Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν· μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν, καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

Κυριακή, Αυγούστου 14, 2011

Η Κοίμηση της Θεοτόκου του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου


Κατά την σημερινή μεγάλη Θεομητορική εορτή, της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, διαβάζεται ως αποστολικό ανάγνωσμα ένα τμήμα της προς Φιλιππησίους επιστολής του Αποστόλου Παύλου, που αναφέρεται στην κένωση και ταπείνωση του Χριστού.
Και μπορεί να ερωτήση κανείς: Γιατί τέτοια ημέρα που τιμούμε και δοξάζουμε την Παναγία μας, διαβάζεται στην Εκκλησία ανάγνωσμα που αναφέρεται στον Χριστό;
Η απάντηση είναι ότι η δόξα και η τιμή της Παναγίας μας συνδέεται αναπόσπαστα με την δόξα του Χριστού. Η Παναγία δεν ήταν απλώς ένας καλός άνθρωπος, μια ενάρετη γυναίκα, όπως υπήρχαν πολλές ενάρετες γυναίκες στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά η Μητέρα του Χριστού. Άλλωστε, αυτό ψάλλουμε στον θεομητορικό ύμνο: «Ευλογημένη συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας σου, ότι σωτήρα έτεκες των ψυχών ημών». Όλα μέσα στην Εκκλησία αναφέρονται στον Χριστό και η δόξα που απολαμβάνει η Παναγία οφείλεται στον «καρπό της κοιλίας» της, αφού αυτή εγέννησε τον Χριστό.
Έπειτα, το αποστολικό ανάγνωσμα αναφέρεται στο μυστήριο της κενώσεως του Χριστού. Ο Χριστός, χωρίς να αφήση την θεότητά Του, προσέλαβε την ανθρώπινη φύση από την Παναγία, έκανε υπακοή στον Πατέρα Του μέχρι σταυρικού θανάτου και έτσι το όνομα του Θεανθρώπου έχει μεγάλη δόξα. Η ταπείνωση είναι υψοποιός, η υπακοή στο θέλημα του Θεού είναι δόξα. Αυτό είναι το μυστήριο της θείας οικονομίας, το οποίο υπούργησε η Παναγία μας.
Αυτό το μυστήριο της κενώσεως-ταπεινώσεως του Χριστού, τηρουμένων των αναλογιών, βίωσε και η Παναγία μας. Υπάκουσε στον Θεό με όλη την καρδιά της, διεφύλαξε την καθαρότητά της, έζησε με μεγάλη ταπείνωση, γι’ αυτό και ο Θεός την εδόξασε και της έδωσε την Χάρη και την δυνατότητα να προσεύχεται για το ανθρώπινο γένος. Κύριος είναι ο Θεός, Κυρία και η Παναγία. Όπως η δόξα του Χριστού φάνηκε στον Σταυρό και την Ανάστασή Του, έτσι και η δόξα της Παναγίας φάνηκε έντονα κατά την Κοίμησή της, που λέγεται ένδοξη, αλλά και την ανάληψη-μετάσταση του σώματός της στους ουρανούς.
Ο Υιός και Λόγος του Θεού έγινε άνθρωπος για να θεώση τον άνθρωπο, και αυτό πρώτα πραγματοποιήθηκε στο πρόσωπο της Μητέρας Του, της Παναγίας, η οποία λέγεται Θεοτόκος, γιατί δεν γέννησε έναν απλόν άνθρωπο, αλλά τον Υιό και Λόγο του Θεού.
Όλα αυτά δείχνουν ότι η δόξα συνδέεται με την ταπείνωση και η τιμή προέρχεται από την υπακοή στο θέλημα του Θεού. Πολλοί άνθρωποι σήμερα ζητούν δόξα από τους ανθρώπους, επιδιώκουν να απολαύσουν τιμές με ανθρώπινα μέσα και από τους ανθρώπους, αλλά είναι ανικανοποίητοι. Γιατί η ανθρώπινη δόξα λέγεται κενοδοξία, δηλαδή κενή – κούφια δόξα, δεν μπορεί να αναπαύση την ψυχή του ανθρώπου που ζητά κάτι αυθεντικό, ολοκληρωμένο, αιώνιο.
Η Παναγία με την ταπείνωση και την απλότητα, με την υπακοή και την αγάπη, με την θυσία και την προσφορά, μετά τον Χριστό, είναι το πρότυπο για όλους μας. Όσες δόξες και τιμές μας προσφέρουν οι άνθρωποι, όσα αξιώματα και αν αποκτήσουμε, όσες ώρες κι αν διασκεδάζουμε, όλα έρχονται και παρέρχονται, εξανεμίζονται, αφανίζονται, όπως τα όνειρα της νύκτας και όπως ο καπνός που διαλύεται στην ατμόσφαιρα. Μάλιστα πολλές φορές αφήνουν πίκρα, θλίψη και πόνο. Αυτό που μένει είναι η υπακοή στο θέλημα του Θεού, η ταπείνωση και η αγάπη, η ήρεμη χριστιανική ζωή.
Εύχομαι χρόνια πολλά και ευλογημένα και η Παναγία να πρεσβεύη στον Θεό για την πνευματική προκοπή όλων μας.
Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το «Ελληνικά και Ορθόδοξα» απεχθάνεται τις γκρίνιες τις ύβρεις και τα φραγγολεβέντικα (greeklish).
Παρακαλούμε, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1) Ο σχολιασμός και οι απόψεις είναι ελεύθερες πλην όμως να είναι κόσμιες .
2) Προτιμούμε τα ελληνικά αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και ότι γλώσσα θέλετε αρκεί το γραπτό σας να είναι τεκμηριωμένο.
3) Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
4) Κανένα σχόλιο δεν διαγράφεται εκτός από τα spam και τα υβριστικά

Μνήμη των αναιρεθέντων υπό του Ηρώδου αγίων νηπίων: Ο Ιερός Χρυσόστομος για την σφαγή των νηπίων

    Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ  [:Ματθ.2,13-23]     « Τότε Ἡρῴδης ἰδὼν ὅτι ἐνεπαίχθη ὑπὸ τῶν μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποσ...