Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Τετάρτη, Ιουνίου 01, 2011

θεραπεία τοῦ χαρακτῆρος ποὺ εὔκολα πέφτει στὴν κατάκριση

Γέροντας Ἰωσὴφ Βατοπαιδινὸς
Πς μπορε ν θεραπευτε σθενς χαρακτήρας πο εκολα πέφτει στην κατάκριση;
Κάθε νθρώπινος χαρακτήρας θεωρεται σθενής, ταν πουσιάζει π  ατν θεία Χάρη, πο τελειοποιε κα συνέχει τ πάντα, φο «τ σθεν θεραπεύει κα τ λλείποντα ναπληροί».
Ατ τονίζει κα Κύριός μας, ταν λέει τι «χωρς μο ο δύνασθε ποιεν οδν» ( ω. 15,5).
κτς μως τς παρουσίας τς Χάριτος, παραίτητα χρειάζεται κα νθρώπινη πρόθεση κα συνεργασία, σύμφωνα μ τος θικος κανόνες τς λογικς κα τς θεες ντολές, πο θ προκαλέσουν τ θεία πέμβαση.
O νθρωπος πο εκολα κατηγορε, τ κάνει γιατί συνήθισε λανθασμένα ν ρευν τς ξένες πράξεις κα σκέψεις παρ τς δικές του. Λησμόνησε τ λόγια της Γραφς «μ κρίνετε, να μ κριθτε» (Μάτ. 7,1) κα τ «ν κρίματι κρίνετε κριθήσεσθε» (Μάτ. 7,2).
H τόσο εκολη συνήθεια τς κρίσεως ξένων λόγων κα πράξεων εναι ψυχικ ρρώστια πο προέρχεται π πώρωση τς λογικς δυνάμεως το νο, πο εναι μλλον γέννημα το γωισμο.
H σωστρέφεια, πο συνοδεύεται π τν ατομεμψία, κρίνεται παραίτητη γι τ διάγνωση κα πίγνωση τν δικν μς σφαλμάτων κα λαθν.  Aπαραίτητος κανόνας...
κα δόγμα τς ζως εναι εαγγελικ νομοθεσία, χωρς τν ποία νθρωπος δν ρθοποδε.  O «νόμος το πνεύματος τς ζως» (Ρώμ. 8,2), πο εναι σ θέση ν πελευθερώσει π τ θάνατο στν ποο κατρακυλήσαμε, μς χαράζει τος καινούργιους δρόμους τς ζως.  H γάπη νώνει τ «διεσττα ες ν», δημιουργε να δεσμό, μία κοινωνία. Μς διδάσκει τι «φείλομεν τς ψυχς πρ τν δελφν μν τιθέναι» (A΄ ω. 3,16) κα «λλήλων τ βάρη βαστάζετε» (Γάλ. 6,2) κα «πάντα μν ν γάπη γινέσθω» (A΄ Κόρ. 16,14).
H γνοια τς εαγγελικς διδασκαλίας πιτρέπει τν πίδραση το παραλόγου κα πομακρύνει τ θεία Χάρη.  Eπειδή νθρωπος δν χει γνώση το Θεο κα ρα δν φτασε κόμη στ φωτισμό, πλανται στς κρίσεις του.  Aπ'  δ ρχίζει τ δικαίωμα το «γιατί;», το «ν» κα το «μήπως;» κα ξεκιν κατάκριση, ντίσταση, πείθεια, τ μίσος κα γενικ κακία.
ναίρεση σ λα ατ μπορε ν προσφέρει Κύριός μας μ τ λόγο του: «ντολν καινν δίδωμι μν να γαπτε λλήλους» (ω. 13,34) κα «ν τούτω γνώσονται πάντες τι μο μαθητα στε ἐὰν γάπην χητε ν λλήλοις» (ω. 13,35). ποος φρόντισε ν κρατήσει τ νόμο τς εαγγελικς γάπης σύμφωνα μ τν ντολ το Κυρίου μας, παλλάσσεται π τν περιεκτικ κακία. ?τε οτε κρίνει, οτε πιβουλεύεται, οτε κακοποιε. Χωρς διαίτερη προσπάθεια παλλάσσεται π τν παλαι νθρωπο κα π λο τ νόμο τς διαστροφς, φο λα τ ρυθμίζει γάπη. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...