Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Δευτέρα, Νοεμβρίου 21, 2011

H εικονογραφία των Εισοδίων της Θεοτόκου στην Μονή της Χώρας στην Κων/πολη.

πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου.
Άξιομνημόνευτη είναι η παράσταση των Εισοδίων στην Μονή της Χώρας (1315-1320) στην Κων/πολη..Στο Καθολικό της Μονής ,το θέμα της διατροφής από τον άγγελο εικονίζεται δύο φορές.
Πρώτη παράσταση.Η προσφορά της Μαρίας


Δεύτερη παράσταση.Η διατροφή της Μαρίας.

undefined
Η μία στην παράσταση των Εισοδίων ,που ιστορείται στον τρίτο θόλο του εσωνάρθηκα και η δεύτερη ,σαν μεμονωμένη σκηνή ,στην νότια καμάρα του θόλου.Φαίνεται ότι ο ψηφιδιγράφος δεν μπόρεσε να αποφύγει αυτή την επανάληψη ,καθώς το θέμα της διατροφής αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παράστασης των Εισοδίων.Και στις δύο περιπτώσεις -στην παράσταση των Εισοδίων και στην μεμονωμένη σκηνή -το θέμα της διατροφής ιστορείται με τον συνηθισμένο τρόπο ,με την Θεοτόκο καθισμένη κάτω από το κιβώριο σε ψηλή καθέδρα ,να απλώνει τα χέρια να παραλάβει από τον ιπτάμενο άγγελο, που την είχε πλησιάσει ,τον άρτο.Διαφέρουν όμως ως προς τον ουρανό του κιβωρίου-που στην πρώτη περίπτωση είναι θολωτός ,ενώ στην δεύτερη πυραμοειδής-και στην παρουσία μιας καθισμένης κοπέλας από την ομάδα των λαμπαδηφόρων παρθένων ,που έχει προστεθεί στην μεμονωμένη σκηνή.Το θέμα αυτό δεν υπάρχει μεμονωμένο σε κανένα άλλο μνημείο .Η επιγραφή που συνοδεύει το ψηφιδωτό της Μονής της Χώρας “η Θεοτόκος δεχομένη τον άρτο παρά του Αγγέλου” έχει άμεση σχέση με το κείμενο του Πρωτευαγγελίου ” ην δε Μαρία εν των ναώ Κυρίου ως περιστερά νεμομένη και ελάμβανεν τροφήν εκ χειρός αγγέλου”.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...