Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Απόστολος: Α΄ Κορ. Α΄18-24
Ευαγγέλιο: Ιωάν. ΙΘ΄ 6-11, 13-20, 25-28 και 30
14 Σεπτεμβρίου 2014
Η δύναμη του Σταυρωμένου Λυτρωτή μας
Από
την μέρα που πάνω στο φρικτό Γολγοθά στήνεται ο Σταυρός του Χριστού,
αγαπητοί μου αδελφοί, το σύμβολο της αδοξίας γίνεται σύμβολο δόξης και
το σύμβολο της ατιμίας γίνεται σύμβολο σωτηρίας και ηθικής ωραιότητος.
Με το Θείο αίμα Του, που άφθονο χύνεται πάνω στον Σταυρό από τα άγια
χέρια και τα άχραντα πόδια Του, ο Ιησούς μας εξαγοράζει από την αρχαία
κατάρα. Παράλληλα όμως καθαγιάζει και τον Σταυρό και τον καταγλαΐζει με
το άπλετο φως της άπειρης θείας αγάπης, της τέλειας αγιότητος και της
πλήρους δικαιοσύνης. Και από σύμβολο φρίκης καθιστά αυτόν χρυσό κρίκο
του ουρανού και της γης και τον μεταβάλλει έτσι σε ασφαλισμένο γεφύρι
για εύκολη μετάβαση του ανθρώπου στην αιώνια μακαριότητα.
Είναι
πράγματι, μεγάλο και τρομακτικό το πλήγμα που υφίσταται στον Σταυρό η
ανθρώπινη κακία. Και είναι μεγάλο και τρομακτικό το πλήγμα γιατί ο
Σταυρός του Χριστού σημειώνει το τέλος του κόσμου της αμαρτίας και
γίνεται η αρχή της παλιγγενεσίας του ανθρώπου. Πάνω σ’ Αυτόν βρίσκουν
την οριστική και τέλεια καταδίκη τους ο ανθρώπινος εγωϊσμός και η
υλιστική και κτηνώδης ιδεολογία του κόσμου. Αντίθετα η αγάπη προς όλους,
η συγγνώμη, η ανεξικακία, η ταπεινοφροσύνη και η αυταπάρνηση μαζί με
πολλές άλλες ουράνιες αρετές, από τον Σταυρό διαχέονται στις ανθρώπινες
ψυχές για να ιδρύσουν πάνω στην γη το κράτος του χριστιανικού πολιτισμού
και της ευαγγελικής ηθικής ωραιότητας.
Το
κράτος του Σταυρωμένου αιώνιου Βασιλιά μας, δεν περιορίζεται μόνο στα
στενά όρια των Ιεροσολύμων και της Παλαιστίνης. Εξέρχεται πιο πέρα από
αυτά και επιτελεί θαυμάσιες κατακτήσεις στις καρδιές όλων των ανθρώπων. Η
Ασία και η Ευρώπη, η Αθήνα και η Ρώμη, προσφέρουν την προσκύνηση και
την λατρεία τους στον κατάδικο του Γολγοθά. Δεν έχει στέμμα ο
Σταυρωμένος Λυτρωτής και Βασιλιάς μας. Αντί για στέμμα φορεί στην κεφαλή
ένα αγκάθινο στεφάνι. Δεν κρατά σκήπτρο. Αντ’ αυτού έχει μόνο καλάμι
στο δεξί Του χέρι. Δεν φέρει βασιλική πορφύρα. Αντ’ αυτής φορεί κόκκινη
χλαμύδα. Δεν ακούει επαίνους, αλλά χλευασμούς. Δεν δέχεται φιλήματα
αγάπης, αλλά πτυσίματα ντροπής. Και το τέλος Του; Είναι τέλος κακούργου.
Πεθαίνει κατάδικος περιφρονημένος για να αναδειχθή δια μέσου των αιώνων
νικητής και θριαμβευτής. Οι προσκυνητές Του αυξάνουν συνεχώς. Οι
λατρευτές Του πολλαπλασιάζονται. Ο Σταυρωμένος Κύριος βασιλεύει και η
βασιλεία Του κατακτά αδιάκοπα έδαφος στις καρδιές των ανθρώπων, παρά τον
πόλεμο και την αντίδραση μιας μερίδας από αυτούς.
Η
μερίδα αυτή των ανθρώπων που είναι οι εχθροί Του, Τον διαβάλλει, Τον
ατιμάζει και Τον πολεμά. Τον πολεμά και τον διώκει άγρια. Οι Φαρισαίοι
Τον αποκαλούν πλάνο και αγύρτη. Οι αρχιερείς του εβραϊκού λαού Τον
κηρύττουν σφετεριστή των δικαιωμάτων του Θεού. Ο Νέρων ορκίζεται να Τον
εξοντώσει. Ο Τραϊανός συστηματοποιεί τον διωγμό εναντίον Του. Ο Δέκιος
ορύεται, ο Διοκλητιανός λυσσά. Ο Άρειος αμφισβητεί την θεότητά Του και
συνταράσσει την Εκκλησία για ένα αιώνα. Ο Ιουλιανός ο παραβάτης μελετά
και αποφασίζει και ενεργεί την εξάλειψη του ονόματός Του. Οι λόγιοι και
οι επιστήμονες εν ονόματι της επιστήμης και του ορθού λόγου επιτίθενται
εναντίον Του. Ο Γάλλος Ρενάν χλευάζει και εμπαίζει κατά τον χυδαιότερο
τρόπο την θεότητα του Σταυρωμένου Κυρίου μας. Ο Γερμανός Στράους
αρνείται να Τον προσκυνήσει. Οι πλανώμενοι και μεγαλόσχημοι εχθροί Του,
αρχαίοι και νέοι, βάλλουν ακατάπαυστα εναντίον Του με τα βέλη της
απιστίας και της πλάνης. Παρά δε τον λυσσώδη αγώνα που διεξάγουν
εναντίον Του, ο Σταυρωμένος Λυτρωτής μας ζει. Διαφεύγει τις συκοφαντίες
των Εβραίων και ντροπιάζει τους σοφούς του κόσμου. Μωραίνει τους δήθεν
συνετούς και συντρίβει τους εχθρούς Του και τους καθιστά υποπόδιο των
ποδών Του.
Αυτό
αποδεικνύει ότι ο Σταυρωμένος Λυτρωτής μας είναι δύναμη, δύναμη Θεού.
Δεν είναι απλός άνθρωπος, αλλά Θεός τέλειος και αληθινός, αφού καμμιά
δύναμη και καμμιά σοφία και επιστήμη και μάθηση δεν μπόρεσε να σείση το
κράτος Του και να εξαλείψει το όνομά Του. Το μνημόσυνο άλλων μεγάλων και
τρανών του κόσμου εξαφανίστηκε. Οι κατακτήσεις τους απωλέσθησαν. Το
κράτος τους κατέρρευσε. Ο Σταυρωμένος όμως βασιλεύει και εκτείνει
ακατάπαυστα το κράτος της βασιλείας Του. Δεν πρέπει λοιπόν να απομένει
έστω και η ελάχιστη αμφιβολία για την δύναμη του Σταυρού. Ας μαίνονται
οι νεώτεροι Νέρωνες και ας πληθαίνουν οι εχθροί Του. Ας βεβηλώνουν τον
Σταυρό Του, τις Εκκλησίες Του οι βάρβαροι και άπιστοι κατακτητές των
ιερών χωμάτων μας. Δεν θ’ αργήσει η μέρα που και αυτοί θα ακούσουν «το
είναι σκληρό για σε να κλωτσάς πάνω στα σιδερένια καρφιά των
βουκέντρων», χωρίς βέβαια να υπάρχει και γι’ αυτούς η ελπίδα του ελέους
του Θεού.
Όμως,
όπως πάντοτε έτσι και σήμερα, ο Σταυρός του Κυρίου αποτελεί πηγή
δύναμης. Ο Σταυρωμένος Κύριος για μας τους πιστούς είναι «Δύναμη Θεού»
(Α΄Κορ. Α΄23). Η αήττητη δύναμή Του που έλαμψε στον Γολγοθά και που
θεμελιώθηκε πάνω στον Σταυρό, δωρίζεται σήμερα, δια μέσου των Ιερών
Μυστηρίων της Εκκλησίας σε κάθε πιστό. Με την δύναμή Του αυτή γινόμαστε
και εμείς δυνατοί και τρέπουμε σε φυγή τον διάβολο. Γιατί, ο μισάνθρωπος
διάβολος φρίττει μπροστά στην σταυρική θυσία του Κυρίου και πρέπει να
ξέρουμε ότι με την δύναμή Του η ψυχή μας ελευθερώνεται από τα πάθη και
προοδεύει στην αρετή. Με την δύναμη του Σταυρωμένου αποκτούμε την δύναμη
εκείνη ώστε να μπορέσουμε και εμείς να ανεβούμε το ένα μετά το άλλο όλα
τα σκαλοπάτια που οδηγούν στον ουρανό. Και πρέπει αυτό να το
καταλάβουμε όλοι, ότι δεν έχουμε άλλο στήριγμα και άλλη καταφυγή. Η
σταυρική θυσία είναι το θεμέλιο που στηρίζονται οι ελπίδες μας τόσο για
το πρόσκαιρο, όσο και για το αιώνιο μέλλον μας.
Αδελφοί
μου! Εκείνο που πρέπει σήμερα να επισημάνουμε είναι ότι τα τελευταία
χρόνια, που θα μπορούσαν να αποκληθούν χρόνια αποστασίας και υποβάθμισης
της πίστης, ο Σταυρός δεν έχει την πρώτη θέση στις καρδιές μας και
τούτο είναι εξόχως επικίνδυνο τόσο για τον καθένα μας ξεχωριστά, όσο και
για το έθνος ολόκληρο. Γι’ αυτό και χρειάζεται αναβαπτισμός στις
μεγάλες ηθικές αξίες και βαθειά πίστη στο Χριστό και στον Σταυρό του.
Πηγή χαρισμάτων είναι ο Πανσεβάσμιος Σταυρός. Πηγή ανεξάντλητος από την
οποία αναβλύζουν συνεχώς τα νάματα της Θείας Χάριτος. Γι’ αυτό καλό θα
είναι, στις δύσκολες μέρες που ζούμε σήμερα να καταφεύγουμε σ’ Αυτόν με
πίστη για να ανακουφιζόμαστε και να παίρνουμε τόνωση στον δρόμο της ζωής
μας. Να παίρνουμε νέες δυνάμεις, για να συνεχίσουμε την πορεία μας,
φορτωμένοι ο καθένας μας με τον σταυρό του και να ακολουθούμε Εκείνον
που υψώθηκε στον Σταυρό για να μας χαρίσει την αιώνια λύτρωση και
μακαριότητα. Είθε η εφετινή επέτειος της Ύψωσής Του να αποτελέσει
κίνητρο για ένα τέτοιο αναβαπτισμό.
Ηγούμενος Χρυσορροϊατίσσης Διονύσιος