Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Δευτέρα, Ιουνίου 08, 2015

Θαύμα με την δεξιά χείρα του Αγίου Γεωργίου από το Άγιον Όρος στη Ρωσία! Τυφλή προσκύνησε και βρήκε το φως της!

Θαύμα με την δεξιά χείρα του Αγίου Γεωργίου από το Άγιον Όρος στη Ρωσία! Τυφλή προσκύνησε και βρήκε το φως της!
Θαύματα άρχισαν να συμβαίνουν στην Αγία Πετρούπολη δίπλα από το δεξί χέρι του Αγίου Γεωργίου σύμφωνα με ρωσικά ΜΜΕ. Το ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ μεταφέρει την ακόλουθη είδηση με κάθε επιφύλαξη....

Θαυμαστά γεγονότα και ειδική χάρη για το ναό, όπου η κιβωτός με τη δεξιά χείρα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου που βρίσκεται στη Ρωσία από τη Μονή Ξενοφώντος Αγίου Όρους τέθηκε σε πρόσκυνημα. Γεγονότα που, δεν επιβεβαιώθηκαν μόνο από παρευρισκόμενους πιστούς, αλλά και από τον επικεφαλής της αντιπροσωπείας των αγιορειτών μοναχών.
Η κιβωτός με το δεξί χέρι του Αγίου Γεωργίου και η θαυματουργή εικόνα βρίσκεται στην Αγία Πετρούπολη από τις 2 Ιουνίου. Η ροή των ανθρώπων για προσκύνημα στο ιερό δεν σταματούσε αναφέρει το δίκτυο spbdnevnik.ru.
Σύμφωνα λοιπόν με το δίκτυο spbdnevnik.ru μια τυφλή γυναίκα μετά το προσκύνημα βρήκε το φως της. "Θέλουμε πάντα να βασίζονται στην πίστη τους, είναι ένα θαύμα, αλλά ο Θεός δίνει, όταν χρειάζεστε πραγματικά" -δήλωσε ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας του Αγίου Όρους μοναχός Ιωσήφ.
Το ρεπορτάζ του spbdnevnik.ru μιλάει για μια τυφλή γυναίκα με ένα μπαστούνι που βγήκε μετά το προσκύνημα έξω από το ναό . Στο δρόμο άνοιξε τα μάτια της, με δάκρυα της χαράς αναφώνησε - "Βλέπω, Κύριε, βλέπω", αν και δέκα χρόνια ήταν σχεδόν τυφλή, σύμφωνα πάντα με το ρεπορτάζ του ρωσικού δικτύου.  
Ο πατέρας Ιωσήφ πρόσθεσε ότι οι μοναχοί του Αγίου Όρους τηρούν αρχεία για τις περιπτώσεις αυτές.Σύμφωνα με το μοναχό, ο Άγιος Γεώργιος αγιάζει και ευλογεί όλους τους ανθρώπους που έσπευσαν σ 'αυτόν στην Αγία Πετρούπολη, 
Το Σάββατο 6 Ιουνίου ήταν η τελευταία ημέρα της παραμονής στην Αγία Πετρούπολη για τη δεξιά χείρα του Αγίου Γεωργίου και την θαυματουργή εικόνα. 

Κυριακή, Ιουνίου 07, 2015

Κατάκρισις. Πατερικές διδαχές

Λέγει ὁ Ἀπ. Παῦλος: «Διό ἀναπολόγητος εἶ, ὦ ἄνθρωπε, πᾶς ὁ κρίνων. Ἐν ᾧ γάρ κρίνεις τόν ἕτερον, σεαυτόν κατακρίνεις· τά γάρ αὐτά πράσσεις ὁ κρίνων». (Ρωμ β΄ Ι). Δηλαδή. Εἶσαι ἀναπολόγητος, ἄνθρωπε, σύ πού γίνεσαι δικαστής τῶν ἄλλων, ὁποιοσδήποτε καί ἄν εἶσαι.
Διότι μέ τήν πράξη σου αὐτή, τοῦ νά κατακρίνης τόν ἄλλο, καταδικάζεις τόν ἑαυτό σου. Διότι κάνεις χειρότερα ἀπό αὐτόν πού κατακρίνεις. Καί μιά μικρή ὑπόνοια νά ἔχης κατά τοῦ πλησίον σου, λέγει ὁ Ὅσιος Δωρόθεος, ἕνα μικρό λόγο νά πῆς, ἀρχίζει ὁ νοῦς νά ἀφήνη τίς δικές του ἁμαρτίες καί νά ἀσχολῆται συνέχεια μέ τόν ἄλλον.
Καί συνεχίζει ὁ Ὅσιος: «Ὅσοι θέλουν νά σωθοῦν, δέν προσέχουν τά ἐλαττώματα τοῦ ἄλλου, ἀλλά πάντοτε τά δικά τους καί ἔτσι προκόβουν πνευματικά.» Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἀναφέρει γιά τόν Ἀββᾶ Παφνούτιο (19/4) τό ἑξῆς:
«Κάποτε περπατῶντας ὁ Ὅσιος στόν δρόμο ἔφθασε κοντά σέ ἕνα χωριό, ὅπου ἐκεῖ εἶδε ἕνα ἄνδρα καί μιά γυναίκα νά ἀσχημονοῦν.
Αὐτός ἀντί νά τούς κατακρίνει ἀμέσως παρεκάλεσε τόν Θεό γιά τίς ἁμαρτίες του. Ἀμέσως στάθηκε μπροστά του Ἄγγελος Κυρίου, κρατῶντας μάχαιρα καί τοῦ εἶπε: «Παφνούτιε, ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι κατακρίνουν τούς ἀδελφούς τους, πρόκειται νά θανατωθοῦν μέ αὐτήν τήν μάχαιρα.
Ἐπειδή ὅμως σύ δέν κατέκρινες, ἀλλά ταπεινώθηκες μπροστά στόν Θεόν, σάν νά ἔκανες ἐσύ τήν ἁμαρτία, γι᾿ αὐτό γράφτηκε τό ὄνομά σου στό Βιβλίο τῆς Ζωῆς».

 * * *

 Τί μᾶς λέγει ὁ Ἀπόστολος Ἰάκωβος; «Μή καταλαλεῖτε ἀλλήλων, ἀδελφοί, ὁ καταλαλῶν ἀδελφοῦ καί κρίνων τόν ἀδελφόν αὐτοῦ καταλαλεῖ νόμον καί κρίνει νόμον.» (Ἰακώβ δ΄ 11). Δηλαδή. Μή κατηγορεῖ ὁ ἕνας τόν ἄλλον ἀδελφοί.
Ἐκεῖνος πού κατηγορεῖ καί καταδικάζει τόν ἀδελφόν του, κατηγορεῖ ὡς μή ὀρθό τόν θεῖο νόμο καί καταδικάζει καί καταφρονεῖ τόν θεῖο νόμο τῆς ἀγάπης. Λέγει ὁ Ἀββᾶς Δωρόθεος ὅτι «Δέν ὑπάρχει τίποτα βαρύτερο, τίποτε χειρότερο, ἀπό τήν κατάκριση ἤ ἐξουθένωση τοῦ πλησίον.
Γιατί νά μή κατακρίνουμε καλύτερα τούς ἑαυτούς μας καί τίς δικές μας ἁμαρτίες; Γιατί ἁρπάζουμε τήν κρίση ἀπό τόν Θεό;» Καί γιατί τό παθαίνουμε αὐτό; Διότι λείπει ἡ ἀγάπη. «Ἡ ἀγάπη καλύπτει πλῆθος ἁμαρτιῶν. Ἡ ἀγάπη δέν σκέπτεται τό κακό, ὅλα τά σκεπάζει».

 * * * 

Ὁ Ὅσιος Μωϋσῆς ὁ Αἰθίοπας (28/8) μᾶς διδάσκει πῶς πρέπει νά ἀποφεύγουμε τήν κατάκριση. Κάποτε στή σκήτη τοῦ Ὁσίου Μωϋσέως τοῦ Αἰθίοπος ἕνας μοναχός ἁμάρτησε καί ἔγινε γνωστή ἡ ἁμαρτία του.
Ἔτσι ὅλοι οἱ μοναχοί τῆς Σκήτης συγκεντρώθηκαν, γιά νά τόν κρίνουν. Κάλεσαν τότε καί τόν Ὅσιο, ὁ ὁποῖος δέν ἤθελε νά πάη. Ἀλλά ἐπειδή τόν πίεσαν καί γιά νά μή φανῆ παρήκοος, πῆγε καί χωρίς, νά θέλη.
Βρῆκε ὅμως μιά σοφώτατη μέθοδο, σάν φρόνιμος πού ἦταν, καί ἔκανε ὅλους καί φοβήθηκαν τήν κρίση τοῦ Θεοῦ καί ἄφησαν τόν ἁμαρτάνοντα ἀτιμώρητον, γιά νά τόν κρίνη ὁ δίκαιος κριτής, ὁ ἐλεήμων καί εὔσπλαγχνος.
Τί ἔκανε; Ἔβαλε πολύ ἄμμο σέ ἕνα τρυπητό ζεμπίλι καί βαστάζοντάς το, ἱδρωμένος καί λαχανιασμένος πῆγε στήν σύναξη. Οἱ ἀσκηταί βλέποντας τήν ἄμμο νά χύνεται πίσω του, τόν ρώτησαν, τί σημαίνει αὐτό πού ἔκανε καί τό φορτίο πού ἔφερε.
Αὐτός τούς ἀπάντησε ἀναστενάζοντας βαρειά. «Αὐτά πού βαστάζω πίσω εἶναι τά ἁμαρτήματά μου τά βαρειά καί ἀμέτρητα, τά ὁποῖα ἔριχνα πίσω, γιά νά μή τά βλέπω καί ἦλθα νά κρίνω τόν ἀδελφό μου γιά ἕνα μικρό ἐλάττωμα χωρίς νά εἶναι συνηθισμένο πάθος σέ αὐτόν».
Ὅταν τά ἄκουσαν αὐτά κοιτάχθηκαν ὅλοι, γνωρίζοντες ὅτι γι᾿ αὐτούς τά ἔλεγε καί ἔτσι ἄφησαν τό ἁμάρτημα τοῦ ἀδελφοῦ, ὁ ὁποῖος πῆρε συγχώρεση ἀπό ὅλους καί πῆγε στό κελί του.

Ὀρθόδοξος Τύπος ἀρ. φύλ. 2072 5 Ἰουνίου 


πηγή

το είδαμε εδώ

ΕΝΩΧ Ο ΡΟΥΜΑΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.

Η αυγή ενός νέου θρησκευτικού Ψυχρού Πολέμου;

Την εποχή της προσάρτησης της Κριμαίας από τη Ρωσία, τον Μάρτιο του 2014, μία σύσκεψη, που δεν απασχόλησε τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Οι επικεφαλής των Ανατολικών Ορθοδόξων Εκκλησιών συνήλθαν υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, για να ανακοινώσουν ότι η Ιερά Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδοξίας θα συγκαλείτο το 2016.

Η ανακοίνωση ήταν αναπάντεχη. Αν και η συζήτηση περί Συνόδου χρονολογείται στη δεκαετία του 1920, η πραγματοποίησή της θεωρείτο αδύνατη, εξαιτίας των διαρκών διενέξεων γύρω από τις αρμοδιότητες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Η παρουσία και μόνον του Ρώσου Πατριάρχη στην Πόλη προκαλεί έκπληξη και αποτελεί σημάδι προσέγγισης μεταξύ των δύο Πατριαρχείων.

Η προτεινόμενη Σύνοδος αποτελεί ιστορική συνέχεια της Δεύτερης Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας του 787 μ.Χ. Ομοιάζει, όμως, και στην Πανορθόδοξη Σύνοδο της Μόσχας το 1948, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του Ψυχρού Πολέμου, υπό την αιγίδα της σοβιετικής ηγεσίας. Η Σύνοδος του 1948 κατέληξε, υπογραμμίζοντας τη θρησκευτική και πολιτική υπεροχή της Ορθοδοξίας και καταδικάζοντας τη Δύση.

Η άρνηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να παραστεί ή να στηρίξει τη Σύνοδο του 1948 σήμανε ότι οι αποφάσεις της ουδέποτε εφαρμόσθηκαν. Μετά την πτώση του κομμουνισμού, όμως, η Ρωσία προώθησε την άποψη της μοναδικότητας του ορθόδοξου πολιτισμού, σε αντιδιαστολή με εκείνον της Δύσης. Η Σύνοδος του 2016, στην Πόλη, φιλοδοξεί να αναπλάσει τις διοικητικές βάσεις του ανατολικού ορθόδοξου κόσμου.

Παρότι τα θέματα προς συζήτηση μένουν ακόμη να αποσαφηνισθούν, τα ερωτήματα γύρω από την Ορθόδοξη διασπορά αναμένεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη δομή της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που επέτρεψε τη μετανάστευση ορθοδόξων από χώρες, όπως η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Ελλάδα στη Δυτική Ευρώπη, θόλωσε τις διαχωριστικές γραμμές και τις αρμοδιότητες. Ποιος είναι αρμόδιος για τους πιστούς στη Δυτική Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ασία και την Αυστραλία; Οι νέες Εκκλησίες θα αναγνωρίζονται ως τμήμα της ευρύτερης Ορθόδοξης κοινότητας; Η Σύνοδος θα ευνοήσει, άραγε, μια προσέγγιση μεταξύ Ορθοδοξίας και Ρωμαιοκαθολικισμού, όπως μπορούμε να εικάσουμε από τις πρωτόγνωρα θερμές σχέσεις Πάπα Φραγκίσκου και Πατριάρχη Βαρθολομαίου;

Η θρησκεία διαδραματίζει, επίσης, περίπλοκο ρόλο στην κρίση της Ουκρανίας, όπου τρεις ανταγωνιστικές Ορθόδοξες Εκκλησίες αναδείχθηκαν μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ. Η Ουκρανική Ουνιατική Εκκλησία –που αναγνωρίζει την πρωτοκαθεδρία του Πάπα και είναι δημοφιλής στη Δυτική Ουκρανία– στηρίζει τη φιλοευρωπαϊκή παράταξη των διαδηλωτών της πλατείας Μαϊντάν του Κιέβου. Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Μόσχας) θεωρείται προσκείμενη στην πολιτική του Κρεμλίνου. Το ενισχυόμενο αντιρωσικό αίσθημα στην Ουκρανία κάνει, όμως, πολλούς να ζητούν από τις μεγαλύτερες Ορθόδοξες κοινότητες την κήρυξη της ανεξαρτησίας τους από τη Μόσχα. Η θρησκευτική αυτή κοινότητα θα μπορούσε να δημιουργήσει τη δεύτερη μεγαλύτερη Ορθόδοξη Εκκλησία, μετά τη ρωσική. 

Στο μεταξύ, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Κιέβου) έχει ήδη ζητήσει την αναγνώρισή της από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μέχρι στιγμής, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος τηρεί ουδέτερη στάση, αναγνωρίζοντας μόνο τις ουκρανικές Εκκλησίες της διασποράς. Η ανακοίνωση, όμως, της Συνόδου του 2016 ίσως οδηγήσει σε, έστω και προσωρινή, παύση της αναγνώρισης νέων Εκκλησιών από το Πατριαρχείο της Μόσχας και τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

Η συνεχιζόμενη διένεξη στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή μπορεί, επίσης, να προσδώσει διεθνή, πολιτισμική διάσταση στη Σύνοδο του 2016. Ενας θρησκευτικός Ψυχρός Πόλεμος, ίσως, υποχρεώσει τις Ορθόδοξες Εκκλησίες να επιλέξουν ανάμεσα στο Πατριαρχείο Μόσχας και το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Οπως εξηγεί η Αλίσια Κουράνοβιτς σε πρόσφατη μελέτη της, η προσπάθεια της Μόσχας να ενισχύσει το κύρος της τοποθετεί την Ορθόδοξη Εκκλησία στην πρωτοκαθεδρία των πολιτιστικών της αξιών. Στη μελέτη αυτή, υποστηρίζει ότι η ιδεολογική διένεξη των Ανατολικών Ορθόδοξων Εκκλησιών με τη φιλελεύθερη διεθνή κοινότητα είναι εμφανής σε τρεις τομείς. Στην αναβίωση του ιδεολογήματος του Ορθόδοξου πολιτισμού, στην αντιπαλότητα της Εκκλησίας με την Ευρωπαϊκή Ενωση και στην επιβίωση των Ανατολικών Χριστιανικών Εκκλησιών και κοινοτήτων στη Μέση Ανατολή. Η Σύνοδος του 2016, όμως, είναι η πιθανότερη θρυαλλίδα ενός νέου Ψυχρού Πολέμου, καθώς προωθεί την ιδεολογική ρητορική του Ορθόδοξου πολιτισμού σε αντιπαλότητα με την κοσμική Δύση.
* Ο κ. Lucian N. Leustean είναι μέλος του Ινστιτούτου Transatlantic Academy, πρωτοβουλία του Γερμανικού Ταμείου Marshall των ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον.
το είδαμε εδώ

Η ΖΩΝΤΑΝΗ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ


  

ellas-ekklhsia

Όταν οι Ιουδαίοι ηττήθησαν και απήχθησαν βιαίως στην Βαβυλώνα, η γη τους δεν ερημώθηκε τελείως. Έμειναν αρκετοί. Άλλοι απ’ αυτούς σκορπίσθηκαν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντος και απετέλεσαν την Ιουδαϊκή διασπορά. Στο τέλος, στην γη των πατέρων τους έμειναν ελάχιστοι, το ‘λείμμα’.  Αυτοί οι ολίγοι τηρούσαν με πείσμα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Καίτοι ο Ναός του Σολομώντος είχε δηωθή. Καίτοι τα ιερά του σκεύη είχαν απαχθή. Καίτοι η Αγία Γη γέμισεν από αλλοφύλους και αλλοθρήσκους.
 Εδουλώθηκαν διοικητικώς  αλλά πνευματικώς έμειναν αδούλωτοι. Ποτέ δεν μετριόνταν. Αγνοούσαν πόσοι είναι. Ήξεραν ότι είναι λίγοι αλλ΄ αυτό δεν παρέλυε την θέλησί τους.
       Κάποτε, κάποιος εδώ [στη Πόλη] στην επαρχία όπου εκμετρώ το ζην, όπου ωσαύτως έχουμε μείνει ελάχιστοι, με ρώτησε: ‘Πόσοι είναι οι κάτοικοι της Αθήνας;’ ‘Εκατό με εκατόν πενήντα’ απήντησα. ‘Με  κοροϊδεύεις;’ ήταν η πρώτη αντίδρασις. ‘Δεν σε κοροϊδεύω καθόλου. Μπορεί να είναι πολλά εκατομμύρια, αλλά εγώ τόσους γνωρίζω. Οι υπόλοιποι είναι για μένα σαν να μην υπάρχουν’.
       Το ίδιο συμβαίνει και στη Πόλη. Αυτοί οι λίγοι, οι απροσδιόριστοι σε αριθμούς Ρωμηοί, ζουν σ’ ένα περιβάλλον πολυπληθές. Εγγίζει τα είκοσι εκατομμύρια. Και όμως αυτοί οι λίγοι υπάρχουν, ζουν, κινούνται σαν να μην υπάρχουν αυτά τα εκατομμύρια. Η Κωνσταντινούπολις είναι γι’ αυτούς ένα χωριό με δύο, τρεις χιλιάδες κατοίκους.  Κι αυτοί οι λίγοι ζουν σαν να είναι πολλοί. Με όλα τα έθιμά τους. Έχουν επίγνωση της ευγενούς καταγωγής των. Γνωρίζουν ότι οι ‘άγγλοι’ [άλλη ονομασία των ‘λεγάμενων’] βλέπουν τον κάθε Ρωμηό σαν γίγαντα. Γνωρίζουν ότι είναι από μια ράτσα ανθρώπων με δυνάμεις και διαστάσεις απεριόριστες.  Γι’ αυτό και οι ‘λεγάμενοι’ στέκονται με δέος, με σέβας θα μπορούσε να πη κανείς μπροστά τους.
       Συνάντησα στα νησιά μια Ρωσσίδα. Παντρεμένη με Ρωμηό αρχιμουσικό, εδώ και χρόνια πολλά. Χήρα τώρα αλλ΄ όχι και απαρηγόρητη. Τα ελληνικά της άψογα και καθαρώς πολίτικα. Έχει ‘λέγειν’ ραπτομηχανής και δη ηλεκτρικής. Μας μιλούσε για ώρα πολλήν για τους ‘άγγλους’ και δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε για ποιούς μιλούσε. Αφού μας είπε πολλά κατέληξε [δηλαδή το ‘κατέληξε’ είναι τρόπος του λέγειν. Σφύριξε το καράβι και έπρεπε να βιαστούμε].. ‘Δεν θέλω να πηγαίνω στην Ελλάδα. Εκεί όλο Χριστό και Παναγία βρίζουν. Εδώ εσείς με το σεις και με το σας μας φέρονται’.
       Και πράγματι οι νουν έχοντες ΄΄λεγάμενοι” συμπεριφέρονται καλώς τους εναπομείναντες. Ίσως γιατί τους θεωρούν ακίνδυνους πια…και δεν είναι όλοι οι ”νουν έχοντες”. Θα ήθελα να μπω στο μυαλό ενός Τούρκου, ενός συγχρόνου, σοβαρού Τούρκου για να μάθω πώς σκέπτεται. Πώς αισθάνεται σε μια Πόλι όπου η ιστορία, μνημεία, κτίρια είναι όλα Ρωμαίικα. Αισθάνεται ντόπιος; Αισθάνεται ότι ο τόπος αυτός είναι δικός του; Αισθάνεται ιδιοκτήτης ή νοικάρης; Όχι να μου πη πώς σκέπτεται γιατί ξέρω καλά το τι θα μου πή. Θέλω να είμαι στο μυαλό του, ώστε να μη, μπορή να με ξεγελάση με ανατολίτικες διπλωματικές πονηριές.
       Πάντως εγώ περπατώντας στα σοκάκια του Beyoglu και του  Cihangir αισθάνομαι σαν να είμαι στην Ελλάδα. Σε μια συνοικία των Αθηνών όπου Αλβανοί, Βούλγαροι, Πακιστανοί, Κούρδοι και Μαύροι δίνουν άλλο χρώμα, εκτός από ελληνικό. Βλέπω παντού ελληνικές επιγραφές. Κυρίως εκεί που δεν φθάνουν για να τις αφανίσουν. Βλέπω χρονολογίες από Χριστού [έχει σημασία αυτό γιατί οι Τούρκοι χρησιμοποιούν την Εγείρα, 641 χρόνια μετά], του ΙΘ΄ αιώνος. Βλέπω πολυκατοικίες χτισμένες σε εποχή που στην Αθήνα τα διώροφα θεωρούνταν ουρανοξύστες. Περπατώ και αισθάνομαι ότι είμαι στον τόπο μου. Η γλώσσα άλλαξε. Η πίστις άλλαξε. Αλλά τα κτίρια μένουν. Κι αν ”οι ουρανοί διηγούνται δόξαν Θεού, ποίησιν δε χειρών Αυτού αναγγέλλει το στερέωμα”. Δόξαν Ρωμηοσύνης και ποίησιν Ρωμηών αρχιτεκτόνων και μαστόρων αναγγέλλουν αυτά τα μεγαλοπρεπή οικοδομήματα.
       Όπως δεν είναι η Ακρόπολις που χαρακτηρίζει την Αθήνα, αλλ’ είναι και η Πλάκα, έτσι και την Πόλι δεν την χαρακτηρίζει μόνο η Αγία Σοφία ή τα κάστρα της, αλλά κι αυτές οι συνοικίες, αυτά τα κτίρια που αποπνέουν άρωμα Ρωμηοσύνης.
       Είναι αυτά τα κτίρια που χαμογελούν και αγάλλονται όταν βλέπουν κάποιο περαστικό να τ’ αποθαυμάζει και να τους μιλάη στη γλώσσα τους, στα ελληνικά. Είναι αυτά τα κτίρια που σε χαιρετούν εγκάρδια όταν κοντοστέκεσαι και τα δείχνεις με το δάχτυλο. Ήταν κι αυτό ρωμαίικο. Είναι αυτά τα κτίρια που κλαίνε όταν τα αντιπαρέρχεσαι, φεύγεις και χάνεσαι. Είσαι ο οικείος, ο δικός τους άνθρωπος. Είσαι αυτός που τα καταλαβαίνει. Αυτός που τον καταλαβαίνουν. Αν τα άψυχα είχαν ψυχή, στεναγμοί και δάκρυα θα έρρεαν από τα παράθυρα και τους εξώστες που δεν τα στολίζει πια βασιλικός και μαντζουράνα. Αυτοί οι ετοιμόρροποι τοίχοι δεν καταρρέουν γιατί περιμένουν τον ρωμηό τον μάστορα. Αυτές οι σαραβαλιασμένες πόρτες που χέρι στοργικό δεν τις έβαψε ποτέ από τότε..στέκουν ορθές και περιμένουν..Να έλθη ο νοικοκύρης. Να ‘ρθουν αυτοί που τα πονούσαν γιατί ήταν ο ιδρώτας τους, το αίμα τους, η ζωή τους. Παρακαλώ σας όταν περάσετε απ’ εκεί μη πείτε ότι οι νοικοκυραίοι δεν θα ξανάρθουν πια. Αφίστε να περιμένουν. Η προσμονή τα κρατάει όρθια.
       Αυτοί οι λίγοι δεν είναι οι κακομοίρηδες, αυτοί που δεν έφυγαν γιατί δεν μπορούσαν να φύγουν. Όχι! Οι περισσότεροι έμειναν γιατί δεν θέλησαν να φύγουν.. Στο προαύλιο του Πατριαρχικού ναού μια Πολίτισσα συζητεί με δυο κοπέλλες, πνευματικά μου τέκνα. Είναι κι αυτές ερωτευμένες με τη Πόλι. Λέγει λοιπόν η ελαφρώς ηλικιωμένη Πολίτισσα: ”Είδατε πώς κατήντησαν την Πόλι μας; Έπρεπε να την γνωρίζατε παληά, στις δόξες της. Εγώ είμαι απ’ εδώ. Εδώ γεννήθηκα, εδώ θα πεθάνω. Δεν έφυγα ποτέ απ’ εδώ. Ούτε που μ’ ενδιαφέρει να πάω πουθενά. Όταν με ρωτούν, δεν λέγω ότι είμαι Πολίτισσα, λέγω ότι είμαι Κωνσταντινουπολίτισσα. Κωνσταντινούπολις λέγεται η Πόλι μας. Ας λένε ότι θέλουν οι ΄λεγάμενοι’. Δεν λέγεται Ισταμπούλ. Κωνσταντινούπολις λέγεται”.
       Έχουν επίγνωσι αυτοί οι λίγοι. Έχουν πνευματική ταυτότητα.. Η συζήτησις στην Ρωμαίικη ψαροταβέρνα είχε ανάψει. Όσο να ψηθούν τα ψάρια. Τι σημαίνει Ρωμηός, τι Ρωμηοσύνη. Ποιοί είναι οι Ρωμηοί. Προσπαθούσα να βγάλω τους συνομιλητές μου απ’ τη στενότητα του ελλαδισμού. Αγωνιζόμουν να τους κάνω να καταλάβουν την Οικουμενικότητα της Ρωμηοσύνης. ”Και εμείς τί είμαστε;” επιμένει ο ελλαδικός. ΄΄Εμείς είμαστε Ρωμηοί, κάτοικοι της Ελλάδος. Και εφόσον είμαστε υπήκοοι αυτού του κράτους είμαστε, ή μάλλον λεγόμαστε και Έλληνες.” Ο ”Ρωμηός” έχει ευρύτερη έννοια από τον ΄΄Έλληνα”. Όπως ο Ρουμελιώτης ή ο Μωραΐτης είναι Έλληνας. Αλλά το ‘Ρουμελιώτης’ και το ‘Μωραΐτης’ είναι έννοιες στενότερες από το ‘Ελληνας’. ”Οι εδώ τί είναι;” ερωτά ο αεί επιμένων. ”Αυτοί εδώ είναι Ρωμηοί, το ίδιο με μας. Μόνο που έχουν τουρκικήν υπηκοότητα, εφ’ όσον μένουν εδώ”. Είμαστε όλοι το ίδιο. Ρωμηοί της Ελλάδος, Ρωμηοί της Κύπρου, Ρωμηοί της Πόλης. Δεν μπορούσε να καταλάβη. Εν τω μεταξύ έρχεται η πιατέλα με τα ψάρια. Ακούει ο εστιάτωρ τη συζήτησι. ‘Επεσε πάνω στην ερώτησι: ”Και ποιοί είναι οι Ρωμηοί”, απαντά ο εστιάτωρ αυτόκλητος: ”Εμείς είμαστε οι Ρωμηοί”. Η απάντησις εδόθη. Η συζήτησις τελείωσε. Primun edere, deide philosophare.
       Παρευρέθην σε δύο εκδηλώσεις: Η μία στα τέλη Φεβρουαρίου 2000. Στο Ελληνικό Προξενείο. Στο Πέραν. Ένα κτίριο του ΙΘ΄ αιώνος, πλήρως ανακαινισμένο, χάρμα οφθαλμών. Παλαιό μετόχι του Παναγίου Τάφου. Έχει μέσα παρεκκλήσιον του οσίου ημών Σάββα του Ηγιασμένου. Θα τιμούσαν την έξοδο από την υπηρεσία της γνωστής τοις πάσι διδασκαλίσσης Σουλτάνας Αμπατζή. Παρών ο Πατριάρχης, ιεράρχαι, λοιποί κληρικοί και το κυριώτερο, κόσμος πολύς. Κόσμος σοβαρός. Άνθρωποι απ’ όλα τα μέρη της Πόλης. Μέχρι στην σκάλα. Ομιλία του Προξένου, η ομιλία της τιμωμένης, η ομιλία του Πατριάρχου. Λόγια θερμά, ατμόσφαιρα ζεστή, άνθρωποι ζωντανοί, ανθοδέσμες, χαρά, συγκίνησις, δάκρυα, γέλια. ‘Ολα για τη δασκάλα που για πάνω από σαράντα χρόνια προσέφερε την καρδιά της, το είναι της, την ύπαρξί της για τα παιδιά της Ρωμηοσύνης. Για την γλώσσα, την πίστι, την ταυτότητα. Και μετά τα κεράσματα, ο μπουφές, τα παπιγιόν των γκαρσονιών. Τα αναψυκτικά, οι περιφερόμενοι [και αμέσως αδειάζοντες] δίσκοι. Χαιρετούρες, συστάσεις, χειροφιλήματα. Η Ρωμηοσύνη ζη και το χαίρεται…
        Η άλλη φορά ήταν στα Νοσοκομεία μας.  Στο Μπαλουκλή. Κυριακή των Μυροφόρων. Πρώτα Πατριαρχική και Συνοδική Θ. Λειτουργία στη Μονή. Μετά δεξίωσις. Τρισάγιον υπό του Πατριάρχου στο παρακείμενο κοιμητήρι. Κατόπιν στα Νοσοκομεία. Μια αίθουσα καινούργια, φρεσκαρισμένη ίσως, αλλά φαίνεται σαν καινούργια. Χωράει πάνω από τριακόσια άτομα. Τραπέζια, καρέκλες, τραπεζομάνδηλα. Τραπέζωμα πολυτελείας. Τα φαγητά ακόμη καλύτερα. Η ομογένεια παρούσα. Μια χαρμόσυνη αναστάσιμη ομήγυρις. Με ομιλίες, ευχές και..μπηχτές. Πώς θα ήταν ρωμαίικο πανηγύρι..  Διερωτώμαι: Πώς καταφέρνουν αυτοί οι άνθρωποι να διοργανώνουν τέτοιες συνεστιάσεις, να ξενίζουν τόσα άτομα και να σε κάνουν να ξεχνιέσαι ότι βρίσκεσαι σε τόπο πολλές φορές εχθρικό; Και τα γέλια, τα πειράγματα, τα αστεία είναι αυθόρμητα, γεμάτα ζωντάνια. Ζωντάνια που εκπλήσσει.  Τ’ ακούς γοργόνα;  Δεν σου είπα ψέματα..
       Νομίζω ότι την αγάπη του ”λείμματος” για την Πόλι του, όχι απλώς την Πόλι , την Πόλι ”του” εκφράζει κατά κάποιον μοναδικό τρόπον ένας γηραιός Μητροπολίτης του Θρόνου: ”Αρρώστησα βαρειά. Πήγα στην Αθήνα. Νοσηλεύθηκα σε Νοσοκομείο. Έφθασα μέχρι το θάνατο. Ένα μόνο σκεπτόμουν, ένα έλεγα στους συγγενείς μου. Για ένα προσευχόμουν. Να γυρίσω ζωντανός, να πεθάνω στη Πόλι, στην Πόλι μου”…
       Είχα μια ενδόμυχη επιθυμία. Να μπώ σε ρωμαίικο σπίτι. Δεν το είχα πει σε κανένα. Έλεγα εν εαυτώ: Θάρθη η ώρα που κι’ αυτό θα γίνη. Η επιθυμία μου αυτή δεν ήταν από περιέργεια. Ήθελα μόνον και μόνον να νοιώσω τη χαρά ότι υπάρχει στην Πόλι ρωμαίικο σπίτι. Ανοιχτό, πρόσχαρο, γεμάτο αισιοδοξία. Είχα δει σε βιβλία φωτογραφίες από κάποια ερείπια και κάποιες αχνές μορφές να κατοικούν μέσα σ’ αυτά. Είχα διαβάσει λεζάντες ”ο τελευταίος Ρωμηός ή Ρωμηά” και τα παρόμοια.  Μ’ αξίωσεν ο Θεός και μπήκα. Προσκεκλημένος. Δεν ξέρετε πόσο χάρηκα. Ήταν σαν να μπήκα στο Άγιο Βήμα. Ένα διαμέρισμα ολόφωτο. Με εικονοστάσι, με το καντήλι αναμμένο. Με ωραία κάδρα στους τοίχους από τα νησιά τα δικά μας, τα ελληνικά νησιά. Με γέλια, με κεράσματα, με καφεδάκι. Με τους αναπαυτικούς καναπέδες, με μπαλκονάκι γεμάτο λουλούδια. Στο τραπέζι του μπαλκονιού το πλεχτό, το κέντημα για τις ώρες της αναμονής. Του άντρα, του γιού. Η τηλεόρασι σε ειδήσεις ελληνικές. Μεγάλη ευλογία για τους ομογενείς. Ακούν την γλώσσα μας, μαθαίνουν τι γίνεται στον έξω κόσμο. Γελούν με τα παληά ελληνικά έργα. Με την Βασιλιάδου, τον Αυλωνίτη, τον Λογοθετίδη που ήταν και πατριώτης τους.  Η..θεία απ’ το Σικάγο γίνεται η δασκάλα της ελληνικής γλώσσης. Πού να το ήξερε η μακαρίτισσα..
        Τι κι αν στο πάνω πάτωμα μένει εβραϊκή οικογένεια; Τι κι αν στο κάτω πάτωμα μένουν Αρμένιοι; Τί κι αν στο διπλανό μένουν Τούρκοι; Μόλις με το ”καλώς ορίσατε, περάστε”, κλείνει και η πόρτα πίσω σου, όλα αλλάζουν, όλα ξεχνιούνται. Ζης, αναπνέεις άλλον αέρα. Αέρα ζείδωρο, ρωμαίικο.  Μεγάλη ευλογία να πιης καφέ σε σπίτι ρωμαίικο, εκεί στην καρδιά της Ρωμηοσύνης, στην Πόλι. Κι’ ακόμη όταν σε καλούν σε δείπνο. Με λακέρδα και γαράτα φτιαγμένα απ’ τον νοικοκύρη. Με γιαλαντζή ντολμάδες και σπανακόπιττα στο τέλος, για να φύγη το ψάρι’, φτιαγμένα απ’ την νοικοκυρά. Κι η τηλεόρασι να παίζει έργο με τον Λ. Κωνσταντάρα.  Σκέτη απόλαυσις.
       Έθιμα διατηρούνται πολλά. Βεβαίως όχι όλα. Ιδίως τα συλλογικά έθιμα, πανηγύρια, γλέντια, εξοχές και ξέφωτα. Διατηρούνται αυτά που δεν απαιτούν  ΄΄πολυκοσμία”…

                          ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΥΣ 1.830

        350.000. Τόσοι ήσαν κατά τους μετριωτέρους υπολογισμούς οι Ρωμηοί της Πόλης στις αρχές του εικοστού αιώνος. Και ήσαν τόσοι, όταν οι Τούρκοι ήσαν μόλις εξακόσιες χιλιάδες και οι υπόλοιποι, Αρμένιοι, Εβραίοι και Φραγκολεβαντίνοι εκατόν πενήντα χιλιάδες, όλοι μαζί. Τα χρόνια πέρασαν. Πέρασαν και οι δόξες. Πιέσεις, φόροι, στρατεύσεις, καταστροφές, απελάσεις. Φόβος και τρόμος έπεσε στην ομογένεια. Και συνεχώς αιμορραγούσε. Διαρκής συρρίκνωσις που άλλην όμοιά της η ιστορία δεν θα επιδείξη.
       Και εφέτος ήλθεν η είδησις. Εγράφη σε πολίτικες εφημερίδες που εκδίδονται στην Αθήνα: Οι ομογενείς στην Πόλι αριθμούνται σε 1.830. Δυσάρεστος η είδησις. Και την ώρα που ήλθε η εφημερίδα κρατούσα στα χέρια μου την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους. Διάβαζα το τελευταίο κεφάλαιό της. Την άμυνα της Ελλάδος απέναντι στον πανίσχυρο Άξονα. Γραμμή Μεταξά, οχυρά Ρούπελ. Απρίλιος του 1941. Η επίθεσις των Γερμανών ήτο λυσσαλέα. Αλλά και η άμυνα αποτελεσματική. Τέτοιαν άμυνα δεν την περίμεναν. Τα οχυρά ξερνούσαν φωτιά και σίδερο. Οι απώλειες μεγάλες. Η προέλασις καθυστερούσε. Οι Γερμανοί βιάζονταν να κάμψουν την αντίστασι. Να φθάσουν ως το Ταίναρο, ως την Κρήτη. Η Θεσσαλονίκη είχεν ήδη καταληφθή αλλ’ οι αμυνόμενοι στα οχυρά  συνέχιζαν απτόητοι την μάχη. Ώσπου η Γιουγκοσλαβία κατέρρευσε μέσα σε τρεις ημέρες. Τα οχυρά κυκλώθηκαν. Τα πυρομαχικά, τα τρόφιμα σώθηκαν. Και άρχισεν ένας άνισος αγώνας μέσα στις στοές, μέσα στα σκοτάδια, σώμα με σώμα. Οι λίγοι που απέμειναν αποκαμωμένοι από την  αϋπνία, νηστικοί, ψειριασμένοι, καταπληγωμένοι ,παραδόθηκαν. Και έκπληκτοι οι Γερμανοί αξιωματικοί είδαν να βγαίνουν απ’ τα οχυρά φαντάσματα. Και ήλθεν η διαταγή από το Βερολίνο: Τιμήστε αυτούς τους αγωνιστές. Τους πρέπει κάθε σεβασμός. Είναι ήρωες. Και έτσι αυτοί οι ηρωικοί μαχητές παρήλασαν με τον οπλισμό τους μπροστά στο γερμανικό σύνταγμα που απέδιδε τιμές.
       Συλλογίζομαι:  Σ’ αυτούς τους λίγους που απέμειναν στην Πόλι, σ’ αυτούς τους εκατόν πενήντα του Γηροκομείου, τους πενήντα του φρενοκομείου, σ’ αυτούς που μάχονται σε κάποια οχυρά, στο Κουρτουλούς, στο Τζιχανγκίρ, στον Άγιο Στέφανο και όπου αλλού, χωρίς βοήθεια ουδενός, χωρίς στοργή, χωρίς αγάπη, χωρίς συναίσθησι καθήκοντος, δεν τους πρέπει τιμή, δόξα, σεβασμός;
       Αν δεν μπορούμε να μιμηθούμε τον Χριστό μας γιατί τα πάθη μας μάς εμποδίζουν, ας μιμηθούμε τουλάχιστον εκείνους που απέδωσαν τιμές στους μαχητές του Ρούπελ!!

*[Αποσπάσματα από το βιβλίο  ”Μια γοργόνα στον Κεράτιο”, έκδοσις τρίτη. Του αρχιμ. Δοσιθέου, Ηγουμένου Ιεράς Μονής Τατάρνης Ευρυτανίας]

Γιατί στην Ορθοδοξία δεν έχουμε γυναίκες κληρικούς;

 Η Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Παράδοση αποκλείει τη χειροτονία των γυναικών:

Α) Για ιστορικοθεολογικούς λόγους και κυρίως γιατί ο Ιερέας είναι τύπος του θεανδρικού (Θεός+άνδρας) προσώπου του Ιησού. Ο Κληρικός κλήθηκε όχι να καταλάβει μια βιοποριστική εργασία, αλλά για να είναι μέτοχος της Ιερωσύνης του Χριστού.

Β) Γιατί ο ίδιος ο Χριστός δεν επέλεξε καμία γυναίκα για απόστολο.

Γ) Γιατί αν κάποια γυναίκα έπρεπε να κατείχε ιερατικό αξίωμα αυτή θα ήταν η ίδια η Θεοτόκος αφού αξιώθηκε να γίνει μητέρα του σαρκωθέντος Υιού και λόγου του Θεού. (Και μόνο το παράδειγμα της Θεοτόκου είναι αρκετό ως απάντηση).

Δ) Στην ίδια την αποστολική παράδοση κατά την οποία οι Απόστολοι συμβαδίζοντας και συνεχίζοντας το παράδειγμα του Κυρίου, ουδέποτε χειροτόνησαν γυναίκα.

Πώς συμμετέχει η γυναίκα στην Ορθοδοξία;

Με πάμπολλους και ουσιαστικούς τρόπους
- Ως Πρεσβυτέρα, συν-διακονώντας με τον Ιερέα

- Τα περισσότερα φιλανθρωπικά έργα βασίζονται στις δραστηριότητες γυναικών κυρίως.

- Η παροχή βοήθειας σε ασθενείς, φτωχούς, και κυρίως ηθική ενίσχυση προβληματικών οικογενειών, παραστρατημένων γυναικών, εγκαταλελειμμένων παιδιών, είναι αρμοδιότητες εκκλησιαστικές, που επωμίζονται κυρίως οι Γυναίκες.

- Η Γυναίκα (όπως βέβαια και κάθε βαπτισμένος Ορθόδοξος) μπορεί να τελέσει και αυτή, το μυστήριο του «βαπτίσματος της ανάγκης» ή «αεροβάπτισμα».


  το είδαμε εδώ

ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΟΙ ΜΑΣ ΦΙΛΟΙ


του  Αρχιμ.   Γρηγορίου  Κωνσταντίνου    Δρ.  Θ.


Η Κυριακή των Αγίων Πάντων αποτελεί προέκταση της Μεγάλης Εορτής της Πεντηκοστής, της καθόδου του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία. Αυτή η κάθοδος συγκροτεί τον θεσμό της Εκκλησίας, ως Σώμα Χριστού και καθιστά κάθε πιστό μέλος της κοινωνό της πνευματικής οικογένειας με προσανατολισμό την Βασιλεία του Θεού.
Η πληθώρα των προσώπων της εορτής των Αγίων Πάντων, ενέργεια της  θείας Χάρης, κινείται μέσα σε διάφορους τόπους, χρόνους, αξιώματα, θέσεις και επαγγέλματα, που όλα μαζί μας φανερώνουν την βίωση της εν Χριστώ ζωής. Οι Άγιοι Πάντες, γνωστοί και άγνωστοι, δεν μας προσφέρουν μια σελίδα από την επί της γης παρουσία τους ή μια καλή συμπεριφορά και μόνον, αλλά όλη την εν γένει ζωή τους.
Οι Άγιοι μάς καλούν στην μετοχή της αγιότητας του Χριστού, που ως παραδείγματα, μέσα από τα μαρτύρια και τα βασανιστήρια, τις στερήσεις και τις κακουχίες, την άσκηση και τα ασκητικά παλαίσματα, μας λένε ότι δεν έχει σημασία το κόστος. Το κόστος αυτό, είναι μικρό, είναι περιορισμένο, είναι πρόσκαιρο. Γι’ αυτό βλέπουμε με χαρά να προσέρχονται στο μαρτύριο, χιλιάδες χριστιανοί, μοναχοί, πιστοί, ιερείς, μη υπολογίζοντας στο πρόσκαιρο, αλλά στο αιώνιο.
Κοινά γνωρίσματα των Αγίων Πάντων είναι, η ομολογία του Χριστού, η πτωχεία του πνεύματος, η ταπείνωση, πλούσιος ο βίος με αρετές και η ταπεινοφροσύνη. Οι Άγιοι Πάντες ομολόγησαν τον Χριστό, όχι με τα χείλη, αλλά και με τις πράξεις τους, όχι με την ηθική άλλα με τον τρόπο που ζούσαν την εν Χριστώ καινή Κτίση και την παρουσία του Αγίου Πνεύματος στην Εκκλησία. Επιπροσθέτως ομολόγησαν τον Χριστό, όχι νομικίστικα, με κραυγαλέες ανούσιες φωνές, αλλά με νέο ήθος, αυτό της αγιότητας. Πολλές φορές αποκτούμε ανοσία μεταξύ της ομολογίας και των έργων μας, διχοτομούμε την πίστη από την πράξη, πράγμα που σε κανέναν Άγιο της Εκκλησίας μας δεν συναντάμε. Πίστη άλλωστε χωρίς έργα είναι νεκρή. Τα κατορθώματα των Αγίων Πάντων, που μνημονεύει ο Απόστολος Παύλος σε μια από τις επιστολές του, έγιναν γιατί οι Άγιοι είχαν πίστη ακράδαντη, ελπίδα βέβαιη στον Χριστό, αποτυπωμένη στην ζωή τους.
Να μερικές πράξεις ομολογίας του σήμερα!
Ζούμε σε μια σύγχρονη κοινωνία και είμαστε συνεχώς σε θέσεις και αντιθέσεις, σε προβλήματα και κοινωνικές καταστάσεις, στην καθημερινή μας βόλτα στην αγορά, σε διχογνωμίες συζητήσεων μεταξύ μας. Φοβόμαστε να κάνουμε τον Σταυρό μας, άλλοι ίσως ντρέπονται να το κάνουν, όταν περνούν από μια Εκκλησία ή όταν βρίσκονται σε ένα εστιατόριο. Στο χώρο εργασίας μας μπορεί να μας χλευάσουν και   περιγελάσουν. Η ομολογία μας όμως δεν πρέπει να είναι χλιαρή και ανούσια, δεν πρέπει να είναι περισσότερο αντίδραση αρνητική για τους άλλους. Αυτές είναι περιπτώσεις που οδηγούν στην ανάγκη προσευχής και παρακλήσεως στους Αγίους Πάντες για να μας ενισχύσουν. Οι Άγιοι πλημμυρισμένοι από την χάρη του Αγίου Πνεύματος ήταν ήρεμοι και γαλήνιοι, δεν προσπαθούσαν να πείσουν κανέναν και για τίποτα, θέλησαν να μεταδώσουν αυτό που ζούσαν. Αυτό το νέφος των μαρτύρων, Πάντων των Αγίων, υπέμειναν καρτερικά τους βασανισμούς και τα μαρτύρια. Αυτά όλα φανέρωναν τους πραγματικούς αγώνες. Τίποτα δεν ήταν ευχάριστο, ήταν πολύ δύσκολες και σκληρές οι δοκιμασίες.
Ο Θεός σήμερα μάς προσφέρει μια υπενθύμιση, μια μνήμη, όχι ιστορική αλλά διαχρονική. Το νέφος των μαρτύρων, αναμένει και εμάς, προσμένοντας και την δική μας είσοδο στην Βασιλεία του Θεού. Το νέφος των μαρτύρων μας, υπέμεινε μέχρι τέλους. Να ένα ενθαρρυντικό σημείο. Ήταν και αυτοί άνθρωποι, όπως είμαστε και εμείς. Υπέστησαν και αυτοί πολλά. Είχαν πειρασμούς και δοκιμασίες, δυσκολίες και πάλη ανάμεσα στην αγιότητα και την αμαρτία. Όπως οι Άγιοι πέτυχαν, έτσι μπορούμε και εμείς να πετύχουμε αν το θελήσουμε.

Τους Άγιους Πάντες, τους γνωστούς και τους αγνώστους πρέπει να τους έχουμε συνοδοιπόρους, φίλους και οικείους, ως φίλους του Θεού. Έχουμε και φίλους που δεν τους γνωρίζουμε και αυτοί όμως  είναι δίπλα μας. Τέτοια φιλία, ίσως με τα κοσμικά δεδομένα ανύπαρκτη, απίστευτης οικειότητας και αλληλοβοηθείας, έχουμε μόνο μέσα στην Εκκλησία. Ας μην τους λησμονούμε. Δεν θα χάσουμε.

Από τον Θεό δεν μπορείς να ξεφύγεις. Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς


 Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς

Εάν ξεφεύγεις από τον Θεό, δεν θα σε κυνηγήσει, αλλά θα σε περιμένει.

Σε όποιο δρόμο βαδίζεις, θα συναντήσεις τον Θεό. Όμως, εάν δεν αναγνωρίσεις τον Θεό κατά τη συνάντηση, το ταξίδι σου θ’ ακολουθεί η απελπισία, σαν το ταξίδι προς το νεκροταφείο.

Σε όποια πόρτα να χτυπήσεις, ο Θεός θα σου ανοίξει. Εάν ο Θεός δεν σου ανοίξει, καμία πόρτα δεν θα ανοίξει.

Το γνώρισμα του ζώντος Θεού έχει ως πρώτη μεγαλειώδη επίπτωση, την υπερδύναμη της ζωής επάνω στο θάνατο. Μη αναγνώριση του Θεού έχει ως πρώτη φοβερή επίπτωση, την υπερδύναμη του θανάτου επάνω στη ζωή. Στη πρώτη περίπτωση μπορούμε να πούμε: όλη αυτή η λάμψη της ζωής διά του σκότους του θανάτου θα τελειώσει μ’ ένα μεγαλειώδες πυρ της ζωής, στο οποίο ο θάνατος θα καεί. 
Στη δεύτερη περίπτωση μπορούμε να πούμε: όλη αυτή η βία του θανάτου επάνω από τις αδύναμες σπίθες της ζωής θα τελειώσουν μ’ ένα ακίνητο σκοτάδι και σιωπή, στα οποία ο θάνατος αιώνια θα ξεκουράζεται.

Εάν σβήσεις τον Θεό από το σύμπαν, θα έχεις σβήσει τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου, και θα έχεις παραδοθεί στο θάνατο· αυτή είναι τελική καταστροφή του «όλου» και των «όλων» από την μία ακτή έως την άλλη ακτή του χρόνου και του χώρου.

Μάταια φεύγεις από τον Θεό, δεν μπορείς να κρυφτείς. Αυτός, όντως, δεν θα σε κυνηγά, αλλά θα σε περιμένει. Όμως, δεν θα σε περιμένει μόνο στη θέση όπου εσύ τον άφησες, θα σε περιμένει σ’ όλες τις γραμμές και τις γωνίες του κόσμου.

Ευκολότερα θα προτρέξεις κάτω απ’ το φεγγάρι πάρα απ’ τον Θεό. Όντως, ευκολότερα θα ξεφύγεις από τον αέρα, παρά από τον Θεό.



«Στοχασμοί περί καλού και κακού» έκδ. «Εν πλω», σ. 45-46.
πηγή

Ο Γέροντας Ισαάκ Αθωνίτης ψάλλει με την φανταστική φωνή Του

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου στο Σκευοφυλάκειο του Ναού της Αναστάσεως





Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.



Στο Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα αποθησαυρίζεται και το αδιάφθορο (αριστερό;) χέρι του Μεγάλου Βασιλείου, Πατέρα της Εκκλησίας, κορυφαίου θεολόγου του 4ου αιώνα και ενός από τους Τρεις Ιεράρχες, που θεωρούνται προστάτες της παιδείας.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου βρίσκεται μέσα σε ασημένιο μεταβυζαντινό κιβωτίδιο, εντός επίχρυσης ειδικής λειψανοθήκης που επιτρέπει τη θέα στο σεπτό λείψανο. Η λειψανοθήκη φέρει στην πάνω πλευρά της παράσταση του Μεγάλου Βασιλείου με την επιγραφή Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ και περιμετρικά αφιερωτική επιγραφή, η οποία όσο επιτρέπουν οι φωτογραφίες διαβάζεται στη μία πλευρά της λειψανοθήκης ως εξής: + ΧΕΙΡ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΑΦΙΕΡΩΘΕΙΣΑ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΕΝ ΕΤΕΙ ...

Οι υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στη λειψανοθήκη από την Daria Segal, φωτογράφο και μεταπτυχιακή φοιτήτρια της ιστορίας της τέχνης στην Ακαδημία Τέχνης και Σχεδίου Bezalel στα Ιεροσόλυμα, η οποία ετοιμάζει εργασία σχετικά με το σεπτό λείψανο (κάρα) της Αγίας Παρασκευής, τετάρτης αδελφής της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδος, το οποίο επίσης αποθησαυρίζεται στο Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα.
 
Δείτε τις φωτογραφίες παρακάτω:



Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου (η πάνω πλευρά).
Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το ασημένιο μεταβυζαντινό κιβωτίδιο που περιέχει το λείψανο του Μεγάλου Βασιλείου.
Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
+ ΧΕΙΡ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΑΦΙΕΡΩΘΕΙΣΑ
Μέρος της αφιερωτικής επιγραφής της λειψανοθήκης με το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου.

 Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.

Το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου. Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα. http://leipsanothiki.blogspot.be/
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΕΝ ΕΤΕΙ ... 
Μέρος της αφιερωτικής επιγραφής της λειψανοθήκης με το αδιάφθορο χέρι του Μεγάλου Βασιλείου.

 Σκευοφυλάκειο του Ιερού Ναού της Αναστάσεως, Ιεροσόλυμα.
πηγή

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...