του Μητροπολίτου Μεσσηνίας Χρυσοστόμου Σαββάτου, Καθηγητού Πανεπιστημίου Αθηνών - Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Η τελευταία οικονομική κρίση έχει αρχίσει να εμφανίζει και τις κοινωνικές της συνέπειες. Η ύφεση στην οικονομία και στην ανάπτυξη οδηγεί σε νέες μορφές κοινωνικών ομάδων, οι οποίες χαρακτηρίζονται ως "νεόπτωχοι", και οι οποίες ομάδες αποτελούν επίσης μία νέα πρόκληση για την ποιμαίνουσα Ορθόδοξη Εκκλησία, στα πλαίσια του ελλαδικού χώρου. Ο όρος "νεόπτωχοι" δεν προσδιορίζει τον χρονικόν ορίζοντα εμφάνισης μιας μορφής πτώχειας, η οποία προηγείται χρονικά κάποιας άλλης, και γι’ αυτό είναι "νέα...", αλλά με τον όρο αυτό προσδιορίζεται μία άλλη νέα μορφή πτώχειας, αυτή η οποία εμφανίστηκε στη μικρομεσαία οικονομική και κοινωνική τάξη των Ελλήνων πολιτών, κυρίως των μικρομεσαίων αστικών οικογενειών, οι οποίες προσπαθούσαν να ισορροπούν μεταξύ του πλουτισμού και της μερικής φτώχειας.
Είναι η μορφή εκείνη της πτώχειας, η οποία αγγίζει τον άνθρωπο της καθημερινότητας και την οικογένειά του. Αναπτύχθηκε κυρίως σε ένα αστικό περιβάλλον αφού οι άνθρωποι αυτοί στηριζόμενοι στο μηνιαίο μισθό η τη σύνταξη, προσπαθούσαν αφενός να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και αφετέρου να εξασφαλίσουν, μέσα από την "αποταμίευση" η την επένδυση αλλά και τη χρηστή διαχείριση , ένα καλύτερο μέλλον για την παρούσα αλλά και τη μελλοντική οικογένειά τους και επιβίωσή τους.
Η αλλαγή όμως των οικονομικών δεδομένων, η μη δυνατότητα "αποταμίευσης", η υψηλή οριζόντια φορολογία, η μείωση του μηνιαίου μισθού η της σύνταξης δημιούργησαν αυτήν την νέα κοινωνική τάξη των "νεοπτωχών". Είναι οι άνθρωποι εκείνοι, οι οποίοι φαίνεται ότι επωμίζονται το βαρύ φορτίο της κρίσης, όχι μόνο οικονομικά η κοινωνικά, αλλά και φορολογικά, γιατί μία νέα οικονομική κατάσταση αποτελεί γι’ αυτούς μία νέα δοκιμασία στον αγώνα τους για μία αξιοπρεπή επιβίωσή τους. Σε αντίθεση προς τους "νεόπλουτους" της δεκαετίας τού ̉ 80 και τού ̉ 90, τώρα πλέον έχουμε τους "νεόπτωχους"του 2011!!!
Τι κάνει η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. Πως τους αντιμετωπίζει ;
Χωρίς διακρίσεις, με σεβασμό στην αξιοπρέπειά τους και στην προσωπικότητά τους, με στηριγμό πνευματικό και ηθικό και όχι μόνο οικονομικό, προκειμένου να μη χάσουν την ελπίδα τους και το κουράγιο τους. Τους αντιμετωπίζει όμως σαν όλους τους άλλους είτε προκληθεί, είτε τους προσδιορίσει από μόνη της, μέσω των φιλοπτώχων δομών Της.
Η οποιαδήποτε δυναμική και οργανωμένη παρέμβαση της Εκκλησίας ως ενός εισβολέα, προκειμένου να κάνει την κοινωνική της προσφορά, θα είχε σαν συνέπεια μιας ισοπεδωτικής μορφής άσκηση της φιλανθρωπίας της. Η Εκκλησία δρα "εν σιγή" η σιωπηλά σεβόμενη την ανθρώπινη προσωπικότητα και αξιοπρέπεια και χωρίς να αποδεικνύει την έμπρακτη φιλανθρωπική της παρουσία με αποδείξεις απολογητικού τύπου των αριθμών, ανταποκρίνεται στα αιτήματα των δοκιμαζομένων πολιτών μας.
Η Εκκλησία προσφέρει συνεχώς κάθε προσφερόμενο μέσο (χρήματα, τροφή, στέγη, καταλύμματα, περίθαλψη υγειονομική και νοσηλευτική), συνεργαζόμενη ακόμη και με άλλους τοπικούς κοινωνικούς φορείς – θεσμικούς και μη –, προκειμένου με διακριτικότητα, αλλά χωρίς διάκριση, να ανταποκριθεί σε κάθε αίτημα. Δεν διαφημίζει και δεν διαφημίζεται.
Αν και δεν επιλέγει ένα διαχειριστικό τρόπο για να βοηθήσει στην παρούσα οικονομική και κοινωνική κρίση, εντούτοις εγγυάται με την παρουσία και τη δράση Της, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τιμή και των "νεόπτωχων", όπως και όλων των άλλων συνανθρώπων μας.
Είναι η μορφή εκείνη της πτώχειας, η οποία αγγίζει τον άνθρωπο της καθημερινότητας και την οικογένειά του. Αναπτύχθηκε κυρίως σε ένα αστικό περιβάλλον αφού οι άνθρωποι αυτοί στηριζόμενοι στο μηνιαίο μισθό η τη σύνταξη, προσπαθούσαν αφενός να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και αφετέρου να εξασφαλίσουν, μέσα από την "αποταμίευση" η την επένδυση αλλά και τη χρηστή διαχείριση , ένα καλύτερο μέλλον για την παρούσα αλλά και τη μελλοντική οικογένειά τους και επιβίωσή τους.
Η αλλαγή όμως των οικονομικών δεδομένων, η μη δυνατότητα "αποταμίευσης", η υψηλή οριζόντια φορολογία, η μείωση του μηνιαίου μισθού η της σύνταξης δημιούργησαν αυτήν την νέα κοινωνική τάξη των "νεοπτωχών". Είναι οι άνθρωποι εκείνοι, οι οποίοι φαίνεται ότι επωμίζονται το βαρύ φορτίο της κρίσης, όχι μόνο οικονομικά η κοινωνικά, αλλά και φορολογικά, γιατί μία νέα οικονομική κατάσταση αποτελεί γι’ αυτούς μία νέα δοκιμασία στον αγώνα τους για μία αξιοπρεπή επιβίωσή τους. Σε αντίθεση προς τους "νεόπλουτους" της δεκαετίας τού ̉ 80 και τού ̉ 90, τώρα πλέον έχουμε τους "νεόπτωχους"του 2011!!!
Τι κάνει η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία. Πως τους αντιμετωπίζει ;
Χωρίς διακρίσεις, με σεβασμό στην αξιοπρέπειά τους και στην προσωπικότητά τους, με στηριγμό πνευματικό και ηθικό και όχι μόνο οικονομικό, προκειμένου να μη χάσουν την ελπίδα τους και το κουράγιο τους. Τους αντιμετωπίζει όμως σαν όλους τους άλλους είτε προκληθεί, είτε τους προσδιορίσει από μόνη της, μέσω των φιλοπτώχων δομών Της.
Η οποιαδήποτε δυναμική και οργανωμένη παρέμβαση της Εκκλησίας ως ενός εισβολέα, προκειμένου να κάνει την κοινωνική της προσφορά, θα είχε σαν συνέπεια μιας ισοπεδωτικής μορφής άσκηση της φιλανθρωπίας της. Η Εκκλησία δρα "εν σιγή" η σιωπηλά σεβόμενη την ανθρώπινη προσωπικότητα και αξιοπρέπεια και χωρίς να αποδεικνύει την έμπρακτη φιλανθρωπική της παρουσία με αποδείξεις απολογητικού τύπου των αριθμών, ανταποκρίνεται στα αιτήματα των δοκιμαζομένων πολιτών μας.
Η Εκκλησία προσφέρει συνεχώς κάθε προσφερόμενο μέσο (χρήματα, τροφή, στέγη, καταλύμματα, περίθαλψη υγειονομική και νοσηλευτική), συνεργαζόμενη ακόμη και με άλλους τοπικούς κοινωνικούς φορείς – θεσμικούς και μη –, προκειμένου με διακριτικότητα, αλλά χωρίς διάκριση, να ανταποκριθεί σε κάθε αίτημα. Δεν διαφημίζει και δεν διαφημίζεται.
Αν και δεν επιλέγει ένα διαχειριστικό τρόπο για να βοηθήσει στην παρούσα οικονομική και κοινωνική κρίση, εντούτοις εγγυάται με την παρουσία και τη δράση Της, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τιμή και των "νεόπτωχων", όπως και όλων των άλλων συνανθρώπων μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά