ΚΥΡΙΑΚΗ Η’ ΑΠΟ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
( Ιω. ζ’, 37-52 και η’, 2 )
κήρυγμα επί του Ευαγγελίου
Ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου.
Τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ὅλοι οἱ πιστοί μέ μία καρδιά προσεύχονταν συναγμένοι στό ὑπερῶο τῆς Ἱερουσαλήμ.
Καί ξαφνικά, χωρίς νά τό περιμένει κανείς, μιά βοή ἀκούσθηκε νά κατεβαίνει ἀπό τόν οὐρανό, σάν βίαιος, ὁρμητικός ἄνεμος καί γέμισε ὅλο τόν τόπο, ὅπου ἦταν οἱ ἀπόστολοι κι οἱ ἄλλοι μαθηταί. Καί εἶδαν ὅλοι μέ τά μάτια τους γλῶσσες παρόμοιες μέ τίς γλῶσσες τῆς φωτιᾶς νά διαμοιράζονται καί νά κάθονται στόν καθένα ἀπό αὐτούς. Καί «ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου». Γέμισε τό ἐσωτερικό τους μέ Πνεῦμα Ἅγιο.
Ἄς δοῦμε λοιπόν τί ἦταν αὐτή ἡ ἐπιφοίτησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ποιά σημασία ἔχει γιά μᾶς.
Ἡ ἐπιφοίτησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στούς ἁγίους ἀποστόλους καί μαθητάς ἦταν ἕνα γεγονός ἔκτακτο καί μοναδικό στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας. Διότι οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι δέν ἀπέκτησαν ἁπλῶς τήν ὑπερφυσική δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἀλλά γέμισε τό ἐσωτερικό τους ἀπό τήν παρουσία Του. Μέσα τους πλέον σκήνωσε τό τρίτο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ἔγιναν κατοικητήρια καί ναοί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μ’ ἕνα ὅμως τρόπο ἰδιαίτερο, ἔκτακτο καί μοναδικό. Μόνο αὐτοί ἔγιναν ἀλάθητοι ἐκφραστές τῆς ἀληθείας, πάνσοφοι. Ἐρωτᾶ σχετικῶς ὁ ἱερός Χρυσόστομος: Τί σημαίνει ὅτι οἱ ἀπόστολοι καί οἱ παρόντες πιστοί «ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος Ἁγίου»; Σημαίνει ὅτι ὄχι ἁπλῶς ἔλαβαν τήν χάρη του, ἀλλά ὅτι ἐπλήσθησαν μέ τήν παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Καί τί σημαίνει ἐπλήσθησαν; Ἀναζωπυρώθηκαν καί ἀναζωογονήθηκαν μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα. Τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κυριαρχοῦσαν μέσα στήν ψυχή τους. Ἀπό τότε καί στό ἑξῆς ζοῦσαν μέσα στήν παρουσία καί χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Γι’ αὐτό καί τό ἅγιο Πνεῦμα μεταμόρφωσε τήν ζωή τους. Ἔγιναν πλέον ἀτρόμητοι, πάνσοφοι, ἐκήρυτταν τόν λόγο τοῦ Θεοῦ μέ παρρησία.
Ἀλλά καί ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων συμπληρώνει: Οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι καί οἱ ἄλλοι μαθηταί μετέλαβαν τῆς φωτιᾶς, ἡ ὁποία ἐξαφανίζει καί κατακαίει τά ἀγκάθια τῶν ἁμαρτιῶν, καί λαμπρύνει τήν ψυχή. Ἐπιπλέον τό ἅγιο Πνεῦμα στάθηκε πάνω ἀπό τά κεφάλια τῶν ἁγίων Ἀποστόλων μέ τήν μορφή τῶν πυρίνων γλωσσῶν μία καί μοναδική φορά μέσα στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας, διότι μέ τόν τρόπο αὐτό, ἐξηγεῖ ὁ ἱερός πατήρ, τό Ἅγιο Πνεῦμα τοποθετοῦσε ἐπάνω ἀπό τά κεφάλια τῶν ἁγίων ἀποστόλων καί τῶν ἄλλων πιστῶν καινούργια διαδήματα πνευματικά, στεφάνια καί στέμματα λαμπρά τῆς παρουσίας του καί τῆς δυνάμεώς του. Ἐπιπλέον τό Ἅγιο Πνεῦμα ἐμφανίστηκε γιά μία καί μοναδική φορά μέ τήν μορφή πυρίνων γλωσσῶν γιά νά μᾶς θυμίσει ὄχι μόνον τήν σύγχυση τῶν γλωσσῶν τῆς Βαβέλ, ἀλλά περισσότερο τήν τραγική καί συγκλονιστική ὥρα πού ὁ Θεός ἔκλεισε τίς πύλες τοῦ παραδείσου στούς πρωτοπλάστους μέ τή φλογίνη ρομφαία. Τότε στέρησε τήν χάρη του ἀπό τούς ἀνθρώπους. Τώρα μέ τίς πύρινες γλῶσσες ἀποκατέστησε τήν χάρη στούς μαθητάς καί δι’ αὐτῶν σ’ ὅλη τήν ἀνθρωπότητα.
Ἀπό τήν Πεντηκοστή κι ἔπειτα τό θαῦμα τῆς μεταδόσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐπαναλαμβάνεται ἄπειρες φορές στήν Ἐκκλησία μας, μέ τρόπο ὅμως διαφορετικό. Λέει ἕνας ὑπέροχος ὕμνος τῆς Πεντηκοστῆς ὅτι τό Παράκλητον Πνεύμα, ἐνέπλησε τούς ἁγίους μαθητάς. Ἀλλά δι’ αὐτῶν καί τῶν διαδόχων τους «εἰς πᾶσαν σάρκα ἐκκέχυται», προσφέρεται σέ κάθε ἄνθρωπο διά τῶν ἱερῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας. Διότι ξεκίνησε ἀπό τήν ἱερή χορεία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί ἀπό αὐτούς ἅπλωσε τήν χάρη του σ’ὅλους τους πιστούς. Κάθε πιστός πλέον μπορεῖ νά λάβει τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί νά ἀποκτήσει πάνω του ἀνεξίτηλη τήν σφραγῖδα τῶν χαρισμάτων του μέ τό μυστήριο τοῦ ἁγίου Χρίσματος. Ἀλλά καί σ’ ὅλα τά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας αὐτό τό θαῦμα τῆς ἐπενεργείας τοῦ ἁγίου Πνεύματος ζοῦμε οἱ πιστοί. Διότι τό Ἅγιο Πνεῦμα τελεσιουργεῖ ὅλα τά μυστήρια κι ἐμεῖς αἰσθανόμαστε τίς πνευματικές ἀλλοιώσεις πού ἐπιφέρει στή ζωή μας.
«Τά πάντα χορηγεῖ τό Ἅγιο Πνεῦμα, ἀναβρύει τίς προφητεῖες, καθιερώνει τούς Ἱερεῖς, διδάσκει στούς ἀγραμμάτους μαθητές τήν σοφία, συγκροτεῖ ὁλόκληρο τόν θεσμό τῆς Ἐκκλησίας». Γι’αὐτό ἀκριβῶς στούς ὑπέροχους ὕμνους τῆς Πεντηκοστῆς ζητοῦμε ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα ὅπως ἐπεφοίτησε καί ἐπλήρωσε τούς Ἁγίους ἀποστόλους ἔτσι νά ἀξιώσει καί ἐμᾶς τῆς δικῆς του ἐλλάμψεως καί νά μᾶς στηρίξει μέ τήν δύναμή του.
Ἀδελφοί μου, στίς εὐχές τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Πεντηκοστῆς, προσευχόμαστε στόν Κύριό μας μέ τά ἑξῆς ἱερά λόγια: Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ... δώρισέ μας πνεῦμα σοφίας στούς δικούς μας διαλογισμούς, καί πνεῦμα συνέσεως στήν δική μας ἀφροσύνη. Ἐπισκίαζε μέ τό πνεῦμα τοῦ ἱεροῦ φόβου τά ἔργα μας, ἐγκατάστησε στά βάθη τῆς καρδιά μας πνεῦμα εὐθές. Δώριζέ μας πνεῦμα ἡγεμονικό ὥστε νά στηρίζει τήν ὀλισθηρότητα τῆς διανοίας μας. Καθοδήγησέ μας κάθε ἡμέρα πρός τό πνευματικό μας συμφέρον, ὥστε νά ζοῦμε καθημερινά μέσα μας τήν ἱερή παρουσία Σου. Δώσε μας τήν χάρη σου, ὥστε νά μήν ἀπατόμεθα ἀπό τά τερπνά τοῦ κόσμου αὐτοῦ, ἀλλά νά ἐπιθυμοῦμε τήν ἀπόλαυση τῶν μελλόντων ἀγαθῶν. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά