«Θάρσει, τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Ματθ. θ' 2).
Ἀδελφοί, ὁ Παράλυτος τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς βρισκόταν στό κρεβάτι τοῦ πόνου ἐξ αἰτίας τῶν ἁμαρτιῶν του, γι᾿ αὐτό φοβόταν ὅτι δέν θά τόν θεραπεύσει ὁ Χριστός. Ἀλλά ὁ Κύριος δέν τόν παρατηρεῖ, δέν τόν προσβάλλει, δέν τόν ἐκθέτει δημοσίως. Ἀλλά τί κάνει; Τόν σπλαχνίζεται στήν κατάσταση τῆς ἀσθένειας πού βρισκόταν καί τοῦ ἀπευθύνει τρυφερότατη προσφώνηση. – Ἔχε θάρρος, παιδί μου, ἔχουν συγχωρηθεῖ οἱ ἁμαρτίες σου. Τοῦ φέρεται μέ ἀπέραντη ἀγάπη καί φιλανθρωπία, διότι εἶναι Θεός ἐλέους καί οἰκτιρμῶν!
Θά ἐξετάσουμε, λοιπόν, σήμερα πῶς ἐκδηλώνεται ἡ εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ στίς ἀσθένειές μας, στή μετάνοιά μας καί στίς ποικίλες ἀνάγκες μας.
Πρωτίστως ἡ εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ ἐκδηλώνεται στίς ἀσθένειές μας. Παρ᾿ ὅλο πού προόδευσε τόσο πολύ ἡ ἰατρική ἐπιστήμη, πλήθη ἀσθενῶν ὑποφέρουν ἀπό ποικίλες ἀσθένειες! Πολλές ἀπό τίς ἀσθένειες αὐτές παραχωροῦνται ὡς πικρός καρπός τῆς παρακοῆς, ἐπειδή εἴμαστε ἀπόγονοι τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας. Ἀλλά ὑπάρχουν καί ἀσθένειες πού προέρχονται ἀπό δική μας ὑπαιτιότητα. Ἰδίως ὅσες ὀφείλονται σέ ἠθικές παρεκτροπές ἔρχονται ὡς ἀποτέλεσμα τῆς μεγάλης ἀποστασίας πού παρατηρεῖται στήν ἐποχή μας.
Ἀλλά ἀπό τή στιγμή πού θά ἀρρωστήσουν οἱ ἄνθρωποι, στή δύσκολη κατάσταση πού βρίσκονται ἔχουν ἀνάγκη ἀπό ἐνίσχυση, παρηγοριά καί ἐλπίδα! Ὅλους αὐτούς τούς ἀσθενεῖς ποιός θά τούς ἐνισχύσει; Ποιός ἄλλος ἀπό τόν πολυεύσπλαχνο Κύριο; Αὐτός συμπαρίσταται στόν πόνο τοῦ κάθε πονεμένου· στή θλίψη τοῦ κάθε θλιμμένου· στά βάσανα τοῦ κάθε βασανισμένου. Δέν θέλει νά μᾶς ἀφήσει ὀρφανούς. Δέν θέλει νά μᾶς ἀφήσει χωρίς προστασία. Θέλει νά εἶναι γιά πάντα μαζί μας.
Ὁ πιστός χριστιανός δέν νοιώθει μοναχός, αἰσθάνεται νά τόν ἐνισχύει ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ. «Προωρώμην τόν Κύριον ἐνώπιόν μου διά παντός, ὅτι ἐκ δεξιῶν μού ἐστιν, ἵνα μή σαλευθῶ»! Ὁμολογεῖ ὅτι εἶναι «ὁ πατήρ τῶν οἰκτιρμῶν καί Θεός πάσης παρακλήσεως» καί μεταδίδει μυστικά τή θεία Του Χάρη στίς πονεμένες ψυχές! Χύνει βάλσαμο παρηγορίας στίς καρδιές! Μᾶς ὁδηγεῖ στή σωτηρία καί τή λύτρωση!
Δεύτερον, ἡ εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ ἐκδηλώνεται στή μετάνοιά μας. Ἐμεῖς ἁμαρτάνουμε καθημερινῶς, ἀσωτεύουμε, ἀπομακρυνόμαστε ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ Πατέρα! Ἀλλά ὁ φιλάνθρωπος Κύριος περιμένει τήν ἐπιστροφή μας. Προσέξατε μέ πόση στοργή μίλησε στόν Παράλυτο; - Παιδί μου, τοῦ εἶπε, ἔχε θάρρος. Ἔχουν συγχωρηθεῖ οἱ ἁμαρτίες σου. Γύρισε στό σπίτι σου, τήν Ἐκκλησία. Ἐκεῖ θά ἀπολαμβάνεις εἰρήνη καί γαλήνη. Κοντά μου θά βρεῖς τήν ὑγεία τῆς ψυχῆς σου καί τήν ὑγεία τοῦ σώματός σου.
Καί δέν εἶναι ὁ Παράλυτος ὁ μόνος στόν ὁποῖο ἔδειξε στοργή ὁ Κύριος. Μέ τήν ἴδια ἀγάπη καί καλοσύνη δέχεται ὁποιονδήποτε ἁμαρτωλό ἐπιστρέφει μετανοημένος κοντά Του. Δέν τόν διώχνει, δέν ἀποστρέφει τό πρόσωπό Του, δέν τοῦ κλείνει τήν πόρτα, ἀλλά τόν σπλαχνίζεται καί τόν συγχωρεῖ. Φορτώνεται στούς ὤμους Του τίς ἁμαρτίες ὅλου τοῦ κόσμου. Μᾶς ἠρεμεῖ ἀπό τίς τύψεις τῆς συνειδήσεως. Μᾶς ἀναπαύει ψυχικά. Μᾶς χαρίζει τό θεῖο δῶρο τῆς εἰρήνης. Τό μόνο πού μᾶς ζητεῖ εἶναι νά ἐπιστρέψουμε στήν ἀγάπη τοῦ Πατέρα! Νά ποῦμε τό ἥμαρτον. Νά ἐξομολογηθοῦμε μέ εἰλικρίνεια τά κρίματά μας στόν Πνευματικό. Τότε Ἐκεῖνος χαρίζει τήν ἄφεση. Παρέχει συγχώρηση. «Διανοίγει ἀγκάλας πατρικάς» καί μᾶς δέχεται πάλι κοντά Του.
Τρίτον, ἡ εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ ἐκδηλώνεται στίς ποικίλες ἀνάγκες μας. Στήν ἐποχή μας μέ τήν ἀνεργία καί τό ὑψηλό κόστος τῆς ζωῆς, μέ τήν οἰκονομική κρίση πού ξέσπασε πάρα πολλές οἰκογένειες ἄρχισαν νά δυσκολεύονται οἰκονομικῶς καί χρειάζονται στήριγμα. Ποιός θά προστατεύσει τίς χῆρες, τά ὀρφανά, τόν ἐμπερίστατο ἀδελφό; Ποιός ἄλλος ἀπό τόν πολυεύσπλαχνο Κύριο; Ἡ εὐσπλαχνία Του εἶναι «ἀμέτρητος», πάνω ἀπό τά ἀνθρώπινα μέτρα. Εἶναι ἄφατος, πέρα ἀπό τόν ἀνθρώπινο λόγο. Ἡ ἀγαθή Πρόνοια Του ἐπεκτείνεται μέχρι λεπτομερειῶν γιά ὅλες τίς ἀνάγκες μας. Καί εἶναι πολύ φυσικό νά συμβαίνει αὐτό, διότι ἐάν ὁ Κύριος προνοεῖ γιά ὅλα τά δημιουργήματά Του, πολύ περισσότερο προνοεῖ γιά τόν ἄνθρωπο, πού τόν ἔπλασε μέ τά θεϊκά χέρια Του καί τόν ἀνασταίνει μέ τό Αἷμα τοῦ Υἱοῦ Του.
Χειροπιαστή ἀπόδειξη ὁ Παράλυτος τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς. Δέν τοῦ συγχωρεῖ μόνο τίς ἁμαρτίες, ἀλλά τοῦ χαρίζει καί τή θεραπεία τοῦ σώματος. Δέν ἀρκεῖται ἁπλῶς νά τοῦ πεῖ «τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου», ἀλλά προσθέτει «ἔγειρε, ἆρον τόν κράββατόν σου καί ὕπαγε εἰς τόν οἶκον σου».
Ἀδελφοί, πλέουμε στό «ἄπειρον πέλαγος» τῆς θείας εὐσπλαχνίας. Δέν στηριζόμαστε στή δικαιοσύνη μας. «Οὐ γάρ ἐποιήσαμέν τι ἀγαθόν ἐπί τῆς γῆς». Στηριζόμαστε στά ἐλέη Του καί τούς οἰκτιρμούς Του, στήν ἄπειρη εὐσπλαχνία Του.
Νά μάθουμε, λοιπόν, νά ἐπικαλούμαστε τό μέγα ἔλεος Του στίς ἀσθένειές μας, στή μετάνοιά μας καί στίς ποικίλες ἀνάγκες μας καί θά νιώθουμε νά μᾶς θωπεύει τό ἁπαλό χάδι τῆς θείας εὐσπλαχνίας Του. Θά αἰσθανόμαστε τή Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νά θερμαίνει τίς καρδιές μας, νά δημιουργεῖ στό ἐσωτερικό μας αἰσθήματα βαθυτάτης εὐχαριστίας καί εὐγνώμονος δοξολογίας καί νά κινεῖ τά χείλη μας σέ αἶνο δοξολογίας πρός τόν Θεό, γιά νά δοξάζεται καί ἀπό μᾶς τό ὑπερένδοξο καί ὑπερύμνητο ὄνομα τοῦ Κυρίου μας στούς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά