πηγή
Ο κανονικός αρχιεπίσκοπος Αχρίδος Ιωάννης, προκαθήμενος
της Ορθόδοξης Εκκλησίας των Σκοπίων και υπαγόμενος στο πατριαρχείο
Σερβίας, φυλακίζεται ξανά και ξανά με στημένες κατηγορίες (όπως τονίζουν
διαμαρτυρόμενες ορθόδοξες φωνές
από πολλές κατευθύνσεις), μόνο και μόνο για πολιτικούς λόγους.
Το κρατίδιο των Σκοπίων (Π.Γ.Δ.Μ.) έχει δημιουργήσει
μια δικιά του, αυτόνομη Ορθόδοξη Εκκλησία, τη δήθεν "Μακεδονική Εκκλησία",
σχισματική και μη αναγνωρισμένη από καμιά άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία, για να
στηρίζει τις πολιτικές διεκδικήσεις του σε βάρος της Ελλάδας, αλλά και της
Σερβίας (από το έδαφος της οποίας προέρχεται). Ο αρχιεπίσκοπος Ιωάννης φυσικά
δεν αναγνωρίζει ως κανονική αυτή τη χριστιανική κοινότητα, γι' αυτό και
βρίσκεται στο στόχαστρο του σκοπιανού κράτους (αλλά έχει και φιλελληνικές
θέσεις).
Οι εκκλησιαστικές πνευματικές αρχές Σερβίας & Ελλάδας κατά καιρούς
επιχειρούν να τον υπερασπιστούν με διαμαρτυρίες
και διαβήματα... Αποτελεσματικά; Αναιμικά; Δεν ξέρω. Αυτό που αισθάνομαι είναι
πως γενικά οι ενδιαφερόμενοι για τα ανθρώπινα
δικαιώματα σιωπούν για την περίπτωσή του, ενώ για τα ΜΜΕ δεν υπάρχει καν!
Στο τέλος αυτός ο άνθρωπος θα πεθάνει στις φυλακές και εκείνος θα γίνει μάρτυρας
και άγιος, εμείς όμως θα είμαστε εκείνοι που τον εγκατέλειψαν.
Ίσως φαίνεται υπερβολή να παραλληλίζω τον π. Ιωάννη με το Νέλσονα Μαντέλα, όμως είναι η πιο ταιριαστή αναφορά που μπορώ να βρω (λόγω της μακράς φυλάκισης) - ας σημειωθεί πως ακόμη δεν έχει τελειώσει η Οδύσσειά του και δεν ξέρουμε πόσο να συνεχιστεί ή πώς θα καταλήξει...
Να αναφέρουμε επίσης ότι την αρχιεπισκοπή Αχρίδος είχε ποιμάνει στο παρελθόν και ο μεγάλος πνευματικός πατέρας του σερβικού έθνους άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, ενώ για ένα διάστημα είχε διατελέσει εκεί καθηγητής στο Θεολογικό Σεμινάριο (σχολή) του Μπιτόλ (Μοναστηρίου) ο άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς. Τότε μάλιστα ο άγιος λειτουργούσε και στα ελληνικά, για τους πολυπληθείς Έλληνες της περιοχής (ξεχασμένους από μας σήμερα)...
Ίσως φαίνεται υπερβολή να παραλληλίζω τον π. Ιωάννη με το Νέλσονα Μαντέλα, όμως είναι η πιο ταιριαστή αναφορά που μπορώ να βρω (λόγω της μακράς φυλάκισης) - ας σημειωθεί πως ακόμη δεν έχει τελειώσει η Οδύσσειά του και δεν ξέρουμε πόσο να συνεχιστεί ή πώς θα καταλήξει...
Να αναφέρουμε επίσης ότι την αρχιεπισκοπή Αχρίδος είχε ποιμάνει στο παρελθόν και ο μεγάλος πνευματικός πατέρας του σερβικού έθνους άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, ενώ για ένα διάστημα είχε διατελέσει εκεί καθηγητής στο Θεολογικό Σεμινάριο (σχολή) του Μπιτόλ (Μοναστηρίου) ο άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς. Τότε μάλιστα ο άγιος λειτουργούσε και στα ελληνικά, για τους πολυπληθείς Έλληνες της περιοχής (ξεχασμένους από μας σήμερα)...
Από το 2004 διαβάζουμε το παρακάτω άρθρο της Μαρίας
Παπουτσάκη (Ελευθεροτυπία της Κυριακής 14 Νοεμβρίου 2004, σελ. 12 των
"Πολιτικών Θεμάτων" - το αναδημοσιεύουμε από ΟΟΔΕ).
Ιερές Ίντριγκες με το όνομα
Μια άγνωστη πλευρά του
προβλήματος με τα Σκόπια είναι και το
εκκλησιαστικό: Η παρουσία από το 1967
μιας σχισματικής εκκλησίας με το όνομα «Αυτόνομη Εκκλησία της Μακεδονίας», αποτελεί αντικείμενο αντιπαραθέσεων με την Εκκλησία της Ελλάδος και, για διαφορετικούς λόγους, με το Πατριαρχείο Σερβίας από όπου
αποσχίσθηκε.
Δεν έχει αναγνωριστεί από καμιά ορθόδοξη
Εκκλησία, έχει ωστόσο σχέσεις με το
Βατικανό και, όπως
καταγγέλλουν ιερωμένοι, ασκεί ήδη προπαγάνδα κυρίως στην Αυστραλία και στον Καναδά.
Άκαρπες
συναντήσεις
Από το 1999 μέχρι το 2002, πραγματοποιήθηκαν πέντε συναντήσεις εκπροσώπων του Πατριαρχείου της Σερβίας και της
σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων, όλες κατέληξαν χωρίς
αποτέλεσμα.
Το 2002, το Οικουμενικό Πατριαρχείο
προσπάθησε να βρει λύση: Όρισε
μεσολαβητή τον αρχιεπίσκοπο Αλβανίας
Αναστάσιο ο οποίος συγκέντρωσε τους εκπροσώπους των Σέρβων και των Σκοπίων στην πόλη Νις της Σερβίας.
Κατάφερε αρχικώς να πείσει τους σχισματικούς να υπογράψουν προσχέδιο
συμφωνίας με το οποίο η Εκκλησία τους θα ονομαζόταν «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος»,
θα είχε μια μορφή αυτονομίας αλλά θα
ανήκε στο Πατριαρχείο της Σερβίας, όπως παλαιότερα.
Μια συμφωνία από την οποία υπαναχώρησαν οι Σκοπιανοί, με το σκεπτικό ότι ισοδυναμεί με
κατάργηση του ονόματος της «Μακεδονίας» και
της αυτονομίας της.
Έτσι, με το όνομα «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος» το Πατριαρχείο Σερβίας
αναγνώρισε όσους κληρικούς των Σκοπίων δέχτηκαν τη
συμφωνία. Σ' αυτό συμφώνησαν οι
Σέρβοι κι οι Έλληνες, διαφώνησαν
όμως... οι Βούλγαροι!
Στη δίνη αυτής της διαμάχης βρέθηκε και ο 37χρονος μητροπολίτης Βελεσσών Ιωάννης, ο οποίος σπούδασε πολιτικός μηχανικός στα
Σκόπια, Θεολογία στο Βελιγράδι και έκανε μεταπτυχιακά στη Θεσσαλονίκη.
Ο ιεράρχης, που δεν υποστηρίζει τη σχισματική Εκκλησία, εκδιώχθηκε από την έδρα του, που ήταν η Μονή του Αγίου Γεωργίου Νεγότινο. Του απαγορεύθηκε να
λειτουργεί στους ναούς των Σκοπίων. Μάλιστα, συνελήφθη όταν πήγε να βαπτίσει το παιδί της αδελφής του
και φυλακίσθηκε για μία
εβδομάδα!
Πατριάρχης Σερβίας Παύλος (1914 - 15.11.2009) |
Ο Πατριάρχης της Σερβίας Παύλος, για να
τον βοηθήσει, τον όρισε έξαρχο της «Αρχιεπισκοπής Αχρίδος». Δεν άλλαξε τίποτα. Οι διώξεις συνεχίστηκαν και ο μητροπολίτης και περίπου 60 μοναχοί και μοναχές αναγκάζονται,
πλέον, να καταφεύγουν σε σπίτια
για να τελέσουν τις λειτουργίες, ενώ η έδρα της Μητρόπολης είναι... το σπίτι του. Πρόσφατα, το Πατριαρχείο της Σερβίας επιχείρησε και πάλι να τον βοηθήσει, εκλέγοντας δύο
ακόμη επισκόπους, για να αρχίσει η συγκρότηση ιεράς συνόδου. Η χειροτονία είχε
αποφασισθεί να γίνει σε σκοπιανό έδαφος,
γεγονός που ανησύχησε τις αρχές οι οποίες αποφάσισαν να απαγορεύσουν πλέον την είσοδο στη χώρα τους των ορθόδοξων ιερέων Σέρβων και Ελλήνων. Οι χειροτονίες έγιναν, τελικά, στη Σερβία,
ενώ εντάθηκαν οι πιέσεις από τους
Σκοπιανούς. «Προσπαθήσαμε να φτιάξουμε ένα μοναστήρι στην πόλη Μπίτολα, για τους μοναχούς μας», λέει
ο ιεράρχης. «Εκεί θεμελιώσαμε και τον
ναό του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Μάλιστα, είχε παραστεί στην τελετή και ο μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος. Ήρθαν
όμως και μας γκρέμισαν τον ναό με τη δικαιολογία ότι δεν είχαμε άδεια, σε μια
περιοχή όπου όλα τα κτίσματα είναι αυθαίρετα».
Διαρκείς
διώξεις
«Δεν έχουμε πλέον ούτε έναν ναό», λέει. «Έχω την αίσθηση πως το κράτος ασχολείται μόνο μαζί μου, αφού με παρακολουθούν
συνεχώς, ακόμη και τα τηλεφωνήματα μου... Να σκεφθείτε ότι με καταδίκασαν με την κατηγορία της "αναζωπύρωσης
εθνικού και θρησκευτικού μίσους". Όλα αυτά είναι
παράβαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
Η εκκλησιαστική διένεξη μάλλον θα
συνεχιστεί. Και έχει συνέπειες, αφού
αρκετοί είναι διατεθειμένοι να
παίξουν πολιτικά παιχνίδια γύρω από αυτό το πρόβλημα, γνωρίζοντας πόσο
κρίσιμος είναι ο ρόλος της Εκκλησίας σε μια περιοχή με 1.200.000 ορθόδοξους και
600.000 μουσουλμάνους.
Το μαρτύριο του Αρχιεπισκόπου
Aχριδών Ιωάννου
Τα τελευταία χρόνια με πόνο ψυχής και ιερή αγανάκτηση
παρακολουθούμε τη βάναυση καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πρόσωπο του
Αρχιεπισκόπου Αχριδών και Μητροπολίτου Σκοπίων Ιωάννου.
Ο μαρτυρικός Ιεράρχης δέχεται αλλεπάλληλες
καταδικαστικές αποφάσεις από τα ποινικά δικαστήρια των Σκοπίων, επειδή είχε το
θάρρος να διακηρύξει ότι η «Μακεδονική» Εκκλησία των Σκοπίων είναι σχισματική,
γιατί περιφρονεί βασικές αρχές της Ορθοδόξου Eκκλησιολογίας και προτάσσει
εθνοφυλετικές σκοπιμότητες.
Το μαρτύριο του Αρχιεπισκόπου Ιωάννου άρχισε στις 21
Ιουνίου 2002, όταν η Ιερά Σύνοδος της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων απέρριψε
τη συμφωνία του Νις (17 Μαΐου 2002), η οποία έδινε λύση στο υφιστάμενο
πρόβλημα.
Ο Ιωάννης, Μητροπολίτης τότε Βελεσσών και
Παραβαρδαρίου, διεφώνησε με την απόφαση της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων
και επανέφερε τη Μητρόπολη του στους κόλπους της Μητρός Εκκλησίας της Σερβίας, η
οποία στη συνεδρία της 23-ης Σεπτεμβρίου 2002, όρισε τον Ιωάννη Έξαρχο του
Πατριαρχείου της Σερβίας στα Σκόπια.
Η Εκκλησία της Σερβίας στην προσπάθεια της να βοηθήσει
στην επίλυση του εκκλησιαστικού προβλήματος των Σκοπίων, στηριζόμενη σε
κανονικές εκκλησιολογικές βάσεις, ύστερα από πρόταση του Έξαρχου Αχρίδος
Ιωάννου, εξέλεξε στις 23 Μαΐου 2003 δύο Επισκόπους, τους αρχιμανδρίτες κ.
Ιωακείμ (Jovceski) και κ. Μάρκο (Kimev). Από αυτούς ο πρώτος ανέλαβε ως
Επίσκοπος της Ιεράς Επισκοπής Πόλοσκο-Κουμάνοσκα και Τοποτηρητής Δέμπαρ και
Κίτσεβο και ο δεύτερος ως Επίσκοπος της Επισκοπής Μπρεγαλνίτσης και Τοποτηρητής
Βιτωλίων. Αργότερα έγινε και η χειροτονία του βοηθού Επισκόπου κ. Δαβίδ (Ninov)
Στοβίων και Τοποτηρητή Στρώμνιτσας.
Στις 25 Δεκεμβρίου 2003 η Ιερά Σύνοδος της σερβικής
Εκκλησίας κήρυξε την Ορθόδοξο Αρχιεπισκοπή Αχρίδος αυτόνομη και προήγαγε τον
Μητροπολίτη Ιωάννη σε Αρχιεπίσκοπο και τον όρισε Πρόεδρο της Ιεράς Συνόδου της
Αρχιεπισκοπής Αχρίδος.
Η κατάσταση όμως αντί να εκτονωθεί, δυστυχώς
επιδεινώθηκε επικίνδυνα, λόγω της αδιαλλαξίας της σχισματικής Εκκλησίας. Η
Αστυνομία στις 11 Ιανουαρίου 2004 συνέλαβε τον Ιωάννη, τον οποίο προφυλάκισε για
είκοσι ήμερες, με την κατηγορία της αναζωπυρώσεως θρησκευτικού και εθνικού
μίσους. Και ενώ αρχικά αφέθηκε ελεύθερος, στις 26 Ιουλίου 2005 το Εφετείο της
πόλεως Βιτωλίων επικύρωσε την πρωτόδικη απόφαση του Ιανουαρίου 2004 για 18μηνη
φυλάκιση του Αρχιεπισκόπου Ιωάννου με την ίδια κατηγορία.
Ο Αρχιεπίσκοπος έμεινε οκτώ μήνες στις φυλακές των
Σκοπίων «Ιντρίζοβο». Ύστερα από έντονες διαμαρτυρίες των Εκκλησιαστικών Αρχών
και των Διεθνών Οργανισμών στις Αρχές των Σκοπίων απηλλάγη του υπολοίπου της
ποινής του.
Και ενώ όλοι πίστευαν ότι το μαρτύριο του τελείωσε,
άρχισε νέος κύκλος διώξεων, με στόχο τώρα να πλήξει την ηθική του
υπόσταση.
Το δικαστήριο των Σκοπίων τον κατηγόρησε ότι
καταχράστηκε χρήματα, κατηγορία ψευδής, άδικη και άριστα σκηνοθετημένη. Ο
Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης φυλακίσθηκε την 8 Αυγούστου 2006 στις φυλακές των Σκοπίων
«Ιντρίζοβο» μέσα σε θάλαμο έξι ατόμων, πού βαρύνονταν για εγκληματικές
πράξεις.
Από όσα αναφέρθηκαν καταδεικνύεται η προσπάθεια των
Αρχών για τη σωματική και ηθική εξόντωση του Ιωάννου. Δυστυχώς, μία χώρα πού
ισχυρίζεται ότι σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και επιθυμεί να ενταχθεί στο
NATO και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο βάθος της στηρίζει ένα απολυταρχικό καθεστώς,
υπό τη σιωπηλή αδράνεια και αδιαφορία της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και των Ηνωμένων
Πολιτειών της Αμερικής. Αν και πέρασαν πέντε χρόνια από την αίτηση για τη νόμιμη
αναγνώριση της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος ως θρησκευτικής οργανώσεως, το Ανώτατο
Δικαστήριο ακόμη δεν πήρε καμία απόφαση. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης αποφυλακίσθηκε
την 20ήν Απριλίου 2007, αλλά πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος νέας φυλακίσεως
του.
Επιγραμματικά μπορούμε να πούμε τα εξής:
- Ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης είναι ελληνομαθής, ένθερμος υποστηρικτής των ελληνικών δικαίων και υποψήφιος διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
- Βρίσκεται σε εκκλησιαστική κοινωνία με τη Μητέρα Εκκλησία της Σερβίας, η οποία αρχικά τον όρισε Έξαρχο της στα Σκόπια και αργότερα Αρχιεπίσκοπο και Πρόεδρο της Τοπικής Συνόδου.
- Είναι ένας μάρτυς συνειδήσεως και παρολίγον και μάρτυς αίματος, όταν μίσθαρνα όργανα του καθεστώτος επεχείρησαν ανεπιτυχώς να τον δολοφονήσουν.
Σήμερα (τέλος 2011), ξανά μανά ο αρχιεπίσκοπος Ιωάννης φυλακίζεται από τις σκοπιανές αρχές!
Συνελήφθη
και φυλακίστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος Ιωάννης
Σήμερα,
12 Δεκεμβρίου 2011, στην προσπάθειά του να εισέλθει στην ΠΓΔΜ, από τον μεθοριακό
σταθμό Νίκη, στα σύνορα με την Ελλάδα, συνελήφθη ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος και
Μητροπολίτης Σκοπίων κ. Ιωάννης, από τις Αρχές της FYROM και οδηγήθηκε στις
φυλακές Ιντρίζοβο, στα προάστια των Σκοπίων.
Το 2010 κατόπιν ψεύτικων κατηγοριών της σχισματικής εκκλησιαστικής οργάνωσης στην ΠΓΔΜ, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης καταδικάστηκε ερήμην σε φυλάκιση.
Επειδή δεν ήταν παρών στην διεξαχθείσα δίκη, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης έχει δικαίωμα να ζητήσει επανάληψη της δίκης. Σύμφωνα με το νόμο αναμένετε ότι σε τρείς μέχρι πέντε ημέρες πρέπει να βγει από την φυλακή και να καταστεί δυνατή μια νέα δίκη, στην οποία θα υπερασπίζεται εκτός της φυλακής.
Να υπενθυμίσουμε ότι, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιωάννης συνελήφθη στα Βουλγαρικά σύνορα, την 16 Νοεμβρίου 2010, κατόπιν εντάλματος σύλληψης από την Ιnterpol της ΠΓΔΜ, προκειμένου να εκτίσει την παραπάνω ποινή φυλάκισης.
Όμως τότε το Δικαστήριο της Σόφιας τον απάλλαξε και τον απελευθέρωσε με την εξήγηση ότι η καταδικαστική απόφαση από την ΠΓΔΜ, ήταν αποτέλεσμα των διώξεων, που ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης υφίσταται τα τελευταία εννέα χρόνια, όχι ότι ήταν ένοχος κατά τον Ποινικό Κώδικα, αλλά για θρησκευτικούς λόγους.
Το 2010 κατόπιν ψεύτικων κατηγοριών της σχισματικής εκκλησιαστικής οργάνωσης στην ΠΓΔΜ, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης καταδικάστηκε ερήμην σε φυλάκιση.
Επειδή δεν ήταν παρών στην διεξαχθείσα δίκη, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης έχει δικαίωμα να ζητήσει επανάληψη της δίκης. Σύμφωνα με το νόμο αναμένετε ότι σε τρείς μέχρι πέντε ημέρες πρέπει να βγει από την φυλακή και να καταστεί δυνατή μια νέα δίκη, στην οποία θα υπερασπίζεται εκτός της φυλακής.
Να υπενθυμίσουμε ότι, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιωάννης συνελήφθη στα Βουλγαρικά σύνορα, την 16 Νοεμβρίου 2010, κατόπιν εντάλματος σύλληψης από την Ιnterpol της ΠΓΔΜ, προκειμένου να εκτίσει την παραπάνω ποινή φυλάκισης.
Όμως τότε το Δικαστήριο της Σόφιας τον απάλλαξε και τον απελευθέρωσε με την εξήγηση ότι η καταδικαστική απόφαση από την ΠΓΔΜ, ήταν αποτέλεσμα των διώξεων, που ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης υφίσταται τα τελευταία εννέα χρόνια, όχι ότι ήταν ένοχος κατά τον Ποινικό Κώδικα, αλλά για θρησκευτικούς λόγους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά