Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Ιουνίου 25, 2011

Σκανδαλισμὸς


Κάποιος δελφς ρώτησε τν ββ ωάννη:
-ν κάνω μία δουλει μ τρόπο πο θεωρ σωστό, κα κάποιος, χωρς ν χει δίκιο, μο λέει ν τν κάνω λλις, πρέπει ν το δώσω ξηγήσεις, ν σωπάσω, ποφεύγοντας τσι τν κενοδοξία;
-ν δν εναι παραίτητες ο ξηγήσεις, σώπασε, ποκρίθηκε γέροντας. ν μως πόθεση σκανδαλίζει τν δελφό σου, πολέμησε τν κενοδοξία, (ξήγησέ του πς χει τ πράγμα) κα νάπαυσε τν.
-ν κάνω κάτι θικ διάφορο, ρώτησε δελφός, πο δν περιέχει δηλαδ στοιχεο μαρτίας, κα ξέρω πς, ν μ δε νας δελφός, θ σκανδαλιστε ναντίον μου, γι’ ατ τ κρύβω π κενοδοξία – πειδ ντρέπομαι ν μ δε- φείλω ραγε ν μν τ κρύψω γι ν μ νικηθ π τν κενοδοξία, ν τ κρύψω γι ν μν προκαλέσω τ σκάνδαλο; ν πάλι δν ξέρω μ βεβαιότητα τι δελφς σκανδαλίζεται λλ’ πλς τ ποθέτω, τί ν κάνω;...


-ν καρδιά σου, πάντησε γέροντας, σ πληροφορε τι σκανδαλίζεται δελφός σου, σκέπασε τ πράγμα κα μν τν βάλεις σ λογισμούς. ν πάλι δν εσαι βέβαιος γι’ ατό, λλ μόνο τ ποθέτεις, μ νοιάζεσαι.
-ν π σ κάποιον ναν πειραχτικ λόγο κα δν τν καταλάβει, τί εναι καλύτερα, ν το ζητήσω συγγνώμη, ν σωπάσω κα ν μν το δημιουργήσω λογισμούς;
-ν δελφς δν καταλάβει τι τν πείραξες, σώπα κα μν το προξενήσεις ταραχή. Φρόντισε μως ν μετανοήσεις νώπιόν του Θεο γι’ ατό.
-Πές μου, πάτερ, ρώτησε πάλι δελφός, τί λογς εναι λευθερία στν καθημεριν ζω κα πς πρέπει ν τ χρησιμοποιομε;
-λευθερία εναι λήθεια πο λέγεται φανερά. ν λ.χ. χει κανες νάγκη π τροφ νδυμα ποιοδήποτε λλο πράγμα, φείλει ν τ λέει καθαρ σ’ κενον πο μπορε ν το δώσει. Γιατί δν πρέπει ν κάνουμε χρήση ατς τς λευθερίας μ τν κάθε νθρωπο, λλ μόνο μ πρόσωπα πο εναι καν ν τ δεχθον χωρς ν σκανδαλιστον.
ποιος χει διάκριση, οκοδομεται κα χαίρεται μ’ ατ τν λευθερία, ν ποιος δν χει, σκανδαλίζεται. Κα πρέπει ατς πο τ χρησιμοποιε, ν μν τ κάνει μπαθώς, γι τν κανοποίηση δηλαδ το πάθους πο τν νοχλε, λλ γι τ θεραπεία τς νάγκης. ν λοιπν οτε πρόσωπο σκανδαλίζεται οτε πάθος ποβόσκει, τότε μπορε ν γίνει χρήση τς λευθερίας.
ν μως κάποιος σκανδαλίζεται π τ χρήση τς λευθερίας μας, πρέπει ν σκομε οκονομία κα ν μν τ χρησιμοποιομε πρόσεκτα. ρχεσαι, γι παράδειγμα, π κοπιαστικ ργασία πεινασμένος, κα θέλεις ν φς νωρίτερα π τν καθορισμένη ρα. νας λλος μως σ κούει ν τ λς σ βλέπει ν τ κάνεις, κα σκανδαλίζεται. ζητς κάποιο πράγμα, κα δν οκοδομεται δελφς πο σ κούει. Σ τέτοιες περιπτώσεις θ πρέπει ν πευθυνθες διαιτέρως γι τ πράγμα πο ζητς σ’ κενον πο εναι σ θέση ν σο τ δώσει, στε ν φυλαχθε τσι βλαβς λογισμς το δελφο. Καθς λοιπν επαμε, εναι καλ λευθερία, ταν μως χρησιμοποιεται μ φόβο Θεο.
Ατ τν λευθερία τν καταστρέφεις μ τν ξς τρόπο: ν χρειάζεσαι να πράγμα κα δν πευθυνθες σ’ κενον πο μπορε ν σο τ δώσει, περιμένοντας ν τ κάνει μόνος του. Κα συμβαίνει ν μ γνωρίζει τί χρειάζεσαι, ν γνωρίζει λλ ν τ ξεχάσει, κα ν’ διαφορε σκόπιμα, γι ν δοκιμάσει ν χεις πομονή. Τότε σ ρχίζεις ν βαρυγκωμς ναντίον του, ν σκανδαλίζεσαι κα ν’ μαρτάνεις. ν μως κάνεις χρήση τς λευθερίας σου κα το ζητήσεις ξεκάθαρα ,τι θέλεις, τίποτε π’ ατ δ γίνεται. Προετοιμάσου πάντως ψυχικά, στε, ν μετ τν ατησή σου δν πάρεις ατ πο ζητς, ν μ λυπηθες σκανδαλιστες γογγύσεις. πεναντίας, ν πες μ τ λογισμό σου: « Θες πέτρεψε ν μ μο τ δώσει, πειδ δν μπορε δν εμαι ξιος δ μ συμφέρει». Κα πρόσεχε μν τυχόν, πηρεασμένος π τν προηγούμενη ποτυχία, σταματήσεις τν καλ χρήση τς λευθερίας σου πέναντι στν δελφ κενο, κα δν το ξαναζητήσεις τίποτε. ντίθετα, ταν χρειαστες τιδήποτε, ξαναζήτησέ του, παραμένοντας μως πάντοτε, πως επα, τάραχος σ περίπτωση ποτυχίας.
μοια, ν κανες σ ρωτήσει π μόνος του γι πράγμα πο χρειάζεσαι, πς το τν λήθεια. Κα ν ξαφνιαστες κα πες «δν τ χρειάζομαι», μν ντραπες ν πανέλθεις στ θέμα κα ν το πες: «συγχώρεσε μέ, λλά μου ξέφυγε κα σο επα κατ λάθος τι δν τ χρειάζομαι. Στν πραγματικότητα χω νάγκη ν τ πάρω».
Τότε δελφς ρώτησε:
-Κα ταν δν χω σωτερικ πληροφορία, λλ μφιβάλλω γι τ ν σκανδαλίζεται χι κάποιο πρόσωπο μ μία τέτοια λευθερία, τί ν κάνω;
Μπορες ν τν δοκιμάσεις, ποκρίθηκε γέροντας, ν σκανδαλίζεται χι. ν λ.χ. χρειάζεσαι φαγητό, μν το πες «δσε μου ν φάω», λλ πές του: «Εμαι πεινασμένος γι’ ατν δ τν ατία». ταν θ σ’ κούσει κενος, θ κδηλωθε μ κάποιον τρόπο, κι τσι θ ντιληφθες τ διάθεσή του, κατ πόσο σκανδαλίζεται χι.
Βίβλος Βαρσανουφίου κα ωάννου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...