλέπουμε και με τους Εβραίους στα Ιεροσόλυμα που κυριεύθησαν από ενθουσιασμό μεγάλο. Ωσάν να διησθάνοντο, ότι αυτός ήταν ο Μεσσίας, ο αναμενόμενος ελευθερωτής και ο βασιλεύς του Ισραήλ. Ξέσπασαν σε ζητωκραυγές και οργάνωσαν αυθόρμητη υποδοχή, που ο κατοχικός Ρωμαϊκός στρατός, θα φοβήθηκε στην αρχή ότι πρόκειται για διαδήλωση ή και εξέγερση. “Έλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ, και έκραζον ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ”.
Δεν πέρασαν όμως παρά λίγα εικοσιτετράωρα και αυτός ο ίδιος ο όχλος, παρασυρόμενος από την θρησκευτική ηγεσία του, ωρυόταν ενώπιον του εκπροσώπου της Ρωμαϊκής εξουσίας «άρον-άρον σταύρωσον Αυτόν».
Ας μη νομίσουμε φίλοι μου, ότι επί της ουσίας οι άνθρωποι αλλάζουν, παρά το πέρασμα των αιώνων. Η συμπεριφορά της κοινωνίας αντιγράφεται κατά τρόπο τραγικό από την μια γενιά στην άλλη. Δεν μπορεί ο πιστός μαθητής του Χριστού να στηρίζεται στη γνώμη και στα συναισθήματα του κόσμου για να πορευθεί την Ορθόδοξη Εκκλησιαστική οδό.
Πολύ δε περισσότερο δεν επιτρέπεται ένας ηγέτης και έτι πλέον ένας διάδοχος των Αποστόλων, να καθορίζει την ποιμαντική του πορεία, έχοντας ως πυξίδα τη γνώμη του κόσμου γ' αυτόν. Οι δημοσκοπήσεις της μάζας το μόνο που φανερώνουν για τα Εκκλησιαστικά και πνευματικά θέματα, δεν είναι παρά η απόδειξις ότι ο λαός είναι ακατήχητος και ακαλλιέργητος.
Αδελφοί μου, η νοοτροπία τόσο του ανίδεου κόσμου περί της αγιότητος και της ουσίας της Ορθοδόξου ζωής, αλλά και η ύπουλη παράταξη του Ιούδα, θα υφίστανται έως το τέλος των αιώνων, τόσο μέσα στην κοινωνία, όσο και στα εντός της Εκκλησίας. Αυτό είναι μία πραγματικότητα που θα πρέπει να την λάβουμε στα σοβαρά υπ' όψιν εάν θέλουμε να είμαστε προσγειωμένοι στην πραγματικότητα και υπεύθυνοι στην πνευματική μας πορεία. Εάν θέλουμε να μην κλονιζόμαστε από τα ποικίλα σκάνδαλα... Εκείνο όμως το οποίο επιβάλλεται να σπουδάσουμε και να μεταφέρουμε ως τρόπο ζωής, είναι η συμπεριφορά των δύο αδελφών του Λαζάρου που δείχνουν στην πράξη την αγάπη τους προς τον Ιησού.
Καιρός λοιπόν να αφήσουμε τον άστατο όχλο. Καιρός να περιφρονήσουμε τον προδότη και τα καταχθόνια σχέδιά του, που θα τον οδηγήσουν στην απώλεια και με περίσκεψη αλλά και δέος ας παρακολουθήσουμε την συγκλονιστική σκηνή που κατά τρόπο μοναδικό μας περιγράφει ο ηγαπημένος μαθητής.
Ευρών δε ο Ιησούς ονάριον εκάθισεν επ' αυτό, καθώς έστι γεγραμμένον· μη φοβού, θύγατερ Σιών· ιδού ο βασιλεύς σου έρχεται καθήμενος  επί πώλον όνου”.
Ναι, ο βασιλεύς, ο Κύριος Ιησούς Χριστός εισέρχεται, οι πύλες της προσωπικής μας Ιερουσαλήμ, οι πύλες της καρδιάς μας είναι ορθάνοικτες.
Έρχου Κύριε, Σε προσδοκούμε για τα άχραντα Πάθη Σου και την ένδοξον Ανάστασίν Σου. Αμήν.

Το κήρυγμα της Κυριακής: Κυριακή των Βαΐων

Του Αρχιμανδρίτου Παϊσίου Λαρεντζάκη
Ιεροκήρυκος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης
 
Η φωνή του λαού των Ιουδαίων «ὡσαννά· εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου Βασιλεύς τοῦ Ἰσραήλ» δεσπόζει σήμερα. Πλήθη Ιουδαίων, που είχαν συρρεύσει στα Ιεροσόλυμα πήραν στα χέρια τους βαΐα φοινίκων και έστρωναν τους δρόμους της Αγίας Πόλεως με τα ιμάτιά τους για να υποδεχθούν τον κραταιό Βασιλιά ουρανού και γης. Τον δοξολογούν, τον επιδοκιμάζουν. Τόσοι άνθρωποι Τον δέχονται και Τον επευφημούν. Η Πόλη σείσθηκε από την θερμή εκείνη υποδοχή του μεγάλου Διδασκάλου.
Κι όλα αυτά συνέβησαν τότε. Εμείς όμως σήμερα με τι έχουμε στρώσει την ψυχή μας για να υποδεχθούμε τον Βασιλιά και κύριο, που έρχεται να γίνει κάτοικός της με το μέγα μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας; Πως θα μπορέσουμε να κάνουμε μια βαϊοφόρο πράγματι υποδοχή στον Σωτήρα Χριστό;
Πριν απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, ας δούμε πρώτα τι συμβαίνει σε πολλούς από εμάς.
Πόσες φορές, αλήθεια, οι άνθρωποι δεν επηρεάζονται και δεν υποτιμούν το απλό και εξωτερικό φαινόμενο και δεν νιώθουν τη δύναμη και το μεγαλείο της θεότητος. Παρασύρονται εύκολα από την απλή μορφή της θείας Κοινωνίας και δεν αισθάνονται ποιος εισέρχεται μέσα τους. Βλέπουν το Άγιο Ποτήριο και τον λειτουργό Ιερέα να τους μεταδίδει την Θεία Κοινωνία, ξεχνούν όμως ότι ο ίδιος ο Κύριος τους προσφέρεται με την ταπεινή αυτή μορφή. Όπως κατά την είσοδό Του στα Ιεροσόλυμα έτσι ταπεινά προσφέρεται και τώρα.
Βλέποντας, λοιπόν, με τα ανθρώπινα, με τα γήινα μάτια τον ταπεινό ερχομό του Κυρίου, δεν ετοιμαζόμαστε για την υποδοχή Του. δεν εξομολογούμαστε, δεν καθαρίζουμε την ψυχή μας από κάθε τι σάπιο, δεν στρώνουμε τα ιμάτια των καλών μας έργων για να περάσει ο αιώνιος Βασιλεύς.
Και τυπικά, ίσως, χωρίς πνευματική προετοιμασία, χωρίς φόβο Θεού, χωρίς συναίσθηση του μοναδικού επισκέπτη, σπρωχνόμαστε κάθε μεγάλη γιορτή και με φωνές και αταξία φθάνουμε μπροστά στο Ποτήριο της Ζωής και κοινωνούμε των Αχράντων Μυστηρίων.
Αυτή όμως δεν μπορεί να ονομαστεί βαϊοφόρος υποδοχή του Κυρίου μας. Αντίθετα μάλιστα. Μια τέτοια μετοχή στο Μυστήριο των Μυστηρίων γίνεται, όπως τονίζει ο Απόστολος «εἰς κρῖμα ἢ εἰς κατάκριμα». Όταν προσερχόμαστε απλά από συνήεθια και μόνο, γιατί έφτασαν οι άγιες ημέρες, διατρέχουμε τον κίνδυνο να εμπαίζουμε τον Θεό και να μην αποκομίζουμε καμία πνευματική ωφέλεια.
Σήμερα, όμως, που γιορτάζουμε την θριαμβευτική είσοδο του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα, μάς δίδεται η ευκαιρία να αναθεωρήσουμε τη στάση μας και να ετοιμασθούμε για μια αληθινή υποδοχή του Βασιλέως της δόξης.
Και πρώτα να νιώσουμε, ότι ο τόσο ταπεινά προσφερόμενος Κύριος είναι ο δημιουργός του σύμπαντος, είναι Αυτός που μπροστά Του οι αγγελικές τάξεις, τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ, στέκουν με ευλάβεια και δέος. Να προσέχουμε. Να έχουμε συναίσθηση, ποιον παίρνουμε μέσα μας με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Πρέπει να το τονίσουμε: Μόνο όσοι έχουν την βαθειά αυτή πίστη, όσοι γνωρίζουν ότι, όταν κοινωνούν γίνονται χριστοφόροι, δέχονται ως ένοικο τον Βασιλέα της δόξης. Αυτοί δεν προσέρχονται αναξίως. Καθαρίζουν την συνείδησή τους από κάθε ενοχή με το μυστήριο της εξομολογήσεως. Μετανοούν και παίρνουν την απόφαση να πολεμήσουν εκείνα που τους νίκησαν μέχρι τώρα. Εφαρμόζουν την εντολή του Αποστόλου Παύλου: «δοκιμαζέτω ἂνθρωπος ἑαυτόν καί οὒτως ἐκ τοῦ ἂρτου ἐσθιέτω καί ἐκ τοῦ ποτηρίου πινέτω».
Ένας τέτοιος άνθρωπος μπορεί να πλησιάσει και να πάρει τον Κύριο μέσα του με φωνές, με αταξίες, με θόρυβο; Αναμφίβολα όχι. Με βαθειά κατάνυξη, με ψυχική συντριβή, με υπομονή θα περιμένει τη σειρά του και θα φθάσει ήσυχα μέχρι τον Ιερέα και εκεί με θερμή προσευχή θα κοινωνήσει των Αχράντων Μυστήριων «μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως καί ἀγάπης».
Αυτή είναι η αρμόζουσα υποδοχή στον Βασιλιά των καρδιών μας. Αγία, ταπεινή, ειλικρινή υποδοχή, που τονώνει τον ταλαιπωρημένο από τα προβλήματα, από τις δοκιμασίες, από τις ποικίλες κρίσεις άνθρωπο, ανακαινίζει την ψυχή.
Τότε, με χαρά και αγαλλίαση, ας Του πούμε: «Ας είναι Κύριε, ευλογημένη, θριαμβευτική, σωτήρια η είσοδός Σου σε κάθε ψυχή, που σε ποθεί και σε αναζητάει. Αμήν

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...