Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Παρασκευή, Μαρτίου 04, 2022

π. ΛίΒυος: Μην αφήσεις το φόβο να σε σκοτώσει πριν το κάνει μια σφαίρα.

 

 

Περνάμε πολύ δύσκολες στιγμές ως πλανήτης, ως άνθρωποι και κοινωνίες. 

Για ακόμη μια φορά ως ανθρωπότητα ανοίξαμε την πόρτα της κόλασης και μύρισε θάνατος. 

Αίμα και σάρκες ανθρώπων, ψυχές χαμένες και όνειρα στο απόσπασμα. 

Νιάτα, όμορφα κορμιά και μάτια γεμάτα πόθο για ζωή, κυρτωμένα στο φόβο, παραμορφωμένα στην σήψη του θανάτου, χαμένα στους δρόμους της ανθρώπινης κακίας. 


Γέροντες, παππούδες και γιαγιάδες, που χρόνια πάλεψαν με την ζωή και περίμενα το γήρας να ξεκουράσουν τις αντοχές του, σκοτώνονται ως άχρηστα αντικείμενα στην μηχανή της εξουσίας, της δύναμης και του πλούτου. 


Για ακόμη μια φορά το σκοτάδι που κουβαλάμε στις ψυχές μας, δεν μπόρεσε να γίνει Φως όπως μας ζήτησε ο Χριστός. Για ακόμη μια φορά επιλέξαμε το θάνατο αντί την ζωή. Την δύναμη και εξουσία, αντί τον έρωτα και την αγάπη. 


Αντί να ερωτευθούμε δολοφονούμε. Αντί να ζήσουμε πεθαίνουμε. Αντί να κάνουμε έρωτα, να αγκαλιαστούμε, να μιλήσουμε και να διαφωνήσουμε, να παίξουμε και να δημιουργήσουμε, να ονειροτούμε και να ματαιωθούμε, να πέσουμε και να σηκωθούμε, να κάνουμε όλα αυτά που ομορφαίνουν το ταξίδι της ύπαρξης, δολοφονούμε και διώχνουμε την χάρη του Θεού από τις ζωές μας και ολάκερη την κτίση. 


Το πιο φοβερό, ότι σε λίγο καιρό όλοι αυτοί οι εραστές της εξουσίας και του θανάτου, θα πλύνουν τα χέρια τους από το αίμα των αθώων και θα κάτσουν σε κάποιο πλούσιο τραπέζι διαπραγματεύσεων. Θα μοιράσουν και πάλι εξουσία και χρήμα, θα συνεχίσουν να γελούν, να τρώνε και να πίνουν, να αγκαλιάζουν τα παιδιά τους και να κάνουν διακοπές, την ίδια στιγμή που χιλιάδες άνθρωποι θα είναι νεκροί για ένα τίποτα….. Αυτό με τρελαίνει και θέλω να σας το εξομολογηθώ. 


Πρέπει όμως να αντισταθούμε. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αφήσουμε το πόλεμο και το σκοτάδι τους να μας οδηγήσει στην απόγνωση. Πρέπει να είμαστε καλά για τους σταματήσουμε:


• Να προσευχόμαστε. Να ησυχάσουμε το νου μας. 

• Να είμαστε ο ένας κοντά στο άλλον. Να ακούμε, να μιλάμε, να νιώθουμε. Να αγκαλιαζόμαστε να αγαπάμε και ερωτευόμαστε. 

• Να κοιμόμαστε καλά, να τρώμε σωστά, να περπατάμε πολύ. 

• Να μετέχουμε σε διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις, να μην μένουμε αδρανείς. Να "χτυπάμε" το κακό όπου το βρούμε. 

• Να κάνουμε αυτό που αντέχουμε και μπορούμε σήμερα, αύριο έχει ο Θεός. Να το κάνουμε όμως. Μην αναβάλεις γι’ αύριο αυτό που σήμερα μπορεί να γίνει. 

• Πες ένα «σ αγαπώ» ένα «συγνώμη» σήμερα, αύριο μπορεί να είναι αργά.

• Μην αφήσεις το φόβο να σε σκοτώσει πριν το κάνει μια σφαίρα. Δήλωσε παρόν, ζήσε την κάθε μέρα, κάθε στιγμή σαν να είναι η τελευταία πριν την αιωνιότητα. Πίστεψε με ότι ζήσεις εδώ θα πάρεις μαζί σου εκεί, και φρόντισε να φύγεις με φως, καλοσύνη και χαρά στην καρδιά σου, γιατί ότι έζησες εδώ θα αποτυπωθεί αιώνια στην ψυχή σου. 


Κράτα γερά αδελφέ και αδελφή μου, στο τέλος θα κερδίσει και παλι ο Χριστός και η ζωή. Το σκοτάδι υπάρχει γιατί εμείς δεν ανάψαμε το Φως.

πηγή

Ταπεινή δέηση και σκέψεις εξ αφορμής του πολέμου εν Ουκρανία - Ἀρχιμ. Ἀλέξιος Καθηγούμενος Ἱ.Μ. Ξενοφῶντος

 

«Ὡς Οἰκτίρμων, Κύριε, σπλαγχνίσθητι ἐπὶ τὸν λαόν Σου· ὡς μακρόθυμος διαλλάγηθι, καὶ ἐλέησον ἡμᾶς»!

Μὲ πόνο ψυχῆς καὶ συνοχὴ καρδίας βιώνουμε τὰ φοβερὰ συμβαίνοντα εἰς τὴν Ὀρθόδοξο χώρα τῆς Οὐκρανίας.

Ἕνας λαὸς φιλόθρησκος καὶ φιλόθεος, εὐγενής, προοδευτικὸς καὶ φιλειρηνικός, ἀπειλεῖται ἐν μέσῳ τοῦ 21ου αἰῶνος, καὶ εἰς τὴν δημοκρατικὴ καὶ πολιτισμένη Εὐρώπη!

Ὁλονυκτίως καὶ μὲ βαθεία θλίψι διὰ τὴν ἐνσκήψασα συμφορά, γονυκλινῶς ἱκετεύουμε τὴν Δέσποινα τοῦ κόσμου, τὴν Παναγία Μητέρα μας, ὅπως σπεύσει εἰς τὴν κατάπαυσι τοῦ ἀδελφοκτόνου πολέμου, ὡς Ὑπέρμαχος Στρατηγός, καὶ χαρίσει τὴν εἰρήνη, ποὺ ἀποτελεῖ θεῖον δώρημα, διὰ νὰ ἐπιδοθοῦν οἱ λαοὶ εἰς ἔργα εὐποιΐας, πολιτισμοῦ, ἀγάπης καὶ εἰρηνικῆς συνυπάρξεως.

«Στενάζοντες κράζομεν, γόνυ κλίνοντες εἰς γῆν, χεῖρας εἰς ὕψος αἴρομεν· ἐξημάρτομεν, Δέσποινα, εἰς Θεόν»!

Αἱ πολλαὶ ἁμαρτίαι μας καὶ ἡ ἀλαζονία τοῦ βίου ἔφεραν τοῦ πολέμου τὴν ὀργή, ποὺ ἀφήνει μόνον συντρίμια, ἀπώλειες ἀνθρώπων, πρόσφυγας καὶ μίση ἀθεράπευτα! Βυθίζεται ἕνας κόσμος ἀθῶος εἰς πέλαγος ἀπελπισίας καὶ συμφορᾶς!

Κοσμοσώτειρα Βασίλισσα πανύμνητε, λύτρωσε τοὺς δεινοπαθοῦντας ἀδελφούς μας ἀπὸ τοῦ πολέμου τὰ δεινά, καὶ φώτισε τοὺς ἐν ἐξουσίᾳ ὄντας ἄρχοντας ὅπως σωφρόνως καὶ δικαίως ὁδηγήσουν τοὺς χειμαζομένους λαοὺς εἰς κατάπαυσι τοῦ πολέμου καὶ εἰρήνη ἀκαταμάχητο!

Ἡ κανδήλα τῆς Παναγίας μας Ὁδηγητρίας καὶ τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου καίει ἀκοίμητα, ταπεινὴ δέησις διὰ τὴν κατάπαυσι τοῦ πολέμου, μὲ τὶς ἅγιες πρεσβεῖες Τους!

«Ἐπουράνιε Βασιλεῦ... τὴν πίστιν στήριξον, τὰ ἔθνη πράϋνον, τὸν κόσμον εἰρήνευσον. Τὴν ἁγίαν Ἐκκλησίαν καὶ τὸν κόσμον ἅπαντα καλῶς διαφύλαξον». Ἀμήν. Ἀμήν. Ἀμήν.

Ἀρχιμ. Ἀλέξιος
Καθηγούμενος Ἱ.Μ. Ξενοφῶντος
4.3.2022

ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ…

«Γέροντα, πόσα είδη φίλων υπάρχουν;»

«Τέσσερα», απάντησε.

«1. Οι φίλοι που είναι σαν το φαγητό – κάθε μέρα τους χρειάζεσαι.

2. Οι φίλοι που είναι σαν το φάρμακο – τους ψάχνεις όταν νιώθεις άσχημα.

3. Οι φίλοι που είναι σαν την ασθένεια – οι ίδιοι σε ψάχνουν!

4. Αλλά και οι φίλοι που είναι σαν τον αέρα – δεν είναι ορατοί αλλά είναι πάντα μαζί σου!» (Από το Μέγα Γεροντικό).

«Άμα βρήκες φίλο αληθινό – λέει η Γραφή – βρήκες τον μεγαλύτερο θησαυρό»! Δηλαδή ο φίλος δεν κυκλοφορεί στους δρόμους έτοιμος να μας προσφερθεί ούτε φαίνεται να αναδεικνύεται μέσα στους πολλούς που καθημερινά συναναστρεφόμαστε! Απαιτείται να τον αναζητήσει κανείς, να ψάξει με πόνο και με διάθεση, να αφιερώσει χρόνο, όπως συμβαίνει και με εκείνους που ψάχνουν για μεγάλους θησαυρούς. Πολλοί δεν το πετυχαίνουν ποτέ τους! Τι τεράστια χαρά όμως όταν τον βρεις. Νιώθεις ότι σου δόθηκε ιδιαίτερο δώρο από τον Ουρανό, ότι έλαβες μία σπουδαία και μοναδική χάρη. Γιατί βρήκες συνάνθρωπο που μπορείς να συντονιστείς μαζί του ψυχικά. Κι έτσι να γίνεις με τον φίλο σου σαν τείχος ισχυρό. «Αγαθοί οι δύο υπέρ τον ένα» σημειώνει και πάλι ο λόγος του Θεού.

Αλλά εννοείται το αυτονόητο: ότι σου δόθηκε αυτό το δώρο γιατί το αναζήτησες και το δίψασες. Γιατί ήσουν έτοιμος να το λάβεις. Κι αυτό θα πει ότι στη φιλία υπάρχει η αμοιβαιότητα – ποτέ δεν παίρνεις την προσφορά του φίλου και το άνοιγμα της ύπαρξής του απέναντί σου αν κι εσύ δεν είσαι στην ίδια ετοιμότητα! Αλλά τούτο αποκαλύπτει και το… εύθραστο της φιλίας: ανά πάσα στιγμή μπορεί να διαρραγεί η μοναδική αυτή σχέση, αν δεν προσεχτεί. Μόλις το θάρρος της φιλίας για παράδειγμα πάει να υπερβεί το λεπτό όριο του σεβασμού και της διάκρισης, εκεί έχει αρχίσει ήδη η υποχώρηση και η διάσπασή της. Μόλις το άνοιγμα της καρδιάς προς τον φίλο πάει να γίνει «βορά» σε μία αδιάκριτη αστειότητα, εκεί έχει πληγεί ίσως ανεπανόρθωτα. Η φιλία είναι σαν τα πολύτιμα κρύσταλλα: απαιτούν διαρκή προσοχή. Μπροστά όμως στην αξία της ύπαρξής της στη ζωή μας, όλες οι θυσίες είναι αποδεκτές.

Κι ο αββάς του Γεροντικού με πείρα ζωής και φωτισμό από τον Θεό κάνει τη διάκριση: τέσσαρα είδη των φίλων υπάρχουν. Τα τρία πρώτα βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο κι ίσως θα έβαζε ο αββάς εισαγωγικά στη χρήση του όρου, χωρίς να αρνείται τα γνήσια αισθήματά τους. Γιατί; Διότι υπάρχει το χρηστικό και ωφελιμιστικό στοιχείο στους φίλους αυτούς: τους χρειάζομαι, με χρειάζονται – το δούναι και λαβείν εν προκειμένω των συναισθημάτων μας. Το τέταρτο όμως είναι το ανώτερο και το ιερότερο και το πολυτιμότερο: γιατί ο φίλος αυτός είναι πάντα εκεί, με αγάπη και λεπτή διάκριση απέναντί μου, έτοιμος να με βοηθήσει όταν τον χρειαστώ χωρίς να με καταπιέζει – κάτι που πρέπει αντιστοίχως να κάνω και εγώ!

Στην περίπτωση του φίλου αυτού το μόνο που μπορούμε να σκεφτούμε αμέσως είναι ο ίδιος ο Θεός μας ο Ιησούς Χριστός και οι άγιοί Του: πάντοτε μαζί μας, με απόλυτο σεβασμό και αγάπη απέναντί μας, χωρίς η παρουσία τους να στερεί οτιδήποτε από την ακριβή ελευθερία μας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κύριος χαρακτήρισε τους πιστούς του ως φίλους Του και ζήτησε το ίδιο να αισθάνονται και εκείνοι απέναντί Του! 

πηγή

Κήρυγμα ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ (Ματθ. ς΄ 14-21)

 

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ἡ σημερινή Κυριακή τῆς Τυρινῆς μᾶς φέρνει στό κατώφλι τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία μας παρομοιάζει μέ ἕνα ὄμορφο θαλασσινό ταξίδι.

Ἕνα ταξίδι πνευματικό ξεκινᾶ ἀπό αὔριο, Καθαρά Δευτέρα ἕως καί τήν Παρασκευή πρό τοῦ Λαζάρου, μέ κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα τήν προσευχή, τήν ἔντονη λατρευτική ζωή καί τή νηστεία καί σκοπό τήν πνευματική προετοιμασία μας, γιά νά προσκυνήσουμε τά ἄχραντα Πάθη καί τήν ζωοποιό Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Νά ἑορτάσουμε τό ἐτήσιο Πάσχα καί νά λάβουμε ἀφορμή νά ἑορτάζουμε τό Πάσχα καί κάθε Κυριακή τοῦ χρόνου.

Ἡ Ἐκκλησία καλεῖ ὅλους μας γιά 40 ἡμέρες νά μιμηθοῦμε τόν Θεάνθρωπο Κύριό μας, ὁ Ὁποῖος πρίν ξεκινήσει τήν ἐπί γῆς δημόσια δράση του γιά τή σωτηρία μας νήστευσε στήν ἔρημο 40 ἡμερονύκτια. Κατόπιν ἀντιμετώπισε τούς γνωστούς τρεῖς πειρασμούς τοῦ διαβόλου (Βλ. Ματθ. δ, 1-11), ὁ πρῶτος ἀπό τούς ὁποίους σχετίζεται μέ τήν τροφή. Ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ὁ Ἀδάμ νικήθηκε ἀπό τόν πειρασμό τῆς τροφῆς καί ἔχασε τήν ὡραιότητα τοῦ Παραδείσου. Ὅμως ὁ νέος Ἀδάμ, ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Χριστός, ὡς ἀπόγονος καί ἀντιπρόσωπος τοῦ ἀνθρωπίνου γένους θά λέγαμε, ἐνίκησε τόν διάβολο καί θριάμβευσε ἐπί τοῦ πειρασμοῦ στόν ὁποῖον καταδέχθηκε νά ὑποβληθεῖ γιά νά μᾶς ἀποδείξει τήν ἄμετρη συμπάθειά Του, στόν ἀγῶνα μας ἐναντίον τῶν πειρασμῶν.

Ὡς πιστοί Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, λοιπόν κι ἐμεῖς, καθώς προετοιμαζόμαστε νά ἑορτάσουμε τήν ἀπόλυτη νίκη τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ ἐπί τοῦ διαβόλου καί τοῦ θανάτου, ἀποδυόμαστε μέ τή σειρά μας σέ ἕνα ἀνάλογο πνευματικόἀγώνα, μέ κύριο χαρακτηριστικό γνωρισμα τήν νηστεία. Ἄλλωστε στή γλῶσσα μας ἡ λέξη Τεσσαρακοστή εἶναι σχεδόν συνώνυμη μέ τή λέξη νηστεία.

Ἡ νηστεία, λέει ὁ Μ. Βασίλειος εἶναι συνομήλικη μέ τόν ἄνθρωπο, γιατί ἀποτελεῖ τήν πρώτη ἐντολή τοῦ Θεοῦ σ’αὐτόν, ὅπως περιγράφεται στό βιβλίο τῆς Γενέσεως (Β,17) τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης: «Ἀπὸ τὸ δένδρον ὅμως τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καὶ κακοῦ δὲν πρέπει ποτὲ νὰ φάγετε...». Ἡ ἁγία καί μεγάλη Τεσσαρακοστή, μαζί μέ τήν Τετάρτη καί τήν Παρασκευή ἀποτελοῦν ἐπίσης τίς ἀρχαιότερες νηστεῖες τῆς Ἐκκλησίας μας, καθορισμένες ἤδη ἀπό τήν ἐποχή τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.

Στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα ὁ Κύριός μας διδάσκει, ὅτι ἀνάμεσα στήν ἀμνησικακία, τήν ἀληθινή νηστεία καί τήν ἀποφυγή τῆς πλεονεξίας ὑπάρχει μία ἐσωτερική συνάφεια, πάνω ἀκριβῶς στήν ἔννοια τῆς νηστείας.

Ἡ νηστεία, ὅπως ἀκοῦμε καί στά τροπάρια αὐτῶν τῶν ἡμερῶν δέν εἶναι ἀποχή μόνο ἀπό ὁρισμένες τροφές, ἀλλά ἀποχή καί ἀπό τίς κακίες, πού δύο ἀπό τίς πιό συνηθισμένες μεταξύ τῶν ἀνθρώπων εἶναι ἡ μνησικακία: νά θυμᾶσαι δηλαδή τό κακό, πού σοῦ ἔκανε κάποιος καί νά μήν τόν συγχωρεῖς καί ἡ πλεονεξία: δηλαδή νά θέλεις ὅλο καί περισσότερα, πολλές φορές εἰς βάρος τῶν ἄλλων καί νά μήν εἶσαι ποτέ εὐχαριστημένος καί μέ τίποτε.

Ὁ Μ. Βασίλειος σέ μία ὁμιλία του γιά τήν νηστεία τονίζει: «Δέν φτάνει ἡἀποχή καί μόνο ἀπό τίς τροφές γιά νά εἶναι ἄξια ἐπαίνου ἡ νηστεία μας. Ἄς νηστέψουμε νηστεία εὐπρόσδεκτη καί εὐάρεστη στόν Θεό. Ἀληθινή νηστεία εἶναι ἡἀπομάκρυνση ἀπό ὁ,τιδήποτε τό κακό καί ἐφάμαρτο. Ἡἐγκράτεια τῆς γλώσσας, ἡἀποχή ἀπό τόν θυμό, ὁ χωρισμός ἀπό τίς αἰσχρές ἐπιθυμίες, τήν καταλαλιά, τό ψέμμα καί τήν ἐπιορκία. Ἡἀπουσία καί ἡ στέρηση ἀπό αὐτά εἶναι ἀληθινή νηστεία. Ὅταν ἀγωνιζόμαστε γιά ὅλα αὐτά τότε ἡ νηστεία μας εἶναι καλή καί ὠφέλιμη». Τόσο σημαντική εἶναι αὐτή ἡ διευκρίνηση, ὥστε αὐτά τά ἴδια λόγια ἔλαβε ἡ Ἐκκλησία καί τά ἔκανε ὕμνο, μέ τόν ὁποῖον συντροφεύει τήν εἴσοδό μας στήν ἁγία καί μεγάλη Τεσσαρακοστή.

«Νά ἀποξενωθεῖς ἀπό τά πάθη καί τίς ἁμαρτίες» συμβουλεύει σέ ἄλλο σημεῖο καί πάλι ὁ Μ.Βασίλειος. «Νά μήν ἀδικήσεις κανένα. Νά συγχωρήσεις τόν ἀδελφό σου γιά τή λύπη, πού σοῦ προξένησε, γιά τό κακό, πού σοῦ ἔκανε, γιά τά λεφτά, πού σοῦ χρωστάει. Διαφορετικά μολονότι δέν τρῶς κρέας, τρῶς τόν ἴδιο τόν ἀδελφό σου. Μολονότι ἐγκρατεύεσαι στό κρασί, δέν κρατᾶς τό στόμα σου στίς ἄσχημες κουβέντες. Μολονότι νηστεύεις ὡς τό βράδυ, ΄ξοδεύεις τή μέρα σου στά δικαστήρια.»

Εὔκολα ἀντιλαμβανόμαστε, πώς ἡ νηστεία ὡς ἄσκηση δέν σημαίνει μόνο ἀποχή ἀπό ὁρισμένες τροφές, πού ἴσως εἶναι καί τό εὐκολώτερο. Ἐάν ἡ νηστεία μας δέν σημαίνει καί νηστεία ἀπό τήν ἁμαρτία καί τά πάθη, τότε ἐκπίπτει σέ δίαιτα. Ἡ νηστεία εἶναι ἡ αὐθεντική ἔκφραση τῆς ψυχῆς πού ἀγωνίζεται νά ἀρέσει στόν Θεό. Ἐκεῖνος πού νηστεύει, ὡς ἄλλος Μωϋσῆς βρίσκεται «ἐνώπιος ἐνωπίῳ» μέ τόν Θεό καί ἀπεκδέχεται τήν μυστική χαρά τῆς οὐράνιας εὐλογίας.

Ἡ νηστεία δέν πρέπει νά γίνεται καταναγκαστικά, ἀλλά ἀπό ἀγάπη γιά τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος ἀναμάρτητος Ὤν καταδέχθηκε νά πεθάνει πάνω στόν Σταυρό γιά τίς ἁμαρτίες μας, γιά νά μᾶς ἐλευθερώσει ἀπό τό κράτος τοῦ διαβόλου καί τοῦ θανάτου.Ὅταν ὁ ἄνθρωπος πεινάει ἀπό τή νηστεία, πού ἐπέβαλε στόν ἑαυτό του γιά τήν ἀγάπη καί τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ, ὅταν ἐπιμερίζει και στούς ἐμπερίστατους ἀπό τά ἀγαθά του καί θυσιάζει τό θέλημα τῆς ἄνεσης καί τοῦ συμφέροντός του γιά τήν Νηστεία, τοῦτο εἶναι λατρεία, πού τήν δέχεται ὁ Θεός.

Σήμερα περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη ἐποχή ἔχουμε ἀνάγκη νά νηστεύσωμε. Ὄχι ἐπειδή πρέπει, ἀλλά ἐπειδή ἀγαπᾶμε τόν Χριστό. Ἄς μήν ξεχνᾶμε δέ ὅτι, ἡ νηστεία πάντοτε ἦταν ὁ τρόπος τοῦ ἀνθρώπου νά ἑλκύει τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί νά ζητεῖ τήν συγγνώμη Του. Καί σήμερα μπορεῖ νά ἀποτελέσει τό μέσο γιά νά ἐλκύσουμε τήν χάρη καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ γιά τίς δύσκολες στιγμές, πού περνᾶμε καί ὡς πρόσωπα, ἀλλά καί ὡς Ἔθνος. Βλέποντας τή νηστεία μας ὁ Θεός, ἴσως ἀποτρέψει χειρότερες καταστάσεις, ἀσκώντας τήν πατρική του παιδαγωγία.

«Τό στάδιο τῶν ἀρετῶν ἔχει ἀνοίξει, ὅσοι θέλετε νά ἀθληθεῖται ἐλάτε μέσα σ’ αὐτό...» Μέ αὐτά τά λόγια ἡ Ἐκκλησία, μᾶς καλωσορίζει στά πνευματικά ἀγωνίσματα τῆς νηστείας, τῆς προσευχῆς καί τῆς μετανοίας, τά ὁποῖα εἶναι ἀλληλένδετα καί μαζί μέ τήν φιλανθρωπία προάγουν τήν πνευματική μας ἀναβάθμιση. Ἄς ἀγωνισθοῦμε μέ ταπεινό φρόνημα, διακριτικά καί θεάρεστα, μέ τή βεβαιότητα, ὅτι Θεός θά ἀποδώσει στόν καθένα τό ὀφειλόμενον. Ἄς μή δειλιάσουμε ἐξαιτίας τοῦ μεγέθους ἤ τοῦ ὄγκου τῶν ἀγωνισμάτων. Ὁ καθένας μέ τή δύναμή του ἄς ἀγωνισθεῖ κι ὁ Θεός θά σκεπάσει μέ τή χάρη Του τόν ἀγῶνα μας, ἀφοῦ γιά τήν ἀγάπη του γίνεται. Διότι εὐτυχῶς «ἡ μεγαλύτερη φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, εἶναι πώς ὄχι ἀνάλογα μέ τό ἀποτέλεσμα, ἀλλά ἀνάλογα μέ τή διάθεση καί τήν προαίρεση μετράει ὁ Θεός τήν ἐπίδοσή μας καί παρέχει τήν εὐλογία Του.»

Καλή καί εὐλογημένη ἡ ἐπί θύραις Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

π. Σ.Κ
το είδαμε εδώ

π. Ζαχαρίας Ζαχάρου:Τι πρέπει να έχουμε κατά νου και να κάνουμε στην τρέχουσα πολιτική κατάσταση;

 Ο Αρχιμανδρίτης π. Ζαχαρίας Ζαχάρου από την Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου στο Essex, απαντώντας σε ερώτηση που αφορά την σημερινή κατάσταση στον κόσμο:

Ερώτηση: Τι πρέπει να έχουμε κατά νου και να κάνουμε στην τρέχουσα πολιτική κατάσταση;

π. Ζαχαρίας: Δεν γνωρίζουμε τα πάντα για τις συγκρούσεις αυτού του κόσμου, ούτε είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε. Απλά προσευχόμαστε με συμπονετική καρδιά για την ειρήνη του κόσμου και για όλους.

Δεν παίρνουμε πλευρά, επειδή κάθε πλευρά θα είναι υπεύθυνη για εγκλήματα, και δεν θέλουμε να συμμεριστούμε αυτά τα εγκλήματα και να καταδικαστούμε. Εάν προσευχόμαστε για εκείνους που είναι περισσότερο λάθος παρά σωστοί, λοιπόν, εκτελούμε την εντολή να αγαπάμε ακόμα και τους εχθρούς. Και αν προσευχόμαστε για εκείνους που έχουν περισσότερο δίκιο παρά άδικο, καλά κάνουμε.

Επομένως, δεν μπορούμε να κάνουμε λάθος εάν προσευχόμαστε ο Θεός να σώσει όλους και να χαρίσει ειρήνη στον κόσμο. Ειδικά για εμάς, ιερείς και μοναχούς, είναι πολύ σημαντικό να μην είμαστε καθόλου πολιτικοί, γιατί προσφέρουμε τη θυσία μας στον Θεό, τη Θεία Λειτουργία, για όλο τον κόσμο· και αν είμαστε υπέρ μερικών και εναντίον άλλων, ακυρώνεται η θυσία μας.

Νομίζω ότι όταν υπάρχει πόλεμος, το καλύτερο δεν είναι να είσαι επικριτικός, αλλά να έχεις συμπόνια και να προσεύχεσαι ώστε ο Κύριος να γλυτώσει όλα τα βάσανα. Εάν η Λειτουργία μου πρόκειται να έχει κάποια αξία, κανείς δεν θα πρέπει να λείπει από την καρδιά μου όταν στέκομαι μπροστά στο θυσιαστήριο του Θεού και Του λέω:

«Τους δικούς Σου, προσφέρουμε σε Εσένα, σε όλους και για όλους».

πηγή

Γενικό Προξενεῖο Ὀδησσοῦ: Μόνο μέ πιστοποιητικό ἐμβολιασμοῦ ἡ ἐκκένωση τῶν Ἑλλήνων Ὁμογενῶν ἀπό τίς ἐμπόλεμες περιοχές!

Τό Γενικό Προξενεῖο τῆς Ὀδησσοῦ μέ ἐπίσημο e-mail ζητᾶ ἀπό τούς Ἕλληνες Ὁμογενεῖς φωτογραφία τοῦ πιστοποιητικοῦ ἐμβολιασμοῦ τούς προκειμένου νά συμπεριληφθοῦν στήν διαδικασία ἐκκένωσης τῆς ἐμπόλεμης περιοχῆς!
Ἐν μέσῳ μιᾶς κατάστασης ζωῆς καί θανάτου οἱ συμπατριῶτες μας στήν Οὐκρανία ἐμπαίζονται οἰκτρά ἀπό τους ἰθύνοντες καθώς ὡς γνωστόν «πάνω ἀπό ὅλα (ἀκόμα καί ἀπό τόν πόλεμο!) ἡ δημόσια ὑγεία»...
enromiosini
 
πηγή:  orthodoxia-ellhnismos.gr
το είδαμε εδώ

Βουλγαρίας Νεόφυτος: Έκκληση για ειρήνη σε όλο τον κόσμο

 

Με αφορμή την Εθνική Ημέρα για Απελευθέρωση της Βουλγαρίας από τον πενταίωνο οθωμανικό ζυγό, που τιμάται στις 3ης Μαρτίου, ο Πατριάρχης Βουλγαρίας κ.κ. Νεόφυτος ευχήθηκε ειρήνη σε όλο τον κόσμο. Ο Μακαριώτατος έκανε μνεία και στον πόλεμο στην Ουκρανία: “Είθε ο καθένας, σύμφωνα με τις δυνάμεις και τις δυνατότητές του, να ανοίξει τις καρδιές του σε όλους τους αδελφούς και τις αδελφές που υποφέρουν και βρίσκονται μακριά από τα σπίτια τους λόγω του κλιμακούμενου πολέμου στην Ουκρανία”.

Της Σβετλάνα Λεβίτσκι

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρό το μήνυμα του Μακαριωτάτου:

Και φέτος – στις 3ης Μαρτίου, γιορτάζουμε την Απελευθέρωσή μας από πέντε αιώνες σκλαβιάς στους Οθωμανούς.

Ας πάμε νοερά πίσω στην εποχή που, με τις ενωμένες προσπάθειες αμέτρητων γνωστών και άγνωστων ηρώων, ο Θεός μας έδωσε ξανά ελευθερία και ανεξαρτησία.

Τηρούμε τη μνήμη των πολεμιστών και προσευχόμαστε ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και εκτίμησης για το ανιδιοτελές κατόρθωμά τους.

Το παράδειγμα και η αυτοθυσία τους μας εμπνέουν και μας υποχρεώνουν να διαφυλάξουμε την ελευθερία και την ανεξαρτησία μας ως τα υψηλότερα χαρίσματα του Θεού για τον άνθρωπο, μαζί με την ειρήνη.

Ζούμε σε έναν κόσμο πολύ διαφορετικό από αυτόν στον οποίο διαδραματίστηκαν τα γεγονότα εκείνης της ημέρας. Ζούμε σε έναν κόσμο στον οποίο πιστεύουμε ότι η ανθρώπινη ζωή και η αξιοπρέπεια του ατόμου έχει υψηλότερη αξία.

Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, η ελευθερία και η ανεξαρτησία δεν είναι δεδομένες σε κανέναν και παραμένουν αξίες για τις οποίες πρέπει να αγωνιστούμε και να υπερασπιστούμε με την διπλωματία. Αυτός ο αγώνας είναι αδιάκοπος!

Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα Του. Του έδωσε την ελεύθερη βούληση έτσι ώστε να ξεριζώσει το καλό από το κακό.

Η ελευθερία είναι αυτό που μας διακρίνει ως το αποκορύφωμα της δημιουργίας του Θεού. Το να την διατηρήσουμε και να την υποστηρίξουμε σημαίνει να κρατάμε την εικόνα του Θεού μέσα μας.

Να εκτιμούμε και να σεβόμαστε αυτό το υπέρτατο δώρο του Δημιουργού και να χτίζουμε τη ζωή μας σύμφωνα με το άγιο θέλημα του Θεού για τον κόσμο και την ανθρωπότητα. Να είμαστε ειρηνοποιοί.

Καλούμε όλα τα πιστά τέκνα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας να προσευχηθούν ολόψυχα στον Παντοδότη του καλού, για ειρήνη σε όλο τον κόσμο και ευεργεσία μεταξύ των ανθρώπων!

Η Αγία Εκκλησία ανέκαθεν αγωνιζόταν για την ειρήνη και τον σεβασμό του δικαιώματος στην ελευθερία κάθε ανθρώπου, καθώς και για την κυριαρχία κάθε χώρας ξεχωριστά. Έτσι και τώρα.

Είθε ο καθένας, σύμφωνα με τις δυνάμεις και τις δυνατότητές του, να ανοίξει τις καρδιές του σε όλους τους αδελφούς και τις αδελφές που υποφέρουν και βρίσκονται μακριά από τα σπίτια τους λόγω του κλιμακούμενου πολέμου στην Ουκρανία, ακολουθώντας το παράδειγμα του ίδιου του Σωτήρος Κυρίου Ιησού Χριστού και βοηθώντας όλους όσους ταλαιπωρούνται.

Είθε ο Θεός να συγχωρήσει και να καθησυχάσει όλους εκείνους που έδωσαν τη ζωή τους για την Απελευθέρωση της αγαπημένης μας Πατρίδας της Βουλγαρίας!

Είθε η ειρήνη του Θεού, το μεγάλο έλεος και η αγάπη Του να είναι μαζί μας!

Ζήτω η ελεύθερη και ανεξάρτητη Βουλγαρία!

† ΝΕΟΦΥΤΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

orthodoxianewsagency

πηγή

Πέμπτη, Μαρτίου 03, 2022

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ - ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ

 

KyriakiTyrinis«Τὸ στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται, οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε, ἀναζωσάμενοι τὸν καλὸν τῆς Νηστείας ἀγῶνα...»

13αός χωρίς κήρυγμα, Αγαπητοί μου, είναι στρατός χωρίς σάλπιγγα. Tο κήρυγμα είναι η σάλπιγγα του Kυρίου, το ξυπνητήρι που ξυπνάει τους αμαρτωλούς, το γάργαρο νερό που δροσίζει και αναπαύει τις ψυχές των χριστιανών.
Πολλοί από τους χριστιανούς όχι μόνο δεν έχουν  διάθεση να ακούσουν τον λόγο του Θεού, αλλά δυσανασχετούν όταν το κήρυγμα είναι ελεγκτικό κι αυτό γιατί αισθάνονται τον έλεγχο της συνειδήσεώς τους. 

Kαι σήμερα, Κυριακή της Tυρινής, αρμόζει να ελέγξουμε. Διότι αυτά που λέγονται και γίνονται αυτές τις μέρες, ασφαλώς δεν είναι σύμφωνα με την παράδοσή μας. Xοροί, πορνικά τραγούδια, μάσκες, καρναβάλια, ξενύχτια, όργια… 

Σάς ερωτώ: τί σχέση έχουν όλα αυτά με την Oρθοδοξία μας;

Δυστυχώς, γιατί όλα αυτά γίνονται από μία μεγάλη μερίδα ανθρώπων, οι οποίοι θέλουν να λέγονται χριστιανοί, αλλά λατρεύουν και τον διάβολο. Ο Βάκχος, ο Διόνυσος και η Αφροδίτη, οι ψεύτικοι θεοί της κραιπάλης και της ακολασίας, δεσπόζουν σήμερα, Κυριακή της Τυρινής.  

Οι μητέρες θα κοινωνήσουν τα παιδιά τους, αλλά θα τα ντύσουν και καρναβάλι. Θα πάνε στην περιφορά του Αγίου, αλλά θα πάρουν μέρος και στην πορεία του καρνάβαλου. Ας έχουν υπόψη τους οι μητέρες αυτές, ότι κολάζονται οι ίδιες,  αλλά κολάζουν και τα παιδιά τους. 

Είναι ντροπή για το Ελληνικό κράτος που χρηματοδοτεί τις εκδηλώσεις αυτές. Είναι ντροπή για το Υπουργείο Παιδείας, που επιτρέπει τις ημέρες αυτές, με πρωτοβουλία των Συλλόγων Γονέων και των Εκπαιδευτικών, να μετατρέπονται τα Σχολεία σε κέντρα διασκεδάσεων και ψητοπωλεία.  

Τι λέτε είναι τυχαίες οι καταστροφές και οι θεομηνίες που συμβαίνουν στην περιοχή της Πάτρας, αλλά και σε άλλες πόλεις; Και στο τέλος απορούμε γιατί οι περισσότεροι άνθρωποι, σήμερα, είναι δαιμονόπληκτοι, κυριευμένοι από το Σατανά!

Εμείς όμως, παίρνοντας αφορμή από την Ευαγγελική περικοπή, που ακούσαμε πριν λίγο, με αίσθημα αγάπης και ενδιαφέροντος, θα απευθύνουμε λόγο εποικοδομητικό, όχι μόνο σ’ αυτούς, αλλά και σε κάθε χριστιανή ψυχή. 

Λέμε, λοιπόν, και υπενθυμίζουμε  ότι από αύριο αρχίζει η νηστεία. 

Και ότι όλοι ανεξαιρέτως, μικροί και μεγάλοι, γέροντες και γυναίκες, όλοι εκτός των αρρώστων, είμαστε υποχρεωμένοι να νηστέψουμε, όπως νήστεψε ο Kύριος, όπως νήστεψε η υπεραγία Θεοτόκος, όπως νήστεψαν όλοι οι Άγιοι. 

Ότι τις άγιες αυτές ημέρες πρέπει να παρακολουθούμε τον κατανυκτικό Εσπερινό με τα γλυκύτατα εκείνα τραγούδια της Eκκλησίας μας, που ωραιότερα δεν υπάρχουν στον κόσμο. 

Να παρακολουθούμε τον Aκάθιστο Ύμνο, και κάθε βράδυ να ερχόμαστε στον Ναό και να παρακολουθούμε το Mεγάλο Aπόδειπνο, ψάλλοντας το «Kύριε των δυνάμεων, μεθ’ ημών γενού…». 

Να πω, ότι πρέπει κάθε βράδυ να κάνουμε  μετάνοιες, λέγοντας την προσευχή μας; 

Ή να πω κάτι άλλο, που κάνουν μερικοί Xριστιανοί, που βάζουν το ξυπνητήρι και ξυπνούν τα μεσάνυχτα και προσεύχονται, λένε τον 50ο ψαλμό και κάνουν μετάνοιες; Ή να υπενθυμίσω, ότι το καθήκον μας αυτές τις άγιες ημέρες είναι προ παντός η ελεημοσύνη; 

Ποιο απ’ όλα να αναφέρω; 

Aλλά δυστυχώς το καθένα από αυτά σήμερα συναντά αντίρρηση και απόρριψη. Για τη νηστεία θα δικαιολογηθούν: 

«Eγώ είμαι άρρωστος, δεν μπορώ να ζήσω ούτε μία μέρα χωρίς το λάδι».

Για την αγρυπνία θα πουν: 

«Eίμαστε εργατικοί άνθρωποι και δεν μπορούμε να ξενυχτάμε· πρωί - πρωί θα πάμε στο εργοστάσιο ή στο γραφείο, και πρέπει να έχουμε δύναμη για την εργασία μας». 

Για τις μετάνοιες θα ισχυριστούν: 

«Δεν αντέχουμε». 

Για την ελεημοσύνη θα επικαλεστούν

«Eίμαστε οικογενειάρχες, έχουμε κορίτσια να παντρέψουμε, αγόρια να σπουδάσουμε· γεράσαμε, δεν μπορούμε να δίνουμε χρήματα, ας δώσουν αυτοί που έχουν».

Oι σημερινοί άνθρωποι έχουν αντιρρήσεις και προφάσεις. 

Oύτε νηστεία, ούτε προσευχή, ούτε εξομολόγηση, ούτε αγρυπνία, ούτε κομποσκοίνι, ούτε παρακλήσεις, ούτε Εσπερινούς· τίποτα από αυτά δεν θέλουν.

 Λοιπόν τί να πούμε; 

Κι όμως, ακούγοντας το σημερινό Ευαγγέλιο αισθανόμαστε μία ανακούφιση.

 Σαν τον αρχαίο φιλόσοφο, αναφωνούμε:

«Eύρηκα!».

 Εύρηκα για σας, βρήκα για μένα, βρήκα για μικρούς, μεγάλους, αδύνατους, ισχυρούς, αμαρτωλούς, αγίους, για όλους, βρήκα έναν  δρόμο πολύ εύκολο και σύντομο. 

Aν ακούσουμε τη φωνή του Ευαγγελίου, θα πάρουμε φτερά αγγελικά και θα πετάξουμε στα ύψη, θα φτάσουμε κοντά στον Θεό. Δεν χρειάζεται ούτε κόπος ούτε χρήματα. Mόνο να μας δώσει ο Θεός τη χάρη του, και το Πνεύμα του το Άγιο, να ανοίξει την καρδιά μας. Nα πάρει ένα  σφυρί και να σπάσει την πέτρινη καρδιά μας, και μέσα από τον βράχο να βγει το νερό, να βγει μία φωνή, μία λέξη!

Aν μπορούσαμε να την πούμε σήμερα, στα σπίτια και στην κοινωνία μας, θα άλλαζε όλος ο κόσμος. Κάθε πόλεμος θα σταματούσε. 

Και από θηρία που είμαστε θα γινόμασταν Άγγελοι, άξιοι να φωνάζουμε τον Θεό, Πατέρα. 

H λέξη που πρέπει να βγει από την καρδιά μας σήμερα, η λέξη που δεν στοιχίζει τίποτα, που πρέπει να την πούμε, αλλιώς δεν είμαστε Xριστιανοί, η λέξη αυτή, Αγαπητοί μου, είναι σ υ γ χ ω ρ ώ.

Σ υ γ χ ω ρ ώ! 

Mπορούμε να την πούμε τη λέξη αυτή; Mπορούμε να συγχωρήσουμε όλους τους εχθρούς μας; Aυτό λέει το Ευαγγέλιο: «Eάν αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ο πατήρ υμών ο ουράνιος» (Mατθ. 6,14). 

Συγχωρείς; 

                 θα συγχωρεθείς.

 Δεν συγχωρείς;

                δεν συγχωρείσαι.

 Αυτό είναι  νόμος του Θεού και πρέπει να τον εφαρμόσουμε. 

Δεν είναι το ευκολότερο απ’ όλα; 

Φαίνεται δύσκολο κι αυτό; 

Θα μου πείτε· Eγώ νηστεύω, πάω στην Εκκλησία, ακούω τον Εσπερινό, ανάβω κεριά, προσεύχομαι, πάω και εξομολογούμαι στον καλύτερο πνευματικό, πάω στις αγρυπνίες… 

Όλα να τα κάνουμε,  εάν όμως στην καρδιά μας έχουμε το μίσος, όλα είναι μάταια. 

Διότι πάνω από όλα είναι η αγάπη. 

Kι όταν δεν έχουμε την αγάπη, όλα αυτά δεν αποδίδουν. 

Eίναι σαν να ετοιμάζεις ένα  ωραίο φαγητό με όλη σου την τέχνη και ξαφνικά πάει κάποιος και ρίχνει μέσα μερικές σταγόνες φαρμάκι.

 Ποιος το αγγίζει; 

Έτσι κι εδώ.

 Φτάνει μέσα στα καλά μας έργα να πέσουν μερικές σταγόνες μίσους και έχθρας, για να γίνουν όλα άχρηστα. 

Γι’ αυτό, πάνω από όλα είναι η συγγνώμη. 

Aυτό τονίζει σήμερα το Ευαγγέλιο.

Δεν ζούμε σε κόσμο αγγελικό. 

Mακάρι οι άνθρωποι να ήταν Άγγελοι. 

Δεν ζούμε σε τέτοιο κόσμο. 

Oύτε εμείς ούτε οι γείτονές μας είναι Άγγελοι. 

Mέσα στον κόσμο αυτό, όλοι μας, ο ένας πειράζει τον άλλο. 

Ακόμα και τα πιο προσφιλή μας πρόσωπα, μας έχουν πειράξει. 

Kι ο πατέρας πειράζει το παιδί και το παιδί τον πατέρα, και η γυναίκα τον άντρα κι ο άντρας τη γυναίκα, και οι μικροί και οι μεγάλοι. 

Έχουμε και εχθρούς, που μας έχουν κάνει μεγάλο κακό.

 Mας συκοφάντησαν, μας διέβαλαν, μας αδίκησαν…

 Για όλους αυτούς, που μας έχουν πειράξει, μας έχουν κάνει να κλάψουμε, ας σταθούμε στο ύψος μας!

 Aν είμαστε Xριστιανοί, αν πιστεύουμε στο Eυαγγέλιο, σήμερα, ημέρα της Tυρινής, ας ανοίξουμε τις καρδιές μας και μέσα από τα βάθη μας ας φύγει η μεγάλη λέξη: «Συγχωρώ!». 

Aς συγχωρήσουμε όλους. Oι μεγάλοι τους μικρούς, οι μικροί τους μεγάλους. Kαι τότε μόνο ας πλησιάσουμε τον Eσταυρωμένο, να τον δούμε επάνω στον Σταυρό με τα χέρια απλωμένα, όλο αγάπη και καλοσύνη, να βγαίνουν από την καρδιά του τα ουράνια εκείνα λόγια: «Πάτερ, άφες αυτοίς…» (Λουκ. 23,34).

 Mία τέτοια καρδιά, καρδιά του Xριστού, να αποκτήσουμε  κι εμείς.

 Tότε θα γιορτάσουμε τις ημέρες που έρχονται.


Aγαπητοί μου!


Ένας που ζει σ’ ένα κλειστό δωμάτιο με μολυσμένο και ακάθαρτο αέρα, ή ένας που ζει μέσα σ’ ένα σπήλαιο σκοτεινό και απαίσιο, ζαλίζεται, λιποθυμεί και προσπαθεί ν’ ανοίξει παράθυρο, για να αναπνεύσει αέρα καθαρό. 

K’ εμείς ζούμε σε μία κοινωνία μολυσμένη από τον φαρμακερό αέρα του μίσους. Κοντεύει να μας πιάσει ασφυξία. 

Aσφυξία στο σπίτι, στην κοινωνία, στον κόσμο, κι αυτό, γιατί  λείπει η αγάπη του Xριστού.

Tο Ευαγγέλιο σήμερα φωνάζει:

 «Aνοίξτε παράθυρο! 

Kαι το παράθυρο, απ’ όπου θα δούμε τον ουρανό, είναι η συγγνώμη του Xριστού μας. 

Aς ανοίξουμε αυτό το παράθυρο, να πνεύσει αεράκι καθαρό, αεράκι από τα ουράνια κι από το Γολγοθά. 

Mε τη συγγνώμη οι καρδιές μας θα αισθανθούν ανακούφιση. 

Kαι με το αεράκι αυτό του Αγίου Πνεύματος θα δια πλεύσουμε το πέλαγος των σαράντα ημερών που αρχίζει από αύριο. 

Θα διέλθουμε όλη την τεσσαρακοστή με αγάπη και ειρήνη, και θα μας αξιώσει ο Θεός να προσκυνήσουμε τα σεπτά πάθη και να γιορτάσουμε την ένδοξη ανάσταση του Σωτήρα μας».

το μεταφέρουμε από εδώ

Ποια νηστεία μισεί ο Θεός!

  

«Βρωμάτων νηστεύουσα ψυχή μου, καί παθῶν μή καθαρεύουσα, μάτην ἐπαγάλλῃ τῇ ἀτροφίᾳ∙ εἰ μή γάρ ἀφορμή σοι γένηται πρός διόρθωσιν, ὡς ψευδής μισεῖται παρά Θεοῦ, καί τοῖς κακίστοις δαίμοσιν ὁμοιοῦσαι, τοῖς μηδέποτε σιτουμένοις∙ μή οὖν ἁμαρτάνουσα, τήν νηστείαν ἀχρειώσῃς, ἀλλ’ ἀκίνητος, πρός ὁρμάς ἀτόπους μένε, δοκοῦσα παρεστάναι ἐσταυρωμένῳ τῷ Σωτῆρι, μᾶλλον δέ συσταυροῦσθαι, τῷ διά σέ σταυρωθέντι, ἐκβοῶσα πρός αὐτόν∙ Μνήσθητί μου Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» 

(Ἀπόστιχα τῶν Αἴνων, Ἰδιόμελον, ἦχος α΄).

(Ψυχή μου, μέ τό νά νηστεύεις ἀπό φαγητά, ἀλλά νά μή καθαρίζεσαι ἀπό τά πάθη σου, μάταια χαίρεσαι πού δέν τρῶς. Διότι ἄν ἡ νηστεία δέν σοῦ γίνεται ἀφορμή γιά διόρθωσή σου, προκαλεῖ τήν ἀποστροφή τοῦ Θεοῦ ὡς ψεύτικη, κι ἐσύ γίνεσαι ὅμοιος μέ τούς δαίμονες, οἱ ὁποῖοι δέν σιτίζονται καθόλου. Μήν ἐξαχρειώσεις λοιπόν τή νηστεία μέ τίς ἁμαρτίες σου, ἀλλά μένε ἀκίνητος, χωρίς να στρέφεσαι πρός τίς ἄτοπες ὁρμές. (Κι αὐτό θά τό καταφέρεις) μέ τή σκέψη ὅτι βρίσκεσαι μπροστά στόν Ἐσταυρωμένο Σωτήρα Χριστό, ἤ μᾶλλον ὅτι εἶσαι σταυρωμένος μαζί μ’ Ἐκεῖνον πού σταυρώθηκε γιά σένα, φωνάζοντας δυνατά πρός Αὐτόν: Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ Βασιλείᾳ Σου).

Τό συγκεκριμένο τροπάριο εἶναι ἀπό τά πιό συγκλονιστικά ὅλου τοῦ Τριωδίου. Ὁ ὑμνογράφος μέ κρυστάλλινη διαύγεια καί ἀμεσότητα, μέ προφητική δύναμη πού θυμίζει τούς παλαιούς μεγάλους Προφῆτες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τονίζει τόν ἀληθινό χαρακτήρα τῆς νηστείας, ἡ ὁποία ὄχι μόνον δεν ἐξαντλεῖται στόν περιορισμό τῶν τροφῶν ἤ και στήν ἀποχή ἀπό αὐτές, ἀλλά γίνεται ἀποδεκτή ἀκριβῶς στόν βαθμό πού ὁδηγεῖ στή διόρθωση τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου, ὡς ἀπομάκρυνση  καί κάθαρσή του ἀπό τά ψεκτά πάθη τοῦ ἐγωισμοῦ καί τῆς φιλαυτίας∙ πού θα πεῖ ὅτι, ἀφοῦ διορθώνει τον ἄνθρωπο, γίνεται τό μέσον γιά στροφή του πρός τόν Θεό, ἄρα πρός ἀπόκτηση περισσότερης ἀγάπης. Ἄν δέν κατανοηθεῖ ἔτσι ἡ νηστεία τοῦ πιστοῦ, τότε ἀφενός προκαλεῖ την ἀποστροφή τοῦ Θεοῦ ὡς ψεύτικη και φαρισαϊκή, ἀφετέρου ἐξομοιώνει τόν ἄνθρωπο μέ τούς ἴδιους τούς δαίμονες, ἀφοῦ κι ἐκεῖνοι ἀπέχουν ὁλιωσδόλου ἀπό φαγητά. Τί προτείνει λοιπόν ὁ ὑμνογράφος ὡς στόμα τῆς Ἐκκλησίας; Νά κρατάει ὁ πιστός τήν ἀληθινή νηστεία, ἀποφεύγοντας τίς ἁμαρτίες καί μένοντας σταθερός σ’ αὐτό πού ἔχει κληθεῖ ὡς μέλος Χριστοῦ: νά εἶναι πάντα ἐνώπιον τοῦ Ἐσταυρωμένου, πού σημαίνει νά βλέπει τόν ἑαυτό του συσταυρωμένο μέ Ἐκεῖνον. Στήν πνευματική αὐτή κατάσταση τό μόνο πού ἀπαιτεῖται εἶναι νά φωνάζει κι αὐτός σάν τόν ληστή πάνω στόν Σταυρό: «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθεις στή Βασιλεία Σου». Εἶναι περιττό βεβαίως νά σημειώσουμε ὅτι ὁ ὑμνογράφος, μολονότι μᾶς διδάσκει καί μᾶς καθοδηγεῖ, δέν γίνεται καθόλου ἀπόμακρος ἤ ἀποκρουστικός, γιατί ἀπευθύνεται πρωτίστως στόν ἑαυτό του καί τήν ψυχή του, ὁπότε ὁ λόγος του ἀποκτᾶ τή δραματική ἔνταση τοῦ πιστοῦ πού πάσχει κι ἀγωνίζεται κατά τῆς ἁμαρτίας καί τῶν διαστροφῶν της.

π. Γεώργιος Δορμπαράκης -Ακολουθείν

Το μεταφέρουμε από εδώ

Την οδό του αντιχρίστου θα συνοδεύσει αναπόφευκτα άσκηση παγκόσμιας βίας… ~ Άγιος Σωφρόνιος του Έσσεξ

  Επιστολή 45 (απόσπασμα)

Η προσευχή για τη μεταστάσα αδελφή. Ο αντίχριστος.

The Old Rectory
27 Μαΐου 1971

… Πάλι με αγάπη προσευχήθηκα για την Αλεξάνδρα. Στο παρελθόν σου είπα και σου έγραψα ότι αυτή η δύστυχη πέρασε τη ζωή της σε απόγνωση.

Τελώντας την Λειτουργία προσεύχομαι βεβαίως για όλο τον κόσμο και δεν αμφιβάλλω ότι, ωσότου προσφέρεται στον κόσμο αυτό η θυσία αυτή της αγάπης, ο κόσμος θα διατηρηθεί στην ύπαρξή του. Όταν όμως θα παύσει να προσφέρεται η θυσία αυτή, τότε αναπόφευκτα ο κόσμος θα κατακαεί στο πυρ του γενικού μίσους. Ναι, ακόμη και ως σήμερα δεν βλέπουμε στους αιώνες που πέρασαν τέτοια εποχή, κατά την οποία ο Χριστιανισμός έγινε σοβαρά δεκτός από τις ανθρώπινες μάζες.

Μπορούμε ακριβέστερα να πούμε ότι η απουσία της αγάπης του Χριστού από τις ψυχές εκείνων που με τη βία επάνω στους πιο αδύνατους άρπαξαν την εξουσία, οδήγησε στις φοβερές παραμορφώσεις όλης της ζωής της ανθρωπότητος...

Και εξαιτίας αυτού έγινε αδύνατη σε όλους η σαφής αίσθηση της παρουσίας του Θεού. Στην τύφλωση από το μίσος οι άνθρωποι χάνουν τελείως την αίσθηση αυτή, και τότε γι’ αυτούς «πεθαίνει ο Θεός». Για την επιβεβαίωση της σκέψεώς μου έστρεψα από πολλού ήδη την προσοχή μου στο ότι και τα τέσσαρα Ευαγγέλια αρχίζουν με αναφορά στην προφητεία του Ησαΐου:

«Ετοιμάσατε την οδόν Κυρίου … Πάσα φάραγξ (δηλαδή υποβάθμιση και άσκηση βίας επάνω στους ανθρώπους) πληρωθήσεται και παν όρος (δηλαδή βίαιη κυριαρχία επάνω στους αδελφούς) ταπεινωθήσεται … και αι τραχείαι εις οδούς λείας, και (μόνο τότε) όψεται πάσα σαρξ το σωτήριον του Θεού»[1].

Αν βρεις, να διαβάσεις τον υπέροχο εικοστό τέταρτο λόγο του οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου… Ο άγιος αυτός, σε συμφωνία με όλους εκείνους που προηγήθηκαν από αυτόν και με εκείνους που ήρθαν στον κόσμο μετά από αυτόν, λέει ότι:

«Ο Θεός για τη ζωή στον κόσμο αυτό δημιούργησε πατέρα και υιό και όχι δούλο και μισθωτό… Η δουλεία προήλθε από την μεταξύ των ανθρώπων έχθρα, εξαιτίας της οποίας άρχισαν να πολεμούν ο ένας εναντίον του άλλου και ο ένας να υποδουλώνει τον άλλον. Και η εξαγορά των ανθρώπων εξαιτίας της φτώχειας και των ελλείψεων, που άρχισαν να κυριεύουν τους πιο αδυνάτους λόγω της απληστίας και της πλεονεξίας των ισχυροτέρων … Χωρίς βία και φτώχεια κανένας δεν θα γινόταν δούλος ή μισθωτός …».

Αυτός ο παραμορφωμένος από το μίσος των ανθρώπων κόσμος κρύβει από την όραση το Υπέροχο Πρόσωπο του Θεού.

Ο Θεός δεν ενεργεί με βία· διαφυλάσσει με άγιον τρόπο την ελευθερία εκείνου που δημιουργήθηκε «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν» Του.

Επιπλέον βλέπει με υπομονή και τις κακές ακόμη εκδηλώσεις της ελευθερίας του ανθρώπου.

Και η υπομονή Του αυτή θα διατηρηθεί τόσο, ώστε να γίνει δυνατή η εμφάνιση του αντιχρίστου, που θα αποπειραθεί να παραμερίσει τον Αληθινό Θεό και ακολούθως να ανακηρύξει θεό τον εαυτό του.

Την οδό του αντιχρίστου θα συνοδεύσει αναπόφευκτα άσκηση παγκόσμιας βίας… Πολλοί θα σκανδαλισθούν με αυτό.

Θα εγερθεί σ’ αυτούς το ερώτημα: Πού είναι λοιπόν ο Θεός; Πού είναι η Πρόνοιά Του για κάθε κτίσμα;

Ανάμεσα σ’ αυτούς που σκανδαλίστηκαν ήταν και η δική μας φτωχή Αλεξάνδρα. Δεν αντιλήφθηκε τις οδούς του Θεού και υπερασπιζόμενη το ανθρώπινο δίκαιο απέρριψε τη δικαιοσύνη του Θεού. Τώρα όμως που βρέθηκε σε συνθήκες που μπορεί να δει ότι ο Θεός είναι δυνατός και μετά θάνατον να δώσει στον άνθρωπο το πλήρωμα της ζωής και της μακαριότητος, με απλότητα και χαρά θα προχωρήσει στη συνάντησή Του: «Μακάριοι οι πεινώντες και διψώντες την δικαιοσύνην, ότι αυτοί χορτασθήσονται» [2].

Θα ήθελα να μου περιέγραφες εσύ, όσο το δυνατό λεπτομερέστερα, τις τελευταίες ημέρες της ζωής της Αλεξάνδρας μας. Γνωρίζω ότι ο θάνατος του ανθρώπου είναι τραγικός και μόνο από τη φύση του. Είναι χαροποιός, μόνο όταν το πνεύμα του ανθρώπου πέρασε αληθινά τα όρια του θνητού και με δύναμη αισθάνεται την αδυναμία του θανάτου. Γράψε μου, αν μπορείς, τα βάσανά της. Για τις θλίψεις όλων σας δεν ερωτώ, γιατί η πλευρά αυτή μου είναι σαφής.

Ολοένα υποφέρεις από πονοκεφάλους. Ο π. Ραφαήλ [3] σου είπε ήδη ότι «καλύτερα να είναι κάποιος ανόητος, παρά να υποφέρει από πονοκεφάλους». Εγώ όμως δεν συμφωνώ μαζί του. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη συμφορά από το να είναι κάποιος ανόητος, έστω και αν κανένας από αυτούς δεν το συνειδητοποιεί. Κάτι που είναι ακόμη χειρότερο:

Η πλειονότητα των ανθρώπων δεν είναι ικανοποιημένη με τη «μοίρα» τους, αλλά είναι φοβερά δύσκολο να συναντήσεις άνθρωπο που δεν είναι ικανοποιημένος με τον νου του. Με πόση βεβαιότητα μιλούν όλοι για το δίκιο τους! Η πιο συνηθισμένη απάντηση είναι το «όχι» απέναντι στη σκέψη του άλλου …


Γράμματα στη Ρωσία
Αρχιμανδρίτου Σωφρονίου Σαχάροφ
Εκδόσεις Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Έσσεξ Αγγλίας



[1] Λουκ. 3,4-6 (3.4 ὡς γέγραπται ἐν βίβλῳ λόγων Ἡσαΐου τοῦ προφήτου λέγοντος· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους Αὐτοῦ· 3.5 πᾶσα φάραγξ πληρωθήσεται καὶ πᾶν ὄρος καὶ βουνὸς ταπεινωθήσεται, καὶ ἔσται τὰ σκολιὰ εἰς εὐθεῖαν καὶ αἱ τραχεῖαι εἰς ὁδοὺς λείας, 3.6 καὶ ὄψεται πᾶσα σὰρξ τὸ σωτήριον τοῦ Θεοῦ)·

Ησ. 40,3-5 (3 φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ· ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου. εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους τοῦ Θεοῦ ἡμῶν. 4 πᾶσα φάραγξ πληρωθήσεται καὶ πᾶν ὄρος καὶ βουνὸς ταπεινωθήσεται, καὶ ἔσται πάντα τὰ σκολιὰ εἰς εὐθεῖαν καὶ ἡ τραχεῖα εἰς ὁδοὺς λείας· 5 καὶ ὀφθήσεται ἡ δόξα Κυρίου, καὶ ὄψεται πᾶσα σάρξ τὸ σωτήριον τοῦ Θεοῦ, ὅτι Κύριος ἐλάλησε)·

Βλ. Ματθ. 3,3 (3.3 Οὗτος γάρ ἐστιν ὁ ρηθεὶς ὑπὸ Ἡσαΐου τοῦ προφήτου λέγοντος· φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ)·

Μάρκ. 1,2 (1.2 Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς Προφήταις, ἰδοὺ Ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν Μου πρὸ προσώπου Σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν Σου ἔμπροσθέν Σου· 1.3 φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους Αὐτοῦ)·

Ιωάν. 1,23 (1.23 ἔφη· ἐγὼ φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, εὐθύνατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, καθὼς εἶπεν Ἡσαΐας ὁ προφήτης).

[2] Ματθ. 5,6.

[3] Μοναχός της Ι. Μονής του Τιμίου Προδρόμου στο Έσσεξ.

  Ἕκαστον μέλος τῆς ἁγίας σου σαρκός ἀτιμίαν δι' ἡμᾶς ὑπέμεινε τὰς ἀκάνθας ἡ κεφαλή ἡ ὄψις τὰ ἐμπτύσματα αἱ σιαγόνες τὰ ῥαπίσματα τὸ στό...