Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Σάββατο, Απριλίου 30, 2011

ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΜΑΣ ΑΝΕΒΑΣΕ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΜΑΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕ ΑΠΟΤΟΜΑ



ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΠΟΥ ΑΡΧΙΚΑ ΜΑΣ “ΑΝΕΒΑΣΕ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ” ΚΑΤΟΠΙΝ ΜΑΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕ ΑΠΟΤΟΜΑ
(Από το “Ορθόδοξο Παρατηρητήριο)
=======
Δεν έχουμε, πιστέψτε μας καμία απολύτως διάθεση να διηθήσουμε απο "ψιλό κόσκινο" τα όσα λέγουν οι Ιεράρχες μας είτε σε ομιλίες τους είτε σε δημοσιευμένες συνεντεύξεις τους.

Δυστυχώς όμως κάποιες φορές λέγονται πράγματα που είναι τόσο "ευμεγέθη" τα οποία όσο και να τα "στριμώξεις" δεν χωρούν πουθενά και οπωσδήποτε δεν μπορούν να περάσουν ούτε απο ψιλό αλλά ούτε και από χονδρό "κόσκινο" όσο καλή διάθεση και αν έχει αυτός που τα ακούει.
Αναφερόμαστε στην συνέντευξη του Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, η οποία δημοσιεύθηκε στο ένθετο "Κ" της εφημερίδας "Καθημερινή".
Πρόκειται για μία συνέντευξη στην οποία περιέχονται αναμφισβήτητα σημαντικές αλήθειες και σοβαρές εκτιμήσεις του Σεβασμιώτατου ειδικά σε ότι αφορά την Αγία Ανάσταση του Κυρίου μας, των οποίων όμως η Ορθόδοξη ποιμαντική αξία "θολώνει" ή και "εξατμίζεται" από κάποιες "περίεργες" και, αν μη τι άλλο, παρεξηγήσιμες απόψεις του.
Δεν θα διαφωνήσουμε, και πώς θα μπορούσαμε άλλωστε, ούτε με το "τριπλό νόημα της Αναστάσεως", ούτε ασφαλώς και με τις υπόλοιπες απόψεις του για την Αγία Ανάσταση του Κυρίου μας.
Ωστόσο ορισμένα σημεία, μας δημιούργησαν κάποιες απορίες:
“ΧΟΤΖΑΣ, ΚΑΡΔΙΝΑΛΙΟΣ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ”
___________
Είναι π.χ. "εντυπωσιακό" να ακούς από κάποιον που παράτησε μια λαμπρή επιστημονική καριέρα για χάρη του Λόγου της Αληθείας να σου λέει ότι αν είχε γεννηθεί ανατολικώτερα ή δυτικώτερα θα μπορούσε να ήταν "χότζας" ή "καρδινάλιος" ή ότι πιστεύουμε πως η Ορθοδοξία είναι η μόνη αλήθεια διότι απλώς "έτυχε να γεννηθούμε εδώ και να επιβεβαιωθεί αυτό το πράγμα μέσα μας". Στο σημείο αυτό για να είμαστε αντικειμενικοί ο Σεβασμιώτατος έχει δίκιο, αφού η Αλήθεια του Χριστού δεν είναι κάτι που επιβάλεται νοησιαρχικά, αλλά βιώνεται μέσω μιας Χριστοειδούς αλληλοπεριχώρησης, η οποία προσφέρεται κατά χάριν στον πιστό που ζεί και υπάρχει ως ενεργό μέλος της ευχαριστιακής ζωής της Αγίας του Χριστού Εκκλησίας.

Αυτό όμως το προσφερόμενο στον πιστό "δώρο" του Παρακλήτου, δεν έχει συγκεκριμένους γεωγραφικούς προορισμούς, ούτε ασφαλώς περιορίζεται εντός των συνόρων κάποιου έθνους, απόδειξη ότι ακόμα και σε εποχές που δεν είχε "παγκοσμιοποιηθεί" η γνώση και η ενημέρωση, υπήρξαν χιλιάδες περιπτώσεις ανθρώπων των οποίων η καρδιά και κατόπιν ο νούς άφησαν το σχέδιο του Θεού να ενεργήσει με σωτήριο και ανεξιχνίαστο τρόπο στις ψυχές τους.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ
__________
Μήπως το παράδειγμα του "Αγίου Χότζα" δεν μας ανατρέπει την νοησιαρχική αντίληψη περί του που και πως ενεργεί η Θεία Πρόνοια; Αυτός ο άνθρωπος που γεννήθηκε "ανατολικώτερα" και έγινε χότζας, την ώρα που "τελετουργούσε" στο μιναρέ, είδε το Άγιο Φως να σκίζει την κολώνα του Ναού της Αναστάσεως (τότε που είχαν καταλάβει το εσωτερικό του Ναού οι αιρετικοί κόπτες) και ομολόγησε δημόσια Χριστό με αποτέλεσμα να συλληφθεί και να μαρτυρήσει για αυτήν την ομολογία πίστεως.
Η ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
__________
Άλλο ένα σημείο που μπερδεύει λίγο τον καλοπροαίρετο αναγνώστη είναι εκείνο που απαντά στο αν θα έδινε την ευχή του σε κάποιον ο οποίος θα προτιμούσε την αποτέφρωση από την ταφή.
Εκεί λοιπόν και ενώ προηγουμένως έχει τοποθετηθεί υπερ της ταφής και εναντίον της αποτέφρωσης των κεκοιμημένων, δεν απαντά ευθέως λέγοντας απλώς ότι «Θα έκανε ό, τι τελικά αποφάσιζε η συνείδηση της Εκκλησίας».
Αν όμως η "συνείδηση της Εκκλησίας", της οποίας Κεφαλή είναι ο Χριστός, εκφράζεται μέσω της Ιεράς Παραδόσεως, των αποφάσεων των Αγίων Οικουμενικών Συνόδων, των Ιερών Κανόνων και της εν γένει μαρτυρίας των Θεοπνεύστων Αγίων της, τότε ο χρόνος του ρήματος "αποφασίζω" τον οποίο χρησιμοποίησε ο Σεβασμιώτατος είναι απολύτως λανθασμένος, όπως λάθος ήταν και η συγγραφή "ειδικής" εξοδίου ακολουθίας για αποτεφρωμένους αδελφούς μας την οποία συνέγραψε ο ίδιος χωρίς ασφαλώς να αναμένει τι θα αποφασίσει η "συνείδηση της Εκκλησίας".
Ο ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ
___________
Οταν παρακάτω εκφράσθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ του χωρισμού της Εκκλησίας απο το κράτος, γιατί άραγε δεν αναρωτήθηκε μήπως θα έπρεπε να περιμένει τι θα αποφασίσει η "συνείδηση της Εκκλησίας";
Για ένα τόσο σοβαρό θέμα που οι συνέπειές του δεν θα αναδείξουν μόνο τον οικονομικό αποκλεισμό και την εξάρτηση των Ιερέων από διάφορους εντός και εκτός της Εκκλησίας παράγοντες, δεν θα έπρεπε να περιμένει την συνοδική έκφραση συνείδησης της Εκκλησίας ο Σεβασμιώτατος;
Όταν ρωτήθηκε αν έχει άλλα εισοδήματα πλήν του μισθού, τον οποίο επέστρεψε στο κράτος, εκείνος απάντησε ότι "δεν έχει ανάγκες" πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να έχει από αλλού εισοδήματα τα οποία όμως δεν χρησιμοποιεί μιας και είναι ολιγαρκής αρκούμενος να τρέφεται από τις προσφορές των μοναστηριών.
Μπορεί όμως ένας απλός απάς με 8 παιδιά να πεί ότι δεν έχει "ανάγκες" άρα ούτε την ανάγκη κάποιου εισοδήματος;
Αυτός ο παπάς αλλά και ο κάθε ένας εξ ημών των λαϊκών που έχουμε παιδιά, αρρώστους, οικογένειες, υποχρεώσεις κλπ, πρέπει να χαρίσουμε στο κράτος τον μισθό μας και να περιμένουμε απο τα μοναστήρια να μας στείλουν τα "εξαιρετικά τους αυγά" για να ταϊσουμε τα παιδιά μας;
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
___________
Το σημείο όμως στο οποίο "εξατμίστηκε" κάθε Ορθόδοξος λόγος που ειπώθηκε πριν, ήταν εκείνο στο οποίο είπε ότι «Πριν από το Μπιγκ Μπανγκ δεν υπάρχει χρόνος, και άρα δεν υπάρχει πριν (κόσμος).
Είναι άραγε η επιστημονική "βεβαιότητα" ταυτόσημη με την Θεολογική ερμηνεία της Γενέσεως;
Πιο κάτω σας παραθέτουμε αφ’ ενός την συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικολάου.
*****
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
________
Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, παραχώρησε συνέντευξη στο «Κ» της «Καθημερινής», μιλώντας, μεταξύ άλλων, για το αναστάσιμο μήνυμα των ημερών του Πάσχα, καθώς και για ζητήματα κοινωνικής προτεραιότητας, στα οποία η Εκκλησία μπορεί να έχει λόγο και ρόλο.
  • Το νόημα του Πάσχα;
«Νομίζω είναι τριπλό. Το πρώτο είναι ότι με την Ανάσταση έχουμε την απόδειξη της θεότητας του Χριστού, το δεύτερο ότι καταργείται ο θάνατος, και το τρίτο, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, είναι η πρόκληση για καινούρια ζωή».
  • Τα αρνιά μας απομακρύνουν από το νόημα του Πάσχα;
«Από μόνα τους θα ήταν πολύ περιορισμένης ισχύος, για να γιορτάσει κανείς το Πάσχα. Αλλά όμως, και το να χαρεί κανείς με υλικούς τρόπους, είναι ανθρώπινο».
  • Η Ανάσταση του Χριστού δεν προκαλεί τη λογική μας;

«Την τινάζει στον αέρα. Δεν έχει καθόλου λογική».
  • Άρα, γιατί να πιστέψουμε;

«Η πίστη είναι κάτι ανώτερο από τη λογική κατανόηση, από τον ηθικό κανόνα, από τη συναισθηματική προσδοκία. Πιστεύουμε αυτό που είναι πέρα από τη λογική μας».
  • Μπορεί να είναι κάποιος Χριστιανός Ορθόδοξος, και να αντιμετωπίζει την Ανάσταση ως «παραμύθι»;

«Μπορεί να κουβαλάει τον πολιτισμό της Ορθοδοξίας, αλλά θα είναι, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, με κενό κήρυγμα. Άδειο κήρυγμα, και άδεια ζωή».
  • Εσείς πιστεύετε στην Ανάσταση;

«Με όλα μου τα κύτταρα. Το μόνο που πιστεύω είναι η Ανάσταση. Όλη η πίστη στην Ανάσταση, δημιουργεί μια έκταση στον άνθρωπο. Δεν έχεις ανάγκη του θαύματος ή της αποδείξεως. Αλλά ησυχάζεις, και ξανοίγεσαι σε έναν άλλο κόσμο. Αυτό είναι η Εκκλησία».
  • Με δεδομένο ότι όλες οι θρησκείες διακηρύττουν τη μετά θάνατον ζωή, αποκλείετε να καλύπτεται έτσι απλώς μια ψυχολογική ανάγκη του ανθρώπου;

«Θα μπορούσε, διότι υπάρχει τέτοια ανάγκη. Αλλά, πρώτα πιστεύεις, και μετά σου αποδεικνύεται. Και είναι τόσο ωραίο αυτό».
  • Αν είχατε γεννηθεί πιο αναλυτικά ή πιο δυτικά, δεν θα πιστεύατε σε άλλη θρησκεία;

«Μπορεί… Να ήμουν χότζας… Ή καρδινάλιος».
  • Άρα, γιατί να πιστεύουμε ότι η Ορθοδοξία είναι η μόνη αλήθεια;

«Διότι συνέβη να γεννηθούμε εδώ, και να επιβεβαιωθεί αυτό το πράγμα μέσα μας. Δεν ξέρω τι θα συνέβαινε αν ήμουν αλλού».
  • Πόσοι από τους Χριστιανούς Ορθόδοξους στην Ελλάδα είναι πραγματικοί χριστιανοί;

«Νομίζω ότι το ποσοστό είναι πολύ μικρό. Και σε αυτό φταίμε ως Εκκλησία, γιατί έχουμε συμβιβαστεί και εκκοσμικευτεί ή απλώς λειτουργούμε ως σωματείο. Όχι ως μυσταγωγία. Δηλαδή, να πάρουμε τους ανθρώπους, και σιγά-σιγά να τους οδηγήσουμε στο μυστήριο του Θεού».
  • Σας ενοχλεί που οι περισσότεροι φτάνουν στην εκκλησία μισή ώρα πριν την Ανάσταση, και φεύγουν με το «Χριστός Ανέστη»;

«Δεν με ενοχλεί, αλλά είναι σαν να πηγαίνουν σε έναν γάμο, να περιμένουν την υποδοχή της νύφης, και μόλις αρχίζει ο γάμος, να φεύγουν. Είναι κρίμα. Αδικούνται οι άνθρωποι».
  • Το Άγιο Φως ανάβει πραγματικά από μόνο του, και όχι με σπίρτα;

«Εδώ έφτασε ο σύγχρονος άνθρωπος, εν ονόματι της επιστήμης, να πιστεύει ότι ο κόσμος έγινε από το τίποτα. Γιατί να μην μπορεί να γεννηθεί και το Άγιο Φως από το τίποτα; Από εκεί και πέρα, η μεγάλη σημασία του Αγίου Φωτός είναι ότι όλοι μοιραζόμαστε αυτό το φωτάκι από την ίδια πηγή. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Γιατί να το χάσουμε;».
  • Αφού τα σώματα λιώνουν, πλην του Χριστού, γιατί δεν δέχεται η Εκκλησία την καύση των νεκρών;
«Διότι η καύση δεν αφήνει τη φυσιολογική φθορά. Δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι βίαιο, σεβόμενοι την ταφή του Χριστού, και προβάλλοντας στον κάθε άνθρωπο, το γεγονός της ταφής του Χριστού και της Αναστάσεως».
  • Θα αρνιόσασταν να δώσετε την ευχή σας, σε κάποιον που θα ήθελε να καεί;
«Θα έκανα ό, τι τελικά αποφάσιζε η συνείδηση της Εκκλησίας».
  • Η Εκκλησία στην Ελλάδα δεν είναι ένα σύστημα που, πολλές φορές, καλλιεργεί το φανατισμό;

«Φοβούμαι πως έχετε δίκιο. Βέβαια, υπάρχουν και άλλες φορές που πραγματικά ελευθερώνει».
  • Γιατί δώσατε πίσω το μισθό σας στο ελληνικό κράτος;
«Το ενδιαφέρον είναι ότι το κράτος είναι ανίκανο και το μισθό να μας κόψει. Πληρώνομαι ακόμη, και πηγαίνει σε ιδρύματα. Μακάρι να μου έκοβε τη δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα. Δεν θέλω να είμαι δημόσιος υπάλληλος».
  • Άρα, είστε υπέρ του διαχωρισμού Κράτους-Εκκλησίας;

«Ναι. Μια Εκκλησία, όσο πιο αποδεσμευμένη είναι από το κράτος, τόσο πιο Εκκλησία είναι. Είναι πιο κοντά στο μήνυμά της. Αυτή τη στιγμή, όντας μέρος του πολιτικού συστήματος, καταρρέει μαζί με αυτό».
  • Και πως θα ζούσαν οι ιερείς;
«Πολύ καλύτερα. Η φορολόγηση της Εκκλησίας είναι αντιλαϊκό μέτρο. Ο κόσμος δίνει λίγο-λίγο στα παγκάρια, και μαζεύονται χρήματα. Αν η Εκκλησία της Ελλάδας ταϊζει σήμερα 50.000, όπως είπε τις προάλλες η Σύνοδος, και φορολογηθεί με 20%, πρέπει κάποιος να βρει που θα φάνε οι 10.000».
  • Εσείς έχετε άλλα εισοδήματα;
«Δεν έχω ανάγκες».
  • Τι τρώτε;
«Δεν μπορείτε να φανταστείτε. Μου φέρνουν από τα μοναστήρια τα καλύτερα αυγά».
  • Η επιστήμη σας έκανε να αμφιβάλλετε για την ύπαρξη του Θεού;
«Αντίθετα. Ενώ στην Αμερική γευόμουν τα καλύτερα κομμάτια της επιστήμης, ένιωθα την ανεπάρκειά της να με γεμίζει. Το πλήρωμα μου το έδινε η ανάγκη να ξεπεράσω το θάνατό μου. Τη φθορά. Το χρόνο».
  • Η επιστήμη θα μπορούσε ποτέ να ανακαλύψει την αρχή του κόσμου, πριν από το Μπιγκ Μπανγκ;
  • Η επιστήμη είναι ένα υπέροχο εργαλείο, για να μας δείξει την ομορφιά του φυσικού κόσμου. Αλλά είναι πολύ μικρό για να μας αποδείξει τα όρια του ανθρώπου».
  • Ο δικός σας σταυρός;
«Ο χειρότερος είναι ο εαυτός μου. Δύσκολο πράγμα ο εαυτός μας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...