οι Χριστιανοί κατά την περίοδο των Αποκρέων,
και μάλιστα στα νησιά;
Στ’ αλήθεια, θα μπορούσε να πεί κανείς, ότι τότε οι Χριστιανοί
δαιμονίζονται όλοι, διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδούν
ασυνείδητα, μέχρι και αυτοί οι πλέον γέροντες. Καί, όποιος δεν χορέψει ή δεν τραγουδήσει, θεωρείται τρελλός,
διότι οι άνδρες φορούν γυναικεία φορέματα και
οι γυναίκες ανδρικά·
διότι ντύνεται ο καθένας με διαφορετικά ρούχα και μάσκες,
τις κοινώς αποκαλούμενες μουτσούνες· τότε δεν έχει διαφορά
ηημέρα από την νύκτα· διότι επίσης με την ημέρα και όλη η
νύκτα ξοδεύεται σε χορούς και μασκαριλίκια·
τότε δεν διαφέρουν οι λαικοίαπό τους κληρικούς και τους
ιερωμένους· διότι όλοι εξ ίσου ατακτούν· τότε, για να πώέτσι,
πανηγυρίζει ηασέλγεια· γιορτάζει ηακολασία· ευφραίνεται η μέθη·
αγάλλεται η τρυφή και ηασωτεία· χορεύει ο διάβολος με δέκα μανδύλια
και μαζί με αυτόν χορεύει όλο το πλήθος των δαιμόνων· διότι το κέρδος,
που κάνουν μόνο στις αποκριές, δεν μπορούν να το αποκτήσουν
σε ολόκληρο τον χρόνο.
Λυπάται δε η αρετή· στενοχωριέται η σωφροσύνη·
Λυπάται δε η αρετή· στενοχωριέται η σωφροσύνη·
οδύρεται η χριστιανική σεμνότητα και η ευταξία·
διώχνεται ο φόβος του Θεού και ο φόβος της κολάσεως
και της κρίσεως· πενθείο Χριστός και θρηνούν όλοι οι
άγγελοι και οι δίκαιοι.
«Ω, και ποιός να μη κλάψει; και ποιός να μη χύσει καρδιοστάλακτα
«Ω, και ποιός να μη κλάψει; και ποιός να μη χύσει καρδιοστάλακτα
δάκρυα, βλέποντας την απώλεια και την ανοησία αυτών των Χριστιανών;
Αυτοί είναι τόσο ανόητοι, πούαντί να κερδίσουν από την νηστεία της Αγίας Τεσσαρακοστής, περισσότερο ζημιώνονται από τις απόκριες, και,
Αυτοί είναι τόσο ανόητοι, πούαντί να κερδίσουν από την νηστεία της Αγίας Τεσσαρακοστής, περισσότερο ζημιώνονται από τις απόκριες, και,
για να κερδίσουν ένα, χάνουν εκατό· και κάνουν οι άθλιοι σαν τους
ανόητους εμπόρους, τρέχοντας σε ζημία και όχι σε κέρδος· διότι
ασύγκριτα μεγαλύτερη είναι η βλάβη που δέχονται κατά τις απόκριες,
παρά ηωφέλεια που λαμβάνουν από την Τεσσαρακοστή που έρχεται·
ίλεως, ίλεως, ίλεως να γίνη ο Θεός.
Καί μακάρι αυτός να φωτίση τους άγιους Αρχιερείς και τους
Καί μακάρι αυτός να φωτίση τους άγιους Αρχιερείς και τους
πνευματικούς και τους διδασκάλους, να εμποδίσουν αυτά τα κακά
με αφορισμούς και με επιτίμια, όπως ορίζει και ο ξβ’ Κανόνας της αγίας και Οικουμενικής Συνόδου:
«Τας ούτω λεγομένας Καλάνδας, και τα λεγόμενα Βοτά,
«Τας ούτω λεγομένας Καλάνδας, και τα λεγόμενα Βοτά,
και τα καλούμενα Βουμάλια…κατά τι έθος παλαιόν και αλλότριόν
του των Χριστιανών βίου, αποπεμπόμεθα, ορίζοντες μηδένα άνδρα γυναικείαν στολήν ενδιδύσκεσθαι ή γυναίκα την ανδράσιν αρμόδιον
αλλά μήτε προσωπεία κωμικά ή σατυρικά ή τραγικά υποδύεσθαι·
μήτε το του βδελυκτού Διονύσου όνομα την
σταφυλήν εκθλίβοντος εν τοις ληνοίς επιβοάν….
Τούς ούν από του νυν τι των προειρημένων επιτελείν εγχειρούντας,
Τούς ούν από του νυν τι των προειρημένων επιτελείν εγχειρούντας,
εν γνώσει τούτων καθισταμένους, τούτους, ει μεν κληρικοί είεν,
καθαιρείσθαι προστάσσομεν, ει δε λαικοί, αφορίζεσθαι».
*«Χρηστοήθεια των Χριστιανών», Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου,
*«Χρηστοήθεια των Χριστιανών», Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου,
Λόγος Β’, Μεταφραστής: Βενέδικτος Ιερομόναχος Αγιορείτης,
Εκδότης: Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου Νέα Σκήτη Αγίου Όρους,
Έτος έκδοσης: 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά